Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruige-test
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-05-2023
Skyaero schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:01:
[...]

Je zult iets preciezer moeten zijn wat je niche is. Wat is je product-markt combinatie? Waarin onderscheid je ten opzichte van anderen?
Dank voor je antwoord!
Mijn niche is voornamelijk het ontwikkelen van mobiele apps (IOS & Android). Ik vind het belangrijk dat de klant krijg wat hij/zij voor ogen heeft. Goede communicatie is hierin dus de hoofdzaak. Verder ben ik van mening dat een mvp niet gelijk een ton hoeft te kosten en zoek ik dus eigenlijk de "startups" die iets op de markt willen zetten om te kijken of het aanslaat en daarna pas vol gaan inzetten op de ontwikkeling.
Er zijn duizenden freelancers op bijvoorbeeld Fiverr die het bouwen van websites en apps aanbieden. Waarom zou ik specifiek naar jou toekomen? Misschien is Fiverr wel iets voor jou, of heb je iets waarin je jezelf onderscheidt juist van Fiverr.
Hmm Fiverr staat juist weer helemaal vol met mensen uit Azië die diensten aanbieden voor een habbekratsje. Daar is moeilijk mee concurreren. Ik zou het graag Nederlands/Benelux houden.

sbmuc schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:41:

[...]

Ik heb zelf goede ervaringen met freelance.nl, iig 2 langdurige opdrachten vandaan gehaald. Andere via LinkedIn contacten. Ik heb er nooit voor betaald maar ik vind de PRO versie iig niet duur. Ik begrijp dat wanneer je via meerdere sites de betaalde opties hebt het relatief duur lijkt te zijn. Echter geen opdrachten hebben (lees werkloos) is veel duurder ;)

Je zal ergens moeten beginnen. Wanneer blijkt dat je goed bent zullen er via (oude)klanten nieuwe binnenkomen.
Top dankjewel! En daar heb je inderdaad wel een goed punt. Een week werkloos zijn is al veel duurder dan een aantal abonnementen bij elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ruige-test schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Dank voor je antwoord!
Mijn niche is voornamelijk het ontwikkelen van mobiele apps (IOS & Android). Ik vind het belangrijk dat de klant krijg wat hij/zij voor ogen heeft. Goede communicatie is hierin dus de hoofdzaak. Verder ben ik van mening dat een mvp niet gelijk een ton hoeft te kosten en zoek ik dus eigenlijk de "startups" die iets op de markt willen zetten om te kijken of het aanslaat en daarna pas vol gaan inzetten op de ontwikkeling.
Even de advocaat van de duivel spelen;
Goede communicatie en niet te duur is wat elke freelancer zegt, beetje nietszeggend dus waarom een opdrachtgever jou moet kiezen. (ook goed werk leveren, deadlines halen, goede kennis van software etc. zijn dingen die niks echts over je zeggen)

Als start-ups jouw doelgroep zijn, wat zoeken zij dan precies, wat is hun probleem wat jij kan oplossen? Zorg dat je verhaal daar op aansluit en je een klik krijgt met je doelgroep.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 14-03-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-04 15:45
RonaldHeirbaut schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Rendement is niet best momenteel. Maar om nu al dat geld wat erin zit (ik mag nog dik 8 jaar werken) uitgebreid over andere fondsen te gaan laten gooien... Ik kan alleen maar hopen dat obligaties komende jaren wat meer opleveren.
En intussen maar gewoon zorgen dat de maandlasten later zoveel als mogelijk gedrukt worden.
DeGiro heeft wel meer keus dan ABN /ING.

Was btw vergeten dat ik ook nog wat bij Bright had zitten. Kreeg net de incasso melding. Ook zo'n bodemlozeput. Voortaal pleur ik alles wel weer naar mijn NN pensioenrekening. EN ook maar eens kijken of ik BND & Bright kan lozen en dat geld ook naar NN ofzo gooienn. Scheelt iig de jaarlijkse factuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:01
Deveon schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:07:
[...]

Aegon is in principe een verzekeraar. Ze hebben inderdaad een bank licentie die Knab gebruikt maar volgens mij bied Aegon verder geen bank diensten (aan consumenten/kleine ondernemers).
Daar is Aegon (ik dacht vorig jaar) mee gestopt inderdaad. Daarvoor had mijn vrouw daar wel jaren lang een spaarrekening.

[edit] Per september 2021 gestopt al zie ik nu. Wat gaat de tijd toch snel:)

[ Voor 8% gewijzigd door sverzijl op 15-03-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:49
fry77 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:13:
[...]

DeGiro heeft wel meer keus dan ABN /ING.

Was btw vergeten dat ik ook nog wat bij Bright had zitten. Kreeg net de incasso melding. Ook zo'n bodemlozeput. Voortaal pleur ik alles wel weer naar mijn NN pensioenrekening. EN ook maar eens kijken of ik BND & Bright kan lozen en dat geld ook naar NN ofzo gooienn. Scheelt iig de jaarlijkse factuur
Wat is het nut om over te stappen naar NN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
ColeJ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Wat is het nut om over te stappen naar NN?
Vast bedrag, voor x aantal jaar tegen een vast percentage. Gewoon deposito.

Geen kosten of lidmaatschap. En NN omdat ik daar al een bult geld heb staan

Ik heb toch liever 2% rente per jaar dan -2% verlies en daar bovenop nog kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 08:49
fry77 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:25:
[...]

Vast bedrag, voor x aantal jaar tegen een vast percentage. Gewoon deposito.

Geen kosten of lidmaatschap. En NN omdat ik daar al een bult geld heb staan

Ik heb toch liever 2% rente per jaar dan -2% verlies en daar bovenop nog kosten
Tsja, er zijn ook jaren geweest met 20% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-03 23:48
Hi all, een vraagje. Welk (zeer rudimentait) budget rekenen jullie voor het ontwikkelen van een app?
Even wat achtergrond. Ik werk momenteel op freelancer basis als software ontwikkelaar, maar dat is op een langlopend project voor één klant die gewoon een dagprijs betaalt.

Nu heeft er iemand gevraagd of ik een app kan ontwikkelen voor hen, maar uiteraard hebben ze daar graag een idee van het budget. Voor de mensen die hier meer ervaring mee hebben, hoe pakken jullie dat aan? Vragen jullie een prijs voor het hele project of een prijs per uur/dag? Wat ik kan doorgeven van budget? Dat mag uiteraard zeer rudimentair zijn want alles hangt van de scope af, en die is er nog niet. Maar hoe dan ook zou het een redelijk eenvoudige app moeten worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-04 17:25
Harvem schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:17:
Hi all, een vraagje. Welk (zeer rudimentait) budget rekenen jullie voor het ontwikkelen van een app?
Even wat achtergrond. Ik werk momenteel op freelancer basis als software ontwikkelaar, maar dat is op een langlopend project voor één klant die gewoon een dagprijs betaalt.

Nu heeft er iemand gevraagd of ik een app kan ontwikkelen voor hen, maar uiteraard hebben ze daar graag een idee van het budget. Voor de mensen die hier meer ervaring mee hebben, hoe pakken jullie dat aan? Vragen jullie een prijs voor het hele project of een prijs per uur/dag? Wat ik kan doorgeven van budget? Dat mag uiteraard zeer rudimentair zijn want alles hangt van de scope af, en die is er nog niet. Maar hoe dan ook zou het een redelijk eenvoudige app moeten worden.
Ergens tussen €1.000 en €100.000.000? Of meer?

Onmogelijk om je vraag te beantwoorden, omdat het inderdaad afhankelijk is van scope, techniek, ontwerp, etcetera, etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
Lycaon schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:27:
[...]

Ergens tussen €1.000 en €100.000.000? Of meer?

Onmogelijk om je vraag te beantwoorden, omdat het inderdaad afhankelijk is van scope, techniek, ontwerp, etcetera, etcetera.
Mja, dat vreesde ik al een beetje. Maar zoals gezegd, app is redelijk simpel, dus hopelijk kan er toch iemand een idee geven. Of op zijn minst hun ervaring delen over betalen per uur/dag of voor het hele project.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Harvem schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:45:
[...]

Mja, dat vreesde ik al een beetje. Maar zoals gezegd, app is redelijk simpel, dus hopelijk kan er toch iemand een idee geven. Of op zijn minst hun ervaring delen over betalen per uur/dag of voor het hele project.
10. Ik denk dat 10 een mooi idee is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:05
Harvem schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:45:
[...]

Maak een lijstje met stelposten
- App fundament: 5 dagen
- Authenticatie: 2 dagen
- Foto upload: 1 dag
- Project management: 3 dagen
- Testen: 3 dagen
- Feature X: X dagen
Etc

Kan toch prima? Zolang je maar aangeeft dat het een inschatting is zonder dat ze daar rechten aan kunnen ontlenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
JMfx schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:59:
[...]

Etc

Kan toch prima? Zolang je maar aangeeft dat het een inschatting is zonder dat ze daar rechten aan kunnen ontlenen
Dat kan inderdaad prima en is een heel goed idee, thanks voor de tip! :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Als iemand "redelijk eenvoudige app" tegen mij zegt moet ik altijd denken aan een render engine: de knop om het renderproces te starten is heel simpel, terwijl de engine 3 jaar kost om te schrijven.

Ik zou beginnen met het aanbieden van hulp om het project en de scope in ieder geval in grote lijnen op papier te krijgen. Reken daar een korte periode voor. Daar zit het eerste deel van het budget. Hoeveel kost dat volgens je uurtarief?

Jij bent de expert, en ondernemer, dus jij "moet" er ook voor zorgen dat je een realistisch (rudimentair) budget kunt opgeven zodat je de verwachtingen van die mensen kan managen.

Als je uren opgeeft voor bv. "authenticatie" dan is de kans aanwezig dat men zich daarop gaat vastpinnen (waarom zeg je het anders, toch?) en er weinig bewegingsruimte blijkt te zijn bij problemen uitdagingen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:05
Stukfruit schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:31:
[...]

Als je uren opgeeft voor bv. "authenticatie" dan is de kans aanwezig dat men zich daarop gaat vastpinnen (waarom zeg je het anders, toch?) en er weinig bewegingsruimte blijkt te zijn bij problemen uitdagingen.
Het is belangrijk om duidelijk te zijn. Bv: "Authenticatie inrichten met standaard Cloud Azure". Spreek de posten vooraf face-to-face door met de IT-afdeling/opdrachtgever. Zo voorkom je verrassingen.

Het is wel handig om niet voor elk wissewasje terug te moeten naar de opdrachtgever. Dus neem aan het einde bv een stelpost op: "20% onvoorzien". Dat geeft je wat beweegruimte.

Je moet je realiseren dat je hiermee overstapt van detachering (99% productief) naar consultancy (60-70% productief). Je bent meer tijd kwijt aan acquisitiekosten. Hierbij hoort ook een ander dagtarief. Is het een klein klusje naast je reguliere detacheringsopdracht? Dan ben je spekkoper omdat je niet inlevert op totale productiviteit.

Het belangrijkste bij consultancyopdrachten is goed projectmanagement en communicatie. Stuur elke maand of 2 weken een update email over je project (gerealiseerd, knelpunten incl. actiehouder, budgetuitnutting). Kan gewoon in bullets.

Ga verder af en toe in gesprek met de klant: je verkoopt niet enkel je tijd zoals detachering, maar vooral je dienstverlening. Dat gaat ook echt over relatie, beleving, resultaat.

Gaat het nou niet volgens plan, ga dan in gesprek met de opdrachtgever en maak duidelijk wat het meerwerk is. Zo doet bv een aannemer het ook. Het vraagt wel communicatievaardigheden, en dat je een beetje lol hebt in het gesprek. Veel ITers vinden dit 'verspilde tijd', of vervelend om te doen. Dan wordt het lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:05
[...]
Niet vertoond in deze lijst, maar even zo belangrijks als @Stukfruit suggereert: plan ook eerst tijd om een net wat beter beeld te krijgen van wat ze willen.

Je bent in jouw rol als zelfstandige niet alleen de programmeur, ook de tester, de designer, de project manager en ja, ook de product owner. Verwacht niet dat de klant met een perfect plan komt, het is jouw taak die er uit te peuteren. Plan daar ook tijd en geld voor. :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
Je zou dan toch tegen een aantal uur zitten met de klant om uit te vragen wat Persies de bedoeling is.

Dan ga je uitwerken hoe lang je denkt er mee bezig te zijn. En geef dan terug aan de klant het aantal minimale en maximale uren dat je bezig bent

Dit is een beetje risico management. Ben je langer bezig, dan kost het je geld ben je korter bezig dan verdien je wat extra.

Je weet immers al wat je dag tarief is.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:30
Hoe vaker je het doet, hoe accurater de inschatting vooraf. Tenzij je vervalt tot sales-tijger en alles zo goedkoop mogelijk inschat en achteraf de winst oppoetst met meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Als je een vaste prijs geeft moet je HEEL precies op papier zetten wat er in de app komt en zorgen dat de verwachtingen van de klant precies zijn wat jij gaat leveren. Anders krijg je later altijd gezeik over dingen die de klant wel verwachtte, maar niet in de app zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Maatwerk als een app zou ik altijd op uurbasis doen. Dit topic zit vol met ondernemers die zich per uur verhuren omdat de IT nou eenmaal te ingewikkeld is om standaard producten uit te leveren. Het is geen muurtje behangen die je per m2 kan rekenen.

Zo is een inrichting van DKIM/DMARC maar een paar uurtjes werk, maar je zal zien dat de meeste organisaties er tienduizenden euro's aan kwijt zijn. De uitdaging zit vaak niet in de techniek maar juist de wensen van de klanten of zoals ik meestal tegenkom de troep opruimen van de voorganger. Al hoor ik ook vaak "hetzelfde als x" en ik dan heel snel terugfluit met dat het geen functionele eisen zijn en als hetzelfde moet blijven we het niet hoeven te vervangen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:22

Dit zie ik ook heel vaak langskomen, een klant wil vanalles maar heeft eigenlijk ook niet precies een idee, maar wil wel graag alvast een prijs. Als je dan 3 weken bezig bent, wordt de scope ineens 3 keer zo groot. Prima, maar daarom werk ik op uurbasis. Ik stop nooit meer dan een paar uurtjes in de opdrachtomschrijving want 3 weken later wordt er toch nooit meer naar gekeken...

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:47
[...]

Etc

Hier een voorbeeld van een daadwerkelijke calculatie voor een AR 'app' voor het basisonderwijs die ik ooit heb gemaakt (opdracht is uitgevoerd binnen budget en tijd :) )
Je ziet dat ik nergens uren benoem, alleen bedragen en uit ga van een MVP die op basis van userstories (soms moet je je klant even uitleggen wat dat zijn) uitgebreid kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CxwEzPw-_iUaGNJi-fNDrqNj0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nI8ArYE3UauKXIpSElVKBZMp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:05
Kawa schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:45:
[...]

Hier een voorbeeld van een daadwerkelijke calculatie voor een AR 'app' voor het basisonderwijs die ik ooit heb gemaakt (opdracht is uitgevoerd binnen budget en tijd :) )
Hulde voor je openheid en het delen! Echt top.

Heel netjes ook om te zien dat je rekening houdt met het goed uitkristaliseren van user stories! Heel duidelijk de wensen in afgekaderde blokken, zodat er geen gezeur kan komen over of't nu wel/niet is wat ze willen.

[ Voor 24% gewijzigd door Liegebeest op 17-03-2023 09:39 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-04 09:42

Je moet je afvragen of je dit echt wilt qua business model. Door een vaste prijs te vragen neem jij een deel van het risico op je. Daar tegenover staat dat je ook wat hogere marges kan pakken (als het goed gaat).

Maar... als je dit op deze manier nooit eerder gedaan hebt ben je bijna gegarandeerd om dit de eerste paar keer tegen verlies (of, zeg, minimumloon) te doen. Ook zijn dit soort klanten vaak partijen die niet gewend zijn aan professionele softwareontwikkeling. Zo'n klant heeft dan een bepaald beeld bij wat ze gaan krijgen, maar zijn niet in staat om dat op voorhand te formuleren.

Dit leidt dan tot frustratie achteraf. Bijv. jij specificeert 'klant moet kunnen inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord', maar de klant verwacht dat je dan ook via gmail of hotmail kan inloggen (en dat dat al in de oorspronkelijke scope was inbegrepen).

Je moet je dus echt afvragen of je dit wil. En als je het wil, accepteren dat het wellicht (veel) langer duurt dan verwacht en dus weinig oplevert. Maar is wel leerzaam :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-04 12:27
Je moet je afvragen of je dit echt wilt qua business model. Door een vaste prijs te vragen neem jij een deel van het risico op je
Als je dit om die reden (risico) niet wilt doen, moet je lekker in loondienst gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Freeaqingme schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:31:
[...]
Je moet je afvragen of je dit echt wilt qua business model. Door een vaste prijs te vragen neem jij een deel van het risico op je.
Je weet dat er hele sectoren zijn met dit business model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
figlio del comm schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:36:
[...]

Als je dit om die reden (risico) niet wilt doen, moet je lekker in loondienst gaan.
Nou dat vind ik wel heel kort door de bocht. Iedere ondernemer kan toch voor zichzelf een afweging maken of hij de risico's vindt afwegen tegen wat het in potentie kan opleveren, ook gegeven de persoonlijke competenties? Als zo'n afweging dan negatief uitvalt betekent dat wat mij betreft niet dat je dus in loondienst zou moeten.

Stel nou dat ik tegen een freelancer zeg in dit topic dat 'ie meer geld kan verdienen als 'ie 10 man aanneemt. Dan nog weet ik vrij zeker dat menig freelancer hier ook zegt "da's goed maar voor mij hoeft het niet".

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Klinkt sterk als een typisch geval van onderschatten hoe ingewikkeld wat de klant vraagt is, en geen duidelijk verwachtingen.

Er is geen standaard budget voor een app, dat is zoals al genoemd echt iets met een enorme range, dus je zult eerst een hele duidelijke en expliciete scope moeten hebben voor daar überhaupt iets over gezegd kan worden. Je moet dat ook met de klant bespreken, want alles dat niet in scope valt, valt ook niet binnen budget.

De ideale situatie is een schatting op basis van uren of dagen, maar je hoeft daarbij geen uren of dagen te noemen. Daarna gewoon zeggen dat alles dat ze willen dat buiten scope valt opnieuw uitgewerkt moet worden of per uur gefactureerd wordt.

Als het een klant is die bij voorbaat verwacht dat ze voor <5k een volledige app ontwikkeld hebben dan zou ik er niet aan beginnen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ruige-test schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:47:
[...]
Mijn niche is voornamelijk het ontwikkelen van mobiele apps (IOS & Android). Ik vind het belangrijk dat de klant krijg wat hij/zij voor ogen heeft. Goede communicatie is hierin dus de hoofdzaak.
De mobiele markt is geen niche.
Verder ben ik van mening dat een mvp niet gelijk een ton hoeft te kosten en zoek ik dus eigenlijk de "startups" die iets op de markt willen zetten om te kijken of het aanslaat en daarna pas vol gaan inzetten op de ontwikkeling.
Heb je al eens marktonderzoek gedaan naar startups? Bij mijn weten hebben die liever mensen in dienst, dat is veel goedkoper.
Hmm Fiverr staat juist weer helemaal vol met mensen uit Azië die diensten aanbieden voor een habbekratsje. Daar is moeilijk mee concurreren. Ik zou het graag Nederlands/Benelux houden.
Je redeneert de verkeerde kant op. Je moet denken vanuit de klant/opdrachtgever. Waarom zou die voor jouw kiezen ipv iemand uit Azie die de helft goedkoper is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
Skyaero schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Je weet dat er hele sectoren zijn met dit business model?
Ja zeker. Sterker nog, daar heb ik zelf ook een tijdje in gewerkt (met opdrachten van 100K - 2M) dus wat dat betreft ken ik echt wel de hoed en de rand. Maar dat betekent niet dat een eenpitter die dat anders nooit doet dat ineens ook zou moeten gaan doen.

Dat gezegd hebbende; met 'afvragen of je dit wel moet doen' bedoelde ik niet te zeggen "dit moet je niet doen", maar bedoelde ik wel te zeggen: Ga bij jezelf na of dit binnen je interessegebied ligt, gegeven dat waar je goed in bent en of je er wel/geen trek in hebt (inclusief mogelijk gezeik wat richting de eindfase er bij komt kijken).

Als de uitkomst van die laatste vraag is 'ja ik wil', dan gun ik de vraagsteller alleen maar het allerbeste, en is 'ie - wat mij betreft - ook zonder meer later welkom als het misschien toch even niet helemaal lekker loopt en hoe je daar dan mee om zou kunnen gaan. Het zou alleen jammer zijn als de vraagsteller later in een minder prettige situatie terechtkomt terwijl 'ie zich vooraf niet had gerealiseerd dat dat ook een mogelijkheid was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:47

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

figlio del comm schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:36:
[...]

Lekker kort door de bocht zeg.
Er zijn genoeg dingen die niet heel logisch zijn om te doen als je maar in je eentje bent. Heel het punt is dat als je een iets groter bedrijf bent, je ook zo'n risico kunt spreiden over meerdere opdrachten (en dus FTEs). Plus dat je vaak dan ook nog ondersteunende rollen hebt om zo'n project wat beter te managen.

Daarnaast zie je dat er voorafgaand een serieus grote investering is gemaakt om een project met een fixed fee te doen. Dit om o.a. de proceskosten te verlagen. Denk hierbij aan standaard frameworks, templates, etc.

Die marge op een fixed fee ga je naar mijn inziens alleen pakken als je ook de nodige investeringen erin hebt gedaan en 9/10x is dat bijna onmogelijk als je maar in je eentje bent. Tenzij je een jaar lang voorafgaand hebt geïnvesteerd in je bedrijf?

Ik wil niet zeggen dat het allemaal zo zwart-wit is, maar dat @Freeaqingme zo wordt afgeschoten snap ik dan weer niet zo goed :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Nou dat vind ik wel heel kort door de bocht. Iedere ondernemer kan toch voor zichzelf een afweging maken of hij de risico's vindt afwegen tegen wat het in potentie kan opleveren,
Ja, maar dat is wat anders, je maakt de afweging. Eerder stelde je dat je je moet je afvragen of je dit echt wilt qua business model (risico nemen). Risico dragen is de basis van ondernemerschap. Dat je dat risico vervolgens af wil dekken middels ruimhartige beloning is dan een logisch gevolg. Als je geen risico wil lopen, moet je in loondienst gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Ik wil niet zeggen dat het allemaal zo zwart-wit is, maar dat @Freeaqingme zo wordt afgeschoten snap ik dan weer niet zo goed :?
?? Ik schiet hem toch niet af ? Ik geef alleen aan dat als hij geen risico wil lopen, je in loondienst moet gaan. De basis van ondernemerschap is risico nemen. (vraag maar aan de BD) Hoe groter het risico is, hoe beter je het wil afdekken. Dus daar is de beloning rechtstreeks aan gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
@Harvem vraagt toch niet of hij het zou moeten doen ivm afwijking business model, risico bla.. Hij vraagt hoe je een begroting kan maken en ik denk en ga er van uit dat hij best zelf kan afwegen of deze klus haalbaar gaat zijn.

just my 2ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-04 14:21
figlio del comm schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Ja, maar dat is wat anders, je maakt de afweging. Eerder stelde je dat je je moet je afvragen of je dit echt wilt qua business model (risico nemen). Risico dragen is de basis van ondernemerschap. Dat je dat risico vervolgens af wil dekken middels ruimhartige beloning is dan een logisch gevolg. Als je geen risico wil lopen, moet je in loondienst gaan.
Wat is precies het verschil tussen jezelf afvragen of je iets echt wil of de afweging maken of je iets echt wil? :9

Voor mijn gevoel bedoelen jullie precies hetzelfde, alleen interpreteer jij @Freeaqingme's woorden anders dan hij ze bedoeld heeft. Vervolgens kom je met nogal een ongenuanceerde uitspraak, dus ja, ik kan me voorstellen dat @Douweegbertje dat "afschieten" noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
figlio del comm schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:01:
[...]

?? Ik schiet hem toch niet af ? Ik geef alleen aan dat als hij geen risico wil lopen, je in loondienst moet gaan. De basis van ondernemerschap is risico nemen. (vraag maar aan de BD) Hoe groter het risico is, hoe beter je het wil afdekken. Dus daar is de beloning rechtstreeks aan gekoppeld.
Oh maar daar zijn we het met elkaar over eens. Ik had het inderdaad niet helemaal gepreciseerd, maar ik bedoelde dan specifiek op het risico van het uitlopen van het project. Vaak ligt de oorzaak daarvoor (voor in ieder geval een deel) bij de klant. Maar als je fixed price projecten draait neem je wel de gevolgen daarvan op je. Dat betekent dat je extreem goed aan verwachtings- & project-management moet doen, en zelfs dan loop je het risico dat je ergens een technisch aspect misloopt en het alsnog in potentie fors uit kan lopen.

Dat verwachtings- & projectmanagement is echt een skill an sich die als je verwacht dat 'er even bij te doen' als programmeur je wel eens zwaar kon tegenvallen. Maargoed, op kleinere projecten zullen die gevolgen wellicht nog wat makkelijker weggepoetst kunnen worden dan bij grotere projecten (waar je dedicated mensen hebt om zich alleen maar daar mee bezig te houden).

Als je uurtje-factuurtje werkt loop je dit specifieke risico doorgaans niet. Wel loop je dan nog risico's als dat je ziek kan worden en geen inkomen meer hebt, of een keer geen opdracht kan vinden (zeker in geval van economische malaise). Wil je ook die risico's niet, dan is een bestaan in loondienst zeker iets om te overwegen (of je gaat rentenieren ofzo. One can dream O-) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-04 01:35

TommyGun

Stik er maar in!

ruige-test schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:12:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met hoofdkraan, freelance.nl of freelancer.nl?

Mijn doel is namelijk om websites en apps te bouwen op projectbasis en ik vind het best lastig om klanten te vinden. Op dergelijke websites staat wel het een en ander, maar vaak staan er al 10 reacties onder. Verder wordt er een flinke abonnementsprijs gevraagd en is het vervolgens maar de vraag of je er ook daadwerkelijk klanten uithaalt.
Op veel andere plekken zie je opdrachten waarbij het gaat om het meedraaien binnen een team/organisatie voor een X aantal maanden. Dat is iets wat ik juist niet wil.

Dus zijn er mensen die ervaring hebben met dergelijke websites? Of heeft iemand toevallig een andere goede plek waar je dergelijke opdrachten op projectbasis kan vinden?
Ik ben overal aangemeld, maar heb er nog weinig aan gehad eigenlijk.

1 opdracht gezien op Freelancer.nl die ik via een andere weg heb weten te benaderen ;)

Ik vind het namelijk veel te duur, "Standaard" kost al 100 euro pm, daar ga ik echt niet aan beginnen.

Al zag ik dat ik nu ineens moet betalen voor "Stand-by" :?
Na het aanmaken van je profiel kies je het account dat het beste bij je past. Freelancer.nl factureert na 14 dagen automatisch maandelijks minimaal €8 voor het StandBy product.

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 17-03-2023 11:49 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harvem
Heel veel input hier, dank daarvoor! Ik ga aangeven dat ik eerst een idee moet hebben van de scope, voor ik een idee kan geven qua budget.
@Kawa bedankt ook voor het delen van je calculatie, daar kan ik zeker iets mee _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
Harvem schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:15:
Heel veel input hier, dank daarvoor! Ik ga aangeven dat ik eerst een idee moet hebben van de scope, voor ik een idee kan geven qua budget.
@Kawa bedankt ook voor het delen van je calculatie, daar kan ik zeker iets mee _/-\o_
Graag gedaan. Opslag voor afstemming, PM etc is meegenomen in deze prijs en niet apart benoemd omdat dit altijd de posten zijn waar een klant korting op wil of helemaal wil schrappen want ‘dat is toch niet nodig toch?’ De pure bouwtijd van deze app was ongeveer 10 werkdagen a 1 FTE om een indicatie te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruige-test
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-05-2023
Skyaero schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:41:

Heb je al eens marktonderzoek gedaan naar startups? Bij mijn weten hebben die liever mensen in dienst, dat is veel goedkoper.
Startups is misschien niet het juiste woord. Als je een startup hebt die flink geld geinjecteerd heeft gekregen, die hebben inderdaad liever mensen in dienst. Ik ben meer op zoek naar de ondernemer die een idee heeft voor iets en die kleinschalig wil beginnen om te kijken of het aanslaat.
Je redeneert de verkeerde kant op. Je moet denken vanuit de klant/opdrachtgever. Waarom zou die voor jouw kiezen ipv iemand uit Azie die de helft goedkoper is?
Voor mensen met weinig ervaring op het gebied van software ontwikkeling/ laten ontwikkelen is het ook moeilijk verkopen. Daarom zit ik ook niet op deze websites en houd ik het liever lekker in Nederland. Laat iemand anders maar uitleggen waarom je voor 300euro geen goede IOS app kan verwachten.
TommyGun schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:48:

Ik ben overal aangemeld, maar heb er nog weinig aan gehad eigenlijk.

1 opdracht gezien op Freelancer.nl die ik via een andere weg heb weten te benaderen ;)

Ik vind het namelijk veel te duur, "Standaard" kost al 100 euro pm, daar ga ik echt niet aan beginnen.

Al zag ik dat ik nu ineens moet betalen voor "Stand-by" :?

[...]
Top bedankt! Dit was het antwoord waar ik naar op zoek was. Heb je wel actief gereageerd op dingen? Hoe lang sta je al ingeschreven en hoeveel opdrachten heb je (ongeveer) op gereageerd als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-04 01:35

TommyGun

Stik er maar in!

ruige-test schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:08:
[...]

Top bedankt! Dit was het antwoord waar ik naar op zoek was. Heb je wel actief gereageerd op dingen? Hoe lang sta je al ingeschreven en hoeveel opdrachten heb je (ongeveer) op gereageerd als ik vragen mag?
Iets meer dan een jaar lid nu, maar nooit dusdanig interessante opdrachten gevonden dat ik het de moeite vond er voor te gaan betalen (anders mag je niet reageren...). Wel eens benaderd voor een opdracht overigens.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:19
Begin dit jaar ben ik gestart als ZZP'er. Ik wil me richten op de projectmanagement sector, vooral in rollen als product owner. Mijn intentie is om het ZZP'en te combineren met mijn huidige baan, waarbij ik voornamelijk op zoek ben naar leuke opdrachten waar ik veel energie uit kan halen, mezelf kan uitdagen en natuurlijk mijn klanten goed kan helpen. Ik merk dat er veel werk (lees vraag) is en ik heb verschillende aanbiedingen gekregen vanuit mijn eigen netwerk. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een opdracht die ik zelf ook interessant en leuk vind. Ik werk nu gemiddeld 16 uurtjes in de week als ZZP'er naast mijn fulltime baan en dat bevalt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
Douweegbertje schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:56:
[...]

Lekker kort door de bocht zeg.
Er zijn genoeg dingen die niet heel logisch zijn om te doen als je maar in je eentje bent. Heel het punt is dat als je een iets groter bedrijf bent, je ook zo'n risico kunt spreiden over meerdere opdrachten (en dus FTEs). Plus dat je vaak dan ook nog ondersteunende rollen hebt om zo'n project wat beter te managen.

Daarnaast zie je dat er voorafgaand een serieus grote investering is gemaakt om een project met een fixed fee te doen. Dit om o.a. de proceskosten te verlagen. Denk hierbij aan standaard frameworks, templates, etc.

Die marge op een fixed fee ga je naar mijn inziens alleen pakken als je ook de nodige investeringen erin hebt gedaan en 9/10x is dat bijna onmogelijk als je maar in je eentje bent. Tenzij je een jaar lang voorafgaand hebt geïnvesteerd in je bedrijf?

Ook ZZPer kan externe in huren voor een taak waar hij zij minder kennis van heeft. Maar of hij zij geen of minder tijd heeft.

Ik denk niet dat voor een simpele mobiele app een serieuze investering nodig is. Al ben ik maar een beheerder. Van ontwikkeling geen kaas gegeten :+. Maar weet wel dat niet voor alles grote investeringen noodzakelijk zijn en soms ook kennis elders gehaald kan worden.

Belangrijkste bij dit soort aanneem klussen. Zorg dat je cijfers zwart blijven. Gaan ze het rood in evalueer en pak het volgende keer iets anders aan.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:46
Bij de vraag van @Harvem lijken we de middenweg uit het oog te verliezen. Je geeft een schatting van de kosten naar eer en geweten op basis van een goed gedefinieerde scope. Echter, je geeft geen fixed price af. Beste van beide werelden in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-04 19:49

Matis

Rubber Rocket

GekkeRipper schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:36:
Bij de vraag van @Harvem lijken we de middenweg uit het oog te verliezen. Je geeft een schatting van de kosten naar eer en geweten op basis van een goed gedefinieerde scope. Echter, je geeft geen fixed price af. Beste van beide werelden in mijn ogen.
Zo heb ik dat inderdaad ook bij mijn startup gedaan.

Hoog over schatting van aantal uren per feature / story, dat vermenigvuldigen met uurtarief en dan heb je al heel snel een idee of je startup 1000, 10.000 of 100.000 gaat kosten.
Je kunt, op basis van die uren en je eigen beschikbaarheid ook meteen een roadmap uitstippelen, zodat je opdrachtgever ook een gevoel krijgt hoe lang hij moet "wachten".

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
Harvem schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:15:
Het lijkt alsof je hierbij niet de lead pakt. Ik probeer in deze fase altijd met de belangrijkste stakeholders aan tafel te gaan zitten en zelf de scope te gaan schrijven. Als je dit over laat aan de klant kan dit lang duren en weet ik niet of het de goede kant op gaat. Een klant vind het erg fijn om geholpen te worden omdat het niet zijn expertise is, die van jou wel...

Probeer samen te werken met die persoon om zo de scope te schrijven, dit verhaal gaat toch vaak via een management vergadering en meerdere stakeholders. Als jij een overtuigend verhaal schrijft met een goede onderbouwing, gaat die persoon dit wel in het MT verdedigen en komt het wel goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswei
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04 21:11
Beste, ik weet niet zo goed wat ik verkeerd doe maar ik vind het best nog wel lastig om een opdracht als Azure Cloud Engineer te vinden. Ik ben nu een maandje aan het zoeken via Linkedin, Freelance.nl en wat andere sites en inmiddels redelijk wat recruiters, tussenpersonen gesproken die mijns inziens de markt sturen. Ik krijg te horen dat ik een sterk cv/ profiel heb voor een Cloud Engineer job (22 jaar IT werkervaring, waarvan 3,5 jaar als Azure Cloud Engineer, 4 jaar als Senior Technisch Applicatiebeheerder) maar het concreet levert het nog niet veel op. Hebben jullie tips?
Overigens geen haast hoor, ik ben nog in loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
boswei schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:13:
Beste, ik weet niet zo goed wat ik verkeerd doe maar ik vind het best nog wel lastig om een opdracht als Azure Cloud Engineer te vinden. Ik ben nu een maandje aan het zoeken via Linkedin, Freelance.nl en wat andere sites en inmiddels redelijk wat recruiters, tussenpersonen die mijns inziens de markt sturen. Ik krijg te horen dat ik een sterk cv/ profiel heb voor een Cloud Engineer job (22 jaar IT werkervaring, waarvan 3,5 jaar als Azure Cloud Engineer, 4 jaar als Senior Technisch Applicatiebeheerder) maar het concreet levert het nog niet veel op. Hebben jullie tips?
Wordt je uitgenodigd voor gesprekken, heb je die recruiters weleens gevraagd waarom ze voor andere kiezen? Het feit dat je nog in loondienst bent, helpt zeker niet. Recruiters kiezen toch altijd voor iemand die binnen 2 weken kan beginnen. Lastig inschatten waarom het nog niet helemaal lukt met zo weinig info...

Heb je ervaring in bepaalde branches? Want dat is vaak meerwaarde voor bedrijven aangezien je de business beter kent...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ontslag nemen, dan wordt de drang naar het zoeken van een klus veel groter. Nu voel je nog niet genoeg druk omdat je toch wel een inkomen hebt.

Iets serieuzer, er staan bijna 3k vacatures open op indeed.com voor Azure Cloud Engineer, daar zit vast wel iets voor je tussen.

https://www.linkedin.com/...7562&originalSubdomain=nl

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 18-03-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:48

Yucon

*broem*

Kawa schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:45:
[...]

Je ziet dat ik nergens uren benoem, alleen bedragen en uit ga van een MVP die op basis van userstories (soms moet je je klant even uitleggen wat dat zijn) uitgebreid kan worden.
[Afbeelding]
ietwat offtopic, maar kunnen we het resultaat ook ergens bewonderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
boswei schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:13:
Beste, ik weet niet zo goed wat ik verkeerd doe maar ik vind het best nog wel lastig om een opdracht als Azure Cloud Engineer te vinden. Ik ben nu een maandje aan het zoeken via Linkedin, Freelance.nl en wat andere sites en inmiddels redelijk wat recruiters, tussenpersonen die mijns inziens de markt sturen. Ik krijg te horen dat ik een sterk cv/ profiel heb voor een Cloud Engineer job (22 jaar IT werkervaring, waarvan 3,5 jaar als Azure Cloud Engineer, 4 jaar als Senior Technisch Applicatiebeheerder) maar het concreet levert het nog niet veel op. Hebben jullie tips?
Welke regio zoek je? Volgens mij heb ik namelijk wel wat opdrachten in deze richting voorbij zien komen. Vaak heeft Layer (of hoe ze nu ook heten) veel van dit soort opdrachten, maar pakken wel een grote marge. Echter levert dat zeer waarschijnlijk meer op dan loondienst.

Overigens weet ik niet wat je afspraken zijn in loondienst maar mijn ervaring is dat één kalendermaand opzegtermijn eigenlijk al te lang is. Vaak zat zie op opdrachtgevers kiezen voor iemand die binnen een maand beschikbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RMG888
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-04 17:06
Ernemmer schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:22:
Ontslag nemen, dan wordt de drang naar het zoeken van een klus veel groter. Nu voel je nog niet genoeg druk omdat je toch wel een inkomen hebt.

Iets serieuzer, er staan bijna 3k vacatures open op indeed.com voor Azure Cloud Engineer, daar zit vast wel iets voor je tussen.

Dit! Heb ik ook gedaan. Binnen 3 weken een eerste opdracht gevonden. Was wel even stressen maar positief blijven en hard werken/zoeken loont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Yucon schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:02:
[...]

ietwat offtopic, maar kunnen we het resultaat ook ergens bewonderen?
Nee helaas niet. Dit was een klus van ruim 5 jaar geleden voor de Hololens en die heb ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 17:17
Ernemmer schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:22:

Hoe heb je jezelf voorbereid op ondernemerschap voordat je je contract op hebt gezegd?

Hoe weet je dat je huidige ervaringsniveau voldoende is om opdrachten te scoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Loei123 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Hoe heb je jezelf voorbereid op ondernemerschap voordat je je contract op hebt gezegd?

Hoe weet je dat je huidige ervaringsniveau voldoende is om opdrachten te scoren?
Ik ''werkte'' tijdens mij hbo stage (omscholing) bij een redelijk groot bedrijf en merkte dat ik in een select aantal dingen heel goed was. (Ik gaf er zelfs cursus in bij mijn stagebedrijf). Na het behalen van mijn diploma ben ik direct voor mezelf begonnen.
Hier was bij mij de drang erg hoog, ik had namelijk geen inkomen, wel een huis en een studieschuld van 35k. Misschien gaf mij dat juist het extra zetje om niet voor een werknemersinkomen ergens te gaan werken.
Dit was gewoon een opdracht via een recruiter, was echt maximaal 1 week ''zoeken''

Voorbereiden op ondernemerschap was voor mij iets makkelijker, ik was al eerder ondernemer geweest.

[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 18-03-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Loei123 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Bij de KvK binnen lopen en zeggen dat je een bedrijfje wilt beginnen, daarna de beste man verschrikt aankijken als die vraagt onder welke bedrijfsnaam je dat dan van plan bent. :X
Niet. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 17:17
Ja ik denk er de laatste tijd hard over na, maar ben bang dat de nodige werkervaring er nog niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 16:30
Loei123 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:28:
Ja ik denk er de laatste tijd hard over na, maar ben bang dat de nodige werkervaring er nog niet is.
Als je bang bent moet je er sowieso niet aan beginnen. :P Wil niet zeggen dat je een expert moet zijn, maar je moet zeker direct inzetbaar zijn in je vakgebied en zelfstandig in een nieuw bedrijf/team je weg kunnen vinden. Expert of specialist zijn maakt het makkelijker, hoe schaarser je kennis/track-record hoe beter. Dit is er van uit gaande dat je "uurtje factuurtje" bij een opdrachtgever gaat zitten. Zelfstandig projecten aannemen is natuurlijk een ander verhaal, acquisitie ligt dan anders dan reageren op opdrachten die in de markt worden gezet.

Ik heb even gespiekt wat je werkgebied is, en lijkt op Microsoft (Server) systeembeheer, ~10 jaar ervaring en met wat certificaten op zak. Zit totaal niet in die hoek, maar volgens mij zit je in de detachering. Waarschijnlijk word je ingezet bij klanten, opdrachten met langere doorlooptijd. Dat wil zeggen dat jouw account/manager bij je huidige werkgever jou plaatst bij opdrachten waar je vaak als zelfstandige ook voor in aanmerking kan komen. Als je wil proberen of je dat zelf kan, moet je dat gewoon doen. Je raakt een boel kwijt (vast contract waar je betaald "op de bank" kan zitten, vaste groep collega's etc) maar je krijgt er ook een boel voor terug.

Stel je begint deze maand met zoeken, gaat wat gesprekken aan dan kan je er voor het einde van maart wel achter komen of je zelf een opdracht kan vinden. Met een maand opzegtermijn ben je vanaf 1 mei inzetbaar. Zo ben ik vorig jaar ook begonnen; opdracht zoeken, aantal gesprekken gevoerd, kon een maand later beginnen, ontslag genomen en gaan. Je kan ook ontslag nemen en dan zoeken, maakt de drijfveer en de urgentie hoger maar vanuit een "baan" kan je iets meer ontspannen rondkijken en hoef je niet met het eerste beste wat je tegen komt akkoord te gaan om maar iets te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Eliaz op 20-03-2023 07:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lDDQD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-04 10:53
Als je eerst een tijdje in de detachering werkt, is het een stuk minder spannend naar mijn mening.

Je weet dan hoe je markt eruit ziet, welke tarieven er gelden, wie de klanten zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-04 18:44
* Vraag het gerust na in dit topic!
Nou ik was wel benieuwd wat er voor mijn situatie nou een passend tarief zou zijn, het gaat om de regio Eindhoven en ik wil vooral werken als Embedded Software Engineer (maar ik heb projecten gehad die best ver hiervan zitten, en dus ook veel java gedaan op mobiel, wel in high tech, samen met banken, en ook veel python en assembly projecten).. maar werk het liefst natuurlijk met microcontrollers en C++ (eventueel C maar ah).

Heb hier in al deze werkzaamheden ongeveer 5 jaar ervaring in en ook 5 jaar ervaring in Full Stack web development met PHP, JS, CSS, HTML (maar doe liefst dit werk niet, al zet ik die skills bij verschillende projecten wel met enige regelmaat in, zeker als er soms ff een website in een docker container met een mooi demo web panel nodig is voor een embedded bord, om wat functies te laten zien enz).

Nu zit ik met een tarief van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
, en ben daar begonnen (2 jaar geleden) met een tarief dat 5.07 eur/uur lager zat (dus ook niet een geweldige verhoging denk ik). Maar mijn werkgever (detacheerder) beweert dat dit een best hoog tarief is voor de combinatie omgeving, functie etc.. (of wg zou iets harder mogen onderhandelen). Nu kan iedereen mij alles wel wijs maken en geloof ik t wel, maar als mensen hier pronken met 80-90-100 EUR begint men toch wel te twijfelen, en sommigen zelfs hoger.

Ik snap dat in Utrecht of Amsterdam 95-105 EUR niet raar zal zijn voor bepaalde werkzaamheden in software development, heb daar zelf ooit gewerkt in die regio's maar dat is mij toch wel echt te ver.

Ik heb een beetje gezocht in dit topic maar kwam er na een aantal pagina's van zoekresultaten ook niet helemaal met een solide en zelfvertrouwd gevoel bovenuit.. iemand? :)

Als 80 of 85 haalbaar is ergens zou ik toch echt wel in een aanzienlijk betere situatie terecht komen :p

[ Voor 5% gewijzigd door grasmanek94 op 19-03-2023 00:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Als je gedetacheerd kan worden kan je ook ZZPen. Zelf heb ik een vergelijkbaar profiel alleen je regio zit niet echt mee. Yacht heeft wel wat opdrachten uitstaan voor DUO die misschien interessant zijn voor je.

Edit: Er moet natuurlijk wel een beetje ondernemend in je zitten om risico te oordelen en/of bovengemiddelde interesse om zaken uit te begrijpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 19-03-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27
@grasmanek94 Ik ken de embedded hoek niet, maar in backend en ook frontend werk is ook 100 in regio Eindhoven geen uitzonderlijk tarief

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:51
@grasmanek94 95E per uur voor een Java-klus in Breda was ook normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:04
grasmanek94 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 00:22:
[...]

Nou ik was wel benieuwd wat er voor mijn situatie nou een passend tarief zou zijn, het gaat om de regio Eindhoven en ik wil vooral werken als Embedded Software Engineer (
Er zit in Eindhoven zo'n kleine Philips spinoff die net doen of ze iedere techneut in de regio wel willen aannemen. (Iets met een A en rijmt op xml) Zorgt er een beetje voor dat je Eindhoven niet helemaal als een boeren regio moet vergelijken

Maar zelfs hier in de Achterhoek vragen detacheerders meer dan 65/uur

[ Voor 6% gewijzigd door Batavia op 19-03-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Deveon op 19-03-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
@ConQuestador @xobdorp @Batavia
Dank voor de antwoorden. Nu zit ik bij de Philips spinoff die zich op semiconductors/microchips richt.

Ik heb dus het gevoel nu dat mijn wg maar wat sterker moet onderhandelen of dat de klant gewoon een of rare harde limieten heeft. Ben binnenkort (half jaartje?) wel toe aan een nieuw project denk ik, dus zal dan wel wat harder inzetten op een klant vinden die wel wat meer mijn tijd waardeert. Als 5-10 jaar ervaring wel gewoon 90 in Eindhoven kan halen dan moet het huidig tarief zeker omhoog. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:15
grasmanek94 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:45:
@ConQuestador @xobdorp @Batavia
Dank voor de antwoorden. Nu zit ik bij de Philips spinoff die zich op semiconductors/microchips richt.

Ik heb dus het gevoel nu dat mijn wg maar wat sterker moet onderhandelen of dat de klant gewoon een of rare harde limieten heeft. Ben binnenkort (half jaartje?) wel toe aan een nieuw project denk ik, dus zal dan wel wat harder inzetten op een klant vinden die wel wat meer mijn tijd waardeert. Als 5-10 jaar ervaring wel gewoon 90 in Eindhoven kan halen dan moet het huidig tarief zeker omhoog. :S
Kan het zijn dat er nog een, of zelfs meerdere, partij tussen detacheerder en de Phillips spinoff zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

RMG888 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Dit! Heb ik ook gedaan. Binnen 3 weken een eerste opdracht gevonden. Was wel even stressen maar positief blijven en hard werken/zoeken loont!
Daarnaast is ontslag nemen terwijl je nog zoekt naar een opdracht niet anders dan de situatie die je in de toekomst tussen klussen in hebt. Kun je mooi vast wennen. :7

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-04 19:17
Nu kan iedereen mij alles wel wijs maken en geloof ik t wel, maar als mensen hier pronken met 80-90-100 EUR begint men toch wel te twijfelen, en sommigen zelfs hoger.

Als 80 of 85 haalbaar is ergens zou ik toch echt wel in een aanzienlijk betere situatie terecht komen :p
Ik heb altijd voor 75-85 gewerkt in embedded software in Eindhoven en omgeving toen ik vergelijkbaar veel ervaring had. En dat was met een (weliswaar goedkope) detacheerder ertussen. Ik vermoed dat de detacheerder het probleem is hier, niet zozeer het tarief bij de klant. Maar ik weet niet hoe de Eindhovense markt op het moment is, met o.a. Philips die flink op de rem trapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Jealgu schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:18:
[...]

Kan het zijn dat er nog een, of zelfs meerdere, partij tussen detacheerder en de Phillips spinoff zit?
Alleen Hays, maar mijn werkgever is erg transparant hierover. Die nemen een vast bedrag (of het was 1 eur/u, of 2 eur/u, of iets ertussen). Ik heb gewoon een "normomzet" (hier wordt dus mijn salaris van betaald, auto, werkgeversbelastingen, belastingen, apart leggen voor eventuele zieke dagen, kosten van mijn werkgever, e.d.), alles erboven is de helft voor mij en de helft voor de werkgever, dus we hebben allebei baat bij een beter tarief.

Mogelijk dat Hays gewoon zo'n tarief blocker is.
nightfall schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:19:
[...]

Ik heb altijd voor 75-85 gewerkt in embedded software in Eindhoven en omgeving toen ik vergelijkbaar veel ervaring had. En dat was met een (weliswaar goedkope) detacheerder ertussen. Ik vermoed dat de detacheerder het probleem is hier, niet zozeer het tarief bij de klant. Maar ik weet niet hoe de Eindhovense markt op het moment is, met o.a. Philips die flink op de rem trapt.
Van de andere kant ook veel inflatie en gestegen kosten, dus dan zouden de tarieven ook omhoog moeten.
Maar het zal waarschijnlijk wel wat invloed hebben gehad.

Zelf hou ik mijn ogen open op T.net carriere, linkedin, indeed enz maar of ik ben slecht in zoeken (ja, sowieso, geen ervaring in), of de projecten met hogere tarieven zijn ergens anders te vinden dan.. En dan ben ik wel benieuwd, want mijn werkgever hoort nou eenmaal een beter netwerk te hebben dan ik zelf. Ik zal het zeker aankaarten.
Ik had daar ook gewerkt, leuk uitdagend werk maar vziw doen ze niet aan externe, en ze betalen in loondienst best wel mager - kan mij haast niet voorstellen dat ze dan ook een goed tarief zouden hanteren.

Edit: Nogal wat links in de 1e post doen het ook niet echt goed, en eentje komt terecht op een site die een cyrillisch alfabet gebruikt (kan wel naar English aanpassen maar apart heh). Maar dit zijn denk ik wel middelen die mijn WG wel moet kunnen benutten.

[ Voor 13% gewijzigd door grasmanek94 op 19-03-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswei
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04 21:11
Deveon schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Welke regio zoek je? Volgens mij heb ik namelijk wel wat opdrachten in deze richting voorbij zien komen. Vaak heeft Layer (of hoe ze nu ook heten) veel van dit soort opdrachten, maar pakken wel een grote marge. Echter levert dat zeer waarschijnlijk meer op dan loondienst.

Overigens weet ik niet wat je afspraken zijn in loondienst maar mijn ervaring is dat één kalendermaand opzegtermijn eigenlijk al te lang is. Vaak zat zie op opdrachtgevers kiezen voor iemand die binnen een maand beschikbaar is.
Goede tip! Layer stond ook op mijn lijstje om binnenkort mee in gesprek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:48
grasmanek94 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:43:
[...]

Alleen Hays, maar mijn werkgever is erg transparant hierover. Die nemen een vast bedrag (of het was 1 eur/u, of 2 eur/u, of iets ertussen). Ik heb gewoon een "normomzet" (hier wordt dus mijn salaris van betaald, auto, werkgeversbelastingen, belastingen, apart leggen voor eventuele zieke dagen, kosten van mijn werkgever, e.d.), alles erboven is de helft voor mij en de helft voor de werkgever, dus we hebben allebei baat bij een beter tarief.

Mogelijk dat Hays gewoon zo'n tarief blocker is.

[...]

Van de andere kant ook veel inflatie en gestegen kosten, dus dan zouden de tarieven ook omhoog moeten.
Maar het zal waarschijnlijk wel wat invloed hebben gehad.

Zelf hou ik mijn ogen open op T.net carriere, linkedin, indeed enz maar of ik ben slecht in zoeken (ja, sowieso, geen ervaring in), of de projecten met hogere tarieven zijn ergens anders te vinden dan.. En dan ben ik wel benieuwd, want mijn werkgever hoort nou eenmaal een beter netwerk te hebben dan ik zelf. Ik zal het zeker aankaarten.

[...]

Ik had daar ook gewerkt, leuk uitdagend werk maar vziw doen ze niet aan externe, en ze betalen in loondienst best wel mager - kan mij haast niet voorstellen dat ze dan ook een goed tarief zouden hanteren.

Edit: Nogal wat links in de 1e post doen het ook niet echt goed, en eentje komt terecht op een site die een cyrillisch alfabet gebruikt (kan wel naar English aanpassen maar apart heh). Maar dit zijn denk ik wel middelen die mijn WG wel moet kunnen benutten.
Volgens mij heeft het niks te maken met de brokers er tussen. Volgens mij zijn het toch echt de bedrijven zelf. Heel de embedded hoek betaald maar magertjes voor zover ik weet.

Ik vind het maar raar, het werk lijkt mij complexer dan de gemiddelde software klus (backend/frontend). Kreeg van de sales afdeling te horen dar uurtarieven bij bijvoorbeeld een Sioux 10 euro lager waren voor embedded tov software.

Het lijkt mij dat men stoïcijns vast houd aan bepaalde budgetten en/of men niet te hard wil concurreren op tarieven. Aangezien er anders een flinke concurrentiestrijd los barst.

Anderzijds weet ik dat mijn vorige werkgever op dit moment bakken met mensen bij ASML plaatst waar er uurtarieven van 90+ prima kunnen. Maar ook dan wel voor software devs, geen embedded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Strykeforce schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:33:
[...]

Volgens mij heeft het niks te maken met de brokers er tussen. Volgens mij zijn het toch echt de bedrijven zelf. Heel de embedded hoek betaald maar magertjes voor zover ik weet.

Ik vind het maar raar, het werk lijkt mij complexer dan de gemiddelde software klus (backend/frontend). Kreeg van de sales afdeling te horen dar uurtarieven bij bijvoorbeeld een Sioux 10 euro lager waren voor embedded tov software.

Het lijkt mij dat men stoïcijns vast houd aan bepaalde budgetten en/of men niet te hard wil concurreren op tarieven. Aangezien er anders een flinke concurrentiestrijd los barst.

Anderzijds weet ik dat mijn vorige werkgever op dit moment bakken met mensen bij ASML plaatst waar er uurtarieven van 90+ prima kunnen. Maar ook dan wel voor software devs, geen embedded.
Hoe hoger het nerd gehalte, hoe slechter de onderhandelskills. Zelfs als je zelf de positieve uitzondering daarop bent heb je alsnog flink last ervan dat je vakbroeders het veel slechter doen en daarmee de gangbare tarieven naar beneden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Yucon schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:40:
Hoe hoger het nerd gehalte, hoe slechter de onderhandelskills. Zelfs als je zelf de positieve uitzondering daarop bent heb je alsnog flink last ervan dat je vakbroeders het veel slechter doen en daarmee de gangbare tarieven naar beneden halen.
Inderdaad.
Heb zelf wat ervaring met Qt, C++ en het bouwen van embedded Linux distributies met tools als buildroot.
Maar de goede opdrachten liggen in die hoek niet voor het oprapen.

Van de laatste vier opdrachten waar ik naar had gesolliciteerd, ben ik twee keer afgewezen omdat ze me te duur vonden.
Verder 1x geen enkele reactie gehad, en nog 1x afgewezen omdat ze er aan twijfelde of ik wel een teamplayer was omdat ik in de afgelopen jaren alleen remote voor buitenlandse bedrijven gewerkt heb.
Tja, je moet toch wat als er in Nederland weinig leuke opdrachten zijn... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 17:19
nightfall schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:19: Maar ik weet niet hoe de Eindhovense markt op het moment is, met o.a. Philips die flink op de rem trapt.
Markt is nog steeds dikke prima. Die kleine spinoff :+ krijgt nog steeds zijn vacatures niet gevuld

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Voor zelfstandigen met een besloten vennootschap (bv): de Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie is vorige week door de Eerste Kamer als hamerstuk afgehandeld:

https://www.eerstekamer.n...delijke_wet_transparantie

Dat betekent kort gezegd dat een bestuurder die de bv wil stoppen meer handelingen moet verrichten dan een ontbindingsbesluit nemen en formulieren opsturen naar de KvK. Er moet bijvoorbeeld ook een eindbalans openbaar worden gemaakt, een beschrijving van de verdeling voorafgaande aan de ontbinding en nog enkele andere eisen.

Niet voldoen aan de verantwoordingsplicht wordt een economisch delict en daarnaast kan op verzoek van het OM een bestuursverbod worden opgelegd (waarna een nieuwe bv starten tijdelijk niet mogelijk is).

De wet wordt van kracht op een nader vast te stellen moment en is daarna voorlopig twee jaar van toepassing. Bespreek dus tijdig met een expert wat de vereisten zijn als je na inwerkingtreding een bv wilt laten eindigen om niet onbedoeld in de problemen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:21
Even een toets vraag bij mijn mede freelancers, ik krijg een modelcontract aangeboden via een recruiter waarin een concurrentiebeding is opgenomen:
Indien de Opdrachtnemer binnen een tijdvak van 18 maanden na beëindiging van de opdracht zakelijke
contacten, direct of indirect, onderhoudt en/of werkzaamheden en diensten wil (laten) verrichten voor
Derde en aan deze Derde gelieerde ondernemingen dan vindt dit plaats via recruiter.
Bij niet naleving van het bepaalde zal Opdrachtnemer aan recruiter een forfaitaire vergoeding moeten
betalen gelijk aan 750 keer de overeengekomen uurvergoeding
Is het gebruikelijk dat een recruiter een concurrentiebeding opneemt? Ik krijg er zelf een heel naar gevoel bij, want feitelijk houdt dit in dat een eventuele opdracht die ik in de toekomst zelf vind dan via deze recruiter moet als die daar toevallig ook contact mee heeft.

Betreft trouwens STONE, wellicht heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:01

Crazy D

I think we should take a look.

aaitje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:36:
Even een toets vraag bij mijn mede freelancers, ik krijg een modelcontract aangeboden via een recruiter waarin een concurrentiebeding is opgenomen:

[...]

Is het gebruikelijk dat een recruiter een concurrentiebeding opneemt? Ik krijg er zelf een heel naar gevoel bij, want feitelijk houdt dit in dat een eventuele opdracht die ik in de toekomst zelf vind dan via deze recruiter moet als die daar toevallig ook contact mee heeft.

Ik mag hopen dat in het contract ergens staat wie er met Derde wordt bedoelt, want zo in zijn algemeenheid slaat dit helemaal nergens op. Als Derde verwijst naar de eindklant, is dat niet vreemd al is 18 maanden wel lang,

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:09

ralpje

Deugpopje

[...]

Ik neem aan dat met 'Derde' (zeker gezien de hoofdletter) de eindklant wordt bedoeld. Dat is dan niet heel vreemd.
Ik stel mezelf wel altijd op het standpunt dat een concurrentiebeding (in dit geval is het meer een relatiebeding) niet langer mag duren dan de overeenkomst zelf. Klus van een jaar? Dan ook maximaal een jaar relatiebeding.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-04 16:45

[...]

Dat soort flauwekul laat ik er altijd uitslopen. Prima als je een klus doet bij een lokaal MKB-bedrijf, maar als je voor de Belastingdienst aan de gang gaat, kan je daarna niet een andere klus doen binnen de Belastingdienst en/of Douane. En dat geldt voor nagenoeg alle grote bedrijven. Als ze het willen laten staan, laat ik het verfijnen naar de specifieke rol en vooral afdeling. Ik snap ook wel dat een recruiter niet wil dat je hen ertussenuit haalt. 18 Maanden vind ik sowieso absurd; 6 tot 12 maanden is max. Anders teken ik niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 16:30

[...]

Te vage clausule, ik zou het laten schrappen. Met deze voorwaarden zou je bijvoorbeeld bij een opdracht bij de overheid niet meer bij de rijksoverheid kunnen werken zonder deze recruiter ("en aan deze Derde gelieerde ondernemingen"). Tenzij ze fors betalen voor 18 maanden exclusiviteit, zou ik hier niet mee akkoord gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb een opdracht lopen via Magnit. Nu heb ik een verlengings-aanbieding gekregen met een mooie verhoging. Het contract staat klaar, blijkt dat het tarief opeens lager is dan afgesproken. De inhurende manager deed de aanbieding namelijk exclusief de fees die Magnit (Brainnet) rekent, dat was voor mij niet duidelijk. Dit terwijl die fees tussen de opdrachtgever en Magnit liggen, die zijn voor mij niet inzichtelijk.

Ik ben van mening dat ik niets te maken heb met deze fees. Dus als ik een aanbieding krijg, ik ervanuit kan gaan dat dat het "netto" tarief is. Mijn manager ziet dat iets anders. Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
Donenzone schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:09:
Ik ben van mening dat ik niets te maken heb met deze fees. Dus als ik een aanbieding krijg, ik ervanuit kan gaan dat dat het "netto" tarief is. Mijn manager ziet dat iets anders. Wat vinden jullie hiervan?
Ik weet niet of het uitmaakt wat wij hier van vinden, daar zal de inhuurder weinig boodschap aan hebben, gok ik.

Anyways, ik zou 't ook zien hoe jij het benadert. Jij maakt een afspraak met de inhuurder, wat hij aan de andere kant voor verplichtingen heeft moet hij weten.

Zo'n inhuurder kent vaak allerlei trucjes om gewoon het maximale uit de kan te halen. Dit schaar ik daar gewoon onder. Als je het gevoel hebt belazerd te worden zou ik ofwel voet bij stuk houden, ofwel weglopen van de deal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:48
Ik heb een opdracht lopen via Magnit. Nu heb ik een verlengings-aanbieding gekregen met een mooie verhoging. Het contract staat klaar, blijkt dat het tarief opeens lager is dan afgesproken. De inhurende manager deed de aanbieding namelijk exclusief de fees die Magnit (Brainnet) rekent, dat was voor mij niet duidelijk. Dit terwijl die fees tussen de opdrachtgever en Magnit liggen, die zijn voor mij niet inzichtelijk.

Oftewel het was eigenlijk een verlaging wat ze je aanbieden?

Natuurlijk, prima aanbod, gewoon doen toch 8)7 wat verwacht je voor antwoord hier?

Bereid zijn om weg te lopen en simpelweg take it or leave it. Daar hoef je echt geen lang relaas voor op te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• figlio del comm
Als jij vindt dat je niks met die fee's te maken hebt, waarom onderhandel je dan met de derde partij ?

Dus naar Magnit gaan en daar je tarief neerleggen. En bereid willen zijn het harder te spelen. Ik denk dat het daarmee overigens nog wel los zal lopen. Over het algemeen is het nog steeds een opdrachtnemers-markt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
figlio del comm schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:18:
Als jij vindt dat je niks met die fee's te maken hebt, waarom onderhandel je dan met de derde partij ?

Dus naar Magnit gaan en daar je tarief neerleggen. En bereid willen zijn het harder te spelen. Ik denk dat het daarmee overigens nog wel los zal lopen. Over het algemeen is het nog steeds een opdrachtnemers-markt..
Magnit(Brainnet) factuurt zijn diensten apart naar de opdrachtgever en wordt niet zoals gebruikelijk bij het tarief opgeteld. Zelf start ik binnenkort direct voor de opdrachtgever en krijg de 3,50 euro marge die ze maken zelf, joepie.. had liever een fatsoenlijke inflatiecorrectie gezien. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77

Jouw manager is niet jouw manager, maar je klant :) Dus hij betaald wat jullie afgesproken hebben. Zoniet: weglopen.

Kun je niet weg omdat nog geen andere opties hebt: tekenen en meteen iets nieuws zoeken en heel goed controleren dat er een hele korte opzegtermijn in het contract staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa

Dit is iets wat ik vaker bij brokers/tussenpersonen zie. Ze gaan niet voor jou rekenen. Dus als je aangeeft dat je voor tarief X per uur wilt aanbieden leggen ze dat letterlijk bij de klant neer. Vraag dus altijd wat hun marge is en dat jouw tarief exclusief die marge is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:18
Deveon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:51:
[...]
en krijg de 3,50 euro marge die ze maken zelf, joepie.. had liever een fatsoenlijke inflatiecorrectie gezien. ;)
3.5 maal 8 en dat maal 200 werkdagen (en dan zit ik laag) = 5600euro. Dat is is ruim 460euro per maand erbij, ik denk dat iemand in loondienst enorm blij is als die er 460euro bruto bij krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quibi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:25
[...]

Nou ik was wel benieuwd wat er voor mijn situatie nou een passend tarief zou zijn, het gaat om de regio Eindhoven en ik wil vooral werken als Embedded Software Engineer (maar ik heb projecten gehad die best ver hiervan zitten, en dus ook veel java gedaan op mobiel, wel in high tech, samen met banken, en ook veel python en assembly projecten).. maar werk het liefst natuurlijk met microcontrollers en C++ (eventueel C maar ah).

Heb hier in al deze werkzaamheden ongeveer 5 jaar ervaring in en ook 5 jaar ervaring in Full Stack web development met PHP, JS, CSS, HTML (maar doe liefst dit werk niet, al zet ik die skills bij verschillende projecten wel met enige regelmaat in, zeker als er soms ff een website in een docker container met een mooi demo web panel nodig is voor een embedded bord, om wat functies te laten zien enz).

Nu zit ik met een tarief van
***members only***
, en ben daar begonnen (2 jaar geleden) met een tarief dat 5.07 eur/uur lager zat (dus ook niet een geweldige verhoging denk ik). Maar mijn werkgever (detacheerder) beweert dat dit een best hoog tarief is voor de combinatie omgeving, functie etc.. (of wg zou iets harder mogen onderhandelen). Nu kan iedereen mij alles wel wijs maken en geloof ik t wel, maar als mensen hier pronken met 80-90-100 EUR begint men toch wel te twijfelen, en sommigen zelfs hoger.

Ik snap dat in Utrecht of Amsterdam 95-105 EUR niet raar zal zijn voor bepaalde werkzaamheden in software development, heb daar zelf ooit gewerkt in die regio's maar dat is mij toch wel echt te ver.

Ik heb een beetje gezocht in dit topic maar kwam er na een aantal pagina's van zoekresultaten ook niet helemaal met een solide en zelfvertrouwd gevoel bovenuit.. iemand? :)

Ik ben sindskort ook begonnen als freelance Embedded Software Developer (C/C++/Python). Ik heb 5 jaar ervaring en reken normaal gesproken 80 excl btw. Deze week begin ik aan mijn eerste langdurige opdracht (6 maand) voor 75 excl btw en heb daarnaast nog een kleinere opdracht lopen voor mijn normale tarief.

Voor beide opdrachten ben ik benaderd via LinkedIn. Via de freelance platformen had ik moeite om wat te passends vinden. Ook veel gesproken met recruiters en tussenpartijen waarbij me verteld werd dat 80 wel marktconform is voor iemand met mijn achtergrond.

Wel werd ik veel benaderd door buitenlandse recruiters/ voor buitenlandse opdrachten. Een keer een gesprek mee gehad met iets wat interessant leek maar er werd heel heftig gereageerd op het tarief dat ik vroeg, dus ik maak nu van te voren goed duidelijk met buitenlandse partijen wat mijn tarieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:24:
[...]

3.5 maal 8 en dat maal 200 werkdagen (en dan zit ik laag) = 5600euro. Dat is is ruim 460euro per maand erbij, ik denk dat iemand in loondienst enorm blij is als die er 460euro bruto bij krijgt...
Het klinkt leuk inderdaad, maar met een inflatie van minimaal 7,5% worden mijn diensten dit jaar minder gewaardeerd dan vorig jaar. Ik heb mensen in loondienst er procentueel meer op vooruit zien gaan en zij hoeven zich geen zorgen te maken of er in Q3 nog iets binnenkomt. Overigens dat €3,50 minder is dan 7,5% geeft mij al geen reden tot klagen (tov loondienst), al haal ik die 200 werkdagen uit je berekening hopelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong

Naar wie stuur je dan de factuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Afschrijvingsvraagje voor ik de accountant weer lastig ga vallen :D

Normaal is afschrijven 5 jaar, maar wat als je apparatuurhebt die binnen 5 jaar niet meer ondersteund wordt?
Mag de rest dan in 1 keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:52
fry77 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:11:

Normaal is afschrijven 5 jaar, maar wat als je apparatuurhebt die binnen 5 jaar niet meer ondersteund wordt?
Lijkt mij wel, als je een plausibel verhaalt hebt. Niet meer bruikbaar is ook geen waarde. Beetje hetzelfde verhaal als schade total loss, dan is je bedrijfsmiddel ook opeens niets meer waard.

Ik doe maar een aanname maar als je iets nieuws koopt en na 5 jaar niet meer wordt ondersteund, lijkt mij wel wat vreemd maar kan natuurlijk wel.

[ Voor 12% gewijzigd door wm1234 op 20-03-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Naar wie stuur je dan de factuur?
Facturen gaan naar Magnit (hoewel het reversed billing is). (Maar ik onderhandel liever met de opdrachtgever direct)

Thanks voor de reacties all, weet ik ook wat meer om zo de onderhandelingen in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelkindi
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-04 20:31
RMG888 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Heb je gereageerd op vaste functies en gevraagd of ze open staan voor Freelance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
wm1234 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:29:
[...]

Lijkt mij wel, als je een plausibel verhaalt hebt. Niet meer bruikbaar is ook geen waarde. Beetje hetzelfde verhaal als schade total loss, dan is je bedrijfsmiddel ook opeens niets meer waard.

Ik doe maar een aanname maar als je iets nieuws koopt en na 5 jaar niet meer wordt ondersteund, lijkt mij wel wat vreemd maar kan natuurlijk wel.
Nou ja, ik heb een Surface go die ik gebruikte op locatie. Weegt niks, compact, dus aan een usbc hangen en klaar. eind '19 gekocht, maar geen windows 11 meer. Dus om nu bij klanten te blijven gebruiken wordt wat lastig (en dit is allemaal een smoes om gewoon snel af te schrijven en een nieuwe te kopen natuurlijk).

Anders doen we het net als met een telefoon *oeps, kapot gevallen*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:33
fry77 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:11:

Als dat bij aanschaf al bekend is: nee, je mag maximaal 20% per jaar afschrijven. Je kan het middel natuurlijk wel verkopen tegen de marktprijs na een jaar. Als die verkoopprijs nihil is (immers wordt de apparatuur niet meer ondersteund) neem je dat boekverlies direct.

Als er zich na aanschaf bijzondere omstandigheden voordoen die de bedrijfswaarde én marktwaarde significant tot onder de fiscale boekwaarde doen dalen, dan mag (en soms zelfs moet) je het bedrijfsmiddel wel afwaarderen.

Bijvoorbeeld als het apparaat kapot gaat (geen bedrijfswaarde, amper marktwaarde) of plotseling niet meer ondersteund wordt en daardoor geen waarde voor het bedrijf meer heeft (geen bedrijfswaarde maar misschien nog significante marktwaarde), of compleet uit de mode is geraakt maar verder bruikbaar is voor het bedrijf (volledige bedrijfswaarde maar amper marktwaarde).

Bewust een kapot, in de toekomst niet ondersteund of lelijk apparaat kopen geldt niet als bijzondere omstandigheid.

[ Voor 11% gewijzigd door Aftansert op 20-03-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:52
@fry77 ik heb net even gekeken maar lijkt mij niet echt een geldige redenen om eerlijk te zijn.

Hij krijgt geen updates meer maar wel beveiligingsupdates en hij heeft ook nog wel waarde op de 2e hands markt.

Al met al, eigen keuze, ik denk dat je er nooit vragen over gaat krijgen maar die afweging mag je zelf maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:14

[...]

Lol 18 maanden!! Als initiële duur een jaar is dan is dat ook de eind datum. Mocht je bv na twee maanden stoppen dan moet je nog tien maanden wachten. Maar ff 18 maanden nadien niks.

Gewoon eisen dat die er uit gaat. Want je gaat hier misschien straks tegen aanlopen dat het je gaat beletten en dan zit je vast aan die toko.
Pagina: 1 ... 390 ... 624 Laatste