Je hebt een btw correctie voor privegebruik. Daarnaast is de bijtelling gewoon heel hoog. Die is misschien redelijk voor werknemers die zelf niet de autokosten hoeven te betalen, maar wij betalen die ook al waardoor het sommetje er een stuk negatiever uitziet.badkuip schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:29:
@Deveon Thanks, ik heb het nagerekend met die tool en er wordt aangegeven dat prive voordeliger is.
Ik was verbaasd omdat ik dacht dat het zakelijker voordeliger is omdat ik de BTW-kan terugkrijgen.
Ik heb de berekening eens doorgestuurd naar m'n boekhouder.
Als eenmanszaak kan je inderdaad de BTW van aanschaf terug vragen maar je moet nog steeds wel de volle pond betalen. Je hebt het eerste jaar wel het nodige vermogen nodig om de auto te kopen terwijl je wel IB moet betalen over je resultaat plus de bijtelling. Pas een groot deel daarvan schrijf je af in de later jaren of krijg je terug bij verkoop. Natuurlijk je kan financieren maar dat geld privé net zo. Als DGA kan je zelfs bij je eigen BV je krediet afsluiten.com2,1ghz schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:40:
Komt er gewoon op neer dat het vrijwel niets uitmaakt of het zakelijk of prive is vanwege de bijtelling.
De voordeel die je hebt is dat je de kosten kan uitsmeren over meerdere jaren. Ik heb vorig week een auto op de zaak gekocht met bijtelling. De BTW krijg je meteen terug na je eerste aangifte en je kan voor 5 jaar lang een significante bedrag afschrijven.
Vervolgens over die 5 jaar dat je in die auto rijdt betaal je jaarlijks de bijtelling. Hoe langer je in die auto rijdt, des te meer bijtelling je betaalt.
Koop je de auto prive, dan betaal je in een keer de volle pond.
Als je over 5 jaar die kosten naast elkaar zet, onderaan de streep scheelt het vrijwel niets. Maar je rijdt wel in een nieuwe bak die je eigenlijk niet kan betalen. Is een prima overweging voor jezelf.
Het systeem is zo opgezet dat bedrijven gestimuleerd worden om nieuwe wagens aan te schaffen om die vervolgens naar de particuliere markt te duwen.
Verder is de BTW minder dan 17,4% (21% BTW) van de kosten van de auto (verzekering en MRB zijn BTW-vrij). Houd je ook rekening met de andere 80+%? BTW op brandstof en onderhoud kan je bij een privé auto trouwens wel blijven verrekenen (helaas) alleen de aanschaf niet en BTW op private lease heb ik destijds nooit een duidelijk antwoord gekregen.
Ik dacht iets van 10 euroHydra schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:02:
[...]
Hoe hoog was die fee? Want het is niet alsof we een gebrek hebben aan recruiters die dat al graag voor ons willen doen.
Ik heb zelf ook in 2018 gesprekken gehad met een toko die een beetje het model van The Future Group aanhield (opgericht door een ex-maat van TFG die hierdoor ook ruzie had met TFG) maar daar heb ik ook voor bedankt gewoon omdat ik 20% van m'n tarief inleveren niet zo'n goed plan vond. En een van de selling points was dat je een netwerk had van mensen in dezelfde hoek, maar ik was daar ook niet onder de indruk van de kennis van deze mensen. De rest was of heel junior, of zat gewoon in een andere hoek (meer IT). Hij kwam ook met het verhaal dat het netto voor mij hetzelfde zou zijn, omdat 'ie me voor hogere tarieven weg zou kunnen zetten, maar dat geloof ik niet zo.
Bijtelling wordt berekend over de nieuwwaarde als het geen youngtimer is. 2e hands of aanschafwaarde maakt geen verschil alleen leeftijd van de auto.badkuip schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:47:
@com2,1ghz ik snap wat je zegt, maar dat geldt niet voor de aanschaf van een tweedehandsauto die niet meer dan €10.000 kost. Dat is prive ook goed te betalen (en dat is bij mij aan de orde)...
Of snap ik het niet?
@NLKornolio dat klopt, maar dat was niet het punt wat ik probeerde te maken.
Ongeacht of het een tweedehandse of nieuwe is, is een auto van €10.000 privé goed te betalen
Ongeacht of het een tweedehandse of nieuwe is, is een auto van €10.000 privé goed te betalen
Dat lijkt mij niet eens zo vervelend, dat de eindklant de tussenpersoon er zelf uitfiltert. Vaak genoeg zetten ze een uitvraag uit een DAS/Portaal 1:1 door en willen dan 10/15% vangen voor elk uur dat je werkt. Daartegenover vind ik wel dat ze extra's moeten bieden, eerder uitbetalen, CV voor je oppoetsen, etc. etc.TucanoItaly schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:04:
[...]
Ik stuur hem altijd in Word-formaat, die recruiters moeten je telefoonnummer/email kunnen weghalen, anders loop je kans dat de eindklant lekker zelf gaat bellen en de recruiter er tussenuit haalt.
Ik vind dat niet zo gek hoor. Het hangt natuurlijk van de recruiter af, maar ik ken er eentje die echt wel hard werkt om de deal rond te krijgen. Zit beslist niet achterover.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Heb je het door deze tool gegooid: https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html?badkuip schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:43:
@NLKornolio dat klopt, maar dat was niet het punt wat ik probeerde te maken.
Ik weet de details niet maar met wat aannemelijke waarden kom ik uit op ongeveer 800 per jaar in het voordeel van prive rijden.
https://niels.nu
Alsof ze me niet via LinkedIn zouden kunnen benaderenTucanoItaly schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:04:
Ik stuur hem altijd in Word-formaat, die recruiters moeten je telefoonnummer/email kunnen weghalen, anders loop je kans dat de eindklant lekker zelf gaat bellen en de recruiter er tussenuit haalt.
Tankpas inderdaad, die kan m'n partner dan gebruiken als ze in mijn auto rijdt.badkuip schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:40:
[...]
Hoe doen jullie dit met tanken als de auto gebruikt wordt door je partner? hebben jullie speciaal hiervoor een tankpas aangeschaft?
Of ik als ik met haar auto weg ben

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
...totdat ze het merk pomp veranderen. Was laatst hier gebeurt. Ik had een gratis pasje van q8/esso/tango etc. Nu maar overgegaan op een tankpas via de ANWB. Voor zover ik kon vinden één van de minst kostende maar toch ook met tanken in de EU.Hmmbob schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:56:
Als je altijd (of vaak) bij dezelfde pomp tankt, kan je ook kijken naar de card van dat merk.
Hoef je ook geen poging te doen om BTW uit het buitenland terug te vragen als je op vakantie in bijvoorbeeld Frankrijk/Duitsland heb getankt.
Als de eindklant mij direct benaderd (en daar heeft ie echt niet mijn nummer van nodig voor mijn cv) heeft de recruiter de opdracht dus niet. Vrij simpel. Sterker nog, ik gebruik dat argument altijd naar partijen die eerst alles dicht wilen timmeren voor de de naam geven van de opdrachtgeverTucanoItaly schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:04:
[...]
Ik vind dat niet zo gek hoor. Het hangt natuurlijk van de recruiter af, maar ik ken er eentje die echt wel hard werkt om de deal rond te krijgen. Zit beslist niet achterover.
Hoe bedoel je dat met de BTW?wuppie007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:20:
[...]
...totdat ze het merk pomp veranderen. Was laatst hier gebeurt. Ik had een gratis pasje van q8/esso/tango etc. Nu maar overgegaan op een tankpas via de ANWB. Voor zover ik kon vinden één van de minst kostende maar toch ook met tanken in de EU.
Hoef je ook geen poging te doen om BTW uit het buitenland terug te vragen als je op vakantie in bijvoorbeeld Frankrijk/Duitsland heb getankt.
Grz D.
Daar hoef je sowieso geen poging voor te doen, want je moet al minimaal €50 aan BTW hebben uitgegeven in dat ene land. Dat wordt dus pas interessant als je meer dan ong 300 euro uitgegeven hebt in dat ene land. Daarnaast kost het best wat moeite - denk dat je die uren beter in je gewone werk kan stoppen met de gemiddelde uurtareven die we hier hebbenwuppie007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:20:
[...]
...totdat ze het merk pomp veranderen. Was laatst hier gebeurt. Ik had een gratis pasje van q8/esso/tango etc. Nu maar overgegaan op een tankpas via de ANWB. Voor zover ik kon vinden één van de minst kostende maar toch ook met tanken in de EU.
MoveMove legt het duidelijk uit:
/f/image/AyBLdynKSG0wuYD72fW1dvb0.png?f=fotoalbum_large)
Hou er ook effe rekening mee dat al die Europa-passen van DKV zijn - DKV rekent een toeslag per liter voor deze service (en op sommige locaties tank je voor de landelijke adviesprijs, niet de (vaak lagere) pompprijs).
:fill(white):strip_exif()/f/image/i3xz4PfYIVYDmm6QyDMBEszL.png?f=user_large)
Betere optie is gewoon je creditcard gebruiken en de bonnetjes bewaren. Aan het einde van je vakantie gewoon een inkoopfactuur maken waar al deze bonnetjes op staan (kosten incl BTW dus - maar die specificeer je niet verder want buitenlandse BTW kan je niet bij de NL belastingdienst terugvragen) en maak je dat over aan jezelf.
:fill(white):strip_exif()/f/image/NjeZfVIMM9Wy2C7tb35lW737.png?f=user_large)
Die 222,26 zijn alle tankkosten, tolkosten en parkeerkosten voor de auto bij elkaar opgeteld (letterlijk 1:1 het bedrag wat op de creditcard factuur staat).
[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 09-02-2023 16:55 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik heb in het verleden toen ik gestart ben ook direct een tankpas aangeschaft, van MKB Brandstof (toen nog Tom). Bevalt prima, maar inmiddels zijn er wel goedkopere opties. Ik heb alleen nooit echt de moeite genomen om te veranderen, want in absolute zin scheelt het zoveel nu ook weer niet
Plus, niet overal kan je europees tanken met één pas (ANWB bijvoorbeeld), niet dat ik dat dagelijks nodig heb. Als ik er nu één zou moeten aanvragen zou ik denk ik voor tankpas.nl kiezen.
Ja klopt, als je je uren gaat rekenen is het vaak niet direct lonend. Maar omdat het Frankrijk betrof heb ik hiervoor een uitzondering gemaaktHmmbob schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:46:
[...]
Daar hoef je sowieso geen poging voor te doen, want je moet al minimaal €50 aan BTW hebben uitgegeven in dat ene land. Dat wordt dus pas interessant als je meer dan ong 300 euro uitgegeven hebt in dat ene land. Daarnaast kost het best wat moeite - denk dat je die uren beter in je gewone werk kan stoppen met de gemiddelde uurtareven die we hier hebben
Hebben jullie eigenlijk meerdere CV's, elk toegespitst op andere soorten opdrachten? Ik hoorde vandaag van iemand dat het op die manier ook kan, omdat men al snel kan struikelen over kleine verschillen met de posting.
Dat is vrij gebruikelijk ja, tenzij je alles noemt (saai) of je opdrachten heel homogeen zijn. Bijna noodzakelijk bij (aanbestede) opdrachten met 'objectieve' ctrl+f-criteria.Division schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:11:
Hebben jullie eigenlijk meerdere CV's, elk toegespitst op andere soorten opdrachten?
Ook bij niet-aanbestede opdracht. Bedrijven zijn op zoek naar een bepaald profiel, en recruiters weten vaak ook maar half wat al die termen en afkortingen betekenen. Dus als je dan een job description met wat termen er in, dan doe je er goed aan om te zorgen dat je iets overtuigends opschrijft op basis van die termen (mits je er ook - al dan niet rakelings - in aanraking mee geweest bent).Aftansert schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:18:
[...]
Dat is vrij gebruikelijk ja, tenzij je alles noemt (saai) of je opdrachten heel homogeen zijn. Bijna noodzakelijk bij (aanbestede) opdrachten met 'objectieve' ctrl+f-criteria.
Op die manier kan je ook beter naar een recruiter bluffen dat je de _ideale_ kandidaat bent, en dat dat ook een hoger tarief rechtvaardigt. Dan kan hij weer jouw profiel met wat meer flamboyance verkopen aan zijn klant.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Paar dagen later maar inderdaad dat bedoelde ik inderdaad.Woy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:27:
[...]
Hij bedoelt waarschijnlijk dat je het box 1 inkomsten lager kunt laten dan bij een eenmanszaak. Voor een DGA komen daar dan natuurlijk wel box 2 inkomsten bij die ook gewoon meetellen met je verzamel inkomsten en dus kinderopvangtoeslag. De winst lijkt mij niet heel groot. Behalve als je de winst grotendeels in je bv laat zitten
Overigens kun je natuurlijk prima je winst in de BV laten zitten zoals ik nu nog doe. Eerst de definitieve vermogensbelasting maar eens afwachten en zakelijk beleggen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Members only:
Inloggen
Ik maak eigenlijk nooit gebruik van mijn CV, krijg de opdrachten altijd vanuit mijn netwerk en een goed gesprek met de opdrachtgever. Maar ik heb wel een uitgebreide website dus daar kunnen mensen ook zien wat ik doe en linkedin voor de ervaringen....Division schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:11:
Hebben jullie eigenlijk meerdere CV's, elk toegespitst op andere soorten opdrachten? Ik hoorde vandaag van iemand dat het op die manier ook kan, omdat men al snel kan struikelen over kleine verschillen met de posting.
Members only:
Inloggen
Hydra schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:14:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
Inloggen
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Goed om te weten, thanks!RichieB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:17:
***members only***
Heb een mooie casus
Wat is het antwoord op deze?:
De vraag
Loes is dga van een tandartspraktijk. Het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking is
€ 80.000. Het loon van de meestverdienende werknemer is € 100.000. Loes wil een zo laag mogelijk gebruikelijk loon. Welk loon is dat voor 2023?
A: € 51.000
B: € 60.000
C: € 80.000
D: € 100.000
D: 100k. het loon van de meestverdienende werknemer is in dit geval leidend.Kaspers schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:13:
[...]
Heb een mooie casus. De vraag komt van het "Forum Salaris" vandaan van de belastingdienst.
Wat is het antwoord op deze?:
[...]
Gebruikelijk_Loon = MAX(51k, vergelijkbare dienstbetrekking, loon meestverdienende werknemer)
edit: incorrect met onderstaande uitleg.
[ Voor 28% gewijzigd door indexample op 10-02-2023 10:22 ]
Exact. Zo dacht ik ook.indexample schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:15:
[...]
D: 100k. het loon van de meestverdienende werknemer is in dit geval leidend.
Gebruikelijk_Loon = MAX(51k, vergelijkbare dienstbetrekking, loon meestverdienende werknemer)
Nou daar gaan we:
Dus dan ga je uit van "1", dus € 100.000Het gebruikelijk loon voor 2023 stelt u vast op het hoogste bedrag van de volgende 3 bedragen:
- 100% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking (tot en met 2022 was dit 75%)
- het loon van de meestverdienende werknemer van de vennootschap of van een verbonden vennootschap
- de wettelijke ondergrens van € 51.000 (bedrag 2023)
Maar dan komen ze met deze uitleg (bron):
In de volgende gevallen mag u het loon op een lager bedrag vaststellen:
U maakt aannemelijk dat het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking lager is dan
€ 51.000. U stelt het loon dan vast op het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking.
U maakt aannemelijk dat het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking lager is dan het loon van de meestverdienende werknemer. U stelt het loon dan vast op het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking.
In de situatie van Loes geldt het volgende:
Het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking is € 80.000.
Het hoogste loon van de werknemer in dienst van de vennootschap is € 100.000.
Het minimale gebruikelijk loon is € 51.000.
Het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking is lager dan het loon van de meestverdienende werknemer. U kunt dit aannemelijk maken. U mag het gebruikelijk loon dan vaststellen op het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking.
Het gebruikelijk loon van Loes is € 80.000.

[ Voor 3% gewijzigd door Kaspers op 10-02-2023 10:18 ]
ahhh, maak het nog ingewikkelder.... dus je mag ook alsnog vergelijkbare dienstbetrekking gebruiken, als je het expliciet aannemelijk kunt maken. de BD heeft de bewijslast dus mooi omgedraaid.Kaspers schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:17:
[...]
Exact. Zo dacht ik ook.
Nou daar gaan we:
[...]
Dus dan ga je uit van "1", dus € 100.000
Maar dan komen ze met deze uitleg (bron):
[...]

Krijgen we dan Gebruikelijk_Loon = MAX(51k, MIN(vergelijkbare dienstbetrekking, loon meestverdienende werknemer)) ?indexample schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:15:
[...]
D: 100k. het loon van de meestverdienende werknemer is in dit geval leidend.
edit: incorrect met onderstaande uitleg.
Waar vergelijkbare dienstbetrekking weer tot heel veel discussie gaat leidenrool schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:23:
[...]
Krijgen we dan Gebruikelijk_Loon = MAX(51k, MIN(vergelijkbare dienstbetrekking, loon meestverdienende werknemer)) ?

Omzet != winstOrangelights23 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 03:28:
***members only***
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
51k ?Ernemmer schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:31:
[...]
Maar wat is dan het loon van een DGA in loondienst?
als iedereen bij deze zn loon naar 51k zet, is dat per definitie gebruikelijk en de norm.
[ Voor 20% gewijzigd door indexample op 10-02-2023 10:35 ]
Dit blijf ik een lastige vinden. Op basis van een CAO kan ik prima 51k hard maken, maar weet dat in de vrije markt er hogere salarissen geboden worden. Ik vrees alleen dat ik zelf financieel niet meer rond kom van 51kAfas schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:25:
[...]
Waar vergelijkbare dienstbetrekking weer tot heel veel discussie gaat leiden

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 10-02-2023 10:37 ]
Orangelights23 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 03:28:
***members only***
Members only:
Inloggen
Ja, ik. Heeft mij heel erg geholpen met het nemen van de drempel die ik zag. Ik zal het dan ook als een investering die zich zeker terug verdiend. Ik heb er dan ook geen spijt van.Loei123 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:51:
Zijn er hier freelancers die vanuit het Next Level Freelance programma aan de slag zijn gegaan?
Hoe is jullie dit bevallen en op welk niveau zat je ongeveer in je carrière toen je hier aan begon?
[ Voor 22% gewijzigd door edr1986 op 10-02-2023 11:17 ]
Members only:
Inloggen
Hier een nieuweling binnen t ZZP vak.
Bijna 10j product owner & wat product management ervaring is het nu tijd voor een periode kortere projecten te doen en veel bedrijven te zien. Ik denk niet dat ik een freelancer for life ben, we zullen zien.
Eerste opdracht via mijn netwerk geregeld, ik ga bij een bank aan de slag. Iets waar ik zelf nooit (voor vaste aanstelling) zou solliciteren, maar voor 6 maanden ben ik heel benieuwd hoe het werkt en hoop ik er wat bij te dragen en leren.
Het gros van de beginnersvragen is hier al beantwoord (ook bedankt voor de bureaustoelen & auto tips
). Mooi om te zien dat mensen transparant zijn over verzekeringen en reserveringen voor de diverse belastingen. Daar zitten als n00b behoorlijk wat zorgen omheen, dus dank daarvoor.
Ook besloten om een boekhouder te nemen. Ik zie het als ontzorgen, respect voor mensen die het zelf doen, maar ik zie het als voorkomen van dure slordigheden (die ik administratief wel eens heb gehad). Lokale admin kantoor gevonden waar ik een goede klik mee heb die redelijke prijs vraag (ongeveer 800 p jaar).
De boekhouder werkt met SnelStart, of heeft een voorkeur daarvoor. Ik heb begrepen dat het niet de allermooiste software ter wereld is, maar helemaal prima voor wat het moet doen. Zeker als simpele urenschrijver wat ik voorlopig ben. Correct?
Bijna 10j product owner & wat product management ervaring is het nu tijd voor een periode kortere projecten te doen en veel bedrijven te zien. Ik denk niet dat ik een freelancer for life ben, we zullen zien.
Eerste opdracht via mijn netwerk geregeld, ik ga bij een bank aan de slag. Iets waar ik zelf nooit (voor vaste aanstelling) zou solliciteren, maar voor 6 maanden ben ik heel benieuwd hoe het werkt en hoop ik er wat bij te dragen en leren.
Het gros van de beginnersvragen is hier al beantwoord (ook bedankt voor de bureaustoelen & auto tips
Ook besloten om een boekhouder te nemen. Ik zie het als ontzorgen, respect voor mensen die het zelf doen, maar ik zie het als voorkomen van dure slordigheden (die ik administratief wel eens heb gehad). Lokale admin kantoor gevonden waar ik een goede klik mee heb die redelijke prijs vraag (ongeveer 800 p jaar).
De boekhouder werkt met SnelStart, of heeft een voorkeur daarvoor. Ik heb begrepen dat het niet de allermooiste software ter wereld is, maar helemaal prima voor wat het moet doen. Zeker als simpele urenschrijver wat ik voorlopig ben. Correct?
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Inderdaad @Dzine gefeliciteerd :)! Ben zeer benieuwd of het je gaat bevallen
.
Wat voor soort klussen wil je gaan doen? Mij lijkt 6 maanden voor een PO opdracht (om daarna te stoppen) erg kort. In grote organisatie heb je dan net een beetje echt je stakeholders leren kennen en je draai en route gevonden daar.
Wat voor soort klussen wil je gaan doen? Mij lijkt 6 maanden voor een PO opdracht (om daarna te stoppen) erg kort. In grote organisatie heb je dan net een beetje echt je stakeholders leren kennen en je draai en route gevonden daar.
Nothing to see here!
Als je een goed gevoel hebt bij die boekhouder en er zelf niet echt een mening over hebt, zou ik lekker zijn suggestie volgen. Dat voorkomt ook discussies later als je toch iets anders zou kiezen.Dzine schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:47:
Het enige waar ik wel op zou letten is hoe het gaat als je uit elkaar gaat (van je boekhouder of van 't boekhoudpakket). Als ondernemer moet je 7 jaar je administratie bewaren (10 jaar als je onderneming ook vastgoed bezit/verhandelt). Stel dat je over 3 jaar naar een andere boekhouder of boekhoudpakket zou gaan, dan moet je je administratie dus nog voor de 7 jaar daarna naar boven kunnen toveren. Sommige bedrijven zeggen 'we hebben een audit file export', maar dat zal vaak niet afdoende zijn om allerlei vragen van de belastinginspecteur te kunnen beantwoorden.
Sommige partijen maken je administratie ontoegankelijk, maar stellen je wel weer in staat om 'm in de 7 jaar daarna te activeren. Andere partijen zetten 'm op read-only, zodat je in de 7 jaar daarna er nog gewoon bij kunt. Maar weer andere partijen laten je dan gewoon voor die 7 jaar doorbetalen.
Dat is iets wat veel mensen zich pas realiseren op het moment dat ze er weg willen. En juist daarom is dat iets om van te voren wel te overwegen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Orangelights23 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 03:28:
***members only***
Members only: title
Inloggen
Overigens wel interesant, ik was gezien alle wijzigingen gestopt met overgang naar BV, maar als ik bovenstaande allemaal lees kan ik alsnog gewoon 55K als DGA loon nemen (meest vergelijkbare). Wat niet eens heel vreemd is. in de detachering werd ook verwacht dat we 3 keer uurloon als omzet genereerden. Dan kom ik ook in die orde van grootte uit
Ik geef je groot gelijk. Als er een regeling te gebruiken is, moet je dat doen. Discussie speelt hier thuis ook heel vaak (maar inmiddels wat minder).
Ik hoor het Wiebus nog zeggen "Jullie kozen voor zelfstandigheid, red je zelf maar." Nou bij deze, dit soort trucjes betalen mooi straks d verplichte AOV
Je bent de deeltijdfactor nog vergeten over het geheel. Zie handboek loonheffingen 18.1 voor nog meer uitzonderingen.rool schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:23:
[...]
Krijgen we dan Gebruikelijk_Loon = MAX(51k, MIN(vergelijkbare dienstbetrekking, loon meestverdienende werknemer)) ?

Ik snap basistermen als omzet en winst, het gaat om de manier waarop de beste man het beschreef alsof hij een hoog salaris als DGA had.fry77 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:09:
[...]
***members only***
Overigens wel interesant, ik was gezien alle wijzigingen gestopt met overgang naar BV, maar als ik bovenstaande allemaal lees kan ik alsnog gewoon 55K als DGA loon nemen (meest vergelijkbare). Wat niet eens heel vreemd is. in de detachering werd ook verwacht dat we 3 keer uurloon als omzet genereerden. Dan kom ik ook in die orde van grootte uit
Ja dit is idd de uitdaging. Daarom bedank ik ook voor de zwangerschap opvul klussen (tot nu toe natuurlijk).Rutix schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:01:
Inderdaad @Dzine gefeliciteerd :)! Ben zeer benieuwd of het je gaat bevallen.
In alle eerlijkheid, ik weet het nog niet hoe het in de praktijk er uit gaat zien. Minimaal 3 maanden heb je wel nodig om product, team & klant te leren kennen en heb je natuurlijk nog de dynamiek van stakeholders.
Het is juist de vrijheid (en de huidige markt) om te kiezen om door te gaan of om iets anders te zoeken.
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Geldt die ook omgekeerd? Met al je overige bedrijfsactiviteiten kom je toch gauw boven de 40 uur uitMazzHead schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:42:
[...]
Je bent de deeltijdfactor nog vergeten over het geheel. Zie handboek loonheffingen 18.1 voor nog meer uitzonderingen.
Niet voor je salaris, maar je mag die extra uren wel opsparen en ten laste van je winst (verlofsparen reservering maximaal 4000 uren*uurloon, later opnemen) brengen.DarkFire1985 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:32:
[...]
Geldt die ook omgekeerd? Met al je overige bedrijfsactiviteiten kom je toch gauw boven de 40 uur uit
Wat dat betreft is een BV multifunctioneel
Is het tegenwoordig gebruikelijk dat er een (live) coding assessment in het proces zit wanneer je als developer met een partij praat over een klus? Dacht dat dat meer iets voor new hires is.
Ja, dat is vrij normaal. Alleen praten filter je niet te mensen mee uit die goeie praatjes hebben. Je kan een developer niet beoordelen puur op een interview is mijn ervaring. De prutsers doen gewoon erg veel interviews en worden er goed inDivision schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:14:
Is het tegenwoordig gebruikelijk dat er een (live) coding assessment in het proces zit wanneer je als developer met een partij praat over een klus? Dacht dat dat meer iets voor new hires is.
Dan is het ook de vraag wat de assesment inhoudt. Als het domweg puzzeltjes oplossen is en zaken die je normaliter nooit tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden doet vind ik het vrij zinloos. Dat zie je dus vaak.Hydra schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:16:
[...]
Ja, dat is vrij normaal. Alleen praten filter je niet te mensen mee uit die goeie praatjes hebben. Je kan een developer niet beoordelen puur op een interview is mijn ervaring. De prutsers doen gewoon erg veel interviews en worden er goed in
Dan heb je weer hele boeken en cursussen die gericht zijn op deze interviewvragen waarbij diegene dan hier doorheen komt en voor de rest er niets van bakt.
Bijvoorbeeld dat men vraagt of je even de palindroom kan vinden in de string. Of bouw even een BFS algoritme.
Om vervolgens aan een Spring Boot microservice te werken.
Dit vraag ik me dus ook af. Betreft een front-end (React) rol bij middelgrote onderneming; en de code assessment zal een aantal algoritmische en abstracte problemen betreffen. Sorting, pathfinding, etc. Ik vraag me af of ik mijn tijd hier aan het verkwisten ben.com2,1ghz schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:00:
[...]
Dan is het ook de vraag wat de assesment inhoudt. Als het domweg puzzeltjes oplossen is en zaken die je normaliter nooit tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden doet vind ik het vrij zinloos. Dat zie je dus vaak.
Dan heb je weer hele boeken en cursussen die gericht zijn op deze interviewvragen waarbij diegene dan hier doorheen komt en voor de rest er niets van bakt.
Bijvoorbeeld dat men vraagt of je even de palindroom kan vinden in de string. Of bouw even een BFS algoritme.
Ik ben er ook niet zo'n fan van. Wij vragen wel inzicht vragen in de interviews zoals "Design een API die x doet" en kijken of die persoon vragen gaat stellen of meteen in de oplossing duikt met veel aannames. Dat zegt meestal meer dan een coding interviewDivision schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:06:
[...]
Dit vraag ik me dus ook af. Betreft een front-end (React) rol bij middelgrote onderneming; en de code assessment zal een aantal algoritmische en abstracte problemen betreffen. Sorting, pathfinding, etc. Ik vraag me af of ik mijn tijd hier aan het verkwisten ben.
Nothing to see here!
Waar kijk je dan als interviewer heen tijdens zo een codeer vraagstuk? Zit zelf niet in de specifieke code dev hoek. Enige wat ik me kan voorstellen is dat je de echte nepperds er zo uit haalt. Verder zijn er toch zoveel randzaken, variabelen en wegen naar Rome dat er geen goed of fout is?
Ben zelf meer van de inzicht vragen en krijg die ook bijna altijd. Niet perse technisch. Wat het ook goed doet is blijven doorvragen. Meeste mensen kunnen hun CV goed onderbouwen maar het wordt al moeilijk als de onderbouwing bevraagd wordt.
Ben zelf meer van de inzicht vragen en krijg die ook bijna altijd. Niet perse technisch. Wat het ook goed doet is blijven doorvragen. Meeste mensen kunnen hun CV goed onderbouwen maar het wordt al moeilijk als de onderbouwing bevraagd wordt.
Grz D.
Ik ben toevallig bezig geweest met een hoop nieuwe dev's aannemen. Daarvoor heb ik ook een backend en frontend opdracht gemaakt die een beetje overeen komen met wat wij doen. Geen algoritmes ofzo, gewoon een kleine applicatie bouwen met wat specifieke uitdagingen erin die voor een ervaren dev makkelijk op te lossen zijn, en voor een medior ook goed te doen is.
Het gaat mij dan vooral om hoe net mensen die opdracht maken, en of ze zich een beetje aan de development principes houden zoals SOLID, DRY en KISS. Er zit verbazingwekkend veel verschil tussen de oplossingen en er zijn ook echt een hoop developers (met >7 jaar ervaring) die er echt een potje van maken. Geen comments, geen tests, geen structuur in de code, geen validatie, wazig database gebuik, noem het maar op. Meestal als ik de code krijg kan ik al een beeld vormen, maar ik ben vooral benieuwd naar het gesprek. Van de week kreeg ik code van een senior dat eruit zag alsof hij het in een uurtje in elkaar had geknald. In het gesprek gaf ie aan er 5 uur mee bezig geweest te zijn... In de gesprekken probeer ik ook te vissen naar verbeteringen / problemen in de code, zodat ik kan pijlen of ze wel snappen dat ze normaal gesproken validatie of unit tests moeten toevoegen. Maar als ze dat met subtiele hints niet oppakken dan weet ik vaak genoeg.
Kost veel tijd maar wel erg nuttig. Paar developers die ik in het eerste gesprek zo binnen zou hebben gelaten heb ik na de opdracht geweigerd. Zit een hoop troep tussen... Gaat overigens allemaal om een vast dienstverband. ZZP'ers zou ik geen opdrachten laten maken, als je geen waarde levert voor een team stopt de samenwerking gewoon
.
Het gaat mij dan vooral om hoe net mensen die opdracht maken, en of ze zich een beetje aan de development principes houden zoals SOLID, DRY en KISS. Er zit verbazingwekkend veel verschil tussen de oplossingen en er zijn ook echt een hoop developers (met >7 jaar ervaring) die er echt een potje van maken. Geen comments, geen tests, geen structuur in de code, geen validatie, wazig database gebuik, noem het maar op. Meestal als ik de code krijg kan ik al een beeld vormen, maar ik ben vooral benieuwd naar het gesprek. Van de week kreeg ik code van een senior dat eruit zag alsof hij het in een uurtje in elkaar had geknald. In het gesprek gaf ie aan er 5 uur mee bezig geweest te zijn... In de gesprekken probeer ik ook te vissen naar verbeteringen / problemen in de code, zodat ik kan pijlen of ze wel snappen dat ze normaal gesproken validatie of unit tests moeten toevoegen. Maar als ze dat met subtiele hints niet oppakken dan weet ik vaak genoeg.
Kost veel tijd maar wel erg nuttig. Paar developers die ik in het eerste gesprek zo binnen zou hebben gelaten heb ik na de opdracht geweigerd. Zit een hoop troep tussen... Gaat overigens allemaal om een vast dienstverband. ZZP'ers zou ik geen opdrachten laten maken, als je geen waarde levert voor een team stopt de samenwerking gewoon
An sich mee eens. Wat ik zelf meestal doe is een simpele Spring Boot service waarin een paar tests rood zijn, en ze gevraagd wordt de test te fixen en een feature toe te voegen. En dan in een pair-programming setting.com2,1ghz schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:00:
Dan is het ook de vraag wat de assesment inhoudt. Als het domweg puzzeltjes oplossen is en zaken die je normaliter nooit tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden doet vind ik het vrij zinloos. Dat zie je dus vaak.
Overigens; die "vind een palindroom" niveau vragen zijn vooral bedoeld als filter om te voorkomen dat je veel tijd verspilt mensen te interviewen die gewoon helemaal niet kunnen programmeren. Heb zelf deze week nog een dergelijke test gedaan voor een klant. Hoewel ik het in mijn geval natuurlijk 'onzin' vindt, snap ik prima waarom ze het doen. Er zijn echt heel veel nep-developers. Ook ZZPers.
Gewoon jezelf ergens naar binnen lullen en dan zien hoe lang je het volhoudt. Vaak duurt het wel 3-6 maanden, met uitschieters naar 12, voordat een bedrijf doorhebt dat je echt niks doet. Heb zo'n iemand bijvoorbeeld de boel zien lopen faken door heel veel te 'pair programmen' met een junior developer. Naar iedereen deed 'ie alsof 'ie de junior hielp, maar ondertussen deed die junior zijn werk er gewoon bij.
Het is niet het een of het ander. Je hebt beiden nodig. Met alleen interviews is de kant hoog dat je mensen aanneemt die alleen goed zijn in interviews. Zoals ik eerder al zei; dit type developer is hier vaak erg goed in, gewoon omdat ze veel moeten oefenen.Rutix schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:20:
Ik ben er ook niet zo'n fan van. Wij vragen wel inzicht vragen in de interviews zoals "Design een API die x doet" en kijken of die persoon vragen gaat stellen of meteen in de oplossing duikt met veel aannames. Dat zegt meestal meer dan een coding interview
Daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat mensen daadwerkelijk een probleemstelling om kunnen zetten in een oplossing in code. Of ze dat kunnen, hoe ze het doen, en hoe lang ze er over doen zijn absoluut signalen. Het allerbelangrijkste is gewoon de mensen die het niet kunnen buiten de deur te doen. Die doen veel meer schade dan mensen denken.DomiGijzen schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:47:
Waar kijk je dan als interviewer heen tijdens zo een codeer vraagstuk? Zit zelf niet in de specifieke code dev hoek. Enige wat ik me kan voorstellen is dat je de echte nepperds er zo uit haalt. Verder zijn er toch zoveel randzaken, variabelen en wegen naar Rome dat er geen goed of fout is?
Precies dit dus. Een hoop mensen praten het praatje. Dat is gewoon een kwestie van veel interviews doen.TheJVH schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:18:
Kost veel tijd maar wel erg nuttig. Paar developers die ik in het eerste gesprek zo binnen zou hebben gelaten heb ik na de opdracht geweigerd. Zit een hoop troep tussen...
Ligt er een beetje aan. Bij veel bedrijven kan het erg lang duren voordat iemand er weer uitgeschopt is. Daarnaast vinden mensen dit gewoon heel erg moeilijk. Heb het zelf meegemaakt in mijn team dat we met 3 developers en een PO naar de manager moesten, omdat het echt niet werkte (kerel kon niet programmeren en was ook een enorme eikel, ging overal over in discussie om z'n brakke code te verdedigen). Toen duurde het nog 2 maanden voordat 'ie weg was, waarbij ik ook nog de eerste maand niet mocht laten blijken aan 'em dat z'n contract niet geannuleerd werd.Gaat overigens allemaal om een vast dienstverband. ZZP'ers zou ik geen opdrachten laten maken, als je geen waarde levert voor een team stopt de samenwerking gewoon.
Als het een meer in de trant van "sorry maar je kan niet programmeren, morgen is je laatste dag" is, dan is het een ander verhaal. Maar in mijn ervaring doen de meeste bedrijven dat niet.
Dat is dan ook wel weer iets waar ik mee in m'n maag zit bij dit concept: de enorme investering voor de sollicitant. Jij bent niet de enige bij wie zij aankloppen; normaal gesproken lopen er meerdere sollicitaties. Moet iemand werkelijk een volle week besteden aan programmeeropdrachtjes voor tien verschillende bedrijven? Dat lijkt me niet de bedoeling en ik zou het iemand niet aan willen doen.TheJVH schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:18:
Van de week kreeg ik code van een senior dat eruit zag alsof hij het in een uurtje in elkaar had geknald. In het gesprek gaf ie aan er 5 uur mee bezig geweest te zijn...

Ik weet niet in welke andere beroepen dit soort dingen gebeuren. Vragen we een bakker "doe eens een schwarzwalder kirschtortte?", een schilder "verf deze kamer eens" en een netwerkbeheerder "richt eens m'n core switches in"?
Ik bedenk me: voor veel beroepen hebben we diploma's en certificaten. In hoeverre is er zoiets voor programmeurs? Een *echt* vertrouwd diploma of certificatie?
[ Voor 22% gewijzigd door Liegebeest op 11-02-2023 18:28 ]
Liege, liege, liegebeest!
Dat is er inderdaad niet echt.. qua opleidingen is het m.i. te makkelijk om te slagen voor mensen die goed kunnen leren, maar niet persé goed kunnen programmeren.Liegebeest schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:22:
[...]
Dat is dan ook wel weer iets waar ik mee in m'n maag zit bij dit concept: de enorme investering voor de sollicitant. Jij bent niet de enige bij wie zij aankloppen; normaal gesproken lopen er meerdere sollicitaties. Moet iemand werkelijk een volle week besteden aan programmeeropdrachtjes voor tien verschillende bedrijven? Dat lijkt me niet de bedoeling en ik zou het iemand niet aan willen doen.
Ik weet niet in welke andere beroepen dit soort dingen gebeuren. Vragen we een bakker "doe eens een schwarzwalder kirschtortte?", een schilder "verf deze kamer eens" en een netwerkbeheerder "richt eens m'n core switches in"?
Ik bedenk me: voor veel beroepen hebben we diploma's en certificaten. In hoeverre is er zoiets voor programmeurs? Een *echt* vertrouwd diploma of certificatie?
Wat ik wel vaak doe is dat ik vraag om een portfolio of voorbeelden van eigen werk als bijv. Een git repository die ik kan inzien om een indruk te krijgen van het niveau. Als dat er niet is, of n.m.i. onvoldoende zicht geeft ga ik pas over op een dergelijke opdracht als er verder ook een wederzijdse interesse is in een vervolg.
JE zou die code voor de grap eens in ChatGPT moeten gooien en vragen om de code te structureren en te voorzien van comments. Je zult versteld staan wat er dan uit komt... dus een dev opdrachtje thuis uitwerken is ook niet waterdicht...TheJVH schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:18:
Ik ben toevallig bezig geweest met een hoop nieuwe dev's aannemen. Daarvoor heb ik ook een backend en frontend opdracht gemaakt die een beetje overeen komen met wat wij doen. Geen algoritmes ofzo, gewoon een kleine applicatie bouwen met wat specifieke uitdagingen erin die voor een ervaren dev makkelijk op te lossen zijn, en voor een medior ook goed te doen is.
Kost veel tijd maar wel erg nuttig. Paar developers die ik in het eerste gesprek zo binnen zou hebben gelaten heb ik na de opdracht geweigerd. Zit een hoop troep tussen... Gaat overigens allemaal om een vast dienstverband. ZZP'ers zou ik geen opdrachten laten maken, als je geen waarde levert voor een team stopt de samenwerking gewoon.
Maar, krijgt de sollicitant dan een financiële vergoeding voor de uren die hij/zij in een dergelijke opdracht steekt? Ik bedoel, ik neem aan dat je dan al in een afsluitend proces zit en het dan dus maar om twee sollicitanten gaat?mrdemc schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:35:
[...]
ga ik pas over op een dergelijke opdracht als er verder ook een wederzijdse interesse is in een vervolg.
Brakke code laten reviewen lijkt mij veel zinniger en je hebt meteen een goed gesprek.
Ben blij dat ik uit de dev hoek ben, maar die opdrachten begin ik gewoon niet meer aan. Gelukkig kan je al vaak vorige opdrachten op GitHub vinden. Ik heb een keer er een geforked en die gereviewed voor de klant. Werd uiteraard niet gewaardeerd maar in principe kan je prima door gesprekken snel achter komen hoe of wat. Maar dan moet je wel de juiste vragen stellen. Hoe pas je iets toe, wat zijn de valkuilen wat je performance kan kosten, specifieke Linq vragen, of dapper of entity framework. Het is echt wel te achterhalen via een dialoog.
Zo’n opdracht wat verwacht je dan? Alles meteen gestructureerd, unit testen, etc etc. Dat zijn opdrachten van een uur. Het spijt mij zeer maar meer tijd ga ik er niet meer aan spenderen.
Ben blij dat ik uit de dev hoek ben, maar die opdrachten begin ik gewoon niet meer aan. Gelukkig kan je al vaak vorige opdrachten op GitHub vinden. Ik heb een keer er een geforked en die gereviewed voor de klant. Werd uiteraard niet gewaardeerd maar in principe kan je prima door gesprekken snel achter komen hoe of wat. Maar dan moet je wel de juiste vragen stellen. Hoe pas je iets toe, wat zijn de valkuilen wat je performance kan kosten, specifieke Linq vragen, of dapper of entity framework. Het is echt wel te achterhalen via een dialoog.
Zo’n opdracht wat verwacht je dan? Alles meteen gestructureerd, unit testen, etc etc. Dat zijn opdrachten van een uur. Het spijt mij zeer maar meer tijd ga ik er niet meer aan spenderen.
en ik zit mij soms dan weer te irriteren aan het feit dat ik een antwoord krijg van "don't fix if it ain't broken".
Dude.. je meuk draait voor een OS dat dit jaar EOL gaat. Go FIX!
Is getekend,
Een systeembeheerder
Dude.. je meuk draait voor een OS dat dit jaar EOL gaat. Go FIX!
Is getekend,
Een systeembeheerder
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Het werd níet gewaardeerd? Maar dat zijn toch juist dé gesprekken waarvan je kan leren?mannowlahn schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:20:
Gelukkig kan je al vaak vorige opdrachten op GitHub vinden. Ik heb een keer er een geforked en die gereviewed voor de klant. Werd uiteraard niet gewaardeerd maar in principe kan je prima door gesprekken snel achter komen hoe of wat.
Wel een goed filter.
Dat zit wel Schnorr.
Die puzzelopdrachtjes vind ik altijd wel leuk om te doen, en in een gesprek wordt dan wel duidelijk hoe en wat en kun je laten merken dat je echt iets kan.
Heb 1x meegemaakt dat ik na het maken van zo'n opdracht 1 regel (negatieve) feedback kreeg via de recruiter en dat er helemaal geen gesprek volgde. Dat heeft me wel geleerd om hierover vooraf afspraken te maken, als we niet mondeling gaan doorspreken wat ik oplever begin ik er niet meer aan.
Heb 1x meegemaakt dat ik na het maken van zo'n opdracht 1 regel (negatieve) feedback kreeg via de recruiter en dat er helemaal geen gesprek volgde. Dat heeft me wel geleerd om hierover vooraf afspraken te maken, als we niet mondeling gaan doorspreken wat ik oplever begin ik er niet meer aan.
Puzzelopdrachtjes om een dev-klus te scoren... Hoewel ik an sich dit soort testjes leuk vind om te doen, doe ik ze gewoon niet om een klus te scoren. Even een uurtje met iemand samen devven zegt zoveel meer. En een opdrachtgever die vasthoudt aan zo'n puzzelopdracht zegt daarmee veel over zichzelf.
Laatste keer dat ik een nieuwe klus zocht was er 1 bij die mij ook zo'n standaard puzzel opdracht van een online puzzel aanbieder wilde laten doen. Heb hen toen verteld dat ik 2 andere aanbiedingen voor een nieuwe klus had lopen, dat ik 2 studies informatica heb gedaan en minstens 10 jaren dev ervaring. Zij hielden voet bij stuk en ik koos zodoende voor een andere klus.
Ik vind devven echt leuk, maar de passie die ik er vroeger voor had heb ik niet meer. Er zijn zo ontzettend veel andere factoren in de IT die bepalen of er snel en goed geprogrammeerd kan worden door een team of individu. En er is niks ergers voor een devver (in mijn optiek) dan een klus waarbij je eerder tegengewerkt wordt dan dat je echt de dingen krijgt die je nodig hebt binnen een organisatie.
Hoe worden requirements vastgelegd. Wordt er geïnvesteerd in een goed werkende CICD omgeving. Is er een werkende (!) testomgeving. Wordt er echt gewerkt of lopen er een 10tal coaches rond die zich overal mee bemoeien. Is de architect (of nog erger:de architecten) een ex-devver of is het iemand die vooral mooie presentaties kan geven. Etc. Etc.
Ik ben mij steeds meer en vaker gaan ergeren aan al deze tegenwerkende krachten voor devvers dat ik mij maar ben gaan richten op klussen waarbij ik het verschil aan de voorkant kan maken. Nu werk ik op een fantastische niet-dev klus waar ik vooral requirements opstel en stakeholders opvoedt in hoe ze hun wensen moeten doorgeven. Heerlijk en het gaat me nog beter af dan het devven van vroeger.
Laatste keer dat ik een nieuwe klus zocht was er 1 bij die mij ook zo'n standaard puzzel opdracht van een online puzzel aanbieder wilde laten doen. Heb hen toen verteld dat ik 2 andere aanbiedingen voor een nieuwe klus had lopen, dat ik 2 studies informatica heb gedaan en minstens 10 jaren dev ervaring. Zij hielden voet bij stuk en ik koos zodoende voor een andere klus.
Ik vind devven echt leuk, maar de passie die ik er vroeger voor had heb ik niet meer. Er zijn zo ontzettend veel andere factoren in de IT die bepalen of er snel en goed geprogrammeerd kan worden door een team of individu. En er is niks ergers voor een devver (in mijn optiek) dan een klus waarbij je eerder tegengewerkt wordt dan dat je echt de dingen krijgt die je nodig hebt binnen een organisatie.
Hoe worden requirements vastgelegd. Wordt er geïnvesteerd in een goed werkende CICD omgeving. Is er een werkende (!) testomgeving. Wordt er echt gewerkt of lopen er een 10tal coaches rond die zich overal mee bemoeien. Is de architect (of nog erger:de architecten) een ex-devver of is het iemand die vooral mooie presentaties kan geven. Etc. Etc.
Ik ben mij steeds meer en vaker gaan ergeren aan al deze tegenwerkende krachten voor devvers dat ik mij maar ben gaan richten op klussen waarbij ik het verschil aan de voorkant kan maken. Nu werk ik op een fantastische niet-dev klus waar ik vooral requirements opstel en stakeholders opvoedt in hoe ze hun wensen moeten doorgeven. Heerlijk en het gaat me nog beter af dan het devven van vroeger.
Nee want men wilde echt zien hoe ik code schreef. Is ook allemaal niet erg hoor, genoeg opdrachten elders. Ieder bedrijf heeft zijn eigen methodiek, maar dat wil niet zeggen dat ik daar nog tijd voor vrij maak.Stukfruit schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:36:
[...]
Het werd níet gewaardeerd? Maar dat zijn toch juist dé gesprekken waarvan je kan leren?
Wel een goed filter.
Klopt, ik realiseer mij dat er veel tijd in gaat zitten, maar dat geld voor mij ook. Ik ben 1 tot 2 uur bezig met de voorbereiding van zo'n gesprek (applicatie lokaal runnen, testen, notities opschrijven, vragen voorbereiden, etc). Het gesprek duurt dan een uur en is vaak erg nuttig, want een matig opgestuurde oplossing kan juist goed worden als iemand er een goed verhaal bij heeft. Dit soort opdrachten sturen we ook alleen naar mensen die al door alle andere hoepels heen zijn en echt in het laatste stadium zijn. Helaas vallen dan nog flink wat mensen door de mand waardoor je als bedrijf ook soms geneigd bent dat proces naar voren te halen...Liegebeest schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:22:
[...]
Dat is dan ook wel weer iets waar ik mee in m'n maag zit bij dit concept: de enorme investering voor de sollicitant. Jij bent niet de enige bij wie zij aankloppen; normaal gesproken lopen er meerdere sollicitaties. Moet iemand werkelijk een volle week besteden aan programmeeropdrachtjes voor tien verschillende bedrijven? Dat lijkt me niet de bedoeling en ik zou het iemand niet aan willen doen.
Overigens, vergeet ook niet dat IT eigenlijk best wel moeilijk is, veel complexer dan een brood bakken of een huis schilderen (wat overigens ook vakmanschap is, don't get me wrong). Ik denk dat je in een bakkerij veel mensen best kan leren hoe ze een brood moeten bakken (of in ieder geval nuttig kunnen zijn), maar in de IT gaat dat niet zo makkelijk.
Ik moet zeggen, voorheen was ik als ervaren dev ook nooit zo van die opdrachten, maar de afgelopen weken hebben mijn ogen wel geopend. Ik heb ook wel eens om code gevraagd uit hun bestaande projecten, maar dan weet je nooit hoe lang ze ermee bezig zijn geweest, of andere mensen er dingen in hebben gedaan of dat ze wellicht de helft hebben gekopieerd uit de rest van de bestaande applicatie.
Daarom is dat gesprek ook zo belangrijk, dan weet je of iemand zelf ook gewoon snapt wat ie aan het doen is of niet. Met alleen de oplossing is zo'n opdracht nutteloos.coldasice schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:43:
[...]
JE zou die code voor de grap eens in ChatGPT moeten gooien en vragen om de code te structureren en te voorzien van comments. Je zult versteld staan wat er dan uit komt... dus een dev opdrachtje thuis uitwerken is ook niet waterdicht...
Ik dacht dat een maandje proeftijd juist er voor bestemd is om de nieuwe medewerker te testen. Prima devver, maar lompe eikel, is ook geen succes en filter je er met een puzzel niet uit. Voor inhuurkrachten lijkt het mij redelijk makkelijk om die na een maand succes met hun leven te wensen, al dan niet samen met het halveren/weigeren van de factuur als ze echt prutswerk afleveren.
Alle opdrachten waar ik tijdrovende testen voor moet doen vallen af voor mij. Wat een geneuzel.
Gewoon tijdens het gesprek zelf. Een code kata samen let iemand uitvoeren.
En dan kijk je naar heel veel, zelden naar de uiteindelijke code. Maar meer naar hoe iemand dat aanpakt, waar hij begint. Wat hij doet als hij iets niet weet.
Altijd al zeer valuable resultaten uitgehaald en het is geen aanslag op de tijd van de interviewee
En dan kijk je naar heel veel, zelden naar de uiteindelijke code. Maar meer naar hoe iemand dat aanpakt, waar hij begint. Wat hij doet als hij iets niet weet.
Altijd al zeer valuable resultaten uitgehaald en het is geen aanslag op de tijd van de interviewee
Het probleem is dat het vaak lastig is, in complexe omgevingen, om binnen een maand te zien of iemand gewoon moeite heeft te acclimatiseren in de nieuwe omgeving, of dat het echt gewoon een slechte developer is. Ik heb het zelf een drietal keer van dichtbij meegemaakt en het komt er vaak op neer dat developers zelf bij hun manager moeten gaan vertellen dat iemand echt niet functioneert. Heel veel mensen willen dat op zich al gewoon niet doen (want het is zielig, etc.). Zulke trajecten zie ik toch meestal wel minimaal 6 maanden duren.jadjong schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:01:
Ik dacht dat een maandje proeftijd juist er voor bestemd is om de nieuwe medewerker te testen.
Ik vind het een tweesnijdend zwaard. Het liefst heb ik zo min mogelijk 'gedoe' bij intakes, maar ik heb ook gezien wat er gebeurt als je geen tests laat doen. Hierbij vind ik wel dat een pair programming opdracht veel beter werkt dan 'testjes'. Vooral als het take-homes zijn, zie je dat sommige mensen gewoon valsspelen.
Ik neem mensen aan in Zweden en hier is het bij wet een proefperiode van 6 maanden.
Veel beter voor werkgever en werknemer.
Want? In Nederland werkt men over het algemeen met 1 maand proeftijd en een 12 maanden contract. Ik denk dat beide prima kunnen werken en ligt het meer aan de uitvoering. Als Nederland nu met 6 maanden gaat werken, wat zou dan het grote voordeel zijn?Orangelights23 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:38:
Ik neem mensen aan in Zweden en hier is het bij wet een proefperiode van 6 maanden.
Waar ik nu zit heeft alle inhuur een 3 maanden contract aan het begin en een 6 maanden contract als ze bewezen hebben het werk goed te doen. Zowel ZZP'ers als detachering.
Daarnaast is er nog de afspraak dat de eerste 4 weken sowieso nog wordt aangekeken of de overige 8 weken kunnen worden voltooid. Na 4 weken weet je echt wel wat je in de pan hebt en als het toch ineens heel anders blijkt te zijn zit je als werkgever en als team/afdeling er niet al te lang aan vast.
De intake is daarnaast puur op CV/LinkedIn en een 1 op 1 gesprek waarin eigenlijk helemaal niet zoveel over de techniek of iets dergelijks wordt gesproken. Belangrijkste is dat het een goede fit is met het team en het werk qua karakter en wensen. Of iemand er vervolgens goed in is kom je vrij snel achter.
Daarnaast is er nog de afspraak dat de eerste 4 weken sowieso nog wordt aangekeken of de overige 8 weken kunnen worden voltooid. Na 4 weken weet je echt wel wat je in de pan hebt en als het toch ineens heel anders blijkt te zijn zit je als werkgever en als team/afdeling er niet al te lang aan vast.
De intake is daarnaast puur op CV/LinkedIn en een 1 op 1 gesprek waarin eigenlijk helemaal niet zoveel over de techniek of iets dergelijks wordt gesproken. Belangrijkste is dat het een goede fit is met het team en het werk qua karakter en wensen. Of iemand er vervolgens goed in is kom je vrij snel achter.
[ Voor 24% gewijzigd door Caelorum op 12-02-2023 14:18 ]
Want het duurt gemiddeld zes maanden voordat iemand echt weet wat het voor bedrijf is en weet of de functie past, net als de werkgever die weet of iemand goed functioneert. Kan je prima in die zes maanden afscheid nemen, vanuit beide kanten. Iets wat niet mogelijk is met een contract van 12 maanden zonder dat beide partijen het eens zijn om het contract op te breken.coldasice schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:49:
[...]
Want? In Nederland werkt men over het algemeen met 1 maand proeftijd en een 12 maanden contract. Ik denk dat beide prima kunnen werken en ligt het meer aan de uitvoering. Als Nederland nu met 6 maanden gaat werken, wat zou dan het grote voordeel zijn?
Ik heb het dus niet over een contract, maar een proefperiode. 1 of 2 maanden is veel te kort. Je hebt nog geen idee hoe iemand functioneert. Voor de wat simpelere banen is deze zes maanden niet nodig, maar het Zweedse model werkt heel goed voor beide partijen.
Ik als "externe" ben echt wel sneller dan 6 maanden up-2-speed. Als je er echt 6 maanden over doet dan hoor je wat mij betreft niet thuis in dit topic. Veel van mijn opdrachten (ben geen developer maar doe opdrachten als project manager, implementatie manager en soms schuurt het tegen Functioneel Beheer aan) zijn van een half tot 2 jaar. zit binnen 3 maanden vaak al op het niveau dat ik meer weet dan een gemiddelde interne collega.Orangelights23 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:24:
[...]
Want het duurt gemiddeld zes maanden voordat iemand echt weet wat het voor bedrijf is en weet of de functie past, net als de werkgever die weet of iemand goed functioneert.
Ik heb als inhuur altijd een opzegtermijn van 1 maand dus snap niet zo goed waarom je externe inhuur een 3 maanden contract geeft. Is alleen maar administratieve rompslomp voor iedereen als je toch al een opzegtermijn van een maand hebt.Caelorum schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:16:
Waar ik nu zit heeft alle inhuur een 3 maanden contract aan het begin en een 6 maanden contract als ze bewezen hebben het werk goed te doen. Zowel ZZP'ers als detachering.
Heb ook wel een het verzoek gehad om mijn eerste taak gratis te doen, ook vriendelijk afgewezen. Natuurlijk snap ik dat het lastig/je wilt weten hoe een nieuwe developer is.
Maar ik ga toch ook niet naar de bakker om eerst een gratis brood te vragen omdat ik niet weet hoe de kwaliteit daar is.
Aan de andere kant, mocht ik op een nieuwe opdracht zitten en zou er niets van snappen/bakken dan zou ik dan aangeven en daar niet voor betaald willen worden. Ik weet wel op welke opdrachten ik reageer dus dat is nog niet voorgekomen.
Maar ik ga toch ook niet naar de bakker om eerst een gratis brood te vragen omdat ik niet weet hoe de kwaliteit daar is.
Aan de andere kant, mocht ik op een nieuwe opdracht zitten en zou er niets van snappen/bakken dan zou ik dan aangeven en daar niet voor betaald willen worden. Ik weet wel op welke opdrachten ik reageer dus dat is nog niet voorgekomen.
Als ze vragen om een puzzel te doen, stel ik altijd voor dat ze naar mijn GitHub kunnen kijken. Ik heb daar meerdere open-source projecten op staan, waaronder een package met meer dan 750k downloads. Als ze er daarna echt op staan dat ik een testopdracht dien te maken, dan weeg ik dat af tegen de tijd die het mij zou kosten. Als het een opdracht is die je in een uurtje kan maken, dan maak ik er geen probleem van. Als het een opdracht van 5 uur of meer is, dan denk ik dat ik de opdracht zou overslaan.
Hartstikke mooi, maar daar gaat mijn eerste reactie niet over. Typisch Tweakers om alleen op de laatste reactie te reageren.jongetje schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:32:
[...]
Ik als "externe" ben echt wel sneller dan 6 maanden up-2-speed. Als je er echt 6 maanden over doet dan hoor je wat mij betreft niet thuis in dit topic. Veel van mijn opdrachten (ben geen developer maar doe opdrachten als project manager, implementatie manager en soms schuurt het tegen Functioneel Beheer aan) zijn van een half tot 2 jaar. zit binnen 3 maanden vaak al op het niveau dat ik meer weet dan een gemiddelde interne collega.
Buiten het feit dat het is bewezen dat men er gemiddeld 6 maanden over doet om goed te integreren bij een organisatie, hoop ik dat je een mooi uurtarief vraagt omdat je na drie maanden al meer weet dan anderen die het waarschijnlijk al een langere tijd doen
Hoe dan ook, in Zweden wordt het anders ervaren. Maar daar is de bedrijfscultuur ook heel anders. Men ziet het direct als rode vlag als een bedrijf geen CAO heeft, er zijn veel meer en betere sociale vangnetten en freelancen is minder groot aangezien intern in dienst zijn al veel meer vrijheden biedt. Leuk om die verschillen te zien.
@Yucon
Ook al snap ik je punt, het laat wel zien hoe niet betrokken veel zelfstandigen zijn. Doen hun klusje en gaan weer naar de volgende. Ik zou er geen voldoening uit halen om zo te werken, maar anderen vinden het blijkbaar prima om het werk zo uit te voeren.
[ Voor 29% gewijzigd door Orangelights23 op 12-02-2023 17:10 ]
Het is helemaal niet de bedoeling dat een ZZPer integreert bij een organisatie.Orangelights23 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:03:
[...]
Hartstikke mooi, maar daar gaat mijn eerste reactie niet over.
Buiten het feit dat het is bewezen dat men er gemiddeld 6 maanden over doet om goed te integreren bij een organisatie, hoop ik dat je een mooi uurtarief vraagt omdat je na drie maanden al meer weet dan anderenKnap hoor.
Maar een freelancer wordt vaak ingehuurd voor een klus of project omdat intern de capaciteit of kwaliteit niet is. Net als een accountant voor een gemiddeld MKB bedrijf ingehuurd wordt en je lokale timmerman. Ik kom nooit in een team terecht waar andere interne mensen hetzelfde doen, het beoordelen van mijn technische kennis is dan ook nog nooit gebeurd en verwacht dat dit niet heel vaak zal gebeuren.Orangelights23 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:03:
[...]
Hoe dan ook, in Zweden wordt het anders ervaren. Maar daar is de bedrijfscultuur ook heel anders. Men ziet het direct als rode vlag als een bedrijf geen CAO heeft, er zijn veel meer en betere sociale vangnetten en freelancen is minder groot aangezien intern in dienst zijn al veel meer vrijheden biedt. Leuk om die verschillen te zien.
Precies dit. Ik ben ook weleens ingehuurd omdat niemand van het interne team er zin in had. Die deden al jaren wat ze deden en hadden geen zin in extra/nieuwe dingen. Dan huur je dus iemand in die de klus klaart voor het team. Daarna wel even goed gesprek gehad met de manager dat de applicatie straks toch echt voor het team is en ik ze zeer aanraad om een overdracht te doen omdat ik weer wegga.coldasice schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:21:
[...]
Maar een freelancer wordt vaak ingehuurd voor een klus of project omdat intern de capaciteit of kwaliteit niet is. Net als een accountant voor een gemiddeld MKB bedrijf ingehuurd wordt en je lokale timmerman. Ik kom nooit in een team terecht waar andere interne mensen hetzelfde doen, het beoordelen van mijn technische kennis is dan ook nog nooit gebeurd en verwacht dat dit niet heel vaak zal gebeuren.
Dit is toch het freelance topic, dat zijn juist vaak mensen die zich snel aanpassen en uo 2 speed zijn. Als externe bemoei ik me echt op een andere manier met de interne collega's dan ik als interne zou doen. Ik heb best een aantal van die flutzakken als manager gehad. Prima als externe zolang ik er geen last van heb. Maar interne collega's lagen continue in conflict over hoe hij ze beoordeelde. Ik ben na een jaar gewoon opzoek gegaan naar een andere opdrachtOrangelights23 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:03:
[...]
Hartstikke mooi, maar daar gaat mijn eerste reactie niet over. Typisch Tweakers om alleen op de laatste reactie te reageren.
Even totaal off-topic…
Hoe kijken jullie tegen die ‘verplichte’ scholings dingen aan?
Niet om in heel detail te treden, maar ze hebben bij mijn klant een app waar ze verschillende vragen moeten beantwoorden (ethiek, security, etc etc).
Als je geen 60% hebt in de maand gaat er een mail naar je manager.
Ik heb er compleet lak aan, ze doen maar…
Word ingehuurd voor een specifieke klus, en die vragen beantwoorden gaat me daar niet beter of slechter van presteren. (Wel meer het laatste, complete nutteloosheid van mn tijd).
Niet om in heel detail te treden, maar ze hebben bij mijn klant een app waar ze verschillende vragen moeten beantwoorden (ethiek, security, etc etc).
Word ingehuurd voor een specifieke klus, en die vragen beantwoorden gaat me daar niet beter of slechter van presteren. (Wel meer het laatste, complete nutteloosheid van mn tijd).
Externen tussendoor eruit gooien wordt heel weinig gedaan. Contracten niet verlengen is een stuk eenvoudiger. Het is een stuk zekerheid die wordt gegeven aan beiden kanten, wat blijkbaar ook door de zzpers best gewaardeerd wordt.jongetje schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:32:
[...]
Ik heb als inhuur altijd een opzegtermijn van 1 maand dus snap niet zo goed waarom je externe inhuur een 3 maanden contract geeft. Is alleen maar administratieve rompslomp voor iedereen als je toch al een opzegtermijn van een maand hebt.
Ik kleur binnen de lijntjes en volg alles dus netjes op, factureer de tijd, en voer die uren op voor mijn permanente educatie verplichting. Dus prima wat mij betreftDeshmir schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:22:
Even totaal off-topic…
Ik vind het not-done om het niet te doen. De tijd factureer ik wel, maar het niet doen geeft nare dingen op KPI dashboards en dit soort zaken (vooral anti-corruptie en veiligheid) zijn vaak gewoon echt belangrijk voor je opdrachtgever om het door iedereen te laten doen.Deshmir schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:22:
Even totaal off-topic…
Ik denk dat je het toch iets anders opvat. Als voor mezelf spreek ben ik enorm betrokken dat ik een bepaalde klus echt hoogwaardig uitvoer. Alleen is het door de aard van het werk niet perse nodig om iedereen tot de koffiejuffrouw aan toe te kennen, waar dat voor interne functies vaak anders ligt. Daar zit naar mijn idee het verschil.Orangelights23 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:03:
[...]
@Yucon
Ook al snap ik je punt, het laat wel zien hoe niet betrokken veel zelfstandigen zijn. Doen hun klusje en gaan weer naar de volgende. Ik zou er geen voldoening uit halen om zo te werken, maar anderen vinden het blijkbaar prima om het werk zo uit te voeren.
Om die reden maakte ik ook m'n opmerking. De discussie of iemand nu wel of geen werknemer is is al lastig. En naarmate iemand meer en meer in een bedrijf integreert wordt de situatie steeds donkerder grijs. Zeker met de recente 'inbedding' discussie.
https://zipconomy.nl/2022...ige-ingehuurd-kan-worden/
Met dit in het achterhoofd wil ik dus zelfs niet eens integreren. Wel betrokken zijn, maar dat is iets anders.Inbedding moet het nieuwe criterium worden om te zien of iemand als zelfstandige ingehuurd kan worden.
Het kabinet wil dat organisaties geen zzp’ers meer kunnen inzetten in werk dat als ‘organisatorisch ingebed’ gezien kan worden. Tenzij iemand expliciet voldoet aan een aantal ondernemerscriteria. Die criteria en ook de definitie van ‘inbedding’ worden in 2023 uitgewerkt.
Deel van mijn gevoel gaat namelijk ook om het “verkapt dienstverband”.
Het is van te voren ook nooit gemeld, en ik wil best laten zien dat ik compliant ben, security richtlijnen opvolg en netjes als eerste de phising mails tag.
Het voelt alleen zo verschrikkelijk loondiensterig…
Je mag er toch ook een beetje vanuit gaan dat het onderdeel is van de inhuur? Of zit ik een beetje scheef qua gedachten?
Het is van te voren ook nooit gemeld, en ik wil best laten zien dat ik compliant ben, security richtlijnen opvolg en netjes als eerste de phising mails tag.
Je mag er toch ook een beetje vanuit gaan dat het onderdeel is van de inhuur? Of zit ik een beetje scheef qua gedachten?
Dat weigeren is een goede manier om heel snel de relatie met je manager te verstoren. Daarbij; het is op hun tijd. Boeien.Deshmir schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:22:
Nou, lekker laten slijten. Snap echt niet dat je voor zo'n non-issue je reputatie op het spel wil zetten. Meestal zijn dit soort verplichte trainingen gerelateerd aan security en compliance dus m.i. volledig terecht dat iedereen die gewoon doet.Deshmir schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:48:
Contractduur en opzegtermijn staan los van elkaar.jongetje schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:32:
Ik heb als inhuur altijd een opzegtermijn van 1 maand dus snap niet zo goed waarom je externe inhuur een 3 maanden contract geeft. Is alleen maar administratieve rompslomp voor iedereen als je toch al een opzegtermijn van een maand hebt.
Snap je gedachtegang wel maar ben het niet met je eens. Dit soort zaken zijn vaak gewoon verplicht voor de organisatie. Ik heb bij mijn huidige opdrachtgever dezelfde situatie met verplichte e-learnings, maar die komt voort uit een beursgang in de US vorig jaar. Dat legt opeens een hoop druk op organisaties om te bewijzen dat ze compliant zijn. Daarom is de policy bij mijn klant dat internen en externen verplicht bepaalde e-learnings moeten volgen.Deshmir schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:48:
Ik volg deze gewoon netjes op tijd, maar factureer deze tijd uiteraard gewoon. Vind ik het zonde van mijn tijd? Ja. Maar voorkom ik hiermee problemen voor mijn inhurende manager? Absoluut! Dat wordt uiteindelijk gewaardeerd en ik vind dat ook een professionaliteit die mijn opdrachtgever mag verwachten.
Zolang alles gewoon netjes wordt gecommuniceerd van te voren heb ik liever een jaarcontract en geeft de opdrachtgever 2 maanden van te voren aan dat ze willen stoppen. Dan dat ik elke 3 maanden moet verlengen met risico dat ze niet verlengen en dit niet communiceren. De eerste geeft mij meer zekerheid...Caelorum schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:34:
[...]
Externen tussendoor eruit gooien wordt heel weinig gedaan. Contracten niet verlengen is een stuk eenvoudiger. Het is een stuk zekerheid die wordt gegeven aan beiden kanten, wat blijkbaar ook door de zzpers best gewaardeerd wordt.
Ik haal juist enorm veel voldoening uit het doen en voltooien van het klusje, de rest van de bedrijf gerelateerde dingen kost meer energie dan het oplevert. Je huurt mij in voor het schilderen van een deur, ik kom dan de deur schilderen. Daarvoor maak ik gebruik van een roller want kwasten zijn zo 2019 en de kleur is uiteraard grijs want dat vindt ik op dit moment de beste kleur voor het bedrijf. Dat men intern al jaren een discussie heeft over de kleur van de deur en naar welke kant de deur open moet slaan wil ik ver vandaan blijven. Misschien dat ik nog een glazen(en daarmee kleurloze) draaideur suggereerOrangelights23 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:03:
@Yucon
Toekomstige groei van het bedrijf, zowel in omvang als professionaliteit, interesseren mij vrij weinig en wil ik ook geen onderdeel van zijn. Tenzij het met mijn vakgebied te maken heeft, bij sterke groei kan het handig zijn om alvast een deur extra te plaatsen.
Het wordt soms ingewikkeld als reeds aanwezig personeel niet in verfrollers geloofd en nog met kwasten werkt. Wanneer aanwezig personeel mijn verfroller ziet en denkt 'omg that's amazing Mike!' dan vind ik het hartstikke leuk om ze bekend te maken met de verfroller, alleen ga ik niet zes maanden lang mijn best doen om de verfroller intern te promoten bij iedere sceptische IT-er zodat we na zeven maanden eindelijk kunnen beginnen met het schilderen van een deur. Daar zijn andere mensen veel beter in en die halen daar ook plezier uit.
In de praktijk zal het er iets minder bot uit komen dan bovenstaande tekst en ga je stiekem toch iets verder mee in bedrijfsperikelen dan je van te voren van plan was.