Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-06 10:01
Maar hoezo een credit factuur dan?
Een creditfactuur stuur je uit om een gefactureerd bedrag kwijt te schelden. Dat is boekhouden 101.
Dat is toch niet aan de orde, de diensten heb je toch daadwerkelijk geleverd...

Ik snap de beweegredenen vanuit de middle man of vanuit de klant wel hoor om dit te doen, je legt lekker het risico bij de ingehuurde en je hebt helemaal geen boodschap meer aan de factuurtermijnen of wat dan ook van de leverancier (jij dus). Als het ergens spaak loopt dan kan de klant lekker wijzen naar de middle man en v.v.
Maar het is moeilijk vol te houden dat je er als ZZP-er er beter mee af bent...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:43
Ascension schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:08:
[...]

Het is toch gewoon een creditfactuur? Dus een normale inkomende factuur maar dan met een negatief bedrag. Als je boekhoudprogramma niet met creditfactureren om kan gaan wordt het tijd voor een ander.
Dat zou idd kunnen, maar allerlei andere overzichten (urenvoortgang, btw, betaaltermijnen) maken het allemaal wel complexer.

Heb hier al wel een eerder aangegeven: ik maak 'dezelfde' factuur aan in Moneymonk en hang daar die reverse bill 'ter kennisgeving' aan vast. Zo werkt MM gewoon 'zoals bedoeld' en heb ik geen last van die reverse bill.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:45
Hmmbob schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:15:
Dat zou idd kunnen, maar allerlei andere overzichten (urenvoortgang, btw, betaaltermijnen) maken het allemaal wel complexer.
Storm in glas water deze discussie.. Rerverse billing facturen zijn triviaal te verwerken in een boekhoudprogramma. Als jouw programma het niet ondersteunt of je moet zelf een andere factuur maken of iets dergelijks, moet je een beter boekhoudprogramma nemen. In e-boekhouden is het triviaal, zonder een 'eigen' factuur te maken of wat dan ook.
Het is niet makkelijker of moelijker dan een eigen factuur te (moeten) maken en zelf opsturen. Sja, je kan ervoor kiezen om er 'principieel' tegen te zijn of zoiets, zoals sommige mensen hier kennelijk.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
badkuip schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:13:
Ik snap de beweegredenen vanuit de middle man of vanuit de klant wel hoor om dit te doen, je legt lekker het risico bij de ingehuurde en je hebt helemaal geen boodschap meer aan de factuurtermijnen of wat dan ook van de leverancier (jij dus). Als het ergens spaak loopt dan kan de klant lekker wijzen naar de middle man en v.v.
Nah, ik denk dat het net wat anders ligt. Reverse billing zie je veelal bij grote partijen waar veel leveranciers bij de eindklant zitten. "Normale proces":

- Leverancier stuurt factuur met ondertekende urenstaat
- Tussenpartij moet handmatig alle facturen controleren of deze voldoet aan de contractvoorwaarden (o.a. tarief en termijn) en of de factuur matcht met de goedgekeurde uren
- Tussenpartij factureert eindklant
- Eindklant doet dezelfde handmatige controles
- Eindklant betaalt uit
- Tussenpartij betaalt uit

Het is natuurlijk rete-inefficient om voor die honderden partijen apart facturen te controleren adhv de urenstaat etc, niet alleen voor de tussenpartij maar ook de eindklant - als je deze stap kan automatiseren is er veel winst te behalen. Zie hier het reverse billing proces:

- Leverancier klopt uren in, in daarvoor bestemd systeem (soms van eindklant)
- Eindklant drukt op akkoord voor uren.
- Tussenpartij weet dat uren akkoord zijn, genereert reverse bill en weet dat deze klopt (contractvoorwaarden)
- Eindklant weet ook wat er akkoord is gegeven, dus weet welke bill verwacht wordt
- Eindklant betaalt, tussenpartij betaalt

Reverse billing is gewoon veel efficiënter voor onze grotere eindklanten. Kunnen we moeilijk om doen, het maakt voor hun groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@Hmmbob Dat bestrijdt ik ook niet, dat het voor grotere eindklanten veel efficiënter is. Maar dat wil niet zeggen dat jij dan als zelfstandige er automatisch ook profijt van hebt.
Je hebt mijn laatste zin weggelaten uit je quote, daarin vroeg ik me hardop af of je hier als zelfstandige zelf echt iets mee opschiet (vergeleken met het zelf sturen van een factuur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
badkuip schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:28:
@Hmmbob Dat bestrijdt ik ook niet, dat het voor grotere eindklanten veel efficiënter is. Maar dat wil niet zeggen dat jij dan als zelfstandige er automatisch ook profijt van hebt.
Je hebt mijn laatste zin weggelaten uit je quote, daarin vroeg ik me hardop af of je hier als zelfstandige zelf echt iets mee opschiet (vergeleken met het zelf sturen van een factuur).
Ik ben van mening dat het echt geen zak uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Kan je uitleggen wat je moet doen als je klant niet betaalt, met reverse billing?
Als ik zelf een factuur gemaakt heb die niet betaald wordt, dan kan ik die factuur bij de deurwaarder aanbieden en die gaat mijn geld ophalen bij de klant. Of ik ga naar de rechter.

Hoe doe je dat bij reverse billing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
badkuip schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:33:
Kan je uitleggen wat je moet doen als je klant niet betaalt, met reverse billing?
Als ik zelf een factuur gemaakt heb die niet betaald wordt, dan kan ik die factuur bij de deurwaarder aanbieden en die gaat mijn geld ophalen bij de klant. Of ik ga naar de rechter.

als je daar bang voor bent, dan kun je je 'eigen' factuur ook telkens nog naar de klant sturen. dan is er een paper trail.

Maar in principe is een reverse-billing factuur ook gewoon rechtsgeldig, zie ook BD:
https://www.belastingdien...r_uitgereikt_door_afnemer

[ Voor 22% gewijzigd door indexample op 01-02-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Dat recht heb je om je eigen factuur naar de klant te sturen? Die accepteert de klant ook?
Daar zou ik dan altijd voor kiezen, heb ik ook niets van doen met de reverse billing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
badkuip schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:37:
Dat recht heb je om je eigen factuur naar de klant te sturen? Die accepteert de klant ook?
voor zover ik weet zit er geen 'acceptatiemodule' op post of email, dus je kunt sturen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

Precies evenzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-06 16:24

Als jij een factuur verstuurt dan biedt die factuur geen rechtsgrond om naar de deurwaarder te gaan. Eerst heb je een excutoriale titel nodig. Die verkrijg je door naar de rechter te stappen (waarbij je wel een deurwaarder nodig hebt om de dagvaarding te betekenen).

De rechter gaat dan naar de zaak kijken. Een factuur die je wel verstuurd hebt en niet betwist is geeft een vermoeden van een overeenkomst en betaalplicht. Echter, dat is niet de enige manier om dat te doen. Als jij laat zien dat je een overeenkomst hebt met $partij, en dat je uren ingediend zijn in $tool en dat die uren geaccordeerd zijn, dan zal een rechter daar net zo veel (zo niet, meer) waarde aan hechten dan een factuur. Immers, iedereen kan zomaar een factuur versturen, dus enkel een factuur is niet voldoende om zomaar geld te kunnen eisen.

Overigens is het in Belgie vergelijkbaar, maar staat het daar wat explicieter in de wet. Grant Thornton legt uit:
Een grote nieuwigheid in het nieuwe bewijsrecht betreft, tot slot, de wettelijke erkenning van de bewijskracht van een niet-betwiste factuur. Met de inwerkingtreding van het nieuwe bewijsrecht dient een factuur die binnen een redelijke termijn werd aanvaard of niet werd betwist, als (weerlegbaar) bewijs tegen een onderneming. Bij gebrek aan bewijs van het tegendeel is een door een onderneming aanvaarde factuur of het ontbreken van betwisting binnen een redelijke termijn het bewijs van de tegen de onderneming aangevoerde rechtshandeling.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payton
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:23
Er is ook nog de self-billing variant waar je je eigen factuurnummer op de door de klant gegenereerde factuur invult. Oftewel, ik maak mijn factuur zelf in e-boekhouden. Dat nummer vul ik in op de door de klant gegenereerde factuur, die hergenereren hem daarmee en dienen hem bij zichzelf in. Voor de volledigheid download ik die ook en hang ik die er in e-boekhouden aan, maar dat hoeft niet. Bevat als t goed is precies dezelfde info. Ik als afzender, zij als geadresseerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ik heb nu een aantal keer reversed billing projecten gedaan, en inmiddels ((8 jaar geleden vermeed ik het ook als de pest) begin ik toch wel voordelen te zien. Minder papier werk (uren ergens inkloppen, zorgen dat het goedgekeurd word door iemand te laten klikken of fysiek tekenen "Oh jeetje, Pietje is ziek, kom volgende week nog maar een keer" ), factuur en uren doorsturen en wachten op geld. Reversed billing is uren inkloppen en klaar. En de laatste paar keer was niet alleen het process sneller, ook de betalingen gingen een stuk sneller. Bij ABN werd er per week een factuur gemaakt en betaald (wekelijks betalen is ook kut, maar je zit nooit op je geld te wachten :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:11
Zoals sommige weten ga ik per 1 maart starten aan mijn eerste interim opdracht (op het gebied van Finance/Controlling). Gebruiken jullie echt een boekhoud programma of Excel? Ik verwacht iedere maand 1 factuur uit te sturen en heb een beperkt aantal kosten factuurtjes. Wat is nu het nut van een boekhoudprogramma voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:06
ColeJ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:34:
Zoals sommige weten ga ik per 1 maart starten aan mijn eerste interim opdracht (op het gebied van Finance/Controlling). Gebruiken jullie echt een boekhoud programma of Excel? Ik verwacht iedere maand 1 factuur uit te sturen en heb een beperkt aantal kosten factuurtjes. Wat is nu het nut van een boekhoudprogramma voor mij?
Niet... tenzij je verwacht ook nog veel kosten te hebben, of je uren makkelijk wil bijhouden, of...

Excel is inderdaad erg handig om mee te beginnen, je kan altijd nog iets van Moneybird nemen als het wat groter groeit allemaal.

Oftewel: kosten kan je altijd nog maken, eerst maar verdienen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
Gaat niet alleen om je uitgaande facturen maar ook inkomende.

Voor die 10-15 euro per maand van een gemiddelde ZZP boekhoudpakket:
- Overzicht in je inkomsten en uitgaven
- Alle inkomende en uitgaande facturen staan digitaal opgeslagen en zijn doorzoekbaar
- Automatisering, zoals het automatisch aanmaken van periodieke facturen of automatisch koppelen van transacties. Automatissch versturen van herinneringen.
- Koppeling met je bankrekening waarbij je iedere transactie kan koppelen aan een factuur.
- Je doet je accountant een plezier als je die hebt.
- Scheelt je enorm veel tijd.

Ik kan geen reden bedenken waarom je zo veel gemak voor nog geen eens 180 euro per jaar niet zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Overzicht en gemak. Zelf gebruik ik Yuki via mij Boekhouder en DigiBTW voor het opstellen van facturen (gratis) maar gebruik ook het dashboard om in de gaten te houden hoeveel BTW en IB ik ongeveer moet gaan afdragen, dit is helaas in de gratis versie van Yuki erg beperkt.

Persoonlijk zou ik voor dat tientje per maand niet alles in Excel willen prutsen. Via DigiBTW heb ik bijvoorbeeld geen omkijken naar UBL of de reputatie van mijn eigen mail domein (SPF, DMARC, DKIM, ect) en komt de mail gewoon aan.

E-Boekhouden is ook populair maar zou het afraden. Er zitten wat gekke dingen die je administratie erg onduidelijk kunnen maken. Wanneer je bijvoorbeeld vanuit je bankrekening geïmporteerde mutatie verwijderd (dat het überhaupt kan…) is er geen mogelijkheid om dat te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Deveon schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Overzicht en gemak. Zelf gebruik ik Yuki via mij Boekhouder en DigiBTW voor het opstellen van facturen (gratis) maar gebruik ook het dashboard om in de gaten te houden hoeveel BTW en IB ik ongeveer moet gaan afdragen, dit is helaas in de gratis versie van Yuki erg beperkt.

Persoonlijk zou ik voor dat tientje per maand niet alles in Excel willen prutsen. Via DigiBTW heb ik bijvoorbeeld geen omkijken naar UBL of de reputatie van mijn eigen mail domein (SPF, DMARC, DKIM, ect) en komt de mail gewoon aan.

E-Boekhouden is ook populair maar zou het afraden. Er zitten wat gekke dingen die je administratie erg onduidelijk kunnen maken. Wanneer je bijvoorbeeld vanuit je bankrekening geïmporteerde mutatie verwijderd (dat het überhaupt kan…) is er geen mogelijkheid om dat te herstellen.
Hoeveel IB ik moet afdragen zou wel een mooie tool zijn. Mijn idee was om 45% te reserveren (heel conservatief waarschijnlijk. Een accountant heb ik niet, dat ben ik zelf :)

EDIT: DigiBTW ziet er erg fancy uit, die ga ik onthouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:03
Ascension schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:08:
[...]

Het is toch gewoon een creditfactuur? Dus een normale inkomende factuur maar dan met een negatief bedrag. Als je boekhoudprogramma niet met creditfactureren om kan gaan wordt het tijd voor een ander.
Zeker geen creditfactuur, dat kan alleen als er al een debit factuur tegenover staat en je geld over gaat maken naar de tussenpartij. Lijkt mij niet de insteek. :+. Wat je bij reverse billing doet is een factuur inboeken zoals je dat ook met bonnetjes van de Makro doet, maar dan aan de CREDIT kant van de administratie.

Dus niet meer dan datum, bedrag, btw en omschrijving en factuurnummer.

Dat we nu boekhoudpakketten hebben die zowel facturen kunnen produceren als de administratie bij houden maakt het misschien wat verwarrend.
Reverse billing is een beetje zoals dat vroeger ging; factuur maken in Wordperfect, twee keer printen en de kopie gaat in een map. Einde van de maand open je de map en boek je alle facturen in de MS-dos administratie. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong

Als de klant met reverse billing niet betaalt wordt het wel moeilijk voor ze om de factuur te betwisten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
jadjong schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:23:
[...]

zoals je dat ook met bonnetjes van de Makro doet, maar dan aan de debit kant van de administratie.
Bonnetjes van de Makro zijn kosten, die gaan toch altijd debit in de kosten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
ColeJ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:42:
[...]

Bonnetjes van de Makro zijn kosten, die gaan toch altijd debit in de kosten lijkt mij.
Alleen als je iets aan de Makro verkoopt.

https://www.kvk.nl/advies...-en-snel-je-geld-krijgen/

[ Voor 17% gewijzigd door jadjong op 01-02-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Kosten zijn debet. Verkopen, omzet, is credit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Goeiesmorgens juffrouw Janny. Ik vat hem nu pas. 8)7

Send > receice; debit > Credit.

[ Voor 30% gewijzigd door jadjong op 01-02-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:19:
[...]

Hoeveel IB ik moet afdragen zou wel een mooie tool zijn. Mijn idee was om 45% te reserveren (heel conservatief waarschijnlijk. Een accountant heb ik niet, dat ben ik zelf :)

EDIT: DigiBTW ziet er erg fancy uit, die ga ik onthouden!
Meestal is een derde voldoende, maar voor een beter beeld heeft berekenhet.nl een goeie calculator en er zwerft hier ook een spreadsheet rond.

Zelf vind ik DigiBTW juist lekker eenvoudig en overzichtelijk. Als accountant/controler ben je denk ik wel uitgebreidere pakketen gewend. Yuki kán ook veel meer maar hun facturatie module kost € 20 p/m en dat vind ik echt te gek voor één (of twee) factu(u)r(en) per maand..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-06 08:28
Ik ben een maand of twee geleden begonnen met DigiBTW. Dat had ik eerder moeten doen! Niet speciaal om DigiBTW maar online boekhouden in het bijzonder. Ik klop mijn uren elke dag in, houdt mijn ritten bij. Bankkoppeling... Begin is even wat meer werk maar nu helemaal blij mee. Factuur is er 5 minuten na afsluiten van mijn laatste werkdag van de maand uit.
En dat na 15 jaar excel handprutswerk.

Eigenlijk is zo'n pakket een no-brainer voor de ZZP-er.

[ Voor 6% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 02-02-2023 08:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
ColeJ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:19:
Hoeveel IB ik moet afdragen zou wel een mooie tool zijn. Mijn idee was om 45% te reserveren (heel conservatief waarschijnlijk.
Zoek ff op mijn naam in dit topic - heb vorige maand een sheet gepost waarmee je vrij exact de verschuldigde IB kan bepalen.

edit: oh, en fan van Moneymonk hier. Erg fijn, simpel, goede ondersteuning.

edit2: oh, ik zie dat DigiBTW en moneymonk goed naar elkaar kijken, qua styling van website en app

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 02-02-2023 08:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:01
Ik heb een vriend die alles in Excel doet als zelfstandige. Het kost hem een volledige werkdag om aangiftes en dergelijke te doen.
In MoneyMonk is het letterlijk een paar drukken op de knop en mijn BTW aangifte is gedaan, factuur is de deur uit, winst-verliesrekening uitgepoept, banktransacties geboekt.
Ik vind het persoonlijk perfect werken. Ik zou absoluut niet anders willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
fry77 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:31:
Ik heb nu een aantal keer reversed billing projecten gedaan, en inmiddels ((8 jaar geleden vermeed ik het ook als de pest) begin ik toch wel voordelen te zien. Minder papier werk (uren ergens inkloppen, zorgen dat het goedgekeurd word door iemand te laten klikken of fysiek tekenen "Oh jeetje, Pietje is ziek, kom volgende week nog maar een keer" ), factuur en uren doorsturen en wachten op geld. Reversed billing is uren inkloppen en klaar. En de laatste paar keer was niet alleen het process sneller, ook de betalingen gingen een stuk sneller. Bij ABN werd er per week een factuur gemaakt en betaald (wekelijks betalen is ook kut, maar je zit nooit op je geld te wachten :) )
Ik heb ook reversed billing. Gaat top, TOT het moment dat een factuur niet klopt.
Brainnet heeft intern een probleem en daarom is de factuur bij mij niet goed. Bellen: druk, kom er niet doorheen. Mailen, geen antwoord. In hun portal kan je de factuur alleen maar goedkeuren en niet afkeuren dus daar heb je ook niets aan. Dit loopt nu al 2 weken. Ik ga nu elke dag alle mailadressen die ik van ze hebben maar spammen, wellicht word er iemand wakker. Als het nog lang duurt ga ik met mijn opdrachtgever in conclaaf dat ze wat moeten regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:50
Het hangt inderdaad van de tussenpartij af hoe goed het werkt.
Mijn vorige klus gebruikte Yaght voor alle administratie en het proces werkte daar prima.
Ik klopte de uren in, de manager(s) had 2 werkdagen om de uren te betwisten en geen reactie betekende automatisch goedgekeurd.

In al die tijd hebben ze nooit een betalingstermijn gemist. Soms kwam het op dag 29, maar de 30 dagen hebben ze nooit gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:14
JEightyFive schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:16:
[...]

Ik heb een vriend die alles in Excel doet als zelfstandige. Het kost hem een volledige werkdag om aangiftes en dergelijke te doen.
In MoneyMonk is het letterlijk een paar drukken op de knop en mijn BTW aangifte is gedaan, factuur is de deur uit, winst-verliesrekening uitgepoept, banktransacties geboekt.
Ik vind het persoonlijk perfect werken. Ik zou absoluut niet anders willen.
Kan me moeilijk voorstellen dat je daar een hele dag mee bezig bent. Voor een simpele eenmanszaak hoef je min of meer alleen de omzet op te tellen, je kosten en dan misschien nog wat afschrijvingen en je hebt je winst/verlies rekening al te pakken. En de balans is waarschijnlijk een computer, wat cash en wellicht wat te ontvangen/betalen belasting oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
Hielko schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:15:
[...]

Kan me moeilijk voorstellen dat je daar een hele dag mee bezig bent. Voor een simpele eenmanszaak hoef je min of meer alleen de omzet op te tellen, je kosten en dan misschien nog wat afschrijvingen en je hebt je winst/verlies rekening al te pakken. En de balans is waarschijnlijk een computer, wat cash en wellicht wat te ontvangen/betalen belasting oid.
Het zijn niet mijn woorden :)
Ik probeer 'm al langer om die reden richting een pakket als MoneyMonk te praten. Ik weet ook niet hoe zijn Excel skills zijn verder maar je moet er ook allemaal maar zin in hebben om de formules e.d. ieder jaar up to date te houden, zelf de afschrijvingen berekenen, kilometers etc.
Dan betaal ik wel voor een pakket wat dat allemaal uit handen neemt. Goedkoper dan de tijd investeren in een Excel sheet, maar ik ben dan ook niet zo'n guru.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000

Crazy D

I think we should take a look.

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:14:
Ik ben een maand of twee geleden begonnen met DigiBTW. Dat had ik eerder moeten doen! Niet speciaal om DigiBTW maar online boekhouden in het bijzonder. Ik klop mijn uren elke dag in, houdt mijn ritten bij. Bankkoppeling... Begin is even wat meer werk maar nu helemaal blij mee. Factuur is er 5 minuten na afsluiten van mijn laatste werkdag van de maand uit.
En dat na 15 jaar excel handprutswerk.

Eigenlijk is zo'n pakket een no-brainer voor de ZZP-er.
Na 5 minuten? Zo lang? :P Maar idd, snap ook niet dat mensen 10 of 20 euro besparen voor een boekhoudpakket. Gebruik zelf e-boekhouden (deels ook omdat m'n accountant die gebruikt). Moet er echt niet aan denken, handmatig allemaal dingen te moeten bijhouden in Excel. Of zelf factuur opmaken en dan de omzet boeken. Heb wel wat beters te doen met mijn tijd.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-06 21:21
Crazy D schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:35:
[...]

Na 5 minuten? Zo lang? :P Maar idd, snap ook niet dat mensen 10 of 20 euro besparen voor een boekhoudpakket. Gebruik zelf e-boekhouden (deels ook omdat m'n accountant die gebruikt). Moet er echt niet aan denken, handmatig allemaal dingen te moeten bijhouden in Excel. Of zelf factuur opmaken en dan de omzet boeken. Heb wel wat beters te doen met mijn tijd.
En dan nog zonder bankkoppeling :'( Wat een gedoe zeg om een paar euro te besparen, die nota bene nog bedrijfskosten zijn ook.. Je moet er maar zin in hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:34
Ik doe het gewoon nog via excel. Berekent BTW aangifte en winst-verliesrekening automatisch, dus meestal ben ik binnen een uurtje klaar met de BTW aangifte en in een ochtendje met de inkomstenbelasting (waar zaken zoals hypotheek en jaarruimte ook bij in zitten). Maar zo te lezen heb ik mijn excel redelijk goed opgezet dat het zo "snel" kan...

Daarom zou ik ook iedereen willen aanraden die niet zo handig is in excel en die geen financiële achtergrond heeft om echt een boekhoudprogramma te gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door filipy23 op 02-02-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:54
filipy23 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:03:
Ik doe het gewoon nog via excel. Berekent BTW aangifte en winst-verliesrekening automatisch, dus meestal ben ik binnen een uurtje klaar met de BTW aangifte en in een ochtendje met de inkomstenbelasting (waar zaken zoals hypotheek en jaarruimte ook bij in zitten). Maar zo te lezen heb ik mijn excel redelijk goed opgezet dat het zo "snel" kan...

Daarom zou ik ook iedereen willen aanraden die niet zo handig is in excel en die geen financiële achtergrond heeft om echt een boekhoudprogramma te gebruiken.
Maar een boekhoudpakket heeft ook meteen alle bonnetjes digitaal, indeling gebeurt automatisch, verschillende BTW percentages gaan goed. BTW aangifte in 1 minuut en een volledig overzicht over niet betaalde rekeningen... gaat je allemaal niet lukken in Excel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
coldasice schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:35:
[...]

Maar een boekhoudpakket heeft ook meteen alle bonnetjes digitaal, indeling gebeurt automatisch, verschillende BTW percentages gaan goed. BTW aangifte in 1 minuut en een volledig overzicht over niet betaalde rekeningen... gaat je allemaal niet lukken in Excel...
Ja, als je even wilt zien hoeveel je voor brandstof kwijt bent. Of zakelijke dinners. Of weet ik veel kan je daar gewoon op sorteren.

De facturen die je per mail verstuurd doe je ook met PDF. Dat wil je toch niet steeds met de hand een export draaien om vervolgens weer je e-mail client te openen om een e-mail op te stellen.

Kan echt niet begrijpen waarom men nog zou boekhouden met Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
filipy23 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:03:
meestal ben ik binnen een uurtje klaar met de BTW aangifte
Kost mij letterlijk 5 minuten. Op basis van alle transacties die worden ingeboekt (waarbij je ook bepaalde zaken automatisch kan inregelen) staat het formulier al vooraf ingevuld, met exact dezelfde indeling die de BD zelf ook gebruikt.
Boekhouder gaat ieder kwartaal even over de transacties heen om te kijken of ik geen gekke dingen heb gedaan, geeft oké en het is een kwestie van indienen en het bedrag overmaken.
Omgerekend naar mijn uurtarief kost een uur mij bijna een jaarabonnement. x4. En dat alleen voor de BTW aangifte. Nee dank je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
com2,1ghz schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:45:
[...]

Ja, als je even wilt zien hoeveel je voor brandstof kwijt bent. Of zakelijke dinners. Of weet ik veel kan je daar gewoon op sorteren.

De facturen die je per mail verstuurd doe je ook met PDF. Dat wil je toch niet steeds met de hand een export draaien om vervolgens weer je e-mail client te openen om een e-mail op te stellen.

Kan echt niet begrijpen waarom men nog zou boekhouden met Excel.
Ik verstuur facturen per kwartaal en daarnaast ondersteunen de meeste(alle?) Nederlandse boekhoudpakketten niet de buitenlandse bankrekeningen die ik gebruik voor het betaalverkeer. Dan kan je het net zo makkelijk zelf bijhouden in Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 10:04
Hmmbob schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:31:
Ik ben van mening dat het echt geen zak uitmaakt.
Heb het 2 jaar gedaan en het stelde echt niks voor. Compleet non-issue.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hielko schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Ik verstuur facturen per kwartaal en daarnaast ondersteunen de meeste(alle?) Nederlandse boekhoudpakketten niet de buitenlandse bankrekeningen die ik gebruik voor het betaalverkeer. Dan kan je het net zo makkelijk zelf bijhouden in Excel.
Ik neem aan dat je een bankrekening hebt die gekoppeld is aan het swift netwerk. Daarvoor kan je een MT940 export voor draaien.
Moneybird bijvoorbeeld kan hier mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
com2,1ghz schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:02:
[...]

Ik neem aan dat je een bankrekening hebt die gekoppeld is aan het swift netwerk. Daarvoor kan je een MT940 export voor draaien.
Moneybird bijvoorbeeld kan hier mee omgaan.
Dat is wel een goede, toevallig zag ik vandaag dat ze dat sinds kort ondersteunen (zit bij Wise).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Twee weken geleden sprak ik een recruiter, en na het gebruikelijke kennismaken vraagt ze om twee referenties. Ik zeg onmiddelijk dat dat geen optie is, want jullie gaan acquisitie plegen op die referenties. Nee hoor, zegt ze, en ze voegt toe dat ze zeer dankbaar zou zijn om leads, maar dat de referenties hun manier zijn om kwaliteit te waarborgen. Ik heb aangegeven dat dat echt een showstopper is, en we hebben opgehangen met een sterk meningsverschil.

Nu weer vraagt een recruiter om een referentie. Ik geef aan dat ik dat eerst even moet navragen.

Ik voel me bijzonder bezwaard om bij zo'n oude klant een dev of een manager te vragen of ik hun email adres mag doorgeven ter referentie. Is dat terecht? Of overdrijf ik?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:29
@TucanoItaly Je hebt 100% gelijk. Tussenpersonen gebruiken referenties maar voor 1 ding: acquisitie. Ik geef alleen referenties aan potentiële eindklanten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
TucanoItaly schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:35:
Twee weken geleden sprak ik een recruiter, en na het gebruikelijke kennismaken vraagt ze om twee referenties. Ik zeg onmiddelijk dat dat geen optie is, want jullie gaan acquisitie plegen op die referenties. Nee hoor, zegt ze, en ze voegt toe dat ze zeer dankbaar zou zijn om leads, maar dat de referenties hun manier zijn om kwaliteit te waarborgen. Ik heb aangegeven dat dat echt een showstopper is, en we hebben opgehangen met een sterk meningsverschil.

Nu weer vraagt een recruiter om een referentie. Ik geef aan dat ik dat eerst even moet navragen.

Ik voel me bijzonder bezwaard om bij zo'n oude klant een dev of een manager te vragen of ik hun email adres mag doorgeven ter referentie. Is dat terecht? Of overdrijf ik?
Ik deel je mening wel, ik vind referenties vragen sowieso een beetje een farce. Omdat ik veel voor de overheid werk is het gebruikelijk dat je via een marktplaats een inschrijving doet en daar is een inschrijfvoorwaarde dat je 2 referenties toe voegt. Maar dat komt dus niet bij een commerciële recruiter terecht en in de praktijk is er nog nooit gebeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-04 19:17

Dat heb ik nog niet meegemaakt, en zou dezelfde reactie hebben denk ik. Zeker als ik nog geen historie heb met die betreffende recruiter. Als dat later in het proces komt (na interviews) dan zou ik er wel over willen nadenken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Anderzijds zou je ook de recruiter kunnen vragen om een referentie. Ben wel benieuwd hoe de recruiter zou reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Volgens mij is het hier de beste plek voor referenties mbt recruiters ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:09

ik geef alleen referenties af indien ik concreet in gesprek ben voor een klus en de eindklant dat eist.
Zomaar afgeven na zo'n schieten-met-hagel gesprekje kun je idd beter niet doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College

Same here.. wat ik zelf veelal doe is bij de laatste opdracht vragen of hij/zij daar bezwaar tegen heeft (aan wie ik rapporteer).. dan is het nog vers.. Verder ga ik veelal niet, want om 3 jaar naar dato iemand te bellen zou wel gek overkomen.. Aan de andere kant: als ik gebeld word zou ik dat ook niet per se erg vinden en gewoon op ingaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:25
Wat @RichieB zegt inderdaad. Soms vragen ze gewoon direct wie je inhurend manager is...

In de financiële sector is het ook vrij gebruikelijk om referenties te geven. Dat is dan onderdeel van het screening proces en als je zover bent, ben je eigenlijk al aangenomen op de opdracht. Deze referenties worden wel gechecked trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-06 18:28
Ik zou echt niet meer weten wie ik als referentie van een vorig project moet opgeven. Er zijn zo veel personele wijzigen / overnames / veranderingen, ik heb geen flauw idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• filipy23
Mirabello schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:25:
Wat @RichieB zegt inderdaad. Soms vragen ze gewoon direct wie je inhurend manager is...

In de financiële sector is het ook vrij gebruikelijk om referenties te geven. Dat is dan onderdeel van het screening proces en als je zover bent, ben je eigenlijk al aangenomen op de opdracht. Deze referenties worden wel gechecked trouwens.
Maar bij de financiële sector geef je die referenties aan je screeningsbureau, die vervolgens controleert of jij ook daadwerkelijk gewerkt heb op de projecten die op je CV staan. Die referenties gaan dan niet naar de eindklant, en zeker niet naar de recruiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
rool schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:31:
Ik zou echt niet meer weten wie ik als referentie van een vorig project moet opgeven. Er zijn zo veel personele wijzigen / overnames / veranderingen, ik heb geen flauw idee.
Gewoon aan de inhurende manager/diegene aan wie je rapporteert.. Verder maakt dat mij niet uit wat hij/zij allemaal doet of gedaan heeft.. Ik ken ook mensen waarmee ik gewerkt heb en die zijn inmiddels ook vrienden, die kan je ook gewoon opgeven. Die doen altijd een goed woordje en kennen je ook werkgerelateerd.. lijkt mij niets mis mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Afas schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:39:
[...]

Ik deel je mening wel, ik vind referenties vragen sowieso een beetje een farce. Omdat ik veel voor de overheid werk is het gebruikelijk dat je via een marktplaats een inschrijving doet en daar is een inschrijfvoorwaarde dat je 2 referenties toe voegt. Maar dat komt dus niet bij een commerciële recruiter terecht en in de praktijk is er nog nooit gebeld.
Vaak willen tussenpersonen verbergen dat je zelf ook hun werk kan doen. Je zal dus de informatie eerst moeten aanleveren zodat zij het in de portaal kunnen invullen.

Verder vind ik referenties maar onzin. Tegenwoordig kan je via LinkedIn enorm veel achterhalen en heb wel eens meegemaakt dat kandidaten afgevallen waren op een gedeelde connectie. Dat is zoveel meer waardevol als een kandidaat die enkel contactgegevens deelt over wie een positief woordje zal doen. Het voelt meer als iets van vroeger waar je bij einde dienstverband op papier een geschreven verklaring meekreeg over je functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:19
[...]

Ik deel je mening wel, ik vind referenties vragen sowieso een beetje een farce.
Gewoon het nummer van een vriend geven en hem een goede referentie laten geven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:29

_Apache_

For life.

[...]

Ik deel je mening wel, ik vind referenties vragen sowieso een beetje een farce.
Is het ook. Referenties van oud werkgevers zijn dan geen probleem. Stel je treft net een referentie is nekdiep in een flinke storing zit, en een beetje kort reageert. Is dat niet echt een goede indruk van jou, het is maar te hopen of de beller daar een beetje doorheen kan prikken.
Maar als ik als werkgever zou willen weten waarom oud medewerkers weggaan, en daar mee wil kletsen staat de wereld opeens op zn kop. :+

[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 03-02-2023 12:21 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Vaak willen tussenpersonen verbergen dat je zelf ook hun werk kan doen. Je zal dus de informatie eerst moeten aanleveren zodat zij het in de portaal kunnen invullen.
Ik heb me voor een aantal grotere portals voor de overheid ingeschreven dus dat kan ik zelf doen. Makkelijkste 10 euro per uur die je uit spaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:52:
[...]
Dat is zoveel meer waardevol als een kandidaat die enkel contactgegevens deelt over wie een positief woordje zal doen.
Ik ben meermalen benaderd als referentie. Twee keer heb ik een negatieve referentie gegeven. Een keer omdat ik die persoon niet vond passen op die functie en een keer omdat ik gewoon helemaal niet positief was over een persoon.
Die laatste heeft destijds overigens we die functie gekregen, maar ik kreeg later wel te horen dat ze beter naar me hadden moeten luisteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
_Apache_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:19:
[...]

Is het ook. Referenties van oud werkgevers zijn dan geen probleem. Stel je treft net een referentie is nekdiep in een flinke storing zit, en een beetje kort reageert. Is dat niet echt een goede indruk van jou, het is maar te hopen of de beller daar een beetje doorheen kan prikken.
Maar als ik als werkgever zou willen weten waarom oud medewerkers weggaan, en daar mee wil kletsen staat de wereld opeens op zn kop. :+
Destijds heb ik mijn vervanger gewoon gesproken en een maand overdracht gehad. Echter wist hij ook dondergoed dat hij niet weg kon als ik niet kwam. Het was dus in zijn eigen belang om positief te zijn over de opdracht. Gelukkig zegt dát ook genoeg over de opdrachtgever, zowel positief als negatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:33:
[...]
Een keer omdat ik die persoon niet vond passen op die functie en een keer omdat ik gewoon helemaal niet positief was over een persoon.
Het lijkt me dan toch niet aan jou om te beoordelen of iemand op de functie past? Een referentie gaat toch over of iemand goed heeft gefunctioneerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ascension schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:43:
[...]

Het lijkt me dan toch niet aan jou om te beoordelen of iemand op de functie past? Een referentie gaat toch over of iemand goed heeft gefunctioneerd?
Waarom niet? Het was ooit mijn eigen functie, dus ik weet wat iemand in die functie nodig heeft. Als ik vind dat iemand daar niet op past, zeg ik dat gewoon en onderbouw ik dat. Die onderbouwing is op basis van het functioneren van die persoon op de plek waar hij ooit zat. Maar wat een ander er mee doet, dat is niet aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Stefangrp schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:57:
[...]
ik geef alleen referenties af indien ik concreet in gesprek ben voor een klus en de eindklant dat eist.
Zomaar afgeven na zo'n schieten-met-hagel gesprekje kun je idd beter niet doen :)
En al helemaal niet als voorwaarde om aangeboden te mogen worden.....

Overigens heb ik meerdere malen het verhaal gehoord (en ik weet niet in hoeverre het klopt) dat het eigenlijk helemaal niet toegestaan in een slechte referentie te geven.

Maar goed, ik heb een aantal mensen waar ik vaker mee samengewerkt heb, dus referenties zijn nooit een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
fry77 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:21:
[...]
Overigens heb ik meerdere malen het verhaal gehoord (en ik weet niet in hoeverre het klopt) dat het eigenlijk helemaal niet toegestaan in een slechte referentie te geven.
Waarom niet? Als iemand vraagt aan jou wat je van Cees Codeermeneer vindt, kan je toch gewoon de waarheid zeggen? Het is jouw visie, jouw mening en het zijn jouw woorden. Een goed luisteraar kan daar prima de negatieve subjectiviteit uit filteren; de positieve ook trouwens. Of een referentie goed of slecht is, is subjectief.
Iemand kan een geweldige programmeur zijn, zelfs communicatief vaardig. Aimabel, betrouwbaar, betrokken. Maar als teamcoördinator volstrekt incapabel omdat hij het overzicht niet kan bewaren. Geef je dan een slechte referentie als je dat vindt en zegt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:51:
Geef je dan een slechte referentie als je dat vindt en zegt?
Daar moet je dus serieus mee oppassen. Je kan dan zomaar een smaad/laster claim aan de broek krijgen. Het is nogal een grijs gebied maar als iemand 'slecht' was, kan je beter aangeven geen inhoudelijke feedback te willen geven. Dan is de boodschap ook duidelijk.

Hier zijn rechtzaken over gevoerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 03-02-2023 15:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
rool schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:31:
Ik geef meestal referenties van de mensen in m'n team. PO en Scrummaster bijvoorbeeld. Die hebben direct met me samengewerkt en kennen me dus goed. Een manager die je eens in de twee weken in een bila spreekt, heeft daar veel minder zicht op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
Sinds deze week is de zoektocht gestart naar een nieuwe opdracht.
Wanneer het een beetje serieus lijkt te worden, krijg ik de vraag van de recruiter/middle man/tussenpersoon/dozenschuiver om mijn cv om te bouwen naar het template of format van hun bedrijf. Of ze bieden aan om dat voor mij te doen.

Ik heb mijn eigen CV eigenlijk prima op orde en heb er net flink wat tijd aan besteedt om die op orde te krijgen.
Vind het ergens jammer dat ik het uithangbord zou worden van een ander bedrijf in plaats van dat ik mijn eigen bedrijf en huisstijl promoot.

Wat is jullie mening hierover? Zou je hieraan meewerken?

[ Voor 16% gewijzigd door badkuip op 03-02-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Daar moet je dus serieus mee oppassen. Je kan dan zomaar een smaad/laster claim aan de broek krijgen.
Niet bang voor. Laster en smaad zijn toch echt in een andere toonsoort. Als ik echt alleen maar negatief kan zijn over iemand, zou ik geen referentie geven. Naast de minder goede kanten van iemand noem ik ook de betere kanten. De referentie "waardeloze lul", zelfs met "ik vind" zal ik nooit geven. Maar wel "ik vond hem een storende factor in het team, hier en daarom" of "Ik vond hem niet betrouwbaar in zijn werk omdat hij zijn afspraken zelden nakwam". Dat is echt geen laster of smaad.
Bedenk wel, als ik iemand tot op zijn enkels afbrandt, zegt dat ook iets over mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 20:29
@badkuip Eigen CV blijven aanbieden. Ze moeten jou promoten en niet doen alsof er al een label op je is geplakt dat je van hun bent. Als zij het gaan aanpassen dan heb je grote kans dat er fouten in gaan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@badkuip Eigen CV aanbieden en zelf laten omzetten naar hun eigen huisstijl, als ze dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:50:
@badkuip Eigen CV aanbieden en zelf laten omzetten naar hun eigen huisstijl, als ze dat willen.
Bedoel je zelf omzetten in hun format of het door hun laten doen?
Je zou beiden kunnen bedoelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
badkuip schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:38:
Wanneer het een beetje serieus lijkt te worden, krijg ik de vraag van de recruiter/middle man/tussenpersoon/dozenschuiver om mijn cv om te bouwen naar het template of format van hun bedrijf. Of ze bieden aan om dat voor mij te doen.
Kreeg die vraag ook van een recruiter pas geleden. Heb aangegeven dat ik m'n CV niet in Word heb (technisch gezien klopt dit). Vonden ze even moeilijk, maar een PDF CV is beter dan geen CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Prima hoor :) Ik gaf alleen aan waarom dat advies bestaat. Als je netjes blijft is natuurlijk de kans dat iemand je zo'n lul vindt dat 'ie dat gaat doen nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
badkuip schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:59:
[...]

Bedoel je zelf omzetten in hun format of het door hun laten doen?
Je zou beiden kunnen bedoelen...
Ik stuur hem altijd in PDF. Als ze willen, gaan ze zelf maar knippen/plakken naar hun eigen formaat. Op de vraag: heb je hem ook in Word-formaat? is het antwoord nee (@Hydra ook in ODF formaat zeker...).

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 03-02-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 15:06
Hydra schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Daar moet je dus serieus mee oppassen. Je kan dan zomaar een smaad/laster claim aan de broek krijgen. Het is nogal een grijs gebied maar als iemand 'slecht' was, kan je beter aangeven geen inhoudelijke feedback te willen geven. Dan is de boodschap ook duidelijk.

Hier zijn rechtzaken over gevoerd.
Precies

Het enige dat je met een "slechte" referentie kan moet doen is: "Ik bevestig dat Cees Codeermeneer van Januari 2021 tot Januari 2022 in mijn team werkzaam was en dat ik direct leiding aan hen gaf." Geen waardeoordelen.

Het feit dat je geen positieve uitlatingen kan/wil doen, moet al genoeg zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 03-02-2023 16:23 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 11:18

kevinr1

Dude?

Ik wil binnenkort ook beginnen aan ZZP'en :)
Mensen adviseren mij om 'een goede accountant' te hebben.

Maar hoe vind ik dan een 'goede' accountant, en hoe weet ik of ik of een accountant 'goed is?
Iemand ervaringen? Ik woon zelf in Amsterdam.

Life is meant to be experienced

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Waardeoordeel <> mening
"Dit land wordt geleid door gemuteerde hagedissen" <> "ik heb moeite met het gevoerde politieke beleid"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
kevinr1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:21:

Maar hoe vind ik dan een 'goede' accountant, en hoe weet ik of ik of een accountant 'goed is?
Leg je oor te luister bij mensen om je heen (dus ook hier, dus dat is stap 1)
Kijk hoe lang een accountantskantoor bestaat. De slechte zijn al rap weg, de goede bestaan na 20 jaar nog wel.
Verder is google je vriend. En je intuïtie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 15:06
Ter illustratie, toen ik bijna twee jaar geleden iemand zocht vroeg ik binnen mijn netwerk naar meningen, maar uiteindelijk ben ik gegaan voor eentje hier in de buurt. Gewoon via Google gevonden en wat Ronald zegt: kijk hoe lang ze al bestaan en ga vooral eerst een praatje maken.

Degeen die ik inhuur is niet goedkoop (vergeleken met anderen), maar heeft mij vanaf dag 1, al in het kennismakingsgesprek super geholpen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik ben 16 jaar geleden begonnen bij een klein accountantskantoor in een nabij gelegen dorp (pardon, Hattem is een stad). Die werd al snel overgenomen door een ander, groter kantoor in de buurt. Even geleden werd die weer overgenomen door een regionaal kantoor (Oost-Nederland) en nu staat er weer een fusie op hun website. De dienst is prima, maar als ZZP-er sneeuw ik daar wat onder en voel ik me niet meer zo op mijn plek; de klik met het bedrijf verwaterd. Bovendien nemen de tarieven jaarlijks toe en zijn me nu te hoog geworden.
Nu heb ik besloten het zelf te gaan doen via DigiBTW. Zo moeilijk is het niet maar ik heb wel veel geleerd in die 16 jaar van mijn accountant.

Wat voor mij een goede accountant is, is een accountant die me vertelt wat hij doet, waarom hij het doet, transparant is en zeker niet schimmig. Eentje die eerlijk zegt wat wel en niet kan; "kan eigenlijk niet maar we doen het toch" is voor mij een no-go. Bedenk: JOUW handtekening gaat onder de aangifte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 11:18

kevinr1

Dude?

Liegebeest schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:28:

Degeen die ik inhuur is niet goedkoop (vergeleken met anderen), maar heeft mij vanaf dag 1, al in het kennismakingsgesprek super geholpen.
Puur uit interesse, waarmee helpt 'ie je dan? Wat voor zaken specifiek.
En stel dat hij je 5x heeft geholpen, dan ken je het riddeltje toch wel, en kan je het zelf oppakken?

En als ik m'n zaken via DigiBTW doe, in hoeverre maakt dat een accountant nog nuttig?
Ik ben erg nieuwsgierig :)

[ Voor 11% gewijzigd door kevinr1 op 03-02-2023 16:55 ]

Life is meant to be experienced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Begin met een opdracht. Een eventuele boekhouder vinden stelt niet zoveel voor. Je BTW aangifte kan je prima zelf doen, via bijvoorbeeld MoneyMonk. Een boekhouder is niet iets waar je je nu druk over hoeft te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Nee, Google Docs CV template :) Ik kan 'em prima als Word doc geven, maar dat wil ik gewoon niet. Te vaak meegemaakt dat ze op z'n minst de layout verkloten.

Heb wel eens een ZZPer op interview gehad die echt een enorm lelijk CV had. Maar omdat het logo van de recruiter erboven stond, heb ik 'em voor het interview gevraagd ook zelf even z'n CV mee te nemen. En die was dus wel goed. Die ZZPer was ook flink pissig.

Je komt vaak via een recruiter al in een grote bak CVs terecht, en daar kan je gewoon op afgewezen worden.

[ Voor 36% gewijzigd door Hydra op 03-02-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Afas schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:25:
[...]

Ik heb me voor een aantal grotere portals voor de overheid ingeschreven dus dat kan ik zelf doen. Makkelijkste 10 euro per uur die je uit spaart ;)
Zijn er meer portals dan dan alleen de politie? Ik zit nu via headfirst/between nav deze site, maar als he took zonder kan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
kevinr1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:54:
[...]

Puur uit interesse, waarmee helpt 'ie je dan? Wat voor zaken specifiek.
En stel dat hij je 5x heeft geholpen, dan ken je het riddeltje toch wel, en kan je het zelf oppakken?

En als ik m'n zaken via DigiBTW doe, in hoeverre maakt dat een accountant nog nuttig?
Als ik t me goed herinner meen ik dat @Liegebeest eerder een BV heeft overgenomen (met prijzige auto met financial lease), dan kan ik me goed voorstellen dat een accountant zeker nuttig kan zijn :Y

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 03-02-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
filipy23 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:33:
Zijn er meer portals dan dan alleen de politie? Ik zit nu via headfirst/between nav deze site, maar als he took zonder kan…
Headfirst, Magnit zijn een paar verzamelportals. NS heeft ook een portal geloof ik. Je hebt ook nog sites als bijvoorbeeld freelancedev.nl maar mijn ervaring is, dat ze vooral die portals scrapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
UWV heeft ook een eigen portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong

Vanwaar een accountant? De administratie van een eenpitter is zelden zo ingewikkeld dat je niet genoeg hebt aan de boekhouder die ook de lokale bloemenstal als klant heeft. Je stuurt +/- 12 facteren per jaar en boekt af en toe een bonnetje in van een Apple watch. :P Ik durf wel te stellen dat je de administratie volledig zelf kan doen en alleen iemand er bij nodig hebt om te controleren of je geen beginnersfouten maakt en up to date bent met veranderende regelegeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kevinr1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:54:
[...]
DigiBTW bied ook de service dat je enkel bonnetjes hoeft in te dienen. Persoonlijk vond ik het wel aan de prijs maar voor een starter is je administratie dan een zorg minder. Even afkijken en daarna kan je het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-06 12:34
jadjong schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:26:
[...]

Vanwaar een accountant? De administratie van een eenpitter is zelden zo ingewikkeld dat je niet genoeg hebt aan de boekhouder die ook de lokale bloemenstal als klant heeft. Je stuurt +/- 12 facteren per jaar en boekt af en toe een bonnetje in van een Apple watch. :P Ik durf wel te stellen dat je de administratie volledig zelf kan doen en alleen iemand er bij nodig hebt om te controleren of je geen beginnersfouten maakt en up to date bent met veranderende regelegeving.
Mee eens, ik doe ook alles zelf. Het is vrij simpel, maar heeft me toch best wat tijd en energie gekost om te snappen. Iemand die je op weg kan helpen is wel handig. Jaarlijkse inkomstenbelasting is doorgaans ook eenvoudig maar kan lastiger zijn afhankelijk van je situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
filipy23 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:33:
[...]

Ik zit in een andere branche dus heb niets te zoeken bij partijen als het uwv en de politie. Provincies en gemeentes hebben ook meerdere marktplaatsen. Flextender is een vrij grote broker voor midden Nederland en zo zijn er voor een aantal andere regio's ook portals.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:09
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:48:
[...]

Niet bang voor. Laster en smaad zijn toch echt in een andere toonsoort.
Ik ben verder een leek, maar los van je toonhoogte, hoe kan een negatieve reactie bij een referentie ooit smaad of laster zijn? Je wordt gevraagd naar je mening in een besloten gesprek, het is niet zo dat je een advertentie zet met de mededeling dat Henk een klootviool is.

Smaad en laster gaan over iemand in het openbaar zwart maken. Dat is iets heel anders, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-06 18:32
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:41:
Ik ben 16 jaar geleden begonnen bij een klein accountantskantoor in een nabij gelegen dorp (pardon, Hattem is een stad).
Tis toch wat, Hattem een stad en Apeldoorn een dorp :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 16:28
tony-stark schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:48:
[...]

Mee eens, ik doe ook alles zelf. Het is vrij simpel, maar heeft me toch best wat tijd en energie gekost om te snappen. Iemand die je op weg kan helpen is wel handig. Jaarlijkse inkomstenbelasting is doorgaans ook eenvoudig maar kan lastiger zijn afhankelijk van je situatie.
Ik heb zelf alles zelf gedaan totdat ik overstapte naar een BV.
Nu merk ik toch dat er (kleine) zaken zijn die ik niet goed op orde had, niks dramatisch.

Dus ik zou inderdaad je administratie zelf doen (Moneybird, Moneymonk, etc) en ééns per jaar door een kantoor laten nakijken. Als je wat grotere investeringen moet doen die niet willekeurig af te schrijven zijn, zou ik ook even met ze bellen. (hoeveel mag je afschrijven, hoe snel, en hoe boek je dat in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-06 20:03
Zijn er hier freelance projectmanagers in de groep? Ben er zelf een en ben benieuwd waar jullie een nieuwe klus scoren. Is er veel vraag?

Ik hoor geluiden dat het aanbod projectmanagers hoog is ten opzichte van de beschikbare rollen, ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:09

Mijn ervaring: ik begon eerst zonder omdat ik ook dacht dat mijn administratie zo eenvoudig is dat ik het zelf zou moeten kunnen. Na een paar maanden besloot ik er toch een boekhouder in de arm te nemen. Het kost zoveel tijd als je zelfs de lulligste dingen op moet zoeken, maar belangrijker voor mij was dat ik steeds met een vaag gevoel van onzekerheid bleef zitten.

Ik kan lezen en op internet staat een hoop tekst, maar ik was toch niet helemaal overtuigd dat ik de juiste dingen gedaan had.

Dus toen ging ik toch op zoek. Voorwaarden voor mij waren: moet om kunnen gaan met het pakket dat ik al heb (Moneybird) en moet inderdaad gericht zijn op leren dat ik het zelf kan. Heb er een gevonden en dat was een van de slimmere besluiten van mijn ZZP-bestaan. Het maakt de boel zoveel eenvoudiger. Ik bleek inderdaad niet altijd het juiste gedaan te hebben.

Verder hanteren ze een strippenkaartmodel, dus je kunt steeds weer besluiten of het nog de moeite is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:48
aaitje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:14:
Zijn er hier freelance projectmanagers in de groep? Ben er zelf een en ben benieuwd waar jullie een nieuwe klus scoren. Is er veel vraag?

Ik hoor geluiden dat het aanbod projectmanagers hoog is ten opzichte van de beschikbare rollen, ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Project management in wat, precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Itar
  • Laatst online: 22:52
Afas schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:49:
[...]
Ik zit in een andere branche dus heb niets te zoeken bij partijen als het uwv en de politie. Provincies en gemeentes hebben ook meerdere marktplaatsen. Flextender is een vrij grote broker voor midden Nederland en zo zijn er voor een aantal andere regio's ook portals.
Kijk vooral eens op inhuurkaart.nl. Staat ook vermeld in de startpost van dit topic. Daar kun je zoeken naar potentiële opdrachtgevers en bovendien vind je daarbij het kanaal van inhuur. Dat kan een eigen inhuurportaal zijn, of gecontracteerde mantelpartijen, .... Op die manier kun je ook zoeken naar de 'kortste route', dus zo min mogelijk schakels in de keten. Toen ik 4 jaar geleden zelf begon als ZZP-er was ik al begonnen met het zoeken naar inhuurkanalen (marktplaatsen, gegunde aanbestedingen) van potentiële klanten. Vrij kort daarna ontdekte ik het bestaan van inhuurkaart.nl. Natuurlijk zijn er meer mogelijke klanten dan op deze site vermeld staan, maar opdrachtgevers uit de overheidswereld en grotere marktpartijen zijn hier vaak te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
aaitje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:14:

Wat is jouw toegevoegde waarde? het aantal projectmanagers is niet belangrijk.
Pagina: 1 ... 378 ... 630 Laatste