Ok, het is klein, het is lullig, en echt niemand gaat er ook maar een seconde wakker over liggen, maar er komt een punt dat je het gewoon niet meer kan hebben.
Na wat wikken en wegen besloot ik onlangs toch maar een boekhouder in de arm te nemen (topidee overigens) en vanavond was ik bezig mijn administratie bij te werken op basis van zijn aanwijzingen. En daarbij kwam ik ook langs de facturen van mijn Tweakers Plus abonnement (vakliteratuur natuurlijk) en wat me altijd mateloos stoorde is dat ze twee BTW-tarieven neerzetten, maar dat dan niet uitsplitsen:
code:
1
2
3
4
5
| Bedrag: € 2,55
btw 9%: € 0,06
btw 21%: € 0,39
---------------
Totaal incl btw: € 3,- |
Ik boekte dat altijd blind op 21%, maar dat klopt natuurlijk niet helemaal. En als ik dan toch alles goed ga zetten, dan moet dit ook gefikst.
Voor wie het weten wil, de € 2,55 bestaat uit een 21%-deel van € 1,87 en een 6%-deel van € 0,68:
code:
1
2
3
4
| 0,68 * 1,09 = 0,7412
1,87 * 1,21 = 2,2627
Samen: 3,0039 -> € 3,00 |
Tijdens het typen van dit bericht voelde ik me met de minuut lulliger worden, maar het moest er gewoon even uit. Elke maand weer voor die drie euro inloggen, factuur opzoeken, downloaden, weer uploaden in boekhoudprogramma en er dan nog een onbevredigend gevoel aan over houden. Het moet een keer stoppen.
Het doet me dan ook deugd dat het Hero-abonnement maar 1 tarief heeft. Moet het nog wel steeds downloaden/screenshotten. Grrr.