Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
Ik was al die ellende, onwetendheid en onduidelijkheid voor die panelen zo zat dat ik het energie contract op naam van mijn vrouw heb laten zetten, haar prive de panelen heb laten aanschaffen en het hele btw verhaal genegeerd heb. Ze heeft een EMZ met BTW vrijgestelde werkzaamheden. Kop in het zand en gaan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
@fry77 Gelukkig pleegt zij dan de belastingfraude en niet jij. 8)7

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43

Matis

Rubber Rocket

RichieB schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:05:
@fry77 Gelukkig pleegt zij dan de belastingfraude en niet jij. 8)7
Voordeel is dat een EMZ geen rechtspersoon is, dus het eventuele leed komt toch voor beide natuurlijke personen (partners).

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Zal wel loslopen.

Inmiddels is er wel meer bekend, zelfs op de site van de BD. Kunnen het altijd nog ambtshalve laten aanpassen. Maar het maakt financieel geen donder uit. OMdat ze vrijgesteld is, zou ze eenmalig aangifte moeten doen voor de teruggave. Dan weer stop laten zetten omdat ze niet boven het minimum aan BTW uitkomt.
En aangezien we netto niet terugleveren en geen slimme meter hebben, who cares

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik hoop het oprecht voor je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Stefangrp schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:28:
Nou ik verdien liever veel geld zónder veel belasting te betalen ;)

Maargoed, laten we over een andere boeg gooien. Hebben dat soort clubs inhoudelijk toffe opdrachten? Ik zou denken dat de IT ooo niet heel sexy is
Je zult je verbazen hoeveel "saaie" overheids partijen toch nog best wel veel leuke opdrachten hebben.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
BTW hoeveel mensen hier met een BV hebben hun salaris per dit jaar aangepast n.a.v. de 100% regel (ipv van de 75%) ? En hoeveel hebben jullie aangehouden?

[ Voor 11% gewijzigd door Rutix op 15-01-2023 21:28 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Rutix schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:28:
BTW hoeveel mensen hier met een BV hebben hun salaris per dit jaar aangepast n.a.v. de 100% regel (ipv van de 75%) ? En hoeveel hebben jullie aangehouden?
Tot op heden betaal ik al bijna 100% van mijn winst uit als salaris. Zit momenteel nog op DGA tarief van 2022. Voor 2023 laat ik me even niet verlonen totdat ik weer een opdracht heb.

Tzt kijk ik even met de boekhouder wat wijsheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:57
Matis schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:37:
[...]

Tot op heden betaal ik al bijna 100% van mijn winst uit als salaris. Zit momenteel nog op DGA tarief van 2022. Voor 2023 laat ik me even niet verlonen totdat ik weer een opdracht heb.

Tzt kijk ik even met de boekhouder wat wijsheid is.
Waarom zou je 100% van je winst uitkeren als salaris? Is dat omdat de winst redelijk gelijk is aan het salaris van een (meest) vergelijkbaar dienstverband?
Of heb je hier een andere reden voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Lycaon schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:11:
Waarom zou je 100% van je winst uitkeren als salaris? Is dat omdat de winst redelijk gelijk is aan het salaris van een (meest) vergelijkbaar dienstverband?
Of heb je hier een andere reden voor?
Omdat ik maar een schamele 5.200 euro per maand kreeg uit mijn (eerste) opdracht. Met een minimum DGA salaris van 4.000 euro per maand, blijft er nog maar weinig over (na aftrek van operationele kosten en een deel investering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:38
Ik heb nog niet één keer winst uitbetaald, dat zal er later dit jaar wel een keer van komen. Vooralsnog heb ik liever reserves in de toko, om een paar maanden te kunnen draaien mochten mijn opdrachten droogvallen.

Qua "gebruikelijk loon" zat ik al boven de norm en nu ik maandelijks in wil gaan leggen in een lijfrente gaat het sowieso nog wat meer omhoog.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12

dlmh

Lo-Fi

Ik ben dit jaar gewoon meegegaan in de verhoging naar 51.000 EUR en heb nog nooit winst uitgekeerd. Mijn argument is dat ik maar 75% (parttime) werk en bovendien 8 weken per jaar verlof heb. Als je dit zou vergelijken met loondienst als full-stack developer dan klopt dat heel aardig. Wel heb ik gevraagd aan de boekhouder om ook op de loonstrook mijn parttime percentage aan te passen om eventueel gezeur te voorkomen.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05
fry77 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:25:
Ik was al die ellende, onwetendheid en onduidelijkheid voor die panelen zo zat dat ik het energie contract op naam van mijn vrouw heb laten zetten, haar prive de panelen heb laten aanschaffen en het hele btw verhaal genegeerd heb. Ze heeft een EMZ met BTW vrijgestelde werkzaamheden. Kop in het zand en gaan :)
Ik ook gedaan destijds.. Was volgens mij nog geen ZZP'er toen, maar wel bijna. Om dit gezeur te voorkomen gewoon op haar naam gezet, aangekocht onder haar naam en de forfait betaald. That's it, mij het gezeur allemaal niet waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat ik me na al deze zonnepanelenpraat nog afvraag:

1. Je kunt het eigen gebruik dus weer naar rato als zakelijk aanmerken. Als je dus bijvoorbeeld 50% van het eigen gebruik in je werkcomputer stopt, dan hoef je die btw over dat percentage niet af te dragen. Doet jouw sheet daar daarom delen door twee, @yulunga? Hoe bepaal je die ratio?
2. Als ik het goed begrijp, is de teruglevering (na saldering) ook nog eens omzet? Je verkoopt namelijk iets aan je energieleverancier?
3. Moet een particulier dan eigenlijk diens terugleververgoeding ook opvoeren als "resultaat overige werkzaamheden" bij de aangifte inkomstenbelasting?

Of zit ik er bij 2 en 3 naast? Ik ga maar eens kijken hoe mijn boekhouder dit vorig jaar heeft verwerkt, ik lever alleen de getallen aan...

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 16-01-2023 09:32 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
CodeCaster schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:31:

1. Je kunt het eigen gebruik dus weer naar rato als zakelijk aanmerken. Als je dus bijvoorbeeld 50% van het eigen gebruik in je werkcomputer stopt, dan hoef je die btw over dat percentage niet af te dragen. Doet jouw sheet daar daarom delen door twee, @yulunga? Hoe bepaal je die ratio?
2. Als ik het goed begrijp, is de teruglevering (na saldering) ook nog eens omzet? Je verkoopt namelijk iets aan je energieleverancier?
3. Moet een particulier dan eigenlijk diens terugleververgoeding ook opvoeren als "resultaat overige werkzaamheden" bij de aangifte inkomstenbelasting?

Of zit ik er bij 2 en 3 naast? Ik ga maar eens kijken hoe mijn boekhouder dit vorig jaar heeft verwerkt, ik lever alleen de getallen aan...
1. Volgens mij niet naar rato. Of het is zakelijk, of prive.
2. Ja, en volgens mij niet eens pas na saldering.
3. Nee, want je bent maar 1 jaar ZZP-er. na de BTW terugvordering staak je je onderneming.

Ik ben een alleenwonende ZZP-er. Ik heb er voor gekozen om de BTW niet terug te vorderen omdat, volgens de boekhouder, er zoveel administratie bij komt kijken met terugleveren/opvoeren als inkomsten, dat het dan onder aan de streep niks oplevert. En aangezien ik geen gezeik wil over een paar honderd euro, zijn mijn panelen gewoon prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

1: natte vinger
2: correct
3: nee want kennelijk wordt je alleen voor de BTW gezien als ondernemer en niet voor de inkomstenbelasting
RonaldHeirbaut schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:40:
Ik ben een alleenwonende ZZP-er.

En aangezien ik geen gezeik wil over een paar honderd euro, zijn mijn panelen gewoon prive.
In jouw situatie kan dat dus helemaal niet. Dat je het wel doet, is weer iets anders.

[ Voor 14% gewijzigd door _Arthur op 16-01-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik moet ook even kijken hoe ik dat ga regelen met panelen. Op mijn nieuwe huis zitten ook zonnepanelen, ik heb daar zelf natuurlijk nooit BTW over teruggevraagd, want dat is door de vorige bewoner gedaan. Nu heb ik wel een partner, maar ik kan mijn huidige energiecontract niet overzetten op haar naam, en een nieuw contract afsluiten is ook niet handig, want dan ga ik een stuk hogere tarieven betalen dan mijn huidige vaste contract. Ik denk dat ik dit jaar maar gewoon de BTW aangifte doe, en dan in de loop van volgend jaar als mijn contract afloopt het overzetten op naam van mijn partner. Ik neem aan dat ik voor de verkoop van mijn panelen dan niks in mijn boekhouding op hoef te nemen, want die zijn uberhaupt niet zakelijk.

Wat dat betreft is het natuurlijk super vreemd dat je voor de omzetbelasting blijkbaar een zakelijke activiteit ontplooit met spullen die nergens een relatie met zakelijk hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Woy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:56:
Wat dat betreft is het natuurlijk super vreemd dat je voor de omzetbelasting blijkbaar een zakelijke activiteit ontplooit met spullen die nergens een relatie met zakelijk hebben.
Je zakelijke activiteit is het opwekken en leveren van energie. Dat dat met panelen gebeurd die er al lagen maakt daar geen verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
_Arthur schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:46:
[...]

In jouw situatie kan dat dus helemaal niet. Dat je het wel doet, is weer iets anders.
Het was me destijds (2018) zo uitgelegd door de boekhouder. Maar ik denk dat je wel gelijk hebt; weet het wel zeker. Nu ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als ik controle krijg van de BD die vervolgens zegt dat ik inkomsten uit opbrengst van zonnepanelen niet heb opgegeven... Dat merk ik tzt wel weer.

Zijn er hier ZZP-ers die het wel verrekenen met de IB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Arthur schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Je zakelijke activiteit is het opwekken en leveren van energie. Dat dat met panelen gebeurd die er al lagen maakt daar geen verschil in.
Ja, zoals ik zeg, ik snap dat het zo is. Maar het is toch vreemd dat je zakelijke activiteiten ontplooit met een middel dat niet zakelijk is. Eigenlijk steel ik dus zakelijk stroom van mijn partner, want die panelen zijn net zo goed van haar.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Ik heb het afgelopen jaar over alle opbrengst van de (prive aangeschafte) panelen BTW afgedragen (21% eerst, vervolgens 9% na maatregelen). Het verwerken in e-boekhouden ging niet zo mooi als ik had gehoopt maar aanvragen bij boekhouders resulteerde niet in een beter systeem...

Verder geen verdeling gemaakt tussen zakelijk/prive verbruik... heb er wel meters voor maar goed.

[ Voor 36% gewijzigd door Mirabis op 16-01-2023 10:32 . Reden: verkeerde link ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:23:
[...]
Met de IB heeft het niks te maken, het is puur een OB ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Woy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Met de IB heeft het niks te maken, het is puur een OB ding.
Als ik meer lever dan ik gebruik, heb ik toch inkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Jawel nog een pensioenpost, excuses als dit al tig keer voorbij is gekomen. Wil het voor mij zelf op een rijtje zetten. Als ik ergens mank ga dan hoor ik dat graag.

Ik kijk naar drie partijen, waarom deze drie? Ervaringen van anderen en mijzelf. Ik kijk vooral naar de kosten, voorwaarden lijken erg veel op elkaar. Twee zijn management en eentje mag ik zelf regelen.

De partijen:
* DeGiro (ik beleg al via DeGiro)
* BrandNewDay (Ervaring andere ZZPers)
* BrightPensioen (Vanuit maatschap goede samenwerking)

De kosten:
DeGiro: 0,20% p.j. + €1 p.m. per beurs
BrandNewDay: Stortingskosten 0,5%, Servicekosten 0,44%, Fondskosten 0,15% (laagste gepakt)
BrightPensioen: €210 p.j., 0,07% per storting, 0,17% fondskosten

Als ik elk jaar €6000 stort dan krijg ik de volgende kosten voor een kleine pensioenpotje en een wat grotere pensioenpot.
Partij€10.000 totaal pensioen + €6000 storten€100.000 totaal pensioen + €6000 storten
DeGiro€80 (5 beurzen genomen) (1000 * 0,2% + 5 *12)€280 (5 beurzen genomen) (10000 * 0,2% + 5 *12)
BrandNewDay€89 (6000 * 0,5% + 10.000 * 0,44 + 10.000 * 0,15)€620 (6000 * 0,5% + 100.000 * 0,44 + 100.000 * 0,15)
BrightPensioen€231,20 (210 + 6000 * 0,07% + 10.000 * 0,17%)€384,20 (210 + 6000 * 0,07% + 100.000 * 0,17%)

Klopt deze berekening of ga ik ergens mank?

[ Voor 6% gewijzigd door Loev op 16-01-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Woy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Ja, zoals ik zeg, ik snap dat het zo is. Maar het is toch vreemd dat je zakelijke activiteiten ontplooit met een middel dat niet zakelijk is. Eigenlijk steel ik dus zakelijk stroom van mijn partner, want die panelen zijn net zo goed van haar.
Je bent ondernemer voor de inkomstenbelasting, voor de omzetbelasting, of beide. In geval van panelen ben je minimaal ondernemer voor de omzetbelasting en 'moet' je dan een correctie uit voeren voor privé gebruikte stroom. Omdat je de panelen privé gekocht hebt hoef je enkel de BTW te corrigeren en niet de volledige ~50 cent per kWh.
Stel dat je een kapitaalinjectie doet in het energieconcern van je partner, dan kunnen de panelen ook zakelijk gekocht zijn en zal je de gebruikte stroom daadwerkelijk naar privé moeten verkopen voor een reëel tarief.
Lekker ingewikkeld waardoor iemand bij de belastingdienst een afkoopsom heeft ingevoerd als je niet al te veel panelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
RonaldHeirbaut schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Het was me destijds (2018) zo uitgelegd door de boekhouder. Maar ik denk dat je wel gelijk hebt; weet het wel zeker. Nu ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als ik controle krijg van de BD die vervolgens zegt dat ik inkomsten uit opbrengst van zonnepanelen niet heb opgegeven... Dat merk ik tzt wel weer.

Voor mij ook zo, eind 2018 bestelt, begin 2019 gelegd. Extra complicerende factor was dan de btw vrije onderneming van mijn vrouw (wat iets heel anders is dan de KOR). ALs gezegt, niemand snapte er iets van. Dus van de 1000 euro BTW die ik terug kon krijgen zou er het forfait vanaf gaan EN de kosten om het uberhaupt te laten regelen en uitzoeken.

Overigens zou ik, als de boel toch allemaal als zakelijk gezien wordt zeker kijken of ik er ook een IB verekening van kan maken. Maar daar kon ik niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Als ik meer lever dan ik gebruik, heb ik toch inkomsten?
Als je de panelen niet op de balans gezet hebt dan zijn dat geen zakelijke inkomsten, anders had je de volledige aanschaf natuurlijk ook van de winst van dat jaar af kunnen halen en eventueel KIA e.d. toe kunnen passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jadjong schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Je bent ondernemer voor de inkomstenbelasting, voor de omzetbelasting, of beide. In geval van panelen ben je minimaal ondernemer voor de omzetbelasting en 'moet' je dan een correctie uit voeren voor privé gebruikte stroom. Omdat je de panelen privé gekocht hebt hoef je enkel de BTW te corrigeren en niet de volledige ~50 cent per kWh.
Stel dat je een kapitaalinjectie doet in het energieconcern van je partner, dan kunnen de panelen ook zakelijk gekocht zijn en zal je de gebruikte stroom daadwerkelijk naar privé moeten verkopen voor een reëel tarief.
Lekker ingewikkeld waardoor iemand bij de belastingdienst een afkoopsom heeft ingevoerd als je niet al te veel panelen hebt.
Ik snap dat het allemaal ooit zo gegroeid is, maar ik had gehoopt dat ze met het toevoegen van het 0% tarief ook meteen de kromheid van de BTW heffing voor eenmanszaken hadden rechtgetrokken. Het zijn gewoon prive middelen, en dan moeten die ook zo behandeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Woy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Ik snap dat het allemaal ooit zo gegroeid is, maar ik had gehoopt dat ze met het toevoegen van het 0% tarief ook meteen de kromheid van de BTW heffing voor eenmanszaken hadden rechtgetrokken. Het zijn gewoon prive middelen, en dan moeten die ook zo behandeld worden.
Je verkoopt met die privemiddelen energie aan een energieleverancier, dan ben je al snel ondernemer voor de BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Woy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Europees recht zegt anders ;)

https://btwjurisprudentie.nl/hvj-20-06-2013-fuchs-c-21912/
https://www.zonnepanelenbtw.nl/informatie/achtergrond/

Of anders zoeken op Fuchs arrest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
jadjong schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Je verkoopt met die privemiddelen energie aan een energieleverancier, dan ben je al snel ondernemer voor de BTW.
Ik begrijp wel dat dat zo is.

Maar dan is het natuurlijk vreemd dat je vanaf dit jaar bent vrijgesteld van BTW en als normale consument niets hoeft te doen. Maar als je ZZP-er bent dan moet je opeens van die panelen op je privé woning, betaald met privé geld belasting gaan betalen over het opgewekte vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@jadjong & @_Arthur ik snap dat het nu juridisch zo is, maar aangezien ze aanschaf voor prive ook naar 0% kunnen zetten, kun ze het teruglevertarief voor particulier natuurlijk ook gewoon naar 0% zetten, en daar een administratieven vrijstelling voor geven o.i.d.

Of desnoods dat je voor energie een tweede entiteit voor BTW kunt starten o.i.d. De activiteiten voor energie zijn geenszins gerelateerd aan de andere zakelijke activiteiten.

De exacte uitwerking zijn vast mensen bij die dat beter kunnen bedenken. Maar gewoon principieel vindt ik het gek dat je een prive activiteit doet, met prive middelen, die automatisch met je zakelijke activiteiten verweven wordt, en dus ook anders behandeld wordt dan bij iemand die geen eenmanszaak heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Niet online
Ik heb (nog) geen zonnepanelen, maar kan me wel het volgende indenken:

Zonnepanelen mogen alleen zakelijk worden aangeschaft als je voor meer dan 10% zakelijk gebruikt. Normaal gesproken kom je daar als zzp'er niet aan. Maar wat nou als je ook zakelijk een thuisbatterij neemt, of je auto hiervoor gebruikt? Opladen bij goedkope stroom / productie en terugleveren bij dure stroom (zorgen dat je contract dat toelaat). Je verkoopt de rest van de productie aan jezelf, volgens een fictief maar "redelijk" tarief. Dat redelijke tarief is moeilijk in te schatten vanwege de variabele stroomprijzen, dus daar is creatief mee om te gaan. Verder ben je een EMZ dus kan je nog steeds gebruikmaken van een consumenten stroomcontract met consumentenbescherming.

Voordelen:
* gebruik maken van het feit dat je met zonnepanelen toch al als ondernemer wordt gezien
* zakelijk zonnepanelen aanschaffen drukt de winst (idem met thuisbatterij)
* aanvraag kia / mia / eia
* creatief omgaan met leveringstarief aan jezelf

Nadelen
* iets meer administratie

Zou dit lukken / mogen of zie ik iets over het hoofd?

Bla bla bla...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

1: De sheet van @yulunga doet alles op privé. Het door 2 delen is om gemiddelde tarief van piek en dal te bepalen. De sheet/screenshot van @Deshmir (Deshmir in "Het freelance ICT-ers discussie topic") doet het op basis van aantal thuiswerkdagen. Je kunt hier natuurlijk heel ver in gaan door alles exact te meten, maar dat is bijna geen doen. Zelf heb ik het ook op basis van thuiswerkdagen gedaan (woon alleen, dus dat maakt het iets aannemelijker dat je alle stroom die dag zakelijk gebruikt hebt).
2: Teruglevering na saldering is ook omzet. Tegen het 'lage' teruglevertarief. Salderen gaat tegen het 'hoge' afnametarief. Zie ook mijn eerdere berekening waar ik hieronder naar link.
3: Particulieren dus niet, omdat die de BTW terugvragen en eenmalig het fortaire bedrag betalen. Daarna zijn ze niet meer BTW plichtig (mits je niet boven de grenswaarden uitkomt van KOR). Het heeft verder ook niks met inkomstenbelasting te maken.

In mijn berekening hier: BoyGenius in "Het freelance ICT-ers discussie topic" zie je ook terug dat ik een een deel zakelijk (45.89 kWh) en een deel privé (18.36 kWh) gebruik van mijn opgewekte energie (156.25 kWh). Vervolgens is bij mij 92 kWh gesaldeerd (156.25 - 45.89 - 18.36 = 92, de 92 kon ik zien in mijn overzichten van de energieleverancier of natuurlijk je meter zelf) en moet ik daar rekenen met het 'hoge' afnametarief (€ 0,64 per kWh). Ik heb na saldering niets meer over. Had ik dit wel, dan had ik daarvoor het 'lage' teruglevertarief (€ 0,28 per kWh) moeten gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door BoyGenius op 16-01-2023 13:07 ]

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

De enige manier om als ZZP-er (eenmanszaak), die geen partner heeft om daar de zonnepanelen op te zetten, geen BTW te hoeven betalen is door al je opgewekte energie zakelijk te verbruiken en nooit terug te leveren aan je energieleverancier. Dit is echter een scenario wat voor de meesten in die situatie niet voor zal komen.

De omzet die je maakt door het privé gebruik van zelf opgewekte stroom (tegen het 'hoge' afnametarief) en de omzet die je maakt door saldering (tegen het 'hoge' afnametarief) plus de omzet die je maakt door teruglevering na saldering (tegen het 'lage' teruglevertarief) neem je verder niet op in je boekhouding. Want dan gaat je winst omhoog, waar je vervolgens weer inkomstenbelasting over moet betalen (zou het nog onaantrekkelijker van worden). De inkomstenbelasting staat hier helemaal los van. In je boekhouding dus enkel een memoriaalboeking opnemen voor de afdracht van de door jezelf berekende BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
Matis schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:33:
Ik heb een BV en ben in dienst van mijn BV tegen DGA salaris, daarnaast geef ik mijzelf ook thuiswerkvergoeding à €2 per werkdag en het maximale belastingvrij werkkostenregeling.
Dit staat netjes op mijn loonstroken.

Zie niet in waarom dat niet zou mogen. Boekhouder adviseerde me juist dat te doen.

Excuus, ik dacht dat ik inhoudelijk reageerde op de lopende discussie, maar had de laatste pagina even over het hoofd gezien.
Ging over deze post: Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Dat weerspreekt @Hmmbob ook niet overigens. @Hmmbob veronderstelde dat het diagram louter ging over de EMZ, en dan is de WKR niet relevant.

Hier overigens hetzelfde, ook DGA, en gebruik gemaakt van de gerichte vrijgestlingen:

1. Onbelaste thuiswerkgevoerding (2 euro p/d)
2. Onbelaste vergoeding kosten internetabonnement

En vervolgens uiteraard het restant van de vrije ruimte benut:

3. Kerstbonus (totaal fiscaal loon (kolom 14 van de loonstaat) * 1.7%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
BoyGenius schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:23:
De enige manier om als ZZP-er (eenmanszaak), die geen partner heeft om daar de zonnepanelen op te zetten, geen BTW te hoeven betalen is door al je opgewekte energie zakelijk te verbruiken en nooit terug te leveren aan je energieleverancier. Dit is echter een scenario wat voor de meesten in die situatie niet voor zal komen.

De omzet die je maakt door het privé gebruik van zelf opgewekte stroom (tegen het 'hoge' afnametarief) en de omzet die je maakt door saldering (tegen het 'hoge' afnametarief) plus de omzet die je maakt door teruglevering na saldering (tegen het 'lage' teruglevertarief) neem je verder niet op in je boekhouding. Want dan gaat je winst omhoog, waar je vervolgens weer inkomstenbelasting over moet betalen (zou het nog onaantrekkelijker van worden). De inkomstenbelasting staat hier helemaal los van. In je boekhouding dus enkel een memoriaalboeking opnemen voor de afdracht van de door jezelf berekende BTW.
Ik doe het ook zoals jij hierboven beschrijft.

In mijn situatie heb ik de panelen gekochten voordat ik ondernemer was. Dus netjes de BTW teruggevraagd en vervolgens de KOR in. Op het moment dat ik als ondernemer de 20k omzetdrempel over ben gegaan heb ik me afgemeld voor de KOR en sindsdien betaal ik ook BTW over de opgewekte stroom. Ik maak daarbij onderscheid tussen de teruglevering en afname+saldering. Ik voeg het niet toe aan de omzet voor de IB.

Ik vraag me 2 zaken af:
- Waar is exact bepaald of je wel/geen omzet voor de IB toe hoeft te rekenen? Want ik lees daar nogal verschillende meningen over. In mijn geval is het overigens zo dat ik nooit kosten (behalve de BTW) in aftrek heb gebracht omdat ik destijds nog geen ondernemer was maar dat zal voor de BD geen doorslaggevend argument zijn.
- Ik vind die rekensom nogal een gedoe en zeker in 2023 waarbij het leveringstarief gecapped is en de teruglevering in theorie hoger kan zijn dan de levering kun je vreemde uitkomsten krijgen. Begrijp ik het goed dat ik met ruim 4kWp aan panelen ook gewoon per jaar 100 euro BTW als forfait op kan geven en dat ik er dan klaar mee ben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Afas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:06:
- Waar is exact bepaald of je wel/geen omzet voor de IB toe hoeft te rekenen? Want ik lees daar nogal verschillende meningen over. In mijn geval is het overigens zo dat ik nooit kosten (behalve de BTW) in aftrek heb gebracht omdat ik destijds nog geen ondernemer was maar dat zal voor de BD geen doorslaggevend argument zijn.
Op de website van de Belastingdienst zelf kan ik daar niet een keiharde uitspraak over vinden. Ook op de site over het terugvragen en betalen van BTW (https://www.belastingdien...ndernemer-zonnepanelen-21) wordt er niets over gezegd dat je hier ook nog rekening mee moet houden. Wel zijn er allerlei andere websites van adviesbureaus e.d. te vinden die zeggen dat het niet onder de inkomstenbelasting valt.

Imho is het ook wel uit te leggen, want je zonnepanelen zijn een privé aangelegenheid. De overheid wil zonnepanelen stimuleren en dus kun je de BTW terugvragen. Er is daar bestaande wetgeving voor gebruikt/misbruikt. Voor particulieren weinig impact. En nu met 0% BTW nog gemakkelijker.

Voor ons als alleenstaande ZZP-ers (eenmanszaken) heeft het meer impact. We zijn dezelfde juridische entiteit (privé en zakelijk is niet gescheiden) en die is BTW plichtig. We kunnen BTW terugvragen met onze reguliere BTW aangifte, maar keerzijde is dat we ook moeten blijven betalen zolang je BTW plichtig bent. Bij particulieren was je dat eenmalig tot 31 december (en wordt het forfaitaire bedrag gebruikt). Particulieren kregen onder de streep ook nooit 100% van het betaalde BTW bedrag terug, maar het BTW bedrag minus het forfaitaire bedrag. Doordat ze in de KOR zitten zijn ze daarna niet meer BTW plichtig. Wij kunnen hem wel 100% terugvragen, maar moeten tot in de lengte van dagen BTW blijven afdragen.

Particulieren die nu zonnepanelen kopen betalen geen BTW. En hoeven dus ook nooit het circus met de KOR in. Ze zijn nooit BTW plichtig geweest dan. Ze kopen ze gewoon en klaar. Zie hier: https://www.belastingdien...er-zonnepanelen-nultarief

Helaas is bovengenoemd principe voor particulieren niet voor ondernemers toegepast. Zelfs met 0% BTW zijn we nog steeds BTW plichtig over de opgewekte energie. Zie hier: https://www.belastingdien...er-zonnepanelen-nultarief

Voor ondernemers/ZZP-ers/eenmanszaken die zonnepanelen niet op naam van een partner kunnen zetten was het tot en met 31 december zelfs gunstiger dan nu. Immers konden we de BTW nog terugkrijgen. In de nieuwe situatie met 0% BTW kunnen we niks terugkrijgen, maar moet je wel altijd blijven betalen.
Dit is niet waar bedacht ik mij later. In theorie is de prijs 21% lager, omdat je geen BTW meer hoeft te betalen. Onder de streep maakt het dan niet uit. Echter vermoed ik dat in de praktijk een deel in de zakken van de zonnepanelenboeren gaat :P

De omzet uit je zonnepanelen zou enkel gelden voor de inkomstenbelasting als je een 'echte' energieleverancier bent. Je zonnepanelen koop je zakelijk, kosten kun je van de winst aftrekken, eventueel nog bepaalde regelingen voor gebruiken. Ze staan op de balans van je onderneming en zijn dus een zakelijk middel.
Afas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:06:
- Ik vind die rekensom nogal een gedoe en zeker in 2023 waarbij het leveringstarief gecapped is en de teruglevering in theorie hoger kan zijn dan de levering kun je vreemde uitkomsten krijgen. Begrijp ik het goed dat ik met ruim 4kWp aan panelen ook gewoon per jaar 100 euro BTW als forfait op kan geven en dat ik er dan klaar mee ben?
Officieel mogen wij dit niet doen. Dit mogen enkel particulieren doen om ze het zo gemakkelijk mogelijk te maken (en dat deden ze dus eenmalig). Omdat het zoveel werk is zijn er hier wel mensen die er voor kiezen om het forfaitaire bedrag voor particulieren op te nemen in hun BTW aangifte. Het mag misschien niet, maar je hebt wel aangetoond dat je BTW wil betalen. Bij een controle is dat altijd beter dan de kop in het zand steken en helemaal niks betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door BoyGenius op 16-01-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Ik word ook helemaal lijp van dat gedoe met die panelen.
Nu las ik enkele dagen geleden (kan de reactie zelf zo snel even niet terugvinden) dat je de panelen aan je partner kan "verkopen" en het contract op haar naam kan laten zetten?
Dan moet zij zich dus ook aanmelden bij de BD voor de KOR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

RonaldHeirbaut schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:40:
Ik ben een alleenwonende ZZP-er. Ik heb er voor gekozen om de BTW niet terug te vorderen omdat, volgens de boekhouder, er zoveel administratie bij komt kijken met terugleveren/opvoeren als inkomsten, dat het dan onder aan de streep niks oplevert. En aangezien ik geen gezeik wil over een paar honderd euro, zijn mijn panelen gewoon prive.
Deze situatie mag dus eigenlijk niet (vanuitgaande dat je een eenmanszaak bent). Ook als jij er voor kiest om de BTW niet terug te vragen, ben je nog steeds BTW plichtig. M.a.w. als je het volgens de regels wilt doen is het altijd gunstiger om de BTW terug te vragen.

Ter info en uiteindelijk een keuze die een ieder voor zichzelf moet maken.

Sorry, iemand anders had hier al op gereageerd. Beetje dubbel dus :+

[ Voor 15% gewijzigd door BoyGenius op 16-01-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
En wat als de factuur gericht is aan 2 personen, namelijk aan mij (zzp'er) en aan mijn vrouw (loondienst)?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
c-nan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:29:
En wat als de factuur gericht is aan 2 personen, namelijk aan mij (zzp'er) en aan mijn vrouw (loondienst)?
Volgens mij gaat het meer om op wiens naam het energiecontract geregistreerd staat.
Dat kan maar op één naam.

Zonder energiecontract kun je nl. ook niets afnemen of terugleveren, cq. verhandelen.

[ Voor 35% gewijzigd door Lycaon op 16-01-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
Lycaon schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Volgens mij gaat het meer om op wiens naam het energiecontract geregistreerd staat.
Dat kan maar op één naam.

Zonder energiecontract kun je nl. ook niets afnemen of terugleveren, cq. verhandelen.
Ik bedoel de BTW over de aanschaf van de panelen, niet over de levering van energie.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:59
JEightyFive schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:14:
Ik word ook helemaal lijp van dat gedoe met die panelen.
Nu las ik enkele dagen geleden (kan de reactie zelf zo snel even niet terugvinden) dat je de panelen aan je partner kan "verkopen" en het contract op haar naam kan laten zetten?
Dan moet zij zich dus ook aanmelden bij de BD voor de KOR?
Dat was ik.
Panelen heb ik gekocht en op mijn naam het energiecontract voor teruggave BTW.
Nu dus binnen 3 jaar zzp’er geworden en dus ook dat gedoe met stroom opwekken, terugleveren, prive en zakelijk gebruik..
Dus zet het energiecontract op haar naam, met de gedachte dat ik niet over haar aansluiting kan leveren verkoop ik de panelen aan haar.

Even buiten beschouwing gelaten dat ik een oude meter heb en onderaan de streep dus geen idee heb hoeveel ik opwek en hoeveel ik teruglever.
Anders dan dat de meter aan het eind van de periode hoger staat dan aan het begin.
Dus hoe ga je dan zakelijk en priveverbruik berekenen als je geen cijfers hebt; of moet ik elke dag de meterstand opschrijven en de omvormer bekijken voordat hij uit gaat?
(Even logging daar gelaten, want als je geen Solaredge hebt is het vaak een technische oplossing)

De belastingtelefoon gaf zelf aan “check je jaarrekening wat je opwekt en teruglevert en van daaruit betaal je btw”.
Ja, leuk mevrouw, dat staat er niet want heb een ferraris.
“Oh… Dan weet ik het ook niet; ik weet niet beter dan dat het op je jaarnota staat”

[ Voor 9% gewijzigd door Deshmir op 16-01-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Nog maar weer even een AOV vraagje. Ik sta op het punt om als interimmer te starten (in Finance) en ben mij aan het verdiepen in de AOV's. Ik wil graag een (beroeps, geen passend werk)AOV met indexering met een startbedrag van bruto 70k. Dit start ongeveer met een tarief van EUR 370 per maand en wordt ieder jaar duurder. Als ik 55 zou zijn is de premie een EUR 850 per maand.

Zou je dan bijvoorbeeld de AOV op je 55e opzeggen omdat er dan nog "maar" 13 jaar te overbruggen is en de premie behoorlijk hoog gaat worden? Het totaal premie tot einde looptijd is 283k, daar schrik ik toch wel van haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:59
ColeJ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:21:
Nog maar weer even een AOV vraagje. Ik sta op het punt om als interimmer te starten (in Finance) en ben mij aan het verdiepen in de AOV's. Ik wil graag een (beroeps, geen passend werk)AOV met indexering met een startbedrag van bruto 70k. Dit start ongeveer met een tarief van EUR 370 per maand en wordt ieder jaar duurder. Als ik 55 zou zijn is de premie een EUR 850 per maand.

Zou je dan bijvoorbeeld de AOV op je 55e opzeggen omdat er dan nog "maar" 13 jaar te overbruggen is en de premie behoorlijk hoog gaat worden? Het totaal premie tot einde looptijd is 283k, daar schrik ik toch wel van haha.
als jij jezelf tegen die tijd kan verzekeren met eigen kapitaal, sta je vrij om op te zeggen idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

70k is wel erg veel, heb je zoveel geld wel nodig als je lichamelijk/geestelijk niet in staat bent om überhaupt te werken?

En op je 55e kan je hem inderdaad stopzetten, want dan ga je toch met pensioen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 23:58

Ik heb Movir wat ook elk jaar geïndexeerd wordt. Je krijgt de eerste drie jaar korting maar na die korting gaat het snel omhoog. Heb 'm execution only afgesloten (scheelt weer afsluit provisie en ook jaarlijkse 'onderhoudskosten'.

Je kan ervoor kiezen om x aantal jaar een contract aan te gaan. In de tussentijd kan je er dan alleen onderuit als je uitschrijft bij kvk (dus geen ondernemer meer bent). Anders kun je jaarlijks verlengen maar je kan wel opzeggen na zo'n jaar.

Je zit er dus niet aan vast tot aan je pensioen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Ernemmer schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:26:
[...]

70k is wel erg veel, heb je zoveel geld wel nodig als je lichamelijk/geestelijk niet in staat bent om überhaupt te werken?

En op je 55e kan je hem inderdaad stopzetten, want dan ga je toch met pensioen. :+
Als ik hem op 60k zet met een eindleeftijd "60" dan is het inderdaad veel en veel goedkoper. Ik vraag me wel af waarom mensen de laatste jaren nog een torenhoge premie zouden betalen. Als het eigen risico bijvoorbeeld 6 maanden is en je raakt arbeidsongeschikt op je 64,5 dan "ontvang" je nog maar 3,5 jaar uitkering ofzo.

Andere kant van de medaille is dat je natuurlijk ook maar een uitkering krijgt tot de eindleeftijd..

[ Voor 7% gewijzigd door ColeJ op 16-01-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Max_
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 10:26
Ik ben voornemens om over een paar maanden te starten (IT).

Ik kom veel partijen tegen die toch 10 tot 15 euro van je uurtarief als bemiddeling vragen. Dat lijkt mij schandalig veel en verziekt toch ook de markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

ColeJ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Als ik hem op 60k zet met een eindleeftijd "60" dan is het inderdaad veel en veel goedkoper. Ik vraag me wel af waarom mensen de laatste jaren nog een torenhoge premie zouden betalen. Als het eigen risico bijvoorbeeld 6 maanden is en je raakt arbeidsongeschikt op je 64,5 dan "ontvang" je nog maar 3,5 jaar uitkering ofzo.

Andere kant van de medaille is dat je natuurlijk ook maar een uitkering krijgt tot de eindleeftijd..
Je premie drukken kan ook door pas na 1 of 2 jaar uit te laten keren.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 14:16
_Max_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:39:

Ik kom veel partijen tegen die toch 10 tot 15 euro van je uurtarief als bemiddeling vragen. Dat lijkt mij schandalig veel en verziekt toch ook de markt
Dat werk je toch niet met ze samen….. je bent toch ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:31:
[...]

De kans op AO is natuurlijk ook een stuk hoger na je 60ste, daarom die hoge premie. Ze willen van je af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Loev schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:47:
De partijen:

De kosten:
BrandNewDay: Stortingskosten 0,5%, Servicekosten 0,44%, Fondskosten 0,15% (laagste gepakt)

[...]

Jaarlijkse kosten van Bright moet je even keer twee doen, als je eerlijk wilt vergelijken.
Deze worden namenlijk als abonnementskosten apart in rekening gebracht EN ZIJN NIET AFTREKBAAR.
Verder kan je daar niet offensief beleggen, dus alleen voor mensen die geen risico durven te nemen.

Bij DeGiro en Brandnewday worden de kosten van je aftrekbare inleg/vermogen afgesnoept, en dat is fiscaal een stuk gunstiger.
Als je verder alleen indexfondsen doet zijn de opbrengsten tussen die twee redelijk vergelijkbaar.
Kosten van BND zijn iets hoger, maar ze gebruiken wel een constructie waardoor je geen dividendlek hebt, iets wat als je zelf belegt in buitenlandse fondsen van bijv. Vanguard wel het geval zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 18-09 22:31
Hmmbob schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:08:
Begin van het jaar, dus ook weer een nieuwe jaarruimte berekenaar online.

***members only***
Is er alweer een nieuwe voor 2022? :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Kaspers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:20:
[...]

Bright heeft een nieuwe jaarruimte tool voor 2023 ( https://brightpensioen.nl...aarruimte-berekenen-tool/). Waarschijnlijk andere partijen ook

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jawel nog een pensioenpost, excuses als dit al tig keer voorbij is gekomen. Wil het voor mij zelf op een rijtje zetten. Als ik ergens mank ga dan hoor ik dat graag.

Ik kijk naar drie partijen, waarom deze drie? Ervaringen van anderen en mijzelf. Ik kijk vooral naar de kosten, voorwaarden lijken erg veel op elkaar. Twee zijn management en eentje mag ik zelf regelen.

De partijen:

De kosten:

Als ik elk jaar €6000 stort dan krijg ik de volgende kosten voor een kleine pensioenpotje en een wat grotere pensioenpot.
Partij€10.000 totaal pensioen + €6000 storten€100.000 totaal pensioen + €6000 storten
DeGiro€80 (5 beurzen genomen) (1000 * 0,2% + 5 *12)€280 (5 beurzen genomen) (10000 * 0,2% + 5 *12)
BrandNewDay€89 (6000 * 0,5% + 10.000 * 0,44 + 10.000 * 0,15)€620 (6000 * 0,5% + 100.000 * 0,44 + 100.000 * 0,15)
BrightPensioen€231,20 (210 + 6000 * 0,07% + 10.000 * 0,17%)€384,20 (210 + 6000 * 0,07% + 100.000 * 0,17%)

En hoe loopt dit beleggen dan precies?
Keer je het eerst uit naaf privé en beleg je dan in box 3 voor pensioen bij de giro?
Of is het geblokkeerd bedrag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 19-09 08:37
Even wat bemiddelaar shaming doen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
_Max_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:39:

Je hebt gelijk, maar ik schat dat een redelijk hoog percentage mede-zzp-ers hier mee akkoord zijn gegaan. Zeker als starter kan het lijken of je niet veel andere opties hebt. Kijk goed naar de voorwaarden en concurrentie beding constructies, en spreek direct af dat je ieder half jaar 5 euro minder aan hen betaald. Ze zullen wel een minimum hebben (afhankelijk hoe sterk je onderhandelt), maar bouw gewoon snel af naar dat minimum. Of zoek een andere klant zonder bemiddelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Laatst online: 30-07 15:31
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:58:
[...]

En hoe loopt dit beleggen dan precies?
Keer je het eerst uit naaf privé en beleg je dan in box 3 voor pensioen bij de giro?
Of is het geblokkeerd bedrag?
Het is een geblokkeerde rekening, betaal er dus geen belasting over binnen box 3.
https://www.degiro.nl/pensioenrekening
maxnl schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Jaarlijkse kosten van Bright moet je even keer twee doen, als je eerlijk wilt vergelijken.
Deze worden namenlijk als abonnementskosten apart in rekening gebracht EN ZIJN NIET AFTREKBAAR.
Verder kan je daar niet offensief beleggen, dus alleen voor mensen die geen risico durven te nemen.

Bij DeGiro en Brandnewday worden de kosten van je aftrekbare inleg/vermogen afgesnoept, en dat is fiscaal een stuk gunstiger.
Als je verder alleen indexfondsen doet zijn de opbrengsten tussen die twee redelijk vergelijkbaar.
Kosten van BND zijn iets hoger, maar ze gebruiken wel een constructie waardoor je geen dividendlek hebt, iets wat als je zelf belegt in buitenlandse fondsen van bijv. Vanguard wel het geval zou zijn.
Kijk daar had ik dus nog niet aan gedacht. Bedankt voor de tip!

[ Voor 53% gewijzigd door Loev op 16-01-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Jogai schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:02:
Even wat bemiddelaar shaming doen

***members only***
Members only:

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 22:25

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:17:
[Afbeelding]

https://1drv.ms/x/s!AifunaSOyYbMkAjDgdA0nvFsoin5?e=ju2VGU

Ik heb bovenstaand overzicht gemaakt met belasting bespaar opties.
Iemand nog aanvullingen van zaken die niet genoemd zijn?
Mijn aanvulling (BV only) en vrij specifiek

Als je in 2022 een mooie winst hebt gemaakt tik je die af tegen 15 procent (tot 395k). In 2024 wordt box 2 tegen 24,5 % belast tot 67k waarbij je met partner mag delen. Dus zo kan je 134k uitkeren tegen een totale belasting van 39,5%. Aangezien je met gebruikelijk loon waarschijnlijk al in de 49,5% zit scheelt dit dus 10% belasting. In 2025 gaat tarief van box 2 omhoog en 2023 vpb is al naar 19% dus nogmaals erg specifiek

[ Voor 5% gewijzigd door We Are Borg op 17-01-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
TommyGun schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Je premie drukken kan ook door pas na 1 of 2 jaar uit te laten keren.
Ik heb daar niet al te lang geleden nog naar zitten kijken met iemand van ZZP Nederland maar dat scheelde vrij weinig per maand. Ging om tientjes werk maar je moet zelf wel die reserve hebben liggen.
Ik vond het persoonlijk (voor nu) niet bepaald een voordeel hebben om zo lang te wachten met laten uitkeren, maar misschien verandert het nog als ik wat langer bezig ben en de buffer voller raakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
JEightyFive schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:09:
[...]

Ik heb daar niet al te lang geleden nog naar zitten kijken met iemand van ZZP Nederland maar dat scheelde vrij weinig per maand. Ging om tientjes werk maar je moet zelf wel die reserve hebben liggen.
Ik vond het persoonlijk (voor nu) niet bepaald een voordeel hebben om zo lang te wachten met laten uitkeren, maar misschien verandert het nog als ik wat langer bezig ben en de buffer voller raakt ;)
Niet per se. Je kan ook lid worden van een Broodfonds. Daarmee kan je de eerste twee jaar overbruggen met maximaal €2.500 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:24:
[...]

Niet per se. Je kan ook lid worden van een Broodfonds. Daarmee kan je de eerste twee jaar overbruggen met maximaal €2.500 per maand.
Klopt, maar die paar tientjes per maand die je bespaart gaan dan naar het broodfonds dus effectief scheelt het niet zoveel in de kosten was mijn conclusie.
Ik heb de wachttijd op 3 maanden gezet, aangezien er meestal toch nog wel een factuur open staat en nog uren te factureren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
JEightyFive schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:29:
[...]

Klopt, maar die paar tientjes per maand die je bespaart gaan dan naar het broodfonds dus effectief scheelt het niet zoveel in de kosten was mijn conclusie.
Ik heb de wachttijd op 3 maanden gezet, aangezien er meestal toch nog wel een factuur open staat en nog uren te factureren zijn.
Nee, zo werkt het Broodfonds niet. Per maand betaal ik €125,00. Dat gaat naar een Broodfondsrekening die op mijn eigen naam staat. Daar 'spaar' ik dus op. Als iemand ziek wordt, wordt de zieke betaald vanuit de rekeningen van de leden van het broodfonds. Als er nooit/zelden iemand ziek is, wast die rekening alleen maar aan. Na 3 of 4 jaar wordt het 'overschot' van je Broodfondsrekening teruggestort naar je eigen rekening. Een broodfonds kost dus niet veel, alleen een bijdrage naar de Broodfondsmakers en de bijdragen aan de zieken. De rest blijft gewoon bij jou.

Overigens had ik toen ik de kinderen nog thuis had natuurlijk een AOV die een behoorlijke uitkering had. Die heb ik, nu de kinderen de deur uit zijn, meer dan gehalveerd. Dat scheelt ook veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:47:
[...]

Nee, zo werkt het Broodfonds niet. Per maand betaal ik €125,00. Dat gaat naar een Broodfondsrekening die op mijn eigen naam staat. Daar 'spaar' ik dus op. Als iemand ziek wordt, wordt de zieke betaald vanuit de rekeningen van de leden van het broodfonds. Als er nooit/zelden iemand ziek is, wast die rekening alleen maar aan. Na 3 of 4 jaar wordt het 'overschot' van je Broodfondsrekening teruggestort naar je eigen rekening. Een broodfonds kost dus niet veel, alleen een bijdrage naar de Broodfondsmakers en de bijdragen aan de zieken. De rest blijft gewoon bij jou.

Overigens had ik toen ik de kinderen nog thuis had natuurlijk een AOV die een behoorlijke uitkering had. Die heb ik, nu de kinderen de deur uit zijn, meer dan gehalveerd. Dat scheelt ook veel geld.
Ah check.
Wij hebben inderdaad ook een kleine (en wie weet nog wel een tweede) dus ik wil dat allemaal goed geregeld hebben. Wie weet kan het met de tijd omlaag ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
We Are Borg schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:14:
[...]

Mijn aanvulling (BV only) en vrij specifiek

Als je in 2022 een mooie winst hebt gemaakt tik je die af tegen 15 procent (tot 395k). In 2024 wordt box 2 tegen 24,5 % belast tot 67k waarbij je met partner mag delen. Dus zo kan je 134k uitkeren tegen een totale belasting van 39,5%. Aangezien je met gebruikelijk loon waarschijnlijk al in de 49,5% zit scheelt dit dus 10% belasting. In 2025 gaat tarief van box 2 omhoog en 2023 vpb is al naar 19% dus nogmaals erg specifiek
Gaan de tarieven van box 2 in 2025 weer omhoog?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Kaspers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:20:
[...]

Net die van 2023 gedownload, die van 2022 ben je nu toch te laat voor :+

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 17-01-2023 09:47 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Mirabis schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:28:
[...]

Bright heeft een nieuwe jaarruimte tool voor 2023 ( https://brightpensioen.nl...aarruimte-berekenen-tool/). Waarschijnlijk andere partijen ook
Als je effe geklikt had, had je gezien dat het precies die is maar dan zonder dat je je gegevens hoeft achter te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Hmmbob schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:46:
[...]
Ah, hier heb ik een foutje gemaakt. Dit is aangepast.

[...]
Wat je zegt is ook niet juist. Volgens de belastingdienst horen ook de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek er niet bij:

[...]

[...]

Dit heb ik aangepast en komt overeen met wat mijn test-voorlopige aangifte voor 2023 aangeeft.
Ik denk overigens dat deze voor veel ZZP'ers toch niet van toepassing is - die verdienen teveel :+

[...]

Dat lijkt volgens de site van de BD ook niet juist - deze heffingskorting gaat nou net weer over " belastbaar inkomen uit werk en woning", en dat is dan weer "belastbare winst" in de sheet. Die stond dus goed in de sheet.

Als je een eerdere versie van deze sheet hebt gebruikt, dan wil je de nieuwste versie gebruiken. De berekening van de tariefsaanpassing aftrekposten was niet juist, en deze hakt er vrij stevig in. De arbeidskorting werd ook niet juist berekend, maar die heeft met de gemiddelde ICT ZZP inkomens weinig impact (die kreeg je toch al niet).

https://drive.google.com/...S-dJbP6pNuD0Dbu-CmSh3ZEfc

En zo zie je maar weer, ik ben geen boekhouder en deze sheet is (blijkbaar) ook niet 100% foutvrij. Garantie tot de voordeur enzo.
Mooie sheet. Gebruik hem nu zelf ook. Paar vraagjes.
Is er ook rekening gehouden met de representatiekosten (zakenlunches en diners)? Deze mogen maar 80% afgetrokken worden of alle kosten vanaf het drempelbedrag (zitten we hopelijk niet aan :P)
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

Niks opgenomen over boetes die niet aftrekbaar zijn? Misschien voor de volledigheid ook toevoegen, voor sommige slimmeriken die de autoboetes op de zaak knallen haha.

Wellicht nog een regeltoevoegen voor de Investeringsaftrek
https://www.belastingdien...idsinvesteringsaftrek_kia

Ik heb deze in mijn eigen sheet toegevoegd, kan hem wel delen als je wilt, maar is niet veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Rolucious schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Mooie sheet. Gebruik hem nu zelf ook. Paar vraagjes.
Is er ook rekening gehouden met de representatiekosten (zakenlunches en diners)? Deze mogen maar 80% afgetrokken worden of alle kosten vanaf het drempelbedrag (zitten we hopelijk niet aan :P)
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten
Nee, het is geen boekhoudsheet maar een sheet om je belasting te berekenen. Kosten zijn kosten, je moet ze zelf correct in je boekhouding zetten (dus bijv maar voor 80%).
Niks opgenomen over boetes die niet aftrekbaar zijn? Misschien voor de volledigheid ook toevoegen, voor sommige slimmeriken die de autoboetes op de zaak knallen haha.
Idem als hierboven.
Wellicht nog een regeltoevoegen voor de Investeringsaftrek
https://www.belastingdien...idsinvesteringsaftrek_kia

Ik heb deze in mijn eigen sheet toegevoegd, kan hem wel delen als je wilt, maar is niet veel werk.
Vooral delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 22:25

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Lycaon schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:59:
[...]

Gaan de tarieven van box 2 in 2025 weer omhoog?
Oeps dat was een foutje van mijn kant. Alleen VPB is gestegen per 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 09:09
Jogai schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:05:
[...]

Je hebt gelijk, maar ik schat dat een redelijk hoog percentage mede-zzp-ers hier mee akkoord zijn gegaan. Zeker als starter kan het lijken of je niet veel andere opties hebt. Kijk goed naar de voorwaarden en concurrentie beding constructies, en spreek direct af dat je ieder half jaar 5 euro minder aan hen betaald. Ze zullen wel een minimum hebben (afhankelijk hoe sterk je onderhandelt), maar bouw gewoon snel af naar dat minimum. Of zoek een andere klant zonder bemiddelaar.
Vraag ook wat het verschil is tussen wat de eindklant betaalt en wat jij ontvangt. Probeer dit in contract te zetten. Transparantie is m.i. belangrijk, zeker voor het geld wat ze vangen voor de hoeveel werk die ze doen (weinig). Wat sommigen ook doen is zeggen dat ze voor 5 euro er tussen zitten maar onder aan de streep zitten ze voor 20+ euro per uur ertussen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de_bananeman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 14:38
bertuslambertus schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Vraag ook wat het verschil is tussen wat de eindklant betaalt en wat jij ontvangt. Probeer dit in contract te zetten. Transparantie is m.i. belangrijk, zeker voor het geld wat ze vangen voor de hoeveel werk die ze doen (weinig). Wat sommigen ook doen is zeggen dat ze voor 5 euro er tussen zitten maar onder aan de streep zitten ze voor 20+ euro per uur ertussen.
Zelf afgelopen jaar gestart als zzp-er en inderdaad ook via een tussenpartij die, zo bleek later, 17,50 per uur marge bleek te pakken.
Vooraf hadden ze aangegeven dat de marge 'rond de 10 euro was', na wat discussie hebben we tussentijds toch wat geschoven met de tarieven, en per begin van dit jaar heb ik mijn tarief flink verhoogd en heeft de eindklant aan de tussenpartij aangegeven niet meer te willen betalen , marge van de tussenpartij zit nu op 7 euro.
Ik zie het als een leerproces, had waarschijnlijk beter vooronderzoek kunnen doen naar tarieven en marges maar wilde zelf vooral snel aan de slag. Ook met die forse marge verdiende ik als ZZP-er immers nog veel meer dan in loondienst.
De tussenpartij heeft vaak mooie praatjes, maar wil meestal gewoon zoveel mogelijk verdienen. Je leert het vanzelf wel door te starten is mijn ervaring ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eternia16
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 16:10
@de_bananeman

Bovendien, is het zoon ramp dat een tussenpartij er geld aan verdiend?

Zolang jij je gewenste tarief krijgt is het toch koek en ei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
hodfr.

Voorlopige aanslag 2022, 8K meer dan ik had begroot. Eerste keer dat ik er meer dan een paar 100 naast zit (en altijd in mijn voordeel). En had net doorgegeven de oprichting van de BV maar te stoppen, wegens fiscaal flink wat duurder. Maar weer even gaan rekenen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_bananeman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 14:38
eternia16 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:37:
@de_bananeman

Nee het is geen ramp, zoals ik schrijf zie ik het als een leerproces.
Gewenst tarief vind ik een beetje een rare term, als jij een aanbod krijgt voor 100 euro per uur zeg je toch ook niet doe mij maar 80 want dat is mijn gewenst tarief, geef die 20 euro maar aan een tussenpartij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
de_bananeman schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Nee het is geen ramp, zoals ik schrijf zie ik het als een leerproces.
Gewenst tarief vind ik een beetje een rare term, als jij een aanbod krijgt voor 100 euro per uur zeg je toch ook niet doe mij maar 80 want dat is mijn gewenst tarief, geef die 20 euro maar aan een tussenpartij?
Het is een beetje raar dat men tarieven aan biedt, men zou aan jou moeten vragen wat het tarief is voor het kunstje. Vinden ze dat te duur dan mag je de opdracht niet doen, heb je de bevestiging eerder binnen dan je dacht dan is het tarief misschien wat laag. :P
Als je te duur bent dan ben je in ieder geval niet te goedkoop. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bertuslambertus
@de_bananeman

Er mag best wat aan verdient worden, maar b.v. in mijn geval, 25 euro per uur. Doe dat *40 is 1000 euro per week. Dan ga je richting de 50K per jaar als je een beetje doorwerkt.

Dat vind ik tegen het schofterig aan. Zeker omdat ze in mijn geval mijn CV hadden, ik zelf op de opdracht reageerde (ondanks dat ze mijn CV hadden) en ze eigenlijk geen tot weinig kennis van de markt hebben. Voor mijn gevoel zijn het vaak van die tuthola's die alleen kijken naar papiertje, wat termen vergelijk en klaar.

Als er 2 technische termen zijn die bijna hetzelfde zijn zien ze dat niet. Het zijn willekeurige termen voor ze.

En dan hoor je b.v. dat de overheid van die tussenpartijen gecontracteerd heeft, dan vraag ik mij echt af of er niemand gewoon eens naar de centen kijkt. Wat doet iemand en wat kost iemand.

Aangezien de overheid best groot is en afhankelijk van die tussenpartijen bepalen deze tussenpartijen echt veel te veel voor mijn gevoel. Net wat ik zeg, winst maken is niks mis mee, maar moet wel in verhouding staan. Zeker met belastinggeld, maargoed, heb vaak het idee dat er weinig zo over denken bij de overheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jogai
@de_bananeman

Nee, want van een ontwikkelaar die 97,50/u vraagt mag meer verwacht worden dan van iemand die 80/u vraagt. Plus, wat levert de tussenpartij nu echt voor toegevoegde waarde? Daarom zijn we toch ook zzp'ers geworden, omdat we onze eigen boontjes kunnen doppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
@de_bananeman

Ik denk dan altijd: wat er in de zak van die tussenpartij verdwijnt zou ook in mijn zak, degene die echt het werk uitvoert, kunnen verdwijnen. Maar misschien ben ik gewoon gierig :P
Prima als ze beloond worden wanneer ze met iemand op de proppen komen die ingehuurd wordt maar zoals hierboven al gezegd gaat het soms echt richting het asociale wat ze erop verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
bertuslambertus schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Dat vind ik tegen het schofterig aan. Zeker omdat ze in mijn geval mijn CV hadden, ik zelf op de opdracht reageerde (ondanks dat ze mijn CV hadden) en ze eigenlijk geen tot weinig kennis van de markt hebben. Voor mijn gevoel zijn het vaak van die tuthola's die alleen kijken naar papiertje, wat termen vergelijk en klaar.
Zonder af te vallen aan de inhoudelijke kennis van tussenpartijtjes.. is dit wel precies wat je een 'ondernemende' freelancer kan maken.
Als jij zelf een opdracht ergens fixed, bepaal jij mede de voorwaarden richting de tussenpartij.
Je hoeft niet alles te slikken. daarom ben ik ook zeer tegen wat velen hier roepen "zolang je je tarief maar krijgt".. Nee, de eindklant wil X bedrag betalen voor je dus tussenpartij heeft volgens jou 'recht' op Y bedrag waardoor er N voor jou overblijft, waarbij N > minimale tarief moet zijn.

Jij laat/wij laten dat toe door uren voor ze te schrijven omdat we er (indirect) mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
wvdl schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:12:
[...]

Jij laat/wij laten dat toe door uren voor ze te schrijven omdat we er (indirect) mee akkoord gaan.
Probleem is dat veel eindklanten vaak alleen via die tussenpartijen werken. En hoogstwaarschijnlijk geen voorwaarden stellen dat een x percentage van het geld dat ze uitgeven aan kwaliteit moet worden uitgegeven (dwz, wat de freelancer zelf krijgt) ipv aan de strijkstok.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Utto
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:30
Na ruim een jaar lurken in dit topic heb ik recent ook de stap naar freelance gemaakt. Ik doe backend development (vooral Python en Node.js) en heb hiervoor bijna tien jaar in loondienst gezeten bij een groot digital agency. Ik wilde ten eerste even mijn waardering uitspreken voor het bestaan van dit topic en de grote hoeveelheid praktische informatie die erin te vinden is, dat heeft zeker geholpen bij het maken van de beslissing om freelancer te worden :)

Om meteen even in te haken op de huidige discussie: als starter zonder al te groot netwerk ben ik op dit moment ook vooral aangewezen op tussenpartijen of openbare portalen (waar dan vaak alsnog een partij tussen zit). De opdrachten waar ik tot nu toe concrete gesprekken over heb gehad hadden allemaal een uurtarief van tussen de 80 en 90 euro met een marge van tussen de 10 en 15 euro per uur. Ik vind dat ook aan de hoge kant, maar ik weet in deze fase niet zo goed wat het alternatief is en ik wil toch een keer aan de slag, dus ik kan er voor nu mee leven. Uiteraard zou ik die marge liever zelf houden, maar ik denk dat het wat tijd nodig heeft om daar te komen. Overigens heb ik nog niet heel actief gezocht, dus ik sluit niet uit dat ik alsnog via-via een opdracht vind, maar de kans lijkt me niet zo groot.

Het contact met recruiters heb ik tot nu toe trouwens ervaren als behoorlijk rommelig. Dan bellen ze weer meerdere keren per dag, dan hoor je weer een tijdje niets van ze. Of je bent in het ene gesprek de perfecte kandidaat, maar bij het volgende gesprek zijn ze al bijna weer vergeten wat je profiel is. Ook de oppervlakkigheid herken ik, het lijkt toch vooral een kwestie van checkboxjes afvinken (blijkbaar is vijf jaar ervaring in Python iets fundamenteel anders dan drie jaar ervaring in Python). Ik mag graag denken dat ervaringen die je opdoet in een bepaalde taal/technologie grotendeels overdraagbaar zijn naar vergelijkbare tech, maar niet iedereen kijkt er zo naar. Het hoort er waarschijnlijk een beetje bij, maar maakt het wel moeilijker om jezelf te verkopen als je zoals ik meerdere jaren ervaring hebt met verschillende talen zonder dat één er in het bijzonder uitspringt. Al met al lijkt het vooral een kwestie van geduld te zijn.

https://rutgermensch.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
Utto schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:48:

De opdrachten waar ik tot nu toe concrete gesprekken over heb gehad hadden allemaal een uurtarief van tussen de 80 en 90 euro met een marge van tussen de 10 en 15 euro per uur. Ik vind dat ook aan de hoge kant, maar ik weet in deze fase niet zo goed wat het alternatief is en ik wil toch een keer aan de slag, dus ik kan er voor nu mee leven.
Prima toch dan? Ik heb het ook geaccepteerd bij mijn eerste opdracht. Die marge vond ik minder erg dan lang op een opdracht wachten.
Nu lekker sparen en netwerken, zodat het volgende keer zonder tussenpersoon kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:32
Utto schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:48:Ik mag graag denken dat ervaringen die je opdoet in een bepaalde taal/technologie grotendeels overdraagbaar zijn naar vergelijkbare tech, maar niet iedereen kijkt er zo naar. Het hoort er waarschijnlijk een beetje bij, maar maakt het wel moeilijker om jezelf te verkopen als je zoals ik meerdere jaren ervaring hebt met verschillende talen zonder dat één er in het bijzonder uitspringt. Al met al lijkt het vooral een kwestie van geduld te zijn.
Gewoon een beetje creatief met je CV omgaan. In de gesprekken komt vaak vanzelf wel naar voren of jij kan voldoen aan hun wensen en eisen. Wel eerlijk blijven, maar je hoeft ze niet slimmer te maken dan nodig. Jij hebt gewoon 5 jaar back-end ervaring in Python, NodeJS en *insert andere taal waar je mee hebt gewerkt*.

Wat vooral belangrijk is, is dat je je comfortabel voelt bij de positie en het niveau wat je moet invullen. Je moet niet je eigen naam ten grabbel leggen als je de nodige kennis niet hebt voor een opdracht, maar je mag jezelf best wel een beetje verkopen ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
Utto schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:48:
De opdrachten waar ik tot nu toe concrete gesprekken over heb gehad hadden allemaal een uurtarief van tussen de 80 en 90 euro met een marge van tussen de 10 en 15 euro per uur. Ik vind dat ook aan de hoge kant, maar ik weet in deze fase niet zo goed wat het alternatief is en ik wil toch een keer aan de slag, dus ik kan er voor nu mee leven.
Misschien kan het je helpen om te zoeken naar plekken waar je minder kans hebt op een tussenpartij? Denk aan jellow, funle, freelancedev, python/nodejs discord en/of wees actief en post een bericht op tweakers zzp linkedin group, of gewoon op linkedin een post etc. Je netwerk is soms groter dan je denkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utto
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:30
Lisper schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:03:
[...]

Prima toch dan? Ik heb het ook geaccepteerd bij mijn eerste opdracht. Die marge vond ik minder erg dan lang op een opdracht wachten.
Nu lekker sparen en netwerken, zodat het volgende keer zonder tussenpersoon kan.
Zeker! En zoals in dit topic regelmatig aangegeven is zou ik er ten opzichte van loondienst hoe dan ook op vooruit moeten gaan, dus voorlopig misschien ook gewoon tevreden zijn met wat ik heb en van daaruit verder bouwen.
TheJVH schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Gewoon een beetje creatief met je CV omgaan. In de gesprekken komt vaak vanzelf wel naar voren of jij kan voldoen aan hun wensen en eisen. Wel eerlijk blijven, maar je hoeft ze niet slimmer te maken dan nodig. Jij hebt gewoon 5 jaar back-end ervaring in Python, NodeJS en *insert andere taal waar je mee hebt gewerkt*.
Zo probeer ik het op dit moment inderdaad een beetje vorm te geven. De andere taal is in mijn geval trouwens PHP, wat ik de eerste paar jaar van m'n periode in loondienst veel gebruikte. Dat is lang geleden, dus het staat niet echt prominent op m'n CV, maar die ervaring is ook niet helemaal waardeloos (je moet ergens beginnen).
Roet schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Misschien kan het je helpen om te zoeken naar plekken waar je minder kans hebt op een tussenpartij? Denk aan jellow, funle, freelancedev, python/nodejs discord en/of wees actief en post een bericht op tweakers zzp linkedin group, of gewoon op linkedin een post etc. Je netwerk is soms groter dan je denkt :).
Thanks! Heb toevallig vandaag de "ik ga starten als freelancer" post op LinkedIn gezet, dus we gaan zien hoe groot m'n netwerk daadwerkelijk is. Funle kende ik overigens nog niet, zal er binnenkort eens een blik op werpen.

https://rutgermensch.com/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
bertuslambertus schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Probleem is dat veel eindklanten vaak alleen via die tussenpartijen werken. En hoogstwaarschijnlijk geen voorwaarden stellen dat een x percentage van het geld dat ze uitgeven aan kwaliteit moet worden uitgegeven (dwz, wat de freelancer zelf krijgt) ipv aan de strijkstok.
Klopt, dit is ook overal zo waar ik zit, maar ik ga alleen akkoord met volledige transparantie.
Ik wil weten wie wat betaald/ontvangt zodat ik mijn keuzes/onderhandelingen daarop kan sturen.

Tot nu toe heb ik ook nog geen eindklant gehad die bezwaar had dat ik de bedragen controleerde die de tussenpartij gaf.

Voor mezelf weet ik nu dat ik de marges prima kan krijgen naar:
- broker heeft klus voor mij gefixt = max 10
- ik fix klus, maar broker is verplicht = max 2.50

Je moet wel (mentaal) bereid zijn om weg te lopen. Je bent gelijkwaardige zakenpartners aan de tafel.. ook al doen ze je dat niet geloven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 04:36

De partijen:

De kosten:

Vergeet Meesman niet mee te nemen. Die zijn wat goedkoper dan Brand New Day en bieden eenzelfde soort product (sinds een paar maanden). Inleg is 0,25% en service en fondskosten dacht ik 0,4 of 0,5% bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-09-2024
Hoe groot is de kans om als senior front-end developer een opdracht te vinden?
Als ik kijk naar de marktplaatsen voor freelance, zie ik geen enkel front-end opdracht.

Zijn er front-end developers die kunnen aangeven hoe snel ze aan opdrachten komen en via welke portalen?
Wat is een gemiddelde uurloon voor een senior front-end developer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
blblacklabel schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:03:
Als ik kijk naar de marktplaatsen voor freelance, zie ik geen enkel front-end opdracht.

Zijn er front-end developers die kunnen aangeven hoe snel ze aan opdrachten komen en via welke portalen?
Binnen ‘n week, makkelijk.

Afhankelijk van de stack toch al gauw 90-110 euro excl. per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
Lycaon schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Binnen ‘n week, makkelijk.

Afhankelijk van de stack toch al gauw 90-110 euro excl. per uur.
Via welke portals?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
Ik denk dat dat lastig te schatten is, ligt aan de markt, de persoon etc.
Als ik kijk naar freelance.nl en ik zoek op 'react', krijg ik behoorlijk wat resultaten, heb je daar al gekeken? Er komen zelfs af en toe Svelte opdrachten voorbij O+. Ook op freelancedev.nl komen ze voorbij.
Binnen een week of twee bij mij, voornamelijk via Discord en mijn eigen netwerk. 90/u tot 120/u is mijn range nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Doe zelf niet aan front-end.
Maar zie op de hoofdpagina van headfirst al twee opdrachten in die hoek staan, als je ook kan ontwerpen.

https://www.headfirst.nl/...e8-468e-85ad-40a7d08104fd
https://www.headfirst.nl/...d6-4b4d-88f9-0372869b1e34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
Roet schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Ik denk dat dat lastig te schatten is, ligt aan de markt, de persoon etc.

[...]

Als ik kijk naar freelance.nl en ik zoek op 'react', krijg ik behoorlijk wat resultaten, heb je daar al gekeken? Er komen zelfs af en toe Svelte opdrachten voorbij O+. Ook op freelancedev.nl komen ze voorbij.

[...]

Binnen een week of twee bij mij, voornamelijk via Discord en mijn eigen netwerk. 90/u tot 120/u is mijn range nu.
Ik zie momenteel geen front-end rollen op freelancedev, freelance.nl staan er een aantal maar de opdrachtgevers lijken allemaal tussenpartijen.

Zou het waarderen als je de Discord channels kan delen.

Thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roet
blblacklabel schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:25:
[...]
Zou het waarderen als je de Discord channels kan delen.

Thanks.
Node:
https://nodejs.org/en/get-involved/ zijn wat node channels te vinden voor Slack en Discord
Nestjs:
https://discord.com/invite/nestjs - bijvoorbeeld remote jobs in zwitserland komen hier voorbij.
Nuxt:
https://discord.gg/nuxt-473401852243869706

Ik zit ook op Slack overigens:
https://gophers.slack.com/messages/general/

Die van React, Nextjs, Svelte, SvelteKit, Solid en het javascript framework wat uit is gebracht toen ik dit bericht typte, kan je redelijk eenvoudig googlen. Let wel dat je hier meer de startups vind etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
Roet schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Node:
https://nodejs.org/en/get-involved/ zijn wat node channels te vinden voor Slack en Discord
Nestjs:
https://discord.com/invite/nestjs - bijvoorbeeld remote jobs in zwitserland komen hier voorbij.
Nuxt:
https://discord.gg/nuxt-473401852243869706

Ik zit ook op Slack overigens:
https://gophers.slack.com/messages/general/

Die van React, Nextjs, Svelte, SvelteKit, Solid en het javascript framework wat uit is gebracht toen ik dit bericht typte, kan je redelijk eenvoudig googlen. Let wel dat je hier meer de startups vind etc.
Bedankt Roet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Voornamelijk eigen netwerk, LinkedIn, e.d.
Pagina: 1 ... 370 ... 643 Laatste