We hebben het niet over een limiet gehad.Hydra schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:35:
[...]
Je hebt m'n vraag niet beantwoord trouwens. Wat was volgens jouw fiscaal expert de limiet die je aan mag houden wat betreft je bedrijfsbuffer?
Overigens lijkt het me niet dat je deze uitspraak klakkeloos op alle situaties kunt projecteren.
De rechter vond in deze specifieke situatie 175k een redelijke limiet, let wel: voor een advocaat die zomaar 200+ euro per uur verdiend, wellicht een kantoorpand heeft/huurt en daar flinke kosten maakt, veel meer kleinere clienten heeft en veel meer acquisitie moet doen etc. Allemaal informatie die zeker meegespeeld heeft, maar we niet weten.
Dus wellicht een totaal andere situatie dan een IT-er die vanuit huis werkt en bijna geen kosten heeft. Ik kan mij voorstellen dat als ik 100k aan buffer laat staan, dat dat in mijn situatie wel als teveel kan worden bestempeld.
En daarnaast ik wil ook niet stinken en heb geen zin in controles. Het punt was meer: ga je naar een BV heb je ook dat gezeur niet en niet X aantal euro is het maximum wat je als zakelijk kan aanmerken.
Het staat blijkbaar open voor interpretatie, voor zowel de inspecteur als voor de rechter.
[ Voor 5% gewijzigd door Kurios op 07-02-2023 10:59 ]
Dat zeg ik ook helemaal niet. Alleen geef je zelf echt geen enkel detail over wat je financieel expert nu 'okay' vindt en wat volgens hen dan teveel is. Daar ben ik zelf wel benieuwd naar.Kurios schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:57:
Overigens lijkt het me niet dat je deze uitspraak klakkeloos op alle situaties kunt projecteren.
Je reageerde instemmend op iets dat pertinent onwaar is. Het geld dat je opzij zet voor de IB is sowieso geen onderdeel van je persoonlijk vermogen en ook is een buffer aanhouden voor ZZPers prima. Jij geeft als tegenargument dat je financieel expert vindt dat je beter een BV kan starten. Waarop dan terecht vraagtekens gezet worden bij de 'expertise' van deze 'expert', aangezien het aantoonbaar onjuist is. Niet zo gek toch?
Je moet natuurlijk helemaal zelf weten of je een BV fijner vindt. Een buffer van 500k zal een inspecteur vast problematisch vinden, maar eentje van bijvoorbeeld 50k niet.
https://niels.nu
Dat zeg je niet letterlijk nee:
In mijn beleveing wek je hier wel de suggestie.Hydra schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:07:
[...]
Als het onder de 1.75 ton is zou ik bovenstaande link eens naar je financieel 'expert' sturen.
Overigens ik word een beetje kriegel van de manier hoe hier wordt gesproken. Ook het aanduiden van iemand als 'expert', heb ik al eerder gezegd, vind ik niet netjes en ga ik niet meer op in. Als je iemand zn expertise niet vertrouwd, omdat jij het beter weet mag je hem gewoon bellen, om te checken of jij hem wel een expert vindt. Ik hoef dat hier niet te verantwoorden.
Ik heb hier een oorsprokelijke vraag gesteld over of er hier freelancers zijn die van een eenmanszaak naar een BV zijn gegaan en wat hun ervaringen hiermee zijn en daar hoopte ik respons op. Niet een eindeloze kansloze discussie over wat een expert maakt en wat het maximale bedrag is dat je op je rekening mag laten staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Kurios op 07-02-2023 12:20 ]
Is dat zo? Want de IB is een persoonlijke belasting/uitgave en geen zakelijke.Hydra schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:35:
[...]
Het geld dat je opzij zet voor de IB is sowieso geen onderdeel van je persoonlijk vermogen
Ten eerste breng je zelf in dat volgens de expert het anders zit dus is het logisch dat de expertise op basis van argumenten weerlegd wordt (het vonnis). Natuurlijk staat het ons alle vrij om dat vonnis erbij te pakken en daaruit te halen waarom de rechter tot deze beslissing is gekomen.Kurios schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:54:
[...]
Dat zeg je niet letterlijk nee:
[...]
In mijn beleveing wek je hier wel de suggestie.
Overigens ik word een beetje kriegel van de manier hoe hier wordt gesproken. Ook het aanduiden van iemand als 'expert', heb ik al eerder gezegd, vind ik niet netjes en ga ik niet meer op in. Als je iemand zn expertise niet vertrouwd, omdat jij het beter weet mag je hem gewoon bellen, om te checken of jij hem wel een expert vindt. Ik hoef dat hier niet te verantwoorden.
Ik heb hier een oorsprokelijke vraag gesteld over of er hier freelancers zijn die van een eenmanszaak naar een BV zijn gegaan en wat hun ervaringen hiermee zijn en daar hoopte ik respons op. Niet een eindeloze kansloze discussie over wat een expert maakt en wat het maximale bedrag is dat je op je rekening mag laten staan.
Ten tweede zou ik het ook als waarschuwing zien dat je expert misschien niet de expertise heeft die hij of zijn probeert te uiten. Natuurlijk ga ik er hierin wel vanuit dat de antwoord is gegeven in professionele sfeer en niet informeel bij een verjaardag of barbecue van de buren. Zo weet mijn boekhouder ook veel van fiscale zaken, maar zou hem nooit blind als fiscale expert vertrouwen.
Met het risico te ver af te dwalen, wil ik het toch verduidelijken. Daarbij moet ik blijkbaar zeer goed op mijn woorden letten. Ik vat hier als een leek samen wat deze meneer mij verteld heeft. Ik noem hem expert omdat ik geen reden heb om aan te nemen dat hij dat niet is. Hij heeft een flink bedrijf die al jaren eenmanszaken en BVs helpt en adviseert in fiscale zaken.Deveon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:13:
[...]
Ten eerste breng je zelf in dat volgens de expert het anders zit dus is het logisch dat de expertise op basis van argumenten weerlegd wordt (het vonnis). Natuurlijk staat het ons alle vrij om dat vonnis erbij te pakken en daaruit te halen waarom de rechter tot deze beslissing is gekomen.
Ten tweede zou ik het ook als waarschuwing zien dat je expert misschien niet de expertise heeft die hij of zijn probeert te uiten. Natuurlijk ga ik er hierin wel vanuit dat de antwoord is gegeven in professionele sfeer en niet informeel bij een verjaardag of barbecue van de buren. Zo weet mijn boekhouder ook veel van fiscale zaken, maar zou hem nooit blind als fiscale expert vertrouwen.
Ik heb naar mijn weten nergens gezegd dat ik een expert ben, maar dat in mijn gesprek de buffer naar voren kwam en hij deze manier van geld stallen zodat het buiten prive bezit bleef discutabel vond. Ik heb geen bedrag genoemd (doet niet ter zake en gaat jullie niks aan:) )
Ik heb naar mijn weten nergens gezegd dat die persoon heeft beweerd dat er geen enkele buffer op een zakelijke rekening mag blijven bestaan. Ik heb getracht duidelijk te maken dat hij mijn buffer aan de grote kant vond en dat hij zei dat het in een BV beter gescheiden zou zijn.
Nogmaals ik ben op zoek naar ervaringen van andere freelancers die naar een BV structuur zijn gegaan, komende uit een eenmanszaak.
@Kurios Ja, heb ik mijn accountant laten doen. Ook omdat ik hoop nog eens een eigen product uit te brengen waarvoor ik dan niet persoonlijk aansprakelijk ben. Volgens hem was het ook nog financieel aantrekkelijk, zeker als je bijvoorbeeld gaat lenen uit je BV. Als je even zoekt zijn er hier in het topic ook mensen die een online dienstverlener daarvoor hebben gebruikt wat wel significant goedkoper is. Verder heb ik Jortt als boekhoudpakket genomen omdat je daar ook jaarrekeningen mee kunt maken, al laat ik het voor het eerste jaar nog wel aan mijn accountant over.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Om toch nog op je vraag in te gaan, de berekening voor de hypotheek met 'n DGA ligt volgens mij wat genuanceerder en kan gebaseerd worden op je loon plus dividend plus overwinst als ik wat adviseurs mag geloven. Je zal er wel een stuk meer papier voor moeten aanleveren dan wanneer het enkel op je loon gebaseerd wordt. Hier staat bijvoorbeeld een aardige lijst van een adviseur, ook lijken niet alle banken een hypotheek aan 'n DGA te verstrekken maar ik vermoed dat diezelfde banken ook liever geen eenmanszaken hebben.Kurios schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:45:
[...]
Goeie tip, die had ik nog niet bedacht. Hoe werkt zoiets dan met bijv een hypotheek? Stel je geeft jezelf 75k salaris per jaar, maar je omzet is 150k, rekent een bank dan puur met die 75k?
Overigens mag je ook weer niet meer zomaar een veel lager loon pakken, het zou namelijk dit jaar gelijk moeten zijn aan wat 'gebruikelijk' is voor je functie in loondienst. Of ze daar op gaan handhaven is nog maar de vraag want wat is nou een vergelijkbare job in loondienst maar als je het randje opzoekt van wat geloofwaardig is zou je daar bij een controle discussie over kunnen krijgen.
Ik ben benieuwd wanneer jullie facturen wanneer je dat per maand doet. Is dat op de laatste dag van dezelfde maand of op de eerste dag van de nieuwe maand?
Ik deed dat dus altijd op de eerste van de nieuwe maand. Het gevolg is dus dat de factuur van december 2022 niet meer meetelt voor 2022 maar voor 2023. An sich niet zo erg, maar had graag gewild dat de gedraaide uren van 2022 ook bij de omzet van 2022 geteld zou worden....
Ik deed dat dus altijd op de eerste van de nieuwe maand. Het gevolg is dus dat de factuur van december 2022 niet meer meetelt voor 2022 maar voor 2023. An sich niet zo erg, maar had graag gewild dat de gedraaide uren van 2022 ook bij de omzet van 2022 geteld zou worden....
Ik heb trouwens via Between nu de eerste selfbilling factuur mogen ontvangen. Na de afgelopen 12 maanden zelf urenstaten en factuur te hebben gestuurd. De selfbilling factuur kwam pas vanmorgen, maar ze hebben de datum staat op 3 feb en de betalingstermijn is daarop gebaseerd.
Ik heb tot nu toe altijd goedgekeurde urenstaten nodig gehad, dus meestal 2e of 3e van de maand dat ik de factuur stuur.badkuip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:28:
Ik ben benieuwd wanneer jullie facturen wanneer je dat per maand doet. Is dat op de laatste dag van dezelfde maand of op de eerste dag van de nieuwe maand?
Op zich maakt het niks uit, want de factuur van dec 2021 viel weer in januari 2022 etc.
[ Voor 6% gewijzigd door Kurios op 07-02-2023 14:40 ]
Ik heb goedgekeurde urenstaten nodig dus het is altijd in de eerste volledige week van de nieuwe maand.badkuip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:28:
De uren van januari heb ik gisteren gefactureerd.
Overigens kan je in een pakket als MoneyMonk gewoon de boekdatum van de factuur wijzigen om je omzet in 2022 te laten vallen.
Dat zijn gewoon "nog uitstaande vorderingen" - "nog te ontvangen omzet" gaan gewoon mee op je jaarrekening van vorig jaar/2022.badkuip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:28:
BTW gaat dan wel weer in Q1 '23 maar dat vind ook niemand erg.....
- Spes consilium non est -
Naar wat voor ervaring ben je op zoek? Ik heb zelf eerst een paar jaar een eenmanszaak gehad, echter werkte ik toen ook nog fulltime in loondienst. Ben toen ik fulltime voor mijzelf begon, geswitcht naar een BV op advies van mijn boekhouder/financieel adviseur. De reden hiervoor was toentertijd vooral financieel voordeel + het hebben van aandelen in een ander bedrijf was iets gemakkelijker.Kurios schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:54:
[...]
Nogmaals ik ben op zoek naar ervaringen van andere freelancers die naar een BV structuur zijn gegaan, komende uit een eenmanszaak.
Het was bij mij wel wat gedoe met omzetten maar nu werkt het prima. Heb ook kunnen profiteren van het DGA ouderschapsverlof en dergelijke. Ik gebruik e-boekhouden wat een fijn pakket is. Het is wel echt zo'n legacy-pakket; veel battle-tested features met een matige UX. Maar als je er je weg in kunt vinden, is het prima.
Nu vind ik het wel fijn dat de scheiding er is, en dat ik nu producten kan gaan verkopen bijvoorbeeld. Ik heb inmiddels 2 SaaS producten draaien met nu nog onbetalende gebruikers, maar de ambitie is om tegen het einde van het jaar, dusdanig veel toegevoegde waarde te bieden dat het te monetizen valt.
Ook hoef ik me geen zorgen te maken over de hoogte van mijn buffer, hoewel ik tijdens het omzetten naar de BV, niet wist dat dit überhaupt een issue kon zijn.
Ik vind dit echt een lastige, want ik doe soms werk wat een junior ook zou kunnen, alleen ik doe het hoogstens iets sneller. Ook vraag ik me af hoe je dat doet als je variërende opdrachten/functies hebt?Leftblank schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:12:
[...]
Overigens mag je ook weer niet meer zomaar een veel lager loon pakken, het zou namelijk dit jaar gelijk moeten zijn aan wat 'gebruikelijk' is voor je functie in loondienst. Of ze daar op gaan handhaven is nog maar de vraag want wat is nou een vergelijkbare job in loondienst maar als je het randje opzoekt van wat geloofwaardig is zou je daar bij een controle discussie over kunnen krijgen.
Ook zat er tussen mijn laatste twee werkgevers een verschil van 80% qua salaris, maar ik was wel dezelfde persoon met dezelfde skillset. Sommige bedrijven geven een senior dev 4500, andere betalen het dubbele. Dit alles maakt het voor mij erg lastig om nou te bepalen wat een redelijk salaris is.
[ Voor 26% gewijzigd door Roet op 07-02-2023 15:05 ]
Als je het heel formeel doet, hoor je een memoriaalpost te maken voor op de balans met 'Nog te factureren', die tegenover de omzetjournaalpost staat. De omzet valt dan nog in het oude jaar, maar de btw valt in het nieuwe jaar.badkuip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:28:
Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
| 31-12-2022 Memoriaal (nog te factureren) 10.000 31-12-2022 AAN Omzet 10.000 02-01-2023 Debiteuren (factuur nr 23001) 12.100 02-01-2023 AAN Af te dragen BTW 2.100 02-01-2023 AAN Memoriaal 10.000 |
@JEightyFive Ik zal eens uitzoeken of dat in Moneybird ook kan. Tot op welk punt kan je dat in Moneymonk doen? Alleen tijdens het maken van de factuur? Of ook nadat deze door de klant betaald is?
@Skyaero bedankt voor de tip. Ik zal het afstemmen met mijn boekhouder.
@Skyaero bedankt voor de tip. Ik zal het afstemmen met mijn boekhouder.
Zo hoort het inderdaad. Je boekt de omzet in de periode waar het betrekking op heeft, december dus.Skyaero schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:00:
[...]
Als je het heel formeel doet, hoor je een memoriaalpost te maken voor op de balans met 'Nog te factureren', die tegenover de omzetjournaalpost staat. De omzet valt dan nog in het oude jaar, maar de btw valt in het nieuwe jaar.
Dus:
code:
1 2 3 4 5 6 31-12-2022 Memoriaal (nog te factureren) 10.000 31-12-2022 AAN Omzet 10.000 02-01-2023 Debiteuren (factuur nr 23001) 12.100 02-01-2023 AAN Af te dragen BTW 2.100 02-01-2023 AAN Memoriaal 10.000
Ik heb even voor je gekeken bij de laatste betaalde factuur. Toevallig degene waarbij ik zelf de omzetdatum op 31-12-2022 heb gezet, maar ik kan dat veld nog steeds aanpassen.badkuip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:07:
@JEightyFive Ik zal eens uitzoeken of dat in Moneybird ook kan. Tot op welk punt kan je dat in Moneymonk doen? Alleen tijdens het maken van de factuur? Of ook nadat deze door de klant betaald is?
@JEightyFive @badkuip Dat kan zeker in MoneyBird. Zelfs per factuurregel als ik me niet vergis. In principe is dat ook de nette manier.
Grz D.
Ja, maar het is geen onderdeel van je vermogen. Het geld is niet van jou. Dat is hoe ik het begrepen had in ieder geval. En anders kun je het altijd nog vooraf betalen.Hielko schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:16:
Is dat zo? Want de IB is een persoonlijke belasting/uitgave en geen zakelijke.
Wanneer ik tijd en zin hebbadkuip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:28:
Ik neem de week tussen kerst en oud&nieuw al jaren vrij, dus gegarandeerd m'n laatste factuur in december ingeboekt. 
Edit voordat iemand over de terminologie besluit te vallen: ik neem geen werk aan in de laatste week van december.
Edit voordat iemand over de terminologie besluit te vallen: ik neem geen werk aan in de laatste week van december.
[ Voor 33% gewijzigd door CodeCaster op 07-02-2023 15:40 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
@JEightyFive @DomiGijzen Storm in een glas water, van mijn kant dan.
Ik zie dat de factuur van december (die ik in januari verstuurd had), netjes in december bij de omzet 2022 erbij gekomen is. Komt waarschijnlijk omdat ik bij de factuurregel braaf december had ingevuld, niet wetende dat de die periode betrekking heeft op de boekdatum.
Dus factuur 2023-001, staat er in de rapportage netjes bij rapportage 2022.
Ik werd op het verkeerde been gezet omdat ik nog niet de BTW van deze factuur had hoeven betalen (mee met BTW Q4).
De BTW van de december-factuur wordt al netjes getoond in de geplande af te dragen BTW Q1 2023.
Dus omzet = boekdatum, BTW = factuurdatum.
We houden het makkelijk met zijn allen...
Ik zie dat de factuur van december (die ik in januari verstuurd had), netjes in december bij de omzet 2022 erbij gekomen is. Komt waarschijnlijk omdat ik bij de factuurregel braaf december had ingevuld, niet wetende dat de die periode betrekking heeft op de boekdatum.
Dus factuur 2023-001, staat er in de rapportage netjes bij rapportage 2022.
Ik werd op het verkeerde been gezet omdat ik nog niet de BTW van deze factuur had hoeven betalen (mee met BTW Q4).
De BTW van de december-factuur wordt al netjes getoond in de geplande af te dragen BTW Q1 2023.
Dus omzet = boekdatum, BTW = factuurdatum.
We houden het makkelijk met zijn allen...
@badkuip Helemaal correct. En toch kreeg ik daar vragen over van de belasting inspecteur. Die dan vervolgens weer verrast was dat ik het netjes deed.
Grz D.
Je moet hier wel uitgaan van dat mensen goeie intenties hebben. Mijn boekhouder doet het werk ook al jaren, maar heeft bij m'n hypotheekaanvraag enorm lopen prutsen. Een andere boekhouder heeft mij dingen verteld over m'n youngtimer die niet kloppen. Vergeet niet dat boekhouder e.d. geen beschermd beroep is. Dat wij betwijfelen of je adviseur het bij het juiste eind heeft is omdat het doel van dit topic is dat freelancers elkaar onderling helpen. En dan kan (en ik zeg niet dat het zo is) het prima zijn dat anderen je corrigeren op dingen die jezelf niet goed doet. Of bij je aangeven dat je er rekening mee moet houden dat iemand die je advies geeft, het misschien compleet verkeerd heeft.Kurios schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:54:
Met het risico te ver af te dwalen, wil ik het toch verduidelijken. Daarbij moet ik blijkbaar zeer goed op mijn woorden letten. Ik vat hier als een leek samen wat deze meneer mij verteld heeft. Ik noem hem expert omdat ik geen reden heb om aan te nemen dat hij dat niet is. Hij heeft een flink bedrijf die al jaren eenmanszaken en BVs helpt en adviseert in fiscale zaken.
Dus nee, je hoeft niet te letten op wat je hier zegt. Maar het is misschien wel handig om inzichten anders dan die van jezelf niet als persoonlijke aanval te zien. Zo is het niet bedoeld in ieder geval.
En tenslotte; ik vind het heel erg jammer dat je geen details geeft wat betreft waar de grens volgens jouw adviseur zou liggen. Dat is denk ik voor iedereen hier interessante informatie.
Ik geloof niet dat het zo werkt. Als je geen eenmanszaak hebt kan je ook niet de nog te betalen belasting al aanmerken als zijnde vermogen van de belastingdienst. Het geld is nog gewoon van jou, pas op het moment dat de belastingdienst een (voorlopige) aanslag oplegt ontstaat er een schuld/betaalverplichting.Hydra schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:37:
[...]
Ja, maar het is geen onderdeel van je vermogen. Het geld is niet van jou. Dat is hoe ik het begrepen had in ieder geval. En anders kun je het altijd nog vooraf betalen.
Een accountant is net als arts misschien wel een beschermd beroep maar ook dan kunnen er fouten gemaakt worden. Niet voor niets dat grote organisaties voor “the big four” gaan. Laatst nog een bedrijf uit India door Hindenburg (shortsellers) beschuldigd van fraude met onder andere het argument dat hun accountantsbureau te klein is.
Hier tevreden met mijn boekhouder die aangeeft wanneer het buiten zijn expertise ligt en daar beter een specialist voor kan inschakelen. Hij heeft overigens ook BV’s als klant. Hoewel een accountant vaak wenselijk is het niet noodzakelijk.
Als ondernemer blijf je verantwoordelijk voor je eigen administratie dus het is belangrijk dat je die kent en in hoofdlijnen begrijpt. Als het mis gaat komen ze het geld bij jou halen en niet je boekhouder of accountant. Gezien je de details niet volgt zal daar deels ook vertrouwen moeten zijn en als de expertise dan ten twijfel wordt gebracht zou ik zelf in ieder geval willen weten hoe het zit, en daar hoeft natuurlijk niemand zich hier voor te verantwoorden. Uiteindelijk zijn we hier ook maar een stelletje vage kennissen die wat tips uitwisselen.
Hier tevreden met mijn boekhouder die aangeeft wanneer het buiten zijn expertise ligt en daar beter een specialist voor kan inschakelen. Hij heeft overigens ook BV’s als klant. Hoewel een accountant vaak wenselijk is het niet noodzakelijk.
Als ondernemer blijf je verantwoordelijk voor je eigen administratie dus het is belangrijk dat je die kent en in hoofdlijnen begrijpt. Als het mis gaat komen ze het geld bij jou halen en niet je boekhouder of accountant. Gezien je de details niet volgt zal daar deels ook vertrouwen moeten zijn en als de expertise dan ten twijfel wordt gebracht zou ik zelf in ieder geval willen weten hoe het zit, en daar hoeft natuurlijk niemand zich hier voor te verantwoorden. Uiteindelijk zijn we hier ook maar een stelletje vage kennissen die wat tips uitwisselen.
Zou kunnen hoor. Mijn boekhouder heeft het nooit op die manier aangemerkt bij de aangifte. Maar het lijkt mij ook nogal raar om belasting te betalen over belastinggeld. Hoe dan ook, als ik hier ooit commentaar op zou krijgen, kan ik altijd naar m'n boekhouder wijzenHielko schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:56:
Ik geloof niet dat het zo werkt. Als je geen eenmanszaak hebt kan je ook niet de nog te betalen belasting al aanmerken als zijnde vermogen van de belastingdienst. Het geld is nog gewoon van jou, pas op het moment dat de belastingdienst een (voorlopige) aanslag oplegt ontstaat er een schuld/betaalverplichting.
Overigens valt dit, als het niet in box 3 valt, dan in box 1: dus je betaalt wel belasting over het werkelijke rendement. Maar dat is met 0.000001% rente ook ongeveer niks
Ik heb me net een ongeluk zitten zoeken naar een site die hier een duidelijke uitspraak over doet, maar die kan ik echt niet vinden helaas.
Op de website van de belastingdienst staat het volgende:Hydra schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:11:
[...]
https://www.belastingdien..._schulden/uw_bezittingen/
Zou kunnen hoor. Mijn boekhouder heeft het nooit op die manier aangemerkt bij de aangifte. Maar het lijkt mij ook nogal raar om belasting te betalen over belastinggeld. Hoe dan ook, als ik hier ooit commentaar op zou krijgen, kan ik altijd naar m'n boekhouder wijzen![]()
Overigens valt dit, als het niet in box 3 valt, dan in box 1: dus je betaalt wel belasting over het werkelijke rendement. Maar dat is met 0.000001% rente ook ongeveer niks
Ik heb me net een ongeluk zitten zoeken naar een site die hier een duidelijke uitspraak over doet, maar die kan ik echt niet vinden helaas.
Bezittingen
De volgende bezittingen geeft u aan in box 3:
- uw bank- en spaartegoeden
Welke bezittingen geeft u aan in box 1 of box 2?
- uw ondernemingsvermogen
Schulden
De volgende schulden geeft u niet aan in box 3:
- (toekomstige) Nederlandse belastingschulden en schulden premie volksverzekeringen (inclusief heffingsrente/belastingrente en invorderingsrente)
Soms geldt voor belastingschulden een uitzondering.
Belastingschulden van een voorlopige aanslag inkomstenbelasting mag u aftrekken als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
- U hebt uiterlijk 8 weken vóór het einde van het jaar een voorlopige aanslag aangevraagd om in dat jaar uw belastingschuld te betalen.
- Wij hebben de voorlopige aanslag niet opgelegd, of hebben deze zo laat opgelegd dat u deze niet vóór 1 januari van het aangiftejaar kon betalen.
[ Voor 14% gewijzigd door mbe81 op 08-02-2023 00:44 ]
Nu 1.5 jaar bezig als freelancer en het gaat prima. De communicatie met de belastingdienst valt op. Krijg enorm veel brieven, alles nog ouderwets via de post.
Verder in 1.5 jaar al vier brieven omtrent een automatische incasso met de hand in moeten vullen.
Is het al bekend of dit binnenkort digitaal gaat? Bijzonder dat in deze digitale tijd alles nog zo ouderwets gaat. Je zou verwachten als mijn bankgegevens eenmaal bekend zijn, deze toch jaarlijks weer gewoon kunnen worden gebruikt of zeg ik iets geks?
Verder in 1.5 jaar al vier brieven omtrent een automatische incasso met de hand in moeten vullen.
Is het al bekend of dit binnenkort digitaal gaat? Bijzonder dat in deze digitale tijd alles nog zo ouderwets gaat. Je zou verwachten als mijn bankgegevens eenmaal bekend zijn, deze toch jaarlijks weer gewoon kunnen worden gebruikt of zeg ik iets geks?
Dat "probleem" speelt natuurlijk maar 1 jaar.badkuip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:28:
Maar, hier ook 31 december facturen de deur uit en zelfs BTW aangifte gedaan en betaald op de laatste dag van t jaar (en alle inkoopfacturen ook). 31-12 ben ik dus helemaal "vlak" (behalve openstaande facturen uiteraard).
Ach, als je de websites ziet als je BTW aangifte doet, lijkt het dat ze met alles ongeveer een jaar of tien achterlopen tochWackmack schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:13:
Nu 1.5 jaar bezig als freelancer en het gaat prima. De communicatie met de belastingdienst valt op. Krijg enorm veel brieven, alles nog ouderwets via de post.

Ik verbaas me er inderdaad niet meer over dat er op sommige dagen 4 blauwe enveloppen op de mat vallen. Vaak staat er zelfs in de brief vermeld dat dit voor kan komen en dat het samenvoegen van post te lastig is. Daar hebben ze dus al regelmatig vragen over gehad en hopen het op die manier af te vangen.
Daarover gesproken, ik heb de machtiging voor automatische incasso al een week of 3 - 4 geleden verstuurd maar nog niks van gehoord ("binnen 10 werkdagen bericht", uhu). De 15e moet de eerste lading erop staan dus lekker handig.Wackmack schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:13:
---
Toch maar even gebeld, de incasso loopt en de brieven (ter bevestiging) zouden 3 februari verzonden zijn.
Omslachtig inderdaad dat dit niet digitaal kan...
[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 08-02-2023 08:47 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Al die brieven hebben te maken met een oude verplichting vanuit de wet dat je het via de post krijgt. In 2015 is er een nieuwe wet aangenomen en voor zover ik begrepen heb, is er nu sprake van een overgangsperiode dat je alles fysiek en digitaal krijgt. In de toekomst gaat alles via de Berichtenbox.Wackmack schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:13:
Mijn visie: De IT van de BD is gewoon een puinzooi. En na zoveel jaar, is het zo erg dat het lastig op te ruimen is. Koppel dat aan een organisatie die zelf niks begrijpt van IT, en het is een beerput van technical debt waar je niet makkelijk meer uitkrijpt. Er zijn bij de BD ook nog maar erg weinig mensen over die snappen hoe de regels in elkaar zitten.Wackmack schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:13:
Nu 1.5 jaar bezig als freelancer en het gaat prima. De communicatie met de belastingdienst valt op. Krijg
De onderliggende systemen zijn over het algemeen enorm complex. Veel complexer dan nodig, maar wat je nodig hebt en wat niet, dat weet eigenlijk niemand. En de gemiddelde ambtenaar is enorm risico-avers (want als je geen risico's neemt, dan haal je het wel tot je pensioen) dus elke wijziging die ze niet begrijpen wordt afgeschoten.
De overheid klaagt graag over veel te duren IT projecten, maar dat hebben ze ook helemaal aan zichzelf te danken. Als je geen flauw benul hebt van wat je wil, en dan Cap Gemini uitnodigt om maar wat te gaan bouwen, ja dan ben je snel 300 miljoen verder.
(Dit gebaseerd op verhalen van mensen die ik ken die bij de BD gewerkt hebben, en mijn eigen ervaringen bij de IND en het UWV).
Als ze nu ff dat vinkje "forward niet gevoelige informatie ajb direct naar m'n e-mail" ff bouwen... 9 van de 10 keer krijg ik berichten in m'n e-mail dat ik 'een bericht' heb, en dan is het gewoon weer de melding dat m'n auto een APK moet doen...Kurios schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:08:
In de toekomst gaat alles via de Berichtenbox.
Onlangs was bij de BTW aangifte de functionaliteit dat ook je betalingskenmerk getoond werd stuk. Even later kwam er dus ook een dergelijke melding te staan met een verwijzing hoe je zelf je betalingskenmerk aan kan maken. Ook een beetje met de "ja we weten dat het kut is, sorry!" toonybos schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:27:
Ik verbaas me er inderdaad niet meer over dat er op sommige dagen 4 blauwe enveloppen op de mat vallen. Vaak staat er zelfs in de brief vermeld dat dit voor kan komen en dat het samenvoegen van post te lastig is. Daar hebben ze dus al regelmatig vragen over gehad en hopen het op die manier af te vangen.
Gelukkig kan MoneyMonk nu al een tijdje zelf die aangifte versturen dus hoef ik daar niet meer in te loggen.
Dat was toch min of meer wat ik zei? Toekomstige belastingschulden vallen niet in box 3 (met een kleine uitzondering).mbe81 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 00:21:
[...]
Op de website van de belastingdienst staat het volgende:
Bezittingen
De volgende bezittingen geeft u aan in box 3:https://www.belastingdien..._schulden/uw_bezittingen/
- uw bank- en spaartegoeden
Welke bezittingen geeft u aan in box 1 of box 2?https://www.belastingdien...t_u_aan_in_box_1_of_box_2
- uw ondernemingsvermogen
Schulden
De volgende schulden geeft u niet aan in box 3:https://www.belastingdien..._en_schulden/uw_schulden/
- (toekomstige) Nederlandse belastingschulden en schulden premie volksverzekeringen (inclusief heffingsrente/belastingrente en invorderingsrente)
Soms geldt voor belastingschulden een uitzondering.
Belastingschulden van een voorlopige aanslag inkomstenbelasting mag u aftrekken als u voldoet aan de volgende voorwaarden:https://www.belastingdien...chulden/belastingschulden
- U hebt uiterlijk 8 weken vóór het einde van het jaar een voorlopige aanslag aangevraagd om in dat jaar uw belastingschuld te betalen.
- Wij hebben de voorlopige aanslag niet opgelegd, of hebben deze zo laat opgelegd dat u deze niet vóór 1 januari van het aangiftejaar kon betalen.
https://www.nu.nl/werk/62...d-door-een-recruiter.html
Tips van nu.nl als je wordt benaderd door een recruiter
Wackmack schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:28:
https://www.nu.nl/werk/62...d-door-een-recruiter.html
Nee, sorry, ik ga geen dagbesteding maken van groepen mensen die op goed geluk met hagel schietenVan Gaal noemt het verstandig om altijd even te sparren als je wordt benaderd. "Is het niet voor nu, dan wel voor later. Je hebt dan in ieder geval kennisgemaakt, weet wat je aan elkaar hebt en waar de wederzijdse behoeften liggen. Het gebeurt regelmatig dat mensen dan veel later alsnog bij mij terugkomen."

Moet zeggen dat ik altijd wel netjes terug reageer en iedereen accepteer op LinkedIn. Intake hou ik wel af, dat heeft nog geen meerwaarde op dit moment.
Zolang de mensen in Den Haag complexe regels/wetten bedenken in een tempo dat geen enkel IT-bedrijf kan verwerken, in combinatie met een aanbestedingsverplichting en toetsing via het BIT, blijft het aanmodderen. Ik neem mijn petje af voor mijn ex-collega's bij de BD, Douane en het UWV dat ze zich staande weten te houden.Hydra schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:11:
[...]
Mijn visie: De IT van de BD is gewoon een puinzooi. En na zoveel jaar, is het zo erg dat het lastig op te ruimen is. Koppel dat aan een organisatie die zelf niks begrijpt van IT, en het is een beerput van technical debt waar je niet makkelijk meer uitkrijpt. Er zijn bij de BD ook nog maar erg weinig mensen over die snappen hoe de regels in elkaar zitten.
De onderliggende systemen zijn over het algemeen enorm complex. Veel complexer dan nodig, maar wat je nodig hebt en wat niet, dat weet eigenlijk niemand. En de gemiddelde ambtenaar is enorm risico-avers (want als je geen risico's neemt, dan haal je het wel tot je pensioen) dus elke wijziging die ze niet begrijpen wordt afgeschoten.
De overheid klaagt graag over veel te duren IT projecten, maar dat hebben ze ook helemaal aan zichzelf te danken. Als je geen flauw benul hebt van wat je wil, en dan Cap Gemini uitnodigt om maar wat te gaan bouwen, ja dan ben je snel 300 miljoen verder.
(Dit gebaseerd op verhalen van mensen die ik ken die bij de BD gewerkt hebben, en mijn eigen ervaringen bij de IND en het UWV).
Zolang ze in de blauwe stoelen van Den Haag achterlijke regels bedenken als pleister op een oude pleister, en wij als kiezer doen wat we deden, krijgen we wat we kregen. Toeslagen slaan nergens op: weg ermee. Verwerk dat in de belastingen. Dat een belastingherziening voor sommigen gunstig is en voor andere minder, dat zal altijd zo blijven. Elke regel heeft bij-effecten.
Maar ook politici zijn risico-avers. Stel je toch eens voor dat je je blauwe stoeltje wordt uitgestemd... Nee, laten we vooral geen kiezers agiteren.
Enorm "wij van WC eend" verhaal. Er wordt voor het gemak even 'vergeten' dat vooral de recruitermarkt zelf oververhit is, en om maar tegen elkaar op te bieden er gewoon glashard gelogen wordt door veel recruiters.JEightyFive schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:30:
Nee, sorry, ik ga geen dagbesteding maken van groepen mensen die op goed geluk met hagel schieten
het irriteert me mateloos als hetzelfde bureau veel doorloop heeft en het nieuwste kantoorpikkie belt om zichzelf voor te stellen en bespreken wat mijn doelen zijn of wat voor soort opdracht ik zoek. Dit zou al duidelijk moeten zijn door alle voorgaande gesprekken met die partij. Zonder concrete opdrachten of aanbiedingen wil ik geen linkedin verzoeken.Wackmack schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:33:
Moet zeggen dat ik altijd wel netjes terug reageer en iedereen accepteer op LinkedIn. Intake hou ik wel af, dat heeft nog geen meerwaarde op dit moment.
met een klein aantal tussenpartijen houdt ik contact, en spreek daar duidelijk mee af tot wanneer mijn contract/verlengingen lopen. Tussendoor ben ik niet geinteresseerd in andere opdrachten. 6 weken voor het verlopen van de datum mogen ze me bellen, het liefst alleen door vaste contactpersonen. de gesprekken houd ik kort en zakelijk in de stijl van:
hoi, met partij X.
- hoi, mijn huidige opdracht is verlengd tot 1-1-202x.
- ok, spreek je half november weer.
[ Voor 7% gewijzigd door indexample op 08-02-2023 09:56 ]
Ik sta op het punt om een opdrachtovereenkomst te tekenen tussen mij en en een opdrachtgever, dit is een tussenpartij. Ik factureer aan tussenpartij en die factureert aan de Derde partij (waar ik de opdracht uitvoer). In de overeenkomst staat het volgende waar ik mijn twijfels over heb:
"Indien de Derde in gebreke blijft tot betaling aan Opdrachtgever over te gaan, dan is
Opdrachtgever gerechtigd haar betalingsverplichtingen jegens Opdrachtnemer op te schorten".
Dus als mijn tussenpartij een conflict heeft (voor wat voor reden dan ook) met de Derde partij (waar ik de opdracht uitvoer) en er worden geen facturen betaald dan kan ik ook fluiten naar mijn centen. Nu ben ik misschien pietluttig maar is dit iets om over te vallen?
"Indien de Derde in gebreke blijft tot betaling aan Opdrachtgever over te gaan, dan is
Opdrachtgever gerechtigd haar betalingsverplichtingen jegens Opdrachtnemer op te schorten".
Dus als mijn tussenpartij een conflict heeft (voor wat voor reden dan ook) met de Derde partij (waar ik de opdracht uitvoer) en er worden geen facturen betaald dan kan ik ook fluiten naar mijn centen. Nu ben ik misschien pietluttig maar is dit iets om over te vallen?
Ik ben als het op connecties aankomt ook vrij makkelijk, maar ik accepteer gewoon geen connectie verzoeken van recruiters uit de UK of India, of recruiters die overduidelijk mijn profiel niet gelezen hebben (en met .Net of PHP vacatures aankomen). Ik zie het nut daar niet zo van. Ook omdat 90% van de recruiters een half jaar later een compleet andere baan hebben.Wackmack schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:33:
Dit ook omdat ik wel graag m'n LinkedIn feed enigzins relevant wil houden. Dit was vooral tijdens het begin van de corona tijd vrijwel onmogelijk (ik heb toen enorm veel mensen geblokkeerd, ook developers die het nuttig vonden om tegen anti-vaxxers in te gaan en op die manier hun onzin gingen boosten), maar als je 99% recruiters in je netwerk hebt, is je LinkedIn feed ook 99% typisch recruiter geneuzel.
Ik weet wel dat veel mensen uberhaupt niet naar de feed kijken, maar als je netjes het onkruid wiedt, blijft wel de nuttige info over. Recruiters direct ontvolgen (je blijft wel een connectie maar ziet hun meuk niet) helpt daar veel.
Ik gebruik tot nu toe zowel LinkedIn als Twitter puur professioneel. Maar ik zie Twitter wel hard afglijden nu. Veel mensen die ik volgde die interessante input gaven zijn ondertussen gestopt. Het is wel extreem treurig dat op dit moment Reddit mijn meest nuttige sociale media bron is...

Absoluut. Want het is een extra laag risico en dat is in het verleden wel eens fout gegaan. Als zo'n bedrijf betalingsproblemen heeft, krijg jij je geld niet. Maar als de eindklant betalingsproblemen heeft, ligt het risico ook bij jou.ColeJ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:56:
Als zo'n recruiter 10% ofzo van je tarief pakt, kunnen zij prima dat risico afdekken.
Daar is al vaak over gesproken. In principe laat ik het er altijd uithalen, maar dat lukt niet altijd. Dan kijk ik naar de twee andere partijen; hoe groot en betrouwbaar zijn die? In het geval van overheid ben ik niet zo bang. Daar zal niet zo snel een conflict ontstaan. Maar het is niet onmogelijk.ColeJ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:56:
Ik sta op het punt om een opdrachtovereenkomst te tekenen tussen mij en en een opdrachtgever, dit is een tussenpartij. Ik factureer aan tussenpartij en die factureert aan de Derde partij (waar ik de opdracht uitvoer). In de overeenkomst staat het volgende waar ik mijn twijfels over heb:
Wat ik dan zou doen, in geval van een conflict is zeggen dat je niet meer komt totdat de factuur is voldaan.
Ja zo hey, als ik moet reageren op iedere recruiter dan moet ik een dag minder gaan werken per week.JEightyFive schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:30:
[...]
[...]
Nee, sorry, ik ga geen dagbesteding maken van groepen mensen die op goed geluk met hagel schieten
Laats dacht ik even een unsubscribe mail te versturen naar een detacheringsbedrijf die op een of andere manier mijn e-mailadres heeft in hun systeem. Krijg ik een reactie terug met de vraag waarom ik wil unsubscriben en of ik even met ze op lunch wil gaan om het te bespreken

Hangt heel erg af van het formaat van de partijen. Bij een Headfirst bijv kan daar rustig wel tegenin gaan, maar ik zou niet verwachten dat ze het eruit halen.
Bij een eenpitter tussenpartij zou je het er zomaar uit kunnen onderhandelen.
Bij een eenpitter tussenpartij zou je het er zomaar uit kunnen onderhandelen.
Ik heb daar in mijn huidige contract met de tussenpartij een aanpassing in laten maken. Zelfde redenatie; ik wil geen onderdeel worden van een conflict tussen opdrachtgever en tussenpartij als ik daar niet direct in betrokken ben. Dus, artikel toegevoegd in de trant van "Alleen van toepassing op het moment dat de reden van niet betalen door Opdrachtgever aan Tussenpartij te maken heeft met uitvoering van de opdracht van Opdrachtnemer.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:00:
[...]
Daar is al vaak over gesproken. In principe laat ik het er altijd uithalen, maar dat lukt niet altijd. Dan kijk ik naar de twee andere partijen; hoe groot en betrouwbaar zijn die? In het geval van overheid ben ik niet zo bang. Daar zal niet zo snel een conflict ontstaan. Maar het is niet onmogelijk.
Wat ik dan zou doen, in geval van een conflict is zeggen dat je niet meer komt totdat de factuur is voldaan.
Absoluut. Ik ken iemand die op het project voor de gemeentelijke basisadministratie gezeten heeft. Die code is nu open source gemaakt. En toen men die code zag, werd ook heel lacherig gedaan over dat deze 'prutsers' van developers zo weinig code geschreven hadden voor die 300 miljoen ofzo. En natuurlijk niemand aan de kant van de overheid die het echte verhaal vertelde.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:49:
Zolang de mensen in Den Haag complexe regels/wetten bedenken in een tempo dat geen enkel IT-bedrijf kan verwerken, in combinatie met een aanbestedingsverplichting en toetsing via het BIT, blijft het aanmodderen. Ik neem mijn petje af voor mijn ex-collega's bij de BD, Douane en het UWV dat ze zich staande weten te houden.
Dit was iteratie 3 van het project. En iedere keer ging het mis omdat niemand aan de kant van de overheid het ook maar enigzins eens kon worden over wat er gebouwd moest worden. En al die devs zaten dus, min of meer, al gecontracteerd op dat project.
Ik vind dat wel treurig. En ja, op management niveau bij de grote jongens als Cap e.d. wordt er ook enorm hard misbruik gemaakt van deze incompetentie bij de overheid. Maar de overheid wijst heel graag naar anderen maar de hand in eigen boezem steken doen ze (zoals bij de toeslagenaffaire) alleen maar als ze echt niemand anders de schuld kunnen geven. En dan nog heeft het voor de schuldigen eigenlijk nooit echt gevolgen.
Absoluut. Het hele systeem moet gewoon een keer opgeruimd worden. En iedereen, ook bedrijven, moeten netjes bijdragen. Wat we nu hebben met regels op regels en dan weer regels om het effect van regels iets te verzachten, slaat nergens op. Hypotheekrenteaftrek, WBSO, youngtimer regelingen, weg ermee. Het systeem moet veel simpeler en belastingen moeten meer verschoven worden naar bedrijven omdat ondertussen de verhouding tussen winsten die gemaakt worden en banen die bedrijven scheppen steeds schever begint te worden.Zolang ze in de blauwe stoelen van Den Haag achterlijke regels bedenken als pleister op een oude pleister, en wij als kiezer doen wat we deden, krijgen we wat we kregen. Toeslagen slaan nergens op: weg ermee. Verwerk dat in de belastingen.
Uiteindelijk zullen we naar een vorm van een basisinkomen moeten gaan. Dus ook geen uitkeringen e.d. meer. Dan kan je het hele UWV ook gewoon opdoeken (daar moet al lang een grote bom op gegooid worden, man man man). Er gaan in de toekomst gewoon zoveel zaken geautomatiseerd worden, dat we over een poos gewoon voor een hele hoop mensen geen banen meer hebben.
Ik denk dat, we ergens rond 2050, prima in een situatie kunnen zitten waarbij er an sich genoeg werk is, maar waar 50% van de bevolking gewoon kwa skills niet meer aansluit.
Hier ben ik er mee gestopt en ben ook actief recruiters aan het verwijderen die ik helemaal niet ken. Ik heb alleen maar last van al die berichtjes en zie er geen waarde in. Die enkeling die wel mijn profiel gelezen lijkt het te hebben, interessante opdracht, netjes via inmail benaderd en tarieven vermeld maak ik een uitzondering voor.Wackmack schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:33:
[ Voor 15% gewijzigd door Deveon op 08-02-2023 10:44 ]
Als het niet lukt om deze zin te laten schrappen of acceptabel te laten verzachten, dan kan je laten opnemen dat als deze situatie zich voordoet jij "recht van cessie" krijgt van de vordering op de Opdrachtgever. Dat betekent dat als de Opdrachtgever de tussenpartij niet betaalt en daarom de tussenpartij jou niet betaalt, jij je geld kan gaan halen bij de Opdrachtgever. Eventueel via een deurwaarder. Zonder dit recht is bovenstaande clausule gewoon niet acceptabel. Als een tussenpersoon al geen debiteurenrisico wil lopen waar betaal je ze dan voor?ColeJ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:56:
[...]
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dit soort zaken kan al jaren digitaal via Standard Business Reporting. Dit zit vaak ingebakken in administratiesoftware. Omdat jij er voor kiest om als eenpitter je administratie handmatig en/of zelf te doen is het waarschijnlijk niet rendabel om hierop aan te sluiten.Wackmack schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:13:
[...]
Is het al bekend of dit binnenkort digitaal gaat?
[...]
Aha, wist ik niet. Doe alles via mijn boekhouder icm moneybird. Net https://www.moneybird.nl/kennisbank/verifieer-gegevens/ deze gegevens afgerond. Ben benieuwd of het nu simpler gaat.RichieB schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:03:
[...]
Dit soort zaken kan al jaren digitaal via Standard Business Reporting. Dit zit vaak ingebakken in administratiesoftware. Omdat jij er voor kiest om als eenpitter je administratie handmatig en/of zelf te doen is het waarschijnlijk niet rendabel om hierop aan te sluiten.
Dit klinkt goed. Thnx voor de tip @RichieB wordt zeer gewaardeerdDoorlopende machtiging
Met ingang van 1 september 2021 kan uw klant een doorlopende machtiging aanvragen. Wij sturen uw klant dan een brief waarin wij om toestemming vragen voor de registratie van uw machtiging voor toekomstige jaren. Dit bespaart u en uw klant de behandeling van jaarlijkse brieven. U of uw klant kan deze machtiging op elk moment weer opzeggen. Meer informatie ziet u op 'Doorlopende machtiging per belastingmiddel'.
[ Voor 4% gewijzigd door Wackmack op 08-02-2023 11:23 ]
Klopt, maar dit is de bron. Ik reageerde op Hydra die aangaf geen bron te kunnen vinden.Hielko schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:22:
[...]
Dat was toch min of meer wat ik zei? Toekomstige belastingschulden vallen niet in box 3 (met een kleine uitzondering).
Waarvoor dank!mbe81 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:48:
Klopt, maar dit is de bron. Ik reageerde op Hydra die aangaf geen bron te kunnen vinden.
Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van de boekhouder van @Hydra nu deze bron bekend is.
Zolang het dus op je zakelijke rekening staat is het ondernemingsvermogen. Pas na een privé-opname wordt het vermogen voor box 3 en die privé-opname doe je natuurlijk pas in mei omdat je dan je belastingen moet betalen...RichieB schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:20:
Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van de boekhouder van @Hydra nu deze bron bekend is.
Blijft alleen de vraag of de hoogte van het ondernemingsvermogen acceptabel is maar zolang je er niet meer dan 9-12 maanden omzet in hebt zitten, zal het gezien de eerder genoemde case met de advocaat wellicht wel meevallen?
Wat bedoel je? Mijn boekhouder is van mening dat je over je toekomstige belastingschulden geen vermogensbelasting betaalt, zoals die bron aangeeft? Of lees ik het nu verkeerd?RichieB schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:20:
Ik ga er sowieso vanuit dat dat bedrag niet meetelt als 'buffer'. Het is sowieso geld dat niet van jou is, en het is eigenlijk ook een non-issue omdat je er ook voor kan kiezen het iedere maand (ongeveer) via je voorlopige aanslag over te maken.mbe81 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:25:
Blijft alleen de vraag of de hoogte van het ondernemingsvermogen acceptabel is maar zolang je er niet meer dan 9-12 maanden omzet in hebt zitten, zal het gezien de eerder genoemde case met de advocaat wellicht wel meevallen?
Alleen als je het dus op 31-12 naar je privé rekening boekt en de BD op 2-1 betaalt telt het dus wel mee
Dit heet in principe peildatum arbitrage.GrooV schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:44:
Alleen als je het dus op 31-12 naar je privé rekening boekt en de BD op 2-1 betaalt telt het dus wel mee
Of het nou wel of niet in box 3 behoort, het is zijn geen beleggingen of overige vorderingen dus het wordt echt nauwelijks belast.
Sterker nog, zou je niet kunnen stellen dat je een schuld hebt aan de fiscus? Die kun je wel weer goed gebruiken in box 3
In de bron staat dat je "(toekomstige) Nederlandse belastingschulden" niet in box 3 mag opnemen. Er staat niet dat je het geld dat je hebt gereserveerd voor het betalen van belastingen buiten box 3 mag houden. Dat valt gewoon onder bezittingen. Ik lees nergens in de bronnen dat je over je toekomstige belastingschulden geen vermogensbelasting betaalt, behalve dan als je aan de specifieke uitzonderingen voldoet. En zelfs dan mag je ze alleen opvoeren als box 3 schuld waarvoor een drempel en een ander rendementspercentage geldt waardoor je dus niet de belastingschuld 1-op-1 kan wegstrepen tegen het gereserveerde geld.Hydra schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:24:
[...]
Wat bedoel je? Mijn boekhouder is van mening dat je over je toekomstige belastingschulden geen vermogensbelasting betaalt, zoals die bron aangeeft? Of lees ik het nu verkeerd?
Dus de algemene regel is: ja, over je toekomstige belastingschulden betaal je wel vermogensbelasting. Wil je dat niet, dan moet je die belasting gewoon uiterlijk 31 december betalen.
@RichieB okay dank je, maar ik vind de hele discussie wel enorm complex worden. Er worden nu dingen bijgesleept die ik, als iemand die gewoon een boekhouder inschakelt voor deze shit, gewoon niet volg. Ik begreep waar naar gelinkt werd als dat het geld dat ik apart zet "toekomstige belastingschulden" zijn, maar dat is kennelijk iets dat ik verkeerd begrepen heb.
Anywho; mijn boekhouder meent dat het geld apart gezet wordt om de IB mee te betalen zakelijk is, en niet onderdeel van je persoonlijk vermogen. Ik zeg niet dat hij perse gelijk heeft, maar ik vind dat zelf logisch klinken; het is niet alsof je van dat geld een auto kan gaan kopen.
Voor mij persoonlijk maakt het overigens op dit moment niet uit, omdat het totaal nog onder die 100k vrij vermogen valt.
Anywho; mijn boekhouder meent dat het geld apart gezet wordt om de IB mee te betalen zakelijk is, en niet onderdeel van je persoonlijk vermogen. Ik zeg niet dat hij perse gelijk heeft, maar ik vind dat zelf logisch klinken; het is niet alsof je van dat geld een auto kan gaan kopen.
Voor mij persoonlijk maakt het overigens op dit moment niet uit, omdat het totaal nog onder die 100k vrij vermogen valt.
Dat voegt toch vaak weinig toe want als je ze wil benaderen hebben ze zelf al 3 nieuwe functies gehad.Wackmack schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:33:
@Hydra Ik begrijp de discussie over zakelijk vermogen in een eenmanszaak (IB-ondernemer). Daar heeft de Belastingdienst geen voorbeelden van op hun site staan, maar is wel jurisprudentie over. Maar als de Belastingdienst een concreet voorbeeld geeft ((toekomstige) Nederlandse belastingschulden) en daarbij zet onder welke uitzonderingen die als schuld kunnen worden opgenomen in Box 3, dan kan dat in alle andere gevallen dus niet.
Fijn dat jouw boekhoudenr creatief is en het geld dat apart gezet wordt om de IB mee te betalen als zakelijk bestempelt, maar dat is het natuurlijk niet. IB is een privé aangelegenheid. De Belastingdienst is duidelijk over Box 3. Hij (en dus jij) zit hier fout.
Fijn dat jouw boekhoudenr creatief is en het geld dat apart gezet wordt om de IB mee te betalen als zakelijk bestempelt, maar dat is het natuurlijk niet. IB is een privé aangelegenheid. De Belastingdienst is duidelijk over Box 3. Hij (en dus jij) zit hier fout.
Ik ben ook actief mij aan het uitschrijven overal, dat gaat soms met moeite. Sommige liegen dat ik mijn ingeschreven heb. Maar het gaat wel langzaam steeds beter qua mails.com2,1ghz schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:05:
[...]
Ja zo hey, als ik moet reageren op iedere recruiter dan moet ik een dag minder gaan werken per week.
Laats dacht ik even een unsubscribe mail te versturen naar een detacheringsbedrijf die op een of andere manier mijn e-mailadres heeft in hun systeem. Krijg ik een reactie terug met de vraag waarom ik wil unsubscriben en of ik even met ze op lunch wil gaan om het te bespreken
Dat lees je verkeerd. Er staat dat de schuld niet in box 3 valt, en daarmee kan je deze dus niet in mindering brengen op de te betalen vermogensbelasting.Hydra schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:24:
[...]
Wat bedoel je? Mijn boekhouder is van mening dat je over je toekomstige belastingschulden geen vermogensbelasting betaalt, zoals die bron aangeeft? Of lees ik het nu verkeerd?
Ja, dat begin ik nu langzamerhand te begrijpenHielko schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:06:
Dat lees je verkeerd. Er staat dat de schuld niet in box 3 valt, en daarmee kan je deze dus niet in mindering brengen op de te betalen vermogensbelasting.
Zoals ik al zei; mijn vriendin en ik komen nog niet boven de 100k uit, maar het is wel iets om goed in het achterhoofd te houden. Als 'ie hier ook het verkeerde antwoord op geeft, is het weer een extra reden om naar een andere te gaan.
Wat onvriendelijk zijn die regels dan rondom toekomstige belastingschuld. Als je met een voorlopige aanslag door het jaar heen het geld al over hebt gedragen aan de belastingdienst hoef je er geen vermogensbelasting over te betalen, omdat je het geld simpelweg niet meer hebt.
Als je geen voorlopige aanslag hebt aangevraagd en alles in 1 keer het jaar erop wil betalen moet je wel vermogensbelasting erover betalen.
Als je geen voorlopige aanslag hebt aangevraagd en alles in 1 keer het jaar erop wil betalen moet je wel vermogensbelasting erover betalen.
Dat is dus ook de reden dat ik al mijn verzekeringen (ook prive: zorg, auto etc.) dus in december alvast betaal voor het hele jaar vooruitCvan schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:17:
Wat onvriendelijk zijn die regels dan rondom toekomstige belastingschuld. Als je met een voorlopige aanslag door het jaar heen het geld al over hebt gedragen aan de belastingdienst hoef je er geen vermogensbelasting over te betalen, omdat je het geld simpelweg niet meer hebt.
Dit is dus gewoon niet waar. Ik werk nu voor een bedrijf dat financieel advies software maakt en 2x in het jaar heb je wet en regelgeving (diegene in juli is meestal alleen updates van cijfers en geen methodiek wijzigingen) en wij krijgen het ook gewoon geimplementeerd. De hoofdreden waarom die overheidspartijen het moeilijk hebben is omdat sommige systemen zo ruk in elkaar zitten. Ik heb ook een poos bij UWV gezeten maar dan aan de digitale kant en dan hadden wij alle services, websites, etc af maar dan was er geen een of andere oud systeem bij Uitkeren welke zo brak in elkaar zat dat het maanden duurde.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:49:
[...]
Zolang de mensen in Den Haag complexe regels/wetten bedenken in een tempo dat geen enkel IT-bedrijf kan verwerken, in combinatie met een aanbestedingsverplichting en toetsing via het BIT, blijft het aanmodderen. Ik neem mijn petje af voor mijn ex-collega's bij de BD, Douane en het UWV dat ze zich staande weten te houden.
Zolang ze in de blauwe stoelen van Den Haag achterlijke regels bedenken als pleister op een oude pleister, en wij als kiezer doen wat we deden, krijgen we wat we kregen. Toeslagen slaan nergens op: weg ermee. Verwerk dat in de belastingen. Dat een belastingherziening voor sommigen gunstig is en voor andere minder, dat zal altijd zo blijven. Elke regel heeft bij-effecten.
Maar ook politici zijn risico-avers. Stel je toch eens voor dat je je blauwe stoeltje wordt uitgestemd... Nee, laten we vooral geen kiezers agiteren.
Nothing to see here!
Tenzij je het op een zakelijke rekening stalt. Dan valt het onder box 1. Tenminste, dat begreep ik van mijn boekhouder.Cvan schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:17:
Op je zakelijke rekening valt het inderdaad niet in box 3, maar dan moet je dus wel een reden hebben om het aan te houden als zakelijk vermogen. En dat is dus niet omdat je het in de toekomst nodig hebt voor een privé uitgave (namelijk de inkomstenbelasting).Safaci schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:32:
[...]
Tenzij je het op een zakelijke rekening stalt. Dan valt het onder box 1. Tenminste, dat begreep ik van mijn boekhouder.
je kunt natuurlijk prima gedurende het jaar 'zakelijk sparen voor een representatieve auto' om het vervolgens in mei alsnog nodig te hebben voor de IB (onder het mom van: helaas, dit jaar weer niet gelukt)
[ Voor 31% gewijzigd door indexample op 08-02-2023 15:47 ]
Zijn er hier freelancers die vanuit het Next Level Freelance programma aan de slag zijn gegaan?
Hoe is jullie dit bevallen en op welk niveau zat je ongeveer in je carrière toen je hier aan begon?
Hoe is jullie dit bevallen en op welk niveau zat je ongeveer in je carrière toen je hier aan begon?
Dat vind ik logisch want daar kies je zelf voor. Als je geen voorlopige aanslag IB hebt ontvangen kan je die altijd zelf aanvragen. Heb je hem wel ontvangen maar heb je je verwachte omzet op 0 gezet dan heb je het al helemaal zelf gedaan. In september kan je best een goede schatting maken van je omzet dat jaar en op basis daarvan een nieuwe voorlopige aanslag IB aanvragen. Als je die dan voor 1 januari betaalt dan komt dat geld niet in box 3.Cvan schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:17:
Doe ik zelf ook idd.. gewoon in 10 termijnen een groot deel al afdragen. Scheelt gedoe en ben je er vanaf. Zeker toen er nog negatieve rente gold is kwijt beter dan rijk..Cvan schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:17:
Ooit mee gesproken, voegt niet zo veel toe vond ik. Ze helpen je met de opstartfase en bij zoeken eerste opdracht. En vragen dan een jaar een fee van je eerste opdracht.Loei123 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:51:
Zijn er hier freelancers die vanuit het Next Level Freelance programma aan de slag zijn gegaan?
Administratie opzetten en netwerken kan ik zelf ook.
En we zijn weer terug bij af, want dat is dus precies wat ik zeiSafaci schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:32:
Tenzij je het op een zakelijke rekening stalt. Dan valt het onder box 1. Tenminste, dat begreep ik van mijn boekhouder.
Een zakelijke rekening vrijwaart je niet automatisch van vermogensrendementheffing, het is maar net wat je aan klikt bij de aangifte.Safaci schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:32:
[...]
Een als zakelijk aangemerkte rekening valt onder box 1, maar dat wil niet zeggen dat al het geld op de rekening ook onder box 1 zou moeten vallen.Hydra schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:55:
[...]
En we zijn weer terug bij af, want dat is dus precies wat ik zei
Ik ga me er niet meer druk over maken in ieder gevaljadjong schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:58:
Een als zakelijk aangemerkte rekening valt onder box 1, maar dat wil niet zeggen dat al het geld op de rekening ook onder box 1 zou moeten vallen.
Hoe hoog was die fee? Want het is niet alsof we een gebrek hebben aan recruiters die dat al graag voor ons willen doen.Schmitzel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:10:
Ooit mee gesproken, voegt niet zo veel toe vond ik. Ze helpen je met de opstartfase en bij zoeken eerste opdracht. En vragen dan een jaar een fee van je eerste opdracht.
Administratie opzetten en netwerken kan ik zelf ook.
Ik heb zelf ook in 2018 gesprekken gehad met een toko die een beetje het model van The Future Group aanhield (opgericht door een ex-maat van TFG die hierdoor ook ruzie had met TFG) maar daar heb ik ook voor bedankt gewoon omdat ik 20% van m'n tarief inleveren niet zo'n goed plan vond. En een van de selling points was dat je een netwerk had van mensen in dezelfde hoek, maar ik was daar ook niet onder de indruk van de kennis van deze mensen. De rest was of heel junior, of zat gewoon in een andere hoek (meer IT). Hij kwam ook met het verhaal dat het netto voor mij hetzelfde zou zijn, omdat 'ie me voor hogere tarieven weg zou kunnen zetten, maar dat geloof ik niet zo.
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat het niet waar is.Rutix schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:30:
[...]
Dit is dus gewoon niet waar. Ik werk nu voor een bedrijf dat financieel advies software maakt en 2x in het jaar heb je wet en regelgeving (diegene in juli is meestal alleen updates van cijfers en geen methodiek wijzigingen) en wij krijgen het ook gewoon geimplementeerd. De hoofdreden waarom die overheidspartijen het moeilijk hebben is omdat sommige systemen zo ruk in elkaar zitten. Ik heb ook een poos bij UWV gezeten maar dan aan de digitale kant en dan hadden wij alle services, websites, etc af maar dan was er geen een of andere oud systeem bij Uitkeren welke zo brak in elkaar zat dat het maanden duurde.
Wet en regelgeving (in die blauwe stoeltjes) hebben bepaald dat we beter om moeten gaan met privacy. Op zich niks mis mee maar je mag amper nog wat opslaan in je systeem als het niet strikt noodzakelijk is. Daarom moeten alle systemen weer op een of andere manier gekoppeld worden en moet oude data verwijderd worden. Het wordt er allemaal niet makkelijker op.
Enne, ResaFasa, draait dat nog steeds op OpenVMS?!
Hydra schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:02:
[...]
Kreeg die vraag ook van een recruiter pas geleden. Heb aangegeven dat ik m'n CV niet in Word heb (technisch gezien klopt dit). Vonden ze even moeilijk, maar een PDF CV is beter dan geen CV.
Ik heb het aangegeven bij de recruiter, dat ik vond dat ze het zelf in hun format mogen gieten. Vonden ze niet zo leuk, ik kreeg er best een straffe reactie op. Ik ga er hier niet verder over uitweiden (wie weet lezen ze mee), maar er zijn twee stevige telefoongesprekken bij komen kijken.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:14:
[...]
Ik stuur hem altijd in PDF. Als ze willen, gaan ze zelf maar knippen/plakken naar hun eigen formaat. Op de vraag: heb je hem ook in Word-formaat? is het antwoord nee (@Hydra ook in ODF formaat zeker...).
Anyway, het zelfstandig ondernemerschap begint serieuze vormen te krijgen, heb gisteren een stationwagon gekocht. Ex-lease auto, dus BTW-auto, die kan ik dus terugkrijgen omdat ik hem op de eenmanszaak zet. Vervolgens breng ik een bijtelling in rekening. Daarentegen zijn alle gemaakte kosten voor de zaak, niet voor prive.
Hoe doen jullie dit met tanken als de auto gebruikt wordt door je partner? hebben jullie speciaal hiervoor een tankpas aangeschaft?
BIj een tankabonnement kan je meerdere passen voor aanvragen. Ik heb voor mijn vrouw ook een tank en laadpas aangevraagd. Komt allemaal op dezelfde factuur.badkuip schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:40:
[...]
[...]
Ik heb het aangegeven bij de recruiter, dat ik vond dat ze het zelf in hun format mogen gieten. Vonden ze niet zo leuk, ik kreeg er best een straffe reactie op. Ik ga er hier niet verder over uitweiden (wie weet lezen ze mee), maar er zijn twee stevige telefoongesprekken bij komen kijken.
Anyway, het zelfstandig ondernemerschap begint serieuze vormen te krijgen, heb gisteren een stationwagon gekocht. Ex-lease auto, dus BTW-auto, die kan ik dus terugkrijgen omdat ik hem op de eenmanszaak zet. Vervolgens breng ik een bijtelling in rekening. Daarentegen zijn alle gemaakte kosten voor de zaak, niet voor prive.
Hoe doen jullie dit met tanken als de auto gebruikt wordt door je partner? hebben jullie speciaal hiervoor een tankpas aangeschaft?
Ik heb dit via Travelcard aangezien die een van de weinigen zijn waar je zowel tankpas als een laaddruppel kan krijgen. Tot en met 3 passen betaal je niets extra's
[ Voor 7% gewijzigd door com2,1ghz op 09-02-2023 10:51 ]
Ik heb via MoveMove een tankpas idd. Vond ik handiger dan iedere keer het geneuzel met bonnetjes.badkuip schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:40:
Als je altijd (of vaak) bij dezelfde pomp tankt, kan je ook kijken naar de card van dat merk.
Sometimes you need to plan for coincidence
Heb je goed doorgerekend of dat zin heeft? Het is namelijk meestal niet lonend. Met name met een gebruikte auto, tenzij die toevallig nog net in een laag tarief valt. Met een station zal dat meestal niet zo zijn.badkuip schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:40:
[...]
[...]
Ik stuur hem altijd in Word-formaat, die recruiters moeten je telefoonnummer/email kunnen weghalen, anders loop je kans dat de eindklant lekker zelf gaat bellen en de recruiter er tussenuit haalt.badkuip schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:38:
Wat is jullie mening hierover? Zou je hieraan meewerken?
Ik vind dat niet zo gek hoor. Het hangt natuurlijk van de recruiter af, maar ik ken er eentje die echt wel hard werkt om de deal rond te krijgen. Zit beslist niet achterover.
[ Voor 24% gewijzigd door TucanoItaly op 09-02-2023 11:05 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Toen ik net gestart was heb ik dat eens gedaan en daar ben ik best hard mee genaaid, dus dat doe ik nimmer weer; PDF or GTFO. Sindsdien neem ik ook altijd zelf een uitdraai van m'n CV mee, zodat ik die kan overleggen, want als ze willen kunnen ze een PDF natuurlijk net zo goed leegtrekken en in een ander jasje gieten.
Edit: dat heb ik destijds hier nog gepost ook:
Kwistnix in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
[ Voor 13% gewijzigd door Kwistnix op 09-02-2023 11:26 ]
De tankpas laat ik altijd gewoon in de auto liggen. Daarnaast kan je ook gewoon bonnetjes indienen als het een keer niet zo uit komt. Zoals eerder aangegeven zou ik ook merkspecifieke tankpassen overwegen als je vaak bij dezelfde tankt want die zijn vaak voordeliger.badkuip schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:40:
[...]
[...]
Ik heb het aangegeven bij de recruiter, dat ik vond dat ze het zelf in hun format mogen gieten. Vonden ze niet zo leuk, ik kreeg er best een straffe reactie op. Ik ga er hier niet verder over uitweiden (wie weet lezen ze mee), maar er zijn twee stevige telefoongesprekken bij komen kijken.
Tot slot zou ik hier even kijken of de auto zakelijk rijden wel loont, meestal niet namelijk. Eigenlijk met name bij veel privé gebruik.
@Deveon Thanks, ik heb het nagerekend met die tool en er wordt aangegeven dat prive voordeliger is.
Ik was verbaasd omdat ik dacht dat het zakelijker voordeliger is omdat ik de BTW-kan terugkrijgen.
Ik heb de berekening eens doorgestuurd naar m'n boekhouder.
Ik was verbaasd omdat ik dacht dat het zakelijker voordeliger is omdat ik de BTW-kan terugkrijgen.
Ik heb de berekening eens doorgestuurd naar m'n boekhouder.
Toen der tijd tankte ik altijd. Met de bijtelling koop je prive-gebruik af.badkuip schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:40:
Of jij er nu mee rijd of je partner.
De hele enkele keer dat zij tankte vroeg ik haar het bonnetje mee te nemen zodat ik het terug kon boeken vanaf de zakelijke rekening.
Gebeurd het vaker: tankpas en dan bijvoorbeeld bij de autopapieren stoppen.
Komt er gewoon op neer dat het vrijwel niets uitmaakt of het zakelijk of prive is vanwege de bijtelling.
De voordeel die je hebt is dat je de kosten kan uitsmeren over meerdere jaren. Ik heb vorig week een auto op de zaak gekocht met bijtelling. De BTW krijg je meteen terug na je eerste aangifte en je kan voor 5 jaar lang een significante bedrag afschrijven.
Vervolgens over die 5 jaar dat je in die auto rijdt betaal je jaarlijks de bijtelling. Hoe langer je in die auto rijdt, des te meer bijtelling je betaalt.
Koop je de auto prive, dan betaal je in een keer de volle pond.
Als je over 5 jaar die kosten naast elkaar zet, onderaan de streep scheelt het vrijwel niets. Maar je rijdt wel in een nieuwe bak die je eigenlijk niet kan betalen. Is een prima overweging voor jezelf.
Het systeem is zo opgezet dat bedrijven gestimuleerd worden om nieuwe wagens aan te schaffen om die vervolgens naar de particuliere markt te duwen.
De voordeel die je hebt is dat je de kosten kan uitsmeren over meerdere jaren. Ik heb vorig week een auto op de zaak gekocht met bijtelling. De BTW krijg je meteen terug na je eerste aangifte en je kan voor 5 jaar lang een significante bedrag afschrijven.
Vervolgens over die 5 jaar dat je in die auto rijdt betaal je jaarlijks de bijtelling. Hoe langer je in die auto rijdt, des te meer bijtelling je betaalt.
Koop je de auto prive, dan betaal je in een keer de volle pond.
Als je over 5 jaar die kosten naast elkaar zet, onderaan de streep scheelt het vrijwel niets. Maar je rijdt wel in een nieuwe bak die je eigenlijk niet kan betalen. Is een prima overweging voor jezelf.
Het systeem is zo opgezet dat bedrijven gestimuleerd worden om nieuwe wagens aan te schaffen om die vervolgens naar de particuliere markt te duwen.