Ik doe aardig wat fixed price, ongeveer 40% van mijn omzet nu, en groeiende.
Bij de eerste opdrachten heb ik mijzelf te goedkoop weggezet en opdrachten slecht afgebakend. Hierdoor kwam ik uit op een laag uurloon (denk aan 50 a 60 p/u). Om het risico te verminderen dat het uit de hand loopt qua werk, maak ik tegenwoordig interactieve prototypes van hetgeen gebouwd gaat worden en baken ik de opdracht zoveel mogelijk af in gebieden waar ik scope-creep verwacht, middels gedetailleerde specificaties.
Omdat ik simpelweg door mijn ervaring (ervaring != goede developer) snel kan werken, werkt fixed-price in mijn voordeel. Sommige klussen kan ik in minder dan de helft van de geschatte tijd afronden. Die 'winst' deel ik met de klant. Het deel winst wat ik maak zet ik apart als verzekering voor mijzelf, voor wanneer het een keer negatief uitvalt. Het voordeel voor de klant is dat het nooit meer kost dan de aangegeven prijs, en soms kost het minder. Ik werk daarnaast via no-cure no-pay, want ik behandel iedere klant alsof het een referentie-klant is.
Tegenwoordig maak ik hier ook offertes voor waarin ik die dingen afbaken. Vandaar mijn initiële vraag naar een offerte template, omdat ik niet weet of er naast een lijst van factuurregels, ook nog specificaties verwacht worden als onderdeel daarvan. Ik heb dat nu zelf wat gemaakt waarvan ik dacht dat de klant het verwachtte; de eerste pagina is eigenlijk een factuur, de regels van de factuur worden vervolgens in de vervolgpagina's/bijlage gespecificeerd.
Ik ben begonnen met websites voor kleine ondernemers. Inmiddels zijn dat ook webapplicaties, mobiele apps en integraties bij klanten met 100M+ omzet en nu veranderen dus ook de eisen van de werkafspraken; offertes worden een eis, specificaties moeten goed gedocumenteerd zijn etc.
Voor mij is het grootste voordeel van fixed-price niet eens zozeer financieel; ik ben voor mijn gevoel echt aan het ondernemen (gelieve hier niet verder op in te gaan

) waarbij ik kan werken volgens mijn eigen principes. Daarnaast geeft het directe klantcontact mij energie. Ook heb ik de vrijheid om mijn werkdagen/werkweken in te delen zoals ik wil, ik ben weinig gebonden aan meetings want die zijn er bijna niet.
Het combineren van meerdere fixed-price opdrachten kan soms wel stress opleveren, wanneer bijvoorbeeld meerdere dingen af moeten geraken rond dezelfde tijd. Dit vergt een goede planning waar rek in zit. Bij de laatste opdracht heb ik daarom geëxperimenteerd met het geven van twee prijzen; eentje voor oplevering binnen afzienbare tijd/de gestelde deadline, en eentje met een lager tarief met een ruimere deadline/langere doorlooptijd. De winst voor mij zit hem in minder stress en meer vrijheid, voor de klant in een lagere prijs/keuze.