En dat is geen toeval. Showerthoughts zijn ook een begrip. Een tijdje geleden keek ik de cursus
Learning how to learn op Coursera. Ik ben niet de doelgroep, want het is gericht op Amerikaanse universteitsstudenten die moeten blokken voor hun tentamens, maar er komen veel op recente wetenschap gebaseerde inzichten voorbij over hoe de hersenen werken en daarom was het toch interessant.
Een van de zaken die voorbijkomen is dat je hersens meerdere standen hebben en ze hebben het met name over "Focus" en "Diffuse". Het eerste is als je je flink aan het concentreren bent op een probleem, het andere is als je niet echt ergens aan denkt en maar wat mijmert, zoals onder de douche, op de wc, tijdens het autorijden, enzovoort.
Deze standen gaan verschillend om met het probleem waar je mee bezig bent en de dingen die je al weet of je al kent. In de Focus-mode ben je voorzal bezig met het probleem proberen in bestaande, bekende denkpatronen te persen. In Diffuse laat je de boel als het ware maar wat lopen en kunnen er nieuwe connecties worden gelegd en kan een nieuw denkpatroon ontstaan. Om te zorgen dat dat patroon inslijt moet je het regelmatig herhalen.
De kunst om nieuwe dingen onder de knie te krijgen, dus iets nieuws te leren, een nieuwe oplossing te ontdekken, is om deze standen afwisselend te gebruiken. Dus om en om Focus en Diffuse. Eerst hard persen om het probleem zoveel mogelijk in een bekend patroon te krijgen, daarna ruimte om wat losse eindjes te zien en aan elkaar te kunnen knopen. Daarna weer persen om ze te bestendigen. Enzovoort.
In de praktijk werkt dat bij mij in ieder geval erg goed. Ik volg ook een pomodoro-achtig ritme, waarbij ik 45 minuten achter mijn laptop zit en "werk" en dan 10 tot 15 minuten "pauze" met alleen wat op de bank voor me uit zitten te staren. Vrijwel dagelijks komt het voor dat als ik ga zitten, dat meteen de oplossing komt voor het ding waar ik net mee lag te worstelen en steeds maar niet uit kwam.
(Werk en pauze staan dus tussen aanhalingstekens, want eigenlijk is het allebei werk.)
[
Voor 11% gewijzigd door
DJ Henk op 18-10-2022 10:23
]