- Spes consilium non est -
Nice, zo te zien genoeg werk.Daan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:33:
Ben zelf sinds 2018 freelance front-end dev (voornamelijk Angular) en heb sindsdien nog geen week zonder opdracht gezeten. De eerste opdracht via freelance.nl gevonden en daarna eigenlijk alleen maar via het inmiddels opgebouwde netwerk op LinkedIn
Dankjewel heren.
Ik ben ook van plan om met de auto op vakantie te gaan. Dus begon ik mij te oriënteren wat mijn opties waren.
Als het gaat om auto's en motoren is mijn keuze niet rationeel. Mijn oog was gevallen op een hybride auto met bijtelling(55k incl btw, 22% 630 euro bijtelling) maar ben ik nou gek of is het hartstikke onaantrekkelijk.
De enige echte voordeel die ik kan bedenken is dat je zo snel mogelijk een nieuwe auto voor de deur kan zetten met wat lease constructies.
Ik zit me dan echt af te vragen hoeveel me dit gaat opleveren.
Even op een bierviltje wat ik eventueel zou terugkrijgen aan de auto die ik op het oog heb van 55.000 incl BTW:
9000 terug aan BTW
Jaarlijkse afschrijving van rond 4500 euro als ik uitga van een restwaarde van rond 20-25k.
Na 5 jaar zou ik rond 31500 afgetrokken moeten hebben incl BTW.
Wat kost de bijtelling?
630 * 60 = 37800

Mijn voordeel zou hem dus zitten in de onderhoud, brandstof, belasting die ik kan aftrekken.
Met mijn prive auto is brandstof is jaarlijks rond 2300. Aan onderhoud heb ik naar mijn weten in de afgelopen 3 jaar nog geen 2000 euro voor betaald. Alhoewel er wel een preventieve beurt te wachten staat van 2000-3000 euro.
Aan de boekhouder vroeg ik even om dubbel te checken mijn berekening wat betreft afschrijven en de hoogte van de bijtelling klopt en hij bevestigde het.
Ik zit alleen nu de boel naast elkaar aan het houden en maar zie ik soms een bepaald voordeel over het hoofd?
Dat je appels met appels moet vergelijken en geen appels met peren. Doe dezelfde berekening met dezelfde auto maar dan alles prive.com2,1ghz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:23:
Ik zit alleen nu de boel naast elkaar aan het houden en maar zie ik soms een bepaald voordeel over het hoofd?
Als je een nieuwe leaseauto van 55k gaat vergelijken met een oud barrel van 2 tientjes, dan wint dat oude barrel het natuurlijk altijd op financieel vlak.
Je kan ook kijken naar een 2e hand elektrische auto, die zijn een stuk gunstiger in bijtelling. En als je een btw auto koopt, kan je die ook nog aftrekken.com2,1ghz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:23:
In mijn omgeving zag ik een paar ZZP-ers die een nieuwe zakelijke auto hebben gekocht en dat kriebelde hier ook een beetje. Van men hoor je vaak lekker alles op de zaak te doen want aftrekbaar!!11. Ook maak ik best weinig kosten en mijn prive auto heeft de nodige kilometers en leeftijd een beetje bereikt.
Ik ben ook van plan om met de auto op vakantie te gaan. Dus begon ik mij te oriënteren wat mijn opties waren.
Als het gaat om auto's en motoren is mijn keuze niet rationeel. Mijn oog was gevallen op een hybride auto met bijtelling(55k incl btw, 22% 630 euro bijtelling) maar ben ik nou gek of is het hartstikke onaantrekkelijk.
De enige echte voordeel die ik kan bedenken is dat je zo snel mogelijk een nieuwe auto voor de deur kan zetten met wat lease constructies.
Ik zit me dan echt af te vragen hoeveel me dit gaat opleveren.
Even op een bierviltje wat ik eventueel zou terugkrijgen aan de auto die ik op het oog heb van 55.000 incl BTW:
9000 terug aan BTW
Jaarlijkse afschrijving van rond 4500 euro als ik uitga van een restwaarde van rond 20-25k.
Wat kost de bijtelling?
630 * 60 = 37800En dan zakt waarschijnlijk ook mijn kinderopvangtoeslag.
Mijn voordeel zou hem dus zitten in de onderhoud, brandstof, belasting die ik kan aftrekken.
Met mijn prive auto is brandstof is jaarlijks rond 2300. Aan onderhoud heb ik naar mijn weten in de afgelopen 3 jaar nog geen 2000 euro voor betaald. Alhoewel er wel een preventieve beurt te wachten staat van 2000-3000 euro.
Aan de boekhouder vroeg ik even om dubbel te checken mijn berekening wat betreft afschrijven en de hoogte van de bijtelling klopt en hij bevestigde het.
Ik heb toevallig nog een model 3 staan met 4% bijtelling

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
In mijn verhaal is dat niet duidelijk, maar ik vergelijk de kosten van mijn oude barrel met de nieuwe auto die dan aftrekbaar zouden zijn._Arthur schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:26:
[...]
Dat je appels met appels moet vergelijken en geen appels met peren. Doe dezelfde berekening met dezelfde auto maar dan alles prive.
Als je een nieuwe leaseauto van 55k gaat vergelijken met een oud barrel van 2 tientjes, dan wint dat oude barrel het natuurlijk altijd op financieel vlak.
Ik vergelijk het eigenlijk met dezelfde auto die die dan prive aangeschaft is.
Dat gaat je vergelijk op financieel vlak toch geheel mank? Het enige verschil is dan de comfort van een nieuwe auto vs je oude barrel (dit niet te persoonlijk nemen ofc).com2,1ghz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:29:
In mijn verhaal is dat niet duidelijk, maar ik vergelijk de kosten van mijn oude barrel met de nieuwe auto die dan aftrekbaar zouden zijn.
Daarom kan je dit vergelijk alleen maken als je appels met appels vergelijkt.
[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 18-01-2023 09:31 ]
Uiteraard, dat telt ook mee als argument voor de overweging maar men rekent zich nogal rijk toen ik het aan mijn omgeving vroeg._Arthur schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:30:
[...]
Dat gaat je vergelijk op financieel vlak toch geheel mank? Het enige verschil is dan de comfort van een nieuwe auto vs je oude barrel (dit niet te persoonlijk nemen ofc).
Ik ben niet op zoek naar zo goedkoop mogelijk te gaan rijden. Ik mis alleen de financiële voordeel voor auto X die 55k kost als ik die zakelijk versus prive zou kopen.
Met mijn zakelijke motor weet ik dat het super voordelig is omdat er geen bijtelling is. Er is alleen een correctie op prive gebuik.
EU DNS: 86.54.11.100
Die bijtelling is ook maar voor 5 jaar en afhankelijk van het jaar. Als je nu een 4 jaar oude EV koopt dan heb je nog maar 1 jaar voordelige bijtelling en is dat ook voorbij.-Jaap-io schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:28:
[...]
Je kan ook kijken naar een 2e hand elektrische auto, die zijn een stuk gunstiger in bijtelling. En als je een btw auto koopt, kan je die ook nog aftrekken.
Ik heb toevallig nog een model 3 staan met 4% bijtellingnaast een nieuwe (te dure) model Y
bron: https://www.belastingdien...er-wat-is-mijn-bijtellingIs de bijtelling voor uw auto 4%? Dan geldt dat percentage 5 jaar lang. Dat is vanaf het moment dat de auto voor het eerst op naam is gezet. Daarna worden de percentages opnieuw vastgesteld.
Als je minder dan 500km per jaar privé rijd betaal je geen bijtelling, dan kan het wel gunstig zijn.
In de meeste andere gevallen ben je voordeliger uit als je jezelf kilometervergoeding geeft.
Dat klopt natuurlijk niet nee.. Je moet diezelfde auto pakken en dan zeggen:com2,1ghz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:29:
[...]
In mijn verhaal is dat niet duidelijk, maar ik vergelijk de kosten van mijn oude barrel met de nieuwe auto die dan aftrekbaar zouden zijn.
* Prive aanschaffen kost X
* Zakelijk aanschaffen kost Y.
Punt is denk ik dat je hem prive waarschijnlijk niet aanschaft (want te duur), dus dan ga je mank idd. Terwijl dat wel de eerlijkste vergelijking is.
Overigens zelf heel geen zin in die bijtelling en geneuzel. Ik heb gewoon een auto prive gekocht. Niets aftrekbaar idd, maar met die 1 (max 2 kantoordagen) per week maak ik ook amper kosten.. 1x onderhoud per jaar ter controle (kosten a 200 euro), that's it..
Ik tank ongeveer 1x per 2 weken, dus reken op 90euro ongeveer aan kosten (dat is wel zakelijk + prive).. dat is 180 per maand.. Tuurlijk zit er nog wat verzekering en en MRB in, maar ik kon amper aan de 300 euro, en dan rij je nog een vrij nieuwe grote kar.. Maarja, je moet hem wel aanschaffen idd
Dat zeg ik ookID-College schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:44:
[...]
Dat klopt natuurlijk niet nee.. Je moet diezelfde auto pakken en dan zeggen:
* Prive aanschaffen kost X
* Zakelijk aanschaffen kost Y.
Ik heb alleen de kosten van mijn prive auto gebruikt omdat die wat pessimistischer zijn.
Dat is een duidelijke overweging ja. Als ik het zo begrijp heb je er baat bij als er veel wordt gereden?Punt is denk ik dat je hem prive waarschijnlijk niet aanschaft (want te duur), dus dan ga je mank idd. Terwijl dat wel de eerlijkste vergelijking is.
Overigens zelf heel geen zin in die bijtelling en geneuzel. Ik heb gewoon een auto prive gekocht. Niets aftrekbaar idd, maar met die 1 (max 2 kantoordagen) per week maak ik ook amper kosten.. 1x onderhoud per jaar ter controle (kosten a 200 euro), that's it..
Ik tank ongeveer 1x per 2 weken, dus reken op 90euro ongeveer aan kosten (dat is wel zakelijk + prive).. dat is 180 per maand.. Tuurlijk zit er nog wat verzekering en en MRB in, maar ik kon amper aan de 300 euro, en dan rij je nog een vrij nieuwe grote kar.. Maarja, je moet hem wel aanschaffen idd
Dit is de laatste tijd flink aangescherpt zie ik nu.
[ Voor 33% gewijzigd door Ernemmer op 18-01-2023 09:58 ]
Ik heb het destijds uitgerekend, maar je moet vrij veel kosten maken om het aantrekkelijk te maken. Immers, kosten zijn aftrekbaar en btw krijg je terug. Echter, als je niet veel kosten maakt en weinig btw betaalt, dan viel het mij erg mee.com2,1ghz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:48:
[...]
Dat zeg ik ookGraag voor de duidelijkheid. Ik vergelijk die auto nieuw.prive versus zakelijk met bijtelling.
Ik heb alleen de kosten van mijn prive auto gebruikt omdat die wat pessimistischer zijn.
[...]
Dat is een duidelijke overweging ja. Als ik het zo begrijp heb je er baat bij als er veel wordt gereden?
Eigenlijk was mijn grootste struikelpunt dat ik geen zin heb in 600 euro (of meer) vaste kosten per maand (wat ie dan kost aan bijtelling ongeveer; en dan kwam de rest er nog bij). De auto die ik wilde (grotere station), koste in de lease 1100 euro per maand, en dan had je nog nieteens de opties die ik nu heb. Tuurlijk rij je dan wel een nieuwe auto, maar dat kan mij gestolen worden eerlijk gezegd.. Mijne was 3 a 3,5 jaar oud destijds met weinig KM.. Het is een investering, maar ik vond het het wel waard. Heb dan ook kleine kinderen en tour zo nu en dan door Europa. Elektrisch wilde ik daarom niet, en hij moet betrouwbaar zijn ivm kleine kids.
Ik vond 1100 euro vaste kosten gewoon fors voor lease. Je moet het wel ophoesten en daar had ik geen zin in. Want het loopt wel door als je ff geen opdracht hebt. Als ZZP'er met net een jaar werkzaam toen vond ik het niet verantwoord iig
Nee, beide zijn uitgesloten. In ieder geval een personenauto. Gebruik je het als zakelijk middel zoals een taxi, dan kom je wel in aanmerking.Ernemmer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:49:
Bij zakelijke aankoop krijg je toch ook nog MIA en KIA voordeel?
Dit is precies waar ik over bleef piekeren.ID-College schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:52:
[...]
Ik heb het destijds uitgerekend, maar je moet vrij veel kosten maken om het aantrekkelijk te maken. Immers, kosten zijn aftrekbaar en btw krijg je terug. Echter, als je niet veel kosten maakt en weinig btw betaalt, dan viel het mij erg mee.
Eigenlijk was mijn grootste struikelpunt dat ik geen zin heb in 600 euro (of meer) vaste kosten per maand (wat ie dan kost aan bijtelling ongeveer; en dan kwam de rest er nog bij). De auto die ik wilde (grotere station), koste in de lease 1100 euro per maand, en dan had je nog nieteens de opties die ik nu heb. Tuurlijk rij je dan wel een nieuwe auto, maar dat kan mij gestolen worden eerlijk gezegd.. Mijne was 3 a 3,5 jaar oud destijds met weinig KM.. Het is een investering, maar ik vond het het wel waard. Heb dan ook kleine kinderen en tour zo nu en dan door Europa. Elektrisch wilde ik daarom niet, en hij moet betrouwbaar zijn ivm kleine kids.
Ik vond 1100 euro vaste kosten gewoon fors voor lease. Je moet het wel ophoesten en daar had ik geen zin in. Want het loopt wel door als je ff geen opdracht hebt. Als ZZP'er met net een jaar werkzaam toen vond ik het niet verantwoord iig
[ Voor 91% gewijzigd door com2,1ghz op 18-01-2023 09:57 ]
Op berekenhet.nl kwam ik er al snel achter een zakelijke auto vaak niet loont. Je moet wel heel veel privé rijden om het interessant te maken of bijvoorbeeld hoge parkeerkosten hebben. Daarom zie je je bijna alle zakelijk auto's uitwijken naar korting op de bijtelling door uitstootvrij (16% tot 30k) te rijden of een youngtimer van 15 jaar of ouder (35% bijtelling over marktwaarde).com2,1ghz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:41:
[...]
Ik ben niet op zoek naar zo goedkoop mogelijk te gaan rijden. Ik mis alleen de financiële voordeel voor auto X die 55k kost als ik die zakelijk versus prive zou kopen.
Met mijn zakelijke motor weet ik dat het super voordelig is omdat er geen bijtelling is. Er is alleen een correctie op prive gebuik.
Dat geld inderdaad voor een EMZ, echter is privé kopen en kilometers declareren dan voordeliger. Beetje zinloos als je al je zakelijke kosten voor de auto privé moet bijtellen.c-nan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:55:
Is het niet zo dat de bijtelling niet hoger mag zijn dan de autokosten? Als je in een jaar weinig kosten maakt, wordt de bijtelling toch gemaximaliseerd op de kosten?
Overigens had ik nog een praktische overweging: we gaan ook best regelmatig met vriendin dr auto omdat daar de autostoeltjes in zitten. Die moeten we dan continue overzetten om maar kosten/kilometers te maken met mijn zakelijke auto.
Bottomline vond ik het te ingewikkeld en teveel gedoe: gewoon prive. Doen wat ik zelf wil, geen KM restrictie en geen joekel van vaste kosten per maand. Dat vond ik wel fijn, maar dat is persoonlijk
Wat ik bedoel te zeggen, de bijtelling hoeft je niet perse 22% te kosten. Bij een auto van 55.000,- moet je minimaal 12.100,- aan autokosten hebben om 22% te hoeven bijtellen. Of werkt dat niet zo?Deveon schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:57:
[...]
Dat geld inderdaad voor een EMZ, echter is privé kopen en kilometers declareren dan voordeliger. Beetje zinloos als je al je zakelijke kosten voor de auto privé moet bijtellen.
Klopt maar wat ik bedoel is dat je dan beter de autokosten privé kan betalen en xx kilometers maal 21 ct van je winst aftrekken. De kans is wel erg klein dat je op basis van BTW op de aanschaf voordeliger uit bent dan met een reiskostenvergoeding.c-nan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:06:
[...]
Wat ik bedoel te zeggen, de bijtelling hoeft je niet perse 22% te kosten. Bij een auto van 55.000,- moet je minimaal 12.100,- aan autokosten hebben om 22% te hoeven bijtellen. Of werkt dat niet zo?
Dat werkt inderdaad zo ja. Echter je afschrijvingskosten zal de grootste kostenpost zijn. Stel: 55k ex BTW en 15k restwaarde. Afschrijvingstermijn is 5 jaar. Zit je al aan 8k afschrijvingskosten per jaar (en dus zullen de kosten vaak hoger liggen dan de bijtelling).c-nan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:06:
[...]
Wat ik bedoel te zeggen, de bijtelling hoeft je niet perse 22% te kosten. Bij een auto van 55.000,- moet je minimaal 12.100,- aan autokosten hebben om 22% te hoeven bijtellen. Of werkt dat niet zo?
Pas na die 5 jaar wordt het interessant want dan valt je grootste kostenpost weg en zullen de kosten vermoedelijk lager zijn dan de bijtelling.
Zeker waar, maar om eerlijk te zijn: 55k uitgeven voor een auto met een EMZ.. Het kan, iedereen is anders, maar ik zou dat nooit doen.. Dat vind ik echt zonde van mijn geld_Arthur schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:21:
[...]
Dat werkt inderdaad zo ja. Echter je afschrijvingskosten zal de grootste kostenpost zijn. Stel: 55k ex BTW en 15k restwaarde. Afschrijvingstermijn is 5 jaar. Zit je al aan 8k afschrijvingskosten per jaar (en dus zullen de kosten vaak hoger liggen dan de bijtelling).
Pas na die 5 jaar wordt het interessant want dan valt je grootste kostenpost weg en zullen de kosten vermoedelijk lager zijn dan de bijtelling.
Dat moet iedereen toch zelf weten? De een heeft een dure auto, de andere heeft kinderenID-College schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:51:
Zeker waar, maar om eerlijk te zijn: 55k uitgeven voor een auto met een EMZ.. Het kan, iedereen is anders, maar ik zou dat nooit doen.. Dat vind ik echt zonde van mijn geld
Daarom zegt hij ook "ik vind"._Arthur schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:53:
[...]
Dat moet iedereen toch zelf weten? De een heeft een dure auto, de andere heeft kinderen
Precies, liever leuke dingen_Arthur schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:53:
[...]
Dat moet iedereen toch zelf weten? De een heeft een dure auto, de andere heeft kinderen
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ook niet zo. Ik heb ze allebei_Arthur schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:53:
[...]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dat vind ik ook. Ook ik kijk wel eens naar een andere auto: operational lease, financial lease en youngtimer. En telkens kom ik weer op: ik rij mijn huidige priveauto helemaal af (328.000 op de teller, in die 8 jaar dat ik hem heb €6.000 onderhoudskosten gehad) want er mankeert niks aan nog. Goedkoper kan ik niet rijden. En zolang ik structureel veel thuiswerk komt er ook geen dure auto. Sterker, als deze het begeeft, komt er voorlopig geen andere auto.ID-College schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:51:
[...]
Zeker waar, maar om eerlijk te zijn: 55k uitgeven voor een auto met een EMZ.. Het kan, iedereen is anders, maar ik zou dat nooit doen.. Dat vind ik echt zonde van mijn geld
Maar goed, ik ben alleen, vriendin heeft eventueel een auto en ik heb zelf nog een motor.
Ik vind het wel mooi om te lezen hoe iedereen zijn eigen beweegredenen heeft om wat voor auto dan ook te rijden. Er is gewoon geen eenduidige oplossing voor een EMZ.
Dit. En voor die 21ct heb je een kilomteradministratie nodig. En als je die hebt, kun je ook de btw nog zakelijk verekenen voor de zakelijke kilomters.Deveon schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:09:
[...]
Klopt maar wat ik bedoel is dat je dan beter de autokosten privé kan betalen en xx kilometers maal 21 ct van je winst aftrekken. De kans is wel erg klein dat je op basis van BTW op de aanschaf voordeliger uit bent dan met een reiskostenvergoeding.
In 2019 en 2020 was dat een zeer financieel verantwoordelijke keuze hoor. Voor hetzelfde geld reed je een Golf. Daarnaast kan je met een winst van 130-140k prima een auto van 55k veroorloven en is een BV nog niet altijd interessant.ID-College schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:51:
[...]
Met die calculator scheelt het vrijwel altijd wel, alhowel dit maar om enkele honderden euro's gaat.
Ik weet voldoende. Een auto van de zaak is dus een sigaar uit eigen doos.
Ik meen dat je geen km registratie hoeft bij te houden op het moment dat je bijtelt. Dan valt er dus niet zoveel te controleren, al rij je 100% privé.com2,1ghz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:38:
Boekhouder even gebeld met wat meer uitleg wat ik van plan ben. Ik zou voornamelijk prive kilometers mee maken. Hij zei dat dat dit zeker geen stand zal houden bij een controle en dat de fiscus de auto ziet als een prive auto.
Zonder kilometerregistratie is dat toch niet zichtbaar? En was de grens niet minimaal 10% zakelijk gebruik = zakelijk?com2,1ghz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:38:
Boekhouder even gebeld met wat meer uitleg wat ik van plan ben. Ik zou voornamelijk prive kilometers mee maken. Hij zei dat dat dit zeker geen stand zal houden bij een controle en dat de fiscus de auto ziet als een prive auto. Een 60/40 verhouding zou verdedigbaar zijn maar in mijn geval 90% prive houdt dit geen stand.
Met die calculator scheelt het vrijwel altijd wel, alhowel dit maar om enkele honderden euro's gaat.
Ik weet voldoende. Een auto van de zaak is dus een sigaar uit eigen doos.
Volgens mij is dat ook zo. 100% is dan wel een dingetje (of minder dan 500KM) maar ik snap je punt.Bulder schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:45:
[...]
Ik meen dat je geen km registratie hoeft bij te houden op het moment dat je bijtelt. Dan valt er dus niet zoveel te controleren, al rij je 100% privé.
Overigens: https://www.higherlevel.n...ivegebruik-10-90-procent/
Echt, stop met boekhouders bellen over belastingvragen. Accountants of beter nog fiscalisten. Minimaal 10% zakelijk is de grens, niet 40, of 60. En voor auto's zit er dan nog een nuance in blijkbaar ook vwb die 500km. Wat logisch is, want dat is de bijtellingsgrens.
Kilometeradministratie hoeft alleen over de zakelijke kilometers. Niet over de privékilometers.fry77 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:20:
[...]
Dit. En voor die 21ct heb je een kilomteradministratie nodig. En als je die hebt, kun je ook de btw nog zakelijk verekenen voor de zakelijke kilomters.
Wel moet je de kmstand van 1/1 en 31/12 noteren.
[ Voor 6% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 18-01-2023 11:55 ]
Hij noemde dat ook op dat men dit wel eens als reden gebruikt, maar het moet aantoonbaar zijn dat je die auto voor je werk gebruikt. Hij zei dat je deze discussie niet zal winnen. Ik werk ook voornamelijk thuis dus vandaar.Bulder schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:45:
[...]
Ik meen dat je geen km registratie hoeft bij te houden op het moment dat je bijtelt. Dan valt er dus niet zoveel te controleren, al rij je 100% privé.
Het is dat mijn vrouw ermee naar werk gaat en ik op vakantie wilde en zo in een grijs gebied wilde zitten. Maar volgens hem val je hier gegarandeerd mee door de mand.
Hij is ook een accountant en die 40/60 ding was even een voorbeeld. Keus lag wel bij mij uiteraard.fry77 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:48:
[...]
Volgens mij is dat ook zo. 100% is dan wel een dingetje (of minder dan 500KM) maar ik snap je punt.
Echt, stop met boekhouders bellen over belastingvragen. Accountants of beter nog fiscalisten. Minimaal 10% zakelijk is de grens, niet 40, of 60. En voor auto's zit er dan nog een nuance in blijkbaar ook vwb die 500km. Wat logisch is, want dat is de bijtellingsgrens.
[ Voor 33% gewijzigd door com2,1ghz op 18-01-2023 11:59 ]
Dat zeg ik toch ook niet? Enige extra is de km-stand op 1/1 en de stand op 31/12. Das voldoende om de btw te verekenen.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:54:
[...]
Kilometeradministratie hoeft alleen over de zakelijke kilometers. Niet over de privékilometers.
Ik vind t wel discussiewaardig, maar ga het niet doen. Daar betaal je toch gewoon bijtelling voor, dus zie het probleem niet echt. Je volgt netjes de regeltjescom2,1ghz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:55:
[...]
Hij noemde dat ook op dat men dit wel eens als reden gebruikt, maar het moet aantoonbaar zijn dat je die auto voor je werk gebruikt. Hij zei dat je deze discussie niet zal winnen. Ik werk ook voornamelijk thuis dus vandaar.
Het is dat mijn vrouw ermee naar werk gaat en ik op vakantie wilde en zo in een grijs gebied wilde zitten. Maar volgens hem val je hier gegarandeerd mee door de mand.
Ik kan mij nog tijden herinneren in mijn detacheringstijd dat iedereen een lease had met onbeperkt KM's en door heel Europa tourde
Ik had destijds ook een kastje maar dat was puur omdat je maar 12k per jaar prive mocht rijden en dat moesten ze wel kunnen controleren uiteraard
Die tijd heb ik ook gehad. En onder het mom van "bijtellings corrigeert alles zijn hier de tol-bonnetjes". Zelfs dat lukt de de eerste jaren nog. Daarna gewoon aftrekken van je IBID-College schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:58:
[...]
Ik vind t wel discussiewaardig, maar ga het niet doen. Daar betaal je toch gewoon bijtelling voor, dus zie het probleem niet echt. Je volgt netjes de regeltjes
Ik kan mij nog tijden herinneren in mijn detacheringstijd dat iedereen een lease had met onbeperkt KM's en door heel Europa tourde
Ik had destijds ook een kastje maar dat was puur omdat je maar 12k per jaar prive mocht rijden en dat moesten ze wel kunnen controleren uiteraard
Ik zie het ook niet eens als discussie waardig. Auto is een van de moeilijkste dingen om mee te frauderen, maar het is ook weer erg simpel. Meer dan 500 km is bijtelling. Bijtelling corrigeert al het prive gebruik. Die 10/90 verdeling is ook gewoon rechttoe rechtaaann. En aantonen is iets anders dan een km administratie. 1 keer per week bij een klant zitten in je agenda hebben staan, een parkeerbonnetje op z'n tijd een keer tanken in de buurt van je klant. Klaar.
[ Voor 23% gewijzigd door fry77 op 18-01-2023 12:02 ]
Ik ben niet verplicht een km registratie bij te houden (want ik betaal bijtelling). Dus hoe denkt een boekhouder dat de belastinginspecteur gaat aantonen dat ik te weinig zakelijke km's maak t.o.v. mijn prive km's? Dat gaat een belastinginspecteur nooit winnen. Tenzij je echt nooit naar kantoor gaat, nooit ergens een overleg hebt, nooit eens een etentje met een klant..com2,1ghz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:55:
[...]
Hij noemde dat ook op dat men dit wel eens als reden gebruikt, maar het moet aantoonbaar zijn dat je die auto voor je werk gebruikt. Hij zei dat je deze discussie niet zal winnen. Ik werk ook voornamelijk thuis dus vandaar.
[...]
Hij is ook een accountant en die 40/60 ding was even een voorbeeld. Keus lag wel bij mij uiteraard.
Exact expert nodig?
Ik rij voornamelijk op mijn zakelijke motor, echter met vriestemperaturen of regenachtige weer pak ik toch liever de auto aangezien een enkele rit naar kantoor al 110km is.
Dan blijft het alsnog een overweging ja
De Belastinginspecteur hoeft het helemaal niet aan te tonen. Als belastingplichtige zal je zonder bewijs het aannemelijk moeten maken. De rechter zal uiteindelijk niet vallen over 8% zakelijke gebruik ipv 10% (vanwege Covid zijn hier wat uitzonderingen op geweest), maar als jij 5 jaar een lease auto op de zaak had en in die periode maar een enkele zakelijke rit weet aan te tonen dan vrees ik dat je een naheffing krijgt. Echter gezien de bijtelling al zo hoog is valt de naheffing ook wel mee.Crazy D schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:10:
[...]
Ik ben niet verplicht een km registratie bij te houden (want ik betaal bijtelling). Dus hoe denkt een boekhouder dat de belastinginspecteur gaat aantonen dat ik te weinig zakelijke km's maak t.o.v. mijn prive km's? Dat gaat een belastinginspecteur nooit winnen. Tenzij je echt nooit naar kantoor gaat, nooit ergens een overleg hebt, nooit eens een etentje met een klant..
Persoonlijk hecht ik meer waarde aan mijn de expertise van mijn boekhouder dan Highlelver.nl. Het meeste zoek ik zelf wel uit maar pas als ik online er niet uit komt leg ik het voor aan mijn boekhouder. Wel per mail gezien het vaak een wat complexer vraagstuk is en ik niet wil wachten terwijl hij er over nadenkt. Is verder een accountant niet gewoon een gecrediteerde boekhouder?fry77 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:48:
[...]
Volgens mij is dat ook zo. 100% is dan wel een dingetje (of minder dan 500KM) maar ik snap je punt.
Jogai schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:02:
Even wat bemiddelaar shaming doen
***members only***
Maar je bent niet verplicht een km registratie bij te houden, dus je kunt de verhouding van het aantal prive km's t.o.v. zakelijke km's sowieso niet hard maken. En je moet wel heel erg als kluizenaar en compleet online leven wil je niet een paar km kunnen opnoemen. Keertje naar de klant, etentje met collega's, naar de garage voor de beurt, mediamarkt om wat computerspul te halen.Deveon schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:29:
[...]
De Belastinginspecteur hoeft het helemaal niet aan te tonen. Als belastingplichtige zal je zonder bewijs het aannemelijk moeten maken. De rechter zal uiteindelijk niet vallen over 8% zakelijke gebruik ipv 10% (vanwege Covid zijn hier wat uitzonderingen op geweest), maar als jij 5 jaar een lease auto op de zaak had en in die periode maar een enkele zakelijke rit weet aan te tonen dan vrees ik dat je een naheffing krijgt. Echter gezien de bijtelling al zo hoog is valt de naheffing ook wel mee.
Exact expert nodig?
Zo lang die voorbeelden ruim over de 10% gaan is het prima, maar waarschijnlijk zal je privé 15-20+ kilometer per jaar moeten rijden om fiscaal voordeel te halen over de bijtelling. Dat je het niet verplicht hoef te registeren doet geen afbreuk van het feit dat je het aantoonbaar moet kunnen maken dat je aan de regeltjes houdt.Crazy D schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:38:
[...]
Maar je bent niet verplicht een km registratie bij te houden, dus je kunt de verhouding van het aantal prive km's t.o.v. zakelijke km's sowieso niet hard maken. En je moet wel heel erg als kluizenaar en compleet online leven wil je niet een paar km kunnen opnoemen. Keertje naar de klant, etentje met collega's, naar de garage voor de beurt, mediamarkt om wat computerspul te halen.
Zelf registreer ik elke zakelijke afspraak buiten de deur in mijn agenda en is ook de basis van mijn kilometerregistratie van mijn privé auto wanneer ik niet over zakelijk vervoer beschik. Afgelopen zomer had ik een shortlease waarmee ik net aan die 10% zakelijk kwam, gelukkig is bijtelling naar ratio van beschikbaarheid.
Je bierviltje gaat al mis op het moment dat je de BTW bij de afschrijvingskosten op één hoop gooit.com2,1ghz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:23:
9000 terug aan BTW
Het BTW bedrag krijg je in eerste instantie volledig terug (hoewel je ook daarvoor weer jaarlijks een correctie voor het prive gebruik moet doen).
De afschrijvingskosten krijg je niet volledig terug, maar verlagen je belastbare winst, waarover je belasting betaald.
Stel je zit in de hoogste schijf, dat is rekeninghoudend met MKB-winstvrijstelling zo'n 44%.
Dan krijg je van die 4500 rond de 2000 terug.
Andersom tikt ook de bijteling minder hard aan.
Een all-risk verzekering op een gloednieuwe auto zal ook wel wat kosten.Mijn voordeel zou hem dus zitten in de onderhoud, brandstof, belasting die ik kan aftrekken.
Dan is er nog wegenbelasting, die bij een hybride auto met een hoger gewicht ook wel wat meer zal zijn dan je nu betaald.
En mocht je wel eens in de randstad of bij een vliegveld parkeren, dan kunnen de parkeerkosten ook best aantikken.
Dat mag je allemaal bij een auto van de zaak wel aftrekken, maar anders niet. (Bij een prive auto mag je enkel 22 ct per kilometer vergoeden, en daar hoort dat allemaal inbegrepen te zijn.)
Maar goed, het klopt dat een auto van de zaak alleen zin heeft als je veel rijd.
Het is jammer dat men niet met de nieuwe situatie dat veel mensen gedeeltelijk thuiswerken rekening houd.
Wel, ik weet nu wat er gebeurt...
Liege, liege, liegebeest!
Zolang je geen KM registratie benodigd is gezien je bijtelling betaald. Zal geen belasting inspecteur je agenda gaan na struinen om te bewijzen dat je net 9,9% zakelijk heb gereden dus je moet naheffing betalen.
dat is met ruim 1 miljoen ZZPers niet te doen.
Dus BD zal op vertrouwen moeten geloven dat gebruikers ook daadwerkelijk minimaal 10% zakelijk rijden.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Liegebeest schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:52:
[...]
***members only***
Sometimes you need to plan for coincidence
Er bestaat nog een andere vorm. Prive auto voor de BTW zakelijk.maxnl schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:50:
[...]
[...]
Een all-risk verzekering op een gloednieuwe auto zal ook wel wat kosten.
Dan is er nog wegenbelasting, die bij een hybride auto met een hoger gewicht ook wel wat meer zal zijn dan je nu betaald.
En mocht je wel eens in de randstad of bij een vliegveld parkeren, dan kunnen de parkeerkosten ook best aantikken.
Dat mag je allemaal bij een auto van de zaak wel aftrekken, maar anders niet. (Bij een prive auto mag je enkel 22 ct per kilometer vergoeden, en daar hoort dat allemaal inbegrepen te zijn.)
Maar goed, het klopt dat een auto van de zaak alleen zin heeft als je veel rijd.
Het is jammer dat men niet met de nieuwe situatie dat veel mensen gedeeltelijk thuiswerken rekening houden.
Zo mag je dan niet 21ct de km meer aftrekken. Maar wel het percentage zakelijke km's
Stel je rijd 25% van alle ritten zakelijk. Mag je 25% van de BTW terug vragen. Zo ook dan 25% van het onderhoudt.
Nadeel alleen is net als met verklaring geen prive km's dat je een sluitende km registratie moet maken van elke zakelijke KM. begin en eind stand moet noteren per rit.
Hmmbob schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:57:
[...]
Oh, bijzonder - mijn factuur die vrijdag vervalt hebben ze gisteren al betaald. Heb vorige maand maar 1x een aanmaning en kribbig mailtje gestuurd.
[ Voor 21% gewijzigd door Liegebeest op 18-01-2023 14:03 ]
Doen ze wel bij bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld als je meer dan 1 zakelijke auto hebt.To_Tall schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:54:
Zolang je geen KM registratie benodigd is gezien je bijtelling betaald. Zal geen belasting inspecteur je agenda gaan na struinen om te bewijzen dat je net 9,9% zakelijk heb gereden dus je moet naheffing betalen.
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:GHARL:2021:178
Liegebeest schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:52:
[...]
***members only***
Tuurlijk, Ik ken in mijn omgeving maar 1 ZZPer die meer dan 1 zakelijke auto heeft.maxnl schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:29:
[...]
Doen ze wel bij bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld als je meer dan 1 zakelijke auto hebt.
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:GHARL:2021:178
Maar ik ken wel 10 tallen ZZPers.
Hoe groot is dus de groep die meer dan 1 zakelijke auto heeft? Die is dus velen malen kleiner en makkelijker te controleren.
Waarom wil je dan samenwerken met zo'n tussenpartij? Ik zou deze manier van werken, én het feit dat ze structureel te laat betalen, voorleggen aan mijn eindklant. Kijken of je er met hen uit kan komen om via een andere tussenpartij te werken (of liever nog zonder). Als dat allemaal niet kan, dan zette ik er een punt achter.Liegebeest schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:52:
[...]
***members only***
Brainnet is (was destijds iig) niet anders, maar dit soort shit lost zich vaak wel op door dit naar de klant te forwarden met de melding dat je over een uur je laptop en spullen komt inleveren.....Liegebeest schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:52:
[...]
***members only***
Als een factuur niet optijd betaald word dan mag je de wettelijke rente en incassokosten gaan factureren. Dit doe je door een extra factuur naar de wanbetaler te sturen. Voorbeeld van tekst in deze factuur:
"Betaling van factuur XXX, verhoogd met wettelijk vastgelegde incassokosten en rente."
Hoe hoog deze factuur moet zijn kan je exact hier berekenen: http://www.incassokostenberekenen.nl/default.aspx
https://www.mmincasso.nl/incassokosten/
Ik heb hier nog wel een paar vragen over voordat ik dit stukje kan fanalizen
1. Als je de incassokosten en wettelijke rente berekend, doe je dit over het ex btw bedrag of over het inclusief btw bedrag?
2. Doe je over de incassokosten en rente ook weer btw bereken? - Nee, zie onderaan deze post.
3. Was is de betaaltermijn van deze factuur? (ook standaard 30 dagen?)
4. Als deze factuur ook te laat betaald word ga je dan hierover ook weer dezelfde stappen doen? (word wel langdradig dan)
5. Als je nu een factuur met wettelijke rente stuurt, en die factuur word niet betaald, wanneer bereken je de wettelijke rente weer opnieuw?
Meer info: https://www.nvio.nl/nieuw...etalingen-per-1-juli-2017
Info over btw over incassokosten: https://www.consumentenbo...e-procedure/incassokosten
- Aan consumenten moeten de kosten altijd inclusief btw worden vermeld.
- Incassokosten worden naar ratio berekend: hoe hoger de vordering, hoe lager het percentage kosten (staffel).
- Er mag alleen btw berekend worden over incassokosten als de vordering via een incassobureau wordt geïnd. Dus niet via een incassoafdeling van de schuldeiser.
- De schuldeiser moet minimaal één betalingsherinnering sturen met een betalingstermijn van 14 dagen. Hierna mogen incassokosten in rekening worden gebracht.
- Er mag geen rente in rekening worden gebracht over de kosten, tenzij dit expliciet in de voorwaarden vermeld staat.
- Alle kostenposten van het incassobureau vallen onder de genoemde maximumtarieven voor incassokosten.
- De regeling is dwingend: er mag niet ten nadele van de debiteur worden afgeweken, wel ten voordele.
[ Voor 30% gewijzigd door Tylen op 19-01-2023 09:13 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Toen ik nog dagelijks naar kantoor reed ging echt niet elke werkdag in mijn agenda hoor. Ik kan prima zelf herinneren welke dag ik moet werken of kantoor verwacht wordt en mijn agenda dient puur als naslag.To_Tall schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:54:
Lijkt me logies dat je elke afspraak in je agenda zet. Zeker als reminder![]()
dat is met ruim 1 miljoen ZZPers niet te doen.
Dus BD zal op vertrouwen moeten geloven dat gebruikers ook daadwerkelijk minimaal 10% zakelijk rijden.
De belastinginspecteur gaat zeker niet je agenda door, die legt de boete op zodra het opvalt dat je weinig zakelijk rijdt (bijv ik ga met de trein) en je kan in verweer gaan. Je hoeft niet te bewijzen dat je 10% zakelijke gereden hebt maar als je nog 10% niet eens inzichtelijk kan maken dan maakt je verweer weinig kans. Dat het niet verplicht was om bij te houden ga je denk ik niets mee winnen.
Mijn punt was juist dat de Belastingdienst haar gelijk niet hoeft te bewijzen. Ze hoeven maar één keer te registreren dat je op zaterdag bij de Praxis was en je mag zakelijke lease auto 4-7 jaar bijtellen (mits niet geregistreerd). Gezien het met bijtelling om forse bedragen kan gaan houd ik graag een summiere registratie achter de hand. De betreffende inspecteur zou maar net een slechte dag hebben toen de administratie door ging. Het blijven (net) mensen.
Helaas, ook ik ben zo'n knakker die net over de clausule heenlas dat ik het contract niet voortijdig op kan zeggen (overheids-contract).RonaldHeirbaut schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:08:
[...]
Waarom wil je dan samenwerken met zo'n tussenpartij? Ik zou deze manier van werken, én het feit dat ze structureel te laat betalen, voorleggen aan mijn eindklant. Kijken of je er met hen uit kan komen om via een andere tussenpartij te werken (of liever nog zonder). Als dat allemaal niet kan, dan zette ik er een punt achter.
Maar inderdaad, ik ga voor het volgende kwartaal eens overleggen met de opdrachtgever. En hierna laat ik dit label echt links liggen.
De reden waarom ik via hen werk, is omdat zij een nette selectie aan goede opdrachten gemakkelijk toegankelijk maken.
Ik heb 2 zakelijke youngtimers.. (mijn vrouw heeft daarnaast haar eigen prive-auto). Ik gebruik ze beiden en zorg dat ik met beiden minimaal 10% zakelijk rijdt.To_Tall schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:04:
[...]
Tuurlijk, Ik ken in mijn omgeving maar 1 ZZPer die meer dan 1 zakelijke auto heeft.
Maar ik ken wel 10 tallen ZZPers.
Hoe groot is dus de groep die meer dan 1 zakelijke auto heeft? Die is dus velen malen kleiner en makkelijker te controleren.
Een blik op de onderhoudsfacturen is denk ik voldoende om de BD te overtuigen van de noodzaak tot 2 YT's
Het was dan ook pure bangmakerij van hun kant, ja.To_Tall schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:06:
[...]
Zolang BTW nummer klopt. Hebben ze niets te klagen. Al zet je pietje puk neer
Ik lees elke regel in mijn contract en er is nog nooit een contract ongewijzigd getekend door mij. Nu zit ik ook bij de overheid en kan ook niet ongestraft voortijdig opzeggen. Maar dat ligt niet aan mijn tussenpartij maar aan het mantelcontract.Liegebeest schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:28:
[...]
Helaas, ook ik ben zo'n knakker die net over de clausule heenlas dat ik het contract niet voortijdig op kan zeggen (overheids-contract).
Wel blijf ik me echt verbazen hoe de overheid met twee maten meet: niet voortijdig kunnen opzeggen en fictief dienstverband. Dit bijt elkaar toch als twee pitbulls?
Rondom opzeggen van de overeenkomst heb ik als één van de mogelijke redenen: "de andere Partij in verzuim is met betrekking tot één of meerdere verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst." Niet of te laat betalen: dan zeg ik op.
[ Voor 63% gewijzigd door figlio del comm op 18-01-2023 15:57 ]
Je hebt toch een contract met headfirst?Liegebeest schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:28:
[...]
Helaas, ook ik ben zo'n knakker die net over de clausule heenlas dat ik het contract niet voortijdig op kan zeggen (overheids-contract).
Niet voldoen aan contractuale betalingstermijn is een redelijke reden het contract te willen ontbinden.
Dat is geen opzegging.
Is weer een stok om mee te slaan.
Ook ik zit in die situatie, ik kan niet tussentijds opzeggen. Tot minstens eind maart zit ik er nog
[ Voor 22% gewijzigd door rool op 18-01-2023 15:55 ]
Hopelijk heb je dan al wel de volgende stappen gezet:Tylen schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:27:
Ik wil even een stappenplan maken (ook handig voor mijzelf omdat ik telkens weer aan het zoeken ben hoe het nou werkt) voor de wanbetalers
Als een factuur niet optijd betaald word dan mag je de wettelijke rente en incassokosten gaan factureren. Dit doe je door een extra factuur naar de wanbetaler te sturen. Voorbeeld van tekst in deze factuur:
- Herinnering sturen (betaaltermijn 50% van reguliere betaaltermijn)
- Nabellen net voor de herinnering verloopt
- Aanmaning (betalen binnen 3 dagen + waarschuwen voor incasso)
Door schade en schande zijn bij mij stappen 4 en 5:
4) Ingebrekestelling (aangetekend)
5) Naar Incassoburo.
100% mee eens. Maar ik vond deze clausule wel slikbaar. Uiteindelijk bepalen eindklant en ik samen wel hoe we eruit gaan komen. In goed overleg kan bijna alles, is mijn ervaring.figlio del comm schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:52:
Als je via een tussenpartij er zit, wat heb jij met hun mantel te maken ? Jij hebt toch een overeenkomst met de tussenpartij ? Ik zit ook bij de overheid, maar heb gewoon een 5 dagen opzegtermijn (wederzijds) met de tussenpartij.
Deveon schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:28:
[...]
Toen ik nog dagelijks naar kantoor reed ging echt niet elke werkdag in mijn agenda hoor. Ik kan prima zelf herinneren welke dag ik moet werken of kantoor verwacht wordt en mijn agenda dient puur als naslag.
De belastinginspecteur gaat zeker niet je agenda door, die legt de boete op zodra het opvalt dat je weinig zakelijk rijdt (bijv ik ga met de trein) en je kan in verweer gaan. Je hoeft niet te bewijzen dat je 10% zakelijke gereden hebt maar als je nog 10% niet eens inzichtelijk kan maken dan maakt je verweer weinig kans. Dat het niet verplicht was om bij te houden ga je denk ik niets mee winnen.
Mijn punt was juist dat de Belastingdienst haar gelijk niet hoeft te bewijzen. Ze hoeven maar één keer te registreren dat je op zaterdag bij de Praxis was en je mag zakelijke lease auto 4-7 jaar bijtellen (mits niet geregistreerd). Gezien het met bijtelling om forse bedragen kan gaan houd ik graag een summiere registratie achter de hand. De betreffende inspecteur zou maar net een slechte dag hebben toen de administratie door ging. Het blijven (net) mensen.
Je hebt het over afspraken, Deze dien je idd in je agenda te zetten anders vergeet je ze. Bijkomstigheid je weet dat je moet rijden of niet.
Maar je kan makkelijk zonder deze afspraken in je agenda aanhankelijk maken dat je dagelijks op kantoor X ben geweest aan de hand van je contract met de klant.
Als jij bijtelling betaald, staat de auto gewoon zakelijk met prive rijden geregistreerd.
Je hoeft niet elke afspraak te bewijzen.
De stelling was dat je minimaal 10% zakelijk moet rijden om de auto zakelijk te kunnen registreren.
Daar wordt op gereageerd.
Zakelijke auto en geen bijtelling. Is een keiharde eis. KM registratie sluitend bijhouden.
Zakelijke auto en wel bijtelling. Netjes je bijtelling betalen. je hoeft niets te registreren.
Daarnaast geld dit natuurlijk niet alleen voor lease auto's Maar ook voor huur of gekochte auto's
Zolang je nul uur mag schrijven kun je dat prima uitzitten naast een nieuwe opdrachtrool schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:53:
Ook ik zit in die situatie, ik kan niet tussentijds opzeggen. Tot minstens eind maart zit ik er nog
Al krijg ik regelmatig kriebels van de teksten van de opdrachten bij de overheid. Je moet er vaak al geboren zijn en jaren ervaring hebben met de betreffende (maatwerk) systemen wil je er binnenkomen. Hebben blijkbaar graag mensen die er vanuit loondienst overstappen naar freelance op de opdrachten zitten lijkt het wel.
[ Voor 34% gewijzigd door jongetje op 18-01-2023 16:45 ]
Herkenbaar...jongetje schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:43:
[...]
Al krijg ik regelmatig kriebels van de teksten van de opdrachten bij de overheid. Je moet er vaak al geboren zijn en jaren ervaring hebben met de betreffende (maatwerk) systemen wil je er binnenkomen. Hebben blijkbaar graag mensen die er vanuit loondienst overstappen naar freelance op de opdrachten zitten lijkt het wel.
"Aantoonbaar x jaar ervaring met framework X"
"Aantoonbaar x jaar ervaring met framework Y"
en dat dan x10, en het moet allemaal expliciet blijken uit je CV en je motivatie. Allemaal geschreven door mensen die geen idee hebben wat ze eigenlijk zoeken en dan maar lijstjes genereren waar je inderdaad alleen aan kan voldoen als je al jarenlang daar hebt meegedraaid.
Nou, dan is mijn motivatie wel weg. Pleur lekker op.
Mijn doel is om voorlopig 3/4 dagen per week aan de slag te gaan als freelance Data Engineer of Data Analist. Ik heb daar ongeveer 4 jaar ervaring in. En dan met name in Python, SQL, Apache Airflow, Google Cloud etc. In mijn huidige baan maak ik ETL pipelines, datamodellen, dashboards, API-verbindingen etc. Mijn studie is in de richting van Data Science en ik kan ook prima modellen bouwen, alleen heb daar geen recente ervaring mee.
De andere 1/2 dagen per week wil ik besteden aan een andere interesse; duurzame energie. En dan denk ik aan elektrische installaties, zonnepanelen, accupakketten, warmtepompen etc. Daar zal ik nog het een en ander aan trainingen voor moeten volgens om overal voor gecertificeerd te zijn. Maar het idee is om daar advies over te kunnen gaan geven, en ook de installaties zelf te kunnen uitvoeren op ten duur.
Eerst dus op zoek naar een opdracht als freelance Data Engineer of Data Analist. Ik heb me hiervoor aangemeld op de volgende plekken:
- Brainnet (volgens mij heet het nu Magnit)
- Headfirst (Select)
- Harvey Nash
- Freelance.nl (maar hier lijken alleen tussenpartijen op actief te zijn)
En verder op de portals:
- NS inhuur
- PostNL inhuur (hier komt niet veel voorbij)
Weet iemand nog meer plekken waar ik zou kunnen kijken?
Ik heb ook gepoogd lid te worden van de Freelance Tweakers groep op LinkedIn, hopelijk mag ik daar ook een kijkje nemen.
Al die stappen zijn niet nodig voor een betaaltermijn die contractueel is vastgelegd. Het is wel netjes, zeker, maar na keer op keer schending van de betaaltermijn voel ik me niet erg genoodzaakt netjes te zijn.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:55:
[...]
Hopelijk heb je dan al wel de volgende stappen gezet:
[ Voor 18% gewijzigd door Aftansert op 18-01-2023 17:28 ]
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Aftansert schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:37:
[...]
Wauw. Okee, dat zou voor mij reden zijn om er nog harder in te gaan om door hun bluf heen te prikken. Ook wel mooi dat ze alvast schriftelijk aankondigen wanprestatie te zullen plegen bij een juridische procedure, wat natuurlijk absoluut niet mag. Een goede advocaat zou ze rauw lusten en heeft hiermee hele mooi ammunitie.
Ik begreep inderdaad al dat Harvey Nash niet aanbevolen is. Als ze een leuke opdracht hebben ga ik misschien toch reageren.Jogai schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:33:
Volgens mij heeft Harvey Nash niet zo'n goeie naam. Funle lijkt me wel een goed concept. Na aanmelden wordt je ook nog even gebeld, maar het zijn duidelijk niet van die recruitment types. Je krijgt korting op hun bemiddelingsfee als je mensen aanbrengt, dus zal even mijn persoonlijke link in mn forum signature zetten.
Funle klinkt inderdaad goed. Een eenmalige fee i.p.v. per uur spreekt me wel aan, ik zal daar eens gaan kijken via je link, bedankt voor de tip.
Het beste is natuurlijk de rechtstreekse portals zoals die van de NS. Ik heb daar nu 2 x gereageerd maar ze vragen veel inhoudelijke Azure kennis, en die heb ik niet (weet meer van Google Cloud). Maar het idee van rechtstreeks reageren bij een bedrijf heeft wel mijn voorkeur. Weet iemand welke bedrijven nog meer zelf inhuren?
Is het niet verstandiger om je te beperken tot een adviserende rol en de werkzaamheden uitbesteden aan een fulltime elektricien of loodgieter?Moonfox schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:21:
De andere 1/2 dagen per week wil ik besteden aan een andere interesse; duurzame energie. En dan denk ik aan elektrische installaties, zonnepanelen, accupakketten, warmtepompen etc. Daar zal ik nog het een en ander aan trainingen voor moeten volgens om overal voor gecertificeerd te zijn. Maar het idee is om daar advies over te kunnen gaan geven, en ook de installaties zelf te kunnen uitvoeren op ten duur.
in mijn huidige OvO bij een overheidspartij heb ik een tweezijdige opzegtermijn van 30 dagen erin laten zetten. Dat was ook geen probleem voor de opdrachtgever. Het geeft mij een prettig gevoel voor het geval het om welke reden dan ook niet meer goed voelt.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:48:
[...]
Ik lees elke regel in mijn contract en er is nog nooit een contract ongewijzigd getekend door mij. Nu zit ik ook bij de overheid en kan ook niet ongestraft voortijdig opzeggen. Maar dat ligt niet aan mijn tussenpartij maar aan het mantelcontract.
Wel blijf ik me echt verbazen hoe de overheid met twee maten meet: niet voortijdig kunnen opzeggen en fictief dienstverband. Dit bijt elkaar toch als twee pitbulls?
Ja dat is zeker ook een optie. Al lijkt het me leuk om het zelf te gaan doenDeveon schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:06:
Is het niet verstandiger om je te beperken tot een adviserende rol en de werkzaamheden uitbesteden aan een fulltime elektricien of loodgieter?
Mijn huidige collega's hebben mij Seven Stars ook aanbevolen.Moonfox schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:21:
Eerst dus op zoek naar een opdracht als freelance Data Engineer of Data Analist. Ik heb me hiervoor aangemeld op de volgende plekken:
Bedankt, ga ik bekijken!Liegebeest schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:45:
Mijn huidige collega's hebben mij Seven Stars ook aanbevolen.
Dan zou ik je huidige opdrachtgever mededelen dat je je huidige opdracht niet meer gaat verlengen (voor nu nog even uitzit en de laatste 4 weken vakantie opneemt) omdat de tussenpartij een ontzettende hork is.Liegebeest schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:34:
Ik houd van stokken. Deze staat inderdaad in m'n bezemkast klaar.
Kijken wat dat doet; je moet natuurlijk wel weg willen lopen uiteindelijk.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Is al weer wat jaren geleden, maar ik heb fantastisch kunnen werken via Seven Stars toendertijd! Altijd op tijd betaald, erg gericht op wat jij wilt als zzp'er en toen er bij de eindklant een budgetprobleem dreigde hebben ze daar ook nog geholpen door een tussenoplossing aan te dragen.Liegebeest schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:45:
[...]
Mijn huidige collega's hebben mij Seven Stars ook aanbevolen.
Verlenging is noch nicht im Frage want het is een contract van een jaar. Maar ik heb m'n inhurend manager inderdaad verteld dat, als er weer gedoe is rondom betalingen, het effecten kan hebben. Hij is voorbereid._Arthur schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:54:
[...]
Dan zou ik je huidige opdrachtgever mededelen dat je je huidige opdracht niet meer gaat verlengen (voor nu nog even uitzit en de laatste 4 weken vakantie opneemt) omdat de tussenpartij een ontzettende hork is.
Kijken wat dat doet; je moet natuurlijk wel weg willen lopen uiteindelijk.
De partijen die je erboven noemt zijn ook tussen partijen... is trouwens niets mis mee. Zeker omdat je bij de grotere bedrijven en bij (semi)overheid sowieso niet zonder tussenpartij binnenkomt.Moonfox schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:21:
Ik ben al een tijd mee aan het lezen in dit . Ik heb me hiervoor aangemeld op de volgende plekken:
- Brainnet (volgens mij heet het nu Magnit)
- Headfirst (Select)
- Harvey Nash
- Freelance.nl (maar hier lijken alleen tussenpartijen op actief te zijn)
En vooral zelf zoeken op die portals en reageren. Ik heb maar een handje vol recruiters gehad die mij af en toe actief benaderen maar bijna alle opdrachten (op 1 na) zelf gevonden via de genoemde sites/portals.
Staat er in dat contract ook een minimaal aantal uur dat je moet werken?Liegebeest schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:28:
[...]
Maar inderdaad, ik ga voor het volgende kwartaal eens overleggen met de opdrachtgever. En hierna laat ik dit label echt links liggen.
De reden waarom ik via hen werk, is omdat zij een nette selectie aan goede opdrachten gemakkelijk toegankelijk maken.
Mijn huidige opdracht loopt via HN en dat werkt prima hoor. Zelf geen slechte ervaringen mee iig. Ik vind dat ze t wel netjes doen..Jogai schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:33:
Volgens mij heeft Harvey Nash niet zo'n goeie naam. Funle lijkt me wel een goed concept. Na aanmelden wordt je ook nog even gebeld, maar het zijn duidelijk niet van die recruitment types. Je krijgt korting op hun bemiddelingsfee als je mensen aanbrengt, dus zal even mijn persoonlijke link in mn forum signature zetten.
Dat is precies wat ik doe. Geen voorlopige aanslag, en het gereserveerde bedrag op een spaarrekening zetten met nu 1.3%.tony-stark schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:21:
Met de 0,8% betalingskorting van de inkomstenbelasting is het aantrekkelijk om het geld in 1 keer over te boeken, maar ik zat te denken om dit geld op een aparte rekening te zetten en 1.3% rente te krijgen. Dat levert meer op en ben flexibel / heb mijn geld. Zie ik een denkfout?