Acties:
  • +2 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 04:36
jadjong schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:09:
Zolang je prima werkt aflevert, lekker boeiend dat het op een Acer gebeurd. Heb meer moeite met mensen die weigeren te investeren in hulpmiddelen waar je echt beter van wordt zoals een extern scherm met goed bureau. De hele dag met een hagelnieuwe 13" Macbook op een houten stoel aan de keukentafel is voor niemand goed. Dan liever een moderne Acer met groot scherm.
Als je thuiswerkplek niet arbo-verantwoord is krijg je als werkgever gewoon een boete van de arbodienst. In de coronocrisis heb ik ook met grote verbazing gekeken naar al die werkgevers die vonden dat hun werknemers hun werkplekprobleem maar moesten oplossen (lees: zelf betalen). Voor ZZP'ers denk ik er net zo over. Je dient gewoon over een goede werkplek te beschikken. Denk dat als jij vijf jaar aan de keukentafel werkt en als je vervolgens uitvalt met arbeidsongeschiktheidsverschijnselen dat de een eventueel arbeidsongeschiktheidsverzekeraar nog een behoorlijke sterke case heeft om dan jij uitkering maar niet te betalen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
filipy23 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Als je thuiswerkplek niet arbo-verantwoord is krijg je als werkgever gewoon een boete van de arbodienst. In de coronocrisis heb ik ook met grote verbazing gekeken naar al die werkgevers die vonden dat hun werknemers hun werkplekprobleem maar moesten oplossen (lees: zelf betalen). Voor ZZP'ers denk ik er net zo over. Je dient gewoon over een goede werkplek te beschikken. Denk dat als jij vijf jaar aan de keukentafel werkt en als je vervolgens uitvalt met arbeidsongeschiktheidsverschijnselen dat de een eventueel arbeidsongeschiktheidsverzekeraar nog een behoorlijke sterke case heeft om dan jij uitkering maar niet te betalen...
Daarom denk ik dat je een werkplek gewoon als kosten moet opvoeren als EMZ. Bij controle zal de BD misschien gaan klagen, maar als je het voor de rechter brengt verbaast het me niet als je je zaak wint. De letter van de wet en de geest van de wet bijten elkaar hier.
Maar misschien moet je het niet proberen met een bureau en een stoel van samen €8.000. Ik vind een goede stoel van €1.000 prima te verdedigen. Maar goed, die discussie komt steeds terug. Zeker zolang de letter van de wet niet wordt aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:06
Op dat punt bijten de arbo-regels en de regels van de belastingdienst elkaar inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Daarom denk ik dat je een werkplek gewoon als kosten moet opvoeren als EMZ. Bij controle zal de BD misschien gaan klagen, maar als je het voor de rechter brengt verbaast het me niet als je je zaak wint. De letter van de wet en de geest van de wet bijten elkaar hier.
Maar misschien moet je het niet proberen met een bureau en een stoel van samen €8.000. Ik vind een goede stoel van €1.000 prima te verdedigen. Maar goed, die discussie komt steeds terug. Zeker zolang de letter van de wet niet wordt aangepast.
Volgens mij is de zelfstandigenaftrek juist ooit in het leven geroepen als vergoeding voor zulk soort kosten (en bijv. stroom en gas die je prive betaald op je werkplek). Echter, nu de zelfstandigenaftrek praktisch wordt afgeschaft (gaat naar 900 euro in 2027) zijn deze kosten prima verdedigbaar. Ik bedoel voor die 900 euro aftrek kan ik al niet meer mijn stroom en stookkosten betalen die ik maak om te werken....

Het is puur een issue in de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting mag je gewoon je btw voor je stoel en bureau aftrekken. Ook voor de airco om je werkkamer op temperatuur te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 11:11
filipy23 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 06:46:
[...]

Hej, het was niet mijn idee om een voorlopige aanslag te sturen. Zoals ik al zei ben ik al vijf jaar zzp’er en prima in staat om zelf de correcte reserveringen te aan te houden.

Ik heb eerlijk gezegd ook absoluut geen idee waarom ik dit jaar een voorlopige aanslag heb gekregen en de jaren daarvoor niet. En de reden dat ik er vanaf wil is simpel: ik heb het geld de komende maanden niet beschikbaar om het te betalen. Dus hij gat maar naar nul.
Je kan de voorlopige aanslag ook per maand betalen, dan hoef je niet in 1 keer het hele bedrag op te hoesten. Dan is het qua inkomsten belasting eigenlijk net als in loondienst. Ik vind dat zelf eigenlijk wel fijn,dan hoef ik me niet druk te maken over of ik genoeg opzij zet. De belastingdienst incasseert het gewoon maandelijks, en na je daadwerkelijke aangifte moet je misschien nog wat bijlappen of je krijgt wat terug, maar dat staat niet in verhouding tot het totale bedrag.

Het enige nadeel bij die eerste voorlopige aanslag is eigenlijk dat je het dus een jaar dubbel moet betalen. Je moet de belasting van dit jaar betalen, en dan de voorlopige aanslag erbij.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Erkel schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:11:
Je kan de voorlopige aanslag ook per maand betalen
13 termijnen toch? Onder het mom van "simpeler kunnen we het niet maken, moeilijker wel".

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Lycaon schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:32:
M.a.w., je kunt dit nagenoeg altijd verdedigen / onderbouwen en dus zonder consequenties doen.
Je hoeft het niet eens te verdedigen. Ik ben hier vorig jaar ook tegenaan gelopen; de BD gaat schatten, jij krijgt op basis daarvan een vriendelijke brief om een bak met geld vooraf te gaan betalen. Dan heb je de keuze om zelf een voorlopige nul-aangifte te doen (zodat je in 1 keer achteraf betaalt), of dit wel direct te gaan betalen en dan te bedenken of je in 1 keer vooruit wil betalen, of in 13 termijnen.

Voor 2022 heb ik m'n boekhouder een nul aangifte laten doen. Voor dit jaar denk ik dat ik het toch maar in termijnen vooruit ga betalen, want zit ruim boven een ton wat er nu bij KNAB staat, en daar zitten risico's aan.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:12
Hydra schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:19:
[...]

13 termijnen toch? Onder het mom van "simpeler kunnen we het niet maken, moeilijker wel".
11 termijnen. Maar daar is ook niets moeilijks aan volgens mij ;)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:22:
[...]
Voor 2022 heb ik m'n boekhouder een nul aangifte laten doen. Voor dit jaar denk ik dat ik het toch maar in termijnen vooruit ga betalen, want zit ruim boven een ton wat er nu bij KNAB staat, en daar zitten risico's aan.
Waarom niet in 1x? Volgens mij krijg je meer rente van de BD dan van de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 20:57
Erkel schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Het enige nadeel bij die eerste voorlopige aanslag is eigenlijk dat je het dus een jaar dubbel moet betalen. Je moet de belasting van dit jaar betalen, en dan de voorlopige aanslag erbij.
Je kunt dit ook opbouwen, als je dit het eerste jaar teveel vindt, zet je je voorlopige op 50% in....2e jaar op 75%....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erkel
coldasice schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:26:
[...]

Je kunt dit ook opbouwen, als je dit het eerste jaar teveel vindt, zet je je voorlopige op 50% in....2e jaar op 75%....
Ja kan ook natuurlijk, net wat uit komt. Ik ben zelf wel voorstander van gewoon per maand of in 1 keer vooruit betalen, dan ben je er maar vanaf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erkel
filipy23 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:09:
Mmm, vandaag voor het eerst een voorlopige aanslag ontvangen na 5 jaar zzp’en. Eigenlijk heb ik daar helemaal geen behoefte aan. Ben ook van olan de eerste maanden even geen klus op te pakken (zelf even met een product bezig). Naar wat ik begrijp kan ik deze gewoon bij de bdienst op 0’zetten zonder consequenties, toch?
Losstaand van het hele belastingverhaal, vraag ik me af of je als ZZP-er wel slim bezig bent als het betalen van de voorlopige aanslag problemen geeft voor het geval je geen opdracht hebt, maar dat terzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:36:
[...]

In Corona tijd was de belasting rente ook zon beetje 0. Dat zijn ze nu rustig aan weer aan het opbouwen

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Erkel schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Losstaand van het hele belastingverhaal, vraag ik me af of je als ZZP-er wel slim bezig bent als het betalen van de voorlopige aanslag problemen geeft voor het geval je geen opdracht hebt, maar dat terzijde.
Heb hier wel een vraag over:

Stel de pleuris breekt uit en je komt een jaar lang nergens aan de bak. Hoe lang moet je die voorlopige aanslag dan betalen over iets wat op basis van het jaar ervoor was? Het hele jaar?

Ik denk dat voor meeste hier pittig gaat worden, gezien je je vaste lasten hebt naast deze kosten. Ik heb nu 2 jaar vaste lasten als buffer, maar begrijp meestal dat ik daar vrij uniek in ben. En in mijn vaste lasten buffer heb ik geen rekening gehouden met voorlopige aanslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
init6 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:45:
[...]
Stel de pleuris breekt uit en je komt een jaar lang nergens aan de bak. Hoe lang moet je die voorlopige aanslag dan betalen over iets wat op basis van het jaar ervoor was? Het hele jaar?
Maar dat is toch een prima moment om de voorlopige aanslag aan te passen. Daar zit wel wat verwerkingstijd in, maar volgens mij is dat max 6 weken ofzo.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Heb hier wel een vraag over:

Ik denk dat voor meeste hier pittig gaat worden, gezien je je vaste lasten hebt naast deze kosten. Ik heb nu 2 jaar vaste lasten als buffer, maar begrijp meestal dat ik daar vrij uniek in ben. En in mijn vaste lasten buffer heb ik geen rekening gehouden met voorlopige aanslagen.
Als jij je voorlopige aanslag hebt over 2023, laten we zeggen van €33.000, dan betaal je vanaf 1 feb elke maand €3.000 (dus eind van de maanden feb-dec moet het betaald zijn). Je teert in op je spaarpot want je had nog geen klus. Op 1 april zet je de voorlopige aanslag op €0, dan krijg je een week of 6 later feb+mrt+apr (die moet je nog wel even betalen) dus €9.000 teruggestort van de BD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Zijn er al mensen begonnen aan de aangifte omzetbelasting 2022 met betrekking tot zonnepanelen en btw? Half jaar 21%, half jaar 9%, eigen verbruik, teruglevering... ik moet m'n Excel weer updaten. :+

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43

Matis

Rubber Rocket

CodeCaster schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:11:
Zijn er al mensen begonnen aan de aangifte omzetbelasting 2022 met betrekking tot zonnepanelen en btw? Half jaar 21%, half jaar 9%, eigen verbruik, teruglevering... ik moet m'n Excel weer updaten. :+
Nee, want ik heb dat gewoon in privé.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Matis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:12:
[...]

Nee, want ik heb dat gewoon in privé.
Wat bedoel je daarmee?

Als je een btw-plichtige ondernemer bent met zonnepanelen op je woonhuis, en stroom teruglevert en/of privé verbruikt, moet je daar btw over betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik heb vorig jaar het energiecontract over gezet om de naam van mijn vrouw en zodoende heeft zij de aanvraag voor de BTW-terugvraag op zich genomen. Daar heb ik (zakelijk) geen last van.
Als je een btw-plichtige ondernemer bent met zonnepanelen op je woonhuis, en stroom teruglevert en/of privé verbruikt, moet je daar btw over betalen.
Toch niet als je de panelen privé hebt aangeschaft en een energiecontract hebt dat je puur privé gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Matis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:23:
[...]

Ik heb vorig jaar het energiecontract over gezet om de naam van mijn vrouw en zodoende heeft zij de aanvraag voor de BTW-terugvraag op zich genomen. Daar heb ik (zakelijk) geen last van.

[...]

Toch niet als je de panelen privé hebt aangeschaft en een energiecontract hebt dat je puur privé gebruikt?
Jawel, maar een mooie omzeiling is inderdaad het contract op naam van je partner zetten, zolang je die hebt, die bij je woont en die geen ondernemer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

CodeCaster schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:25:
Jawel, maar een mooie omzeiling is inderdaad het contract op naam van je partner zetten, zolang je die hebt, die bij je woont en die geen ondernemer is.
Heb jij hier meer informatie over? Want ik kan er bij de BD niets over vinden namelijk.

Ah, heb het gevonden: https://www.belastingdien...ndernemer-zonnepanelen-21 helemaal onderaan "Ik heb niet-geïntegreerde zonnepanelen op mijn woning - en mijn bedrijf aan huis".

[ Voor 23% gewijzigd door Matis op 13-01-2023 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Matis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Heb jij hier meer informatie over? Want ik kan er bij de BD niets over vinden namelijk.
Het is voor mij ook alweer twee jaar geleden, maar uit m'n hoofd zijn er deze opties:

1. Jij bent géén ondernemer. Je schrijft je voor een kwartaal in als ondernemer, vraagt de btw van materiaal en installatie terug (min een forfaitair bedrag voor de teruglevering) met de aangifte omzetbelasting, schrijft je in voor de KOR en/of schrijft je weer uit. Sinds 2023 is dat niet meer nodig, want is de btw op zonnepanelen gewoon 0%, dus iedereen krijgt die korting.
2. Jij bent ondernemer, maar je inwonende partner niet. Je laat het energiecontract op diens naam zetten en die de zonnepanelen kopen. Die volgt dan de stappen uit #1.
3. Je bent ondernemer, vraagt de btw van de zonnepanelen terug, en moet vanaf dan elk jaar aangifte doen van het eigen gebruik en teruglevering.

Dat laatste moet ook in en na 2023, omdat je nou eenmaal verbruik en teruglevering hebt. Wel kun je de stroomkosten voor het thuiswerken in mindering brengen op het eigen gebruik.

Zie Belastingdienst: Voor wie geldt de btw? --> Eigenaren van zonnepanelen, en Ik ben ondernemer en koop zonnepanelen met 21% btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:57
Ik werk gewoon met het forfaitbedrag voor
particulieren.

De tijd voor het administreren weegt niet op tegen de evt. boete van een paar tientjes.

Med. vorig jaar ben ik verhuisd. Energiecontract en zonnepanelen nieuwe woningen heb ik op naam van mijn vrouw gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

Lycaon schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:49:
Ik werk gewoon met het forfaitbedrag voor
particulieren.

De tijd voor het administreren weegt niet op tegen de evt. boete van een paar tientjes.
Dat ga ik ook doen. Ik ben echt helemaal klaar met het circus, vooral zonder slimme meter is het lastig. Al helemaal omdat de logging van m'n pv niet werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 13-01-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:59
Yucon schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Dat ga ik ook doen. Ik ben echt helemaal klaar met het circus, vooral zonder slimme meter is het lastig. Al helemaal omdat de logging van m'n pv niet werkt.
Ik voel met je mee.

€12,75 aan btw over het afgelopen half jaar, 2975W, en gemiddeld 14 dagen thuiswerken.
Hoe bedoel je administratieve last?!

Per 6 februari gaat het contract naar mijn vrouw en stuur ik haar een factuur voor €1,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:27
Yucon schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Idem... ouderwetse meter en pv niet uit te lezen... Daar komt bij dat ik nooit btw over die panelen heb betaald of afgetrokken aangezien die al op het huis lagen toen wij het kochten.

Ik ben overigens ook benieuwd hoe dat werkt als je nu nieuwe panelen koopt, waar geen btw meer op zit?

ps. op naam van mijn vrouw zetten heeft geen zin, die is ook zzp-er en de kinderen zijn nog wat jong om contracten aan te gaan ;)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
t_captain schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:46:
Dames en heren, met groot plezier en grote dank aan @Mandera presenteer ik: de nieuwe OP
<vrijdagmiddagmodus>
Topic gemaakt in 2010, en de opening voor 140% bewerkt in 2020. Dit had zo'n mooie kans geweest om er een decenniatopic van te maken...

Verder kan ik melden dat linkedin stats mega onbetrouwbaar zijn, maar desondanks zitten we wel op 250 leden in de Freelance Tweakers LinkdedIn. Heeft er iemand een scriptje om uit te vogelen hoeveel unieke mensen in dit topic gepost hebben? Om maar eens te vergelijken ;)
<vrijdagmiddagmodus />

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
-Jaap-io schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:45:
[...]
Ik ben overigens ook benieuwd hoe dat werkt als je nu nieuwe panelen koopt, waar geen btw meer op zit?
Ook dan betaal je BTW over privé gebruikte energie. Op stroom zit namelijk wel BTW. De site van de Belastingdienst is al bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorissu
  • Laatst online: 24-03 11:11
CodeCaster schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:11:
Ik heb hem wel gemaakt ja. Maar het is onmogelijk om 100% correct te doen, dus ik heb wel wat hoekjes afgesneden. Begrijp goed dat sommigen dan maar het forfaitaire bedrag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

jorissu schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:54:
[...]

Ik heb hem wel gemaakt ja. Maar het is onmogelijk om 100% correct te doen, dus ik heb wel wat hoekjes afgesneden. Begrijp goed dat sommigen dan maar het forfaitaire bedrag gebruiken.
Zijn er misschien mensen die nog een mooie Excel hebben voor dit onderwerp? Sinds oktober zonnepanelen en moet er zelf nu ook aan geloven als alleenstaande ZZP-er :P
CodeCaster schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:40:
[...]
3. Je bent ondernemer, vraagt de btw van de zonnepanelen terug, en moet vanaf dan elk jaar aangifte doen van het eigen gebruik en teruglevering.
Moet die aangifte eigenlijk per jaar of elk kwartaal (als je normaal elk kwartaal aangifte doet)? Op de website van de Belastingdienst zie ik daar niet echt wat over staan.

[ Voor 36% gewijzigd door BoyGenius op 13-01-2023 21:07 ]

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BoyGenius schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:20:
[...]

Zijn er misschien mensen die nog een mooie Excel hebben voor dit onderwerp? Sinds oktober zonnepanelen en moet er zelf nu ook aan geloven als alleenstaande ZZP-er :P
Uit een ander deel van dit forum.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avzUmmW9ML9GTQyMMjtkyDW0YUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NxY2sxPqRswuVSlVhAc62MUD.png?f=user_large

Moet die aangifte eigenlijk per jaar of elk kwartaal (als je normaal elk kwartaal aangifte doet)? Op de website van de Belastingdienst zie ik daar niet echt wat over staan.
Tenzij je het in een andere BV weet te gieten heb je toch maar 1 manier om (BTW) aangifte te doen? Doe je nu per kwartaal, dan zijn die panelen ook per kwartaal. Al zal niemand bij die kleine bedragen het opvallen als je alles in Q4 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
Matis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:23:

Nee, dan niet.. alleen als je de BTW wilt terugvragen, moet dat vanuit onderneming.
Default is per kwartaal, tenzij de BD anders beoordeelt.

toevoeging:
Als je in een een andere bedrijfsvorm dan zzp (bv, vof) dan kun je naast die onderneming ook weer op eigen persoon, zzp, de btw van de zonnepanelen zetten.
Zelf opereer ik vanuit een VOF en heb voor de zonnepanelen een zzp' er. 2 verschillende btw nummers.

[ Voor 57% gewijzigd door wvdl op 13-01-2023 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Als jij je voorlopige aanslag hebt over 2023, laten we zeggen van €33.000, dan betaal je vanaf 1 feb elke maand €3.000 (dus eind van de maanden feb-dec moet het betaald zijn). Je teert in op je spaarpot want je had nog geen klus. Op 1 april zet je de voorlopige aanslag op €0, dan krijg je een week of 6 later feb+mrt+apr (die moet je nog wel even betalen) dus €9.000 teruggestort van de BD.
Vroeg dit mij laatst ook af, maar je krijgt het dus al na je aanslag terug? Niet het jaar erop dus?
Zelf betaal ik t ook per maand, je kan er maar vanaf zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jadjong schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:42:
Al zal niemand bij die kleine bedragen het opvallen als je alles in Q4 doet.
Dat. Het is tientjeswerk, en makkelijker om in één keer te doen. Ik geloof dat ik in 2021 ook op zo'n 80 euro uitkwam, dus die forfaitaire bedragen gebruiken klinkt aanlokkelijk.

Al zal ik m'n Excel (of de werkwijze) hier wel delen als ik me ertoe gezet heb (nog twee weken te gaan..).

Het is zo simpel als:

(opbrengst volgens inverter) - (teruglevering volgens slimme meter) = eigen gebruik

En over dat gebruik en die teruglevering betaal je dan de btw over het betreffende tarief.

Extra leuk met variabele tarieven, die ik (op normaal/laag na) niet heb. Dus ik tel bij elkaar op wat T1+T2 teruglevering is geweest op 31-12-2022 ten opzichte van 01-01-2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
[...]

[...]

Ik heb zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yp1khQ7ihuM2dY47Sp365hwJcd0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yi9WHN4uYz2aUWrQSpX2zNsU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ID-College schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:52:
[...]

Vroeg dit mij laatst ook af, maar je krijgt het dus al na je aanslag terug? Niet het jaar erop dus?
Zelf betaal ik t ook per maand, je kan er maar vanaf zijn :)
Ik kreeg het ongeveer vier weken nadat ik mijn voorlopige aanslag had ingestuurd weer teruggestort. Maar dat was tien jaar geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:26:
[...]

Ik kreeg het ongeveer vier weken nadat ik mijn voorlopige aanslag had ingestuurd weer teruggestort. Maar dat was tien jaar geleden?
Hmm oke, nou dan zien we t wel. Omdat ik per maand betaal, en je dus de maandelijkse incasso hebt, gaat er elke maand natuurlijk winstuitkering en IB af. Het leek er toen op dat ik tijdelijk geen klus had, waardoor je dus wel IB betaalt en winstuitkering. Het gaat dus wel 2x zo hard.

Uiteindelijk gewoon weer een opdracht gefixt, maar dacht toen ook: als ik nu een aanslag indien, per wanneer gaan ze dit dan oppikken? en je kan idd ook je aanslag naar 0 euro zetten :P daar had ik dan nog niet aan gedacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
wvdl schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:48:
[...]

Nee, dan niet.. alleen als je de BTW wilt terugvragen, moet dat vanuit onderneming.

[...]

Default is per kwartaal, tenzij de BD anders beoordeelt.

toevoeging:
Als je in een een andere bedrijfsvorm dan zzp eenmanszaak (bv, vof) dan kun je naast die onderneming ook weer op eigen persoon, zzp, de btw van de zonnepanelen zetten.
Zelf opereer ik vanuit een VOF en heb voor de zonnepanelen een zzp' er eenmanszaak. 2 verschillende btw nummers.
Kon het niet laten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Op dit moment alweer 0,8% betalingskorting! *O* Da's meer dan de (edit:) 0,25% van de ABN. Nog even m'n schatting aanpassen (nieuwe klus sinds twee maanden, en ik krijg liever terug dan dat ik bijbetaal) en dan gaat het de deur uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Voor 2023 is de BTW weer 21% en ODE bestaat niet meer. Ik snap dat je overzichtje voor dec 2022 is, maar denk meldt het toch maar even ;)

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 14-01-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Op dit moment alweer 0,8% betalingskorting! *O* Da's meer dan de 0,5% van de ABN. Nog even m'n schatting aanpassen (nieuwe klus sinds twee maanden, en ik krijg liever terug dan dat ik bijbetaal) en dan gaat het de deur uit.
Ik twijfel nog of ik het in een keer over maak voor 2023. Het geld staat op de zakelijke rekening dus dat mag de pret niet drukken en een paar honderd euro korting is ook lekker
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
_Arthur schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Voor 2023 is de BTW weer 21% en ODE bestaat niet meer. Ik snap dat je overzichtje voor dec 2022 is, maar denk meldt het toch maar even ;)
yeah thanks!
*mompelt iets over administratie enzo* O-)
Helpt ook niet dat mijn account gecrashed is bij BE, waardoor ik de tarieven niet kan zien (zodat ik zeker weet dat mijn berekening niet scheef loopt met die van hun).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Op dit moment alweer 0,8% betalingskorting! *O* Da's meer dan de 0,5% van de ABN. Nog even m'n schatting aanpassen (nieuwe klus sinds twee maanden, en ik krijg liever terug dan dat ik bijbetaal) en dan gaat het de deur uit.
6-12 maanden een deposito levert een stuk meer op.

https://www.actuelerentes...4&l4=60&l5=120#goto-table

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 14-01-2023 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:06
[quote]BoyGenius schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:20:
[...]

[...]

Ik gebruik deze in xls, oranje velden zijn degene die ik elke maand invul en dan per kwartaal opgeef. Als hij je nuttig lijkt, laat maar weten dan kan ik hem toesturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGa-H400c5JTfUtSyvmeT1NwmVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAftJAOsQ8nnuen0wewviQ7T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

CodeCaster schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Dat. Het is tientjeswerk, en makkelijker om in één keer te doen. Ik geloof dat ik in 2021 ook op zo'n 80 euro uitkwam, dus die forfaitaire bedragen gebruiken klinkt aanlokkelijk.
Ah check, ik werd even op het verkeerde been gezet. Eigenlijk per kwartaal (mits je nu ook al per kwartaal aangifte doet), maar vanwege gemak en lage bedragen het gehele jaar gewoon in Q4.
CodeCaster schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:59:
[...]
Al zal ik m'n Excel (of de werkwijze) hier wel delen als ik me ertoe gezet heb (nog twee weken te gaan..).

Het is zo simpel als:

(opbrengst volgens inverter) - (teruglevering volgens slimme meter) = eigen gebruik

En over dat gebruik en die teruglevering betaal je dan de btw over het betreffende tarief.

Extra leuk met variabele tarieven, die ik (op normaal/laag na) niet heb. Dus ik tel bij elkaar op wat T1+T2 teruglevering is geweest op 31-12-2022 ten opzichte van 01-01-2022.
Zeker benieuwd naar! Anderen hier wellicht ook :)
Mooie lage tarieven heb je nog!
yulunga schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:20:
[...]
Ik gebruik deze in xls, oranje velden zijn degene die ik elke maand invul en dan per kwartaal opgeef. Als hij je nuttig lijkt, laat maar weten dan kan ik hem toesturen.

[Afbeelding]
Dit ziet er al heel compleet uit, inclusief dal en piek tarief (wat ik ook heb) :) Zou hem graag ontvangen om eens uit te proberen. Wil je hem publiek hier delen of moet ik je even een DM sturen?

Ik heb mijn waarden van oktober, november en december bij elkaar opgeteld en eens door het voorbeeld van de Belastingdienst gegooid.

Voorbeeld Belastingdienst
• Door u opgewekte energie: 4.500 kWh
• Gebruikte energie voor uw onderneming: 1.200 kWh
• Gebruikte energie privé: 1.000 kWh
• Geleverd aan energiebedrijf: 2.300 kWh (4.500KWh – 1.200 kWh – 1.000 kWh)
• Door u afgenomen energie (op momenten dat u onvoldoende energie opwekt): 500 kWh
• Waardering geleverde energie: € 0,15 per kWh
• Waardering afgenomen energie: € 0,50 per kWh (inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE), exclusief btw)

Berekening van de btw-bedragen

Rubriek 1a
In dit voorbeeld levert u 2.300 kWh terug aan uw energiebedrijf (4.500 kWh – 1.200 kWh zakelijk gebruik – 1.000kWh privégebruik). Voor de berekening van de btw over deze 2.300 kWh moet u beide energieprijzen gebruiken die in dit voorbeeld staan. Dit komt omdat u energie levert aan uw energiebedrijf (2.300 kWh) én er energie afneemt (500 kWh): dit is de 'saldering' waar uw energiebedrijf het over heeft. Waardeer 1.800 kWh (2.300 kWh – 500 kWh) tegen € 0,15 en de overige 500 kWh tegen € 0,50. Btw hierover: 21% van € 520 = € 109,20.

Rubriek 1d
De privé gebruikte energie x de vergoeding voor afgenomen energie:
1.000 x € 0,50 = € 500. Btw hierover: 21% van € 500 = € 105.

Rubriek 5b
Vul rubriek 5b alleen in als u btw hebt betaald over de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen. Sinds 1 januari 2023 is het btw-tarief op de levering en installatie van zonnepanelen op of bij uw woning 0%.

Invullen van uw aangifte
U mag alle bedragen afronden in uw voordeel.

Rubriek 1a: Leveringen/diensten belast met hoog tarief (1.800 x € 0,15 + 500 x € 0,50) = € 520
Omzetbelasting = € 109
Rubriek 1d: Privégebruik (1.000 x € 0,50) = € 500
Omzetbelasting = € 105
Rubriek 5a: Verschuldigde omzetbelasting € 214
Totaal te betalen: € 214

En met mijn eigen waarden, waarbij ik bij rubriek 1a even vastloop:

Voorbeeld @BoyGenius
• Door u opgewekte energie: 156.25 kWh
• Gebruikte energie voor uw onderneming: 45.89 kWh
• Gebruikte energie privé: 18.36 kWh
• Geleverd aan energiebedrijf: 92 kWh (156.25KWh – 45.89 kWh – 18.36 kWh)
• Door u afgenomen energie (op momenten dat u onvoldoende energie opwekt): 320 kWh
• Waardering geleverde energie: € 0,28 per kWh
• Waardering afgenomen energie: € 0,64 per kWh (inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE), exclusief btw)

Rubriek 1a
In dit voorbeeld levert u 92 kWh terug aan uw energiebedrijf (156.25 kWh – 45.89 kWh zakelijk gebruik – 18.36 kWh privégebruik). Voor de berekening van de btw over deze 92 kWh moet u beide energieprijzen gebruiken die in dit voorbeeld staan. Dit komt omdat u energie levert aan uw energiebedrijf (92 kWh) én er energie afneemt (320 kWh): dit is de 'saldering' waar uw energiebedrijf het over heeft. Waardeer -228 kWh (92 kWh – 320 kWh) tegen € 0,28 en de overige X kWh tegen € 0,64.

Ik vind alleen die -228 kWh in mijn voorbeeldberekening een beetje vaag. Dit wordt veroorzaakt doordat ik meer energie afgenomen heb, dan teruggeleverd heb. Ik weet ook niet precies wat ik dan nu bij de X waarde moet opgeven. Maar wellicht heb ik even een brainlock dat ik het niet zie :+

Het Python scriptje van @bekkerm werkt trouwens ook wel mooi. Alleen zit ik dan nog even met die X waarde wat ik daar precies nu invul. Iemand daar een idee bij? :)

Snap overigens nu ook wel dat mensen voor die forfaitaire bedragen kiezen. Relatief veel werk voor kleine bedragen zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filipy23
[...]

Eh, ABN Amro zit toch nog op 0,25%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
BoyGenius schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:26:

Snap overigens nu ook wel dat mensen voor die forfaitaire bedragen kiezen. Relatief veel werk voor kleine bedragen zo.
Pfff, ziet er ingewikkeld uit, maar volgens mij als je de meterstanden aan het begin van het jaar en aan het eind van het jaar noteert wordt alles vanzelf doorgerekend.

Ik zit inmiddels in hetzelfde bootje. Mijn partner is gaan ZZP'en en nu moet ik dus iets met de zonnepanelen die netjes op haar naam staan omdat ik al ZZP'er was. Ik heb helemaal niet zoveel zin in administratie, maar ik begrijp dus dat ik de forfaitaire bedragen kan betalen en dat ik daarmee klaar ben.

Er ligt bij ons10.000 wattpiek op de daken liggen die per jaar ongeveer 8000 Kwh opbrengen. Voor dat wattage dien ik een forfaitair bedrag te betalen van 200 euro per jaar. Zelfs tegen het abonimale terglevertarief van 10 cent per kwh kom je door het uit te rekenen al snel uit op 160 euro. Kan me niet voorstellen dat het dan uberhaupt voordelig is om zelf te rekenen....

Dus gewoon de komende jaren 200 euro btw "boete" betalen omdat we allebei ondernemer zijn.... Fijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
Ik heb nog geen btw teruggevraagd voor de zonnepanelen en mijn vrouw is ook zzp'er. Zoals ik het hoor kan ik liever geen BTW terugvragen en dan heb ik dat hele gezeik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Reiziger88 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:14:
Ik heb nog geen btw teruggevraagd voor de zonnepanelen en mijn vrouw is ook zzp'er. Zoals ik het hoor kan ik liever geen BTW terugvragen en dan heb ik dat hele gezeik niet?
Ik zit ook naar zo'n mogelijkheid te zoeken, maar volgens mij als je ZZP'er bent en je hebt zonnepanelen op je naam staan moet je verplicht BTW betalen over de opgewekte stroom. Zelfs als je de zonnepanelen nu voor 0% btw haalt. Als iemand weet of het ook anders kan dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

filipy23 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:10:
[...]
Ik heb helemaal niet zoveel zin in administratie, maar ik begrijp dus dat ik de forfaitaire bedragen kan betalen en dat ik daarmee klaar ben.
Officieel mag dit eigenlijk niet (dat is enkel voor particulieren bedoeld), maar er zijn dus mensen die het wel doen.
Reiziger88 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:14:
Nee, je moet altijd btw betalen. Ongeacht of je wel of niet btw terugvraagt. Dus m.a.w. terugvragen is altijd verstandig, anders kost het je nog meer geld.
filipy23 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:18:
[...]
Ik zit ook naar zo'n mogelijkheid te zoeken, maar volgens mij als je ZZP'er bent en je hebt zonnepanelen op je naam staan moet je verplicht BTW betalen over de opgewekte stroom. Zelfs als je de zonnepanelen nu voor 0% btw haalt. Als iemand weet of het ook anders kan dan hoor ik het graag.
Dit dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
BoyGenius schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Officieel mag dit eigenlijk niet (dat is enkel voor particulieren bedoeld), maar er zijn dus mensen die het wel doen.
[...]
Argh! Als dit zo is worden die zonnepanelen wel een enorme last. Ik gebruik zelf aardig veel van de stroom (4-5000 kwh) waar ik dan dus voor het volle pond voor wordt aangeslagen (mijn tarief is nu 90 cent incl btw, wat neerkomt op 20 cent per kwh, is dus even 1000 euro btw per jaar extra aftikken als ik het goed begrijp. Investeren in een elektrische auto en/of warmtepomp wordt zo wel heel onaantrekkelijk....
Nee, je moet altijd btw betalen. Ongeacht of je wel of niet btw terugvraagt. Dus m.a.w. terugvragen is altijd verstandig, anders kost het je nog meer geld.
[...]

Dit dus :)
Dit zegt de belastingdienst inderdaad op haar site. Als je nu 0% zonnepanelen prive koopt kun je gewoon btw aftikken als zzp'er:

https://www.belastingdien...er-zonnepanelen-nultarief

Het schreeuwt met grote letters: koop geen zonnepanelen als eenmanszaak, zeker niet als je een elektrische auto hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Privé panelen kopen en niet terugleveren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yulunga
[quote]BoyGenius schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Ik heb hem net overgezet naar sheets, makkelijker te delen:

https://docs.google.com/s...K258JX-U/edit?usp=sharing

Inderdaad mooie tarieven. Helaas lopen die later dit jaar af :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Hoe wil je in vredesnaam verhinderen dat je terug levert? Dat gebeurd automatisch wanneer je de stroom niet verbruikt.
En ja dit is een enorme fout again door onze regering. Juist de mensen die het kunnen betalen wil je dat ze asap panelen op hun dak leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
hackerhater schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:42:
Hoe wil je in vredesnaam verhinderen dat je terug levert? Dat gebeurd automatisch wanneer je de stroom niet verbruikt.
En ja dit is een enorme fout again door onze regering. Juist de mensen die het kunnen betalen wil je dat ze asap panelen op hun dak leggen.
Omvormer instellen op alleen toe staan van eigen gebruik, moet het ding uiteraard wel kunnen. :P (met een metertje bij de hoofdaansluiting)
Of je levert bij tijd en wijle wel terug, maar op jaarbasis verbruik je meer dan je oplevert. Zolang er nog op jaarbasis gesaldeerd wordt verkoop je geen stroom aan Essent en is dat hele BTW-nummer overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Als eenmanszaak zonnepanelen hebben is gewoon driewerf ruk. Zeker als je geen partner hebt en/of wel een partner maar die ook een eenmanszaak heeft.

In theorie blijf je totdat je je eenmanszaak opheft BTW afdragen over de aan je zelf (particulier persoon) geleverde electriciteit. En eigenlijk moet je ook nog eens je privégebruik van je panelen compenseren 8)

En is de opbrengst van de teruggeleverde energie winst :D

Leuker kunnen we het niet maken...

[ Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 14-01-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Omvormer instellen op alleen toe staan van eigen gebruik, moet het ding uiteraard wel kunnen. :P (met een metertje bij de hoofdaansluiting)
Of je levert bij tijd en wijle wel terug, maar op jaarbasis verbruik je meer dan je oplevert. Zolang er nog op jaarbasis gesaldeerd wordt verkoop je geen stroom aan Essent en is dat hele BTW-nummer overbodig.
Dat geldt alleen voor je zakelijke elektriciteitsverbruik als ik het goed begrepen heb. Ik gebruik zakelijk weinig (alleen een laptop en scherm) dus is vooral privé verbruik en teruglevering waar je btw over af moet dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
_Arthur schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:50:
Als eenmanszaak zonnepanelen hebben is gewoon driewerf ruk. Zeker als je geen partner hebt en/of wel een partner maar die ook een eenmanszaak heeft.

In theorie blijf je totdat je je eenmanszaak opheft BTW afdragen over de aan je zelf (particulier persoon) geleverde electriciteit. En eigenlijk moet je ook nog eens je privégebruik van je panelen compenseren 8)

En is de opbrengst van de teruggeleverde energie winst :D

Leuker kunnen we het niet maken...
Het is inderdaad niet optimaal. Maar aan de andere kant, iedere maand even een paar bedragen in een excel invullen en een memoriaalboeking in de administratie is nauwelijks werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Mijn partner is gelukkig geen ondernemer en we hebben alles op haar naam gezet.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om af te dragen over privé gekochte panelen op een privé gekocht woonhuis.

Waren het panelen op een bedrijfspand: sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
yulunga schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:00:
[...]

Het is inderdaad niet optimaal. Maar aan de andere kant, iedere maand even een paar bedragen in een excel invullen en een memoriaalboeking in de administratie is nauwelijks werk.
Niet optimaal is nogal een understatement...

Ik heb de regels nog eens nagelezen en ik zie dat ik afgelopen jaar nog gebruik heb mogen maken van het forfait omdat mijn partner nog geen omzet had als zzp'er. Vanaf dit kwartaal wel.

Wat ik mij afvroeg: hoe meet je eigenlijk hoeveel stroom je hebt opgewekt? Ik heb een installatie in de schuur liggen en daar geen wifi dus ik heb ook geen app met gemiddelde enzo. Dan kijk ik naar mijn meter maar die meet alleen de stroom die ik teruglever, en niet de stroom die ik direkt verbruik.

Tweede vraag: hoe schat ik mijn zakelijk gebruik? Er wordt bij de werkkamers gebruik gemaakt van een elektrische kachel en dat ding zuipt stroom (1,5 kw per uur, maar dat is nog altijd goedkoper dan gas). Dit lijkt mij zakelijk gebruik, maar ik hou niet precies bij hoe vaak die aanstaat elke dag. Kan ik dan zelf hier een (flinke) schatting van maken. Als ik naar het stroomverbruik van december denk ik dat deze zo meer dan 600 kw verstookt heeft. Dat geeft wel wat ruimte om een aantrekkelijke verdeling te maken...

Derde vraag: Hoe zit het met het prijsplafond wat ik weer Prive krijg. Daardoor daalt mijn effectieve stroomprijs. Dan moet ik die toch hanteren in plaats van de marktprijs voor de btw?

Vierde vraag: Ik stap straks eind maart over van energieleverancier. De stroom die in Q1 gesaldeerd wordt is in de zomer al opgewekt. En daar is ook al een btw-bedrag voor afgedragen (forfaitair in mijn geval). Het feit dat de stroom per jaar wordt gesaldeerd en dat de salderingsjaar niet gelijk loopt aan de omzetbelastingkwartalen maakt het sowieso al erg lastig om te bepalen welke stroom tegen het salderingstarief moet worden vergoed en welke tegen het volle. Je doet de kwartaalaangifte in drie van de vier gevallen immers al voordat je weet wat er precies gesaldeerd zal worden...

[ Voor 22% gewijzigd door filipy23 op 14-01-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

jadjong schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:09:
Zolang je prima werkt aflevert, lekker boeiend dat het op een Acer gebeurd. Heb meer moeite met mensen die weigeren te investeren in hulpmiddelen waar je echt beter van wordt zoals een extern scherm met goed bureau. De hele dag met een hagelnieuwe 13" Macbook op een houten stoel aan de keukentafel is voor niemand goed. Dan liever een moderne Acer met groot scherm.
In principe ben ik het hier mee eens. Ik kijk ook niet echt op mensen neer natuurlijk.

Echter, een laptop is je gereedschap. Van een professional verwacht je dat deze fatsoenlijk gereedschap heeft. Een klusbedrijf komt ook niet aanzetten met een Black & Decker van de Gamma. Nu zegt het merk gereedschap niks over de kwaliteit van een klusjesman, maar toch zou ik mijn wenkbrauwen fronsen als ik een klusbedrijf inhuur en ze werken met goedkoop gereedschap. Bij laptops is het verschil in kwaliteit voor veel mensen misschien minder evident, maar hetzelfde principe gaat imo wel op, zij het in mindere mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
yulunga schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Harstikke handige sheet. Wel even een vraagje over de correctheid. Ik zie dat in de zomermaanden heel veel stroom teruglevert, en in de wintermaanden stroom weer afneemt. Zou de stroom die je in de zomer teruglevert niet getarieverd moeten worden tegen de tarief waar je de stroom in de winter voor afneemt (i.e. saldering). Als ik jouw sheet zo bekijk wordt er binnen de maand een verrekening gedaan voor de saldering maar niet van de winter of de zomer. Of begrijp ik je sheet niet goed?

Overigens is dat ook precies het punt wat ik eerder maakte. Saldering gebeurd per jaar, maar btw afdracht per maand / kwartaal. Erg ingewikkeld om dat al te voorspellen / corrigeren / door te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
filipy23 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:35:
[...]

Harstikke handige sheet. Wel even een vraagje over de correctheid. Ik zie dat in de zomermaanden heel veel stroom teruglevert, en in de wintermaanden stroom weer afneemt. Zou de stroom die je in de zomer teruglevert niet getarieverd moeten worden tegen de tarief waar je de stroom in de winter voor afneemt (i.e. saldering). Als ik jouw sheet zo bekijk wordt er binnen de maand een verrekening gedaan voor de saldering maar niet van de winter of de zomer. Of begrijp ik je sheet niet goed?

Overigens is dat ook precies het punt wat ik eerder maakte. Saldering gebeurd per jaar, maar btw afdracht per maand / kwartaal. Erg ingewikkeld om dat al te voorspellen / corrigeren / door te rekenen.
Thanx!

Goed punt over de saldering...
Ik heb de xls begin vorig jaar gemaakt en ging er op dat moment eigenlijk vanuit dat saldering alleen van toepassing is op verrekening met de energie maatschappij.
Ik heb er geen rekening mee gehouden dat dat voor de belasting ook van toepassing kan zijn.

Binnenkort als ik zin heb maar eens uitzoeken of ik daar iets over kan vinden. ..tenzij er hier iemand is die uitsluitsel kan geven. dan hoor ik het ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
filipy23 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Wat ik mij afvroeg: hoe meet je eigenlijk hoeveel stroom je hebt opgewekt? Ik heb een installatie in de schuur liggen en daar geen wifi dus ik heb ook geen app met gemiddelde enzo. Dan kijk ik naar mijn meter maar die meet alleen de stroom die ik teruglever, en niet de stroom die ik direkt verbruik.
Hier zit het antwoord al. Mijn converter heeft een wifi module, dus als het dag is kan ik het verbruik van de afgelopen maanden via een app of website inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

yulunga schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:42:
[...]

He dankjewel, je sheet gaf mij wel een aantal inzichten. Klopt het trouwens dat jij niks zakelijk verbruikt van je eigen opgewekte energie? Alles wordt op privé geboekt in je sheet. Ik heb een deel wel zakelijk gebruikt en daar hoef je dan weer geen btw over te betalen.

Ik zag ook dat je op een gegeven moment gewoon het gemiddelde van je piek- en daltarief pakt en daar mee rekent i.p.v. gewogen op basis van verbruik en teruglevering per tarief (telwerk).

Zelf heb ik dan ook nog eens variabele tarieven (piek en dal, voor zowel verbruik als levering) per maand. Als je het heel precies wilt doen zul je naast piek- en daltarief, ook de maandelijkse tarieven gewogen in je berekening op moeten nemen.

Privégebruik van je eigen opgewekte stroom zou je dan ook weer moeten kijken wat je privé verbruikt in het piektarief (dus doordeweeks tussen 07.00 en 23.00) en wat je privé gebruikt in het daltarief (dus in de nacht tussen 23.00 en 07.00, in het weekend en op feestdagen).

Als je alleen zonnepanelen hebt, dan heb je in de nacht nooit je eigen opgewekte energie die je kunt gebruiken. Heb je een thuisaccu dan zou je dan in de nacht ook weer moeten kijken wat je privé gebruikt van je eigen opgewekte energie :P

En om nog even terug te komen op mijn eerdere post waarbij ik dat voorbeeld van de Belastingdienst probeer in te vullen: BoyGenius in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Dankzij de inzichten van de sheets die hier gepost werden kon ik de berekening afmaken. Ik heb zelf nu ook niet piek- en daltarieven per maand gewogen gerekend. Het gaat bij mij enkel om de maanden oktober, november en december. Ik heb het gemiddelde piektarief en het gemiddelde daltarief over 3 maanden berekend. Vervolgens van deze 2 cijfers ook weer het gemiddelde gepakt om uiteindelijk op een enkel tarief over 3 maanden te komen.

Hieronder in vet waar ik eerder vastliep en verkeerd zat te denken.

Voorbeeld @BoyGenius
• Door u afgenomen energie (op momenten dat u onvoldoende energie opwekt): 320 kWh
• Waardering afgenomen energie: € 0,64 per kWh (inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE), exclusief btw)

Rubriek 1a
In dit voorbeeld levert u 92 kWh terug aan uw energiebedrijf (156.25 kWh – 45.89 kWh zakelijk gebruik – 18.36 kWh privégebruik). Voor de berekening van de btw over deze 92 kWh moet u beide energieprijzen gebruiken die in dit voorbeeld staan. Dit komt omdat u energie levert aan uw energiebedrijf (92 kWh) én er energie afneemt (320 kWh): dit is de 'saldering' waar uw energiebedrijf het over heeft. Waardeer -228 kWh (92 kWh – 320 kWh) [deze -228 is dus 0, omdat ik na saldering niets meer overhoud om terug te leveren] tegen € 0,28 en de overige 92 kWh tegen € 0,64 [dit dus omdat mijn opgewekte 92 kWh volledig 'weg' gesaldeerd worden en deze kWh's zijn het 'hoge' afnametarief waard]. Btw hierover: 9% van € 58,88 = € 5,30.

(0×0,28)+(92×0,64) = € 58,88
58,88 * 0,09 = € 5,30

Rubriek 1d
18.36 x € 0,64 = € 11.75. Btw hierover: 9% van € 11.75 = € 1.06.

Rubriek 5b
Vul rubriek 5b alleen in als u btw hebt betaald over de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen. Sinds 1 januari 2023 is het btw-tarief op de levering en installatie van zonnepanelen op of bij uw woning 0%.

Invullen van uw aangifte

Rubriek 1a: Leveringen/diensten belast met hoog tarief (0 x € 0,28 + 92 x € 0,64) = € 58,88 = € 58
Omzetbelasting = € 5 (58 * 0,09 = 5,22 = 5)
Rubriek 1d: Privégebruik (18.36 x € 0,64) = € 11.75 = € 11
Omzetbelasting = € 0 (11 * 0,09 = 0,99 = 0)
Rubriek 5a: Verschuldigde omzetbelasting € 5
Totaal te betalen: € 5

Dus m.a.w. ik heb nu heel veel tijd besteed om 5 euro aan de Belastingdienst te betalen :+ Maar goed, dit maakte het wel even beter inzichtelijk voor mij :)
Dit scriptje werkte in mijn situatie dan ook niet goed. Deze kan niet omgaan met de situatie waarin je dus een 'negatieve teruglevering' (die -228 bij mij) hebt. Ik zag in de sheet van @yulunga dat als het getal negatief is, maak het dan 0. Dat was voor mij even de klik en begreep ik het beter :)

Ik denk dat ik mijn btw aangifte voor zonnepanelen dan ook gewoon per jaar doe. Ik lever over een jaar sowieso meer terug dan dat ik verbruik. Het bovengenoemde scriptje gaat in die situatie dan ook werken voor mij.

Dit jaar hebben we ook nog het prijsplafond. Daar blijf ik sowieso onder zitten. Dat betekent dat ik komend jaar ook geen gekke dingen hoef te doen met gewogen berekeningen (tenzij de marktprijzen weer gigantisch dalen en ik met mijn variabele tarieven onder het prijsplafond kom, maar dat zal wel niet zo gauw). Enkel moet ik dan nog wel een teruglevertarief berekenen (voor terugleveren na het salderen). Maar dat moet lukken! :*)

[ Voor 10% gewijzigd door BoyGenius op 14-01-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Laatst online: 23:53
Mijn partner en ik hebben ook beide een eenmanszaak en er hebben vorig jaar een VOF opgericht voor de BTW van de zonnepanelen. Dit is geregeld via een van de gespecialiseerde zonnepanelen BTW bureautjes. Ging ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
Ik begrijp goed dat ik het energie contract maar beter op naam van m’n vriendin kan laten staan dus? (die is in loondienst)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:36
BoyGenius schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Ah check, ik werd even op het verkeerde been gezet. Eigenlijk per kwartaal (mits je nu ook al per kwartaal aangifte doet), maar vanwege gemak en lage bedragen het gehele jaar gewoon in Q4.

[...]

Zeker benieuwd naar! Anderen hier wellicht ook :)

[...]

Mooie lage tarieven heb je nog!

[...]

Dit ziet er al heel compleet uit, inclusief dal en piek tarief (wat ik ook heb) :) Zou hem graag ontvangen om eens uit te proberen. Wil je hem publiek hier delen of moet ik je even een DM sturen?

Ik heb mijn waarden van oktober, november en december bij elkaar opgeteld en eens door het voorbeeld van de Belastingdienst gegooid.

Voorbeeld Belastingdienst
• Door u opgewekte energie: 4.500 kWh
• Gebruikte energie voor uw onderneming: 1.200 kWh
• Gebruikte energie privé: 1.000 kWh
• Geleverd aan energiebedrijf: 2.300 kWh (4.500KWh – 1.200 kWh – 1.000 kWh)
• Door u afgenomen energie (op momenten dat u onvoldoende energie opwekt): 500 kWh
• Waardering geleverde energie: € 0,15 per kWh
• Waardering afgenomen energie: € 0,50 per kWh (inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE), exclusief btw)

Rubriek 1a
In dit voorbeeld levert u 2.300 kWh terug aan uw energiebedrijf (4.500 kWh – 1.200 kWh zakelijk gebruik – 1.000kWh privégebruik). Voor de berekening van de btw over deze 2.300 kWh moet u beide energieprijzen gebruiken die in dit voorbeeld staan. Dit komt omdat u energie levert aan uw energiebedrijf (2.300 kWh) én er energie afneemt (500 kWh): dit is de 'saldering' waar uw energiebedrijf het over heeft. Waardeer 1.800 kWh (2.300 kWh – 500 kWh) tegen € 0,15 en de overige 500 kWh tegen € 0,50. Btw hierover: 21% van € 520 = € 109,20.

Rubriek 1d
1.000 x € 0,50 = € 500. Btw hierover: 21% van € 500 = € 105.

Rubriek 5b

Invullen van uw aangifte

Rubriek 1a: Leveringen/diensten belast met hoog tarief (1.800 x € 0,15 + 500 x € 0,50) = € 520
Omzetbelasting = € 109
Rubriek 1d: Privégebruik (1.000 x € 0,50) = € 500
Omzetbelasting = € 105
Rubriek 5a: Verschuldigde omzetbelasting € 214
Totaal te betalen: € 214

En met mijn eigen waarden, waarbij ik bij rubriek 1a even vastloop:

Voorbeeld @BoyGenius

Rubriek 1a
In dit voorbeeld levert u 92 kWh terug aan uw energiebedrijf (156.25 kWh – 45.89 kWh zakelijk gebruik – 18.36 kWh privégebruik). Voor de berekening van de btw over deze 92 kWh moet u beide energieprijzen gebruiken die in dit voorbeeld staan. Dit komt omdat u energie levert aan uw energiebedrijf (92 kWh) én er energie afneemt (320 kWh): dit is de 'saldering' waar uw energiebedrijf het over heeft. Waardeer -228 kWh (92 kWh – 320 kWh) tegen € 0,28 en de overige X kWh tegen € 0,64.

Ik vind alleen die -228 kWh in mijn voorbeeldberekening een beetje vaag. Dit wordt veroorzaakt doordat ik meer energie afgenomen heb, dan teruggeleverd heb. Ik weet ook niet precies wat ik dan nu bij de X waarde moet opgeven. Maar wellicht heb ik even een brainlock dat ik het niet zie :+

Het Python scriptje van @bekkerm werkt trouwens ook wel mooi. Alleen zit ik dan nog even met die X waarde wat ik daar precies nu invul. Iemand daar een idee bij? :)

Ik liep ook wel een beetje vast met het voorbeeld van de BD. Ook omdat ik, net als jij, vele malen meer afneem dan lever. Ik heb in mijn sheet dan ook een max(0,calc) gedaan voor 1a en dan wordt dat zakelijke deel gewoon 0, immers de saldering is van toepassing en als je meer vraagt dan levert, krijg je vast geen geld toe ;)

Ik heb 1x de belasting telefoon hierover gesproken en ze zei dat ik veuls te moeilijk deed (nou sorry hoor dat ik m'n best doe om het goed in te vullen) plus dat je van alles mag schatten, als je dit maar aannemelijk kan maken. Bijv zakelijk/prive direct gebruikt. Als m'n auto oplaad en de wasmachine staat aan is het onmogelijk te achterhalen waar die kWh heengaat, ik heb daarin een ratio gebruikt over totale prive gebruik en totale zakelijk verbruik (dus niet het directe gebruik) en die ratio ook toegepast op het directe verbruik.

Tip: gebruik de sheets maar die net voorbij kwamen, ik denk dat die beter (en makkelijker in gebruik) zijn dan het scrippie (reken het iig goed na). Ik zal m óf weghalen óf aanpassen. Ben er nog niet over uit. De voorbeelden op de site van BD zijn weer aangepast dus wellicht wordt het daar ook weer wat duidelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ascension schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:29:
Ik begrijp goed dat ik het energie contract maar beter op naam van m’n vriendin kan laten staan dus? (die is in loondienst)
Dat ligt er maar aan. Die keuze zul je voor jezelf moeten maken. Houd er ook rekening mee dat ze de komende 3 jaar nog onder de KOR valt.

Je kunt ook kiezen om het op jouw naam te zetten en het forfait te accepteren of er een eigen rekensom aan te hangen.

Vind dit een mooie overzichtelijke site https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/

[ Voor 11% gewijzigd door Matis op 14-01-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
Ascension schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:29:
Dat hangt er vanaf wanneer je zonnepanelen hebt gekocht en of je daar al btw over hebt teruggevraagd.
Als je nu zonnepanelen koopt betaal je geen btw dus is er ook niets terug te vragen.
Maar dat kan misschien beter hier: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
@jongetje in mijn geval gaat het om in-dak panelen geleverd bij onze nieuwbouwwoning vorig jaar en dit jaar extra op dak panelen besteld tegen 0% tarief. Vorig jaar geen btw teruggevraagd voor die in-dak panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:39:
[...]

Dat hangt er vanaf wanneer je zonnepanelen hebt gekocht en of je daar al btw over hebt teruggevraagd.
Als je nu zonnepanelen koopt betaal je geen btw dus is er ook niets terug te vragen.
Maar dat kan misschien beter hier: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Helaas, of je wel of geen BTW terug vraagt of betaald maakt niets uit of je BTW moet betalen over het opwekken. Natuurlijk kan je hopen dat het bij een controle niet boven tafel komt en die kans is groter als het in eerste instantie ook niet teruggevraagd hebt.

Hier trouwens net als vele in Q4 het forfait, of tenminste dat deed mijn boekhouder het eerste jaar en gaat nu in vol vertrouwen. Voor ons nieuwe huis moet ik het nog even aankijken (0%) en wil eigenlijk, zakelijk, bij plaatsen om ook gebruik te maken van KIA en eventueel EIA als ik 15+ kW kwijt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Ascension schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:42:
@jongetje in mijn geval gaat het om in-dak panelen geleverd bij onze nieuwbouwwoning vorig jaar en dit jaar extra op dak panelen besteld tegen 0% tarief. Vorig jaar geen btw teruggevraagd voor die in-dak panelen.
Gewoon op de naam van je vriendin laten staan. Scheelt een hoop gedoe (of ze moet binnen 3 jaar een eenmanszaak willen oprichten dan kan de KOR nog weleens vervelend zijn).

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:36
Rutix schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Gewoon op de naam van je vriendin laten staan. Scheelt een hoop gedoe (of ze moet binnen 3 jaar een eenmanszaak willen oprichten dan kan de KOR nog weleens vervelend zijn).
Ze zouden gewoon bij het leveren van de zonnepanelen ook een partner bij moeten leveren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
Deveon schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Helaas, of je wel of geen BTW terug vraagt of betaald maakt niets uit of je BTW moet betalen over het opwekken.
Dat begrijp ik, maar wat nu als je ze van je privé vermogen koopt en niet zakelijk? Dan heb je toch ook niets met zakelijk gebruik te maken en hoef je toch ook geen aangifte te doen of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:01:
[...]

Dat begrijp ik, maar wat nu als je ze van je privé vermogen koopt en niet zakelijk? Dan heb je toch ook niets met zakelijk gebruik te maken en hoef je toch ook geen aangifte te doen of zie ik dat verkeerd?
Voor IB kan je ze buiten de boekhouding houden oftewel privé kopen maar voor de omzetbelasting heb je geen keus dankzij een uitspraak van het Europees hof. Energieopwekken wordt gezien als een zakelijke activiteit en dient er belasting over de omzet afgedragen te worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De aanvraag van mensen gaat de goede kant op.
En het tarief is ook nog eens erg leuk voor deze klus.
Waterschap ....... werkt met gemeenschapsgeld, waardoor ze het belangrijk vinden om stapeling in de marges zoveel mogelijk tegen te gaan (zo min mogelijk schakels in de keten). Daarom worden ZZP’ers gevraagd om direct te reageren en worden door bureaus aangeboden ZZP’ers niet in behandeling genomen. Ook kandidaten die niet bij de leverancier op de loonlijst staan (doorleenconstructie), worden niet in behandeling genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 23:35
Lijkt me wel echt een dooie ambtenaren club. En lekker dure freelancers inhuren van andermans belasting centen. Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
Stefangrp schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:16:
Lijkt me wel echt een dooie ambtenaren club. En lekker dure freelancers inhuren van andermans belasting centen. Meh
Ik dacht ook ooit zo maar heb het losgelaten. Zo komt het geld bij meerdere personen (zzpers) ipv 1 grote organisatie (detacheerder). En wij betalen ook weer een berg belasting dus de cirkel is rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 23:35
Nou ik verdien liever veel geld zónder veel belasting te betalen ;)

Maargoed, laten we over een andere boeg gooien. Hebben dat soort clubs inhoudelijk toffe opdrachten? Ik zou denken dat de IT ooo niet heel sexy is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Stefangrp schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:28:
Maargoed, laten we over een andere boeg gooien. Hebben dat soort clubs inhoudelijk toffe opdrachten? Ik zou denken dat de IT ooo niet heel sexy is
Om mijn punt te maken dat uitvragen langzaam anders worden is dat niet heel interessant lijkt mij, maar het gaat hier over een civiele werkvoorbereiders opdracht.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 15-01-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kawa schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Ik dacht ook ooit zo maar heb het losgelaten. Zo komt het geld bij meerdere personen (zzpers) ipv 1 grote organisatie (detacheerder). En wij betalen ook weer een berg belasting dus de cirkel is rond.
Winst gaat uiteindelijk altijd naar personen. Juist bij een ZZPer is het er maar één maar bij een organisatie zit er een heel team aan werkende achter. Die betalen ook allemaal belasting of nog erger zullen zonder werk afhankelijk zijn van uitkeringen.

[ Voor 44% gewijzigd door Deveon op 15-01-2023 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_oY7lkv4rhklDqfoolFBLftqLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gxkTHjaOw0BC9iMcKxxYlGW7.png?f=fotoalbum_large

https://1drv.ms/x/s!AifunaSOyYbMkAjDgdA0nvFsoin5?e=ju2VGU

Ik heb bovenstaand overzicht gemaakt met belasting bespaar opties.
Iemand nog aanvullingen van zaken die niet genoemd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:17:
[Afbeelding]

ben je in loondienst van je bv? Anders mag je die werkkostenregeling weer weghalen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmbob schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:30:
[...]
ben je in loondienst van je bv? Anders mag je die werkkostenregeling weer weghalen.
Het is verplicht dat de DGA in loondienst is van de BV, en een gebruikelijk loon verdient (er zijn uitzonderingen, maar ik ben even uitgegaan van een freelance persoon waar dit topic over gaat).
https://www.belastingdien...n_en_aanmerkelijk_belang/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:17:
[Afbeelding]

Voor de mkb winstvrijstelling hoef je niet aan het urencriterium te voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Het is verplicht dat de DGA in loondienst is van de BV, en een gebruikelijk loon verdient (er zijn uitzonderingen, maar ik ben even uitgegaan van een freelance persoon waar dit topic over gaat).
https://www.belastingdien...n_en_aanmerkelijk_belang/
Dat snap ik. Maar je geeft nergens aan dat je in een BV werkt - vandaar de vraag.

Zijn genoeg eenmanszaken hier.

Edit: ik zie nu de kolommen emz en bv pas met kruisjes. Excuus. Iets met klein scherm op telefoon enzo :+

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 15-01-2023 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmbob schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Dat snap ik. Maar je geeft nergens aan dat je in een BV werkt - vandaar de vraag.

Zijn genoeg eenmanszaken hier.
Dan snap ik je vraag beter :)

In de tabel zijn twee kolommen opgenomen (EMZ en BV). Het kruisje bij de kolom geeft weer of de regeling van toepassing is om een EMZ of BV (of beide).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
Stefangrp schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:28:
Nou ik verdien liever veel geld zónder veel belasting te betalen ;)

Vergis je niet in wat voor technieken de waterschappen tegenwoordig hebben.
Remote gemalen en de daarbij komende datastromen (naast het water :+ ). Als techneut kan je daar echt wel mooie slimme dingen mee doen.
Slim waterniveau's beheren door waterstromen te sturen. als ene gemaal in storing gaat, gehele keten van gemalen anders sturen zodat het "defecte" gemaal ontlast word. Daarnaast veel kwaliteitsmetingen van afvalwater, complete energiecentrales op biogas dat ontstaat op de rioolwaterzuiveringen e.d.

Daar zal vast wel eea moois aan te programmeren zijn :Y :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ybos schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Vergis je niet in wat voor technieken de waterschappen tegenwoordig hebben.
Remote gemalen en de daarbij komende datastromen (naast het water :+ ). Als techneut kan je daar echt wel mooie slimme dingen mee doen.
Slim waterniveau's beheren door waterstromen te sturen. als ene gemaal in storing gaat, gehele keten van gemalen anders sturen zodat het "defecte" gemaal ontlast word. Daarnaast veel kwaliteitsmetingen van afvalwater, complete energiecentrales op biogas dat ontstaat op de rioolwaterzuiveringen e.d.

Daar zal vast wel eea moois aan te programmeren zijn :Y :P
En dan komt er ook nog heel wat weersvoorspelling bij, zodat je zeker weet dat er nergens iets overstroomd als het volgende week hard gaat regenen.
Softwarematig best leuk denk ik, al ga ik er wel vanuit dat ze daar landelijk al wel een systeem voor hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Hahaha, dat doet me denken aan een DOS-spelletje wat mijn vader vroeger had: "Zorg om het water":

Jeetje, nu ik eraan terug denk; dáár heb ik veel tijd in gestoken 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 15-01-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
Hmmbob schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:08:
Hahaha, dat doet me denken aan een DOS-spelletje wat mijn vader vroeger had: "Zorg om het water":

[YouTube: Zorg om het water (DOS game)]
offtopic:
Awesome! Zelfs nog downloadbaar via een link in de beschrijving van het filmpje. Ik ben nog steeds op zoek naar een vergelijkbaar educatief spel van de Melkunie uit de jaren 90. Ik weet niet wat de naam is, en kan het nergens vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Aftansert op 15-01-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Aftansert schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:40:
[...]

offtopic:
Ik ben nog steeds op zoek naar een vergelijkbaar educatief spel van de Melkunie uit de jaren 90. Ik weet niet wat de naam is, en kan het nergens vinden.
offtopic:
Het Yogho! Yogho! spel? Ik weet niet of het legaal is, maar 1 zoekopdracht via DDG dompelt je opnieuw onder in de wereld van dit yoghurtdrankje :P

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
Stukfruit schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:57:
[...]

offtopic:
1 zoekopdracht via DDG dompelt je opnieuw onder in de wereld van dit yoghurtdrankje :P
offtopic:
ftfy :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 16:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
hackerhater schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:24:
Mijn partner is gelukkig geen ondernemer en we hebben alles op haar naam gezet.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om af te dragen over privé gekochte panelen op een privé gekocht woonhuis.

Waren het panelen op een bedrijfspand: sure.
Maar de meeste mensen kopen de panelen niet prive, want die willen de btw terugvragen. En dat kan alleen als ze zakelijk gekocht worden. En zo te horen heb jij dat ook gedaan, en zijn ze dus helemaal niet prive kocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik heb een BV en ben in dienst van mijn BV tegen DGA salaris, daarnaast geef ik mijzelf ook thuiswerkvergoeding à €2 per werkdag en het maximale belastingvrij werkkostenregeling.
Dit staat netjes op mijn loonstroken.

Zie niet in waarom dat niet zou mogen. Boekhouder adviseerde me juist dat te doen.

Excuus, ik dacht dat ik inhoudelijk reageerde op de lopende discussie, maar had de laatste pagina even over het hoofd gezien.
Ging over deze post: Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

[ Voor 27% gewijzigd door Matis op 15-01-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:33:
Ik heb een BV en ben in dienst van mijn BV tegen DGA salaris, daarnaast geef ik mijzelf ook thuiswerkvergoeding à €2 per werkdag en het maximale belastingvrij werkkostenregeling.
Dit staat netjes op mijn loonstroken.

Zie niet in waarom dat niet zou mogen. Boekhouder adviseerde me juist dat te doen.

Excuus, ik dacht dat ik inhoudelijk reageerde op de lopende discussie, maar had de laatste pagina even over het hoofd gezien.
Ging over deze post: Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
DE vergoeding is in 2023 omhooggegaan naar 2.15 per dag. En de KM vergoeding naar 21 cent per km

https://www.ondernemenmet...g-2023-dit-zijn-de-regels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:46:
DE vergoeding is in 2023 omhooggegaan naar 2.15 per dag. En de KM vergoeding naar 21 cent per km

https://www.ondernemenmet...g-2023-dit-zijn-de-regels
Yes, bedankt voor de herinnering. Ik heb de loonstroken en KM-declaratie over 2023 nog niet gezien / gehad, maar ga ervan uit dat mijn boekhouder dit pro-actief aanpast.

Pagina: 1 ... 369 ... 643 Laatste