• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54
bertuslambertus schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:06:
[...]

Ik ben misschien achterdochtig, maar er wordt dan een paar miljoen aan gegooid voor een project aan externen, die hebben natuurlijk andere belangen dan de opdrachtgever. Daarnaast, wat als het niet af komt. Daar zou eigenlijk het echte onderscheid gemaakt moeten worden tussen halve werknemers (de meeste zzpers voor mijn gevoel) en echte zzpers.
Wat als het project niet af komt, werken de ZZPers dan gratis door totdat het wel aan de requirements voldoet?En inderdaad, het Ops stuk wordt meestal vergeten, waardoor het onder aan de streep vaak niet goed draait.

Heb ook projecten gezien waar men met 2 scrumteams (alleen externen) 1,5/2 jaar bezig is en dat er na die tijd de stekker eruit getrokken wordt, omdat het niet haalbaar is, of omdat er onvoldoende waarde gecreëerd wordt.. Als je dat voor de gein eens omrekent hoeveel dat dan gekost heeft dan sla ik er stijl van achterover.
Wat jij oprakelt lijkt vooral of je nog volgens de PRINCE2 methodiek werkt :P Ik ben het niet helemaal met je eens. Vanuit de reguliere SCRUM events is er genoeg transparantie en along the way doen er zich legio aan momenten voor waarop de klant aan de bel kan trekken of ziet dat het niet de goede kant op gaat.

Wat jij nu opschrijft is alsof een team een kamer in gaat, en er een jaar later uit komt met een resultaat waar iedereen stijl van achterover slaat.. Niets belet de klant om er op elk moment de stekker uit te trekken en om te evalueren of het goed gaat en dit ook echt is wat er nodig is. Je moet dan niet een jaar later ineens gaan zeggen dat het compleet verkeerd is of alsnog de stekker eruit gaat. Dan heeft de klant gewoon zelf structureel zitten slapen, dat heeft imo niets met het team zelf te maken (zolang daar competente mensen zitten).

Ik heb zelf iig nog geen 1 project meegemaakt waar de stekker er compleet uit getrokken is en alles voor niets is geweest, maarja, dat zegt ook niet alles.. Zo lang werk ik ook niet

[Voor 4% gewijzigd door ID-College op 23-01-2023 09:10]

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:55
bertuslambertus schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:06:
Ik ben misschien achterdochtig, maar er wordt dan een paar miljoen aan gegooid voor een project aan externen, die hebben natuurlijk andere belangen dan de opdrachtgever. Daarnaast, wat als het niet af komt. Daar zou eigenlijk het echte onderscheid gemaakt moeten worden tussen halve werknemers (de meeste zzpers voor mijn gevoel) en echte zzpers.
Ah, we hebben het stukje "de echter ondernemer" al een paar weken niet voorbij zien komen. Toch fijn dat iemand weer even als gatekeeper op wil treden.
Wat als het project niet af komt, werken de ZZPers dan gratis door totdat het wel aan de requirements voldoet?En inderdaad, het Ops stuk wordt meestal vergeten, waardoor het onder aan de streep vaak niet goed draait.
Doen interne medewerkers dit wel dan? Doorwerken tot het 'af' is zonder enige vorm van betaling?

Grote IT projecten zijn inherent onvoorspelbaar. Of daar nu ZZPers in mee werken maakt daar geen verschil.
Heb ook projecten gezien waar men met 2 scrumteams (alleen externen) 1,5/2 jaar bezig is en dat er na die tijd de stekker eruit getrokken wordt, omdat het niet haalbaar is, of omdat er onvoldoende waarde gecreëerd wordt.. Als je dat voor de gein eens omrekent hoeveel dat dan gekost heeft dan sla ik er stijl van achterover.
Dus? Wat heeft dat met 'externen' te maken?

Veel bedrijven zien (gelukkig) in dat je een kritische massa ervaren mensen nodig hebt. Die zijn lastig intern te krijgen. Vandaar dat ze min of meer gedwongen zijn om externen in te huren. Hadden ze die liever intern? Tuurlijk. Maar dat willen die mensen zelf niet. En het maakt niet uit of het hier om gedetacheerden of zelfstandigen gaat.

Ik waan me echt terug in 1999. Ben ik terug in de tijd gereisd? Dit houding t.o.v. hoe IT echt werkt zie je niet veel meer.

[Voor 25% gewijzigd door Hydra op 23-01-2023 17:10]

https://niels.nu

• Hydra
Strykeforce schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:35:
Dit is dus ook waarom ik begin met Ops, raamwerken neerzetten en eerst vol automatisch naar de OTAP straat voordat we functionaliteiten gaan bouwen. Een hoop software devs zou het goed doen om een jaartje of anderhalf puur Ops te doen, leer je veel van de pijn maar vervolgens heb je ook de macht en kunde als software dev om het beter te maken/doen.
Ik heb dit meerdere malen opgezet en, mits je de vrije hand hebt en niet gebonden bent aan rare legacy 'ontwikkelstraten', is dat met gemak in een paar dagen op te zetten met Gitlab + Google Cloud/AWS.

En nee, ik heb geen jaar als Opser gewerkt. CI/CD is geen rocket science.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:07:
[...]
Veel bedrijven zien (gelukkig) in dat je een kritische massa ervaren mensen nodig hebt. Die zijn lastig intern te krijgen. Vandaar dat ze min of meer gedwongen zijn om externen in te huren. Hadden ze die liever intern? Tuurlijk. Maar dat willen die mensen zelf niet. En het maakt niet uit of het hier om gedetacheerden of zelfstandigen gaat.
Eens hoor, maar deels is het ook om geen dure krachten op de loonlijst te hebben. Inhuur per half jaar is vaak makkelijker te budgetteren dan een ton tot aan het pensioen.

Daarnaast merk ik zelf ook dat het fijne aan een externe is dat hij/zij vaak meerdere omgevingen gezien heeft en dus sneller ervaring kan opdoen als intern. Of iemand gedetacheerd in loondienst zit of zelfstandige ondernemer is verder niet echt relevant.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:31
Deveon schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Eens hoor, maar deels is het ook om geen dure krachten op de loonlijst te hebben. Inhuur per half jaar is vaak makkelijker te budgetteren dan een ton tot aan het pensioen.

Daarnaast merk ik zelf ook dat het fijne aan een externe is dat hij/zij vaak meerdere omgevingen gezien heeft en dus sneller ervaring kan opdoen als intern. Of iemand gedetacheerd in loondienst zit of zelfstandige ondernemer is verder niet echt relevant.
Plus externen zijn eerder bereid kritisch te zijn. Het wordt ook van ze verwacht. Daarmee zeg ik beslist niet dat internen niet kritisch (kunnen) zijn, maar ik merk dat die vaak terughoudender zijn vanwege hun carrière binnen het bedrijf.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:30
Los daarvan. Als al die externe in dienst komen, wat gaan ze dan doen na het project/opdracht? Los van de overheid hebben de meeste bedrijven geen constant gelijke vraag wat betreft competenties, kwaliteit en kwantiteit. Al die externe in dienst is een HR/sourcing ramp.
En, die moeten ook allemaal een hiërarchisch manager krijgen en positie in het functiehuis met alle toeters en bellen, etc. We weten allemaal wat dat betekent: nog meer managers en iedereen aan de pop/evaluatie/uitjes. Interne zijn niet zo goedkoop als sommige denken ;)

Grz D.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:02

Crazy D

I think we should take a look.

DomiGijzen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:24:
Los daarvan. Als al die externe in dienst komen, wat gaan ze dan doen na het project/opdracht? Los van de overheid hebben de meeste bedrijven geen constant gelijke vraag wat betreft competenties, kwaliteit en kwantiteit. Al die externe in dienst is een HR/sourcing ramp.
En, die moeten ook allemaal een hiërarchisch manager krijgen en positie in het functiehuis met alle toeters en bellen, etc. We weten allemaal wat dat betekent: nog meer managers en iedereen aan de pop/evaluatie/uitjes. Interne zijn niet zo goedkoop als sommige denken ;)
Als je ergens 2 jaar non-stop wordt ingehuurd, en na 2 jaar je niet mag blijven omdat ze bang zijn voor verkapt dienstverband en in jouw plaats weer 2 jaar iemand anders inhuren hoef je niet echt bang te zijn voor "wat ga je doen na het project". De vraag wat je gaat doen als het project is afgerond speelt eerder bij de kortlopende projecten waarin niet complete teams worden ingehuurd. Maar eens dat het soms wel lijkt dat externen duur zijn maar als je alles meeneemt erin, dat zeker niet per definitie het geval is.

Exact expert nodig?

• DomiGijzen
Soms duren projecten inderdaad wat langer dan waar een bedrijf zich comfortabel bij voelt wat betreft schijn dienstverbanden enzo. Maarja, na 2-4 jaar denk ik ook zelf wel dat er wellicht toch een constante vraag is die intern ingevuld kan worden.
Er zijn natuurlijk ook andere overwegingen. Mijn huidige klant heeft heel lang beleid gehad dat ze voor niet-core werkzaamheden geen projectrollen in dienst willen hebben. Dat betekende in de praktijk dat o.a. iedere vorm van developer of engineer niet in dienst mocht komen.
Gelukkig komen ze daar nu van terug en hebben ze een mooi basisteam in dienst.

Grz D.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Het stomste wat je kan doen als ZZP-er is natuurlijk je project afmaken. Want dan hebben ze je niet meer nodig. >:)

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:21:
Het stomste wat je kan doen als ZZP-er is natuurlijk je project afmaken. Want dan hebben ze je niet meer nodig. >:)
Dan is er weer een nieuw project waar je op gezet gaat worden. In onze wereld is er geen te kort aan werk wat opgepakt moet worden door mensen met skills.

Ben nu bezig met een project waar meerdere teams hiervoor de eindstreep niet konden halen. Volgende projecten staan al klaar, probleem is: wil ik andermans bende constant fixen?

Als ik de legacy shit bij opdrachtgevers en vorige werkgevers bekijk, zit ik goed tot ik 100 ben.

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:31:
Plus externen zijn eerder bereid kritisch te zijn. Het wordt ook van ze verwacht.
Nou... dat houdt vaak wel snel op hoor. Kleine verbeteringen willen ze vaak best horen maar grote/fundamentele dingen liever niet, want dan moeten ze echt aan de bak. Da's tenminste mijn ervaring.

Toevallig heb ik het hierover onlangs nog gehad met iemand die nu net bij m'n huidige klant weg is: ik ben duidelijk geen 'change manager'. Ik vind het leuk om mensen te helpen. Maar als mensen / de organisatie niet geholpen wil worden, ga ik er ook geen energie insteken. Dan raak ik alleen maar gefrustreerd. Het is sowieso al lastig om in je eentje op te boksen tegen een grote groep "ja maar zo werkt het hier nu eenmaal" mensen, en onmogelijk als je geen support van management hebt.

• Hydra
RichieB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:21:
Ik heb echt nul interesse mijzelf onmisbaar te maken. Ik zit nu in de laatste week bij mijn huidige klant en heb zaken netjes overgedragen, op mijn initiatief, om te zorgen dat ze me in principe niet meer nodig gaan hebben.

Combinatie van professionele trots, geen schepen willen verbranden, en het feit dat ik toch wel een beetje een maximum van 2 jaar heb voordat ik uitgekeken ben op een klus.

• Hydra
init6 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:32:
Dan is er weer een nieuw project waar je op gezet gaat worden. In onze wereld is er geen te kort aan werk wat opgepakt moet worden door mensen met skills.
Daarbij; meer software bouwen zorgt dat er een grotere vraag komt naar developers. Het is eigenlijk nooit af. Zaken die eenmaal geautomatiseerd zijn, zullen tot het eind der tijden geautomatiseerd blijven. Wij zijn tegelijkertijd nieuwe dingen aan het automatiseren, en ook wat er al geautomatiseerd is aan het maintainen.

Dit is ook waarom ik me geen zorgen maak over zaken als ChatGPT: het is tooling die ons, op z'n best, efficienter maakt waardoor we in dezelfde tijd meer software kunnen maken (en dat vind ik, als ik kijk naar wat er uitkomt, nogal een 'stretch').

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:43
JEightyFive schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Ik zou me daar niet te druk om maken. Er zal toch altijd wel een vorm zijn van "bepalen waar je aan werkt". Het is ook niet zo dat ze je inhuren en zeggen: Nou beste @ColeJ, Welkom. Kijk maar even wat je gaat doen.
Als je op een project wordt ingehuurd met een specifiek doel wordt toch eigenlijk ook bepaald waar je aan werkt?
De eerste opdracht is binnen voor waarschijnlijk een jaar. Klinkt erg lang voor een interim opdracht maar geeft wel een stukje zekerheid voor in ieder geval een jaar. Zitten er nog nadelen aan een opdrachtduur van een jaar?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:27

Yucon

*broem*

Hydra schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:50:
[...]
Dit is ook waarom ik me geen zorgen maak over zaken als ChatGPT: het is tooling die ons, op z'n best, efficienter maakt waardoor we in dezelfde tijd meer software kunnen maken (en dat vind ik, als ik kijk naar wat er uitkomt, nogal een 'stretch').
Het is gewoon enorm belangrijk om de juiste vragen te stellen en daarvoor moet je er min of meer genoeg van weten om het eindresultaat zelf al te kunnen maken. Tenminste, in het hier en nu is dat het geval.

Nu realiseer ik me dat de codekwaliteit niet geweldig is. Maar als je er losse brokken mee maakt en die brokken handig indeelt is het niet perse een groot probleem en zou je wel de domme stukken van je code erdoor kunnen laten maken. En waar ik zelf nu wat mee aan het testen is om bij migraties de datasets en bijbehorende consistentietests in sync te houden. Voor het zachtere programmeerwerk zoals scripting zijn de eisen niet bij voorbaat even hoog als bij traditionele softwareontwikkeling.

Toen formulierengenerators kwamen waren de verwachtingen ook erg hoog gespannen maar het duurde een hele tijd voordat het evolueerde richting de low code platforms van nu. Stiekem zijn die ondertussen toch best wel goed. We kennen allemaal de hype cycle; voordat het echt goed bruikbaar wordt gaat ChatGPT daar eerst nog flink vanaf donderen. Misschien met uitzondering van gebruik als customer service chatbot. Alles beter dan die trieste billy's van vandaag de dag.

[Voor 19% gewijzigd door Yucon op 24-01-2023 12:46]

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:12
Hydra schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Nou... dat houdt vaak wel snel op hoor. Kleine verbeteringen willen ze vaak best horen maar grote/fundamentele dingen liever niet, want dan moeten ze echt aan de bak. Da's tenminste mijn ervaring.

Toevallig heb ik het hierover onlangs nog gehad met iemand die nu net bij m'n huidige klant weg is: ik ben duidelijk geen 'change manager'. Ik vind het leuk om mensen te helpen. Maar als mensen / de organisatie niet geholpen wil worden, ga ik er ook geen energie insteken. Dan raak ik alleen maar gefrustreerd. Het is sowieso al lastig om in je eentje op te boksen tegen een grote groep "ja maar zo werkt het hier nu eenmaal" mensen, en onmogelijk als je geen support van management hebt.
Yep, heel duidelijk verwoord, change is echt moeilijk en vaak wil men een pilletje/quick fix om vervolgens door te kunnen op dezelfde manier (waardoor ze juist in de huidige situatie beland zijn), heb nu meerdere trajecten gezien met wel of geen support van bovenaf en het gaat goed totdat er wat tegenslagen zijn en men liever terug naar hun comfortabele voorgaande positie gaat dan door te zetten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik begin er niet meer aan, de volgende keer wordt het gewoon een rewrite aanbevelen :9

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Ik heb echt nul interesse mijzelf onmisbaar te maken. Ik zit nu in de laatste week bij mijn huidige klant en heb zaken netjes overgedragen, op mijn initiatief, om te zorgen dat ze me in principe niet meer nodig gaan hebben.

Combinatie van professionele trots, geen schepen willen verbranden, en het feit dat ik toch wel een beetje een maximum van 2 jaar heb voordat ik uitgekeken ben op een klus.
Mee eens. Merk dat ik zelf ook heel veel kennis die ik opdoe over hoe de software bij de klant in elkaar steekt opschrijf zodat ze dit zelf ook ergens hebben staan en kunnen gebruiken.
Wil ook zeker niet onmisbaar zijn, ik ben er tenslotte tijdelijk.

• RichieB
  • Nu online
@init6 & @Hydra Ik denk dat jullie de sarcastisch bedoelde smiley hebben gemist. Het beste wat je kan doen als ZZP-er is je project op tijd en binnen budget afmaken. Dan kan je weer door naar de volgende klus.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:27
@Mirabis, @Hmmbob, @sverzijl, goede ontwikkelingen trouwens voor wat betreft WTP en de 3e pijler (individuele aanvullende pensioenvoorzieningen, zoals de lijfrente, waar jullie zo te lezen ook gebruik van maken):
  1. De jaarruimte gaat van 13,3% (van de premiegrondslag) naar 30% (van afgerond 115.000 euro minus franchise van 15.000 euro) = 30K (wordt dus gelijkgesteld aan de franchise die geldt voor de pensioenregelingen in de 2e pijler)
  2. De reserveringsruimte mag straks berekend worden over de afgelopen 10 jaar, ipv 7
  3. Het bedrag van de reserveringsruimte gaat van +/- 7.500 naar 38.000 euro
  4. Na 5 jaar na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd mag je nog premies blijven inleggen
Ik heb een BV, maar volgens mij voor de ZZP-er die tegenwoordig niet meer gebruik kan maken van de FOR, is dit een prima alternatief.

Ik denk dat je het zelfs als een voordeel moet zien dat je die gelden niet meer in je onderneming hebt zitten, maar privé hebt staan. En zo'n lijfrente is best nog flexibel:

- Zowel keuze uit een levenslang pensioen aankopen, of een tijdelijke uitkering
- Bij overlijden kun je altijd nog kiezen voor een nabestaandenlijfrente
- Zelf de keuze of je met de premies wilt sparen of beleggen

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:20
ColeJ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:25:
[...]

De eerste opdracht is binnen voor waarschijnlijk een jaar. Klinkt erg lang voor een interim opdracht maar geeft wel een stukje zekerheid voor in ieder geval een jaar. Zitten er nog nadelen aan een opdrachtduur van een jaar?
Ik vind een jaar niet overdreven lang maar misschien verschilt dat in onze vakgebieden.
In mijn geval (grotere systeem integratie trajecten en doorontwikkeling) duurt het wel even tot je echt volledig up en running bent en voldoende af weet hoe alles in elkaar steekt dus een half jaar ben je zo voorbij.
Als ik naar mijn situatie nu kijk dan is na een jaar aftaaien eigenlijk al vrij snel aangezien sommige dingen nog niet afgerond zijn en dan heb ik eigenlijk nog steeds pas het topje van de ijsberg gezien.
Nu ben ik ook niet van plan om 5 jaar te blijven plakken maar als ik het goed herinner zit jij in de finance wereld toch? Daar gaat het er wellicht iets anders aan toe.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:35
Hydra schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Ik heb ook de instelling om een zo goed mogelijk ontworpen, gedocumenteerd systeem en een proces te maken die zo duidelijk mogelijk werkt. Gewoon volgens hedendaagse industriestandaards. Echter is niet iedereen zo en dat is wel een van mijn grootste irritatiepunten met mijn huidige opdracht.
Dan is er iemand een dag of een week afwezig en staat de boel stil omdat diegene weer een of andere afstemming in zijn e-mail heeft staan.

offtopic:
/rantmode
Onze bus factor is zeer hoog waarbij als 1 iemand wegvalt de boel in een kettingreactie stilstaat in meerdere teams.

Ik zit nu in een team waar iedereen een eigen notities, test credentials of een postman configjes heeft waarvan vanwege laksheid dit niet wordt gedeeld. En TDD is en vies woord hier :/

Met horten en stoten geautomatiseerde pipeline ontwikkeld waarbij testen automatisch runnen. Enorm veel weerstand om dit door te zetten want waarom zou ik een automatische test willen hebben als je het ook handmatig kan testen. 8)7

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
deleted

[Voor 100% gewijzigd door xeoMe op 24-01-2023 15:17]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

No offense, maar dat klinkt als edit: wat niet de bedoeling is. Je blijft dus bij dezelfde klant als waar je al meer dan vijf jaar werkt, je werkgever wordt ex-werkgever maar blijft ertussen, je blijft nog minstens 9 maanden via die constructie werken, en op een of andere manier komen er nóg twee brokers tussen? Dat gaat de Belastingdienst echt niet leuk vinden.

Maar goed, de kans op controle was eens in de 120 jaar ofzo, werd hier pas gepost.

Dus dan zeg je gewoon tegen je directe aanspreekpunt wat jij eraan wil overhouden. Kijken wat ze zeggen.

[Voor 42% gewijzigd door CodeCaster op 24-01-2023 20:03]

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:57
Op het moment dat de BD onderzoek gaat doen naar verkapt dienstverband, ben jij als eerste de Sjaak. Niet dat ik die kans heel groot acht, maar toch.

Mondeling akkoord zegt vrij weinig. Ja, een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, maar veel succes met het aantonen ervan. Ik zou dus als eerste dingen op papier gaan zetten als ik jou was. En stop geen tijd in die brokers, jij bepaalt je eigen tarief. Wat zij erop doen, boeit toch verder niet ? En anders lees je even 16 pagina's terug met meningen daarover :-)

Succes met de start !

• RonaldHeirbaut
xeoMe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:19:
[membersonly=title]
Met mijn werkgever een gesprek gehad over zelfstandig worden en hun mij gaan inhuren zodat ik bij dezelfde klant mag werken en een "veilige" overstap heb richting ZZP.
Dat ziet de BD niet echt als ondernemerschap met het lopen van ondernemersrisico. Bij controle ben je echt het haasje. Misschien is de kans niet groot, maar bedenk wel dat de BD tot 7 jaar terug kan controleren. Dat wordt nog fraaier als je de komende 3, 4, 5 jaar bij diezelfde klant blijft. Dan zit je daar 8 jaar in één of andere vorm. Leg dat maar eens uit. Succes.

Nu vraag ik me dus af wat voor jou de beweegreden is om ZZP-er te worden...

[Voor 11% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 24-01-2023 14:56]

• ColeJ
Ik maak mij wel eens zorgen over schijnzelfstandigheid maar in bovenstaande situatie ligt dat er wel heel dik bovenop...

Ik zou best bij mijn huidige werkgever willen ZZPen maar dan wel pas in de toekomst als ik eerst bij andere partijen heb gezeten :)

[Voor 36% gewijzigd door ColeJ op 24-01-2023 14:59]

• Deveon
  • Niet online
@xeoMe Let goed op wat je tekent. Mag jij bijvoorbeeld voor de eerste tussenpersoon werken of heb je iets getekend wat dat beperkt? Anders zou ik zeggen zoek een andere opdracht..

• RonaldHeirbaut
In mei 2007 begon ik voor mezelf, project in het buitenland. September 2007 werd ik uit het project gezet, van de één op de andere dag. Toen heb ik voor mijn voormalige 'loonbaas' een migratietraject gedaan voor 3 maanden. Met de VAR-verklaring van toen kon dat ook niet, maar ik had de keuze uit dit en zien dat ik in 3 maanden wat anders had, of droog brood eten. Ik kneep hem wel een beetje mbt controles. Toen kwam 2008. Voor mij ging het al beter want ik had al wat anders :)

• Hydra
com2,1ghz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:54:
offtopic:
Met horten en stoten geautomatiseerde pipeline ontwikkeld waarbij testen automatisch runnen. Enorm veel weerstand om dit door te zetten want waarom zou ik een automatische test willen hebben als je het ook handmatig kan testen. 8)7
Ik trek dat soort omgevingen heel slecht. Ik weet dat ik het los zou moeten laten maar dat lukt me gewoon niet. De enige manier om het los te laten is dat ik meteen al m'n motivatie kwijt ben, en daar wordt ook niemand blij van.

• Hydra
RichieB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:25:
@init6 & @Hydra Ik denk dat jullie de sarcastisch bedoelde smiley hebben gemist.
Je bedoelt dat je comment op z'n best ambigue was en je dus beter moet communiceren? ;)

• Hydra
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Hydra
Yucon schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:38:
Nu realiseer ik me dat de codekwaliteit niet geweldig is. Maar als je er losse brokken mee maakt en die brokken handig indeelt is het niet perse een groot probleem en zou je wel de domme stukken van je code erdoor kunnen laten maken.
Dat is ook precies het nut wat ik er nu van zie. Code-completion on steroids. Het probleem is alleen dat het systeem heel enthusiast code uitspuugt die wel compileert, maar echt incorrect is. Wat ik zie gaan gebeuren is dat vooral slechte developers heel erg op dit soort tooling gaan leunen en in dezelfde tijd nog veel meer schade gaan doen.

'T is een beetje zoals een pistool. Ik weet zeker dat ik er goed mee om zou gaan. Alleen ben ik 100% voor ons huidige verbod omdat ik weet dat ik het gros van de mensen er niet mee vertrouw :)

Een ander nadeel van dit soort tooling is dat het eigenlijk geen originele dingen maakt. Het is weinig meer dan een heel erg geavanceerde markov chain. Er komt dus alleen iets uit wat er eerder al door iemand anders ingestopt is. Maar in plaats van dat je 1 persoon plagieert, plagieer je misschien wel duizenden mensen. Het is ethisch, moreel en legaal gewoon een moeras.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:19
Dit soort situaties heb ik ook al vaak gezien toen ik nog in dienst was bij een detacheerder. Wat we daar wel goed deden, was trainingen volgen die gericht waren op het consultancy. Daar leerden we heel goed om te gaan met verschillende mensen binnen het bedrijf en die op een bepaalde manier benaderen om dingen voor elkaar te krijgen. Geen mensen misbruiken, maar vooral op een tactische manier die gesprekken voeren en bepaalde gesprekstechnieken inzetten. Dat heeft mij behoorlijk veel geleerd en kan super effectief zijn als je het goed kan inzetten.

Da's een van de doelen die ik heb de komende paar jaar, om zelf ook deze trainingen als freelancer te volgen. Je krijgt daardoor namelijk echt veel meer gedaan bij je projecten en ik vind het daarnaast ook leuk om te doen. Ik kan het je ook van harte aanraden om daar eens naar te kijken als je ervoor open staat. We hadden toen ook een aantal echt serieus goede coaches / trainers.

EDIT: Overigens bedoel ik hiermee niet dat je dit niet goed doet, maar wellicht vind je het interessant om eens wat meer in te duiken :) .

[Voor 6% gewijzigd door TheJVH op 24-01-2023 16:26]

• Hydra
TheJVH schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:25:
Dit soort situaties heb ik ook al vaak gezien toen ik nog in dienst was bij een detacheerder. Wat we daar wel goed deden, was trainingen volgen die gericht waren op het consultancy. Daar leerden we heel goed om te gaan met verschillende mensen binnen het bedrijf en die op een bepaalde manier benaderen om dingen voor elkaar te krijgen. Geen mensen misbruiken, maar vooral op een tactische manier die gesprekken voeren en bepaalde gesprekstechnieken inzetten. Dat heeft mij behoorlijk veel geleerd en kan super effectief zijn als je het goed kan inzetten.
Oh, die trainingen heb ik ook gehad hoor. Heb heel lang meer in de consulting hoek gezeten. Het ging me er hier vooral om dat je gevraagd wordt naar je ervaring en als dan blijjkt dat er een hoop misgaat en er daadwerkelijk werk verzet moet worden om dingen te veranderen, mensen al snel geen zin meer hebben. Als het dan buiten mijn invloedsfeer zit, ga ik me er ook verder niet mee bemoeien. Daarvoor betalen ze me ook niet.

Ik vind het daarnaast leuk om in dit topic af en toe ff te ranten over dit soort bedrijven. In het echt maak ik me er niet zo heel druk over hoor ;)

• ColeJ
ColeJ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:59:
Ik maak mij wel eens zorgen over schijnzelfstandigheid maar in bovenstaande situatie ligt dat er wel heel dik bovenop...

Ik zou best bij mijn huidige werkgever willen ZZPen maar dan wel pas in de toekomst als ik eerst bij andere partijen heb gezeten :)
Als je dit nou vanuit een BV zou doen? Bestaat er dan ook een verkapt dienstverband? Je betaald jezelf immers uit de BV en stuurt gewoon facturen naar je klant/tussenpersoon.

• com2,1ghz
ColeJ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Als je dit nou vanuit een BV zou doen? Bestaat er dan ook een verkapt dienstverband? Je betaald jezelf immers uit de BV en stuurt gewoon facturen naar je klant/tussenpersoon.
Ja.

• ColeJ
Vraag me wel af wanneer het dan geen verkapt dienstverband is. Ik ben van plan om een opdracht voor een jaar aan te nemen op interim basis als financial. Het is niet mijn huidige werkgever overigens, wel echt een hele andere partij.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:59
ColeJ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:54:
Vraag me wel af wanneer het dan geen verkapt dienstverband is. Ik ben van plan om een opdracht voor een jaar aan te nemen op interim basis als financial. Het is niet mijn huidige werkgever overigens, wel echt een hele andere partij.
Ik kan het oorspronkelijke voorbeeld niet meer teruglezen inmiddels maar ik vermoed dat dat dikgedrukte deel een belangrijk verschil is. Weggaan uit loondienst en direct terugkomen als 'zelfstandige' is wel red flag nummer 1 wanneer het aankomt op een verkapt dienstverband. Als je dat niet doet en ook niet van plan bent langer dan enkel jaren bij dezelfde partij blijft hangen dan heb je naar mijn idee de grootste risico's al vermeden.

• figlio del comm
Volgens mij kun je niet uitleggen dat er 'ineens geen gezagsverhouding meer is'. De verhouding en werkzaamheden blijven nog steeds hetzelfde.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
figlio del comm schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:01:
Volgens mij kun je niet uitleggen dat er 'ineens geen gezagsverhouding meer is'. De verhouding en werkzaamheden blijven nog steeds hetzelfde.
als je nu gedetacheerd bent en je huidige werkgever is de detacheerder en je gaat verder in de opdracht die je had, dan kan het wel degelijk zijn dat er geen gezagsverhouding meer is met de detacheerder als deze als tussenpersoon fungeert.
De vraag is dan alleen nog of je ander werk doet dan de andere mensen (in dienst van de detacheerder) en of het werk niet tot de core business behoort (van de detacheerder) ;)

/me doet van alles: brouwt bier, bakt pizza, rijdt Tesla & Cowboy, maakt elektriciteit

• -Jaap-io
Dubbel

[Voor 98% gewijzigd door -Jaap-io op 24-01-2023 17:59]

/me doet van alles: brouwt bier, bakt pizza, rijdt Tesla & Cowboy, maakt elektriciteit

• Deveon
  • Niet online
Binnenkort mag ik direct voor mijn opdrachtgever aan de slag. Helaas blijft het tarief hetzelfde maar wil wel graag algemene voorwaarden aan het contract koppelen. Iemand toevallig ervaring met de dienst hiervoor van DAS?

• figlio del comm
Nee, ik hanteer die van NLdigital vaak. Misschien een tip ?

• figlio del comm
-Jaap-io schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:58:
[...]

als je nu gedetacheerd bent en je huidige werkgever is de detacheerder en je gaat verder in de opdracht die je had, dan kan het wel degelijk zijn dat er geen gezagsverhouding meer is met de detacheerder als deze als tussenpersoon fungeert.
De vraag is dan alleen nog of je ander werk doet dan de andere mensen (in dienst van de detacheerder) en of het werk niet tot de core business behoort (van de detacheerder) ;)
Hij is nu gedetacheerd en z’n huidige werkgever bepaald wat ie bij z’n opdrachtgever doet en onder welke voorwaarden. Volgens mij blijft dat zo. Ik ken de inhoud van het werk verder niet, maar hij heeft alle schijn tegen. Ik vind het tricky en zou me er niet aan branden. Vermoedelijk een inkoper ergens in de keten ook niet. Ander zitten ze daar echt te slapen.

• Deveon
  • Niet online
figlio del comm schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:35:
Nee, ik hanteer die van NLdigital vaak. Misschien een tip ?
Thanks, zal ze even doornemen maar zijn helaas wel generiek. Bij DAS is het wel fijn dat ik een tariefverhoging voor werk buiten kantoortijden of op locatie kan kiezen. Ik merk dat toch vaak ongemakkelijk zaken zijn om vooraf te vragen/regelen en zo gaan zo akkoord of komt het ter sprake, al zullen grotere partijen waarschijnlijk direct mijn voorwaarden aan de kant schuiven.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:17

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

TheJVH schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Da's een van de doelen die ik heb de komende paar jaar, om zelf ook deze trainingen als freelancer te volgen. Je krijgt daardoor namelijk echt veel meer gedaan bij je projecten en ik vind het daarnaast ook leuk om te doen. Ik kan het je ook van harte aanraden om daar eens naar te kijken als je ervoor open staat. We hadden toen ook een aantal echt serieus goede coaches / trainers.

EDIT: Overigens bedoel ik hiermee niet dat je dit niet goed doet, maar wellicht vind je het interessant om eens wat meer in te duiken :) .
Heb je toevallig voorbeelden van dit soort trainingen? Kan ik wel gebruiken.

Vindt zelf de beste training die ik ooit gehad heb van https://www.per4mance.nl/ meewerkend voorman leren samen te werken met het team. Dat ze aan het eind zeggen dit was en dat je denk hoe dan, zo snel.

BAV nodig, via deze link verdienen jij en ik 50,-Insify referral

• figlio del comm
Deveon schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:31:
[...]

Thanks, zal ze even doornemen maar zijn helaas wel generiek. Bij DAS is het wel fijn dat ik een tariefverhoging voor werk buiten kantoortijden of op locatie kan kiezen. Ik merk dat toch vaak ongemakkelijk zaken zijn om vooraf te vragen/regelen en zo gaan zo akkoord of komt het ter sprake, al zullen grotere partijen waarschijnlijk direct mijn voorwaarden aan de kant schuiven.
Dit zijn dingen die ik in de overeenkomst opneem. Niet in de algemene voorwaarden. Je gaat toch niet voor iedere klus andere algemene voorwaarden opstellen?

• Deveon
  • Niet online
figlio del comm schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Dit zijn dingen die ik in de overeenkomst opneem. Niet in de algemene voorwaarden. Je gaat toch niet voor iedere klus andere algemene voorwaarden opstellen?
Tuurlijk niet, maar ik vind dat de manier hoe ik wil werken in de algemene voorwaarden moet vertegenwoordigen. Uitzonderingen en specificeren kan altijd in de specifieke opdracht.

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
NLKornolio schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:36:
[...]

Heb je toevallig voorbeelden van dit soort trainingen? Kan ik wel gebruiken.

Vindt zelf de beste training die ik ooit gehad heb van https://www.per4mance.nl/ meewerkend voorman leren samen te werken met het team. Dat ze aan het eind zeggen dit was en dat je denk hoe dan, zo snel.
Ik heb zelf veel aan Insights trainingen en afgeleiden gehad. Aangevuld met Skills geeft het je veel inzicht in waarom collega's bepaalde dingen goed doen en andere niet. Ook waarom je aan bepaalt gedrag kunt ergeren en ander weer waarderen. Erg handige softskills om te hebben.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• DomiGijzen
@figlio del comm Heb het idee dat het bericht van @xeoMe en @ColeJ verward worden. Zo lees ik het tenminste nu.
xeoMe wil zijn huidige rol bij de huidige klant wilde voortzetten als eigen klus met huidige werkgever als tussenpersoon. Daar zijn terecht wat vragen over te stellen en zouden alle partijen niet moeten willen. Aangezien zijn bericht verdwenen is, zal hij ook wel vragen aan zich zelf hebben nu.
Volgens mij gaat ColeJ een nieuwe klus beginnen van een jaar zonder relatie met een huidige werkgever en vraagt zich in het algemeen af of die overeenkomst van een jaar problemen kan geven.

En dat zal waarschijnlijk meevallen als hij dat naar eigen inzicht en op eigen risico verder invult. Zoals velen hier.

Grz D.

• figlio del comm
Deveon schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Tuurlijk niet, maar ik vind dat de manier hoe ik wil werken in de algemene voorwaarden moet vertegenwoordigen. Uitzonderingen en specificeren kan altijd in de specifieke opdracht.
Het is andersom. Uitzonderingen en specifieke afspraken maak je in je overeenkomst, je voorwaarden zijn algemeen. Dus locatie waar je het werk uitvoert en tarieven buiten kantoortijd neem je op in je overeenkomst. Niet in je AV.

• figlio del comm
DomiGijzen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:06:
@figlio del comm Heb het idee dat het bericht van @xeoMe en @ColeJ verward worden. Zo lees ik het tenminste nu.
Ja, je hebt gelijk. Ik zie het nu ook. Ik reageerde vooral op de situatie van xeoMe.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
figlio del comm schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:06:
[...]

Het is andersom. Uitzonderingen en specifieke afspraken maak je in je overeenkomst, je voorwaarden zijn algemeen. Dus locatie waar je het werk uitvoert en tarieven buiten kantoortijd neem je op in je overeenkomst. Niet in je AV.
Als je in zijn algemeenheid 50% opslag rekent voor werk buiten de bekende tijden, kan het dan in de algemene voorwaarden? :P

• figlio del comm
Waarom zou je dat doen ? Zoveel gedoe voor die ene keer dat je 100% opslag rekent.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:17

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

TNijpjes schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Ik heb zelf veel aan Insights trainingen en afgeleiden gehad. Aangevuld met Skills geeft het je veel inzicht in waarom collega's bepaalde dingen goed doen en andere niet. Ook waarom je aan bepaalt gedrag kunt ergeren en ander weer waarderen. Erg handige softskills om te hebben.
Dat is inderdaad zelfde als per4mance inderdaad veel aangehad. Vondt juist je ideeen aan business consulten interessant klinken. Niet echt mijn sterkste kant dus training ken geen kwaad.

BAV nodig, via deze link verdienen jij en ik 50,-Insify referral

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:02
Is dit zo?

Ik ken iemand die al 8 jaar voltijd als monteur bij een kozijnen leverancier werkt, vanuit een bv. Ik begon daar laatst eens over, die directeur bij het bedrijf welke hem inhuurt gaf aan dat dit gewoon legaal is - wat ik betwijfelde.

• Deveon
  • Niet online
figlio del comm schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:06:
[...]

Reistijd en reiskosten vind ik aanzienlijk en specifiek genoeg per opdracht dat ik dat graag voor elke opdracht apart wil wegen en daar in mijn algemene voorwaarden afstand van wil nemen, idem met werken buiten kantoortijd.

Het is toch onmogelijk om een uur werk in de binnenstad van Amsterdam om 23:00 hetzelfde te wegen dan 10:00 ‘s ochtends uit mijn eigen huis? Mijn standaard uurtarief is dus onafhankelijk van locatie (thuis) en tijdens kantoortijd.

• figlio del comm
Misschien mis ik iets, maar even geleden vond je de AV van NLdigital te generiek omdat je locatie en evt extra toeslag erin onder wilde brengen. I’m lost 🤪😉.

• RonaldHeirbaut
ZveenT schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Is dit zo?

Ik ken iemand die al 8 jaar voltijd als monteur bij een kozijnen leverancier werkt, vanuit een bv. Ik begon daar laatst eens over, die directeur bij het bedrijf welke hem inhuurt gaf aan dat dit gewoon legaal is - wat ik betwijfelde.
Dat betwijfel ik ook tenzij hij nog onder een oud regime werkt. Als je BV al een jaar of 20 oud is kan het volgens mij wel. Regels waren toen anders. Zeker weten doe ik het niet.
Collega van me had een BV, al heel lang en die kon wel werken op een plek zolang hij maar wilde.

• RichieB
  • Nu online
@ZveenT Er is nergens een wet of regel te vinden die aangeeft dat dit niet mag of kan. Of er sprake is van een verkapt dienstverband is iets voor de belastingdienst om uit te maken bij een controle. Dit heeft dan voornamelijk fiscale gevolgen.

[Voor 10% gewijzigd door RichieB op 24-01-2023 22:20]

• com2,1ghz
[...]

Is dit zo?

Nou ik kan het mis hebben, maar toen ik de boel over DBA en BV's ging zoeken las ik wel het een en ander erover.
Wat wel zo is dat je pas weet dat de boel door de beugel kan na een inspectie.

Zag bij Rabobank opdrachten naast dat ze geen ZZP-ers willen dat ze ook geen DGA'ers willen hebben. Die gasten doen echt goed hun best om ons te vermijden.

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Dat betwijfel ik ook tenzij hij nog onder een oud regime werkt. Als je BV al een jaar of 20 oud is kan het volgens mij wel. Regels waren toen anders. Zeker weten doe ik het niet.
Collega van me had een BV, al heel lang en die kon wel werken op een plek zolang hij maar wilde.
Dus als ik een hele oude BV overneem dan kan ik mijzelf wel fulltime uitlenen? 8)7

Zelf ook mensen uit de bouw gesproken maar volgens mij speelt de schijnzelfstandigheid daar niet. Misschien pakken ze het ook gewoon slim aan door kop in het zand te steken en zonder al die speculatie afwachten tot er daadwerkelijk in de praktijk iets gebeurd.

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-01 22:39
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Als je BV al een jaar of 20 oud is kan het volgens mij wel. Regels waren toen anders. Zeker weten doe ik het niet.
Wetten blijven niet 'vast' vanaf oprichting. Enige voordeel wat je soms hebt is een overgangs periode waarin nog iets gedoogt wordt.

Wat ik wel merk is dat veel bedrijven niks van Wet DBA weten. Heb al zovaak van bedrijven/tussenpartijen gehoord dat een als je BV hebt je geen zzp' er bent.. dus dan geld wet dba niet voor je, want die is voor zzp' ers
Ik ga hier al niet eens meer over in discussie :-D

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:41
Deveon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:19:
[...]

Zelf ook mensen uit de bouw gesproken maar volgens mij speelt de schijnzelfstandigheid daar niet. Misschien pakken ze het ook gewoon slim aan door kop in het zand te steken en zonder al die speculatie afwachten tot er daadwerkelijk in de praktijk iets gebeurd.
Ik ken wel een aantal zp'ers in de bouw en die hebben vaak voor 1 project verschillende "opdrachtgevers". Dat al die opdrachtgever BVtjes weer van dezelfde holding zijn maakt het erg ingewikkeld. Daarbij huren ze vaak iemand extra in zodat ze weer een vinkje halen voor de DBA.

En ja het boeit die lui vaak niet heel veel wat ze daar in Den Haag bekokstoven tot ze er tegenaan lopen en dan lossen ze het op. Zolang ze maar kunnen werken.

- Adde parvum parvo magnus acervus erit -

• -Jaap-io
figlio del comm schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Hij is nu gedetacheerd en z’n huidige werkgever bepaald wat ie bij z’n opdrachtgever doet en onder welke voorwaarden. Volgens mij blijft dat zo. Ik ken de inhoud van het werk verder niet, maar hij heeft alle schijn tegen. Ik vind het tricky en zou me er niet aan branden. Vermoedelijk een inkoper ergens in de keten ook niet. Ander zitten ze daar echt te slapen.
Mee eens dat alle schijn tegen is.
Het is wel zo dat er geen gezagsverhouding meer is, als hij wil stoppen dan kan dat. Als hij een andere opdracht ernaast wil doen kan dat. Als hij het niet eens is met de voorwaarden, kan hij in onderhandeling. Waarschijnlijk staat er zelfs in het contract dat hij een vervanger mag sturen bij ziekte (niet dat ik dat ooit heb zien gebeuren in de IT)
Daarbij zal hij bij ziekte en vakantie niet doorbetaald worden.

Dus ook genoeg verschillen om als zzp-er aangemerkt te worden. Het risico zit in de recent voorgestelde wijzigingen:
- niet hetzelfde werk als interne, dit is lastig hard te maken wanneer je via een detacheringsbureau als zzp-er een opdracht doet. (Persoonlijk zou ik dit dan via een andere BV doen, die alleen maar zpp-er inhuurt)
- geen onderdeel van de core business, ook lastig bij een detacheerder als zzp-er, maar wellicht dat daar de aparte bv ook als oplossing werkt.

Dit zijn uiteindelijk situaties die de rechter zal moeten beoordelen. Als je dus überhaupt controle krijgt…

• RonaldHeirbaut
Krystman schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:32:
[...]
En ja het boeit die lui vaak niet heel veel wat ze daar in Den Haag bekokstoven tot ze er tegenaan lopen en dan lossen ze het op. Zolang ze maar kunnen werken.
Wij doen het in de ICT toch niet veel anders?
Persoonlijk maak ik me ook niet zo heel druk zolang ik het voor mezelf maar kan uitleggen. Ik ga niet als een brave Hendrik elke 3 maanden een nieuwe klus zoeken. Ten eerste zijn die er bijna niet en ik heb ook geen zin om op een houtje te gaan zitten bijten. Geest van de wet vs letter van de wet.

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:25
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:49:
[...]
Ik ga niet als een brave Hendrik elke 3 maanden een nieuwe klus zoeken.
Ik tel elke verlening als een nieuwe klus. Ik heb geen contract van 2 jaar, ik heb contracten van enkele maanden.

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
rool schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:59:
[...]

Ik tel elke verlening als een nieuwe klus. Ik heb geen contract van 2 jaar, ik heb contracten van enkele maanden.
Vraag is of de BD dat ook zo ziet

• Hydra
Is dit zo?

Als het gaan om schijnzelfstandigheid maakt het niet uit of je ZZPer bent, of in je eentje een BV hebt. Maar er is gewoon helemaal geen regel dat je max X jaar ergens mag zitten. Dat blijft ook iedere keer terugkomen hier.

Er zijn wel veel bedrijven die limieten stellen aan ZZPers, bijvoorbeeld 2 jaar, om het te voorkomen. Maar dat betekent omgekeerd niet dat dat ook een regel is.

• Hydra
Deveon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:19:
Zelf ook mensen uit de bouw gesproken maar volgens mij speelt de schijnzelfstandigheid daar niet.
Het speelt daar meer dan in ons vakgebied. Alleen hebben wij kennelijk een stuk meer tijd om onder werktijd te gaan filosoferen over regels die veel mensen op z'n best verkeerd interpreteren.

• Hydra
-Jaap-io schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:34:
Dus ook genoeg verschillen om als zzp-er aangemerkt te worden. Het risico zit in de recent voorgestelde wijzigingen:
- niet hetzelfde werk als interne, dit is lastig hard te maken wanneer je via een detacheringsbureau als zzp-er een opdracht doet. (Persoonlijk zou ik dit dan via een andere BV doen, die alleen maar zpp-er inhuurt)
- geen onderdeel van de core business, ook lastig bij een detacheerder als zzp-er, maar wellicht dat daar de aparte bv ook als oplossing werkt.
Politici stellen vaker dingen voor en komen er dan achter dat het volkomen onhaalbaar is. Bovenstaande wijzigingen zouden vrijwel alle ZZPers in loondienst duwen, en dat zou heel erg ingrijpend zijn.

• JEightyFive
Ik heb van een familielid die op payroll/HR zit begrepen dat ze onlangs een presentatie met (wets)wijzigingen had gehad waarin schijnzelfstandigheid ook even aan bod kwam en daarin werd naast inbedding ook het uurtarief benoemd.
Daarin hadden ze het kennelijk over 30/35 euro per uur. Als dat het geval is hoeft niemand hier zich überhaupt zorgen te maken.
Daarmee zouden ze dan wel de constructies van de PostNLs en Deliveroos van deze wereld in het vizier hebben.

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:48
Denk dat je de wekker er op kan zetten dat om de 50 posts (als het niet minder is) de schijnzelfstandigheid discussie minimaal één keer voorbij komt in dit topic haha. Vrijwel niemand die voor lange termijn op één opdracht zit (al is het maar één jaar) komt door de "ben ik ondernemer" check van de belastingdienst (met name door 70% uren bij één opdrachtgever & minimaal 3 klanten per jaar).

Ik maak mij daar niet zo druk om zolang er bij de belastingdienst (en de hele rijksoverheid)een heel leger aan zzp'ers/externen aan uiteenlopende opdrachten werkt. Ze mogen dan eerst het goede voorbeeld gaan geven wat wel de juiste invulling is. Van software ontwikkelaars tot functionele analisten, al die opdrachten/inhuur-periodes zijn al vaak minimaal één jaar - zeker in bestaande landschappen wat niet 100% nieuwbouw is - omdat de domeinkennis zo specifiek is, dat het goed kan zijn dat je met 2 à 3 maanden misschien net op stoom bent.

Op de website van de belastingdienst staat ook een voorbeeld dat een voorwaarde is voor schijnzelfstandigheid dat je zelf invulling mag geven aan vervanging om jouw werk te doen. Dus geen verplichting tot persoonlijke arbeid. Dat staat ook vaak in je contract (zou er in moeten staan) zodat het netjes op papier staat. In de praktijk (even naar software ontwikkeling gekeken) is dat echter totaal onrealistisch. Zelfs als je enkele weken ziek bent (ervan uitgaande dat je weet dat het niet maanden duurt) is de opdrachtgever eerder geneigd om te zeggen "prima, kijk even hoe het loopt en sluit weer aan als je beter bent" in plaats van dat je vervanging levert in de vorm van een andere programmeur. Zelfs een detacheerder met mensen op de bank hoeft en kan niet direct vervanging te sturen. Dat is ten eerste een logistieke nachtmerrie (toegangspas, account, rechten, achtergrond-checks etc) en ten tweede in verband met die inwerktijd totaal niet productief. Kan in theorie iemand anders hetzelfde werk doen? Ja. In de praktijk ben jij persoonlijk ingehuurd om het werk te doen. Administratief is dat ook zo geregeld.

De laatste jaren (wat ik hoor en zie) worden opdrachten dan ook weg gezet met een "inspanningsverplichting" om bijvoorbeeld mee te draaien in een team als ontwikkelaar/tester/scrum master/etc. Dit zijn vaak modelovereenkomsten die goedgekeurd zijn door de BD. Ook in die opdrachten kan er sprake zijn van toezicht/leiding van bijvoorbeeld een product owner of projectmanager, maar zonder gezag over hoe er wordt gewerkt.

Tot over een post of 50 :*)

• JEightyFive
Eerst nog een reeks over auto's en tussenpersonen, daarna weer verder over schijnzelfstandigheid ;)

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JEightyFive schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Eerst nog een reeks over auto's en tussenpersonen, daarna weer verder over schijnzelfstandigheid ;)
vergeet de zonnepanelen niet :+

• RonaldHeirbaut
Eliaz schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:42:
Denk dat je de wekker er op kan zetten dat om de 50 posts (als het niet minder is) de schijnzelfstandigheid discussie minimaal één keer voorbij komt in dit topic haha.
Klopt. In dit geval was de aanleiding iemand die vijf jaar op een klus zit via een detacheerder en als ZZP-er door wil gaan op dezelfde klus.

Natuurlijk is en blijft het hier een reeks van herhalingen. Elke keer komt er wel weer een nuance bij vanwege wetgeving, andere inzichten, nieuwe bezoekers. Er is natuurlijk geen hond die het hele Burgerlijk Wetboek kent, exacte regels mbt toetsing voor een eenmanszaak/onderneming. Laat staan dat er iemand is die hier 1500 pagina's met meningen en juiste en onjuiste feiten gaat teruglezen.

Maar ik heb een vraag over een bureaustoel van €500 inlc BTW van Marktplaats. Zijn dat nou kosten of is het een investering? :+

• Deveon
  • Niet online
Ik maak mij daar niet zo druk om zolang er bij de belastingdienst (en de hele rijksoverheid)een heel leger aan zzp'ers/externen aan uiteenlopende opdrachten werkt.
Volgens mij zag ik laatst een opdracht bij de Belastingdienst waar ZZPers niet op mochten reageren. Echter zie ik geen reden voor zorg zo lang ik nog gewoon een opdracht kan vinden.

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Volgens mij zag ik laatst een opdracht bij de Belastingdienst waar ZZPers niet op mochten reageren. Echter zie ik geen reden voor zorg zo lang ik nog gewoon een opdracht kan vinden.
En stel dat de hele (semi)overheid, banken en verzekeraars en nog wat van die nesten waar externen broeden ineens bedenken dat ZZP-ers niet meer passen vanwege vermeende wetgeving... dan wens ik al die bedrijven heel erg veel succes en de (semi)overheid nog veel meer. Alles komt dan tot stilstand.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:33
En zelfs als het over een paar jaar werkelijkheid zou worden.
Wat houd mij om like 50KM zuidelijker of 100KM oostelijker te gaan zitten?
Hoe willen ze die regels op leggen aan een Belgisch of Duits bedrijf? Iets over vrije toegang van mensen & goederen binnen shengen :O

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:48
Deveon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Ik zie deze notitie ook wel eens voorbij komen (ook bij andere bedrijven en organisaties). Meestal met als doel je in een payroll constructie te duwen met schandalige marges en dan kan het ineens wel.
Na even zoeken is vaak dezelfde opdracht te vinden bij een andere supplier/broker zonder die kanttekening.

• RichieB
  • Nu online
[...]

Ik maak mij daar niet zo druk om zolang er bij de belastingdienst (en de hele rijksoverheid)een heel leger aan zzp'ers/externen aan uiteenlopende opdrachten werkt. Ze mogen dan eerst het goede voorbeeld gaan geven wat wel de juiste invulling is.

[...]
Ik denk niet dat de belastingrechter heel erg onder de indruk zal zijn van deze argumentatie. Die zal gewoon kijken naar de feiten, de regels en de jurisprudentie. Whataboutism werkt in een rechtszaak eerder tegen je.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:27

Yucon

*broem*

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:52:
[...]

Maar ik heb een vraag over een bureaustoel van €500 inlc BTW van Marktplaats. Zijn dat nou kosten of is het een investering? :+
Toch wel voor je thuiskantoor mag ik hopen? :+

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:00:
[...]

En stel dat de hele (semi)overheid, banken en verzekeraars en nog wat van die nesten waar externen broeden ineens bedenken dat ZZP-ers niet meer passen vanwege vermeende wetgeving... dan wens ik al die bedrijven heel erg veel succes en de (semi)overheid nog veel meer. Alles komt dan tot stilstand.
Waarschijnlijk komt dat wel goed want als ik geen opdracht kan vinden ga ik solliciteren in loondienst. Ik ga niet uit principe maanden thuis zitten in de hoop dat er nog een bedrijf is dat wel zaken wilt doen met een ZZPer/DGA. De vrijheid zal ik zeker missen maar het is ook fijn als er een inkomen binnen komt, ook al is het minder dan voorheen.

Edit: Gelukkig kan je altijd ook weer terug..

[Voor 3% gewijzigd door Deveon op 25-01-2023 11:04]

• Hydra
Deveon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:00:
Waarschijnlijk komt dat wel goed want als ik geen opdracht kan vinden ga ik solliciteren in loondienst. Ik ga niet uit principe maanden thuis zitten in de hoop dat er nog een bedrijf is dat wel zaken wilt doen met een ZZPer/DGA. De vrijheid zal ik zeker missen maar het is ook fijn als er een inkomen binnen komt, ook al is het minder dan voorheen.
Ten opzichte van bezorgers en "ik moet ZZPers zijn want er is in de winter geen werk" bouwvakkers hebben wij ook niks te klagen. Onze 'worst case scenario' is een goedbetaalde baan voor een werkgever.

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:45
[...]
Daar de bureaustoel ex btw minder dan €450 kost kun je deze niet opvoeren als investering. Als je hem voor je thuiskantoor gebruikt mag je hem voor de inkomstenbelasting ook niet aftrekken als ZZP'er. Voor zulk soort kosten heb je immers een zelfstandigenaftrek. De btw mag je wel gewoon aftrekken. Ook als je hem thuis gebruikt.

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:46
filipy23 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Daar de bureaustoel ex btw minder dan €450 kost kun je deze niet opvoeren als investering. Als je hem voor je thuiskantoor gebruikt mag je hem voor de inkomstenbelasting ook niet aftrekken als ZZP'er. Voor zulk soort kosten heb je immers een zelfstandigenaftrek. De btw mag je wel gewoon aftrekken. Ook als je hem thuis gebruikt.
Is het echter een bureaustoel op Marktplaats van een particulier dan kan er helemaal geen BTW worden geheven en is het dus wel degelijk een investering, echter komt ook hier weer om de hoek kijken dat het relevant is of je thuis een ruimte hebt die je zakelijk aan hebt gemerkt, anders mag je hem sowieso niet activeren op je balans > 450 / opvoeren als kosten < 450.

Misschien maar niet reageren op deze 'uitlokking' :+

[Voor 3% gewijzigd door KoningsGap op 25-01-2023 11:38]

• JEightyFive
[...]

Ik laat hier vandaag (zakelijk) een airco in het kantoor op zolder plaatsen :D

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:33
Here we go again _O-

• Kawa
  • Nu online
Leipo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:48:
[...]

vergeet de zonnepanelen niet :+
En boekhoudprogramma’s :9

• ColeJ
En een zakelijke game pc :+

[Voor 21% gewijzigd door ColeJ op 25-01-2023 12:04]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:51

TommyGun

Stik er maar in!

JEightyFive schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Het begint wel een beetje... minder interessant te worden hier idd

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Kawa
  • Nu online
Dit is als dev of data scientist oid nog goed te verantwoorden.
Ik heb een RTX4090 nodig voor ML }:O Laat de BD maar aantonen dat dit niet zo is. :)

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:41
Hier een verbazend feitelijke oratie over de huidige situatie en de bekende plannen mbt de wet DBA van een welbekende detacheerder. Ik heb geen dingen gehoord die ik nog niet wist maar misschien interessant om te kijken/luisteren in een verloren half uurtje.

YouTube: Webinar 'Voortgangsbrief werken als zelfstandige'

- Adde parvum parvo magnus acervus erit -

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

Dan pakken ze een managed services partij en laten die de ZZP inhuren voor hun project. Ben al meermaals door dergelijke partijen benaderd. Heb alleen gewetensbezwaren om voor de overheid te werken.

• Tylen
  • Laatst online: 20:06

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Precies. Het loopt allemaal niet zo'n vaart.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• ColeJ
Kawa schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Dit is als dev of data scientist oid nog goed te verantwoorden.
Ik heb een RTX4090 nodig voor ML }:O Laat de BD maar aantonen dat dit niet zo is. :)
In principe hoef je het niet te verantwoorden. Of je nou een computer/laptop koopt van 1000 euro of van 8000 euro, dat moet je zelf weten. Je kan ook een Bentley kopen in plaats van een Opel, moet je zelf weten.

• Kawa
  • Nu online
ColeJ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:49:
[...]

In principe hoef je het niet te verantwoorden. Of je nou een computer/laptop koopt van 1000 euro of van 8000 euro, dat moet je zelf weten. Je kan ook een Bentley kopen in plaats van een Opel, moet je zelf weten.
Dat dus. De belastingdienst kan en gaat jou niet aangeven welke middelen je nodig hebt om je werk te doen. Dat bepaal je zelf.

• Hydra
Kawa schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:00:
Dat dus. De belastingdienst kan en gaat jou niet aangeven welke middelen je nodig hebt om je werk te doen. Dat bepaal je zelf.
Ben wel nieuwsgierig waar de grens ligt. Ik kan wel claimen dat ik 3 ipads nodig heb, maar gaat een inspecteur daar ook in mee?

• Kawa
  • Nu online
Hydra schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Ben wel nieuwsgierig waar de grens ligt. Ik kan wel claimen dat ik 3 ipads nodig heb, maar gaat een inspecteur daar ook in mee?
3 vast nog wel, misschien zelfs 10 (test devices bijvoorbeeld) maar er is wel een vorm van limiet.

Zie Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid in
https://www.belastingdien...rnemers/zakelijke_kosten/

[Voor 7% gewijzigd door Kawa op 25-01-2023 14:11]

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:25
Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid
Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.

U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.
Pagina: 1 ... 373 374 375 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee