• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Ben wel nieuwsgierig waar de grens ligt. Ik kan wel claimen dat ik 3 ipads nodig heb, maar gaat een inspecteur daar ook in mee?
Je dient het uiteraard wel te beargumenteren en die gaat de inspecteur proberen te ontkrachten.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:43
Hydra schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Ben wel nieuwsgierig waar de grens ligt. Ik kan wel claimen dat ik 3 ipads nodig heb, maar gaat een inspecteur daar ook in mee?
Ik denk dat een hoeveelheid ipads niet zou mogen. Dan wek je wellicht de indruk dat je ze aan het uitdelen bent in het gezin. Maar of jij nou een Ipad 1 van 100 euro koopt of een Ipad 9 van 10.000 euro maakt dan weer niet uit.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:33
ColeJ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Ik denk dat een hoeveelheid ipads niet zou mogen. Dan wek je wellicht de indruk dat je ze aan het uitdelen bent in het gezin. Maar of jij nou een Ipad 1 van 100 euro koopt of een Ipad 9 van 10.000 euro maakt dan weer niet uit.
Hangt eraf wat je doet. Als je iOS apps maakt is het makkelijk te verdedigen waarom je er meerdere hebt (meerdere generaties)

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:25
Wat ik er uit opmaak is dat het de inspecteur niets uitmaakt, tenzij je een lage omzet van zeg 1000 euro hebt en 87 iPads in rekening brengt. Dan gaan er vragen gesteld worden.

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:52:
[...]
Maar ik heb een vraag over een bureaustoel van €500 inlc BTW van Marktplaats. Zijn dat nou kosten of is het een investering? :+
Je gebruikt hem minimaal 10% zakelijk? :+

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:18
rool schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:04:
Wat ik er uit opmaak is dat het de inspecteur niets uitmaakt, tenzij je een lage omzet van zeg 1000 euro hebt en 87 iPads in rekening brengt. Dan gaan er vragen gesteld worden.
Zo zie ik het ook. De vragen komen waarschijnlijk ook pas als je je niet meer aan de opgelegde regels houdt (fraude) of als je de BD niet meer netjes betaald wanneer ze dat willen.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
NLKornolio schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:36:
[...]

Heb je toevallig voorbeelden van dit soort trainingen? Kan ik wel gebruiken.

Vindt zelf de beste training die ik ooit gehad heb van https://www.per4mance.nl/ meewerkend voorman leren samen te werken met het team. Dat ze aan het eind zeggen dit was en dat je denk hoe dan, zo snel.
Zeker, ik wil niet simpelweg reclame maken (want ik heb zelf geen aandelen ofzo), maar wel een persoonlijke aanbeveling: https://www.trainingconsultancyskills.nl/

Binnen m'n vorige werkgever was het redelijk standaard om op een gegeven moment een junior, medior of senior consultancy skills training te volgen. Dat is dan ook gelijk een training verspreid over zo'n 6 weken waarbij je elke week een hele dag zoet was. Ik was elke keer na de training ook helemaal gesloopt want het is vrij intensief (je bent de hele dag alert) maar ik heb echt heel erg veel geleerd. Ook vond ik haar manier van coachen erg fijn - soms erg confronterend maar dat is dan ook de bedoeling ;) .

Geen idee of ze ook trainingen voor freelancers kan aanbieden maar als je serieus op zoek bent kan even informeren natuurlijk geen kwaad. Er zullen ook best wel wat kosten aan zitten, maar ik denk dat dat een erg goede investering is voor een ZZP'er (en overigens ook als persoon, want je kan die skills ook in het prive-leven inzetten).

Verder zijn er nog wat meer specifieke trainingen zoals "situationeel leiderschap", "onderhandelen", "feedback geven" en "coaching fundamentals" (ook van andere aanbieders), maar die zijn wat meer gericht op specifieke onderdelen van je werk. Ik denk dat vrijwel iedereen wel iets aan die trainingen heeft, maar in dat geval zou ik vooral op zoek gaan naar een specifiek onderwerp waar je beter in wilt worden (als tech lead met veel junioren / mediors onder je kan situationeel leiderschap bijvoorbeeld interessant zijn).

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:17

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

TheJVH schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:34:
[...]

Zeker, ik wil niet simpelweg reclame maken (want ik heb zelf geen aandelen ofzo), maar wel een persoonlijke aanbeveling: https://www.trainingconsultancyskills.nl/

Binnen m'n vorige werkgever was het redelijk standaard om op een gegeven moment een junior, medior of senior consultancy skills training te volgen. Dat is dan ook gelijk een training verspreid over zo'n 6 weken waarbij je elke week een hele dag zoet was. Ik was elke keer na de training ook helemaal gesloopt want het is vrij intensief (je bent de hele dag alert) maar ik heb echt heel erg veel geleerd. Ook vond ik haar manier van coachen erg fijn - soms erg confronterend maar dat is dan ook de bedoeling ;) .

Geen idee of ze ook trainingen voor freelancers kan aanbieden maar als je serieus op zoek bent kan even informeren natuurlijk geen kwaad. Er zullen ook best wel wat kosten aan zitten, maar ik denk dat dat een erg goede investering is voor een ZZP'er (en overigens ook als persoon, want je kan die skills ook in het prive-leven inzetten).

Verder zijn er nog wat meer specifieke trainingen zoals "situationeel leiderschap", "onderhandelen", "feedback geven" en "coaching fundamentals" (ook van andere aanbieders), maar die zijn wat meer gericht op specifieke onderdelen van je werk. Ik denk dat vrijwel iedereen wel iets aan die trainingen heeft, maar in dat geval zou ik vooral op zoek gaan naar een specifiek onderwerp waar je beter in wilt worden (als tech lead met veel junioren / mediors onder je kan situationeel leiderschap bijvoorbeeld interessant zijn).
Thanks! Jammer dat er geen prijzen op de site staan.
Het kan geen kwaad is een nieuw onderwerp in het topic toe te voegen.

BAV nodig, via deze link verdienen jij en ik 50,-Insify referral

• EV89
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:10
NLKornolio schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Thanks! Jammer dat er geen prijzen op de site staan.
Het kan geen kwaad is een nieuw onderwerp in het topic toe te voegen.
Inderdaad leuk onderwerp naast lease auto’s etc.

Zelf heb ik altijd bij een eindklant en niet voor een detacheerder of adviesbureau gewerkt.
Toen ik als zzp’er even bezig was merkte ik dat naast technische technische vaardigheden ook adviesvaardigheden nodig had.

Daarom heb ik vorig jaar de cursus adviesvaardigheden het fundament bij Berenschot gevolgd. Verspreid over 5 of 6 weken 1 dag.
Veel afwisseling tussen theorie, casestudies en rollenspellen.

https://www.berenschot.nl...aardigheden-het-fundament

Erg leuk en leerzaam. Alleen niet goedkoop: 3600 euro.

Uiteindelijk haal je het meeste uit zo een cursus om daarna in de praktijk te blijven oefenen.

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:06
TheJVH schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:34:
[...]

Volgens mij heb ik daar in het verleden ook weleens een training van gevolgd, erg goed! Ik ben de laatste jaren steeds meer bewust geworden hoe belangrijk soft skills zijn en hoeveel voordeel je daar uit haalt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben vorig jaar bijvoorbeeld ook naar "Psychologie van overtuigen" geweest. En ik wil eigenlijk nog een keer naar een cursus van Remco Claassen over Verbaal Meesterschap. Ik ben al super trots dat ik me ben gaan realiseren dat mijn "rode" energie soms helpt maar ook mensen keihard in het harnas kan jagen.

Als je een goede cursus met rollenspel hebt (met echt goede acteurs) dan is dat echt goud waard. Zij weten heel goed welke knoppen ze moeten induwen en daar leer je ook meteen van hoe je dingen moet toepassen.

[Voor 3% gewijzigd door Rutix op 25-01-2023 17:55]

Nothing to see here!

• NLKornolio

NLKornolio

rool schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:11:
Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid
Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.

U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.
Begreep van de boekhouder dat wanneer er toch een negatieve beoordeling komt dat dan alleen het belasting voordeel wordt verrekend.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:07
TheJVH schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Da's een van de doelen die ik heb de komende paar jaar, om zelf ook deze trainingen als freelancer te volgen. Je krijgt daardoor namelijk echt veel meer gedaan bij je projecten en ik vind het daarnaast ook leuk om te doen. Ik kan het je ook van harte aanraden om daar eens naar te kijken als je ervoor open staat. We hadden toen ook een aantal echt serieus goede coaches / trainers.
Als je een goede training hebt gevonden, laat het me alsjeblieft weten. Ik begin ook moeite te hebben met het overtuigen van mensen die misschien wel willen, maar niet willen.
Der Mensch kann tun was er will; er kann aber nicht wollen was er will.
EDIT: Ah, deze post van je had ik gemist. Dankjewel!

[Voor 8% gewijzigd door Liegebeest op 25-01-2023 20:03]

Liege, liege, liegebeest!

• Liegebeest
com2,1ghz schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:08:
[...]

Zag bij Rabobank opdrachten naast dat ze geen ZZP-ers willen dat ze ook geen DGA'ers willen hebben. Die gasten doen echt goed hun best om ons te vermijden.
Ik kan bevestigen, noch ontkrachten, dat dit precies de reden is waarom ik bij een niet-nader-te-benoemen klant er uit ben gebonjoured.

• Liegebeest
TommyGun schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Het begint wel een beetje... minder interessant te worden hier idd
Dan is het vast en zeker tijd om weer te beginnen over "de echte ondernemer" (die niet elke twee weken miept over auto's, zonnepanelen, wet DBA, tussenpartijen, marges en wurgcontracten). _O-

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 20:02
Liegebeest schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Ik kan bevestigen, noch ontkrachten, dat dit precies de reden is waarom ik bij een niet-nader-te-benoemen klant er uit ben gebonjoured.
Enig idee waarom? Begrijp het niet, is het een angst?

• Liegebeest
bertuslambertus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Enig idee waarom? Begrijp het niet, is het een angst?
Dat is ook zo'n onderwerp dat elke paar weken voorbij komt en ik heb 't er indertijd ook al over gehad.

Kort gezegd, ja het is een angst ingegeven door hun legal department en de tussenpartij. Ik zat er twee jaar (waarvan één als externe inhuur en één als ZZP), voor 80% van mijn tijd. Dat was voor hun reden om te zeggen: "we zijn bang dat de Belasting Dienst hier wat van vindt, dus we verlengen je niet"...

Maaaarrrr, zoals iemand anders al opperde kende de inhurend manager nog wel iemand bij een andere grote tussenpartij die mij wel op project-basis toch weer op dezelfde klus kon zetten. Ja, dankje de koekoek.

• Liegebeest
Rutix schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:53:
[...]
Als je een goede cursus met rollenspel hebt (met echt goede acteurs) dan is dat echt goud waard. Zij weten heel goed welke knoppen ze moeten induwen en daar leer je ook meteen van hoe je dingen moet toepassen.
Ik heb die boot altijd afgehouden. Om de een of andere idiote reden vind ik een rollenspel om te oefenen confronterender en enger dan "het gewoon proberen" met de werkelijke doelgroep.

Waarschijnlijk omdat je dan gedwongen van "onbewust onbekwaam" naar "bewust onbekwaam" wordt geragd.

En toegegeven, ik begin me meer en meer te realiseren dat mijn spreekstijl en hoe ik lesgeef ook lang niet altijd meer bij "mijn leeftijd" past. Hey, daar gaan we weer, nog zo'n navel-staar-moment voor me.

[Voor 14% gewijzigd door Liegebeest op 25-01-2023 20:12]

• Rutix
Liegebeest schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:09:
[...]

Ik heb die boot altijd afgehouden. Om de een of andere idiote reden vind ik een rollenspel om te oefenen confronterender en enger dan "het gewoon proberen" met de werkelijke doelgroep.

Waarschijnlijk omdat je dan gedwongen van "onbewust onbekwaam" naar "bewust onbekwaam" wordt geragd.

En toegegeven, ik begin me meer en meer te realiseren dat mijn spreekstijl en hoe ik lesgeef ook lang niet altijd meer bij "mijn leeftijd" past. Hey, daar gaan we weer, nog zo'n navel-staar-moment voor me.
Heb je het wel een keer bijgewoond of zijn dit aannames ;)? Want eerlijk ik heb echt wel last van onzekerheid en dat soort angsten (durf er nu gewoon voor uit te komen) maar ik vond dat als er goede acteurs worden gebruikt en goede begeleiders zijn dat het niet voelt als "geragd".En ja het is echt eng :) maar ik wil gewoon daarin verbeteren en dan heb ik niet zoveel als ik "onbewust onbekwaam" ben ;)

Nothing to see here!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Het is zeker eng, en ook confronterend, maar mijn ervaring is vooral dat er altijd voor een veilige omgeving wordt gezorgd, dat is echt het allerbelangrijkste. Binnen een bedrijf is dit vaak iets makkelijker (zeker als je in een goede bedrijfscultuur zit) maar goede trainers en acteurs zorgen daar ook voor. En ja, soms wordt je ook voor de leeuwen gegooid maar dat gebeurt in het echte leven ook. Enige verschil is dat je in zo'n training mag (of zelfs moet - anders leer je er niets van) falen en bijvoorbeeld een time-out kan vragen om even een stapje terug te doen.

Wat ik overigens ook heb gemerkt is dat veel mensen het wel kunnen, je moet er alleen bewust mee om gaan. De grootste uitdaging voor mij is de theorie daarna in de praktijk toepassen en het niet "vergeten" :) .

Ik durf zelfs te stellen dat het de meest nuttige training is geweest in m'n carrière, en ik mijzelf ook een stuk beter heb leren kennen. Techniek is allemaal leuk en aardig, maar als je mensen niet meekrijgt zal je altijd beperkte impact hebben, zeker in grotere bedrijven (waar we volgens mij veelal zitten).

• NLKornolio

NLKornolio

Rutix schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:43:
[...]

Heb je het wel een keer bijgewoond of zijn dit aannames ;)? Want eerlijk ik heb echt wel last van onzekerheid en dat soort angsten (durf er nu gewoon voor uit te komen) maar ik vond dat als er goede acteurs worden gebruikt en goede begeleiders zijn dat het niet voelt als "geragd".En ja het is echt eng :) maar ik wil gewoon daarin verbeteren en dan heb ik niet zoveel als ik "onbewust onbekwaam" ben ;)
Misschien persoonlijke effectiviteit wat voor je?
https://www.per4mance.nl/...ersoonlijke-effectiviteit

Heb collega van 60 nog van gedrag zien veranderen door die cursus.

[Voor 4% gewijzigd door NLKornolio op 26-01-2023 00:54]

• Liegebeest
Rutix schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:43:
[...]

Ruim vijftien jaar geleden, eens, ja. En toen voelde het inderdaad niet veilig voor me, omdat ik de twee trainers ... wel, "niet mocht" is niet het goede woord. Ik stond verre van open voor hen omdat ze me aan de ene kant te zweverig voelden en den andere kant te gespeeld hip. Het waren twee mensen die heel erg overkwamen als "affluente life-coach uit het Gooij" om het maar zo te stellen.

En je hebt gelijk: om beter te worden moet je door dingen heen breken. Ik heb daarbij de persoonlijke drempel van een angststoornis waarbij ik kei en keihard de hakken in het zand kan zetten voor zoiets als een rollenspel. Heel irritant. Dus, nog meer dingen om doorheen te leren groeien. 8)
NLKornolio schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 00:52:
[...]

Misschien persoonlijke effectiviteit wat voor je?
https://www.per4mance.nl/...ersoonlijke-effectiviteit

Heb collega van 60 nog van gedrag zien veranderen door die cursus.
Het was juist zo'n persoonlijke effectiviteit training die me vijftien jaar geleden echt niet lekker viel.

Wat ik denk dat mee heeft gespeeld is dat het een groepje mensen van mijn toenmalige werkgever was, waarbij de trainers door het bedrijf waren gekozen.

Voor mij hadden die twee echt de uitdaging dat ze voor mij niet spraken uit een vertrouwde rol van autoriteit. Het is niet alsof ik ze zat te hacklen of zo, ik deed gewoon mee naar verwachting, maar bij alles had ik een zelf-opgelegde drempel om ze ook werkelijk te zien als kundig op dit gebied.

Misschien gaat't een stuk beter als ik de trainer zelf kies, dus vanuit die optiek bedankt voor het delen van die drie hele nuttige links!

En misschien ben ik gewoon een koppige t**t die denkt dat ze't allemaal zelf beter kan. >:) Want, kijk ik naar die site van per4mance, dan zie ik nu al foto's waar ik enorme jeuk van krijg. Demonstraties met een schaalmodel van de hersennen, whiteboards met grote kwadranten en pijlen, iemand die "Tjakka!!" voor de groep staat in een gehuurd zaaltje dat er uitziet als een buurtcentrum, iemand met "verandermanager" als titel. Dat zijn dingen waardoor het voor mij voelt als iemand die een trucje heeft geleerd in plaats van iemand die vanuit een gedegen achtergrond werkt.

Dat zeg ik: niet misschien, maar waarschijnlijk ben ik een koppige t**t die gewoon niet mee wil werken of ergens doorheen wil prikken. :F

[Voor 43% gewijzigd door Liegebeest op 26-01-2023 04:03]

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:48
Liegebeest schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 03:52:
Demonstraties met een schaalmodel van de hersennen, whiteboards met grote kwadranten en pijlen, iemand die "Tjakka!!" voor de groep staat in een gehuurd zaaltje dat er uitziet als een buurtcentrum, iemand met "verandermanager" als titel. Dat zijn dingen waardoor het voor mij voelt als iemand die een trucje heeft geleerd in plaats van iemand die vanuit een gedegen achtergrond werkt.
"We gaan over vuur lopen..."

(Emil Ratelband, herkent de jeugd die stem nog?)

Ik heb zelf alleen maar slechte ervaringen met trainingen, maar tegelijkertijd denk ik dat het heel nuttig zou kunnen zijn. Een eerste voorwaarde om het waardevol te laten zijn is volgens mij dat het precies aansluit op waar jij op dat moment bent in je leven en dat je zelf bereid bent de investering te doen. (Niet per se de financiele, maar wel dat je je best doet.) Bij veel door bedrijven georganiseerde (groeps)trainingen is het toch een beetje een moetje. Dan staat de trainer meteen al op achterstand, want er zijn er altijd wel een paar die uit principe de kont tegen de krib gooien.

Een tweede voorwaarde lijkt me dat als het over gedrag gaat, dat inderdaad alleen geleerd kan worden door mensen daadwerkelijk in situaties te brengen waarin ze gedrag vertonen. Dus geen geneuzel met vragenlijsten en hoeveel rood er in je blauwe aura zit. Zelfs als de metafoor op een of andere manier landt en de cursist het op een rationeel niveau denkt te begrijpen, dan betekent dat nog niet dat het gedrag daadwerkelijk verandert. Begrijpen op verstandelijk niveau is heel wat anders dan ervaren. Dus ja, acteurs die zo goed zijn dat ze je helemaal mee kunnen nemen in situatie X.

(Bijkomend issue bij ons IT'ers waar -eh- de verdeling op het autismespectrum net anders is dan een normale, is misschien dat veel signalen en queues waar een doorsnee acteur op leunt niet goed genoeg werken. Geen idee of dat zo is, ik speculeer maar wat,)

Tot slot, trainers en coaches moeten zo "totaal" zijn dat ze om kunnen gaan met allerhande onderhuidse issues van mensen die misschien wel of niet naarboven komen als ze een beetje gepord worden. Ik heb vanalles voorbij zien komen (tranen, woede, jeugdtraumas, enz.) waarbij de trainer het net niet helemaal in de hand had en daarmee een hoop waarde van de training verloren ging. Voor de geporde zelf, maar ook voor de andere deelnemers.

Mijn meest waardevolle training was ook de meest rampzalige. Een cursus presenteren. Ik was altijd hopeloos onzeker over alles en vooral over mezelf dat de gedachte om voor een groep mensen te staan kon me weken vooraf slapeloze nachten bezorgen. Ik was zelf ook erg goed in het "onderuit halen" van sprekers (lees: nodeloos fokking irritant zijn, om mezelf maar te bewijzen) en zag dan vervolgens ook op mij afkomen.

Maar er was deze geweldige cursus en mijn manager drong wat aan. Een van de eerste zaken die de man uitlegt is: we gaan het niet hebben over inhoud. We gaan er vanuit dat je ter zake kundig bent, anders was je immers niet uitgenodigd om op dat podium te gaan staan. En vervolgens ging het hoe je uit die achtergrondkennis losjes een verhaal kon vertellen in plaats van je powerpoint slides op te lezen.

Dat werkte voor mij voor geen meter. Want ik geloofde nooit dat het goed genoeg zat met mijn kennis. Dus ik moest twee balletjes hooghouden. Net doen alsof ik "het" wist en wat er allemaal besproken en geoefend werd. Dan kun je wel twintig keer een podium opstappen gaan staan en proberen aan te voelen wat het moment is dat je de stilte moet verbreken, maar ik schoot alleen maar verder en verder in de stress. Het was drie dagen, na de eerste gaf ik op.

En toch gebruik ik nog steeds dingen uit die eerste dag als ik nu iets moet demonstreren/presenteren/uitleggen aan een groep. Misschien moet ik eens opzoeken of die cursus nog bestaat..

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:20
Rutix schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:53:
[...]

Volgens mij heb ik daar in het verleden ook weleens een training van gevolgd, erg goed! Ik ben de laatste jaren steeds meer bewust geworden hoe belangrijk soft skills zijn en hoeveel voordeel je daar uit haalt.

***members only***

Ik ben vorig jaar bijvoorbeeld ook naar "Psychologie van overtuigen" geweest. En ik wil eigenlijk nog een keer naar een cursus van Remco Claassen over Verbaal Meesterschap. Ik ben al super trots dat ik me ben gaan realiseren dat mijn "rode" energie soms helpt maar ook mensen keihard in het harnas kan jagen.

Een andere vrij bekende is Inzicht in Invloed van Bureau Zuidema. Vond dat ook wel een erg goede training.
Gaat ook over de verschillende communicatiestijlen waarbij je ze allemaal af gaat en gaat oefenen met elkaar.
Wordt ook afgesloten met acteurs die het je aardig moeilijk kunnen maken :P

• DukeN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:32

DukeN

ook @ www.duken.nl

Ik heb twee jaar geleden de training Inzicht in Invloed mogen volgen via mijn oud werkgever. https://www.zuidema.nl/training/inzicht-in-invloed

Vijf dagen op een locatie en uit je eigen habitat om even te resetten en los van de techniek opnieuw inzichten te krijgen op je gedrag. Het heeft mij als persoon heel veel gegeven en heb er nu nog dagelijks in de praktijk plezier van.

Een aanrader :-)

Duken.nl meer dan downloaden

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:59
Interessant discussie, beter dan lease auto's of de grote vriend van de BD. ;)

Ik zit nu zelf in de situatie bij een nieuwe klant waar het team en management nu naar mij kijken. "zeg het maar hoe het beter kan." Ideeën zijn er wel, alleen het op papier krijgen en presenteren is een ander verhaal.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:24
Lang geleden heb ik dit soort trainingen ook wel gedaan. De laatste was LiFo (life orientations) die ons in de vier hokken drukte. Ook wel bekend onder rood, blauw, zwart en wat was het ook alweer. Op zich allemaal interessant hoor en zeker geen spijt van. Maar om nou te zeggen dat ik het dagelijks gebruik? Nou nee. Tenzij ik onbewust bekwaam ben geworden...

Door privé-omstandigheden heb ik wel redelijk wat therapieën gevolgd en de meesten komen tot de kern: leer jezelf kennen. Sindsdien vind ik dat soort trainingen wel leuk, maar ik leer er niet zoveel van.
  • Ken jezelf
  • Respecteer jezelf en laat niet over je grenzen gaan
  • Respecteer een ander zoals je jezelf respecteert
  • Blijf openstaan voor kritiek; erken je "fouten" (verbeterpunten)
  • Een andere visie is niet per se een verkeerde visie
  • Verander jezelf, niet een ander
Volgens mij is dat de kern.

• Utto
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:14
In het verleden heb ik in dit topic regelmatig negatieve geluiden gehoord over recruiters uit Engeland. Nou ben ik (startende freelancer) de afgelopen dagen meerdere keren benaderd door Engelse recruiters (vaak van het soort dat een hoofdkantoor in Engeland heeft met een extra vestiging in Nederland) en sommige van die opdrachten lijken op het eerste gezicht toch best wel interessant. Ik ben behoorlijk sceptisch, maar ik wil ook geen mooie kans voorbij laten gaan op basis van een vooroordeel. Wat maakt deze recruiters precies zo problematisch? Pakken ze hele hoge marges? Zijn ze onbetrouwbaar? Is een contract met een Engelse partij administratief lastig?

Een voorbeeld: een Engelse recruiter benaderde me gisteren op LinkedIn voor een full remote opdracht in Denemarken met een significant hoger tarief dan wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen (100+). In meerdere opzichten voelt het iets te goed om waar te zijn, en mijn ervaring is dat het dat dan vaak ook is. Hoe groot is de kans dat de opdracht niet bestaat en dat de recruiter gewoon m'n CV wil hebben? Kan het kwaad om in ieder geval een keer te bellen of blijft hij me dan tot in het einde der tijden terugbellen over allerlei slechte matches?

https://rutgermensch.com/

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:14
Utto schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:30:
In het verleden heb ik in dit topic regelmatig negatieve geluiden gehoord over recruiters uit Engeland. Nou ben ik (startende freelancer) de afgelopen dagen meerdere keren benaderd door Engelse recruiters (vaak van het soort dat een hoofdkantoor in Engeland heeft met een extra vestiging in Nederland) en sommige van die opdrachten lijken op het eerste gezicht toch best wel interessant. Ik ben behoorlijk sceptisch, maar ik wil ook geen mooie kans voorbij laten gaan op basis van een vooroordeel. Wat maakt deze recruiters precies zo problematisch? Pakken ze hele hoge marges? Zijn ze onbetrouwbaar? Is een contract met een Engelse partij administratief lastig?

Een voorbeeld: een Engelse recruiter benaderde me gisteren op LinkedIn voor een full remote opdracht in Denemarken met een significant hoger tarief dan wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen (100+). In meerdere opzichten voelt het iets te goed om waar te zijn, en mijn ervaring is dat het dat dan vaak ook is. Hoe groot is de kans dat de opdracht niet bestaat en dat de recruiter gewoon m'n CV wil hebben? Kan het kwaad om in ieder geval een keer te bellen of blijft hij me dan tot in het einde der tijden terugbellen over allerlei slechte matches?
Toevallig paar maanden terug begonnen met een opdracht via een engelse recruiter, en eigelijk wel tevreden over de samenwerking. Geen verschillen vergeleken met bijvoorbeeld een Vibe Group waar ik voorheen zat. Allebei wel partijen die een forse marge pakken, maar tegelijkertijd mij wel op een plek hebben gebracht waar ik niet zonder hun zou komen.

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zie net dit binnen komen: https://www.zzp-nederland.nl/nieuws/renseigneringsverplichting-heeft-gevolgen-voor-zzpers geloof dat ik iets compleet gemist heb.... Ben er zelf ook nog niet voor benaderd.

Verder ook niet zo spannend denk ik.

Edit: En ik zie nu al aan de eerste comments bij zzp-nederland dat dit een beetje paniek zaaien om niets is

[Voor 13% gewijzigd door Sandburd op 26-01-2023 12:59]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Sandburd schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:58:
Zie net dit binnen komen: https://www.zzp-nederland.nl/nieuws/renseigneringsverplichting-heeft-gevolgen-voor-zzpers geloof dat ik iets compleet gemist heb.... Ben er zelf ook nog niet voor benaderd.

Edit: En ik zie nu al aan de eerste comments bij zzp-nederland dat dit een beetje paniek zaaien om niets is
Ik zag 'm net ook binnen komen en was ook lichtelijk verrast (en wat is dan juridisch de definitie van ZZP'er?). Echter, er is nu ook een comment bijgekomen:
Deze informatie klopt niet helemaal.
De renseignering bij inhuren van ZZP'ers geldt alleen wanneer aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
1. Deze persoon is niet bij u in dienstbetrekking.
2. Deze persoon factureert niet, of stuurt een factuur zonder btw.

Zie: https://www.belastingdien...derden/inhoudingsplichtig
Als die reactie klopt dan valt het voor de meesten ook wel weer mee, denk ik.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:45
Sandburd schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:58:

U levert gegevens over de uitbetaalde bedragen aan als de persoon die de betalingen krijgt, aan deze 2 voorwaarden voldoet:

Deze persoon is niet bij u in dienstbetrekking.
Deze persoon factureert niet, of stuurt een factuur zonder btw.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

betalingen aan sprekers en auteurs
betalingen aan deelnemers aan medische proeven
betalingen aan particulieren voor schoonmaken, onderhoud, verbouwingen en andere klusjes
https://www.belastingdien...derden/inhoudingsplichtig

Niet zo spannend dus.

• Deveon
  • Niet online

Wie weet wat de motieven zijn maar vaak gaat het inderdaad om CV verzamelen of juist referenties. Ik heb wel een gehoord dat op basis van een referentie die persoon benaderd werd of ze nog mensen konden plaatsen of ze bieden buiten jou weten om aan op vergelijkbare opdrachten en wanneer jij daar zelf op reageert ben je "te laat" en moet je via hen. Zelf ook één keer erop ingegaan maar uiteindelijk is daar niets uit gekomen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:27

Yucon

*broem*

Samengevat:
- er zijn relatief veel schoolverlatertjes die met hagel schieten. Niet echt erg, wel hinderlijk
- er zijn een aantal malafide bureaus die je op schimmige manier richting exclusiviteit te lokken. Als voorbeeld heb ik zelf wel eens een enquete gehad, een soort werkveldscan waar je een bescheiden vergoeding voor kreeg. Enkele tientjes. Dus zeker niet te mooi om waar te zijn. In de algemene voorwaarden die je even als formaliteit moest tekenen om mee te doen stond exclusiviteit voor bemiddeling op basis van een stevige dwangsom. Nadat ik ze daarop gewezen had heb ik nooit meer iets gehoord. Het lijkt me dus geen copy/paste ongelukje.
- sommige bureaus hanteren praktijken die aan stalking grenzen. Blijven bellen enzo
- cultureel zit het niet helemaal lekker. Ze hebben de neiging dingen op een overdreven manier heel veel mooier voor te spiegelen dan ze zijn, zowel in inhoud van de opdracht als toezeggingen die ze hebben. Een random opgepikte advertentie uit een buurtkrantje wordt dan "one of my long time clients has a very serious opportunity.." etc. Oppoetsen is prima maar naar onze maatstaven gaan ze wel een stukje over het randje

En dat laatste is ook de kern van de zaak denk ik. Omdat de meeste nederlanders best aardig engels spreken gaan die recruiters er waarschijnlijk onbewust vanuit dat ze nederlanders gewoon als engelsen die soms wat direct zijn kunnen benaderen. Dat schuurt want er zijn echt wel verschillen in de gebruikelijke omgang.

Toch ben ik wel iets milder geworden. Ik heb de laatste tijd ook wat serieuzere UK recruiters gesproken. Toch staan ze als uitgangspunt met 1:0 achter maar tegenwoordig sla ik de deur niet meer direct keihard dicht.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:55
Liegebeest schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 03:52:
Ruim vijftien jaar geleden, eens, ja. En toen voelde het inderdaad niet veilig voor me, omdat ik de twee trainers ... wel, "niet mocht" is niet het goede woord. Ik stond verre van open voor hen omdat ze me aan de ene kant te zweverig voelden en den andere kant te gespeeld hip. Het waren twee mensen die heel erg overkwamen als "affluente life-coach uit het Gooij" om het maar zo te stellen.
Je moet je in dit soort situaties best wel blootgeven en kwetsbaar opstellen en dat is onder de beste omstandigheden al lastig. Als je geen klik hebt met de mensen om je heen, is dat voor je gevoel gewoon geen veilige omgeving. Wat jij ervaart is m.i. doodnormaal. Ik heb zelf behoorlijk wat van dit soort coaches e.d. meegemaakt (omdat ik het interessant vindt, en/of omdat dit door een werkgever aangeboden werd) en ik heb ook wel gemerkt dat er een kleine minderheid aan coaches is die ik zelf echt goed vind. Vergeet ook niet dat 'coach' geen beschermd beroep is, en er vanuit werkgevers vooral gekeken wordt naar wat het kost. De echt goeie zijn gewoon duurder.

Als je zo iets toch weer wil doen (ik zelf vind het waardevol, doe het zelf te weinig) is het denk ik zaak op zoek te gaan naar iemand met wie je echt een klik hebt. Voor mij is een opleiding in die hoek ook een harde voorwaarde. Van die zij-instromers die vanuit een eigen burn-out maar zijn gaan coachen komen toch maar tot een conclusie; je moet zelf ook echt coach worden!

https://niels.nu

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:14
Yucon schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Samengevat:
- er zijn relatief veel schoolverlatertjes die met hagel schieten. Niet echt erg, wel hinderlijk
- er zijn een aantal malafide bureaus die je op schimmige manier richting exclusiviteit te lokken. Als voorbeeld heb ik zelf wel eens een enquete gehad, een soort werkveldscan waar je een bescheiden vergoeding voor kreeg. Enkele tientjes. Dus zeker niet te mooi om waar te zijn. In de algemene voorwaarden die je even als formaliteit moest tekenen om mee te doen stond exclusiviteit voor bemiddeling op basis van een stevige dwangsom. Nadat ik ze daarop gewezen had heb ik nooit meer iets gehoord. Het lijkt me dus geen copy/paste ongelukje.
- sommige bureaus hanteren praktijken die aan stalking grenzen. Blijven bellen enzo
- cultureel zit het niet helemaal lekker. Ze hebben de neiging dingen op een overdreven manier heel veel mooier voor te spiegelen dan ze zijn, zowel in inhoud van de opdracht als toezeggingen die ze hebben. Een random opgepikte advertentie uit een buurtkrantje wordt dan "one of my long time clients has a very serious opportunity.." etc. Oppoetsen is prima maar naar onze maatstaven gaan ze wel een stukje over het randje

En dat laatste is ook de kern van de zaak denk ik. Omdat de meeste nederlanders best aardig engels spreken gaan die recruiters er waarschijnlijk onbewust vanuit dat ze nederlanders gewoon als engelsen die soms wat direct zijn kunnen benaderen. Dat schuurt want er zijn echt wel verschillen in de gebruikelijke omgang.

Toch ben ik wel iets milder geworden. Ik heb de laatste tijd ook wat serieuzere UK recruiters gesproken. Toch staan ze als uitgangspunt met 1:0 achter maar tegenwoordig sla ik de deur niet meer direct keihard dicht.

***members only***
Wel eens met quades van doen gehad? Helaas ook meer en meer waardeloze recruiters in Nederland :+

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

• Hydra
Het punt is vooral dat ze de Nederlandse markt niet kennen en over het algemeen (dit is meer regal dan uitzondering) liegen over de relatie die ze met een bedrijf hebt. Oftewel de recruiter claimt ongeveer bij de hiring manager op de geboorte van de oudste zoon te komen, maar de hiring manager heeft nog nooit van die toko gehoord. Je wordt meestal lekker gemaakt met hoge tarieven en beloftes dat ze echt in no time een plek voor je gevonden hebben. Wat ze echt doen, is gewoon rond gaan shoppen met je CV.

Betekent dit dat je perse niet met ze in zee moet gaan? Nee. Maar hou je verwachtingen laag (oftewel ga er vanuit dat het niks wordt) en maak duidelijke afspraken dat ze je CV alleen aan mogen bieden bij dat bedrijf. Je kunt ook je CV in PDF aanbieden (nooit Word) en deze watermerken, dan kun je eventueel herleiden van wie je CV af komt als deze opeens ergens anders belandt.

Zelf focus ik me op bedrijven in NL en heeft het dus geen zin om met een UK bedrijf in zee te gaan (het levert niks op, NL bedrijven hebben eigenlijk nooit contracten met UK recruiters, waarom zouden ze?). Als het om een klus in Denemarken gaat, kan ik me voorstellen dat je er toch voor wil gaan.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
MrPepper schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Wel eens met quades van doen gehad? Helaas ook meer en meer waardeloze recruiters in Nederland :+
Vaker contact gehad. Nooit via ze gewerkt. Contactpersoon zit er al jaren. Dat is een goed teken in mijn ogen. Een van de weinigen die mijn nee accepteert maar die ook zelf een mis match ziet en dat aangeeft.

Grz D.

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:26:
Lang geleden heb ik dit soort trainingen ook wel gedaan. De laatste was LiFo (life orientations) die ons in de vier hokken drukte. Ook wel bekend onder rood, blauw, zwart en wat was het ook alweer.
Ik vermoed dat je verwijst naar het DISC profiel. Welke kleuren gebruikt worden verschilt een beetje, maar ik ken 'em zelf als rood, blauw, geel en groen. Ik ben nogal paars :P (Oftewel D en C).

Het is allemaal zo onwetenschappelijk als de pest trouwens, net zoals die Myers-Briggs testen onzin zijn. Maargoed. Het zijn wel grappige handvatten voor in gesprekken.

• Hydra
MrPepper schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:03:
Heb niet via ze gewerkt maar wel gesprekken met ze gehad en vond dat zelf wel prettig.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Heeft iemand het ooit voor elkaar gekregen om tussenpartij fee in een afbouwconstructie vast te laten leggen in de overeenkomst? Ik word een beetje simpel van de €10~15 p/u partijen die allemaal de USP "maar wij zijn er echt voor de mens" hebben en me 2 keer bellen per jaar om te vragen hoe het gaat, om mij vervolgens hun werk te gaan laten doen met opvolgvragen rondom projecten en hoe de teams daar nu en in de toekomst op aansluiten.

Volgende opdracht poog ik het volgende: jij wil oplage X, prima. Maar ik wil oplage Y maximaal na 12 maanden betalen. Dat wil ik in 2 stappen afbouwen, aantal euro eraf na 6 maanden en aantal euro eraf na 12 maanden.

Ondergrens bedenk ik nog even hoeveel die 2 telefoongesprekken en "het vinden van de opdracht" waard zijn. Bij 1500 uur per jaar lijkt 7.500 euro per jaar me eigenlijk wel best.

De meeste mensen deugen!

• de_bananeman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:08
Cassius schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:36:
Heeft iemand het ooit voor elkaar gekregen om tussenpartij fee in een afbouwconstructie vast te laten leggen in de overeenkomst? Ik word een beetje simpel van de €10~15 p/u partijen die allemaal de USP "maar wij zijn er echt voor de mens" hebben en me 2 keer bellen per jaar om te vragen hoe het gaat, om mij vervolgens hun werk te gaan laten doen met opvolgvragen rondom projecten en hoe de teams daar nu en in de toekomst op aansluiten.

Volgende opdracht poog ik het volgende: jij wil oplage X, prima. Maar ik wil oplage Y maximaal na 12 maanden betalen. Dat wil ik in 2 stappen afbouwen, aantal euro eraf na 6 maanden en aantal euro eraf na 12 maanden.

Ondergrens bedenk ik nog even hoeveel die 2 telefoongesprekken en "het vinden van de opdracht" waard zijn. Bij 1500 uur per jaar lijkt 7.500 euro per jaar me eigenlijk wel best.
Draai het voor de grap eens om en vraag wat ze doen voor die 7500 (of 15.000-22.500 bij 10-15 euro marge) en reken het terug naar uurtarief.
Als het alleen maar uitkomt op 12 x per jaar de factuur betalen (een uur per maand?) en 2 x per jaar een half uurtje bellen en kom je op ongeveer 580 euro per uur (of 1160-1740/uur) dus lijkt het me nog veel teveel :D

• Liegebeest
Hydra schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Je moet je in dit soort situaties best wel blootgeven en kwetsbaar opstellen en dat is onder de beste omstandigheden al lastig.
Dankjewel, oprecht. :)

Ik heb best een pittige dag vandaag, met al best wat confronterende dingen over mezelf geleerd deze week. Dus dan komt jouw bericht heel prettig aan.
DJ Henk schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:20:
[...]
"We gaan over vuur lopen..."

(Emil Ratelband, herkent de jeugd die stem nog?)
Dat gevoel, exact. Huiveringwekkend.
En toch gebruik ik nog steeds dingen uit die eerste dag als ik nu iets moet demonstreren/presenteren/uitleggen aan een groep. Misschien moet ik eens opzoeken of die cursus nog bestaat..
Ook jij, oprecht bedankt voor je doordachte post! Goede stof tot nadenken.

[Voor 38% gewijzigd door Liegebeest op 26-01-2023 15:33]

• Deveon
  • Niet online
de_bananeman schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Draai het voor de grap eens om en vraag wat ze doen voor die 7500 (of 15.000-22.500 bij 10-15 euro marge) en reken het terug naar uurtarief.
Als het alleen maar uitkomt op 12 x per jaar de factuur betalen (een uur per maand?) en 2 x per jaar een half uurtje bellen en kom je op ongeveer 580 euro per uur (of 1160-1740/uur) dus lijkt het me nog veel teveel :D
Mijn vraag naar jou is dan waarom jij geen tussenpersoon bent. Klinkt als gouden handel en met een paar uurtjes per jaar kan je het eenvoudig naast je huidige werkzaamheden doen. Waarschijnlijk als je het voor de helft doet verover je 90% van de markt! |:(

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:57
Cassius schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:36:
Zonder meer context, waar is het, hoe kom je aan de opdracht, wat heeft de tussenpartij ervoor gedaan, welk risico lopen ze, etc etc kan niemand hier wat van zeggen. Dan is het ongeveer hetzelfde als de anekdote dat voor reparatie 100 euro/uur gevraagd wordt voor 2x klikken. 0,50 cent voor de tijd en 99,50 voor de kennis dat je weet waar je moet klikken.

Het staat je vrij om niet met die partijen in zee te gaan en je opdrachten zelf helemaal te regelen, te financieren, onderhouden etc etc... Ik heb zelf absoluut geen problemen met de tarieven van tussenpartijen. Ik zorg dat mijn tarief is zoals ik het wil en dat de eindklant weet wat er tussen zit. Hij betaalt het uiteindelijk, ik niet. Ik krijg mijn gewenste tarief. Echt, je slaapt daar beter van...

En anders lees je even 60 pagina's terug, kunnen wij het weer over YT'ers hebben :O

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54
Ik ben op dit moment ook een nieuw team aan het samenstellen, en zijn dus op de werftour op het moment, maar ben er heel makkelijk in (en gelukkig mijn mede lead ook): we werven alleen direct, of met een kleine marge ertussen. Nu vind ik dat de klant vrij goedkoop werft, maar bottom-line kan dit tarief gewoon uit omdat er geen partij tussen zit. Die 10-20 euro blijft je dan gewoon bespaard.. Het maakt het werven wel wat moeilijker, maar vooralsnog hebben we best wat cv's en zijn we intern wat aan het vissen (beetje geholpen door de tijd, want ook hier moet wat gesneden worden)..

In principe kan je zelf als tussenpartij opstellen, maar ik vind dat niet onafhankelijk. Dan ga je dus extra geld bij je klant halen omdat je aan het werven bent? Je bent onafhankelijk en zzp'er, stel je dan ook gewoon zo op en doe het beste voor de klant (en dat betekent dat je hierop niet gaat verdienen). Als je over de rug van de klant aan t bijklussen bent, vind ik dat zelf niet zo netjes en fraai, en ik kan mij voorstellen dat de klant dat ook zo ervaart, dus het is maar de vraag of dit op lange termijn verstandig is..

[Voor 30% gewijzigd door ID-College op 26-01-2023 15:57]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
@ID-College De meeste brokers gooien de opdracht op bijv. freelance.nl. Dat kun je natuurlijk ook prima zelf doen, dan kun je goedkoper inhuren en/of heb je meer ruimte om een wat hoger tarief in te huren omdat de marge van de tussenpartij wegvalt.

• funkeey
  • Laatst online: 16:58
ID-College schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:56:
Ik ben op dit moment ook een nieuw team aan het samenstellen, en zijn dus op de werftour op het moment, maar ben er heel makkelijk in (en gelukkig mijn mede lead ook): we werven alleen direct, of met een kleine marge ertussen. Nu vind ik dat de klant vrij goedkoop werft, maar bottom-line kan dit tarief gewoon uit omdat er geen partij tussen zit. Die 10-20 euro blijft je dan gewoon bespaard.. Het maakt het werven wel wat moeilijker, maar vooralsnog hebben we best wat cv's en zijn we intern wat aan het vissen (beetje geholpen door de tijd, want ook hier moet wat gesneden worden)..

In principe kan je zelf als tussenpartij opstellen, maar ik vind dat niet onafhankelijk. Dan ga je dus extra geld bij je klant halen omdat je aan het werven bent? Je bent onafhankelijk en zzp'er, stel je dan ook gewoon zo op en doe het beste voor de klant (en dat betekent dat je hierop niet gaat verdienen). Als je over de rug van de klant aan t bijklussen bent, vind ik dat zelf niet zo netjes en fraai, en ik kan mij voorstellen dat de klant dat ook zo ervaart, dus het is maar de vraag of dit op lange termijn verstandig is..
Care to share wat voor teamleden je zoekt ;-) Wie weet zit er wat voor een medetweaker bij?

• ID-College
jongetje schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:35:
@ID-College De meeste brokers gooien de opdracht op bijv. freelance.nl. Dat kun je natuurlijk ook prima zelf doen, dan kun je goedkoper inhuren en/of heb je meer ruimte om een wat hoger tarief in te huren omdat de marge van de tussenpartij wegvalt.
True, dat kan altijd..! Ik zou dat eerder de klant dan laten doen dan ikzelf denk ik.. Ik zie het niet zo zitten er een twee plek bij te pakken en wellicht stelt de klant dat ook helemaal niet op prijs. Als ik zelf geen profielen kan aanleveren, dan vraag ik veelal bij de klant hoe dit gaat want die hebben ook wel lijntjes. Sterker nog: mijn vorige klant werkte juist met die bureaus, want die nemen alles uit handen.. Stukje service dus :)
funkeey schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:58:
[...]
Care to share wat voor teamleden je zoekt ;-) Wie weet zit er wat voor een medetweaker bij?
Wisselt, maar zit veelal in de java / kotlin hoek. Op dit moment hebben we al genoeg profielen en ik probeer eerst via mijn netwerk te werven (dus via-via), voordat je onbekenden binnen haalt. Dat laatste is niet zo moeilijk namelijk (hoewel, het was wel heel moeilijk, maar lijkt nu wat rustiger te worden; herkennen jullie dat?)

[Voor 5% gewijzigd door ID-College op 26-01-2023 17:12]

• Hydra
ID-College schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:11:
Wisselt, maar zit veelal in de java / kotlin hoek. Op dit moment hebben we al genoeg profielen en ik probeer eerst via mijn netwerk te werven (dus via-via), voordat je onbekenden binnen haalt. Dat laatste is niet zo moeilijk namelijk
Ben ik een bekende? Ben per 1 Feb beschikbaar en langzaam weer op zoek. En wil juist na een jaar Java weer graag de Kotlin kant op :)
(hoewel, het was wel heel moeilijk, maar lijkt nu wat rustiger te worden; herkennen jullie dat?)
Ja, beetje wel. Ik merk dat het via m'n directe netwerk wat aan de 'droge' kant is. En wat ik lastig vind aan recruiters is dat je vaak maar net geluk moet hebben met hun 'sales' skills. Door een recruiter heen is het vrij lastig je te onderscheiden.

Heb met een paar bedrijven waarvan ik weet dat ze ZZPers aannemen contact opgenomen maar die hebben op dit moment geen openingen.

Heb verder geen haast; wou sowieso eigenlijk komende Feb een beetje niet zo veel te doen hebben. Als ik eind Feb nog niks heb, schroef ik m'n wensen misschien wel wat naar beneden.

• Utto
  • Registratie: Oktober 2021
Hydra schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Het punt is vooral dat ze de Nederlandse markt niet kennen en over het algemeen (dit is meer regal dan uitzondering) liegen over de relatie die ze met een bedrijf hebt. Oftewel de recruiter claimt ongeveer bij de hiring manager op de geboorte van de oudste zoon te komen, maar de hiring manager heeft nog nooit van die toko gehoord. Je wordt meestal lekker gemaakt met hoge tarieven en beloftes dat ze echt in no time een plek voor je gevonden hebben. Wat ze echt doen, is gewoon rond gaan shoppen met je CV.
Gek genoeg beweerden de meeste Engelse recruiters die ik tot nu toe heb gesproken op LinkedIn dat ze zich vooral focussen op de Nederlandse markt (soms uitgebreid naar Benelux). Misschien is dat gewoon een leugen dan? Ik heb ook wel eens gevraagd waarom ze zich niet op het VK richten als ze daar hun hoofdkwartier hebben (de Nederlandse markt was volgens hem "interessanter") of waarom ze hun hoofdkwartier niet verplaatsen naar Nederland (kwam geen duidelijk antwoord op).

Anyway, dank allen voor de reacties. Ik ga het een kans geven, maar benader het met de nodige skepsis.

Ik heb nu trouwens ook al meerdere keren meegemaakt dat ik van twee recruiters van hetzelfde bureau afzonderlijk een bericht kreeg over een rol zonder dat ze het van elkaar wisten. In een geval ging het zelfs letterlijk om dezelfde rol. Blijkbaar praten ze intern ook lang niet altijd even goed met elkaar :+

https://rutgermensch.com/

• Hydra
Utto schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:50:
Gek genoeg beweerden de meeste Engelse recruiters die ik tot nu toe heb gesproken op LinkedIn dat ze zich vooral focussen op de Nederlandse markt (soms uitgebreid naar Benelux). Misschien is dat gewoon een leugen dan?
Ze 'focussen' zich op de Nederlandse markt omdat daar veel te verdienen is. Er zijn in de UK wat verschuivingen geweest (beetje Wet DBA maar dan erger) waardoor het voor recruiters lastiger is. Letterlijk gehoord van een recruiter overigens, een jaar geleden ongeveer. Maar dat ze zich hierop focussen is natuurlijk teneerste een mooi praatje, maar betekent ten tweede niet dat ze ook de markt kennen.

• ID-College
Hydra schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:29:
[...]

Ben ik een bekende? Ben per 1 Feb beschikbaar en langzaam weer op zoek. En wil juist na een jaar Java weer graag de Kotlin kant op :)

[...]

Ja, beetje wel. Ik merk dat het via m'n directe netwerk wat aan de 'droge' kant is. En wat ik lastig vind aan recruiters is dat je vaak maar net geluk moet hebben met hun 'sales' skills. Door een recruiter heen is het vrij lastig je te onderscheiden.

Heb met een paar bedrijven waarvan ik weet dat ze ZZPers aannemen contact opgenomen maar die hebben op dit moment geen openingen.

Heb verder geen haast; wou sowieso eigenlijk komende Feb een beetje niet zo veel te doen hebben. Als ik eind Feb nog niks heb, schroef ik m'n wensen misschien wel wat naar beneden.
Moet er even induiken maar volgens mij heb ik je cv, maar dat is ff uit mijn hoofd... morgen ff spieken!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:02
Hydra schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:55:
[...]

Ze 'focussen' zich op de Nederlandse markt omdat daar veel te verdienen is. Er zijn in de UK wat verschuivingen geweest (beetje Wet DBA maar dan erger) waardoor het voor recruiters lastiger is. Letterlijk gehoord van een recruiter overigens, een jaar geleden ongeveer. Maar dat ze zich hierop focussen is natuurlijk teneerste een mooi praatje, maar betekent ten tweede niet dat ze ook de markt kennen.
Ik was laatst in gesprek met een buitenlandse recruiter die niet door had dat hij voor een detavast constructie aan het werven was, en uberhaubt niet wist van het bestaan daar van.

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
Zijn er hier mensen die ook offertes maken voor fixed price opdrachten? Ik zoek een standaard template voor een software offerte, maar kan deze lastig vinden omdat ik vooral bedrijven vind die een offerte voor software ontwikkeling willen maken :+.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:59
Utto schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:50:
Gek genoeg beweerden de meeste Engelse recruiters die ik tot nu toe heb gesproken op LinkedIn (...)
Oh, dat je al zo ver komt. Alle UK recruiters gaan bij mij linea recta naar /dev/null.

Ze hebben echt heel zelden iets interessants. Daar ga ik mijn tijd echt niet meer aan besteden.

[Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 26-01-2023 20:27]

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
figlio del comm schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:17:
[...]
je opdrachten zelf helemaal te regelen, te financieren, onderhouden etc etc...
Wat is er te financieren aan opdrachten? En onderhoud begint met gewoon goed je werk te doen...

Even terug rekenen naar een uurloon is te simplistisch, maar wat zij doen kan de gemiddelde zzp-er ook best zelf.

Zit nu op een opdracht waar 7 recruiters voor belden. Die hebben echt niet alle 7 steeds warme banden gehouden met die opdrachtgever hoor, en dat weet ik toevallig omdat die manager daar niet aan de telefoon komt als hij het recruitment bureau niet kent, en ze werken er met minder dan 7.

Freelancers let op, Funle bemiddeld met onetime-fee: https://app.funle.nl/account?incentive=4404dedf9f7a408fa328b7dd5f1dfa54

• badkuip
  • Registratie: December 2002
Heeft er iemand een tip voor een goede kilometerregistratie-app (iPhone)?
Ik doe het nu in een Excel maar houdt dat niet goed bij.
Schiet er nog wel eens bij in en moet aan het eind van de maand echt terug in de agenda om de puzzel weer sluitend te maken.

Liefst een app waarin je ritten met de auto en de ritten met het OV kan registreren. Al was het maar enkel de registratie van de locaties, de KM's reken ik zelf wel uit.

• Rutix
[...]
Een tweede voorwaarde lijkt me dat als het over gedrag gaat, dat inderdaad alleen geleerd kan worden door mensen daadwerkelijk in situaties te brengen waarin ze gedrag vertonen. Dus geen geneuzel met vragenlijsten en hoeveel rood er in je blauwe aura zit. Zelfs als de metafoor op een of andere manier landt en de cursist het op een rationeel niveau denkt te begrijpen, dan betekent dat nog niet dat het gedrag daadwerkelijk verandert. Begrijpen op verstandelijk niveau is heel wat anders dan ervaren. Dus ja, acteurs die zo goed zijn dat ze je helemaal mee kunnen nemen in situatie X.
Het is natuurlijk wel tweeledig ;) als voorbereiding voor zo'n sessie is een goede vragenlijst of een assessment best wel handig zodat de begeleiders en acteurs makkelijker komen tot de punten waar jij het misschien onbewust moeilijk mee hebt :).
Tot slot, trainers en coaches moeten zo "totaal" zijn dat ze om kunnen gaan met allerhande onderhuidse issues van mensen die misschien wel of niet naarboven komen als ze een beetje gepord worden. Ik heb vanalles voorbij zien komen (tranen, woede, jeugdtraumas, enz.) waarbij de trainer het net niet helemaal in de hand had en daarmee een hoop waarde van de training verloren ging. Voor de geporde zelf, maar ook voor de andere deelnemers.
Ja mijn vriendin doet veel workshops met een team en zij zegt ook altijd dat je met die emoties goed moet omgaan anders verliest het waarde of erger zelfs verslechterd het voor de persoon of de groep. Het lastige is dat je er nooit helemaal 100% goed voor kunt zorgen dat het dus niet fout gaat. Die coaches blijven ook mensen die een verkeerde inschatting kunnen maken maar het wel altijd 100% veilig zijn.
Hydra schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Ik vermoed dat je verwijst naar het DISC profiel. Welke kleuren gebruikt worden verschilt een beetje, maar ik ken 'em zelf als rood, blauw, geel en groen. Ik ben nogal paars :P (Oftewel D en C).

Het is allemaal zo onwetenschappelijk als de pest trouwens, net zoals die Myers-Briggs testen onzin zijn. Maargoed. Het zijn wel grappige handvatten voor in gesprekken.
Mijn vriendin is Insight Discovery gecertificeerd en mag die assessments dus doen. In haar training daarover kwam eigenlijk nog best wel veel wetenschap in voor. Meer dan ik verwachtte en zij ook (ze is afgestudeerd op High Performant teams). Ik vind het uitgebreide profiel wat er bij mij uit kwam (ik was proefpersoon :P) ook best wel goed kloppen. Maar het is en blijft een tool voor self awareness of awareness van andere in je team (als je het met een heel team doet). Als je er niks mee doet dan heeft het niet zo veel nut gehad maar als je het wel doet kan het heel erg helpen :).

Nothing to see here!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Rutix schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:05:
[...]

Ik vind het uitgebreide profiel wat er bij mij uit kwam (ik was proefpersoon :P) ook best wel goed kloppen. Maar het is en blijft een tool voor self awareness of awareness van andere in je team (als je het met een heel team doet). Als je er niks mee doet dan heeft het niet zo veel nut gehad maar als je het wel doet kan het heel erg helpen :).
Maar dat geldt ook voor een horoscoop.

Dat er inderdaad planeten zijn die ronddraaien en dat bepaalde hemellichamen invloed hebben op de stand van het water betekent niet dat een horoscoop betrouwbaar is.

Het enige wat die info doet is je (of je team) vertellen wat er mis is met je. Het geeft geen concrete handvaten om er iets aan te doen behalve "je moet enthousiaster en oppervlakkiger zijn". Ja, goede tip.

* Stukfruit heeft vaak genoeg die testen moeten ondergaan en heeft er voornamelijk goede thee aan overgehouden

Zo gaat mijn reactie nu bij jou waarschijnlijk voor weerstand zorgen. Misschien subtiel, wellicht heel zwaar. Maar de kennis dat ik een blauw persoon ben (en de achterliggende informatie; ik begrijp dat de kleur op zich alleen maar een hokje is om het begrip van de bijbehorende info "makkelijker" te maken - zoals bij een horoscoop dus) gaat dit niet helpen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:25
[b]Liegebeest schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 03:52:

En je hebt gelijk: om beter te worden moet je door dingen heen breken. Ik heb daarbij de persoonlijke drempel van een angststoornis waarbij ik kei en keihard de hakken in het zand kan zetten voor zoiets als een rollenspel. Heel irritant. Dus, nog meer dingen om doorheen te leren groeien. 8)
De meeste dingen die ik geleerd heb kwam (helaas) uit het scheidings proces. Ik ging van psycholoog naar psychiater, hypno therapeut en weet ik veel wat al niet meer.
Uiteindelijk heb ik een aantal familieopstellingen gedaan en toen gingen de ogen pas echt open.
Alles, zowel in mijn werk en met name privé, zijn (waren) terug te herleiden naar hoe ik ben opgegroeid en wat ik daarvan meegenomen heb in mijn latere volwassen leven. Het is niet iets wat je zo even doet, de tijd moet er precies goed voor zijn en dat was het gelukkig.

Ik heb ook sales trainingen gedaan, communicatietrainingen (te wollig van stof) en deze maand wat Azure spul.
Uiteindelijk heb ik nog het meest gehad aan die hardcore persoonlijke ontwikkeling.
Feitelijk dus de soft skills en niet zozeer de hard skills. Ik ben geen briljante developer met mega strakke (SQL) code maar ik kan wel overal over de vloer komen en met iedereen overweg (en ik geef nooit op). De toiletjuf groet ik net zo hartelijk als de big chief.

Vraag aan een gemiddelde chirug over zijn werk en hij zal zeggen dat het snijden het meest makkelijk is, het omgaan met de patient het meest moeilijk.
The Incredible Dr Pol: dito. Animals are easy, the owners of the animals are difficult.

En dat is in ons vakgebied toch ook vaak zo. Code kloppen kunnen we allemaal vast wel, welk taaltje ook maar onder je kussen ligt. Hoe je je oplossingen aan de man brengt en intern "verkoopt" is m.i. een mega belangrijk aspect die nog wel eens onder belicht is.

Als variatie op de zonnepanelen en youngtimer onderwerpen ... :+
Pagina: 1 ... 373 374 375 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee