Dzine schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:36:
Ik ben benieuwd hoe jullie je Mac (of PC) hebben ingericht indien je opdrachten op je eigen device nu doet?
Ik werk voornamelijk in de browser dus ben aan het experimenteren met aparte browser space icm met focus sessies om alle prive dingen weg te houden / halen.
Apart profiel zou ook kunnen misschien. Tips?
Mijn werk laptop gebruik ik voor 2 klanten.
MacBook Pro
Heb er een virusscanner op staan. Firewall staat default aan in osx. Disk encryption staat aan en trace my device. Daarnaast heb ik knock knock erop om te zien welke processen naar buiten willen.
Heb er een Chrome browser op staan, daarop heb ik 4 profielen. Elke klant heeft zijn eigen profiel, ben ik voor klant Y aan het werk dan mute ik klant X. Mijn bedrijf heeft een profiel waarin mijn webmail zit, hierop zit 2FA en er zit een wachtwoord op die ik niet weet want die zit in Bitwarden mijn password manager, die heeft ook 2FA.
Qua browsen:
Ik kijk heus wel eens een youtube video, of luister naar Spotify of browse eens op GeenStijl of hier. Ook lees ik de krant. Maar ik doe dit enkel in mijn prive profiel. Maar dingen als blote vrouwen plaatjes bekijken, dat gebeurt op mijn prive mobiel of op mijn prive game bak. Daar is mijn laptop niet voor. Volgens screen time zit ik 9-10 uur per dag achter mijn laptop, dus ik kan vaak niet wachten om achter dat ding weg te zijn. Ik associeer de laptop ook niet met iets leuks.
In chrome kan je ook tabs groeperen, dus ik maak voor communicatie zoals teams en Outlook een groep, documentatie een groep etc.
Mail gaat via Proton gezien ik al 2 jaar nu mijn social media footprint naar beneden aan het brengen ben. Dat zit in een webmail. Agenda ook maar die heb ik gekoppeld aan gmail calenders zodat klanten Hangout invites kunnen sturen.
Gezien ik personal profiling uit heb staan op Google gaan ze soms ranzige truukjes uithalen om dat toch terug aan te zetten. Zo kreeg ik datingsites voor Ukrainse vrouwen, Gay cruises en andere meuk. Dus ik heb een ad blocker.
Daarnaast heb ik grammarly om correcte Engelse zinnen te schrijven. Toggle voor tijd tracken.
Backups gaan via time machine naar de synology, daar moet ik nog een oplossing voor gaan neerzetten want die krijgt geen nieuwe features meer. Daarnaast draait er nog een cloud backup tooltje om mijn documenten folders die ik gemarkeerd heb naar de Synology over te zetten. Al deze lokaties zijn encrypted op de NAS met luks, wat soms ruk is als ik die een update/reboot gegeven heb. Heb een keer een week of 3 geen backups gemaakt omdat het backup tooltje niet expliciet genoeg klaagt dat ik opnieuw moest authenticeren.
VScode is nog een dingetje. Ik open een window per git repo en heb die staan in hun eigen Mac window(? Naam ervan vergeten). Ik zou eigenlijk het liefst mijn plugins willen instellen per repo, dan zou ik Jira per repo kunnen koppelen.
In ieder geval heeft VScode integratie met elke Jira per klant, git integratie, Azure, AKS, AWS en EKS. Als ik teams en slack kon doen vanuit VScode dan had ik de browser voor 1% nog nodig.
Dan verder VScode. Een van de klanten werkt in GitHub, dus daar kan ik werken in codespaces. Andere in bitbucket, dus daar wil ik git pod voor gaan neerzetten, heb een NUC waar k3s op zit. Is nog todo.
In mijn huidige laptop heb ik een dotfile setup, deze installeert alle cli tools. Ik wil dat gaan over zetten naar nix flakes. Dan kan ik per folder tools neerzetten.
Qua data van de klant:
Ik werk met Sensitive data, ssl certs, data sets. Er gaat als het aan mij ligt geen enkele data lokaal maar soms moet ik uit een mail een cert vissen en die op een key vault zetten. Dus dan maak ik een temp dir aan cd $(mktemp -d) en alles wat ik daar in neerzet is weg na de reboot mocht ik vergeten iets weg te gooien.
Heb osx user profielen gebruikt voor klanten maar het was te veel redundantie. Guest access staat uit btw. Er staat ook een boot password op.
Ow heb ook docker geprobeerd een tijdje om daar alles in te doen, maar audio drivers naar een container mappen was een helse taak op de Intel MacBooks en heb het opgegeven op de arm variant.