Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 20:15
Orangelights23 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:52:
[...]

Project management in wat, precies?
Projectmanagement in IT, het is tenslotte het ICT freelance topic ;)
Meer specifiek, ik heb ervaring in het begeleiden van maatwerk software ontwikkeling, infrastructuur en implementatie van magazijnautomatisering.
Ernemmer schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:42:
[...]

Wat is jouw toegevoegde waarde? het aantal projectmanagers is niet belangrijk.
Ik denk dat in een markt de verhouding tussen vraag en aanbod weldegelijk relevant is, als is het maar dat je wellicht beter je best moet doen je toegevoegde waarde te onderscheiden van de concurrentie als het aanbod hoog is. Dus ik ben benieuwd wat je redenering is dat het aantal projectmanagers niet belangrijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
aaitje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Meer specifiek, ik heb ervaring in het begeleiden van maatwerk software ontwikkeling, infrastructuur en implementatie van magazijnautomatisering.

[...]

Ik denk dat in een markt de verhouding tussen vraag en aanbod weldegelijk relevant is, als is het maar dat je wellicht beter je best moet doen je toegevoegde waarde te onderscheiden van de concurrentie als het aanbod hoog is. Dus ik ben benieuwd wat je redenering is dat het aantal projectmanagers niet belangrijk is?
Als ik iemand inhuur doe ik dat om zijn kwaliteiten en zijn portfolio en niet om hoeveel andere kandidaten er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:03
aaitje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:18:

Joh ;)

Er zijn tientallen soorten projecten, van overheidsimplementaties tot aan uitvoer van security road maps. Ik heb zelf een paar jaar security projecten gedraaid bijvoorbeeld.

Hoe dan ook, hoe is je eigen netwerk? Welke kanalen gebruik je nu? Ik zie veel bedrijven juist afstappen van 1 projectleider, maar autonomie teruggeven aan een team, of bijvoorbeeld een product owner of scrum master. Hoe zit je in die hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 20:15
Orangelights23 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:30:
[...]
Hoe dan ook, hoe is je eigen netwerk? Welke kanalen gebruik je nu? Ik zie veel bedrijven juist afstappen van 1 projectleider, maar autonomie teruggeven aan een team, of bijvoorbeeld een product owner of scrum master. Hoe zit je in die hoek?
Precies dat hoorde ik dus ook van een recruiter, dat bedrijven richting product owners bewegen. Ik heb ook ervaring en certificering als scrum master, product owner lijkt me ook wel wat maar heb ik geen ervaring in.

Kanalen die ik nu gebruik is voornamelijk via recruiters, maar op een enkele uitzondering na word ik daar nog niet heel blij van. Merk ook dat interim klussen voornamelijk last-minute opdrachten zijn om iemand te vervangen oid.
In mijn eigen netwerk zie ik weinig vraag naar projectmanagers en een groot deel van mijn netwerk van afgelopen 7 jaar heb ik via mijn vorige werkgever en daar moet ik een beetje mee oppassen (relatiebeding).

Ik ben ook voor mezelf aan het oriënteren ben wat ik de leukste soort klussen vind om te doen. Dan ben ik toch wel beter in een project opzetten, structuur maken, doorgronden van de materie, risico's en afhankelijkheden in kaart brengen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
aaitje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:14:
Ik hoor geluiden dat het aanbod projectmanagers hoog is ten opzichte van de beschikbare rollen, ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Projectmanager is uberhaupt een uitstervende rol binnen software ontwikkeling. De meeste projectmanagers scholen zich om naar bijvoorbeeld scrum master of product owner.

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hydra schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:13:
[...]

Projectmanager is uberhaupt een uitstervende rol binnen software ontwikkeling. De meeste projectmanagers scholen zich om naar bijvoorbeeld scrum master of product owner.
Een scrum master is toch gewoon een projectmanager die volgens scrum werkt..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Nog even over boekhoudprogrammas,

Sinds ik over ben naar BV is moneymonk een stuk minder handig gebleken.

- Geen automatische bankkoppeling meer. Dus handmatig mt40 bestanden exporteren en importeren

- geen automatische btw aangifte meer. Dus inloggen (geen digid maar betaalde inlog met eHerkenning!) En getallen overkloppen.

En dat kost dus 75 euro per keer (= per kwartaal).
Excel klinkt wordt aanlokkelijker...of zijn er apps die dit wel kunnen?

[ Voor 6% gewijzigd door indexample op 04-02-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:50
indexample schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:33:
Nog even over boekhoudprogrammas,

Sinds ik over ben naar BV is moneymonk een stuk minder handig gebleken.

- Geen automatische bankkoppeling meer. Dus handmatig mt40 bestanden exporteren en importeren

- geen automatische btw aangifte meer. Dus inloggen (geen digid maar betaalde inlog met eHerkenning!) En getallen overkloppen.

En dat kost dus 75 euro per keer (= per kwartaal).
Raar, ik heb twee bv’s en gebruik Moneymonk en kan wel alles wat jij niet meer kan…

PSN: PcDCch

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:55:
Een scrum master is toch gewoon een projectmanager die volgens scrum werkt..?
Euh, nee? De 'product owner' zit kwa verantwoordelijkheden veel dichter bij een PM. SM heeft als rol heel weinig met projectmanagement te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:43
indexample schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:33:
Nog even over boekhoudprogrammas, [..]
Ik kan me bijna niet voorstellen dat al die dingen kapot zijn gegaan door je overstap, is er geen authorisatie op je bankrekening verlopen icm je veranderde btw-nummer?

Dat gezegd doe ik m'n administratie met Moneybird, dat gaat ook wel aardig. Het is een beetje jammer dat elke BV z'n eigen volledig losse administratie blijft maar alles functioneert wel prima, de juiste categorieën staan er ook (rekening courant e.d.) dus dat helpt. Als je nog iemand weet te vinden die je uitnodigt heb je 'n extra maand gratis om het uit te proberen met het meest uitgebreide abonnement. Let er wel op dat bij Moneybird je BTW-aangifte pas door ze verstuurd kan worden nadat je je adres hebt geverifieerd dmv een kaart via de post - geen last minute oplossing aan het eind van het kwartaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:43
Leftblank schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:14:
[...]

Let er wel op dat bij Moneybird je BTW-aangifte pas door ze verstuurd kan worden nadat je je adres hebt geverifieerd dmv een kaart via de post - geen last minute oplossing aan het eind van het kwartaal dus.
Dit geldt dan neem ik aan alleen voor de BV vorm binnen Moneybird?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Hydra schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:04:
[...]

Euh, nee? De 'product owner' zit kwa verantwoordelijkheden veel dichter bij een PM. SM heeft als rol heel weinig met projectmanagement te maken.
Helaas associëren mensen de SCRUM methodologie met datgene wat veel bedrijven fout implementer wat ze dan SCRUM noemen. Ouderwetse functies opnieuw labelen met SCRUM/Agile functies. Om vervolgens te zeggen dat het allemaal niet werkt.

Maar goed, hetzelfde heb ik ook met ontwikkelaars die steevast beweren dat TDD niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
Mozart schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:36:
[...]

Raar, ik heb twee bv’s en gebruik Moneymonk en kan wel alles wat jij niet meer kan…
Sorry had iets relevants vergeten te melden. Bij mij gaat het om een BV (werkmaatschappij) onder een BV (holding).

Jij hebt 2 BVs maar niet in deze structuur denk ik?

[ Voor 10% gewijzigd door indexample op 04-02-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
indexample schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:46:
[...]

Sorry had iets relevants vergeten te melden. Bij mij gaat het om een BV (werkmaatschappij) onder een BV (holding).

Jij hebt 2 BVs maar niet in deze structuur denk ik?
Ja, zelfde structuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
d_marf schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:37:
[...]

Dit geldt dan neem ik aan alleen voor de BV vorm binnen Moneybird?
Volgens mij vereisen ze in alle gevallen een adresverificatie voordat die functie beschikbaar komt, ik heb dat bij m'n eenmanszaak ook al eens moeten doen - duurt alleen even 'n paar werkdagen voordat je de kaart ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:40:
Helaas associëren mensen de SCRUM methodologie met datgene wat veel bedrijven fout implementer wat ze dan SCRUM noemen. Ouderwetse functies opnieuw labelen met SCRUM/Agile functies. Om vervolgens te zeggen dat het allemaal niet werkt.
Dat gebeurt helaas extreem vaak. Managers realiseren zich meestal niet dat het belangrijkste onderdeel van agile is, dat je zelf-sturende teams opzet met gemotiveerde teamleden. Een agile sausje over een bestaand team gooien gaat alleen maar averechts werken.
Maar goed, hetzelfde heb ik ook met ontwikkelaars die steevast beweren dat TDD niet werkt.
Tijdje geleden nog behoorlijk moeite moeten doen niet uit m'n plaat te gaan toen een developer de 'tests' maar naar een andere story had verplaatst zodat de story 'af' was. En de 'tests' story ging naar de backlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hydra schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:40:
[...]

Dat gebeurt helaas extreem vaak. Managers realiseren zich meestal niet dat het belangrijkste onderdeel van agile is, dat je zelf-sturende teams opzet met gemotiveerde teamleden. Een agile sausje over een bestaand team gooien gaat alleen maar averechts werken.

[...]

Tijdje geleden nog behoorlijk moeite moeten doen niet uit m'n plaat te gaan toen een developer de 'tests' maar naar een andere story had verplaatst zodat de story 'af' was. En de 'tests' story ging naar de backlog.
Hah herkenbaar. Of dat aan het eind van de sprint de story toch gedemo’ed wordt want er hoeven alleen nog maar testen bij geschreven te worden.
Om vervolgens verbaasd te zijn waarom ik dan weer basale zaken als SOLID principles er zo uit vis en aangeef dat dit te voorkomen is door van te voren na te denken over je code. De PR zit vervolgens weer de hele sprint in review.
Maar TDD zou “onmogelijk” zijn want je moet toch het grote plaatje eerst weten kreeg ik te horen. En is men 3 weken bezig aan een story waar geen status update voor mogelijk is omdat ze geen idee hebben hoe ver ze zijn.
Dit zijn dan seniors waar ik mee werk :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:18:
Ik vind 'seniors' van mijn leeftijd (42) vaak het lastigst om mee te werken. Ze doen het al 'heel lang' maar hebben vaak al 20 jaar niks nieuws geleerd, en geen enkele interesse nieuwe dingen te leren. Als je dan probeert dit wel te doen, gaan ze vaak vol in de aanval. Daarbij zijn in de Java space veel van deze mensen begonnen in de DotCom bubble tijd toen iedereen met een hartslag een developer baan aangeboden kreeg.

Veel van deze mensen hebben zich ook nog vaak in 'architect' posities gemanoeuvreerd. En dan 'regels' opleggen aan development teams die, als ze al geen onzin zijn, al 10 jaar niet meer gelden. Enterprise architecten die dev teams gaan vertellen dat Kotlin geen optie is, en we echt max Java 11 ondersteunen enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:50
Met enig nuanceren zou ik zeggen dat ik iemand ben waarvoor TDD niet werkt. Ik schrijf toch altijd eerst de implementatie en dan een pas de test(s) en dan volgt mogelijk nog wat refactoren. Het omdraaien van die volgorde gaat gewoon niet goed in m'n hoofd.
Pair programmen is ook zoiets dat niet aan mij besteed is. Voor een uurtje of zo, sure, om een probleem te onderzoeken of iemand op weg te helpen. Niet om een volledige story te implementeren, brrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 16:42
Ik zie TDD meer als een concept over dat je steeds in je achterhoofd houd dat je je implementatie zo schrijft dat het testbaar is.

Haha tot zover de open deuren ;) Maar, iets serieuzer. Het zijn van die concepten die je in je achterhoofd hebt als je je implementatie aan het tikken bent. Uiteindelijk kan je aan ieder stukje werk van concept tot oplevering wel een kreet hangen die lekker catchy is.

Het moeilijkste blijft simpele code schrijven. (of generieke... XD)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hydra schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:39:
[...]

Ik vind 'seniors' van mijn leeftijd (42) vaak het lastigst om mee te werken. Ze doen het al 'heel lang' maar hebben vaak al 20 jaar niks nieuws geleerd, en geen enkele interesse nieuwe dingen te leren. Als je dan probeert dit wel te doen, gaan ze vaak vol in de aanval. Daarbij zijn in de Java space veel van deze mensen begonnen in de DotCom bubble tijd toen iedereen met een hartslag een developer baan aangeboden kreeg.

Veel van deze mensen hebben zich ook nog vaak in 'architect' posities gemanoeuvreerd. En dan 'regels' opleggen aan development teams die, als ze al geen onzin zijn, al 10 jaar niet meer gelden. Enterprise architecten die dev teams gaan vertellen dat Kotlin geen optie is, en we echt max Java 11 ondersteunen enzo.
Heb vaak genoeg gehoord of ik ze na 20 jaar nog moet leren programmeren. Exact het voorbeeld die jij beschrijft. Vanuit een andere hoek als Java developer ingerold. En ja helaas worden ze daarna architect.
Kwistnix schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:11:
[...]

Met enig nuanceren zou ik zeggen dat ik iemand ben waarvoor TDD niet werkt. Ik schrijf toch altijd eerst de implementatie en dan een pas de test(s) en dan volgt mogelijk nog wat refactoren. Het omdraaien van die volgorde gaat gewoon niet goed in m'n hoofd.
Pair programmen is ook zoiets dat niet aan mij besteed is. Voor een uurtje of zo, sure, om een probleem te onderzoeken of iemand op weg te helpen. Niet om een volledige story te implementeren, brrr.
TDD is een vaardigheid die geleerd moet worden. Dat leer je niet door alleen de theorie te kennen. Ook ik heb dat pas na een jaar of 7 onder de knie.

Als je daar eenmaal goed in bent dan schrijf je ook betere leesbare code.
Dan kan het wel eens zijn dat je de implementatie eerst schrijft. Maar doordat het zo ingehamerd is schrijf je ook kleinere stukken code die niet door elkaar geweven is. Of je maakt eerst een kleine PoC en vervolgens maak je het daarna netjes.

Wat ik vaak zie is dat sommige mensen zich in de nesten werken bij het maken van de implementatie om vervolgens achter hun oren krabben hoe ze moeten testen. Vaak gehoord argument is “ja maar dit object is lastig te testen”.

Pair programming moet je maar van houden. Heeft voor de rest niets met TDD te maken. Ik vind het wel eens handig om samen met iemand te kijken naar een probleem maar dat hoeft ook niet de hele dag.
Ik merk dan dat ik zomaar 4 uur achter elkaar op mijn reet zit en vermoeid raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
com2,1ghz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:17:

TDD is een vaardigheid die geleerd moet worden. Dat leer je niet door alleen de theorie te kennen. Ook ik heb dat pas na een jaar of 7 onder de knie.

Als je daar eenmaal goed in bent dan schrijf je ook betere leesbare code.
Dan kan het wel eens zijn dat je de implementatie eerst schrijft. Maar doordat het zo ingehamerd is schrijf je ook kleinere stukken code die niet door elkaar geweven is. Of je maakt eerst een kleine PoC en vervolgens maak je het daarna netjes.

Wat ik vaak zie is dat sommige mensen zich in de nesten werken bij het maken van de implementatie om vervolgens achter hun oren krabben hoe ze moeten testen. Vaak gehoord argument is “ja maar dit object is lastig te testen”.
Het is vast mogelijk om jezelf in het stramien van TDD te dwingen, maar ik vind de toegevoegde waarde er niet naar. Het lukt mij ook prima om testbare code op voorhand te schrijven. Als je een beetje oog hebt op de SOLID principes en werkt met een DI framework, dan ga je niet heel snel heel scheef, althans dat is mijn ervaring. En als het dan toch niet testbaar genoeg is kan je altijd nog wat refactoren. Voor mij hoeft dat dogmatische niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:05
Voordeel van tdd vind ik dat het niet alleen voor je huidige story is maar ook voor stories in de toekomst. Je weet dat je vorige stories uit het verleden ook nog werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kwistnix
Marc3l schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:25:
Voordeel van tdd vind ik dat het niet alleen voor je huidige story is maar ook voor stories in de toekomst. Je weet dat je vorige stories uit het verleden ook nog werken.
Een solide testset is onontbeerlijk wat mij betreft, maar daar is TDD niet voorwaardelijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:05
Kwistnix schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:28:
[...]

Een solide testset is onontbeerlijk wat mij betreft, maar daar is TDD niet voorwaardelijk voor.
Ah, ging ervanuit dat je helemaal geen testen schreef. My bad.

100% tdd doe ik ook niet. Soms wil ik eerst wat testen / kleine poc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:41
kevinr1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:54:
[...]

Puur uit interesse, waarmee helpt 'ie je dan? Wat voor zaken specifiek.
En stel dat hij je 5x heeft geholpen, dan ken je het riddeltje toch wel, en kan je het zelf oppakken?
Goede punten hoor. En je hebt gelijk, het is niet alsof het magie is wat hun bedrijf voor me doet.

Noem het "ontzorgen". :o

Ik hoef er verdomd weinig van te snappen en de dingen waar ik wel iets van moet weten leggen ze me vol geduld uit en nemen ze de tijd voor. Voor de rest heb ik het prettige gevoel dat ik in goede handen ben.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
ybos schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:34:
[...]

Als ik t me goed herinner meen ik dat @Liegebeest eerder een BV heeft overgenomen (met prijzige auto met financial lease), dan kan ik me goed voorstellen dat een accountant zeker nuttig kan zijn :Y
Dat speelde zeer zeker een rol, ja! Goed onthouden! O+

Met de overname is nog best wat spul achteraf wat zij voor mij uitdokteren met de accountant van de vorige eigenaar. Ik heb er nagenoeg geen omkijken naar.

[ Voor 17% gewijzigd door Liegebeest op 05-02-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
com2,1ghz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:18:
[...]

Hah herkenbaar. Of dat aan het eind van de sprint de story toch gedemo’ed wordt want er hoeven alleen nog maar testen bij geschreven te worden.
Om vervolgens verbaasd te zijn waarom ik dan weer basale zaken als SOLID principles er zo uit vis en aangeef dat dit te voorkomen is door van te voren na te denken over je code. De PR zit vervolgens weer de hele sprint in review.
Maar TDD zou “onmogelijk” zijn want je moet toch het grote plaatje eerst weten kreeg ik te horen. En is men 3 weken bezig aan een story waar geen status update voor mogelijk is omdat ze geen idee hebben hoe ver ze zijn.
Even los van het feit dat er dingen fout zijn maar waarom zou een story niet gedemo'ed mogen worden in de situatie die je schetst? Het hele idee van scrum/agile is de snelle feedback loop, dus als jij enigsinds iets hebt wat je aan de users/stakeholders kunt laten zien zodat je feedback kan krijgen is dat een winst. De andere punten snap ik hoor.

Ik ben zelf van mening dat van alle methodieken (of je nou over TDD, SCRUM of iets anders praat) dat puristen net zo grote oogkleppen op hebben als de velle tegenstanders. Niet alles werkt in elke situatie en in bijvooreeld scrum is dat niet altijd de juiste manier om een organisatie Agile te krijgen. Bij TDD bijvoorbeeld zie je dat puristen echt heel veel tijd besteden aan TDD maar echt bijna 0 tijd aan E2E testen (terwijl die in mijn ogen nog veel waardevoller zijn).

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Rutix schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:44:
[...]

Even los van het feit dat er dingen fout zijn maar waarom zou een story niet gedemo'ed mogen worden in de situatie die je schetst? Het hele idee van scrum/agile is de snelle feedback loop, dus als jij enigsinds iets hebt wat je aan de users/stakeholders kunt laten zien zodat je feedback kan krijgen is dat een winst. De andere punten snap ik hoor.

Ik ben zelf van mening dat van alle methodieken (of je nou over TDD, SCRUM of iets anders praat) dat puristen net zo grote oogkleppen op hebben als de velle tegenstanders. Niet alles werkt in elke situatie en in bijvooreeld scrum is dat niet altijd de juiste manier om een organisatie Agile te krijgen. Bij TDD bijvoorbeeld zie je dat puristen echt heel veel tijd besteden aan TDD maar echt bijna 0 tijd aan E2E testen (terwijl die in mijn ogen nog veel waardevoller zijn).
Omdat het niet op productie staat. Het idee van agile is incrementeel werkende functionaliteit opleveren. Niet functionaliteit wat niet af is.

Er is niets puristisch aan TDD. Dat hoort gewoon bij de basics als je kwalitatief software wilt leveren. E2E testing en integration testing hoort daar ook bij. Je opmerking gaat wel richting het uiterste. Zo zwart wit is het niet.

Tuurlijk hoef je niet alles dicht te timmeren in processen, maar het is wel heel gemakkelijk om te zeggen dat "puristen" oogkleppen op hebben. De methodiek is zo ontwikkeld om ons werk makkelijker te maken.
Anders zitten we weer met managers die om de haverklap bellen en vragen of je even een wijziging kan doen en vragen wanneer het af is. Krijgt iedereen weer een hoekje met hun eigen projectjes. Gaat diegene een keer op vakantie en staat de boel stil. Meetingen die uitlopen.

Ik werk nu aan applicaties waarvan een aantal 0% coverage hebben en een paar rond de 40% zaten. En dat waren "tests" zonder asserts. Ik vroeg aan de gene die het had opgezet om een verklaring. "Ja het draait al een paar maanden op productie en manueel test ik het zo nu en dan" :X Je kan al raden wat mijn review commentaar wordt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:21
Goede testset is essentieel voor kwalitatief goede software. Een snelle feedback loop is nog essentiëler en crucialer. Voor beide is TDD geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
[...]

Ooit op een project gezeten met Cap waar een harde deadline was vastgesteld want op die datum moest het oude systeem echt uit en het nieuwe systeem live.
Hele gedetailleerde watervalplanning in Excel door die PM gemaakt, maar we werkten echt Agile hoor want we hadden een Jira board en deden standups 8)7
Het Jira board was gewoon een 1 op 1 kopie van die week in de planning. Super agile :')
En zoals gewoonlijk liep het vroeg of laat gigantisch uit de pas want zo perfect als die planning is de echte wereld natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:17
Caelorum schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:30:
Goede testset is essentieel voor kwalitatief goede software. Een snelle feedback loop is nog essentiëler en crucialer. Voor beide is TDD geen vereiste.
De moeilijkheid van zo'n uitspraak is natuurlijk dat je opeens na moet gaan denken over wat "goed" is. En dat in elke situatie opnieuw. Dat kost maar tijd en is inefficient. Je kunt veel beter blind een of ander dogma volgen. :9

Ik heb een flashback naar een vergadering lang geleden. Er was iets misgegaan, er werd nagedacht over nieuwe procedures om het in te toekomst te voorkomen. Maar er was helemaal niets mis met de bestaande procedures, het probleem was mensen gewoon niet nagedacht hadden. Dus ik zei: er hoeft niets te veranderen, je moet gewoon je werk goed doen.

Dit opende een kloof van onbegrip die ik het half uur daarna niet meer gedicht kreeg. Sommige mensen zijn zelf computers in hun werk. Ze volgen regels en meer niet. Of die regels van het bedrijf zelf zijn, of van een of andere hype maakt niet uit. In hun ogen hadden ze goed werk geleverd, als de uitkomst niet goed was moesten er gewoon wat meer regels en procedures bedacht worden en dan zou het voortaan altijd goed gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
wuppie007 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:35:
Ik zie TDD meer als een concept over dat je steeds in je achterhoofd houd dat je je implementatie zo schrijft dat het testbaar is.
Eerst je test definieren met de inputs en de outputs voordat je de implementatie maakt, zorgt niet alleen voor testbare code, maar helpt je ook voor jezelf het 'probleem' duidelijk te maken. De laatste D staat wat mij betreft meer voor 'Design' dan 'Development'.

Dus nee, wat jij beschrijft is echt hetzelfde niet en je slaat de plank wel een beetje mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Kwistnix schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:36:
Het is vast mogelijk om jezelf in het stramien van TDD te dwingen, maar ik vind de toegevoegde waarde er niet naar. Het lukt mij ook prima om testbare code op voorhand te schrijven.
Dat is niet het enige doel. Testbare code is een deel van de output. Het helpt je ook vooraf het probleem duidelijk te definieren.

Dat stukje is voor veel simpele code die je op automatische piloot schrijft niet erg nuttig, maar dan heb je nog steeds het voordeel dat je doorhebt dat een stuk lastig te testen is, voordat je de code schrijft.

M.i. is een nadeel van 'puur' TDD dat het voor statically typed talen als Java te extreem is. Ik zit er kwa aanpak zelf een beetje tussenin en schrijf eerst een soort van 'skelet' voordat ik m'n testcases definieer. Omdat je anders testcode hebt die niet compiled en je dus uberhaupt geen red-green-refactor cycle hebt.

Ik probeer je dus zeker geen puristische aanpak aan te praten. Maar het doel van TDD is niet primair testbare code :) Het is een tool om je efficienter te maken in het oplossen van problemen, en hoge testcoverage is een bijvangst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Caelorum schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:30:
Voor wat jij noemt zijn tests ook geen vereiste maar toch zijn we het er met z'n allen over eens dat tests and sich een goed idee zijn. ;)

Ik denk ook niet dat @com2,1ghz zegt dat TDD een harde vereiste is. Maar als je het er toch al over eens bent dat tests heel belangrijk zijn, is het alleen maar een kwestie van de volgorde waarin je werkt gedeeltelijk omdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Rutix schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:44:
Nouja, het is natuurlijk gewoon niet 'af'. En ik ken wel situaties waarbij de sprint demo niet op de laatste dag van de sprint was, en dat er nog wat losse eindjes afgerond moesten worden daarna. Dat is an sich geen issue. Het probleem is vaak in zulke situaties dat het werk als 'af' wordt gezien en er uberhaupt vrijwel geen tests meer geschreven worden. En dat is meestal waar zulke projecten hard af beginnen te glijden.
Ik ben zelf van mening dat van alle methodieken (of je nou over TDD, SCRUM of iets anders praat) dat puristen net zo grote oogkleppen op hebben als de velle tegenstanders.
Ik vind dit een erg zwart-witte redenatie. Ik zie @com2,1ghz vooral een stukje vertellen over een project waar zaken hard misgingen. Iemand die een anekdote deelt waar zaken duidelijk misliepen meteen een purist noemen gaat wel erg ver.

Komt nog eens bij dat ik zelf vrij allergisch ben voor developers die mensen die proberen zaken te verbeteren meteen een 'purist' gaan noemen. Ik weet wel dat je het zo niet bedoelt hoor. Maar het ging hier over een vrij extreme case (waarbij stories als 'af' werden gezien terwijl er nog geen test geschreven was), niet over developers die gewoon goede software schrijven.

Zoals ik al zei; ik gebruik zelf een TDD-ish approach die ik ook graag deel met m'n teamgenoten. Maar als deze het anders aanpakken en toch tot hetzelfde resultaat komen; helemaal prima. Ik verwacht dat ze iets inefficienter werken, maar dat ze het werk leuk vinden en dus gemotiveerd zijn, vind ik belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
apart, want ik krijg deze melding bij het aanmaken van een bankkoppeling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NP0RTkDlNUAhR0h_VePOefL8Sl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l3StLwfynFZcGbLmJ4Btgak7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
JEightyFive schreef op maandag 6 februari 2023 @ 07:26:
Hele gedetailleerde watervalplanning in Excel door die PM gemaakt, maar we werkten echt Agile hoor want we hadden een Jira board en deden standups 8)7
Waar ik echt uit m'n plaat over kan gaan is hoe dergelijke planningen tot stand komen. Heb vaak gezien dat een dergelijke PM niet tevreden is met een bandbreedte antwoord (best case 2 maanden, worst case 6) en dus rond gaat shoppen voor een "developer die wel gewoon duidelijke antwoorden kan geven" en dan uiteindelijk uitkomt bij een of andere *peep* die gewoon 1 maand roept. En natuurlijk is het dan 'de schuld' van 'de developers' als blijkt dat het toch echt ergens rond de 4 maanden uit gaat komen.

Heb volgens mij projectmanagement-PTSS want ik voel m'n irritatie opborrelen als ik hier aan terugdenk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
indexample schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:36:
[...]

apart, want ik krijg deze melding bij het aanmaken van een bankkoppeling

[Afbeelding]
Bijzonder, ik heb deze constructie al meer dan een jaar actief. Zal wel een aangescherpte regel zijn dan. Als mijn koppeling verloopt ga ik hier misschien ook wel tegenaan lopen dan, hopelijk niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:15:
Ik werk nu aan applicaties waarvan een aantal 0% coverage hebben en een paar rond de 40% zaten. En dat waren "tests" zonder asserts. Ik vroeg aan de gene die het had opgezet om een verklaring. "Ja het draait al een paar maanden op productie en manueel test ik het zo nu en dan" :X Je kan al raden wat mijn review commentaar wordt.
M'n vorige klant (ben nu 'werkloos' :)) had nota bene een 'framework' dat door veel klantprojecten werd gebruikt met een testcoverage van onder de 10%. Ik heb zelf aangegeven dat ik dat spul absoluut uberhaupt niet aan ging raken. Maar daar gingen ook continue dingen fout, en dan pas in productie, zware bugs (niet in kunnen loggen bijvoorbeeld) die door de klant gevonden werden.

Nota bene was dit iteratie 2 van het framework. Gelukkig is besloten dat dat misbaksel nu 'end of life' is.

Gelukkig merk ik daar dat de developers zelf de situatie ook onwerkbaar vinden en heb ik voor ik weg ging flink op management in zitten praten dat hun grootste probleem is dat ze waarschijnlijk binnenkort sneller mensen gaan verliezen dan dat ze ze aan kunnen nemen. Dus hopelijk gaat daar het e.e.a. verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Hydra schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:38:
[...]

Waar ik echt uit m'n plaat over kan gaan is hoe dergelijke planningen tot stand komen. Heb vaak gezien dat een dergelijke PM niet tevreden is met een bandbreedte antwoord (best case 2 maanden, worst case 6) en dus rond gaat shoppen voor een "developer die wel gewoon duidelijke antwoorden kan geven" en dan uiteindelijk uitkomt bij een of andere *peep* die gewoon 1 maand roept. En natuurlijk is het dan 'de schuld' van 'de developers' als blijkt dat het toch echt ergens rond de 4 maanden uit gaat komen.

Heb volgens mij projectmanagement-PTSS want ik voel m'n irritatie opborrelen als ik hier aan terugdenk :)
De grap hierbij was dat de klant echt keihard hamerde op die datum wanneer het af moest want dan moest dat systeem écht uit.
Wat die PM dus gedaan heeft is gekeken: wat moet er gebeuren? En in plaats van daarop een inschatting maken, heeft ze die werkzaamheden gewoon passend gemaakt in de planning, ongeacht of het realistisch is. En dan tegen de klant zeggen: ja hoor, dit gaan we redden.
Nu was ik gelukkig "slechts" ondersteunend op dat project maar uiteindelijk mochten de Cap mensen dus lekker 's avonds en in het weekend aan de slag om het maar voor elkaar te boksen.
Na een half jaar moesten er wegens budget keuzes gemaakt worden en moest ik weg. Gek genoeg vond ik dat helemaal geen probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 01:17
Het nadeel wat ik vaak zie met tdd is dat er testen worden gemaakt om het testen en dus vaak alleen maar de happy flow wordt getest.
Ik snap ook dat het process in je hoofd op zoek is naar de oplossing en niet denkt aan testcases. Dit is een zware cognitieve belasting. Dat wil je juist voorkomen, waarom simpele leesbare code ook gewenst is.
Tdd is wat mij betreft dus misschien een manier om van geen tests naar meer testen te gaan, maar als je kwartje gevallen is waarom goede testen belangrijk zijn werk ik liever zonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56
Tja, project managers.. Heb er veel gehad en vele soorten en maten, de 1 is de ander niet, maar de beste PM's waren toch de personen die zich het minst bemoeide met de teams :P
Ik denk dat er nog genoeg vraag is naar project managers, maar het zijn vaak wel de plekken waar ik persoonlijk weg blijf.

Dat zijn vaak de omgevingen waar de PM eigenlijk denkt alles beter te weten, een hele Excel opstelt, zich op allerlei vormen met het team bemoeit en eigenlijk continue in het teams vaarwater zit omdat de PM geen enkele kaas heeft gegeten van enigszins goede software ontwikkelen. Ik ga liever op een plek zitten die product management doet (ipv project management). Niet dat het daar altijd goed gaat, maar de mindset is veelal gericht op autonomie, zelf sturende teams, continuous deployment en de kracht van samenwerken (i.p.v. overrulen). En er is altijd wat, maar als de essentie wel ligt in de waarden van SCRUM, dan vind ik er mijn weg wel.

Mijn eerste opdracht was toen helemaal prachtig, toen zei ik tegen die PM: "gewoon deployen naar PRO, dan kunnen we vast kijken of het überhaupt meedraait". Nou dat was ongehoord, over vloeken in de kerk gesproken :') Dat mocht pas over ruim een jaar naar ACC (laat staan PRO), want dan begon de "echte test"..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
JEightyFive schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:45:
Nu was ik gelukkig "slechts" ondersteunend op dat project maar uiteindelijk mochten de Cap mensen dus lekker 's avonds en in het weekend aan de slag om het maar voor elkaar te boksen.
Ik heb ooit meegewerkt aan het IND Indigo project (bekend van TV) en daar ging het ook zo. Bedrijfje waar ik werkte was onderaannemer van Accenture. Ze hadden 2 keer per week een 'overwerkavond'. Dan at ik aan het eind van de middag gezellig een pizza mee, en ging daarna naar huis. Terwijl de Accenture en Ordina mensen daar dan bleven.

Het was echt volkomen debiel. De hele reden dat het uitliep was falend management van zowel het consortium als van de IND zelf.

Er was ook een gast die er genoeg van had en ontslag genomen heeft (Accenture of Ordina, ff kwijt welke) maar zulke specialistische kennis had van Siebel dat 'ie direct daarna weer als ZZPer ingehuurd is op hetzelfde project. Die at net zoals ik lekker die pizza mee en ging daarna ook gewoon naar huis :D

Ik moest daar aanwezig zijn in Rijswijk (want contracten) maar had vaak niks te doen. Zat dan ondertussen werk voor andere klanten te doen. Heb een periode gehad waar m'n billability rond de 150% uit kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
chielsen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:06:
Het nadeel wat ik vaak zie met tdd is dat er testen worden gemaakt om het testen en dus vaak alleen maar de happy flow wordt getest.
Dat vind ik nogal gezocht, sorry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
ID-College schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:16:
Mijn eerste opdracht was toen helemaal prachtig, toen zei ik tegen die PM: "gewoon deployen naar PRO, dan kunnen we vast kijken of het überhaupt meedraait". Nou dat was ongehoord, over vloeken in de kerk gesproken :') Dat mocht pas over ruim een jaar naar ACC (laat staan PRO), want dan begon de "echte test"..
Ons team had hier bij m'n voorlaatste klant nog 'ruzie' over met een groepje 'architecten'. Wij volgden hun prachtige 'proces' niet voor deploys naar productie. En dat klopte helemaal, want hun proces had enorm veel handmatige stappen die niet aansloten bij onze CI/CD straat. En we waren op dat moment bezig de deployments op productie in te richten, het systeem was ook uberhaupt niet 'in productie'.

Dat is overigens de enige klant die ik zonder problemen zal 'name and shamen' omdat ze echt een compleet rotte bedrijfscultuur hebben die echt van de top af komt druipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 09:40
-

[ Voor 99% gewijzigd door Eliaz op 06-02-2023 12:46 . Reden: knip ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik ben nu in mijn 4e jaar als eenmanszaak aan het werk en continu opdrachten gehad. Ik zit te denken om naar BV structuur over te stappen, omdat ik het zakelijke en prive beter wil scheiden(o.a mijn auto echt zakelijk te maken) en hopelijk wat meer belastingvoordeel kan behalen.

Ik doe nu al mn administratie en aangiften zelf, ik vind het leuk om te doen. Daarnaast weet ik dat het complexer wordt en dat ik wel hulp nodig heb, wat ik ook ga zoeken.

Zijn er meer hier die van eenmanzaak -> BV zijn gegaan en nog gewoon als 1pitter werken? Hoe is dat bevallen? Zou je het nogmaals doen of liever als eenmanszaak blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Hydra schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Ons team had hier bij m'n voorlaatste klant nog 'ruzie' over met een groepje 'architecten'. Wij volgden hun prachtige 'proces' niet voor deploys naar productie. En dat klopte helemaal, want hun proces had enorm veel handmatige stappen die niet aansloten bij onze CI/CD straat. En we waren op dat moment bezig de deployments op productie in te richten, het systeem was ook uberhaupt niet 'in productie'.

Dat is overigens de enige klant die ik zonder problemen zal 'name and shamen' omdat ze echt een compleet rotte bedrijfscultuur hebben die echt van de top af komt druipen.
In zo'n fase qua inrichting kan ik het ergens nog wel plaatsen, dan ben je iig al met de juiste inrichting bezig en is dat ongetwijfeld efficiënter dan tig handmatige stappen structureel uitvoeren :) Ik zeg het soms ook om te challengen hoe goed we überhaupt hadden nagedacht over de uitrol naar PRO. Dat was echt de mindset van: "bouwen, bouwen, bouwen", om er volgens achter te komen dat je überhaupt niet kan uitrollen omdat alles wellicht stuk gaat, en je daar geen rekening mee houdt in je development. Maarja, het systeem was zo'n monolith dat er gegarandeerd ergens iets omvalt op een plek die niemand verwacht..

Ik vind het wel bijzonder hoe dat dan gaat. Zit er een grote vendor, loeihoge tarieven, het stukje bouwen wat ze gevraagd wordt tegen een aardig bedrag, alleen dat stukje code onderhouden. En hoe het straks live moet: dat zien we dan wel weer (wss gewoon uurtje/factuurtje). Die boeren goed met dat soort klanten denk ik, maar mij niet meer gezien :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:10
Kurios schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:43:
Ik ben nu in mijn 4e jaar als eenmanszaak aan het werk en continu opdrachten gehad. Ik zit te denken om naar BV structuur over te stappen, omdat ik het zakelijke en prive beter wil scheiden(o.a mijn auto echt zakelijk te maken) en hopelijk wat meer belastingvoordeel kan behalen.

Ik doe nu al mn administratie en aangiften zelf, ik vind het leuk om te doen. Daarnaast weet ik dat het complexer wordt en dat ik wel hulp nodig heb, wat ik ook ga zoeken.

Zijn er meer hier die van eenmanzaak -> BV zijn gegaan en nog gewoon als 1pitter werken? Hoe is dat bevallen? Zou je het nogmaals doen of liever als eenmanszaak blijven?
Hoezo is het scheiden lastig :? Als je prive en zakelijk een aparte bankrekening hebt is het toch 100% duidelijk gescheiden :?
Belastingvoordeel zal minimaal zijn, is hier al vaker te sprake gekomen, vaak enkele honderden euro's en misschien wel zelfs geen voordeel (vergeet inderdaad de extra kosten van boekhouder niet ivm jaarrekeningen -> vaak holding en werkmaatschappij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
com2,1ghz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:15:
[...]

Omdat het niet op productie staat. Het idee van agile is incrementeel werkende functionaliteit opleveren. Niet functionaliteit wat niet af is.

Er is niets puristisch aan TDD. Dat hoort gewoon bij de basics als je kwalitatief software wilt leveren. E2E testing en integration testing hoort daar ook bij. Je opmerking gaat wel richting het uiterste. Zo zwart wit is het niet.

Tuurlijk hoef je niet alles dicht te timmeren in processen, maar het is wel heel gemakkelijk om te zeggen dat "puristen" oogkleppen op hebben. De methodiek is zo ontwikkeld om ons werk makkelijker te maken.
Anders zitten we weer met managers die om de haverklap bellen en vragen of je even een wijziging kan doen en vragen wanneer het af is. Krijgt iedereen weer een hoekje met hun eigen projectjes. Gaat diegene een keer op vakantie en staat de boel stil. Meetingen die uitlopen.

Bij ons staat "niet af" features ook gewoon op productie :) dus het is maar net wat je verstaat onder productie. Feedback loops zijn gewoon essentieel, ik vind echt pas erachter komen dat je het verkeerde ding aan het maken bent na een poos omdat het nog niet 100% af is een doodzonde. Dus als iets na 2 dag in de sprint al af is, dan ga je toch niet wachten tot de sprint review om het voor het eerst te demo-en? Tuurlijk laat je dingen die echt nog niet af zijn (omdat er nog veel bugs zijn, hij helemaal nog niet werkt etc) niet zien.

Ik vind TDD een methodiek en echt niet "de basic". Een goede test coverage is de basic, of dat door TDD word behaald of door een andere techniek (omdat je meer BDD doet) is maar net wat werkt in de omgeving waarin je zit.

Voor de duidelijkheid, ik vind niemand in dit topic en die aan deze discussie mee doet een purist ;). Het feit dat je al in discussie gaat is al meer dan de puristen die ik bedoel die gewoon zeggen "alles wat je niet op deze manier doet is fout".
Hydra schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:32:
[...]

Nouja, het is natuurlijk gewoon niet 'af'. En ik ken wel situaties waarbij de sprint demo niet op de laatste dag van de sprint was, en dat er nog wat losse eindjes afgerond moesten worden daarna. Dat is an sich geen issue. Het probleem is vaak in zulke situaties dat het werk als 'af' wordt gezien en er uberhaupt vrijwel geen tests meer geschreven worden. En dat is meestal waar zulke projecten hard af beginnen te glijden.
Dat zegt meer iets over hoe de organisatie/project/team ermee om gaat dan iets anders ;).
Hydra schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:32:
[...]

Ik vind dit een erg zwart-witte redenatie. Ik zie @com2,1ghz vooral een stukje vertellen over een project waar zaken hard misgingen. Iemand die een anekdote deelt waar zaken duidelijk misliepen meteen een purist noemen gaat wel erg ver.

Komt nog eens bij dat ik zelf vrij allergisch ben voor developers die mensen die proberen zaken te verbeteren meteen een 'purist' gaan noemen. Ik weet wel dat je het zo niet bedoelt hoor. Maar het ging hier over een vrij extreme case (waarbij stories als 'af' werden gezien terwijl er nog geen test geschreven was), niet over developers die gewoon goede software schrijven.

Zoals ik al zei; ik gebruik zelf een TDD-ish approach die ik ook graag deel met m'n teamgenoten. Maar als deze het anders aanpakken en toch tot hetzelfde resultaat komen; helemaal prima. Ik verwacht dat ze iets inefficienter werken, maar dat ze het werk leuk vinden en dus gemotiveerd zijn, vind ik belangrijker.
Misschien was het niet duidelijk overgekomen maar ik had het over puristen in het algemeen niet in deze topic :). Ik wilde vooral mijn ervaring delen dat ik meerdere puristen hebben meegemaakt die niet de situatie/skill of enige andere variabele meenamen maar of scrum (of andere methodiek) regels door wilde drukken welke gewoon niet werkten in die omgeving.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
Kurios schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:43:
[..] omdat ik het zakelijke en prive beter wil scheiden(o.a mijn auto echt zakelijk te maken) en hopelijk wat meer belastingvoordeel kan behalen. [..]
Wat wil je precies 'echt zakelijk' aan je auto maken? De auto op naam van 'n BV hebben betekent naar mijn idee vooral dat je uit minder verzekeraars kunt kiezen en dat je premie al snel minder gunstig is. Een voordeel van die situatie heb ik zelf nog niet kunnen ontdekken.
Belastingvoordeel snap ik, al is met de verhoging van de VPB en het afschaffen van de doelmatigheidsmarge het voordeel wel beperkter dan voorheen het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Leftblank schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Wat wil je precies 'echt zakelijk' aan je auto maken? De auto op naam van 'n BV hebben betekent naar mijn idee vooral dat je uit minder verzekeraars kunt kiezen en dat je premie al snel minder gunstig is. Een voordeel van die situatie heb ik zelf nog niet kunnen ontdekken.
Belastingvoordeel snap ik, al is met de verhoging van de VPB en het afschaffen van de doelmatigheidsmarge het voordeel wel beperkter dan voorheen het geval was.
Ik heb nu de auto zelf gekocht en als zakelijk aangemerkt. Hiermee kan ik de auto niet meer 'prive' maken. Dit is iets wat ik niet goed wist toen ik de auto kocht. Normaal gesproken is 5 jaar wel genoeg voor een auto, maar ik rij nu zo weinig km-ers (door het vele thuiswerken), dat het echt zonde is om deze straks weg te doen en een andere te kopen.

Zit de auto in de BV, kan je deze wel prive maken door deze aan jezelf te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:06
Qua testen: bij mijn vorige klant had ik erop aangedrongen dat het greenfield project ongeveer volledige coverage had met unit-test + behat-tests (ze vulden elkaar aan voor de coverage).

Bij dat project durfde ik gerust om vrijdag 16:55 op de release knop te duwen en gewoon naar huis te gaan.
30 minuten voor volledige deploy en geen omkijken erna ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ybos schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:51:
[...]

Hoezo is het scheiden lastig :? Als je prive en zakelijk een aparte bankrekening hebt is het toch 100% duidelijk gescheiden :?
Belastingvoordeel zal minimaal zijn, is hier al vaker te sprake gekomen, vaak enkele honderden euro's en misschien wel zelfs geen voordeel (vergeet inderdaad de extra kosten van boekhouder niet ivm jaarrekeningen -> vaak holding en werkmaatschappij).
Eenmanszaak is geen gescheiden juridisch entiteit, dus per definitie is er geen scheiding. Nu ik wat vermogen heb, kan ik dat wel op mijn zakelijke rekening laten staan, voor de belastingdienst is het gewoon vermogen van mij als prive persoon en moet je er bijv gewoon vermogensbelasting over betalen. Zo ook de rest van de bezittingen.

Dus ja je kan je geldstromen wel fysiek scheiden, maar onder aan de streep is het allemaal 1 en hetzelfde als eenmanszaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Rutix schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:57:
Misschien was het niet duidelijk overgekomen maar ik had het over puristen in het algemeen niet in deze topic :). Ik wilde vooral mijn ervaring delen dat ik meerdere puristen hebben meegemaakt die niet de situatie/skill of enige andere variabele meenamen maar of scrum (of andere methodiek) regels door wilde drukken welke gewoon niet werkten in die omgeving.
Helemaal mee eens hoor. Boekjeswijsheid is vaak heel wat anders dan met je voeten in de klei gestaan hebben. Veel mensen horen iets en gaan hard roeptoeteren zonder dat ze er zelf ervaring mee hebben. Bijvoorbeeld roepen dat alles microservices moeten worden omdat dat nu gewoon 'de' manier is. Niet lang geleden hadden we nog een periode waarin alles 'NoSQL' moest worden, want dat was de toekomst. Nog iets korter geleden moest alle "op de blockchain" en in de nabije toekomst gaat, dankzij ChatGPT, AI weer een enorme hype worden. En daar moeten we dan maar weer mee dealen :)

Het doel is om goede code te schrijven op een efficiente manier. Welke tools je daarvoor gebruikt, maakt mij weinig uit. Als mensen interesse hebben te zien hoe ik TDD aanpak; prima. Als ze het liever op hun manier doen; ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ID-College schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:51:
Ik vind het wel bijzonder hoe dat dan gaat. Zit er een grote vendor, loeihoge tarieven, het stukje bouwen wat ze gevraagd wordt tegen een aardig bedrag, alleen dat stukje code onderhouden. En hoe het straks live moet: dat zien we dan wel weer (wss gewoon uurtje/factuurtje). Die boeren goed met dat soort klanten denk ik, maar mij niet meer gezien :+
Ik vermoed dat het voor een deel komt omdat een hoop volk dat weinig van software snapt nu op 'agile' cursussen gestuurd wordt, en alles daar draait om "value". Dat wordt vaak verkeerd begrepen en alles wat niet direct te zien is door een gebruiker, heeft dan geen "value". Onervaren product owners hebben daar vaak last van.

Het blijft vaak lastig uit te leggen aan niet technische mensen die wel over het budget gaan, dat technical debt een term is die zo gekosten is, omdat je er ook echt rente over betaalt. Dit terwijl wij als software engineers al heel slecht zijn in het voorspellen van de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Je hebt recht op allerlei voordelen zoals startersaftrek als je 'ondernemer voor de inkomstenbelasting bent'. De belastingdienst heeft daar weer allemaal eisen voor. Bijvoorbeeld dat je 3 klanten moet hebben.

Maar wat als je maar 1 klant hebt. Wat niet zo heel gek is in de IT sector. Heb je dan opeens geen recht meer op de startersaftrek etc?

Moet je dan ook opeens op een andere manier je belastingaangifte doen?

[ Voor 6% gewijzigd door blizzard001 op 06-02-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:01
blizzard001 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:37:
Je hebt recht op allerlei voordelen zoals startersaftrek als je 'ondernemer voor de inkomstenbelasting bent'. De belastingdienst heeft daar weer allemaal eisen voor. Bijvoorbeeld dat je 3 klanten moet hebben.
Waar staat die eis precies? Zie https://www.belastingdien...mersaftrek/startersaftrek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online

Maar wat als je maar 1 klant hebt. Wat niet zo heel gek is in de IT sector. Heb je dan opeens geen recht meer op de startersaftrek etc?

Die 'regels' zijn meer richtlijnen. Waar er soms over aantallen klanten wordt gesproken, soms over % van omzet bij x aantal klanten etc. Voor zover ik weet is er geen wet die vastlegt wie wel of geen ondernemer is voor de IB.
https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

Er is wel wet DBA, maar dat bepaalt meer de scheiding loondienst/ niet in loondienst voor de fiscale afdracht van oa premies door werkgever.
https://www.belastingdien...-is-sprake-van-loondienst

Mocht het ooit een discussie zijn, ik denk dat het heel aannemelijk te maken is dat je in de IT langlopende projecten hebt en dat het dus niet raar is om maar 1 of 2 klanten per jaar te hebben.
Ben je nou bijvoorbeeld elektricien zal het misschien al heel anders zijn, omdat daar je opdrachten veel korter zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Kurios op 06-02-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34

Theorie <> praktijk
Hier is al veel over geschreven. Ja, je moet 3 klanten hebben. Maar het is ook zo dat je niet van 1 klant afhankelijk mag zijn. Dus twee klantjes van een week is niet goed. Als je door de Belastingdienst zelf wordt ingehuurd (of overheid in het algemeen) verwachten ze dat je gewoon 36u/week beschikbaar bent voor hen.
Anderen vinden dat 4x een 3-maands contract gewoon 4 klanten zijn. Het is maar hoe je het zelf wil zien. Bij controle kan je vast uitleggen hoe en wat en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Is dat echt zo hard? Waar staat dat dan, dat dit een minimale eis is?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 17:53
Gaan we weer :o
Het is uw doel om meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verkleinen. Als u meerdere opdrachtgevers hebt, bent u minder afhankelijk van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe.

Meneer de belastinginspecteur, mijn doel is zeker om meerdere opdrachtgevers te hebben. Dat dit niet lukt omdat men mij 36+ uur voor zichzelf wil is even niet anders. Komt er iemand langs met een klus voor 1 dag dan ben ik van de partij.

Ik zorg ervoor dat die risico's kleiner zijn door een shitload aan geld achter te houden op mijn rekening en mijn uurtarief "hoog" te houden.

Hoogachtend,
Een groot deel van dienstverlenend zelfstandig nederland.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kurios schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:18:
[...]
Zit de auto in de BV, kan je deze wel prive maken door deze aan jezelf te verkopen.
Als eenmanszaak kan je natuurlijk de auto ook uit de zaak halen wanneer je de BV opricht. Tenslotte houdt niemand je tegen door een nieuwe BV te starten en daar voortaan je werkzaamheden in te laten landen, als éénpitter zal je waarschijnlijk niet zoveel "assets" hebben die ingebracht moeten worden. Die telefoon, tablet, laptop en smartwatch kan ook wel "achterblijven" in de eenmanszaak.

Overigens durf ik niet te zeggen of je een auto zo maar aan privé kan/mag verkopen uit een BV omdat je daar toch met een belangenverstrekking te maken hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Krystman schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:57:
Gaan we weer :o

[...]

Meneer de belastinginspecteur, mijn doel is zeker om meerdere opdrachtgevers te hebben. Dat dit niet lukt omdat men mij 36+ uur voor zichzelf wil is even niet anders. Komt er iemand langs met een klus voor 1 dag dan ben ik van de partij.

Ik zorg ervoor dat die risico's kleiner zijn door een shitload aan geld achter te houden op mijn rekening en mijn uurtarief "hoog" te houden.

Hoogachtend,
Een groot deel van dienstverlenend zelfstandig nederland.
We hoeven toch niet allemaal fulltime te werken? Mijn huidige opdracht is 32 uur maar heb geen behoefte om die overige dag te vullen. Ik streef wel naar meerdere opdrachtgevers maar dat komt in mijn tak weinig op zijn pad. 32 uur is vaak al lastig. Overigens heb ik vorig jaar wel twee opdrachtgevers simultaan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Godsamme |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Krystman schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:57:
Meneer de belastinginspecteur, mijn doel is zeker om meerdere opdrachtgevers te hebben.
Nee, je doel is, en dit staat letterlijk in de zin, om betalings- en continuïteitsrisico's te verkleinen. Meerdere opdrachtgevers is een middel, geen doel. En als je aantoont dat je dat doel op een andere manier afdekt (door een buffer te hebben en gewoon in een goede markt te zitten), dan is je doel ook bereikt.

Ik vind het echt heel frustrerend (en dit is niet aan jou gericht, maar in het algemeen) dat tekstbegrip ook onder volwassenen zo moeilijk blijft.

Hoe mensen uit die zin kunnen halen dat je 3 opdrachtgevers MOET hebben, is mij echt een raadsel. En nee, die 'tool' is geen wet of zelfs richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 09:26
Hydra schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:29:
[...]

Nee, je doel is, en dit staat letterlijk in de zin, om betalings- en continuïteitsrisico's te verkleinen. Meerdere opdrachtgevers is een middel, geen doel. En als je aantoont dat je dat doel op een andere manier afdekt (door een buffer te hebben en gewoon in een goede markt te zitten), dan is je doel ook bereikt.

Ik vind het echt heel frustrerend (en dit is niet aan jou gericht, maar in het algemeen) dat tekstbegrip ook onder volwassenen zo moeilijk blijft.

Hoe mensen uit die zin kunnen halen dat je 3 opdrachtgevers MOET hebben, is mij echt een raadsel. En nee, die 'tool' is geen wet of zelfs richtlijn.
Omdat iedereen en z'n broker die 3 opdrachtgevers uit de VAR getrokken heeft om aan te tonen dat ze ondernemer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:13:
[...]

Als eenmanszaak kan je natuurlijk de auto ook uit de zaak halen wanneer je de BV opricht. Tenslotte houdt niemand je tegen door een nieuwe BV te starten en daar voortaan je werkzaamheden in te laten landen, als éénpitter zal je waarschijnlijk niet zoveel "assets" hebben die ingebracht moeten worden. Die telefoon, tablet, laptop en smartwatch kan ook wel "achterblijven" in de eenmanszaak.

Overigens durf ik niet te zeggen of je een auto zo maar aan privé kan/mag verkopen uit een BV omdat je daar toch met een belangenverstrekking te maken hebt.
Ik wil de eenmanszaak overzetten naar BV, dus juist alles erin en niks prive achterlaten.

Voor zover ik weet, is het gewoon toegestaan vanuit je BV iets naar jezelf te verkopen, mits het gewoon een marktconforme prijs is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Die 3 verplichte klanten stamt nog uit de VAR-tijd. Volgens mij staat het er niet meer zo keihard. Maar ja, wat wil je, de overheid komt er niet uit met ZZP-ers en regels, dus elke keer verandert er wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
Kurios schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:18:
[...]
Ik heb nu de auto zelf gekocht en als zakelijk aangemerkt. Hiermee kan ik de auto niet meer 'prive' maken. Dit is iets wat ik niet goed wist toen ik de auto kocht. Normaal gesproken is 5 jaar wel genoeg voor een auto, maar ik rij nu zo weinig km-ers (door het vele thuiswerken), dat het echt zonde is om deze straks weg te doen en een andere te kopen.

Dat is waar, als lichtpuntje dat daar nog wel bij bestaat kun je bij een eenmanszaak de bijtelling beperken tot de werkelijke autokosten, waardoor je onderaan de streep geen voordeel overhoudt (want bijtelling is dan gelijk aan de gemaakte kosten) maar ook geen nadeel voor de IB. Behalve dan (weinig kilometers) * kilometervergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:47:
Die 3 verplichte klanten stamt nog uit de VAR-tijd. Volgens mij staat het er niet meer zo keihard.
Ook toen was dat geen harde verplichting en daarbij, dat was toen, en we leven nu :) Maar punt is; laten we vooral ons best doen die misvatting niet in stand te houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:07:
[...]

Ook toen was dat geen harde verplichting en daarbij, dat was toen, en we leven nu :) Maar punt is; laten we vooral ons best doen die misvatting niet in stand te houden :)
Letterlijk was dat misschien geen harde verplichting, anders dan dat je dat wel moest invullen bij de aanvraag van de VAR-verklaring (heeft u meer dan 3 opdrachtgevers? Vulde je NEE in kreeg je geen VAR-verklaring). De verplichting lag er meer in dat je niet afhankelijk mag zijn van 1 klant. Je moest aantoonbaar risico lopen, zo vertelde ze het me toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:01
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:12:
[...]
Je moest aantoonbaar risico lopen, zo vertelde ze het me toen.
Vreemd eigenlijk, want het hebben van slechts 1 opdrachtgever is risicovoller dan het hebben van meerdere opdrachtgevers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 23:21
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Letterlijk was dat misschien geen harde verplichting, anders dan dat je dat wel moest invullen bij de aanvraag van de VAR-verklaring (heeft u meer dan 3 opdrachtgevers? Vulde je NEE in kreeg je geen VAR-verklaring). De verplichting lag er meer in dat je niet afhankelijk mag zijn van 1 klant. Je moest aantoonbaar risico lopen, zo vertelde ze het me toen.
De vraag was: Hoeveel opdrachtgevers verwacht...

En voor het komende jaar was dat altijd 3-7. En dan kreeg je je VAR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Leftblank schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Een voordeel van het hebben van een BV en het zijn van een 'medewerker' is nog wel dat je je salaris makkelijker lager kunt houden waardoor je kinderopvangtoeslag bijvoorbeeld hoger is.
En als DGA kun je recht hebben op betaald ouderschapsverlof.

Kleinigheidjes waar je je keuze niet op moet baseren maar het kan leuk meegenomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DarkFire1985 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:22:
[...]
Kleinigheidjes waar je je keuze niet op moet baseren maar het kan leuk meegenomen zijn.
Onderschat de kinderopvangtoeslag niet, dat scheelde bij mij een paar duizend euro. Inmiddels zitten ze op BSO en valt de oudste binnenkort ook weg dus heb dat niet in mijn overweging meegenomen.

Verder ben ik nog wel zoekende naar het hele kantoor-aan-huis verhaal maar is lastig om daar goede informatie/calculators voor te vinden en zonder extra wc te realiseren is het spelen met de verdeelsleutel om aan de 10% zakelijk gebruik te komen door de keuken als "gezamenlijk gebruik" te bestempelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Deveon schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:33:
[...]

Onderschat de kinderopvangtoeslag niet, dat scheelde bij mij een paar duizend euro. Inmiddels zitten ze op BSO en valt de oudste binnenkort ook weg dus heb dat niet in mijn overweging meegenomen.

Verder ben ik nog wel zoekende naar het hele kantoor-aan-huis verhaal maar is lastig om daar goede informatie/calculators voor te vinden en zonder extra wc te realiseren is het spelen met de verdeelsleutel om aan de 10% zakelijk gebruik te komen door de keuken als "gezamenlijk gebruik" te bestempelen.
Het is heel simpel. Gezamenlijk gebruik bestaat niet bij een kantoor aan huis, het moet gescheiden zijn.

Stel regel is, kan je het kantoor ook verhuren aan een wild vreemde? Als je de keuken moet delen gaat dit dus niet. Het zelfde voor de WC/Badkamer en achterdeur.

Een zolder kan je dus nooit een kantoor aan huis zijn als je door je voordeur moet en via de hal tussen het speelgoed van je kinderen door naar boven moet.

Verder is het gewoon uitstel van belasting want alle winst op je woningwaarde mag je aftikken zodra je stopt met de onderneming of het huis gaat verkopen terwijl dit privé onbelast is. Zorg dus ook voor een taxatie voor het zakelijke deel die zo hoog mogelijk is

[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 06-02-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
https://www.belastingdien...ent/hulpmiddel-werkruimte

Een goed uitgangspunt hierbij is het aantal m2 van de woning dat u alleen gebruikt voor uw onderneming. Ruimtes die u zowel zakelijk als privé gebruikt (zoals trap, gang toilet), mag u buiten beschouwing laten.

Voorbeeld
De totale oppervlakte van uw woning is 146 m2. Daarvan gebruikt u:

alleen zakelijk: 10 m2
zakelijk en privé: 36 m2
alleen privé: 100 m2
U kunt dan uitgaan van 110 m2 (146 - 36). Dat betekent dat u 9,1% (10m2/110m2) van de oppervlakte van uw woning gebruikt voor uw onderneming.
De keuken delen is meer om aan de 10% te komen. Deels is het de toegang tot de wc (wat blijkbaar zakelijk gebruik is tijdens werktijd) en daarnaast werk ik regelmatig aan keukentafel te werken. Het gaat overigens niet om de zolder maar de garage waarbij het voordeel met name zit in de verbouwing zakelijk verantwoorden. Persoonlijk verwacht ik niet dat de waarde van onze woning de komende jaren fors zal stijgen gezien het op de top gekocht is. Het voelt alleen wel administratief redelijk zwaar om het interessant te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
Kurios schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Eenmanszaak is geen gescheiden juridisch entiteit, dus per definitie is er geen scheiding. Nu ik wat vermogen heb, kan ik dat wel op mijn zakelijke rekening laten staan, voor de belastingdienst is het gewoon vermogen van mij als prive persoon en moet je er bijv gewoon vermogensbelasting over betalen. Zo ook de rest van de bezittingen.

Dus ja je kan je geldstromen wel fysiek scheiden, maar onder aan de streep is het allemaal 1 en hetzelfde als eenmanszaak.
Niet waar.
Er is ook hier al vaker over gesproken. Je kan gerust 80-100K op je zakelijke rekening als reservering hebben staan en er geen vermogensbelasting over hoeven te betalen.
50k reservering voor nieuwe auto (op de zaak! ;) )
40k reservering voor als je ziek bent of geen werk kan vinden.

Er is als je even zoekt (geen tijd) hier in dit topic een uitspraak van een advocaat die tegen de 2 ton (? wie corrigeert me) en de rechter was er in meegegaan dat dit zakelijke buffer was -> geen vermogensbelasting.

Dus, start met liefde een BV, maar zorg wel voor de juiste uitgangspunten want ik heb het idee dat je niet helemaal weet wat wel en niet kan met je EMZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Deveon schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:09:
[...]

De keuken delen is meer om aan de 10% te komen. Deels is het de toegang tot de wc (wat blijkbaar zakelijk gebruik is tijdens werktijd) en daarnaast werk ik regelmatig aan keukentafel te werken. Het gaat overigens niet om de zolder maar de garage waarbij het voordeel met name zit in de verbouwing zakelijk verantwoorden. Persoonlijk verwacht ik niet dat de waarde van onze woning de komende jaren fors zal stijgen gezien het op de top gekocht is. Het voelt alleen wel administratief redelijk zwaar om het interessant te maken.
Als het de garage betreft zou ik deze volledig zakelijk rekenen, ook al heb je er een apart kantoor in gemaakt. Opslagruimte kan ook mee tellen. En dan mag daar best eens een fiets of iets dergelijks in staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:38
ybos schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Niet waar.
Er is ook hier al vaker over gesproken. Je kan gerust 80-100K op je zakelijke rekening als reservering hebben staan en er geen vermogensbelasting over hoeven te betalen.
50k reservering voor nieuwe auto (op de zaak! ;) )
40k reservering voor als je ziek bent of geen werk kan vinden.

Er is als je even zoekt (geen tijd) hier in dit topic een uitspraak van een advocaat die tegen de 2 ton (? wie corrigeert me) en de rechter was er in meegegaan dat dit zakelijke buffer was -> geen vermogensbelasting.

Dus, start met liefde een BV, maar zorg wel voor de juiste uitgangspunten want ik heb het idee dat je niet helemaal weet wat wel en niet kan met je EMZ
Je IB reservering is toch echt een privé aangelegenheid. 40-60K zakelijk aanhouden voor de IB klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
rool schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:33:
[...]

Je IB reservering is toch echt een privé aangelegenheid. 40-60K zakelijk aanhouden voor de IB klopt niet.
Ik ben geen fiscaal expert, maar dat is inderdaad wat een fiscaal expert mij vorige week vertelde. In een BV is daar geen discussie over en hij beoordeelde mijn spaarpot voor als ik geen opdracht heb als teveel om als zakelijk aan te merken bij de IB. Wie ben ik om daar tegenin te gaan :)

Overigens hoe ik het nu doe, is dat ik maandelijks een vaste priveonttrekking doe, belastingen apart zet etc en de rest oppot. Eigenlijk al hoe een DGA salaris gaat, maar dan is het zakelijke deel ook echt zakelijk aan te merken.

[ Voor 25% gewijzigd door Kurios op 06-02-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
[...]

Een voordeel van het hebben van een BV en het zijn van een 'medewerker' is nog wel dat je je salaris makkelijker lager kunt houden waardoor je kinderopvangtoeslag bijvoorbeeld hoger is.
En als DGA kun je recht hebben op betaald ouderschapsverlof.

Goeie tip, die had ik nog niet bedacht. Hoe werkt zoiets dan met bijv een hypotheek? Stel je geeft jezelf 75k salaris per jaar, maar je omzet is 150k, rekent een bank dan puur met die 75k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:22
GrooV schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Als het de garage betreft zou ik deze volledig zakelijk rekenen, ook al heb je er een apart kantoor in gemaakt. Opslagruimte kan ook mee tellen. En dan mag daar best eens een fiets of iets dergelijks in staan
Is wel een gedoe lijkt me, moet je die aan je zaak verkopen voor een paar cent belastingvoordeel. Vervolgens is de hypotheek ook weer anders omdat een deel van de woning zakelijk is. Lijkt me goed om helemaal uit te zoeken. Vaak blijkt het voordeel minimaal te zijn voor alle administratieve rompslomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
ybos schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:30:
Deze bedoel je: https://www.boomboekhouderij.nl/duurzaam-overtollig-geld/ ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Dat zegt 'ie niet. Zowel over het geld dat je apart zet voor de IB als je zakelijke buffer betaal je geen vermogensbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Kurios schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:35:
Ik ben geen fiscaal expert, maar dat is inderdaad wat een fiscaal expert mij vorige week vertelde. In een BV is daar geen discussie over en hij beoordeelde mijn spaarpot voor als ik geen opdracht heb als teveel om als zakelijk aan te merken bij de IB. Wie ben ik om daar tegenin te gaan :)
Het is handig als je zegt hoeveel dat is. Er is nogal een verschil tussen 1 en 5 ton. Als het onder de 1.75 ton is zou ik bovenstaande link eens naar je financieel 'expert' sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
jongetje schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:02:
[...]

Is wel een gedoe lijkt me, moet je die aan je zaak verkopen voor een paar cent belastingvoordeel. Vervolgens is de hypotheek ook weer anders omdat een deel van de woning zakelijk is. Lijkt me goed om helemaal uit te zoeken. Vaak blijkt het voordeel minimaal te zijn voor alle administratieve rompslomp.
Als je gaat verbouwen en er minimaal 10 jaar van gebruik maakt kan je de BTW opvoeren bij de voorbelasting en dan mag je bij verkoop na 10 jaar (buiten de herzieningsperiode) besluiten om het zonder BTW te verkopen (of naar privé te halen). Dan kan het wel degelijk interessant zijn, maar goed, er komen in dit topic wel gekkere dingen voorbij voor een paar cent belastingvoordeel :)

Overigens verkoop je hem niet aan je zaak maar brengt hem in als vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Kurios schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:35:
[...]

Overigens hoe ik het nu doe, is dat ik maandelijks een vaste priveonttrekking doe, belastingen apart zet etc en de rest oppot. Eigenlijk al hoe een DGA salaris gaat, maar dan is het zakelijke deel ook echt zakelijk aan te merken.
Klinkt niet echt als een 'fiscaal expert', hoe komt ie bij die die naam?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
[...]

Waar lees je dat ik zeg dat IB reservering zakelijk is :? Maar wat je zegt klopt, dat is een prive spaarpot. daarom of slim inzetten om geld voor je te maken zodat het meer oplevert dan het kost, of de voorlopige aangifte goed invullen zodat de reservering niet van toepassing is omdat je het gros al betaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Kurios schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Er is wel wet DBA, maar dat bepaalt meer de scheiding loondienst/ niet in loondienst voor de fiscale afdracht van oa premies door werkgever.
https://www.belastingdien...-is-sprake-van-loondienst
Als je deze echt na gaat leven denk ik dat 90% uit dit topic weer in loondienst kan gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ID-College schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:11:
[...]

Klinkt niet echt als een 'fiscaal expert', hoe komt ie bij die die naam?
Sorry, welke naam?

Wel knap dat je iemand die je niet kent, op basis van mijn waarschijnlijk over simplificatie wat hij tegen mij ongeveer zei beoordeelt op zijn kwaliteiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
ColeJ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:58:
[...]

Als je deze echt na gaat leven denk ik dat 90% uit dit topic weer in loondienst kan gaan werken.
Dit geldt toch ook voor 90% van de detacheringsklussen?

En die voorbeelden dan ook... Welk bedrijf geeft er nu 25.000 euro zonder te weten wat hij er voor terug krijgt, maar wel 20% meer omzet. Dat lukt mij ook nog wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]

Iemand moet de DGA zijn en een DGA-loon trekken. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met een lager salaris trekken uit je BV. Het impliceert "lager dan een verplichte grens", wat klinkt als het DGA loon. Maar waarschijnlijk bedoel jij iets anders. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Liegebeest schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:15:
[...]

Iemand moet de DGA zijn en een DGA-loon trekken. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met een lager salaris trekken uit je BV. Het impliceert "lager dan een verplichte grens", wat klinkt als het DGA loon. Maar waarschijnlijk bedoel jij iets anders. Ik ben benieuwd.
Hij bedoelt waarschijnlijk dat je het box 1 inkomsten lager kunt laten dan bij een eenmanszaak. Voor een DGA komen daar dan natuurlijk wel box 2 inkomsten bij die ook gewoon meetellen met je verzamel inkomsten en dus kinderopvangtoeslag. De winst lijkt mij niet heel groot. Behalve als je de winst grotendeels in je bv laat zitten

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ColeJ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:58:
Ik vind het best wel schokkend, maar ook weer helemaal niet verassend, dat deze tool nog online staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Hydra schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:32:
[...]

Ik vind het best wel schokkend, maar ook weer helemaal niet verassend, dat deze tool nog online staat.
Dit soort regelingen zijn dan ook vooral bedoeld voor mensen in sectoren die schijnzelfstandigheid hebben. Denk aan de post bezorger die 20 euro per uur krijgt. Daar kun je natuurlijk nooit van rondkomen (zeker niet met pensionopbouw ect.)

Een ZZPer in de IT sector met opdrachten van een jaar is dan natuurlijk wel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Kurios schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:52:
Wel knap dat je iemand die je niet kent, op basis van mijn waarschijnlijk over simplificatie wat hij tegen mij ongeveer zei beoordeelt op zijn kwaliteiten :)
Je hebt m'n vraag niet beantwoord trouwens. Wat was volgens jouw fiscaal expert de limiet die je aan mag houden wat betreft je bedrijfsbuffer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
garriej schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:34:
Dit soort regelingen zijn dan ook vooral bedoeld voor mensen in sectoren die schijnzelfstandigheid hebben. Denk aan de post bezorger die 20 euro per uur krijgt. Daar kun je natuurlijk nooit van rondkomen (zeker niet met pensionopbouw ect.)

Een ZZPer in de IT sector met opdrachten van een jaar is dan natuurlijk wel wat anders.
Ik weet wat het doel is van de wet DBA, maar dat is niet wat die tool doet. Er zit nergens een "je verdient meer dan 50 euro per uur dus zoek het zelf maar uit" knopje. En als je niet uitkijkt ga je zien dat inspecteurs van de belastingdienst, als je een keer een verkeerde krijgt, juist naar die tool gaan wijzen.

Ik maak me hier niet echt zorgen over ofzo, maar het is wel erg des belastingdienst's dat ze kwa IT gewoon dit soort prutswerk laten staan.

Daarbij zijn iedere keer die "je moet 3 opdrachtgevers hebben"-discussies wat vervelend :) Er zijn echt een hoop mensen, vooral niet ZZPers, die naar die tool gaan wijzen als 'de waarheid'. Waarom? Het is de weg van de minste weerstand. Gewoon een tool je denkwerk laten doen, is simpeler dan zelf de regels nalezen en interpreteren.

Pagina: 1 ... 379 ... 643 Laatste