• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
CodeCaster schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:56:
[...]

Ik vind het wel een interessante tip.

Mijn zakelijke spaarrekening bestaat uit buffer voor bij ziekte, btw van het lopende kwartaal en inkomstenbelasting voor het lopende of volgende jaar.

Ik moet nu binnen een maand 2023 voorschieten, en zou dus best m'n IB 2024 nu voor een jaar kunnen vastzetten tegen 1,nogwat procent, of zelfs 2 als ik voor een vagere bank wil gaan.

Da's inderdaad minstens tweemaal zoveel rente als de BD geeft bij vooruitbetaling. Het risico dat ik het geld eerder nodig heb, is nihil (en dan heb ik nog een privéspaarrekening), dat de bank omvalt ook.

Het is maar een paar honderd euro, maar wel een vrij moeite- en risicoloos verdiende paar honderd euro.
Raisin is best goed hoor :) en het valt gewoon onder het garantiestelsel. Ik ga het ook doen want die betalingskorting van de BD was maar 0.8%

Nothing to see here!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-02 20:40

page404

Website says no

Pepernoot schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Als je alles zo kan missen qua financiën, waarom zet je die 40k dan niet een jaar vast op een deposito met ~2% rente?
Zou idd ook nog kunnen. Nadeel is dat ik dan alsnog die voorlopige aanslag moet betalen. In stapjes dan :)
Ik ga even kijken wat handig is. Dank jij en @ID-College 8)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
page404 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Zou idd ook nog kunnen. Nadeel is dat ik dan alsnog die voorlopige aanslag moet betalen. In stapjes dan :)
Ik ga even kijken wat handig is. Dank jij en @ID-College 8)
Je kan ook weer een nieuwe voorlopige aanslag indienen en die op "0 euro te betalen" zetten. Dat zou niet moeten resulteren in een boete volgend jaar, wel uiteraard een flinke naheffing (nog te betalen IB) en de renteopslag..

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:46
ID-College schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Je kan ook weer een nieuwe voorlopige aanslag indienen en die op "0 euro te betalen" zetten. Dat zou niet moeten resulteren in een boete volgend jaar, wel uiteraard een flinke naheffing (nog te betalen IB) en de renteopslag..
Renteopslag wordt enkel gerekend als je de aangifte IB over het afgelopen jaar uitstelt.

Als jij netjes vóór 1 mei (?) je aangifte indient, zal - voor zover ik weet - geen renteopslag worden geteld.
Mij in ieder geval nog nooit overkomen.

• ID-College
  • Nu online
Lycaon schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Renteopslag wordt enkel gerekend als je de aangifte IB over het afgelopen jaar uitstelt.

Als jij netjes vóór 1 mei (?) je aangifte indient, zal - voor zover ik weet - geen renteopslag worden geteld.
Mij in ieder geval nog nooit overkomen.
Ah oke, nou nog beter. Ik dacht dat dat gold als je je het vooruit schoof.. Dan is er helemaal geen reden om nu 40k af te tikken. Je kan het dan beter achter de hand houden, of idd in een deposito stoppen..
Ik betaal t wel maandelijks, maar eigenlijk vraag ik mij dan ook af waarom :D

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Vergeet niet om de inflatie bij te pakken, 40k is over een jaar minder waard tov nu, mocht je het nu in een keer willen betalen.

• Deveon
  • Niet online
En halverwege het jaar heb je de helft al betaald dus eigenlijk is je voordeel dubbel de korting die je krijgt.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

RusFighter schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:44:
Vergeet niet om de inflatie bij te pakken, 40k is over een jaar minder waard tov nu, mocht je het nu in een keer willen betalen.
Die begrijp ik even niet. Stel dat je nu weet dat je € 40K moet betalen, en dat je dat op de bank hebt staan. Het te betalen bedrag verandert niet tussen nu en december. Het saldo op je bank ook niet, kwartaalrente daargelaten. Je kunt dat geld ook nergens anders aan besteden, het moet ergens binnen nu en december op de rekening van de Belastingdienst staan.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:13
CodeCaster schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:01:
[...]

Die begrijp ik even niet. Stel dat je nu weet dat je € 40K moet betalen, en dat je dat op de bank hebt staan. Het te betalen bedrag verandert niet tussen nu en december. Het saldo op je bank ook niet, kwartaalrente daargelaten. Je kunt dat geld ook nergens anders aan besteden, het moet ergens binnen nu en december op de rekening van de Belastingdienst staan.
En dit is precies waarom inflatie als term zo vaak gebruikt wordt in een compleet verkeerde context door te weinig kennis. Je hebt volledig gelijk. Desondanks kan je het geld prima stallen op een rekening waar je rente krijgt.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:15
bekkerm schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:41:
[...]
En dat is in ons vakgebied toch ook vaak zo. Code kloppen kunnen we allemaal vast wel, welk taaltje ook maar onder je kussen ligt. Hoe je je oplossingen aan de man brengt en intern "verkoopt" is m.i. een mega belangrijk aspect die nog wel eens onder belicht is.
Mijn huidige opdracht, pas begonnen, is daar inderdaad bewijs van.

We hebben net drie weken achter de rug, waarin het opstarten heel moeizaam verliep. Het leek werkelijk alsof de groep van vier, bestond uit 2+2 die een hele andere taal spraken, met dezelfde woorden. We spraken elkaar wel, maar we begrepen elkaar niet, omdat we hele andere invulling gaven aan de woorden die we gebruikten. Zonder dat we dat doorhadden! We snapten maar niet wat er toch maar fout ging, waarom we maar niet tot elkander konden komen over wat we überhaupt als team gingen doen.

Daar hebben we deze week een moeizaam gesprek over gehad, confronterend ook, waarbij we uiteindelijk een heel groot deel van alle onduidelijkheid hebben kunnen wegnemen.

Daarna kwam voor mij de volgende stap: om kunnen gaan met het feit dat de opdracht echt iets heel anders was dan wat ik had begrepen op basis van de intake en de verkennende gesprekken. Dat duurde gelukkig niet meer dan een paar uren. #Vooruitgang

Liege, liege, liegebeest!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:47
ID-College schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:03:
[...]

AOV is volgens mij zat over geschreven hier, maar een 'scherpe' AOV kan nog weleens duurkoop zijn.. Scherp in premie zegt eigenlijk helemaal niets, je moet de voorwaarden erop na slaan.. En de reden dat de 'betere' duurder zijn heeft een paar goede redenen dus ik zou hier goed induiken/vergelijken.. Het heeft een reden dat een AOV (net als een hypotheek) een financieel 'complex' product is, en je dus wel enig kennis van zaken moet hebben om te weten waar je voor tekent. Niet ingewikkeld, maar puur naar prijs kijken kan nog weleens een dure fout zijn als er iets gebeurt..
Ben het met je eens hoor maar een Movir Sommen AOV zal hetzelfde zijn als bij iemand die het zelf heeft afgesloten of iemand die een adviseur heeft. Daar zitten geen verschil in voorwaarden in.

• RusFighter
  • Nu online
CodeCaster schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:01:
[...]

Nee maar wel eventueel je uurloon mbt inflatie correctie. Meestal stijgen de lonen evenredig aan inflatie. Dit is vooral merkbaar wanneer je 2 jaar geleden een project aan bent gegaan en komende maanden een nieuw project aangaat met hogere uurlonen (deels veroorzaakt door inflatie tov 2 jaar geleden).

[ Voor 13% gewijzigd door RusFighter op 27-01-2023 20:08 ]

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-01 13:59
Lycaon schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:56:
Ah, dat zal het dan zijn. Boekhouder had idd uitstel aangevraagd.

https://niels.nu

• Lycaon
Hydra schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:17:
[...]

Ah, dat zal het dan zijn. Boekhouder had idd uitstel aangevraagd.
Mijn accountant vraagt ook standaard uitstel aan.

In dat geval is het verstandig om voorafgaand (vóór) 1 mei nog snel een voorlopige aanslag in te dienen over hetzelfde jaar. Je hoeft dan alleen rente te betalen over het evt. verschil tussen beide.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:20
Wordt het niet eens tijd om dit topic te splitsen in verschillende topics of misschien zelfs een mini-subforum ?

Er gaan hier zoveel verschillende gespreksdraadjes door elkaar heen dat het echt onoverzichtelijk wordt. Interresante dingen worden ondergesneeuwd en het is bijna 'thread necromancy' als je er een paar dagen later op reageert zodra je ze leest want dan zijn we alweer 100 posts verder.

Zeg nou zelf het onderwerp is ook veel te breed voor maar 1 topic.

Bovendien is het dan makkelijker om de repetitie van onderwerpen waar hier wel eens over geklaagd wordt (bureaustoel, airco, etc etc) tegen te gaan.

En ik kan dingen die ik totaal niet boeiend vind (autos, DBA speculatie) makkelijker overslaan.

Iets als topics voor: Autos, Belastingen & boekhouden, Verzekeringen, Tussenpersonen & brokers, Slowchat: overheid & meningen & newbies & rest ?

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:45

Jrz

––––––––––––

bumble_bee schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:27:
Iets als topics voor: Autos, Belastingen & boekhouden, Verzekeringen, Tussenpersonen & brokers, Slowchat: overheid & meningen & newbies & rest ?
Beetje lurker hier, maar niet geinteresseerd omdat het vooral over boekhouding en belasting gaat.

Lijkt me sws beter om een belasting topic voor ZZPers te hebben. Hier kan de auto ook in :-)

Een newbie / ik wil voor mezelf beginnen lijkt me ook een apart topic waardig.

Bij het "freelance" had ik iig het beeld dat het voornamelijk over de opdrachten zou gaan, tussenpersonen, etc

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:44
Jrz schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 05:56:
[...]

Lijkt me sws beter om een belasting topic voor ZZPers te hebben. Hier kan de auto ook in :-)
Die auto mag van mij ook in een apart topic. Zodra het woord 'auto' valt in dit topic komen er vaak ook allerlei automerken en whatnot voorbij. Ik denk dat je 'auto(belastingen) icm ondernemen' heel goed in een eigen topic zou kunnen doen, en dat dat topic dan ook echt wel voldoende 'body' zou kunnen hebben.
Jrz schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 05:56:
[...]

Bij het "freelance" had ik iig het beeld dat het voornamelijk over de opdrachten zou gaan, tussenpersonen, etc
Eens. Ik denk ook dat het gros van de mensen in dit topic dat op die manier doet. Tegelijkertijd zijn er hier volgens mij ook best wel wat ondernemers die niet per se freelancen, die hier ook wat lurken omdat dit het meest dichtbij een ondernemerstopic komt op GoT.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-02 11:35
Vraagje, ik heb nu ruim 2 jaar moneymonk in gebruik.
Altijd wel tevreden mee, zeker toen ik alle opdrachten nog zelf deed.
Door de prijsverhogingen inmiddels niet meer de goedkoopste, maar nog steeds een fijn pakket.

Sinds dit jaar ben ik in de situatie dat ik gebruik maak van inhuur derden (die ook uren moeten registeren), denk aan andere zzp'ers en iemand deels in loondienst.
Nu kan dit allemaal nog wel met moneymonk, maar dit kost mij extra veel tijd (via excel laat ik hun uren bijhouden, maar die mag ik vervolgens allemaal overkloppen in mm). Daarnaast loopt mijn aantal transacties rap op en zit er wat betreft weinig automatisering in mm.

Iemand enig idee wat nu in deze situatie hier het beste bij aansluit? Zou graag ook willen dat deze gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor hun uren budget.
Ik ken de optie van MM, maar dat zou betekenen 3-4 extra gebruikers a 15 euro per maand excl btw. Dat vind ik ook vrij gortig.

Iemand nog een tip die iets vergelijkbaars doet?

• funkeey
  • Laatst online: 06-02 10:14
okio schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:17:
Vraagje, ik heb nu ruim 2 jaar moneymonk in gebruik.
Altijd wel tevreden mee, zeker toen ik alle opdrachten nog zelf deed.
Door de prijsverhogingen inmiddels niet meer de goedkoopste, maar nog steeds een fijn pakket.

Sinds dit jaar ben ik in de situatie dat ik gebruik maak van inhuur derden (die ook uren moeten registeren), denk aan andere zzp'ers en iemand deels in loondienst.
Nu kan dit allemaal nog wel met moneymonk, maar dit kost mij extra veel tijd (via excel laat ik hun uren bijhouden, maar die mag ik vervolgens allemaal overkloppen in mm). Daarnaast loopt mijn aantal transacties rap op en zit er wat betreft weinig automatisering in mm.

Iemand enig idee wat nu in deze situatie hier het beste bij aansluit? Zou graag ook willen dat deze gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor hun uren budget.
Ik ken de optie van MM, maar dat zou betekenen 3-4 extra gebruikers a 15 euro per maand excl btw. Dat vind ik ook vrij gortig.

Iemand nog een tip die iets vergelijkbaars doet?
Gewoon 15 euro per maand pp betalen? De inhuur en loondienst leveren je vast meer op? Dit soort kosten zijn voor mij een no-brainer.

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-02 11:35
ja die optie is mij bekend, maar ik vraag mij af of dit gegeven de omstandigheden wel de meest ideale oplossing is. Gaat ook niet direct om de kosten, maar om meer om efficiency, etc

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:53
Ik gebruik ook MoneyMonk. Dat ze geen API hebben is een dikke minpunt. Je kan letterlijk niks automatiseren.

EU DNS: 86.54.11.100

• Hydra
c-nan schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:24:
Ik gebruik ook MoneyMonk. Dat ze geen API hebben is een dikke minpunt. Je kan letterlijk niks automatiseren.
Ik heb wat gemaakt om via screen-scraping files te uploaden (via de mail werkt niet) met het plan om ook het aanmaken van inkoopfacturen te automatiseren maar dat is onlangs weer kapot gegaan.

Dus ja, voor mij zou dat, als tevreden MM gebruiker, ook een erg grote pre zijn. Zelfs als het een 'onofficiele' API is. Ze hebben toch al een API voor de app (die niet compleet zal zijn, maargoed).

• Hydra
okio schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:56:
ja die optie is mij bekend, maar ik vraag mij af of dit gegeven de omstandigheden wel de meest ideale oplossing is. Gaat ook niet direct om de kosten, maar om meer om efficiency, etc
Ik denk dat een overstap naar een ander systeem je aardig wat tijd gaat kosten. Maar, misschien eens tegen ze aan te houden? Dat je gebruikers kan maken met beperktere rechten? Ze hebben nu ook al dat je je boekhouder toegang kan geven. Zal vast geen korte-termijn ding zijn, maar misschien iets voor op de roadmap.

• RusFighter
  • Nu online
Heb het al tijdje niet voorbij zien komen maar ben wel benieuwd hoe (IT) zzp'ers hier nieuwe projecten vinden die buiten je huidige netwerk vallen?

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
c-nan schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:24:
Dat was hier doorslaggevend om voor Moneybird te kiezen.

Kan hetzelfde, maar heeft er een API + testaccount bij.

Dat zit wel Schnorr.

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-02 15:18
ColeJ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:38:
Iemand hier ervaring met het zelf afsluiten van een Movir AOV via AOVzelfdoen? Dat gaat via b2bsure, zij rekenen 250 euro afsluitkosten en 5 euro beheerkosten. Zit ook naar Insify te kijken, die is wel scherp in premie.
Ik heb AOV Movir via Yezzer. Wilde eigenlijk ook geen partij er tussen met beheerskosten, sterker nog ik heb er een bloedhekel aan, maar goed toch maar gedaan, zoveel is het nou ook niet. Volgens mij kon het ook niet (eenvoudig zonder) een partij ertussen, kennelijk werkt die markt zo.

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:40
tony-stark schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:29:
Ik heb AOV Movir via Yezzer. Wilde eigenlijk ook geen partij er tussen met beheerskosten, sterker nog ik heb er een bloedhekel aan, maar goed toch maar gedaan, zoveel is het nou ook niet. Volgens mij kon het ook niet (eenvoudig zonder) een partij ertussen, kennelijk werkt die markt zo.
Kan bij direct writers als Centraal Beheer gewoon zelf aanvragen.

Voor een normale AOV niet de goedkoopste partij.
Maar als je (zoals ik) een minimale dekking hebt is het premieverschil niet zo spannend, en is het hebben van geen beheerskosten wel een voordeel.

[ Voor 14% gewijzigd door maxnl op 28-01-2023 22:56 ]

• coldasice
  • Laatst online: 14:16
[...]

Hier ook Yezzer voor AOV en Beroepsaansprakelijkheid, volgens mij hoeft je daardoor maar 1 keer abo kosten te betalen...

• Deveon
  • Niet online
[...]

Hier zelf via Klaverblad afgesloten. Maar in principe is advies en beheerkosten peanuts op hele bedrag. Ik wilde graag zelf goed helder hebben wat ik ging afsluiten.

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-02 13:36
Hydra schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Ik heb wat gemaakt om via screen-scraping files te uploaden (via de mail werkt niet) met het plan om ook het aanmaken van inkoopfacturen te automatiseren maar dat is onlangs weer kapot gegaan.

Dus ja, voor mij zou dat, als tevreden MM gebruiker, ook een erg grote pre zijn. Zelfs als het een 'onofficiele' API is. Ze hebben toch al een API voor de app (die niet compleet zal zijn, maargoed).
Als ik je goed begrijp qua mail, dat werkt bij mij momenteel prima.
Voor als je het niet weet, je kan tegenwoordig een e-mail adres aanmaken van MoneyMonk, en daarheen mailen. Dan upload MM automatisch de bestanden in MM.
Wat werkt er bij jou niet dan precies?

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-02 15:18
coldasice schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:57:
[...]

Hier ook Yezzer voor AOV en Beroepsaansprakelijkheid, volgens mij hoeft je daardoor maar 1 keer abo kosten te betalen...
klopt 1 keer per jaar 60-90 euro, dat is de 5 - 7,5 per maand :)

• ColeJ
Vind het idee van een abbo toch wel gek maar goed. Daar betaal ik toch premie voor? Maar goed, ik ben altijd dwars met betrekking tot dat soort dingen.

• Hydra
Pepernoot schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:39:
Als ik je goed begrijp qua mail, dat werkt bij mij momenteel prima.
Voor als je het niet weet, je kan tegenwoordig een e-mail adres aanmaken van MoneyMonk, en daarheen mailen. Dan upload MM automatisch de bestanden in MM.
Wat werkt er bij jou niet dan precies?
Weet ik. Hij heeft moeite met mails waar meer attachments bijzitten dan 1 PDF factuur. Die worden afgekeurd.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:38

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Orangelights23 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:28:
[...]

En dit is precies waarom inflatie als term zo vaak gebruikt wordt in een compleet verkeerde context door te weinig kennis. Je hebt volledig gelijk. Desondanks kan je het geld prima stallen op een rekening waar je rente krijgt.
Je eerste stukje legt voor mij heel weinig uit behalve dat je zegt dat het niet klopt?

Naar mijn inziens is inflatie wel degelijk relevant, maar misschien snap ik de context dan niet. In de 'som' is het niet zo zwart-wit dat je nu een x-bedrag hebt en dat of in januari of in december moet overmaken. Je hebt (mag ik hopelijk vanuit gaan) een cash-flow.
Door je geld nu te gebruiken en je latere cashflow te gebruiken om de BD te betalen, behaal je naar mijn inziens gewoon een voordeel. Ik heb altijd uitstel uitgevraagd en liep altijd een boekjaar achter dan dat je normaal zou doen. Over de jaren heen ging mijn tarief ook om hoog. Nu kun je het weer niet zo zwart-wit maken maar in principe betaalde ik dan belasting van het geld waarbij ik een hoger tarief had dan waar ik nu belasting over moet betalen.

Ik snap oveigens ook wel dat als ZZP je wellicht minder creatief kunt zijn en je cashflow vrij lineair/constant is en derhalve iets minder nut er van hebt wellicht.

anyhow, ik ben eerder oprecht benieuwd naar je eerste zin, leg dan aub even uit waarom het verkeerd is :)

• mbe81
  • Laatst online: 18:19
Douweegbertje schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Naar mijn inziens is inflatie wel degelijk relevant, maar misschien snap ik de context dan niet.
Je hebt gelijk hoor. Er is zelfs een term/rekenmethode voor om dit te berekenen: de (netto) contante waarde.

Geld is nu meer waard als in de toekomst. Een betaling uitstellen levert dus in principe voordeel op omdat je 1) er rendement op kan halen en 2) door inflatie geld nu meer waard is als over een jaar.

• Hydra
mbe81 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:42:
Geld is nu meer waard als in de toekomst. Een betaling uitstellen levert dus in principe voordeel op omdat je 1) er rendement op kan halen en 2) door inflatie geld nu meer waard is als over een jaar.
En dit is waarom deflatie leuk lijkt maar echt economisch funest kan zijn. Inflatie zorgt dat je schulden minder waard worden. Deflatie doet 't omgekeerde. Dus het lijkt leuk dat een brood minder gaat kosten, maar je hypotheekschuld stijgt ook.

Hier komt dan ook de 'truuk' vandaan om als een lening een lager rentepercentagie heeft dan de inflatie (zoals je studiefinanciering) de lening an sich gewoon kan renderen. Geld lenen kost dus niet perse geld. Het is niet voor niets dat studenten en-masse hun stufi maximaliseerden. De 'slimme' mensen doen dan slimme dingen met het geld, bijvoorbeeld het gewoon op een indexfonds zetten.

Ik denk dat voor veel mensen de stap naar ZZPen ook het moment is dat ze serieus na gaan denken over dit soort zaken. Dit geldt wel voor mij in ieder geval. Een spaarrekening met 0.15% rente is wel een beetje zonde als daar 30+k op staat, en de inflatie 10% is :)

• ColeJ
DomiGijzen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:06:
@figlio del comm Heb het idee dat het bericht van @xeoMe en @ColeJ verward worden. Zo lees ik het tenminste nu.
xeoMe wil zijn huidige rol bij de huidige klant wilde voortzetten als eigen klus met huidige werkgever als tussenpersoon. Daar zijn terecht wat vragen over te stellen en zouden alle partijen niet moeten willen. Aangezien zijn bericht verdwenen is, zal hij ook wel vragen aan zich zelf hebben nu.
Volgens mij gaat ColeJ een nieuwe klus beginnen van een jaar zonder relatie met een huidige werkgever en vraagt zich in het algemeen af of die overeenkomst van een jaar problemen kan geven.

En dat zal waarschijnlijk meevallen als hij dat naar eigen inzicht en op eigen risico verder invult. Zoals velen hier.
Klopt, achter volgens de Ondernemerscheck van de Belastingdienst ben je nooit een ondernemer als je minder dan 3 opdrachtgevers per jaar hebt. Het zal wel loslopen :)

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:13
Douweegbertje schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Je eerste stukje legt voor mij heel weinig uit behalve dat je zegt dat het niet klopt?

anyhow, ik ben eerder oprecht benieuwd naar je eerste zin, leg dan aub even uit waarom het verkeerd is :)
Dat men inflatie als aanleiding voor veel situaties gebruikt, maar dat er weinig mee te maken kan hebben.

• Hydra
ColeJ schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:52:
Klopt, achter volgens de Ondernemerscheck van de Belastingdienst ben je nooit een ondernemer als je minder dan 3 opdrachtgevers per jaar hebt. Het zal wel loslopen :)
Het is ook volkomen debiel dat die tool nog online staat. Maarja. De belastingdienst. Makkelijker kunnen we het niet maken, rascistischer wel.

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-02 14:58
RusFighter schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:40:
Heb het al tijdje niet voorbij zien komen maar ben wel benieuwd hoe (IT) zzp'ers hier nieuwe projecten vinden die buiten je huidige netwerk vallen?
Ik heb voor het eerst in m'n carrière een opdracht via een recruiter aangenomen en dat bevalt me tot dusverre (1 jaar) prima. Natuurlijk: je staat wat af van je tarief. Daar ben je zelf bij en daar kun je (en daar zou ik) een max over afspreken.

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-08-2025
Ik freelance al een jaar of 15, maar heb een jaar of 5 geleden mijn focus verlegd van embedded software naar web development (Java / Spring / AWS). Ik heb een paar mooie web opdrachten gedaan ondertussen dus ik ben best up to speed inmiddels voor mijn gevoel, maar dat is misschien lastig te zien voor opdrachtgevers.

De ervaring van ervoor is denk ik niet 100% af te schrijven aangezien ik daaraan wel het e.e.a. aan kennis/ervaring heb overgehouden die nog relevant is (CI/CD, automated testing, monitoring, robuustheid, het proces van softwareontwikkeling an sich etc).

Tot nu toe heb ik altijd opdrachten gevonden via "dure" tussenpartijen die op de een of andere manier mij wel aan opdrachten konden helpen ondanks de relatief recente switch (met name hulde voor de eerste partij die dat aandurfde), maar ik wil het nu eens gaan proberen via de grote platforms (malt, funle etc). Ik zie daar alleen minder respons dan ik gewend ben. Normaliter word ik meestal wel uitgenodigd voor een gesprek en vaak kan ik daarna beginnen als ik wil, dus ik verwacht het probleem in CV en tariefstelling. Vandaar dat ik me tot jullie wend met deze vragen:

1. Wat zou je aanraden qua CV, noemen van de laatste 3 opdrachten die relevant zijn om focus te behouden, of mijn hele monster CV met allemaal embedded software e.d. erop?
2. Wat zou je aanraden qua uurtarief, richting medior om competitief te zijn?
3. Kan er een andere reden zijn dat het via de platforms lastiger is?

• RusFighter
  • Nu online
emile schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:49:
[...]

Ik heb voor het eerst in m'n carrière een opdracht via een recruiter aangenomen en dat bevalt me tot dusverre (1 jaar) prima. Natuurlijk: je staat wat af van je tarief. Daar ben je zelf bij en daar kun je (en daar zou ik) een max over afspreken.
Hoe ben je destijds door de recruiter gevonden?

En wat vinden mensen hier van platformen zoals freelance.nl, freelancedev.nl, etc...?

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-01 10:46
RusFighter schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:16:
[...]

En wat vinden mensen hier van platformen zoals freelance.nl, freelancedev.nl, etc...?
Die platformen zijn een prima startpunt om een idee te krijgen wat voor opdrachten er publiekelijk open staan in de markt. Er wordt heel veel dubbel gepost door verschillende partijen. Soms met opdrachtgever weg gewerkt of vacature tekst net iets anders. Als er nieuwe uitvragen worden gedaan, zie je geheid een stuk of 10 keer dezelfde opdracht voorbij komen. Wanneer je iets interessants ziet, probeer zo dicht mogelijk bij de bron te reageren.

Voor de overheid zijn er bijvoorbeeld een aantal mantelpartijen die direct mogen leveren (per ministerie/instantie vaak verschillend). Als je contact daar niet bij zit weet je eigenlijk al 99% zeker dat je met een tussenpartij te maken hebt die wat van je tarief afsnoept. Als er geen mantelpartijen of preferred suppliers zijn, is er vaak een eigen inhuurportaal of werken ze met een externe contractmanager (YEM, HeadFirst etc). De preferred supplier/contract manager heeft vaak contractueel standaardtarieven met de eindklant waar zij als leverancier marge kunnen pakken als ze "dozen" schuiven (een ZZPer dia via hun geleverd wordt) dus daar zit soms ook onderhandelingsruimte.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

nightfall schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:14:
Ja, het is gewoon superrustig. Ik ben iOS developer en zoek al 2,5 maanden een klus. Ik kom van een prachtige klant af, het ligt zeker niet aan m'n CV. Er zijn gewoon geen projecten op het moment. Recruiters bellen niet, en als ik ze bel, bellen ze niet terug. Eentje gaf me als antwoord;
Op dit moment krijg ik heel veel reacties van freelancers die opzoek zijn. Ik snap het wel want op dit moment is er aardig wat onzekerheid bij bedrijven, er vallen ook in NL ontslagen in tech. Developers komen nu naar mij toe omdat ze vrezen dat ze straks geen werk hebben en geven mij nu al een zoekopdracht. Daarnaast hoor ik nu steeds vaker dat bedrijven hun klanten verliezen en dat ze hun eigen team niet uitbreiden.
Ik ga niet liegen, ik ben echt zenuwachtig op het moment.

[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 29-01-2023 22:55 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:52
Eliaz schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:22:
[...]
Wanneer je iets interessants ziet, probeer zo dicht mogelijk bij de bron te reageren.
https://inhuurkaart.nl/

- Spes consilium non est -

• emile
RusFighter schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:16:
[...]
Hoe ben je destijds door de recruiter gevonden?
[...]
Die heeft mij benadert. Op basis van LinkedIn-profiel, zoals dat meestal gaat...

[ Voor 0% gewijzigd door emile op 30-01-2023 08:32 . Reden: typo ]

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
TucanoItaly schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:54:
[...]

Ja, het is gewoon superrustig. Ik ben iOS developer en zoek al 2,5 maanden een klus. Ik kom van een prachtige klant af, het ligt zeker niet aan m'n CV. Er zijn gewoon geen projecten op het moment. Recruiters bellen niet, en als ik ze bel, bellen ze niet terug. Eentje gaf me als antwoord;

[...]

Ik ga niet liegen, ik ben echt zenuwachtig op het moment.
Niet om heel vervelend te doen maar wat dat betreft zit je ook wel in een markt die alleen maar aan het krimpen is, de afgelopen jaren al en je zal ook first in line zijn om er uit gesneden te worden. Apps zijn vaak bijzaak, leuk om te hebben maar stiekem ook vrij resource intensief om het allemaal bij te houden. Gecombineerd met de opkomst van web apps die in de B2B wereld veel meer gemeengoed zijn en dan kan je je afvragen of het wel zo handig is om in de app development hoek te blijven en ook nog eens gespecialiseerd in 1 platform.

Tijd voor diversificatie dus, front-end development zou je prima moeten kunnen doen. Backend is natuurlijk hele andere koek (maar wel vaak erg goede koek naar mijn mening in termen als vraag + beloning).

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:14
Mijn expertise ligt in de applicatie integratie hoek en ik heb alleen al afgelopen week 3 goede leads via LinkedIn binnengekregen. Helaas heb ik geen tijd om nog een extra klus er bij te nemen, maar ik zie dus juist een toename van opdrachten na de rustige december maand.

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:03
Ik ben het eens met Strykeforce, het aantal iOS specifieke opdrachten zal niet veel groeien vrees ik. In de enterprise is wel een overgang gaande van Windows Mobile CE naar Android, daar is wel wat werk in te vinden. Maar deze worden gebouwd in Flutter of React Native.

Ik vind het een goed advies om aangrenzende skills te gaan oppakken; hybride frameworks voor apps, en front-end development. Waarschijnlijk kan je ook terecht bij opdrachten waar WPF/MAUI wordt gebruikt.

• RusFighter
  • Nu online
Hebben jullie enkele tips om linkedin profiel "vriendelijker" te maken voor zzp opdrachten?

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-08-2025
TucanoItaly schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:54:
Ja, het is gewoon superrustig. Ik ben iOS developer en zoek al 2,5 maanden een klus. Ik kom van een prachtige klant af, het ligt zeker niet aan m'n CV. Er zijn gewoon geen projecten op het moment. Recruiters bellen niet, en als ik ze bel, bellen ze niet terug.
Hmmm dat is niet fijn inderdaad. Ik heb wel het gevoel dat er voor backend nog projecten zijn (ik reageer hier en daar op dingen die langskomen) maar mijn CV valt steeds van de stapel af schijnbaar.

Maar ik zal het pad via recruiters ook nog wel eens bewandelen om te zien of dat nog steeds makkelijk gaat of dat het echt lastiger is nu. Hoop dat jij ook snel weer iets vindt!

• ID-College
  • Nu online
nightfall schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:14:
Ik freelance al een jaar of 15, maar heb een jaar of 5 geleden mijn focus verlegd van embedded software naar web development (Java / Spring / AWS). Ik heb een paar mooie web opdrachten gedaan ondertussen dus ik ben best up to speed inmiddels voor mijn gevoel, maar dat is misschien lastig te zien voor opdrachtgevers.

De ervaring van ervoor is denk ik niet 100% af te schrijven aangezien ik daaraan wel het e.e.a. aan kennis/ervaring heb overgehouden die nog relevant is (CI/CD, automated testing, monitoring, robuustheid, het proces van softwareontwikkeling an sich etc).

Tot nu toe heb ik altijd opdrachten gevonden via "dure" tussenpartijen die op de een of andere manier mij wel aan opdrachten konden helpen ondanks de relatief recente switch (met name hulde voor de eerste partij die dat aandurfde), maar ik wil het nu eens gaan proberen via de grote platforms (malt, funle etc). Ik zie daar alleen minder respons dan ik gewend ben. Normaliter word ik meestal wel uitgenodigd voor een gesprek en vaak kan ik daarna beginnen als ik wil, dus ik verwacht het probleem in CV en tariefstelling. Vandaar dat ik me tot jullie wend met deze vragen:

1. Wat zou je aanraden qua CV, noemen van de laatste 3 opdrachten die relevant zijn om focus te behouden, of mijn hele monster CV met allemaal embedded software e.d. erop?
2. Wat zou je aanraden qua uurtarief, richting medior om competitief te zijn?
Het belangrijkste is een netwerk opbouwen en goede naam achterlaten, maar dat moge logisch zijn. Ik heb inmiddels best wat cv's voorbij zien komen, en wat ik heel bijzonder vind is het volgende:
* Het lijkt wel de standaard, maar een export van LinkedIn. Leuk, maar qua lay-out lelijk, en mist hele belangrijke persoonlijke info
* Ik scroll er snel doorheen op keywords, maar ik zoek vaak naar een bepaald profiel (b.v. jong en niet te ver van locatie klant). Ik kom heel veel cv's tegen die geen leeftijd, woonplaats en/of foto hebben. Niet handig, want ik heb cv's liggen die dat wel hebben, dus ik leg hem niet direct aan de kant, maar je werpt wel een extra drempel op. Als je dan ook nog Kees Janssen oid heet, dan is het onmogelijk je te vinden online. Zet minimaal je leeftijd en locatie erop, want dat vind ik wel een belangrijke indicator voor selectie.
* Ik kijk zelden verder dan pagina 1 of 2. Ik denk dat je met 4 A4 meer dan genoeg info hebt, want de rest lees ik toch niet. Soms gaat het zelfs terug tot opdrachten tot 1998.... okeee, alsof ik dat ga lezen :D

Je bent zo goed als je laatste klus wordt er weleens gezegd.. Je ziet vrij snel of iemand matcht of niet, ook een introducerende tekst kan het maken. Ik zag laatst een cv waar ook op stond dat hij relatief actief was in de Java wereld, events bijwoont en host of trainingen geeft.. Dat vind ik wel een plus, want dan laat je zien dat je kennis hebt en opdoet :)

• Deveon
  • Niet online
RusFighter schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:30:
Hebben jullie enkele tips om linkedin profiel "vriendelijker" te maken voor zzp opdrachten?
Nee maar tips om ze af te schrikken graag. Ik word meestal alleen maar benaderd door tussenpersonen die er voor 10+ euro per uur tussen willen zitten.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:25
ID-College schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:34:
[...]
* Ik kijk zelden verder dan pagina 1 of 2. Ik denk dat je met 4 A4 meer dan genoeg info hebt, want de rest lees ik toch niet. Soms gaat het zelfs terug tot opdrachten tot 1998.... okeee, alsof ik dat ga lezen :D
En toch lever ik die informatie wel. Ik ben begonnen in de ICT op 1/1/1986. Nu ga ik niet in detail vertellen wat ik toen heb gedaan, maar wel dat ik toen bij Philips werkte bij Systems Support. Hoe later in de tijd, des te meer detail. Ik ga er ook niet vanuit dat iemand mijn CV (intussen 8 pagina's) helemaal leest; maar ik wil wel een compleet CV leveren.
Als ik een CV krijg en ik zie een gat van jaren, wil ik wel weten wat iemand heeft gedaan. Dat hij/zij een ultieme crack was in gwbasic is mooi; daar haal ik alleen uit dat iemand goed is in lineair programmeren. Zelf lees ik CV's dus wel helemaal maar hoe verder in de tijd, des te sneller ik lees.

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Nee maar tips om ze af te schrikken graag. Ik word meestal alleen maar benaderd door tussenpersonen die er voor 10+ euro per uur tussen willen zitten.
Wat maakt dat nou uit? Het gaat er toch om wat je zelf eraan overhoudt? Tientje vind ik niet schokkend. Neem aan dat je niet voor €20,- wordt weggezet ;)

• ColeJ
Ik ga per 1 maart beginnen bij mijn eerste opdracht (waarschijnlijk voor een jaar) waar een tussenpersoon tussen zit voor EUR 15 per uur. Ik ben wel tevreden met mijn uurtarief, dat is het enige dat voor mij telt. Ik ga starten als interimmer op het gebied van Finance&Control, geen ICT :) (maar vind het wel leuk om hier mee te praten ;) ).

[ Voor 23% gewijzigd door ColeJ op 30-01-2023 09:47 ]

• RusFighter
  • Nu online
Deveon schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:36:
[...]

10 euro op 150 euro is anders dan 10 euro op 40. Maar ik denk dat het benaderd worden door recruiters niet perse slecht is. Je kunt ze namelijk altijd negeren of harde eisen stellen.

• emile
RonaldHeirbaut schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:46:
[...]
Het gaat er toch om wat je zelf eraan overhoudt?
[...]
Veelgemaakte misvatting. Minstens zo belangrijk is dat je waar kunt maken wat de klant verwacht. Die verwachting is nu eenmaal gekoppeld aan het tarief dat de klant voor jou betaald. Daarom is de marge van je tussenpersoon minstens zo belangrijk als je naar tevredenheid wil worden ingehuurd.

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:39
Dat is een veelgemaakte misvatting. De klant bepaalt vaak (niet altijd) welke tussenpersoon er tussen zit en hoeveel die er aan verdiend...

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:36
[...]

Het belangrijkste is een netwerk opbouwen en goede naam achterlaten, maar dat moge logisch zijn. Ik heb inmiddels best wat cv's voorbij zien komen, en wat ik heel bijzonder vind is het volgende:
* Het lijkt wel de standaard, maar een export van LinkedIn. Leuk, maar qua lay-out lelijk, en mist hele belangrijke persoonlijke info
* Ik scroll er snel doorheen op keywords, maar ik zoek vaak naar een bepaald profiel (b.v. jong en niet te ver van locatie klant). Ik kom heel veel cv's tegen die geen leeftijd, woonplaats en/of foto hebben. Niet handig, want ik heb cv's liggen die dat wel hebben, dus ik leg hem niet direct aan de kant, maar je werpt wel een extra drempel op. Als je dan ook nog Kees Janssen oid heet, dan is het onmogelijk je te vinden online. Zet minimaal je leeftijd en locatie erop, want dat vind ik wel een belangrijke indicator voor selectie.

Je bent zo goed als je laatste klus wordt er weleens gezegd.. Je ziet vrij snel of iemand matcht of niet, ook een introducerende tekst kan het maken. Ik zag laatst een cv waar ook op stond dat hij relatief actief was in de Java wereld, events bijwoont en host of trainingen geeft.. Dat vind ik wel een plus, want dan laat je zien dat je kennis hebt en opdoet :)
Selectie op leeftijd...niet dat het mij enigszins interesseert wat je doet en in welke branche maar als je illegale activiteiten bespreekt moet je dat mogelijk niet doen op een openbaar forum als Tweakers.

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Wat maakt dat nou uit? Het gaat er toch om wat je zelf eraan overhoudt? Tientje vind ik niet schokkend. Neem aan dat je niet voor €20,- wordt weggezet ;)
Deels wel, maar merk vaak dat actieve tussenpersonen niet kunnen bieden wat ik kan krijgen op opdrachten die ik zelf via portalen op zoek. Ik ga pas met actieve tussenpersonen in zee wanneer ik daadwerkelijk zonder opdracht zit. Vorig jaar overigens ook veel contact gehad met z'n partij* maar er kwam eigenlijk nooit iets uit, die telefoontjes, mailtjes en berichtjes ervaar ik dus eigenlijk alleen als storend. Wanneer ik zelf ga zoeken komen ik toch dezelfde opdrachten tegen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-02 13:04
[...]

Klopt. Laatste 3 projecten zijn het interesants. Qua leeftijd e.d., dat mag er van brokers en tussenpartijen vaak al niet meer bij staan. Headfirst zelfs de achternaam niet meer bij sommige opdrachten. Maar goed, dan kijk ik even in welk jaar ze afgestudeerd zijn en weet je ook al een hoop.

Afgelopen jaren moest er ook altijd een foto bij. Heb ik in december mijn cv eens de huidige eeuw ingetrokken, mét foto, kon ik het kreng er weer afhalen...
Lynx schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Selectie op leeftijd...niet dat het mij enigszins interesseert wat je doet en in welke branche maar als je illegale activiteiten bespreekt moet je dat mogelijk niet doen op een openbaar forum als Tweakers.
Heeft heel weinig met selectie te maken obv leeftijd, maar als ik een senior zoek omdat ik een team van 10 man/vrouw/x heb met een gemiddelde werkervaring van 2 jaar zit ik niet te wachten op weer iemand van 25. Anderzijds heb ik in sommige teams echt behoefte aan wat jong en modern spul

[ Voor 13% gewijzigd door fry77 op 30-01-2023 10:03 ]

• c-nan
[...]

Waarom een foto? Is dat puur om iemand terug te kunnen vinden? Zo ja, waarom zou je iemand terug moeten kunnen vinden, je hebt zijn/haar CV toch? Zo niet, waarom dan wel?

Mijn CV is trouwens echt lelijk kwa opmaak. Is gewoon een tabel in Word met als lettertype Times New Roman :D Behalve de logo's van mijn vorige opdrachtgevers zit er verder ook geen kleur in.

EU DNS: 86.54.11.100

• ID-College
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:45:
[...]

En toch lever ik die informatie wel. Ik ben begonnen in de ICT op 1/1/1986. Nu ga ik niet in detail vertellen wat ik toen heb gedaan, maar wel dat ik toen bij Philips werkte bij Systems Support. Hoe later in de tijd, des te meer detail. Ik ga er ook niet vanuit dat iemand mijn CV (intussen 8 pagina's) helemaal leest; maar ik wil wel een compleet CV leveren.
Als ik een CV krijg en ik zie een gat van jaren, wil ik wel weten wat iemand heeft gedaan. Dat hij/zij een ultieme crack was in gwbasic is mooi; daar haal ik alleen uit dat iemand goed is in lineair programmeren. Zelf lees ik CV's dus wel helemaal maar hoe verder in de tijd, des te sneller ik lees.
Dat is ook niet erg, maar het voegt weinig toe vind ik zelf.. Ik heb zelf mijn cv zo ingestoken dat pagina 1 het complete plaatje is, en vanaf pagina 2 en verder je elke opdracht in detail kan lezen. En idd: hoe recenter, hoe meer detail. Ik zit er zelf niet zo lang in, dus kamp niet met dit probleem dat ik het niet kwijt kan op 4 a 5 A4, maar ik betrap mij er zelf op dat ik eigenlijk zelden verder kijk dan pagina 3 a 4. Alles daaronder doe ik eigenlijk niks mee.. Essentie is er bewust van zijn.
c-nan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Waarom een foto? Is dat puur om iemand terug te kunnen vinden? Zo ja, waarom zou je iemand terug moeten kunnen vinden, je hebt zijn/haar CV toch? Zo niet, waarom dan wel?

Mijn CV is trouwens echt lelijk kwa opmaak. Is gewoon een tabel in Word met als lettertype Times New Roman :D Behalve de logo's van mijn vorige opdrachtgevers zit er verder ook geen kleur in.
Een foto is geen must, maar ik zie cv's met geen foto, geen woonplaats en geen leeftijd/geboortedatum. Dan heb je echt 0,0 info over de persoon voor je. Als je geen foto gebruikt, wat natuurlijk prima is, zet dan minimaal je leeftijd/geboortedatum erop als alternatief. Ik zie cv's die het allemaal niet hebben, en dan heb je geen idee wat voor persoon je aan het team aan het toevoegen bent.

[ Voor 25% gewijzigd door ID-College op 30-01-2023 10:05 ]

• fry77
c-nan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Wit, zwart, grijs, lijntje tussen de opdrachten. Geen foto's of logo's. Heeft het 25 jaar prima gedaan. Nu heb ik kleur, foto, linkjes naar certificaten en zit ik zonder opdracht. mmmmmm *oude cv weer afstoft*

• SchorsB
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-11-2025
[...]

[...]
Filteren op leeftijd is discriminatie en volgens de wet niet toegestaan. En filteren op geen foto vind ik ook twijfelachtig. Snap ook wel dat dat soort dingen vaak genoeg gebeuren, maar dat als beginsel hebben voor je proces vind ik wel zorgelijk eigenlijk.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:57
RusFighter schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:30:
Ik vraag me serieus af of er nu echt zoveel opdrachten worden gekregen door mensen via LinkedIn (en dan bedoel ik niet via iemand in je netwerk maar iemand die je profiel heeft gevonden).

Dat is bij mij maar 1 keer gebeurd en de rest heb ik toch zelf moeten vinden.

Bij mij is mijn LinkedIn een afspiegeling van mijn CV (zo zou het toch ook moeten zijn). Zet er gewoon op wat je doet, welke tooling, welke opleidingen/certificaten je hebt, wat je hebt bereikt etc. die standaard CV dingen.

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:48
jongetje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Ik vraag me serieus af of er nu echt zoveel opdrachten worden gekregen door mensen via LinkedIn (en dan bedoel ik niet via iemand in je netwerk maar iemand die je profiel heeft gevonden).

Dat is bij mij maar 1 keer gebeurd en de rest heb ik toch zelf moeten vinden.

Bij mij is mijn LinkedIn een afspiegeling van mijn CV (zo zou het toch ook moeten zijn). Zet er gewoon op wat je doet, welke tooling, welke opleidingen/certificaten je hebt, wat je hebt bereikt etc. die standaard CV dingen.
Al mijn acquisitie via linkedin gedaan, hoor ook wel vergelijkbare verhalen bij collega's in mijn branch (infrastructure / cloud).

--

Gebruik trouwens dit als CV template, probeer altijd onder de 2 kantjes te blijven, en heb wel het idee dat leads eigenlijk altijd wel blij zijn: https://github.com/liantze/AltaCV

[ Voor 11% gewijzigd door MrPepper op 30-01-2023 10:17 ]

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

• ID-College
  • Nu online
SchorsB schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Filteren op leeftijd is discriminatie en volgens de wet niet toegestaan. En filteren op geen foto vind ik ook twijfelachtig. Snap ook wel dat dat soort dingen vaak genoeg gebeuren, maar dat als beginsel hebben voor je proces vind ik wel zorgelijk eigenlijk.
Dat is jouw aanname ;) Ik zoek idealiter naar een piramide constructie (junior-medior-senior). Dat kan je afleiden vanuit werkervaring, maar zoals hierboven staat, dat staat er niet altijd compleet op. Het gaat niet om leeftijdsdiscrimatie, ik kijk wat een team nodig heeft. En soms past een junior beter in een al wat oudere gemeenschap (en dat vinden juniors vaak ook fijn), en vice versa. Leeftijd is daarvoor gewoon een goede indicator. Het helpt, maar het gaat natuurlijk niet om 1 variabele.. Je zoekt een mandje aan variabelen, en die bestaat gewoon uit meerdere zaken.. Puur naar 1 variabele kijkt zal vast gebeuren, maar in onze wereld gaat het echt om teamdynamiek (professioneel samenwerken) en dat is heel anders dan iemand aan de lopende band zetten waar je gewoon een jonge god wil hebben die nog fit is ;)

• RonaldHeirbaut
emile schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Veelgemaakte misvatting. Minstens zo belangrijk is dat je waar kunt maken wat de klant verwacht. Die verwachting is nu eenmaal gekoppeld aan het tarief dat de klant voor jou betaald. Daarom is de marge van je tussenpersoon minstens zo belangrijk als je naar tevredenheid wil worden ingehuurd.
Dat klopt. Daar heb ik tijden geleden al eens over geschreven. Dat ging over een dansje doen en dat het naakt iets meer kost.

• RonaldHeirbaut
fry77 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:00:
[...]
Heeft heel weinig met selectie te maken obv leeftijd, maar als ik een senior zoek omdat ik een team van 10 man/vrouw/x heb met een gemiddelde werkervaring van 2 jaar zit ik niet te wachten op weer iemand van 25. Anderzijds heb ik in sommige teams echt behoefte aan wat jong en modern spul
Dat vind ik zo'n kolder. Ik heb een teamleider gehad die mijn zoon had kunnen zijn die duidelijk meer senioriteit liet zien dan een andere teamleider die mijn oudere broer had kunnen zijn.

• emile
figlio del comm schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:53:
[...]
De klant bepaalt vaak (niet altijd) welke tussenpersoon er tussen zit en hoeveel die er aan verdiend...
Zeker de grotere klanten bepalen altijd dat er eenzelfde partij tussen zit. In mijn ervaring is dat vaak HeadFirst. Zo zorgen ze dat er maar één partij is met wie ze contracten en facturen uitwisselen voor de inhuur. Wel zo makkelijk. Daar dwingen ze inderdaad ook een standaardtarief voor af. Meestal tussen de 3 en 5 euro per gewerkt uur. Dat laat onverlet dat er tussen jou en HeadFirst andere partijen kunnen zitten die hun eigen marge rekenen. De optelsom komt uiteindelijk bij de klant terecht en die optelsom is waar je 'naar moet leveren'.

• Strykeforce
emile schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Zeker de grotere klanten bepalen altijd dat er eenzelfde partij tussen zit. In mijn ervaring is dat vaak HeadFirst. Zo zorgen ze dat er maar één partij is met wie ze contracten en facturen uitwisselen voor de inhuur. Wel zo makkelijk. Daar dwingen ze inderdaad ook een standaardtarief voor af. Meestal tussen de 3 en 5 euro per gewerkt uur. Dat laat onverlet dat er tussen jou en HeadFirst andere partijen kunnen zitten die hun eigen marge rekenen. De optelsom komt uiteindelijk bij de klant terecht en die optelsom is waar je 'naar moet leveren'.
Niet mee eens, de optelsom is ook het feit dat je opdrachtgever er voor kiest om van het gemak van 1 supplier gebruik te maken. Dat hoeft niet in je levering van diensten te zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Strykeforce op 30-01-2023 10:52 ]

• fry77
Waar ik vooral moeite mee heb ik als ik als freelancer ook de fee van de tussenpartij moet betalen, zoals bij NS. Zij leggen op dat FastFlex ertussen zit, maar ik betaal ze. Ergo, Fastflex werk in principe voor mij, maar echt niet dat je daar iets over te zeggen heb ..

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:12
MrPepper schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Al mijn acquisitie via linkedin gedaan, hoor ook wel vergelijkbare verhalen bij collega's in mijn branch (infrastructure / cloud).

--

Gebruik trouwens dit als CV template, probeer altijd onder de 2 kantjes te blijven, en heb wel het idee dat leads eigenlijk altijd wel blij zijn: https://github.com/liantze/AltaCV
Voor de mensen zoals ik die niet zo thuis zijn in LaTeX en ook hulp willen met het opbouwen van een CV, ik heb zelf gebruik gemaakt van deze repo: https://github.com/AmruthPillai/Reactive-Resume
Vervolgens heb ik mijn linkedin profile geimporteerd en een beetje aangepast en voila, een mooie CV.

Wellicht gebruikt iemand nog een andere tool, dan hoor ik het graag.

PSN: PcDCch

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Wat cv's betreft is er eigenlijk maar 1 echt goede tip die ik nog steeds hanteer.

Kijk naar hoe de gemiddelde detacheerder de cv's laat opstellen. Daar weten ze echt wel hoe naar cv's gekeken wordt omdat het een onderdeel van hun core business is, en daar komen eigenlijk de volgende punten uit:
  • Het allerbelangrijkste is om te bedenken wat het doel is van je cv, en dat is het krijgen van de intake. Je cv moet dus prikkelen tot meer willen weten en niet gelijk alles vertellen zodat je de intake krijgt.
  • Meer dan 4 kantjes wordt niet meer gelezen, en eigenlijk moet alleen de eerste anderhalve pagina uitgebreid gevuld zijn met tekst. Bedenk je dat degene die je cv moet lezen daar eigenlijk geen tijd voor krijgt en het meestal snel tussendoor gedaan wordt.
  • Op de eerste pagina begin je met een korte introductietekst over jezelf, daarna zet je de opdrachten neer in a-chronologische volgorde, a.k.a. je laatste opdracht staat bovenaan. Bedenk ook hier weer dat er geen tijd is om je cv te lezen, en na de eerste opdracht en introtekst wordt er vaak al snel even geskimmed door de rest.
  • Hoe langer een opdracht geleden is, hoe korter de tekst voor die opdracht moet zijn, ook hier geldt weer, geen tijd om te lezen, dus er wordt snel geskimmed.
  • Slechts 5 opdrachten hebben tekst nodig, alles dat langer gelden is kan ingekort worden tot een oneliner die alleen nog de functie, klant, en periode omschrijft. Willen ze er meer over weten kunnen ze dat vragen in de intake, bedenk, je wil prikkelen en niet je complete levensverhaal in 1x over de schutting gooien.
  • Bovenstaande mag max 2 pagina's vullen.
  • De 3de pagina is dan voor de opleidingen en certificeringen die je behaald hebt.
  • Op de 4de pagina wordt vaak nog een skill matrix gezet, en wees niet te terughoudend in je inschattingen, een beetje opscheppen mag gerust maar houd het wel realistisch.

• jongetje
fry77 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:59:
Waar ik vooral moeite mee heb ik als ik als freelancer ook de fee van de tussenpartij moet betalen, zoals bij NS. Zij leggen op dat FastFlex ertussen zit, maar ik betaal ze. Ergo, Fastflex werk in principe voor mij, maar echt niet dat je daar iets over te zeggen heb ..
Hoe zou dat dan moeten? Dat NS de tarieven 10 euro lager maakt en dit weer apart factureert naar de broker? Dat maakt onderaan de streep toch niets uit, jij zegt toch tegen welk tarief je ingehuurd wilt worden en dan wordt er toch iets bovenop gedaan en is iedereen blij?
En als je het niet wilt dan ga je toch niet bij de (semi)overheid aan de slag als ZZP-er want zonder een dergelijke partij kom je nergens binnen (aanbestedingsrecht). Daarnaast zijn er ook veel grote bedrijven die hetzelfde doen, kiezen of delen lijkt mij. Ik zou me er echt niet druk om maken als ik jou was.

• fry77
jongetje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Hoe zou dat dan moeten? Dat NS de tarieven 10 euro lager maakt en dit weer apart factureert naar de broker? Dat maakt onderaan de streep toch niets uit, jij zegt toch tegen welk tarief je ingehuurd wilt worden en dan wordt er toch iets bovenop gedaan en is iedereen blij?
En als je het niet wilt dan ga je toch niet bij de (semi)overheid aan de slag als ZZP-er want zonder een dergelijke partij kom je nergens binnen (aanbestedingsrecht). Daarnaast zijn er ook veel grote bedrijven die hetzelfde doen, kiezen of delen lijkt mij. Ik zou me er echt niet druk om maken als ik jou was.
Ik doe sowieso niks voor de overheid. Teveel non certificaten nodig om de stoelen warm te houden. Bij sommerciele klanten heb ik een tarief, zij hebben een broker en betalen die. Uiteindelijk gaat dat wel van het budget af natuurlijk, maar het houd mijn administratie simpel en iedereen weet wie voor wie werkt. Daarnaast, wie betaald, bepaald. Als ik betaal, werk je voor mij. Niet voor een ander.

• jongetje
fry77 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:42:
[...]
Als ik betaal, werk je voor mij. Niet voor een ander.
Nee, de opdrachtgever betaald de broker en jij wordt door de broker betaald. Als je het zo formeel bekijkt dan huurt de broker je in voor de eindklant. Jij betaald niemand, jij wordt betaald. Ik neem aan dat jij niet een factuur krijgt om de marge van de broker te betalen, dat heb ik namelijk nog nooit zo gezien.

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-02 15:59
@Remcoder Exact. Ik gebruik ook nog steeds dezelfde template o.b.v. mijn detacheringstijd. Wat daarbij misschien ook gezegd kan worden is dat ik per opdracht kijk wat er gevraagd wordt en mijn cv daarop aanpas. Bijvoorbeeld een gevraagde skill extra uitlichten bij vorige opdrachten. Liegen niet maar een beetje aandikken mag soms best ;)

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Nee, de opdrachtgever betaald de broker en jij wordt door de broker betaald. Als je het zo formeel bekijkt dan huurt de broker je in voor de eindklant. Jij betaald niemand, jij wordt betaald. Ik neem aan dat jij niet een factuur krijgt om de marge van de broker te betalen, dat heb ik namelijk nog nooit zo gezien.
headfirst stuurt wel een factuur voor hun marge en verrekenen het met de openstaande betaling aan jou :)

• fry77
Leipo schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:52:
[...]

headfirst stuurt wel een factuur voor hun marge en verrekenen het met de openstaande betaling aan jou :)
Echt? Nou ja, heb ik ook al een tijd niet meer via gewerkt.

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:59
[...]

Klopt en in dit proces betalen ze standaard 1-2 dagen te laat, en zodra je gaat bellen om te vertellen dat je incassokosten gaat verhalen staat het ineens op de rekening.

• fry77
Landon schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Klopt en in dit proces betalen ze standaard 1-2 dagen te laat, en zodra je gaat bellen om te vertellen dat je incassokosten gaat verhalen staat het ineens op de rekening.
Oh, de Myler methode. Die heb ik vlak voor de samenvoeging nog wel mee gemaakt ja. Maar daarvan zag ik verder niks op de factuur (behalve idd standaard een dag te laat)

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:35
Mozart schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:22:
[...]
Wellicht gebruikt iemand nog een andere tool, dan hoor ik het graag.
Ik heb een tijdje met LaTeX zitten prutsen, tot ik me realiseerde dat, buiten dat c.v., kennis daarvan op geen enkele manier meer relevant is voor mij.

Toen ben ik overgestapt op simpele HTML+CSS. Openen in Chrome -> Print as PDF. Klaar.

Tekstgebaseerd, dus je zou het in git kunnen gooien. Ben ik ook mee gestopt, maar ik vind het wel makkelijk om bepaalde stukken uit te commentaren voor een specifieke situatie. Opmaak is een eitje met alle info op het web en je hebt toch volledige controle over de layout. Had ik al jaren eerder moeten doen.

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:03
Jogai schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:41:
Fixed price opdrachten is een leuk onderwerp! Zijn er developers die dat doen? En wat zijn jullie ervaringen?
Ik doe aardig wat fixed price, ongeveer 40% van mijn omzet nu, en groeiende.

Bij de eerste opdrachten heb ik mijzelf te goedkoop weggezet en opdrachten slecht afgebakend. Hierdoor kwam ik uit op een laag uurloon (denk aan 50 a 60 p/u). Om het risico te verminderen dat het uit de hand loopt qua werk, maak ik tegenwoordig interactieve prototypes van hetgeen gebouwd gaat worden en baken ik de opdracht zoveel mogelijk af in gebieden waar ik scope-creep verwacht, middels gedetailleerde specificaties.

Omdat ik simpelweg door mijn ervaring (ervaring != goede developer) snel kan werken, werkt fixed-price in mijn voordeel. Sommige klussen kan ik in minder dan de helft van de geschatte tijd afronden. Die 'winst' deel ik met de klant. Het deel winst wat ik maak zet ik apart als verzekering voor mijzelf, voor wanneer het een keer negatief uitvalt. Het voordeel voor de klant is dat het nooit meer kost dan de aangegeven prijs, en soms kost het minder. Ik werk daarnaast via no-cure no-pay, want ik behandel iedere klant alsof het een referentie-klant is.

Tegenwoordig maak ik hier ook offertes voor waarin ik die dingen afbaken. Vandaar mijn initiële vraag naar een offerte template, omdat ik niet weet of er naast een lijst van factuurregels, ook nog specificaties verwacht worden als onderdeel daarvan. Ik heb dat nu zelf wat gemaakt waarvan ik dacht dat de klant het verwachtte; de eerste pagina is eigenlijk een factuur, de regels van de factuur worden vervolgens in de vervolgpagina's/bijlage gespecificeerd.

Ik ben begonnen met websites voor kleine ondernemers. Inmiddels zijn dat ook webapplicaties, mobiele apps en integraties bij klanten met 100M+ omzet en nu veranderen dus ook de eisen van de werkafspraken; offertes worden een eis, specificaties moeten goed gedocumenteerd zijn etc.

Voor mij is het grootste voordeel van fixed-price niet eens zozeer financieel; ik ben voor mijn gevoel echt aan het ondernemen (gelieve hier niet verder op in te gaan :+) waarbij ik kan werken volgens mijn eigen principes. Daarnaast geeft het directe klantcontact mij energie. Ook heb ik de vrijheid om mijn werkdagen/werkweken in te delen zoals ik wil, ik ben weinig gebonden aan meetings want die zijn er bijna niet.

Het combineren van meerdere fixed-price opdrachten kan soms wel stress opleveren, wanneer bijvoorbeeld meerdere dingen af moeten geraken rond dezelfde tijd. Dit vergt een goede planning waar rek in zit. Bij de laatste opdracht heb ik daarom geëxperimenteerd met het geven van twee prijzen; eentje voor oplevering binnen afzienbare tijd/de gestelde deadline, en eentje met een lager tarief met een ruimere deadline/langere doorlooptijd. De winst voor mij zit hem in minder stress en meer vrijheid, voor de klant in een lagere prijs/keuze.

• RonaldHeirbaut
Roet schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:25:
[...]
Voor mij is het grootste voordeel van fixed-price niet eens zozeer financieel; ik ben voor mijn gevoel echt aan het ondernemen (gelieve hier niet verder op in te gaan :+) waarbij ik kan werken volgens mijn eigen principes. Daarnaast geeft het directe klantcontact mij energie. Ook heb ik de vrijheid om mijn werkdagen/werkweken in te delen zoals ik wil, ik ben weinig gebonden aan meetings want die zijn er bijna niet.
Waarom niet?! Dit is echt ondernemen en daarvoor mag best op een loftrompet worden getoeterd.
Ik doe voornamelijk (applicatie)beheer; hoe pas je dat in een fixedprice opdracht?!

• EV89
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 20:39
RonaldHeirbaut schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Waarom niet?! Dit is echt ondernemen en daarvoor mag best op een loftrompet worden getoeterd.
Ik doe voornamelijk (applicatie)beheer; hoe pas je dat in een fixedprice opdracht?!
Gewoon in het contract zetten dat je een dienst levert van 9 tot 5, ma-vrij met een looptijd van 6 maanden en 80.000 euro voor vragen of een ander bedrag wat je fijn vindt. Betaal 50 % nu en de rest later. Zo iets denk ik dan 😆

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Fixed price kan te gek zijn wanneer je zelf het overzicht hebt en het meeste werk doet. Wanneer je één van de tientallen bent dan is her verdomd moeilijk om in te schatten hoeveel tijd jouw deel gaat kosten en hoe veel vertraging je mogelijk op loopt door anderen.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Servicecontracten zijn een optie maar als je werkt op basis van troubleshooting of uitwerken van changes dan ben je vaak te afhankelijk van de omgeving om een juiste fixed prijs in te schatten. Zelf zit ik ook in de beheer-tak maar 90% van mijn werkzaamheden worden vertraagd door de klant zelf. Als ik iets fix priced neer zet dan zou dan afgekaderd moeten worden van de rest van de omgeving.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

10 euro per gebruiker per maand, of iets in die richting.

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:48
[...]

Niet helemaal waar. Als je premium of excellent o.i.d. hebt krijg je zo'n factuur. Dat is echter geen marge maar een dienst (abonnement) dat jij van HF afneemt. Dat heeft niks met een marge te maken die de opdrachtgever voor hun diensten betaald.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Strykeforce schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Niet om heel vervelend te doen maar wat dat betreft zit je ook wel in een markt die alleen maar aan het krimpen is, de afgelopen jaren al en je zal ook first in line zijn om er uit gesneden te worden.
Tsja, je kunt het twee kanten op redeneren. Ik zie ook vaak dat er mobile-first geopereerd wordt. Dus oprechte vraag: op basis waarvan doe je deze uitspraak? Fingerspitzengefuhl, ervaring, ...?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:23
[...]

Dat komt omdat HeadFirst zich dubbel laat betalen: zowel door de eindklant als door de ZZP-ers. Ik trap er niet meer in en geef dat ook aan bij de eindklant: via Myler/HeadFirst ga ik niet bij jullie werken. Soms hebben ze nog een andere "normale" broker waarmee het dan wel kan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RonaldHeirbaut
Ernemmer schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:29:
[...]

10 euro per gebruiker per maand, of iets in die richting.
Jeuj, ik heb iets van 10.000 gebruikers geloof ik. Maar nee, daar gaan ze hier niet intrappen.

• Hydra
jadjong schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:00:
Fixed price kan te gek zijn wanneer je zelf het overzicht hebt en het meeste werk doet. Wanneer je één van de tientallen bent dan is her verdomd moeilijk om in te schatten hoeveel tijd jouw deel gaat kosten en hoe veel vertraging je mogelijk op loopt door anderen.
Ik vind het op twee assen niks. Linksom ligt het risico bij jou. Rechtsom kan je dat opvangen door werk enorm te overschatten, maar dat vind ik onethisch. En ja ik weet dat de meeste bedrijven die fixed price werken dit doen (zelf ook dat soort inschattingen moeten maken) maar ik vind op die manier klanten een poot uitdraaien niet ethisch en zeker niet 'ondernemend'. Ik ben liever gewoon eerlijk en factuureer gewoon de uren die ik maak.

• Lycaon
Hydra schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Ik vind het op twee assen niks. Linksom ligt het risico bij jou. Rechtsom kan je dat opvangen door werk enorm te overschatten, maar dat vind ik onethisch. En ja ik weet dat de meeste bedrijven die fixed price werken dit doen (zelf ook dat soort inschattingen moeten maken) maar ik vind op die manier klanten een poot uitdraaien niet ethisch en zeker niet 'ondernemend'. Ik ben liever gewoon eerlijk en factuureer gewoon de uren die ik maak.
Waarom zou het uitschrijven van een 'hoge' offerte t.a.v. de geschatte hoeveelheid werk niet ethisch zijn?

De klant accordeert de offerte op vrijwillige basis en heeft de mogelijkheid en vrijheid om evt. concurrerende offertes aan te vragen.

Daarnaast komt de vraag om te werken o.b.v. fixed price constructie vaak vanuit de klant.
Deze wens blijft veelal overeind, óók als het uurtarief en schatting vooraf bekend zijn.

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:48
RichieB schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:08:
[...]

Dat komt omdat HeadFirst zich dubbel laat betalen: zowel door de eindklant als door de ZZP-ers. Ik trap er niet meer in en geef dat ook aan bij de eindklant: via Myler/HeadFirst ga ik niet bij jullie werken. Soms hebben ze nog een andere "normale" broker waarmee het dan wel kan.
Je kunt ook Basic kiezen en dan betaal je zelf niks. Alleen de eindklant betaald dan rond de 3euro per gewerkt uur.
HF kan en mag je niet verplichten om Premium of hoger te nemen bij een opdracht want dat is koppelverkoop. Echter zitten ze hier op het randje van grijs gebied omdat je verder geen dienst afneemt (dus waar is de koppel in de verkoop?) Echter hebben ze een machtspositie (mantelovereenkomst) met veel klanten en kun je daarom niet zonder HF om bijvoorbeeld bij veel overheidsinstanties een opdracht te doen. Dit met het verplichten van een abonnement op Premium mag niet.
Echter proberen ze je natuurlijk op slinkse wijze aan Premium te brengen door het verplicht aan te moeten zetten als je op een opdracht reageert.
Zorg dus voor je gaat reageren dat je contact hebt met de accountmanager van de opdracht en geef aan dat je geen Premium of wat wilt aangaan en gewoon op de opdracht wilt reageren. Teken hoe dan ook nooit een contract waarin Premium staat vermeld want dan kom je er nooit meer vanaf gedurende de opdracht.

• Strykeforce
TucanoItaly schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:50:
[...]

Tsja, je kunt het twee kanten op redeneren. Ik zie ook vaak dat er mobile-first geopereerd wordt. Dus oprechte vraag: op basis waarvan doe je deze uitspraak? Fingerspitzengefuhl, ervaring, ...?
Mobile-first maar dan eerder dus een webapplicatie die mobile-first opgetogen wordt. Echte native apps zie ik maar weinig gemaakt worden. 9 jaar terug zelf ook nog iOS/Android development gedaan maar ik zag zelf hoe meerdere bedrijven de afweging aan het maken waren tussen: wat is de echte meerwaarde van de native app vs kunnen we niet simpelweg een webapp maken die zowel mobile als desktop aan kan.

Dan wordt vaker voor de webapp gekozen omdat de native app geen meerwaarde kan bieden aangezien alles toch op de server opgelagen wordt.

Getuige de lage vraag in de markt naar app developers ook bij m'n voorgaande werkgever. Zie je eigen betoog notabene... de vraag is vele malen hoger in andere hoeken.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:23
Deveon schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Deels wel, maar merk vaak dat actieve tussenpersonen niet kunnen bieden wat ik kan krijgen op opdrachten die ik zelf via portalen op zoek. Ik ga pas met actieve tussenpersonen in zee wanneer ik daadwerkelijk zonder opdracht zit. Vorig jaar overigens ook veel contact gehad met z'n partij* maar er kwam eigenlijk nooit iets uit, die telefoontjes, mailtjes en berichtjes ervaar ik dus eigenlijk alleen als storend. Wanneer ik zelf ga zoeken komen ik toch dezelfde opdrachten tegen.

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door sjorremans op 30-01-2023 14:50 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Pagina: 1 ... 376 ... 664 Laatste