Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:20:
[...]

Het probleem is dat het vaak lastig is, in complexe omgevingen, om binnen een maand te zien of iemand gewoon moeite heeft te acclimatiseren in de nieuwe omgeving, of dat het echt gewoon een slechte developer is.

Ik vind het een tweesnijdend zwaard. Het liefst heb ik zo min mogelijk 'gedoe' bij intakes, maar ik heb ook gezien wat er gebeurt als je geen tests laat doen. Hierbij vind ik wel dat een pair programming opdracht veel beter werkt dan 'testjes'. Vooral als het take-homes zijn, zie je dat sommige mensen gewoon valsspelen.
Doe ze tijdens de proefperiode, iedereen blij. :P Lijkt mij sowieso het geval dat je nieuwe medewerkers test door ze langzaam zwaardere opdrachten te geven, niemand kan vanaf dag 1 100% mee draaien in 'productie' en zal eerst een beetje aan moeten klooien. :P
Ik heb het zelf een drietal keer van dichtbij meegemaakt en het komt er vaak op neer dat developers zelf bij hun manager moeten gaan vertellen dat iemand echt niet functioneert. Heel veel mensen willen dat op zich al gewoon niet doen (want het is zielig, etc.). Zulke trajecten zie ik toch meestal wel minimaal 6 maanden duren.
Af en toe krijg ik wel eens die vraag, vind het niet de taak van de ingehuurde om over de kwaliteiten van nieuwe medewerkers te oordelen. Als het over een ingehuurde gaat vind ik het helemaal wrang, dat is niets meer dan je concurrent er uit werken. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04:06
jadjong schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:33:
[...]

Af en toe krijg ik wel eens die vraag, vind het niet de taak van de ingehuurde om over de kwaliteiten van nieuwe medewerkers te oordelen. Als het over een ingehuurde gaat vind ik het helemaal wrang, dat is niets meer dan je concurrent er uit werken. :o
Ooit als teamlead een klus uitgevoerd en toen vond ik het vanwege mijn lead functie juist onderdeel van mijn opdracht om teamleden te beoordelen.

En inderdaad als zzp'er je laten inhuren om je kunstje te doen en dan gaan piepen over het functioneren van een andere inhuur kracht kan idd snel lijken alsof je de concurrentie eruit wil werken. Of nog erger, jezelf op een voetstuk plaatsen bij de inhurende manager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
jongetje schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:07:
[...]

Zolang alles gewoon netjes wordt gecommuniceerd van te voren heb ik liever een jaarcontract en geeft de opdrachtgever 2 maanden van te voren aan dat ze willen stoppen. Dan dat ik elke 3 maanden moet verlengen met risico dat ze niet verlengen en dit niet communiceren. De eerste geeft mij meer zekerheid...
Als je goed je werk doet is het halfjaarlijks, maar ik snap je punt. Zou ik als ik zzper ben ook liever zo hebben. Aan de andere kant heb je met halfjaarlijks wel twee momenten om te onderhandelen over uurtarief.

(maar ik laat me als niet zzper weer even uit, wilde alleen even de situatie bij ons inbrengen als voorbeeld van hoe het ook kan rondom contracten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 16:13
Vraag: Mijn hoofdcontract loopt 30/6 af (24u) en ik vroeg mij af hoeveel maanden je ervoor op LinkedIn je je zelf weer op beschikbaar zet? Ik zat zelf aan 3 maanden te denken? Bij voorkeur wil ik weer in september met een nieuwe opdracht van 36u beginnen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
gem-p schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:38:
[...]

Ooit als teamlead een klus uitgevoerd en toen vond ik het vanwege mijn lead functie juist onderdeel van mijn opdracht om teamleden te beoordelen.
Was je ook betrokken bij de sollicitatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
utbone schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:51:
[...] ik vroeg mij af hoeveel maanden je ervoor op LinkedIn je je zelf weer op beschikbaar zet?
[...]
Op mijn publiek (LinkedIn-) profiel staat de einddatum van mijn huidige opdracht, al direct vanaf de aanvang. Tarief heb ik er ook op staan. Scheelt een hoop telefoontjes van recruiters en schept duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
[...]
En inderdaad als zzp'er je laten inhuren om je kunstje te doen en dan gaan piepen over het functioneren van een andere inhuur kracht kan idd snel lijken alsof je de concurrentie eruit wil werken.
[...]
Inderdaad: nooit doen. Een kleine kritische noot verpakt in een verder positief verhaal kan prima. Maar over negatief functioneren van anderen ben ik als freelancer toch nooit helemaal transparant. Dat voelt niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:28
Vraag: Mijn hoofdcontract loopt 30/6 af (24u) en ik vroeg mij af hoeveel maanden je ervoor op LinkedIn je je zelf weer op beschikbaar zet? Ik zat zelf aan 3 maanden te denken? Bij voorkeur wil ik weer in september met een nieuwe opdracht van 36u beginnen.
Als je graag belt met recruiters, zo vroeg mogelijk erop zetten. Anders zo laat mogelijk. Mijn ervaring is dat er in de regel gezocht wordt naar mensen die direct kunnen beginnen.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:01
Ik doe dat hoogstens pas een maand van te voren (Als ik het al doe). Eerder heeft in mijn ogen geen zin omdat bedrijven bijna nooit inhuur 3 maanden van te voren plannen. Ze willen bijna altijd dat je binnen een maand start. Ik ga ook nooit eerder dan 2 maanden vooruit starten met zoeken en reageren (tenzij is aangegeven dat de startdatum pas over een paar maanden is, maar dat is zeldzaam. Hoogstens bij aivd en defensie ivm screening).

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:29
Hierbij een korte samenvatting van de afgelopen maanden waarin ik op zoek gegaan ben naar een AOV.

Bij de daadwerkelijke start van mijn commerciële activiteiten (dus vanaf het feit dat ik uit loondienst was en echt begonnen ben) heb ik een AOV.
Van begins af aan samengewerkt met een verzekeringskantoor hiervoor.
In het allereerste gesprek wat ik in de zomer met hun had (telefonisch) het gratis advies gekregen om in ieder geval een voorziening te treffen met een AOV bij het UWV. De UWV AOV is duur maar tijd en ruimte voor een adviesgesprek had ik nog niet. Daarvoor had ik in oktober/november pas tijd.
Dus begonnen met UWV AOV. Die is met een paar dagen afgesloten en is toen gaan lopen.

Toen de overstap naar een andere AOV, een die goedkoper is (lees, hogere opbrengt bij het betalen van dezelfde premie). Hiervoor heb ik een adviseur bij mij thuis gehad die mij allemaal dingen uitlegde en navroeg. Aan het einde van het gesprek kwam daar een advies/top 3 van mogelijke AOV's uitrollen. Vragen die gesteld werden in dat gesprek waren:
  1. Hoeveel wil je op jaarbasis uitgekeerd krijgen? (dus nettobedrag per maand x12)
  2. Hoeveel geld heb je in kas voordat de AOV moet gaan uitkeren als je ziek wordt? (wachttijd AOV)
  3. Moet de premie geïndexeerd worden (voor inflatie)? Met welk percentage?
  4. Wil je een premiekorting aan het begin van de looptijd (dus in het begin goedkoop, later duurder) of moet de korting uitgesmeerd worden over de hele looptijd?
Na een paar overleggen met mijn partner is daar het volgende uitgekomen:
  1. We willen hetzelfde inkomensniveau houden zoals nu.
  2. Genoeg om het 3 maanden uit te zingen
  3. Indexatie is handig.
  4. Laat maar kijken hoe dat financiële plaatje eruit ziet
Eerst nog gedacht om ook bij een broodfonds te gaan. Een broodfonds schijnt minder premie te rekenen dan een verzekeraar maar ze betalen maar 2 jaar in plaats van tot en met je pensioenleeftijd. Je zou dan dus een wachttijd van twee jaar kunnen hanteren voor je AOV.
Nadeel (daar kwam ik achter) is dat die broodfondsen niet te bereiken zijn (geen contactgegevens), geen informatie op het internet hebben staan (iets van een jaarverslag ofzo) of zo georganiseerd zijn dat je alleen aangedragen kan worden door een bestaand lid. Als er hier al zoveel drempels worden opgeworpen, dan weet ik niet zeker hoe geweldig het gaat lopen als ik ze eenmaal nodig heb.
Dus dat broodfonds-plan maar laten varen en bij de AOV een wachttijd van 3 maanden aangehouden.
Mocht ik later meer gepot hebben, dan kan ik die altijd nog omzetten naar 6 maanden of een jaar (bij mijn AOV kan dat).

Dan de korting, in het begin of uitgesmeerd over de hele looptijd. Dit is een wassen neus. Mijn adviseur raadde aan om te kijken naar de korting bij aanvang. Maar dat is tientjeswerk, vergeleken bij de andere optie. Maar als je een korting neemt over de hele looptijd, dan betaal je per saldo tot je 67e jaar, bijelkaar genomen minder premie, duizenden euro's minder.
Dus dan kies ik die natuurlijk, die paar tientjes in de maand die kan ik wel ophoesten.

Toen een paar weken laten liggen wegens sinterklaas en kerst enzo. En een unheimisch gevoel "Snap ik het allemaal wel goed?", "Waarom noemt men dit een complex financieel product?".

Dat laatste is de reden waarom ik een adviseur in de arm genomen had, maar achteraf (en achteraf kijk je een koe in de kont), had ik die kerel misschien niet nodig gehad. Als je gewoon kan rekenen, niet zo'n jojo bent die al je geld verbrast aan een patserbak/auto als je net begonnen bent als ZZP-er, handig bent met Excel en kan sparren met collega's over dit topic, dan kom je zelf denk ik een heel eind.

Begin januari de kogel door de kerk, er moest toch maar wat gebeuren want die hoge facturen van het UWV bleven tenslotte maar komen.
Toen maar "ja" gezegd voor de eeuwige trouw.
Adviseur ging aan de gang en diende de aanvraag in bij asr (daar ben ik terecht gekomen). asr bevestigt ontvangst van de documenten en dan begint de waiting game. Eerst het bericht dat het administratief goed ontvangen is, nu de medische vragenlijst invullen. Die ingevuld en teruggestuurd en toen weer wachten. Dagen gaan voorbij, bij elkaar twee weken.
Zelf maar de adviseur achter zijn broek aan zitten. Als iemand weet hoe lang dit moest duren, dan was hij het, ik niet. Hij wist het ook niet maar hij zou het nakijken. Prompt verscheen er een e-mail van asr dat het op orde was en dat ik geaccepteerd was. Met terugwerkende kracht al, maar in dat bericht werd nog geen ingangsdatum genoemd.

Het feest moest niet gekker gaan worden en dubbel betalen had ik geen zin in. Dus zelf maar per die dag de verzekering bij het UWV opgezegd, anders betaal ik dubbel.
Een paar dagen later zag ik op de polis dat de AOV bij asr al was gaan lopen. Een week dubbel betaald dus. :X :X

Al met al een ervaring rijker. Voor het advies en het abonnement voor het AOV-advies/administratie (jaja, alles moet met een abonnement tegenwoordig) ben ik bij elkaar €1000 kwijt.
Ik ga duimen dat dit iets opbrengt op den duur, maar in 2023 ben ik nog niet goedkoper uit dan bij het UWV.

Conclusie: denk zelf na, je komt een heel eind. Als je een groentje bent (net zoals ik) neem een adviseur....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:07
Deshmir schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:22:
Even totaal off-topic…

Hoe kijken jullie tegen die ‘verplichte’ scholings dingen aan?
Niet om in heel detail te treden, maar ze hebben bij mijn klant een app waar ze verschillende vragen moeten beantwoorden (ethiek, security, etc etc).
Als je geen 60% hebt in de maand gaat er een mail naar je manager.

Ik heb er compleet lak aan, ze doen maar…
Word ingehuurd voor een specifieke klus, en die vragen beantwoorden gaat me daar niet beter of slechter van presteren. (Wel meer het laatste, complete nutteloosheid van mn tijd).
Er zijn wel meer dingen verplicht als je aan het werk gaat bij een opdrachtgever. Soms moet je hun urenrapportage tool gebruiken en voldoet jouw excelletje niet. Je moet met je smoelwerk om de foto omdat zij dat op hun pasje wil hebben. Bij een brandoefening stellen ze het echt niet op prijs als jij blijft zitten omdat dat niet bij jouw klus past. Dus waarom niet even die toets doen over ethiek en security?! Voor mij echt een nobrainer... ook al vind ik er zelf ook wel wat van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]
En inderdaad als zzp'er je laten inhuren om je kunstje te doen en dan gaan piepen over het functioneren van een andere inhuur kracht kan idd snel lijken alsof je de concurrentie eruit wil werken. Of nog erger, jezelf op een voetstuk plaatsen bij de inhurende manager...
Deels waar, maar eerlijkheid wordt wel gewaardeerd. Ik zal niet uit mijzelf gaan klagen over een medewerker, intern noch extern. Maar als mijn inhurend manager komt vragen wat ik van iemand vindt, dan ben ik daar altijd eerlijk over. Niet dat ik iemand bij de enkels afzaag, maar ik benoem wel de feiten. Dat kan zowel positief zijn als negatief. Het helpt in ieder geval nooit als je iemand gaat oordelen. Je hebt niet alle feiten. Als ik te weinig weet van iemand of geen kennis heb van wat mijn collega doet, dan is dat het antwoord: "daar weet ik te weinig van"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:31:
[...]

Er zijn wel meer dingen verplicht als je aan het werk gaat bij een opdrachtgever. Soms moet je hun urenrapportage tool gebruiken en voldoet jouw excelletje niet. Je moet met je smoelwerk om de foto omdat zij dat op hun pasje wil hebben. Bij een brandoefening stellen ze het echt niet op prijs als jij blijft zitten omdat dat niet bij jouw klus past. Dus waarom niet even die toets doen over ethiek en security?! Voor mij echt een nobrainer... ook al vind ik er zelf ook wel wat van.
Heb er zelf ook mee te maken, klant heeft een programma waar je aan mee moet doen. Prima, als het in tijd is van de klant en ze dit liever hebben dan dat ik iets oplever. Maar daarnaast willen ze ook bepaalde certificeringen verplichten die je in eigen tijd moet gaan doen en op eigen kosten, terwijl deze certificering als laatste op mijn lijstje staat van dingen die ik wil behalen. Zit hier nog een beetje in dubio in, ik twijfel tussen: niets er aan doen of het toch prio geven en dan tarief te verhogen zodra ik aan de eisen voldoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
badkuip schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:58:
Hierbij een korte samenvatting van de afgelopen maanden waarin ik op zoek gegaan ben naar een AOV.

Vragen die gesteld werden in dat gesprek waren:
  1. Hoeveel wil je op jaarbasis uitgekeerd krijgen? (dus nettobedrag per maand x12)
  2. Hoeveel geld heb je in kas voordat de AOV moet gaan uitkeren als je ziek wordt? (wachttijd AOV)
  4. Wil je een premiekorting aan het begin van de looptijd (dus in het begin goedkoop, later duurder) of moet de korting uitgesmeerd worden over de hele looptijd?
Hier mis ik nog de vraag: bij hoeveel procent arbeidsongeschiktheid wil je je uitkering hebben?
Eerst nog gedacht om ook bij een broodfonds te gaan. Een broodfonds schijnt minder premie te rekenen dan een verzekeraar maar ze betalen maar 2 jaar in plaats van tot en met je pensioenleeftijd. Je zou dan dus een wachttijd van twee jaar kunnen hanteren voor je AOV.
Nadeel (daar kwam ik achter) is dat die broodfondsen niet te bereiken zijn (geen contactgegevens), geen informatie op het internet hebben staan (iets van een jaarverslag ofzo) of zo georganiseerd zijn dat je alleen aangedragen kan worden door een bestaand lid. Als er hier al zoveel drempels worden opgeworpen, dan weet ik niet zeker hoe geweldig het gaat lopen als ik ze eenmaal nodig heb.
Dus dat broodfonds-plan maar laten varen en bij de AOV een wachttijd van 3 maanden aangehouden.
Mocht ik later meer gepot hebben, dan kan ik die altijd nog omzetten naar 6 maanden of een jaar (bij mijn AOV kan dat).
Zo werkt een broodfonds niet; je slaat de plank volkomen mis. Je betaalt helemaal geen premie. Wel betaal je deelnamekosten/lidmaatschapskosten van ongeveer €12,50 per maand (wisselt per broodfonds) en daarvoor wordt een bloemetje gestuurd naar een zieke, de halfjaarlijkse verplichte bijeenkomst betaald, cursussen voor het bestuur, etc. Maar dat zie je vanzelf bij de ALV. De rest van het geld wat je stort is een reservering en het blijft jouw geld. Hoe werkt een broodfonds wel: https://broodfonds.nl/hoe_het_werkt
Zoek je een broodfonds bij jou in de buurt: https://broodfonds.nl/meedoen/in_de_buurt
Ik heb er al vaker over geschreven in dit forum. Zoek maar even terug.

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 13-02-2023 07:53 . Reden: Toevoegingen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:29
RonaldHeirbaut schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:49:
[...]

Hier mis ik nog de vraag: bij hoeveel procent arbeidsongeschiktheid wil je je uitkering hebben?

[...]
Nee, dat was geen vraag, dat was van begins af aan duidelijk hoe ik dat wilde hebben. Hierboven heb ik mijn ervaring/samenvatting geschreven van mijn situatie, niet wat voor jou geldt
RonaldHeirbaut schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:49:
Zo werkt een broodfonds niet; je slaat de plank volkomen mis. Je betaalt helemaal geen premie. Wel betaal je deelnamekosten/lidmaatschapskosten van ongeveer €12,50 per maand (wisselt per broodfonds) en daarvoor wordt een bloemetje gestuurd naar een zieke, de halfjaarlijkse verplichte bijeenkomst betaald, cursussen voor het bestuur, etc. Maar dat zie je vanzelf bij de ALV. De rest van het geld wat je stort is een reservering en het blijft jouw geld. Hoe werkt een broodfonds wel: https://broodfonds.nl/hoe_het_werkt
Zoek je een broodfonds bij jou in de buurt: https://broodfonds.nl/meedoen/in_de_buurt
Ik heb er al vaker over geschreven in dit forum. Zoek maar even terug.
Definitie van premie volgens Van Dale:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBrghuEo-shXk1I6_6vBZZstnyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8sM8njD1G5IJMWcUVPZ3I3J.jpg?f=fotoalbum_large

Ook bij een broodfonds betaal je gewoon een premie.

Beetje jammer dat je aan de haal gaat met mijn verhaal voor wat betreft het broodfonds. Het zou vast zo zijn zoals jij het zegt, hierboven schreef ik over mijn ervaring (hoe moeilijk ik er iets over te weten kwam). Voor jou zou het heel goed werken, de broodfondsen in omgeving Amersfoort, daar is gewoon niets van te vinden. Jouw beeld hoeft niet meteen het mijne te zijn. Stellen dat "het niet zo werkt" is niet echt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
jadjong schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:33:
Doe ze tijdens de proefperiode, iedereen blij. :P Lijkt mij sowieso het geval dat je nieuwe medewerkers test door ze langzaam zwaardere opdrachten te geven, niemand kan vanaf dag 1 100% mee draaien in 'productie' en zal eerst een beetje aan moeten klooien. :P
Het is in grote complexe omgevingen erg makkelijk om je een maand te 'verstoppen'. Een maand opzegtermijn is dan niet genoeg. Bij ZZPers is het probleem minder groot, maar daar zie je ook dat het zo 3 maanden duurt voordat iemand gewipt wordt. En dan heb je al die maanden aan opgebouwde frustratie.

Daarnaast zijn managers niet erg goed in ingrijpen in dergelijke situaties. Nieuwe mensen aannemen doen ze graag. Slechte mensen managen niet.
Nou en? Het is een onderdeel van m'n rol als lead. Daarbij; slechte ZZPers geven ons allemaal een slechte naam. Geen enkel medelijden mee.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
badkuip schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:16:
Hij legt volgens mij vrij duidelijk uit dat er een verschil zit tussen geld dat je sowieso kwijt bent (een premie) en wat naar een soort spaarrekening gaat. Wat je in je pensioen stort, noem je toch ook geen premie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 15:20
badkuip schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:16:
[...]

Nee, dat was geen vraag, dat was van begins af aan duidelijk hoe ik dat wilde hebben. Hierboven heb ik mijn ervaring/samenvatting geschreven van mijn situatie, niet wat voor jou geldt

[...]

Definitie van premie volgens Van Dale:
[Afbeelding]

Beetje jammer dat je aan de haal gaat met mijn verhaal voor wat betreft het broodfonds. Het zou vast zo zijn zoals jij het zegt, hierboven schreef ik over mijn ervaring (hoe moeilijk ik er iets over te weten kwam). Voor jou zou het heel goed werken, de broodfondsen in omgeving Amersfoort, daar is gewoon niets van te vinden. Jouw beeld hoeft niet meteen het mijne te zijn. Stellen dat "het niet zo werkt" is niet echt nodig.
Sharepeople dan? dat is niet gebonden aan een woonplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Schmitzel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:25:
[...]

Sharepeople dan? dat is niet gebonden aan een woonplaats
Broodfondsen hoeven niet per se locatie gebonden te zijn. ITgilde heeft een broodfonds waar voornamelijk ICT-ers in zitten. Die zoeken nog wel deelnemers.
@badkuip In Amersfoort zitten 5 broodfondsen die open staan voor nieuwe leden. Ja, soms willen ze dat je wordt aangedragen door een bestaand lid. Dat komt omdat een broodfonds werkt op basis van vertrouwen. Echter, de praktijk is vaak anders. Contact zoeken en een keer in gesprek kan al voldoende zijn. Maar goed, wat je al zei, jouw ervaring is anders.

Wat ik enorm prettig vind aan een broodfonds is dat het erg sociaal is. Als iemand ziek is, weet je aan wie je betaalt. Bij een verzekering verdwijnt het in een zwart gat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Wij hier op Tweakers kunnen ook gewoon een broodfonds oprichten hoor ;) Echt geen rocketscience.
Zolang we elkaar vertrouwen dat als iemand zich ziek meldt, we geloven dat hij/zij ook ziek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswei
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 18:11
Beste tweakers, ik overweeg om dit jaar als cloud engineer te gaan freelancen. Niet perse voor het geld, in loondienst verdien ik al heel goed maar meer voor het ondernemen en het zelfstandig zijn. Ik heb genoeg ervaring, netwerk, etc maar het enige waar ik nog een beetje op zoek naar wat ervaringen rondom het verkrijgen van opdrachten icm een wat ‘oudere’ leeftijd. Ik word 46 dit jaar en ik vraag me af of een dit een probleem kan vormen in het verkrijgen van opdrachten. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@boswei Ik ben 58, 16 jaar ZZP-er en heb eigenlijk nooit thuis gezeten. Maximaal ooit 2 maanden; januari en februari. Eigen schuld en leermomentje: zorgen dat je contract nooit op 31/12 stopt. Overigens ben ik een old-skool linux-engineer en wat minder/niet een cloud-engineer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
boswei schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:44:
Beste tweakers, ik overweeg om dit jaar als cloud engineer te gaan freelancen. Niet perse voor het geld, in loondienst verdien ik al heel goed maar meer voor het ondernemen en het zelfstandig zijn. Ik heb genoeg ervaring, netwerk, etc maar het enige waar ik nog een beetje op zoek naar wat ervaringen rondom het verkrijgen van opdrachten icm een wat ‘oudere’ leeftijd. Ik word 46 dit jaar en ik vraag me af of een dit een probleem kan vormen in het verkrijgen van opdrachten. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik ben 42 and veel freelancers die ik ken zijn rond mijn leeftijd. Je ziet toch vooral dat bedrijven moeite hebben erg goede / ervaren engineers te vinden. Het is met 42 jaar in ieder geval veel makkelijker dan het met 22 zou zijn geweest. Bedrijven nemen eigenlijk geen juniors aan als freelancers.

Daarbij betalen ze je wat je waard bent. Als je op een medior niveau opereert krijg je ook een medior tarief. Leeftijd speelt eerder minder een rol dan meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:48:
@boswei Ik ben 58, 16 jaar ZZP-er en heb eigenlijk nooit thuis gezeten.
Ik zit nu een maandje thuis. Contract liep af op 31 Jan. Heerlijk :D Maar als je er niet zelf bewust voor kiest, dan is het minder idd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier met 33 nog een broekie. Mijn geboortedatum staat niet op mijn CV maar vanuit mijn ervaring is deels af te leiden dat ik rond deze leeftijd zit, toch altijd verbazing wanneer ik het benoem. De ZZP engineers om mijn heen zijn vrijwel altijd ouder tussen de 40 en 50 maar ook uitschieters naar 60. Ik zou mij er geen zorgen om maken en zal waarschijnlijk eerder in je voordeel werken.

Wat betreft broodfonds, en deel ook inhakende op hierboven, verwacht ik dat een broodfonds met name interessant is voor de risicogroepen die niet voordelig aan een AOV kunnen komen of uitsluitsel krijgen. Wie weet overweeg ik wel een broodfonds wanneer mijn premie stijgt omdat ik door mijn leeftijd meer risico ga lopen en geen dekking tot pensioen leeftijd meer nodig hebt. Al is het huidige doel om binnen 10 jaar het risico zelf te kunnen dragen.

[ Voor 18% gewijzigd door Deveon op 13-02-2023 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21

Yucon

*broem*

Ik word 46 dit jaar en ik vraag me af of een dit een probleem kan vormen in het verkrijgen van opdrachten. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Het was niet m'n primaire drijfveer, maar ergens is het wel zo dat ik ZZP'en juist als bescherming tegen leeftijdsdiscriminatie zie. Volgens mij werkt het niet perse tegen je als ZZP'er. Maar mocht dat toch zo zijn zul je er hoe dan ook in loondienst meer last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:57:
[...]
Wat betreft broodfonds, en deel ook inhakende op hierboven, verwacht ik dat een broodfonds met name interessant is voor de risicogroepen die niet voordelig aan een AOV kunnen komen of uitsluitsel krijgen.
Ja en nee.
Vanwege een lagere premie ooit overwogen om naar en andere AOV te gaan (2016 oid). Maar omdat ik in 1996 wegens stress bij de huisarts was geweest, werd burn-out uitgesloten van mijn AOV. Nou ja, ik acht de kans op burn-out groter dan dat ik mijn hand per ongeluk afzaag. Dus die AOV slaan soms helemaal nergens op. Bij een broodfonds meld je je ziek, eventueel voor minder dan 100%, en krijg je een gift (belastingvrije schenking: https://broodfonds.nl/mee...kt_een_broodfonds_fiscaal). Daarmee kan je een groot deel van je kosten dekken, maar wellicht niet alles. De maximale uitkering is €2.500/maand. Heb je echt €5.000 nodig en je hebt geen buffer, dan is een Broodfonds ook geen oplossing en ben je op een AOV aangewezen. Een broodfonds kent geen uitsluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:47:
[...]
Maar omdat ik in 1996 wegens stress bij de huisarts was geweest, werd burn-out uitgesloten van mijn AOV. Nou ja, ik acht de kans op burn-out groter dan dat ik mijn hand per ongeluk afzaag. Dus die AOV slaan soms helemaal nergens op.
[...]
Mijn aanname is dat er voldoende concurrentie is om hier het prijspeil op aan te passen en niet dat het een vetpot is voor de verzekeraars is. Dat ze iedereen met lichte klachten weigeren toont echter alleen maar aan dat dit voor mij een scherpe premie oplevert. Vergeet niet dat de impact die ik verzeker tegen de 1,5 miljoen aan loopt terwijl ik pas na de 50 mijn premie serieus zal zien stijgen. Blijkbaar toont de risicoanalyse dat de kans van mijn arbeidsongeschiktheid dus echt enorm laag is want tegen de 50 is de impact ongeveer gehalveerd.

Vandaar ook tegen de 50 het plan om de AOV op te zeggen en mogelijk een broodfonds als tussenstap. Op zich spreekt het sociale karakter en netwerk effect mij ook wel aan. Eventueel is het ook eerder te combineren met een AOV na 2 jaar want zit nu nog op 60 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Deveon schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:11:
[...]
Vandaar ook tegen de 50 het plan om de AOV op te zeggen en mogelijk een broodfonds als tussenstap. Op zich spreekt het sociale karakter en netwerk effect mij ook wel aan. Eventueel is het ook eerder te combineren met een AOV na 2 jaar want zit nu nog op 60 dagen.
De overheidsplannen mbt verplichte verzekering lijken toch in dit opzicht wat roet in het eten te gooien. Daarom is die uitsluiting voor mensen met een klein vlekje ook zo vervelend. Stressklachten in 1996 vind ik persoonlijk wel heel ver gezocht, en dit is geen uniek voorbeeld. Los van de uitsluiting zelf voldoe je waarschijnlijk tzt ook niet aan de eis dat je jezelf al volwaardig verzekerd hebt. Terwijl in de praktijk je dekking waarschijnlijk zelfs beter (lees: hoger en soepeler, zolang het niet om dat vlekje gaat) is dan bij een uwv verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Yucon schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:15:
[...]

Stressklachten in 1996 vind ik persoonlijk wel heel ver gezocht
Op criminele activiteiten zit een verjaringstermijn. Dan zou dat hier toch eigenlijk ook voor moeten gelden? :-D

Na 27j ben je toch een heel ander persoon? Misschien zit je veel beter in je vel. Of misschien ben je inmiddels een wandelend mentaal wrak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

kwaazaar schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:37:
[...]

Op criminele activiteiten zit een verjaringstermijn. Dan zou dat hier toch eigenlijk ook voor moeten gelden? :-D

Na 27j ben je toch een heel ander persoon? Misschien zit je veel beter in je vel. Of misschien ben je inmiddels een wandelend mentaal wrak.
Het venijnige is dat ze niet zeggen "je bent een hoger risico". De insteek is "we kunnen het risico niet bepalen" wat veel abstracter is en waar eigenlijk ook geen fatsoenlijk weerwoord op te bedenken valt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 13-02-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:18:
[...]

Het is in grote complexe omgevingen erg makkelijk om je een maand te 'verstoppen'. Een maand opzegtermijn is dan niet genoeg. Bij ZZPers is het probleem minder groot, maar daar zie je ook dat het zo 3 maanden duurt voordat iemand gewipt wordt. En dan heb je al die maanden aan opgebouwde frustratie.

Daarnaast zijn managers niet erg goed in ingrijpen in dergelijke situaties. Nieuwe mensen aannemen doen ze graag. Slechte mensen managen niet.
Ik kan mij niet voorstellen dat een nieuw persoon onbegeleid vrij gelaten wordt en een maand lang 'kwijt' is, die begeleidt en controleer je elke dag totdat je het idee heb dat de persoon zichzelf kan redden. Bijkomend voordeel is dat je dan ook gelijk ziet wat voor vlees je in de kuip hebt. Waarschijnlijk dat je laatste zin de oorzaak van mijn verschil in perceptie aan toont. :P
Nou en? Het is een onderdeel van m'n rol als lead. Daarbij; slechte ZZPers geven ons allemaal een slechte naam. Geen enkel medelijden mee.
Als je degene bent die medewerkers vanaf dag 0 begeleidt en op de hoogte bent van alle randzaken snap ik dat je een oordeel kan hebben, ik doelde echter op medewerkers van gelijke functie onderling. Ongeïnformeerd je mening geven is meer iets voor een forum. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kwaazaar schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:37:
[...]

Daarom wordt boven een bepaald verzekerd bedrag (of leeftijd) ook een medische keuring afgenomen, daaronder calculeren ze het risico waarschijnlijk in. Overigens kan je achteraf met 10% verhogen per jaar wel over die drempel heen gaan zonder keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:15:
[...]

De overheidsplannen mbt verplichte verzekering lijken toch in dit opzicht wat roet in het eten te gooien. Daarom is die uitsluiting voor mensen met een klein vlekje ook zo vervelend. Stressklachten in 1996 vind ik persoonlijk wel heel ver gezocht, en dit is geen uniek voorbeeld. Los van de uitsluiting zelf voldoe je waarschijnlijk tzt ook niet aan de eis dat je jezelf al volwaardig verzekerd hebt. Terwijl in de praktijk je dekking waarschijnlijk zelfs beter (lees: hoger en soepeler, zolang het niet om dat vlekje gaat) is dan bij een uwv verzekering.
Zelf ben ik medisch gezien praktisch onzichtbaar, los van twee chronische beperkingen waarvan één bekend is bij de verzekeraar en voor mijn ogen zelf mag betalen. Dus even egoïstisch bekeken werkt het systeem voor mij heel goed, maar begrijp helaas niet zo is.

Zo sprak ik ook iemand die wilde gaan starten als ZZPer maar zich toch geremde voelde omdat zijn vader op vroege leeftijd aan hartklachten onderzocht is en hij vrijwillig heeft laten onderzoeken of hij deze afwijking ook had. Gelukkig niet, maar helaas wel een andere afwijking die hij dus nu niet meer mag verzwijgen voor de verzekeraar. Dat terwijl niemand weet wat er allemaal mis is met mijn genen gezien ik geen aanleiding hebt om het te laten onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:26
badkuip schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:58:

Bij de daadwerkelijke start van mijn commerciële activiteiten (dus vanaf het feit dat ik uit loondienst was en echt begonnen ben) heb ik een AOV.
Van begins af aan samengewerkt met een verzekeringskantoor hiervoor.
In het allereerste gesprek wat ik in de zomer met hun had (telefonisch) het gratis advies gekregen om in ieder geval een voorziening te treffen met een AOV bij het UWV. De UWV AOV is duur maar tijd en ruimte voor een adviesgesprek had ik nog niet. Daarvoor had ik in oktober/november pas tijd.
Dus begonnen met UWV AOV. Die is met een paar dagen afgesloten en is toen gaan lopen.

Toen de overstap naar een andere AOV, een die goedkoper is (lees, hogere opbrengt bij het betalen van dezelfde premie). Hiervoor heb ik een adviseur bij mij thuis gehad die mij allemaal dingen uitlegde en navroeg. Aan het einde van het gesprek kwam daar een advies/top 3 van mogelijke AOV's uitrollen. Vragen die gesteld werden in dat gesprek waren:
Na een paar overleggen met mijn partner is daar het volgende uitgekomen:
  1. We willen hetzelfde inkomensniveau houden zoals nu.
  2. Genoeg om het 3 maanden uit te zingen
  3. Indexatie is handig.
  4. Laat maar kijken hoe dat financiële plaatje eruit ziet

Dan de korting, in het begin of uitgesmeerd over de hele looptijd. Dit is een wassen neus. Mijn adviseur raadde aan om te kijken naar de korting bij aanvang. Maar dat is tientjeswerk, vergeleken bij de andere optie. Maar als je een korting neemt over de hele looptijd, dan betaal je per saldo tot je 67e jaar, bijelkaar genomen minder premie, duizenden euro's minder.
Dus dan kies ik die natuurlijk, die paar tientjes in de maand die kan ik wel ophoesten.

Toen een paar weken laten liggen wegens sinterklaas en kerst enzo. En een unheimisch gevoel "Snap ik het allemaal wel goed?", "Waarom noemt men dit een complex financieel product?".

Dat laatste is de reden waarom ik een adviseur in de arm genomen had, maar achteraf (en achteraf kijk je een koe in de kont), had ik die kerel misschien niet nodig gehad. Als je gewoon kan rekenen, niet zo'n jojo bent die al je geld verbrast aan een patserbak/auto als je net begonnen bent als ZZP-er, handig bent met Excel en kan sparren met collega's over dit topic, dan kom je zelf denk ik een heel eind.

Begin januari de kogel door de kerk, er moest toch maar wat gebeuren want die hoge facturen van het UWV bleven tenslotte maar komen.
Toen maar "ja" gezegd voor de eeuwige trouw.
Adviseur ging aan de gang en diende de aanvraag in bij asr (daar ben ik terecht gekomen). asr bevestigt ontvangst van de documenten en dan begint de waiting game. Eerst het bericht dat het administratief goed ontvangen is, nu de medische vragenlijst invullen. Die ingevuld en teruggestuurd en toen weer wachten. Dagen gaan voorbij, bij elkaar twee weken.
Zelf maar de adviseur achter zijn broek aan zitten. Als iemand weet hoe lang dit moest duren, dan was hij het, ik niet. Hij wist het ook niet maar hij zou het nakijken. Prompt verscheen er een e-mail van asr dat het op orde was en dat ik geaccepteerd was. Met terugwerkende kracht al, maar in dat bericht werd nog geen ingangsdatum genoemd.

Het feest moest niet gekker gaan worden en dubbel betalen had ik geen zin in. Dus zelf maar per die dag de verzekering bij het UWV opgezegd, anders betaal ik dubbel.
Een paar dagen later zag ik op de polis dat de AOV bij asr al was gaan lopen. Een week dubbel betaald dus. :X :X

Al met al een ervaring rijker. Voor het advies en het abonnement voor het AOV-advies/administratie (jaja, alles moet met een abonnement tegenwoordig) ben ik bij elkaar €1000 kwijt.
Ik ga duimen dat dit iets opbrengt op den duur, maar in 2023 ben ik nog niet goedkoper uit dan bij het UWV.

Conclusie: denk zelf na, je komt een heel eind. Als je een groentje bent (net zoals ik) neem een adviseur....
Ik heb het afgesloten bij Movir via AOVzelfdoen. Dit is vrij goedkoop en heb zelf uitvoerig de polissen en voorwaarden gelezen. Alles is bij mij akkoord inclusief medische check maar heb nog geen documenten ontvangen, die verwacht ik elk moment. Ik heb als startdatum 1 maart.

Met betrekking tot advies: ik vind het niet zo complex maar ben zelf ook een financial. Wel is het zaak om goed te lezen, vooral uitsluitingen etc. Uiteindelijk zijn er maar een aantal dingen die relevant zijn - ik zie het nu van advies dus ook niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Het venijnige is dat ze niet zeggen "je bent een hoger risico". De insteek is "we kunnen het risico niet bepalen" wat veel abstracter is en waar eigenlijk ook geen fatsoenlijk weerwoord op te bedenken valt.

***members only***
Alles wat een verzekeraar met een beetje moeite kan uitsluiten, wordt uitgesloten. In 1985 had ik Besnier-Boeck. Is bij mijn AOV uitgesloten. Prima hoor. Als ik dat serieus terugkrijg heb ik wel andere zorgen. 10% van de mensen die het heeft gaat er aan dood. Maar burn-out en geestelijke klachten wil ik gewoon verzekerd hebben.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Beste 'verzekering' blijft toch zorgen dat je zelf een potje spaart en zsm je huis aflost en je dagelijkse kosten probeert te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
jadjong schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:42:
Ik kan mij niet voorstellen dat een nieuw persoon onbegeleid vrij gelaten wordt en een maand lang 'kwijt' is, die begeleidt en controleer je elke dag totdat je het idee heb dat de persoon zichzelf kan redden. Bijkomend voordeel is dat je dan ook gelijk ziet wat voor vlees je in de kuip hebt. Waarschijnlijk dat je laatste zin de oorzaak van mijn verschil in perceptie aan toont. :P
Tja, ik zie het toch vaak gebeuren. Een goede taktiek is om te vragen of een (junior) developer met je wil pair programmen zodat deze persoon eigenlijk al je werk doet. Vaak duurt het minimaal een maand voordat zo'n persoon er echt klaar mee is, en dan gaan ze naar de volgende. Dus ze lijken productief, maar dat gaat dan ten kosten van de productiviteit van een ander. En vooral juniors zijn dan ook nog eens geneigd om harder/meer te werken om de sprint te halen.

Dit soort shit kan je best lan volhouden. Een maand is echt een eitje.
Als je degene bent die medewerkers vanaf dag 0 begeleidt en op de hoogte bent van alle randzaken snap ik dat je een oordeel kan hebben, ik doelde echter op medewerkers van gelijke functie onderling. Ongeïnformeerd je mening geven is meer iets voor een forum. :+
Het lijkt me nogal raar om uberhaupt een doordeel te gaan vellen over iemand met wie je niks te maken hebt. Dus het is ook apart dat je daar dan vanuit gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

RonaldHeirbaut schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:34:
Beste 'verzekering' blijft toch zorgen dat je zelf een potje spaart en zsm je huis aflost en je dagelijkse kosten probeert te minimaliseren.
Ik als verzekering-mijdend persoon denk daar toch anders over. Zelfs al los ik mijn huis af en beperk ik mijn vaste lasten nog verder, met een gezin te onderhouden moet je een flink potje hebben om nog 15-20 jaar uit te zingen. Laat staan die periode na mijn pensioen. Ik zie mezelf nog niet bij een scenario in de buurt komen waarin ik feitelijk "Financially Independent" ben. Ondanks de forse kostenpost en het relatief lage risico is deze verzekering voor mij dus wel nodig.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 14:10
Even totaal off-topic…

Niet om in heel detail te treden, maar ze hebben bij mijn klant een app waar ze verschillende vragen moeten beantwoorden (ethiek, security, etc etc).

Word ingehuurd voor een specifieke klus, en die vragen beantwoorden gaat me daar niet beter of slechter van presteren. (Wel meer het laatste, complete nutteloosheid van mn tijd).
Als het ook nuttig voor mij is reken ik 50% van mijn uurtarief (doorsnee niet)
Anders betalen ze gewoon voor de uren dat het kost. Als ze 80 per uur willen betalen voor wat vinkjes, whatever :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

page404 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:40:
[...]

Ik als verzekering-mijdend persoon denk daar toch anders over. Zelfs al los ik mijn huis af en beperk ik mijn vaste lasten nog verder, met een gezin te onderhouden moet je een flink potje hebben om nog 15-20 jaar uit te zingen. Laat staan die periode na mijn pensioen. Ik zie mezelf nog niet bij een scenario in de buurt komen waarin ik feitelijk "Financially Independent" ben. Ondanks de forse kostenpost en het relatief lage risico is deze verzekering voor mij dus wel nodig.
Zo zie ik het idd ook. Vuistregel is niets verzekeren waar je het risico van kan dragen. Maar dit is bij uitstek iets dat ik niet kan dragen. Zelfs niet met lage lasten en een aardige spaarpot. Overigens is @RonaldHeirbaut wel wat ouder en als ik op die leeftijd zit zou ik er ook anders over denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:36:
[...]

Tja, ik zie het toch vaak gebeuren. Een goede taktiek is om te vragen of een (junior) developer met je wil pair programmen zodat deze persoon eigenlijk al je werk doet. Vaak duurt het minimaal een maand voordat zo'n persoon er echt klaar mee is, en dan gaan ze naar de volgende. Dus ze lijken productief, maar dat gaat dan ten kosten van de productiviteit van een ander. En vooral juniors zijn dan ook nog eens geneigd om harder/meer te werken om de sprint te halen.

Dit soort shit kan je best lan volhouden. Een maand is echt een eitje.
Niet koppelen aan een junior lijkt mij de snelste oplossing, die zijn ook niet zo geneigd om aan de bel te trekken wanneer een ouder persoon de kantjes er van af loopt.
Het lijkt me nogal raar om uberhaupt een oordeel te gaan vellen over iemand met wie je niks te maken hebt. Dus het is ook apart dat je daar dan vanuit gaat.
Niets mee te maken is het andere uiterste en niet wat er staat. Je vraagt als leidinggevende simpelweg aan medewerker A (die geen enkele leidinggevende functie heeft) zijn mening over nieuwe medewerker B. In loondienst zou ik daar nog iets mee kunnen omdat je zomaar jaren aan elkaar vast zit, als externe is het voor mij lood om oud ijzer. Ik ben straks weer weg dus is de chemie tussen mij en de nieuwe medewerker niet heel erg belangrijk. Ook op technisch vlak kan ik een mening hebben, maar niet iedereen wordt aangenomen om zijn vakinhoudelijke kennis. Genoeg voorbeelden van mensen die op technisch vlak in mijn ogen niet meer dan een 6.5 scoren, maar door hun karakter er wel voor zorgen dat het hele team gemotiveerd blijft. Intern personeel mag zich druk maken over hoeveel van dit soort feestneuzen je nodig hebt per team, laat mij maar die deur schilderen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Hydra schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:53:
[...]

Ik zit nu een maandje thuis. Contract liep af op 31 Jan. Heerlijk :D Maar als je er niet zelf bewust voor kiest, dan is het minder idd.
Al druk aan het rondkijken? Geen stress zo te zien, heerlijk gevoel zeg! Hoe lang verwacht je nodig te hebben vanaf de eerste intake? Maandje is vaak standaard? Qua facturatie moet je dan nog even wachten maar dat moet vast geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Zo zie ik het idd ook. Vuistregel is niets verzekeren waar je het risico van kan dragen. Maar dit is bij uitstek iets dat ik niet kan dragen. Zelfs niet met lage lasten en een aardige spaarpot. Overigens is @RonaldHeirbaut wel wat ouder en als ik op die leeftijd zit zou ik er ook anders over denken.
Het is ook niet zo zwart/wit. Ook ik ben verzekerd terwijl ik (formeel) alleenstaand ben; als ik morgen 100% arbeidsongeschikt zou worden, kan ik mijn lasten niet dragen. De eerste jaren ging al het geld naar mijn gezin. Nu steek ik veel in mijn huis en het beperken van woonlasten. Woonlasten gaan gewoon met de inflatie mee. Als je die kan beperken, spaar je automatisch wat uit. Daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen.
Ongevraagd advies van een oude knar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
hackerhater schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:55:
[...]

Anders betalen ze gewoon voor de uren dat het kost. Als ze 80 per uur willen betalen voor wat vinkjes, whatever :?
Specificeer je het dan ook in de urenregiatratie/factuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 18:30
Even totaal off-topic…

Die app ken ik denk ik wel, van een vorige opdracht bij een bank. Bijna alle vragen gericht op (extern) klantcontact terwijl wij een grote cloud migratie aan het uitvoeren waren. Ik heb het met enige tegenzin echter wel gedaan. Die uren echter wel gewoon gefactureerd. Idem voor verplichte security awareness trainingen en andere verplichte e-learning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
jadjong schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:33:
[...]

Specificeer je het dan ook in de urenregiatratie/factuur?
Tenzij ze daar specifiek om vragen nee. Het zijn gewoon gewerkte uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

Yucon schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:00:
[...]

@RonaldHeirbaut is inderdaad al een oudje 8)
Ik zit ook tegen de 50 maar dat is nog steeds 20 jaar waarin van alles kan gebeuren. En ook met verzekering of broodfonds zal het geen vetpot worden.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dit oudje loopt nog gewoon 25km in net geen 2 uur...

Nog zo'n fijn ding aan ZZP-er zijn: tussen de middag voor jezelf kunnen bepalen dat je twee uurtjes gaat hardlopen (incl douchen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emile
RonaldHeirbaut schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:14:
[...]
Nog zo'n fijn ding aan ZZP-er zijn: tussen de middag voor jezelf kunnen bepalen dat je twee uurtjes gaat hardlopen (incl douchen).
Zeker fijn, maar ik ken genoeg teamleden die in dienst zijn van de opdrachtgever die dat precies zo doen. Daar hoef je dus echt geen zelfstandige voor te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wie van de zzp-ers heeft een zakelijke elektrische auto en hoe regelen jullie het vergoeden van jezelf van het laden op je thuisadres? Welk tarief neem je bijvoorbeeld bij het opvoeren van de kosten aan je bedrijf? je contractprijs of het prijsplafond prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Nu staat mijn EV niet op mijn zaak, maar als je de laadpaal nog moet installeren gebruik eentje die pasjes ondersteund.
Dan is het aantal KW van het zakelijke pasje X wat je per KW betaald

Of als er maar 1 EV is: meter ertussen.

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 13-02-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Kurios schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:21:
Wie van de zzp-ers heeft een zakelijke elektrische auto en hoe regelen jullie het vergoeden van jezelf van het laden op je thuisadres? Welk tarief neem je bijvoorbeeld bij het opvoeren van de kosten aan je bedrijf? je contractprijs of het prijsplafond prijs?
Kan via een gecertificeerde meter. Zou ik niet aanraden. Kan me niet voorstellen dat dat nog heel lang geaccepteerd wordt.
Laadpaal met backoffice is het makkelijkst. Je laad met je druppel die zakelijk staat. Het backoffice stuurt een factuur aan je zaak en stuurt geldt aan je privé.
Beide staan in dit topic en in het elektrisch rijden topic besproken.

Tarief heb ik op max tarief staan. Kan geen onderscheid maken tussen laag en hoog. Plafond is niet slim. Daar ga je waarschijnlijk overheen met een elektrische auto. Zeker als je ook een airco en warmtepomp hebt.

Nog een tip. Check goed of je via de auto of via andere wegen geen pas met korting op de stroom kunt krijgen. Dan betaal je zakelijk het tarief min de korting maar privé krijg je hetgeen je instelt.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
En ander voordeel: familieleden/vrienden die dan betaald bij jouw kunnen laden als ze range issues hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Dat kan altijd toch?

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Zeker, maar als de paal geen pasjes/druppels ondersteund hoe weet je dan wat zij geladen hebben?
Met die backoffice heb je er geen omkijken naar. Ze gaan er staan, aansluiten, piep en done.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:45:
En ander voordeel: familieleden/vrienden die dan betaald bij jouw kunnen laden als ze range issues hebben
Betalen gasten bij jou ook voor het tweede bakje koffie? Gewoon lekker één meter, jaarlijks opnemen en tegen piektarief vergoeden. Niet moeilijk maken dan het is, maar als je dat wel wilt kan je ook particulier dynamische prijzen afnemen en zakelijk het gemiddelde per jaar vergoeden. Het moet niet heel ingewikkeld zijn om onder je gemiddelde prijs te laden.

Een laadpaal met backoffice betaal je ook extra voor en het backoffice zelf vaak ook in
een abonnementsvorm. Je moet toch wel behoorlijk wat stroom aan derde verkopen om dat terug te verdienen. Het is dan voordeliger om het gratis weg te geven.

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 13-02-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb prive flink geïnvesteerd in zonnepanelen, waardoor ik niet weet of ik boven het plafond uitkom, zelfs niet met laden. Kan ik dan gewoon mijn contractprijs van 95 cent per kWh aftrekken, ondanks dat ik een hoop kWh van het laden opwek via de zonnepanelen?

[ Voor 9% gewijzigd door Kurios op 13-02-2023 14:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Vanmiddag een 2e gesprek :)
Geen stress zo te zien, heerlijk gevoel zeg! Hoe lang verwacht je nodig te hebben vanaf de eerste intake? Maandje is vaak standaard? Qua facturatie moet je dan nog even wachten maar dat moet vast geen probleem zijn.
Tot nu toe heb ik alle projecten back-to-back gehad. De laatste maand was vrij hectisch (in de laatste maand verandere opeens het team dat het van mij over zou nemen, en moest er dus opeens veel meer overgedragen worden). Als ik gewild had, had ik prima aansluitend een project kunnen vinden. Maar ik vind het wel even lekker om gewoon niks te hebben.

Kwa financieen kan ik nu meer dan een jaar niks doen zonder m'n bestedingspatroon aan te hoeven passen, dus het zit wel goed ja. Geen stress :)

Moet zeggen dat ik ook wel weer zin krijg aan de gang te gaan. Ga dit denk ik vaker doen, ff 'niks' tussen projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Deveon schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:53:
Betalen gasten bij jou ook voor het tweede bakje koffie? Gewoon lekker één meter, jaarlijks opnemen en tegen piektarief vergoeden. Niet moeilijk maken dan het is, maar als je dat wel wilt kan je ook particulier dynamische prijzen afnemen en zakelijk het gemiddelde per jaar vergoeden. Het moet niet heel ingewikkeld zijn om onder je gemiddelde prijs te laden.

Een laadpaal met backoffice betaal je ook extra voor en het backoffice zelf vaak ook in
een abonnementsvorm. Je moet toch wel behoorlijk wat stroom aan derde verkopen om dat terug te verdienen. Het is dan voordeliger om het gratis weg te geven.
Neuh, maar mijn familie woont aardig ver weg, dus als ze al moeten laden is het waarschijnlijk de hele 4 a 5 uur dat ze hier zijn a 20A. En ik ken mijn familie: ze zouden dat altijd willen betalen i.p.v. het gratis krijgen :+

Nu zou ik niet zo'n meter nemen puur voor dit, maar als je het toch al hebt voor je zakelijke EV? Triviaal om ze dan even hun pasje te laten gebruiken. Dan kunnen ze ook gaan wanneer ze willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
jadjong schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:28:
Niet koppelen aan een junior lijkt mij de snelste oplossing, die zijn ook niet zo geneigd om aan de bel te trekken wanneer een ouder persoon de kantjes er van af loopt.
Kijk, ik heb 3 keer met dit bijltje gehakt (alsin, iemand uit een team gezet) en ik vind echt dat je er nogal theoretisch tegenaan kijkt. In de praktijk is dit niet zo makkelijk. Vergeet niet dat dit soort mensen ook gewoon kwa inkomen afhankelijk zijn van dit werk, en er dus alles aan doen, inclusief alles bij elkaar liegen, om niet door de mand te vallen. Het is echt niet zo simpel als je het hier voorstelt.
Niets mee te maken is het andere uiterste en niet wat er staat. Je vraagt als leidinggevende simpelweg aan medewerker A (die geen enkele leidinggevende functie heeft) zijn mening over nieuwe medewerker B. In loondienst zou ik daar nog iets mee kunnen omdat je zomaar jaren aan elkaar vast zit, als externe is het voor mij lood om oud ijzer. Ik ben straks weer weg dus is de chemie tussen mij en de nieuwe medewerker niet heel erg belangrijk. Ook op technisch vlak kan ik een mening hebben, maar niet iedereen wordt aangenomen om zijn vakinhoudelijke kennis. Genoeg voorbeelden van mensen die op technisch vlak in mijn ogen niet meer dan een 6.5 scoren, maar door hun karakter er wel voor zorgen dat het hele team gemotiveerd blijft. Intern personeel mag zich druk maken over hoeveel van dit soort feestneuzen je nodig hebt per team, laat mij maar die deur schilderen. :+
Ten eerste heb ik tot nu toe vaak een 'lead' rol gehad, dus dan is je takenpakket wel iets breder dan alleen programmeren. Ik heb ook verantwoordelijkheden over het hele team. Als een developer de rest van het team omlaag haalt, dan moet ik daar wat mee. 'Neppers' hebben vaak een erg slecht effect op de sfeer en het werkplezier, en dus de motivatie. Ik heb meerdere malen gezien dat mensen weggegaan zijn omdat slechte mensen niet aangepakt werden.

Ten tweede heb ik het idee dat je de doelpalen een beetje aan het verplaatsen bent. Ik heb het echt niet over mensen die minder productief zijn dan dat je zou verwachten. Als ze verder geen negatief effect hebben, dan boeit me dat niks. Ik heb het over mensen die een netto negatieve bijdrage hebben. Zogezegd; dat is me in 20 jaar tijd 3 keer overkomen dat ik daar direct op ingegrepen heb. 1 keer als interne medewerker, 1 keer als externe gedetacheerde, en 1 keer als ZZPer. Vergeet niet dat deze discussie ontstond naar aanleiding van coding testen en dat sommige mensen daar niet doorheen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
hackerhater schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:55:
Als een bedrijf aankomt met dat ik een training moet volgen, betalen ze daar gewoon voor. Ongeacht of het nuttig voor mij is of niet. Heel aardig van je verder, maar ik ga geen honderden euro's zomaar weggeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:14:
Dit oudje loopt nog gewoon 25km in net geen 2 uur...
Als iemand van 42 wiens knie naar de klote is voel ik me aangevallen :( ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:41
Kurios schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:21:
Ik reken mijn contract prijs, het platfond gedoe heb ik persoonlijk niets mee te maken want mijn contractprijzen zijn lager :-)

Ik heb er een meter tussen zitten en ik heb ook zicht op peak/offpeak. Elke maand betaal ik het totaal aan mezelf uit (zakelijk naar prive) en registreer dat in de boekhouding, daarnaast fotos van de meterstand einde maand en voor de leuk screenshot van n dashboardje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvpxPvmRNKC8ZQxvBg-92rSDqQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HzVfaMJ7J0LbbRuAEiVW1Gw2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:34:
[...]

Als iemand van 42 wiens knie naar de klote is voel ik me aangevallen :( ;)
Kijk nog maar eens goed rond op kantoor, als je er weer eens bent. Er zitten er genoeg die 4 trappen op al bekopen met happen naar zuurstof. Overigens zijn er ook nog genoeg die al met pensioen zijn en die al gedoucht aan de koffie zitten als ik de streep over kom.
Je wint alleen van jezelf. Niet alleen als sporter, maar ook als ZZP-er; je kan het alleen beter maken voor jezelf. Wat voor jou goed is, is voor een ander te weinig: tarief, afstand, thuiswerken, noem maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

RonaldHeirbaut schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:53:
[...]

Kijk nog maar eens goed rond op kantoor, als je er weer eens bent. Er zitten er genoeg die 4 trappen op al bekopen met happen naar zuurstof. Overigens zijn er ook nog genoeg die al met pensioen zijn en die al gedoucht aan de koffie zitten als ik de streep over kom.
Je wint alleen van jezelf. Niet alleen als sporter, maar ook als ZZP-er; je kan het alleen beter maken voor jezelf. Wat voor jou goed is, is voor een ander te weinig: tarief, afstand, thuiswerken, noem maar op.
Nog een microagressie ;( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02:04
Ik ben bezig een holding+werkmaatschappij b.v. op te richten (alleen voor mezelf). Ik begrijp echter niet of het uitmaakt of:

a) Ik, i.e., dga, bestuurder word van de werkmaatschappij
b) De holding bestuurder wordt van de werkmaatschappij.

Mij gaat het niet om bestuurdersaansprakelijkheid, want volgens mij komt dat hoe dan ook wel terecht bij de natuurlijke persoon (dga). Maar heeft a) dan wel b) nog een bepaald voordeel/nadeel? Na ruim 2 uur op internet gezocht te hebben kom ik eigenlijk tot de conclusie dat het niets uitmaakt, maar dan ben ik bang dat ik wat over het hoofd zie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emile
Flextrip schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:46:
Ik ben bezig een holding+werkmaatschappij b.v. op te richten (alleen voor mezelf). Ik begrijp echter niet of het uitmaakt of:

a) Ik, i.e., dga, bestuurder word van de werkmaatschappij
b) De holding bestuurder wordt van de werkmaatschappij.
[...]
Één BV is geen BV luidt het spreekwoord. Normaliter ben jij de DGA van de holding en is de holding DGA van de werkmaatschappij.

offtopic:
Ik ben met precies hetzelfde bezig dit jaar (verschuivingen in het fiscaal stelsel als belangrijkste argument). De vraag die je stelt is een redelijk basale in het geheel. Als je die niet (goed) zelf kunt beantwoorden, zou mijn advies zijn om je laten ondersteunen door een boekhouder. Er komt veel meer bij kijken en de juiste keuzes maken veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 18-09 15:55
Zie ook: https://www.higherlevel.n...bv-maar-waarom-eigenlijk/

Maar in dit topic is dat ook wel eens langsgekomen. Het laatste stukje van die column is relevant voor veel freelancers:
Klopt de stelling dan altijd?

Nee. Er zijn situaties denkbaar waarin 1 BV volstaat. Denk maar aan een BV waarin geen winst achterblijft omdat de aandeelhouder het steevast opneemt als loon en/of dividend. Als in die BV de activiteiten ook geen aansprakelijkheidsrisico met zich meebrengen en de BV zal waarschijnlijk nooit verkocht worden (bijvoorbeeld BV met 1 werkzame persoon op uurtje-factuurtje basis), dan kan prima volstaan worden met één BV.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02:04
emile schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:54:
[...]

Één BV is geen BV luidt het spreekwoord. Normaliter ben jij de DGA van de holding en is de holding DGA van de werkmaatschappij.

offtopic:
Ik ben met precies hetzelfde bezig dit jaar (verschuivingen in het fiscaal stelsel als belangrijkste argument). De vraag die je stelt is een redelijk basale in het geheel. Als je die niet (goed) zelf kunt beantwoorden, zou mijn advies zijn om je laten ondersteunen door een boekhouder. Er komt veel meer bij kijken en de juiste keuzes maken veel verschil.
Dank. Op zich heb ik denk ik het meeste op wel orde:

- Arbeidsovereenkomst DGA en holding.
- Managementovereenkomst holding en werkmaatschappij
- Rekening courant tussen DGA en holding, en holding werkmaatschappij.

Ik bestuurder holding, maar dus... wie bestuurder werkmaatschappij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:27
Flextrip schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:58:
[...]

Het is vrij gebruikelijk dat de holding de bestuurder van de werkmaatschappij is. Ik heb er eigenlijk niet over nagedacht bij oprichting, precies zoals deze bron het in negatief licht beschrijft ("dit heeft de notaris geregeld").
Een rechtspersoon opnemen als bestuurder creëert voor een (kwaadwillende) wederpartij enkel en alleen de mogelijkheid om een extra partij in rechte aan te spreken. (...) Indien er geen fiscale redenen zijn om een rechtspersoon als bestuurder op te nemen, adviseer ik om altijd de persoon die ook daadwerkelijk de vennootschap bestuurt als bestuurder op te nemen.
Wat die fiscale redenen dan kunnen zijn wordt niet vermeld. Ik vermoed dat het vragen van een management fee (om zo de winst te spreiden over holding en werkmaatschappij en in een lager Vpb schijf te vallen) dan niet meer opgaat, maar dat weet ik niet zeker. Dat scheelt 6.8% Vpb op winst boven de 200k. Misschien goed om eens op Higher Level te vragen.

[ Voor 17% gewijzigd door Aftansert op 13-02-2023 17:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
Flextrip schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:58:

Enig aandeelhouder van de werkmaatschappij zal jouw holding zijn. Daar heb je verder geen overeenkomst voor te maken, dat wordt geregeld bij de oprichting. Een constructie waarbij jij enig aandeelhouder van beide BV’s bent is niet aan te raden. Al is het al om het feit dat je dan niet kunt profiteren van de deelnemingsvrijstelling. En natuurlijk het hele idee achter het niet persoonlijk aansprakelijk zijn bij een “situatie” met één van je klanten.

[ Voor 30% gewijzigd door Kaspers op 13-02-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:27
Kaspers schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:50:
[...]

Enig aandeelhouder van de werkmaatschappij zal jouw holding zijn.
Flextrip heeft het over de bestuurder, niet over de aandeelhouder. Dat hoeven niet dezelfde (rechts)personen te zijn.
Kaspers schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:50:
[...]

En natuurlijk het hele idee achter het niet persoonlijk aansprakelijk zijn bij een “situatie” met één van je klanten.
Het artikel waar ik hierboven aan refereer merkt op dat bestuursaansprakelijkheid door de holding heen werkt. De holding is ervoor om activa te verzamelen en te beschermen voor directe aansprakelijk op de werkmaatschappij, bijvoorbeeld faillissement zonder wanbestuur.

[ Voor 63% gewijzigd door Aftansert op 13-02-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Freeaqingme schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:57:
Zie ook: https://www.higherlevel.n...bv-maar-waarom-eigenlijk/

Maar in dit topic is dat ook wel eens langsgekomen. Het laatste stukje van die column is relevant voor veel freelancers:

[...]
Wat zou het voordeel zijn van een enkele BV ipv met holding? De kosten en administratie lijken mij ook marginaal in vergelijking met een eenmanszaak of is dit significant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 13:52
Kurios schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:55:
Ik heb prive flink geïnvesteerd in zonnepanelen, waardoor ik niet weet of ik boven het plafond uitkom, zelfs niet met laden. Kan ik dan gewoon mijn contractprijs van 95 cent per kWh aftrekken, ondanks dat ik een hoop kWh van het laden opwek via de zonnepanelen?
Je mag de vaste prijs per kWh in rekening brengen als de laadpaal zakelijk is gekocht.
Dit staat geheel los van de (privé) zonnepanelen.