• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:51

TommyGun

Stik er maar in!

De plusjes gevers doen dat nooooooit natuurlijk :P

Net als dat alle mensen de Mac vies vinden maar er altijd lange rijen staan, blijft toch bijzonder.

Maar offtopic...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
TommyGun schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Jup, de beste man van de AIVD begon er ook over tijdens mijn screening :+

Overtreding van meer dan 30 km/u te hard, ~5 jaar geleden

Ik had gelukkig een goede reden (lees; smoes) dus het was uiteindelijk geen probleem :P
Volgens mij is het ook vooral van belang dat je er eerlijk over bent. Je wordt getoetst op je integriteit, iedereen doet wel een stomme dingen maar het gaat er om hoe je er mee om gaat.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:31
TommyGun schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:36:

Net als dat alle mensen de Mac vies vinden maar er altijd lange rijen staan, blijft toch bijzonder.

Maar offtopic...
Nee, ik doe dat inderdaad nooit. Ik rijd 98% van de tijd 10km langzamer dan de maximum snelheid op snelwegen en houdt me precies aan de maximum snelheid op overige wegen. Ik weiger mee te gaan in de verhuftering van onze maatschappij. 40 jaar geleden was ik dienstplichtig Marechaussee en zag toen al de meest wilde dingen op de weg.

Overigens heb ik wel een keer door de rode kruizen gereden op de snelweg. Vier banen, vier rode kruizen... wat doe je dan? Auto stilzetten tussen alle rijdende auto's? Uiteindelijk was er niets aan de hand... maar alert blijven moet je dan wel.

Het is misschien wel off-topic, maar verhuftering zien we ook terug in onze werkomgeving. Facturen gewoon niet betalen, wurgcontracten, enz. Waarom is dat, vraag ik me af.

[Voor 9% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 20-01-2023 10:46]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:51

TommyGun

Stik er maar in!

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Nee, ik doe dat inderdaad nooit. Ik rijd 98% van de tijd 10km langzamer dan de maximum snelheid op snelwegen en houdt me precies aan de maximum snelheid op overige wegen. Ik weiger mee te gaan in de verhuftering van onze maatschappij. 40 jaar geleden was ik dienstplichtig Marechaussee en zag toen al de meest wilde dingen op de weg.
Waarom 10km langzamer? Dan lok je juist gevaarlijke acties van anderen uit...

Rijd gewoon de Vmax op de GPS...

Of neem het OV

[Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 20-01-2023 10:51]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• de_bananeman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:08
Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen te hard rijden en roekeloos rijden.
Gewoon je verstand gebruiken en een beetje rekening houden met je medeweggebruikers dan komt het meestal wel goed.

• RonaldHeirbaut
TommyGun schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Waarom 10km langzamer? Dan lok je juist gevaarlijke acties van anderen uit...

Rijd gewoon de Vmax op de GPS...

Of neem het OV
Hoezo gevaarlijk? Ik rijd ongeveer even hard als vrachtwagens. Soms iets harder en dan geef ik gas bij, soms zelfs tot 110km/u (FOEI! O-) ), om andere weggebruikers niet te hinderen. Als een vrachtwagen mij inhaalt, laat ik het gas weer even los zodat hij er wat sneller voorbij is. Ik bepaal zelf wel hoe hard ik rijd.
Stress ken ik allang niet meer. Vroeger, toen reed ik ook 150km/u... afgeleerd.

• RonaldHeirbaut
de_bananeman schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:52:
Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen te hard rijden en roekeloos rijden.
Gewoon je verstand gebruiken en een beetje rekening houden met je medeweggebruikers dan komt het meestal wel goed.
Te hard rijden is gewoon strafbaar. Mooier wordt het niet. Ik doe het niet beter dan anderen hoor. Ik krijg ook wel eens een bon; eens per 3 a 4 jaar. 3km/u te snel. Tja, gewoon strafbaar.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:59
Maare, dit heeft weinig met Freelancende ICT'ers te maken, toch?

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• RonaldHeirbaut
Hmmbob schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:06:
Maare, dit heeft weinig met Freelancende ICT'ers te maken, toch?
Helemaal mee eens. Het enige raakvlak is hoe we met elkaar omgaan. Medeweggebruikers, recruiters, klanten. Behandel een ander zoals je zelf graag behandeld wil worden. *;

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:43
Vraagje tussendoor, kon het niet goed vinden (wel dat mensen het doen).

Gaat over beheerd beleggen en pensioen beleggen; doen jullie dat vanuit de EMZ of vanuit Privé?

(Wil niet onnodig geld heen en weer sluizen, maar als het beter is om het een of het ander te doen dan hoor ik dat graag. Weet niet echt wat voor google termen ik erin moet gooien).

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Deshmir schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:18:

Gaat over beheerd beleggen en pensioen beleggen; doen jullie dat vanuit de EMZ of vanuit Privé?

(Wil niet onnodig geld heen en weer sluizen, maar als het beter is om het een of het ander te doen dan hoor ik dat graag. Weet niet echt wat voor google termen ik erin moet gooien).
Ik maak dat gewoon over vanuit mijn zakelijke rekening. Voor de aangifte IB is het een privé aftrekpost.

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:46

Volgens mij worden alle rekeningen (privé of zakelijk) als 1 gezien voor een EMZ. Jij bént je bedrijf als het ware. Zou dus niet uit moeten maken.

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:50
Kwam er recentelijk achter dat de administratiekosten van een snelheidsovertreding fiscaal aftrekbaar is. Heb ik het nu weer on-topic gemaakt? /s

(Op snelwegen zijn de verkeersboetes tot en met 9 km/u te hard na correctie niet voor niets veel lager geprijsd dan alle andere soorten boetes. Dus gps vmax +12km/u zie ik persoonlijk niet perse als asociaal rijgedrag)

Zakelijkheid van kosten is wel een ondernemersvraag. Rijgedrag niet echt :)

[Voor 11% gewijzigd door t_captain op 24-01-2023 14:56]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

De meeste partijen willen graag dat het van een rekening af komt die op jou naam staat. Een zakelijke rekening heeft een andere tennaamstelling en dus meer werk/risico dat ze dat moeten controleren of dat geld wel van jou is. Het beleggen doe je overigens altijd in privé, enkel met een BV kan je zakelijk vermogen opbouwen.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:43
Thanks voor de reacties.. Heb nu ook wat zoektermen erin gegooid, dat wordt dus overschrijven en kijken waar de fiscale drempel ligt privé.

• Afas
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:36:
[...]

De meeste partijen willen graag dat het van een rekening af komt die op jou naam staat. Een zakelijke rekening heeft een andere tennaamstelling en dus meer werk/risico dat ze dat moeten controleren of dat geld wel van jou is. Het beleggen doe je overigens altijd in privé, enkel met een BV kan je zakelijk vermogen opbouwen.
Zoals ik wel eens eerder heb gemeld (hier of in het beleggen topic) is daar in ieder geval voor Meesman een workaround mogelijk. Je identificatie en tegenrekening zijn dan vanuit je privé rekening. Op verzoek koppelen ze een tweede rekeningnummer, daarmee kun je geen automatische incasso instellen maar je kunt wel zelf maandelijks geld storten vanaf dat rekeningnummer.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:55
TommyGun schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:36:
Ik rij geregeld boven de max maar ik vind toch dat 'ie gewoon gelijk heeft.

https://niels.nu

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:59
Ik maak vanaf mijn zakelijke Knab rekening geld over naar mijn pensioen-rekening bij Brand New Day, en de twee "vrij beleggen" rekeningen voor mijn kinderen bij BND. Alle drie deze afschrijvingen boek ik als "prive" in de boekhouding.

Aan het einde van het jaar gaat het totaalbedrag wat naar de pensioen-rekening is gegaan op de aangifte inkomstenbelasting als "uitgave oudedagsvoorziening" oid.

Het totaal aan "vrij beleggen" verschijnt nergens in box 3 op je aangifte.

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:55
Hmmbob schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:01:
Het totaal aan "vrij beleggen" verschijnt nergens op je aangifte.
Hoort wel in jouw box 3 (er vanuitgaand dat je kinderen minderjarig zijn.)

• Sandburd
  • Niet online

Zoals ik hem begrijp is het iets wat je altijd vanuit privé doet. Lijfrente e.d willen ze ook eigenlijk alleen maar afschrijven van een privé rekening.

• Sandburd
  • Niet online
Even een stukje frustratie (ja ik ben moeilijk :+ ), maar ben benieuwd hoe anderen hier over denken.
Hopelijk is niet al te off-topic ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Sandburd schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:33:
Even een stukje frustratie (ja ik ben moeilijk :+ ), maar ben benieuwd hoe anderen hier over denken.

***members only***
Goede zaak, dan is het gewoon onmogelijk om iemand zijn bankrekening helemaal leeg te trekken zonder extra beveiliging.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Kennelijk is Brainnet over gegaan in Magnit. Heeft iemand daar ooit bericht over gehad? Ik kan mij niet herinneren iets gezien te hebben.

• Deveon
  • Niet online
Skyaero schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:45:
Kennelijk is Brainnet over gegaan in Magnit. Heeft iemand daar ooit bericht over gehad? Ik kan mij niet herinneren iets gezien te hebben.
Zoekresultaten: Het freelance ICT-ers discussie topic

Sinds dit jaar factureer ik naar Magnit Global.

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:55
Skyaero schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:45:
Ik heb daar november 2022 een bericht over ontvangen:
Beste leverancier,

Met deze mail willen wij u als leverancier van Brainnet B.V. informeren over de nieuwe tenaamstelling van onze organisatie. Dit betreft alleen een naamswijziging. Alle andere gegevens zoals BTW nummer en KvK nummer blijven ongewijzigd. Deze naamswijziging heeft geen gevolgen voor de afgesloten overeenkomst, deze blijft van kracht.

Nieuw factuuradres
Met ingang van 5 december a.s. willen wij vriendelijk verzoeken om facturen te richten aan:

Magnit Global Netherlands B.V.
Marconibaan 1a
3439 MR Nieuwegein

Als u betaalvoorstellen ontvangt, worden deze per bovengenoemde datum opgemaakt vanuit Magnit Global Netherlands B.V.

Nieuw e-mailadres
Met deze naamswijziging, wijzigt ook ons e-mailadres.
Ons nieuwe emailadres is: facturen@magnitglobal.com en invoicesNL@magnitglobal.com.

We begrijpen dat u tijd nodig heeft om de systemen aan te passen. Ons oude e-mailadres blijft daarom de eerste maanden nog actief en daarmee zullen e-mails die hiernaartoe worden gestuurd nog in behandeling worden genomen.
Per 20 januari gaan wij e-mails versturen vanaf het nieuwe e-mailadres.

Als u nog vragen heeft, dan kunt u contact me ons opnemen door een mail te sturen naar: facturen@magnitglobal.com.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Brainnet B.V.

• RonaldHeirbaut

***members only***
Ik vind dat een goede zaak. Je hoeft het bedrag namelijk niet in 1 keer over te maken. Dat kan prima in een paar dagen. Voor de betalingskorting geldt dat het voor 28 februari op de rekening moet staan, niet dat het in 1x betaald moet zijn.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52

***members only***
Dat moet dan nieuw zijn? Ik heb namelijk eerder een bedrag boven de genoemde limiet overgemaakt.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:33
Ik vind het eerder irritanter dat ie elke maand mijn face-scan wilt hebben.
Ik heb iets van: kom op, elke maand wordt ongeveer dit bedrag naar die rekening over gemaakt.

• freekdijkstra
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:37
Ten eerste dank voor het topic en de bijdragen. Volg het topic al een paar maanden en het heeft mij goed inzicht gegeven in of ik de stap wil maken. Ik ben al een tijd geïnteresseerd in het freelancen. Mijn familie bestaat uit ondernemers en wil graag het avontuur aangaan. Ik werk nu 3.5 jaar als frontend developer en functioneer goed maar wordt nog niet gezien als senior. Misschien is dat ook nog te vroeg. Mijn enige terughoudendheid zit hem daar dan ook in. Is het verstandig om als ‘medior’ zover dat te duiden is te beginnen met freelancen? Gaat dit mijn groei op de lange termijn tegenwerken of zou dit met de juiste inzet niet uit hoeven maken. Ik ben enigezins bang voor stagnatie. Benieuwd naar de reacties en alvast bedankt. Freek

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:25
Ik zou het heel fijn vinden als de dag limiet op mijn zakelijke rekening niet gelden voor het rekeningnummer van de Belastingdienst.

• hackerhater
Je zou inderdaad verwachten dat juist die rekening gewhitelist is

• Deveon
  • Niet online
rool schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:18:
Ik zou het heel fijn vinden als de dag limiet op mijn zakelijke rekening niet gelden voor het rekeningnummer van de Belastingdienst.
Inkomstenbelasting is eigenlijk geen zakelijke uitgave maar privé. De Belastingdienst zal het bedrag ook niet terug storten op je zakelijke rekening omdat de tenaamstelling niet klopt. Hier ben ik in de praktijk zelf ook tegenaan gelopen, al betaal ik zelf ook IB en ZVW via mijn zakelijke rekening. Teveel komt echter terug op mijn privé rekening. Het is dus eigenlijk niet logisch om vanaf je zakelijke rekening een groot bedrag over te maken naar dat rekeningnummer, wel praktisch.

[Voor 10% gewijzigd door Deveon op 20-01-2023 15:28]

• hackerhater
Deveon schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Inkomstenbelasting is eigenlijk geen zakelijke uitgave maar privé. De Belastingdienst zal het bedrag ook niet terug storten op je zakelijke rekening omdat de tenaamstelling niet klopt. Hier ben ik in de praktijk zelf ook tegenaan gelopen, al betaal ik zelf ook IB en ZVW via mijn zakelijke rekening. Teveel komt echter terug op mijn privé rekening.
Ja en nee. Maar beetje groot bedrijf zou wel 50K aan BTW kunnen krijgen.
Al zou het me niks verwonderen als die per maand mogen aftikken.

En als je werknemers hebt? Lijkt me dat dat van de zakelijke rekening af gaat.
Rond de 30 a 35 werknemers met modaal en je zit al aan de 50K IB per maand.

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Ja en nee. Maar beetje groot bedrijf zou wel 50K aan BTW kunnen krijgen.
Al zou het me niks verwonderen als die per maand mogen aftikken.

En als je werknemers hebt? Lijkt me dat dat van de zakelijke rekening af gaat.
Rond de 30 a 35 werknemers en je zit al aan de 50K IB per maand.
Loonbelasting en Omzetbelasting gebruikt een ander rekeningnummer. Je kan bijvoorbeeld ook geen inkomstenbelasting betalen van een G-rekening.

• hackerhater
Deveon schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Loonbelasting en Omzetbelasting gebruikt een ander rekeningnummer. Je kan bijvoorbeeld ook geen inkomstenbelasting betalen van een G-rekening.
Evengoed zijn het rekeningen op naam van de belastingdienst. Die zouden op de allow-lijst moeten staan van zo'n bescherming.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:56
Ben ik helemaal mee eens.

Zijdelings gerelateerd, maar bij mijn prive Rabo-rekening kreeg ik recentelijk juist een mededeling dat ze de standaard limiet gaan aanpassen van 50K naar 5K, waarschijnlijk ook vooral om het moeilijker te maken om een rekening leeg te trekken door middel van phising.

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:06
Ik heb geen rekening bij KNAB en zit bij SNS. Daar is volgens mij wel de belastingdienst rekening gewhitelist want zover ik weet heb ik voor overboekingen naar belastingdienst nooit mijn daglimiet moeten verhogen :+ en dat heb ik voor andere dingen wel gedaan.

Ik vind vooral raar om te lezen dat je dit met allemaal checks niet zelf tijdelijk kan verhogen bij KNAB dat kan ik namelijk wel :). Dan kan ik de verhoging met de authenticator etc aanvragen en dan moet ik een paar uur wachten, tijdens dat wachten word ik dan geinformeerd via SMS en email dat dit is aangevraagd en kan ik het nog stoppen als ik het niet ben geweest.

Nothing to see here!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54
Gewoon geen 50k naar de BD overschrijven en dat wegzetten tegen een hogere rente dan de BD je geeft :+

• Afas
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Mijn VA IB en ZVW en de BTW aangifte mag ik wel gewoon naar hetzelfde rekeningnummer van de belastingdienst over maken.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

***members only***
Bij Rabo diezelfde limiet van 50K per overboeking. Ik heb het dus gewoon in 2x overgemaakt. Komt hooguit 1-2x per jaar voor dat dit een “probleem” is voor mij. Ik ga me er dan ook niet echt druk om maken.

• Sandburd
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Ik vind dat een goede zaak. Je hoeft het bedrag namelijk niet in 1 keer over te maken. Dat kan prima in een paar dagen. Voor de betalingskorting geldt dat het voor 28 februari op de rekening moet staan, niet dat het in 1x betaald moet zijn.
Dat wist ik niet. Had het idee dat je geen korting krijgt als je het in delen betaald. De brief rept ook over "in 1 keer"

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:17:
Ik heb iets van: kom op, elke maand wordt ongeveer dit bedrag naar die rekening over gemaakt.
Heb dit ook al gevraagd via chat: is er geen optie om bepaalde rekeningen op te nemen. Ik maak elke maand salaris naar mijzelf over en dat geknipper in mijn gezicht is gewoon mega irritant.

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 20:02
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Ik wordt even getriggerd door de betalingskorting.Ben begin vorig jaar begonnen als freelancer en heb nog niks gedaan qua IB (eenmanszaak).
Wanneer kun je die betalingskorting krijgen? Wat ik denk te lezen is dit 2% van de helft van wat je moet betalen?
Ik doe normaliter 1x per jaar de IB. Was van plan dit nu ook te doen.
Lees korting dus hoe zit dit?

• Sandburd
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:17:
Manier om dat te voorkomen is om de overboeking in te schieten via de website, althans dat werkt voor mij.

• ID-College
Ik heb daar geen last van.. Je kan toch iets inplannen en dan maandelijks herhalen selecteren? Of keren jullie jezelf zoveel uit dat je in de limieten loopt :P

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
ID-College schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:30:
Ik heb daar geen last van.. Je kan toch iets inplannen en dan maandelijks herhalen selecteren? Of keren jullie jezelf zoveel uit dat je in de limieten loopt :P
2800 euro en elke maand is het disco

• ID-College
init6 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:31:
[...]

2800 euro en elke maand is het disco
Hmm, hier hoger en geen last van. Gewoon een maandelijkse opdracht gemaakt met de winstuitkering en dat wordt overgeschreven elke maand, zonder dat ik iets hoef te bevestigen iig

• Sandburd
  • Niet online
Rutix schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:59:
Ik vind vooral raar om te lezen dat je dit met allemaal checks niet zelf tijdelijk kan verhogen bij KNAB dat kan ik namelijk wel :). Dan kan ik de verhoging met de authenticator etc aanvragen en dan moet ik een paar uur wachten, tijdens dat wachten word ik dan geinformeerd via SMS en email dat dit is aangevraagd en kan ik het nog stoppen als ik het niet ben geweest.
Ik had verwacht dat het wel zo geregeld zou zijn, maar helaas. Bij mijn prive rekening van de ing werkt dat ook zo

• hackerhater
ID-College schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:30:
Het bedrag wisselt hier per maand een beetje. Afhankelijk van hoeveel kilometer ik heb gereden ;)

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:43
Op snelwegen rij ik meestal rond de 130 op de teller. Ja, dat is te hard - maakt mij dat een verkeershufter? Voorheen mochten we daar gewoon 130 en reed ik ook 130, was ik toen een verkeershufter?

Mensen hebben er vast een mening over, ik heb ook een mening over mensen die onder de maximum snelheid rijden en/of links rijden.

Administratiekosten voor een snelheidsboete aftrekbaar? Geen idee, ik heb echt nooit een bekeuring.

[Voor 13% gewijzigd door ColeJ op 20-01-2023 16:39]

• hackerhater
Mwah het is jouw prent. Als je zit te pushen, rechts inhalen als mensen wel met 100 inhalen: ja.
Anders: well je betaald vrijwillig snelheidsbelasting.

• ID-College
hackerhater schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Het bedrag wisselt hier per maand een beetje. Afhankelijk van hoeveel kilometer ik heb gereden ;)
Dat is toch allemaal wisselgeld? Lijkt mij teveel gedoe :P ik doe daar zelf niet moeilijk over.. Ik keer gewoon maandelijks hetzelfde bedrag uit en als ik het nodig vindt dan doe ik eens een keer wat meer of schrijf ik een bonus uit.. Daar zit die km vergoeding dan al bij in verwerkt, maar ik ga dat niet allemaal op de cent elke maand zitten tellen.. Dan zou ik gewoon mijn winstuitkering met 100 of 200 verhogen en dan ben je er vanaf :P

• hackerhater
mwah met meerdere 100'en kilometers per maand is het toch een leuk bedragje om je belastingvrij uit te mogen keren.

• Deveon
  • Niet online
Wat een gedoe. Ik maak gewoon een vast bedrag per maand over als "privé opname" en dat gaat vervolgens naar de rekening waar alle maandlasten van betaald worden die elke maand wordt afgeroomd in mijn geheime spaarpotje (waar ik ook weer jaarbetalingen mee opvang).

Dit jaar maar eens gaan kijken of ik van mijn zakelijke rekening direct kan inleggen op een lijfrente polis, kan wat overblijft mooi daarheen en kan de boekhouder het gelijk verwerken. Laatst de spreadsheet van Bright ingevuld en heb heel wat reseveringsruimte over de afgelopen 3 jaar. Is het nog interessant om dit ook voor de loondienst jaren na te gaan of is er met het verruimen van hoeveel je opzij mag zetten niet echt relevant meer? Ik heb eigenlijk geen zin om door de papier te gaan om de aangroeifactor te achterhalen.

• RonaldHeirbaut
Sandburd schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Dat wist ik niet. Had het idee dat je geen korting krijgt als je het in delen betaald. De brief rept ook over "in 1 keer"
Dat is ook zo, dat staat ook in de brief. Dan weet ik het ook niet zeker... maar ik zou het gewoon doen zoals ik het schreef. In het ergste geval krijg je gezeur.

• RonaldHeirbaut
bertuslambertus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Ik wordt even getriggerd door de betalingskorting.Ben begin vorig jaar begonnen als freelancer en heb nog niks gedaan qua IB (eenmanszaak).
Wanneer kun je die betalingskorting krijgen? Wat ik denk te lezen is dit 2% van de helft van wat je moet betalen?
Ik doe normaliter 1x per jaar de IB. Was van plan dit nu ook te doen.
Lees korting dus hoe zit dit?
Betalingskorting krijg je bij de vooraangifte. Als je die niet hebt gekregen of niet doet, krijg je korting van x% over €0,0. Korting krijg je sowieso niet bij je normale aangifte. Ze heten daar geen Sinterklaas.

• RonaldHeirbaut
ColeJ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:38:
Op snelwegen rij ik meestal rond de 130 op de teller. Ja, dat is te hard - maakt mij dat een verkeershufter? Voorheen mochten we daar gewoon 130 en reed ik ook 130, was ik toen een verkeershufter?

Mensen hebben er vast een mening over, ik heb ook een mening over mensen die onder de maximum snelheid rijden en/of links rijden.

Administratiekosten voor een snelheidsboete aftrekbaar? Geen idee, ik heb echt nooit een bekeuring.
Ik denk dat iedereen zelf wel weet of hij een verkeershufter is. Dat heeft niet zoveel met alleen de snelheid te maken maar met structureel misdragen, niet anticiperen en geen rekening houden met je omgeving. Ik rijd wel te langzaam volgens sommigen. Maar dat betekent ook dat ik moet kijken wie er op de linkerbaan aankomt. Ik zal niet met 90 mijn auto voor een andere auto gooien die (veel) harder rijdt. Dat is niet alleen asociaal maar ook gevaarlijk. Ik haal in met 100-110 (of 130 als je er zo snel mag). Maar ik ben niet foutloos hoor, ik zie het ook wel eens net even niet goed genoeg. Dan steek ik mijn hand op, niet mijn middelvinger.

Dat heeft niet alleen met rijden te maken. Als mijn factuur op dag 31 niet betaald is stuur ik ook niet de motorclub langs om te incasseren. Dat is ook hufterig namelijk, vind ik. Eerst maar eens zien waarom er niet betaald is.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Sandburd schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:27:
[...]
Zolang je het totaalbedrag maar voor 28 feb overgemaakt hebt krijg je die korting. Althans zo doe ik het de afgelopen 15 jaar al (in 2 boekingen). Altijd de korting gekregen.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:17

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

blblacklabel schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Meen je dat? Dat is toch best heftig als het voor altijd geregistreerd staat?
Geldt dat alleen voor snelheidsovertredingen boven 50km?

Ergere gevallen worden niet eens zo heftig bestraft.
Meer mijn ervaring. Justitie heeft een dossier met al je overtredredingen. Ze zullen bepaalde data niet meer beschikbaar mogen maken aan bv verzekering of VoG maar de data staat nog in je dossier.
Inderdaad bij mijn vriendin ook onderzoek A gedaan door de AIVD en deze wisten haar alles netjes uit te leggen wat er op mijn kerfstok stond.

Voor het vinden van bepaalde functie wordt bij vog en bij dit soort diepere onderzoeken echt wel onderscheid gemaakt. Heb namelijk ook voor overheid gewerkt met veiligheid onderzoek B en heb genoeg overtredingen in mijn dossier staan is nooit moeilijk over gedaan tijdens dit soort onderzoeken. Zal vast geen verkeersagent meer mogen worden.

BAV nodig, via deze link verdienen jij en ik 50,-Insify referral

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 00:26
Ik vond het vrij vanzelfsprekend dat je als zzp'er geen aanspraak hebt op betaald ouderschapsverlof (als vader). Maar nu lees ik dat DGA's wel bij UWV een uitkering kunnen aanvragen. Dus de zzp'er met een BV wél en met een eenmanszaak niet. Beetje krom?

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:21

Matis

Rubber Rocket

Hertog_Martin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:56:
Ik vond het vrij vanzelfsprekend dat je als zzp'er geen aanspraak hebt op betaald ouderschapsverlof (als vader). Maar nu lees ik dat DGA's wel bij UWV een uitkering kunnen aanvragen. Dus de zzp'er met een BV wél en met een eenmanszaak niet. Beetje krom?
Ja, maar een DGA heeft dan weer geen recht op zelfstandigenaftrek en andere fiscale vrijstellingen die een EMZ wel heeft.
Dat is net zo krom toch?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Hertog_Martin
Matis schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:02:
[...]

Ja, maar een DGA heeft dan weer geen recht op zelfstandigenaftrek en andere fiscale vrijstellingen die een EMZ wel heeft.
Dat is net zo krom toch?
Nuja, ik meen dat een BV vanaf 150k oid weer lucratiever is? Maar idd je hebt gelijk, als DGA ben je in meer opzichten een werknemer voor de fiscus. Heeft z'n voor en nadelen.

Mocht je echter op kantelpunt van een BV zitten en je hebt een kleine op komst is het iig iets om mee te wegen. Scheelt toch een kleine 5k weer als je 5 weken verlof wilt opnemen.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Hertog_Martin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:58:
Nuja, ik meen dat een BV vanaf 150k oid weer lucratiever is? Maar idd je hebt gelijk, als DGA ben je in meer opzichten een werknemer voor de fiscus. Heeft z'n voor en nadelen.

Mocht je echter op kantelpunt van een BV zitten en je hebt een kleine op komst is het iig iets om mee te wegen. Scheelt toch een kleine 5k weer als je 5 weken verlof wilt opnemen.
Inderdaad iets om rekening mee te houden wanneer je voor jezelf begint of aan kinderen denkt. Daarnaast moet/kun je het ook gewoon meenemen in je financiële planning. Je ziet zo'n verlof toch 9 maanden van te voren aankomen :p

Het ligt overigens niet alleen aan het kantelpunt. Een BV is een rechtspersoon, waar een EMZ dat niet is. Dat vind ik veel belangrijker dan of ik op, over of onder het kantelpunt zit qua inkomsten.

Daarnaast sta je "gewoon" op de loonlijst van de BV (dit vereist extra handelingen en loonstroken en loonheffingen en bijbehorende verzekeringen en afdrachten) alsmede het deponeren van de jaarrekening en de afdracht van dividendbelasting en een eventuele afroming van de winst.

Dingen waar een EMZ zich niet druk over hoeft te maken.

Mijn kinderwens is al lange tijd geleden voltooid, dus aanspraak daar op hoef ik toch niet meer te claimen :+

In mijn tijd kreeg je als man slechts 2 vrije dagen per geboorte: eentje voor de bevalling en eentje voor de aangifte. Mocht je partner op een niet-werkdag bevallen, dan kreeg je er maar eentje.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Het kantelpunt wordt ook een stuk lager wanneer je kinderopvangtoeslag meeneemt, met bij meerdere kinderen op de opvang.

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-01 08:58
[...]

Dit klopt helaas niet! Voor een DGA betreft de hoogte van de uitkering bij ouderschapsverlof 70% van het minimumloon van 21 jarige.
De uitkering is gebaseerd op 70% van het wettelijk minimumloon voor 21 jaar en ouder. En op het gemiddeld aantal uren dat u werkt per week (maximaal 40 uur).
Oftewel bij 40 uur per week werk als DGA betreft dit €336,15 bruto per week. Oftewel net geen €1700 bruto voor 5 weken 😉
Zie ook:
https://www.uwv.nl/partic...erschapsverlof/index.aspx

• Hertog_Martin
Ohh ik ging uit van 70% van het maximum dagloon. Dan loont het niet echt nee.

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:34
Deveon schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:23:
Het kantelpunt wordt ook een stuk lager wanneer je kinderopvangtoeslag meeneemt, met bij meerdere kinderen op de opvang.
Hier had ik nog niet over nagedacht, maar dat is wel een interessante observatie. Dat ga ik eens doorrekenen met 2 op de opvang. Dank!

• Afas
  • Niet online
nightfall schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Hier had ik nog niet over nagedacht, maar dat is wel een interessante observatie. Dat ga ik eens doorrekenen met 2 op de opvang. Dank!
Houd je rekening met de aanpassing van het systeem per 2025. Het gaat dan om 1 of maximaal 2 jaar.

• ID-College
hackerhater schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:47:
mwah met meerdere 100'en kilometers per maand is het toch een leuk bedragje om je belastingvrij uit te mogen keren.
Dat hele belastingvrij uitkeren staat natuurlijk compleet los van het wel/niet overechrijven van je "salaris" naar je privé rekening. Je administratie moet gewoon kloppen. Als je meerdere 100'en kmeters per maand maakt verhoog je toch gewoon je maandelijkse uitkering met b.v. 100 euro. Dan ben je er toch vanaf. Dat ga je toch niet maandelijks zitten uitrekenen en uitkeren naar prive? :') wat is daar de meerwaarde van?

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ID-College schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:29:
Dat hele belastingvrij uitkeren staat natuurlijk compleet los van het wel/niet overechrijven van je "salaris" naar je privé rekening. Je administratie moet gewoon kloppen. Als je meerdere 100'en kmeters per maand maakt verhoog je toch gewoon je maandelijkse uitkering met b.v. 100 euro. Dan ben je er toch vanaf. Dat ga je toch niet maandelijks zitten uitrekenen en uitkeren naar prive? :') wat is daar de meerwaarde van?
Bij mij staat de kilometervergoeding/-declaratie op een aparte regel op de loonstrook.
Het bedrag moet toch wel overeenkomen met de daadwerkelijk gereden kilometers tegen het (belastingvrije) tarief?

Het kan toch niet zo zijn dat je lukraak iedere maand €100 opvoert als kilometervergoeding zonder onderliggende/onderbouwde administratie?!

• ID-College
Matis schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Bij mij staat de kilometervergoeding/-declaratie op een aparte regel op de loonstrook.
Het bedrag moet toch wel overeenkomen met de daadwerkelijk gereden kilometers tegen het (belastingvrije) tarief?

Het kan toch niet zo zijn dat je lukraak iedere maand €100 opvoert als kilometervergoeding zonder onderliggende/onderbouwde administratie?!
ik heb t even over een EMZ en geen bv :)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als eenmanszaak is je "salaris" alle inkomsten die je niet op je spaarrekening laat staan. Je winst gaat direct naar de inkomstenbelasting.

Het kan dus best lonen om je reizen te registreren.

Aan de ene kant geef ik hier ook regelmatig af op het tientjesgeneuzel van de internetverbinding thuis en het privé mobiele telefoonabonnement op de zaak zetten, aan de andere kant heb ik m'n ~ 175 euro OV-kosten en ~ 175 euro aan motor- en fietskilometers uit 2022 toch echt belastingvrij uitbetaald. Da's toch snel verdiend met een uurtje werk, door gewoon bij elke reis in m'n urensheet even aan te geven waar ik was en hoe ik daar kwam.

Wat @ID-College lijkt te bedoelen: als je het daarvan moet hebben, hou dan elke maand een paar tientjes minder "in de zaak". En dat kan ook.

[Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 21-01-2023 11:09]

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ID-College schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:04:
ik heb t even over een EMZ en geen bv :)
Met 150 zakelijke kilometers per week en 40 werkweken per jaar kom ik al aan 6000km per jaar. Vergoed dat tegen €0,21 en je komt uit op €1260 belastingvrij per jaar, even uitgaande van een hoog tarief van 49,50% toch al snel €600 "verdiend". Daar wil ik best een paar minuutjes per maand tijd in steken hoor :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:02
Hertog_Martin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:56:
met een BV ben je ook niet echt meer ZZP'er maar ben je in dienst van de BV en krijg je loon elke maand.

A wise man's life is based around fuck you

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:18
Zwelgje schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:14:
[...]

met een BV ben je ook niet echt meer ZZP'er maar ben je in dienst van de BV en krijg je loon elke maand.
Want dan ben je niet Zelfstandig Zonder Personeel? Zoals de meesten hier met een BV :)

• Alphabrain
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-01 12:57
Goedemorgen,

Ik heb mezelf heerlijk rijk gerekend in mijn hypotheekruimte 8)7 . Ik keek naar omzet - verlies dus winst uit onderneming, maar kom er nu achter dat fiscale winst leidend is. Niet zo fijn want ik ben net bezig met de voorbereiding van een mooi bod. Ik dacht in het midden van mijn hypotheekruimte te zitten, maar het wordt nu toch best krap.

Mijn vragen:
- Is het niet onlogisch om fiscale winst te pakken? Door de aftrekposten ga ik er netto toch alleen maar op vooruit?
- Zijn er trucjes voor of weten jullie aanbieders die evt voor rede vatbaar zijn (lees: mijn rookie mistake accepteren) en toch naar winst uit onderneming kijken?

In de volksmond betekent 'winst' dus fiscale winst? Hypotheekadviseurs/banken hebben het nooit fiscale winst genoemd imo.

Thanks en fijn weekend

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
CodeCaster schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:07:
Als eenmanszaak is je "salaris" alle inkomsten die je niet op je spaarrekening laat staan. Je winst gaat direct naar de inkomstenbelasting.

Het kan dus best lonen om je reizen te registreren.

Aan de ene kant geef ik hier ook regelmatig af op het tientjesgeneuzel van de internetverbinding thuis en het privé mobiele telefoonabonnement op de zaak zetten, aan de andere kant heb ik m'n ~ 175 euro OV-kosten en ~ 175 euro aan motor- en fietskilometers uit 2022 toch echt belastingvrij uitbetaald. Da's toch snel verdiend met een uurtje werk, door gewoon bij elke reis in m'n urensheet even aan te geven waar ik was en hoe ik daar kwam.

Wat @ID-College lijkt te bedoelen: als je het daarvan moet hebben, hou dan elke maand een paar tientjes minder "in de zaak". En dat kan ook.
Ik doe het achteraf, in januari. Soort vakantiegeld. *O*

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
Kawa schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Want dan ben je niet Zelfstandig Zonder Personeel? Zoals de meesten hier met een BV :)
Zelfstandig met personeel? (jezelf :P)

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:18
jadjong schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:33:
[...]

Zelfstandig met personeel? (jezelf :P)
Ah ZP dus… Maar ben je dan ook freelancer? :p

Ik stuur deze post gelijk naar de BD zodat ze niet meer lopen te klagen over of DGA’s die zichzelf detacheren en geen ZZP er zijn en dus geen gezeur meer willen over inbedding van werkzaamheden :)

[Voor 41% gewijzigd door Kawa op 21-01-2023 11:45]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Alphabrain schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:30:
Goedemorgen,

Ik heb mezelf heerlijk rijk gerekend in mijn hypotheekruimte 8)7 . Ik keek naar omzet - verlies dus winst uit onderneming, maar kom er nu achter dat fiscale winst leidend is. Niet zo fijn want ik ben net bezig met de voorbereiding van een mooi bod. Ik dacht in het midden van mijn hypotheekruimte te zitten, maar het wordt nu toch best krap.

Mijn vragen:
- Is het niet onlogisch om fiscale winst te pakken? Door de aftrekposten ga ik er netto toch alleen maar op vooruit?
- Zijn er trucjes voor of weten jullie aanbieders die evt voor rede vatbaar zijn (lees: mijn rookie mistake accepteren) en toch naar winst uit onderneming kijken?

In de volksmond betekent 'winst' dus fiscale winst? Hypotheekadviseurs/banken hebben het nooit fiscale winst genoemd imo.

Thanks en fijn weekend
Vaak laat je een inkomstenverklaring opstellen door bijvoorbeeld Pentrax, en die kijken naar de netto winst voor belastingen, op je jaarrekening en dus niet naar je belastbaar inkomen.

[Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 21-01-2023 11:50]

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
freekdijkstra schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:17:
Ten eerste dank voor het topic en de bijdragen. Volg het topic al een paar maanden en het heeft mij goed inzicht gegeven in of ik de stap wil maken. Ik ben al een tijd geïnteresseerd in het freelancen. Mijn familie bestaat uit ondernemers en wil graag het avontuur aangaan. Ik werk nu 3.5 jaar als frontend developer en functioneer goed maar wordt nog niet gezien als senior. Misschien is dat ook nog te vroeg. Mijn enige terughoudendheid zit hem daar dan ook in. Is het verstandig om als ‘medior’ zover dat te duiden is te beginnen met freelancen? Gaat dit mijn groei op de lange termijn tegenwerken of zou dit met de juiste inzet niet uit hoeven maken. Ik ben enigezins bang voor stagnatie. Benieuwd naar de reacties en alvast bedankt. Freek
Welkom op het tweakers forum. Lees even het beleid (afsluiten met je naam hoeft niet bijvoorbeeld).

Als je bang bent voor stagnatie kan je ook nog wat job hoppen. Zelf denk ik dat 3,5 jaar ervaring niet zoveel is voor een freelancer. Vaak wordt je ook gehuurd voor het kunstje dat je kan, dus als je dan ernaast niets bijleert stagneert dat je ontwikkeling omdat je aan het freelancen bent. Dat is ook een reden dat bedrijven terughoudend kunnen zijn om iemand met 3.5 jaar ervaring in te huren. Aan de andere kant, als je een klus kunt vinden, waarom niet. Als je nog eens 4 jaar freelanced als front-ender kun je jezelf wel senior noemen.

Freelancers let op, Funle bemiddeld met onetime-fee: https://app.funle.nl/account?incentive=4404dedf9f7a408fa328b7dd5f1dfa54

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:25
Jogai schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Welkom op het tweakers forum. Lees even het beleid (afsluiten met je naam hoeft niet bijvoorbeeld).

Als je bang bent voor stagnatie kan je ook nog wat job hoppen. Zelf denk ik dat 3,5 jaar ervaring niet zoveel is voor een freelancer. Vaak wordt je ook gehuurd voor het kunstje dat je kan, dus als je dan ernaast niets bijleert stagneert dat je ontwikkeling omdat je aan het freelancen bent. Dat is ook een reden dat bedrijven terughoudend kunnen zijn om iemand met 3.5 jaar ervaring in te huren. Aan de andere kant, als je een klus kunt vinden, waarom niet. Als je nog eens 4 jaar freelanced als front-ender kun je jezelf wel senior noemen.
Ik vind het wel een verschil, iemand die 3,5 jaar iets kan of iemand die zegt 10 jaar ervaring. Maar blijkbaar helemaal niet geschikt is. Zo hebben wij er 1 vorig jaar gehad.

Hij zou al 15 jaar sccm specialist zijn bij verschillende bedrijven en overheid. Nou ik heb na 2 weken maar helpdesk rechten gegeven :+

Terwijl ik ook een junior onder mij hebt met nu net een jaar ervaring. Die nog niet alles weet maar wel laat zien te willen en kunnen. Wat mij behoorlijk minder werk op levert dan die externe met 15 jaar sccm ervaring en zicht specialist noemde.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• ID-College
Matis schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Met 150 zakelijke kilometers per week en 40 werkweken per jaar kom ik al aan 6000km per jaar. Vergoed dat tegen €0,21 en je komt uit op €1260 belastingvrij per jaar, even uitgaande van een hoog tarief van 49,50% toch al snel €600 "verdiend". Daar wil ik best een paar minuutjes per maand tijd in steken hoor :)
Je snapt m'n punt niet.. wat ik zeg is het volgende: als je elke week 150km maakt gaat dat ongeveer over 31.50. Doe dat grofweg keer 4 weken, dan gaat het over 126 euro.
Als je jezelf elke maand 3000 euro uitkeert, dan maak je daar gewoon 3200 van en plan je die als een herhaalopdracht in in Knab. Dan heb je er nooit meer omkijken naar.. Je hebt dan fus 126 euro vergoeding en je salaris is dan 3074.
Ipv elke maand te gaan zitten uitrekenen hoeveel winstuitkering je jezelf geeft doordat je elke maand andere kilometers hebt, ben je jezelf het gewoon onnodig moeilijk aan het maken. Rond dat gewoon naar boven af, ipv al dat doorgereken elke maand.. zou ik heel geen zin in hebben :P

[Voor 4% gewijzigd door ID-College op 21-01-2023 13:27]

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:55
- Is het niet onlogisch om fiscale winst te pakken?
Bij mij is het gegaan op omzet - verlies. Fiscale winst is iets dat de belastingdienst uitrekent dus dit verhaal klinkt nogal onlogisch. Misschien eens gaan kijken bij een andere hypotheekadviseur?

[Voor 41% gewijzigd door Hydra op 21-01-2023 13:36]

https://niels.nu

• freekdijkstra
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:37
Jogai schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Maar worden freelancers in een vak als frontender ook niet ingezet als pure mankracht? Ik begrijp dat als freelancer je voor een taak wordt ingehuurd en je die goed behoort te doen. Maar hoe zit dat voor het meer algemene frontend werk waar er gewoon gebouwd moet worden? Of zie ik dat verkeerd en zijn dat soort rollen meer voor mensen in loondienst en worden freelancers meestal specialistischer ingehuurd

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:07
freekdijkstra schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Maar worden freelancers in een vak als frontender ook niet ingezet als pure mankracht? Ik begrijp dat als freelancer je voor een taak wordt ingehuurd en je die goed behoort te doen. Maar hoe zit dat voor het meer algemene frontend werk waar er gewoon gebouwd moet worden? Of zie ik dat verkeerd en zijn dat soort rollen meer voor mensen in loondienst en worden freelancers meestal specialistischer ingehuurd
Het tweede, ja. Zeker met het oog op de wetten en gedoe rondom DBA en schijnzelfstandigheid waarbij onder andere aantoonbaar moet zijn dat de freelancer / ZZP-er vakkundigheid bijdraagt en taken vervult die niet door de rest van het team worden vervuld.

Een freelancer kan uitstekend AngularJS frontend werk gaan zitten doen, als de rest van de squad dat bijv niet doet. ... hoewel, mogelijk zal er iemand ooit gaan vragen of ze dan niet iemand anders in het bedrijf hadden kunnen doorzetten. :)

Over je stagnatie-twijfels, ik ben het eens met @Jogai : zorg voor variatie in je opdrachten, of doe parallel zelfstudie. Zo garandeer je dat je flexibel blijft en dingen bij blijft leren... en dat is weer waardevol.

[Voor 22% gewijzigd door Liegebeest op 21-01-2023 14:13]

Liege, liege, liegebeest!

• ID-College
freekdijkstra schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Zelf werf ik niet zo snel mediors. Er komt ook een stuk politiek bij en vaak zijn mediors daar soms nog wat zoekende. Daarnaast betekent een medior/junior vaak investeren, wat niet erg is, maar ik kom veelal op plekken waar de druk al te hoog is, omdat het al jaren speelt. Om snel up and running te zijn is het niet heel logisch om een junior/medior te werven. Ik pak dan veelal seniors omdat je dan sneller een autonoom team kan creëeren omdat ze gewoon een berg ervaring mee nemen en snel aan de gang kunnen..

Maargoed, dat verschilt heel erg pp en organisatie. Het kan wel, maar ik werf ze zelf niet snel iig.. maar hé, wie ben ik?

• hackerhater
ID-College schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Je snapt m'n punt niet.. wat ik zeg is het volgende: als je elke week 150km maakt gaat dat ongeveer over 31.50. Doe dat grofweg keer 4 weken, dan gaat het over 126 euro.
Als je jezelf elke maand 3000 euro uitkeert, dan maak je daar gewoon 3200 van en plan je die als een herhaalopdracht in in Knab. Dan heb je er nooit meer omkijken naar.. Je hebt dan fus 126 euro vergoeding en je salaris is dan 3074.
Ipv elke maand te gaan zitten uitrekenen hoeveel winstuitkering je jezelf geeft doordat je elke maand andere kilometers hebt, ben je jezelf het gewoon onnodig moeilijk aan het maken. Rond dat gewoon naar boven af, ipv al dat doorgereken elke maand.. zou ik heel geen zin in hebben :P
Dat uitrekenen is niks anders dan het aantal KM invullen in een regel in de administratie hoor.
Rest gaat automatisch, alleen de bank zit te nukken.
Pre Covid reed ik 800KM per week. Dat telt aardig op met 7296 euro per jaar, het is dat ik toen een auto van de zaak had voor al die kilometers.
Daarnaast: waarom zou je meer belasting betalen dan nodig? De fiscus pakt al een groot genoeg deel.
En verder: of ik de auto of het OV pak hangt van de klant af. Bij het OV mag je de volledige kosten belastingvrij vergoeden en dan praat je wel over andere bedragen.

[Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 21-01-2023 15:12]

• Elfjes
  • Niet online
Ik schrijf gewoon 1x per jaar aan het eind van het jaar alle zakelijke kms als privé voorgeschoten en vind het wel goed zo. Ik snap niet waarom het zo moeilijk zou zijn. En ook als je in een bv zit kun je best de km vergoeding jaarlijks verrekenen lijkt me

Bla bla bla...

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Dat uitrekenen is niks anders dan het aantal KM invullen in een regel in de administratie hoor.
Rest gaat automatisch, alleen de bank zit te nukken.
Pre Covid reed ik 800KM per week. Dat telt aardig op met 7296 euro per jaar, het is dat ik toen een auto van de zaak had voor al die kilometers.
Daarnaast: waarom zou je meer belasting betalen dan nodig? De fiscus pakt al een groot genoeg deel.
En verder: of ik de auto of het OV pak hangt van de klant af. Bij het OV mag je de volledige kosten belastingvrij vergoeden en dan praat je wel over andere bedragen.
Iedereen verrekend het (lijkt mij) wel, maar niet maandelijks. Ik neem een vast bedrag op als privé opname, dien aan het eind van het jaar een voorlopige aangifte in en betaal ik de IB in één keer. Ik heb de jaarrekening van 2021 nog niet eens dus die aangifte staat ook nog open maar heb mijn kilometer registratie voor 2022 wel al klaarstaan/ingediend.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Elfjes schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:09:
Ik schrijf gewoon 1x per jaar aan het eind van het jaar alle zakelijke kms als privé voorgeschoten en vind het wel goed zo. Ik snap niet waarom het zo moeilijk zou zijn. En ook als je in een bv zit kun je best de km vergoeding jaarlijks verrekenen lijkt me
Dat is natuurlijk ook prima, zo lang je ze maar administreert en belastingvrij vergoedt.
Er gaat al genoeg geld naar Den Haag, ik probeer (binnen het redelijke) zo veel mogelijk gebruik te maken van de vrijstellingen.

Ik verreken het overigens maandelijks, op verzoek/advies van de boekhouder. Aangezien het voor mij niet meer is dan een mailtje met zoveel kilometers tegen zoveel cent, vind ik het makkelijk verdiend.

[Voor 14% gewijzigd door Matis op 21-01-2023 20:40]

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:55
Ik keek naar omzet - verlies dus winst uit onderneming, maar kom er nu achter dat fiscale winst leidend is.
Eh, hoort dat niet hetzelfde bedrag te zijn?

Als je fiscalewinstberekening (verschil eigen vermogen begin en einde jaar + ontrekkingen) en je winst uit onderneming (volgens de winst en verliesrekening) afwijken gaat het aangifteprogramma IB steigeren...

Je moet "fiscale winst" niet verwarren met "belastbare winst uit onderneming".
Alleen bij die laatste is ondernemersaftrek en mkb-winstvrijstelling, er van af getrokken.

[Voor 17% gewijzigd door maxnl op 22-01-2023 11:45]

• Liegebeest
  • Laatst online: 22:07
ID-College schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:16:
[...]
Om snel up and running te zijn is het niet heel logisch om een junior/medior te werven. Ik pak dan veelal seniors omdat je dan sneller een autonoom team kan creëeren omdat ze gewoon een berg ervaring mee nemen en snel aan de gang kunnen..
Mijn vorige team werd van de grond af gebouwd met alleen maar extern ingehuurde seniors, zodat we de boel snel op de rit zouden hebben. Om de uiteindelijke continuïteit te waarborgen probeerden we interne mediors in te huren (mijn team-genoten vonden de juniors helaas te junior, ik zag ze echter wel zitten).

Maar sleutel hier is: de junioren en mediors zouden intern moeten zijn en niet extern, of in elk geval geen ZZP-ers, want continuïteit voor lange termijn.

[Voor 10% gewijzigd door Liegebeest op 22-01-2023 18:05]

Liege, liege, liegebeest!

• ID-College
Liegebeest schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:04:
[...]

Mijn vorige team werd van de grond af gebouwd met alleen maar extern ingehuurde seniors, zodat we de boel snel op de rit zouden hebben. Om de uiteindelijke continuïteit te waarborgen probeerden we interne mediors in te huren (mijn team-genoten vonden de juniors helaas te junior, ik zag ze echter wel zitten).

Maar sleutel hier is: de junioren en mediors zouden intern moeten zijn en niet extern, of in elk geval geen ZZP-ers, want continuïteit voor lange termijn.
Gebeurt hier nu precies hetzelfde.. maarja, internen geeft ook geen enkele garantie meer laatste jaren.
Hier beginnen we met ook alleen externen, enerzijds omdat je snel kan opstarten, anderzijds omdat ze nog niet hebben nagedacht over het ops stukje als de dev af is :P
Achja, vindt zijn weg wel komend jaar gok ik!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 10:11
@Alphabrain En check even bij je bank hoeveel ze aan ZZP-ers verstrekken... Aegon verstrekt bijvoorbeeld maximaal 90% dus wij hebben zelf 10% (plus de overdrachtsbelasting, natuurlijk) zelf mogen lappen. Op basis van inkomen konden we samen ~750k lenen, maar voor het huis van 7 ton konden we max 630k aflsuiten.

Bijkomstigheid is dat we met een beetje papieren waareverhoging in een jaar tijd, alweer op ~82% zitten en dus bijna een lagere tariefklasse (-0,10% rente).

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 20:02
ID-College schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:32:
[...]

Gebeurt hier nu precies hetzelfde.. maarja, internen geeft ook geen enkele garantie meer laatste jaren.
Hier beginnen we met ook alleen externen, enerzijds omdat je snel kan opstarten, anderzijds omdat ze nog niet hebben nagedacht over het ops stukje als de dev af is :P
Achja, vindt zijn weg wel komend jaar gok ik!
Ik ben misschien achterdochtig, maar er wordt dan een paar miljoen aan gegooid voor een project aan externen, die hebben natuurlijk andere belangen dan de opdrachtgever. Daarnaast, wat als het niet af komt. Daar zou eigenlijk het echte onderscheid gemaakt moeten worden tussen halve werknemers (de meeste zzpers voor mijn gevoel) en echte zzpers.
Wat als het project niet af komt, werken de ZZPers dan gratis door totdat het wel aan de requirements voldoet?En inderdaad, het Ops stuk wordt meestal vergeten, waardoor het onder aan de streep vaak niet goed draait.

Heb ook projecten gezien waar men met 2 scrumteams (alleen externen) 1,5/2 jaar bezig is en dat er na die tijd de stekker eruit getrokken wordt, omdat het niet haalbaar is, of omdat er onvoldoende waarde gecreëerd wordt.. Als je dat voor de gein eens omrekent hoeveel dat dan gekost heeft dan sla ik er stijl van achterover.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:51
@bertuslambertus Hoeveel opdrachtgevers ken jij die van tevoren zo goed weten wat ze nodig hebben dat ze een project op basis van fixed price in de markt kunnen zetten ipv uurtje-factuurtje?

• Ascension
  • Nu online

Thanks en fijn weekend
Paar jaar geleden een rapport op laten stellen door Raadhuys, daar staat onder "Saldo Fiscale Winstberekening" mijn netto winst (dus omzet-kosten).

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:39
RichieB schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:34:
@bertuslambertus Hoeveel opdrachtgevers ken jij die van tevoren zo goed weten wat ze nodig hebben dat ze een project op basis van fixed price in de markt kunnen zetten ipv uurtje-factuurtje?
Mja dit dus, notabene mijn eerst opdracht kreeg ik de vraag of ik op basis van een 6tal a4-tjes met een ruwe schets schriftelijk kon laten weten wat ik af kon krijgen in 3 maanden, "want ik wil het risico niet hebben dat er straks weer niks geleverd wordt" (er was al een india/outsource partij mee aan de haal gegaan en zo goed als niks geleverd na 3 maanden).

Toch nog voordat m'n bedrijf gestart was een stevige discussie hier over gehad waarbij aan het einde het simpelweg neer kwam op:
- Veel plezier iemand anders te vinden die het ook kwalitatief zo goed kan
- Ik ga geen risico dragen voor jouw hersenspinsels die veel te los zijn
- Ik heb geen interesse om eerst 2 van de 3 maanden te discussiëren over wat wel en niet in scope is en nog geen letter code geschreven te hebben.

En als laatste argument (die had ik als eerste moeten geven 8)7, leerpuntje) waarna men overstag ging:
- Als we het nu goed insteken en echt de focus houden op de MVP dan kan het ook goed zijn dat we tijd over hebben voor extra zaken.
bertuslambertus schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:06:
[...]

Ik ben misschien achterdochtig, maar er wordt dan een paar miljoen aan gegooid voor een project aan externen, die hebben natuurlijk andere belangen dan de opdrachtgever. Daarnaast, wat als het niet af komt. Daar zou eigenlijk het echte onderscheid gemaakt moeten worden tussen halve werknemers (de meeste zzpers voor mijn gevoel) en echte zzpers.
Wat als het project niet af komt, werken de ZZPers dan gratis door totdat het wel aan de requirements voldoet?En inderdaad, het Ops stuk wordt meestal vergeten, waardoor het onder aan de streep vaak niet goed draait.

Heb ook projecten gezien waar men met 2 scrumteams (alleen externen) 1,5/2 jaar bezig is en dat er na die tijd de stekker eruit getrokken wordt, omdat het niet haalbaar is, of omdat er onvoldoende waarde gecreëerd wordt.. Als je dat voor de gein eens omrekent hoeveel dat dan gekost heeft dan sla ik er stijl van achterover.
Dit is dus ook waarom ik begin met Ops, raamwerken neerzetten en eerst vol automatisch naar de OTAP straat voordat we functionaliteiten gaan bouwen. Een hoop software devs zou het goed doen om een jaartje of anderhalf puur Ops te doen, leer je veel van de pijn maar vervolgens heb je ook de macht en kunde als software dev om het beter te maken/doen.

Uiteindelijk zijn er veels te veel mensen in Software Engineering die een keertje een truukje hebben geleerd en dat maar blijven herhalen, zet die mensen bij elkaar in een nieuw project en gegarandeerd gaat het fout, men zit eerder te neuzelen over of je 'var' wel moet gebruiken of single line ifs wel of niet met brackets moet.

Voor mij ook wel de reden om nu zelfstandig te gaan, ik wil niet in hetzelfde groepje zitten waar ook een hoop incompetente mensen steeds bijkomen, je reputatie gaat net zo hard mee naar beneden bij de klanten ook al ben je er nog nooit geweest, sales verkoopt iedereen als een 'topper/talent'

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:41
Strykeforce schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:35:
[...]

Dit is dus ook waarom ik begin met Ops, raamwerken neerzetten en eerst vol automatisch naar de OTAP straat voordat we functionaliteiten gaan bouwen. Een hoop software devs zou het goed doen om een jaartje of anderhalf puur Ops te doen, leer je veel van de pijn maar vervolgens heb je ook de macht en kunde als software dev om het beter te maken/doen.

Uiteindelijk zijn er veels te veel mensen in Software Engineering die een keertje een truukje hebben geleerd en dat maar blijven herhalen, zet die mensen bij elkaar in een nieuw project en gegarandeerd gaat het fout, men zit eerder te neuzelen over of je 'var' wel moet gebruiken of single line ifs wel of niet met brackets moet.
Namens alle OPS mensen _/-\o_

- Adde parvum parvo magnus acervus erit -

Pagina: 1 ... 373 374 375 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee