Als de ORV dient om de BV in leven te houden naar je overlijden is dat een optie, hetzelfde geld voor een AOV ter behoeve van je BV. De meeste hier zullen éénpitters zijn en dan is het interessantste om ORV niet af te trekken (want dan is de uitkering belast) en de AOV wel omdat de uitkering daarvan altijd belast is en je in privé een hogere aftrek hebt vanwege de MKB winstvrijstelling.mr_derk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:13:
Voeren jullie je overlijdensrisicoverzekering (premie) ook op als zakelijke kosten? Belastingdienst heeft het alleen over "verzekering"..
Een AOV is helemaal niet altijd belast, maar overigens wel altijd privé. Ik kan me bij een ORV niet bedenken wanneer die zakelijk is. Een ORV om een BV in leven te houden ?
We gaan hier zo ver dat we ons stoffelijk overschot zelfs belasting aftrekbaar willen makenmiena21 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:54:
[...]
ik zie even niet hoe een ORV zakelijk kan zijn? Ben je niet in de war met AOV? Bovendien trek je de premie van de AOV in de meeste gevallen privé af tijden de IB aangifte. Dit is hoogstwaarschijnlijk als je een ORV zakelijk hebt ook het geval.
Tja je weet immers dat je na de dood ook nog gewoon belasting moet betalencom2,1ghz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:14:
[...]
We gaan hier zo ver dat we ons stoffelijk overschot zelfs belasting aftrekbaar willen maken
A Soldiers manual and a pair of boots.
Een AOV kan ook binnen de BV worden afgesloten. Het grote nadeel daarvan is dat derden beslag kunnen leggen op de uitkering als de BV in zwaar weer verkeert.figlio del comm schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:12:
Een AOV is helemaal niet altijd belast, maar overigens wel altijd privé. Ik kan me bij een ORV niet bedenken wanneer die zakelijk is. Een ORV om een BV in leven te houden ?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
In welke situaties sluit je een AOV af binnen de BV ? Ik weet niet beter dat 'Ook al sluit u de AOV af als ondernemer, deze premies zijn géén kostenpost voor uw onderneming.'
Het is een beetje afhankelijk van je definitie van een AOV. Tijdelijk of eenmalige uitkeringen zijn een uitzondering maar denk zelf bij AOV aan tot pensioenleeftijd (niet AOW leeftijd).figlio del comm schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:12:
Een AOV is helemaal niet altijd belast, maar overigens wel altijd privé.
Uiteindelijk wordt het bepaald door je polis maar volgens mij zitten hier richtlijnen aan vanuit de overheid. https://www.belastingdien...geschiktheidsverzekering#
[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 19-10-2022 11:30 ]
Klopt nog ook.com2,1ghz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:14:
We gaan hier zo ver dat we ons stoffelijk overschot zelfs belasting aftrekbaar willen maken
Geen erfbelasting over de kosten van de uitvaart, als die uit de nalatenschap betaald wordt.
Dat staat onder het kopje 'Aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers'. Dat zal daarmee dus primair om eenmanszaken gaan, niet over vennootschappen.figlio del comm schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:43:
In welke situaties sluit je een AOV af binnen de BV ? Ik weet niet beter dat 'Ook al sluit u de AOV af als ondernemer, deze premies zijn géén kostenpost voor uw onderneming.'
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Een vraag eerder hier over 'per minuut afrekenen' deed mij denken aan een verandering die ik graag door wil voeren voor al mijn klanten. Ik zou graag met mijn opdrachtgever(s) afspreken dat ze een dagdeel afnemen zodra ik enig werk verzet op die dag. Ik heb weinig klanten die mij voor korte klussen in de arm nemen, het zijn meestal langdurige opdrachten.
Voor een aantal opdrachtgevers heb ik af en toe korte opdrachten; gesprekken met consultancy partijen over een bepaalde sector of ontwikkelingen in een vakgebied.
Die opdrachten gaan meestal vooraf met een mailwisseling, screening calls om te kijken of de fit er is, een voorbereidend belletje en dan het uiteindelijke gesprek met bijvoorbeeld Boston Consulting Group van een uur of twee tegen een (voor mij) hoog uurtarief.
Relatief veel voorwerk voor weinig opdrachtduur, slordige planning van de opdrachtgever waardoor ik timelslots van 2 uur moet reserveren per voorfase die minimaal gebruikt worden maar ze wel graag 'per minuut' afrekenen.
Ik heb mijn aanbod voor dergelijke opdrachten nu aangepast naar minimaal een dagdeel (uurtarief x 4 uur) op een dag dat ze iets van mij nodig hebben. Het resultaat is best mooi, ik krijg minder screening calls die geen aansluiting vinden (gerichtere gesprekken), zie dat ze beter proberen om efficiënter te plannen en het aantal opdrachten neemt niet af.
Nu wil ik dat ook met mijn volgende (grotere) opdrachtgever afspreken (28 uur plus per week); het uurtje dat ik inbel op mijn vakantie/vrije dag moet minimaal een dagdeel worden.
1 uur schrijven op die dag doet geen recht aan de verstoring en de beperking in mogelijkheden die ik heb die dag. Er blijft coulance hoor, ik heb in het verleden al vaak genoeg dat uurtje elders gecompenseerd.
Lang verhaal kort; ik was benieuwd wie 'minimaal een dagdeel rekenen als standaard' al actief gebruikt. In welke sector is dat, vinden klanten dat altijd prima of levert het gedoe op? Hoe reageert een tussenpartij hier op? Wat is het voordeel voor je?
Voor een aantal opdrachtgevers heb ik af en toe korte opdrachten; gesprekken met consultancy partijen over een bepaalde sector of ontwikkelingen in een vakgebied.
Die opdrachten gaan meestal vooraf met een mailwisseling, screening calls om te kijken of de fit er is, een voorbereidend belletje en dan het uiteindelijke gesprek met bijvoorbeeld Boston Consulting Group van een uur of twee tegen een (voor mij) hoog uurtarief.
Relatief veel voorwerk voor weinig opdrachtduur, slordige planning van de opdrachtgever waardoor ik timelslots van 2 uur moet reserveren per voorfase die minimaal gebruikt worden maar ze wel graag 'per minuut' afrekenen.
Ik heb mijn aanbod voor dergelijke opdrachten nu aangepast naar minimaal een dagdeel (uurtarief x 4 uur) op een dag dat ze iets van mij nodig hebben. Het resultaat is best mooi, ik krijg minder screening calls die geen aansluiting vinden (gerichtere gesprekken), zie dat ze beter proberen om efficiënter te plannen en het aantal opdrachten neemt niet af.
Nu wil ik dat ook met mijn volgende (grotere) opdrachtgever afspreken (28 uur plus per week); het uurtje dat ik inbel op mijn vakantie/vrije dag moet minimaal een dagdeel worden.
1 uur schrijven op die dag doet geen recht aan de verstoring en de beperking in mogelijkheden die ik heb die dag. Er blijft coulance hoor, ik heb in het verleden al vaak genoeg dat uurtje elders gecompenseerd.
Lang verhaal kort; ik was benieuwd wie 'minimaal een dagdeel rekenen als standaard' al actief gebruikt. In welke sector is dat, vinden klanten dat altijd prima of levert het gedoe op? Hoe reageert een tussenpartij hier op? Wat is het voordeel voor je?
#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5
Gewoon de telefoon uit tijdens de vakantie en je klanten een paar weken van te voren waarschuwen: Deze dagen ben ik afwezig is geen optie?Pietert schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:02:
Een vraag eerder hier over 'per minuut afrekenen' deed mij denken aan een verandering die ik graag door wil voeren voor al mijn klanten. Ik zou graag met mijn opdrachtgever(s) afspreken dat ze een dagdeel afnemen zodra ik enig werk verzet op die dag. Ik heb weinig klanten die mij voor korte klussen in de arm nemen, het zijn meestal langdurige opdrachten.
Vraagje over de eeuwige youngtimer discussie. Ben begin dit jaar zzp geworden en reed privé een veel te dure diesel uit 2013. Nu toch besloten dat deze de deur uit gaat. Ik heb dus m'n handen vrij om iets anders te kopen. Nu twijfel ik tussen prive of youngtimer. Aantal km's is totaal onvoorspelbaar maar ik schat komende tijd zo'n 10k privé en 10k zakelijk. sws een benzine. Ik heb niet de overcapaciteit voor full ev en PHEV zijn enorm overpriced atm. Is youngtimer altijd voordeliger in dit stadium?
Ter referentie:
Particulier wordt het iets als een Mazda 6 a 15k+.
Zakelijk zou ik liever daar onder blijven voor een 3 of 5 serie oid.
Ter referentie:
[ Voor 20% gewijzigd door Lynx op 19-10-2022 18:17 ]
Als je deze zin nou terug leest, vind je dan niet dat dit wel heel ernstig klinkt hoe je het neer zetPietert schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:02:
1 uur schrijven op die dag doet geen recht aan de verstoring en de beperking in mogelijkheden die ik heb die dag.
Je word toch nergens in beperkt als je niet bereikbaar MOET zijn, maar eventueel bereikbaar bent, als JIJ besluit om de telefoon aan te nemen?
Ik denk dat het wel aantrekkelijk kan zijn als je een goed onderhouden youngtimer koopt van een merk met naar verwachting lage onderhoudskosten en een relatief laag verbruik. Dit zijn misschien de wat saaier merken zoals Toyota of Honda (en niet BMW en Mercedes).Lynx schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:14:
Vraagje over de eeuwige youngtimer discussie. Ben begin dit jaar zzp geworden en reed privé een veel te dure diesel uit 2013. Nu toch besloten dat deze de deur uit gaat. Ik heb dus m'n handen vrij om iets anders te kopen. Nu twijfel ik tussen prive of youngtimer. Aantal km's is totaal onvoorspelbaar maar ik schat komende tijd zo'n 10k privé en 10k zakelijk. sws een benzine. Ik heb niet de overcapaciteit voor full ev en PHEV zijn enorm overpriced atm. Is youngtimer altijd voordeliger in dit stadium?
Ter referentie:
Dat benzine en andere kosten zakelijk zijn scheelt best veel. Met name brandstof is nu best kostbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Unito op 19-10-2022 18:30 ]
Nee, die is niet altijd voordeliger. Lastige is dat je pas achteraf kan zeggen of het echt voordeliger was. Je kunt voor serieus hoge kosten komen te staan, maar je kunt ook voor een habbekrats rijden. Je kunt de kans op lage kosten wel groter maken door een betrouwbare auto te nemen, met lage te verwachten exploitatiekosten. Dat is meestal niet een 3 of 5-serie. Maar ook daar kun je door goed voorwerk te doen de kans op hoge kosten verminderen. (Ik rij bv zelf een 3 serie youngtimer voor “relatief” weinig geld). Zaken zoals bekende historie, evt garantie, een fijne garage die mee denkt, betrouwbaar bekend staand model/motorisering nemen helpen om risico te verlagen.Lynx schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:14:
Is youngtimer altijd voordeliger in dit stadium?
Ter referentie:
Maak gewoon het rekensommetje met een aantal auto’s in een aantal scenario’s. Kijk ook goed naar verhouding privé/zakelijke kilometers en neem alle kosten mee. En uiteindelijk telt ook mee in welke auto je lekker rijdt. Voor de één is dat de goedkoopste, voor een ander tellen andere zaken mee die soms wat mogen kosten. …
[ Voor 6% gewijzigd door figlio del comm op 19-10-2022 20:19 ]
Goede punten. Ik ga d'r werk van maken. Ze doen wel meer dingen waar ik niet super blij van werd.Hatsjoe schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:12:
[...]
Betaaltermijn is 14 dagen maar in de realiteit 35 dagen? Dan hadden ze bij mij bij de 2e keer dat het zou gebeuren gewoon extra kosten mogen betalen.
Liege, liege, liegebeest!
Ik ben ook begonnen met een young timer (volvo S60 2003) en na een jaar bleek een tesla model 3 100,- per maand duurder. Dat was voor mij een no brainer gezien de tijd die kwijt was aan garage bezoeken en het minimale verschil in kosten voor een gloednieuwe auto.Lynx schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:14:
Ter referentie:
Dat was wel met de energie prijzen van 3jar terug. Dat gezegd hebbende, de restwaarde op dit moment gaat elke schatting te boven dus waarschijnlijk ben ik achteraf bezien zelfs goedkoper uit. Ps, hij staat, om restwaarde redenen, nu ook te koop 😉
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Uh, gewoon niet. Een uurtje is een uurtje. Natuurlijk wordt dat uurtje soms iets langer want inderdaad, het verstoord soms wel je ritme waardoor een uurtje tussendoor voor een ander betekent dat je 1,5 uur niets doet voor de klant waar je mee bezig was. Dus schrijf ik ook 1,5 uur voor dat uurtje. En als ik op een vrije dag of in de vakantie iets doe is dat mijn keuze. Om dag een dagdeel te eisen vind ik nogal onzin. In die situatie schrijf ik soms iets meer. Of ik laat het liggen tot ik weer voor de klant werk.Pietert schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:02:
Exact expert nodig?
Ik heb afgelopen twee jaar via een midlance constructie bij een overheidsinstantie gewerkt. Nu ga ik per 1 november helemaal freelancen. Ik blijf wel op hetzelfde project werken alleen sta ik straks een paar euro per uur af aan mijn huidige werkgever. Hij zal als een broker fungeren. Mijn werkgever is nu bezig om een uniform midlance naar freelance contract op te stellen. Waar moet ik op letten? Zijn er regeltjes in zo’n contract waarmee hij me toch nog op een of andere manier rechten kan ontnemen die je wel hebt als je helemaal freelanced? Denk aan relatiebeding of bepaalde betalingstermijnen oid? Het is allemaal nieuw voor mij dus wil goed voorbereid zijn
@FluxBux Wat er vaak instaat is dat je bijv. niet direct ingehuurd mag worden binnen X maanden nadat de opdracht is afgelopen (zodat je ze niet kunt passeren). Verder wat mbt aansprakelijkheid, contractduur, inzet en opzegtermijnen.
Ik begrijp dat je puur om financiele redenen gaat freelancen aangezien je op dezelfde opdracht via hetzelfde bedrijf (alleen op een andere contractsvorm) blijft werken?
Ik begrijp dat je puur om financiele redenen gaat freelancen aangezien je op dezelfde opdracht via hetzelfde bedrijf (alleen op een andere contractsvorm) blijft werken?
Het contract zal in lijn moeten liggen met de wet DBA om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Echter gezien je ingehuurd wordt door je oud werkgever ontkom je daar eigenlijk niet aan.FluxBux schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:05:
Ik heb afgelopen twee jaar via een midlance constructie bij een overheidsinstantie gewerkt. Nu ga ik per 1 november helemaal freelancen. Ik blijf wel op hetzelfde project werken alleen sta ik straks een paar euro per uur af aan mijn huidige werkgever. Hij zal als een broker fungeren. Mijn werkgever is nu bezig om een uniform midlance naar freelance contract op te stellen. Waar moet ik op letten? Zijn er regeltjes in zo’n contract waarmee hij me toch nog op een of andere manier rechten kan ontnemen die je wel hebt als je helemaal freelanced? Denk aan relatiebeding of bepaalde betalingstermijnen oid? Het is allemaal nieuw voor mij dus wil goed voorbereid zijn
Is het trouwens in midlance niet zo dat je zelf je opdracht moet vinden? Als dat het geval is verwacht ik geen relatiebeding en zou je broker er voor tussen de 2 en 5 euro per uur tussen zitten.
@Deveon midlance verschilt heel veel. De meeste partijen zoeken wel opdrachten voor je, maar kan je ernaast zelf vaak ook tegen een hoger percentage van het tarief een klant in brengen.
FTFYCaelorum schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:10:
@Deveon midlance verschilt heel veel. De meeste partijen zoeken wel opdrachten voor je struinen portals af samen met tig andere partijen, maar kan je ernaast zelf vaak ook tegen een hoger percentage van het tarief een klant in brengen.
Laatste klopt inderdaad. Je krijgt een hoger tarief als je zelf je opdracht vindt, maar dat is imo helemaal geschift. Waarom zou je 25/30% afstaan als je zelf al het werk doet

Bedankt voor je reactie! Ja klopt, het is puur om financiele redenen. Ik heb mijn eigen opdracht aangeleverd bij mijn midlance partij, weliswaar tegen een goede regeling. Voor mij was de zekerheid twee jaar geleden belangrijk in verband met het kopen van een huis. Wat zijn belangrijke zaken met betrekking tot aansprakelijkheid? Ik weet dat ik maximaal 5 jaar (met verlenging van 2x half jaar) op deze opdracht mag zitten. Ik wil dan ook minimaal deze dekking qua contractduur. Bedoel je met inzet dat ze het recht hebben om mij op een andere klus aan te bieden of te verplichten de klus te beëindigen?jongetje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:39:
@FluxBux Wat er vaak instaat is dat je bijv. niet direct ingehuurd mag worden binnen X maanden nadat de opdracht is afgelopen (zodat je ze niet kunt passeren). Verder wat mbt aansprakelijkheid, contractduur, inzet en opzegtermijnen.
Bedankt voor de tips! In principe wordt er bij mijn midlance partij een opdracht voor je gezocht en zorgen zij voor een stukje zekerheid. Echter heb ik mijn eigen opdracht gezocht en deze tegen een gunstige regeling bij mijn midlancer aangedragen.Deveon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:04:
[...]
Het contract zal in lijn moeten liggen met de wet DBA om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Echter gezien je ingehuurd wordt door je oud werkgever ontkom je daar eigenlijk niet aan.
Is het trouwens in midlance niet zo dat je zelf je opdracht moet vinden? Als dat het geval is verwacht ik geen relatiebeding en zou je broker er voor tussen de 2 en 5 euro per uur tussen zitten.
Ik denk dat de Belastingdienst dit gaat zien als een fictief dienstverband. Ik zou maximaal 2 a 3 jaar aanhouden voor een project. Minimaal 5 jaar kan je in de problemen brengen.FluxBux schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:27:
[...]
Ik weet dat ik maximaal 5 jaar (met verlenging van 2x half jaar) op deze opdracht mag zitten. Ik wil dan ook minimaal deze dekking qua contractduur.
En als je vervolgens ook nog eens als ZZP-er start op een project waar je al zat, heb je echt alle schijn tegen. Nu wordt er niet veel gecontroleerd, maar krijg je controle, dan ben je wel het haasje, vrees ik.
[ Voor 18% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 20-10-2022 10:17 ]
Ikzelf heb deze ook in mijn contract staan, maar wil deze graag eruit hebben bij verlenging. Het is mijn eerste opdracht als ZZP'er.Wat er vaak instaat is dat je bijv. niet direct ingehuurd mag worden binnen X maanden nadat de opdracht is afgelopen (zodat je ze niet kunt passeren).
Hoe is jullie ervaring hiermee? Snap natuurlijk wel dat ze dit in het contract willen hebben.
Bij tussenpersonen heb je daar weinig kans mee, behalve als ze diezelfde afspraak ook met de klant zelf hebben. Dat is hun enige verdienmodel. Ik denk dat de enige kans is het contract ter sprake brengen met de afspraak dat je na X periode direct gaat factureren, of nu direct een andere opdracht neemt. Ik vermoed dat ze daar niet echt welwillend tegenover staan, maar dan hebben ze ieder geval de keus "Nu wat verdienen of helemaal niks".YorgoB schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:28:
[...]
Ikzelf heb deze ook in mijn contract staan, maar wil deze graag eruit hebben bij verlenging. Het is mijn eerste opdracht als ZZP'er.
Hoe is jullie ervaring hiermee? Snap natuurlijk wel dat ze dit in het contract willen hebben.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik zit nu op dit moment met hetzelfde dilemma. Er slingert in dit topic een linkje rond met een downloadbare excel sheet van boekhoudeninexcel, maar die is erg ingewikkeld. Wat niet wil zeggen dat hij niet goed is trouwens; hij is nogal overcompleet waardoor je voor een simpele vergelijking het overzicht kwijtraakt.Lynx schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:14:
Ter referentie:
Daarom heb ik zelf een simpelere sheet gemaakt. Stuur maar een pb'tje met je mailadres en ik stuur hem door. Op basis van de berekeningen tot nu toe ben ik tot de volgende conclusies gekomen:
- een goedkope youngtimer is veruit de goedkoopste optie. Dan heb ik het over een megane, een v50 1.8, dat soort dingen. Niet de 7 series die tegen een youngtimerprijs verkocht worden. De middenklassers die ik noem vind je nog wel eens voor ca 2500 euro in bovengemiddeld nette staat. Dat voelt als veel geld voor zo'n auto. Maar als je daarvoor een heel fris exemplaar kunt vinden weegt het tegen elkaar op
- De gemiddelde benzineauto is door de hoge running costs vrij duur. Als vergelijking: m'n huidige 4 jaar oude V40 kost maandelijks netto hetzelfde als een splinternieuwe corolla of civic hybride. Afschrijving e.d. meegerekend. Het verschil in praktijkverbruik is 4,5l/100 km vs 7,5l/100km en dat maakt het verschil in afschrijving al snel goed
- Tenzij je een auto hebt die relatief duur is (mijn voorbeeld was een nieuwe S60) is het bij 10dkm zakelijk + 10dkm prive vrijwel altijd goedkoper hem prive ipv zakelijk te rijden. Dat verbaasde me. Maar de achterliggende reden is dat je als freelancer niet alleen bijtelling hebt maar daarnaast ook nog eens de autokosten zelf van je zakelijke rekening moet betalen. Voor werknemers ligt dat wat anders.
- los van de vergelijking nog iets anders om over na te denken. Veel premium youngtimers worden nu tegen absurde prijzen aangeboden. Onder het huidige belastingregime kan het alsnog aantrekkelijk zijn. Maar het is niet uitgesloten dat de regeling vrij plotseling op de schop gaat. Als dat gebeurt storten de prijzen in; dat hebben we bij het afschaffen van de oldtimerregeling en grijs kenteken voor particulieren gezien. In dat geval ontploft je afschrijving en werd het achteraf nog een flink duur grapje.
Bij de vergelijkingen heb ik alleen naar benzine of hybride auto's gekeken. Wil je uitgebreid vergelijken met elektrisch e.d. dan is de sheet van boekhoudeninexcel beter.
We kunnen lang en breed praten over youngtimers. Maar volgens mij is het meer een gevoel dan een simpele kostenoverweging. Een TM3 vergelijken met een S60 is gewoon appels met peren (behalve dat ze allebei een stuur en 4 wielen hebben)
Kortom -> Wat wil je graag? En heb je vervolgens de kosten er voor over.
Kortom -> Wat wil je graag? En heb je vervolgens de kosten er voor over.
Nee, dat vind ik niet. Mijn gedachtengang hier gaat niet over 'eventueel bereikbaar zijn voor een ad-hoc telefoontje tussendoor' want dat kan overal en geeft inderdaad mij de optie gewoon niet op te nemen.ybos schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:18:
[...]
Als je deze zin nou terug leest, vind je dan niet dat dit wel heel ernstig klinkt hoe je het neer zet
Je word toch nergens in beperkt als je niet bereikbaar MOET zijn, maar eventueel bereikbaar bent, als JIJ besluit om de telefoon aan te nemen?
Mijn gedachtengang hier gaat over calls via Teams die worden ingepland waarbij ik vereist ben, waarbij men weet dat ik dan op vakantie ben, waarvoor ik een stabiele internetverbinding en de laptop van mijn opdrachtgever nodig heb om deel te kunnen nemen.
Ik kan daarin flexibel zijn als ik dat wil maar het vereist vaak dat ik daarvoor mijn plannen voor die dag aan moet passen. Ik kan dan bijvoorbeeld dat dagfdeel niet gaan zeilen op een open boot of een berg beklimmen zonder bereik (dingen die ik graag doe als ik vrij ben). Als ik dat besluit te doen dan kost het een dagdeel omdat het de beschikbaarheid van dat dagdeel heeft weggenomen voor wat ik ermee wil doen.
Mijn klant is gewaarschuwd, afwezigheid voor vakantie schrikt hier echter niemand af. Vandaar mijn overweging dat als ik deelneem aan de teams-call, ik een dagdeel reken.init6 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:29:
[...]
Gewoon de telefoon uit tijdens de vakantie en je klanten een paar weken van te voren waarschuwen: Deze dagen ben ik afwezig is geen optie?
#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5
@Yucon Waarom niet even een download link in een member tag? Eventueel met een wachtwoord via https://upload.disroot.org/
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Omdat het nog een ruwe draft is. Ik heb nu griep en heb even geen zin om er veel aan op te schonen, maar gewoon online zetten is idd het doel.Jogai schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:44:
@Yucon Waarom niet even een download link in een member tag? Eventueel met een wachtwoord via https://upload.disroot.org/
Naar mijn idee moet je je diensten anders gaan inrichten. Dat uurtje is niet een uurtje maar een dienst in stuks. Dan kun je die ook zodanig afrekenen zonder over uren te spreken.Pietert schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:40:
[...]
Nee, dat vind ik niet. Mijn gedachtengang hier gaat niet over 'eventueel bereikbaar zijn voor een ad-hoc telefoontje tussendoor' want dat kan overal en geeft inderdaad mij de optie gewoon niet op te nemen.
Mijn gedachtengang hier gaat over calls via Teams die worden ingepland waarbij ik vereist ben, waarbij men weet dat ik dan op vakantie ben, waarvoor ik een stabiele internetverbinding en de laptop van mijn opdrachtgever nodig heb om deel te kunnen nemen.
Ik kan daarin flexibel zijn als ik dat wil maar het vereist vaak dat ik daarvoor mijn plannen voor die dag aan moet passen. Ik kan dan bijvoorbeeld dat dagfdeel niet gaan zeilen op een open boot of een berg beklimmen zonder bereik (dingen die ik graag doe als ik vrij ben). Als ik dat besluit te doen dan kost het een dagdeel omdat het de beschikbaarheid van dat dagdeel heeft weggenomen voor wat ik ermee wil doen.
[...]
Mijn klant is gewaarschuwd, afwezigheid voor vakantie schrikt hier echter niemand af. Vandaar mijn overweging dat als ik deelneem aan de teams-call, ik een dagdeel reken.
Verder zou ik er iets meer op sturen dat je vakantie ook echt vakantie is. Dit is geen duurzame manier van werken.
Grz D.
Mijn ervaring: https://gathering.tweaker...message/73004688#73004688YorgoB schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:28:
[...]
Ikzelf heb deze ook in mijn contract staan, maar wil deze graag eruit hebben bij verlenging. Het is mijn eerste opdracht als ZZP'er.
Tussenpersonen hebben liever niets dan iets in dit verhaal. Van "warme" relatie staan wij nu recht tegenover elkaar, terwijl de eindklant graag direct zaken wilt doen.
Ze zullen direct dreigen met boetes en rechtzaken is mijn ervaring. Ik vind na een jaar 10-15 euro per gewerkt uur dat ze er wel tussenuit mogen.
Ik zit nu nog af te wachten of ik er helemaal mee stop (jammer voor de klant) en dan na een jaar terugkomen.
Enige advies wat ik jou kan geven is zo min mogelijk zaken doen met tussenpersonen of recruiters als de opdracht langer duurt dan een jaar.
Als het tijdens vakantie zo belangrijk is dat ik deelneem dan reken ik gewoon een los vakantietarief van 8* mijn normale tarief, omhoog afgerond naar hele uren. Die uren zijn dan overigens wel afhankelijk van beschikbaarheid, dus niet zomaar vrij in te plannen.Pietert schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:40:
[...]
Mijn klant is gewaarschuwd, afwezigheid voor vakantie schrikt hier echter niemand af. Vandaar mijn overweging dat als ik deelneem aan de teams-call, ik een dagdeel reken.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Zelf ben ik begin van dit jaar gestart als freelancer, en direct kunnen beginnen aan een opdracht via een tussenpartij. Na verloop van tijd kwam ik er achter dat de eindklant 87,50/uur betaalt aan de tussenpartij, die daarvan liefst 16,50 in eigen zak steekt. De tussenpartij doet in feite niet heel veel anders dan schuiven met geld en 1 keer per maand bellen om te vragen of ik nog op mn plek zit, en praat alsof het vrij normaal is dat dit soort marges gepakt worden.Krysa schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:18:
[...]
Mijn ervaring: https://gathering.tweaker...message/73004688#73004688
Tussenpersonen hebben liever niets dan iets in dit verhaal. Van "warme" relatie staan wij nu recht tegenover elkaar, terwijl de eindklant graag direct zaken wilt doen.
Ze zullen direct dreigen met boetes en rechtzaken is mijn ervaring. Ik vind na een jaar 10-15 euro per gewerkt uur dat ze er wel tussenuit mogen.
Ik zit nu nog af te wachten of ik er helemaal mee stop (jammer voor de klant) en dan na een jaar terugkomen.
Enige advies wat ik jou kan geven is zo min mogelijk zaken doen met tussenpersonen of recruiters als de opdracht langer duurt dan een jaar.
Omdat het mijn eerste freelance opdracht is vind ik het nog niet zo heel erg, maar doel blijft natuurlijk om zonder tussenpartij aan de slag te gaan. Ben benieuwd naar ervaringen van andere (beginnende) freelancers.
Ik snap de aversie tegen de hoogte van de tussenpersonen niet zo. Je kiest er toch zelf voor deze opdracht voor 87,50 te gaan doen ? Je hebt dus besloten dat je dat een goede beloning voor je prestatie vindt. Wat maakt het dan uit hoeveel zij in 'eigen zak' steken ? Zolang jij vindt dat je er een goede beloning voor krijgt, lijkt mij er niks aan de hand.
Als je er wel moeite mee hebt, moet je lekker zelf gaan zoeken via je eigen netwerk en rechtstreeks je klanten benaderen en opdrachten binnen halen. De consequentie is dan wel dat de vijver een stukje kleiner is. Ik denk dat je je ook vergist hoeveel kosten er gemoeid gaan met het binnenhalen van aanbestedingen, gezeur of facturen/uren etc etc.
Ik ben zelf via Yacht nu op een opdracht. Die verdienen ook aan mijn inzet en ik vind dat helemaal prima. Ik heb voor mij zelf een goed tarief afgesproken en ben meer dan tevreden. Dat zij er dan ook aan verdienen, kan mij echt niet boeien. Ze betalen netjes op afgesproken momenten, de afgesproken bedragen, helemaal ok.
Edit: nog even aanvullend: Leef je ook eens in je collega's die daar in vaste dienst zijn, soms het zelfde werk doen voor 50-% van wat jij er aan verdient. Die werken je er toch ook niet uit ?
Als je er wel moeite mee hebt, moet je lekker zelf gaan zoeken via je eigen netwerk en rechtstreeks je klanten benaderen en opdrachten binnen halen. De consequentie is dan wel dat de vijver een stukje kleiner is. Ik denk dat je je ook vergist hoeveel kosten er gemoeid gaan met het binnenhalen van aanbestedingen, gezeur of facturen/uren etc etc.
Ik ben zelf via Yacht nu op een opdracht. Die verdienen ook aan mijn inzet en ik vind dat helemaal prima. Ik heb voor mij zelf een goed tarief afgesproken en ben meer dan tevreden. Dat zij er dan ook aan verdienen, kan mij echt niet boeien. Ze betalen netjes op afgesproken momenten, de afgesproken bedragen, helemaal ok.
Edit: nog even aanvullend: Leef je ook eens in je collega's die daar in vaste dienst zijn, soms het zelfde werk doen voor 50-% van wat jij er aan verdient. Die werken je er toch ook niet uit ?
[ Voor 8% gewijzigd door figlio del comm op 20-10-2022 13:47 ]
Ik ben aan het oriënteren voor opdrachten en merk dat in de Mendix wereld er vrij weinig partijen zijn die zonder tussenpartij werken. Ik zie via Headfirst nog wel eens een opdracht voorbij komen, maar laatst had ik na een week nog geen reactie en ging ik bellen en kreeg te horen dat de opdracht is vervuld.de_bananeman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:34:
[...]
Zelf ben ik begin van dit jaar gestart als freelancer, en direct kunnen beginnen aan een opdracht via een tussenpartij. Na verloop van tijd kwam ik er achter dat de eindklant 87,50/uur betaalt aan de tussenpartij, die daarvan liefst 16,50 in eigen zak steekt. De tussenpartij doet in feite niet heel veel anders dan schuiven met geld en 1 keer per maand bellen om te vragen of ik nog op mn plek zit, en praat alsof het vrij normaal is dat dit soort marges gepakt worden.
Omdat het mijn eerste freelance opdracht is vind ik het nog niet zo heel erg, maar doel blijft natuurlijk om zonder tussenpartij aan de slag te gaan. Ben benieuwd naar ervaringen van andere (beginnende) freelancers.
Lage marge maar ook weinig service haha, Ik ben nu met een partij in onderhandeling die 7,50 marge rekent. Nog steeds veel maar ja beter dan helemaal geen opdracht natuurlijk.
bl44t
Ik heb precies hetzelfde met deze partij, betalen niet binnen de afgesproken 14 dagen.Liegebeest schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:58:
***members only***
Inmiddels een volgend probleem bij hun; mijn manager was aan het einde van de maand september met verlof, uren worden 2 oktober “pas” goedgekeurd, worden alle uren vervolgens pas volgende maand meegenomen?!
Met betrekking tot vakantie, opdrachtgever heeft besloten om een korte periode van paar weken alle externen niet te gebruiken. Verplichte vakantie dus. Zit nog na te denken of ik het ga gebruiken voor trainingen of met familie een weekje er tussen uit. Het heeft mijn beslissing om tarief te indexeren iig wat makkelijker gemaakt.Woy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:26:
[...]
Als het tijdens vakantie zo belangrijk is dat ik deelneem dan reken ik gewoon een los vakantietarief van 8* mijn normale tarief, omhoog afgerond naar hele uren. Die uren zijn dan overigens wel afhankelijk van beschikbaarheid, dus niet zomaar vrij in te plannen.
Als ik het goed lees betaalt de klant 87,50 waarvan dus 16,50 naar de tussenpersoon gaat. De freelancer krijgt dus 71 euro.figlio del comm schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:44:
Ik snap de aversie tegen de hoogte van de tussenpersonen niet zo. Je kiest er toch zelf voor deze opdracht voor 87,50 te gaan doen ? Je hebt dus besloten dat je dat een goede beloning voor je prestatie vindt. Wat maakt het dan uit hoeveel zij in 'eigen zak' steken ? Zolang jij vindt dat je er een goede beloning voor krijgt, lijkt mij er niks aan de hand.
Dat is een marge van bijna 19 procent op een vrij laag uurtarief. Ik vind dit gewoon diefstal... sorry.
[ Voor 13% gewijzigd door Krysa op 20-10-2022 13:52 ]
En als ze maar transparant zijnfiglio del comm schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:44:
Maar ik snap het wel, leuk dat ze 1x "moeite" doen, maar vervolgens maanden / jaren teren op jouw inzet en niks anders hoeven doen behalve de facturen verwerken...
Voor mij geen reden om volledig te stoppen met tussenpartijen, maar ik ben wel kritischer geworden (marge, communicatie, whatnot).
[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 20-10-2022 13:53 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Als ze het goed doen vind ik het dikke prima, heb een tussenpartij er tussen die door hun fout mij 80 euro te veel heeft betaald. Heb ze er direct dezelfde week 3x een mail over gestuurd. Vervolgens hebben ze een maand later een correctie factuur gestuurd zonder enige communicatie en maar de BTW mag ik wel betalen over die 80 euro te veel, want de 80 euro + btw moet terug.TommyGun schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
En als ze maar transparant zijn
Maar ik snap het wel, leuk dat ze 1x "moeite" doen, maar vervolgens maanden / jaren teren en niks anders hoeven doen behalve de facturen verwerken...
Nu gaat het over een paar euro, en ik heb er al half uur in zitten om ze te mailen en diverse mensen bij de klant te informeren. Dus denk niet dat het het waard is nog meer moeite er in te stoppen en het gewoon af te schrjiven, ze rekenen bij mij slechts 1 euro bovenop het tarief wat ik krijg.
Dan moet je/hij naar je/zichzelf kijken en niet naar hen. Je hebt gewoon zelf te laag onderhandeld. En verwijt je hen dat zij wel een goede marge maken ? Je bent toch niet verplicht het geboden uurtarief te accepteren ? Je moet bij het aangaan van de opdracht de keuze maken.Krysa schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
Als ik het goed lees betaalt de klant 87,50 waarvan dus 16,50 naar de tussenpersoon gaat. De freelancer krijgt dus 71 euro.
Dat is een marge van bijna 19 procent op een vrij laag uurtarief. Ik vind dit gewoon diefstal... sorry.
Je bent ondernemer nu, acteer er maar naar ;-)
1 euro of 16,50 is natuurlijk wel een huge verschilinit6 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:55:
[...]ze rekenen bij mij slechts 1 euro bovenop het tarief wat ik krijg.
Maar dat is ook goed, kritisch er op zijn. Maar dat moet je vooraf doen, niet na een half jaar...TommyGun schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
En als ze maar transparant zijn
Maar ik snap het wel, leuk dat ze 1x "moeite" doen, maar vervolgens maanden / jaren teren op jouw inzet en niks anders hoeven doen behalve de facturen verwerken...
Voor mij geen reden om volledig te stoppen met tussenpartijen, maar ik ben wel kritischer geworden (marge, communicatie, whatnot).
Absoluut!figlio del comm schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:57:
[...]
Maar dat is ook goed, kritisch er op zijn. Maar dat moet je vooraf doen, niet na een half jaar...
Verbaas mij nog wel eens over dit soort tarieven, heb op een freelance portal eens gezien dat voor een office manager 60 euro per uur tarief werd aangeboden. Als ik kijk wat je als IT'er allemaal moet kunnen dan denk ik dat 1-2 tientjes meer echt heel weinig is in een markt die zo overspannen is.Krysa schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
Als ik het goed lees betaalt de klant 87,50 waarvan dus 16,50 naar de tussenpersoon gaat. De freelancer krijgt dus 71 euro.
Les voor de volgende keer: wanneer je bemiddeld wordt door een tussenpersoon, altijd transparantie eisen over de marge. Bij geen transparantie, gewoon weglopen. Wanneer de tussenpersoon transparant is kan jij zelf inschatten of het je waard is. Ook is het handig om te weten wat de klant voor jou betaalt. Het verschil tussen 100 of 120 is natuurlijk flink, en de klant zijn verwachtingen kunnen daardoor ook door stijgen.de_bananeman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:34:
[...]
Zelf ben ik begin van dit jaar gestart als freelancer, en direct kunnen beginnen aan een opdracht via een tussenpartij. Na verloop van tijd kwam ik er achter dat de eindklant 87,50/uur betaalt aan de tussenpartij, die daarvan liefst 16,50 in eigen zak steekt. De tussenpartij doet in feite niet heel veel anders dan schuiven met geld en 1 keer per maand bellen om te vragen of ik nog op mn plek zit, en praat alsof het vrij normaal is dat dit soort marges gepakt worden.
Persoonlijk vind ik 16 euro veel te veel voor hetgeen ze doen. Voor dat bedrag zou de tussenpersoon ook het debiteurenrisico mogen dragen en andere garanties afgeven, maar mijn gevoel zegt dat in het contract alle risico's bij jou gelegd worden. Zo'n pipo hoeft dus eigenlijk maar 6 mensen per jaar weg te zetten tegen zo'n marge om een royaal uurloon te verdienen wat gelijk is aan IT experts. Daarna hoeft de tussenpersoon alleen maar een klein beetje administratie te doen en meer niet.
Het is ook niet zozeer een aversie tegen de tussenpartij hoor, zoals gezegd ban ik pas net gestart als freelancer en wist niet goed hoeveel ik per uur zou kunnen vragen. Bij meerdere tussenpartijen geweest maar die kwamen al snel met opmerkingen als ja maar (bijvoorbeeld) 85 per uur is echt te hoog voor jou, dat zijn bedragen die in de randstad misschien betaald worden,etc. (ik zit zelf in de Brainport regio). Ik heb ook gevraagd naar hun marges en het antwoord was ongeveer een 10 euro per gewerkt uur. Blijkt dat ze wat meer pakken, geen ramp maar voor mij ik zie het als een leermoment.Hatsjoe schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:10:
[...]
Les voor de volgende keer: wanneer je bemiddeld wordt door een tussenpersoon, altijd transparantie eisen over de marge. Bij geen transparantie, gewoon weglopen. Wanneer de tussenpersoon transparant is kan jij zelf inschatten of het je waard is. Ook is het handig om te weten wat de klant voor jou betaalt. Het verschil tussen 100 of 120 is natuurlijk flink, en de klant zijn verwachtingen kunnen daardoor ook door stijgen.
Persoonlijk vind ik 16 euro veel te veel voor hetgeen ze doen. Voor dat bedrag zou de tussenpersoon ook het debiteurenrisico mogen dragen en andere garanties afgeven, maar mijn gevoel zegt dat in het contract alle risico's bij jou gelegd worden. Zo'n pipo hoeft dus eigenlijk maar 6 mensen per jaar weg te zetten tegen zo'n marge om een royaal uurloon te verdienen wat gelijk is aan IT experts. Daarna hoeft de tussenpersoon alleen maar een klein beetje administratie te doen en meer niet.
Ik heb mezelf als doel gesteld om het eerste jaar vooral veel te leren over het freelancen en me nog niet al te druk te maken om tarieven, dat komt allemaal wel.
Ik las hier iets over een tussenpartij die er na een jaar tussenuit zou kunnen en vroeg me gewoon af of zoiets gangbaar is
€71 is een prima tarief en kan je in Nederland ruim van rondkomen. Pas bij de helft wordt het twijfelachtig. Zelf zit ik er nog iets boven maar ben eigenlijk uit schaamte gestopt met vrienden en familie erover te informeren. Het is eigenlijk van de zotte wat facturen ik schrijf.. maar blijkbaar ben ik het waard.Krysa schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
Schaamte ?!Deveon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:25:
[...]
€71 is een prima tarief en kan je in Nederland ruim van rondkomen. Pas bij de helft wordt het twijfelachtig. Zelf zit ik er nog iets boven maar ben eigenlijk uit schaamte gestopt met vrienden en familie erover te informeren. Het is eigenlijk van de zotte wat facturen ik schrijf.. maar blijkbaar ben ik het waard.

Laat je niet gek maken door de afgunst van mensen...
[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 20-10-2022 14:26 ]
Die twee staan los van elkaar. Ik praat alleen met mede ondernemers over tarieven omdat ze het kunnen plaatsen en zelfs daar merk ik dat er flink verschil tussen het ondernemerschap van verschillende ZZPers.TommyGun schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:26:
[...]
Schaamte ?!![]()
Laat je niet gek maken door de afgunst van mensen...
Mja ik zie het probleem niet, wees trots op wat je hebt...Deveon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:38:
[...]
Die twee staan los van elkaar. Ik praat alleen met mede ondernemers over tarieven omdat ze het kunnen plaatsen en zelfs daar merk ik dat er flink verschil tussen het ondernemerschap van verschillende ZZPers.
Ik ben sowieso wel benieuwd hoe mensen hiermee om gaan. Stel ik spreek een betalingstermijn af van 14 dagen, dan geld dat vanaf het moment dat ik een factuur stuur. Echter, wanneer sturen jullie deze? Vaak moet er een vorm van goedkeuring van de uren worden gegeven, wachten jullie daar op of sturen jullie direct na de afgesproken periode een factuur?Landon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:45:
[...]
Inmiddels een volgend probleem bij hun; mijn manager was aan het einde van de maand september met verlof, uren worden 2 oktober “pas” goedgekeurd, worden alle uren vervolgens pas volgende maand meegenomen?!
Bij mijn huidige tussenpartij moet je de uren los aanleveren, maar wel binnen 5 werkdagen van de nieuwe maand.TheJVH schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:48:
[...]
Ik ben sowieso wel benieuwd hoe mensen hiermee om gaan. Stel ik spreek een betalingstermijn af van 14 dagen, dan geld dat vanaf het moment dat ik een factuur stuur. Echter, wanneer sturen jullie deze? Vaak moet er een vorm van goedkeuring van de uren worden gegeven, wachten jullie daar op of sturen jullie direct na de afgesproken periode een factuur?
Dus idd zsm de factuur na einde periode (tenzij het qua BTW kwartaal beter uit komt om even te wachten), en dan (later) erachteraan de uren.
Ik heb momenteel 2 opdrachtgevers. Opdrachtgever 1 factureer ik maandelijks, opdrachtgever 2 factureer ik 2-wekelijks.TheJVH schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:48:
[...]
Ik ben sowieso wel benieuwd hoe mensen hiermee om gaan. Stel ik spreek een betalingstermijn af van 14 dagen, dan geld dat vanaf het moment dat ik een factuur stuur. Echter, wanneer sturen jullie deze? Vaak moet er een vorm van goedkeuring van de uren worden gegeven, wachten jullie daar op of sturen jullie direct na de afgesproken periode een factuur?
Bij opdrachtgever 1:
Op de eerstvolgende werkdag van de maand dien ik mijn uren in, 2-3 dagen later komt daar akkoord op. Zodra het akkoord er is stuur ik mijn factuur. Als factuurdatum heb ik daardoor vaak de 3e, 4e of 5e dag van de maand.
Bij opdrachtgever 2:
De maandag nadat de 2 weken om zijn stuur ik mijn factuur.
EU DNS: 86.54.11.100
Dit doe ik inderdaad ook, maar wat als de "akkoordgever" op vakantie is, of gewoon vergeet te accorderen? Beetje suf natuurlijk, maar da's wel een goedkope manier om een factuur later te betalen terwijl je nog steeds aan de betalingstermijn voldoet. Iemand ervaring hiermee?c-nan schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:52:
[...]
Bij opdrachtgever 1:
Op de eerstvolgende werkdag van de maand dien ik mijn uren in, 2-3 dagen later komt daar akkoord op. Zodra het akkoord er is stuur ik mijn factuur. Als factuurdatum heb ik daardoor vaak de 3e, 4e of 5e dag van de maand.
Ik heb meegemaakt dat de 'akkoordgever' op vakantie was, ik heb mijn tussenpartij een factuur gestuurd en gemeld dat de ondertekende urenstaat een weekje later zou komen ivm vakantie, dat was geen probleem.TheJVH schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:57:
[...]
Dit doe ik inderdaad ook, maar wat als de "akkoordgever" op vakantie is, of gewoon vergeet te accorderen? Beetje suf natuurlijk, maar da's wel een goedkope manier om een factuur later te betalen terwijl je nog steeds aan de betalingstermijn voldoet. Iemand ervaring hiermee?
Ja.TheJVH schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:57:
[...]
Dit doe ik inderdaad ook, maar wat als de "akkoordgever" op vakantie is, of gewoon vergeet te accorderen? Beetje suf natuurlijk, maar da's wel een goedkope manier om een factuur later te betalen terwijl je nog steeds aan de betalingstermijn voldoet. Iemand ervaring hiermee?
Mijn tussenpartij is verantwoordelijk voor de betalingen en draagt het debiteurenrisico. Zo is dat ook contractueel vastgelegd. Toevallig net een dingetje achter de rug:
Wij werden gevraagd on-call te draaien door de klant. Deze uren hoefden we niet te registreren in urensysteem, want dat 'kwam wel goed'. Aangegeven dat dat een probleem word bij facturatie, want dat word vergeleken met hun systeem. Again: 'dat komt wel goed'.
Uiteraard begint de tussenpartij na facturatie in mijn nek te hijgen. Wat ik factureerde klopte niet met wat de klant in het systeem had staan. Ze wilden de factuur 'niet in behandeling nemen'.
Heb ze uitgelegd dat ze heel veel kunnen willen, maar mijn factuur is verstuurd en een uiterste betaaldatum volgens afspraak heeft. Enige/alle administratieve rompslomp tussen hun en eindklant is niet mijn probleem. Als ze daar niet aan voldoen, om wat voor reden dan ook, gaat er gewoon een herinnering met alle mogelijke kosten uit. Uiteraard geef je in zo'n gesprek wel aan mee te willen werken om het probleem op te lossen en de juiste mensen aan elkaar te koppelen.
Dat gedaan. Klant heeft hun medegedeeld dat alles in orde is en nu is alles in kan en kruiken. Nog op tijd voor de betaaltermijn van 30 dagen verstrijkt.
Ik verbaas me echt enorm over hoe makkelijk sommigen zich hier laten afschepen met het probleem van een ander. Of hoe sommigen het acceptabel vinden dat een tussenpartij later betaald dan is afgesproken. De tussenpartijen in onze branch zitten er gewoon tussen voor een grote som geld, maar wanneer de connectie tussen ZZP'er en klant eenmaal gelegd is is hun enige toegevoegde waarde nog het verzorgen van de betaling. Zolang zij daarvoor betaald worden mogen ze ook gewoon zorgen dat het goed in orde is. Zorg dat je dit gewoon goed hebt vastgelegd! Vergeet niet dat jij risico draagt wanneer de betaling uitblijft, als de tussenpartij over de kop gaat ben je je geld (vaak) kwijt.
Er is overigens een groot verschil tussen op je strepen staan, maar wel mee willen werken en een botte lul zijn. Met de tweede optie krijg je vaak minder meedewerking dan met de 'streng doch rechtvaardig' optie
Ik heb ook eenmaal met deze zelfde tussenpersoon meegemaakt dat de betaling te laat binnen kwam. Betaling moest op vrijdag binnen zijn. Maandag was het nog niet binnen. Ik heb ze om 08:00 gebeld. Het was een probleem bij de bank, het bedrag kon niet worden overgemaakt. Ja héél vervelend jongens, maar jullie kiezen ervoor de betaling op dag 30 aan te melden. Aangegeven het bedrag voor 17:00 op de rekening te willen zien, anders gaat de herinnering met administratiekosten eruit. Had het na een half uur binnen.
Schaamte voor wat? Met 71 euro zit je trouwens na alle lasten en verzekeringen veel minder hoog dan die factuur je doet geloven, dus daar hoef je dan echt niet voor te schamen. De mediator van mijn ouders vroeg 180 euro excl, zonder te schamen.Deveon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:25:
[...]
€71 is een prima tarief en kan je in Nederland ruim van rondkomen. Pas bij de helft wordt het twijfelachtig. Zelf zit ik er nog iets boven maar ben eigenlijk uit schaamte gestopt met vrienden en familie erover te informeren. Het is eigenlijk van de zotte wat facturen ik schrijf.. maar blijkbaar ben ik het waard.
Maar schamen hoef je nooit voor je facturen, als de markt in elkaar kakt schamen de opdrachtgevers zich ook niet voor 65 euro( hallo Rabobank)
Wat in de Mendix wereld vaak gebeurt is dat meerdere recruiters met dezelfde opdracht aan de haal gaan.
Als gevolg daarvan is het al eens voorgekomen dat mijn CV via 2 recruiters bij dezelfde opdrachtgever is aangeboden.
Onbedoeld weet ik dan niet waar de opdracht over gaat omdat er vaak geen details worden gegeven. Daar moet ik zelf beter op letten dat weet ik.
Maar is het "asociaal" als ik wissel naar de recruiter met het hoogste tarief? (terwijl dit in mijn geval niet de eerste was die mijn CV heeft aangeboden) Of raden jullie dit hop gedrag af? Ik wil gewoon het meeste geld natuurlijk
Wat vind een opdrachtgever hiervan en is jullie dat wel eens gebeurd?
Als gevolg daarvan is het al eens voorgekomen dat mijn CV via 2 recruiters bij dezelfde opdrachtgever is aangeboden.
Onbedoeld weet ik dan niet waar de opdracht over gaat omdat er vaak geen details worden gegeven. Daar moet ik zelf beter op letten dat weet ik.
Maar is het "asociaal" als ik wissel naar de recruiter met het hoogste tarief? (terwijl dit in mijn geval niet de eerste was die mijn CV heeft aangeboden) Of raden jullie dit hop gedrag af? Ik wil gewoon het meeste geld natuurlijk
bl44t
recruiter die jou kwijtraakte: "shit wat een klojo! We maken een notitie bij die vent!"
zijn collega: "Maar dat mag toch niet ihkv de GDPR (AVG)?"
> Nee, niet langer dan 6 maanden zonder reden...
recruiter die jou binnenrolde: "Yes! Show me the money baby!"
OG: "wat fijn dat ik nu de juiste persoon binnen heb. We zijn blij met @YaaD"
> Nee, niet langer dan 6 maanden zonder reden...
[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 20-10-2022 16:12 ]
| Security Management |
Fair pointbord4kop schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:11:
recruiter die jou kwijtraakte: "shit wat een klojo! We maken een notitie bij die vent!"
> Nee, niet langer dan 6 maanden zonder reden...![]()
Mooi leermoment voor mezelf in ieder geval
bl44t
Ik zou niet te veel rekenen op de competentie "aantekeningen maken" bij een recruiter. Hoe vaak eenzelfde bedrijf, zelfs dezelfde persoon, mij belt met weer dezelfde vragen is ongelooflijk.
Grz D.
Lijkt er wel op dat ook steeds meer opdrachtgevers het wel gehad hebben met tussenpartijen die teveel marge inpikken.de_bananeman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:20:
Ik heb ook gevraagd naar hun marges en het antwoord was ongeveer een 10 euro per gewerkt uur. Blijkt dat ze wat meer pakken, geen ramp maar voor mij ik zie het als een leermoment.
[...]
Ik las hier iets over een tussenpartij die er na een jaar tussenuit zou kunnen en vroeg me gewoon af of zoiets gangbaar is
Kijk je in de headfirst select portal bij een opdracht van bijv. Shell dan staat er:
:fill(white):strip_exif()/f/image/i8uQHmJNSXcWyANOTtQ2MMQI.png?f=user_large)
Die vinden zo-te-lezen een jaar lang 10% ook wel zat.
Hier laatst €160 betaald voor ongedierte bestrijding en stond binnen 20 minuten weer buiten, echter is dat totaal niet te vergelijken met 6+ maanden 32-40 uur factureren met praktisch geen investering behalve kennis. Die mediator moet binnen die €180 ook zijn acquisitie doen inclusief niet-facturabele contact momenten.mannowlahn schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:00:
[...]
Schaamte voor wat? Met 71 euro zit je trouwens na alle lasten en verzekeringen veel minder hoog dan die factuur je doet geloven, dus daar hoef je dan echt niet voor te schamen. De mediator van mijn ouders vroeg 180 euro excl, zonder te schamen.
Maar schamen hoef je nooit voor je facturen, als de markt in elkaar kakt schamen de opdrachtgevers zich ook niet voor 65 euro( hallo Rabobank)
Er zijn meer acties nodig voor deze partijen om opdrachten te krijgen, maar als ik kijk naar mijn interacties met aannemers, hoveniers, schilders, dakdekkers dit jaar...Deveon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
Hier laatst €160 betaald voor ongedierte bestrijding en stond binnen 20 minuten weer buiten, echter is dat totaal niet te vergelijken met 6+ maanden 32-40 uur factureren met praktisch geen investering behalve kennis. Die mediator moet binnen die €180 ook zijn acquisitie doen inclusief niet-facturabele contact momenten.
Hovenier: 1 jaar vol geboekt
Dakdekker: Maart over de vloer gehad, staat sinds vandaag op het dak hier
Schilder: Ben al 2 jaar aan het zoeken of iemand een goed adresje heeft
Aannemer om glas te vervangen: Neem de opdracht niet aan, opdracht te klein 2x. Aannemer die wel komt is in April beschikbaar (september gevraagd)
Hier word ik gewoon echt blij van. Ik geloof niet helemaal dat shell dit uit de goedheid van hun hart doen, maar het initiatief is evengoed zeer welkom!maxnl schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
Lijkt er wel op dat ook steeds meer opdrachtgevers het wel gehad hebben met tussenpartijen die teveel marge inpikken.
Kijk je in de headfirst select portal bij een opdracht van bijv. Shell dan staat er:
[Afbeelding]
Die vinden zo-te-lezen een jaar lang 10% ook wel zat.
Vandaar ook mijn oorspronkelijke vraag, of er mensen zijn die in dagdelen rekenen en of ze hierbij voor of nadelen ervaren. Dat dit dagdeel terug te rekenen is naar 4 uurtjes is voor mij niet van belang, het is een manier om bijzondere inzet een prijs te geven en wellicht een methode die ik op mijn hele dienstenaanbod toe ga passen.DomiGijzen schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:58:
[...]
Naar mijn idee moet je je diensten anders gaan inrichten. Dat uurtje is niet een uurtje maar een dienst in stuks. Dan kun je die ook zodanig afrekenen zonder over uren te spreken.
Verder zou ik er iets meer op sturen dat je vakantie ook echt vakantie is. Dit is geen duurzame manier van werken.
Wat betreft vakantie en een duurzame manier van werken, ik stuur een groot veranderingsproces aan waarbij ik begrijp dit soms een vakantieperiode in loopt met een belangrijke sign-off call. Kan gebeuren, ook al plan je allebei om het te voorkomen. De norm is het niet en zal het ook niet worden, het komende half jaar is mij sowieso verzocht geen vakantie op te nemen
Ik reken soms dagdelen. Dat zijn van die klusjes waarbij je 1x remote op enter moet drukken en binnen een kwartier weer klaar bent, of je bent vervolgens drie uur bezig om uit te zoeken waarom het niet meer werkt.Pietert schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:20:
[...]
Vandaar ook mijn oorspronkelijke vraag, of er mensen zijn die in dagdelen rekenen en of ze hierbij voor of nadelen ervaren. Dat dit dagdeel terug te rekenen is naar 4 uurtjes is voor mij niet van belang, het is een manier om bijzondere inzet een prijs te geven en wellicht een methode die ik op mijn hele dienstenaanbod toe ga passen.
Voor korte klusjes op lokatie was het sowieso al een soort dagdeel omdat ik reistijd ook mee reken in de gewerkte uren.
Ja, dat zuigt redelijk aars, ja. Premium betekent bij hen "ook betaling als de klant ons nog niet heeft betaald", maar ze kunnen de klant pas factureren als de klant heeft bevestigd hoeveel uren je hebt gewerkt. Dus als de klant die bevestiging niet stuurt, kan je heel lang wachten.Landon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:45:
[...]
Ik heb precies hetzelfde met deze partij, betalen niet binnen de afgesproken 14 dagen.
Dat is dus iets waar we altijd dik bovenop moeten zitten.
Liege, liege, liegebeest!
Hi,
Ik zit met een dilemma. Ik ben afgestudeerd aan een HBO Elektrotechniek opleiding. Maar na mijn studie heb ik 1,5 jaar software engineering gedaan en ben de laatste 2 maanden actief bij een nieuwe baan als platform engineer. Hier doe ik ervaring op met OpenShift en Azure infrastructuur en kan mijn
Door dreigende tekorten in de energiesector heb ik deze week een aanbod gekregen om te starten daar met een start uurtarief van 65 euro wat best lekker is daar zonder ervaring wel met diploma. Kan ook nog wat groeien met de tijd.
Ik vind allebei het werk interessant en weet niet echt wat ik nu moet kiezen. Hoe ging de transitie bij jullie?
Ik krijg het gevoel dat ik de huidige werkgever een beetje naai door na 4 maanden weg te gaan voor een beter bod.
Ik zit met een dilemma. Ik ben afgestudeerd aan een HBO Elektrotechniek opleiding. Maar na mijn studie heb ik 1,5 jaar software engineering gedaan en ben de laatste 2 maanden actief bij een nieuwe baan als platform engineer. Hier doe ik ervaring op met OpenShift en Azure infrastructuur en kan mijn
Door dreigende tekorten in de energiesector heb ik deze week een aanbod gekregen om te starten daar met een start uurtarief van 65 euro wat best lekker is daar zonder ervaring wel met diploma. Kan ook nog wat groeien met de tijd.
Ik vind allebei het werk interessant en weet niet echt wat ik nu moet kiezen. Hoe ging de transitie bij jullie?
Ik krijg het gevoel dat ik de huidige werkgever een beetje naai door na 4 maanden weg te gaan voor een beter bod.
@FMG Begrijp ik het goed dat je pas zo'n 1.5 - 2 jaar van school af bent? In dat geval zou ik vooral focussen waar je het beste en meeste kan leren. Doorgaans zou mijn advies ook zijn om tenminste de eerste 5 jaar van je carrierre in loondienst door te brengen. dit omdat het meestal makkelijker is een solide basis te ontwikkelen, en ook wat interne dingen mee te krijgen van een organisatie die je als freelancer veel minder meekrijgt.
Betalen binnen 30 dagen na factuurdatum.TheJVH schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:48:
[...]
Dus niet na factuurontvangst, na goedkeuring uren, na inboeking factuur... niks van dat alles. Gewoon betalen pannenkoek. Op tijd. Ik ben ondernemer, klant is ondernemer, tussenpartij is ondernemer. Uren akkoord is een apart proces voor mij. Goedgekeurde uren stuur ik na.
De factuur stuur ik vrijwel altijd op de dag van de factuurdatum, of soms een, twee dagen later. Niet meer. Als vrijdag de factuurdatum is, mail ik hem ook wel eens op zondag.
Uiteraard moet je niet 3 weken na factuurdatum je factuur nog eens sturen en vervolgens eisen dat ze met een week betalen.
[ Voor 3% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 21-10-2022 06:37 ]
Nu heb ik maar beperkt ervaring, maar tot nu toe stond er in de contracten van de tussenpartij dat de factuur pas verstuurd mocht worden als de uren goedgekeurd waren. Op die manier hebben ze dat stukje al afgedekt. Ik heb zelf te weinig vergelijkingsmateriaal, maar is dat dan niet standaard?RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 06:36:
[...]
Betalen binnen 30 dagen na factuurdatum.
Dus niet na factuurontvangst, na goedkeuring uren, na inboeking factuur... niks van dat alles. Gewoon betalen pannenkoek. Op tijd. Ik ben ondernemer, klant is ondernemer, tussenpartij is ondernemer. Uren akkoord is een apart proces voor mij. Goedgekeurde uren stuur ik na.
De factuur stuur ik vrijwel altijd op de dag van de factuurdatum, of soms een, twee dagen later. Niet meer. Als vrijdag de factuurdatum is, mail ik hem ook wel eens op zondag.
Uiteraard moet je niet 3 weken na factuurdatum je factuur nog eens sturen en vervolgens eisen dat ze met een week betalen.
Als dat in mijn contract staat, laat ik het weghalen. Ga ik per definitie niet mee akkoord.Yucon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:35:
[...]
Nu heb ik maar beperkt ervaring, maar tot nu toe stond er in de contracten van de tussenpartij dat de factuur pas verstuurd mocht worden als de uren goedgekeurd waren. Op die manier hebben ze dat stukje al afgedekt. Ik heb zelf te weinig vergelijkingsmateriaal, maar is dat dan niet standaard?
Nu leggen ze dus alle (ondernemers)risico bij jou? Heb jij daar geen moeite mee?
Als ze de factuur pas willen betalen na akkoord van de uren, prima. Maar ze betalen binnen 30 dagen na factuurdatum. Als dan de uren niet zijn goedgekeurd, is er blijkbaar wat aan de hand. Als halverwege de maand mijn uren nog niet getekend zijn, ga ik wel aan wat deuren rammelen.
Laat niet over je heen lopen, wees een ondernemer.
Alles heeft z'n prijs. Iemand moet dat risico betalen. Aangezien ik het risico niet heel hoog inschat heb ik liever dat ze een lage marge houden en dan neem ik dat risico wel. Andersom is het bij een marge van een paar euro ook niet realistisch om te verwachten dat zij dat risico zouden nemen.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:47:
[...]
Als dat in mijn contract staat, laat ik het weghalen. Ga ik per definitie niet mee akkoord.
Nu leggen ze dus alle (ondernemers)risico bij jou? Heb jij daar geen moeite mee?
Als ze de factuur pas willen betalen na akkoord van de uren, prima. Maar ze betalen binnen 30 dagen na factuurdatum. Als dan de uren niet zijn goedgekeurd, is er blijkbaar wat aan de hand. Als halverwege de maand mijn uren nog niet getekend zijn, ga ik wel aan wat deuren rammelen.
M'n huidige betaaltermijn is 7 dagen. In zo'n geval heeft het aftekenmoment wat meer invloed.
Maar misschien was m'n vraag niet juist geformuleerd. Je hebt het over 'laten weghalen', maar ik vroeg me eigenlijk af of ze dus niet standaard deze zinsnede ertussen proberen te schuiven. Het lijkt me vanuit de tussenpersoon namelijk wel heel aantrekkelijk.
Wees niet bangLaat niet over je heen lopen, wees een ondernemer.
Hello,
Ik heb 2 weken geleden een privé auto gekocht die ik wel van plan ben om zakelijk te gebruiken, maar voor mijn huidige opdrachtgever rijd ik geen zakelijke kilometers (ik ga met de fiets). Om de btw over privégebruik terug te vragen zul je een kilometerregistratie moeten bijhouden (zodat je het aandeel zakelijke weet over je gebruik). Stel ik doe dit nu niet, maar pas vanaf per 2023-01-01 is dit mogelijk/toegestaan?
Ik heb 2 weken geleden een privé auto gekocht die ik wel van plan ben om zakelijk te gebruiken, maar voor mijn huidige opdrachtgever rijd ik geen zakelijke kilometers (ik ga met de fiets). Om de btw over privégebruik terug te vragen zul je een kilometerregistratie moeten bijhouden (zodat je het aandeel zakelijke weet over je gebruik). Stel ik doe dit nu niet, maar pas vanaf per 2023-01-01 is dit mogelijk/toegestaan?
Nee, dat kan niet.
beter lezen: Ja, dat kan.
beter lezen: Ja, dat kan.
[ Voor 50% gewijzigd door figlio del comm op 21-10-2022 11:43 ]
Leuk en aardig dat ze dat in het contract willen hebben.Yucon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:35:
Nu heb ik maar beperkt ervaring, maar tot nu toe stond er in de contracten van de tussenpartij dat de factuur pas verstuurd mocht worden als de uren goedgekeurd waren. Op die manier hebben ze dat stukje al afgedekt. Ik heb zelf te weinig vergelijkingsmateriaal, maar is dat dan niet standaard?
Maar als ondernemer ben je wettelijk verplicht voor de 15e van de volgende maand de factuur te sturen.
https://wetten.overheid.n...ukVI_Afdeling4_Artikel34g
Dus dan neem ik wel aan dat die uren ruim voor die tijd goedgekeurd zijn...Artikel 34g
De factuur wordt uitgereikt uiterlijk op de vijftiende dag van de maand volgende op die waarin de goederenlevering of de dienst is verricht. In geval van vooruitbetalingen als bedoeld in artikel 34c, eerste lid, onderdelen d en e, moet de factuur telkens worden uitgereikt vóór het tijdstip van de opeisbaarheid daarvan.
Als je dit jaar geen BTW terugvraagt over je onderhoud en brandstofkosten en dit pas doet vanaf 1 januari 2023 is het geen probleem.klimpie94 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:16:
Hello,
Of je vraagt het nu wel terug en je hebt geen kilometerregistratie dan betaal je een forfait van 1,5% van de cataloguswaarde. Als je wel een kilometerregistratie hebt dan kan je de verhouding zakelijk terugvragen.
Ah oke duidelijk! Ja ik ga naar alle waarschijnlijkheid niks kunnen terugvragen, dus wilde ik me de moeite besparen om alle ritjes bij te houden... thanksAlive11 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:29:
[...]
Als je dit jaar geen BTW terugvraagt over je onderhoud en brandstofkosten en dit pas doet vanaf 1 januari 2023 is het geen probleem.
Of je vraagt het nu wel terug en je hebt geen kilometerregistratie dan betaal je een forfait van 1,5% van de cataloguswaarde als je wel een kilometerregistratie hebt dan kan je de verhouding zakelijk terugvragen.
Je kunt naar mijn weten niet een privé aangeschafte auto na verloop van tijd zakelijk gaan rijden. Als je een auto uitsluitend privé rijdt, kun je hem niet zakelijk nemen. Die keus maak je één keer.
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje. Momenteel werk ik als vaste werknemer in IT, maar ik ben al een tijdje aan het bekijken om de switch naar freelance te maken. Onlangs heb ik een positief job interview gehad en ik zou dus als freelancer aan de slag kunnen. Het is nu aan mij om ja of nee te zeggen.
Ik zou heel graag meteen ja zeggen maar ik zit nog met een klein probleem: het zou kunnen dat ik binnen een 9-tal maanden 2 tot 3 maanden afwezig zou zijn en dus niet zou kunnen factureren. Is dit financieel haalbaar, zijn 9 maanden aan inkomsten voldoende om 3 maanden aan kosten te dekken? Ik zou denken van wel aangezien ik geen grote kosten ga hebben, op de auto, verzekeringen en boekhouder na.
Ik weet dat ik die vraag eigenlijk aan mijn boekhouder moet stellen maar die is momenteel moeilijk te pakken te krijgen en het bedrijf waar ik zou starten zit echt op mijn antwoord te wachten, vandaar dat ik het hier vraag.
Ook niet onbelangrijk, ik woon in België.
Ik heb een vraagje. Momenteel werk ik als vaste werknemer in IT, maar ik ben al een tijdje aan het bekijken om de switch naar freelance te maken. Onlangs heb ik een positief job interview gehad en ik zou dus als freelancer aan de slag kunnen. Het is nu aan mij om ja of nee te zeggen.
Ik zou heel graag meteen ja zeggen maar ik zit nog met een klein probleem: het zou kunnen dat ik binnen een 9-tal maanden 2 tot 3 maanden afwezig zou zijn en dus niet zou kunnen factureren. Is dit financieel haalbaar, zijn 9 maanden aan inkomsten voldoende om 3 maanden aan kosten te dekken? Ik zou denken van wel aangezien ik geen grote kosten ga hebben, op de auto, verzekeringen en boekhouder na.
Ik weet dat ik die vraag eigenlijk aan mijn boekhouder moet stellen maar die is momenteel moeilijk te pakken te krijgen en het bedrijf waar ik zou starten zit echt op mijn antwoord te wachten, vandaar dat ik het hier vraag.
Dit hang natuurlijk helemaal af van jouw running costs, je huidige buffer en hoeveel buffer je nog kan opbouwen tot die tijd. Die zijn voor iedereen anders.Harvem schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:36:
Maar hier heeft Klimpie94 het, volgens mij, niet over. Zijn auto blijft voor de IB en voor de BTW prive. Maar als je met je priveauto zakelijke ritten maakt dan hoef je over de zakelijke ritten geen BTW te betalen over je onderhoud-en brandstofkosten. Om dit aan te tonen heb je ofwel een sluitende kilometerregistratie nodig of een forfait van 1,5%figlio del comm schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:34:
Je kunt naar mijn weten niet een privé aangeschafte auto na verloop van tijd zakelijk gaan rijden. Als je een auto uitsluitend privé rijdt, kun je hem niet zakelijk nemen. Die keus maak je één keer.
Als je je auto ook echt zakelijk wilt rijden voor de IB dan mag je die keuze alleen maar maken bij de aanschaf van de auto.
Discussie ging om BTW terugvragen, hetgeen ook bij een prive aangeschafte auto kan.figlio del comm schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:34:
Verder kan heretiketeren soms ook bij gewijzigde omstandigheden.
Gebruikte je een auto eerst uitsluitend prive, en vervolgens meer dan 90% zakelijk dan wordt ie zelfs verplicht alsnog zakelijk.
Yes dat klopt de auto blijft gewoon privé!Alive11 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:40:
[...]
Maar hier heeft Klimpie94 het, volgens mij, niet over. Zijn auto blijft voor de IB en voor de BTW prive. Maar als je met je priveauto zakelijke ritten maakt dan hoef je over de zakelijke ritten geen BTW te betalen over je onderhoud-en brandstofkosten. Om dit aan te tonen heb je ofwel een sluitende kilometerregistratie nodig of een forfait van 1,5%
Als je je auto ook echt zakelijk wilt rijden voor de IB dan mag je die keuze alleen maar maken bij de aanschaf van de auto.
Ah, sorry. Ik moet idd beter lezen en me niet gerealiseerd dat het alleen om de BTW over zakelijke kosten ging;-)
Dat, en verder heb je nog het urencriterium van 1225 uur om in aanmerking te komen voor belastingvoordelen.sparidem schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:39:
[...]
Dit hang natuurlijk helemaal af van jouw running costs, je huidige buffer en hoeveel buffer je nog kan opbouwen tot die tijd. Die zijn voor iedereen anders.
Niet voor alle voordelen.de_bananeman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:43:
Dat, en verder heb je nog het urencriterium van 1225 uur om in aanmerking te komen voor belastingvoordelen.
14% MKB winstvrijstelling krijg je als IB ondernemer ook zonder die uren.
Gaat om een Belg.de_bananeman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:43:
[...]
Dat, en verder heb je nog het urencriterium van 1225 uur om in aanmerking te komen voor belastingvoordelen.
Daarnaast moet je nooit uitgaan van dergelijke regelingen. Overheden zijn wisselvallig en als je gaat plannen op dit soort zaken, neem je een uiterst groot risico.
Dat klopt ja, maar die running costs zullen voor IT freelancers meestal wel enigszins vergelijkbaar zijn veronderstel ik. Qua buffer hoop ik vooral dat die eerste 9 maanden aan inkomsten voldoende zijn om buffer op te bouwen.sparidem schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:39:
[...]
Dit hang natuurlijk helemaal af van jouw running costs, je huidige buffer en hoeveel buffer je nog kan opbouwen tot die tijd. Die zijn voor iedereen anders.
Ik denk dat je het wel gaat redden, maar probeer je vooral qua uitgaven (ook zakelijk...) in te houden tot aan / na je afwezigheid. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je heel snel gaat leven naar een hoog inkomen. En ik weet natuurlijk niet waarom je niet kan werken, maar als dat hoge kosten met zich mee brengt (vakantie?) dan voelt het dubbel op (geen inkomen + wel hoge uitgaven).Harvem schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:58:
[...]
Dat klopt ja, maar die running costs zullen voor IT freelancers meestal wel enigszins vergelijkbaar zijn veronderstel ik. Qua buffer hoop ik vooral dat die eerste 9 maanden aan inkomsten voldoende zijn om buffer op te bouwen.
Key is natuurlijk verstandig met geld omgaan en discipline. Ik heb langere tijd 2 ton verdiend per jaar en heb het grootste deel in mijn bv laten staan. Salaris was hetgene aan vaste lasten + buffer opbouw + reserveringen + 10%. Nu staat er veel in mijn bv (is belegd in etf’s) en ik kwam nog steeds meer dan prima rond.TommyGun schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:05:
[...]
Ik denk dat je het wel gaat redden, maar probeer je vooral qua uitgaven (ook zakelijk...) in te houden tot aan / na je afwezigheid. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je heel snel gaat leven naar een hoog inkomen. En ik weet natuurlijk niet waarom je niet kan werken, maar als dat hoge kosten met zich mee brengt (vakantie?) dan voelt het dubbel op (geen inkomen + wel hoge uitgaven).
Juiste balans vinden is idd belangrijk. Niet vergeten te leven, maar ook genoeg achter de hand houdenOrangelights23 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:09:
[...]
Key is natuurlijk verstandig met geld omgaan en discipline. Ik heb langere tijd 2 ton verdiend per jaar en heb het grootste deel in mijn bv laten staan. Salaris was hetgene aan vaste lasten + buffer opbouw + reserveringen + 10%. Nu staat er veel in mijn bv (is belegd in etf’s) en ik kwam nog steeds meer dan prima rond.
Sowieso is het in België niet interessant om jezelf een riant loon uit te betalen, maar wel om jezelf na een 3-tal jaar veel dividend uit te keren, waar je dan veel minder belastingen op betaalt dan op het geld dat je als loon zou uitkeren. Dus het is sowieso de bedoeling om het loon dat ik mezelf uitkeer te minimaliseren en die eerste paar jaar veel geld in het bedrijf te laten zittenTommyGun schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:05:
[...]
Ik denk dat je het wel gaat redden, maar probeer je vooral qua uitgaven (ook zakelijk...) in te houden tot aan / na je afwezigheid. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je heel snel gaat leven naar een hoog inkomen. En ik weet natuurlijk niet waarom je niet kan werken, maar als dat hoge kosten met zich mee brengt (vakantie?) dan voelt het dubbel op (geen inkomen + wel hoge uitgaven).
Reden van weggaan is trouwens geen vakantie en gaat qua kosten wel meevallen.
Thanks voor je reactie!
[ Voor 4% gewijzigd door Harvem op 21-10-2022 12:16 ]
Ik ben halverwege dit jaar als ZZP-er begonnen en wil nu een voorlopige aangifte doen om alvast een deel inkomstenbelasting te kunnen betalen.
Maar nu krijg ik ook nog allerlei vragen over bankrekeningsaldo's/beleggingsrekeningen/hypotheek etc. Deze wil ik nu allemaal nog niet gaan invullen. Kan ik dit gewoon overslaan/foutief beantwoorden (aangeven dat ik bijv. geen hypotheek heb is niet de waarheid)? Of ga ik daar dan vragen over krijgen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Maar nu krijg ik ook nog allerlei vragen over bankrekeningsaldo's/beleggingsrekeningen/hypotheek etc. Deze wil ik nu allemaal nog niet gaan invullen. Kan ik dit gewoon overslaan/foutief beantwoorden (aangeven dat ik bijv. geen hypotheek heb is niet de waarheid)? Of ga ik daar dan vragen over krijgen?
Heeft iemand hier ervaring mee?