• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:17
Hmmbob schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:20:
Lol, dit:
[...]

en dit:

[...]

zijn dus precies die twee opties die ik noemde, maar wat nu de "echte" weg is :+ 8)7

Ik ga voor "allebei een beetje" denk ik: bij de gemeente kan ik 4 weken van te voren doorgeven (dat is binnenkort), en dan geef ik op hetzelfde moment de wijziging bij kvk door. En dan zien we wel weer :+
https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/wijzigen/
Moet ik een wijziging van mijn privéadres ook doorgeven aan KVK?
Als je privéadres verandert, geef je dat door aan de gemeente. KVK krijgt van de gemeente alleen de adreswijzigingen door van privéadressen in Nederland. Is het adres van je bedrijf hetzelfde als je privéadres? Dan wijzigen wij het bezoekadres van je onderneming ambtshalve. Je ontvangt hiervan een schriftelijke bevestiging.

Er zijn ook situaties waarin we het bezoekadres niet zelf wijzigen, omdat we niet zeker weten of je bedrijf 'meeverhuist'. Is het bezoekadres gewijzigd en neemt KVK geen contact met je op? Geef de adreswijziging dan alsnog aan ons door. Voor eenmanszaken kan dat via Mijn eenmanszaak en voor andere rechtsvormen geef je dit online aan ons door via Wijzigen.

Geef de wijziging van het bezoekadres pas aan ons door, nadat je de wijziging van je privéadres aan de gemeente hebt doorgegeven. Dit voorkomt dat wij om aanvullend bewijs vragen.

Wijziging van een privéadres in het buitenland geef je door via een wijzigingsformulier. Sta je ingeschreven in de RNI (Registratie Niet-Ingezetenen)? Geef de wijziging van je privéadres dan ook door aan één van de 19 RNI-loketten.

Hoe geef ik een adreswijziging door?
Een adreswijziging geef je door via 'wijzigen'. Vul je bedrijfsnaam of KVK-nummer in. Kies dan voor ‘vestigingsgegevens wijzigen’ en doorloop de stappen. Verstuur de gegevens digitaal.

Aanvullende bewijsstukken

Is het bezoekadres niet gelijk aan jouw privéadres? Lever dan 1 van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor je onderneming:

een kopie van het door 2 partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract, of
een bewijs uit het Kadaster, of
een toestemmingsverklaring

Privéadres

Wijzigt je privéadres ook? Geef dit eerst door bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:46
Kortom, geef het gewoon aan bij de KVK. Dan zit je altijd safe.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:41
VGDE schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:26:
Hi iedereen,

Ik ben van plan om in April te starten als freelance data engineer in de richting van Azure Cloud, Snowflake, Airflow/Python. Ik heb 2 jaar ervaring (niet super veel ik weet het) en heb enigszins een netwerk, maar moet het ook vooral van recruiters/brokers hebben.

Wat zijn jullie ervaringen geweest bij het vinden van een eerste opdracht? Hoe vaak heb je je CV moeten opsturen? Hoe vaak op gesprek geweest? Hoe lang heeft het gekost op een opdracht te vinden?

Ik heb inmiddels 1 gesprek gehad (wacht nog op uitslag) en tig keer mijn CV opgestuurd. Ik probeer mijn verwachtingen een beetje te managen over hoe lang het kan duren om een eerste opdracht te vinden.
Gewoon blijven reageren op freelance.nl

Hier nog een vacature voor je

https://mijn.freelance.nl...0-data-engineer-snowflake

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:20:
Lol, dit:
[...]

en dit:

[...]

zijn dus precies die twee opties die ik noemde, maar wat nu de "echte" weg is :+ 8)7

Ik ga voor "allebei een beetje" denk ik: bij de gemeente kan ik 4 weken van te voren doorgeven (dat is binnenkort), en dan geef ik op hetzelfde moment de wijziging bij kvk door. En dan zien we wel weer :+
Zelf verhuis ik mijn kantoor eerder dan privé. Gelijk internet aangevraagd zodat ik daar kan werken terwijl Jan en alleman naar binnen moeten en kan daarmee zelfs woon-werkverkeer als kosten opvoeren. :+

• 1chbinamin
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-03 20:59
Ik ben een zelfstandige software developer (website, apps, logo, etc). Ik heb mijn eigen portfolio website en heb al aantal klanten gehad. Momenteel eenmanszaak maar ik werd verwittigd door een goeie vriend dat het beter zou zijn om later naar ComV over te schakelen want je betaalt minder belastingen. Alhoewel moet je meer kosten betalen voor een boekhouder en je krijgt dan dividenden achter je rug. Is het wel de moeite waard om eerst een paar jaar als eenmanszaak verder te doen maar daarna over te schakelen naar CommV?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Waarom geen BV(BA) :?

[Voor 5% gewijzigd door jadjong op 07-03-2023 08:55]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben niet heel bekend met het Belgische systeem, maar volgens mij heb je voor een CommV twee vennoten nodig. Het is een variant op de VOF, waarbij je ook stille vennoten kan hebben die niet hoofdelijk aansprakelijk zijn.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@VGDE Het kostte mij ca. 3 maanden, in een redelijke niche (iOS software development).

[Voor 40% gewijzigd door TucanoItaly op 07-03-2023 09:48]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-03 10:04
1chbinamin schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:39:
Ik ben een zelfstandige software developer (website, apps, logo, etc). Ik heb mijn eigen portfolio website en heb al aantal klanten gehad. Momenteel eenmanszaak maar ik werd verwittigd door een goeie vriend dat het beter zou zijn om later naar ComV over te schakelen want je betaalt minder belastingen. Alhoewel moet je meer kosten betalen voor een boekhouder en je krijgt dan dividenden achter je rug. Is het wel de moeite waard om eerst een paar jaar als eenmanszaak verder te doen maar daarna over te schakelen naar CommV?
Zonder cijfers is het onmogelijk om daar het goede antwoord op te geven.
Met een CommV kun je geld in je vennootschap laten en via dividenten uitbetalen wat minder belast is dan de hogere loonschijven. Met een vennootschap heb je echter wel wat extra kosten.
Ga eens met een paar boekhouders praten. Het eerste gesprek is normaal vrijblijvend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jorn188
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-03 19:32
Hey tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken om ook te gaan freelancen maar ik twijfel enorm om nu al de stap te maken.

Ik heb twee jaar bij een detacheerder gewerkt en nu driekwart jaar on site bij een kleiner bedrijf. Ik zie dat er in de bi wereld veel vraag is naar freelancers. Denken jullie dat zo'n stap nu al te doen is (Als bi ontwikkelaar/analist) ? Veel van mijn oud collega's werken voor midlance partijen wat mij het idee geeft dat er zeker mogelijkheden zijn.

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
jorn188 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:44:
Denken jullie dat zo'n stap nu al te doen is (Als bi ontwikkelaar/analist) ?
ja

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-03 18:27
Hey tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken om ook te gaan freelancen maar ik twijfel enorm om nu al de stap te maken.

Ik heb twee jaar bij een detacheerder gewerkt en nu driekwart jaar on site bij een kleiner bedrijf. Ik zie dat er in de bi wereld veel vraag is naar freelancers. Denken jullie dat zo'n stap nu al te doen is (Als bi ontwikkelaar/analist) ? Veel van mijn oud collega's werken voor midlance partijen wat mij het idee geeft dat er zeker mogelijkheden zijn.
Dat ligt er wat je precies wilt en wat je wilt gaan verdienen. Kijk en vraag eens rond om te zien of er vraag is naar freelancers met jouw ervaring en kennis. Iedereen kan freelancer worden, echter kan het zijn dat je door je kennis, ervaring en markt je verwachtingen wat moet bijstellen.

Midlance is een optie als je geen goede buffer hebt en zekerheid moet/wilt houden i.v.m. een gezin bijvoorbeeld. Echter zie ik midlance als iets waarbij je wel de lasten hebt van freelancen maar niet de lusten. Je betaalt uiteindelijk dus best veel voor die zekerheid.

Als je de middelen hebt, en je wilt er echt voor gaan, dan gewoon meteen freelancen. Kijk en vraag eens rond in je netwerk, en bouw je netwerk verder op om de kansen op een opdracht te verhogen. Ook is het prima om te kijken of je een opdracht via bijvoorbeeld een recruiter kan regelen. Ben geen fan van recruiters, maar als je daarmee het uurtarief krijgt wat je wilt, is het prima zolang je wel goed opkomt voor je eigen belangen.

• Quibi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:03
Ik sta op punt om mijn eerste grote opdracht te tekenen. Leuke opdracht maar helaas wel via een bemiddelaar/recruiter. Nu heb ik het contract ontvangen en willen ze dat ik voor exclusiviteit teken. Wat inhoudt dat ik na afloop van mijn opdracht van 6 maand, 12 maand niet direct met de eindklant zaken mag doen en alleen via deze partij.

Nu heb ik aangegeven dat ik daar niet mee akkoord ga, echter krijg ik als reactie dat ze dit doen om hun business te beschermen. Ik vind dat een raar argument.

Is dat gebruikelijk en tekenen jullie daar normaal gesproken wel voor?

• jadjong
Afhankelijk van hoe de opdracht tot stand gekomen is vind ik daar wat van.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:17
Quibi schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:44:
Ik sta op punt om mijn eerste grote opdracht te tekenen. Leuke opdracht maar helaas wel via een bemiddelaar/recruiter. Nu heb ik het contract ontvangen en willen ze dat ik voor exclusiviteit teken. Wat inhoudt dat ik na afloop van mijn opdracht van 6 maand, 12 maand niet direct met de eindklant zaken mag doen en alleen via deze partij.

Nu heb ik aangegeven dat ik daar niet mee akkoord ga, echter krijg ik als reactie dat ze dit doen om hun business te beschermen. Ik vind dat een raar argument.

Waarom vindt je dat een raar argument? Het is het meest valide argument wat ze kunnen geven, het is letterlijk hun businessmodel. Jij hebt blijkbaar gebruik gemaakt van hun netwerk om aan deze klus te komen, op het moment dat je hier kunt afzwaaien en direct rechtstreeks naar de eindklant kan gaan dan teren zij natuurlijk in. De andere kant is dat de termijn dat je niet rechtstreeks mag redelijk moet zijn, ik vind 6 maanden een opdracht en 12 maanden niet rechtstreeks redelijk.

Als je daar niet mee instemt dan moet je niet via een recruiter of leverancier gaan werken maar zelf je acquisitie doen.

M3 '21

• Quibi
Arcenon schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Waarom vindt je dat een raar argument? Het is het meest valide argument wat ze kunnen geven, het is letterlijk hun businessmodel. Jij hebt blijkbaar gebruik gemaakt van hun netwerk om aan deze klus te komen, op het moment dat je hier kunt afzwaaien en direct rechtstreeks naar de eindklant kan gaan dan teren zij natuurlijk in. De andere kant is dat de termijn dat je niet rechtstreeks mag redelijk moet zijn, ik vind 6 maanden een opdracht en 12 maanden niet rechtstreeks redelijk.

Als je daar niet mee instemt dan moet je niet via een recruiter of leverancier gaan werken maar zelf je acquisitie doen.
Ik vind het raar aangezien de termijn ingaat na afloop en tijdens de duur van de opdracht en niet alleen op moment van tekenen. Ik zou het logisch vinden dat wanneer ik nu teken voor 6 maand dat ik de komende 6 maand inderdaad niet direct met de klant zaken doe. Maar wellicht dat dit gebruikelijk is, het is mijn eerste contract en nieuw voor me.

Direct zaken doen had ik geprobeerd maar wilde de eindklant helaas niet, dus wellicht is de exclusiviteit niet een issue maar ik zou het prettig vinden om wel de mogelijkheid te houden om direct zaken te kunnen doen na afloop van mijn opdracht.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:21

Peetman

Tjah....

Quibi schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Ik vind het raar aangezien de termijn ingaat na afloop en tijdens de duur van de opdracht en niet alleen op moment van tekenen. Ik zou het logisch vinden dat wanneer ik nu teken voor 6 maand dat ik de komende 6 maand inderdaad niet direct met de klant zaken doe. Maar wellicht dat dit gebruikelijk is, het is mijn eerste contract en nieuw voor me.

Direct zaken doen had ik geprobeerd maar wilde de eindklant helaas niet, dus wellicht is de exclusiviteit niet een issue maar ik zou het prettig vinden om wel de mogelijkheid te houden om direct zaken te kunnen doen na afloop van mijn opdracht.
Maar hoe is het eerste contact gelopen? Via de tussenpersoon of via de eindklant?

• Arcenon
[...]

Ik kan je vertellen dat dit gebruikelijk is aangezien ik werkzaam ben in de branche.

Je geeft aan dat je direct zaken doen hebt geprobeerd, hoe moet ik dit interpreteren? Jij hebt gereageerd op een vacature of opdracht van de eindklant en zij gaven vervolgens aan alleen samen te werken met een recruitmentbureau? Dat zou op z'n minst bijzonder zijn aangezien ze dan deze clausule er zelf wel uit hadden willen halen want het is hun voordeel dat ze jou wel mogen overnemen wanneer ze dat willen.

M3 '21

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
[...]

Maar dat is natuurlijk precies wat de tussenpartij wilt voorkomen. Die willen niet dat je na zes maanden hun er tussenuit kan halen en vervolgens nog jarenlang daar blijft zitten.

• Quibi
Arcenon schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Ik kan je vertellen dat dit gebruikelijk is aangezien ik werkzaam ben in de branche.

Je geeft aan dat je direct zaken doen hebt geprobeerd, hoe moet ik dit interpreteren? Jij hebt gereageerd op een vacature of opdracht van de eindklant en zij gaven vervolgens aan alleen samen te werken met een recruitmentbureau? Dat zou op z'n minst bijzonder zijn aangezien ze dan deze clausule er zelf wel uit hadden willen halen want het is hun voordeel dat ze jou wel mogen overnemen wanneer ze dat willen.
Bedankt voor de reactie, duidelijk!

Afgelopen maand heb ik ze een keer benaderd of een functie open stond voor freelancers. Dat was niet het geval. Tot ik afgelopen week werd benaderd (door meerdere recruiters) dat ze een opdracht voor me hadden bij deze eindklant. Dat vond ik gek dus tijdens het gesprek met de eindklant had ik ze dat gevraagd en werd me verteld dat ze geen directe zaken doen met freelancers.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:57
Quibi schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:16:
[...]
en werd me verteld dat ze geen directe zaken doen met freelancers.
Dan is het toch helemaal geen issue. Als je binnen die 12 maanden weer ingehuurd wilt worden moet dat dus via die tussenpartij en aangezien het bedrijf niet direct wilt inhuren is er dan toch niets aan de hand?

• Arcenon
[...]

Bedankt voor de reactie, duidelijk!

Afgelopen maand heb ik ze een keer benaderd of een functie open stond voor freelancers. Dat was niet het geval. Tot ik afgelopen week werd benaderd (door meerdere recruiters) dat ze een opdracht voor me hadden bij deze eindklant. Dat vond ik gek dus tijdens het gesprek met de eindklant had ik ze dat gevraagd en werd me verteld dat ze geen directe zaken doen met freelancers.
Aha dat maakt het duidelijker, ze willen de freelancers dus bewust op die manier ''flexibel'' houden.

Zonder daadwerkelijk de contracten of de inhoudelijke opdracht te zien is het maar gissen naar de beweegredenen (bijv exit mogelijkheden) maar de motivatie van het recruitmentbureau is wel duidelijk, zij willen jou natuurlijk door gaan bemiddelen op het moment dat er geen opvolgend werk is vanuit deze eindklant en om te voorkomen dat jij en de eindklant doen alsof jullie wegen scheiden hangt daar dan een dergelijke termijn aan om dit te voorkomen. Zij zullen iets soortgelijks hebben afgesloten met de eindklant (vaak back to back).

Voor jou lijkt er volgens mij niks aan de hand, als ze aangeven überhaupt niet rechtstreeks met freelancers zaken willen te doen dan kun je toch gewoon van de diensten van de bemiddelende partij gebruik blijven maken :)

M3 '21

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JEightyFive
  • Laatst online: 20-03 15:58
Hatsjoe schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:52:
[...]
Midlance is een optie als je geen goede buffer hebt en zekerheid moet/wilt houden i.v.m. een gezin bijvoorbeeld. Echter zie ik midlance als iets waarbij je wel de lasten hebt van freelancen maar niet de lusten. Je betaalt uiteindelijk dus best veel voor die zekerheid.
Best veel is nog een understatement. Van wat je op jaarbasis afstaat bouw je een hele lekkere buffer op.
En die zekerheid is hetzelfde als wanneer je gaat freelancen. Je moet nog steeds jezelf zien te verkopen en dat lukt je of dat lukt je niet. Verder zitten die partijen gewoon alle portalen af te struinen, al doen ze je geloven dat ze een enorm netwerk hebben.
Wel de lasten maar niet de lusten klopt helemaal, op het voeren van een boekhouding na. Maar BTW voordeeltjes, startersaftrek e.d. kan je vergeten ja.

[Voor 9% gewijzigd door JEightyFive op 07-03-2023 14:34]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 13:30
Thanks, maar die had ik zelf natuurlijk al lang gevonden en vond ik dus niet duidelijk genoeg.

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• mannowlahn
Helaas is freelancedev.nl ter zielen, overgenomen door Fring. Waar je voorheen super veel opdrachten dagelijks zag op Fring, staat er nu nagenoeg niks meer. Eeuwige zonde imho, er was eindelijk een Portal zonder recruiters en waar je de tarieven meteen zag. Fring app is ook totaal niet werkbaar, vacatures gevorderd op basis van profiel, die je niet kan bewerken. Je kan niet filteren of sorteren op datum.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 20:47
Ik heb twee jaar bij een detacheerder gewerkt en nu driekwart jaar on site bij een kleiner bedrijf.
Alles kan. Met 3 jaar ervaring gaat het lastiger zijn dan met 30. Maar het is vooral afhankelijk van hoe goed jij jezelf kan verkopen. Niemand hier kan dat inschatten.

https://niels.nu

• Hydra
Ja, dat staat standaard in elk contract als je via recruiters gaat. Als je daarop 'nee' zegt, dan is dus de vraag wat de recruiter gaat zeggen. Kans is dat ze akkoord gaan met het schrappen van de bepaling. Kans is ook dat ze het gewoon niet doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Dan had je beter direct weer die eindklant kunnen benaderen. Doe ik ook altijd als ik via een recruiter hoor dat er ergens gezocht wordt, en ik daar contacten heb.

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-03 17:41
Quibi schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:44:

Ja, vrij gebruikelijk. Als de opdracht vie hun komt en ik heb bij de klant geen netwerk probeer ik het naar 6 maanden terug te brengen. Als ik bij de klant al vaker heb gezeten gaat het eruit. Maximaal accepteer ik dan dat het project van hun is en ik daar niet terug kan komen. Anders gaat opdracht gewoon niet door. En als je al op intake geweest bent, accepteren ze dit soort zaken meestal wel

• Hydra
JEightyFive schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:07:
Best veel is nog een understatement.
Veel is relatief. Het is minder dan een gewone detacheerder, maar een heel stuk meer dan direct freelancen. En zoals je zelf al aangeeft, je hebt geen van de financiele voordelen van Freelance.

Ik zou dan eerder naar maatschap-constructies zoals TFG kijken. Maarja, die zijn weer picky, dit itt bijvoorbeeld Rockstar.

• JEightyFive
  • Laatst online: 20-03 15:58
Hydra schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:31:
[...]

Veel is relatief. Het is minder dan een gewone detacheerder, maar een heel stuk meer dan direct freelancen. En zoals je zelf al aangeeft, je hebt geen van de financiele voordelen van Freelance.

Ik zou dan eerder naar maatschap-constructies zoals TFG kijken. Maarja, die zijn weer picky, dit itt bijvoorbeeld Rockstar.
Het ene jaar dat ik het gedaan heb, heb ik 37k afgestaan en dan kreeg ik nog een redelijke deal met 75/25 ipv de gebruikelijke 70/30 verhouding. Ik vind dat wel veel ja ;) Toch een aardige buffer.
En dan nog de eerder genoemde voordeeltjes die je mist dus netto ben je ook nog beroerder af.

• 1chbinamin
  • Laatst online: 07-03 20:59
Is het mogelijk om via deze website mijn beroep voor te stellen voor reclamering? Indien ja, op welke subforum mag het geplaatst worden?

• _Arthur
  • Nu online
1chbinamin schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:28:
Is het mogelijk om via deze website mijn beroep voor te stellen voor reclamering? Indien ja, op welke subforum mag het geplaatst worden?
categorie: IT Pro

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:26
com2,1ghz schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Meer omdat de opdrachtgever dit zelf als regel hanteert
Mijn opdrachtgever laat echt geen ervaren consultants/ontwikkelaars, iemand die de systemen èn mensen kent, gaan...
Dan ben je toch hartstikke mesjogge? Zeker nu. Ik ken managers die gillend gek werden van hun ongelofelijk van de wereld zijnde HRM afdeling (echt, wat doen die?).
En ja, je wilt als bedrijf ook niet afhankelijk zijn van een paar langzittende consultants, maar halloooo!! Welkom in de werkelijkheid...

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:03
fry77 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:30:
[...]

Ja, vrij gebruikelijk. Als de opdracht vie hun komt en ik heb bij de klant geen netwerk probeer ik het naar 6 maanden terug te brengen. Als ik bij de klant al vaker heb gezeten gaat het eruit. Maximaal accepteer ik dan dat het project van hun is en ik daar niet terug kan komen. Anders gaat opdracht gewoon niet door. En als je al op intake geweest bent, accepteren ze dit soort zaken meestal wel
Het ligt een beetje aan hoe groot het bedrijf is maar als het een groot bedrijf is zou ik adviseren om sowieso te laten aanpassen naar de afdeling dat je zit. Als ik een voorbeeld neem van het UWV die is zo groot dat het klinkklare onzin is als je dan binnen 6 maanden niet een eigen opdracht mag aan gaan bij een andere afdeling.
poehee schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:38:
[...]

Mijn opdrachtgever laat echt geen ervaren consultants/ontwikkelaars, iemand die de systemen èn mensen kent, gaan...
Dan ben je toch hartstikke mesjogge? Zeker nu. Ik ken managers die gillend gek werden van hun ongelofelijk van de wereld zijnde HRM afdeling (echt, wat doen die?).
En ja, je wilt als bedrijf ook niet afhankelijk zijn van een paar langzittende consultants, maar halloooo!! Welkom in de werkelijkheid...
Maar niet alle opdrachtgevers zijn zo en vaak zijn er ook wel uitzonderingen maar die moeten dan altijd heel erg hoog de boom in om het voor elkaar te krijgen. Het is een domme regel die nergens op slaat maar dat een schijngevoel van veiligheid geeft. :X

Nothing to see here!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cvan
bumble_bee schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:35:
[...]

De FOR helpt je in dit geval niet want hij mag alleen afnemen met het bedrag waar je lijfrente (niet je auto :) ) mee toeneemt (een paar niet ter zake doende uitzonderingen daargelaten).
Bij overgang naar een BV wordt een FOR omgezet naar een lijfrente die bij je eigen BV loopt. De vraag is of je dit moet willen.

Helaas zijn er inderdaad vrijwel geen mogelijkheden als EMZ om geld te onttrekken aan de IB. En met het verdwijnen van de FOR al helemaal niet. Maar daar staan wel de andere voordelen van de EMZ ten opzichte van de BV tegenover, al is het wegvallen van de middeling daar ook wel een domper in.

Een optie was geweest om de auto "willekeurig" helemaal af te schrijven in het jaar waarin je hem aanschaft, dat kan als je starter bent, maar dat werkt ook niet want a) autos zijn uitgesloten van willekeurige afschrijving. b) dan moet je het geld wel hebben al, en er niet voor hoeven sparen..
Het lijkt erop dat in 2023 je eenmalig 50% kan afschrijven. Ik lees hier het volgende: https://www.belastingdien...hrijving-bedrijfsmiddelen
  • De auto moet gekocht zijn in 2023
  • Auto moet zonder CO2-uitstoot zijn
In de praktijk dus elektrische personenauto's? De restwaarde van bijvoorbeeld een dure Tesla is alleen behoorlijk goed na 5 jaar en de boekwaarde mag niet onder de restwaarde komen, dus het is iets om je winst te drukken, maar helaas niet ineens 25k afschrijven op een 50k auto.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-03 19:07
Cvan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:36:
[...]

Het lijkt erop dat in 2023 je eenmalig 50% kan afschrijven. Ik lees hier het volgende: https://www.belastingdien...hrijving-bedrijfsmiddelen
  • De auto moet gekocht zijn in 2023
  • Auto moet zonder CO2-uitstoot zijn
In de praktijk dus elektrische personenauto's? De restwaarde van bijvoorbeeld een dure Tesla is alleen behoorlijk goed na 5 jaar en de boekwaarde mag niet onder de restwaarde komen, dus het is iets om je winst te drukken, maar helaas niet ineens 25k afschrijven op een 50k auto.
Volgens mij mag boekwaarde van een auto prima onder de restwaarde komen, maar bij verkoop moet je dan desinvestering opvoeren. Kan een cash voordeel opleveren in jaar X zodat je wat anders met dat geld kan doen, maar in jaar Y moet je wel aftikken.

• Cvan
ybos schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:41:
[...]

Volgens mij mag boekwaarde van een auto prima onder de restwaarde komen, maar bij verkoop moet je dan desinvestering opvoeren. Kan een cash voordeel opleveren in jaar X zodat je wat anders met dat geld kan doen, maar in jaar Y moet je wel aftikken.
Hmm, hier staat https://www.belastingdien...illekeurige_afschrijving/
Net als bij gewone afschrijving, mag de boekwaarde van het bedrijfsmiddel niet lager worden dan de restwaarde.
Maar als je gewoon naar 0 afschrijft in 5 jaar krijg je geen straf? Als ik naar de desinvesteringsbijtelling kijk (wat de straf zou zijn), als je simpelweg niet voldoet aan de daar https://www.belastingdien...desinvesteringsbijtelling genoemde voorwaarden dan betaal je niets? Dus in kalenderjaar 6 (januari) die dure tesla met hoge restwaarde verkopen terwijl je hem afgeschreven hebt naar 0? Klinkt toch te goed om waar te zijn :o

• ybos
Cvan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:59:
[...]

Hmm, hier staat https://www.belastingdien...illekeurige_afschrijving/

[...]

Maar als je gewoon naar 0 afschrijft in 5 jaar krijg je geen straf? Als ik naar de desinvesteringsbijtelling kijk (wat de straf zou zijn), als je simpelweg niet voldoet aan de daar https://www.belastingdien...desinvesteringsbijtelling genoemde voorwaarden dan betaal je niets? Dus in kalenderjaar 6 (januari) die dure tesla met hoge restwaarde verkopen terwijl je hem afgeschreven hebt naar 0? Klinkt toch te goed om waar te zijn :o
Je moet iets verkopen voor een reële marktwaarde. En tussen het verschil betaal je desinvesteringsaftrek. Dat is als het goed is precies hetzelfde als het teveel aan aftrek dat je genoten hebt. Maakt als t goed is geen klap uit.

• Kurios
  • Niet online
Hey tweakers,

Wat betreft midlance, het was voor mij gewoon een rekensom. Hoeveel uur denk je op jaarbasis niet declarabel te zijn? Heb je een buffer op het moment dat je niet declarabel bent? Hoe snel kan je bij een bedrijf midlance/intern een baan krijgen?

Voor mij was het simpel, ik vond het inleveren van 30% van het uurtarief niet opwegen tegen de hoeveelheid uren die ik niet declarabel ben in een jaar. En dat bleek: in mijn eerste 4 jaar ben ik in totaal 2 maanden niet declarabel geweest om een nieuwe opdracht te vinden. Scheelde me dus zo'n 170k bruto (4*25*1700) omzet.
Vooraf had ik al genoeg buffer om een lange tijd zonder werk te zitten, en inmiddels is die buffer flink gestegen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hey tweakers,

Gewoon gaan doen dan, wat een detacheerder je kan geven in loondienst kunnen dit soort partijen ook geven op freelance/ZZP basis.
Midlance zou ik zeker afraden, kost je een bak geld en in de ICT schiet je er niks mee op want er is werk zat.

Zorg gewoon dat je een opdracht binnenhaalt voor minimaal 6 maanden en je zit gebakken.

Dingen waar de meeste starters over twijfelen;
Is er wel werk in de ICT?
Is mijn buffer groot genoeg?

Op de eerste is het antwoord, Ja
Op die tweede is het antwoord ook bijna altijd, Ja

Je krijgt namelijk vaak nog een keer loon 3-4 weken nadat je ergens niet meer werkt en dan werk je al wel als freelancer, je zit dus vaak met 1 maand dat je geen inkomen hebt. Dit is op te lossen door je factuur voor een paar % te verkopen en dan heb je na 3 dagen je geld ipv na 30 dagen.
Dat doe je met je eerste 2 facturen en daarna is je buffer groot genoeg, aangezien je zo'n 10-15k per maand gaat factureren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:57
Ernemmer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:04:
[...]
Je krijgt namelijk vaak nog een keer loon 3-4 weken nadat je ergens niet meer werkt en dan werk je al wel als freelancer, je zit dus vaak met 1 maand dat je geen inkomen hebt.
Als je in loondienst werkt dan krijg je toch rond de 24ste je salaris en moet je tot einde van de maand werken? Waar haal jij die extra maand vandaag? Tenzij je in april opzegt krijg je die maand als extra het vakantie geld van afgelopen 11 maanden, maar anders zie ik dat niet (of je moet een maand aan vakantie dagen uitbetaald krijgen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:14:
[...]

Als je in loondienst werkt dan krijg je toch rond de 24ste je salaris en moet je tot einde van de maand werken? Waar haal jij die extra maand vandaag? Tenzij je in april opzegt krijg je die maand als extra het vakantie geld van afgelopen 11 maanden, maar anders zie ik dat niet (of je moet een maand aan vakantie dagen uitbetaald krijgen).
Mijn ervaring is, januari werken, +-25 februari je loon op de rekening.

Als dit bij @jorn188 anders is dan is die periode vaak wel op te lossen met vrije dagen uit laten betalen, vakantiegeld uit laten betalen. Klein bedragje lenen bij ouders of vrienden.
imo is het geen reden om niet als ZZP-er in de ICT te beginnen.

[Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 08-03-2023 14:20]

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-03 16:19
Ik heb een vraag over het jezelf betalen van de kilometervergoeding van €0,21/km. Ik houd hiervoor een rittenregistratie bij.

Hoe betaal je die aan jezelf uit? Met een overschrijving naar je prive-rekening? Iedere maand of aan het einde van ieder jaar? Of doe je dat helemaal niet, dus niets uitkeren en alleen opvoeren als kosten?

Dezelfde vraag voor het OV. Alle treinkosten terugbetalen naar de prive-rekening?

Misschien is het logisch voor jullie, maar ik kan er geen wijs uit worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Mijn ervaring is, januari werken, +-25 februari je loon op de rekening.
Dat is in nederland niet gebruikelijk. Meestal krijg je al in de lopende maand betaald. Dus gedeeltelijk voordat je de uren gemaakt hebt, maar altijd een maand later betalen lijkt niet toegestaan.

Na het beeindigen van je arbeidsovereenkomst krijg je natuurlijk nog wel een eindafrekening waar je nog openstaande dingen zoals vakantiedagen en vakantiegeld krijgt uitgekeerd.
Uit artikel 7:623 BW volgt dat het loon telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon wordt berekend, moet worden voldaan. De rechter verwijst naar een uitspraak van het Gerechtshof Leeuwarden waarin het Hof heeft bevestigd dat de betaaldag tevens de fatale termijn voor nakoming is, zodat de werkgever direct na afloop van het tijdvak zonder nadere ingebrekestelling in verzuim is met de betaling van het verschuldigde loon over het betreffende tijdvak.
Bron: https://vandijkadvocaten....kt-mr-monique-s-van-dijk/

[Voor 87% gewijzigd door Woy op 08-03-2023 14:34]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Deveon
  • Niet online
badkuip schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:29:
Ik heb een vraag over het jezelf betalen van de kilometervergoeding van €0,21/km. Ik houd hiervoor een rittenregistratie bij.

Hoe betaal je die aan jezelf uit? Met een overschrijving naar je prive-rekening? Iedere maand of aan het einde van ieder jaar? Of doe je dat helemaal niet, dus niets uitkeren en alleen opvoeren als kosten?

Dezelfde vraag voor het OV. Alle treinkosten terugbetalen naar de prive-rekening?

NS Businesscard en overige kilometers voer ik op als kosten opgevoerd als privé betaald.

• Ernemmer
  • Niet online

Dat zijn alleen kosten in je administratie die je van je winst af mag halen zodat je minder belasting betaald. Reizen verwerkt ik in een excel sheet en die verwerk ik éénmaal per maand in mijn administratie, dan heb ik elke maand 1 post ''reiskosten maart'' of zo.
Of jij die naar je privérekening overschrijft en hoe vaak per week/maand of jaar moet je helemaal zelf weten, daar heeft de BD niks mee te maken.

Hoe ik het doe: Ik leef zoals ik fijn vind qua uitgaven en als er minder dan 2k op mijn privérekening staat maak ik 3k van zakelijk over naar privé. Niet een bepaald bedrag per maand, reiskosten of wat dan ook apart overmaken naar mijn privérekening

[Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 08-03-2023 14:41]

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-03 16:19
@Deveon @Ernemmer Bedankt. Je hoeft jezelf dus niet te betalen, het mag wel. Over 2022 genomen valt het wel mee met de kosten. Dus ik denk dat ik mezelf niets overmaak.

• Ernemmer
  • Niet online
badkuip schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:50:
Dus ik denk dat ik mezelf niets overmaak.
Ik zou nooit apart iets van reiskosten naar privé overmaken, gewoon af en toe een leuk bedrag overmaken en lekker leven.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:10
Na 15 jaar voor diverse werkgevers binnen de IT gewerkt te hebben, en nog steeds werkzaam. Eindelijk de stap gezet en ingeschreven bij de KVK. Wat veel tips binnen deze topic.

• Kurios
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:04:
[...]

Je krijgt namelijk vaak nog een keer loon 3-4 weken nadat je ergens niet meer werkt en dan werk je al wel als freelancer, je zit dus vaak met 1 maand dat je geen inkomen hebt. Dit is op te lossen door je factuur voor een paar % te verkopen en dan heb je na 3 dagen je geld ipv na 30 dagen.
Dat doe je met je eerste 2 facturen en daarna is je buffer groot genoeg, aangezien je zo'n 10-15k per maand gaat factureren.
Een ieder die niet 2 maanden zonder omzet kan rondkomen, zou ik niet adviseren om te gaan freelancen..

Facturen verkopen voor een paar % is gewoon weggegooid geld.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:43
Kurios schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:28:
[...]
Een ieder die niet 2 maanden zonder omzet kan rondkomen, zou ik niet adviseren om te gaan freelancen..

Staat weer tegenover dat als je anders nog een half jaar moet wachten je meer geld misloopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-03 10:52
Hey tweakers,

Mid lance zou ik nooit doen omdat je alleen maar nadelen hebt behalve een basis salaris die je als je via TFG of freelance makkelijk in een maand verdien. Midlance is eigenlijk alleen goed voor je werkgever er is een goede reden waarom het zo gepushed wordt.

Je inkomen is gewoon een grote taart: even als voorbeeld 85 euro tarief je krijgt altijd maar een stuk van de taart.
Midlance 40%-50% 34.00 - 42,50
TFG 20% 68,00 (wordt verlaagd na 3-4 jaar naar 15%)
Freelance 5-20% - 80,75 - 68,00

Een oplossing is bijvoorbeeld TFG Heb je minder kosten dan midlance maar redelijk wat meer zekerheid van freelance (je hebt een team van sales mensen die voor je werken) En tja er is afdracht 20% als de klus via TFG loopt. is een hoop je krijgt er wel een netwerk voor terug een een hoop service zoals admin contracten en sales. Maar prutsen met recruiters is ook best duur een fee van 10%-20% is helaas niet raar meer. En daar heb je echt helemaal niets aan. Plus TFG is meestal ook goed bezig met hogere tarieven regelen dan ik zelf kan doen.

Als je meer info wil stuur me even een DM en ja zoals iemand al zei TFG is wat picky maar als je een goed CV heb moet het geen enkel probleem zijn plus ik kan je er bij helpen. We hebben een BI maatschap met gelijkgestemde :)
Ik kan je anders wel verder helpen (ben zelf maat van een TFG maatschap) als je meer info wilt laat het me weten.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Kurios
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:35:
[...]

Staat weer tegenover dat als je anders nog een half jaar moet wachten je meer geld misloopt.
Heb jij facturen die pas na 6 maanden worden betaald?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Later beginnen met ZZP is nog veel meer weggegooid geld.
Kurios schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:40:
[...]

Ik denk dat ie 6 maanden sparen bedoeld voordat je 2 maanden buffer (jouw advies om te beginnen als ZZP-er) hebt.

[Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 08-03-2023 15:44]

• Kurios
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:41:
[...]

Later beginnen met ZZP is nog veel meer weggegooid geld.

[...]

Ik denk dat ie 6 maanden sparen bedoeld voordat ie 2 maanden buffer (jouw advies om te beginnen als ZZP-er) heeft
Nee dat is niet waar. Mijn advies is niet om 2 maanden buffer te hebben, ik zou een veel grotere buffer adviseren (maarja wie ben ik :) ). Ik ben zelfs begonnen met ~24 maanden buffer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kurios schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:45:
[...]

Nee dat is niet waar. Mijn advies is niet om 2 maanden buffer te hebben, ik zou een veel grotere buffer adviseren (maarja wie ben ik :) ). Ik ben zelfs begonnen met ~24 maanden buffer.
lol, 24 maanden die veel grotere buffer, waar is dat dan goed voor?
Meeste mensen in loondienst moeten daar 20 jaar of meer voor sparen.

[Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 08-03-2023 16:05]

• Kurios
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:47:
[...]

lol, 24 maanden buffer, waar is dat dan goed voor?
LOL. Ik heb niet gewacht tot ik 24 maanden buffer had, die had ik toen ik begon.

Die buffer is puur voor mezelf en mijn gezin. Daarmee kon/kan ik mn basis vaste lasten betalen en van eten. Op zich wel handig. Dat kan zijn door de markt, ziekte, vakantie, etc. Hierdoor heb ik 0 stress als ik geen opdracht heb, en zo kies ik alleen opdrachten die me leuk lijken.

Achteraf nog niet nodig gehad, maar niks mis mee om een bedrag achter de hand te houden.

[Voor 18% gewijzigd door Kurios op 08-03-2023 15:56]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kurios schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:55:
[...]

LOL. Ik heb niet gewacht tot ik 24 maanden buffer had, die had ik toen ik begon.

Die buffer is puur voor mezelf en mijn gezin. Daarmee kon/kan ik mn basis vaste lasten betalen en van eten. Op zich wel handig. Dat kan zijn door de markt, ziekte, vakantie, etc.
Wat jij had maakt niet uit, je hebt dat moeten sparen (of je moet het gekregen hebben) en dat heeft tijd gekost, tijd die je ook als ZZP-er met bijbehorende inkomsten had kunnen doorbrengen.

Jij adviseert iemand die wil beginnen met ZZP om 24 maanden een veel grotere buffer te hebben, velen zullen dan dus jaren en jaren moeten wachten voordat ze beginnen met ZZP-en en zo dus een heleboel geld mislopen omdat ze jaren later pas zouden beginnen als ze die 24 maanden veel grotere buffer uit jouw advies zouden aannemen.

Ik zou dus een twijfelende starter willen adviseren om niet op die buffer te gaan zitten wachten maar gewoon beginnen, het geld komt snel genoeg op de rekening.

[Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 08-03-2023 16:04]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:59:
[...]
Jij adviseert iemand die wil beginnen met ZZP om 24 maanden buffer te hebben,
Neen. Ik zeg nergens dat je 24 maanden buffer moet hebben. Ik zei alleen dat ik iemand die niet zonder 2 maanden omzet kan, niet zou adviseren te gaan zzp-en. Daarna als voorbeeld dat ik zelf toen ik startte een grotere buffer had. Nergens stel ik wat een minimum buffer zou moeten zijn, dat mag iedereen lekker zelf weten.
Als je yolo wil starten, lekker zelf weten. Ik heb een gezin en heb dat niet gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:59:
[...]

Ik zou dus een twijfelende starter willen adviseren om niet op die buffer te gaan zitten wachten maar gewoon beginnen, het geld komt snel genoeg op de rekening.
Vanuitgaande dat je een opdracht hebt, niet ziek raakt etc.

Als je met 0 euro op je spaarrekening begint, en gewoon je baan opzegt, zul je eerst een opdracht moeten vinden. Dan nog intake, startdatum, factuur pas in de nieuwe maand, ~30 dagen factuurtermijn. Als je direct een opdracht hebt, is dat zo 2 maanden. Als je niet meteen een opdracht hebt, dus al langer.

Zonder enige buffer lijkt me dat nogal een risico en stressvol. Niet iets wat je een ander moet adviseren.

[Voor 17% gewijzigd door Kurios op 08-03-2023 16:14]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
Kurios schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:11:
Zonder enige buffer lijkt me dat nogal een risico en stressvol. Niet iets wat je een ander moet adviseren.
Ik ben het niet perse met je oneens, maar aan de andere kant heb je hier ook mensen die menen dat je minimaal een buffer van 6 maanden moet hebben. Dat is een beetje een ander uiterste.

Uiteindelijk is het een risicoafweging die ieder voor zich moet maken. Het is ook nogal afhankelijk van je persoonlijke situatie. Als je met iemand samenwoont die in z'n eentje de vaste lasten kan dragen, is het risico ook al een heel stuk kleiner.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:40
Kurios schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:45:
[...]

Voor mij is dat pas weggesmeten geld, buffer moet immers makkelijk aanspreekbaar geld zijn... Buffer is hier een 3-tal maanden aan omzet, rest wordt geïnvesteerd zodat het tenminste opbrengt.

Tegen ziekte kan je beter een verzekering afsluiten, worst case ben je immers langer ziek dan je buffer het uithoudt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:06

Km-vergoeding betaal je niet uit maar trek je af van je winst. Het is gewoon een kostenpost.
OV-kosten kan je gewoon volledig zakelijk betalen, NS Businesscard nemen, krijg je elke maand een factuur en kan je gewoon met automatische incasso vanaf je zakelijke rekening doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-03 14:31
Hydra schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:17:
[...]

Ik ben het niet perse met je oneens, maar aan de andere kant heb je hier ook mensen die menen dat je minimaal een buffer van 6 maanden moet hebben. Dat is een beetje een ander uiterste.

Uiteindelijk is het een risicoafweging die ieder voor zich moet maken. Het is ook nogal afhankelijk van je persoonlijke situatie. Als je met iemand samenwoont die in z'n eentje de vaste lasten kan dragen, is het risico ook al een heel stuk kleiner.
Daarnaast, als er echt nood aan de man is kun je nog altijd een loondienst baan vinden. Wellicht even slikken kan loon, maar hoef je in ieder geval geen droog brood te eten.

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:54
Ascension schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:35:
[...]

Km-vergoeding betaal je niet uit maar trek je af van je winst. Het is gewoon een kostenpost.
OV-kosten kan je gewoon volledig zakelijk betalen, NS Businesscard nemen, krijg je elke maand een factuur en kan je gewoon met automatische incasso vanaf je zakelijke rekening doen.
Dit klopt niet hoor.
De KM-vergoeding is een kostenpost, geen aftrekpost. Je maakt dus de kosten door het bedrag uit te betalen aan privé. En vervolgens trek je de kosten af van de omzet (het resultante is de winst).

Business card is inderdaad erg aan te raden!

[Voor 4% gewijzigd door JMfx op 08-03-2023 17:13]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
JMfx schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:13:
[...]
Je maakt dus de kosten door het bedrag uit te betalen aan privé.
Dat is geen voorwaarde om reiskosten te maken, je kan de kilometers met de auto in elk boekhoudpakket gewoon als kosten boeken zonder ergens een uitgave te doen of geld over te boeken.

[Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 08-03-2023 17:34]

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:35
[...]

Dat eerste statement ben ik het bijna mee eens: je bedoelt waarschijnlijk 2 maanden inkomen? Aangezien een maand omzet van een beetje IT freelancer gelijk staat aan ca 3 maanden brutoloon uit loondienst?

Je 2e statement is waar, maar valt weg tegen de inkomsten als freelancer. 2 maanden sparen uit je inkomen uit loondienst levert echt niet de buffer op dan dat je over houdt als je je eerste factuur verkoopt voor een paar %. Dus blijven in loondienst betekent dan nog meer geld weg gooien (of aan je werkgever geven, net hoe je het wilt zien).

• Ascension
  • Laatst online: 22:06
JMfx schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:13:
[...]

Dit klopt niet hoor.
De KM-vergoeding is een kostenpost, geen aftrekpost. Je maakt dus de kosten door het bedrag uit te betalen aan privé. En vervolgens trek je de kosten af van de omzet (het resultante is de winst).

Business card is inderdaad erg aan te raden!
Volgens mij klopt het niet wat je zegt want een prive boeking (prive ontrekking) gaat niet van je winst af.

Mijn boekhoudpakket (Acumulus) waarschuwt hier ook voor bij het invoeren van een km-vergoeding:
Het is niet de bedoeling dat u dit geld naar uzelf overmaakt.
Indien er geld naar uzelf overgemaakt word op basis van zakelijk gereden kilometers met uw privé-voertuig kan nog steeds deze boeking gebruikt worden om de belastbare winst te verlagen. Echter er zal een extra aparte privé-opname en boeking gedaan moeten worden voor het bedrag dat uitgekeerd wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:54
Ok, misschien is dit een verschil tussen eenmanszaak en BV?

Bij een BV is de reiskostenvergoeding (21 cent per km; of werkelijke kosten als het om OV-gaat) een gerichte vrijstelling binnen de loonbelasting. Je moet het bedrag dan overmaken aan je personeel (jezelf). Die heeft immers privé de kosten gemaakt.

[Voor 19% gewijzigd door JMfx op 08-03-2023 18:22]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
JMfx schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:20:
Ok, misschien is dit een verschil tussen eenmanszaak en BV?

Bij een BV is de reiskostenvergoeding (21 cent per km; of werkelijke kosten als het om OV-gaat) een gerichte vrijstelling binnen de loonbelasting. Je moet het bedrag dan overmaken aan je personeel (jezelf). Die heeft immers privé de kosten gemaakt.
Bij een bv wordt het inderdaad net als bij personeel via de loonbetaling geregeld. Dat verlaagd natuurlijk ook de winst. Maar bij een eenmanszaak is een prive onttrekking neutraal voor de winst. Dus voer je het op als kosten die de winst verlagen

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +6Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:25
Kurios schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:11:
[...]

Vanuitgaande dat je een opdracht hebt, niet ziek raakt etc.

Als je met 0 euro op je spaarrekening begint, en gewoon je baan opzegt, zul je eerst een opdracht moeten vinden. Dan nog intake, startdatum, factuur pas in de nieuwe maand, ~30 dagen factuurtermijn. Als je direct een opdracht hebt, is dat zo 2 maanden. Als je niet meteen een opdracht hebt, dus al langer.

Ik ben ook begonnen met amper spaargeld, 8 maanden vakantie geld wat nog uitbetaald ging worden en een baby van 3 maanden. Heb toen tegen recruiters gezegd, voor het eind van de maand moet het mondeling akkoord zijn zodat ik mijn baan op kan zeggen en de eerste factuur moet direct betaald worden. Gelukkig zat er een bij die goed meedacht.

Partij die mij inhuurde kende ik gelukkig al wel dus was niet bang dat er beren op de weg zouden komen.

Dat is ook ondernemen, risico nemen. Of het verstandig is moet iedereen voor zichzelf bedenken

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:00
Kurios schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:40:
[...]

6 maanden is wel heel veel, maar lang geleden (+10 jaar) wel collega-ZZP-ers gehad die een betalingstermijn opgedrongen kregen van 90 dagen met het verzoek dit zelfs naar 120 dagen te brengen.

• hackerhater
  • Laatst online: 07:46
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:26:
[...]

6 maanden is wel heel veel, maar lang geleden (+10 jaar) wel collega-ZZP-ers gehad die een betalingstermijn opgedrongen kregen van 90 dagen met het verzoek dit zelfs naar 120 dagen te brengen.
Wat tegenwoordig verboden is om te doen bij kleine bedrijven.

• Kurios
  • Niet online
GrooV schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:44:
[...]

Ik ben ook begonnen met amper spaargeld, 8 maanden vakantie geld wat nog uitbetaald ging worden en een baby van 3 maanden. Heb toen tegen recruiters gezegd, voor het eind van de maand moet het mondeling akkoord zijn zodat ik mijn baan op kan zeggen en de eerste factuur moet direct betaald worden. Gelukkig zat er een bij die goed meedacht.

Partij die mij inhuurde kende ik gelukkig al wel dus was niet bang dat er beren op de weg zouden komen.

Dat is ook ondernemen, risico nemen. Of het verstandig is moet iedereen voor zichzelf bedenken
Dat is nogal luxe om al een opdracht te hebben voordat je je loondienst contract hoeft op te zeggen :) Ik had persoonlijk nog te maken met opzegtermijn en afwikkeling in de vorm van concurrent/relatiebedingen, dus ik wilde dat eerst afronden en heb eerst opgezegd voordat ik een opdracht ben gaan zoeken. Mijn ervaring is/was ook dat als een aanvraag voor een extern uit wordt gezet dat die ook zsm moet worden ingevuld.
Dat resulteerde in een ruime maand downtime, dus de eerste betaling kwam pas na 3 maanden na mn laatste loon.

En ja uiteraard hoe eerder je begint hoe meer je zal verdienen, maar laten we niet vergeten, daar staat ook een risico tegenover.

• kleneman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-03 09:27
Wat is slimmer, privé een tweedehands printer kopen van 200 euro, of officieel zakelijk voor 400 euro? In het laatste geval krijg ik de BTW terug, en het is aftrekbaar. Ik vind het moeilijk om te bepalen wat onder de streep nou het slimste is.

(Even buiten beschouwing gelaten of een tweedehands printer het wel net zo goed doet als een nieuwe, etc.)

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:33
kleneman schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:49:
Wat is slimmer, privé een tweedehands printer kopen van 200 euro, of officieel zakelijk voor 400 euro? In het laatste geval krijg ik de BTW terug, en het is aftrekbaar. Ik vind het moeilijk om te bepalen wat onder de streep nou het slimste is.

(Even buiten beschouwing gelaten of een tweedehands printer het wel net zo goed doet als een nieuwe, etc.)
Je kan een tweedehands printer toch ook gewoon zakelijk kopen? Kan je alleen geen BTW aftrekken.

• kleneman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-03 09:27
TheJVH schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:51:
[...]

Je kan een tweedehands printer toch ook gewoon zakelijk kopen? Kan je alleen geen BTW aftrekken.
Nou ja zeg. Besefte ik me helemaal niet! Duidelijk, thanks!

• Deveon
  • Niet online
kleneman schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:49:

Niet printen :+

Hier heb ik een HP fotoprinter met e-Ink abonnement. Eurotje per maand voor de inkt en scannen doe ik toch liever met Adobe Scan (iOS).

• Sandburd
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:26:
[...]

KPN was hier berucht om. Betalingstermijn van 120 dagen en als er een foutje was gemaakt bij het indienen van de factuur hoorde je dit pas na die 120 dagen. Resultaat was dus nog een keer 120 dagen wachten op het geld na het fixen van het foutje

• RonaldHeirbaut
Sandburd schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:38:
[...]

KPN was hier berucht om. Betalingstermijn van 120 dagen en als er een foutje was gemaakt bij het indienen van de factuur hoorde je dit pas na die 120 dagen. Resultaat was dus nog een keer 120 dagen wachten op het geld na het fixen van het foutje
Ik Ben Moe was er ook goed in

• ybos
[...]

Grof schandaal!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 14:26
[...]

Die hadden de één-vinger-saluut gekregen.

Liege, liege, liegebeest!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:38
Kurios schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:31:
[...]

Dat is nogal luxe om al een opdracht te hebben voordat je je loondienst contract hoeft op te zeggen :) Ik had persoonlijk nog te maken met opzegtermijn en afwikkeling in de vorm van concurrent/relatiebedingen, dus ik wilde dat eerst afronden en heb eerst opgezegd voordat ik een opdracht ben gaan zoeken. Mijn ervaring is/was ook dat als een aanvraag voor een extern uit wordt gezet dat die ook zsm moet worden ingevuld.
Dat resulteerde in een ruime maand downtime, dus de eerste betaling kwam pas na 3 maanden na mn laatste loon.

En ja uiteraard hoe eerder je begint hoe meer je zal verdienen, maar laten we niet vergeten, daar staat ook een risico tegenover.
Tja ik kreeg op donderdag te horen dat ik maandag kon starten :+

Ik zat toen net een paar dagen op de bank. En stond gepland om die maandag op 3 intakes te gaan.

Werkgever gebeld, aangegeven. Dat ik ontslag nam en gevraagd of dat per maandag kon. Na veel bellen donderdag en vrijdag een contract gekregen voor wedezegelijke opzegging per direct. Die nog laten controleren door een jurist. En was gebeurd.

8 weken vakantie geld stonden nog open en maand loon. Daar kon ik het wel tijdje mee volhouden.

Voordeel was wel dat 3 maanden ervoor m’n auto totallos gereden was. Was van achteren aangereden op de snelweg. Dat hoefde dus niet meer geregeld te worden alleen vrijdag om 17:00 moest wel de leen auto binnen zijn omdat ik dan niet meer verzekerd was.

[Voor 8% gewijzigd door To_Tall op 09-03-2023 19:33]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:40
@Hmmbob Wat is de laatste versie van je belastingberekeningstool? Ik heb 2023.01.07 en ben wat dingetjes tegengekomen die volgens mijn aangifte niet helemaal kloppen.

1: ZVW: Zvw rekent met het bedrag incl hypotheekrente en eigen woning forfait, terwijl de belastingdienst die niet meerekent.
2: Arbeidskorting: De arbeidskorting wordt in de aangifte berekend met de Winst uit onderneming in plaats van belastbare winst.

Ik weet niet of dit bekend is, maar het zal wat verwarring wegnemen van mensen :-)

• Appelkindi
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:06
Ben wel benieuwd wat de gemiddelde IT ZZPer doet met het extra kapitaal wat die nu verdient?
Heeft dit kapitaal jullie leven aanzienlijk verbeterd/gestabiliseerd? (vb afbetaling huis, goede vakanties)
Of is het vooral oppotten geblazen en na een paar jaar een paar ton op de rekening?

• Freeaqingme
  • Laatst online: 22:54
Appelkindi schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:18:
Ben wel benieuwd wat de gemiddelde IT ZZPer doet met het extra kapitaal wat die nu verdient?
Nou ben ik misschien niet helemaal het prototype ZZP'er, maar wat ik doe is het weer investeren in m'n BV om ook op termijn andere inkomstenbronnen te creëeren. Dat zie ik hier ook wel meer in dit topic volgens mij. Verder zie ik het ook wel deels als m'n pensioen; heb verder niet zoveel fiducie in het financiële systeem dat als je elders je pensioen zou beleggen dat er dan heel veel van over blijft.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heeft dit kapitaal jullie leven aanzienlijk verbeterd/gestabiliseerd? (vb afbetaling huis, goede vakanties)
Of is het vooral oppotten geblazen en na een paar jaar een paar ton op de rekening?
Ik spaar 4 maand "salarissen" / jaar als "AOV" (13k / jaar). Als ik m'n "AOV" niet nodig heb is dat 250.000€ na 20 jaar. Alles boven de €36.000 ("jaarsalaris netto") gaat op de beleggingsrekening, en rendeert dus waarschijnlijk voorbij die €250k na 20 jaar).

Dit naast kleine AOV van SharePeople (€100/maand voor €2000/maand tot je AOW).
Daarnaast spaar ik €1000/maand voor pensioen (Meesman, bruto inleg enzo).

Dan blijft er nog zo'n €10k / jaar over die ik wegschrijf naar hypotheek huis. Afgelost over ~10 jaar.

Cash is belangrijk, maar rendement (en lastenverlaging!) ook.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 18:10
Niet veel bijzonders eigenlijk na ongeveer 1,5 jaar ZZPen nu. Had altijd al veel spaarpotten (algemeen, vakantie, motor+auto, toekomstig koophuis, nood etc.) en daar gaat nu gewoon meer geld naartoe. Daarnaast gaat er meer geld richting beleggingen.

Zijn nu wel wat extra potjes bijgekomen voor pensioen, reserve als ik een tijdje zonder opdracht zit en een potje studiegeld. Ik probeer elke maand rond de 50-60% te sparen in die potjes en de rest is voor vaste lasten en leuke dingen.

Leven is wel verbeterd in de kwestie dat je niet meer over geld 'hoeft' na te denken als je leuke dingen wilt doen. Dus in die zin heeft het kapitaal mijn leven wel gestabiliseerd. Makkelijker een keertje (goed) uit eten, makkelijker kleding kopen of hobbymatige spullen als ik daar zin in heb.

Maar de vakanties worden er dan weer niet duurder op bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Levensstijlinflatie 8). En inleggen voor m'n pensioen. En sparen. En beleggen. En een huis kopen en dat verbouwen en verduurzamen.

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:24
- Ophogen van reserves.
- Inleg pensioen maximaliseren
- Extra aflossen huis ( of zoals nu, nieuw huis gekocht, dus cash inleg nieuw huis )
- Levensstijlinflatie inderdaad. Vorig jaar 4 vakanties gedaan, en dan ook geen lullige. Geld moet rollen.

Wat we in de toekomst gaan doen als de hypotheek is afgelost zien we dan wel weer.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
CodeCaster schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:41:
Levensstijlinflatie 8). En inleggen voor m'n pensioen. En sparen. En beleggen. En een huis kopen en dat verbouwen en verduurzamen.
Dat. En leven! Heel veel leven! Het boek van herinneringen vullen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:24
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:12:
[...]

Dat. En leven! Heel veel leven! Het boek van herinneringen vullen.
Leven?! Wie heeft daar tijd voor! We moeten uren draaien, overtime & on-call 24/7 $$$ is where it's at!! $$$

Hoe moet ik dan als ik met 'echte' ondernemers zit te lunchen opscheppen over hoeveel uren ik wel niet gewerkt heb? >:)
Work smarter not harder ( of mijn nieuwe favoriet 'Work for a higher rate, not more' ).

Sorry ben echt in een jolige vrijdagmiddag bui.

• RonaldHeirbaut
Rem schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:18:
[...]
Sorry ben echt in een jolige vrijdagmiddag bui.
Dan heb je helemaal geen leven... het leven is niet jolig. Zeker mijn werkleven niet.
Dat gezegd hebbende... WEEKEND! *O* *O* *O* *O* *O*

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Minder gaan werken, vakanties en nu een nieuw huis*. Oppotten doe ik niet aan maar heb wel een aanzienlijk verlies in aandelen ervaren, al was met name winst die verdampte. Goede lessen zijn altijd duur. :+

*Met 50% gefinancierd hebben we het heel bescheiden gehouden.

Verder blij ik zoeken naar om met investeringen elders een inkomen te creëren en uiteindelijk eerder niet meer van tijd afhankelijk zijn voor mijn inkomen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:12

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Het uitgeven gaat gewoon sneller. 1.5k naar pensioen/aandelen, 1k naar buffer. Meer geld naar gezamelijk rekening. Elke weekend weg met de kids vaker uit eten vaket eten bestellen.

BAV nodig, via deze link verdienen jij en ik 50,-Insify referral

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Huis stukje afbetaald, beleggen voor pensioen en spaarpotje voor mindere tijden.

Zoals al vaker gepost, die mindere tijden kunnen plots gebeuren. Ik heb zelf moeite om een project te vinden, ik zit kennelijk in een niche (iOS development) en dit is m'n 3e maand zonder project. Je moet dit zonder stress kunnen overbruggen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• ybos
TucanoItaly schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:38:
[...]

Huis stukje afbetaald, beleggen voor pensioen en spaarpotje voor mindere tijden.

Zoals al vaker gepost, die mindere tijden kunnen plots gebeuren. Ik heb zelf moeite om een project te vinden, ik zit kennelijk in een niche (iOS development) en dit is m'n 3e maand zonder project. Je moet dit zonder stress kunnen overbruggen.
niche of gewoon opdrogende vijver van opdrachtgevers :?
Ik denk meer het laatste. Ik zie een niche meer als dat de vraag het aanbod overtreft.
Ik zit in een vakgebied waar een potentieel opdrachtgever letterlijk tegen mij zei: voor personen als jij hebben wij 30 jaar werk.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:40
ybos schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:49:
[...]

niche of gewoon opdrogende vijver van opdrachtgevers :?
Ik denk meer het laatste. Ik zie een niche meer als dat de vraag het aanbod overtreft.
Ik zit in een vakgebied waar een potentieel opdrachtgever letterlijk tegen mij zei: voor personen als jij hebben wij 30 jaar werk.
Nou vertel maar even snel dan wat je doet :9
Pagina: 1 ... 388 ... 391 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee