Hierbij een korte samenvatting van de afgelopen maanden waarin ik op zoek gegaan ben naar een AOV.
Bij de daadwerkelijke start van mijn commerciële activiteiten (dus vanaf het feit dat ik uit loondienst was en echt begonnen ben) heb ik een AOV.
Van begins af aan samengewerkt met een verzekeringskantoor hiervoor.
In het allereerste gesprek wat ik in de zomer met hun had (telefonisch) het gratis advies gekregen om in ieder geval een voorziening te treffen met een AOV bij het UWV. De UWV AOV is duur maar tijd en ruimte voor een adviesgesprek had ik nog niet. Daarvoor had ik in oktober/november pas tijd.
Dus begonnen met UWV AOV. Die is met een paar dagen afgesloten en is toen gaan lopen.
Toen de overstap naar een andere AOV, een die goedkoper is (lees, hogere opbrengt bij het betalen van dezelfde premie). Hiervoor heb ik een adviseur bij mij thuis gehad die mij allemaal dingen uitlegde en navroeg. Aan het einde van het gesprek kwam daar een advies/top 3 van mogelijke AOV's uitrollen. Vragen die gesteld werden in dat gesprek waren:
- Hoeveel wil je op jaarbasis uitgekeerd krijgen? (dus nettobedrag per maand x12)
- Hoeveel geld heb je in kas voordat de AOV moet gaan uitkeren als je ziek wordt? (wachttijd AOV)
- Moet de premie geïndexeerd worden (voor inflatie)? Met welk percentage?
- Wil je een premiekorting aan het begin van de looptijd (dus in het begin goedkoop, later duurder) of moet de korting uitgesmeerd worden over de hele looptijd?
Na een paar overleggen met mijn partner is daar het volgende uitgekomen:
- We willen hetzelfde inkomensniveau houden zoals nu.
- Genoeg om het 3 maanden uit te zingen
- Indexatie is handig.
- Laat maar kijken hoe dat financiële plaatje eruit ziet
Eerst nog gedacht om ook bij een broodfonds te gaan. Een broodfonds schijnt minder premie te rekenen dan een verzekeraar maar ze betalen maar 2 jaar in plaats van tot en met je pensioenleeftijd. Je zou dan dus een wachttijd van twee jaar kunnen hanteren voor je AOV.
Nadeel (daar kwam ik achter) is dat die broodfondsen niet te bereiken zijn (geen contactgegevens), geen informatie op het internet hebben staan (iets van een jaarverslag ofzo) of zo georganiseerd zijn dat je alleen aangedragen kan worden door een bestaand lid. Als er hier al zoveel drempels worden opgeworpen, dan weet ik niet zeker hoe geweldig het gaat lopen als ik ze eenmaal nodig heb.
Dus dat broodfonds-plan maar laten varen en bij de AOV een wachttijd van 3 maanden aangehouden.
Mocht ik later meer gepot hebben, dan kan ik die altijd nog omzetten naar 6 maanden of een jaar (bij mijn AOV kan dat).
Dan de korting, in het begin of uitgesmeerd over de hele looptijd. Dit is een wassen neus. Mijn adviseur raadde aan om te kijken naar de korting bij aanvang. Maar dat is tientjeswerk, vergeleken bij de andere optie. Maar als je een korting neemt over de hele looptijd, dan betaal je per saldo tot je 67e jaar, bijelkaar genomen minder premie, duizenden euro's minder.
Dus dan kies ik die natuurlijk, die paar tientjes in de maand die kan ik wel ophoesten.
Toen een paar weken laten liggen wegens sinterklaas en kerst enzo. En een unheimisch gevoel "Snap ik het allemaal wel goed?", "Waarom noemt men dit een complex financieel product?".
Dat laatste is de reden waarom ik een adviseur in de arm genomen had, maar achteraf (en achteraf kijk je een koe in de kont), had ik die kerel misschien niet nodig gehad. Als je gewoon kan rekenen, niet zo'n jojo bent die al je geld verbrast aan een patserbak/auto als je net begonnen bent als ZZP-er, handig bent met Excel en kan sparren met collega's over dit topic, dan kom je zelf denk ik een heel eind.
Begin januari de kogel door de kerk, er moest toch maar wat gebeuren want die hoge facturen van het UWV bleven tenslotte maar komen.
Toen maar "ja" gezegd voor de eeuwige trouw.
Adviseur ging aan de gang en diende de aanvraag in bij asr (daar ben ik terecht gekomen). asr bevestigt ontvangst van de documenten en dan begint de waiting game. Eerst het bericht dat het administratief goed ontvangen is, nu de medische vragenlijst invullen. Die ingevuld en teruggestuurd en toen weer wachten. Dagen gaan voorbij, bij elkaar twee weken.
Zelf maar de adviseur achter zijn broek aan zitten. Als iemand weet hoe lang dit moest duren, dan was hij het, ik niet. Hij wist het ook niet maar hij zou het nakijken. Prompt verscheen er een e-mail van asr dat het op orde was en dat ik geaccepteerd was. Met terugwerkende kracht al, maar in dat bericht werd nog geen ingangsdatum genoemd.
Het feest moest niet gekker gaan worden en dubbel betalen had ik geen zin in. Dus zelf maar per die dag de verzekering bij het UWV opgezegd, anders betaal ik dubbel.
Een paar dagen later zag ik op de polis dat de AOV bij asr al was gaan lopen. Een week dubbel betaald dus.
Al met al een ervaring rijker. Voor het advies en het abonnement voor het AOV-advies/administratie (jaja, alles moet met een abonnement tegenwoordig) ben ik bij elkaar €1000 kwijt.
Ik ga duimen dat dit iets opbrengt op den duur, maar in 2023 ben ik nog niet goedkoper uit dan bij het UWV.
Conclusie: denk zelf na, je komt een heel eind. Als je een groentje bent (net zoals ik) neem een adviseur....