Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:51
Hier ook gewoon 1 telefoon en 1 nummer. Ik wordt eignlijk nooit zakelijk in de avond of weekend gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
DomiGijzen schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:34:
Bellen mensen nog op een telefoon dan? Zelfs privé is dat minimaal.
Zeer weinig ja, zowel privé als zakelijk. En mijn opdrachtgevers weten dat ze mij sneller via een ping op slack/whatsapp/skype/teams kunnen benaderen dan via tel. Ik heb dan ook maar 1 phone (nodig).
En bij KvK staat mijn vaste telnr nog, die ik al een jaar of 4 niet meer heb. Dus ik word ook nooit meer gebeld door willekeurige bedrijven die willen weten hoe het staat met mijn car-fleet of zakelijke energie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

Dual Messenger is ideaal, ik gebruik Whatsapp dan ook via mijn zakelijke nummer voor contact met recruiters / andere ZZP'ers / ...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:35
Liegebeest schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:56:
[...]

Eén van de twee ging over iets wat we al vaker hebben besproken hier: een klus bij de overheid en er achter komen dat zij wel mogen opzeggen, maar jij niet: je zit vast aan de opdracht tot de eind-datum.
Zelfde situatie hier.

In het contract (tussenovereenkomst) staat keurig:
5.1. Partijen zijn gerechtigd deze overeenkomst tussentijds, zonder opgave van redenen, te beëindigen met
inachtneming van een opzegtermijn van 25 kalenderdagen voor HeadFirst en 30 kalenderdagen voor
Opdrachtnemer. Beëindiging dient schriftelijk te geschieden. De hiervoor omschreven opzegtermijn gaat
lopen op de dag van de schriftelijke opzegging.
In de aanvullende voorwaarden van het Ministerie van VWS en SZW:
In afwijking van artikel 5.1 van de Tussenkomstovereenkomst, is Opdrachtnemer niet gerechtigd de Deelovereenkomst tussentijds te beëindigen. HeadFirst kan zonder opgaaf van reden en tegen elk moment de Deelovereenkomst tussentijds opzeggen, zonder gehouden te zijn tot enige vorm van schadevergoeding, met inachtneming van de volgende opzegtermijnen:
- Het aantal gewerkte weken door Opdrachtnemer is minder dan 26: 10 kalenderdagen opzegtermijn; of
- Het aantal gewerkte weken door Opdrachtnemer is meer dan 26: 25 kalenderdagen opzegtermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:48
Deveon schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:32:
[...]

Zeker een aanrader, al was de titel een stuk indrukwekkender voor de speciale missie van Rusland. Waar overigens ook een flink deel gaat.
"Het is een speciale militaire operatie maar niemand die het ziet" bekt iets minder lekker ;)

Maar inderdaad, met het inzicht nu is het nog relevanter.
Deveon schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:37:
[...]

TikTok Boom gelezen maar er is geen enkele aanleiding dat China invloed heeft. Het lijkt met name een stukje Amerikaans protectionisme. Wat dat betreft kan je dezelfde zorgen uiten over Facebook, Instagram en Google diensten op de werktelefoon. Nog even los van dat die werktelefoon als het goed is een afgescheiden werk-profiel heeft en er geen data uitgewisseld kan worden met het privé profiel. Als dat wel kan is Tiktok echt geen prioriteit om je zorgen om te maken.
Helemaal terecht, daarom heb ik geen apps of account van Meta en laat ik mn werkmail niet meer via google workspace gaan.

[ Voor 46% gewijzigd door Jogai op 17-02-2023 13:12 ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 20:09
Jogai schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:10:
[...]
Helemaal terecht, daarom heb ik geen apps of account van Meta en laat ik mn werkmail niet meer via google workspace gaan.
Maar wel Office365?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:14

Crazy D

I think we should take a look.

Hoe anders? Alles via teams? Asjeblieft niet, wat een kansloze zooi is dat. Zodra je met meerdere accounts moet werken ben je alsnog 3/4 van de tijd onbereikbaar. Dan maar gewoon bellen, dat werkt tenminste altijd. Maar ik zal wel ouderwets zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:26:
[...]
Maar ik zal wel ouderwets zijn.
Nee hoor, gewoon realistisch :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:26:
[...]

Hoe anders? Alles via teams? Asjeblieft niet, wat een kansloze zooi is dat. Zodra je met meerdere accounts moet werken ben je alsnog 3/4 van de tijd onbereikbaar. Dan maar gewoon bellen, dat werkt tenminste altijd. Maar ik zal wel ouderwets zijn.
Ik heb een tijdje bij een klant gezeten waar alle telefonie intern via teams doorgeleid werd. En vervolgens werd er geklaagd dat de bereikbaarheid zo achteruit was gegaan _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Microsoft heeft een heel ander businessmodel dan Meta(/Facebook)/Alphabet. Zelf heb ik mijn zakelijk mail ondergebracht bij Apple met iCloud+, werkt prima. Zulke spannende zaken gaan er nou ook weer niet door mijn mail heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:27
TucanoItaly schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:56:
[...]

De kaasboer biedt wel degelijk een blokje kaas aan, hoor :)
Ik vind het niet zo gek.
Ja een blokje kaas, maar dat haalt hij van de rest van wat hij verkoopt.
Hij heeft er geen extra werk aan om dat ene blokje te maken.

Ik wil best tijd investeren in gesprekken en code van eigen projecten te laten zien.
Maar ik ga niet een eerste taak gratis maken om te bepalen wat mijn niveau is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Marc3l schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:01:
Hij verkoopt kaas. Jij verkoopt tijd. Ik vind de analogie niet zo gek. Maar je hebt wel gelijk, hoor -- hij heeft er geen extra werk aan.
Ik wil best tijd investeren in een gesprekken en code van eigen projecten te laten zien.
Ik heb het nooit een probleem gevonden, indien redelijk, maar ik denk dat de omstandigheden er naar moeten zijn. Ik zit lang op opdrachten. En ik denk dat er ook zoiets als vraag en aanbod speelt. Als ik het niet druk heb heb, dan zijn dat soort verzoeken gemakkelijker in te plannen.

Misschien krijgen meer mensen het rustig? Ik heb al eerder gepost dat ik moeite had om een opdracht te vinden, en ik ben niet de enige. Zie hier een staatje dat freelance.nl rondstuurde, met als bijschrift:
Opdrachtgevers verwachten iets minder economische groei dit jaar en zijn terughoudender in het plaatsen van opdrachten. Het opdrachtvolume daalt met 23% ten opzichte van het vorige kwartaal. Tegelijkertijd neemt het aantal reacties van freelancers toe.
Afbeeldingslocatie: https://webmail.freelance.nl/hs-fs/hubfs/Frame%20147.jpg

Bron:
https://webmail.freelance...s-kiezen-voor-freelancers

[ Voor 10% gewijzigd door TucanoItaly op 17-02-2023 14:17 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:21
TucanoItaly schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:16:

Misschien krijgen meer mensen het rustig? Ik heb al eerder gepost dat ik moeite had om een opdracht te vinden, en ik ben niet de enige. Zie hier een staatje dat freelance.nl rondstuurde, met als bijschrift:
Ik kreeg die mail ook van Freelance.nl en merk ook dat de vraag lager is. Ontvang best wat berichten van recruiters maar tot nu toe nog geen concreet resultaat dan een klein aantal gesprekken.

Nu ben ik net mijn eerste opdracht aan het afronden en vind ik het sowieso spannend wanneer opdracht #2 zal starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 21:42

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Heeft iemand ervaring met het zoeken naar opdrachten in de VS omwille van hogere tarieven? Ik hoor geluiden om me heen dat dat wel haalbaar is maar ben nog op zoek naar een effectieve manier om dat aan te pakken. LinkedIn is dan in ieder geval een bubble die te lokaal is in ieder geval.

Het zou misschien leuk zijn om m'n website met search ads op een specifieke locatie onder de aandacht te proberen te brengen, maar als opdrachtgevers in de praktijk niet op die manier zoeken naar freelancers zal dat niet opschieten.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
@Jeroen wou je dan ook vanuit de US gaan werken, of blijven werken vanuit NL?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:25

3DDude

I void warranty's

[...]

Hij verkoopt kaas. Jij verkoopt tijd. Ik vind de analogie niet zo gek. Maar je hebt wel gelijk, hoor -- hij heeft er geen extra werk aan.

[...]

Ik heb het nooit een probleem gevonden, indien redelijk, maar ik denk dat de omstandigheden er naar moeten zijn. Ik zit lang op opdrachten. En ik denk dat er ook zoiets als vraag en aanbod speelt. Als ik het niet druk heb heb, dan zijn dat soort verzoeken gemakkelijker in te plannen.

[...]

[Afbeelding]

Bron:
is het niet gewoon een marketing dingetje van freelance.nl dat je gauw de opdracht via hun moet doen. gooien hun er nog wel een berg op ofzo.. :O

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
Jeroen schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:25:
Heeft iemand ervaring met het zoeken naar opdrachten in de VS omwille van hogere tarieven? Ik hoor geluiden om me heen dat dat wel haalbaar is maar ben nog op zoek naar een effectieve manier om dat aan te pakken. LinkedIn is dan in ieder geval een bubble die te lokaal is in ieder geval.

Het zou misschien leuk zijn om m'n website met search ads op een specifieke locatie onder de aandacht te proberen te brengen, maar als opdrachtgevers in de praktijk niet op die manier zoeken naar freelancers zal dat niet opschieten.
Ik ben een paar keer benaderd door bedrijven uit de VS via linkedin, geen ervaring met zelf actief zoeken.

Meestal liep het stuk op verschil in tijdzone: de bedrijven waar ik mee sprak verwachten dat ik tijdens hun kantooruren beschikbaar zou zijn voor meetings e.d
Af te toe een meeting in de avond is geen probleem, maar ik wil niet iedere avond werken.

Een bedrijf werkte compleet async en remote, maar die betaalden slechts lokale tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:31
Ik bel meer dan 600 minuten per maand (in een volle werkmaand) en dat zijn alleen nog maar uitgaande gesprekken. Maargoed, stuur ook veel mensen aan die in het veld werken en contact met veel verschillende bedrijven.
Mijn vorige opdracht belde ik dan weer bijna niet in ging bijna alles via teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:05

ralpje

Deugpopje

rool schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Zelfde situatie hier.

In het contract (tussenovereenkomst) staat keurig:

[...]

In de aanvullende voorwaarden van het Ministerie van VWS en SZW:

[...]
Grappig. Ik heb recent een klus voor VWS (RDO) gedaan (ben ik nu aan het afronden), en bij mij staat in de overeenkomst het volgende:
Opdrachtgever kan voorts de Overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven te allen tijde opzeggen. Tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer vindt alsdan afrekening plaats op basis van de door de Opdrachtnemer ter zake van de uitvoering van de onderhavige opdracht verrichte Diensten en in redelijkheid gemaakte kosten en van de voor de uitvoering van de opdracht in redelijkheid voor de toekomst reeds aangegane verplichtingen. Opdrachtgever hoeft Opdrachtnemer op generlei wijze anderszins schadeloos te stellen voor de gevolgen van de opzegging van de Overeenkomst.
Nu was dat voor mi rechtstreeks met VWS en niet met Headfirst er tussen.
Ook geen extra bepalingen in de OvO, los van de raamovereenkomst.
ik ben er nu mee akkoord gegaan omdat ik goed helder had wat het project was en niet de verwachting had dat ze de stekker eruit zouden trekken (die mogelijkheid hadden ze simpelweg niet), maar normaal gesproken zou ik hier wel wat van vinden. En dan vooral in de vorm van 'als jullie morgen opzeggen, mag ik dat ook'.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:13

sebasd

loopt op espresso

Jeroen schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:25:

Ik doe met enige regelmaat (een paar keer per jaar) een klus voor bedrijven in de VS, maar dat zijn met name trainingen. Net deze week nog een training van 8 sessies afgerond.

Die klussen komen allemaal uit mijn directe netwerk, en vaak komen ze naar mij toe. Het helpt als je een baan hebt opgebouwd en LinkedIn, maar ook je blog helpt daarbij, al is gewoon goed zijn in wat je doet en dat ook laten zien (ik doe regelmatig webinars en presentaties op conferenties) het allerbelangrijkste.

Een langdurige klus als freelancer in Nederland voor een klant in de VS is echter denk ik een stuk lastiger. Er wordt daar gewoon bijna alleen maar naar de lokale markt gekeken, dus tenzij je echt heel goed bent en iets te bieden hebt dat tienduizenden Amerikanen in je vakgebied niet kunnen bieden wordt het denk ik moeilijk.

En zeker met het huidige klimaat in de VS met alle massa-ontslagen is er daar veel aanbod qua werkvolk.

Zelf hoop ik later dit jaar te mogen spreken en een workshop te mogen hosten in Canada, met de hoop dat daar weer het een en ander uit voortkomt. Zie ik als een investering (alhoewel de onkosten prima worden gedekt door de organisatie, anders zou ik er niet aan beginnen).

[ Voor 8% gewijzigd door sebasd op 17-02-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:17
Ik heb een vraag over de rittenadministratie bij het zakelijk gebruik van de privé auto.
De app die ik daarvoor gebruik vraagt om de begin en eindstand van de rit.
Nu was het mijn idee (oorspronkelijk) om alleen mijn zakelijke ritten bij te houden.
Om de kilometerstanden sluitend te krijgen zou dat ook beteken dat je de privé ritten bij moet gaan houden, dus mijn partner ook.
De app staat niet toe dat (lijkt erop) dat zakelijke rit A eindigt bij stand 140.065, en dat zakelijke rit B begint bij stand 140.200 omdat privé rit C daar nog tussen heeft gezeten.

Hoe doen jullie dit? Toch je partner maar aankijken om het bij te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:02
badkuip schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:08:
Ik heb een vraag over de rittenadministratie bij het zakelijk gebruik van de privé auto.
Nu was het mijn idee (oorspronkelijk) om alleen mijn zakelijke ritten bij te houden.
Om de kilometerstanden sluitend te krijgen zou dat ook beteken dat je de privé ritten bij moet gaan houden, dus mijn partner ook.
De app staat niet toe dat (lijkt erop) dat zakelijke rit A eindigt bij stand 140.065, en dat zakelijke rit B begint bij stand 140.200 omdat privé rit C daar nog tussen heeft gezeten.

Ik hou het niet bij voor de BTW alleen voor de 19 cent de kilometer vergoeding. BTW vraag ik niet terug. Kost teveel moeite voor ongeveer 150 euro per jaar. Althans dat was het vorig jaar voor mij. Heb dus geen kilometerstand nodig van de auto.

[ Voor 7% gewijzigd door Alive11 op 18-02-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zelf hield ik het maandelijks bij in een spreadsheet op basis van mijn agenda. Alleen bij onderhoud en jaarwisseling even ijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@Alive11 ik wist niet dat je in dat geval de kilometerstanden niet hoefde te noteren. Komende week eens meenemen in het overleg met de boekhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Ander stuk software nemen die wel het 'gat' als privé aan kan merken?

De 19 cent, nu 21 cent, heeft niets te maken met kilometerstanden. Die mag je ook aan jezelf uit keren als je een andere auto, fiets of helikopter gebruikt dan het standaard voertuig. Voor de BTW moet je wel kilometerstanden bij houden omdat dit specifiek voor dat ene vervoermiddel geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik zou een lijst in de auto leggen en daarop de kms noteren per rit. De begin en de eindstanden zijn toch niet relevant, alleen de gereden km's. Je zou zelfs achteraf per afspraak via een navigatiepakket kunnen doen. Zo gaat dat ook met de declaratie modules bij (grote) bedrijven. Toen ik daar werkte hoefde ik om te kunnen declareren alleen de start en einde postcode in te vullen. De tool berekende het automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:02
badkuip schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:35:
@Alive11 ik wist niet dat je in dat geval de kilometerstanden niet hoefde te noteren. Komende week eens meenemen in het overleg met de boekhouder.
Zoals @jadjong aangeeft. Kilometerstanden bijhouden is niet verplicht voor je 21cent de kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik boek alleen de zakelijke ritten. Eind van het jaar weet ik de verhouding privé/zakelijk en dan vraag ik alsnog te btw terug via een suppletie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Nee, waarom denk je dat? Daarnaast, wat Deveon zegt, MS is nog geen Meta/Alphabet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test1000brussel
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-02-2024
Hoi,

Een vraagje.
Momenteel als bediende aan het werk.
Loon : 5.750 euro bruto/maand
Wagen met tanktkaart
Hospitalistatie en groepsverzekering.

Kan als zelfstandige aan de slag en mag 120.000 euro/jaar (incl BTW) aanrekenen.

Komt dit overeen met hetgeen ik nu verdien ?

Ik weet dat het moeilijk te vergelijken is maar heeft iemand een idee hoeveel per maand als bediende het is als je 120.000 incl BTW mag aanrekenen ?

THx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
test1000brussel schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:55:
Hoi,

Een vraagje.
Wagen met tanktkaart

Kan als zelfstandige aan de slag en mag 120.000 euro/jaar (incl BTW) aanrekenen.

Ik weet dat het moeilijk te vergelijken is maar heeft iemand een idee hoeveel per maand als bediende het is als je 120.000 incl BTW mag aanrekenen ?

THx
Je krijgt dan ongeveer (120000 / 1.21) / 12 = 8264 bruto per maand binnen.
Maar let als zelfstandige heb je ook meer kosten: boekhouding, AOV, pensioen etc moet je zelf betalen en je hebt ook minder zekerheid waarvoor je een buffer moet opbouwen.

Je zou je kosten eens op een rijtje moeten zetten om het te kunnnen vergelijken met loondienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 18:03
Marc3l schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:01:
[...]

Ik wil best tijd investeren in gesprekken en code van eigen projecten te laten zien.
Mijn huidige klant stelt het ook verplicht, een test dan. Ik vind er ook wel e.e.a. van, en anderen ook, maar ik kan daar ook niet veel aan veranderen helaas.. er zijn gewoon slechte ervaringen geweest in het verleden en nu is het proces geworden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
Hoi,

Een vraagje.
Wagen met tanktkaart

THx
Ik denk dat het verschil minimaal is. Als je verzekering, auto en andere voordeeltjes wegvallen valt het kwartje misschien wel de verkeerde kant op... (zeker als je n keertje ziek bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De BTW kan je vergeten, dan blijft er nog 99K over.
99000 per jaar is 8260 per maand. Trekdaar je huidige bruto salaris vanaf en je hebt 2500 bruto per maand 'over' voor de auto, brandstof, bovengenoemde dingen als verzekeringen&pensioen, vakantiegeld/13e maand/winstuitkering zoals je die in loondienst misschien krijgt en nog een beetje spaargeld voor de maanden dat je geen werk hebt.
Ik heb geen idee wat een bediende doet (gezien het salaris geen restaurant :P) dus misschien zijn er nog meee kosten aan verbonden in diensten of materialen die je geacht wordt te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Hangt er een beetje vanaf, maar vermits je naam Brussel bevat veronderstel ik dat het over België gaat.
In BE kom je dan bij een BV terecht waarmee je zoveel mogelijk loon uitgesteld uitbetaald met dividenten en dergelijke. Die 120k is normaal excl BTW. Ik zie nu dat je er expliciet incl BTW bij hebt staan, dan zou ik precies toch nog onderhandelen.
In BE kan je ook verschillende kosten op de zaak zetten wat het voordeliger maakt (computer, tablet, koffiezet, stofzuiger, relatiegeschenken (bv wijn)).
Ga eens met een boekhouder praten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
jadjong schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:21:
Ik heb geen idee wat een bediende doet (gezien het salaris geen restaurant :P)
Een 'bediende' is niet meer als het Belgische woord voor (kantoor) werknemer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:27
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

Bron:
Ja snap het uit de klant gedachte wel maar met gratis werken loop alleen jij het risico, niet zo fair.
Zoals eerder geschreven hier, daar is toch ook de proefperiode/termijn voor.

Aan de hand van eerdere code / projecten, of vragen hoe je probleem x gaat oplossen kunnen ze toch ook inschatten wat je kan. Zoals ik eerder al schreef, als ik echt aan het prutsen ben dan zal ik dat ook aangeven en uiteraard niet betaald hoeven worden voor het werk. Ik doe dit werk al een tijdje dus weet ook op welke opdrachten ik reageer / wat ik kan.
Als ik echt een junior zou zijn dan zou ik er geen probleem mee hebben.

Zoek nu ook een opdracht voor +/ 2 dagen in de week, denk dat dat nog wel eens lastig kan worden.
Heb je al wat gevonden?
ID-College schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:01:
[...]

Mijn huidige klant stelt het ook verplicht, een test dan. Ik vind er ook wel e.e.a. van, en anderen ook, maar ik kan daar ook niet veel aan veranderen helaas.. er zijn gewoon slechte ervaringen geweest in het verleden en nu is het proces geworden..
lastig inderdaad, als je echt om werkt staat te springen en niets hebt heb je denk ik ook geen keuze.
Ik heb wel de luxe dat ik bij mijn oud werkgever als oproepkracht 2 dagen in de week mag bijspringen.

[ Voor 14% gewijzigd door Marc3l op 19-02-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Marc3l schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:26:
[...]

Ja snap het uit de klant gedachte wel maar met gratis werken loop alleen jij het risico, niet zo fair.
Zoals eerder geschreven hier, daar is toch ook de proefperiode/termijn voor.

Aan de hand van eerdere code / projecten, of vragen hoe je probleem x gaat oplossen kunnen ze toch ook inschatten wat je kan. Zoals ik eerder al schreef, als ik echt aan het prutsen ben dan zal ik dat ook aangeven en uiteraard niet betaald hoeven worden voor het werk. Ik doe dit werk al een tijdje dus weet ook op welke opdrachten ik reageer / wat ik kan.
Als ik echt een junior zou zijn dan zou ik er geen probleem mee hebben.

Zoek nu ook een opdracht voor +/ 2 dagen in de week, denk dat dat nog wel eens lastig kan worden.
Heb je al wat gevonden?

[...]

lastig inderdaad, als je echt om werkt staat te springen en niets hebt heb je denk ik ook geen keuze.
Ik heb wel de luxe dat ik bij mijn oud werkgever als oproepkracht 2 dagen in de week mag bijspringen.
Op zich kan je altijd nee zeggen. De klant wil eerst de test, dan de gesprekken. Dat doe ik liever niet, want wellicht is er helemaal geen wederzijdse match. Ik kijk het eerste gesprek aan, en noem dat dit verplicht is (en er zelf weinig aan kan veranderen). Zelfs mensen die voorheen al jaren bij ze hebben gewerkt moeten t nog :') proces. Krijg je bij die corporates.

Overigens bij mijn vorige klant hetzelfde verhaal. Je hebt als zzper de keuze t niet te doen, maar dan kunnen we helaas niet verder. Zeker als mensen een actieve github hebben en onderhouden en er genoeg code te bestuderen valt snap ik dat het heel krom voelt. Opdrachten doen tegen 0 tarief (rabobank praktijken) heb ik nog niet meegemaakt. Dat zou ik ook niet doen iig, dat gaat mij te ver..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 21:03
Ik wil graag bij mijn klanten automatische incasso gaan aanzetten en als ze dat niet doen, een bepaald bedrag vragen voor handmatige overboekingen. Beetje zoals de grote partijen dat ook doen.

Ik weet alleen niet of dit zo mag of dat er bepaalde regels over zijn. Weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Jogai schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:31:
[...]

Nee, waarom denk je dat? Daarnaast, wat Deveon zegt, MS is nog geen Meta/Alphabet.
Open vraag, zonder ondertoon. Zelf gebruik ik ook office365 maar vraag me wel eens af in hoeverre MS mee leest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 18:05

ralpje

Deugpopje

RonaldHeirbaut schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Open vraag, zonder ondertoon. Zelf gebruik ik ook office365 maar vraag me wel eens af in hoeverre MS mee leest.
https://privacy.microsoft.com/nl-nl

Dan moet je ze natuurlijk wel op hun blauwe ogen geloven, maar dat is bij elke cloudprovider zo.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nee. Wel 1 gesprek gehad, maar daar zochten ze meer een teamlead/grote-mond-type, en ik ben meer een bouwer. Ik heb m'n net verbreed, en reageer niet alleen op iOS maar nu ook op embedded software opdrachten (mijn oude specialisatie), maar hou er nu rekening mee dat ik maandenlang zonder project zit. Uitgaven zijn teruggeschroefd, abonnementen afgezegd, enz.

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 19-02-2023 14:54 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Zo lang je niet met experimentele medicatie, energie, chipproductie of andere geopolitiek gevoelige zaken bezig houdt zou ik mij daar niet zo druk om maken. Microsoft heeft enorm veel te verliezen wanneer jou vraag aannemelijk wordt. Zag bijvoorbeeld ook het debacle van Google in het onderwijs toen bleek dat ze niet compatibel waren met GDPR. In diezelfde tijd heeft de rijksoverheid een direct contract gesloten met Microsoft waar overheidsinstanties op kunnen inhaken. De voorwaarden hiervan wijken wel af van wat commerciële partijen mee akkoord moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53
3DDude schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:58:
[...]

is het niet gewoon een marketing dingetje van freelance.nl dat je gauw de opdracht via hun moet doen. gooien hun er nog wel een berg op ofzo.. :O
Ik vind voor mijn vakgebied sowiezo het aantal opdrachten via Freelance erg dun (pmo , grote trajecten). Ik had ongeveer 4 serieuze opties begin januari en nu gestart met een mooie klus voor dit jaar. Alle vier via brokers.
Ik heb het idee dat helaas veel bedrijven zijn afgehaakt van eigen platforms of via recruiting Freelance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:30

Yucon

*broem*

Hoi,

Een vraagje.
Wagen met tanktkaart

THx
Ik vind de verhouding tussen je huidige loon en je max omzet naar nederlandse maatstaven al erg karig. Van wat ik om me heen hoor begrijp ik dat dat in belgie nog wat ongunstiger ligt omdat je daar verplicht mee zou moeten blijven betalen aan werknemerslasten waar je zelf geen voordeel meer van hebt, en dan valt het dus nog minder aantrekkelijk uit.

Daarnaast klinkt het als een verkapt dienstverband. Ik weet niet hoe de regels in dat opzicht in belgie zijn maar dat is ook iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
ralpje schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:31:
[...]

https://privacy.microsoft.com/nl-nl

Dan moet je ze natuurlijk wel op hun blauwe ogen geloven, maar dat is bij elke cloudprovider zo.
Tja, als de voordelen groot genoeg zijn worden zaken vaak overtreden. Kijk maar naar de boetes die de EU oplegt. Maar voor de googles is het vooral belangrijk om marktleider te blijven, zelfs als dat over enkele jaren flinke boetes oplevert. Ze drukken concurrentie uit de markt, daar gaat die boete over een aantal jaren niks meer aan veranderen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 18:26

_Arthur

blub

BiLLY_daKid schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:37:
Ik vind voor mijn vakgebied sowiezo het aantal opdrachten via Freelance erg dun (pmo , grote trajecten).
In de organisatie waar ik voor werk zijn ongeveer alle Project Managers er uitgewiebert: alles via Agile en Scum. Enkele zijn Product Owners geworden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
_Arthur schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:04:
[...]

In de organisatie waar ik voor werk zijn ongeveer alle Project Managers er uitgewiebert: alles via Agile en Scum. Enkele zijn Product Owners geworden.
Dus die gaan hetzelfde doen als ze al deden maar nu met een Jira board en een dagelijkse standup, en dan noemen ze zichzelf Agile ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
JEightyFive schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:27:
[...]

Dus die gaan hetzelfde doen als ze al deden maar nu met een Jira board en een dagelijkse standup, en dan noemen ze zichzelf Agile ;(
Je vergeet de semi mandatory multiple choice certifcatie, ik ken er al 3 die binnen een week CSM (Certified Scum Master) zijn geworden en weer vrolijk verder facturen sturen. :+

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Krystman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:07:
[...]

Je vergeet de semi mandatory multiple choice certifcatie, ik ken er al 3 die binnen een week CSM (Certified Scum Master) zijn geworden en weer vrolijk verder facturen sturen. :+
Afbeeldingslocatie: https://imageproxy.ifunny.co/crop:x-20,resize:640x,quality:90x75/images/d04c187f62a0a484bdfe069866a24094ff4ba3c71d56bacdebb32dc4b99d2f08_1.jpg

Die heb ik ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
Haha, nee je "gaat met de flow" en je probeert jezelf zo goed mogelijk relevant te houden. Ik heb hem ingepland voor eind dit jaar 8)

⊗ Bekend met werken in een agile organisatie

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbos
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-06 09:02
Hi Tweakers

Bij mijn huidige werkgever ben ik twee jaar geleden van contractor omgezet naar werknemer. Ik heb onduidelijkheid op een vast dienstverband en eigenlijk wil ik weg - ik voel me bij mijn huidige werkgever niet echt op mijn plek. Veel bureaucratie. Voordat ik werknemer ben geworden ben ik ruim 13 jaar contractor geweest en dat beviel prima. Ik ben destijds vooral in loondienst gegaan om mijn uitdagende opdracht af te maken (lead architect implementatie 14000 users project management / timetracking etc systeem). Ik was na drie jaar werken hieraan er een beetje klaar mee en ben op de Power BI toer gegaan. Het Power BI team blijkt nu naar India verplaatst te worden en dientengevolge mijn contract issues.

Het afgelopen jaar heb ik dus veel met Power BI gedaan - of eigenlijk vooral de datalaag onder Power BI. Opzetten van een MSSQL Database / Datawarehouse, bijbehorende ETL jobs / schedule. Implementatie RLS, koppelen Azure / AD Groups. Opzetten Power BI Gateway. En last but not least een beetje dax in de reports zelf. Ik ben niet zo'n fan van dax omdat ik wat oude rapporten van iemand anders over heb genomen en dat was een schoolvoorbeeld van spagetticode. Ik probeer al veel in de data laag op te lossen, maar in dax kan het vast ook veel beter, netter, onderhoudbaarder.

Het Power BI werk was mooi om te doen en ik overweeg om dit te gaan doen als zzp'er.

Nu mijn vragen.

1. Op basis van mijn beschrijving hierboven, wat zijn mijn blindspots in wat ik al dan niet kan? Ik heb immers maar bij 1 bedrijf Power BI ervaring (maar wel andere reportingtools, BO, JasperSoft, etc ).
2. Kan ik beter in steken op 'Data Architect' rollen of meer op 'Power BI developer'. Data is de kern van de zaak en waar ik goed in ben, Power BI is echter de naamdrager.

Oh, mijn BV is nog actief, ik kan zo starten :-) Nu ik dit schrijf merk ik dat ik er zin in heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

Krystman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Haha, nee je "gaat met de flow" en je probeert jezelf zo goed mogelijk relevant te houden. Ik heb hem ingepland voor eind dit jaar 8)

⊗ Bekend met werken in een agile organisatie
Het is leuke vulling voor je CV / LI, niet meer dan dat :P

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:22
[...]

Mensen die CSM zijn maar niet PSM (Professional Scrum Master) zijn kan je niet serieus nemen..
* RichieB rent snel weg

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:50
Freeaqingme schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:42:
[...]

Begrijp ik dat je die vragenlijst alleen moet invullen als je een eenmanszaak hebt, en niet als je een BV hebt?
Voor de broker die dat nu vraag: ja

Maar dit lijkt weer een erfenis te zijn uit de webmodule, want die werkte ook alleen voor eenmanszaken.

Het is een groot samenraapsel van niet juridische zaken, oude, vervallen wetten (VAR) in de hoop iets ver DBA te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Ander puntje, voor degene met een BAV. Moet jullie ook elk nieuw project aanmelden of laten controleren? Ik word een beetje gaar van ZP Zaken. Eerst wel, dan weer niet. Nu weer alleen verzekerd bij vooraf akkoord (leuk, ik zal ze elke lead waar ik op gesprek ga even schriftelijk akkoord vragen >:) )

Ik wil een polis waar ik niet bij na hoef te denken en gewoon een tweede project kan draaien zonder dat de verzekeraar in paniek raakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 18:26

_Arthur

blub

Ik ben er na x-jaren nog steeds niet achter wat een Scrum Master uberhaupt toevoegd aan een team 8) Behalve dan wat simpele administratieve taken utivoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
fry77 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:46:
[...]

Voor de broker die dat nu vraag: ja
Grappig. Want je zou met een NV in theorie net zo goed een niet-zelfstandige ZZP'er kunnen zijn. Dus als je pech hebt en met deze reden een BV optuigt heb je kans dat de volgende partij je alsnog diezelfde vragen gaat voorleggen.
fry77 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:48:
Ander puntje, voor degene met een BAV. Moet jullie ook elk nieuw project aanmelden of laten controleren? Ik word een beetje gaar van ZP Zaken. Eerst wel, dan weer niet. Nu weer alleen verzekerd bij vooraf akkoord (leuk, ik zal ze elke lead waar ik op gesprek ga even schriftelijk akkoord vragen >:) )

Ik wil een polis waar ik niet bij na hoef te denken en gewoon een tweede project kan draaien zonder dat de verzekeraar in paniek raakt.
Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik zit bij Hiscox voor m'n BAV, en die verzekeren gewoon alles zolang ik onder een bepaalde omzet blijf. En het moet ongetwijfeld wel in het verlengde liggen van het soort werkzaamheden dat ik bij het aanmelden heb aangegeven. Als ik spontaan als houthakker aan de slag ga denk ik dat Hiscox heel hard lacht (maar niets uitkeert) als er een boom op m'n hoofd geland is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Freeaqingme schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Grappig. Want je zou met een NV in theorie net zo goed een niet-zelfstandige ZZP'er kunnen zijn. Dus als je pech hebt en met deze reden een BV optuigt heb je kans dat de volgende partij je alsnog diezelfde vragen gaat voorleggen.

[...]

Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik zit bij Hiscox voor m'n BAV, en die verzekeren gewoon alles zolang ik onder een bepaalde omzet blijf. En het moet ongetwijfeld wel in het verlengde liggen van het soort werkzaamheden dat ik bij het aanmelden heb aangegeven. Als ik spontaan als houthakker aan de slag ga denk ik dat Hiscox heel hard lacht (maar niets uitkeert) als er een boom op m'n hoofd geland is.
ZP Zaken polis is ook een Hiscox polis dacht ik. Overblijfsel uit een HeadFirst opdracht. Nooit opgezegt omdat het nooit een issue opleverde.

Deze is ook leuk:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:17

TMC

dbos schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:33:
Hi Tweakers

Bij mijn huidige werkgever ben ik twee jaar geleden van contractor omgezet naar werknemer. Ik heb onduidelijkheid op een vast dienstverband en eigenlijk wil ik weg - ik voel me bij mijn huidige werkgever niet echt op mijn plek. Veel bureaucratie. Voordat ik werknemer ben geworden ben ik ruim 13 jaar contractor geweest en dat beviel prima. Ik ben destijds vooral in loondienst gegaan om mijn uitdagende opdracht af te maken (lead architect implementatie 14000 users project management / timetracking etc systeem). Ik was na drie jaar werken hieraan er een beetje klaar mee en ben op de Power BI toer gegaan. Het Power BI team blijkt nu naar India verplaatst te worden en dientengevolge mijn contract issues.

Het afgelopen jaar heb ik dus veel met Power BI gedaan - of eigenlijk vooral de datalaag onder Power BI. Opzetten van een MSSQL Database / Datawarehouse, bijbehorende ETL jobs / schedule. Implementatie RLS, koppelen Azure / AD Groups. Opzetten Power BI Gateway. En last but not least een beetje dax in de reports zelf. Ik ben niet zo'n fan van dax omdat ik wat oude rapporten van iemand anders over heb genomen en dat was een schoolvoorbeeld van spagetticode. Ik probeer al veel in de data laag op te lossen, maar in dax kan het vast ook veel beter, netter, onderhoudbaarder.

Het Power BI werk was mooi om te doen en ik overweeg om dit te gaan doen als zzp'er.

Nu mijn vragen.

1. Op basis van mijn beschrijving hierboven, wat zijn mijn blindspots in wat ik al dan niet kan? Ik heb immers maar bij 1 bedrijf Power BI ervaring (maar wel andere reportingtools, BO, JasperSoft, etc ).
2. Kan ik beter in steken op 'Data Architect' rollen of meer op 'Power BI developer'. Data is de kern van de zaak en waar ik goed in ben, Power BI is echter de naamdrager.

Oh, mijn BV is nog actief, ik kan zo starten :-) Nu ik dit schrijf merk ik dat ik er zin in heb.
Data architect is wel wat vaag. Is BI-developer niet concreter en logischer? Je doet ETL en maakt dashboards, dat is wat ik versta onder BI. Volgens mij heb je dan de opdrachten wel voor het uitkiezen.

Over het feit dat je alleen Power BI kent zou ik me geen zorgen maken. Naar mijn mening lijken alle tools in meer of mindere mate op elkaar en zit de toegevoegde waarde zelden in specifieke kennis van tool X maar veel meer in conceptueel snappen hoe je data modelleert en dit in de praktijk goed kunnen toepassen.

[ Voor 6% gewijzigd door TMC op 20-02-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
Volgende week woensdag begin ik aan mijn nieuwe opdracht, maar heb helaas nog geen overeenkomst.

Sinds begin vorige week al bij de recruiter begonnen over de overeenkomst. Die heeft het doorgeschoven naar de betreffende accountmanager. Daar kwam ik achter nadat die accountmanager zelf donderdagochtend belde om me dit te melden en meteen een KvK-uittreksel bij mij opvroeg die ik met spoed zou moeten leveren.
Omdat ik geen beeld heb van een overeenkomst heb ik hem gevraagd om een voorbeeld daarvan toe te sturen. Donderdag geen mail, vrijdag achteraan gebeld, zou hij vrijdagavond toesturen. Helaas niets. Zaterdag nog een reminder per whatsapp gestuurd, maar tot vandaag geen bericht.

Ik baal er ontzettend van. Ik had er afgelopen weekend even graag doorheen gebladerd. Ik voel steeds meer druk op mijn schouders omdat er steeds minder tijd is voor vragen en aanpassingen.

Met de klant heb ik vrijdag contact gehad. Met haar afgesproken dat ik ze morgenochtend informeer over de voortgang.

Ik baal ervan. Misschien komt het wel doordat ik zelf niet zo in elkaar zit en dat collega's meteen verder help met zoiets simpels.

Zo'n concept of voorbeeld-contract zouden ze toch zo moeten kunnen oplepelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@badkuip Ken het gevoel, alleen dan met een verlenging die maar niet officieel doorkwam. Uiteindelijk komt het wel goed maar zulke stomme dingen kunnen mij ook enorm irriteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@badkuip Laat je niet gek maken. Een contract is pas een contract als er twee handtekeningen onder staan. Houd intussen de klant op de hoogte en meld dat je misschien niet volgende week woensdag al kan beginnen, maar dat je je best doet om jouw zaken zo snel mogelijk rond te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:22
@badkuip Inderdaad: vooral de eindklant laten weten dat jij wel wilt maar de recruiter op zich laat wachten. Misschien door laten schemeren dat je ook wel direct een contract wil afsluiten?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@badkuip vooral de eindklant laten weten dat de recruiter laks is en dat je niet kan starten voordat dit geregeld is. Daarnaast die recruiter/tussenpartij laten weten dat je niet eerder start voordat het contract rond is en dat het hun dus ook extra geld kost.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Zelf zou ik niet gaan vingerwijzen naar de recruiter. Dat kan een klant zelf wel. Houd het bij de feiten aan jouw kant. Of de recruiter laks is, wacht op een overeenkomst van de klant zelf, op bepaalde dagen niet werkt, ziek is of een andere privé-omstandigheid: dat weet je niet. NIVEA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:32
Daarnaast, de inzet start pas over 10 dagen. Bij mij is het altijd last minute werk. :-) Krijg ik verder geen stress van hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Ik ben nu nog aan het marchanderen over een contract dat de 15ew in had moeten gaan :D

Nou ja, oorspronkelijk ging ik uit van 1-3. Iig zijn de accounts en pasjes aan de kant van de klant al gereed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:05:
Zelf zou ik niet gaan vingerwijzen naar de recruiter. Dat kan een klant zelf wel. Houd het bij de feiten aan jouw kant. Of de recruiter laks is, wacht op een overeenkomst van de klant zelf, op bepaalde dagen niet werkt, ziek is of een andere privé-omstandigheid: dat weet je niet. NIVEA
Dit inderdaad, meestal is het juist de opdrachtgever die vertraagd. Tussenpersoon is niet zoveel werk.

In principe zouden ze wel alvast de overkoepelende overeenkomst kunnen sturen dat enkel de opdracht specifieke termijn/tarief getekend hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mijn opdracht (3 maanden werk) zit er alweer op en er is nooit een definitief contract ondertekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Mooiste klus die ik ooit had was bij een agrarisch gelieerd bedrijf hier midden op de Veluwe. Overeenkomst met een handdruk. Het enige bedrijf waar ik NOOIT gedoe mee heb gehad.

Verder is ook mijn ervaring dat de bottlenek vaak bij de klant zelf ligt. Niet zozeer de mensen die jij sprak of voor wie jij gaat werken, maar het inkoopburo, administratie (SAP werkt niet mee en zo) of een manager van een andere afdeling die nog een plasje wil doen erover. Zelden is het de recruiter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hayertjez
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 13:33
Heeft iemand ervaring of tips waar er opdrachten worden aangeboden voor een variabele werklast tot maximaal 3,5 dagen per week? Het is vaak fulltime wat ik tegenkom.

[ Voor 13% gewijzigd door Hayertjez op 20-02-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:57
Hayertjez schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:17:
Heeft iemand ervaring of tips waar er opdrachten worden aangeboden voor een variabele werklast tot maximaal 3,5 dagen per week? Het is vaak fulltime wat ik tegenkom.
Is voor mij ook interessant om te weten, niet voor mezelf maar voor mijn leerlingen die helaas een volle 40u niet gaan trekken.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:13

sebasd

loopt op espresso

Ik doe bijna alleen maar parttime opdrachten en die komen eigenlijk zonder uitzondering uit mijn directe netwerk: "oh, we hebben hier in het team behoefte aan wat extra kennis" > mailtje of telefoontje mijn kant op.

Recruiters komen meestal alleen maar met aanvragen voor fulltime (32-40 uur per week), via een inhuurdesk die nou eenmaal gewend is aan fulltime inzetten.

Een recruiter moet al echt goed weten wat er bij hun klant speelt om een mogelijkheid voor een parttime klus te herkennen, en tsja, we weten allemaal dat dat niet altijd het geval is.

Zo'n aanvraag komt meestal vanuit de werkvloer / het team zelf en dan is het toch vaak "wie kennen we die ons hier kan helpen?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
@jongetje @RonaldHeirbaut @RichieB @Tylen @figlio del comm bedankt voor de tips.
Morgen maar even afstemmen met de opdrachtgever. Maar hopelijk heeft de recruiter morgenochtend al iets geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Voor de zzp'ers met een bv: Sparen/beleggen voor je pensioen, doe je dat binnen je bv (bijv. met een zakelijke beleggingsrekening) of privé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Sefyu schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:43:
Voor de zzp'ers met een bv: Sparen/beleggen voor je pensioen, doe je dat binnen je bv (bijv. met een zakelijke beleggingsrekening) of privé?
Beide. Verder doe ik ook de nodige investeringen in m'n BV, waarmee ik hoop op lange termijn ook een werkmaatschappij te hebben die op termijn verkoopbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbos
TMC schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:18:
Over het feit dat je alleen Power BI kent zou ik me geen zorgen maken. Naar mijn mening lijken alle tools in meer of mindere mate op elkaar en zit de toegevoegde waarde zelden in specifieke kennis van tool X maar veel meer in conceptueel snappen hoe je data modelleert en dit in de praktijk goed kunnen toepassen.
Helemaal mee eens. Ik heb zelf aardig wat sollicitatiegesprekken afgenomen en tot mijn verbazing (of verbijstering) komen veel jonge geeks met allerlei UI / UX aspecten aan (laagdrempelig, snel, snappy, flashy) terwijl m.i. het allerbelangrijkste is om de gewenste data juist weer te geven en bij voorkeur niet teveel.

Anyhow, BI Developer is een goed idee. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbos
RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:58:
Mooiste klus die ik ooit had was bij een agrarisch gelieerd bedrijf hier midden op de Veluwe. Overeenkomst met een handdruk. Het enige bedrijf waar ik NOOIT gedoe mee heb gehad.
Dat zijn hele mooie mensen. Ik hoorde recent en verhaal van zo'n self-made ondernemer (boerenzoon) die een ander bedrijf had overgenomen. Hij kwam met z'n boekhouder en vrouw aanzetten bij een notaris en de over te nemen partij kwam met 7 juristen / accountants aan. Een transactie van 40 miljoen euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
dbos schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:33:
Hi Tweakers

Nu mijn vragen.

Wat nog niet helemaal duidelijk is of je met processen en mensen wil werken. Niet iedere IT-er wil processen vormgeven en met eindgebruikers aan de slag. Ik ben bijvoorbeeld ook meer een business analist dan een data analist, ik help bedrijven processen te verbeteren en in kaart te brengen en te ondersteunen met Power BI.

Power BI samen met Tableau zijn eigenlijk de belangrijkste, qlik is dat al een tijdje niet meer. Aangezien power bi veel goedkoper is om in te stappen neemt die snel in populariteit toe.... dat is iig wat ik zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
dbos schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:28:
[...]

Dat zijn hele mooie mensen. Ik hoorde recent en verhaal van zo'n self-made ondernemer (boerenzoon) die een ander bedrijf had overgenomen. Hij kwam met z'n boekhouder en vrouw aanzetten bij een notaris en de over te nemen partij kwam met 7 juristen / accountants aan. Een transactie van 40 miljoen euro.
Ik denk dat ik bij 40 miljoen er ook niet met een handdruk vanaf kwam. Bovendien ging het niet over een overname. Bedrijf is overigens in die tijd wel overgenomen door Van Drie. Toen ik later nog eens kwam kreeg ik wel een contractje. Prima, kort en bondig zonder flauwekul.
Een man een man, een woord een woord. Maar dat werkt alleen bij kleine transacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
Ik vertel aan iedere opdrachtgever dat ik liever part time werk omdat het anders veel te snel gaat voor de organisatie. Meestal werk ik voor 3 klanten, als er dan 1 in de afrondende fase zit, tijd voor een nieuwe....dan kan ik hier en daar wat meer uren maken... Vergt wel wat meer schakelen voor jezelf.... maar mss helpt dit om een opdrachtgever te overtuigen, ligt ook een beetje aan het type werk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbos
coldasice schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:07:
[...]

Wat nog niet helemaal duidelijk is of je met processen en mensen wil werken. Niet iedere IT-er wil processen vormgeven en met eindgebruikers aan de slag. Ik ben bijvoorbeeld ook meer een business analist dan een data analist, ik help bedrijven processen te verbeteren en in kaart te brengen en te ondersteunen met Power BI.

Power BI samen met Tableau zijn eigenlijk de belangrijkste, qlik is dat al een tijdje niet meer. Aangezien power bi veel goedkoper is om in te stappen neemt die snel in populariteit toe.... dat is iig wat ik zie...
Ik zie een ontwikkelprocess van rapportages vaak als
1 requirements
2 data verzameling en finetuning voor rapport
3 bouw rapport
4 ingebruikame (rechten, uitrol etc)
5 beheer (en verdere ontwikkeling)

Mijn interesse gaat inderdaad uit naar stap 1, 2 en 3. Vooral 1 & 2 eigenlijk. Het gaat me aardig af en omdat ik veel technische ervaring heb lukt het me ook om hard core developers de goede kant op te sturen. Dat vind ik juist leuk. Merkwaardig genoeg heb ik tegenwoordig meer plezier in het gebruiken van de kwaliteiten van andere mensen dan het perse zelf willen doen wat ik als techneut erg had.

Power BI is inderdaad een goede propositie omdat veel bedrijven al iets hebben van Microsoft. Ik werk momenteel ook hoofdzakelijk met Azure Groups (hoewel, ik heb eigenlijk nog maar 1 groep over na de implementatie van RLS waarbij we alle rechten van een identity en access mgmt systeem krijgen en de gebruikers data zien op basis van deze rechten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Power BI lijkt wel het nieuwe magische keyword ja anno 2023. LinkedIn staat er vol mee bij mij :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Ik heb in het verleden een opdracht van 2 à 3 per week aangenomen. Klant had behoefte aan een heel specifiek profiel waar ik aan voldeed, maar ik kon geen fulltime opdracht doen destijds. Door het specifieke profiel ging de klant toch akkoord met parttime.
Ideaal vond ik het uiteindelijk niet echt. De afdeling waar ik de opdracht voor uitvoerde werkte vooral fulltime en via de agile/scrum werkwijze. Dus moest iedereen er steeds rekening mee houden dat ik niet bij alle religieuze scrum meetings aan kon sluiten. An sich niet erg, maar na een maand of 4 begon ik het irritant te vinden dat ik steeds weer moest uitleggen dat ik toch echt parttime werkte...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coldasice
ID-College schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:09:
Power BI lijkt wel het nieuwe magische keyword ja anno 2023. LinkedIn staat er vol mee bij mij :')
Er zijn nogal wat bedrijven die geven iedereen een power bi licentie en denken daarmee iedereen analist te maken... alsof iedereen met het gereedschap van een loodgieter ook een echte loodgieter is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
coldasice schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 06:14:
[...]

Er zijn nogal wat bedrijven die geven iedereen een power bi licentie en denken daarmee iedereen analist te maken... alsof iedereen met het gereedschap van een loodgieter ook een echte loodgieter is...
Net zo nuttig als de certificaten die worden uitgegeven om je een cloud expert te maken omdat je weet waar SAAS voor staat en waarmee je gewillig honderden euro's inlevert om gratis een product te mogen promoten.

Daar staat LinkedIn ook vol mee :X
* Stukfruit rent ook alvast, zoals sommigen eerder in dit topic al deden :P

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Het is inbegrepen in de M365 E5 licentie. Als je de security zaken daaruit toch nodig hebt kan je net zo goed iedereen PowerBi geven. Typisch Microsoft manier om, over het algemeen, met een inferieur product marktaandeel te veroveren.

Als werknemer heb ik liever ook toegang tot het gereedschap ondanks dat ik geen loodgieter ben. Je hoeft geen loodgieter te zijn om even een moer of bout aan te draaien. Ik kom met Adobe regelmatig tegen dat iedereen naar die ene collega op de afdeling gaat omdat die een licentie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Als ik het vragen mag; Wat is een goed alternatief voor PowerBI dat je zelf kan hosten? Zoek voor mn 'side/saas' project nog iets waarmee ik makkelijk grafieken/rapporten in elkaar kan zetten op basis van mn eigen database, en die wil ik dan embedden in mijn eigen project (liefst via api). Wat ik weet van PowerBI is dat je vreselijk veel moet betalen als je de rapporten embedded wil hebben op basis van de live data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:26
Jogai schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:14:
Als ik het vragen mag; Wat is een goed alternatief voor PowerBI dat je zelf kan hosten? Zoek voor mn 'side/saas' project nog iets waarmee ik makkelijk grafieken/rapporten in elkaar kan zetten op basis van mn eigen database, en die wil ik dan embedden in mijn eigen project (liefst via api). Wat ik weet van PowerBI is dat je vreselijk veel moet betalen als je de rapporten embedded wil hebben op basis van de live data.
Iets als de ELK stack misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 17:49
Power BI, mooi spul.
Maar dat is vloeken in de kerk zeker, want closed source, niet Linux, big tech en niet custom genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:16
Misschien zoek je iets als DevExtreme ReportViewer / Reportdesigner? Grapecity biedt iets vergelijkbaars aan met ActiveReports. Beiden wel betaald, maar kunnen denk ik best interessant zijn voor een gemiddelde SaaS

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
[...]

PowerBI is ook niet meer dan een gepimpte excel hé. Vrij logisch om dat aan iedereen die excel heeft, dat ook te geven.

Persoonlijk zie ik er ook weinig graten in om aan iedereen PBI ter beschikking te stellen. Belangrijk is wel om als organisatie de controle over de kpi's en data model te houden. Zoniet kom je terug in de excel-hell terecht waarbij iedereen zijn eigen excelletje heeft en maandelijks nieuwe cijfertjes in trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Hoeveel gebruikers verwacht je te bedienen?
Qlik Sense kan je bijvoorbeeld zelf hosten en embedded verwerken.

Geeft je ook wat meer functionaliteit dan PBI. Live queries zijn niet zo goed ondersteund, maar een 5min update cycle is in principe wel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:41:
[...]

PowerBI is ook niet meer dan een gepimpte excel hé. Vrij logisch om dat aan iedereen die excel heeft, dat ook te geven.

Persoonlijk zie ik er ook weinig graten in om aan iedereen PBI ter beschikking te stellen.
powerbi pro zit al in een o365 e5 license, dus dan is het snel makkelijk om het voor iedereen beschikbaar te stellen. Zo duur is dat niet. Verder heb je het nodig om enig gedeelde dashboards en rapportages in te zien (tenzij je dat voor het bedrijf 'afkoopt' met powerbi premium), dus daarom wordt het vaak in 1 keer aan iedereen beschikbaar gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Freeaqingme schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:01:
[...]

Beide. Verder doe ik ook de nodige investeringen in m'n BV, waarmee ik hoop op lange termijn ook een werkmaatschappij te hebben die op termijn verkoopbaar is.
En hoe heb je dat verdeeld, 50/50, of doe je alleen het deel dat je jaarruimte te boven gaat via je bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier mensen ervaringen met Fring (https://www.fring.work/)? Ziet er best interessant uit.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Jantje2000 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:39:
[...]

Misschien zoek je iets als DevExtreme ReportViewer / Reportdesigner? Grapecity biedt iets vergelijkbaars aan met ActiveReports. Beiden wel betaald, maar kunnen denk ik best interessant zijn voor een gemiddelde SaaS
Ik wil het runtime houden. Eventueel dat klanten zelf ook wat rapportages kunnen maken, maar op zn minst dat ik nieuwe neer kan zetten zonder deployment (Ja, heb CI/CD, en deployment is 'frictionless', maar toch).
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:43:
[...]

Hoeveel gebruikers verwacht je te bedienen?
Qlik Sense kan je bijvoorbeeld zelf hosten en embedded verwerken.

Geeft je ook wat meer functionaliteit dan PBI. Live queries zijn niet zo goed ondersteund, maar een 5min update cycle is in principe wel te halen.
Nog maar 1. En voor zelf hosten moet je contact opnemen, dus ik denk niet dat dat een voordelige optie zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbos
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:41:
[...]
Belangrijk is wel om als organisatie de controle over de kpi's en data model te houden. Zoniet kom je terug in de excel-hell terecht waarbij iedereen zijn eigen excelletje heeft en maandelijks nieuwe cijfertjes in trekt.
Das knap lastig nietwaar. Ik beheer het datamodel op basis waarvan het mgmt beslissingen neemt en ik krijg regelmatig vragen waarom bepaalde data niet klopt. Wat vaak blijkt is dat er wijzingen zijn geweest in een bronsysteem waardoor mijn data niet klopt. Deze ochtend kwam ik er bijvoorbeeld achter dat 1 van de gelinkte systemen geen exchange rate updates meer verwerkt heeft sinds begin 2022 waardoor alles verwerkt is met incorrecte fx rates. Ole Ole niemand heeft wat aangegeven maar ik krijg te horen dat m'n data onjuist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
_Arthur schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:04:
Ik ben er na x-jaren nog steeds niet achter wat een Scrum Master uberhaupt toevoegd aan een team 8) Behalve dan wat simpele administratieve taken utivoeren.
Een persoon met scrummaster titel in je team is vaak een sterke indicatie dat het bedrijf grote problemen heeft met 'agile'. Die persoon is meestal diegene die de rest van het bedrijf met een bezemsteel op afstand moet houden. Met bedrijven waar 'agile' wel gewoon goed werkt, is een junior dev met de SM rol in het team over het algemeen prima. Want dan heb je inderdaad weinig meer te doen dan wat administratieve dingen.

Niks ten nadele van mensen met scrum master titels dus; het is vaak een noodzakelijk kwaad. Het zegt meer over het bedrijf dan over hen.

https://niels.nu

Pagina: 1 ... 384 ... 643 Laatste