No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Geld op de rekening houden.. de afrekening komt vanzelf, en tot die tijd heb je het geld gewoon veilig in eigen beheer.mbe81 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:35:
Ik ben halverwege dit jaar als ZZP-er begonnen en wil nu een voorlopige aangifte doen om alvast een deel inkomstenbelasting te kunnen betalen.
Maar nu krijg ik ook nog allerlei vragen over bankrekeningsaldo's/beleggingsrekeningen/hypotheek etc. Deze wil ik nu allemaal nog niet gaan invullen. Kan ik dit gewoon overslaan/foutief beantwoorden (aangeven dat ik bijv. geen hypotheek heb is niet de waarheid)? Of ga ik daar dan vragen over krijgen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor volgend jaar kan je bij de aangifte dan wel vrij eenvoudig de volgende voorlopige aanslag regelen.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Belastingdienst is anders een best veilige bank.ConQuestador schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:53:
Geld op de rekening houden.. de afrekening komt vanzelf, en tot die tijd heb je het geld gewoon veilig in eigen beheer.
En wat je daar "spaart" valt buiten box 3.
(Hoewel dat bij de nieuwe manier van berekenen niet zo veel meer uit maakt).
[ Voor 10% gewijzigd door maxnl op 21-10-2022 12:57 ]
En dan volgend jaar meer vermogensbelasting betalen. Liever niet... Ik zit al over de grens heen en heb dan ook nog een groot deel belegd. Dat is straks met de nieuwe vermogensbelasting niet fijn, zeker niet gezien de rendementen dit jaar.ConQuestador schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:53:
[...]
Geld op de rekening houden.. de afrekening komt vanzelf, en tot die tijd heb je het geld gewoon veilig in eigen beheer.
Tuurlijk telt de nog te betalen IB niet mee voor je vermogen. Gewoon lekker op je zakelijke rekening laten staan en niet naar prive overboeken
[ Voor 30% gewijzigd door GrooV op 21-10-2022 13:02 ]
Geld op bedrijfsrekening laten staan. Tot zo'n 100.000 euro is prima te verantwoorden als bedrijfs vermogen, en valt dus buiten vermogensbelastingmbe81 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:00:
[...]
En dan volgend jaar meer vermogensbelasting betalen. Liever niet... Ik zit al over de grens heen en heb dan ook nog een groot deel belegd. Dat is straks met de nieuwe vermogensbelasting niet fijn, zeker niet gezien de rendementen dit jaar.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
bewust verkeerd invullen mag natuurlijk niet. Te laag je omzet inschatten wel (want 'schatting') maar dat is iets anders dan met saldi prutsen.mbe81 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:35:
Ik ben halverwege dit jaar als ZZP-er begonnen en wil nu een voorlopige aangifte doen om alvast een deel inkomstenbelasting te kunnen betalen.
Maar nu krijg ik ook nog allerlei vragen over bankrekeningsaldo's/beleggingsrekeningen/hypotheek etc. Deze wil ik nu allemaal nog niet gaan invullen. Kan ik dit gewoon overslaan/foutief beantwoorden (aangeven dat ik bijv. geen hypotheek heb is niet de waarheid)? Of ga ik daar dan vragen over krijgen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Maar ik loop al een tijdje met de vraag rond of het wel op deze manier moet. Sommige klanten stellen het gebruik van een zgn g-rekening verplicht. Dat is een geblokkeerde rekening en geeft ze de zekerheid dat je echt je belastingafdracht voldoet. Het is wat minder gebruikelijk, maar is precies ditzelfde niet superhandig om gewoon vrijwillig per factuur een indicatief bedrag aan IB/BTW alvast bij de belastingdienst te stallen? Dat lijkt me veel handiger dan prutsen met voorlopige aangiftes want eigenlijk is dat maar lastig.
Kan dit zomaar?
Gewoon een zakelijke spaarrekening aanmaken en daar je reservering IB op storten.Yucon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:04:
[...]
bewust verkeerd invullen mag natuurlijk niet. Te laag je omzet inschatten wel (want 'schatting') maar dat is iets anders dan met saldi prutsen.
Maar ik loop al een tijdje met de vraag rond of het wel op deze manier moet. Sommige klanten stellen het gebruik van een zgn g-rekening verplicht. Dat is een geblokkeerde rekening en geeft ze de zekerheid dat je echt je belastingafdracht voldoet. Het is wat minder gebruikelijk, maar is precies ditzelfde niet superhandig om gewoon vrijwillig per factuur een indicatief bedrag aan IB/BTW alvast bij de belastingdienst te stallen? Dat lijkt me veel handiger dan prutsen met voorlopige aangiftes want eigenlijk is dat maar lastig.
Kan dit zomaar?
Waarom is dat zo tuurlijk? IB is priveGrooV schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:01:
Wat voor een boekhouder heb jij?
Tuurlijk telt de nog te betalen IB niet mee voor je vermogen. Gewoon lekker op je zakelijke rekening laten staan en niet naar prive overboeken
EU DNS: 86.54.11.100
Als je het overboekt naar je privé spaarrekening onder de noemer Vakantie Ibiza 2023 dan is het wat lastiger
Als je het op je zakelijke rekening laat en ieder jaar in april ineens 50k naar prive overboekt, dan was de intentie nooit om het zakelijk in te zetten.GrooV schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:22:
Alles is privé als ZZP'er, het gaat er om als je het op je zakelijk rekening laat staan dat je dan ook de intentie hebt om het daar voor te gebruiken.
Als je het overboekt naar je privé spaarrekening onder de noemer Vakantie Ibiza 2023 dan is het wat lastiger
Er is geen zakelijke IB als ZZP'er dus ik snap je punt niet.c-nan schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:25:
[...]
Als je het op je zakelijke rekening laat en ieder jaar in april ineens 50k naar prive overboekt, dan was de intentie nooit om het zakelijk in te zetten.
BTW van Q4 staat toch ook als schuld/vordering op je balans?
BTW is per definitie zakelijk. IB is een prive aangelegenheid, en hoewel ik dat ook doe, is stict genomen spaargeld op een zakelijke rekening maar bedoelt voor de IB natuurlijk niet zakelijk. Het gaat om de betaling van een prive belasting.GrooV schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
Er is geen zakelijke IB als ZZP'er dus ik snap je punt niet.
Exact expert nodig?
Ja, maar de te betalen IB als privé-persoon staat niet op je balans. De te betalen BTW kan je overduidelijk wegstrepen tegenover de vordering.GrooV schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
De te betalen inkomstenbelasting is na het resultaat uit onderneming en dus privé. Strikt genomen valt dat deel dan toch onder privévermogen?
Edit: hier inderdaad een aantal linkjes waar o.a. de 6 maanden winst als buffer genoemd wordt:
https://www.boomboekhouderij.nl/duurzaam-overtollig-geld/
https://www.financelle.nl...ing-hoeveel-buiten-box-3/
Neemt niet weg dat een dergelijke buffer een ander doel heeft dan het privé betalen van je IB.
[ Voor 26% gewijzigd door mbe81 op 21-10-2022 13:54 ]
Kleine nuance. Als ZZPér kun je ook een BV constructie hebben. IB is dan weer wel altijd privé iddGrooV schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:22:
Alles is privé als ZZP'er eenmanszaak, het gaat er om als je het op je zakelijk rekening laat staan dat je dan ook de intentie hebt om het daar voor te gebruiken.
IB is een prive aangelegenheid, BTW is een zakelijk aangelegenheid.GrooV schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
Je kunt het op zich natuurlijk gewoon uitrekenen. Kijk wat je aan prive uitgaven inkomsten _moet_ hebben en kijk wat er op basis van je gevraagde tarief binnen komt. Dan weet je wat de buffer gaat worden en kun je zien of je het daarmee redt.Harvem schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:58:
[...]
Dat klopt ja, maar die running costs zullen voor IT freelancers meestal wel enigszins vergelijkbaar zijn veronderstel ik. Qua buffer hoop ik vooral dat die eerste 9 maanden aan inkomsten voldoende zijn om buffer op te bouwen.
Zo kun je natuurlijk ook je tarief bepalen, neem kosten zoals gewenst "loon", bufferbouw, verzekeringen,pensioen, etc en kijk wat je dan als uurtarief zou moeten hebben (minimaal) om daaraan te voldoen.
Hoezo niet? Ik dien regelmatig mijn voorlopige aangiftes onvolledig in. Het eerste jaar stond die zelfs op 30k zodat ik nauwelijks IB moest af dragen. Deze heb ik op het eind van het jaar gecorrigeerd naar de gerealiseerde winst en laat de definitieve aangifte over aan mijn boekhouder. Aangezien hij uitstel vraagt vind ik het prettig dat het gros al bij de BD staat voordat om wat voor reden er opeens 4% belastingrente gerekend gaat worden.Yucon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:04:
[...]
bewust verkeerd invullen mag natuurlijk niet. Te laag je omzet inschatten wel (want 'schatting') maar dat is iets anders dan met saldi prutsen.
G-rekening is trouwens niet mogelijk voor een ZZPer (EMZ) en je kan er alleen omzet en loonbelasting mee betalen en geen inkomstenbelasting. Je zal dus elke kwartaal/jaar een formulier moeten indienen om een deel van je winst vrij te krijgen. Wanneer je dit terug ontvangt kan je natuurlijk wel zoals bovenstaand je IB betalen.
Ok, een iemand die niet op tijd betaald wordt kan een foutje zijn. Met twee wordt het een heel ander verhaal. Zijn er hier nog meer mensen die door HeadFirst te laat worden betaald?Landon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:45:
[...]
Ik heb precies hetzelfde met deze partij, betalen niet binnen de afgesproken 14 dagen.
Inmiddels een volgend probleem bij hun; mijn manager was aan het einde van de maand september met verlof, uren worden 2 oktober “pas” goedgekeurd, worden alle uren vervolgens pas volgende maand meegenomen?!
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Bewust onjuiste gegevens invullen in je aangifte is belastingfraude. Dat iedereen en z'n boekhouder dat doet, en er zelden tot nooit boetes op volgen, doet er niet zoveel aan af.Deveon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:00:
[...]
Hoezo niet? Ik dien regelmatig mijn voorlopige aangiftes onvolledig in.
Zie deze pagina van de Belastingdienst, plus dit wetsartikel dat bevestigt dat het ook gewoon voor een voorlopige aanslag geldt.
Goed punt, het staat dus inderdaad zo in de wet maar in de realiteit is het onmogelijk om een accurate voorlopige aangifte in te dienen. Een rechter zou dus echt dit waarschijnlijk alleen goedkeuren wanneer je onderaan de streep je definitieve aangifte niet kan of wilt betalen en je dus echt de boel aan het oplichten bent.Aftansert schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:56:
[...]
Bewust onjuiste gegevens invullen in je aangifte is belastingfraude. Dat iedereen en z'n boekhouder dat doet, en er zelden tot nooit boetes op volgen, doet er niet zoveel aan af.
Zie deze pagina van de Belastingdienst, plus dit wetsartikel dat bevestigt dat het ook gewoon voor een voorlopige aanslag geldt.
Het is ten slotte voor de Belastingdienst ook kinderspel om hierop te controleren en volledig geautomatiseerd te beboeten. Vorig jaar HRA en op je voorlopige aangifte niet? Huppa boete eruit.
Wanneer je eind van het jaar netjes een accurate inschatting doet lijkt het mij sterk dat de inspecteur daar moeilijk over zou doen.
Dat is ook niet de eis die de wetgever stelt. Het hoeft niet 100% accuraat te zijn, immers kan je niet alles inschatten van tevoren.Deveon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:44:
[...]
maar in de realiteit is het onmogelijk om een accurate voorlopige aangifte in te dienen
Maar je moet wél je best doen om juiste en volledige gegevens aan te leveren, want: "indien het aan opzet van de belastingplichtige is te wijten dat in een verzoek om het vaststellen van een voorlopige aanslag (...) onjuiste of onvolledige gegevens of inlichtingen zijn verstrekt, vormt dit een vergrijp ter zake waarvan de inspecteur hem een bestuurlijke boete kan opleggen van ten hoogste 100 percent (...) [van de] belasting [die] als gevolg van de onjuiste of onvolledige gegevens of inlichtingen ten onrechte is of zou zijn teruggegeven of ten onrechte niet is of zou zijn betaald".
Dit is exact hetzelfde als pas: uren na de 'cut-off' ingeleverd is pas met de volgende betalingsronde mee.RichieB schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:40:
[...]
Ok, een iemand die niet op tijd betaald wordt kan een foutje zijn. Met twee wordt het een heel ander verhaal. Zijn er hier nog meer mensen die door HeadFirst te laat worden betaald?
Als je het hier niet mee eens bent, moet je HF bellen - die kunnen een factuur eerder uitbetalen. Het heeft niets te maken met solvabiliteit van HF ofzo, het is gewoon een extreem rigide (maar ernstig voorspelbaar) proces.
Sometimes you need to plan for coincidence
Er moet belastingrente betaald worden als je definitieve aanslag hoger is dan de voorlopige.Lycaon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:11:
Is het ook noodzakelijk om een voorlopige aangifte tussentijds bij te stellen als de situatie wijzigt? Of hoef je hoe dan ook geen belastingrente te betalen als je de def. aangifte op tijd indient?
Maar het werkt ook andersom.
Je krijgt ook rente als je teveel had betaald.
Kan dus sparen bij de belastingdienst
Is dat zo?maxnl schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:18:
[...]
Er moet belastingrente betaald worden als je definitieve aanslag hoger is dan de voorlopige.
Maar het werkt ook andersom.
Je krijgt ook rente als je teveel had betaald.
Kan dus sparen bij de belastingdienst
https://www.belastingdien...en_bij_inkomstenbelasting
Hier wordt gesteld dat je geen belastingrente hoeft te betalen, zolang je maar voor 1 mei aangifte doet.
Als je volgens je definitieve aanslag meer had moeten betalen dan je voorlopige dan betaal je rente. Zie voorbeeld 3 uit je link.Lycaon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:51:
[...]
Is dat zo?
https://www.belastingdien...en_bij_inkomstenbelasting
Hier wordt gesteld dat je geen belastingrente hoeft te betalen, zolang je maar voor 1 mei aangifte doet.
I stand corrected.Lycaon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:51:
Ik vraag standaard uitstel aan tot september, dus kende die regel niet.
Voorbeeld 3 schetst een situatie waarbij de belastingdienst het inkomen uit de definitieve aanslag corrigeert. Valt dit hoger uit, betaal je logischerwijs belastingrente. Lager, vice versa.c-nan schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:51:
[...]
Als je volgens je definitieve aanslag meer had moeten betalen dan je voorlopige dan betaal je rente. Zie voorbeeld 3 uit je link.
Zie zo gauw niet wat voorbeeld 3 te maken heeft met een voorlopige aangifte.
Inmiddels komt dit vaak voor omdat de markt op droogt. Mijn tip is nooit toezeggen en geef het twee dagen. Dan heb je inmiddels wel alle recruiters gehad en kan je makkelijker het voorste tarief er uit pikken. Overigens staan ze vaak wel open om naderhand te praten. Collega van mij had ook zo’n situatie waar hij bij de ene recruiter aangaf. Bij de ander krijg ik 5 euro per uur meer.YaaD schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Fair pointEn dan maar hopen dat ze het over 6 maanden vergeten zijn en je weer benaderen voor een nieuwe klus. Vind t moeilijk om te zeggen als de tarieven inderdaad zo verschillen maar misschien is het ook een mooie onderhandelingspositie.
Mooi leermoment voor mezelf in ieder gevalAls iemand nog tips heeft op dat vlak hoor ik ze graag!
Sowieso altijd transparantie over hun tarief vragen, dan kan je zelf nagaan of het wel redelijk is.
Waarom zou je dat accepteren? Klinkt als een arbitraire interne cut-off waar je als ontvanger niets mee te maken hebt.Hmmbob schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:13:
[...]
Dit is exact hetzelfde als pas: uren na de 'cut-off' ingeleverd is pas met de volgende betalingsronde mee.
Dat klinkt alsof je een meningsverschil hebt en HF je uit coulance eerder kan betalen. Je hebt een contract. Daarin staat de betalingstermijn. Daar moet HF zich aan houden.Als je het hier niet mee eens bent, moet je HF bellen - die kunnen een factuur eerder uitbetalen.
Gelukkig maar.Het heeft niets te maken met solvabiliteit van HF ofzo,
Volgens mij plegen ze keer op keer contractbreuk. Leuk dat het voorspelbaar is, dat maakt het niet acceptabel ofzo.het is gewoon een extreem rigide (maar ernstig voorspelbaar) proces.
Wat ik me af vraag is:
a. Mag ik als startend ondernemer de investering ook willekeurig in 1x afschrijven in 2022 als ik gebruik maak van de KIA?
b. Werkt het dan zo dat je eerst de kosten helemaal neemt en vervolgens nog 28% van - bijvoorbeeld- €2500 extra af trekt van je omzet voor de IB?
JaAfas schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:43:
Ik ben aan het kijken of het voor dit jaar interessant is om een paar zakelijke investeringen te doen (nieuwe laptop, telefoon, fiets) zodat ik over de drempel kom van de KIA. Dat kan extra interessant zijn omdat ik verwacht dit jaar in de zone uit te komen waar je én het hoge IB tarief betaalt én nog extra vanwege de afbouw van de arbeidskorting.
Wat ik me af vraag is:
a. Mag ik als startend ondernemer de investering ook willekeurig in 1x afschrijven in 2022 als ik gebruik maak van de KIA?
b. Werkt het dan zo dat je eerst de kosten helemaal neemt en vervolgens nog 28% van - bijvoorbeeld- €2500 extra af trekt van je omzet voor de IB?
Ja
Weet jij of de afbouw tarief aftrekposten ook voor de KIA geldt? Hij wordt niet specifiek benoemd op de website van de belastingdienst, alleen zou ik denken dat die het hetzelfde behandeld wordt als andere ondernemersfaciliteiten zoals de zelfstandigenaftrek.
Nee, deze aftrekposten gaan gewoon af van je fiscale winst, daar heb je nog niet te maken met die beperking van aftrekposten IBAfas schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Weet jij of de afbouw tarief aftrekposten ook voor de KIA geldt? Hij wordt niet specifiek benoemd op de website van de belastingdienst, alleen zou ik denken dat die het hetzelfde behandeld wordt als andere ondernemersfaciliteiten zoals de zelfstandigenaftrek.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Gefeliciteerd en welkom bij de club. Er komen genoeg aanvragen langs voor mensen met jouw skillset, dus een opdracht vinden moet geen probleem zijn tegen die tijd. Nu is nog een beetje vroeg.Lixis schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:05:
***members only***
Ik verwijs tegen die tijd leuke opdrachten die ik zelf niet aan kan nemen graag naar je door, als je niet voor die tijd al lang en breed wat hebt gevonden (en die kans is best groot).
LinkedIn werkt wel goed daarvoor:
Let er op dat in december alles en iedereen op z'n gat ligt, en ook de eerste week van januari er vrij weinig gebeurt. Ik zou dan ook echt proberen om in november al een klus te scoren (dat kan prima zonder kvk-inschrijving), en er rekening mee te houden dat je pas mid-januari hoeft te/kan beginnen.Lixis schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:05:
***members only***
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Thanks! Ik heb je zojuist een connectieverzoek gestuurd.sebasd schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:50:
[...]
Gefeliciteerd en welkom bij de club. Er komen genoeg aanvragen langs voor mensen met jouw skillset, dus een opdracht vinden moet geen probleem zijn tegen die tijd. Nu is nog een beetje vroeg.
Ik verwijs tegen die tijd leuke opdrachten die ik zelf niet aan kan nemen graag naar je door, als je niet voor die tijd al lang en breed wat hebt gevonden (en die kans is best groot).
LinkedIn werkt wel goed daarvoor:
***members only***
Ik gebruik Microsoft 365 voor de belangrijkste infra-diensten van m'n bedrijf (Outlook, AAD, Teams, OneDrive, maar ook aan Azure infra). Omdat backups van email e.d. echt mijn eigen verantwoordelijkheid zijn, ga ik d'r waarschijnlijk een mooie colo-hosted backup bak tegenaan gooien.
Waarom colo en aparte hardware, en waarom niet gewoon thuis op m'n NAS?
Scheiding van klant-gegevens van mijn privé spul, maar vooral ook het idee van off-site backups, op een veilige plek. Het scheelt dat het gebouw waar ik een werkplek huur, ook colo aanbiedt.
De Synology RackStation systemen zien er super-nice uit, maar daarbij moet ik wel heel zeker weten dat ik de boel strak dicht-zet en dat toegang alleen via de VPN mogelijk gaat zijn.
Maar, misschien is dat nogal off-topic hier. Mochten anderen in het topic hier ook al eens mee hebben geworsteld, dan hoor ik het graag.
Liege, liege, liegebeest!
Ik heb de simpele versie; documenten staan in iCloud en lokale desktop.Liegebeest schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:16:
Ik ga waarschijnlijk nog een leuke kostenpost op m'n nek halen.![]()
Ik gebruik Microsoft 365 voor de belangrijkste infra-diensten van m'n bedrijf (Outlook, AAD, Teams, OneDrive, maar ook aan Azure infra). Omdat backups van email e.d. echt mijn eigen verantwoordelijkheid zijn, ga ik d'r waarschijnlijk een mooie colo-hosted backup bak tegenaan gooien.
Scheiding van klant-gegevens van mijn privé spul, maar vooral ook het idee van off-site backups, op een veilige plek. Het scheelt dat het gebouw waar ik een werkplek huur, ook colo aanbiedt.
De Synology RackStation systemen zien er super-nice uit, maar daarbij moet ik wel heel zeker weten dat ik de boel strak dicht-zet en dat toegang alleen via de VPN mogelijk gaat zijn.Een andere oplossing zou een bak met VM(s) zijn, waarop ik Veeam run.
Maar, misschien is dat nogal off-topic hier. Mochten anderen in het topic hier ook al eens mee hebben geworsteld, dan hoor ik het graag.
Dat gaat ook automatisch naar de NAS die bij mij staat. En vervolgens met een hyper backup naar de NAS bij mn vader. (Hij doet het andersom, beide backups zijn encrypted).
Op den duur wil ik naar een wat duurzame oplossing.. De kans dat bij hem en bij mij tegelijkertijd de bliksem inslaar acht ik nu nog verwaarloosbaar.
Kijk eens naar HYCU office 365 backup.Liegebeest schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:16:
Ik ga waarschijnlijk nog een leuke kostenpost op m'n nek halen.![]()
De Synology RackStation systemen zien er super-nice uit, maar daarbij moet ik wel heel zeker weten dat ik de boel strak dicht-zet en dat toegang alleen via de VPN mogelijk gaat zijn.Een andere oplossing zou een bak met VM(s) zijn, waarop ik Veeam run.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Bedankt voor de tip! Dat zal in totaal misschien een heel stuk goedkoper zijn.
Ik ga nog wel even goed heen en weer nadenken over m'n opties. Want ergens wil ik heel graag mijn backups echt in mijn eigen beheer hebben. Duidelijk aanwijsbaar waar ze zijn, onder mijn eigen controle. Maar ja, dat brengt ook werk, risico's en kosten met zich mee.
EDIT:
Ah kak, ik denk dat ik toch voor een SaaS oplossing moet gaan. Om de één of andere idiote reden biedt Synology geen full-disk encryption. WTF?! Een schijf d'r uit en je data is gejat.
Of toch m'n eigen ESXi bak ophangen en self-hosted Veeam doen... waarbij ik wel netjes alle data 100% versleutel. Laat ik nou nog een mooie bak overhebben in m'n homelab, waar ik dat alles op kan bouwen. Pfff... ik ga zorgen er even rustig over na te denken, goede risico analyse doen versus een netjes ontwerp.
[ Voor 45% gewijzigd door Liegebeest op 23-10-2022 19:48 ]
Nog tips qua do-don't of andere zaken waar ik aan moet denken?
Eens. Waarom zou je ooit een cloudopslag overwegen waarbij je dat niet doet?Liegebeest schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:29:
[...]
Want ergens wil ik heel graag mijn backups echt in mijn eigen beheer hebben. Duidelijk aanwijsbaar waar ze zijn, onder mijn eigen controle.
Moet je eens denken wat het werk en de kosten zullen zijn als je cloudprovider opeens besluit om je bestanden te wissen of jou de toegang ertoe te ontzeggen. De kans daarop kan misschien klein zijn, maar de impact is zo groot dat je daar op voorbereid moet zijn IMHO.Maar ja, dat brengt ook werk, risico's en kosten met zich mee.
Qua checklist vond ik deze (met drie uitklapbare lijstjes) wel fijn. Is overcompleet en als het goed is haalt de fiscalist/accountant eruit wat relevant voor jou is, maar als je wilt toetsen.Stefangrp schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:38:
Nog tips qua do-don't of andere zaken waar ik aan moet denken?
Hier ook mail via iCloud op eigen domein, alleen geen backup. Ik betwijfel alleen of ik dat echt nodig heb voor mijn continuïteit gezien facturen en contracten apart in mijn administratie zitten.Deshmir schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:16:
[...]
Ik heb de simpele versie; documenten staan in iCloud en lokale desktop.
Meer mensen met dezelfde ervaring of andere ervaringen? Mijn contract eindigt eind dit jaar.Freeaqingme schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:56:
[...]
Let er op dat in december alles en iedereen op z'n gat ligt, en ook de eerste week van januari er vrij weinig gebeurt. Ik zou dan ook echt proberen om in november al een klus te scoren (dat kan prima zonder kvk-inschrijving), en er rekening mee te houden dat je pas mid-januari hoeft te/kan beginnen.
Ik heb zelf een implementatie van een synology met één van hun apps (ben ff precieze naam kwijt, office 365 backup?) en dan met cliënt side versleuteling naar backblaze b2. Werkt best primaLiegebeest schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:29:
[...]
Bedankt voor de tip! Dat zal in totaal misschien een heel stuk goedkoper zijn.
Ik ga nog wel even goed heen en weer nadenken over m'n opties. Want ergens wil ik heel graag mijn backups echt in mijn eigen beheer hebben. Duidelijk aanwijsbaar waar ze zijn, onder mijn eigen controle. Maar ja, dat brengt ook werk, risico's en kosten met zich mee.
Spul zoals chocolaatjes en stressballen (bedrukt) geef ik wel eens weg (representatiekosten), maar om klanten extra te bedanken is iets met de feestdagen ook leuk natuurlijk.
"Helaas" moet je bij dergelijke webshops vaak minstens 25 stuks of zo afnemen van eenzelfde artikel al zou ik wat over blijft gewoon aan vrienden/familie kunnen geven...

Wat bierpakketjes / whisky kan ook natuurlijk. Het hoeft niet gepersonaliseerd te zijn.
Inspiratie is welkom!
[ Voor 17% gewijzigd door TommyGun op 24-10-2022 01:04 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ik zet ook alles naar encrypted storage bij Backblaze. Werkt prima en niet duur.wuppie007 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:31:
[...]
Ik heb zelf een implementatie van een synology met één van hun apps (ben ff precieze naam kwijt, office 365 backup?) en dan met cliënt side versleuteling naar backblaze b2. Werkt best prima
Overigens, of het echt prima werkt weet ik pas als ik een complete restore moet doen natuurlijk.
Kleinere bedrijfjes benaderen. Oom van mijn vrouw bv. Die zit in het hout maakt leuke pakketjes. Bedrijven uit de buurt weten hem makkelijk te vinden. Bij de grotere partijen moet je idd groot afnemen.TommyGun schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 00:36:
Wat doen jullie zoal qua relatiegeschenken?
Spul zoals chocolaatjes en stressballen (bedrukt) geef ik wel eens weg (representatiekosten), maar om klanten extra te bedanken is iets met de feestdagen ook leuk natuurlijk.
"Helaas" moet je bij dergelijke webshops vaak minstens 25 stuks of zo afnemen van eenzelfde artikel al zou ik wat over blijft gewoon aan vrienden/familie kunnen geven....
Wat bierpakketjes / whisky kan ook natuurlijk. Het hoeft niet gepersonaliseerd te zijn.
Inspiratie is welkom!
Zelf doe ik hier niet aan. Huidige opdracht overheid mag het niet eens :-)
A Soldiers manual and a pair of boots.
Tot nu toe helemaal niks, maar dit jaar wil ik wel wat sturen naar een bedrijf waar ik parttime zit. Maar dat is meer vanwege de manager, die ken ik al zo een 4-5 jaar.TommyGun schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 00:36:
"Helaas" moet je bij dergelijke webshops vaak minstens 25 stuks of zo afnemen van eenzelfde artikel al zou ik wat over blijft gewoon aan vrienden/familie kunnen geven....
Inspiratie is welkom!
Zodra ik er maar lucht van krijg dat mijn contract gaat verlopen, begin ik alvast met zoeken.FastFox91 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:59:
[...]
Meer mensen met dezelfde ervaring of andere ervaringen? Mijn contract eindigt eind dit jaar.
Case in point: mijn contract verloopt half Januari en ik heb net vorige week een nieuwe opdracht gevonden die op 1 Januari begint. Moet ik alleen op tijd de huidige klant op de hoogte stellen van het inkorten van het contract (de vereiste termijn staat in het contract).
Die opzet wil ik zelf ook heel graag gebruiken, maar het lijkt er op dat de client-side encryption middels ecryptfs kwetsbaar is, omdat er een hard-coded wachtwoord zou zijn dat je altijd je passphrase zal geven.wuppie007 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:31:
[...]
Ik heb zelf een implementatie van een synology met één van hun apps (ben ff precieze naam kwijt, office 365 backup?) en dan met cliënt side versleuteling naar backblaze b2. Werkt best prima

https://blog.elcomsoft.co...-of-synology-nas-devices/
Toegegeven, de oplossing is om de key ook echt niet lokaal op te slaan, maar op een USB device, zonder Key Manager. Dan moet't goed komen.
Ik ben persoonlijk enorme tegenstander van de wegwerp cultuur en van zinloze cadeautjes. Dat geldt ook voor bier en chocolaatjes, want lang niet iedereen consumeert die dingen.TommyGun schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 00:36:
Ik overweeg te zoeken naar een optie voor "doneer €45 aan een goed doel naar jouw eigen keuze". Dat's meer mijn stijl.
De encryption is er dan ook niet voor als je de NAS in handen hebt, maar ter preventie van onderscheppen en/of een leak bij de cloud backup provider. Met alleen de bestanden aan de andere kant heb je niets. Je moet dus altijd fysiek (of op afstand) toegang krijgen tot de NAS en daar heb je andere middelen voor om dat te voorkomen.Liegebeest schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:39:
[...]
Die opzet wil ik zelf ook heel graag gebruiken, maar het lijkt er op dat de client-side encryption middels ecryptfs kwetsbaar is, omdat er een hard-coded wachtwoord zou zijn dat je altijd je passphrase zal geven.
https://blog.elcomsoft.co...-of-synology-nas-devices/
Toegegeven, de oplossing is om de key ook echt niet lokaal op te slaan, maar op een USB device, zonder Key Manager. Dan moet't goed komen.
What the actual fuck! De arbeidsparticipatie is al zo lekker in Nederland, laten we iedereen zijn vrijheid afpakken zodat nog meer mensen denken, ik stop wel met werken als het zo moet.
De trein van de ministeries dendert gewoon door, het begrip schijnzelfstandigheid wordt steeds verder opgerekt en iedereen die een lange opdracht heeft moet dat maar gewoon in loondienst, want dat is “de norm” in Nederland.
Na de pizzabezorgers zijn de zzp-ers in zorg en onderwijs aan de beurt. Raad eens wie de volgende zijn?
Zijn ze nou echt van de ratten besnuffeld in Den Haag?
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Nederland snijdt zichzelf in de vingers als ze regelgeving invoeren waarmee wij onze 'diensten' beperkt(er), of enkel binnen een vast dienstverband kunnen uitvoeren.
Dan lever ik in ieder geval uitsluitend nog aan niet NL-bedrijven.
[ Voor 7% gewijzigd door Lycaon op 24-10-2022 09:20 ]
Doe ik ook, alleen vind ik de invoices bij Backblaze irritant; elke maand inloggen en zelf een screenshot/PDF maken van de betreffende pagina. Ik zie nergens een mogelijkheid om automatisch een PDF uit te draaien / te ontvangen. Hoe doe jij dat?RonaldHeirbaut schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:49:
[...]
Ik zet ook alles naar encrypted storage bij Backblaze. Werkt prima en niet duur.
Overigens, of het echt prima werkt weet ik pas als ik een complete restore moet doen natuurlijk.
Bedank deze mensen maar:page404 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:08:
https://www.zipconomy.nl/...ing-arbeids-en-zzp-markt/
What the actual fuck! De arbeidsparticipatie is al zo lekker in Nederland, laten we iedereen zijn vrijheid afpakken zodat nog meer mensen denken, ik stop wel met werken als het zo moet.
De trein van de ministeries dendert gewoon door, het begrip schijnzelfstandigheid wordt steeds verder opgerekt en iedereen die een lange opdracht heeft moet dat maar gewoon in loondienst, want dat is “de norm” in Nederland.
Na de pizzabezorgers zijn de zzp-ers in zorg en onderwijs aan de beurt. Raad eens wie de volgende zijn?
https://youngones.com/nl/vind-freelancers/
(en nog vele andere varianten)
In theorie maakt dat qua wettelijke positie niet uit.Lycaon schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:19:
Dan lever ik in ieder geval uitsluitend nog aan niet NL-bedrijven.
Op de homepage:jadjong schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:28:
[...]
Bedank deze mensen maar:
https://youngones.com/nl/vind-freelancers/
(en nog vele andere varianten)
Geen verplichtingen
✔ Freelancers zijn niet jouw eigen medewerkers.
✔ Je hoeft geen rekening te houden met werkgeverslasten, loonheffingen en risico’s bij ziekte.
Ze draaien er in ieder geval niet omheen waar het echt om draait
FTFYRonaldHeirbaut schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:49:
[...]
Ik zet ook alles naar encrypted storage bij Backblaze. Werkt prima en niet duur.
Overigens, of het echt prima werkt weet ik pas na de complete restore test die ik regelmatig doe.
Een backup oplossing is alleen betrouwbaar als hij regelmatig wordt getest.
Maar dat is wel de laatste schakel waar ik mee in de rats zit. De bak komt in een colo te hangen en hoewel ze daar natuurlijk netjes deuren met passen hebben (voor 20+ man) en racks met sloten (die natuurlijk allemaal de zelfde Rital sleutel hebben), voel ik mij alsnog verplicht om er zeker van te zijn dat er geen gevoelige gegevens kunnen worden gestolen als men de HDDs uit m'n NAS rukt... of gewoon de hele NAS meeneemt.Caelorum schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:49:
[...]
De encryption is er dan ook niet voor als je de NAS in handen hebt, maar ter preventie van onderscheppen en/of een leak bij de cloud backup provider. Met alleen de bestanden aan de andere kant heb je niets. Je moet dus altijd fysiek (of op afstand) toegang krijgen tot de NAS en daar heb je andere middelen voor om dat te voorkomen.
Dus vandaar dat ik zeker wil weten dat de lokale backups ook encrypted zijn. De Synology Active Backup for Business kan dat al doen, voor backups van workstations en servers... maar AB for MS365 doet dat dus niet. Daar moet je vertrouwen op de crypto van Shared Folders, die helaas weer andere limitaties met zich meebrengt.
EDIT: Ik realiseer me, dat we misschien langs elkaar heenpraten. Het gaat mij niet om een backup hebben in de cloud, van mijn NAS. Het is precies andersom: een backup hebben van mijn MS365 data (Outlook, OneDrive en meer) op een systeem dat volledig onder mijn controle is. En dan inderdaad nog steeds netjes versleuteld.
Maar... #offtopic, denk ik.
[ Voor 11% gewijzigd door Liegebeest op 24-10-2022 10:04 ]
Is dat bij jouw overeenkomst anders dan ? Volgens mij is dat precies waar ondernemen om draait. (niet dat uitbuiten he..JEightyFive schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:49:
[...]
Zo min mogelijk (vaste) lasten en al het risico bij degene die uitgebuit ingehuurd wordt.
Het wordt pas lastig als je als werknemer ' gedwongen' wordt in zo'n constructie te werken. Dat je dus criteria voor zelfstandigheid gaat op geven, lijkt me een goed plan. Welke criteria is echter wel dubieus, maar kijken naar bv een bepaald uurtarief zoals deze Minister voorstelt is op zichzelf wel een goede start. Als je een uurtarief van rond de 20 euro biedt (zoals bv bij Youngones) gaat het nl wel erg op schijnzelfstandigheid lijken en lijkt er van keuze geen sprake meer te zijn.
Ik zie het probleem met de gedachte van Van Gennip ook niet zo, lijkt me alleen maar goed dat dit aangepakt wordt.figlio del comm schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:58:
[...]
Is dat bij jouw overeenkomst anders dan ? Volgens mij is dat precies waar ondernemen om draait. (niet dat uitbuiten he..)
Het wordt pas lastig als je als werknemer ' gedwongen' wordt in zo'n constructie te werken. Dat je dus criteria voor zelfstandigheid gaat op geven, lijkt me een goed plan. Welke criteria is echter wel dubieus, maar kijken naar bv een bepaald uurtarief zoals deze Minister voorstelt is op zichzelf wel een goede start. Als je een uurtarief van rond de 20 euro biedt (zoals bv bij Youngones) gaat het nl wel erg op schijnzelfstandigheid lijken en lijkt er van keuze geen sprake meer te zijn.
Nee, maar ik zit dan ook niet voor een knoop op een fiets pakketjes/eten te bezorgen met het risico voor mijn donder gereden te worden. Zullen ze een AOV hebben?figlio del comm schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:58:
[...]
Is dat bij jouw overeenkomst anders dan ? Volgens mij is dat precies waar ondernemen om draait. (niet dat uitbuiten he..)
Imo zijn dit soort constructies er niet voor die goedkope freelancers maar voor werkgevers die niet aan hun verplichtingen willen voldoen. Waarom zou Deliveroo vertrekken uit Nederland?
TommyGun schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:03:
[...]
Ik zie het probleem met de gedachte van Van Gennip ook niet zo, lijkt me alleen maar goed dat dit aangepakt wordt.
Veel van de IT-ers hebben wel zo een functie.De minister gaat het criterium ‘gezag’ aanscherpen, waardoor het volgens haar onmogelijk wordt om te werken als zzp’er in een kernfunctie, bijvoorbeeld in branches als de zorg of het onderwijs;
Als jij als developer mee zit te developen, of als jij als Linux engineer in een Linux team komt, zit je op een kernfunctie en dat wilt ze onmogelijk maken.
Ik denk dat het wel mee valt;c-nan schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:35:
[...]
[...]
Veel van de IT-ers hebben wel zo een functie.
Als jij als developer mee zit te developen, of als jij als Linux engineer in een Linux team komt, zit je op een kernfunctie en dat wilt ze onmogelijk maken.
En wij zitten meestal ook niet in de zorg of onderwijs.Sleutelposities / Kernfuncties / Cruciale posities
Een sleutel positie is een functie waarbij iemand een belangrijke, invloedrijke positie heeft midden in een organisatie waarvan andere afdelingen afhankelijk zijn
[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 24-10-2022 10:48 ]
Dus een zzp interim manager op een school of bij een zorginstelling mag straks niet meer? Ik wens ze veel succes als de zoveelste manager in loondienst met een burn-out vertrekt en ze niemand kunnen vinden. Dit gaat gewoon enorm negatief effect hebben op het functioneren van cruciale organisaties.TommyGun schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:40:
[...]
Ik denk dat het wel mee valt;
[...]
En wij zitten meestal ook niet in de zorg of onderwijs.
zorg, kinderopvang en onderwijs.page404 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:08:
Wel apart dat ze precies die drie branches noemt waar grote tekorten zijn en er heel veel door de staat betaald wordt.
Ernemmer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
zorg, kinderopvang en onderwijs.
Wel apart dat ze precies die drie branches noemt waar grote tekorten zijn en er heel veel door de staat betaald wordt.

Let vooral op de kinderopvang, hoe dat gaat verlopen als de opvang 'gratis' (5%) wordt.
Vraag gaat omhoog, er is al een schreeuwend tekort aan mensen. Kosten voor overheid gaan omhoog dus zal bezuinigd gaan worden terwijl de salarissen al om te huilen zijn voor mensen die je kinderen onder hun hoede hebben. Er zal verder heel goed over nagedacht zijn.
Maar goed, totaal off-topic. Excuses
Advocaat van de duivel: wat is het verschil tussen een pizza bezorger die voor 1 bezorger fietst, en een developer die fulltime wordt ingehuurd door 1 opdrachtgever? Beiden lopen hetzelfde financiele risico. Beiden doen iets wat ook in dienstverband gebeurt. Beiden hebben de vrijheid een dag niet te werken in geval van geen zin. Het enige verschil is de inkomsten. En daarom vind iedereen hier het heel normaal dat je als freelance developer 5 jaar bij 1 opdrachtgever zit tegen een zeer rijkelijke beloning, en vind iedereen het hier schandalig dat de pizzabezorgers als freelancer worden ingehuurd.page404 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:08:
Die pizzabezorger mag ook zelf weten hoe hij de pizza bezorgd. Net als de developer die zelf mag bepalen hoe iets ontwikkeld wordt. In beide gevallen wel binnen kaders, want een opdrachtgever zal wel bepaalde eisen stellen aan bv gebruikte techniek, net als dat de pizzabezorger ook bepaalde kwaliteit moet leveren (pizza nog warm en zo...).
Niet dat ik het er mee eens ben. Daarom ook even advocaat van de duivel. Dat juist zorg en onderwijs word genoemd snap ik want dat is populistisch. Te weinig mensen in beide branches, kost allemaal te veel. Als je "zzp'er" zegt denkt iedereen meteen de dikke ICT inkomsten, dus in loondienst 'is dat veel goedkoper'.
Exact expert nodig?
Werkgevers willen best wel wat extra mensen aannemen, maar echt niet zoveel als dat er nu zpp-ers tijdelijk nodig zijn. Projecten gaan dan gewoon wat langer duren en de pieken en dalen zullen afvlakken.
En vooral het probleem bij de buurman proberen op te lossen. Ondertussen is (semi-)overheid nog steeds hard op zoek naar externe ITers omdat ze geen medewerkers kunnen vinden binnen de geldende CAO’s. Toevallig weet ik dat binnen de opvang en onderwijs mijn functie ook maximaal modaal beloond wordt terwijl ik nu als ZZPer op directieniveau zit.Ernemmer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
zorg, kinderopvang en onderwijs.
Klopt, maar volgens mij worden de evt. nieuwe regels voornamelijk opgesteld vanuit perspectief van de inhurende kant.Hielko schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:45:
[...]
In theorie maakt dat qua wettelijke positie niet uit.
Nog niet naar gekeken. Per maand zit ik aan 3, 4 euro en voel niet de behoefte om er nu al veel werk van te maken qua inkoop. Op jaarbasis is het een euro of 50. Daar loop ik niet op leeg.TommyGun schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:22:
[...]
Doe ik ook, alleen vind ik de invoices bij Backblaze irritant; elke maand inloggen en zelf een screenshot/PDF maken van de betreffende pagina. Ik zie nergens een mogelijkheid om automatisch een PDF uit te draaien / te ontvangen. Hoe doe jij dat?
Ik herken het verhaal wel, vanuit mijn vorige detacheerders en ik denk het nu ook zelf te zien bij het (maar dat weet ik niet zeker) dalende aantal opdrachten die voorbij komen.FastFox91 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:59:
[...]
Meer mensen met dezelfde ervaring of andere ervaringen? Mijn contract eindigt eind dit jaar.
1 december en 1 januari ergens starten lijkt niet zo handig te zijn, mik op 1 november of op 1 februari.
Maar onmogelijk is het niet natuurlijk, de kans wordt alleen kleiner...
Het probleem daarvan is dat je wat lastiger van mensen af komt als je ze in dienst neemt. En, zzp'rs die eenmaal geroken hebben aan de inkomsten, niet heel snel weer teruggaan simpelweg omdat de meesten hier nooit 1,5 ton aan salaris gaan vangen terwijl we dat nu wel binnenharken. Precies ook de reden dat de belastingdienst zelf geen mensen kan vinden om in dienst te nemen.Ernemmer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:50:
We gaan dadelijk ook nog grotere tekorten zien overal
Werkgevers willen best wel wat extra mensen aannemen, maar echt niet zoveel als dat er nu zpp-ers tijdelijk nodig zijn. Projecten gaan dan gewoon wat langer duren en de pieken en dalen zullen afvlakken.
Exact expert nodig?
Hier noem je imo wel iets belangrijks.Crazy D schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:50:
[...]
... tegen een zeer rijkelijke beloning ...
Een tijdje geleden was het programma Scheefgroei in de Polder op tv en daar kwam een vrouw aan het woord die "zelfstandig" was en eten bezorgde namens Deliveroo. Netto kwam dat uit op minder dan minimumloon en dan ligt ook al het risico bij haar in geval van ziekte, arbeidsongeschiktheid, pensioenopbouw etc.
Daar zit voor mij dan ook de crux.
Als je zelfstandig developer bent en je verdient een goed belegde boterham dan lever je kennelijk iets wat gewild is en waar men het geld voor over heeft. Je kan jezelf dan ook prima onderhouden.
In het geval van die bezorgers is het gewoon misbruik maken vanuit zo'n werkgever om maar zo min mogelijk lasten en verplichtingen te hebben.
Mijn voorspelling is dat er een tarief cut-off gaat komen (bijvoorbeeld alles boven de 75 per uur is vrij) en dat er daarnaast wel sector-specifieke afspraken gaan komen om te voorkomen dat de kosten in de zorg en het onderwijs bijvoorbeeld de pan uit rijzen.
De materie is voor maaltijdbezorgers e.d. al te complex; het is voor veel mensen ook een eigen keuze. Het is objectief gezien de verkeerde keuze (geen pensioen, geen WW, fucked als je arbeidsongeschikt raakt) maar het is en blijft wel een keuze.
Volgens mij is de enige logische conclusie dat je het aan de mensen zelf laat, of dat je als overheid vereist dat iedereen een gordel draagt: dus je bent verplicht een AOV te hebben bijvoorbeeld. De andere issues, met ZZP managers in de zorg e.d., zijn sector-specifiek. In de private sector heeft de overheid daar ook niks over te vinden. In de publieke sector wel; die mensen worden betaald van belastinggeld.
[ Voor 30% gewijzigd door Hydra op 24-10-2022 13:35 ]
https://niels.nu
Juist wel. Alleen als die persoon er vervolgens jaren blijft hangen wordt het tijd om eens over loonstrookjes te beginnen.page404 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:28:
[...]
Dus een zzp interim manager op een school of bij een zorginstelling mag straks niet meer? Ik wens ze veel succes als de zoveelste manager in loondienst met een burn-out vertrekt en ze niemand kunnen vinden. Dit gaat gewoon enorm negatief effect hebben op het functioneren van cruciale organisaties.
Je bent als zelfstandige in de basis een dienst die men tijdelijk inhuurt omdat het in huis niet bestaat of de capaciteit onvoldoende is.
Een random transporteur die een custom systeem voor het inboeken/volgen van zendingen wil hebben kan prima een sloot zelfstandigen inhuren en die twee jaar laten tikken onder toeziend oog van een andere zelfstandige. Dat is namelijk kennis die men niet in huis heeft en daarna nooit meer nodig gaat hebben. Als de zooi eemaal voltooid is dan vraag je er eentje om te blijven als applicatiebeheerder en de rest zwaai je uit met een boekenbon onder hun arm.

Die zzp'ende pizzabezorger kan ook prima als jouw pizzeria tijdelijk (bijvoorbeeld door schoolexamens) beschikt over minder bezorgers. Ook hier geldt weer een duidelijk eindpunt voor de ingehuurde. Geen duidelijk eindpunt voor de dienstverlening? Begint toch een beetje op schijnzelfstandigheid te lijken... En dan bedoel ik niet de jaarlijkse contractverlenging
[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 24-10-2022 13:40 ]
Het is vooral de overheid die geen ICT personeel kan vinden. Wat logisch is omdat ze vasthouden aan het salarisschalensysteem van 60 jaar geleden. Met schaal 11 mag je in je handjes knijpen en met schaal 12 ben je een uitzondering. Schaal 12 is max €6.050. Het meeste is schaal 10 met max €4.700. Bij 36 uur, dat wel.Crazy D schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:09:
[...]
Het probleem daarvan is dat je wat lastiger van mensen af komt als je ze in dienst neemt. En, zzp'rs die eenmaal geroken hebben aan de inkomsten, niet heel snel weer teruggaan simpelweg omdat de meesten hier nooit 1,5 ton aan salaris gaan vangen terwijl we dat nu wel binnenharken. Precies ook de reden dat de belastingdienst zelf geen mensen kan vinden om in dienst te nemen.
Wat ik overigens op zich al best heel netjes vind! Ten minste, mits er ook een aardige reiskosten- en studievergoeding wordt geboden. Maar serieus, ik deed het de afgelopen twaalf jaar met iets minder dan dat en dat ging best goed. Helemaal omdat vrouwlief ook werkt.RonaldHeirbaut schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:06:
[...]
Het meeste is schaal 10 met max €4.700. Bij 36 uur, dat wel.
Tuurlijk, ik begon ooit bij Philips met 1.475. Gulden. Ging ook prima.Liegebeest schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:14:
[...]
Wat ik overigens op zich al best heel netjes vind! Ten minste, mits er ook een aardige reiskosten- en studievergoeding wordt geboden. Maar serieus, ik deed het de afgelopen twaalf jaar met iets minder dan dat en dat ging best goed. Helemaal omdat vrouwlief ook werkt.
Maar 4.700 euro is max schaal 10. Eenmaal daar kan je niet zomaar verder groeien. Het is ook geen hongerloon, maar het is zeker niet een loon waarvoor ik mijn ZZP-er zijn zou opgeven. Daar ga ik pas over nadenken bij 6.000-6.500.
Nee precies! Dat is helemaal waar...RonaldHeirbaut schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:20:
[...]
Tuurlijk, ik begon ooit bij Philips met 1.475. Gulden. Ging ook prima.
Maar 4.700 euro is max schaal 10. Eenmaal daar kan je niet zomaar verder groeien. Het is ook geen honderloon, maar het is zeker niet een loon waarvoor ik mijn ZZP-er zijn zou opgeven. Daar ga ik pas over nadenken bij 6.000-6.500.
Sowieso zat ik de afgelopen twaalf jaar al in een luxe-positie die half leek op zelfstandig-werken in zoverre dat een groot deel van het geld dat ik binnenbracht als consultant tot mijn beschikking stond. En nu dus 100% zelfstandig. Maar terug gaan naar "gewoon intern"? Nee, dat duveltje krijg je niet meer in't doosje terug.
En dan nog niet. Bij 9k ga ik misschien weer nadenken over het loonslaaf bestaanRonaldHeirbaut schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:20:
[...]
Daar ga ik pas over nadenken bij 6.000-6.500.
Ja, maar ook maar voor een standaard 9 to 5 job hoor, geen directie/managment niveau, dan gaan ze toch dieper in de buidel moeten tastenTommyGun schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:32:
[...]
En dan nog niet. Bij 9k ga ik misschien weer nadenken over het loonslaaf bestaan
-| Hit it i would ! |-
Maar de vraag is dan weer, waar ligt de grens? Dat is niet strak aan een tarief te koppelen. Als ik het leuk vind om 1 dag in de week voor 5 euro pizza's te bezorgen, is dat uurloon droevig, maar ik verdien de andere dagen genoeg. Als het jou hoofdinkomsten is, is dat weer een ander verhaal. En velen van ons worden ingehuurd, omdat dat minder gedoe is. Als ze jou een tijdelijk contract aanbieden, zitten ze 6 of 12 maanden of zo aan hje vast. Loopt het project uit, moet je opnieuw een contract. Vast personeel kom je amper van af. Ook dan is het inhuren van mensen uiteindelijk goedkoper en makkelijker. (goedkoper kun je over discussiëren natuurlijk als je ergens 3 jaar fulltime zit).JEightyFive schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
Hier noem je imo wel iets belangrijks.
Een tijdje geleden was het programma Scheefgroei in de Polder op tv en daar kwam een vrouw aan het woord die "zelfstandig" was en eten bezorgde namens Deliveroo. Netto kwam dat uit op minder dan minimumloon en dan ligt ook al het risico bij haar in geval van ziekte, arbeidsongeschiktheid, pensioenopbouw etc.
Daar zit voor mij dan ook de crux.
Als je zelfstandig developer bent en je verdient een goed belegde boterham dan lever je kennelijk iets wat gewild is en waar men het geld voor over heeft. Je kan jezelf dan ook prima onderhouden.
In het geval van die bezorgers is het gewoon misbruik maken vanuit zo'n werkgever om maar zo min mogelijk lasten en verplichtingen te hebben.
Exact expert nodig?
De schalen zijn volgens mij op basis van 40 uur. Manager bij mijnenlegger na de 5 jaar zzp trekken wel in dienst komen in schaal 12.RonaldHeirbaut schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:06:
[...]
Het is vooral de overheid die geen ICT personeel kan vinden. Wat logisch is omdat ze vasthouden aan het salarisschalensysteem van 60 jaar geleden. Met schaal 11 mag je in je handjes knijpen en met schaal 12 ben je een uitzondering. Schaal 12 is max €6.050. Het meeste is schaal 10 met max €4.700. Bij 36 uur, dat wel.
Maar hij had een miscalculaties gemaakt. De schaal is gebaseerd op 40 uur maar hij krijgt er maar 36. Dat hij 40 uur wil werken is prima. Die 4 uur per week wordt dan als tijd voor tijd gerekend.
Maar ook hier geldt ze willen heel graag intern personeel hebben. Maar de meeste die intern zijn zitten er al vanaf studie en weten niet beter.
Dan heb je ook nog dat ze wel mensen willen aantrekken. Maar die solliciteren niet. Als jij voor 2600 mag starten en een detacheerder geeft jou al snel 3000 en een auto en 8 vakantie dagen meer en leuke extraatjes. Tja dan is voor de meeste het wel snel bekeken.
Daarna eisen ze HBO, en maar gek kijken dat er tich MBOers rond lopen uit detacheer huizen met een dikker salaris en auto dan een interne met HBO.
[ Voor 26% gewijzigd door To_Tall op 24-10-2022 20:29 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
Zo had ik het niet bekeken, blijkbaar willen ze een soort grens bepalen waarna het niet meer zo interim is.jadjong schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:36:
[...]
Juist wel. Alleen als die persoon er vervolgens jaren blijft hangen wordt het tijd om eens over loonstrookjes te beginnen.
Je bent als zelfstandige in de basis een dienst die men tijdelijk inhuurt omdat het in huis niet bestaat of de capaciteit onvoldoende is.
Een random transporteur die een custom systeem voor het inboeken/volgen van zendingen wil hebben kan prima een sloot zelfstandigen inhuren en die twee jaar laten tikken onder toeziend oog van een andere zelfstandige. Dat is namelijk kennis die men niet in huis heeft en daarna nooit meer nodig gaat hebben. Als de zooi eemaal voltooid is dan vraag je er eentje om te blijven als applicatiebeheerder en de rest zwaai je uit met een boekenbon onder hun arm.![]()
Die zzp'ende pizzabezorger kan ook prima als jouw pizzeria tijdelijk (bijvoorbeeld door schoolexamens) beschikt over minder bezorgers. Ook hier geldt weer een duidelijk eindpunt voor de ingehuurde. Geen duidelijk eindpunt voor de dienstverlening? Begint toch een beetje op schijnzelfstandigheid te lijken... En dan bedoel ik niet de jaarlijkse contractverlenging
Dan nog heb ik de vraag, wie is de overheid om te bepalen hoe een werkovereenkomst zou moeten zijn? De enige rol die ik zie is beschermen van burgers tegen uitbuiting. Dat hele "loondienst is de norm" ruikt mij veel te veel naar spruitjes. En naar inmenging van vakbonden en werkgeversorganisaties.
Gaat de overheid ook ingrijpen als die interimmer er via een uitzendbureau of detacheringsclub werkt? Gaan midlancers straks ook gezeur met de fiscus krijgen omdat ze al 5 jaar bij dezelfde opdrachtgever zitten?
Ik denk ook dat het grote verschil zit in de zelfredzaamheid van die devver die de pizzabezorger gewoon mist. Die lui zitten vaak onder sociaal bestaansminimum en dan nog zonder vangnet. Dat is gewoon uitbuiting. Die devver is hoger opgeleid, mondig, en kan kiezen te stoppen of over te stappen naar een opdrachtgever met betere voorwaarden. Daar moet de overheid op blijven sturen, of tenminste transparant zijn over hun beweegredenen.Crazy D schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:50:
[...]
Advocaat van de duivel: wat is het verschil tussen een pizza bezorger die voor 1 bezorger fietst, en een developer die fulltime wordt ingehuurd door 1 opdrachtgever? Beiden lopen hetzelfde financiele risico. Beiden doen iets wat ook in dienstverband gebeurt. Beiden hebben de vrijheid een dag niet te werken in geval van geen zin. Het enige verschil is de inkomsten. En daarom vind iedereen hier het heel normaal dat je als freelance developer 5 jaar bij 1 opdrachtgever zit tegen een zeer rijkelijke beloning, en vind iedereen het hier schandalig dat de pizzabezorgers als freelancer worden ingehuurd.
Als je het zo stelt hebben die bezorgers het eigenlijk heel goedDie pizzabezorger mag ook zelf weten hoe hij de pizza bezorgd. Net als de developer die zelf mag bepalen hoe iets ontwikkeld wordt. In beide gevallen wel binnen kaders, want een opdrachtgever zal wel bepaalde eisen stellen aan bv gebruikte techniek, net als dat de pizzabezorger ook bepaalde kwaliteit moet leveren (pizza nog warm en zo...).
Bij mijn huidige opdrachtgever is het ook weer raak, ze wilden de externen eruit gooien want het is "te duur". Alle teamleads meteen in de hoogste versnelling, want de boel dondert in elkaar als ze er niet meer zijn. En ze gaan echt niet hun salaris halveren en aan de leiband meelopen als ze dat gevraagd wordt. Ja, dan zal je ze moeten dwingen en dat is de rol die Den Haag nu speelt. Over uitbuiting gesprokenNiet dat ik het er mee eens ben. Daarom ook even advocaat van de duivel. Dat juist zorg en onderwijs word genoemd snap ik want dat is populistisch. Te weinig mensen in beide branches, kost allemaal te veel. Als je "zzp'er" zegt denkt iedereen meteen de dikke ICT inkomsten, dus in loondienst 'is dat veel goedkoper'.
Dat ZZP'en door verpleegkundigen voegt helemaal niets toe aan de economie. Ze werken gewoon 10 jaar bij dezelfde klant en profiteren van het feit dat we als maatschappij (=overheid betaalt) die verpleegkundigen nodig hebben.
Ik snap wel dat je vanuit maatschappelijk perspectief zegt 'dit is onwenselijk', omdat de maatschappij die hogere lasten draagt. Op korte termijn als een ziekenhuis stopt met het inhuren van zzp'ende verpleegkundigen zal dat ongetwijfeld leiden tot verpleegkundigen die dat ziekenhuis links laten liggen. Maar als alle ziekenhuizen in Nederland zouden stoppen met het inhuren van zzp'ers voor semi-permanente posities, dan kan ik me goed voorstellen dat die verpleegkundigen gewoon weer terug in loondienst komen.
En waarom is dat anders dan de IT?Freeaqingme schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:24:
Toch snap ik deze beweging wel. Dan bekijk ik het niet vanuit de IT, maar bijvoorbeeld vanuit de zorg. De kosten van de zorg nemen continue toe. Enerzijds komt dat vanwege obesitas en een gebrek aan preventieve maatregelen zoals meer vezels in voedsel (maar dat is vast out of scope in dit topic). Anderzijds komt dat doordat verpleegkundigen meer en meer gaan ZZP'en.
Dat ZZP'en door verpleegkundigen voegt helemaal niets toe aan de economie. Ze werken gewoon 10 jaar bij dezelfde klant en profiteren van het feit dat we als maatschappij (=overheid betaalt) die verpleegkundigen nodig hebben.
Ik snap wel dat je vanuit maatschappelijk perspectief zegt 'dit is onwenselijk', omdat de maatschappij die hogere lasten draagt. Op korte termijn als een ziekenhuis stopt met het inhuren van zzp'ende verpleegkundigen zal dat ongetwijfeld leiden tot verpleegkundigen die dat ziekenhuis links laten liggen. Maar als alle ziekenhuizen in Nederland zouden stoppen met het inhuren van zzp'ers voor semi-permanente posities, dan kan ik me goed voorstellen dat die verpleegkundigen gewoon weer terug in loondienst komen.
Volgens mij huurt ING en soortgelijke bedrijven al >10 jaar een paar honderd ZZPers in. De roulatie van een paar jaar is er alleen omdat dat veiliger is voor de BD regeltjes en de zzp-er soms wat anders wilt doen.
De enige twee redenen waarom deze bedrijven ZZP-ers inhuren is omdat er niks anders te krijgen is en omdat vaste contracten veel risico geven.
En die risico's zijn in de zorg nog veel groter aangezien het overheidsbeleid daar nogal eens van richting veranderd en je dan een bak minder geld krijgt voor hetzelfde personeel.
[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 25-10-2022 09:29 ]
Verpleegkundigen vervullen uitsluitend een maatschappelijke* functie, namelijk de zorg. Daar waar IT'ers ook volop bij commerciele partijen werken.Ernemmer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:27:
[...]
En waarom is dat anders dan de IT?
Volgens mij huurt ING en soortgelijke bedrijven al >10 jaar een paar honderd ZZPers in. De roulatie van een paar jaar is er alleen omdat dat veiliger is voor de BD regeltjes en de zzp-er soms wat anders wilt doen.
* Toegegeven, je hebt ook verpleegkundigen die bij private klinieken werken, maar dat lijkt me slechts een minieme fractie van het totaal.
Maakt het wat uit of het een maatschappelijke functie of een commerciële functie is?Freeaqingme schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:29:
[...]
Verpleegkundigen vervullen uitsluitend een maatschappelijke* functie, namelijk de zorg. Daar waar IT'ers ook volop bij commerciele partijen werken.
* Toegegeven, je hebt ook verpleegkundigen die bij private klinieken werken, maar dat lijkt me slechts een minieme fractie van het totaal.
Voor de goede orde; ongetwijfeld voegen die mensen wat toe. Maar wat weinig toegevoegde waarde heeft - denk ik - is het feit dat ze ZZP'en. De zorg wordt er niet beter van, de economie ook niet echt. Terwijl de maatschappij wel voor de kosten opdraait.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:29:
@Freeaqingme Als ZZP-ers in de zorg niks toevoegen aan de economie en profiteren omdat de maatschappij ze toch wel nodig heeft, kan je dat beredeneren voor alle overheidsdiensten. In het verlengde van jouw redeneringen zou de overheid dan ook moeten stoppen met ons, ICT-ers, inhuren.