jorn188 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:44:
Hey tweakers,
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken om ook te gaan freelancen maar ik twijfel enorm om nu al de stap te maken.
Ik heb twee jaar bij een detacheerder gewerkt en nu driekwart jaar on site bij een kleiner bedrijf. Ik zie dat er in de bi wereld veel vraag is naar freelancers. Denken jullie dat zo'n stap nu al te doen is (Als bi ontwikkelaar/analist) ? Veel van mijn oud collega's werken voor midlance partijen wat mij het idee geeft dat er zeker mogelijkheden zijn.
Gewoon gaan doen dan, wat een detacheerder je kan geven in loondienst kunnen dit soort partijen ook geven op freelance/ZZP basis.
Midlance zou ik zeker afraden, kost je een bak geld en in de ICT schiet je er niks mee op want er is werk zat.
Zorg gewoon dat je een opdracht binnenhaalt voor minimaal 6 maanden en je zit gebakken.
Dingen waar de meeste starters over twijfelen;
Is er wel werk in de ICT?
Is mijn buffer groot genoeg?
Op de eerste is het antwoord, Ja
Op die tweede is het antwoord ook bijna altijd, Ja
Je krijgt namelijk vaak nog een keer loon 3-4 weken nadat je ergens niet meer werkt en dan werk je al wel als freelancer, je zit dus vaak met 1 maand dat je geen inkomen hebt. Dit is op te lossen door je factuur voor een paar % te verkopen en dan heb je na 3 dagen je geld ipv na 30 dagen.
Dat doe je met je eerste 2 facturen en daarna is je buffer groot genoeg, aangezien je zo'n 10-15k per maand gaat factureren.