Hangt er ook wel vanaf hoeveel inhuur via die partij gaat bij diezelfde klant. Maar het risico dat ze niet akkoord gaan zal je sowieso moeten meewegen in je beslissing.vortexnl1982 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:05:
[...]
Ja maar pas op : sommige tussenpartijen willen ook geen precedent laten scheppen. Oftewel : straks gaat iedereen dat doen dus dan moet je een andere klus zoeken..
Ik ken van die partijen die zonder pardon tien man laten gaan voor een paar euro marge inleveren per uur..
Dat ga ik ook doen, mede vanwege het feit dat er een andere engineer er nu zit die wel die 15 euro meer krijgt. Dan is het aan de klant of ze de tussen partij onder druk zetten.sverzijl schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:48:
[...]
Je huidige tussenpartij verdient niets meer als jij de opdracht niet verlengt. Ze hoeven er totaal geen extra tijd in te stoppen om nu alsnog die 10 euro/uur te vangen ipv 0 als je stopt. Als je weet dat je makkelijk een andere opdracht binnen hebt zou ik het wel weten: poot stijf houden.
ook die kans is zeer aannemelijk en begrijpelijk, so be it dan. Maar dan moet de klant ook achter zijn oeren krabben waarom die drie verschillende suppliers heeft met andere fees. Dat gaat gezeik opleveren natuurlijk.vortexnl1982 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:05:
[...]
Ja maar pas op : sommige tussenpartijen willen ook geen precedent laten scheppen. Oftewel : straks gaat iedereen dat doen dus dan moet je een andere klus zoeken..
Ik ken van die partijen die zonder pardon tien man laten gaan voor een paar euro marge inleveren per uur..
Gewoon bedrijven direct benaderen dan, zonder tussenpartij. Vaak wilt de opdrachtgever dan nog wel via een partij de facturen laten gaan, maar die marge is een stuk lager dan die van recruiters die voor jou een opdracht zoeken.mannowlahn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:08:
[...]
Dat besef ik mij maar vandaar dat als ik hier weg ga wil ik met een nieuwe opdracht dit soort geintjes voorkomen.
Ik gun het je van harte, maar tarief omhoog "omdat hij het ook heeft" vind ik wel een slecht argument. Zou je ook zakken als je opdrachtgever bij je aankomt met dit argumentmannowlahn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:34:
[...]
Ja ik zit nu in een situatie dat ik hoor dat een nieuwe engineer die hetzelfde werk doet, 15 euro meer per uur verdient. Maar wel via een andere tussen persoon die er 10 euro boven op gooit.
Mijn contract willen ze verlengen. Ik heb al met de tussen partij gesproken een aangegeven dat mijn uur tarief dan ook 15 euro hoger wordt. Tussen partij geeft aan dat zij niet een partij zijn die werken voor een marge van 10 euro per uur. Persoonlijk vind ik dat na een jaar ze prima verdient hebben. Mocht verlengen dus niet lukken omdat ze dit niet accepteren dan wil ik met volgende opdracht dit soort gein er dus uitslopen. Tussen partij stelde wel voor, wat als je maar 10 euro omhoog gaat? Ik heb zoiets, zoek het uit, tien andere opdrachten voor deze en dan is onze zakelijke relatie in de toekomst ook niet meer mogelijk.
Ga uit van je eigen kracht!
Is niet alleen die engineer, de markt betaald nu deze tarieven en ik vind dat ik dat waard ben en het is een bevestiging dat die nieuwe freelance collega dat nu ook krijgt. Bij mijn vorige verlenging een half jaar geleden heb ik gezegd dat ik tarief nu hetzelfde hield omdat ik het niet netjes vond om tarief na 6 maanden al op te hogen ondanks de inflatie. Maar wel dat mijn tarief bij de volgende verlenging wel omhoog ging. Overigens heeft de tussen partij wel hun fee geïndexeerd toen.ybos schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:55:
[...]
Ik gun het je van harte, maar tarief omhoog "omdat hij het ook heeft" vind ik wel een slecht argument. Zou je ook zakken als je opdrachtgever bij je aankomt met dit argumentJow, jouw buurman ZZP met dezelfde rol pakt 15 per uur minder dus dat kan bij jou ook wel denk ik? Wat zou je dan zeggen
Ga uit van je eigen kracht!
Als straks de markt omlaag klapt dan zullen opdrachtgevers net zo goed zakken. Dus ja prima argument.
Ik vind het overigens wel een zeer goed argument. Als die engineer die dezelfde senioriteit heeft als ik, zelfde werkzaamheden doe, is er toch een zeer goede referentie om de tarief wijziging te beargumenteren?
[ Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 02-03-2023 13:18 ]
Dat doe ik nu ook binnen mijn netwerk, inmiddels staan die lijntjes ook uit.Ernemmer schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:23:
[...]
Gewoon bedrijven direct benaderen dan, zonder tussenpartij. Vaak wilt de opdrachtgever dan nog wel via een partij de facturen laten gaan, maar die marge is een stuk lager dan die van recruiters die voor jou een opdracht zoeken.
Wanneer je het hebt over 15 EUR meer, is dat incl. of excl. de marge van zijn/haar tussenpartij? Stel er wordt in beide gevallen 120 EUR gefactureerd aan de eindklant maar de marge van zijn tussenpartij is 10 eur/u en die van jouw 25 eur/u - dan ontvang jij dus 95 eu per gewerkt uur en hij 110. Daar zit 15 EUR verschil in voor de opdrachtnemer (jou/hij) maar voor de klant niet. Lijkt mij dat hij dan betere voorwaarden heeft onderhandeld maar dat is nu giswerk.mannowlahn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:17:
[...]
Is niet alleen die engineer, de markt betaald nu deze tarieven en ik vind dat ik dat waard ben en het is een bevestiging dat die nieuwe freelance collega dat nu ook krijgt. Bij mijn vorige verlenging een half jaar geleden heb ik gezegd dat ik tarief nu hetzelfde hield omdat ik het niet netjes vond om tarief na 6 maanden al op te hogen ondanks de inflatie. Maar wel dat mijn tarief bij de volgende verlenging wel omhoog ging. Overigens heeft de tussen partij wel hun fee geïndexeerd toen.
Als straks de markt omlaag klapt dan zullen opdrachtgevers net zo goed zakken. Dus ja prima argument.
Ik vind het overigens wel een zeer goed argument. Als die engineer die dezelfde senioriteit heeft als ik, zelfde werkzaamheden doe, is er toch een zeer goede referentie om de tarief wijziging te beargumenteren?
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Heel nobel van je maar is dit niet gewoon slecht ondernemerschap van jezelf geweest?mannowlahn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:17:
[...]
Is niet alleen die engineer, de markt betaald nu deze tarieven en ik vind dat ik dat waard ben en het is een bevestiging dat die nieuwe freelance collega dat nu ook krijgt. Bij mijn vorige verlenging een half jaar geleden heb ik gezegd dat ik tarief nu hetzelfde hield omdat ik het niet netjes vond om tarief na 6 maanden al op te hogen ondanks de inflatie. Maar wel dat mijn tarief bij de volgende verlenging wel omhoog ging. Overigens heeft de tussen partij wel hun fee geïndexeerd toen.
Excl marge van tussen partij.Mirabis schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:25:
[...]
Wanneer je het hebt over 15 EUR meer, is dat incl. of excl. de marge van zijn/haar tussenpartij? Stel er wordt in beide gevallen 120 EUR gefactureerd aan de eindklant maar de marge van zijn tussenpartij is 10 eur/u en die van jouw 25 eur/u - dan ontvang jij dus 95 eu per gewerkt uur en hij 110. Daar zit 15 EUR verschil in voor de opdrachtnemer (jou/hij) maar voor de klant niet. Lijkt mij dat hij dan betere voorwaarden heeft onderhandeld maar dat is nu giswerk.
Je aanname klopt. Maar het ligt dus aan andere tussen persoon en de marge die ze hanteren. Ik snap ook als tussen partij zegt, nee doen we niet. Dat is business hè, neem ik niet persoonlijk maar dan ga ik weer verder.
Wellicht dat de klant de recruiter meer onder druk zet. Althans dat is wat ik denk dat er zal gebeuren. Tenzij de recruiter een vervanging heeft klaar staan, dan hoeven ze niet hun marge omlaag te brengen. En is mijn onderhandelings positie ook verdwenen natuurlijk.
Ach ja en nee. Heb daar ook geen spijt van, maar is meer een verklaring waarom de sprong misschien nu hoger lijkt.ColeJ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:34:
[...]
Heel nobel van je maar is dit niet gewoon slecht ondernemerschap van jezelf geweest?
mmm, als een rechercheur van de FIOD mij volgt op linked, is dat een waarschuwing .....
Geen idee. Hoeveel illegale Polen heb je in je kelder?
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Ik werk al meer dan 3 jaar voor een klant als senior consultant VMware. Ik werk direct aan 750 euro per dag (BE). Ze hebben me in het begin een beetje beet gehad omdat ze er vanuit gaan dat dit inclusief verplaatsing is (Antwerpen - Luik!). Dat is gelukkig met Corona goed uitgevallen. Ze bestellen gewoonlijk 10 dagen per order. Met binnenkort weer lukken, maar ik denk er nu toch serieus aan om mijn prijs te verhogen. Meningen? Hoeveel opslaan ?
Mijn werk in Duitsland is aan heel andere prijzen - via bureau! - dat loopt van 850 - 1000.
Mijn werk in Duitsland is aan heel andere prijzen - via bureau! - dat loopt van 850 - 1000.
Volgens mij ben je geen postbode, dus een vervanger direct klaar door de recruiter is ongeveer onmogelijk en resulteert in een maand (?) inwerk tijd die niks oplevert... kan me niet voorstellen dat een eindklant akkoord gaat met een vervanger....mannowlahn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:44:
[...]
Tenzij de recruiter een vervanging heeft klaar staan, dan hoeven ze niet hun marge omlaag te brengen. En is mijn onderhandelings positie ook verdwenen natuurlijk.
Kweenie hoor, maar als je een contract tekent, dan heb je toch gelezen voor je tekende? Bij mij staat er gewoon dat tussentijds verhogen niet kan. Nu heb ik het wel gevraagd vanwege de enorme inflatie (en nog geen antwoord) maar er staat gewoon mijn handtekening onder. Vragen mag altijd natuurlijk, maar ik ga echt niet roepen: "bij geen verhoging ga ik weg".
Andersom, "je moet wat van je tarief af doen, anders moet je weg", zou ik ook per se niet accepteren.
Misschien kan ik het wel beter krijgen qua tarief, maar ik heb het naar mijn zin, ga fluitend aan het werk en ik word gewaardeerd in het team. Druk dat maar eens uit in euries.
Andersom, "je moet wat van je tarief af doen, anders moet je weg", zou ik ook per se niet accepteren.
Misschien kan ik het wel beter krijgen qua tarief, maar ik heb het naar mijn zin, ga fluitend aan het werk en ik word gewaardeerd in het team. Druk dat maar eens uit in euries.
Ik vind een goede klantrelatie ook belangrijk dus kan mij voorstellen dat je niet altijd alles voor de marges doet. Ik geloof echt nog wel in een gunfactor.ColeJ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:34:
[...]
Heel nobel van je maar is dit niet gewoon slecht ondernemerschap van jezelf geweest?
Dus slecht, nee, een keuze dat wel. Je moet eerst zaaien om later te kunnen oogsten.
Ik ga er vanuit dat je tussen verlengingen van je contract niet mag verhogen? Dat is voor mij een reden om een verhoogd tarief te vragen bij aanvang contract, dus bijvoorbeeld 10 euro per uur erbij. Stel je opdracht/project duurt 2 jaar of zelfs langer, dan wil ik niet het risico lopen om een marktcorrectie in mijn voordeel mis te lopen.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:20:
Kweenie hoor, maar als je een contract tekent, dan heb je toch gelezen voor je tekende? Bij mij staat er gewoon dat tussentijds verhogen niet kan.
Ik ben vooral zzp'er geworden vanwege de extra inkomsten en als 2e voor de vrijheid, ben ik ook altijd transparant in.
Ik ben ZZP-er om de vrijheid en de hoogte van mijn tarief is deel van die vrijheid.gem-p schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:35:
[...]
Ik ga er vanuit dat je tussen verlengingen van je contract niet mag verhogen? Dat is voor mij een reden om een verhoogd tarief te vragen bij aanvang contract, dus bijvoorbeeld 10 euro per uur erbij. Stel je opdracht/project duurt 2 jaar of zelfs langer, dan wil ik niet het risico lopen om een marktcorrectie in mijn voordeel mis te lopen.
Ik ben vooral zzp'er geworden vanwege de extra inkomsten en als 2e voor de vrijheid, ben ik ook altijd transparant in.
Bij aanvang van een klus spreek ik een tarief af en daarmee is de kous af. Tenzij het werk niet meer overeenkomt met wat er contractueel is afgesproken. Als die klus 5 jaar duurt (bwvs, want zolang wil ik nergens zitten) en ik spreek 60 euro af, dan is dat het. Bij het tekenen was ik niet dronken en niet wilsonbekwaam. Als ik 160 euro afspreek, neem ik aan dat de opdrachtgever ook bij zinnen was.
Heb ik tussentijds meer geld nodig, dan verleng ik gewoon mijn contract niet en zoek ik iets wat beter past.
Bij langer durende opdrachten (6 maanden +) vind ik het niet raar om bij een verlenging een tariefsverandering te bespreken. Er kunnen best een hoop dingen veranderen in de situatie, zoals teamsamenstelling, verantwoordelijkheden of gewoon de markt.
Waar lees je dat in het tussentijds verhoog. Einde contract is een nieuw contract en dus kan je dan onderhandelen. Als ik een contract teken kijk ik naar de duur, hoewel dat geen klap uitmaakt omdat ze mij binnen 14 dagen er uit kunnen pleuren. Mijn tarief is wat de markt vind dat mijn profiel waard is. Is dat in eens hoger dan gaat het omhoog, pleurt de boel in elkaar dan beweeg ik mee.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:20:
Kweenie hoor, maar als je een contract tekent, dan heb je toch gelezen voor je tekende? Bij mij staat er gewoon dat tussentijds verhogen niet kan. Nu heb ik het wel gevraagd vanwege de enorme inflatie (en nog geen antwoord) maar er staat gewoon mijn handtekening onder. Vragen mag altijd natuurlijk, maar ik ga echt niet roepen: "bij geen verhoging ga ik weg".
Raar dat jij je tarief niet kan aanpassen als contractduur over is, maar goed, als je dat zelf niet erg vind is er niks aan de hand toch? En ja je moet wat aan je tarief doen kan prima voorkomen als de budgetten anders zijn.
Ik heb het overal wel leuk en wordt gewaardeerd en als dat niet zo is ben ik snel pleite. Ik ben tijdelijk en de euries tellen gewoon mee, sterker nog het is een van de grootste redenen dat ik freelance. Anders ga ik wel in vaste dienst.
Ik lees net dat als uiteindelijk je project 5 jaar duurt en X aantal keer verlengd is je dan niet je tarrief wijzigt. Okay dan zitten wij echt op een hele andere lijn qua ondernemerschap.
[ Voor 16% gewijzigd door mannowlahn op 02-03-2023 21:25 ]
Ik lees zonet over een nieuwe regeling voor 2023 die gedeeltelijk willekeurig afschrijven mogelijk maakt:
Mijn vraag hierbij is hoe "Op het restant past u de gewone afschrijving toe" uitgelegd moet worden. De "gewone afschrijving" is zover mij bekend 20% per jaar voor bedrijfsmiddelen met een kostprijs van tenminste € 450 (ex-btw). Mag ik het zo lezen dat de eerste termijn 20% "gewone afschrijving" ook in 2023 mag beginnen?
Dus, bij aanschaf in 2023 van een bedrijfsmiddel van € 1000 euro, dan:
- schrijf ik in 2023 € 600 af (50% van € 1000 plus 20% van € 500) af;
- schrijf ik in 2024 € 100 af (20% van € 500) af;
- schrijf ik in 2025 € 100 af (20% van € 500) af;
- schrijf ik in 2026 € 100 af (20% van € 500) af;
- schrijf ik in 2027 € 100 af (20% van € 500) af.
Bron: https://www.belastingdien...hrijving-bedrijfsmiddelenNaast de willekeurige afschrijving op milieubedrijfsmiddelen en de willekeurige afschrijving voor startende ondernemers, is er in 2023 een eenmalige nieuwe regeling willekeurige afschrijving. Deze regeling geldt voor bepaalde nieuwe bedrijfsmiddelen. Die bedrijfsmiddelen kunt u voor maximaal 50% willekeurig afschrijven. Op het restant past u de gewone afschrijving toe.
Mijn vraag hierbij is hoe "Op het restant past u de gewone afschrijving toe" uitgelegd moet worden. De "gewone afschrijving" is zover mij bekend 20% per jaar voor bedrijfsmiddelen met een kostprijs van tenminste € 450 (ex-btw). Mag ik het zo lezen dat de eerste termijn 20% "gewone afschrijving" ook in 2023 mag beginnen?
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
@ari3 zo lees ik willekeurig wel. Maar het staat er niet expliciet dus het gaat denk ik om de definitie van willekeurig. Belletje bel.dienst?
Grappig hoe verschillende mensen verschillend denken, ik zou hier nooit aan denken en gewoon 50% in 2023 en daarna nog 4x 12,5% per jaar. Afschrijftijd is dan 60 maanden.ari3 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 02:12:
Ik lees zonet over een nieuwe regeling voor 2023 die gedeeltelijk willekeurig afschrijven mogelijk maakt:
[...]
Bron: https://www.belastingdien...hrijving-bedrijfsmiddelen
Ik werk niet met contracten, het is gewoon klant stuurt bestelbon en ik stuur facturen. Elke periode is dus een nieuwe bestelling.mannowlahn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:18:
[...]
Waar lees je dat in het tussentijds verhoog. Einde contract is een nieuw contract en dus kan je dan onderhandelen. Als ik een contract teken kijk ik naar de duur, hoewel dat geen klap uitmaakt omdat ze mij binnen 14 dagen er uit kunnen pleuren. Mijn tarief is wat de markt vind dat mijn profiel waard is. Is dat in eens hoger dan gaat het omhoog, pleurt de boel in elkaar dan beweeg ik mee.
Raar dat jij je tarief niet kan aanpassen als contractduur over is, maar goed, als je dat zelf niet erg vind is er niks aan de hand toch? En ja je moet wat aan je tarief doen kan prima voorkomen als de budgetten anders zijn.
Ik heb het overal wel leuk en wordt gewaardeerd en als dat niet zo is ben ik snel pleite. Ik ben tijdelijk en de euries tellen gewoon mee, sterker nog het is een van de grootste redenen dat ik freelance. Anders ga ik wel in vaste dienst.
Ik lees net dat als uiteindelijk je project 5 jaar duurt en X aantal keer verlengd is je dan niet je tarrief wijzigt. Okay dan zitten wij echt op een hele andere lijn qua ondernemerschap.
Ja lol dan praten we toch over heel iets anders? Overigens producten hebben ook prijs wijzigingen.AlainG schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:29:
[...]
Ik werk niet met contracten, het is gewoon klant stuurt bestelbon en ik stuur facturen. Elke periode is dus een nieuwe bestelling.
Precies dat. Je mag tot 50% willekeurig afschrijven, dus 500 euro in jouw voorbeeld. En het restant gaat netjes in 5 jaar. Zou je als willekeurige afschrijving niet 50 maar bv 25% pakken, schrijf je het 1e jaar 250 euro af, plus 20% van 750. En de 4 jaar erna ook elk jaar 20% van 750 euro.ari3 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 02:12:
[...]
Bron: https://www.belastingdien...hrijving-bedrijfsmiddelen
Exact expert nodig?
Het poppetje is het product. Men vraagt blijkbaar elke twee weken of je volgende week ook nog komt en doet dat middels een inkooporder voor 10 werkdagen.mannowlahn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:14:
[...]
Ja lol dan praten we toch over heel iets anders? Overigens producten hebben ook prijs wijzigingen.
Dank, dat dacht ik dus ook. Nog een leuke: wat nu als na 50% aftrek het restant minder dan € 450 is? Bij een "gewone afschrijving" zou je dat geheel ineens afschrijven.Crazy D schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:08:
[...]
Precies dat. Je mag tot 50% willekeurig afschrijven, dus 500 euro in jouw voorbeeld. En het restant gaat netjes in 5 jaar. Zou je als willekeurige afschrijving niet 50 maar bv 25% pakken, schrijf je het 1e jaar 250 euro af, plus 20% van 750. En de 4 jaar erna ook elk jaar 20% van 750 euro.
Dus, bij aanschaf in 2023 van een bedrijfsmiddel van € 800 euro, dan schrijf ik in 2023 € 400 af (50% van € 800) plus € 400 gewone afschrijving (want < 450 euro)?
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Dan is de gewone afschrijving inderdaad in 1 keer. Zo zou ik het in ieder geval ook verdedigen.ari3 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:31:
[...]
Dank, dat dacht ik dus ook. Nog een leuke: wat nu als na 50% aftrek het restant minder dan € 450 is? Bij een "gewone afschrijving" zou je dat geheel ineens afschrijven.
Dus, bij aanschaf in 2023 van een bedrijfsmiddel van € 800 euro, dan schrijf ik in 2023 € 400 af (50% van € 800) plus € 400 gewone afschrijving (want < 450 euro)?
Exact expert nodig?
https://www.belastingdien...illekeurige_afschrijving/
Ik kon in de wettekst geen verdere verduidelijkijng vinden. Maar ik zou op basis van de uitleg van de Belastingdienst zelf dus wel kiezen om in het eerste jaar 60% af te schrijven.
Wat de belastingdienst hier zegt is dat je in het eerste jaar dus effectief 60% mag afschrijven. Of ze dat ook bedoelen zullen we denk ik nooit weten.Willekeurig afschrijven betekent dat u naast de gewone afschrijving zelf bepaalt hoe en wanneer u een bedrijfsmiddel afschrijft.
Ik kon in de wettekst geen verdere verduidelijkijng vinden. Maar ik zou op basis van de uitleg van de Belastingdienst zelf dus wel kiezen om in het eerste jaar 60% af te schrijven.
Nee, of het restant onder of boven de 450 zit maakt niet uit. Het gaat om de oorspronkelijke aanschafprijs, als die hoger is dan 450 moet je het bedrijfsmiddel op de balans zetten en afschrijven.ari3 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:31:
[...]
Dank, dat dacht ik dus ook. Nog een leuke: wat nu als na 50% aftrek het restant minder dan € 450 is? Bij een "gewone afschrijving" zou je dat geheel ineens afschrijven.
Naast de lineaire afschrijving heb je ook nog de degressieve afschrijving. Die kan je ook toepassen zonder willekeurig af te schrijven. Het gemiddelde ZZP-pakket heeft daar geen ondersteuning voor ingebouwd denk ik, maar wellicht dat je met wat handmatige boekingen toch eenzelfde resultaat kan bereiken.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik ga komende week het gesprek met mijn werkgever aan over het zelfstandig uitvoeren van kleinere klussen naast mijn dienstverband (een detacheerder waar ik al heel lang zit). Ik werk 4 dagen en wil zelfstandiger opereren zonder meteen mijn baan op te zeggen.
In mijn contract staat
In mijn contract staat
De crux zit hem in "het gebied van werkzaamheden" lijkt me. Dat kan je alle kanten in uitleggen. Ik denk dat men best mee wil bewegen, maar tips en vergelijkbare ervaringen zijn welkom!De werknemer verbindt zich gedurende de loop der dienstbetrekking [...] en zich te zullen onthouden van het doen van zaken voor eigen rekening die liggen op het gebied van de werkzaamheden van werkgever.
Dit heb ik ook geprobeerd, maar is helemaal niks geworden. Je hebt te weinig tijd om voor je eigen onderneming iets te doen, zoals een Website bouwen duurt al een paar weken etc… Er zijn nauwelijks tot geen opdrachten voor 1 a 2 dagen in de week en het zoeken duurt ook langer, want je kunt maar 1 a 2 dagen per week opzoek. Daarnaast wil je tijdens de werkuren van de baas ook liever aan je eigen onderneming bouwen dus concentratie voor het werk van de baas neemt ook af.Stiggy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:02:
Ik ga komende week het gesprek met mijn werkgever aan over het zelfstandig uitvoeren van kleinere klussen naast mijn dienstverband (een detacheerder waar ik al heel lang zit). Ik werk 4 dagen en wil zelfstandiger opereren zonder meteen mijn baan op te zeggen.
In mijn contract staat
[...]
De crux zit hem in "het gebied van werkzaamheden" lijkt me. Dat kan je alle kanten in uitleggen. Ik denk dat men best mee wil bewegen, maar tips en vergelijkbare ervaringen zijn welkom!
Na een half jaar heb ik de keuze gemaakt om te stoppen als werknemer en volledig te freelancen. In2 dagen een opdracht gevonden.
Dus naast het feit of je werkgever mee wilt werken, zou ik ook afvragen of dit echt is wat je wilt. Natuurlijk kan jouw ervaring volledig anders worden dan die van mij.
Weet iemand of het makkelijk is om te switchen van loondienst naar ZZP/freelance terwijl je een hypotheek hebt? Ik geloof dat je minimaal 1-3 jaar als ZZP'er aan de slag moet gaan om überhaupt een hypotheek aan te gaan, maar wat als je de switch wilt maken van loondienst naar ZZP terwijl je al een hypotheek hebt?
Als jij je hypotheek elke maand betaald. Who cares.... de bank zeker niet.lE7 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:22:
Weet iemand of het makkelijk is om te switchen van loondienst naar ZZP/freelance terwijl je een hypotheek hebt? Ik geloof dat je minimaal 1-3 jaar als ZZP'er aan de slag moet gaan om überhaupt een hypotheek aan te gaan, maar wat als je de switch wilt maken van loondienst naar ZZP terwijl je al een hypotheek hebt?
- Spes consilium non est -
Dank voor deze ervaring! Het beeld dat je schetst kan ik me helemaal voorstellen. Maar zo heb je wel een half jaar de tijd gehad om e.e.a. uit te proberen toch? Dat is ook positief.Alive11 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:16:
[...]
Dit heb ik ook geprobeerd, maar is helemaal niks geworden. Je hebt te weinig tijd om voor je eigen onderneming iets te doen, zoals een Website bouwen duurt al een paar weken etc… Er zijn nauwelijks tot geen opdrachten voor 1 a 2 dagen in de week en het zoeken duurt ook langer, want je kunt maar 1 a 2 dagen per week opzoek. Daarnaast wil je tijdens de werkuren van de baas ook liever aan je eigen onderneming bouwen dus concentratie voor het werk van de baas neemt ook af.
Na een half jaar heb ik de keuze gemaakt om te stoppen als werknemer en volledig te freelancen. In2 dagen een opdracht gevonden.
Dus naast het feit of je werkgever mee wilt werken, zou ik ook afvragen of dit echt is wat je wilt. Natuurlijk kan jouw ervaring volledig anders worden dan die van mij.
Waar het mij onder andere om gaat is dat ik alle vrije uren die ik nu (onbetaald) uiteindelijk toch voor detacheerder of eindklant besteed (wij zitten praktisch vr-za-zo beiden achter de computer geplakt) beter zou kunnen besteden aan iets wat nog wat voor mezelf oplevert. Tijdelijk part-time ondernemen lijkt me dan een mooie manier om te ervaren hoe het is zelf te factureren, boekhouding te doen, etc.
In principe moet je dit soort zaken melden. Net als in het geval je inkomen veranderd of een partner wegvalt, of de waarde van je woning wijzigt, etc. etc.lE7 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:22:
Dat zou dan een hertoetsing worden. Verschilt een beetje per bank hoe ze dat aanpakken. Maar is vrij lastig, zeker in het eerste jaar. Na wat meer jaren sta je er beter voor. Ligt er natuurlijk ook aan wat de waarde van je hypotheek is ten opzicht van je huis en welke je ruimte je hebt met jullie inkomen. Misschien kan je partner een groter deel dekken en is jouw situatie maar voor een klein deel nodig.
In de praktijk doet niemand dit. Te veel gedoe.
Bedenk wel, dat in het geval de bank er toch achter komt, dit gevolgen kan hebben. Zeker als dat is op het moment dat je niet kunt betalen, is de bank minder bereid (en gebonden aan regels) om afspraken te maken.
Zelf heb ik (we) onze hypotheek in jaar drie van mijn onderneming (2 jaar historie dus) omgezet. ABN deed de inkomstenberekening zelf en was zo gepiept. In tegenstelling tot de Rabo, waar we al zaten, die meteen moeilijk begon te doen.
Grz D.
Net mijn hypotheek verlengd na 1 jaar zzp. Geen haan die ernaar kraait als je maar betaald. Nieuwe hypotheek is een ander verhaal.
Ik heb recentelijk een nieuwe hypotheek afgesloten (met nhg), vanuit de nhg is de eis dat je minimaal 12 maanden ondernemer moet zijn, en dan kun je een inkomensverklaring aanvragen bij een partij als Raadhuys obv je inkomen van de afgelopen 3 jaar (waar loon uit werknemerschap bij meegeteld wordt). Afhankelijk van de hypotheekverstrekker is dat voldoende.
Hoe het zit met hypotheken boven nhg weet ik niet
Bla bla bla...
Hetzelfde, maar dat gaat met name over nieuwe hypotheken. Onze huidige bank heb ik eigenlijk nooit geïnformeerd toen ik ging starten. Voor het nieuwe huis was het één jaar uit IB aangifte en tweede jaar met indicatie van Raadhuys, al had de verzekeraar daar zelf ook een goeie inschatting van gemaakt. Het jaar voor het ZZPen was op basis van loondienst.Elfjes schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:44:
Ik heb recentelijk een nieuwe hypotheek afgesloten (met nhg), vanuit de nhg is de eis dat je minimaal 12 maanden ondernemer moet zijn, en dan kun je een inkomensverklaring aanvragen bij een partij als Raadhuys obv je inkomen van de afgelopen 3 jaar (waar loon uit werknemerschap bij meegeteld wordt). Afhankelijk van de hypotheekverstrekker is dat voldoende.
Ik heb de bank nooit geinformeerd. Boeit ze toch niet zolang je elke maand netjes betaald.
Ondertussen heb ik like een ton overwaarde.
Ondertussen heb ik like een ton overwaarde.
Bij mij duurde het 1 maand, in die maand zou ik onder ouderschapsverlof 1 dag per week gaan freelancen, maar snel genoeg 2 opdrachten voor in totaal 3 dagen. Het website bouwen en alle randzaken had ik vooraf al klaar, maar snap je beweegredenen om onzekerheid te voorkomen, dat had ik toen ook....Alive11 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:16:
[...]
Dit heb ik ook geprobeerd, maar is helemaal niks geworden. Je hebt te weinig tijd om voor je eigen onderneming iets te doen, zoals een Website bouwen duurt al een paar weken etc… Er zijn nauwelijks tot geen opdrachten voor 1 a 2 dagen in de week en het zoeken duurt ook langer, want je kunt maar 1 a 2 dagen per week opzoek. Daarnaast wil je tijdens de werkuren van de baas ook liever aan je eigen onderneming bouwen dus concentratie voor het werk van de baas neemt ook af.
Dat valt wel mee. Projecten van 5 jaar, dat is aan mij niet besteedt. Na 2 a 3 jaar zoek ik wat anders, als in een andere klus/andersoortig werk. Uiteraard is het tarief dan weer onderdeel van het spelletje.mannowlahn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:18:
[...]
Tarief wijzigen bij verlengen, dus op een klus die doorgaat in de vorm die je al deed, vind ik niet nodig en zelfs een beetje ongepast. Immers, andersom verwacht ik ook dat de opdrachtgever niet gaat onderhandelen over een tariefverlaging. Het kan natuurlijk zo zijn dat ik het tarief echt niet meer vindt passen. Dan zeg ik mijn contract op/verleng niet en geef als reden dat ik het tarief niet langer passend vindt. Dat er dan wellicht toch een nieuw contract uitkomt, dan is dat mooi. Maar dan ben ik ook bereid om mijn poot stijf te houden.
Laten we wel wezen: 5 jaar voor een ongewijzigd tarief??! Nou, nee...
Zijn er hier mensen die langer dan 2 jaar bij dezelfde opdrachtgever zit? Eind dit jaar zit ik 2 jaar bij dezelfde opdrachtgever en de klus is dan nog niet af terwijl er nog steeds voldoende uitdaging in zit…
PSN: PcDCch
16 jaar nuMozart schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:51:
Zijn er hier mensen die langer dan 2 jaar bij dezelfde opdrachtgever zit? Eind dit jaar zit ik 2 jaar bij dezelfde opdrachtgever en de klus is dan nog niet af terwijl er nog steeds voldoende uitdaging in zit…

[ Voor 6% gewijzigd door poehee op 03-03-2023 17:07 ]
You're either part of the solution or you're part of the problem
Present.
Vorige klant was 4 jaar met meerdere chain-klussen achter elkaar.Mozart schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:51:
Geen zorgen over de 2 jaar regel?
Met het risico dat ik aanvallend overkom (zo is het niet bedoeld!); hoe ervaar je zelf het ondernemerschap? Zie je jezelf dan als ondernemer, of is het vooral heel goed boeren als quasi werknemer?poehee schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:03:
[...]
16 jaar nu(met collega's die nog veeeel langer zitten....)
Ik gun verder iedereen om z'n werk in te richten zoals 'ie zelf wil *. Dus je hoort me verder niet zeggen dat het anders zou moeten oid.
offtopic:
* Uitzondering is misschien daar waar er mensen uitgebuit worden (of de maatschappij), maar dat is doorgaans niet het geval in de IT
* Uitzondering is misschien daar waar er mensen uitgebuit worden (of de maatschappij), maar dat is doorgaans niet het geval in de IT
[ Voor 0% gewijzigd door Freeaqingme op 03-03-2023 17:58 . Reden: halve => quasi ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Welke regel is dat?Mozart schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:36:
Geen zorgen over de 2 jaar regel?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Zolang er uitdaging is bij de opdrachtgever + ik geen last van de interne politiek heb, kan ik best een paar jaar zitten bij een opdrachtgever.
Mijn allereerste klant komt jaarlijks terug, maar dat is gelukkig niet op basis van fulltime. Moet er niet aan denken 16 jaar lang ergens vijf dagen per week te werken.
Ik moet er niet aan denken om 5 dagen per week bij dezelfde klant te zitten
Damn, ik moet er niet aan denken om 5 dagen per week te werken.
[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 03-03-2023 18:20 ]
Ja hoor, sinds 7 jaar 1 dag in de 2 a 3 weken bij een klant. Sinds een jaar of 6 zo'n 2 dagen per week bij een andere klant. Moet er sowieso niet aan denken om een complete week bij 1 klant te zitten.Mozart schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:51:
Exact expert nodig?
Ik voel me geen ondernemer. In tegenstelling tot heel wat andere ICT collega's...Freeaqingme schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:44:
[...]
Met het risico dat ik aanvallend overkom (zo is het niet bedoeld!); hoe ervaar je zelf het ondernemerschap? Zie je jezelf dan als ondernemer, of is het vooral heel goed boeren als quasi werknemer?
Ik gun verder iedereen om z'n werk in te richten zoals 'ie zelf wil *. Dus je hoort me verder niet zeggen dat het anders zou moeten oid.
offtopic:
Ik loop geen risico, altijd werk..
Maar wat zou jij in mijn geval doen? In dienst gaan en de helft verdienen? En allerlei verplichtingen waar niemand wat aan heeft? Jaarlijkse functioneringsgesprekken. Ik heb een band met de klant waar ik de opdracht vervul, en dan moet ik aanschuiven bij een kerstdiner met collega's die ik niet eens ken?
Ik ben klantgericht, ontzorgend en je kan lachen met mij (alles is relatief he). En ik laat niet los voordat iets gerealiseerd is. En altijd bereikbaar. Dus wel wat kleine eigenschappen van een ondernemer, maar eigen personeel? Nooit. Investeren met schulden? Nooit.
[ Voor 4% gewijzigd door poehee op 03-03-2023 19:57 ]
Nee, zeker niet in dienst gaan. Ik zou 't ook lekker zo houdenpoehee schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:32:
[...]
Ik voel me geen ondernemer. In tegenstelling tot heel wat andere ICT collega's...
Ik loop geen risico, altijd werk..
Maar wat zou jij in mijn geval doen? In dienst gaan en de helft verdienen?
Absolute noob vraag, maar ja dat ben ik ook...
Correcte flow?
- Contract met opdrachtgever loopt via Magnit, geen ander agency.
- Opdrachtgever heeft intern uren approval systeem. Mijn leidinggevende geeft daarmee door aan de financiële collega's wat hij goedkeurt.
- Ik vul mijn uren in uren elke laatste dag van de maand in het approval systeem in. Die worden binnen 10 dagen automatisch goedgekeurd mocht de manager het vergeten.
- Voor diezelfde uren maak ik een factuur en email ik naar Magnit.
Klaar (30 dagen wachten..)
Correcte flow?
- Opdrachtgever heeft intern uren approval systeem. Mijn leidinggevende geeft daarmee door aan de financiële collega's wat hij goedkeurt.
- Ik vul mijn uren in uren elke laatste dag van de maand in het approval systeem in. Die worden binnen 10 dagen automatisch goedgekeurd mocht de manager het vergeten.
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Staat er niks in je contract over hoe het betalingsproces werkt?Dzine schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:51:
Correcte flow?
Anders: factuur aanmaken, eventueel screenshot van goedgekeurde uren er bij doen en opsturen naar je broker/tussenpersoon/klant/opdrachtgever.
Hier dien ik mijn uren in te vullen bij Magnit en gaat de betaaltermijn pas lopen nadat ik de goedgekeurde uren indien. Gelukkig is mijn goedkeurder ook extern dus weet dat het de hoogte prio betreft.Dzine schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:51:
Correcte flow?
Ik zit nu in jaar 2 van een 3 jarig projectMozart schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:51:
Sometimes you need to plan for coincidence
Als het project niet op tijd af is verlengen ze je misschien wel. Mocht je daar invloed op hebben...
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Werken???Ernemmer schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:06:
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik moet er niet aan denken om meerdere klanten tegelijk te hebben. Te veel context switching.Ernemmer schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:06:
Dan zou ik weer lekker in dienst gaanmannowlahn schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:11:
[...]
Ik moet er niet aan denken om meerdere klanten tegelijk te hebben. Te veel context switching.
Ik doe graag klussen voor meerdere klanten tegelijk. Houdt mij scherp en geleerde lessen kan ik direct toepassen.
Ik denk dat Magnit werkt met reverse billing, tenminste, bij mij wel.Dzine schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:51:
Correcte flow?
Oftewel, wanneer je uren goedgekeurd zijn krijg jij een voorstel voor de factuur. Dan een factuurnummer opgeven en tien seconden later kan je de factuur downloaden. Werkt top zolang het goed gaat. Gaat het niet goed
Ik zit weer in mijn tweedagelijkse mailcyclus naar alle emailadressen die ik van ze heb. Ik heb 2 facturen die fout gegenereerd zijn. Ik heb namelijk de factuur die zij naar mijn opdrachtgever sturen als download staan

Telefoon ga ik niet meer proberen. Vorige keer na lang wachten loze beloftes dus ik spam ze gewoon om de dag tot dat er wat veranderd. Vorige keer werkte dat dus zal nu ook wel werken

Aangezien het totaalbedrag klopt heeft het denk ik geen impact op de betalingstermijn dus meer aandacht geef ik er voor nu even nog niet aan
Eerder in dit topic was ik nogal stelling over reverse billing (mij niet gezien), maar nu zit ik er toch mee, bij mijn nieuwe klant. Lesson learned, volgende keer vraag ik ernaar tijdens intake/procedure zodat dat in iede rgeval geen verrassing meer is.
Maar nu ik er toch mee zit, vraag ik me af hoe je het verwerkt in Moneybird.
Ik wil dat nog wel aanhouden voor het registreren van de uren, als het even kan.
Dus zou de uren (ook) in Moneybird willen registreren en dan op de een of andere manier de factuur van reverse billing willen bijvoegen in Moneybird. Kan dat?
Ik wil dat nog wel aanhouden voor het registreren van de uren, als het even kan.
Dus zou de uren (ook) in Moneybird willen registreren en dan op de een of andere manier de factuur van reverse billing willen bijvoegen in Moneybird. Kan dat?
Wellicht heb je hier iets aan?badkuip schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:40:
Eerder in dit topic was ik nogal stelling over reverse billing (mij niet gezien), maar nu zit ik er toch mee, bij mijn nieuwe klant. Lesson learned, volgende keer vraag ik ernaar tijdens intake/procedure zodat dat in iede rgeval geen verrassing meer is.
https://www.moneybird.nl/...inkomende-creditfacturen/
Ja hoe ik het deed was een klant aanmaken maar dan met mijn eigen e-mail adres. Voer gewoon je factuur in, Copier de reverse billing pdf er in en verstuur de factuur. Die komt dan in je eigen mailbox. Op deze wijze heb je gewoon een sluitende boekhoudingbadkuip schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:40:
Externe factuur maken. Zo wordt alles netjes geboekt zonder dat er een factuur gemaakt wordt. Zie: https://www.moneybird.nl/kennisbank/externe-omzet/badkuip schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:40:
Grz D.
Oh, dat doet Moneybird dan wel weer netjes!
Er zijn wel berichten over mensen die niet langer dan 2 jaar bij dezelfde opdrachtgever mogen zitten omdat het anders teveel op een dienstverband gaat lijken? Of heb ik het nu helemaal mis????
het onderscheid tussen wet en (interne) regel is wellicht van belang:Mozart schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:28:
[...]
Er zijn wel berichten over mensen die niet langer dan 2 jaar bij dezelfde opdrachtgever mogen zitten omdat het anders teveel op een dienstverband gaat lijken? Of heb ik het nu helemaal mis????
- er is voor zover ik weet geen wet die dat zegt,
- wellicht is een beleidsregel bij de belastingdienst,
- en soms ook een interne regel bij de opdrachtgever.
bij ABN is het beleid inderdaad dat je opdracht na 2 jaar dient te stoppen. Soms wordt daar met een trucje omheen gewerkt, bijvoorbeeld via andere BV ertussen.
Ik weet dat Brainnet / Magnit hier heel actief op stuurt bij opdrachtgevers: max 2 jaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 06-03-2023 09:59 ]
Hi iedereen,
Ik ben van plan om in April te starten als freelance data engineer in de richting van Azure Cloud, Snowflake, Airflow/Python. Ik heb 2 jaar ervaring (niet super veel ik weet het) en heb enigszins een netwerk, maar moet het ook vooral van recruiters/brokers hebben.
Wat zijn jullie ervaringen geweest bij het vinden van een eerste opdracht? Hoe vaak heb je je CV moeten opsturen? Hoe vaak op gesprek geweest? Hoe lang heeft het gekost op een opdracht te vinden?
Ik heb inmiddels 1 gesprek gehad (wacht nog op uitslag) en tig keer mijn CV opgestuurd. Ik probeer mijn verwachtingen een beetje te managen over hoe lang het kan duren om een eerste opdracht te vinden.
Ik ben van plan om in April te starten als freelance data engineer in de richting van Azure Cloud, Snowflake, Airflow/Python. Ik heb 2 jaar ervaring (niet super veel ik weet het) en heb enigszins een netwerk, maar moet het ook vooral van recruiters/brokers hebben.
Wat zijn jullie ervaringen geweest bij het vinden van een eerste opdracht? Hoe vaak heb je je CV moeten opsturen? Hoe vaak op gesprek geweest? Hoe lang heeft het gekost op een opdracht te vinden?
Ik heb inmiddels 1 gesprek gehad (wacht nog op uitslag) en tig keer mijn CV opgestuurd. Ik probeer mijn verwachtingen een beetje te managen over hoe lang het kan duren om een eerste opdracht te vinden.
Die vogel moet je nooit laten opgaan.mannowlahn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:18:
[...]
Gewoon in het initiele ( 5 jaarlijks contract, of al is het jaarlijks, voor ene project van 5 jaar ) gewoon de alinea : jaarlijkse indexering volgens formule x.
Na het project is het gewoon weer kwestie van extra dag/uurtarief onderhandeling, en doe je er nog wat extra bij.
Maar geen (jaarlijkse) indexering op langetermijn contracten ? Dacht het niet.
Afgelopen jaar zou je dan in het ergste geval een indexering van 12% door je vingers hebben laten slippen.
En intern personeel krijgt die indexering zonder discussie ivm CAO overeenkomsten of arbeidswetgeving.
Waarom zou jij als zelfstandige/ZZP'er die niet mogen doorrekenen ? Voor jou wordt het leven ook duurder, losstaand of je iets aan je tarief wijzigt ivm contractwijziging.
-| Hit it i would ! |-
Dat komt hier regelmatig voorbij. Maar ik ken genoeg freelancers die al meer dan 10 jaar bij dezelfde opdrachtgever zitten inclusief overheid.Mozart schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:28:
[...]
Ik lees al een tijdje mee, en ben (mede door dit topic!) begin vorig jaar voor mezelf begonnen. Ik heb heel veel aan de posts in dit topic gehad en mijn dank daarvoor!
Een van de dingen die ik van plan was, was om te sparen voor een zakelijke auto (ik heb nu mn auto prive). Om het geld bijeen te krijgen ga ik er wel van uit dat ik nog 5 jaar moet sparen. Ik had begrepen uit bijvoorbeeld Hatsjoe in "Het freelance ICT-ers discussie topic" dat het mogelijk is om als emz geld 'zakelijk' te houden (maar nu ik het nog eens lees ging dit specifiek over vrh en niet ib
).
Mijn idee was om het bedrag dat ik spaar voor een nieuwe zakelijke auto van mijn fiscale winst af te kunnen trekken omdat het een zakelijk doel heeft, en zo ook te administreren in mijn IB aangifte. Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe ik dat dan vast zou moeten leggen in mijn aangifte.
Ik las over vermogensetikettering waarbij een bedrijfsmiddel of in mijn geval geld met een zakelijk doel etiketteerd kan worden - maar ik begrijp nog niet goed hoe ik dit dan in mijn aangifte verwerk.
Ook vond ik de egalisatiereserve, die leek aardig te passen. Alleen lees ik dan het volgende stuk waardoor het niet van toepassing lijkt.
Mogelijk heb ik de 2 bovenstaande regelingen niet goed begrepen maar ik kan niet goed vinden hoe ik kan voorkomen dat ik inkomstebelasting (en mindering in toeslagen) kan voorkomen voor spaargeld dat voor een toekomstige zakelijke investering gealloceerd is. Hoe doen jullie dit?
Een van de dingen die ik van plan was, was om te sparen voor een zakelijke auto (ik heb nu mn auto prive). Om het geld bijeen te krijgen ga ik er wel van uit dat ik nog 5 jaar moet sparen. Ik had begrepen uit bijvoorbeeld Hatsjoe in "Het freelance ICT-ers discussie topic" dat het mogelijk is om als emz geld 'zakelijk' te houden (maar nu ik het nog eens lees ging dit specifiek over vrh en niet ib

Mijn idee was om het bedrag dat ik spaar voor een nieuwe zakelijke auto van mijn fiscale winst af te kunnen trekken omdat het een zakelijk doel heeft, en zo ook te administreren in mijn IB aangifte. Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe ik dat dan vast zou moeten leggen in mijn aangifte.
Ik las over vermogensetikettering waarbij een bedrijfsmiddel of in mijn geval geld met een zakelijk doel etiketteerd kan worden - maar ik begrijp nog niet goed hoe ik dit dan in mijn aangifte verwerk.
Ook vond ik de egalisatiereserve, die leek aardig te passen. Alleen lees ik dan het volgende stuk waardoor het niet van toepassing lijkt.
Uiteindelijk wil ik naar een BV waarin geld aanhouden juist eenvoudiger in is. Maar daar heb ik voor 2022 helaas niets meer aan. Met kinderen die nog op de kinderopvang zitten ben ik er bij gebaat als ik het deel dat ik spaar voor een zakelijke auto niet in dit jaar hoef mee te tellen bij de fiscale winst.Een belangrijke voorwaarde is dat het gaat om toekomstige uitgaven wegens kosten, en niet om toekomstige aanschaf of verbetering van bedrijfsmiddelen. De uitgaven voor aanschaf of verbetering van een bedrijfsmiddel brengt u in mindering op de winst door de jaarlijkse afschrijving op dit bedrijfsmiddel.
Mogelijk heb ik de 2 bovenstaande regelingen niet goed begrepen maar ik kan niet goed vinden hoe ik kan voorkomen dat ik inkomstebelasting (en mindering in toeslagen) kan voorkomen voor spaargeld dat voor een toekomstige zakelijke investering gealloceerd is. Hoe doen jullie dit?
Meer omdat de opdrachtgever dit zelf als regel hanteertMozart schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:28:
[...]
dat is inderdaad alleen voor VRH, en kun je doen door het geld gewoon op je zakelijke rekening te laten staan.Velocity7 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:56:
Ik lees al een tijdje mee, en ben (mede door dit topic!) begin vorig jaar voor mezelf begonnen. Ik heb heel veel aan de posts in dit topic gehad en mijn dank daarvoor!
Een van de dingen die ik van plan was, was om te sparen voor een zakelijke auto (ik heb nu mn auto prive). Om het geld bijeen te krijgen ga ik er wel van uit dat ik nog 5 jaar moet sparen. Ik had begrepen uit bijvoorbeeld Hatsjoe in "Het freelance ICT-ers discussie topic" dat het mogelijk is om als emz geld 'zakelijk' te houden (maar nu ik het nog eens lees ging dit specifiek over vrh en niet ib).
[...]
Uiteindelijk wil ik naar een BV waarin geld aanhouden juist eenvoudiger in is. Maar daar heb ik voor 2022 helaas niets meer aan. Met kinderen die nog op de kinderopvang zitten ben ik er bij gebaat als ik het deel dat ik spaar voor een zakelijke auto niet in dit jaar hoef mee te tellen bij de fiscale winst.
Mogelijk heb ik de 2 bovenstaande regelingen niet goed begrepen maar ik kan niet goed vinden hoe ik kan voorkomen dat ik inkomstenbelasting (en mindering in toeslagen) kan voorkomen voor spaargeld dat voor een toekomstige zakelijke investering gealloceerd is. Hoe doen jullie dit?
de aankoopkosten 'zakelijk nemen' voor de IB is pas op het moment van aankopen. (vanaf dan kun je de afschrijvingen als zakelijke kosten opvoeren voor de IB).
5 jaar sparen is wel heel ver weg. kun je niet iets met financial lease?
[ Voor 4% gewijzigd door indexample op 06-03-2023 13:01 ]
Dat is als EMZ niet mogelijk. Op 1 januari dien je alles met de belastingdienst af te rekenen. Tot dit jaar kon je wel gebruik maken van de FOR om IB uit te stellen, maar dit zal je ooit wel moeten verrekenen. Dit kan je in ieder geval voor 2022 nog toepassen en indien je onder uitstel hebt ook voor 2021. Met een BV heb je wel vrijheid om te kiezen wanneer je belasting betaald omdat je onderscheid maakt tussen winstbelasting en dividendbelasting.Velocity7 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:56:
Met 80 in het uur is de omzet al snel 130.000 bij 1650 uur en de kosten van een ICT-er zijn niet noemenswaardig, dat laat voldoende ruimte over voor het cash afrekenen van de meeste auto's en misschien wel een kleine helikopter.Velocity7 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:56:
Andere opties zijn er niet zonder te gaan lenen, iets wat ik persoonlijk zo min mogelijk wil doen en daarmee kan een BV een voordeel zijn.
Zou kunnen als het echt moet, maar mijn huidige auto voldoet nog prima de komende jaren en ik spaar liever dan geld te lenen. Maakt het ook mogelijk om het doel van het vermogen te wijzigen als ik ergens een investeringsmogelijkheid zie die ik niet wil missen. En het is natuurlijk ook wel fijn om de belasting uit te stellen ivm de kinderdopvangtoeslag en het tarief van de 2e schijf in box1.indexample schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:59:
5 jaar sparen is wel heel ver weg. kun je niet iets met financial lease?
Ik begin er ook bang voor te worden ja, misschien kan de FOR de pijn iets verlichten, dank! Ik moet dan alleen kijken of ik het gespaarde bedrag dan zou kunnen inbrengen als ik over ga naar een BV of dat die dan toch afgetikt moet worden als winst. Heb me nog totaal niet ingelezen in de FOR aangezien ik daar tot nu toe geen gebruik van wilde maken.Deveon schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:13:
Dat is als EMZ niet mogelijk.
Je kan na aankoop van de auto wel kijken of je nog met voorgaande jaren kan middelen. Alleen verdwijnt dat ook dit, of volgend jaar.

je mag de aankoopkosten niet in 1 keer afschrijven, dus afhankelijk van de aankoopprijs zal het middelen nog wel tegenvallen denk ik.jadjong schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:26:
Je kan na aankoop van de auto wel kijken of je nog met voorgaande jaren kan middelen. Alleen verdwijnt dat ook dit, of volgend jaar.
De FOR helpt je in dit geval niet want hij mag alleen afnemen met het bedrag waar je lijfrente (niet je autoVelocity7 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:22:
Ik begin er ook bang voor te worden ja, misschien kan de FOR de pijn iets verlichten, dank! Ik moet dan alleen kijken of ik het gespaarde bedrag dan zou kunnen inbrengen als ik over ga naar een BV of dat die dan toch afgetikt moet worden als winst. Heb me nog totaal niet ingelezen in de FOR aangezien ik daar tot nu toe geen gebruik van wilde maken.
Bij overgang naar een BV wordt een FOR omgezet naar een lijfrente die bij je eigen BV loopt. De vraag is of je dit moet willen.
Helaas zijn er inderdaad vrijwel geen mogelijkheden als EMZ om geld te onttrekken aan de IB. En met het verdwijnen van de FOR al helemaal niet. Maar daar staan wel de andere voordelen van de EMZ ten opzichte van de BV tegenover, al is het wegvallen van de middeling daar ook wel een domper in.
Een optie was geweest om de auto "willekeurig" helemaal af te schrijven in het jaar waarin je hem aanschaft, dat kan als je starter bent, maar dat werkt ook niet want a) autos zijn uitgesloten van willekeurige afschrijving. b) dan moet je het geld wel hebben al, en er niet voor hoeven sparen..
[ Voor 12% gewijzigd door bumble_bee op 06-03-2023 13:41 ]
Sorry dat ik dit weer oprakel, maar ik lees al behoorlijk lang mee, en heb ook veel gelezen over de wet dba en de ondernemerscheck.
Vroeg mij alleen af of er mensen zijn geweest die een controle hebben gekregen en die "officieel" geen ondernemer zijn (maar wel hebben aangevinkt bij de IB).
Zie nu ook dit bij de aangifte:
Hoe gaat een eventuele inspecteur dit opvatten? Zijn er mensen hier die een inspecteur over de vloer hebben gekregen en werd er wat van gezegd?
Vroeg mij alleen af of er mensen zijn geweest die een controle hebben gekregen en die "officieel" geen ondernemer zijn (maar wel hebben aangevinkt bij de IB).
Ondanks dat ik (denk te) snap(pen) wat de wet dba inhoud staat het er behoorlijk expliciet dat < 3 opdrachtgevers is geen ondernemer (en dus geen belastingkortingen).U kunt gegevens die u in de aangifte hebt ingevuld, laten beoordelen door de inspecteur. Bijvoorbeeld omdat uw standpunt in de aangifte afwijkt van wat gebruikelijk is, of omdat u een wijziging aanbrengt in de manier waarop u de winst berekent. Zo kunnen later beide partijen daaraan vertrouwen ontlenen.
Kies 'Ja' als u een expliciete uitspraak van ons wilt over een specifieke situatie.
Bij de behandeling van de aangifte en het opleggen van de aanslag beoordelen wij deze situatie.
Hoe gaat een eventuele inspecteur dit opvatten? Zijn er mensen hier die een inspecteur over de vloer hebben gekregen en werd er wat van gezegd?
Is bijvoorbeeld via Teamviewer ergens even een vinkje aanzetten bij eigen klanten ook een opdrachtgever?
Zo ja dan heb ik wel tientallen opdrachtgevers...
Maar alsnog komt de omzet toch maar voor 89% bij 1 opdrachtgever vandaan dus geen ondernemer
Ik denk dat de soep wat minder heet wordt gegeten als er op de belastingdienst website staat.
Zo ja dan heb ik wel tientallen opdrachtgevers...
Maar alsnog komt de omzet toch maar voor 89% bij 1 opdrachtgever vandaan dus geen ondernemer
Ik denk dat de soep wat minder heet wordt gegeten als er op de belastingdienst website staat.
Wie heeft er ervaring met een verhuizing icm een eenmanszaak?
Ik dacht "dat geef ik ff online door", maar zo overzichtelijk vind ik de kvk niet... Bezoekadres kan ik online doorgeven, mijn priveadres krijgen ze van de gemeente. Maar wat er nu gebeuren moet... geen idee.
Moet ik gewoon bij de gemeente de verhuizing doorgeven (wat we toch moeten) en komt dan alles automagisch goed, of moet ik toch nog iets bij de kvk doen?
Ik dacht "dat geef ik ff online door", maar zo overzichtelijk vind ik de kvk niet... Bezoekadres kan ik online doorgeven, mijn priveadres krijgen ze van de gemeente. Maar wat er nu gebeuren moet... geen idee.
Moet ik gewoon bij de gemeente de verhuizing doorgeven (wat we toch moeten) en komt dan alles automagisch goed, of moet ik toch nog iets bij de kvk doen?
Inschrijven bij de nieuwe gemeente en dan pakt de kvk die vanzelf op.Hmmbob schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:59:
Exact expert nodig?
Ik heb in 2017 controle gehad, over 2015. Voor DBA dus. Sec zegt inspecteur "we bekijken alleen het jaar zelf", dus groei of plannen over meerdere jaren doen er niet echt toe. En in 2015 had ik 1 klant, want start jaar en maar 4 maanden EMZ dusbertuslambertus schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:00:
Sorry dat ik dit weer oprakel, maar ik lees al behoorlijk lang mee, en heb ook veel gelezen over de wet dba en de ondernemerscheck.
[...]
Ondanks dat ik (denk te) snap(pen) wat de wet dba inhoud staat het er behoorlijk expliciet dat < 3 opdrachtgevers is geen ondernemer (en dus geen belastingkortingen).
Wat die checks niet kunnen is andere omstandigheden meenemen. minder dan 3 is indicatief voor geen ondernemerschap, meer niet. Gaat erom dat je meer doet dan uutje factuurtje.
5 klanten maar geen website, geen eigen laptop, geen gebruik van ondernemersfaciliteiten etc etc dan ben je ook geen ondernemer voor de BD.
1 klant maar bovenstaande wel, dan kom je een heel eind in de discussie. Daarom grinnik ik ook altijd maar een beetje als ik zzp'rs hoor roepen (ook in deze reeks) dat ze geen eigen laptop, licenties, boekhouder of website nodig hebben voor hun werk. Kloppt, daarvoor heb je ze ook niet. Je hebt ze nodig om te ondernemen. BD vind niks geiler dan geld dat door de markt heen gaat, want dat is ondernemen.
En dan wordt je niet als ondernemer bestempelt, maar als zelfstandig beroepsbeoefenaar. In een rete sexy rapport van de inspecteur
Telt het als je 10 domeinnamen hebt, 5 pc's, 1 website, 1 klant en een halve startup?
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Ik heb toevallig net bij de KVK mijn verhuizing doorgegeven. Gewoon bezoekadres/postadres aanpassen, dan krijg je een paar dagen later een brief van de KVK dat het verwerkt is.Hmmbob schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:59:
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat lijkt mij op zich vreemd, want wie zegt dat je vestigingsadres ook wijzigt als je verhuist? Ik wil je best geloven dat het zo is, maar ik heb het zelf wel gewoon als wijziging doorgegeven, dat was 5 minuten werk.Crazy D schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:10:
[...]
Inschrijven bij de nieuwe gemeente en dan pakt de kvk die vanzelf op.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Lol, dit:

Ik ga voor "allebei een beetje" denk ik: bij de gemeente kan ik 4 weken van te voren doorgeven (dat is binnenkort), en dan geef ik op hetzelfde moment de wijziging bij kvk door. En dan zien we wel weer
en dit:Crazy D schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:10:
Inschrijven bij de nieuwe gemeente en dan pakt de kvk die vanzelf op.
zijn dus precies die twee opties die ik noemde, maar wat nu de "echte" weg isWoy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:18:
Ik heb toevallig net bij de KVK mijn verhuizing doorgegeven. Gewoon bezoekadres/postadres aanpassen, dan krijg je een paar dagen later een brief van de KVK dat het verwerkt is.

Ik ga voor "allebei een beetje" denk ik: bij de gemeente kan ik 4 weken van te voren doorgeven (dat is binnenkort), en dan geef ik op hetzelfde moment de wijziging bij kvk door. En dan zien we wel weer
[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 06-03-2023 16:21 ]
Bezoekadres/postadres => Waar je bedrijf gevestigd is.
Dat dit bij ons vaak ons woonadres is, dat is een 2e.
Dit zijn 2 losse records bij de KVK. Het bezoekadres van het bedrijf en het woonadres van de eigenaar(en).
Dat laatste veranderd inderdaad automatisch mee met de aanpassing van het GBA.
Dat dit bij ons vaak ons woonadres is, dat is een 2e.
Dit zijn 2 losse records bij de KVK. Het bezoekadres van het bedrijf en het woonadres van de eigenaar(en).
Dat laatste veranderd inderdaad automatisch mee met de aanpassing van het GBA.
[ Voor 46% gewijzigd door hackerhater op 06-03-2023 16:33 ]