“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Maar de catalogusprijs ook en daarnaast hoef je bij privé opname waarschijnlijk ook maar 35% in te leveren. Een zakelijke uitgave maakt het nog geen gratis geld.TommyGun schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:07:
En het onderhoud bij mijn MTB en Gravelbike is 'wat' hoger dan bij de gemiddelde fietsDus zakelijk interessanter.
Inderdaad, kosten voor onderhoud en verzekering worden ook door de BV betaald.TommyGun schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:07:
En het onderhoud bij mijn MTB en Gravelbike is 'wat' hoger dan bij de gemiddelde fietsDus zakelijk interessanter.
Denk dat ik netto nog geen derde betaal voor de fiets als dat ik hem prive had aangeschaft.
Daarnaast had ik sowieso iets nieuws nodig.
Mooi van de nood een deugd gemaakt
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Je kunt trouwens maar tot een bedrag van 750 euro de btw aftrekken voor een fiets op de zaak. Kom je op max 130 euro btw.init6 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:59:
[...]
Ik snap het niet, denk dat ik iets mis.
Je zet de fiets op de zaak om btw te kunnen aftrekken toch?
21% kan je een deel van aftrekken. Vervolgens ga je over een periode van 4 jaar 7% betalen?
Aan het einde van die 4 jaar, schiet je er dan nog iets mee op?
Bij een auto snap ik het nog, alle brandstof kosten lekker op een tankpas, die kosten aftrekken etc. Maar dat soort extra kosten zijn er amper voor een fiets, of ga je de paar cent aan je fiets opladen ook verrekenen?
Je moet ook afschrijving als kosten meenemen natuurlijk.
Die € 750,- kan ik alleen vinden als je het als bedrijf voor je personeel doet, zou op zich logisch zijn als dat ook voor een eenmanszaak geld, maar het is in dit geval geen personeelsvoorziening. En ik zie die beperking nergens staan voor eenmanszaken.Kawa schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:54:
[...]
Je kunt trouwens maar tot een bedrag van 750 euro de btw aftrekken voor een fiets op de zaak. Kom je op max 130 euro btw.
Je moet ook afschrijving als kosten meenemen natuurlijk.
Overigens kun je volgens mij ook gebruik maken van KIA
[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 24-02-2023 13:16 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik deed't op de zaak omdat ik A) de fiets voor m'n woon-werk verkeer gebruik eninit6 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:59:
[...]
Liege, liege, liegebeest!
Goed punt.. Dit geldt voor een BV en de DGA die een fiets op de zaak heeft.Woy schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:14:
[...]
Die € 750,- kan ik alleen vinden als je het als bedrijf voor je personeel doet, zou op zich logisch zijn als dat ook voor een eenmanszaak geld, maar het is in dit geval geen personeelsvoorziening. En ik zie die beperking nergens staan voor eenmanszaken.
Overigens kun je volgens mij ook gebruik maken van KIA
Voor een fiets van 4000.- incl BTW moet ik prive netto 4000.- verdienen, bruto is dat +-/ 6600 omzet.(bij een effectieve belastingdruk van 40%) Koop ik die fiets zakelijk dan kost het slechts.3300.- omzet. Vervolgens moet ik vier jaar lang +/- 90.- extra inkomstenbelasting afdragen. Dan komt de KIA nog om de hoek kijken en mag je reparaties 100% van de winst af trekken.init6 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:59:
[...]
21% kan je een deel van aftrekken. Vervolgens ga je over een periode van 4 jaar 7% betalen?
Aan het einde van die 4 jaar, schiet je er dan nog iets mee op?
Bij een auto snap ik het nog, alle brandstof kosten lekker op een tankpas, die kosten aftrekken etc. Maar dat soort extra kosten zijn er amper voor een fiets, of ga je de paar cent aan je fiets opladen ook verrekenen?
Of mis ik je punt en snap ik niet wat je bedoelt?

PSN: PcDCch
Oh. Mijn. God. Ben jij mij?Mozart schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:50:
Shit man, ik heb net twee naheffingen gekregen van de belastingdienst voor niet betaalde omzetbelasting. Dit heb ik zeker betaald en na een controle ontdek ik het probleem. Ik heb de omzetbelasting naar de rekening die voor loonbelasting is bij de belastingdienst betaald 😢. Dat wordt bellen a.s. maandag. Wat ik wel raar vind is dat de belastingdienst het geld niet terug heeft geboekt. Iemand dit ook wel eens gehad en was het makkelijk om te regelen?
Ik heb letterlijk hetzelfde issue gehad, een kwartaal geleden.
Zie: Liegebeest in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
[ Voor 5% gewijzigd door Liegebeest op 24-02-2023 19:24 ]
Ik begon ‘m net wel even te knijpen, want ik betaal ook naar hetzelfde rekeningnummer. E.e.a. net even nagekeken; maar bij mij zie ik zowel bij de Aangifte Loonheffing als bij de Aangifte Omzetbelasting beide keren hetzelfde IBAN terug:Mozart schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:50:
Shit man, ik heb net twee naheffingen gekregen van de belastingdienst voor niet betaalde omzetbelasting. Dit heb ik zeker betaald en na een controle ontdek ik het probleem. Ik heb de omzetbelasting naar de rekening die voor loonbelasting is bij de belastingdienst betaald 😢. Dat wordt bellen a.s. maandag. Wat ik wel raar vind is dat de belastingdienst het geld niet terug heeft geboekt. Iemand dit ook wel eens gehad en was het makkelijk om te regelen?
Aangifte Loonheffing:
:strip_exif()/f/image/FXJm2jrmovLRV6iLme01sbKe.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangifte Omzetbelasting:
:strip_exif()/f/image/b73dbosnWLs0IOwiOhutWCCj.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel apart dat de tenaamstelling verschilt!Kaspers schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:38:
[...]
Aangifte Loonheffing:
[Afbeelding]
Aangifte Omzetbelasting:
[Afbeelding]
Hier ook zelfde rekeningnummerKaspers schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:38:
[...]
Ik begon ‘m net wel even te knijpen, want ik betaal ook naar hetzelfde rekeningnummer. E.e.a. net even nagekeken; maar bij mij zie ik zowel bij de Aangifte Loonheffing als bij de Aangifte Omzetbelasting beide keren hetzelfde IBAN terug:
Aangifte Loonheffing:
[Afbeelding]
Aangifte Omzetbelasting:
[Afbeelding]
Dit gaat mogelijk over een BV constructie met ander rekeningnummer voor de loonbelasting?
Mijn weekend wordt met dit bericht al weer een stuk beter! Bedankt voor de geruststelling…Liegebeest schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:23:
[...]
Oh. Mijn. God. Ben jij mij?
Ik heb letterlijk hetzelfde issue gehad, een kwartaal geleden.En inderdaad, bellen was voor mij genoeg, ze hebben zelf de bedragen intern verrekend en het kwam helemaal goed.
Zie: Liegebeest in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Holding en werkmaatschappijLeipo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:56:
[...]
Hier ook zelfde rekeningnummer
Dit gaat mogelijk over een BV constructie met ander rekeningnummer voor de loonbelasting?
Ahh Zie je: heel anders dan voor een eenmanszaak!
Hiermee liet je wel een heel aantal mensen even schrikken (mij incluis)
In mijn geval had ik de rekening gebruikt waar ik normaal mijn G-rekening naar leegstort, voor vrijgeven naar mijn betaalrekening. Is gewoon goed gekomen.
Dat het voor een eenmanszaak anders is, dat kan ik begrijpen: je doet ook helemaal geen aangifte loonheffing als zzp-er, dus die gelden zou ik dan maar snel terughalenLeipo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:01:
[...]
Ahh Zie je: heel anders dan voor een eenmanszaak!
Hiermee liet je wel een heel aantal mensen even schrikken (mij incluis)
Hier dus ook Holding & Werkmaatschappij waarbij ik vanuit de Holding verloon, dus daar verschillen onze situaties niet @Mozart. Vreemd dat jij wel naar andere rekeningnummers hebt te boeken. Bij welke verschilt het trouwens met mijn nummers, jouw afdracht loonheffing of afdracht omzetbelasting?
[ Voor 9% gewijzigd door Kaspers op 24-02-2023 21:07 ]
Ik heb het nog even nagekeken, het is niet voor loonheffingen maar voor dividendbelasting. Loonheffing en btw gaan naar hetzelfde rekeningnummer inderdaad.Kaspers schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:03:
[...]
[...]
Dat het voor een eenmanszaak anders is, dat kan ik begrijpen: je doet ook helemaal geen aangifte loonheffing als zzp-er, dus die gelden zou ik dan maar snel terughalen(om alvast wat discussie te voorkomen: als zzp-er doe je (jaarlijks) aangifte inkomstenbelasting) en betaal je eventueel maandelijks een voorlopige aanslag inkomstenbelasting (in termijnen).
Hier dus ook Holding & Werkmaatschappij waarbij ik vanuit de Holding verloon, dus daar verschillen onze situaties niet @Mozart. Vreemd dat jij wel naar andere rekeningnummers hebt te boeken. Bij welke verschilt het trouwens met mijn nummers, jouw afdracht loonheffing of afdracht omzetbelasting?
Hij gaf mij het advies om na te denken over een rechtsbijstandverzekering (die heb ik nog niet).
Ik kan me er zelf ergens wel vinden om me hiervoor te verzekeren.
Hoop er nooit gebruik van hoeven te maken maar als een klant niet betaalt en weigert te betalen, zou ik die zaak graag uit handen geven.
Een eerste offerte heeft een premie van 377 per jaar / €31 per maand.
Daarvoor is alles verzekerd: zaken met betrekking tot Verkeer, Bedrijfsvoering & Incasso, Inkoop en Verkoop.
Verzekeraar werkt hiervoor samen met ARAG.
Is dit een normale premie in jullie ogen?
Let op: dit is een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering, geen prive/persoonlijke verzekering.
Dank, hebben we dat de wereld weer uitMozart schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:17:
[...]
Ik heb het nog even nagekeken, het is niet voor loonheffingen maar voor dividendbelasting. Loonheffing en btw gaan naar hetzelfde rekeningnummer inderdaad.
Heb je het over een rechtsbijstandverzekering of een beroeps- / bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering ?badkuip schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:42:
Van de week even bijgepraat met mijn (nieuwe) boekhouder.
Hij gaf mij het advies om na te denken over een rechtsbijstandverzekering (die heb ik nog niet).
Ik kan me er zelf ergens wel vinden om me hiervoor te verzekeren.
Hoop er nooit gebruik van hoeven te maken maar als een klant niet betaalt en weigert te betalen, zou ik die zaak graag uit handen geven.
Een eerste offerte heeft een premie van 377 per jaar / €31 per maand.
Daarvoor is alles verzekerd: zaken met betrekking tot Verkeer, Bedrijfsvoering & Incasso, Inkoop en Verkoop.
Verzekeraar werkt hiervoor samen met ARAG.
Is dit een normale premie in jullie ogen?
Let op: dit is een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering, geen prive/persoonlijke verzekering.
Ik had DAS rechtsbijstand zzp (privé en zakelijk) maar dat was meer omdat ik een huis liet bouwen. Die heb ik dus opgezegd.
Ik heb nog nooit gehad dat een klant niet betaald. Ik werk dan vooral voor grote bedrijven of overheid.
Daarnaast heb ik een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor als ik iets duurs kapot maak bij een klant van mij.
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heb ik niet. Ik werk altijd in teams met gedeelde verantwoordelijkheid.
[ Voor 3% gewijzigd door vortexnl1982 op 24-02-2023 22:23 ]
Overheid zou best betalen. Maar ik wordt nooit ingehuurd door een overheid maar altijd door een broker. En die hebben een reputatie (ook in dit topic)
Kon hij ook aangeven waarom hij dat adviseerde? Ik heb iemand speicifek voor verzekeringen, maar die zegt ook bij genoeg dingen "dat heb jij niet nodig want <verhaal>". Uiteindelijk kan je met ieder soort verzekering wel een bepaald risico afdekken (d'oh), maar je moet je ook nog afvragen hoe groot dat risico is (risico = kans x schade).badkuip schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:42:
Van de week even bijgepraat met mijn (nieuwe) boekhouder.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Denk je dat je goed wordt geholpen door das rechtsbijstand? En ze doen incasso maar dat is geen garantie dat je je geld krijgt.badkuip schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:05:
Ik heb het echt over een rechtsbijstandsverzekering. Die aansprakelijkheidsverzekeringen heb ik al.
Overheid zou best betalen. Maar ik wordt nooit ingehuurd door een overheid maar altijd door een broker. En die hebben een reputatie (ook in dit topic)
Ik heb geen hoge pet op van rechtsbijstand. Beter zelf een goede advocaat inhuren voor die ene keer in je leven dat je het nodig hebt. Je kan dat toch makkelijk zelf betalen als ZZPer. Alleen verzekeren wat je niet kan dragen is mijn motto.
En dan nog als ik 1 maand niet betaald krijg ben ik weg. Kost me een maand omzet. Als een toko failliet gaat krijg jij je geld toch niet.
Als je per maand factureert en 30 dagen betaal termijn hebt ben je minimaal 2 maanden werk kwijt voordat je betalingsachterstand opmerkt. Daarna kan het nog wel een paar weken duren met getouwtrek.vortexnl1982 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 00:44:
[...]
En dan nog als ik 1 maand niet betaald krijg ben ik weg. Kost me een maand omzet. Als een toko failliet gaat krijg jij je geld toch niet.
En daarnaast ook nog een stukje afschrijving elk jaar, wat de bijtelling ook al deels teniet doet tochjadjong schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:50:
[...]
Voor een fiets van 4000.- incl BTW moet ik prive netto 4000.- verdienen, bruto is dat +-/ 6600 omzet.(bij een effectieve belastingdruk van 40%) Koop ik die fiets zakelijk dan kost het slechts.3300.- omzet. Vervolgens moet ik vier jaar lang +/- 90.- extra inkomstenbelasting afdragen. Dan komt de KIA nog om de hoek kijken en mag je reparaties 100% van de winst af trekken.
Of mis ik je punt en snap ik niet wat je bedoelt?
Windows heeft nogal de neiging in de weg te gaan zitten. En er zijn redelijk wat kleine issues met compatibiliteit. Die zijn met WSL wel veel beter geworden, maar als we in de groep Java devs iemand hebben met build problemen is het eigenlijk altijd iemand met Windows.Roet schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:19:
Vanwaar jullie afkeur van een Windows machine? Is dat veiligheid, gebruiksvriendelijkheid of iets anders?
Het is verder gewoon een sterke voorkeur, vind Mac en Linux gewoon veel fijner werken.
https://niels.nu
Je hebt tussen werknemer en ZZPer een heel spectrum aan constructies. Van Midlance (werknemer) tot maatschappen (wel zelfstandig). Bij maatschapsconstructies als The Future Group ben je wel 'echt' ZZPer (eenmanszaak), en doen zij een deel van het werk voor je. Betaal je alleen wel 25% ofzo van je uurtarief voor. Ik vond dat het niet waard.Daffie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:27:
Ik ben dus aan het onderzoeken of er er een tussenpartij is die daarin wat meer begeleiding biedt.
https://niels.nu
Nou ja, mijn kinderen zijn thuis macOS en op school Chromebooks gewend. Als je die achter Windows zet dan begrijpen die er helemaal niets van. Eigenlijk zou je dat ook niemand toewensen, dat ze Windows hoeven te snappen.Hydra schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:31:
[...]
Iedereen begint op windows dus eh, dream on.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Heeft iemand hier ervaring mee in de praktijk? Ik volg deze logica ook, maar geen idee of het juridisch stand zal houden. Met gedeelde verantwoordelijkheid kan je natuurlijk ook nog deels aansprakelijk gesteld worden.vortexnl1982 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:22:
[...]
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heb ik niet. Ik werk altijd in teams met gedeelde verantwoordelijkheid.
Alles is te herleiden tot een persoon,. Wat @vortexnl1982 schrijft klinkt heel mooi, maar zo werkt het niet in de praktijk. Daarnaast, als ‘een team’ iets verkloot en de schade is een miljoen (daar moet je namelijk aan denken), hoest iedereen dan een ton op? Zo werkt het niet, dus een aansprakelijkheidsverzekering is zeker wel gewenst, ongeacht team of bedrijfsvorm.FastFox91 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:02:
[...]
Heeft iemand hier ervaring mee in de praktijk? Ik volg deze logica ook, maar geen idee of het juridisch stand zal houden. Met gedeelde verantwoordelijkheid kan je natuurlijk ook nog deels aansprakelijk gesteld worden.
Gelukkig heb je meerdere opties. Je kan zelf voor je eigen toko zo'n verzekering afsluiten en serieus zo verdomd duur is het niet. Aan de andere kant zijn er sommige tussenpartijen die zo'n verzekering voor je regelen!
Case in point, ik heb genoeg geklaagd over HeadFirst en haar labels, maar één ding dat ik wel tof vind is dat zij voor alle mensen die via Premium binnenkomen automatisch verzekeren voor aansprakelijkheid.
Wat ik al zei: zo verdomd duur is het niet, dus voor hen is het een druppel op de gloeiende plaat. Maar, het is wel behulpzaam.
Mijn opdrachtgevers vereisen een verzekering. Voor die paar honderd euro per jaar geeft het wel rust. Uiteindelijk verwacht ik er nooit gebruik van te maken en zal je waarschijnlijk meer hebben aan een rechtsbijstandsverzekering om de aansprakelijkheid te weerleggen. Die heb ik overigens zelf zakelijk niet. In hoeverre valt “ben ik aansprakelijk” eigenlijk onder de BAV?FastFox91 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:02:
[...]
Heeft iemand hier ervaring mee in de praktijk? Ik volg deze logica ook, maar geen idee of het juridisch stand zal houden. Met gedeelde verantwoordelijkheid kan je natuurlijk ook nog deels aansprakelijk gesteld worden.
Ik werk op dit moment bijna volledig thuis.
Hoor sinds kort een aantal geluiden over het ‘verder’ inperken van thuiswerkbeleid.
Bij een oud opdrachtgever waar ik aan de zijlijn nog wel wat doe is eea flink strikter geworden:Lycaon schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:00:
Hoe kijken jullie opdrachtgevers tegen thuiswerken aan?
Hoor sinds kort een aantal geluiden over het ‘verder’ inperken van thuiswerkbeleid.
max 50% thuiswerken
binnen normale kantoortijden altijd paraat om alsnog naar kantoor te komen om "x" reden.
En zo nog wel wat regels.
In de praktijk zal het zo strak niet gaan/niet te controleren maar de toon is wel redelijk gezet.
M'n huidige klant heeft genoeg intern personeel dat nooit op kantoor komt. Voor mijn team heeft de project manager er op aangedrongen 1 dag per week op kantoor te zijn, om elkaar in persoon te spreken.Lycaon schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:00:
Vorige klant deed alles remote, tenzij je zelf wilde. En wij vonden ons team zo enorm leuk dat we inderdaad eens per week naar kantoor kwamen. Maar, geen verplichting.
Klant daarvoor was hybride, waarbij we vaker op kantoor zaten maar thuiswerken geen probleem was. Die klant is echter alweer een jaar of drie, vier geleden.
Ik geef ook les, op m'n vijfde dag per week. Dat gaat helaas lastig, remote. Mijn doelgroep heeft heel veel baat bij persoonlijk contact. De ene remote les die we deden, vonden zij echt drie keer niks.
Ik werk eigenlijk altijd vanuit huis. Af en toe wel eens naar een klantje maar 99% is vanuit huis. Dit was ook al voor corona zo.Lycaon schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:00:
Opdrachtgevers die willen dat ik onsite kom betalen hier extra voor.
[ Voor 7% gewijzigd door Tylen op 26-02-2023 12:55 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Huidige 2 klanten vinden het vooralsnog totaal geen probleem grotendeels vanuit huis te werken. Sinds kort komen we bij klant 1 wel 1x per 2 weken samen op kantoor en hebben op die dag diverse meetingen gepland die we normaal via teams deden. Het is voor mij 1,5 uur enkele reis (want natuurlijk op een dinsdag dus lekker druk op de weg), dus meer dan dit gaat het voor mij ook niet wordenLycaon schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:00:
Klant 2 is nog steeds 100% remote (kantoor letterlijk nog nooit geweest of gezien).
[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 26-02-2023 13:30 ]
Dit hangt toch enorm af van wat voor opdracht je hebt?Lycaon schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:00:
Als timmerman is dit enorm lastig.
Als ontwikkelaar snap ik 2 a 3 dagen thuis wel.
Als Manager snap ik 3 a 5 dagen thuis weer niet.
Ik ben nu Project Manager in een bouw omgeving en werk bijna niet meer thuis, juist om elke dag het team en onderaannemers goed te kunnen aansturen.
In mijn vorige opdracht 1 dag per 3 weken op kantoor geweest. Maar had toen vanuit huis via teams veel overleggen en doe dat liever niet in een kantoortuin en af en toe langs klanten.
De meesten vereisen 1 dag per week op kantoor en ikzelf ga niet meer dan twee dagen per week naar de klant.Lycaon schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:00:
Vind zelf dat 1 à 2 dagen naar de klant ook goed is. Je spreekt elkaar op een heel andere manier als via de digitale kanalen. Daarnaast gaat er (wat mij betreft) niets boven een brainstormsessie met een whiteboard op kantoor.
Maar de functies waarop ik solliciteer (developer, DevOps Engineer, Solution Architect) laten dat natuurlijk perfect toe. Voor mensen ik de bouw of logistiek is dat natuurlijk een stuk lastiger.
[ Voor 15% gewijzigd door Matis op 26-02-2023 16:07 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Mijn klant zit in Azië dus daar ga ik nooit naar toe, andere klant 1 dag op kantoor.Lycaon schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:00:
Heb tijdens de eerste gesprekken altijd kenbaar gemaakt dat het tarief wijzigd als ik meer dan 1 dag op locatie moet zijn. Ik werk 9 uur per dag, dat kan ik niet doen als ik 2-3 uur moet reizen dus dan werk ik 8 uur. Die tijd is wat waard. Dus komt er extra tarief bij. Als het meer dan 2-3 dagen op kantoor is ga ik nadenken of ik de opdracht wel wil.
[ Voor 23% gewijzigd door init6 op 27-02-2023 08:06 ]
Het maakt me niet zoveel uit hoe hij ertegenaan kijkt. Hij vraagt me of ik aanwezig wil zijn op bepaalde dagen en dan kijk ik of het iets voor me toevoegt op dat moment (of juist niet). Praktijk is dat ik 1x per 2 a 3 weken op kantoor zit.Lycaon schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:00:
Maar ik bepaal, niet hij.
Op het moment dat je bezwaar maakt wordt de incasso opgeschort totdat het bezwaar is afgerond dus het is niet nodig om de naheffinsaanslag te betalen voor de opgegeven datum.
[ Voor 3% gewijzigd door Mozart op 27-02-2023 09:01 ]
Wij zitten als team 1x per week met elkaar op kantoor. Verder is het nog steeds vanuit huis en dat zal ook zo blijven.Lycaon schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:00:
Vind zelf die ene keer per week best prima maar het is vanaf thuis dan ook een klein half uurtje rijden (voor de spits). Merk zelf dat het toch iets meer binding geeft dan alleen vanaf afstand.
Het hele verandertraject binnen de organisatie ook.chielsen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:16:
[...]
Dat zeker. En daarom is het belangrijk het echte probleem te snappen. Hier zit ook een (flink) stuk domeinkennis aan vast.
En over die tools. Dat kan een oplossing zijn inderdaad, maar vaak eentje waar men niet meteen aan gedacht heeft. Het stuk communiceren / verandermanagement is hierbij net zo uitdagend als uitvogelen wat de technische oplossing moet zijn. Althans dat is mijn ervaring en wat ik om me heen zie.
Geinig, dat is een heel andere aanpak dan bij mij indertijd.Mozart schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:50:
Update: Net telefonisch contact gehad met de belastindienst ivm met het gebruik van een onjuist rekeningnummer. Resultaat: Gewoon bezwaar indienen per post of online...
Op het moment dat je bezwaar maakt wordt de incasso opgeschort totdat het bezwaar is afgerond dus het is niet nodig om de naheffinsaanslag te betalen voor de opgegeven datum.
Bij mij deed de persoon van de incassoafdeling een belletje naar een ander team en ze zorgden er voor dat de twee posten met elkaar waren verrekend. Geen brieven of bezwaren meer nodig.
Maar, fijn dat jullie er uitkomen.
Sinds wanneer is een boekhouder een verzekeringsexpert?badkuip schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:05:
Ik heb het echt over een rechtsbijstandsverzekering. Die aansprakelijkheidsverzekeringen heb ik al.
Daarnaast snap ik het advies ergens wel: als je het niet nodig hebt ben je je premie kwijt maar daar zul je niet over klagen want dat wist je. Als je het wel nodig hebt ben je blij dat hij het je aangeraden heeft. Voor hem is de uitkomst dus neutraal danwel positief, maar nooit negatief. Maar dat maakt het nog niet perse een goed advies.
Wel een beetje een dooddoener dit. Hier op het forum zijn wij ook geen fiscalisten, geen boekhouders en ook geen verzekeringexperts.Yucon schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:37:
[...]
Sinds wanneer is een boekhouder een verzekeringsexpert?
Een boekhouder kan wel degelijk advies geven over verzekeringen.
M'n buurman ook over vaccinaties..com2,1ghz schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:40:
[...]
Wel een beetje een dooddoener dit. Hier op het forum zijn wij ook geen fiscalisten, geen boekhouders en ook geen verzekeringexperts.
Een boekhouder kan wel degelijk advies geven over verzekeringen.
Algemeen genomen kan hij best een punt hebben. Maar het is juist best riskant om hem als een expert te zien omdat hij een beroep heeft dat voor de buitenstaander een beetje lijkt op dat van een verzekeringsadviseur. Als vergelijking zou ik ook voorzichtig zijn om een frontend developer iets over embedded hardware te vragen omdat dat toevallig ook IT is.
Moet er bij ieder advies vermeld worden dat een gezond verstand van toepassing is? Zelfs adviezen van experts kan je in twijfel trekken. In ons heel vak in de IT trekken we alles van onze collega's in twijfel terwijl we allemaal experts zijn.Yucon schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:25:
[...]
M'n buurman ook over vaccinaties..
Algemeen genomen kan hij best een punt hebben. Maar het is juist best riskant om hem als een expert te zien omdat hij een beroep heeft dat voor de buitenstaander een beetje lijkt op dat van een verzekeringsadviseur. Als vergelijking zou ik ook voorzichtig zijn om een frontend developer iets over embedded hardware te vragen omdat dat toevallig ook IT is.
Maar je kan die developer waarschijnlijk prima advies vragen over de aanschaf van een laptop. Ik het specialisme van embedded hardware nou niet vergelijken bij met een verzekeringspolis voor een ZZPer. Wanneer je de verantwoordelijkheid hebt over een bedrijf met 200 man dan zou ik inderdaad adviseren om een specialist op te zoeken.Yucon schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:25:
[...]
M'n buurman ook over vaccinaties..
Daarnaast komen we hier in een discussie zeker heel eind, waarschijnlijk beter dan de gemiddelde boekhouder je kan uitleggen. Alleen neem ik ook het goed bedoelde advies hier altijd met een korreltje zout.
Ik dacht dat ik het op die manier had verwoord maar blijkbaar is dat anders door jou begrepen.
Ik denk dat je niet zo op deze manier een advies in twijfel moet trekken.
Dat doe ik ook niet met de mede-zzper op mijn werk (tevens autofanaat) die adviseert dat ik best een >50k auto kan aanschaffen en op de balans kan zetten. Hij noemt dat een mooie bijkomstigheid van ondernemen en tevens slim ondernemen (gebruikt ie ook het woord advies voor). Zelf noem ik onverstandig maar ik heb overigens ook geen interesse in auto’s.
Ik denk dat mensen iets best een advies kunnen noemen maar dat je zelf moet afwegen wat het waard is.
Dan hoeft een boekhouder nog niet dom te zijn of geen verstand te hebben van verzekeringen. Iemand op die manier kwalificeren is niet zo nodig…
Dit. Dit is waarom ik die harde scheiding aanhoud.
https://arstechnica.com/i...nd-stole-corporate-vault/
LastPass was al geraakt en zijn nu dubbel-extra de sjaak, omdat een medewerker privé en zakelijk had gemengd waarbij via een zwakte in privé-spul de zakelijke boel keihard werd gepwnd.
[ Voor 19% gewijzigd door Liegebeest op 28-02-2023 19:48 ]
Ik heb een financieel adviseur onze oude-dag door laten spitten en daar kwamen een paar goede dingen uit. Hij's het een en ander aan't regelen, waar onder een lijfrentebeleggingsrekening bij BND.
Ik kijk bij BND door de voorwaarden en ik moet nog even moeite doen om de kosten te begrijpen. Ze noemen de kosten voor jaar 1 en 2 als resp €54 en €96, maar aan het einde van de rit is het totaal aan kosten €21.000! Bij een "verwacht rendement van 4%", met eindstand rond de 240k.
Ik vind dat eerlijk gezegd een heel grof bedrag en als je er heel droog naar kijkt komt het erop neer dat ze elke maand 18% van mijn maandelijkse inleg afhalen.
In hun voorwaarden stellen ze “Procentuele impact kosten op rendement = 0.72%” maar dat vind ik geen eerlijke manier om het te schrijven. Het is geen procentuele impact, maar “impact in procentpunten”. Het is 18% van het *mogelijke* rendement. Als het eindtotaal een stuk lager uitpakt, dan wordt het alleen maar heftiger.
Zijn alle lijfrenteproducten zo agressief met hun kosten? Ik weet dat je om geld te verdienen, geld moet betalen. Maar 18% inleveren voor resultaten zonder harde garanties vind ik erg pittig.
De eerste betaal je aan BND, de tweede zijn de kosten van de beleggingsfondsen waarin belegt wordt. Dit wordt gewoon 1-op-1 doorberekend.
Edit; ah, ik zie je denkfout.
Er staat niet dat het 21k aan kosten zijn - er staat dat de impact van de kosten op je rendement 21k is. Die kosten worden iedere keer van je saldo afgehaald (ofwel bij je storting, ofwel door een deel van je beleggingen te verkopen op het moment dat de fondskosten betaald moeten worden). Die kosten kunnen dan natuurlijk niet meer door-renderen, en daardoor behaal je minder rendement. Dat allemaal doorberekend komt dus uit op die 21k die je ziet.Liegebeest schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:45:
Ik kijk bij BND door de voorwaarden en ik moet nog even moeite doen om de kosten te begrijpen. Ze noemen de kosten voor jaar 1 en 2 als resp €54 en €96, maar aan het einde van de rit is het totaal aan kosten €21.000! Bij een "verwacht rendement van 4%", met eindstand rond de 240k.
Ik vind dat eerlijk gezegd een heel grof bedrag en als je er heel droog naar kijkt komt het erop neer dat ze elke maand 18% van mijn maandelijkse inleg afhalen.
In hun voorwaarden stellen ze “Procentuele impact kosten op rendement = 0.72%” maar dat vind ik geen eerlijke manier om het te schrijven. Het is geen procentuele impact, maar “impact in procentpunten”. Het is 18% van het *mogelijke* rendement. Als het eindtotaal een stuk lager uitpakt, dan wordt het alleen maar heftiger.
Anders gezegd: iedere euro die je nu aan kosten betaalt, kan niet meer méér waard worden. De impact daarvan is de 21k die je ziet.
Ik vind BND juist heel open over de kosten, ik zie in mijn pagina alle kosten duidelijk gespecificeerd:
/f/image/xluv3YaGKkJkmCcP2GiwyqxC.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q0q2Ng2oGSzNiIBFuKDRpGEA.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/n65FAXO53VHfPh3Gh3EDtpRd.png?f=user_large)
/f/image/b0Vzg2SBvl86RyDt7uFTnYnF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 104% gewijzigd door Hmmbob op 28-02-2023 21:20 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
BND verdient voornamenlijk aan de 0,44% servicekosten per jaar over je opgebouwt vermogen.Liegebeest schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:45:
Als het eindtotaal een stuk lager uitpakt, dan wordt het alleen maar heftiger.
Gaat het slecht op de beurs, dan gaat je vermogen omlaag, en vangen ze vanaf dat moment dus ook minder...
(Ja, er zijn ook aankoopkosten, maar die stellen niet zoveel voor).
De concurrentie is nog duurder.Zijn alle lijfrenteproducten zo agressief met hun kosten?
Ja, het is best veel geld, voor bedrijven die niet veel meer doen dan het aankopen van wat indexfondsjes...
Maar goed.
Die 0,44% aftikken is nog altijd beter dan 1,97% aan de belastingdienst, als je zelf in box 3 zou beleggen.
Maar laten we wel wezen, dit had ook gewoon op zijn zakelijk pc kunnen gebeuren toch? Ookal scheid ik prive en werk als ik software heb draaien die vulnerable is dan loop ik een groot risico.Liegebeest schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:46:
We hadden het er van de week toch over werkstations scheiden van privé? Niet iedereen vond het nodig en sommigen vonden het overdreven dat ik al mijn klanten en privé fysiek van elkaar gescheiden houdt.
LastPass was al geraakt en zijn nu dubbel-extra de sjaak, omdat een medewerker privé en zakelijk had gemengd waarbij via een zwakte in privé-spul de zakelijke boel keihard werd gepwnd.
Nothing to see here!
Risico loop je altijd, maar het gaat om het zo klein mogelijk houden van risico binnen de gestelde kaders.
Zeker waar! Ik had ook echt verkeerd dat artikel gelezenCaelorum schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:40:
@Rutix Hoe meer software hoe meer risico en doorgaans staat er veel software op een prive computer die niet op een zakelijke hoeft te staan.
Risico loop je altijd, maar het gaat om het zo klein mogelijk houden van risico binnen de gestelde kaders.
Nothing to see here!
Maar prive maken er vaak meer mensen gebruik van dezelfde pc, met mogelijk installatie rechten, zwakke ww en andere kwetsbaarheden... verder kom je zelf mss op andere sites terecht waar je zakelijk niet zo snel komt...Rutix schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:30:
[...]
Maar laten we wel wezen, dit had ook gewoon op zijn zakelijk pc kunnen gebeuren toch? Ookal scheid ik prive en werk als ik software heb draaien die vulnerable is dan loop ik een groot risico.
Niet als een debiel elke link aanklikken is te moeilijk?Liegebeest schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:46:
We hadden het er van de week toch over werkstations scheiden van privé? Niet iedereen vond het nodig en sommigen vonden het overdreven dat ik al mijn klanten en privé fysiek van elkaar gescheiden houdt.
Ik heb meermaals MFA calls gekregen, momenten dat ik thuis kwam, laptop daardoor via Wifi eindelijk die callback kon doen. Ik heb meermaals daardoor mijn account laten locken.
Noem mij paranoid, maar no way dat ik op een approval druk zonder dat ik de call zelf gedaan heb. En omdat ik owner ben op vele subscripties druk ik nergens op, heb ik CISO en SO op contact. Denk er nog steeds over om provider te vragen mijn account te markeren, zoals ik begrepen heb zijn er via telefoon provider scenarios geweest waarbij de sim kaart opnieuw is aangevraagd en opgewacht bij de brievenbus. Dat is mijn grootste angst.
[ Voor 14% gewijzigd door init6 op 28-02-2023 23:50 ]
Inderdaad al ruim tien jaar een bekende vector: impersonatie om je nummer via een nieuwe SIM te kapen.init6 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:46:
[...]
Denk er nog steeds over om provider te vragen mijn account te markeren, zoals ik begrepen heb zijn er via telefoon provider scenarios geweest waarbij de sim kaart opnieuw is aangevraagd en opgewacht bij de brievenbus. Dat is mijn grootste angst.
De telefonische helpdesks die vragen om publieke info zoals geboortedatum, adres, KvK nummer enz hebben het echt niet begrepen. Nee, dan American Express! Daar definieer je zelf een PIN en een set "geheime vragen" die meer dan zijn "meisjesnaam van je moeder". Gelukkig maar.
Zo had ik het ook begrepen, ja.Hmmbob schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:07:
Er staat niet dat het 21k aan kosten zijn - er staat dat de impact van de kosten op je rendement 21k is. Die kosten worden iedere keer van je saldo afgehaald (ofwel bij je storting, ofwel door een deel van je beleggingen te verkopen op het moment dat de fondskosten betaald moeten worden). Die kosten kunnen dan natuurlijk niet meer door-renderen, en daardoor behaal je minder rendement. Dat allemaal doorberekend komt dus uit op die 21k die je ziet.
Ik kon er alleen niet bij met mijn hoofd dat als ik elke maand €520 inleg, zij "Yoink!" doen en er met €96 vandoor gaan "want dat zijn kosten". Elke maand! Nee, dat vind ik niet kosher, ik zoek wel iets anders. Dan maar een laag rendement met louter obligaties en zonder een of ander fonds er tussen.
[ Voor 5% gewijzigd door Liegebeest op 01-03-2023 07:08 ]
Edit: Weet je, je moet doen waar je je goed bij voelt - maar je roept hier nu vanalles over kosten wat gewoon niet klopt. Screenshot uit de eigen omgeving weer, van alles wat bij één storting hoort:
:strip_exif()/f/image/f9R3FUE9Bg4F41MfHxjfrwok.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik werk niet bij BND of wat dan ook, ik kan het gewoon niet zo goed hebben als er door onbegrip foute dingen geroepen worden. Uit mijn vergelijkingen die ik heb gedaan kwam BND juist overal als de goedkoopste of een-na-goedkoopste uit de bus, ik snap daarom je boute statements als "aggressief met kosten" etc niet. En de percentages en bedragen die je erbij noemt kloppen al helemaal niet.
[ Voor 106% gewijzigd door Hmmbob op 01-03-2023 08:03 ]
Ik ben het met je eens dat het heel goed mogelijk is dat ik het rekenvoorbeeld van BND over de kosten gewoon niet snap.Hmmbob schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:53:
Hoe kom je bij die 96? Dat kan niet kloppen. Is dat een jaarbedrag?
/f/image/QuQtmISDHAMqMsG6VJrQg9sw.png?f=fotoalbum_large)
Als ik hiernaar kijk, dan vind ik dat ze het vooral verwarrend maken door bij elk bedrag percentages neer te zetten. Ik kijk in plaats daarvan dus maar naar "totale impact kosten op rendement" en de twee eind-waardes. De X, Y en Z die jij eerder aanhaalde.
Als die "totale impact" zo'n 10% op het totaal scheelt, zie ik niet hoe dat zou gebeuren als die kosten €96 per jaar zouden zijn. Dus dan is mijn aanname automatisch dat het per maand moet zijn. Want €96 per jaar, voor twintig jaar, op iets met een verwacht rendement van 4% jaar-op-jaar geeft geen 21k verschil.
Het gaat ook om GDPR... Ik werk veel in Duitsland en het is daar absoluut verboden data van klanten op eigen systemen te houden... Ook bij ons (BE) en NL moet je oppassen met data van klanten.Liegebeest schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:46:
Liegebeest schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:32:
Ik ben het met je eens dat het heel goed mogelijk is dat ik het rekenvoorbeeld van BND over de kosten gewoon niet snap.
De "kosten binnen beleggingsfondsen" gaan natuurlijk ieder jaar verder groeien, want je neemt een steeds grotere positie in binnen dat fonds (of: je pompt er meer geld in, en krijgt dus meer stukken). Die kosten zijn niet eenmalige fees, dat zijn de beheerskosten die een percentage van je positie kosten. Dus dat bedrag van 96 zal ieder jaar verder stijgen - alleen al om de simpele reden dat je meer 'aandelen' hebt ingekocht.Als die "totale impact" zo'n 10% op het totaal scheelt, zie ik niet hoe dat zou gebeuren als die kosten €96 per jaar zouden zijn. Dus dan is mijn aanname automatisch dat het per maand moet zijn. Want €96 per jaar, voor twintig jaar, op iets met een verwacht rendement van 4% jaar-op-jaar geeft geen 21k verschil.
Dan heb je ook nog het effect van "rente op rente" (al is het hier meer "rendement op rendement"), waardoor het al helemaal een lastige puzzel wordt. Die 21k zijn niet de kosten - je moet het meer zien als "gemist rendement door kosten", en dan ook nog gebaseerd op een fictief rendement van 4% (ergo: kan nog alle kanten op ook).
Ik zou vooral naar de maandelijkse kosten in euro's kijken als je aanbieders vergelijkt - deze bedragen/percentages (állemaal!) op het plaatje zijn alleen maar schattingen gebaseerd op aannames.
Nja, daarvoor hebben ze wel een heel bedrijf moeten optuigen met IT-systemen, betalingssystemen, compliance voor DeNederlandseBank, helpdesk, marketing, etc. En oh ja, het is geen non-profit, dus er moet ook nog wat winst gemaakt worden.maxnl schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:28:
Ja, het is best veel geld, voor bedrijven die niet veel meer doen dan het aankopen van wat indexfondsjes...
Als ik het vergelijk met de jaarlijkse kosten die ik voor mijn prive pakket bij Rabo betaal, doet BND het zo slecht nog niet

BAM! Je maakt het me in één keer helemaal duidelijk!Hmmbob schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:46:
[...]
De "kosten binnen beleggingsfondsen" gaan natuurlijk ieder jaar verder groeien, want je neemt een steeds grotere positie in binnen dat fonds (of: je pompt er meer geld in, en krijgt dus meer stukken). Die kosten zijn niet eenmalige fees, dat zijn de beheerskosten die een percentage van je positie kosten. Dus dat bedrag van 96 zal ieder jaar verder stijgen - alleen al om de simpele reden dat je meer 'aandelen' hebt ingekocht.
Dit stukje had ik inderdaad gewoon helemaal door, dat het ging om de "misgelopen" mogelijke rendement. Ik sloeg alleen steil achterover dat het zo'n enorme vaart zou lopen op't end.Hmmbob schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:46:
Dan heb je ook nog het effect van "rente op rente" (al is het hier meer "rendement op rendement"), waardoor het al helemaal een lastige puzzel wordt. Die 21k zijn niet de kosten - je moet het meer zien als "gemist rendement door kosten", en dan ook nog gebaseerd op een fictief rendement van 4% (ergo: kan nog alle kanten op ook).
[ Voor 34% gewijzigd door Liegebeest op 01-03-2023 08:53 ]
Ah, top.Liegebeest schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:50:
[...]
BAM! Je maakt het me in één keer helemaal duidelijk!
Referral hebben?
Dat werkt wel hard door ja - en dan vooral iedere euro die je aan het begin mist....Liegebeest schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:50:
Dit stukje had ik inderdaad gewoon helemaal door, dat het ging om de "misgelopen" mogelijke rendement. Ik sloeg alleen steil achterover dat het zo'n enorme vaart zou lopen op't end.
Wel met de sidenote dat als je zelf in box 3 belegt dat dat vermogen vrij opneembaar is als je zou willen en niet overgeleverd bent aan de grillen van Den Haag. Kan ook iets waard zijnmaxnl schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:28:
[...]
Die 0,44% aftikken is nog altijd beter dan 1,97% aan de belastingdienst, als je zelf in box 3 zou beleggen.
Om die reden doe ik het zelf beide, BND en zelf beleggen.
"Kosten binnen beleggingsfondsen" zou ik wegdenken, want die heb je ook als je zelf hetzelfde Vanguard beleggingsfonds zou kopen.Hmmbob schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:46:
De "kosten binnen beleggingsfondsen" gaan natuurlijk ieder jaar verder groeien, want je neemt een steeds grotere positie in binnen dat fonds (of: je pompt er meer geld in, en krijgt dus meer stukken). Die kosten zijn niet eenmalige fees, dat zijn de beheerskosten die een percentage van je positie kosten. Dus dat bedrag van 96 zal ieder jaar verder stijgen - alleen al om de simpele reden dat je meer 'aandelen' hebt ingekocht.
De servicekosten (en aankoopkosten) die BND zelf vangt vallen onder "Kosten brand new day bank", en die groeien dus ook ieder jaar.
===
True.JEightyFive schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:08:
Wel met de sidenote dat als je zelf in box 3 belegt dat dat vermogen vrij opneembaar is als je zou willen en niet overgeleverd bent aan de grillen van Den Haag.
Voor je +/- 60e (AOW leeftijd - 10 jaar) opnemen is lastig.
Maar geld staat er wel veilig. Ook tegen jezelf
Mwoa, het staat bij BND voor mijn gevoel niet perse veiliger tegen mezelf dan bij Meesman.
Tegen de tijd dat die een keer een grafiek hebben bijgewerkt of een order hebben uitgevoerd ben je sowieso te laat
Volgens mij heeft Meesman inmiddels ook een pensioenproduct. Dat is het overwegen waard. Ik beleg zelf ook via meesman voor mijn pensioen maar niet volgens de wetgeving voor het pensioen. Dat kost me een stukje vermogensrendementheffing op termijn maar ik wil flexibel zijn (wanneer er serieuze shit is kan ik dat geld gebruiken, of wanneer ik eerder met pensioen wil, of deels).Liegebeest schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:45:
Ander onderwerp... Ben ik nou zo naïef, of zijn toko's als Brand New Day gewoon schaamteloos?
Ik heb een financieel adviseur onze oude-dag door laten spitten en daar kwamen een paar goede dingen uit. Hij's het een en ander aan't regelen, waar onder een lijfrentebeleggingsrekening bij BND.
Zijn alle lijfrenteproducten zo agressief met hun kosten? Ik weet dat je om geld te verdienen, geld moet betalen. Maar 18% inleveren voor resultaten zonder harde garanties vind ik erg pittig.
In een vergelijking tussen aanbieders wel, maar de context hier was "waar komt die 21k aan gemist rendement vandaan als het maar 92/jaar aan kosten zijn"- dat laatste klopt dus niet en was de info die ik probeerde uit te leggen.maxnl schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:25:
"Kosten binnen beleggingsfondsen" zou ik wegdenken, want die heb je ook als je zelf hetzelfde Vanguard beleggingsfonds zou kopen.
Ik ook - ik leg in wat mijn laatste loondienstbaas ook ongeveer inlegde voor mijn pensioen (ok, iets naar boven afgerond) en de rest doe ik zelf. Oók mijn hypotheek aflossen is economisch voordeliger dan alles in m'n pensioen zetten.JEightyFive schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:08:
[...]
Wel met de sidenote dat als je zelf in box 3 belegt dat dat vermogen vrij opneembaar is als je zou willen en niet overgeleverd bent aan de grillen van Den Haag. Kan ook iets waard zijn
Om die reden doe ik het zelf beide, BND en zelf beleggen.
Blijkt het te gaan om een of andere functioneel beheerder vaste dienst ding met een jaarcontract en 2900€ salaris. Op geen enkele manier een match met mij.
Mijn reactie:
Oooh ja, de tone of voice bevalt je niet.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Dus niet alleen de opdracht was totaal geen match, jullie persoonlijk ook al nietpage404 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:44:
Ik klaag niet snel over recruiters, maar er wilde nu iemand van een voor mij onbekende partij connecten vanwege een “interessante vacature”. Ik dacht, kom.
Blijkt het te gaan om een of andere functioneel beheerder vaste dienst ding met een jaarcontract en 2900€ salaris. Op geen enkele manier een match met mij.
Mijn reactie:
***members only***
Oooh ja, de tone of voice bevalt je niet.volgens mij heeft ze hier niks van geleerd
Hoe lang is ze al recruiter? Denk dat ze nog wel veel ergere reacties gaat krijgen als ze zulke slechte matches maakt...page404 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:44:
Ik klaag niet snel over recruiters, maar er wilde nu iemand van een voor mij onbekende partij connecten vanwege een “interessante vacature”. Ik dacht, kom.
Mijn reactie:
***members only***
Oooh ja, de tone of voice bevalt je niet.volgens mij heeft ze hier niks van geleerd
Ik ben ooit gebeld voor een functie als netwerkbeheerder. Ik heb die gast ook de huid volgeblaft dat ie beter onderzoek moest doen, gevraagd of ie mijn linkedin profiel uberhaupt bekeken had, etc. etc.page404 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:44:
Mijn reactie:
***members only***
Nadat ik opgehangen realiseerde ik me ineens dat er nog 2 mensen zijn met dezelfde voor en achternaam als mij (en mijn achternaam is alles behalve veelvoorkomend, dus dat zou je niet verwachten). En 1 van die mensen is dus netwerkbeheerder.
Meneertje recruiter had zijn werk dus wel gedaan, hij had alleen het verkeerde telefoonnummer naar boven weten te scharrelen
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Waarschijnlijk vraagt ze zich alleen of af sommige ITers ooit de zolderkamer van hun ouders verlaten.. Ik reageer meestal gewoon niet (internationaal, via connect verzoek) of kort en zakelijk. Ze komen er vanzelf wel achter wat wel of niet werkt.page404 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:44:
Mijn reactie:
***members only***
Hier ook nog wel enige twijfel om pensioen in eigen beheer te doen of toch via de pensioen wetgeving. Ergens heb ik geen zin om tot mijn pensioenleeftijd (hoe hoog is die tegen die tijd?) te moeten wachten tot ik erbij kan.ybos schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:28:
[...]
Volgens mij heeft Meesman inmiddels ook een pensioenproduct. Dat is het overwegen waard. Ik beleg zelf ook via meesman voor mijn pensioen maar niet volgens de wetgeving voor het pensioen. Dat kost me een stukje vermogensrendementheffing op termijn maar ik wil flexibel zijn (wanneer er serieuze shit is kan ik dat geld gebruiken, of wanneer ik eerder met pensioen wil, of deels).
Mag 10 jaar eerder beginnen met uitkeren (maar moet dan over een periode van 30 jaar uitkeren).ColeJ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:55:
Ergens heb ik geen zin om tot mijn pensioenleeftijd (hoe hoog is die tegen die tijd?) te moeten wachten tot ik erbij kan.
Dus mocht de pensioenleeftijd 70 voor jou worden, dan vanaf 60.
(En bij arbeidsongeschiktheid ook eerder).
[ Voor 6% gewijzigd door maxnl op 01-03-2023 16:10 ]
Ik doe beiden. Vanaf mijn 65e (oude beleggingsrekening toen dat nog kon)/67e (nieuwe rekening) via de fiscaal aftrekbare faciliteiten -in mijn geval via BrandNewDay- en voor het mogelijk/waarschijnlijk 10 jaar eerder stoppen via beleggingen in box 3. Dan heb je best of both worlds.ColeJ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:55:
[...]
Hier ook nog wel enige twijfel om pensioen in eigen beheer te doen of toch via de pensioen wetgeving. Ergens heb ik geen zin om tot mijn pensioenleeftijd (hoe hoog is die tegen die tijd?) te moeten wachten tot ik erbij kan.
(Al zegt mijn vrouw wel tegen me dat ze nooit gelooft dat ik eerder zal stoppen met werken omdat ik het werk veel te leuk vind. We gaan wel zien of ze gelijk gaat krijgen;)
Heb je daar een linkje van?maxnl schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:04:
[...]
Mag 10 jaar eerder beginnen met uitkeren (maar moet dan over een periode van 30 jaar uitkeren).
Dus mocht de pensioenleeftijd 70 voor jou worden, dan vanaf 60.
(En bij arbeidsongeschiktheid ook eerder).
Bij Meesman lees ik dat nergens.
https://www.meesman.nl/me...sman-pensioenrekening.pdf
[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 01-03-2023 16:29 ]
Ik leg ook zeker niet alles in, in mijn pensioen. De jaarruimte is _vele_ malen groter dan wat ik inleg, maar zo heb ik in ieder geval wel een mooie basis.ColeJ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:55:
[...]
Hier ook nog wel enige twijfel om pensioen in eigen beheer te doen of toch via de pensioen wetgeving. Ergens heb ik geen zin om tot mijn pensioenleeftijd (hoe hoog is die tegen die tijd?) te moeten wachten tot ik erbij kan.
Fijne van sparen voor je pensioen via een lijfrente is ook dat als je eerder komt te overlijden, het restant bedrag gewoon naar je erfgenamen (en niet de algemene pot) gaat.
https://www.belastingdien...frente/#oudedagsuitkeringErnemmer schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:29:
Heb je daar een linkje van?
Bij Meesman lees ik dat nergens.
Maximale uitkeringsduur bij het uitkeren van een lijfrente via een bank is normaal gesproken 30 jaar.Lijfrente-uitkeringen bij een bank, beleggingsonderneming of beleggingsinstelling
[...]
Oudedagslijfrente
[...]
Gaan uw uitkeringen eerder in dan het jaar waarin u de AOW-leeftijd bereikt? Dan geldt de voorwaarde dat u de uitkeringen 20 jaar moet ontvangen, plus het aantal jaar dat de uitkeringen eerder ingaan.
In de praktijk komt het er daardoor op neer dat je 10 jaar voor AOW leeftijd kan beginnen met uitkeren, en dan over 20+10 = 30 jaar uitkeert.
Vandaar dat ik van 10 jaar uit ging.
Maar wellicht dat het nog eerder kan als je een levenslange uitkering bij een verzekeringsmaatschappij koopt.
BD schrijft daarover immers:
Lijfrente-uitkeringen bij een verzekeringsmaatschappij
[...]
Oudedagslijfrente
Met een oudedagslijfrente ontvangt u een lijfrente-uitkering tot uw overlijden. De uitkeringen mogen niet stoppen vóór uw overlijden. De uitkering mag op elk gewenst tijdstip ingaan, maar uiterlijk 5 jaar na het jaar waarin u de AOW-leeftijd bereikt.
[ Voor 42% gewijzigd door maxnl op 01-03-2023 17:45 ]
Vergeet niet dat er ook phishing plaatsvindt via LinkedIn. Dat kan hier ook het geval zijn.page404 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:44:
Ik klaag niet snel over recruiters, maar er wilde nu iemand van een voor mij onbekende partij connecten vanwege een “interessante vacature”.
Want zowaar, ik ontvang net deze connection request:
Yeah, that's not even trying.You have been shortlisted by one of my client as a person of interest, as they recognised you as one of the best in the technical sales space in the Netherlands.

[ Voor 99% gewijzigd door Stiggy op 01-03-2023 22:20 . Reden: Oeps, verkeerde topic ]
Mij is alleen verlaging van hun marge en dus stijging van mijn tarief gelukt na 1 jaar. Een tussenpersoon heeft er namelijk baat bij om er tussen te blijven zitten.mannowlahn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:24:
Wat is jullie ervaring met het verwijderen van een beding dat je na de initiële contractduur zelf bij de klant kan onderhandelen? Maw de tussenpartij krijgt dan geen fee meer per uur? Welke tussen partijen houden hun poot stijf of maken jullie een andere afspraak? Bv als initiële contractduur 6 maanden is, dat tot Max 1 jaar de tussen partij er tussen zit en dat na een jaar je zelf direct bij de klant kan factureren?
Ik denk dat ook alleen een eindklant dit soort eisen kan gaan stellen. Of je moet echt keihard zeggen dat je na een bepaalde tijd niet meer via een broker wilt werken bij die eindklant. Maar wat let een broker dan om te zeggen dat ze niet met je verder willen en proberen om iemand anders bij de eindklant neer te zetten?
Oftewel dit is een eindklant - broker feestje waar jij maar ten dele invloed op hebt.
Ja ik zit nu in een situatie dat ik hoor dat een nieuwe engineer die hetzelfde werk doet, 15 euro meer per uur verdient. Maar wel via een andere tussen persoon die er 10 euro boven op gooit.gem-p schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:49:
[...]
Mij is alleen verlaging van hun marge en dus stijging van mijn tarief gelukt na 1 jaar. Een tussenpersoon heeft er namelijk baat bij om er tussen te blijven zitten.
Ik denk dat ook alleen een eindklant dit soort eisen kan gaan stellen. Of je moet echt keihard zeggen dat je na een bepaalde tijd niet meer via een broker wilt werken bij die eindklant. Maar wat let een broker dan om te zeggen dat ze niet met je verder willen en proberen om iemand anders bij de eindklant neer te zetten?
Oftewel dit is een eindklant - broker feestje waar jij maar ten dele invloed op hebt.
Mijn contract willen ze verlengen. Ik heb al met de tussen partij gesproken een aangegeven dat mijn uur tarief dan ook 15 euro hoger wordt. Tussen partij geeft aan dat zij niet een partij zijn die werken voor een marge van 10 euro per uur. Persoonlijk vind ik dat na een jaar ze prima verdient hebben. Mocht verlengen dus niet lukken omdat ze dit niet accepteren dan wil ik met volgende opdracht dit soort gein er dus uitslopen. Tussen partij stelde wel voor, wat als je maar 10 euro omhoog gaat? Ik heb zoiets, zoek het uit, tien andere opdrachten voor deze en dan is onze zakelijke relatie in de toekomst ook niet meer mogelijk.
Halverwege de opdracht een tussenpartij ertussenuit krijgen zal je 99/100 keer niet lukken, misschien wel wat van hun tarief er af, maar ook dat zie je niet zoveel.mannowlahn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:34:
[...]
Ja ik zit nu in een situatie dat ik hoor dat een nieuwe engineer die hetzelfde werk doet, 15 euro meer per uur verdient. Maar wel via een andere tussen persoon die er 10 euro boven op gooit.
Mijn contract willen ze verlengen. Ik heb al met de tussen partij gesproken een aangegeven dat mijn uur tarief dan ook 15 euro hoger wordt. Tussen partij geeft aan dat zij niet een partij zijn die werken voor een marge van 10 euro per uur. Persoonlijk vind ik dat na een jaar ze prima verdient hebben. Mocht verlengen dus niet lukken omdat ze dit niet accepteren dan wil ik met volgende opdracht dit soort gein er dus uitslopen. Tussen partij stelde wel voor, wat als je maar 10 euro omhoog gaat? Ik heb zoiets, zoek het uit, tien andere opdrachten voor deze en dan is onze zakelijke relatie in de toekomst ook niet meer mogelijk.
Je huidige tussenpartij verdient niets meer als jij de opdracht niet verlengt. Ze hoeven er totaal geen extra tijd in te stoppen om nu alsnog die 10 euro/uur te vangen ipv 0 als je stopt. Als je weet dat je makkelijk een andere opdracht binnen hebt zou ik het wel weten: poot stijf houden.mannowlahn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:34:
[...]
Ja ik zit nu in een situatie dat ik hoor dat een nieuwe engineer die hetzelfde werk doet, 15 euro meer per uur verdient. Maar wel via een andere tussen persoon die er 10 euro boven op gooit.
Ja maar pas op : sommige tussenpartijen willen ook geen precedent laten scheppen. Oftewel : straks gaat iedereen dat doen dus dan moet je een andere klus zoeken..sverzijl schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:48:
[...]
Je huidige tussenpartij verdient niets meer als jij de opdracht niet verlengt. Ze hoeven er totaal geen extra tijd in te stoppen om nu alsnog die 10 euro/uur te vangen ipv 0 als je stopt. Als je weet dat je makkelijk een andere opdracht binnen hebt zou ik het wel weten: poot stijf houden.
Ik ken van die partijen die zonder pardon tien man laten gaan voor een paar euro marge inleveren per uur..
Dat besef ik mij maar vandaar dat als ik hier weg ga wil ik met een nieuwe opdracht dit soort geintjes voorkomen.Ernemmer schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:42:
[...]
Halverwege de opdracht een tussenpartij ertussenuit krijgen zal je 99/100 keer niet lukken, misschien wel wat van hun tarief er af, maar ook dat zie je niet zoveel.