Maar je kan zoiets wel aanbieden aan je klanten.RonaldHeirbaut schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:13:
[...]
Jeuj, ik heb iets van 10.000 gebruikers geloof ik. Maar nee, daar gaan ze hier niet intrappen.
Lange termijn schattingen zijn bullshit. Dus de enige manier om dit risicoloos af te dekken is door de inschatting enorm op te blazen. Je hebt dus gegarandeerd tijd over. Ik weet dat heel veel projectbedrijfjes zo werken, de een ethischer dan de andere. Ik heb daar gewoon niks mee.Lycaon schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:32:
Waarom zou het uitschrijven van een 'hoge' offerte t.a.v. de geschatte hoeveelheid werk niet ethisch zijn?
Als jij het fijn vindt werken; lekker doen hoor. Maar ik vind het apart als mensen dit 'meer ondernemend' noemen. Meer geld voor hetzelfde werk vind ik niet per definitie 'meer ondernemend'.
Als een klant dingen fixed price wil, ga ik ze proberen te overtuigen waarom ze met een agile project beter af zijn. Het kost ze minder en de kans dat ze niet krijgen wat ze willen, en wij dus boos uit elkaar gaan, is veel lager. Als ze dat dan nog niet willen dan passen we niet bij elkaar.
https://niels.nu
Ik herken dit wel hoor.. Ik zie ook veel bedrijven webviews implementeren met een heel dun native jasje. Het gros was gewoon webviews. Er zit hooguit een paar knoppen in de native app, maar verder is het gewoon de mobiele site in een extern jasje.Strykeforce schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:44:
[...]
Mobile-first maar dan eerder dus een webapplicatie die mobile-first opgetogen wordt. Echte native apps zie ik maar weinig gemaakt worden. 9 jaar terug zelf ook nog iOS/Android development gedaan maar ik zag zelf hoe meerdere bedrijven de afweging aan het maken waren tussen: wat is de echte meerwaarde van de native app vs kunnen we niet simpelweg een webapp maken die zowel mobile als desktop aan kan.
Dan wordt vaker voor de webapp gekozen omdat de native app geen meerwaarde kan bieden aangezien alles toch op de server opgelagen wordt.
Getuige de lage vraag in de markt naar app developers ook bij m'n voorgaande werkgever. Zie je eigen betoog notabene... de vraag is vele malen hoger in andere hoeken.
Combineer dat met het feit dat apps vrij kostbaar zijn en een gemiddelde gebruiker geen 100en apps installeert.. Daartussen komen is best lastig, want je concurrentie is groot en de kosten zijn dat ook.. Vaak weggelegd voor de grotere jongens en dan wordt er al snel bezuinigd op dit stuk omdat de kosten te hoog zijn, en het rendement/conversie te laag.. Men kiest dan toch te investeren in delen die beter converteren, en dan is de weg naar de mobiele site verbeteren in dat opzicht 2 vliegen in 1 klap (zowel voor desktop als voor mobiel als voor je app als je webviews implementeert)..
Mijn vorige opdrachtgever ging het net zo.
Met alleen Basic kan je niet reageren op opdrachten.Kawa schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:38:
[...]
Je kunt ook Basic kiezen en dan betaal je zelf niks. Alleen de eindklant betaald dan rond de 3euro per gewerkt uur.
De verkoop is zakelijk (b2b) en daar is koppelverkoop gewoon toegestaan. Heb je geen zin in het aangeboden koppel, dan koop je er toch niet?HF kan en mag je niet verplichten om Premium of hoger te nemen bij een opdracht want dat is koppelverkoop.
[...]
Precies: gebruik je eigen netwerk om in contact te komen met de eindklant en spreek dan af dat je niet via Myler/HeadFirst ingehuurd wordt. Simpelste oplossing voor iedereen.Zorg dus voor je gaat reageren dat je contact hebt met de accountmanager van de opdracht
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Het is alleen maar een tip die ik geef hoe je onder Premium uit komt. De stappen die ik aangaf is de manier waarop ik nu met Basic op een klus via HF zit.RichieB schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:19:
[...]
Met alleen Basic kan je niet reageren op opdrachten.
[...]
De verkoop is zakelijk (b2b) en daar is koppelverkoop gewoon toegestaan. Heb je geen zin in het aangeboden koppel, dan koop je er toch niet?
[...]
Precies: gebruik je eigen netwerk om in contact te komen met de eindklant en spreek dan af dat je niet via Myler/HeadFirst ingehuurd wordt. Simpelste oplossing voor iedereen.
HF is sales hé, die proberen gewoon en weten ook dat de meeste ZZPers in de ict makkelijk om te lullen zijn. Maar uiteindelijk willen ze ook de 3 euro niet laten schieten die de eindklant voor een inzet betaald.
Mijn uurtarief is X. Als ik via HeadFirst op een klus zit, is het X+3. Ik heb geen zin in allemaal gedoe, ik reken het gewoon door.
@rool Top, maar zo hou je het wel in stand. Ondernemen is ook: kiezen met wie je zaken doet.
Houdt 'HF Premium' in dat als je een opdracht via HF aanneemt jij zelf 3 euro/uur betaalt aan HF ?rool schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:55:
Mijn uurtarief is X. Als ik via HeadFirst op een klus zit, is het X+3. Ik heb geen zin in allemaal gedoe, ik reken het gewoon door.
Excuses, het was een mislukte poging om een grap te maken over de terugkerende schijnzelfstandigheid/echte ondernemer discussie. Dank voor de lovende trompet!RonaldHeirbaut schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:38:
[...]
Waarom niet?! Dit is echt ondernemen en daarvoor mag best op een loftrompet worden getoeterd.
Dit is een goede vraag waar ik het antwoord helaas ook niet op weet. Hetgeen wat ik doe wat er het meest in de buurt van komt is de applicaties die ik heb, onderhouden via óf een onderhoudscontract met een vaste maandprijs, óf ik laat de klant het risico nemen; als er ooit nog een aanpassing moet worden gedaan na x tijd (soms jaren), dan betaalt hij op dat moment ook met terugwerkende kracht de onderhoudskosten. Soms moet je namelijk frameworks updaten naar een nieuwe major version, en daar word je niet vrolijk van.Ik doe voornamelijk (applicatie)beheer; hoe pas je dat in een fixedprice opdracht?!
Hulde voor jouw instelling, dat meen ik oprecht. Het is iets waar ik mee worstel. Ik zou de winst van het 'overschatten' natuurlijk volledig kunnen pakken maar ik vind dat inderdaad ook onethisch. Vandaar dat ik een groot deel daarvan naar de klant terug schuif. Het gedeelte dat ik als verzekering gebruik probeer ik ook constant/laag te houden, want het is anders gewoon flink profiteren. De klant betaalt gemiddeld dus iets meer, maar dat is eigenlijk een verzekering tegen onverwachte kosten. Dat je voor een verzekering betaalt, is redelijk gangbaar. Hierdoor kan ik dit voor mijzelf verantwoorden, maar kan begrijpen dat je ook dat niet ethisch genoeg/ondernemend vindt. Ik zou het echter niet oneerlijk noemen; ik ben hierover ook transparant naar de klant.Hydra schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:16:
[...]
Ik vind het op twee assen niks. Linksom ligt het risico bij jou. Rechtsom kan je dat opvangen door werk enorm te overschatten, maar dat vind ik onethisch. En ja ik weet dat de meeste bedrijven die fixed price werken dit doen (zelf ook dat soort inschattingen moeten maken) maar ik vind op die manier klanten een poot uitdraaien niet ethisch en zeker niet 'ondernemend'. Ik ben liever gewoon eerlijk en factuureer gewoon de uren die ik maak.
Wat ik merk is dat het voor de mensen (waar ik mee werk) die de budgetten binnen een afdeling beheren, een voorkeur hebben voor fixed-price. Ze kunnen dan goed inschatten wat iets gaat kosten en zeker in de ICT is een project waarbij de kosten in ieder geval een bekend plafond kennen, ook wat waard.
Het is misschien een ietwat anekdotische manier van beredeneren, maar de aanleg van mijn tuin als voorbeeld; dit is iets wat je meestal als particulier doet en dan wil ik graag een offerte met een bepaalde prijs. Dit stelt me in staat om te vergelijken, en te bepalen of het in mijn budget past. Ik heb dan geen voorkeur voor iemand die per uur werkt, omdat het voor mij lastig is om in te schatten hoeveel uur het aanleggen van een tuin kost. Waar ik een nare bijsmaak aan over heb gehouden is iemand die een flinke offerte neerlegde, maar wel veel sneller klaar was dan de offerte deed lijken. Ik haal er voldoening uit om dat zelf eerlijker te doen en in zo'n geval een groot deel van die winst terug te geven aan de klant.
Jazeker. En zonder dat Premium kan je je CV niet aanbieden voor een opdracht. Het is belangrijk om ze HeadFirst te noemen zodat ze naar boven komen in zoekopdrachten.sverzijl schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:08:
[...]
Houdt 'HF Premium' in dat als je een opdracht via HF aanneemt jij zelf 3 euro/uur betaalt aan HF ?
[ Voor 14% gewijzigd door RichieB op 30-01-2023 16:32 ]
Inderdaad. Elke periode stuur ik een factuur van gewerkte uren x mijn tarief naar HF. Daarna krijg ik een factuur van HF (die zij inkoopfactuur noemen) voor het aantal gewerkte uren x 3 euro. Dat wordt verrekend met mijn factuur naar HF.sverzijl schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:08:
[...]
Houdt 'HF Premium' in dat als je een opdracht via HF aanneemt jij zelf 3 euro/uur betaalt aan HF ?
Dat is voor premium, in onderhandeling kan er een ander bedrag worden afgesproken. Bij mij is het 3 euro.
In die 3 euro zit ook een beroeps en bedrijfsaansprakelijkheid verzekering met de juiste bedragen die de opdrachtgever (Ministerie van VWS) wil hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door rool op 30-01-2023 16:33 ]
Interessant. Dus fixed price, als je er onder blijft, geef je een deel terug aan de klant door minder te factureren. Maar als je over je inschatting gaat, draag je wel zelf dat risico? Dat noem ik niet onethisch dat is gewoon dom. Dat is namelijk precies waarom je fixed price doet. Soms zit je er ruim onder, soms wat minder, soms er overheen. Ik zie echt met de beste wil niet wat er onethisch aan is. Als iemand fixed price wil zeg ik ook gewoon wat mijn echte inschatting is, en dat ik er 20% bovenop doe als risico dekking. Hij kan er dan voor kiezen die dekking volledig te pakken (en dus te betalen), of de gok nemen en wel op uurbasis te factureren. Met de kleine kans dat het duurder wordt dan de fixed price opgave maar meestal goedkoper. Als de klant dan toch voor fixed price kiest zie ik niet wat er onethisch aan is.
PS ik reserveer dan ook die tijd incl de 20% extra tijd, dus als ik eerder klaar ben, zit ik ook nog eens met lege uren.
PS ik reserveer dan ook die tijd incl de 20% extra tijd, dus als ik eerder klaar ben, zit ik ook nog eens met lege uren.
[ Voor 6% gewijzigd door Crazy D op 30-01-2023 17:52 ]
Exact expert nodig?
Reageren kan zonder Premium gewoon telefonisch of per mail, en voor sommige opdrachten ook via Select. Uit het verslag van deze rechtszaak van Brainnet tegen HeadFirst en de Gemeente Arnhem (buiten de quote ook best interessant leesvoer):RichieB schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:30:
[...]
Jazeker. En zonder dat Premium kan je je CV niet aanbieden voor een opdracht. Het is belangrijk om ze HeadFirst te noemen zodat ze naar boven komen in zoekopdrachten.
Niet in geschil is namelijk dat het voor een potentiële kandidaat, ook diegenen met ‘slechts’ een Basic-abonnement, steeds mogelijk was om via de telefoon of per e-mail een recruiter te bereiken om op vacatures van de gemeente te reageren.
Naar het oordeel van de rechtbank is er in de periode januari-februari 2020 niets veranderd aan deze werkwijze van HeadFirst. Er heeft slechts een optimalisering van het systeem plaatsgevonden, in zoverre dat vanaf dat moment aan potentiële kandidaten ook de mogelijkheid werd geboden om online - door middel van een enkele “klik” in de portal - via het gratis Basic-abonnement op vacatures van de gemeente te reageren, naast de reeds bestaande mogelijkheden om te reageren via de telefoon of per e-mail.
Hier gaan twee dingen door elkaar denk ik? Hydra doelde met onethisch op fixed price waarbij je bij minder werk, nog steeds het volle bedrag pakt en ook altijd een grote buffer rekent in je initiële prijs.Crazy D schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:37:
Interessant. Dus fixed price, als je er onder blijft, geef je een deel terug aan de klant door minder te factureren. Maar als je over je inschatting gaat, draag je wel zelf dat risico? Dat noem ik niet onethisch dat is gewoon dom.
Ik geef een deel van die meevaller, inderdaad terug aan de klant. De afgelopen 6 jaar, waarvan de laatste 1,5 jaar fulltime, heeft dit onder de streep positief voor mij uitgepakt en heeft het tevreden klanten opgeleverd die ook weer nieuwe klanten aanleverden. Het kan natuurlijk zijn dat ik een keer een enorme misser maak, de toekomst zal het uitwijzen. Voor mijn gevoel is de kans daarop klein.
Dat is gewoon het risico van fixed price. Je pakt altijd een opslag, om je risico van de vaste prijs te dekken. Waarom dan wel minder doorbelasten aan de klant als je onder die prijs blijft, maar als je er boven blijft, niet ook het verschil delen? Waarmee het dus geen vaste prijs meer is.Roet schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:33:
[...]
Hier gaan twee dingen door elkaar denk ik? Hydra doelde met onethisch op fixed price waarbij je bij minder werk, nog steeds het volle bedrag pakt en ook altijd een grote buffer rekent in je initiële prijs.
Nu doe ik het meeste op basis van nacalculatie maar de keren dat ik op vaste prijs werkte waren de klanten daar ook tevreden over. Weet niet hoeveel meer of minder werk het had opgeleverd als ik ze soms een dagje minder had doorbelast. Dat valt sowieso niet te zeggen, maar mijn klanten waren (ook) tevreden.
Ik zie gewoon met alle beste wil van de wereld niet in hoe het onethisch is om een afgesproken prijs te factureren, of je nu meer of minder tijd hebt besteed dan dat bij dat bedrag hoort.
(overigens zie ik heel vaak dat een prijs niet uurtarief x uren is, maar een inschatting van wat het voordeel van de klant is. Zo kan een oplossing die 2 dagen werk is, alsnog tegen flink wat geld verkocht worden als daarmee de klant 1 FTE minder nodig heeft. Is dat ook onethisch? Gewoon een vraag hoor, geen oordeel).
Exact expert nodig?
Bedankt voor deze interessant link! En hulde aan Brained voor het starten van deze rechtszaak. 4.19 t/m 4.21 uit de uitspraak komt er op neer dat HeadFirst alleen voor eindklanten die daar om vragen het mogelijk maakt om zonder extra betaalde diensten te reageren. Eerst alleen via telefoon of E-mail maar kennelijk nu ook via hun website.praseodymium schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:07:
[...]
Reageren kan zonder Premium gewoon telefonisch of per mail, en voor sommige opdrachten ook via Select. Uit het verslag van deze rechtszaak van Brainnet tegen HeadFirst en de Gemeente Arnhem (buiten de quote ook best interessant leesvoer):
[...]
Dus nu moeten wij als ZZP-ers de eindklanten opvoeden en hen wijzen op het uitknijpen door HeadFirst en de mogelijkheid daar andere afspraken over te maken.
Er is geen speld tussen te krijgen dat wanneer een klant vrijwillig je aanbod accepteert, het simpelweg ethisch is. Ongeacht welk bedrag er aan vast zit. En als je een inschatting maakt van wat het voordeel van de klant is, is dat wat mij betreft juist erg ondernemend; je speelt in op de markt.Crazy D schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:40:
[...]
Ik zie gewoon met alle beste wil van de wereld niet in hoe het onethisch is om een afgesproken prijs te factureren, of je nu meer of minder tijd hebt besteed dan dat bij dat bedrag hoort.
(overigens zie ik heel vaak dat een prijs niet uurtarief x uren is, maar een inschatting van wat het voordeel van de klant is. Zo kan een oplossing die 2 dagen werk is, alsnog tegen flink wat geld verkocht worden als daarmee de klant 1 FTE minder nodig heeft. Is dat ook onethisch? Gewoon een vraag hoor, geen oordeel).
Ik zou me er echter niet goed bij voelen om dat te doen. In die zin ben ik ook een a-typische ondernemer denk ik. Ik denk dat er tussen de mensen hier in dit topic, best een verschil in zit van wat men goed vindt en wat men slecht vindt.
Werk overschatten kent ook zijn limieten, tenzij je helemaal geen concurrentie hebt.Hydra schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:16:
[...]
Ik vind het op twee assen niks. Linksom ligt het risico bij jou. Rechtsom kan je dat opvangen door werk enorm te overschatten, maar dat vind ik onethisch. En ja ik weet dat de meeste bedrijven die fixed price werken dit doen (zelf ook dat soort inschattingen moeten maken) maar ik vind op die manier klanten een poot uitdraaien niet ethisch en zeker niet 'ondernemend'. Ik ben liever gewoon eerlijk en factuureer gewoon de uren die ik maak.
Voor de klant is het belangrijk dat men een nette prijs betaalt, hoe jij dat doet is tot op zekere hoogte voor de klant dan niet van belang. Ik heb voorbeelden waar 200 uur voor geplanned is en die met 75 uur wel klaar zijn, voorbeelden van 200 uur waar je met 190 uur klaar bent en voorbeelden van 200 uur waarbij men met veel tegenslagen er 600 uur aan besteed heeft. Bij die eerste loop je een keer tegen de lamp en dat vind ik persoonlijk ook niet ethisch, maar een mazzeltje op zijn tijd....
Zelf doe ik alleen fixed price als ik 100% overzicht en verantwoordelijkheid heb over het te leveren werk en ongeveer op dat voorbeeld van 190/200 uur terecht kom. Zijn er teveel variabelen waarbij het fluctueert tussen 10 en 10000 uur dan wordt het uurtje-factuurtje of mag iemand anders zijn fixed price op het drijfzand-project zetten.
Ik voel mij soms bezwaard om voor heel weinig werk heel veel geld te rekenen. Dan heb ik het niet over de eeuwen oude:Crazy D schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:40:
0,50 Slaan met hamer
499,95 weten waar te slaan
----------------------------
500.-
Maar dat je vijf klappen met de hamer factureert wanneer eentje voldoende was. Waar die grens voor mijzelf ligt is nog een beetje vaag.
Een klant waar ik vorig jaar en paar maanden werk aan heb gehad vroeg of ik nog een dag, of twee, terug kon komen voor wat extra problemen. Ja, ik lever soms ook problemen.
Doe dit overigens alleen bij kleine bedrijven waar degene die je inhuurt ook degene is die de factuur voor ogen krijgt, niet bij bedrijven waar elk factuur ongezien en automatisch verwerkt wordt op basis van PO nummers. Dan kan je beter een kerstkrans achter laten of zelf die uitgebreide lunch regelen.
Ik snap je punt wel maar de klant heeft je 2 dagen gereserveerd, waarin je niet voor iemand anders kon werken, en je krijgt maar een halve dag betaald. Nobel van je maar ik zou het niet doen.jadjong schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:15:
[...]
Een klant waar ik vorig jaar en paar maanden werk aan heb gehad vroeg of ik nog een dag, of twee, terug kon komen voor wat extra problemen. Ja, ik lever soms ook problemen.Daar ben ik geweest en na een uurtje of vier waren we wel klaar, daar bovenop had men allerlei lekkere dingen voor de lunch geregeld en was het gezellig. Ik reed voor de file naar huis en de tweede dag was ik vrij. De factuur was dan ook een halve dag + reiskosten.
Hoeveel weken/maanden werk doe je per offerte?Roet schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:33:
[...]
Ik geef een deel van die meevaller, inderdaad terug aan de klant. De afgelopen 6 jaar, waarvan de laatste 1,5 jaar fulltime, heeft dit onder de streep positief voor mij uitgepakt en heeft het tevreden klanten opgeleverd die ook weer nieuwe klanten aanleverden. Het kan natuurlijk zijn dat ik een keer een enorme misser maak, de toekomst zal het uitwijzen. Voor mijn gevoel is de kans daarop klein.
Kleine iteraties met een team dat ik goed ken en waarin in iedereen vertrouw durf ik wel in te schatten. Externe dependencies [helemaal op infra] of een zwak teamlid dat onbewust-onbekwaam is? All bets are off. Te afhankelijk van groepsdynamiek.
Als je een gefundeerde inschatting maakt waarbij je op 180 uur komt + 10% risico/uitloop/tegenslag, dan kom je op 200 uur. Als je die willens en wetens op 600 uur zet, dan vind ik daar wel wat van. Maar als je door een hele happy flow op 75 uur komt, prima toch? Misschien had je bedacht dat je een bepaalde functie moest bouwen en vind je toevallig een passende functie kant-en-klaar... Het kan ook andersom zijn.jadjong schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:51:
[...]
Werk overschatten kent ook zijn limieten, tenzij je helemaal geen concurrentie hebt.![]()
Voor de klant is het belangrijk dat men een nette prijs betaalt, hoe jij dat doet is tot op zekere hoogte voor de klant dan niet van belang. Ik heb voorbeelden waar 200 uur voor geplanned is en die met 75 uur wel klaar zijn, voorbeelden van 200 uur waar je met 190 uur klaar bent en voorbeelden van 200 uur waarbij men met veel tegenslagen er 600 uur aan besteed heeft. Bij die eerste loop je een keer tegen de lamp en dat vind ik persoonlijk ook niet ethisch, maar een mazzeltje op zijn tijd..
Je loopt ondernemersrisico bij fixedprice. De marges zijn daarom groter.
Het gros van de offertes zit rond de 4 weken. Bij de grote klanten, maar dat zijn er natuurlijk een stuk minder, tussen de 3 en 6 maanden. Dat komt ook omdat er gebudgeteerd wordt per kwartaal bij die bedrijven. Ik probeer de klant er ook op te sturen om zoveel mogelijk incrementeel te werken, met ver vooruit plannen loop je veel meer risico dat door veranderingen van inzicht/externe factoren, je denk- en planwerk teniet wordt gedaan.ANdrode schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:06:
[...]
Hoeveel weken/maanden werk doe je per offerte?
Ik werk vooral zelfstanding, met een andere freelance-dev als flexibele kracht. Soms besteed ik een afgebakend deel van het werk uit via Fiverr aan een 'specialist'.Kleine iteraties met een team dat ik goed ken en waarin in iedereen vertrouw durf ik wel in te schatten. Externe dependencies [helemaal op infra] of een zwak teamlid dat onbewust-onbekwaam is? All bets are off. Te afhankelijk van groepsdynamiek.
Inderdaad, en zeker als je de volledige winst pakt, kan je echt veel meer verdienen dan met een uurloon.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:08:
[...]
Je loopt ondernemersrisico bij fixedprice. De marges zijn daarom groter.
Zo werkt het niet altijd. Ik ben al eens door de klant gevraagd voor een opdracht bij hen met uiteindelijk de afspraak dat inhuur via HeadFirst zou lopen. Uiteraard in dit geval met de HeadFirst-marge voor rekening van de klant maar wel via HeadFirst dus. Simpelweg omdat dat bedrijfsbrede afspraken zijn om het inhuurproces gelijk te houden.RichieB schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:19:
[...]
Precies: gebruik je eigen netwerk om in contact te komen met de eindklant en spreek dan af dat je niet via Myler/HeadFirst ingehuurd wordt. Simpelste oplossing voor iedereen.
Ik vind dit voor mezelf ook een lastige. Ik heb een opdracht voor 32 uur per week, alleen heb ik al weken te weinig werk. Ik ben geneigd om die uren ook niet te schrijven omdat ik ze niet gewerkt heb maar dat kost me deze maand alleen al 4-5k aan omzet. Lastig.Ascension schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:46:
[...]
Ik snap je punt wel maar de klant heeft je 2 dagen gereserveerd, waarin je niet voor iemand anders kon werken, en je krijgt maar een halve dag betaald. Nobel van je maar ik zou het niet doen.
Ik zou het 100% wel schrijven, het is niet jouw probleem dat de klant z'n zaakjes niet op orde heeft. Toen ik nog gedetacheerd was toen heb ik wel eens twee weken op accounts en andere toegang moeten wachten bij een bedrijf, terwijl ze al wekenlang wisten dat ik op die datum zou starten. Die uren zijn ook gewoon gefactureerd a 120 per uur. Anders had ik wel ergens anders aan de slag kunnen gaan.Afas schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:51:
[...]
Ik vind dit voor mezelf ook een lastige. Ik heb een opdracht voor 32 uur per week, alleen heb ik al weken te weinig werk. Ik ben geneigd om die uren ook niet te schrijven omdat ik ze niet gewerkt heb maar dat kost me deze maand alleen al 4-5k aan omzet. Lastig.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Daar tegenover staat de 'hij was maar vier uurtjes bezig, heeft notabene een uitgebreide lunch van ons gehad, en stuurt nu een dikke rekening'. Ergens daar tussen wil ik uit komen en dan liever iets te nobel dan te hebberig.Ascension schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:46:
[...]
Ik snap je punt wel maar de klant heeft je 2 dagen gereserveerd, waarin je niet voor iemand anders kon werken, en je krijgt maar een halve dag betaald. Nobel van je maar ik zou het niet doen.
Overleggen en ze de keuze geven. Jij factureert niets en gaat tussendoor wat anders doen met het risico dat ze je langzaam kwijt raken of je blijft exclusief en factureert tijdelijk gebakken lucht.Afas schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:51:
[...]
Ik vind dit voor mezelf ook een lastige. Ik heb een opdracht voor 32 uur per week, alleen heb ik al weken te weinig werk. Ik ben geneigd om die uren ook niet te schrijven omdat ik ze niet gewerkt heb maar dat kost me deze maand alleen al 4-5k aan omzet. Lastig.
TheJVH schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:55:
[...]
Ik zou het 100% wel schrijven, het is niet jouw probleem dat de klant z'n zaakjes niet op orde heeft. Toen ik nog gedetacheerd was toen heb ik wel eens twee weken op accounts en andere toegang moeten wachten bij een bedrijf, terwijl ze al wekenlang wisten dat ik op die datum zou starten. Die uren zijn ook gewoon gefactureerd a 120 per uur. Anders had ik wel ergens anders aan de slag kunnen gaan.
Dank voor jullie reactie. Ik heb gelukkig nog een halve dag om er over na te denken.jadjong schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:00:
[...]
Overleggen en ze de keuze geven. Jij factureert niets en gaat tussendoor wat anders doen met het risico dat ze je langzaam kwijt raken of je blijft exclusief en factureert tijdelijk gebakken lucht.
Dit, en als je elders wat kan bijklussen kun je mooi dubbel schrijven.TheJVH schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:55:
[...]
Ik zou het 100% wel schrijven, het is niet jouw probleem dat de klant z'n zaakjes niet op orde heeft. Toen ik nog gedetacheerd was toen heb ik wel eens twee weken op accounts en andere toegang moeten wachten bij een bedrijf, terwijl ze al wekenlang wisten dat ik op die datum zou starten. Die uren zijn ook gewoon gefactureerd a 120 per uur. Anders had ik wel ergens anders aan de slag kunnen gaan.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Afas schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:51:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Objectief hebben jullie gelijk maar het wringt met mijn eigen normen en waarden. Zeker omdat het om een overheidsinstelling en daarmee om belastinggeld gaat.TommyGun schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:08:
[...]
Dit, en als je elders wat kan bijklussen kun je mooi dubbel schrijven.
Of je nu zit duimen te draaien of die tijd iemand anders helpt maakt onderaan de streep voor die klant toch niets uit?Afas schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:11:
[...]
Objectief hebben jullie gelijk maar het wringt met mijn eigen normen en waarden. Zeker omdat het om een overheidsinstelling en daarmee om belastinggeld gaat.
Ik heb ook vaak bij opdrachten dat het enorm rustig is. Als er dan na 10 keer zeuren om meer werk weinig los komt (en de interne blijven gillen dat het zo druk is) dan ben ik ook gewoon in de zomer weleens een uurtje naar het strand, rondje fietsen, wandelen etc. En soms probeer ik een (zelf)studie te doen voor mijn eigen ontwikkeling.
Het ging mij nog steeds om het eerste deel , het al dan niet in rekening brengen van de uren.jongetje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:14:
[...]
Of je nu zit duimen te draaien of die tijd iemand anders helpt maakt onderaan de streep voor die klant toch niets uit?
Ik heb ook vaak bij opdrachten dat het enorm rustig is. Als er dan na 10 keer zeuren om meer werk weinig los komt (en de interne blijven gillen dat het zo druk is) dan ben ik ook gewoon in de zomer weleens een uurtje naar het strand, rondje fietsen, wandelen etc. En soms probeer ik een (zelf)studie te doen voor mijn eigen ontwikkeling.
Aan de ene kant heb ik dit ook bij overheidsinstanties. Aan de andere kant is het nou ook weer niet zo dat er alleen de noodzakelijke belastingen geheven worden in dit land...Afas schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:11:
[...]
Objectief hebben jullie gelijk maar het wringt met mijn eigen normen en waarden. Zeker omdat het om een overheidsinstelling en daarmee om belastinggeld gaat.
Ik heb ook wel eens op een klus gewerkt waar ik aan 6u per dag meer dan genoeg had om het werk gedaan te krijgen. Dit ook aangegeven, maar de opdrachtgever had liever dat ik fulltime schreef om inderdaad exclusief voor hen beschikbaar te blijven. Ik voelde toen wel de vrijheid om een klein klusje er bij te nemen, maar op die nieuwe klus wel uitgelegd dat ik wegens de 'hoofdklus' alleen flexibel kon bijspringen met een ca. 10 uren per week (ene dag 4 uren andere dag 0). Iedereen gelukkig en zolang je er transparant over bent vindt niemand er iets van was mijn ervaring.
Ik zou dit wel schrijven maar er ook transparant over zijn. Ik heb dit wel een paar keer gehad en dat gewoon bij de klant aangeven. Ze huren mij voor X uur per week in. Zorgen dat er ook werk is voor die tijd, is niet mijn verantwoordelijkheid. Transparant communiceren over wat ik voor dat (vrij hoge) tarief doe, wel.Afas schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:51:
Als dat voor hen prima is; top. Als dat voor hen niet prima is, dan kunnen we beter elkaar de hand schudden en elk ons eigen weg gaan.
Afas schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:51:
[...]
Ik zit er een beetje tussen in. Ligt aan de klant, het project, kort of lang. Bij een kort project factureer ik elk overeen gekomen uur. Of ik nu verder kan of niet. Bij lange projecten is het meer in overleg. Afgelopen zomer was er niemand beschikbaar en kreeg ik de vraag of ik niet langer vrij kon nemenTheJVH schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:55:
[...]
Dat doe ik wel. Ze huren me in voor X uur per week en verwachten ook dat ik die tijd mijn telefoon aanneem als ze me bellen. Ik zou die uren lekker aan betaalde zelfstudie spenderen en tijd voor je gezin, een interne medewerker krijgt ook betaald om duimen te draaien, dan zou ik me er als externe ook niet druk om maken.Afas schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:22:
[...]
Het ging mij nog steeds om het eerste deel , het al dan niet in rekening brengen van de uren.zoals algezegd, ik ga er over nadenken.
Toen ik nog voor een detacheerder werkte ben ik ooit 2 uur enkele reis naar een klant gereden om een nieuwe versie van Newtonsoft JSON neer te zetten, het was 5 minuten werk op de laptop van iemand anders. Heb mijn koffie opgedronken en ben gegaan. Detacheerder factureerde later 8 uur werk + 4uur reistijd a 110 euro per uur.
Detacheerder verwachtte ook nog dat ik die dag werk voor een andere klant ging doen...
Detacheerder verwachtte ook nog dat ik die dag werk voor een andere klant ging doen...
Snap ik, maar dat is dus het hele probleem voor mij. Wij leggen geen tuinen aan. Wij doen over het algemeen niet jaar in jaar uit exact hetzelfde werk. Ieder project is anders. En alle 'fixed price' projecten die ik tot nu toe gezien heb, werden of onderschat (want sales kon het niet verkopen) of zo hard overschat dat de klant eigenlijk een poot uitgedraaid werd. Als de klant dat perse wel; lekker doen hoor. Maar het is gewoon mijn ding niet.Roet schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:15:
Het is misschien een ietwat anekdotische manier van beredeneren, maar de aanleg van mijn tuin als voorbeeld; dit is iets wat je meestal als particulier doet en dan wil ik graag een offerte met een bepaalde prijs. Dit stelt me in staat om te vergelijken, en te bepalen of het in mijn budget past. Ik heb dan geen voorkeur voor iemand die per uur werkt, omdat het voor mij lastig is om in te schatten hoeveel uur het aanleggen van een tuin kost. Waar ik een nare bijsmaak aan over heb gehouden is iemand die een flinke offerte neerlegde, maar wel veel sneller klaar was dan de offerte deed lijken. Ik haal er voldoening uit om dat zelf eerlijker te doen en in zo'n geval een groot deel van die winst terug te geven aan de klant.
Hou er rekening mee dat mijn mening enorm gekleurd is door m'n ervaringen omdat ik het veel mis heb zien gaan. Dat toch geprobeerd wordt complexe enterprise projecten 'fixed price' te doen, waarbij niemand enig idee heeft wat we tegen gaan komen. Bij m'n huidige klant zag ik dat ook; er was onzekerheid over de complexiteit van het project en sales was helemaal met hun klant (ik ben zegmaar onderaannemer) mee aan het gaan in die onzekerheid. Ik heb daar aangegeven dat, als ze het fixed price gingen doen, ik per direct m'n contract op zou zeggen omdat ik daar niet mee geassocieerd wilde worden. Gelukkig maar; wat oorspronkelijk 6 maanden zou worden is nog steeds lang niet af, door allemaal onverwachte complicaties bij de eind-klant.
Mijn blinde vlek zijn de voorspelbare projecten. Die doe ik nooit
Tjah dat heeft met je eigen werk-ethiek te maken. Is goed goed-genoeg, of moet het 100% perfect zijn? Als het met 1 tik vastzit voor de verwachte economische levensduur, en met 5 tikken "voor de rest van je leven" kies ik voor 1 tik. Maar ja, soms kom je met dat voorbeeld niet weg natuurlijk. Je kunt lastig accepteren dat de helft van alle hack-pogingen lukkenjadjong schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:15:
[...]
Ik voel mij soms bezwaard om voor heel weinig werk heel veel geld te rekenen. Dan heb ik het niet over de eeuwen oude:
0,50 Slaan met hamer
499,95 weten waar te slaan
----------------------------
500.-
Maar dat je vijf klappen met de hamer factureert wanneer eentje voldoende was. Waar die grens voor mijzelf ligt is nog een beetje vaag.
Zoiets vind ik ook wel lastiger. Vooral in de situaties waarin het "een dag of 2" is. Hadden dus ook 3 dagen kunnen zijn. Ik denk dat ik in zo'n geval zou aangeven dat ik 1 dag factureer, en dat die 2e dag waar ze ongevraagd hadden mijn risico is geweest. Maar waarschijnlijk had ik al eerder gezegd: hou er rekening mee dat als jij mij vraagt voor 2 dagen, ik die dagen ook vastzet en ze dus factureer. Zorg maar dat ik genoeg te doen heb. Want anders moeten ze aangeven wat het probleem is en mij de inschatting laten doen. Klanten die zelf inschatten zitten zelfden in de buurt van de werkelijkheid.Een klant waar ik vorig jaar en paar maanden werk aan heb gehad vroeg of ik nog een dag, of twee, terug kon komen voor wat extra problemen. Ja, ik lever soms ook problemen.Daar ben ik geweest en na een uurtje of vier waren we wel klaar, daar bovenop had men allerlei lekkere dingen voor de lunch geregeld en was het gezellig. Ik reed voor de file naar huis en de tweede dag was ik vrij. De factuur was dan ook een halve dag + reiskosten. Mijn idee is dat dit ooit weer terugvloeit in nieuw werk. De klant belde later terug om lachend te vragen wanneer de andere helft van de factuur zou komen, dus het viel positief op en de tijd zal leren of er nog iets nieuws uit voort vloeit.
Doe dit overigens alleen bij kleine bedrijven waar degene die je inhuurt ook degene is die de factuur voor ogen krijgt, niet bij bedrijven waar elk factuur ongezien en automatisch verwerkt wordt op basis van PO nummers. Dan kan je beter een kerstkrans achter laten of zelf die uitgebreide lunch regelen.
Exact expert nodig?
Mijn ervaring is dat de sales van de concurrentie meestal niet eerlijk is. Dit is overigens het hele business model van toko's als Logica/Cap/etc. Fixed price en opleveren wat 'op papier' af is, en daarna consultancy naar binnen schuiven.jadjong schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:51:
Werk overschatten kent ook zijn limieten, tenzij je helemaal geen concurrentie hebt.
Ik zit dus sowieso niet op projecten waarbij je dat overzicht 100% hebt. Ik werk over het algemeen aan de Java back-end bij grote bedrijven. De meeste tijdslijnen zijn jaren, niet maanden. Dit weerhoudt toch bedrijven er niet van om fixed price te vragen of aan te bieden. Dat is een beetje waar mijn negativiteit vandaan komt. Je krijgt, in mijn ervaring, altijd discussies over scope of prijs. Achteraf. En daar heb ik gewoon geen zin in. Het is een enorme domper om een releasemoment te hebben en in plaats van een feestje is het gezeur over scope.Zelf doe ik alleen fixed price als ik 100% overzicht en verantwoordelijkheid heb over het te leveren werk en ongeveer op dat voorbeeld van 190/200 uur terecht kom. Zijn er teveel variabelen waarbij het fluctueert tussen 10 en 10000 uur dan wordt het uurtje-factuurtje of mag iemand anders zijn fixed price op het drijfzand-project zetten.
Precies dat dus. Ik heb daar echt geen geduld meer voor. Als je precies wil weten wat je koopt, pas dan lekker je bedrijfsprocessen aan op een SaaS.Het meest vervelende van fixed price vind ik de discussie achteraf
Gevoed door klanten die het maar slikken omdat ze anders helemaal niets hebben. Vieze spelletjes vind ik dat.Hydra schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:48:
[...]
Mijn ervaring is dat de sales van de concurrentie meestal niet eerlijk is. Dit is overigens het hele business model van toko's als Logica/Cap/etc. Fixed price en opleveren wat 'op papier' af is, en daarna consultancy naar binnen schuiven.
Vergoed de klant dan ook de wettelijke incassokosten omdat HeadFirst regelmatig te laat betaalt? Want dat is ook een gevolg van deze keuze van de klant. Leuk dat hun inhuurproces "geoptimaliseerd" is, maar door een kwalitatief uitermate teleurstellende tussenpartij te kiezen leggen ze het probleem gewoon bij de ZZP-ers neer. Daar mag je ze best op aanspreken.emile schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:45:
[...]
Zo werkt het niet altijd. Ik ben al eens door de klant gevraagd voor een opdracht bij hen met uiteindelijk de afspraak dat inhuur via HeadFirst zou lopen. Uiteraard in dit geval met de HeadFirst-marge voor rekening van de klant maar wel via HeadFirst dus. Simpelweg omdat dat bedrijfsbrede afspraken zijn om het inhuurproces gelijk te houden.
[ Voor 19% gewijzigd door RichieB op 31-01-2023 11:17 ]
Ga dit nu ook doen bij Raisin met de belastingcenten, rekening is geopend..Rutix schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:25:
Raisin is best goed hooren het valt gewoon onder het garantiestelsel. Ik ga het ook doen want die betalingskorting van de BD was maar 0.8%
Kreeg dit jaar ook voor het eerst een voorlopige aanslag, op basis van de cijfers van 2021, gelijk op nul gezet.
In principe betaal je de IB van jaar N in mei van jaar N+1.. Als je geen uitstel aanvraagt.
Dus je kan alle IB van facturen van jaar N t/m april, 1 jaar vastzetten, rentes voor 1 jaar op Raisin zijn nu ~3%. Voor maanden daarna doe je 9 maanden deposito's, 6 maanden, en dan vrij opneembare rekening.
Snelle bierviltje berekening obv huidige rentestanden = dit levert ongeveer 1k meer op dan de betalingskorting van de BD, vrijwel risicoloos. Het is geen grof geld maar goed, wel (net) de moeite waard vind ik..
Complicerende factor is de vermogensbelasting: die is nu vrijwel nul op deposito's. Maar dat kan veranderen. Voorheen liet ik de IB altijd op de zakelijke rekening staan tot na de peildatum, dan is de vermogensbelasting zeker nul.
Maar wij (mensen met EMZ) kunnen hier omheen 'hacken' door, mochten ze de vermogensbelasting veranderen waardoor de deposito's onrendabel worden tijdens de looptijd, ze bij de aangifte volgend jaar alsnog aan te merken als zakelijk.. Dan is alsnog de rente wel belast, maar het vermogen niet
Het kriebelde altijd al wel om iets met dit IB geld te doen, het staat daar te 'niksen'... Maar je wil er ook niet al teveel risico mee lopen. Fijn dat er nu een oplossing is met de huidige rentestanden!
Dit is ook één van mijn motivators om het dus anders te doen, op een manier die ikzelf eerlijker vind.Hydra schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:48:
[...]
Mijn ervaring is dat de sales van de concurrentie meestal niet eerlijk is. Dit is overigens het hele business model van toko's als Logica/Cap/etc. Fixed price en opleveren wat 'op papier' af is, en daarna consultancy naar binnen schuiven.
[...]
Dat is niet mijn ervaring. En anders: so be it. Een paar dagen te vroeg of te laat is niet iets om wakker van te liggen als een klant of tussenpartij kredietwaardig is. Mijn eigen mening uiteraard, daar moet ieder het zijne van vinden.RichieB schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:12:
[...]
Vergoed de klant dan ook de wettelijke incassokosten omdat HeadFirst regelmatig te laat betaalt? Want dat is ook een gevolg van deze keuze van de klant. Leuk dat hun inhuurproces "geoptimaliseerd" is, maar door een kwalitatief uitermate teleurstellende tussenpartij te kiezen leggen ze het probleem gewoon bij de ZZP-ers neer. Daar mag je ze best op aanspreken.
Geheel risicoloos is wat overdreven. Ook al zal het gedekt zijn door depositostelsel, indien een italiaanse BBB bank omvalt, is je geld weg. Ja je krijgt het ooit een keer terug, maar dat is zeker niet direct.bumble_bee schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:24:
[...]
Ga dit nu ook doen bij Raisin met de belastingcenten, rekening is geopend..
Intussen komt de IB wel aanzetten of je even je 50k belasting kan betalen
https://it.trustpilot.com/review/www.bancaprogetto.it
De hoogste rente bank, 3% voor 1 jaar deposito, 3.5% voor 2 jaar deposito.. Heeft nou niet echt lovende recensies
[ Voor 15% gewijzigd door Kurios op 31-01-2023 13:13 ]
Eens hoor. Die ene dag is hun verwerkingsdag en kan ik nog wel mee leven.emile schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:55:
[...]
Dat is niet mijn ervaring. En anders: so be it. Een paar dagen te vroeg of te laat is niet iets om wakker van te liggen als een klant of tussenpartij kredietwaardig is. Mijn eigen mening uiteraard, daar moet ieder het zijne van vinden.
Als het goed is gaat het bij mij nu vanaf komende maand anders, omdat ze reversed billing gaan doen. Ik hoef dus helemaal geen uuroverzicht + factuur meer te sturen
Ja same here. Wel eens een volledige maand zitten wachten zelfsTheJVH schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:55:
[...]
Werd gewoon betaald. Was een mooi moment om even een cursus te doen. Zo makkelijk heb ik ze nog nooit verdiend
Hier ook hoor. Ik had bijv een opdracht die ik perse op 1 sep moest starten, want spoed spoed, deadlines etc. Mijn voorgaande opdracht wilde ik nog netjes afronden/overdragen na de vakanties in september. Dus ik alles regelen dat ik beide projecten dan flexibel zou werken.JEightyFive schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:10:
[...]
Ja same here. Wel eens een volledige maand zitten wachten zelfs
Werd gewoon betaald. Was een mooi moment om even een cursus te doen. Zo makkelijk heb ik ze nog nooit verdiend
Vervolgens start ik dus en is er niks geregeld, geen accounts, geen urencodes, mensen waren er niet, software was nog niet opgeleverd etc. Kon vrij weinig doen, op een paar kennismakings gesprekken na. Dan is thuiswerken wel erg voordelig.
Ja dan is het wel leuk hoor, maar heb ik gewoon de afgesproken uren geboekt en gefactureerd.
Overigens is mijn ervaring dat er alleen gezeurd wordt over uren als je over je afgesproken uren heen gaat. Zeker bij de grote partijen is er gewoon een potje en als uren worden geschreven zoals gebudgeteerd is er niks aan de hand.
Dat laatste ook. Een van mijn vorige projecten kreeg ik de vraag of ik niet gewoon 5*8 kon schrijven (ik schrijf over het algemeen vrij eerlijk) "want anders krijg ik weer vragen over de begroting vs de actuals".Kurios schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:57:
[...]
Eens hoor. Die ene dag is hun verwerkingsdag en kan ik nog wel mee leven.
Als het goed is gaat het bij mij nu vanaf komende maand anders, omdat ze reversed billing gaan doen. Ik hoef dus helemaal geen uuroverzicht + factuur meer te sturen
Crying all the way to the bank
Herkenbaar. Het schrijven en goedkeuren van uren is bij sommige partijen een op zichzelf staand doel geworden in plaats van een middel: namelijk jou belonen voor de diensten die je levert.fry77 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:39:
[...]
Een van mijn vorige projecten kreeg ik de vraag of ik niet gewoon 5*8 kon schrijven (ik schrijf over het algemeen vrij eerlijk) "want anders krijg ik weer vragen over de begroting vs de actuals".
[...]
Tsja, noem me een kind van de kredietcrisis, en misschien schiet ik mezelf wel in de portemonnee door het niet te doen, maar het voelt voor mij niet fijn om m'n spaargeld in het buitenland te stallen voor een halve procentpunt meer rente. Doe maar "gewoon" bij een Nederlandse bank.bumble_bee schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:24:
[...]
Maar je wil er ook niet al teveel risico mee lopen. Fijn dat er nu een oplossing is met de huidige rentestanden!
[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 31-01-2023 14:11 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Die 50k komt dan wel tijdelijk uit andere middelen mocht dat gebeuren, dat is ook niet zo'n ramp. Overigens is trustpiliot niet perse de beste plek voor bank ratings, er zijn daar betere plekken voor, kijk maar in het spaartopic, ga niet crossposten.Kurios schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:56:
Geheel risicoloos is wat overdreven. Ook al zal het gedekt zijn door depositostelsel, indien een italiaanse BBB bank omvalt, is je geld weg. Ja je krijgt het ooit een keer terug, maar dat is zeker niet direct.
Intussen komt de IB wel aanzetten of je even je 50k belasting kan betalen
https://it.trustpilot.com/review/www.bancaprogetto.it
Het is iets meer dan een halve procentpuntCodeCaster schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:11:
Tsja, noem me een kind van de kredietcrisis, en misschien schiet ik mezelf wel in de portemonnee door het niet te doen, maar het voelt voor mij niet fijn om m'n spaargeld in het buitenland te stallen voor een halve procentpunt meer rente. Doe maar "gewoon" bij een Nederlandse bank.
Overigens kan je ook met jouw restricties nog best een aardig centje scoren op je belastinggeld, nog steeds meer dan je bij de BD krijgt. Ik heb nu bijvoorbeeld mijn IB voor 2022 vrij opneembaar bij Bunq staan tegen 1,31%.
Ik vind het gewoon grappig dat wij als freelancers nu ook gewoon geld kunnen maken met belastinggeld. Zie het als een van de voordelen (naast de vele andere!).
[ Voor 5% gewijzigd door bumble_bee op 31-01-2023 14:49 ]
offtopic
[ Voor 117% gewijzigd door Kurios op 31-01-2023 15:25 ]
Dit soort vragen horen in het spaartopic, het ging mij meer om dit doen met IB geld, dat kunnen wij wel en de meeste mensen daar waarschijnlijk niet.Kurios schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:49:
Hoe werkt dat raisin dan, want wat ik zie maak je bij raisin een account, en die maakt vervolgens rekeningen voor je bij de banken. Heb jij dan wel zelfstandig een rekening bij de eindbank? Wat gebeurt er als Raisin over de kop gaat, kan je bij je account bij zo'n italiaanse bank? Hoe weet ik dat mijn geld echt bij die Italiaanse bank staat en niet in een ponzischeme verdwijnt bijv?
https://nederlandreview.nl/financieel/raisin-reviews
Als er "geen werk is" probeer ik mijzelf altijd nuttig te maken door tests te schrijven, development tools / script op te zetten, etc etc. Als je helemaal nieuw bent is dat natuurlijk lastig maar meestal kan ik wel iets verzinnen wat toch nog een beetje zin heeft voor de klant. Desnoods met zelfstudie zodat ik mijzelf sneller nuttig kan maken als ik wel echt iets kan bijdrage. Ik wil in ieder geval tegen de klant kunnen zeggen: "Ik heb er alles aan gedaan om mijzelf nuttig te maken."Afas schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:11:
[...]
Ik ben geen ICT'er en dat is in mijn branche helaas maar zeer beperkt mogelijk.TheJVH schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:54:
[...]
Als er "geen werk is" probeer ik mijzelf altijd nuttig te maken door tests te schrijven, development tools / script op te zetten, etc etc. Als je helemaal nieuw bent is dat natuurlijk lastig maar meestal kan ik wel iets verzinnen wat toch nog een beetje zin heeft voor de klant. Desnoods met zelfstudie zodat ik mijzelf sneller nuttig kan maken als ik wel echt iets kan bijdrage. Ik wil in ieder geval tegen de klant kunnen zeggen: "Ik heb er alles aan gedaan om mijzelf nuttig te maken."
Iemand hier bekend met Outvise?
www.outvise.com
Kreeg een aanbod, maar de site ziet er een iets te funky uit.
www.outvise.com
| Security Management |
@bumble_bee Je kan op toeslagen.nl alles aanvinken dan krijg je elke maand een boel geld gestort dat je dan weer op een spaarrekening kan zetten. Over een jaar ofzo moet je het dan wel terugbetalen aan de belastingdienst. Het is iets meer gedoe dan je voorlopige aanslag op €0 zetten maar het werkt voor de rest hetzelfde.
Van hun faqbord4kop schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:07:
www.outvise.com
20% commissie bovenop jouw tarief.Your organisation shall pay for the consulting time delivered by the freelancers that you have hired, the "fees". It is a very transparent process : these "fees" already include the +20% Outvise commission.
Skyaero schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:53:
[...]
Van hun faq
[...]
20% commissie bovenop jouw tarief.
Zo te zien is hun cyber security expert Tanim ook hier werkzaam: https://www.prpack.net/about-us.html als director. De rest zal ook wel via google images te vinden zijn.bord4kop schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:07:
www.outvise.com
Zou er ver weg van blijven.
[ Voor 6% gewijzigd door Strykeforce op 31-01-2023 21:16 ]
Ik heb laatst een klus gedaan voor een grote multinational uit Amerika, daarvan wist ik dat het hele account en rechten verhaal lang ging duren, zo werkt dat nou eenmaal. Zelf het voorstel gedaan om een eerste dag volledig aanwezig te zijn, de business te leren kennen, te inventariseren wat nodig is en vervolgens de weken erna op afstand het zaakje in beweging te houden middels calls met IT voor toegang. Na 3 weken een uurtje per week was het geregeld. Werkt aan beide kanten prettig.
Om nog eens een nieuw topic aan te snijden, iemand al ervaring met AI bijvoorbeeld Midjourney, DALL*E of ChatGPT? Ik vind het echt een verrijking in mijn werk. Het ontwerpen van coole dashboards(achtergronden maar ook voorbeelden en layouts), inspiratie opdoen, functies bouwen met ChatGPT. De uitgewerkte scripts werken vaak niet meteen, maar geven wel een boost aan de gehele gedachtegang. Het past mss niet helemaal in dit topic, maar zie wel enorme potentie.
Om nog eens een nieuw topic aan te snijden, iemand al ervaring met AI bijvoorbeeld Midjourney, DALL*E of ChatGPT? Ik vind het echt een verrijking in mijn werk. Het ontwerpen van coole dashboards(achtergronden maar ook voorbeelden en layouts), inspiratie opdoen, functies bouwen met ChatGPT. De uitgewerkte scripts werken vaak niet meteen, maar geven wel een boost aan de gehele gedachtegang. Het past mss niet helemaal in dit topic, maar zie wel enorme potentie.
Niet iedereen op Tweakers is een developercoldasice schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:45:
Ik heb laatst een klus gedaan voor een grote
Om nog eens een nieuw topic aan te snijden, iemand al ervaring met AI bijvoorbeeld Midjourney, DALL*E of ChatGPT? Ik vind het echt een verrijking in mijn werk.
ChatGPT / DALL-E is uitdrukkelijk niet alleen bruikbaar voor developers.jongetje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:04:
[...]
Niet iedereen op Tweakers is een developer
Ik waardeer de grapRichieB schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:19:
@bumble_bee Je kan op toeslagen.nl alles aanvinken dan krijg je elke maand een boel geld gestort dat je dan weer op een spaarrekening kan zetten. Over een jaar ofzo moet je het dan wel terugbetalen aan de belastingdienst. Het is iets meer gedoe dan je voorlopige aanslag op €0 zetten maar het werkt voor de rest hetzelfde.
Is niet helemaal vergelijkbaar echter, als je de toeslag aanvraagt moet je ongetwijfeld jokken over je vermogen om hem te krijgen. Althans ik zou dat moeten. En mogelijk moet je achteraf ook nog invorderingsrente betalen over de te veel ontvangen toeslag?
Inkomstenbelasting is echt pas het volgende jaar verschuldigd
Offtopic, maar ik ben o.a. developer en ik vind ChatGPT niet bruikbaar voor development. 95% van de tijd ben je niet aan het 'scripten' zoals in het voorbeeld hierboven, maar probeer je een feature toe te voegen aan bestaande code op een zinnige manier, en dan is ChatGPT nutteloos.Aftansert schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:09:
ChatGPT / DALL-E is uitdrukkelijk niet alleen bruikbaar voor developers.
Wat onderscheid scripten en een nieuwe feature in jouw ogen? Beide schrijf je toch code? En bij het schrijven van code hak je je probleem op in blokjes en die zijn prima met ChatGPT te beschrijven en te bouwen. Zoals gezegd, niet foutloos maar geven wel een enorme boost hoe je iets kunt bouwen...bumble_bee schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:22:
[...]
Offtopic, maar ik ben o.a. developer en ik vind ChatGPT niet bruikbaar voor development. 95% van de tijd ben je niet aan het 'scripten' zoals in het voorbeeld hierboven, maar probeer je een feature toe te voegen aan bestaande code op een zinnige manier, en dan is ChatGPT nutteloos.
Tegen de tijd dat je het zover hebt opgehakt in blokjes kan je de rest van de code ook wel intypen/autocompleten, is mijn ervaring. Dan liever een goed geconfigureerde snippets-plugin. En ik stel me zo voor dat Github Co-pilot ook erg nuttig kan zijn, maar die werkt niet in mijn editor.
Ik heb ChatGPT een paar keer succesvol ingezet voor het schrijven van codereviews en technische documentatie. Ik geef een lijst met bulletpoints, ChatGPT genereert tekst en die tweak ik achteraf een beetje.
Voor mijn gevoel moet er veel meer uit te halen zijn, maar ik vind het lastig om in te passen in mijn workflow.
Ondanks dat, en een beetje terug on topic, ik sta op de wachtlijst voor een betaald abonnement. Lijkt me een nuttige investering. Verder hou ik goed in de gaten wat voor diensten er nog meer op de markt komen. Een van de leuke dingen van ZZP'en is toch dat je snel met dit soort ontwikkelingen mee kan gaan.
Ik heb ChatGPT een paar keer succesvol ingezet voor het schrijven van codereviews en technische documentatie. Ik geef een lijst met bulletpoints, ChatGPT genereert tekst en die tweak ik achteraf een beetje.
Voor mijn gevoel moet er veel meer uit te halen zijn, maar ik vind het lastig om in te passen in mijn workflow.
Ondanks dat, en een beetje terug on topic, ik sta op de wachtlijst voor een betaald abonnement. Lijkt me een nuttige investering. Verder hou ik goed in de gaten wat voor diensten er nog meer op de markt komen. Een van de leuke dingen van ZZP'en is toch dat je snel met dit soort ontwikkelingen mee kan gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door DJ Henk op 01-02-2023 08:04 ]
Ik heb hier ook over na zitten denken. Maar hoe ga je om met de vermogensbelasting? Raisin biedt alleen priverekeningen aan wat dus betekent dat je er vermogensbelasting over mag betalen... dit in tegenstelling tot een zakelijke spaarrekening die je niet op hoeft te geven als prive vermogen.bumble_bee schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:24:
[...]
Ga dit nu ook doen bij Raisin met de belastingcenten, rekening is geopend..
Kreeg dit jaar ook voor het eerst een voorlopige aanslag, op basis van de cijfers van 2021, gelijk op nul gezet.
In principe betaal je de IB van jaar N in mei van jaar N+1.. Als je geen uitstel aanvraagt.
Dus je kan alle IB van facturen van jaar N t/m april, 1 jaar vastzetten, rentes voor 1 jaar op Raisin zijn nu ~3%. Voor maanden daarna doe je 9 maanden deposito's, 6 maanden, en dan vrij opneembare rekening.
Snelle bierviltje berekening obv huidige rentestanden = dit levert ongeveer 1k meer op dan de betalingskorting van de BD, vrijwel risicoloos. Het is geen grof geld maar goed, wel (net) de moeite waard vind ik..
Complicerende factor is de vermogensbelasting: die is nu vrijwel nul op deposito's. Maar dat kan veranderen. Voorheen liet ik de IB altijd op de zakelijke rekening staan tot na de peildatum, dan is de vermogensbelasting zeker nul.
Maar wij (mensen met EMZ) kunnen hier omheen 'hacken' door, mochten ze de vermogensbelasting veranderen waardoor de deposito's onrendabel worden tijdens de looptijd, ze bij de aangifte volgend jaar alsnog aan te merken als zakelijk.. Dan is alsnog de rente wel belast, maar het vermogen niet![]()
Het kriebelde altijd al wel om iets met dit IB geld te doen, het staat daar te 'niksen'... Maar je wil er ook niet al teveel risico mee lopen. Fijn dat er nu een oplossing is met de huidige rentestanden!
Alhoewel, volgens mij hoef je er ook amper belasting over te betalen omdat het sparen is, maar voor mij voelt het toch niet helemaal zuiver...
Als ZZP is de scheiding zakelijk/prive eigenlijk al niet echt te maken. Ook niet qua spaargeld. Ik doe het bij de aangifte ook hoor, heb geld op mijn zakelijke rekening staan, wat ik als zakelijk aanmerk omdat ik die optie krijg, maar puur juridisch is er geen verschil. Ik ben ook benieuwd of er zzp-ers die gecontroleerd zijn daarop zijn aangesproken.filipy23 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:52:
[...]
Ik heb hier ook over na zitten denken. Maar hoe ga je om met de vermogensbelasting? Raisin biedt alleen priverekeningen aan wat dus betekent dat je er vermogensbelasting over mag betalen... dit in tegenstelling tot een zakelijke spaarrekening die je niet op hoeft te geven als prive vermogen.
Alhoewel, volgens mij hoef je er ook amper belasting over te betalen omdat het sparen is, maar voor mij voelt het toch niet helemaal zuiver...
Maar we zijn niet allemaal eenmanszaken. Gisteren ben ik gebeld door mijn accountant en kreeg het advies toch eens na te denken over een 2 bv structuur waarmee ik dan DGA word. Dan vervallen deze mogelijkheden dan?Kurios schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:59:
[...]
Als ZZP is de scheiding zakelijk/prive eigenlijk al niet echt te maken. Ook niet qua spaargeld. Ik doe het bij de aangifte ook hoor, heb geld op mijn zakelijke rekening staan, wat ik als zakelijk aanmerk omdat ik die optie krijg, maar puur juridisch is er geen verschil. Ik ben ook benieuwd of er zzp-ers die gecontroleerd zijn daarop zijn aangesproken.
FTFYKurios schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:59:
[...]
Als ZZP EMZ is de scheiding zakelijk/prive eigenlijk al niet echt te maken.
Nee, de mogelijkheden om geld in je zaak (BV) te laten zijn dan veel groter. Er is een strikte scheiding tussen privé en BV vermogen. Dus je kan het minimale toegestane DGA loon uitkeren en de rest in de BV laten. Je betaalt daar dan eenmalig VPB (vennootschapsbelasting) over maar geen Box 3 inkomstenbelasting. In tegenstelling tot het buiten Box 3 houden van "zakelijk IB-ondernemer vermogen" is dat bij een BV niet omstreden.init6 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:39:
[...]
Maar we zijn niet allemaal eenmanszaken. Gisteren ben ik gebeld door mijn accountant en kreeg het advies toch eens na te denken over een 2 bv structuur waarmee ik dan DGA word. Dan vervallen deze mogelijkheden dan?
Ik heb het nog niet echt voor code gebruikt. Na wat snelle testjes was ik nog niet overtuigd dat ik er echt op kan vertrouwen. Als ik dan alles moet gaan reviewen kan ik het sneller zelf schrijven.coldasice schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:45:
Om nog eens een nieuw topic aan te snijden, iemand al ervaring met AI bijvoorbeeld Midjourney, DALL*E of ChatGPT? Ik vind het echt een verrijking in mijn werk.
Voor nu zie ik het als een alternatief voor zoeken op Google of Stackoverlow
Voor scriptjes ofzo is het best handig, dan is het sneller dan zoeken op Google of Stack Overflow.
Voor een commando als "vind alle jpg's in geneste folders en verplaats ze naar een andere folder" kijk ik vaak op Stack Overflow en pas dan wat dingen aan op gerelateerd antwoord. ChatGPT komt dan meteen met een oplossing toegespitst voor mijn geval.
Verder heb ik het laatst gebruikt om mijn template voor facturen naar het Engels te vertalen.
In eerste instantie kwam er een prima vertaling uit, maar had ChatGPT de template variabelen ook vertaald (dus {{bedrag}} naar {{amount}} etc). Wat wel gaaf is, is dat je dan kan zeggen "vertaal the template variabelen niet" en dat er dan ook echt uitkomt wat je verwacht.
Overigens zijn we niet de enige beroepsgroep die potentie ziet in ChatGPT:
@Lisper Tja, de recruiters sturen over het algemeen toch standaard mailtjes in bulk dus dan kun je dat net zo goed helemaal weg automatiseren.
Ik heb net mijn eerste verkoopfactuur ontvangen van Headfirst (van de maand januari)
Ik geef wekelijks (op vrijdag) mijn uren door en die worden geaccordeerd door de opdrachtgever. Echter mis ik van de maand januari 2 dagen omdat die in een lopende (huidige) week vallen en die uren dus nog niet zijn geaccordeerd. Op zich geen probleem alleen weet ik niet of dat gebruikelijk is
Iemand die hier iets over kan zeggen? Het gaat uiteindelijk toch om 1000+ euro aan "gemiste" inkomsten omdat die 2 dagen niet worden meegenomen in de berekening.
Ik geef wekelijks (op vrijdag) mijn uren door en die worden geaccordeerd door de opdrachtgever. Echter mis ik van de maand januari 2 dagen omdat die in een lopende (huidige) week vallen en die uren dus nog niet zijn geaccordeerd. Op zich geen probleem alleen weet ik niet of dat gebruikelijk is
Iemand die hier iets over kan zeggen? Het gaat uiteindelijk toch om 1000+ euro aan "gemiste" inkomsten omdat die 2 dagen niet worden meegenomen in de berekening.
bl44t
Ik zou het even vragen bij de eindklant toch? Bij mij worden alle uren van de maand in 1x geaccordeerd als de maand klaar is.YaaD schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:06:
Ik heb net mijn eerste verkoopfactuur ontvangen van Headfirst (van de maand januari)
Bij vorige opdrachten werd het soms wel per week geaccodeerd, maar altijd ook per einde maand
Heb het facturatieproces er nog even bij gepakt en zie dat er daar omschreven wordt dat het eens per 4 weken gaat. Niks aan de handKurios schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:14:
[...]
Ik zou het even vragen bij de eindklant toch? Bij mij worden alle uren van de maand in 1x geaccordeerd als de maand klaar is.
Bij vorige opdrachten werd het soms wel per week geaccodeerd, maar altijd ook per einde maand
Moet nog even wennen aan het freelance bestaan en kom dan dit soort dingen nog wel eens tegen
bl44t
Hier hetzelfde, HF factureert via reverse billing elke vier weken. De laatste twee dagen van januari vallen in week 5, die komen pas bij de volgende facturatie ronde.
Een overzicht van de facturatie rondes voor een aantal overheids instanties via HF: https://job.ubrijk.nl/hc/...863606-Factuurschema-2018
Een overzicht van de facturatie rondes voor een aantal overheids instanties via HF: https://job.ubrijk.nl/hc/...863606-Factuurschema-2018
Bij een eerdere werkgever hadden we ook 4-wekelijkse betalingsperiodes. Dat was in het begin best even wennen, zeker omdat de meeste betalingen allemaal eens per maand gaan. Keerzijde van die medaille was wel dat je 1 keer per jaar 2 keer per maand betaald kreeg
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
13e maand sigaar uit eigen doosMatis schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:57:
Bij een eerdere werkgever hadden we ook 4-wekelijkse betalingsperiodes. Dat was in het begin best even wennen, zeker omdat de meeste betalingen allemaal eens per maand gaan. Keerzijde van die medaille was wel dat je 1 keer per jaar 2 keer per maand betaald kreeg
Ik moet zeggen dat het wekelijks factureren wat HF doet bij/voor mijn eindklant toch ook wel fijn is
Sometimes you need to plan for coincidence
Het enige nadeel is geen uren geaccordeerd, geen factuur. Daar hebben we al genoeg over gediscussieerd. Daar is bij HF echt geen doorkomen aan.
Nee maar dat is ook volkomen logisch natuurlijk. Eindklant moet dat gewoon regelen.rool schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:09:
Het enige nadeel is geen uren geaccordeerd, geen factuur. Daar hebben we al genoeg over gediscussieerd. Daar is bij HF echt geen doorkomen aan.
Ik heb ook zeker wel eens moeten leuren met urenstaten, vroeger zelfs om een letterlijke handtekening. Gelukkig zijn die tijden voorbij en gaat het tegenwoordig een stuk soepeler.
Geinig hoe verschillend dat blijkbaar is, per klant onder het Head First concern.Hmmbob schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:06:
Ik moet zeggen dat het wekelijks factureren wat HF doet bij/voor mijn eindklant toch ook wel fijn is
Mijn vorige klant, daar kreeg je pas het reverse billing voorstel in de eerste volle werkweek na het einde van de maand. Dus Maandag de 31e? Dan krijg je pas de week er op, op Woensdag, het billing voorstel waarna je jouw factuur mag opmaken en insturen.
Mijn huidige klant, daar krijg ik direct na einde-maand van de klant zelf de urenstaat die ik samen met mijn factuur in kan dienen.
En bij jullie loopt't dus weer anders. Elke vier weken, ongeacht de kalender-maand? Nog nooit gezien.
Liege, liege, liegebeest!
En wat zegt je eigen gevoel of je boekhouder van reverse billing?
Persoonlijk heb ik er nog niet mee te maken gehad en stuur ik netjes een factuur op aan het einde van de maand.
Wat ik erover lees en over hoor is dat jij als zelfstandige de factuur niet meer hoeft op te maken en dat de inhurende klant dat doet op basis van uren die jij bij hem of haar indient. Dus je complete factuurstroom die mist dus.
Dus aan het eind van het jaar heb je inkomsten waar geen factuur tegenover staat?
Wat nou als de klant op de fles (failliet) gaat of weigert de betalen? Een deurwaarder erachter aansturen of naar de rechter gaan zonder jouw factuur van geleverde diensten? Hoe doe je dat?
Het gekste wat ik tot nu toe gehoord heb, is dat de klant zijn zaken niet op orde heeft en vergeet de ingediende uren te accorderen (of het belang ervan niet inziet). Na aansporen van de klant door de medewerker worden de uren alsnog geaccordeerd maar dan besluit de broker/middle man toch de gebruikelijke 30 dagen te nemen voordat het geld uitbetaald wordt. Want ja, brokers staan er niet om bekend dat ze met je meedenken en zelf eens met de klant gaan bellen waar die geaccordeerde uren blijven.
Een betaaltermijn op een zelfgemaakte factuur heeft nut en mijn indruk is dat dat geweld word aangedaan...
Persoonlijk heb ik er nog niet mee te maken gehad en stuur ik netjes een factuur op aan het einde van de maand.
Wat ik erover lees en over hoor is dat jij als zelfstandige de factuur niet meer hoeft op te maken en dat de inhurende klant dat doet op basis van uren die jij bij hem of haar indient. Dus je complete factuurstroom die mist dus.
Dus aan het eind van het jaar heb je inkomsten waar geen factuur tegenover staat?
Wat nou als de klant op de fles (failliet) gaat of weigert de betalen? Een deurwaarder erachter aansturen of naar de rechter gaan zonder jouw factuur van geleverde diensten? Hoe doe je dat?
Het gekste wat ik tot nu toe gehoord heb, is dat de klant zijn zaken niet op orde heeft en vergeet de ingediende uren te accorderen (of het belang ervan niet inziet). Na aansporen van de klant door de medewerker worden de uren alsnog geaccordeerd maar dan besluit de broker/middle man toch de gebruikelijke 30 dagen te nemen voordat het geld uitbetaald wordt. Want ja, brokers staan er niet om bekend dat ze met je meedenken en zelf eens met de klant gaan bellen waar die geaccordeerde uren blijven.
Een betaaltermijn op een zelfgemaakte factuur heeft nut en mijn indruk is dat dat geweld word aangedaan...
Uiteraard staat er wel een factuur tegen je inkomsten. Je maakt gewoon een factuur in je eigen boekhouding, maar de tussenpartij stuurt zichzelf namens jou precies die factuur. Tekstueel is die uiteraard hetzelfde. Vervolgens boeken ze het bedrag op je rekening.badkuip schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:43:
En wat zegt je eigen gevoel of je boekhouder van reverse billing?
Dit gaat bij mij gewoon niet gebeuren. Echt niet. Ik stuur zelf een factuur voor het werk wat ik gedaan heb op de laatste dag van de kalendermaand. Die wordt binnen 30 dagen betaald. Geen discussie. Uren niet akkoord? Prima, dan betaal je eerst maar een deel. We gaan later wel een creditfactuur sturen voor het betwiste deel.Liegebeest schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:43:
[...]
Mijn vorige klant, daar kreeg je pas het reverse billing voorstel in de eerste volle werkweek na het einde van de maand. Dus Maandag de 31e? Dan krijg je pas de week er op, op Woensdag, het billing voorstel waarna je jouw factuur mag opmaken en insturen.
Het "getekende uren anders betalen we niet" laat ik altijd uit het contract halen. Ik ben ondernemer (andere discussie) maar die tussenpartij ook. Beiden lopen we risico. Wil je dat niet, moet je het spelletje niet meespelen.
Reverse billing wil ik niet dus dat is simpel, via zo'n bedrijf werk ik niet. Gewoon niet.
Waarom zou je een factuur zelf maken? Je kunt toch de factuur die zij gemaakt hebben in je boekhouding gebruiken?Kurios schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:56:
[...]
Uiteraard staat er wel een factuur tegen je inkomsten. Je maakt gewoon een factuur in je eigen boekhouding, maar de tussenpartij stuurt zichzelf namens jou precies die factuur. Tekstueel is die uiteraard hetzelfde. Vervolgens boeken ze het bedrag op je rekening.
Tja, volgens mij moet je gewoon een factuur in je eigen boekhouding maken om het kloppend te maken. (Althans in mijn programma heet het een factuur makenJacketti schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:58:
[...]
Waarom zou je een factuur zelf maken? Je kunt toch de factuur die zij gemaakt hebben in je boekhouding gebruiken?
Helemaal simpel toch, ik snap de weerstand hier niet tegen. Of ik nou een lijst met uren mail naar mezelf en vervolgens doorstuur naar tussenpartij met een factuur, OF mijn eindklant stuurt dat lijstje naar de tussenpartij en die boeken gewoon het geld over, hoef ik minder te doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 01-02-2023 16:01 ]
Omdat dit bij sommige boekhoudprogramma's zo handig helemaal niet gaat.Jacketti schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:58:
[...]
Waarom zou je een factuur zelf maken? Je kunt toch de factuur die zij gemaakt hebben in je boekhouding gebruiken?
Dit idd.Kurios schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:01:
[...]
Tja, volgens mij moet je gewoon een factuur in je eigen boekhouding maken om het kloppend te maken. (Althans in mijn programma heet het een factuur maken)Vervolgens hang ik de reversed billing eraan ter administratie.
Helemaal simpel toch, ik snap de weerstand hier niet tegen. Of ik nou een lijst met uren mail naar mezelf en vervolgens doorstuur naar tussenpartij met een factuur, OF mijn eindklant stuurt dat lijstje naar de tussenpartij en die boeken gewoon het geld over, hoef ik minder te doen.
Ik heb deze maand mijn eerste reversed billing factuur. Maar zoals ik het uit hun communicatie begreep moet ik de factuur die zij opstellen juist naar mijn boekhouder sturen, omdat de betaling daar ook aan gelinkt is qua omschrijving. Als ik een van hun een factuur ontvang met nummer X en betaling met nummer X, maar in mijn boekhouding een factuurnummer Y heb zonder betaling Y gaat het toch niet goed ?Kurios schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:01:
[...]
Tja, volgens mij moet je gewoon een factuur in je eigen boekhouding maken om het kloppend te maken. (Althans in mijn programma heet het een factuur maken)Vervolgens hang ik de reversed billing eraan ter administratie.
En trekken ze zich wat aan dan van die factuurtermijn die jij op je factuur vermeldt hebt? Wat nou als ze dat niet doen (laat me raden, dan is het antwoord vast en zeker " we doen aan reverse billing, dit ligt aan de klant die de uren nog niet geaccordeerd heeft")Kurios schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:56:
[...]
Uiteraard staat er wel een factuur tegen je inkomsten. Je maakt gewoon een factuur in je eigen boekhouding, maar de tussenpartij stuurt zichzelf namens jou precies die factuur. Tekstueel is die uiteraard hetzelfde. Vervolgens boeken ze het bedrag op je rekening.
Waarom zou je een factuur zelf maken?Jacketti schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:58:
[...]
- Voor je geleverde diensten
- Omdat dat hoort bij ondernemen
- Waarom niet? Als jij iets bij bol.com koopt vraagt bol toch ook niet of jij een factuur voor hun wil maken als jij je iPhone-lader bezorgd hebt gekregen?
Hoezo zou je hun factuur voor de door jou geleverde werkzaamheden in jouw boekhouding op kunnen nemen? Dat is toch de wereld op zijn kop? Vind de belastingdienst het OK dat als autobedrijf A de facturen opmaakt voor de verkoop van autobedrijf B?
Misschien ben ik ouderwets, maar ik vindt dat er bepaalde dingen zijn waar ik als ondernemer zelf over beslis. Factureren is daar een van....
Het is toch gewoon een creditfactuur? Dus een normale inkomende factuur maar dan met een negatief bedrag. Als je boekhoudprogramma niet met creditfactureren om kan gaan wordt het tijd voor een ander.Hmmbob schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:03:
[...]
Omdat dit bij sommige boekhoudprogramma's zo handig helemaal niet gaat.