Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Woy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:48:
Het hoeft geen kantoorruimte te zijn om je zakelijk adres te zijn. Je thuisadres is gewoon je vestigingsadres, dus alle ritten van je vestiging naar een klant zijn zakelijke ritten.
Precies dat dus. Daarbij vind ik het echt niet okay om in een topic als dit dergelijke dingen te gaan roepen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 10:40
mannowlahn schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:36:
[...]

Lol met 1800 uur per jaar betaal je echt veeeels te veel. 6300 tot 8100 euro voor dat grapje, haha je moet het nog doorrekenen?
Ja, als je het doorrekent kom je inderdaad snel tot de conclusie dat het veel geld is ;)
Misschien dat ze op mensen mikken die toch al veel trainingen e.d. bij ze afnemen.

Zelf bij elkaar shoppen loont dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:48:
[...]

Het hoeft geen kantoorruimte te zijn om je zakelijk adres te zijn. Je thuisadres is gewoon je vestigingsadres, dus alle ritten van je vestiging naar een klant zijn zakelijke ritten.
Maar niet voor de BTW toch?
https://download.belastin...emen_2022_aa9701z21fd.pdf
8.4.2 Gevolgen voor de btw
Hebt u een personenauto of een bestelauto tot uw ondernemingsvermogen gerekend? En wordt deze auto
door u of uw werknemer ook privé gebruikt? Voor het bepalen van het privégebruik is het van belang of u
een kilometeradministratie bijhoudt. Woon-werkverkeer geldt voor de btw als privégebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 14-10-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is geen woon-werk verkeer, want het is van je vestiging naar een klant, dus gewoon werk-werk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Het is geen woon-werk verkeer, want het is van je vestiging naar een klant, dus gewoon werk-werk.
Bij werknemers is dit afhankelijk van wat er voor werklocatie in het contract staat. Als daar staat werklocatie (20km verderop) dan is die 20km woon-werk verkeer.

Heb je een linkje voor ZZP-ers waar dit anders is, want vaak staat daar ook een werklocatie in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Bij werknemers is dit afhankelijk van wat er voor werklocatie in het contract staat. Als daar staat werklocatie (20km verderop) dan is die 20km woon-werk verkeer.

Heb je een linkje voor ZZP-ers waar dit anders is, want vaak staat daar ook een werklocatie in.
Het verschil is dat bij een werknemer het kantoor het vestigingsadres van het bedrijf is. Bij een ZZP'er is dat meestal zijn woonhuis. Als je als werknemer van kantoor naar een klant rijd is dat ook gewoon werkverkeer. Voor werknemers geld het adres dat in het contract staat, bij een ZZP'er staat gewoon bij de KVK het vestigingsadres vast.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:00
Ernemmer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Bij werknemers neem je meestal de standplaats oid op. Bij een ZZP'er (Freelancer) heb ik dat in elk geval nog niet gezien. Ik spreek alleen resultaten af, niet waar en op welke manier dat resultaat tot stand komt.

Je wil nl wel expliciet een arbeidsrelatie uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

pirke schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:44:
[...]

Als het gebruik dermate wijzigt dat je uit de keuze zone komt, dan heb je geen keuze meer en ben je zelfs verplicht hem naar prive te brengen. En dat inderdaad voor de dan geldende marktwaarde.

Als je zakelijke km onder de 500km zakt bijvoorbeeld. Voor andere bedrijfsmiddelen over de 10% prive gebruik.
En waar staat dat? Ik zou graag 1 auto naar prive overhevelen maar volgens mijn accountant mag dat niet. En inderdaad, dat botst met de regeling die zegt dat je een auto niet naar prive over kunt hevelen 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
Woy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

Het verschil is dat bij een werknemer het kantoor het vestigingsadres van het bedrijf is. Bij een ZZP'er is dat meestal zijn woonhuis. Als je als werknemer van kantoor naar een klant rijd is dat ook gewoon werkverkeer. Voor werknemers geld het adres dat in het contract staat, bij een ZZP'er staat gewoon bij de KVK het vestigingsadres vast.
belasting dienst,.

Woon-werkverkeer valt voor de btw onder privégebruik. Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer. Hieronder valt ook het af en toe reizen van de woon- of verblijfplaats naar het bedrijfsadres om daar bijvoorbeeld materialen op te halen.

Je woning kan je niet bestempelen als werkadres. Al is dit je vestigings adres.
Dit bovenstaande is niet alleen voor werknemers ook ZZPers. die van huis naar een bedrijfs adres moet rijden.,

heb je een vaste werkplek buiten je eigen huis. Dan is het wel zo dat elk reisje van huis naar een klant bestempeld wordt als zakelijk. Maar van huis naar je vaste werkplek buiten je eigen huis wordt weer als woon/werk verkeer gezien en dus prive.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Hydra schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Als je dit soort dingen beweert, zou het wel fijn zijn als je ook met verwijzingen naar bronnen komt die redelijk 100% je bewering staven.

Ik zeg niet dat je perse ongelijk hebt. Maar ik ken echt geen enkel geval waarbij de BD in zo'n situatie (IT freelancer die naar het kantoor van de klant rijdt) gezegd heeft dat het niet als zakelijke kilometers gerekend mag worden. Bovendien strookt dit ook niet met werknemers met leaseauto's die geen bijtelling betalen; daar worden de woon-werk verkeer niet als 'prive' aangemerkt.

Mijn woonadres is ook de 'vestiging' van mijn bedrijf. Ik heb er geen enkel probleem mee om hier de discussie met de BD over aan te gaan als dat eventueel zover zou komen. En dat gaat denk ik niet gebeuren want waar de BD eigenlijk alleen maar in geinteresseerd is, is of jij je belastingen betaalt. En dat wordt hier nog wel eens vergeten; de BD boeit het gewoon niet, zolang je maar geen dingen gaat doen als veel prive rijden terwijl je geen bijtelling betaalt over een 'zakelijke' auto.
Belasting dienst maakt wel degelijk onderscheid tussen een werkplek thuis als een werkplek in een gehuurd en of gekocht eigen pand wat niet je woon adres is.

anders zou er geen regeling zijn voor werkruimte op woonadres https://www.belastingdien...in-mijn-woning-aftrekbaar

https://www.belastingdien...ilt_weten/bedrijfsruimte/

https://www.belastingdien...e_of_ondernemingsvermogen

een werkruimte binnen huis kan eigenlijk niet belasting technisch. De kosten kunnen niet afgetrokken worden. Tenzij een werkruimte zelfstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Hydra schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Als je dit soort dingen beweert, zou het wel fijn zijn als je ook met verwijzingen naar bronnen komt die redelijk 100% je bewering staven.

Ik zeg niet dat je perse ongelijk hebt. Maar ik ken echt geen enkel geval waarbij de BD in zo'n situatie (IT freelancer die naar het kantoor van de klant rijdt) gezegd heeft dat het niet als zakelijke kilometers gerekend mag worden. Bovendien strookt dit ook niet met werknemers met leaseauto's die geen bijtelling betalen; daar worden de woon-werk verkeer niet als 'prive' aangemerkt.
Dat kan het verschil zijn tussen zakelijk voor de IB en zakelijk voor de BTW.

https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer

Woon-werkverkeer valt voor de btw onder privégebruik.

Echter bijtelling gaat over IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
To_Tall schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:23:
Belasting dienst maakt wel degelijk onderscheid tussen een werkplek thuis als een werkplek in een gehuurd en of gekocht eigen pand wat niet je woon adres is.
Je haalt er nu compleet iets anders bij. Het ging om woon-werk verkeer. Niet over of je je bureau af mag trekken.

Het lijkt een beetje of je vergeet wat het DOEL is van de belastingdienst; belasting innen. Regeltjes zoals wat je wel en niet af mag trekken voor je werkplek zijn er omdat zonder die regels mensen er misbruik van maken. En er dus belasting ontdoken wordt.

Als je betaalt wat er betaald moet worden, is de BD niet erg in je geinteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Hydra schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:27:
[...]

Je haalt er nu compleet iets anders bij. Het ging om woon-werk verkeer. Niet over of je je bureau af mag trekken.

Het lijkt een beetje of je vergeet wat het DOEL is van de belastingdienst; belasting innen. Regeltjes zoals wat je wel en niet af mag trekken voor je werkplek zijn er omdat zonder die regels mensen er misbruik van maken. En er dus belasting ontdoken wordt.

Als je betaalt wat er betaald moet worden, is de BD niet erg in je geinteresseerd.
Ik wil hiermee aanhalen dat een vestigingsadres iets heel anders is dan een kantoor of werk adres. BD staat niet zomaar toe dat je prive adres ook je werk adres is. Hiervoor moet de woning aan bepaalde eisen voldoen. Dus de werk ruimte moet voldoen aan alle eisen zodat deze ruimte zelfstandig is van je woning.

denk bv aan een winkelpand. Boven prive benden de winkel.
waarbij de winkel en woning, zelfstandig kunnen functioneren.

Je zou wel kunnen werken thuis. maar alle ritjes van en naar klanten worden gewoon als woon-werk verkeer gezien door de BD.

Je gaat van je woonadres naar de klant. wat de belasting dienst ook stelt indien je geen vast werk adres hebt. je alle ritten van je thuis adres naar een klant. als woon werk verkeer wordt gezien dat dus in de 500km regeling valt.

alle km die je de rest van de dag maakt is zakelijk. ga je van de laatste klant weer naar huis dan is dit ook weer woon werk verkeer.

Als je een vaste werk locatie hebt, je huurt dus een werkplek of kantoortje. Dan is al het verkeer vanuit huis naar de klant en terug naar huis zakelijk.
Rij je vanuit huis naar je werkplek of kantoortje dan is al het verkeer tussen deze twee woon/werk en dus prive km's

Over stukje werknemers die geen bijtelling betalen.
Als de werknemer in zijn contract heeft staan dat zijn vaste werk adres het kantoor van de werkgever is. Dan zijn alle ritjes tussen thuis en de klant zakelijk. Maar van thuis naar de werkgever woon-werk

[ Voor 16% gewijzigd door To_Tall op 14-10-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Het lastige is dat het hier expliciet om werknemers gaat. En dat zijn wij niet. Vandaar dat ik vraag om duidelijke en expliciete uitspraken over onze situatie. Je ziet ook dat verschillende boekhouders hier weer hele andere interpretaties van hebben.

De implicatie van het rekenen van woon-werk verkeer als 'prive' in de context waar we het over hadden was dat eigenlijk niemand van ons ook maar een kilometer zakelijk reist.

Als je dan geen kilometeradministratie bijhoudt en gewoon 1.5%/2.7% van de catalogusprijs rekent, dan lijkt dat ook niet te kloppen.

Ook bij jou; ik zeg niet dat je ongelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
To_Tall schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:35:
Als je een vaste werk locatie hebt, je huurt dus een werkplek of kantoortje. Dan is al het verkeer vanuit huis naar de klant en terug naar huis zakelijk.
Dit is dus precies het issue dat ik aandraag. Dit is compleet jouw interpretatie. Ik snap niet zo goed dat je het verschil niet lijkt te zien tussen jouw interpretatie en een concrete uitspraak.

Mijn vestigingsadres is mijn woonlocatie en bovendien werk ik 4 van de 5 dagen ook vanuit deze locatie. Ik vind het verdedigbaar dat die 1 dag per week zakelijk verkeer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49

_Arthur

blub

Je zou wel kunnen werken thuis. maar alle ritjes van en naar klanten worden gewoon als woon-werk verkeer gezien door de BD.
En dat is dus onzin.

Mijn prive adres = mijn vestigings adres van mijn bedrijf. Alle ritten van mijn prive adres (=mijn vestigings adres) naar een klant zijn zakelijke ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Ik wil hiermee aanhalen dat een vestigingsadres iets heel anders is dan een kantoor of werk adres. BD staat niet zomaar toe dat je prive adres ook je werk adres is. Hiervoor moet de woning aan bepaalde eisen voldoen. Dus de werk ruimte moet voldoen aan alle eisen zodat deze ruimte zelfstandig is van je woning.
De belastingdienst staat prima toe dat je prive adres ook je werk adres is. Je mag alleen geen kantoorinrichting aftrekken zolang het geen zelfstandige werkruimte is.

https://www.belastingdien...s/werkruimte_in_de_woning

Daar staat expliciet dat je prima een werkruimte thuis kunt hebben, en dus een werkadres, het komt alleen niet in aanmerking voor kostenaftrek van de ruimte.

Thuis is ook mijn vaste werkadres, dus ritjes naar de klant zijn gewoon zakelijk. Ik werk ook niet op vaste momenten bij de klant op kantoor, alleen als ik afspraken maak.

[ Voor 29% gewijzigd door Woy op 14-10-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Hydra schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Dit is dus precies het issue dat ik aandraag. Dit is compleet jouw interpretatie. Ik snap niet zo goed dat je het verschil niet lijkt te zien tussen jouw interpretatie en een concrete uitspraak.

Mijn vestigingsadres is mijn woonlocatie en bovendien werk ik 4 van de 5 dagen ook vanuit deze locatie. Ik vind het verdedigbaar dat die 1 dag per week zakelijk verkeer is.
Ik vind het ook verdedigbaar, ik ben het zeker niet met je oneens.

BD spreekt toch echt over een werkadres anders dan een vestigings adres.
Een werkgever kan ook meerdere panden hebben maar de vestigingsadres is in rotterdam.

Het gaat bij de BD om een vaste werk locatie. Als een klant stelt dat jij op zijn kantoor moet werken. Kan de belasting dienst toch anders zien en verkeer naar je werk locatie zien als woon-werk.

Ook ik kan het fout hebben. Maar dan zou ik ook daar graag bronnen van willen zien.
De info die ik haal is de BD zelf. en gesprekken die ik met zowel boekhouders als belasting adviseurs hier over heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Hydra schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:39:
[...]

Het lastige is dat het hier expliciet om werknemers gaat.
Nee, dit gaat over hoe een zakelijke auto gebruikt wordt, ongeacht of de ondernemer of een werknemer er in rijdt. Even verderop staat:

Bestaat het privégebruik van een (bestel)auto door u of uw personeel alleen uit woon-werkverkeer?

Woon-werk verkeer is de reis van je woonadres naar je vaste werkadres. Bij detachering heb je een vaste werklocatie, dus voor de BTW (niet IB!) gelden die kilometers als prive. In het geval van een ondernemer kan het werkadres zomaar je thuis adres zijn, en dat is vrij aannemelijk als je thuis je werkzaamheden verricht. Voor die paar keer dat je naar een klant moet zijn dat dus zakelijke kilometers voor de BTW.

Dit hele verhaal is dus puur alleen van toepassing op de BTW, het heeft niks te maken met de 500km grens voor de IB.

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 14-10-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
To_Tall schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Ik vind het ook verdedigbaar, ik ben het zeker niet met je oneens.

BD spreekt toch echt over een werkadres anders dan een vestigings adres.
Een werkgever kan ook meerdere panden hebben maar de vestigingsadres is in rotterdam.

Het gaat bij de BD om een vaste werk locatie. Als een klant stelt dat jij op zijn kantoor moet werken. Kan de belasting dienst toch anders zien en verkeer naar je werk locatie zien als woon-werk.

Ook ik kan het fout hebben. Maar dan zou ik ook daar graag bronnen van willen zien.
De info die ik haal is de BD zelf. en gesprekken die ik met zowel boekhouders als belasting adviseurs hier over heb gehad.
Misschien moeten we een stapje terug doen en moeten we eerst bronnen hebben waaruit blijkt dat de regels die je quote, die voor werknemers zijn, ook voor zzp'ers gelden. Dat is volgens mij namelijk nog niet gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Sefyu schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Misschien moeten we een stapje terug doen en moeten we eerst bronnen hebben waaruit blijkt dat de regels die je quote, die voor werknemers zijn, ook voor zzp'ers gelden. Dat is volgens mij namelijk nog niet gebleken.
@pirke geeft het heel mooi aan.

https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer

wordt het ook aangegeven. Vervelend is dat er verwezen wordt naar werknemers, verderop staat door u of uw personeel.

waar ik wel in de fout ging is de IB dus de 500km grens.
woon werk is voor de BTW prive, maar km tussen woon/werk tellen wel als zakelijke km's.
mijn veronderstelling was dat al de prive gereden km's voor de IB mee tellen. dus ook woon/werk

https://www.belastingdien...-auto-500-privekilometers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischaatje2
  • Laatst online: 21-02 11:41
Skyaero schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:37:

Waar ben je heen gegaan?
asking for a friend :P
Ik zit nu bij Vimexx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:36
fry77 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:47:
[...]

Vind dit wel een hele interesante, want dit geld natuurlijk voor een hoop "kantoorzaken".

Goede bureaustoel, bureau etc kan nu toch allemaal zakelijk worden geboekt (als ik het goed lees iig). Is er nog ergens een link naar de originele artikelen en reacties?
Interessant idd. Als ik deze mag geloven gaat het voor veel tweakers niet op. Je zult
Een zelfstandige werkruimte moeten hebben
Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door:

een eigen opgang of ingang
andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening)

De werkruimte zou u ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende.
En deze werkruimte moeten gebruiken voor meer dan 90% voor uw onderneming.

óf
een ruimte moeten bezitten die je louter voor 10% van de oppervlakte van de woning zakelijk gebruikt
Waarbij je de woning aanmerkt als ondernemersvermogen óf de woning in de administratie verdeelt in een privégedeelte en een ondernemingsgedeelte (werkruimte) waardoor de werkruimte in box 1 toebehoort tot de winst uit onderneming en niet meer tot de eigen woning en de werkruimte voor de werkelijke waarde op de balans wordt gezet en (voor zover er een hypotheekrecht rust op de woning) je het gedeelte van de hypotheek voor de werkruimte als schuld op de balans vermeldt.
In die gevallen kun je de jaarlijks de kosten voor de werkruimte, zoals een bureau of een bureaustoel aftrekken.

Het is helaas niet zo zwart wit :P.
Iets voor de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:31
Toch even terugkomend op youngtimers, ik zit zelf te kijken naar een BMW/Mercedes (station) uit duitsland. Rij al 10 jaar een Focus (2008) zonder echte noemenswaardige problemen.
Weet iemand een website waar bij wordt gehouden welke motoren je beter kunt vermijden of welke modellen auto's uit welk jaartal slecht zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:40
Kaspers schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Interessant idd. Als ik deze mag geloven gaat het voor veel tweakers niet op.
Maar het interessante is nou juist dat in het antwoord van de Belastinginspecteur die TheJVH post, een significant verschil wordt aangebracht tussen bedrijfskosten en bedrijfsmiddelen. In het antwoord van de inspecteur gaat het vooral over de toepassing van de KIA, maar zoals fry77 al aangeeft lijkt dat veel meer consequenties te hebben, aangezien de Belastingdienst een hoop regels over kantoorkosten heeft, die wellicht niet perse op 'bedrijfsmiddelen die toevallig in een thuiskantoor staan' van toepassing zijn.

Ik zou het hiervoor volledig met je (Kaspers) eens zijn, maar met dat antwoord van de inspecteur is het nu: raarrr.

[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 14-10-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Aftansert schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Maar het interessante is nou juist dat in het antwoord van de Belastinginspecteur die TheJVH post, een significant verschil wordt aangebracht tussen bedrijfskosten en bedrijfsmiddelen. In het antwoord van de inspecteur gaat het vooral over de toepassing van de KIA, maar zoals fry77 al aangeeft lijkt dat veel meer consequenties te hebben, aangezien de Belastingdienst een hoop regels over kantoorkosten heeft, die wellicht niet perse op 'bedrijfsmiddelen die toevallig in een thuiskantoor staan' van toepassing zijn.

Ik zou het hiervoor volledig met je (Kaspers) eens zijn, maar met dat antwoord van de inspecteur is het nu: raarrr.
Belastingadviseur, belangrijke nuance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 19:45
Aftansert schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Het is een beetje dubbel, maar uiteindelijk vrij eenvoudig (hoewel enkelingen het in dit topic niet "geloven", maar ook niet met bronnen aankomen O-) ):

Die belastingadviseur geeft aan dat je de kosten inderdaad niet mag aftrekken (dus; 100% van het aankoopbedrag - btw), maar als het boven de 450 euro is en je kan verdedigen dat het een bedrijfsmiddel is, mag je wel gebruik maken van de KIA (dus; 28% van het investeringsbedrag). Het is dus niet zo gunstig als gewoon het gehele bedrag aftrekken, maar het is wel iets. En volgens mij (maar nu vul ik hem zelf in) is het zo dat als je de BTW aftrekt van iets van boven de 450 euro ex btw, je het ziet als een bedrijfsmiddel (immers koop je het zakelijk - anders trek je geen BTW af) en mag je dus gebruik maken van de KIA. Je activeert hem dus op je balans, en de afschrijving moet je elk jaar bij je IB corrigeren omdat je niet aan de eisen van een aparte werkruimte voldoet.

Ik was hiervoor ook in de veronderstelling dat het niet kon (want dat die regel op alle aftrekposten slaat zou redelijk logisch zijn), maar dit is niet vastgelegd bij de KIA. Je hebt dus kans dat het een meningsverschil wordt met de Belastingdienst (en bij sommige zaken is het makkelijker te verdedigen dan andere), die inschatting moet iedereen voor zich persoonlijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 07:51
bertuslambertus schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:50:
Toch even terugkomend op youngtimers, ik zit zelf te kijken naar een BMW/Mercedes (station) uit duitsland. Rij al 10 jaar een Focus (2008) zonder echte noemenswaardige problemen.
Weet iemand een website waar bij wordt gehouden welke motoren je beter kunt vermijden of welke modellen auto's uit welk jaartal slecht zijn?
Problemcar, ff wiki zoeken welke motorcodes in welke modeljaren/types zijn geleverd.

Maar ongevraagd advies: doe het alleen als je een liefhebber bent en het er écht voor over hebt. Want als ik het ff uitreken op een bierviltje: aankoop rond de 15k, maar de runningcosts gaan ook gerust 10k per jaar. Ik neem aan dat je geen instapper gaat kopen, dus wat duurdere onderdelen dan 'normaal'.

Ik zou ook eens uitrekenen wat leasen van een nieuwe kost, misschien is het verschil bij een nieuwe zonder zorgen kleiner dan je denkt. Als ik het weer over zo moeten doen weet ik het nog niet of ik weer een 5 serie van 2004 zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
DarkFire1985 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:48:
[...]

Belastingadviseur, belangrijke nuance.
Oh, juist ja, dank. Dan is het gewoon bullshit en gaat het niet op :+

Ik vond het al behoorlijk vreemd...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• figlio del comm
wuppie007 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:21:
[...]
Ik zou ook eens uitrekenen wat leasen van een nieuwe kost, misschien is het verschil bij een nieuwe zonder zorgen kleiner dan je denkt. Als ik het weer over zo moeten doen weet ik het nog niet of ik weer een 5 serie van 2004 zou kopen.
Een nieuwe BMW/Mercedes leasen ? Dan weet je zeker dat dat je running coats ver boven de 15K per jaar komen. En zonder zorgen ? Met mijn leaseauto’s was ik ook geregeld bij de dealer, voerde discussies omdat ze m’n banden niet wilde vervangen omdat ze 2 mm prima vonden om door de winter te gaan rijden. En altijd gezeur bij inleveren over krasjes, beschadigingen enzo. Blij dat ik daar vanaf ben.
Als je een 15 jaar oude auto wil kopen om jaarlijks > 30K km weg te tikken voor niet teveel geld, moet je je gewoon goed voorbereiden. Lees je in op allerlei specialistische fora. Daar vind je vaak ook verwijzingen naar specialisten die goede youngtimers aanbieden (er zijn er die gewoon een jaar garantie durven geven) Ook niet zenuwachtig worden als je keer een reparatie van 1500 hebt, die kosten heb je niet iedere maand.
Dat je een beetje liefhebber moet je wel zijn, klopt wel. Ik word meestal wat meewarig aangekeken, als ik met mijn 15 jaar oude BMW van 2 generaties terug kom aangereden en hem tussen de Tesla’s, nieuwe BMW’s, AMG’s met 4 (nep)uitlaten parkeer. Boeit me echt geen fluit, ik heb helemaal niks met dat nieuwe blik. Qua prestaties kan ik prima mee (behalve die Tesla’s natuurlijk), zit prinsheerlijk op mijn door stoelverwarming verwarmde lederen zetels, terwijl de 6 cylinders heerlijk brommen en mij overal brengen en iedere 100 km slechts 6 litertjes diesel willen. En dat allemaal voor 130 bijtelling en 775 euro per maand zakelijke kosten.
En iedere discussie over het milieu pareer ik dat ik superduurzaam ben door producten pas te vervangen als ze echt kapot zijn. (Kreeg ik bij een gemeente een vraag over 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
figlio del comm schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:16:
[...]

En dat allemaal voor 130 bijtelling en 775 euro per maand zakelijke kosten.
775 euro per maand voor een 15 jaar oude auto? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik zat vandaag eens te kijken naar de afschrijving van mijn Tesla model 3, die heeft nog maar zo'n 15% afgeschreven in bijna 3 jaar tijd... Dat is wel erg extreem weinig. Boekwaarde komt niet echt overeen zullen we maar zeggen, helemaal omdat ik nog een herinvesteringsreserve heb gebruikt die uit de verkoop vd vorige auto kwam. Die schreef 80% af in 6,5 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
45 verzekering
200 mrb
200 ex onderhoud
230 ex brandstof obv 2500 per maand
85 afschrijving
Plus nog wat klein geld voor oa parkeergarage en pontje

[ Voor 25% gewijzigd door figlio del comm op 14-10-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:46
Kijken naar motorblok alleen is niet voldoende als je opzoek bent naar een youngtimer. Maar differentcarreview.com en hun youtube kanaal zijn absoluut een aanrader.

In mijn eigen zoektocht kwam ik toch steeds uit bij Mercedes. Zeker in de categorie 15 jaar oud of ouder. (eigenlijk alleen gekeken naar de duitsers, voor een Volvo o.i.d. voel ik mij zo'n 20 jaar te jong :+ )

Nu 10 maanden in het bezit van een mercedes met het m112 blok uit 2004 (2.6L V6) . Blok kent eigenlijk maar weinig problemen. Maar is ook geen gewilde motor. Hij is namelijk niet bepaald snel of zuinig. Maar dat werkt ook in jouw voordeel aangezien dat betekent een lagere dagwaarde en dus minder bijtelling :) .

In 2004/2005 werd het interieur gefacelift en dat vind ik eigenlijk wel een vereiste om niet het 90s gevoel te krijgen. Als je geluk hebt vind je een model die net de facelift heeft meegemaakt maar nog wel gebruikt maakt van de oudere 5 versnelling automaat. Die heeft namelijk veel minder kans op hoge reparatiekosten.
De 7 versnelling automaat die daarna kwam is geloof ik later ook wel weer verbeterd. Maar die modellen zijn misschien nog niet 15 jaar oud.
pirke schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:00:
[...]

775 euro per maand voor een 15 jaar oude auto? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Aan mijn youngtimer ben ik nu ook zoiets kwijt. Maar dat is deels bewust. Immers aanschaf moet je privé doen en onderhoud zakelijk. Een auto met een kapotte airco koop je voor 2k onder marktwaarde. Maar zoiets (goed) repareren kost je ook direct weer 1500 euro.
[...]
Maar ongevraagd advies: doe het alleen als je een liefhebber bent
Hier echt volledig mee eens. Als ik kijk hoeveel tijd ik kwijt ben met het vinden van het juiste model en inlezen over reparaties met de uurtarieven die hier op het forum voorbij komen is het een no-brainer om (elektrisch) te leasen. (note: mijn eigen tarieven komen niet in de buurt ;w )
[...]
weer een 5 serie van 2004 zou kopen.
Maar dan heb je ook wel echt een beruchte model uitgekozen toch? Die hebben namelijk niet een te beste reputatie. Evenals de 7 serie toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 22:50
pirke schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:10:
Ik zat vandaag eens te kijken naar de afschrijving van mijn Tesla model 3, die heeft nog maar zo'n 15% afgeschreven in bijna 3 jaar tijd... Dat is wel erg extreem weinig. Boekwaarde komt niet echt overeen zullen we maar zeggen, helemaal omdat ik nog een herinvesteringsreserve heb gebruikt die uit de verkoop vd vorige auto kwam. Die schreef 80% af in 6,5 jaar...
Ja maar is het niet zo dat afschrijving over de laatste jaren niet echt representatief is? Ik bedoel, de meeste 2de hands auto's namen toe in waarde. Vooral vanwege de supply-chain problems. Dit zal ook wel weer normaliseren naar een normaal level. (net als o.g. prijzen die absurd zijn gestegen de afgelopen 3 jaar, maar dat is een ander verhaal)

Auto's blijven gewoon de meest depreciating assets die er zijn. En zijn dus het slechtste om geld in te stoppen, en het beste om mee te tonen dat je geld hebt.

Aan dat laatste moet je maar behoefte hebben, een behoefte die overigens paradoxaal verdwijnt als je eenmaal dit bezit.

Wat me verder opvalt is dat leaseprijzen de afgelopen paar maanden blijven stijgen. Ik vermoed dat dit door de dalende euro komt. In dat geval is het relatief voordeliger het bij een Europese auto te houden, 2de hands of niet.

[ Voor 23% gewijzigd door zwaanenberg op 14-10-2022 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:36
BMW's rond 2007 hebben nou niet bepaald de beste reputatie. Mercedes weet ik niet zo veel van maar over het algemeen geldt wel dat hoe zwaarder, groter, luxer en krachtiger de auto hoe meer onderhoud / ellende je kan verwachten. Een dikke 6 cilinder wordt wat aggresiever gereden wat je weer gaat merken in slijtage in vanalles. Niet alleen de motor maar ook onderstel, cardanas, koppeling, noem maar op.
Je kan het beste wat onderzoek doen naar bekende problemen als je een specifiek model op het oog hebt. Maar hoe zo'n ding behandeld is qua rijgedrag en onderhoud is misschien nog wel belangrijker en dat is wel lastig te beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
[...]

Problemcar, ff wiki zoeken welke motorcodes in welke modeljaren/types zijn geleverd.

Maar ongevraagd advies: doe het alleen als je een liefhebber bent en het er écht voor over hebt. Want als ik het ff uitreken op een bierviltje: aankoop rond de 15k, maar de runningcosts gaan ook gerust 10k per jaar. Ik neem aan dat je geen instapper gaat kopen, dus wat duurdere onderdelen dan 'normaal'.

Bijtelling maakt een hoop van de running costs goed. Daarnaast lijkt me 10K zwaar overdreven. Dan kan je elk jaar een motor en versnellingsbak reviseren.
Brandstof en wegenbelasting heb je met een nieuwe auto ook, dus dat moet je eig verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dappie
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-07 17:45
Ik kon het nog niet zo snel vinden maar weten jullie hoe het zit met factureren per uur? Ik heb een klant die per uur betaald maar nu de factuur er is wil hij onderhandelen of het niet per minuut is als je per uur betaalt. Dus bijvoorbeeld als ik 40 minuten bezig ben, het 40 minuten van dat uur kost in plaats van 1 uur. Wat doen jullie/vinden jullie? Ik werk in de dienstverlening in de ict en ben net begonnen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aftansert
Dappie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:54:
Ik heb een klant die per uur betaald maar nu de factuur er is wil hij onderhandelen of het niet per minuut is als je per uur betaalt.
Los van wat je met deze klant doet, zou ik zo snel mogelijk andere klanten proberen te vinden om deze eventueel mee te vervangen. Spreek daar dan duidelijk van tevoren mee af hoe je de uren telt. Het type ondernemers dat achteraf probeert te onderhandelen over 20 minuutjes hebben de neiging om moeilijk te doen over elk detail of betalen gewoon niet als het ze uitkomt.

Hoe je factureert ligt erg aan het type werk wat je doet. Ik factureer zelf per kwartier naar boven afgerond, maar wel met een minimum aantal uren per week. Anderen factureren minimaal per dag of per week.

Er is ook het model van een strippenkaart, waar je klant van tevoren betaalt voor een bepaald aantal kwartier/uur, en je die afstempelt als ze gebruikt worden. Klinkt wel als iets voor je huidige klant. Dan mats je 'm deze keer, maar dan moet er vanaf nu wel van tevoren betaald worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fmaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:56
Ik kon het nog niet zo snel vinden maar weten jullie hoe het zit met factureren per uur? Ik heb een klant die per uur betaald maar nu de factuur er is wil hij onderhandelen of het niet per minuut is als je per uur betaalt. Dus bijvoorbeeld als ik 40 minuten bezig ben, het 40 minuten van dat uur kost in plaats van 1 uur. Wat doen jullie/vinden jullie? Ik werk in de dienstverlening in de ict en ben net begonnen
Wat heb je in je algemene voorwaarden/contract staan? En hoeveel uur per week? Het is altijd handig om hierover iets op te nemen mocht het belangrijk zijn.

Wat is zelf doe is afronden naar boven op het hele uur aan het eind van een week. Elke dag ongeveer eindtijd - starttijd - pauze. Ik ga geen minuten bijhouden. Los van of ik het wil ben ik ook wel tijdschrijfsystemen tegengekomen die alleen hele uren accepteren.

Je hebt altijd ergens snijverlies met uren. Als ik 30 minuten voor jou werk dan heb ik mentaal een uur opgebruikt vanwege context switching. Daarmee vind ik het ook redelijk om een uur te rekenen.
Ook een telefoontje op je vrije dag van 5 minuten is handig om van tevoren te bepalen hoe je dat verrekent en in je voorwaarden te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fmaster
  • Laatst online: 07:56
Aftansert schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Los van wat je met deze klant doet, zou ik zo snel mogelijk andere klanten proberen te vinden om deze eventueel mee te vervangen. Spreek daar dan duidelijk van tevoren mee af hoe je de uren telt. Het type ondernemers die achteraf proberen te onderhandelen over 20 minuutjes hebben de neiging om moeilijk te doen over elk detail of betalen gewoon niet als het ze uitkomt.
Dat is ook mijn ervaring, helaas. Het onderste uit de kan willen halen staat ver van een goede samenwerking imho.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
Omdat ik twijfel of ik mijn auto (BMW 530i 2002) wil gaan verkopen ivm te weinig rijden en nu nog wat reswaarde heb ik even een overzicht voor mezelf gemaakt en ik dacht ik deel het even. Dit is dus een praktijkvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-OF6k9bhM5SvGzFm-qneR1MdpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iifuDobyklbyVeMpf9IeQ451.png?f=fotoalbum_large

Persoonlijk vind ik het nog wel meevallen met kosten per maand. Kosten per kilometer is wellicht wel hoog. Maar dit kan wellicht beter. Maar ik hou van alles met een verbrandingsmotor, ben zelf ooit automonteur geweest en hou verder ook erg van de natuur.

Tips voor wanneer je zo'n auto overweegt:
  1. Zoek een (kleine) garage bij je in de buurt. Een vertrouwensband opbouwen is wel fijn. Je gaat ze vaak nodig hebben. Maar is dat niet het idee van youngtimer regeling? Geld laten stroom door de autobranch
  2. Vervang het entertainment systeem. Desnoods een Chinese aftermarket. Dit gaat je veel rijgenot opbrengen
  3. Wees er niet bang voor dat je reis wel eens anders kan verlopen dan gepland. Iets als ANWB is handig. Ik ben al 2x noodgedwongen met een huurauto naar huis gegaan tijdens vakantie (brandstofpomp, radiateur)
  4. Een grote pré is wel als je zelf beetje handig bent. Ik heb al veel kleine klusjes zelf gedaan. Dit scheelt naast dat ik het leuk vind om te doen ook wat ritjes naar je lokale garage
Kortom Youngtimer is niet zaligmakend en een BMW rijden nog wat minder zaligmakend. Maar stomme hobby's kosten geld en geen andere familie auto stuurt beter dan een goed op de weg liggende 6 in lijn 5-serie.
PM bij interesse in mijn auto ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dappie
Fmaster schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Wat heb je in je algemene voorwaarden/contract staan? En hoeveel uur per week? Het is altijd handig om hierover iets op te nemen mocht het belangrijk zijn.

Wat is zelf doe is afronden naar boven op het hele uur aan het eind van een week. Elke dag ongeveer eindtijd - starttijd - pauze. Ik ga geen minuten bijhouden. Los van of ik het wil ben ik ook wel tijdschrijfsystemen tegengekomen die alleen hele uren accepteren.

Je hebt altijd ergens snijverlies met uren. Als ik 30 minuten voor jou werk dan heb ik mentaal een uur opgebruikt vanwege context switching. Daarmee vind ik het ook redelijk om een uur te rekenen.
Ook een telefoontje op je vrije dag van 5 minuten is handig om van tevoren te bepalen hoe je dat verrekent en in je voorwaarden te zetten.
Goeie informatie! Ga ik eens over nadenken hoe ik dat er in kan zetten. Er staat niet echt iets specifieks in m’n algemene voorwaarden, heb er ook nog niet eerder gedoe over gehad en ging er vanuit dat per uur per uur betekent. Het is een variabele aantal uren per maand. Soms een half uur per maand soms meerdere uren. Lijkt me toch normaal dat je als je per uur afspreekt niet per minuut gaat factureren? Ben ik echt een leek in wat dat betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• figlio del comm
miena21 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:21:
Omdat ik twijfel of ik mijn auto (BMW 530i 2022) wil gaan verkopen ivm te weinig rijden en nu nog wat reswaarde heb ik even een overzicht voor mezelf gemaakt en ik dacht ik deel het even. Dit is dus een praktijkvoorbeeld.

[Afbeelding]

Persoonlijk vind ik het nog wel meevallen met kosten per maand. Kosten per kilometer is wellicht wel hoog.
Je kosten per kilometer zijn wellicht wat hoog omdat je relatief weinig rijdt. Waar koop je overigens een BMW 530 uit 2022 voor 6K ? ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aftansert
Dappie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Lijkt me toch normaal dat je als je per uur afspreekt niet per minuut gaat factureren?
In de context van zeurende klanten is dat wat onduidelijk geformuleerd. Je tarief is per uur, maar ik heb in je posts nergens gezien dat je zegt dat je alleen volledige uren (naar boven afgerond) factureert. Duidelijke (schriftelijke) afspraken en verwachtingen van tevoren zijn het halve werk.

In de context van normale klanten is dat wel duidelijk ja, en is het discussiëren over 20 minuutjes al duurder dan ze gewoon betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Aftansert op 15-10-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:34
Wat voor soort werkzaamheden doe je voor deze klant? Bij de meeste klanten spreek ik een uurtarief af, maar factureer ik per minuut. Vervolgens pak ik wel de vrijheid om als een klant mij - in mijn ogen - "onnodig" stoort, het rustig naar omhoog af te ronden. Maar dan vaak op kwartieren.

Als dit voor jouw klant problematisch is, zou ik in eerste instantie gaan zitten met 'm om te kijken of/hoe je je werkzaamheden logischer kan groeperen, zodat als je voor die klant bezig bent je tenminste een uur voor 'm aan 't werk bent (ga er vanuit dat je nu ook al niet afrondt naar 2 uur als je bijv 70 minuten ergens mee bezig geweest bent). Met zo'n gesprek krijgt je klant wellicht ook een beter begrip waarom het jou beter uitkomt om aaneengesloten ergens aan te kunnen zitten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Akkoord gaan maar dan wel tarief verhogen ivm verhoogde administratiedruk.

Geef ook het voorbeeld van wanneer ze even bellen, of een mailtje sturen, dat de teller direct gaat lopen en dat het begint vanaf een kwartier. Je wordt tenslotte in je huidige werk gestoord, moet hen even helpen en daarna weer terug naar je andere werk.

Misschien snappen ze de hint, want een heikneuters...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Klinkt als iemand die meer energie gaat kosten dan hij op gaat leveren, heb je andere klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Welke specifiek voorbeeld haalt hij aan dat je maar 40 minuten gewerkt hebt? Meestal corrigeer ik het zelf dag-tot-dag om op hele uren uit komen, maar op 100+ uur per maand kijkt niemand op een half uurtje hier of daar. Zo ken ik genoeg ZZPers die aanwezig factureren incl. de verplichte 30 minuten lunchpauze (die ze ook gebruiken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 12:15
Als ze bij mij komen dat ze per minuut willen dan kan dat, maar wel voor 3 euro per minuut >:)

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 12:17
init6 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:40:
[...]

Klinkt als iemand die meer energie gaat kosten dan hij op gaat leveren, heb je andere klanten?
120% eensch. Dit gaat alleen maar gezeik worden, met zo'n azijnzeiker die elke minuut verantwoord wil zien. ;w

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dappie
Dank jullie wel! Super verhelderend allemaal. Ik prop altijd meerdere werkzaamheden in dat uur en probeerde altijd heel creatief voor ze om te gaan met de uren. Andere klanten (heb ik gelukkig wel) hebben hier nog nooit over gezeurd vandaar dat ik me ook afvroeg of ik nou zo onredelijk ben, neem aan dat een ander dat dan ook wel had gezegd? Maar goed. Ik ga eens even op onderzoek uit met de algemene voorwaarden en de klant laten zitten. Thanks mensen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 23:11
miena21 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:21:
Omdat ik twijfel of ik mijn auto (BMW 530i 2002) wil gaan verkopen ivm te weinig rijden en nu nog wat reswaarde heb ik even een overzicht voor mezelf gemaakt en ik dacht ik deel het even. Dit is dus een praktijkvoorbeeld.

[Afbeelding]

Persoonlijk vind ik het nog wel meevallen met kosten per maand. Kosten per kilometer is wellicht wel hoog. Maar dit kan wellicht beter. Maar ik hou van alles met een verbrandingsmotor, ben zelf ooit automonteur geweest en hou verder ook erg van de natuur.

Tips voor wanneer je zo'n auto overweegt:
  1. Zoek een (kleine) garage bij je in de buurt. Een vertrouwensband opbouwen is wel fijn. Je gaat ze vaak nodig hebben. Maar is dat niet het idee van youngtimer regeling? Geld laten stroom door de autobranch
  2. Vervang het entertainment systeem. Desnoods een Chinese aftermarket. Dit gaat je veel rijgenot opbrengen
  3. Wees er niet bang voor dat je reis wel eens anders kan verlopen dan gepland. Iets als ANWB is handig. Ik ben al 2x noodgedwongen met een huurauto naar huis gegaan tijdens vakantie (brandstofpomp, radiateur)
  4. Een grote pré is wel als je zelf beetje handig bent. Ik heb al veel kleine klusjes zelf gedaan. Dit scheelt naast dat ik het leuk vind om te doen ook wat ritjes naar je lokale garage
Kortom Youngtimer is niet zaligmakend en een BMW rijden nog wat minder zaligmakend. Maar stomme hobby's kosten geld en geen andere familie auto stuurt beter dan een goed op de weg liggende 6 in lijn 5-serie.
PM bij interesse in mijn auto ;-)
Grappig: die van mij heb ik nu ook 51 maand en bijna 37k km...

Ik vind alleen weinig km niet meteen de reden om afstand te doen van de auto. Zoals je zegt moet/mag je wel liefhebber te zijn als je zoiets rijdt. Als je namelijk geen liefhebber bent, kun je mentaal moeilijker de rit naar de garage aan...

Bij veel gezinnen zal na de 1e keer vakantie afbreken door autopech vast wel wat gesprekken aan de keukentafel opleveren :(

Helaas moet ik nog tot 2024/06 met de TM3 doen en aangezien dat al over 21 maand is, ben ik nu alvast al aan het rondkijken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Jogai schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:53:
Als ze bij mij komen dat ze per minuut willen dan kan dat, maar wel voor 3 euro per minuut >:)
Geen start tarief??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
Dappie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:17:
Dank jullie wel! Super verhelderend allemaal. Ik prop altijd meerdere werkzaamheden in dat uur en probeerde altijd heel creatief voor ze om te gaan met de uren. Andere klanten (heb ik gelukkig wel) hebben hier nog nooit over gezeurd vandaar dat ik me ook afvroeg of ik nou zo onredelijk ben, neem aan dat een ander dat dan ook wel had gezegd? Maar goed. Ik ga eens even op onderzoek uit met de algemene voorwaarden en de klant laten zitten. Thanks mensen!
Je kan altijd akkoord gaan per minuut, maar hier dan wel een toeslag bij komt.

Stel 100 euro in het uur. Is 1,66 per minuut. + 34 ct voor verwerking en een start tarief van 50 op je huidige start statief.

Dan maak je het ongelooflijk in onaantrekkelijk voor de klant want hij zal beduidend meer kwijt zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Als je een klant hebt, die zo op de minuut kijkt moet je de vraag stellen of de tijd die je hier nu mee kwijt bent op weegt tegen de inkomsten die je van die klant hebt. Ik begrijp dat je het netjes af wilt handelen maar als je elke keer discussie moet voeren over de tijdsbesteding kost dat op langere termijn te veel tijd als het om een beperkt aantal uren aan omzet gaat.

Ik heb tot nu toe één grote klant tegelijk en nog nooit discussie over de tijdsbesteding gehad. En als daar discussie over ontstaat weet ik voldoende, dan ga ik op zoek naar een andere opdracht. Mijn tijdsbesteding rond ik af per half uur. Als ik dan de ene dag naar beneden af rond, dan rond ik de volgende dag naar boven af (als daar al sprake van is) zodat het op weekbasis redelijk klopt me de werkelijk bestede tijd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:18
Daarover staat in mijn algemene voorwaarden dat ik per kwartier factureer, naar boven afgerond. Dat is exclusief reiskosten. Reistijd wordt ook gefactureerd (voorrijkosten) tenzij iemand een dagdeel afneemt (dan alleen reiskosten). Maar dan nog, voor een ochtend of middag 400km heen en weer rijden doe ik 1x, 2x en dan ben ik wel klaar met zo'n klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleneman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 21:22
Gerelateerd, ook nog een paar beginnersvragen hierover:

Wat heeft jullie voorkeur qua betalingen voor klanten waarmee je langer voor aan de slag bent? Zeg looptijd van minimaal drie maanden.

In een uurtje-factuurtje situatie, hoe streng ben je dan? De lunch loopt uit, de inspiratie is op na 6 uur werken, een rondje hardlopen, gesprekje op school, knutselen aan een hobbyproject... Die momentjes kan ik nu wel doen nu ik nog in loondienst ben, als het werk maar "af komt".

Hoe gaan jullie om met het plannen van meerdere klanten? Ik heb enkele partijen waarmee ik eerder heb gewerkt. Die heb ik gevraagd voor werk als ik zou gaan starten. Ik hield er rekening mee dat er misschien één of twee zouden afvallen, maar dat is niet zo, dus ik heb eigenlijk werk te veel. Is het "done" om werk te mixen (3 dagen klant A, 2 dagen klant B)?

En volgens mij kan het volgende, maar voor de 100% zekerheid: als mijn startdatum op 1 december is, en ik koop in november alvast mijn computer, monitor, printer etc., kan ik dat dan evengoed als bedrijfskosten opvoeren voor de belasting? Of moet de aanschafdatum dan vanaf 1 december zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
kleneman schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:00:
Wat heeft jullie voorkeur qua betalingen voor klanten waarmee je langer voor aan de slag bent? Zeg looptijd van minimaal drie maanden.
Als het op uur-basis is zou ik gewoon aan 't begin van iedere maand een factuur over de vorige maand versturen. Kans is groot dat dat ook is hoe je opdrachtgever het verwacht.
In een uurtje-factuurtje situatie, hoe streng ben je dan? De lunch loopt uit, de inspiratie is op na 6 uur werken, een rondje hardlopen, gesprekje op school, knutselen aan een hobbyproject... Die momentjes kan ik nu wel doen nu ik nog in loondienst ben, als het werk maar "af komt".
Als Freelancer ben je zelf ondernemer. Het leuke aan ondernemen is dat je een deel helemaal zelf kan invullen. Echter, als ik iemand op basis van uurtje-factuurtje zou betalen zou ik wel uiterst ontevreden zijn als ik ontdek dat die persoon in die tijd is gaan sporten. Tegelijkertijd zou het me helemaal niets schelen of je nou 5x8 uur werkt, of je tijd spreidt over 6 dagen.

Hoe gaan jullie om met het plannen van meerdere klanten? Ik heb enkele partijen waarmee ik eerder heb gewerkt. Die heb ik gevraagd voor werk als ik zou gaan starten. Ik hield er rekening mee dat er misschien één of twee zouden afvallen, maar dat is niet zo, dus ik heb eigenlijk werk te veel. Is het "done" om werk te mixen (3 dagen klant A, 2 dagen klant B)?
Hangt er helemaal vanaf wat voor klanten het zijn en wat voor klussen je voor ze doet. Als je als freelancer meepgrogammeert zullen de meeste klanten je voor tenminste 4 dagen willen hebben. Wat voor soort klussen ga je doen?

En volgens mij kan het volgende, maar voor de 100% zekerheid: als mijn startdatum op 1 december is, en ik koop in november alvast mijn computer, monitor, printer etc., kan ik dat dan evengoed als bedrijfskosten opvoeren voor de belasting? Of moet de aanschafdatum dan vanaf 1 december zijn?
Ja. Aanloopkosten mag je ook opnemen in je eerste BTW-aangifte.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

In een uurtje-factuurtje situatie wordt je per uur betaald... Dus ik hoop dat je dan zelf het juist geschikte antwoord al wel kunt bedenken (hint: uren factureren die je niet werkt is in de basis nogal not-doen. Stel je de schilder voor die bij jou de buitenboel komt doen, van 8 tot 16u factureert maar de laatste 2 uur enkel op zijn telefoon zit, en als je pech hebt, daardoor een 3e dag moet terugkomen terwijl 2 dagen was ingeschat).
Tussendoor dingen kun je uiteraard prima doen. Alleen niet met factuur :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Gerelateerd, ook nog een paar beginnersvragen hierover:

Dan schrijf je voor die dag 6 uur en kan je nog steeds de dingen doen die je nu in loondienst doet. Alleen bedoel je nu te zeggen dat je betaald wordt voor die 2 uur andere dingen doen.
Dat gaat dan niet meer op nee.

Je kan er schijt aan hebben en dan 8 uur schrijven aangezien het doorgaans op vertrouwen gaat, maar zodra je dat vertrouwen beschaamt kan je (terecht) inpakken en wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleneman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 21:22
Ik wil even duidelijk stellen dat ik niet wou vragen of je er een twijfelachtige werkethiek op kan nahouden, maar meer wat jullie doen met tijd die je in loondienst aan de kleine niet-werken-momentjes besteed. Maar mijn voorbeelden waren wel wat extreem, excuses. Ik bedoelde meer het kruimelwerk, zoals 5 minuten besteden aan deze post op Tweakers, bijvoorbeeld :-)

@Freeaqingme
Hangt er helemaal vanaf wat voor klanten het zijn en wat voor klussen je voor ze doet. Als je als freelancer meepgrogammeert zullen de meeste klanten je voor tenminste 4 dagen willen hebben. Wat voor soort klussen ga je doen?
Softwareontwikkeling in een niche, meestal alleen of in een klein team. Dat laatste zonder dat er direct afhankelijkheden bij teamgenoten zijn, dus die zouden vooruit kunnen zonder mij.

Ik ga het natuurlijk gewoon overleggen, maar ik moet de knoop nog doorhakken om te starten, en ben nog een beetje bang om iets amateuristisch/not-done te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heerlijk juist dat ik nu eerder weg kan wanneer ik er klaar mee ben en dat uurtje niet schrijf. In loondienst die tijd uit zitten terwijl ik totaal niet productief meer was vond ik verschrikkelijk. Hetzelfde geld voor overwerk wat ik niet op korte termijn moet compenseren zodat de weekstaten op 40 komen.

Verder probeer ik GoT te mijden maar vaak er is wel een dood moment waarbij je toch moet wachten. Continue schakelen is ook niet productief.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
Een keer koffie drinken en flink poepen valt onder normale werkuren, hardlopen en hobby projecten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Wat bedoel je? Ik factureer gewoon m'n uren per maand.
Ik bill gewoon 8 uur per dag en ben ook 'ongeveer' 8 uur per dag aan het werk. Ik ga niet 2 uur aan m'n hobby zitten en dat aan de klant factureren. Of je met dingen weg kan komen, ongetwijfeld. Ik ga niet op jouw stoel zitten wat betreft of het ethisch is of niet.
Dat is compleet afhankelijk van je werk. In mijn geval werkt dat niet omdat de projecten min of meer full time zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
kleneman schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:30:
Ik wil even duidelijk stellen dat ik niet wou vragen of je er een twijfelachtige werkethiek op kan nahouden, maar meer wat jullie doen met tijd die je in loondienst aan de kleine niet-werken-momentjes besteed. Maar mijn voorbeelden waren wel wat extreem, excuses. Ik bedoelde meer het kruimelwerk, zoals 5 minuten besteden aan deze post op Tweakers, bijvoorbeeld :-)
Dat is nogal een ander verhaal :) Een schoolgesprek kan je zo een uur mee bezig zijn (reis van en naar, wachten, gesprek zelf). Dat is wat anders dan 5 minuten posten op GoT ofzo.

Ik ben effectiever als ik af en toe even iets anders doe. Vooral als ik vastloop. Beetje het pomodoro idee alleen heb ik geen wekker lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
Ik doe zelf wel aan 'billable walks' en 'billable showers'. Komen soms de beste ideeën van naar boven.

En ik heb zelden lunches op locatie die niet op een manier werkgerelateerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:41
Aftansert schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:23:
Ik doe zelf wel aan 'billable walks' en 'billable showers'. Komen soms de beste ideeën van naar boven.
Die kunnen zeker productief zijn, maar je ben niet elke minuut van een uur productief. Als je dat soort dingen gaat doorbelasten dan zou een klant ook met een vergrootglas naar je uren kunnen kijken en nogal wat aan te merken hebben.

Ik vind dat echt een beetje ver gaan. Je vraagt al een flink tarief en bent waarschijnlijk al wat makkelijk in het registeren van uren, daar hoef je echt niet nog elke scheet bij op te tellen IMHO.

Ik had eens een advocaat en die stuurde ik een mailtje om aan te geven dat de zaak was opgelost en hij niet meer nodig was, maar rekende voor het lezen van dat mailtje toch nog 1/6 van een uur = 50 euro. En daarnaast nog 8% extra omdat ie postzegels en telefoontikken moet betalen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
https://play.google.com/s...apps.poopcalculator&gl=US :P

Ik moet toegeven dat ik op de porseleinen troon best eureka momenten gehad heb

[ Voor 14% gewijzigd door JEightyFive op 17-10-2022 14:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05

En ik heb zelden lunches op locatie die niet op een manier werkgerelateerd zijn.
Ik factureer daarom ook 24uur per dag. Ik droom over mijn werk, denk aan het werk tijdens het eten, sporten, bel onderweg naar mijn werk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:25
Nah zo moeilijk is het toch niet als je fulltime bij een klant zit? Ik boek gewoon volle dagen en die maak ik ook. Ik let niet op of ik 5 minuten bezig ben geweest met de was ophangen. Ik loop bijna elke lunchpauze hard, soms wat langer dan anders. Als het erg lang is factureer ik weleens een uurtje minder, maar ben ook vaak met werk bezig tijdens het lopen en als ik ergens op vast zat is dat vaak opgelost als ik weer thuis ben.

Andersom, als ik op mn parttime dag een keer mailtjes aan het beantwoorden ben ga ik dat ook niet factureren. 🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Liegebeest schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

120% eensch. Dit gaat alleen maar gezeik worden, met zo'n azijnzeiker die elke minuut verantwoord wil zien. ;w
Ik hou alles bij in Toggl track uit mijzelf, maar geen van mijn opdrachtgevers tot nu toe zijn geïnteresseerd. Wil de discussies voor zijn, dus noteer uren en zodat ik niet 9 uur factureer terwijl ik 10 uur draai want heb wel eens de neiging een uur langer door te gaan als ik in een flow zit. Ze vragen mijn factuur/uren door te geven en that's it.

Zou ook niet voordelig voor ze zijn. Ik draai elke dag wel 15 minuten meer maar compenseer dat met een toilet bezoekje hier, een glas drinken daar en soms een paar minuten eerder stoppen als een card klaar is. Als ik dat vanuit opdrachtgever moet bijhouden op de minuut nauwkeurig dan maak ik een projectcode aan voor uren schrijven en dan boek ik daar ook op, tot einde contract. Dan is het klaar daarna.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ybos
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 12:17
Members only:

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eternia16
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 14:55
@Liegebeest belofte maakt schuld, dus ik vind het meer dan redelijk om hier over te klagen. De premium service is overigens niet goedkoop in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Als je buffer hebt zou ik mooi vragen om korting, alle beetjes helpen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:24

Yucon

*broem*

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik heb van mijn boekhouder te horen gekregen dat ik te veel belasting moet betalen.

Heb binnen kort een gesprek met haar. Ze gaf in de mail al aan om na te denken over een BV.

Ik vind dat wel een stapje en heb verder nog geen idee wat voor voordelen dat heeft op dit moment. Ook niet hoe opdrachtgevers kijken naar een eenmans bv.

Ik zou daarnaast ook minder risico persoonlijk lopen. Al loop ik deze nu ook niet. Kan nu makkelijk 1,5 jaar zonder werk zitten en nog fijn leven en op vakantie gaan.

Met de BAV dek ik ook al veel risico al af.

[ Voor 4% gewijzigd door To_Tall op 17-10-2022 22:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• figlio del comm
Definieer ‘te veel’ …. Als je meer verdient, betaal je ook meer belasting. Maar is het dan teveel ? Ik vind ook dat ik veel belasting betaal, maar doe het met liefde. Het betekent dat ik ook meer inkomsten heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-08 16:58
De websites uit de OP zijn platformen waarop opdrachten / opdrachtgevers staan. Zijn er nu andersom ook websites / marktplaatsen waarop aanbieders van diensten staan? MAW waarop je zelf als ZZPer je diensten kan aanbieden en vervolgens hoopt dat je gevonden wordt door een klant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@To_Tall Gewoon even sabattical nemen, doe ik ook. Is nog gunstig voor je toeslagen ook :)

Het eerste half jaar gewerkt (parttime ook nog eens), bruto is nu netto geworden. Heerlijk zo'n progressief nivellerend systeem, waarbij je wel gebruik kan maken van WBSO, KIA, MKB winstvrijstelling, HRA, etc, etc.

Er is zoveel meer in het leven dan werken en uren maken... Ja je levert netto wel wat in, maar mijn netto uurtarief is nu een stuk gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
jongetje schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:28:
[...]

Ik factureer daarom ook 24uur per dag. Ik droom over mijn werk, denk aan het werk tijdens het eten, sporten, bel onderweg naar mijn werk.
Ik krijg een beeld van je seksleven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

figlio del comm schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:23:
Definieer ‘te veel’ …. Als je meer verdient, betaal je ook meer belasting. Maar is het dan teveel ? Ik vind ook dat ik veel belasting betaal, maar doe het met liefde. Het betekent dat ik ook meer inkomsten heb gehad.
Met de gegeven context is het meer een "niet bindend advies", bij gebrek voor een betere term vanuit mijn kant, om belasting te ontwijken.

M.a.w. gewoon even (laten) uitzoeken en potentieel wordt je er netto beter op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 06:42:
[...]

Zolang je vrouw ook bij hetzelfde bedrijf werkt...

Maar serieus, ik schrijf altijd de contacturen, komt voor dat er niet genoeg werk is. Dat is dan hun probleem en maar ik schrijf gewoon dus 8uur per dag. Ik ben tenslotte ook gewoon beschikbaar als iemand me belt of mailt. Geef wel aan dat er ruimte is voor meer werk. Maar dat komt er nooit bij is mijn ervaring. Maar ze zijn wel enorm tevreden.

[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 18-10-2022 06:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
jongetje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 06:46:
[...]

Zolang je vrouw ook bij hetzelfde bedrijf werkt...

Maar serieus, ik schrijf altijd de contacturen, komt voor dat er niet genoeg werk is. Dat is dan hun probleem en maar ik schrijf gewoon dus 8uur per dag. Ik ben tenslotte ook gewoon beschikbaar als iemand me belt of mailt. Geef wel aan dat er ruimte is voor meer werk. Maar dat komt er nooit bij is mijn ervaring. Maar ze zijn wel enorm tevreden.
Hier niet anders. Ik heb wel eens een week letterlijk niks gedaan (overheid). Manager meermalen gezegd dat ik in deze rustige tijd best een dagje 'vrij' wil nemen, maar geen hele week. Hij was blij met het signaal en zei ook dat het niet mijn probleem moest zijn dat zij mij te weinig werk konden geven.
Ik deed wat ik kon doen op zo'n dag en soms was dat met 15 minuten klaar. Staat tegenover dat wanneer ik 's avonds dan een keer wat kon doen (patching/reboots enzo), ik dan ook niet extra ga factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Douweegbertje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 06:43:
[...]

Met de gegeven context is het meer een "niet bindend advies", bij gebrek voor een betere term vanuit mijn kant, om belasting te ontwijken.

M.a.w. gewoon even (laten) uitzoeken en potentieel wordt je er netto beter op.
De valkuil voor IT'ers is om te automatiseren om het automatiseren of om wat te optimistisch naar business cases te kijken. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat dat bij andere beroepsgroepen ook speelt. Kortom, ik zou bij de keuze wel ernaar kijken dat het echt duidelijk voordeel heeft. Er zitten immers zoals genoemd ook nadelen aan vast een voordeel van bijvoorbeeld 2% is dan te weinig om het te rechtvaardigen. Dat valt wat mij betreft nog in de marge van toeval.. er hoeft maar iets te veranderen en die 2% wordt in de praktijk -2%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
pirke schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:38:
@To_Tall Gewoon even sabattical nemen, doe ik ook. Is nog gunstig voor je toeslagen ook :)

Het eerste half jaar gewerkt (parttime ook nog eens), bruto is nu netto geworden. Heerlijk zo'n progressief nivellerend systeem, waarbij je wel gebruik kan maken van WBSO, KIA, MKB winstvrijstelling, HRA, etc, etc.

Er is zoveel meer in het leven dan werken en uren maken... Ja je levert netto wel wat in, maar mijn netto uurtarief is nu een stuk gunstiger.
Dan verlies ik mijn huidige opdracht. En die is momenteel te leuk. Voelt ook niet altijd als werken.

90% werk ik thuis. Als m’n vrouw de deur uitgaat om 7:00/7:30 om naar school te gaan en de kinderen mee neemt. Ze is docent die wil er ook niet een jaar er tussenuit.

Ik heb nog nooit zo veel van de kinderen mee gekregen als bij deze opdracht.

@RonaldHeirbaut
Herkenbaar, al is er bij ons genoeg te doen. Er zijn ook collega’s die melden niets te doen te hebben. En afwachtend zijn op werk, ofwel zelf niets oppakken.

maar hier is het wel zo thuis gaat voor het werk. Wil ik er tussenuit dan kan dat. Alleen bij spoed klusjes vragen ze wat extra van je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
To_Tall schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:16:
[...]
@RonaldHeirbaut
Herkenbaar, al is er bij ons genoeg te doen. Er zijn ook collega’s die melden niets te doen te hebben. En afwachtend zijn op werk, ofwel zelf niets oppakken.
Soms zit je in een omgeving waar genoeg te doen is en waar je best wat dingen kan oppakken, maar is je omgeving er nog niet aan toe. De verbeteringen/veranderingen die je wil aanbrengen gaan dan te snel. Dit is ook vaak bij de overheid, is mijn ervaring.
Go with the flow...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:43
jongetje schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:28:
Maar trek je dan ook weer de tijd af dat je tijdens het werken aan andere dingen denkt?

Nee, want dat kan helemaal niet. Zo werken je hersens niet. Die kun je niet aan- en uitzetten, of voor honderd procent op 1 taak richten. Mensen vergeten altijd dat uren meten een behoorlijk slechte manier is om te bepalen hoeveel werk er is gedaan, omdat het totaal niet aansluit bij wat er werkelijk in je hoofd gebeurt. Er is alleen helaas nog niks beters bedacht. In de ideale situatie zou je kijken naar wat je hebt "geproduceerd" en daar een rekening voor sturen, ongeacht hoe lang je er mee bezig was. Maar dat is al net zo lastig om precies te definieren.

Dus: we doen net of ons werk in uren meetbaar is, omdat het zo lekker makkelijk is. Maar het is per definitie nattevingerwerk. Het beste ga je er ook zo mee om. Doe wat goed past bij de situatie en de relatie die je met de klant hebt, maar denk er vooral niet te lang over na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:43
JEightyFive schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:50:
Ik moet toegeven dat ik op de porseleinen troon best eureka momenten gehad heb
En dat is geen toeval. Showerthoughts zijn ook een begrip. Een tijdje geleden keek ik de cursus Learning how to learn op Coursera. Ik ben niet de doelgroep, want het is gericht op Amerikaanse universteitsstudenten die moeten blokken voor hun tentamens, maar er komen veel op recente wetenschap gebaseerde inzichten voorbij over hoe de hersenen werken en daarom was het toch interessant.

Een van de zaken die voorbijkomen is dat je hersens meerdere standen hebben en ze hebben het met name over "Focus" en "Diffuse". Het eerste is als je je flink aan het concentreren bent op een probleem, het andere is als je niet echt ergens aan denkt en maar wat mijmert, zoals onder de douche, op de wc, tijdens het autorijden, enzovoort.

Deze standen gaan verschillend om met het probleem waar je mee bezig bent en de dingen die je al weet of je al kent. In de Focus-mode ben je voorzal bezig met het probleem proberen in bestaande, bekende denkpatronen te persen. In Diffuse laat je de boel als het ware maar wat lopen en kunnen er nieuwe connecties worden gelegd en kan een nieuw denkpatroon ontstaan. Om te zorgen dat dat patroon inslijt moet je het regelmatig herhalen.

De kunst om nieuwe dingen onder de knie te krijgen, dus iets nieuws te leren, een nieuwe oplossing te ontdekken, is om deze standen afwisselend te gebruiken. Dus om en om Focus en Diffuse. Eerst hard persen om het probleem zoveel mogelijk in een bekend patroon te krijgen, daarna ruimte om wat losse eindjes te zien en aan elkaar te kunnen knopen. Daarna weer persen om ze te bestendigen. Enzovoort.

In de praktijk werkt dat bij mij in ieder geval erg goed. Ik volg ook een pomodoro-achtig ritme, waarbij ik 45 minuten achter mijn laptop zit en "werk" en dan 10 tot 15 minuten "pauze" met alleen wat op de bank voor me uit zitten te staren. Vrijwel dagelijks komt het voor dat als ik ga zitten, dat meteen de oplossing komt voor het ding waar ik net mee lag te worstelen en steeds maar niet uit kwam.
(Werk en pauze staan dus tussen aanhalingstekens, want eigenlijk is het allebei werk.)

[ Voor 11% gewijzigd door DJ Henk op 18-10-2022 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 10:40
juanita schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:26:
De websites uit de OP zijn platformen waarop opdrachten / opdrachtgevers staan. Zijn er nu andersom ook websites / marktplaatsen waarop aanbieders van diensten staan? MAW waarop je zelf als ZZPer je diensten kan aanbieden en vervolgens hoopt dat je gevonden wordt door een klant?
Ja hoor, bijv voor developers:

https://freelancedev.nl/

en LinkedIn is natuurlijk ook een verkapte marktplaats. Als je daar kenbaar maakt dat je beschikbaar bent kun je ook veel reacties verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 06:42:
[...]

Waarschijnlijk factureert hij dat ook. Daar is een naam voor geloof ik >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Yucon schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

Waarschijnlijk factureert hij dat ook. Daar is een naam voor geloof ik >:)
Maar dan wel per 30 seconden, is wat realistischer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Laatst online: 16-09 17:00
Ieder half jaar een klein beetje erbij tikt uiteindelijk ook aan. En die kleine beetjes doet men niet zo snel moeilijk over. Beter dan eens per 2 jaar meteen om 15% vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005

RaseriaN

So much choices..

Misschien een hele simpele vraag, maar als men een voorlopige IB aangifte aanvraagt, hoe betrouwbaar is dat eindbedrag? Ik kwam, zelf gerekend, op een veel hoger bedrag uit dan mijn boekhouder mij nu laat zien..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is zo betrouwbaar als je eigen input.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
Betaaltermijn is 14 dagen maar in de realiteit 35 dagen? Dan hadden ze bij mij bij de 2e keer dat het zou gebeuren gewoon extra kosten mogen betalen. Zie ook deze site. Het kan natuurlijk altijd een keertje misgaan, maar bij structureel te laat betalen moet je gewoon voor jezelf opkomen. Bij B2B mag je direct na het verstrijken van de uiterste betaaldatum extra kosten in rekening brengen.

Bij kleine klanten zou ik lang niet zo streng zijn, maar bij partijen als HeadFirst waar het hun core-business is mag je wel verwachten dat ze weten hoe het werkt, en zich aan de contracten houden. Andersom zal je het ook echt wel horen als jij je niet aan het contract houdt, en bij herhaling zal je contract verbroken worden. Jij hebt toch een uurtarief afgesproken in je contract? Dan dien jij je daaraan te houden en niet zomaar omhoog te gooien, zo werkt het ook met betaaltermijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 21:53
Voeren jullie je overlijdensrisicoverzekering (premie) ook op als zakelijke kosten? Belastingdienst heeft het alleen over "verzekering"..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miena21
  • Laatst online: 16-09 12:54
mr_derk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:13:
Voeren jullie je overlijdensrisicoverzekering (premie) ook op als zakelijke kosten? Belastingdienst heeft het alleen over "verzekering"..
ik zie even niet hoe een ORV zakelijk kan zijn? Ben je niet in de war met AOV? Bovendien trek je de premie van de AOV in de meeste gevallen privé af tijden de IB aangifte. Dit is hoogstwaarschijnlijk als je een ORV zakelijk hebt ook het geval.

[ Voor 7% gewijzigd door miena21 op 19-10-2022 08:58 ]

Pagina: 1 ... 344 ... 643 Laatste