Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03
.Gertjan. schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:34:
Of als je toevallig een controle krijgt :) Maar ze zijn er inderdaad nog niet hard op aan het checken.
Wat ik me zit af te vragen: stel dat men toch vindt dat je meer had moeten uitkeren, is dat dan alleen voor het huidige jaar (en toekomstige jaren) of ook met terugwerkende kracht?

In dat laatste geval kan je waarschijnlijk gelijk je faillissement aanvragen, of in ieder geval bye-bye zeggen tegen je pensioen... ;w

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

hoevenpe schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:42:
[...]
Wat ik me zit af te vragen: stel dat men toch vindt dat je meer had moeten uitkeren, is dat dan alleen voor het huidige jaar (en toekomstige jaren) of ook meer terugwerkende kracht?

In dat laatste geval kan je waarschijnlijk gelijk je faillissement aanvragen, of in ieder geval bye-bye zeggen tegen je pensioen... ;w
Ze kunnen prima voorgaande jaren corrigeren. Ik geloof dat ze tot 5 jaar terug kunnen. In principe kunnen ze dat dus van je verlangen. Als je het geld via dividend hebt onttrokken slaan ze je aan voor het verschil. Zit het geld in de BV dan zullen ze je vragen dit uit te keren en daar belasting over af te tikken. Is het geld geïnvesteerd, dan zullen ze dat mogelijk niet corrigeren omdat het dan mogelijk terecht is dat je niet hebt uitgekeerd.

De belastingdienst mag tot 5 jaar na indienen volgens mij je aangifte nog openbreken. Dat mag je zelf ook als bijvoorbeeld blijkt dat je nog iets moet verrekenen.

Daarnaast kunnen ze je ook nog een boete opleggen als blijkt dat je bewust gefraudeerd hebt. Dit is vaak een percentage van het te betalen bedrag en is niet mals.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

orf

Zó enorm groot is het verschil met dividend nu ook weer niet. Dividend is 40% tegenover (waarschijnlijk) 52% loonbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Blijft ergens vreemd, want je hebt al jaren dan VPB afgedragen over deze winst:

De belastingdienst kan toch niet eerst je jaarrekening jarenlang goedkeuren (waarin duidelijk het loon en de winst staan, VPB is daarop gebaseerd) om later zonder nieuwe feiten opeens tot een ander oordeel te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
De belastingdienst keurt geen jaarrekeningen goed. Ze sturen wel op een gegeven moment definitieve aanslagen VPB en LB. Bij controle kan blijken dat alle inkomsten in een BV afkomstig zijn van de inzet van de DGA bij klanten (uurtje, factuurtje). Als dan maar een klein deel van deze inkomsten als loon zijn uitbetaald is dat wel degelijk nieuwe informatie waardoor ze de aanslagen LB met terugwerkende kracht kunnen corrigeren. Of het geld wel of niet via Box 2 als dividend is uitbetaald is maakt volgens mij niet veel uit. Uiteraard is het dan wel directer (ook zonder controle) zichtbaar voor de belastingdienst.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
RichieB schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:30:
Bij controle kan blijken dat alle inkomsten in een BV afkomstig zijn van de inzet van de DGA bij klanten (uurtje, factuurtje). Als dan maar een klein deel van deze inkomsten als loon zijn uitbetaald is dat wel degelijk nieuwe informatie waardoor ze de aanslagen LB met terugwerkende kracht kunnen corrigeren.
Maar wat doe je als slechts een deel van de inkomsten van de BV te herleiden zijn naar uur/factuur? Als je bijvoorbeeld jezelf een hypotheek verleend hebt een daarover (van jezelf) rente ontvangt, als je winst maakt op het handelen in aandelen en/of dividend krijgt. Dan wordt dit al een stuk complexer...

De werkelijkheid is nooit zo zwart/wit, zeker als je in een samenwerkingverband werkt met meerdere BV's. De regels zijn momenteel niet eenduidig en de afgelopen jaren ook nog eens regelmatig veranderd op dit punt (70% werd 90% bijvoorbeeld), FOR afgeschaft, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Klant heeft me vrijdag gezegd dat ik mijn ontslagtermijn niet hoef uit te dienen en niet meer hoef terug te komen.

Ik heb deze week 7 sollicitaties, vrij internationaal:
• 1 voor werken in Gibraltar £650 per dag - mooi weer, maar lijkt me saaie locatie
• 1 voor Hamburg voor €900, maar Fintech.
• 1 voor remote €750, klinkt goed, maar 50% reizen in Duitsland (expenses paid)
• 1 voor Nederland, €800
• 1 voor Nederland, €800, maar werken voor een bank met een verplichte payrolling constructie, daar gaat 50% van mijn inkomsten. Geen wonder dat de zoveel opdrachten hebben uitstaan.
• 1 is face-2-face hier in Londen, geld totaal nog niet besproken, lijkt me lastig worden.
• 1 is telefoongesprek voor vaste baan in Londen, basis £110k, totaalpakket £150k, maar de baan spreekt me niets aan en ik wil veel liever ZZP'er blijven.
• Mogelijk 1 voor Zurich, 1000 CHF, maar lijkt me niet zo interessant en heb al het gevoel dat ik te veel het geld achterna loop.

Welke locatie zou jullie het meeste aanspreken?

Ik heb besloten mijn rate in Londen te verlagen naar £650 en de komende 6 maanden iets te doen dat ik ook leuk kan vinden. Ik kreeg op £700 niet genoeg leuke aanbiedingen en heb sollicitaties bij RBS en Lloyds gedaan. Voor £750 in Edinburgh in een superrestrictieve omgeving alles moeten automatiseren met technologie uit 1994, nee dankje. Ik heb een beetje het plezier in het werk verloren, zeker na het debacle bij de Engelse bank.

Is werken in Nederland voor de ING of de Rabobank ook zo strikt? Alles op Windows-laptop zonder enige permissies om iets te installeren en de helft van het internet geblokkeerd? PuTTY/WinSCP voor het beheren van servers.

[ Voor 5% gewijzigd door chronoz op 29-10-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Verplichte payrolling constructie kost je niet de helft. Ten opzichte van een eenmanszaak kost het waarschijnlijk een procent of 10 ... 12 aan extra lastendruk. Nog wel een enorm verschil, maar die 50% vergelijkt nettoloon tegen netto-omzet ofzo :)

Ik zou kijken naar de Duitse optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Het is inmiddels ook oppassen met Duitsland. Hoewel het bij Drenthe en Groningen over de grens nog steeds goedkoop is, zijn de grote steden waar de interessante bedrijven zitten inmiddels onbetaalbaar. Ik heb deze week een baan in München afgezegd, 1500 - 2000 euro kale huur per maand voor een appartement, nee dank je. Ook zijn zorgverzekeringen extreem duur voor freelancers, reken rond 750 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:25
chronoz schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:34:
<knip>

Is werken in Nederland voor de ING of de Rabobank ook zo strikt? Alles op Windows-laptop zonder enige permissies om iets te installeren en de helft van het internet geblokkeerd? PuTTY/WinSCP voor het beheren van servers.
Banken (insert random grote enterprise) in Nederland zijn net zo strict. Wellicht zoek je iets kleiner?

Ik krijg het idee dat je heel erg haast maakt met het vinden van een nieuwe opdracht zonder zelf te weten wat je wilt. Het aanbod is enorm en als het echt moet, dan kun je overal ja op zeggen. Gun jezelf wat tijd ( vakantie ;-)) om iets leuks te vinden. Mits je financiële situatie het toe laat (maar als zzp'er heb je waarschijnlijk wel een buffer voor een paar maanden). Wat is nu echt belangrijk? 2 tientjes meer uur tarief of het avontuur?

Als ik in jouw positie zat en had moeten kiezen zou ik voor Gibraltar gaan. Je zit niet ver van Sevilla af of kunt verder richting Heulva. De kust verder naar Malaga is niet zo interessant, het westen is wel tof. Mits je van het platte land houd. In Spanje zijn de kosten voor levensonderhoud een stukje lager dan in NL. Je kunt ook gemakkelijk naar Marokka/Portugal gaan voor een weekendje. Van/Naar Sevilla vliegen is goedkoop. Je kunt Spaans gaan leren wat weer meer mogelijkheden biedt.

De payrolling constructies of vaste banen zijn niet interessant en zou ik zeker weten vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ja, je hebt gelijk dat ik wat haast maak. Ik zou graag weer op een Macbook willen werken, dingen kunnen installeren op mijn laptop en productief zijn. Ik vind voor een grote bank werken voor 10% extra ook niet echt de moeite waard. Bij mijn huidige werkgever (bank) nemen alle 200 werknemers een tweede persoonlijke laptop mee, omdat je vrijwel niets op de hoofdlaptop kunt doen.

Gibraltar klinkt wel goed, ik spreek al vrij goed Spaans. Alhoewel, goed is relatief, zie mijn YouTube video in het Spaans op YouTube: Lecciones de holandés - Lección #1 - Introducción al holandés. Al een fout in de eerste zin, volgens mij is het bienvenidos.

Ik weet inderdaad niet goed wat ik wil, ik zou weer graag gelukkig in mijn werk zijn. Dat is echt alweer een tijdje geleden. Bij veel werkgevers is het helaas een zooitje en de bedrijven gooien echt veel geld weg.

Ik ben ook bang dat ik het geld te veel achterna ren, altijd maximaal proberen te verdienen. Maar een weekje op vakantie, ik weet niet of dat zou helpen. Misschien wel een goed idee. Business retreat is geen zakelijke aftrekpost toch? :9
t_captain schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:03:
Verplichte payrolling constructie kost je niet de helft. Ten opzichte van een eenmanszaak kost het waarschijnlijk een procent of 10 ... 12 aan extra lastendruk. Nog wel een enorm verschil, maar die 50% vergelijkt nettoloon tegen netto-omzet ofzo :)

Ik zou kijken naar de Duitse optie.
Kun je me helpen met vinden naar bruto-netto berekening voor ZZP'ers? Ik zie alleen voor normale loondienst.
"Any individual taking a contract in Germany must be employed by a German payroll provider."

[ Voor 20% gewijzigd door chronoz op 29-10-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:00

AJM

Misschien is werken bij een startup een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorritvv
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 13:25
Kun je me helpen met vinden naar bruto-netto berekening voor ZZP'ers? Ik zie alleen voor normale loondienst.
Heb zelf een keer een tooltje gemaakt: zzp-netto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb een "collega" in mijn netwerkorganisatie die veel voor een Duitse klant werkt. Deels on-site, deels vanuit kantoor in NL.

Zorg dat je het zwaartepunt van je leven in NL hebt (woning + aanzienlijk deel van de dagen aanwezig, maar in de marge wegen ook gezin, school, familie en sociale activiteiten mee in het oordeel).

Als je regelmatig onsite buiten NL werkt, zorg ook voor een kantoor ("vaste inrichting") in NL. Dan kun je gewoon in NL belastingplichtig zijn en exporteer je je diensten naar je Duitse klant. Die hoeft niet te verlonen en er is geen noodzaak voor een payroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
AJM schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:16:
Wellicht interessant, maar deze nemen niet vaak freelancers aan. Je zult dan in vaste dienst moeten. Daarbij zijn er vaak wel flexibele voorwaarden (onbeperkte vakantie dagen, remote werken, etc..). Uiteraard moet dat je wel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Jorritvv schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:22:
[...]

Heb zelf een keer een tooltje gemaakt: zzp-netto.nl
Whoops, looks like something went wrong.
AJM schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:16:
Jawel, indien een start-up bereid is 650 pond per dag te betalen, zou dat supergaaf zijn! Ik heb nog nooit bij een start-up gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
chronoz schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 19:06:

Jawel, indien een start-up bereid is 650 pond per dag te betalen, zou dat supergaaf zijn! Ik heb nog nooit bij een start-up gewerkt.
Misschien wat minder gefocust zijn op de centen en meer op de inhoud. Werkplezier is belangrijker dan geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ascension schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:04:
[...]

Misschien wat minder gefocust zijn op de centen en meer op de inhoud. Werkplezier is belangrijker dan geld!
Ja, helemaal mee eens, maar ik zit nu aan de £750 per dag, dus zou graag ergens een grens stellen, maar het werkplezier is al een tijdje weg inderdaad, dus beter £600 per dag en beetje fijn werk dan hele dag klokkijken voor £750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html
Hoe kun je dit gebruiken als aftrekposten zoals WBSO er niet op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die site is natuurlijk gemaakt voor de meeste mensen en niet voor alle mensen.

Als je precies wilt berekenen wat je netto als ZZP over gaat houden bij een bepaald inkomen moet je even de voorlopige aangifte van de Belastingdienst invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:10

Boy

www.byoscoop.nl

chronoz schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:20:
[...]
Ja, helemaal mee eens, maar ik zit nu aan de £750 per dag, dus zou graag ergens een grens stellen, maar het werkplezier is al een tijdje weg inderdaad, dus beter £600 per dag en beetje fijn werk dan hele dag klokkijken voor £750.
Als ik een goedbetaalde opdracht heb, zit ik op 560 euro per dag en dat is een mooi maandbedrag! Enorm hoog als ik het vergelijk met vrijwel iedereen om me heen is dit een belachelijk goed loon wat ik dan verdien. Zo speciaal ben ik ook weer niet.

Momenteel werk ik bij een startup, ik ben aandeelhouder en krijg daarbij een superlaag uurloon, maar ik vind het gaaf om deel uit te maken van het team. Er moet wel komend jaar iets gaan veranderen, want ik heb wel heel veel uren nu erin zitten, zo nuchter ben ik wel...het moet zich uiteindelijk wel enigszins terugverdienen. Maar zo'n risico nemen vind ik wel leuk.

Daarnaast ben ik met een eigen startend bedrijf bezig met een vriend en werk ik daarnaast 8 a 16 uur per week voor 70 euro p/u voor een klant. Daarmee kan ik de rekeningen betalen.

Ik begon met dit verhaal, met de vraag waarom jij zo hoog in zet? Is het gewenning qua geld? Heb je vaste lasten? Zoals @Ascension (kan @Naam op Tweakers forum?) zei, pas op dat je niet te erg gedreven bent door geld (en ik ben echt wel iemand die graag heel veel geld wil hebben en dat ook een motivatie is, maar ik merkte dat ik toch de manier waarop belangrijk(er) vind).

Ik weet niet of het zo kan over komen, maar het is geen aanval of zo natuurlijk!

[ Voor 4% gewijzigd door Boy op 31-10-2016 08:26 ]

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chronoz
Het is niet gewenning met geld. Ik kom uit een arm gezin en bij ons was het normaal om zoveel waarde aan geld te hechten. Wij gaven de familie vaak tweedehands-kleding, kochten altijd bij de Aldi/Action, gingen nooit uit en deden veel moeite om geld te besparen.

Ik herinner me op de vakantie teruglopen op een Turkse markt, omdat de verkoper aan de andere kant van de markt €0,10 goedkoper zou uitkomen. Daarna kwam de eerste bus niet opdagen en vervolgens erg lang gewacht in de hitte tot de volgende bus kwam, omdat met zijn 4'en in de Turkse taxi die er al stond naar huis gaan €5 zou kosten.

Ik heb dat gedrag een beetje overgenomen, maar ik heb het geld totaal niet nodig, ik geef weinig uit (voelt pijnlijk) en het gaat ten koste van andere dingen. Ik vind het ook niet fijn dat ik vrij obsessief kan zijn qua geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:19

sebasd

loopt op espresso

Boy schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:25:
[...]
...

Daarmee kan ik de rekeningen betalen.
...
Misschien weer licht offtopic maar dit is ook precies waarom ik het freelancen zo leuk vind. De variatie tussen aan de ene kant een opdracht hebben die de rekeningen betaalt en de tijd die ik over heb gebruiken om aan dingen die ik echt leuk vind te werken (in jouw geval een startup, in mijn geval proberen een naam en business op te bouwen door bloggen en schrijven, presentaties en workshops).

In other news: de wet DBA lijkt mij nu ook dwars te gaan liggen voor een nieuwe klus. Hopelijk wordt een en ander nog geregeld deze week..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:28
Bij welke bank hebben jullie je zakelijke rekening lopen eigenlijk? (als ik zo vrij mag zijn) :)

Ik zit te denken aan KNAB vanwege de voorwaarden, kosten van de rekening en het feit dat je er rente op ontvangt, maar weet bijvoorbeeld niet hoe snel ze zijn in hun overschrijvingen e.d., en of een andere bank daar beter in is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

chronoz schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:57:
Het is niet gewenning met geld. Ik kom uit een arm gezin en bij ons was het normaal om zoveel waarde aan geld te hechten. Wij gaven de familie vaak tweedehands-kleding, kochten altijd bij de Aldi/Action, gingen nooit uit en deden veel moeite om geld te besparen.

Ik herinner me op de vakantie teruglopen op een Turkse markt, omdat de verkoper aan de andere kant van de markt €0,10 goedkoper zou uitkomen. Daarna kwam de eerste bus niet opdagen en vervolgens erg lang gewacht in de hitte tot de volgende bus kwam, omdat met zijn 4'en in de Turkse taxi die er al stond naar huis gaan €5 zou kosten.

Ik heb dat gedrag een beetje overgenomen, maar ik heb het geld totaal niet nodig, ik geef weinig uit (voelt pijnlijk) en het gaat ten koste van andere dingen. Ik vind het ook niet fijn dat ik vrij obsessief kan zijn qua geld.
Snap 't. Je bent zoals je bent door ervaringen, zo werkt dat. Ik zou wel proberen om het wat leuker voor jezelf te maken door hier toch iets tegen te doen, anders leid het je leven misschien te erg. Zoals ik al zei: ik ben iemand die ook van het geld is ;) ik wil graag klaar zijn voor m'n 40e met werken zodat ik alleen maar leuke dingen kan gaan doen...maar ik heb m'n doel moeten bijstellen naar 50 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

joramoudenaarde schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:15:
Bij welke bank hebben jullie je zakelijke rekening lopen eigenlijk? (als ik zo vrij mag zijn) :)

Ik zit te denken aan KNAB vanwege de voorwaarden, kosten van de rekening en het feit dat je er rente op ontvangt, maar weet bijvoorbeeld niet hoe snel ze zijn in hun overschrijvingen e.d., en of een andere bank daar beter in is :)
Zit nu nog bij de ING, maar aangezien mijn 2 bv's inmiddels slapend zijn, zit ik te overwegen om daar weg te gaan. Zo uit mijn hoofd kost een ING ondernemersrekening ongeveer 120 euro per jaar. Destijds voor ING gekozen omdat het eerste jaar gratis is en ze destijds niet al te moeilijk deden over een creditcard (want zonder CC is het best lastig om bepaalde online services af te nemen).

KNAB staat ook bij mij op de nominatielijst, nadeel is alleen dat ik ook mijn spaarrekeningen met gaan omzetten naar een andere tegenrekening.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Privé zit ik bij ING en dit bevalt mij perfect, daarom zakelijk ook ING genomen en dat bevalt mij ook perfect.
120 euro per jaar voor een goede bankrekening is peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

joramoudenaarde schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:15:

Prive en zakelijk bij KNAB en bevalt mij prima. Over het algemeen iets trager met overschrijvingen maar nooit meer dan 1 dag.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:22:
Privé zit ik bij ING en dit bevalt mij perfect, daarom zakelijk ook ING genomen en dat bevalt mij ook perfect.
120 euro per jaar voor een goede bankrekening is peanuts.
Same here

Vanaf kleins af aan al postbank giro blauw past bij jou.

Ik heb 2 BV's maar gewoon 1 ING account.
Daaronder staan beide BV's. Mijn Holding BV heeft dus geen ING pas of account, kosten zijn dan lager.

ING vond ik altijd fijn i.v.m. de Tan code via mobiele telefoon, de Rabo haat ik i.v.m. de raboreader die ik nooit bij me heb.

Verder heb ik geen banken vergeleken, volgens mij ligt het allemaal zo minimaal uit elkaar dat het niet echt voordeel heeft om over te stappen.
Een dagje niet werken kost je meer dan van bank wisselen volgens mij

[ Voor 25% gewijzigd door Viper® op 31-10-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt allen! :)

Ik zat vroeger van kinds af aan bij Fortis, wat nu over is gegaan op ABN AMRO. Maar ik ben een beetje wars van de grootbanken en de rentes + kosten die ze rekenen. Sinds een paar jaar heb ik een KNAB basis pakketje voor m'n spaarrekening vanwege de rentes die ze geven vergeleken met de grootbanken. Dat was ook de reden dat ik voor het zakelijke (nog op te zetten) deel eens bij ze ben gaan kijken, maar als ik kijk naar de rente + kosten die ze rekenen, dan spreekt dat me wel erg aan.

Het enige "nadeel" wat ik me kan voorstellen, is dat ze geen fysieke kantoren hebben. Maar of dat nu zo'n noodzaak is weet ik eerlijk gezegd niet, vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Kan me niet meer heugen dat ik een bankgebouw van binnen heb gezien ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Recruiter zit hard te pushen om mij op sollicitatie bij de ING te laten gaan, DevOps Cloud.

Ik neem aan dat ze hier Windows-laptops gebruiken waarop je niets zelf kunt installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Volgens mij is ING sterk aan het moderniseren. Natuurlijk is een bank geen startup, maar van alle grote banken lijkt ING me de club met het meest vooruitstrevende ICT-beleid.

Geen zorgen m.b.t. wet DBA, mag ING inmiddels voorbij 1-1-17 or 1-5-17 zaken doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

chronoz schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:31:
Recruiter zit hard te pushen om mij op sollicitatie bij de ING te laten gaan, DevOps Cloud.
Praten kan altijd...
Ik neem aan dat ze hier Windows-laptops gebruiken waarop je niets zelf kunt installeren?
Waarom maak je hier toch zo een punt van. Dat kan toch geen dealbreaker zijn?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Gé Brander schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:52:

Snap het wel een beetje, werk ook het liefst op m'n eigen machine (Macbook/iMac) ipv op een dichtgetimmerde Windows-machine die je vaak bij enterprises tegenkomt.

Helaas zijn er echter weinig grote bedrijven die flexibel beleid hebben wat dat betreft, en denk dat je dit in de financiele sector wel helemaal kan vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
t_captain schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:48:
Volgens mij is ING sterk aan het moderniseren. Natuurlijk is een bank geen startup, maar van alle grote banken lijkt ING me de club met het meest vooruitstrevende ICT-beleid.

Geen zorgen m.b.t. wet DBA, mag ING inmiddels voorbij 1-1-17 or 1-5-17 zaken doen?
Zij hebben vooral een grote omgeving en niet direct de meest vooruitstrevende omgeving. De uitdaging zit hem in de schaal, niet zo zeer in het meest moderne ontwerp. Je moet alleen wel erg goed tegen de bureaucratie kunnen. Je laptop is volledig dichtgetimmerd en het meeste werk zul je via terminal servers doen. Security beleid is er ook wel naar. Waarschijnlijk zit er wel verschil in IT per business unit, maar veel beleid is wel hetzelfde.
<knip>

Dat klopt. Als dit een deal breaker is zul je bij een kleinere organisatie aan de slag moeten gaan en niet mega enterprises.

[ Voor 17% gewijzigd door Emperor_ op 31-10-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
*kuch* dubbele post. :X

[ Voor 111% gewijzigd door Emperor_ op 31-10-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:59
Emperor_ schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:15:

Dat klopt. Als dit een deal breaker is zul je bij een kleinere organisatie aan de slag moeten gaan en niet mega enterprises.
*typt dit vanaf zijn eigen device binnen het ING netwerk*
Hangt van je functie en positie af gok ik dan. Ik heb bv wel weer admin rights op mijn ING Laptop, ook bestaat er de mogelijkheid je eigen laptop(macbook) goed in te stellen en mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:19
wvdl schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:27:
[...]

Hangt van je functie en positie af gok ik dan. Ik heb bv wel weer admin rights op mijn ING Laptop, ook bestaat er de mogelijkheid je eigen laptop(macbook) goed in te stellen en mee te nemen.
Oh? Ik heb op de netwerk/netwerk security afdeling gezeten, maar dat was toch echt geen eigen middel aansluiten. Ik zat daar tm dec 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
mgizmo schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:43:
[...]

Oh? Ik heb op de netwerk/netwerk security afdeling gezeten, maar dat was toch echt geen eigen middel aansluiten. Ik zat daar tm dec 2014.
Ik vanaf begin dit jaar als dev'er, dus kan niet vergelijken. Eigen device werkt niet met alles even makkelijk (voor sommige dingen een Citrix Terminal), maar het kan wel.

Ontopic: Ik mag wat anders gaan zoeken, gezien ING alle ZZP contracten niet gaat verlengen als je niet op een critieke positie zit of het makkelijk in een modelcontract te gieten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension

Bedenk me net dat ik in aanvragen van Rabobank altijd zie staan dat ze een BYOD beleid hebben. Schrijf je even in bij Brainnet, die bieden regelmatig opdrachten aan bij de Rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Gé Brander schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:52:
[...]

Praten kan altijd...

[...]

Als DevOps tech met veel passie voor technologie te werken op Windows 7, met PuTTY en WinSCP is echt drama. Ik zie mensen een ansible rpm downloaden, kopieren via winscp, dan alle python dependency zip files overkopieren, handmatig installeren, ansible rpm ook handmatig, dan alle development via PuTTY op die virtuele machine in Hong Kong met ansible ontwikkelen.

Als Java developer van oude garde of Sysadmin zie ik het nog wel werken, maar werken aan enkele applicaties of werken of maar werken aan paar servers per dag, maar niet als DevOps. Een Nexus user met permissies moeten aanvragen duurt 4 weken. Dan moet je nog bij 60 verschillende pods/teams formulieren invullen om permissies aanvragen voor verschillende dingen. Er is weinig DevOps aan. Het duurt gewoon allemaal 4 of 5x zo lang en alles dat je in 1 maand doet, had je in een andere omgeving in minder dan een week kunnen doen.

En dat allemaal voor 15% aan extra per dag, maar je zit vervolgens de hele dag ongemotiveerd naar de klok te kijken.

Het duurde een week voordat mijn formulier om toegang te krijgen tot Google via Internet Explorer verwerkt was 8)7 http://unix.stackexchange.com/ nog steeds geen toegang toe. Iedereen neemt een 2e laptop mee, dus daarop kunnen we wel sites voor werk bezoeken als unix.stackexchange e.d., maar ideaal is het niet.
Ascension schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 18:24:
[...]

Bedenk me net dat ik in aanvragen van Rabobank altijd zie staan dat ze een BYOD beleid hebben. Schrijf je even in bij Brainnet, die bieden regelmatig opdrachten aan bij de Rabo.
Dankje, ik denk dat de Nederlandse banken inderdaad iets beter zijn, maar ik ga de komende 6 maanden wat minder geld accepteren en buiten Fintech werken. Misschien daarna nog een keer terug naar Fintech/Banking, maar als ik op een Windows-laptop zonder enige permissies via Internet Explorer en PuTTY als DevOps moet werken, dan moet het echt superveel geld zijn, geen 15% extra.

[ Voor 17% gewijzigd door chronoz op 31-10-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
joramoudenaarde schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:47:
Maar ik ben een beetje wars van de grootbanken en de rentes + kosten die ze rekenen. Sinds een paar jaar heb ik een KNAB basis pakketje voor m'n spaarrekening vanwege de rentes die ze geven vergeleken met de grootbanken.
KNAB maakt gebruik van de banklicentie van Aegon, niet echt een kleine speler die aardig aan de weg heeft getimmerd met klantonvriendelijke producten zoals woekerpolissen, etc. Als je een kleine, groene bank oid zoekt probeer dan Triodos eens.

Ik zit zelf bij de Rabobank omdat ze de enige waren die mij na een paar jaar ZZPen nog een hypotheek wilden geven. @Viper: tegenwoordig betaal je alles met de app, inclusief iDeal dus de Raboreader heb je zelden meer nodig.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
wvdl schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:49:
Ontopic: Ik mag wat anders gaan zoeken, gezien ING alle ZZP contracten niet gaat verlengen als je niet op een critieke positie zit of het makkelijk in een modelcontract te gieten is.
Is dat omdat men weer nette eindejaarscijfers wil laten zien zoals gebruikelijk (om iedereen weer in te huren begin volgend jaar), of is dit echt een beleidswijziging in verband met de wet DBA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

JaQ

chronoz schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:44:
<<snip>>
Dankje, ik denk dat de Nederlandse banken inderdaad iets beter zijn, maar ik ga de komende 6 maanden wat minder geld accepteren en buiten Fintech werken. Misschien daarna nog een keer terug naar Fintech/Banking, maar als ik op een Windows-laptop zonder enige permissies via Internet Explorer en PuTTY als DevOps moet werken, dan moet het echt superveel geld zijn, geen 15% extra.
Enigszins offtopic, maar als inhoudelijk verantwoordelijke voor flink aantal devops teams bij een bank kan ik je vertellen dat ik geen devver in een van mijn teams wil die alles op zijn laptop wil draaien. Ook wil ik geen techneut die overal zijn eigen tooltje voor "moet" draaien en gaat zitten mokken als een klein kind als hij/zij zijn/haar zin niet krijgt. (optimalisatie van een grote omgeving gaat verder dan je eigen stoeptegel).

Realistisch gezien; wat heb je nou meer nodig dan een browser (of twee, zonder al te beperkt internet toegang) en MobaXterm op je laptop?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik bankier bij ABN Amro en heb een AOV via Movir. Reden is dat deze bedrijven sponsoren waren van mijn studentenvereniging en dat ze dus heel wat leuke weekends, feesten en symposia mogelijk hebben gemaakt. ABN Amro deed veel voor (medisch) studenten en ze hebben mij destijds heel erg geholpen met een maatwerkoplossing zodat ik alsnog kon afstuderen. Movir richtte zich in die tijd nog uitsluitend op artsen en sponsorde ons vanwege de naamsbekendheid onder toekomstige medici. Dat werkt dus wel :P

Helaas is de ervaring met ABN Amro iets minder positief geworden toen ik een hypotheek wilde na 2,5 jaar ondernemen, ondanks goede jaarcijfers en een uitstekende prognose voor het lopende jaar. Uiteindelijk was het bij een andere bank wel mogelijk. Dat is wel een nadeel van zzp'er zijn. Ik kon in principe zo weer ergens in vaste loondienst treden, maar dan zou het verkrijgen van een hypotheek de enige reden zijn.

Ik ben niet vanwege het geld gaan ondernemen en ben vooral heel blij dat ik nu kan doen wat ik echt leuk vind. Het voelt bevoorrecht dat ik me over uurtarieven en inkomsten niet druk hoef te maken. Af en toe doe ik ook pro bono projectjes.

Moeten werken op een computer zonder adminrechten is iets waar ik me tien jaar geleden nog sterk tegen kon verzetten, werd er soms bijna opstandig van. Tegenwoordig boeit het me niet meer. Ik heb altijd m'n eigen laptop en mobiele internet bij me. Die heb ik zelf gekozen, zonder beperkingen zoals een vastgesteld budget.

Niet commercieel moeten handelen, niet aan maximale opbrengst of minimale kosten hoeven denken. Zelf kunnen beslissen, die vrijheid is me heel veel waard :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Laatst online: 08-06 08:22
JaQ schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:42:
[...]

Realistisch gezien; wat heb je nou meer nodig dan een browser (of twee, zonder al te beperkt internet toegang) en MobaXterm op je laptop?
Is dat niet precies waar de wet DBA over gaat? Freelancers inhuren en ze vervolgens tot in detail vertellen hoe ze de klus moeten klaren; zijn dat niet gewoon werknemers? Ik vertel een schilder toch ook niet welke verf en kwasten hij moet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

JaQ

-RenE- schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 23:47:
Is dat niet precies waar de wet DBA over gaat? Freelancers inhuren en ze vervolgens tot in detail vertellen hoe ze de klus moeten klaren; zijn dat niet gewoon werknemers? Ik vertel een schilder toch ook niet welke verf en kwasten hij moet gebruiken?
Ik vertel de schilder die mijn huis schildert welke verf hij moet gebruiken en ook nog welke delen ik geschilderd wil hebben. Zelfs het aantal lagen. Verder bepaal ik ook nog een deadline en stel ik dat voldoen moet worden aan basale kwaliteitseisen.

Ik verwacht wel kwalitatieve feedback van een schilder op mijn aanwijzingen, bijvoorbeeld dat de gekozen verf niet goed is. Het is echter aan mij als opdrachtgever om de materiaalkeuze te maken.

Terug naar DevOps. Ik bepaal dat er geen tooling op het werkstation van de devopser draait. Die krijgt de keuze uit een laptop van de klant, of mag met zijn eigen laptop aanloggen op een VDI (dat noemen sommige bedrijven BYOD, ik niet).

Verder bepaal ik dat er gebruik gemaakt wordt van ansible en git (om maar 2 willekeurige voorbeelden te noemen). Er is geen vrije keuze om bijvoorbeeld salt en subversion te introduceren/gebruiken. Wel is de invulling van hoe je een PlayBook voor kernel patching maakt voor de financial reporting omgeving (random voorbeeld) volledig aan de techneut. Zolang maar aan gestelde requirements wordt voldaan. En dat lijkt me nou een prima unit of work die in een modelovereenkomst past.

Om eerlijk te zijn zit ik ook niet meer te wachten op freelancers die zonder resultaatverplichting uren zitten te schrijven. Dat past niet in mijn interpretatie van het agile gedachtegoed.

Conclusie: het wordt erg lastig om freelancers in de huidige vorm (veelal uurtje factuurtje) in te zetten. Hoe goed iemand ook is en hoe goed de bedoelingen ook zijn: tijdelijke inhuur is precies dat. tijdelijk. En tijdelijk is niet jaren lang.

Gezien de granulariteit van een modelovereenkomst wil geen inkoopafdeling zich daar aan branden. Dat is veel te veel werk als je veel freelancers aan het werk hebt, en daarom enkel voor korte zeer specialistische klussen mogelijk.

Uiteraard betekent dit een (hopelijk tijdelijk) tekort aan mensen. Hiermee komt mogelijk de velocity in gevaar. Echter hierdoor zijn er wellicht ook goede techneuten die nog eens nadenken over ondernemerschap en toch in loondienst gaan. Voor de goede met relevante mensen wordt die 80% die t_captain altijd noemt wel gehaald (package deal).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:57:
[...]

KNAB maakt gebruik van de banklicentie van Aegon, niet echt een kleine speler die aardig aan de weg heeft getimmerd met klantonvriendelijke producten zoals woekerpolissen, etc. Als je een kleine, groene bank oid zoekt probeer dan Triodos eens.
Helaas is Triodos van een club met, en opgericht door, mensen die het gedachtengoed van ene Rudolf Steiner aanhangen. Tenzij je het financieren van talloze religieuze en spirituele instellingen aanmoedigt is dat helaas ook niet echt een aanrader.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
JaQ schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 00:31:
Terug naar DevOps. Ik bepaal dat er geen tooling op het werkstation van de devopser draait. Die krijgt de keuze uit een laptop van de klant, of mag met zijn eigen laptop aanloggen op een VDI (dat noemen sommige bedrijven BYOD, ik niet).

Verder bepaal ik dat er gebruik gemaakt wordt van ansible en git (om maar 2 willekeurige voorbeelden te noemen). Er is geen vrije keuze om bijvoorbeeld salt en subversion te introduceren/gebruiken. Wel is de invulling van hoe je een PlayBook voor kernel patching maakt voor de financial reporting omgeving (random voorbeeld) volledig aan de techneut. Zolang maar aan gestelde requirements wordt voldaan. En dat lijkt me nou een prima unit of work die in een modelovereenkomst past.
Hoewel ik jouw redenatie kan volgen is de vergelijking met een schilder vergezocht: ik vertel niet hoe de schilder moet verven en welk merk verf hij/zij moet gebruiken. We spreken af welke delen van het huis geschilderd moeten worden en in welke kleur, de schilder geeft aan wanneer hij/zij verwacht klaar te zijn en hoeveel het gaat kosten. Wie hij meeneemt als hulp, tot hoe laat ze doorgaan en waar ze de verf kopen ga ik niet over.

Hoe begrijpelijk jouw randvoorwaarden voor devops ook zijn, als dit geen gezagsverhouding is dan weet ik het niet meer, vervanging door een willekeurig ander iemand zal ook niet mogen dus volgens de wet DBA is er geen sprake van zelfstandigheid. Als je zo wilt werken zal je ze (terecht) in loondienst moeten nemen.

Als Cap of CGI een project uitvoert heb je ook niets te zeggen over de invulling van het team in India en hoe men daar het proces aanstuurt? Waarom is dat dan geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Foutje: quote ipv edit...

[ Voor 97% gewijzigd door hoevenpe op 01-11-2016 07:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

JaQ schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 00:31:
Om eerlijk te zijn zit ik ook niet meer te wachten op freelancers die zonder resultaatverplichting uren zitten te schrijven. Dat past niet in mijn interpretatie van het agile gedachtegoed.
Ik denk dat er genoeg freelancers zijn die hier in mee willen. Meer dan eens is de opdracht, het project niet afgebakend en loop je als freelancers 'van het ene project over in het andere'. Dan is het maken van resultaat-afspraken toch een stuk lastiger voor beide partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
hoevenpe schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 06:57:
[...]

Hoewel ik jouw redenatie kan volgen is de vergelijking met een schilder vergezocht: ik vertel niet hoe de schilder moet verven en welk merk verf hij/zij moet gebruiken. We spreken af welke delen van het huis geschilderd moeten worden en in welke kleur, de schilder geeft aan wanneer hij/zij verwacht klaar te zijn en hoeveel het gaat kosten. Wie hij meeneemt als hulp, tot hoe laat ze doorgaan en waar ze de verf kopen ga ik niet over.
De lijnen zijn minder scherp dan het lijkt.

* Gezag kan betrekking hebben op het einddoel van een project. Zie je voorbeeld van de schilder. Daarin ligt natuurlijk geen dienstbetrekking besloten. Maar bij langere projecten kan een klant ook de leverancier aanspreken op de voortgang: ligt het project nog op koers? Daarmee kom je in de buurt van de grens tussen sturen op eindresultaat en gezag uitoefenen. Moet dat meteen een probleem zijn? Denk het niet.

* Er bestaat ook buiten dienstbetrekking een bepaalde vorm van gezag over de manier waarop er wordt gewerkt. Denk aan de verplichting om volgens bepaalde (veiligheids-)normen te werken. Het is normaal dat een manager van de klant een werknemer van de leverancier rechtstreeks aanspreekt op dit gebied. Maar wat nu als het niet gaat om veiligheidsnormen, maar om interne gedragsregeld van het bedrijf? Ook daar zit een grijs gebied.
Hoe begrijpelijk jouw randvoorwaarden voor devops ook zijn, als dit geen gezagsverhouding is dan weet ik het niet meer, vervanging door een willekeurig ander iemand zal ook niet mogen dus volgens de wet DBA is er geen sprake van zelfstandigheid.
Hier gaat het niet om de factor "gezag", maar om de factor "persoonlijke arbeid".

Ook dat is een typisch kenmerk van dienstbetrekking (je kunt als werknemer niet iemand anders naar je werk sturen). Maar het is geen uniek kenmerk. Als ik een waardevol schilderij naar een restaurateur stuur, verwacht ik wel dat hij de klus klaart. Hij mag vervanging voorstellen, maar het is aan de klant om die te accepteren. Hij kan ook zonder overleg met de klant hulp inschakelen, maar moet zelf tenminste toezicht houden (denk bijvoorbeeld aan arts-assistenten). Dat is in gespecialiseerde sectoren de norm. Software development is daar ook een van.

Uiteindelijk zijn er geen harde grenzen en lijkt me de enige nuttige oplossing om mensen lekker zelf te laten kiezen of ze in dienstbetrekking willen werken of niet. Zorg dat je als overheid bepaalde waarborgen stelt om niet het schip in te gaan, en bemoei je er verder niet teveel mee. Flexibele arbeid is ontstaan om de mismatch tussen vraag en aanbod op te lossen, dat heeft klaarblijkelijk economisch bestaansrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

_Arthur schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:19:
[...]

Ik denk dat er genoeg freelancers zijn die hier in mee willen. Meer dan eens is de opdracht, het project niet afgebakend en loop je als freelancers 'van het ene project over in het andere'. Dan is het maken van resultaat-afspraken toch een stuk lastiger voor beide partijen.
Inderdaad. Hoe vaak ik wel niet in een 'agile' omgeving veranderingen in de sprint tegenkom omdat dingen toch opeens hogere prioriteit hebben en dan moet dat maar kunnen, want het is belangrijk...

Dan is het maken van een afspraak moeilijker. OF je moet dat gewoon ECHT niet toestaan (zoals het dus ook bedoelt is) en dan kan je je wel aan resultaat enigszins houden. Dan nog blijft het software ontwikkeling wat vaak moeilijk in te schatten is. In dat geval ga je als devver extra ruimte nemen bij het schatten.

Als je de afrekening op eindresultaat niet te hard maakt, dan krijg je wel eerlijkere schatting en wellicht meer gedaan omdat er toch meer in de sprint past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
JaQ schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:42:
[...]

Enigszins offtopic, maar als inhoudelijk verantwoordelijke voor flink aantal devops teams bij een bank kan ik je vertellen dat ik geen devver in een van mijn teams wil die alles op zijn laptop wil draaien. Ook wil ik geen techneut die overal zijn eigen tooltje voor "moet" draaien en gaat zitten mokken als een klein kind als hij/zij zijn/haar zin niet krijgt. (optimalisatie van een grote omgeving gaat verder dan je eigen stoeptegel).

Ik begrijp je punt wel en ik denk dat het ook wel mogelijk is.

Zoals het gaat bij de bank waar ik werk kost het steeds wel 4 a 5x zoveel tijd om een oplossing te maken die nooit zo goed zal zijn als oplossingen waar ik eerder aan gewerkt heb.

Ik snap dat het voor andere mensen misschien minder erg is dan voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
hoevenpe schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:01:
[...]

Is dat omdat men weer nette eindejaarscijfers wil laten zien zoals gebruikelijk (om iedereen weer in te huren begin volgend jaar), of is dit echt een beleidswijziging in verband met de wet DBA?
puur omdat wet DBA.

Over die schilders voorbeeld. ING heeft ook dat voorbeeld gebruikt bij belastingdienst.
Strekking van BD is heel 'simpel'. Huur je freelancers in voor iets wat je niet zelf doet (je hebt dus geen eigen schilders in dienst) is het een goed afgebakend project. Alleen heb je zelf schilders in dienst en huur je er gewoon een puur bij, zonder duidelijk onderscheid/afbakening tussen eigen personeel en ZZP'ers dan heb je te maken met schijnzzp'ers. Dan gaat het nog geeneens over gezag, eigen tooling of wat dan ook.

Of het terecht is laat ik even in het midden. Maar in geval van ING is hun de kennis gegeven door de belastingdienst, maak een duidelijk verschil tussen ZZP'ers en vaste medewerkers+gedetacheerden(De mensen die de volle loonbelasting etc etc betalen) qua inzet.
Dat past alleen niet echt in het huidige DevOp verhaal die ING wil hanteren
.
Mocht deze trend overgenomen worden door andere bedrijven, wat ik hoog acht, komt er een sombere toekomst aan voor de pure Freelancer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Laatst online: 08-06 08:22
En wat nou als je wel zelf mensen in dienst hebt en je wilt wel meer mensen aannemen, maar die willen alleen als freelancer werken? In mijn domein (big data) is dat aan de orde van de dag. Bedrijven zijn vele maanden tot een jaar op zoek, maar de echt goede mensen werken voor zichzelf. Ik dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:19
Dat wordt dan toch een DUBV gaan opzetten na het einde van mijn huidige opdracht vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
wvdl schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:01:
Mocht deze trend overgenomen worden door andere bedrijven, wat ik hoog acht, komt er een sombere toekomst aan voor de pure Freelancer.
Wat precies ook het 'doel' is van deze wet, mensen terug krijgen in loondienst en bij laten dragen aan sociale premies en pensioenen. De kern is de behoefte van de politiek om terug te gaan naar duidelijke afspraken en dienstverbanden, geen zelfstandigen meer die onverzekerd de vaste banen uit de markt drukken.

Ik verwijt de politiek niet deze doelstellingen (niet mijn keuze, maar het was het briefje van de PvdA), ik verwijt ze wel dat ze er zo over aan het liegen en draaien zijn. Wees eerlijk: mensen het was leuk, maar nu gaat u gewoon weer netjes werken zoals 'we' in Den Haag willen. Waarom doen ze dat gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
sverzijl schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:06:
Dat wordt dan toch een DUBV gaan opzetten na het einde van mijn huidige opdracht vrees ik.
DUBV heeft officeel nog geen goedkeuring voor 2017, de BD is ook niet zo snel met het gunnen met de goedkeuring omdat ze dan Uniforce een 'monopoly' op een zilveren schaal aanbieden.
hoevenpe schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:07:
[...]

Wat precies ook het 'doel' is van deze wet, mensen terug krijgen in loondienst en bij laten dragen aan sociale premies en pensioenen. De kern is de behoefte van de politiek om terug te gaan naar duidelijke afspraken en dienstverbanden, geen zelfstandigen meer die onverzekerd de vaste banen uit de markt drukken.

Ik verwijt de politiek niet deze doelstellingen (niet mijn keuze, maar het was het briefje van de PvdA), ik verwijt ze wel dat ze er zo over aan het liegen en draaien zijn. Wees eerlijk: mensen het was leuk, maar nu gaat u gewoon weer netjes werken zoals 'we' in Den Haag willen. Waarom doen ze dat gewoon niet?
Idd, het is allemaal mooi ingepakt als "we pakken alleen de 'verplichte' ZZPers aan ter bescherming". Alleen zo ondertussen begint de ware aard wel naar boven te komen. Begint ondertussen ook wel aardig wat leuk leesvoer voer te komen.

Probleem is alleen dat 'wij' een politiek makkelijk doelwit zijn. Wij zijn juist ZZP'ers, dus 1 front vormen is gewoon lastig(De ZZP verenigingen doen ook bar weinig). Staken heeft relatief ook weinig nut, wie heb je er mee behalve jezelf? Enige echte duidelijke middel is adv stemmen bij de volgende verkiezing, alleen als er geen enkele partij zich hard maakt voor de ZZP'er, wat zijn onze opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
wvdl schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:41:
[...]

DUBV heeft officeel nog geen goedkeuring voor 2017, de BD is ook niet zo snel met het gunnen met de goedkeuring omdat ze dan Uniforce een 'monopoly' op een zilveren schaal aanbieden.

[...]
Volgens WC-eend zelf :

https://www.uniforce.nl/a...loed-op-uniforce-concept/
Uniforce heeft sinds 2008 een vaststellingsovereenkomst (VSO) voor onbepaalde tijd met de Belastingdienst en het UWV, waarin is vastgelegd dat de DUBV, werkend volgens het Uniforce Concept, werkgever is op grond van het Burgerlijk Wetboek.
Echter grote kans dat deze constructie binnen korte tijd ook aangepakt zal worden als blijkt dat veel ZZP-ers hier hun toevlucht tot nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door sverzijl op 01-11-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Klopt, dat was dan ook mijn veronderstelling. Alleen samen met ING gekeken naar oplossingen waarbij de VUR van uniforce ook naar boven kwam. De check van ING bij de BD mbt de VUR/DUBV gaf alleen aan dat de VUR idd onbepaald goed is gekeurd, alleen dat de eventuele beslissing om het te gaan 'afkeuren' voor 2017 nog niet gemaakt is. Dus zonder tegenbericht blijft ie goed ja, alleen of je daar vanuit moet gaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Goed om te weten. Zal voor mij sowieso pas over half jaartje gaan spelen, tegen die tijd zal er ook wel meer duidelijkheid zijn hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
wvdl schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:27:
[...]

Het is alweer een tijd geleden dat ik daar zat. Ik kan me herinneren dat in het oude netwerk zoiets als admin-rights kon aanvragen. BYOD was er toen nog niet. Goed om te zien dat het versoepeld is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]
Ik ben voornamelijk voor mezelf begonnen omwille van de vrije keuze: ik kies zélf bij wie ik ga werken, en stagneert mijn persoonlijke ontwikkeling, dan stop ik met die opdracht en zoek een nieuwe.

Stel dat mijn soort werkzaamheden, dus verschillende projecten uitvoeren voor één opdrachtgever bij hen op kantoor, niet meer worden toegestaan door de belastingdienst (ook niet via vage payrolling-achtige constructies), wat is dan het alternatief?

Ik kan dan weer in loondienst. Hetzij bij een partij die inhouse software ontwikkelt, hetzij bij een detacheerder. In beide gevallen ga ik erop achteruit, omdat mij de keuzevrijheid wordt ontnomen.

Dan maar weer in loondienst, en gaan werken met jaarcontracten met opzegtermijn?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
CodeCaster schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:43:
[...]

Ik ben voornamelijk voor mezelf begonnen omwille van de vrije keuze: ik kies zélf bij wie ik ga werken, en stagneert mijn persoonlijke ontwikkeling, dan stop ik met die opdracht en zoek een nieuwe.

Stel dat mijn soort werkzaamheden, dus verschillende projecten uitvoeren voor één opdrachtgever bij hen op kantoor, niet meer worden toegestaan door de belastingdienst (ook niet via vage payrolling-achtige constructies), wat is dan het alternatief?

Ik kan dan weer in loondienst. Hetzij bij een partij die inhouse software ontwikkelt, hetzij bij een detacheerder. In beide gevallen ga ik erop achteruit, omdat mij de keuzevrijheid wordt ontnomen.

Dan maar weer in loondienst, en gaan werken met jaarcontracten met opzegtermijn?
Als het je puur om de keuze vrijheid gaat is het een alternatief om met een paar co-zzp'er een eigen 'detacheringsbureau' op te zetten waarbij jullie in dienst zijn van jullie eigen bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

wvdl schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:45:
[...]

Als het je puur om de keuze vrijheid gaat is het een alternatief om met een paar co-zzp'er een eigen 'detacheringsbureau' op te zetten waarbij jullie in dienst zijn van jullie eigen bureau.
Dat was in ieder geval het uitgangspunt, om zo een naam op te bouwen en langzamerhand naast de projecten eigen klanten te verwerven om zo producten op de markt te zetten en te onderhouden.

Van dat laatste alleen kan ik nog steeds niet leven, dus doe ik er projecten naast bij opdrachtgevers. Bij zulke projecten, of althans de interessante, kom je als "detacheerder" juist weer niet binnen, omdat ze (via recruiters of preferred suppliers) naar profielen van individuen zoeken... Maar misschien verandert de wet DBA dat laatste nog wel, en wordt het wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die wet DBA krijgt steeds meer en steeds hardere kritiek. Kennelijk is er inmiddels de toezegging dat er tot nader order ook na 1-5-17 geen boetes worden uitgedeeld bij nonconformiteit (let op: boetes != naheffingen).
Maar ik verwacht wel dat de wet aanzienlijk zal worden afgeswakt. Waarschijnlijk zal dat wel samengaan met reductie van ondrenemersvoordelen (m.n. zelfstandigenaftrek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:54:
[...]

Dat was in ieder geval het uitgangspunt, om zo een naam op te bouwen en langzamerhand naast de projecten eigen klanten te verwerven om zo producten op de markt te zetten en te onderhouden.

Van dat laatste alleen kan ik nog steeds niet leven, dus doe ik er projecten naast bij opdrachtgevers. Bij zulke projecten, of althans de interessante, kom je als "detacheerder" juist weer niet binnen, omdat ze (via recruiters of preferred suppliers) naar profielen van individuen zoeken... Maar misschien verandert de wet DBA dat laatste nog wel, en wordt het wel een optie.
Voor payrolling heb je geen constructie nodig. Als je via payroll ergens werkt ben je altijd ingedekt voor de wet DBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Over die schilders voorbeeld. ING heeft ook dat voorbeeld gebruikt bij belastingdienst.
Strekking van BD is heel 'simpel'. Huur je freelancers in voor iets wat je niet zelf doet (je hebt dus geen eigen schilders in dienst) is het een goed afgebakend project. Alleen heb je zelf schilders in dienst en huur je er gewoon een puur bij, zonder duidelijk onderscheid/afbakening tussen eigen personeel en ZZP'ers dan heb je te maken met schijnzzp'ers. Dan gaat het nog geeneens over gezag, eigen tooling of wat dan ook.
Zo zwart-wit is dat niet eens gelukkig. Ik was pas geleden op een inloop-avondje van de Belastingdienst, en heb exact die vraag gesteld omdat in mijn sector het heel gewoon is om tijdens piek-druktes een freelancer in te huren. Soms voor een dag, soms voor een paar maanden.

Het antwoord wat ik kreeg was van de volgende strekking
Ja, je bent in dat geval in verkapte loondienst, ténzij je kunt aantonen dat één van de 3 "ijkpunten" niet voor jou op gaan. In mijn geval is dat bijvoorbeeld de gezagsverhouding: men zegt wat ik moet doen en wanneer ik 't moet doen, maar ik bepaal met mijn eigen expertise hoe ik die werkzaamheden doe. Daar kun je heel makkelijk een modelovereenkomst van downloaden op www.belastingdienst.nl, en dan is het netjes en legaal, en neem je afstand van de verkapte loondienst.

Die drie ijkpunten zijn trouwens:
- Een arbeidsovereenkomst is aanwezig als aan drie voorwaarden is voldaan:
  • 1. de werknemer moet persoonlijk arbeid verrichten;
  • 2. de werkgever moet de werknemer een beloning betalen voor de verrichte arbeid;
  • 3. de werkgever kan de werknemer bindende aanwijzingen en instructies geven over het verrichten van de arbeid op zodanige wijze dat sprake is van een ‘gezagsverhouding’.
Als je één van deze drie voorwaarden kunt ontkomen, dan is er dus geen sprake van een arbeidsovereenkomst. De eerste twee worden voor de meesten wat lastiger omdat je ten slotte altijd wordt ingehuurd óm die arbeid te verrichten, en omdat je daar ook voor betaald wordt. Punt drie is, volgens "het mannetje van de Belastingdienst" die me dat allemaal uitlegde, waar je over het algemeen zonder problemen een overeenkomst voor kúnt tekenen als de opdrachtgever dat graag wilt.

[ Voor 24% gewijzigd door Kapotlood op 01-11-2016 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

t_captain schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:01:
Die wet DBA krijgt steeds meer en steeds hardere kritiek. Kennelijk is er inmiddels de toezegging dat er tot nader order ook na 1-5-17 geen boetes worden uitgedeeld bij nonconformiteit (let op: boetes != naheffingen).
Maar ik verwacht wel dat de wet aanzienlijk zal worden afgeswakt. Waarschijnlijk zal dat wel samengaan met reductie van ondrenemersvoordelen (m.n. zelfstandigenaftrek).
Ja, pak die zelfstandigeaftrek gewoon terug en laat me met rust :)
sowieso nog maar 1 x mogelijk om voordeel uit te halen, aangezien al 2 x toegepast.

Maar doe gewoon dit soort dingen op aanvraag, als iemand het nodig heeft voor z'n onderneming, kan ie kijken of ie er recht op heeft...

[ Voor 16% gewijzigd door Boy op 01-11-2016 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Boy schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:11:
Ja, pak die zelfstandigeaftrek gewoon terug en laat me met rust :)
Precies, ik werk toch vanuit mn BV 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ernemmer schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:06:
[...]

Voor payrolling heb je geen constructie nodig. Als je via payroll ergens werkt ben je altijd ingedekt voor de wet DBA.
Ik snap dat payrolling een soort "detachering-light" is, waarbij je in loondienst gaat bij het payrolling-bedrijf om zo een door jou gekozen opdracht tegen het door jou gekozen tarief gaat uitvoeren, en een percentage afdraagt voor de administratie, facilitatie en winst voor de payroller. Daarom noem ik het een "vage constructie", omdat het voor mij voelt als een onnodig iets, dat in het leven lijkt geroepen om een ontastbaar probleem uit de wereld te helpen middels een loophole. Ik heb daar dan ook geen zin in.

Als het zó moet, dan zoek ik wel een echte detacheerder die zijn personeel en kennisdeling wél serieus neemt, maar die zijn zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
joramoudenaarde schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:09:
[...]

Zo zwart-wit is dat niet eens gelukkig. Ik was pas geleden op een inloop-avondje van de Belastingdienst, en heb exact die vraag gesteld omdat in mijn sector het heel gewoon is om tijdens piek-druktes een freelancer in te huren. Soms voor een dag, soms voor een paar maanden.

Het antwoord wat ik kreeg was van de volgende strekking
Ja, je bent in dat geval in verkapte loondienst, ténzij je kunt aantonen dat één van de 3 "ijkpunten" niet voor jou op gaan. In mijn geval is dat bijvoorbeeld de gezagsverhouding: men zegt wat ik moet doen en wanneer ik 't moet doen, maar ik bepaal met mijn eigen expertise hoe ik die werkzaamheden doe. Daar kun je heel makkelijk een modelovereenkomst van downloaden op www.belastingdienst.nl, en dan is het netjes en legaal, en neem je afstand van de verkapte loondienst.

Die drie ijkpunten zijn trouwens:
- Een arbeidsovereenkomst is aanwezig als aan drie voorwaarden is voldaan:
  • 1. de werknemer moet persoonlijk arbeid verrichten;
  • 2. de werkgever moet de werknemer een beloning betalen voor de verrichte arbeid;
  • 3. de werkgever kan de werknemer bindende aanwijzingen en instructies geven over het verrichten van de arbeid op zodanige wijze dat sprake is van een ‘gezagsverhouding’.
Als je één van deze drie voorwaarden kunt ontkomen, dan is er dus geen sprake van een arbeidsovereenkomst. De eerste twee worden voor de meesten wat lastiger omdat je ten slotte altijd wordt ingehuurd óm die arbeid te verrichten, en omdat je daar ook voor betaald wordt. Punt drie is, volgens "het mannetje van de Belastingdienst" die me dat allemaal uitlegde, waar je over het algemeen zonder problemen een overeenkomst voor kúnt tekenen als de opdrachtgever dat graag wilt.
Mjah, dat is het andere mooie punt van de BD, ze geven zelf ook niet altijd overal hetzelfde antwoord.
Op de vraag van vervangbaarheid kreeg ING weer te horen. "Ja we weten dat het alleen maar op papier staat en er verder niks mee gedaan wordt, daar prikken we dus doorheen". Je toegang/VOG/Bankierseed/rechten worden allemaal op de persoon toegedeeld en een vervanging kan pas vervangen na heel veel rompslomp.

Ikzelf ben ook van mening dat we hier veel meer op moeten gaan inzetten als zzp'ersom het 'makkelijker' te maken. Bij veel partijen zal het ook veel makkelijker werken, als ik het goed heb is het modelovereenkomst van FastFlex hierop gebaseerd. Op die 3e pijler (vervangbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@wvdl:
Dat de Belastindienst niet altijd hetzelfde antwoord geeft ben ik helaas ook al achter. De slogan "mooier kunnen we 't niet maken, wel makkelijker" gaat al een poosje niet meer op bij ze ;)

Je bent me alleen even kwijt met wat je over de ING schreef... wat bedoel je daar mee? De Belastingdienst gaat toch over de modelovereenkomsten, de ING niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
joramoudenaarde schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:25:
@wvdl:
Dat de Belastindienst niet altijd hetzelfde antwoord geeft ben ik helaas ook al achter. De slogan "mooier kunnen we 't niet maken, wel makkelijker" gaat al een poosje niet meer op bij ze ;)

Je bent me alleen even kwijt met wat je over de ING schreef... wat bedoel je daar mee? De Belastingdienst gaat toch over de modelovereenkomsten, de ING niet?
Klopt, alleen ING heeft 900 ZZP'ers op contract staan. Ze zijn er dus zelf bij gebaat dat het goed wordt geregeld. Zij verwachten ook dat zij eventueel ook als eerste een echte audit kunnen verwachten. Omdat die 900 zzp'er niet zomaar even zijn vervangen is het ook in hun eigen belang de ZZP'ers te kunnen houden.
Vandaar dat zij in conclaaf zijn gegaan emt andere grote bedrijven (klm, abn amro) om gericht richting de belastingdienst te kunnen vragen hoe zij nu met zzp'ers moeten omgaan.
Tot nu toe is het alleen nog maar: "nee dit mag niet, dat mag niet"en nog geen enkele "zo mag het wel". Nu staat de vraag uit hoe de BD intern omgaat met ZZP'ers, zodat ze die strategie over kunnen nemen. Voor zover ik weet is daar nog geen antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Haha, tja, als de BD dáár snel een goed antwoord op zou hebben dan zou het hele probleem niet bestaan. Ik denk dat die vraag wat discussies heeft aangewakkerd bij de BD, en dat ze nu als de brandweer hun eigen vuurtje proberen te blussen ;)

Maar inderdaad... als je als bedrijf 900 ZZP'ers in dienst hebt, dan is de kans op verkapt dienstverband groter dan wanneer je als bedrijf hooguit 1-3 ZZP'ers in huis hebt, des te meer wanneer deze enkele ZZP'er er ook geen jaren zit.

Maar ik gok zo dat de komende 1-2 jaar dat hele gedrocht van een Wet DBA weer op de schop gaat. Het is nog niet eens 100% in werking en bijna iedereen klaagt steen en been over de onduidelijkheid, de grijze gebieden (zoals die bij mijn grafische sector), en hoe niet-eenduidig de BD hun antwoorden de wereld in slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Het klopt inderdaad dat de Belastingdienst een verklaring heeft afgegeven dat deze constructie in 2017 ook van kracht blijft. (https://www.uniforce.nl/a...aring-voor-opdrachtgever/)
[...]

Echter grote kans dat deze constructie binnen korte tijd ook aangepakt zal worden als blijkt dat veel ZZP-ers hier hun toevlucht tot nemen.
En waarom zou de Belastingdienst / regering deze constructie willen aanpakken volgens jou? Juist deze constructie is voor de Belastingdienst aantrekkelijk omdat de premies en loonbelastingen betaald worden. De Belastingdienst is met deze constructie juist goed af. Alles is geborgd. Voor de opdrachtgever en de Belastingdienst.

[ Voor 19% gewijzigd door Gé Brander op 02-11-2016 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Zo'n uniforce constructie is juist een schijn-loondienst....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

pirke schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:26:
Hoezo, je bent toch gewoon in loondienst dan? (niet in verdiept, maar lees hierboven dat je loonbelasting betaalt dan, dus lijkt me van wel)

[ Voor 17% gewijzigd door Boy op 02-11-2016 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
sverzijl schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:47:
[...]

Volgens WC-eend zelf :

https://www.uniforce.nl/a...loed-op-uniforce-concept/

[...]

Ik denk dat de belastingdienst hier niet moeilijk over gaat doen aangezien er heel wat loonbelasting afgedragen wordt en daar gaat het de belastingdienst uiteindelijk om.

Bij een omzet van 100.000 euro zal het je ongeveer netto 6000 euro extra kosten als je via een DUBV werkt.
Groter verschil dus als je zelf je administratie doet en geen AOV hebt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/uniforce.JPG

[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 02-11-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pirke schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:26:
Niets schijn-loondienst aan. Of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Boy schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:31:
[...]

Hoezo, je bent toch gewoon in loondienst dan? (niet in verdiept, maar lees hierboven dat je loonbelasting betaalt dan, dus lijkt me van wel)
Inderdaad, het tegenovergestelde van schijn-zelfstandigheid is schijn-loondienst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:42:
[...]

Ik denk dat de belastingdienst hier niet moeilijk over gaat doen aangezien er heel wat loonbelasting afgedragen wordt en daar gaat het de belastingdienst uiteindelijk om.

Bij een omzet van 100.000 euro zal het je ongeveer netto 6000 euro extra kosten als je via een DUBV werkt.

[afbeelding]
een AOV van 9500? das dan een flink dure verzekering of een hele hoge dekking....
ook administratie als eenmanszaak voor 1500? kannonne ja dan lijkt het verschil wel wat kleiner als je dat soort kosten maakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Leipo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:52:
[...]

een AOV van 9500? das dan een flink dure verzekering of een hele hoge dekking....
ook administratie als eenmanszaak voor 1500? kannonne ja dan lijkt het verschil wel wat kleiner als je dat soort kosten maakt....
als je een ton wilt verzekeren, kom je vast daarop uit ja :)

1500 euro ben ik ook wel zeker kwijt om mijn boekhouding te laten uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Los vd andere voordelen zoals KIA, WBSO, etc.

Ook bij de derde kolom klopt het vakantieverzuim niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Boy schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:54:
[...]

als je een ton wilt verzekeren, kom je vast daarop uit ja :)
nou verzekeren de meeste verzekeraars maar max 80% van je gangbare inkomsten. ik denk dat er maar weinigen zijn die een AOV van een ton afsluiten, maar goed: het kan :)
1500 euro ben ik ook wel zeker kwijt om mijn boekhouding te laten uitvoeren
het zal verschillen per bedrijfje maar als ik kijk naar de gemiddelde zzp'er in de IT met een handvol facturen per jaar: waarom zou je zoveel geld uitgeven aan administratie? bij ingewikkelde constructies kan ik het me voorstellen, maar volgens mij heeft 90% van de IT zzp'ers dat niet

ter vergelijk: ik betaal alleen een abbo voor Acumulus van zo'n 100 euro en doe de rest zelf (peanuts)

[ Voor 6% gewijzigd door Leipo op 02-11-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Leipo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:59:
[...]

het zal verschillen per bedrijfje maar als ik kijk naar de gemiddelde zzp'er in de IT met een handvol facturen per jaar: waarom zou je zoveel geld uitgeven aan administratie? bij ingewikkelde constructies kan ik het me voorstellen, maar volgens mij heeft 90% van de IT zzp'ers dat niet
Ik heb het uitbesteedt en dan moet er zo'n jaarafrekening / balans opgesteld worden, waar moet wat onder geboekt worden...ik weet vaak niet wat ik moet doen daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Computerkosten
Auto kosten
Afschrijving
Overige kosten

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

pirke schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:04:
Computerkosten
Auto kosten
Afschrijving
Overige kosten

Zoiets?
ja, blijkbaar had ik daar toch niet alles goed staan toen de boekhouder het controleerde en zo. En de belastingaangifte gedoe en zo, laat ik liever allemaal doen. Klotewerk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Boy schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:12:
[...]

ja, blijkbaar had ik daar toch niet alles goed staan toen de boekhouder het controleerde en zo. En de belastingaangifte gedoe en zo, laat ik liever allemaal doen. Klotewerk...
Precies, sommige onder ons vinden het leuk om te doen, anderen vinden het weer leuk om geld te besparen en het zelf te doen (alhoewel die besparing weer discutabel is omdat het tijd en dus geld kost) en weer anderen willen die rompslomp gewoon niet en besteden het uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Een paar foutjes in het DUBV plaatje:

* Eenmanszaak WUO
-- AOV is aftrekbaar van het belastbaar inkomen werk & woning in box 1, niet van de ondernemingswinst.

* Loondienst
-- vakantieverzuim en ziekteverzuim (kortlopend) zijn in het vergelijk met een eigen zaak geen kosten. Die omzet van 100k is immers na aftrek van vakantie- en ziekteuren.
-- inkomensafhankelijke bijdrage ZVW tweemaal berekend (eenmaal als zakelijke kosten a 3500 en daarna nog eens bij de bruto-netto berekening).

* Loondienst + DUBV
-- werkgeverslasten SV zijn te laag, het tarief voor WW en WAO is gauw 15 a 17% over het loon tot aan het max dagloon SV. Dan kom ik op +-8k per jaar. Voor een dekking die aanzienlijk slechter is dan die superdeluxe AOV van 9500 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Ernemmer schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:42:
[...]

[afbeelding]
Je AOV zijn geen bedrijfskosten, moet je in box 1 aftrekken.

Edit: oh zie dat t_captain dit ook al opmerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ascension op 02-11-2016 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

t_captain schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:17:
Een paar foutjes in het DUBV plaatje:

* Eenmanszaak WUO
-- AOV is aftrekbaar van het belastbaar inkomen werk & woning in box 1, niet van de ondernemingswinst.

* Loondienst
-- vakantieverzuim en ziekteverzuim (kortlopend) zijn in het vergelijk met een eigen zaak geen kosten. Die omzet van 100k is immers na aftrek van vakantie- en ziekteuren.
-- inkomensafhankelijke bijdrage ZVW tweemaal berekend (eenmaal als zakelijke kosten a 3500 en daarna nog eens bij de bruto-netto berekening).

* Loondienst + DUBV
-- werkgeverslasten SV zijn te laag, het tarief voor WW en WAO is gauw 15 a 17% over het loon tot aan het max dagloon SV. Dan kom ik op +-8k per jaar. Voor een dekking die aanzienlijk slechter is dan die superdeluxe AOV van 9500 euro per jaar.
Ik begrijp je niet helemaal denk ik. Wat is er fout aan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kapotlood
Poeh hey, net het nieuws aan het grote opperhoofd (m'n baas) gegeven dat ik in het eerste kwartaal van 2017 voor mezelf ga beginnen. Ik geloof niet dat ik ooit zo nerveus (om niets) ben geweest zeg, haha! Maar de knoop is doorgehakt, dus 2017 gaat een allerspannendst jaar worden! :)

Moet wel zeggen dat hij verbazingwekkend positief reageerde. Een tikje nerveus omdat hij me moet vervangen en er in mijn sector praktisch geen nieuwe mensen te vinden zijn, maar voornamelijk verrassend positief. Had ik totaal niet verwacht, maar was wel een enórme "load off". Je komt ten slotte niet elke week met klotsende oksels naar je baas met zulk (voor m'n baas minder leuk) nieuws, haha :)

[ Voor 41% gewijzigd door Kapotlood op 02-11-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het plaatjes is een berekening van Uniforce van vorig jaar die ze mij hebben gestuurd hebben.
Toen zat ik ook te kijken naar een oplossing voor de nieuwe wet, maar dat kostte mij wel erg veel geld volgens die berekening.

Nu heb ik het opgelost door de opdrachten anders uit te gaan voeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 02-11-2016 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

joramoudenaarde schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:51:
Poeh hey, net het nieuws aan het grote opperhoofd (m'n baas) gegeven dat ik in het eerste kwartaal van 2017 voor mezelf ga beginnen. Ik geloof niet dat ik ooit zo nerveus (om niets) ben geweest zeg, haha! Maar de knoop is doorgehakt, dus 2017 gaat een allerspannendst jaar worden! :)

Moet wel zeggen dat hij verbazingwekkend positief reageerde. Een tikje nerveus omdat hij me moet vervangen en er in mijn sector praktisch geen nieuwe mensen te vinden zijn, maar voornamelijk verrassend positief. Had ik totaal niet verwacht, maar was wel een enórme "load off". Je komt ten slotte niet elke week met klotsende oksels naar je baas met zulk (voor m'n baas minder leuk) nieuws, haha :)
haha, wel wat herkenbaar, het grappige is dat je vanaf dat moment TOTAAL onafhankelijk van hem bent en dus eigenlijk niets meer met hem te maken hebt...maar een goede relatie behouden is enorm belangrijk, kan zomaar zijn dat je iets voor hem in de toekomst zult betekenen...

Ik ga binnenkort ook weer eens langs bij mijn ex-werkgever op een dag waar ze presentaties organiseren over interessante onderwerpen...altijd goed en zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Nou, ik weet bijvoorbeeld dat er bijna geen enkele (goede) verpakkings DTP'er te vinden is, en dat dat voor hem nogal een spannende zoektocht gaat worden. Dat was grappig genoeg ook één van z'n eerste opmerkingen. Maar ik heb altijd een goede relatie gehad met m'n baas, dus dat komt 100% goed gelukkig. Mijn doel is ergens in het eerste kwartaal m'n zaak te beginnen, liefst 1 februari, maar heb aangegeven dat ik daar graag in overleg een afspraak over wil maken. Dat werd nogal gewaardeerd.

Het wereldje van verpakkings DTP'er (en ontwerper) is gelukkig lachwekkend klein in Nederland. Echt een ons-kent-ons wereldje in de veel grotere wereld van graphic en web design. En overal is het 'tzelfde verhaal: DTP'ers met ervaring in deze sector kampt al jaren met een tekort. Wat dat betreft zou je bijna durven zeggen dat werk gegarandeerd is als ZZP'er! :)

Maar de hoofdreden voor mij is dat ik ook de creatieve kant meer op wil, en daar in het ideaalplaatje 50% van m'n werkzaamheden van wil maken. Daar zal het meeste harde werken in gaan zitten de komende tijd omdat ik me daar én in moet ontwikkelen, én dan bij bedrijven mezelf opnieuw moet bewijzen. Dat zal wel wat nerveuze momenten opleveren (echt weer een junior op een gebied), maar 't is tegelijkertijd ook wel lekker spannend en leuk om eindelijk weer eens écht iets nieuws te doen.

Ik had alleen niet verwacht dat ik zo nerveus zou zijn om 't nieuws te vertellen zeg. De "ik ga weg" gesprekken heb ik nooit heel leuk gevonden, maar 't is toch altijd iets wat je doet voor jezelf. Maar deze keer had ik er onverwachts toch meer last van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Gé Brander schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:49:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal denk ik. Wat is er fout aan?
Een AOV is een privé-aftrekpost, dat scheelt 52%. Nu wordt de premie ten laste gebracht van de winst (met een effectief belastingvoordeel van 44.72%; het verschil is de MKB-winstvrijstelling over die 9500 euro).

En waar gaat dat geld voor ziekteverzuim en vakantiedagen precies naartoe in loondienst? Je betaalt 1 FTE en die werkt (na aftrek van ziekte en vakantie) X uur per jaar. Hetzelfde aantal uur wat de freelancer draait met omzet 100k. Als je in loondienst geld gaat opzijzetten voor vakantie/ziektevervanging, dan vergelijk je X uur freelancer met (X+vervanging) uur werknemer uit dezelfde pot geld. Waarvan slechts X/(X+vervanging) ten goede komt aan de werknemer. Een scheve vergelijking dus.

Verder werdt de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW bij een werknemer twee keer betaald. Deze wordt (terecht) berekend als zakelijke kosten die buiten het brutoloon, maar ook nog eens ingehouden (tegen zelfstandigentarief) op het loon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ernemmer schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:03:
Het plaatjes is een berekening van Uniforce van vorig jaar die ze mij hebben gestuurd hebben.
Daar zit het probleem, het is in het voordeel van WC Eend om de getallen zo positief mogelijk weer te geven, of ze kloppen of niet doet er minder toe, zolang ze hun product maar kunnen verkopen.

Zeker als je nu regelmatig investeert (KIA), de FOR benut, werk doet waar je WBSO voor kan krijgen, etc, slaat de balans helemaal krom, maar dat vertellen ze je niet. Ook dat je je eigen administratie prima zelf kan doen (levert je 100 euro per uur op als ze 1500 euro rekenen op jaarbasis), en dat een goede AOV 20-40% kost van wat ze voorstellen. Maar ja, als ze een echt eerlijke op de persoon gerichte vergelijking doen dan komen ze wel heel negatief uit, dus daarom dit algemene plaatje.
Pagina: 1 ... 36 ... 642 Laatste