Auto's, blijft leuk onderwerp. Geen supergebruiker, maar ga maar eens net wat buiten de grote stad wonen met kindje + hond. Zit je al snel aan een suv. Wilde voor kia ev6 gaan, maar vrouwlief vond die net wat te om bij opdrachten voor te komen rijden (staat op haar naam en ze werkt in andere branche), dus uiteindelijk voor de niro ev gegaan. Maar man een levertijd van 6 maanden..
Bij ons op kantoor is de mobiliteitsbudget in de zomer ingegaan en is al gelijk in trek bij meerdere collega’s.
We moeten namelijk ook nu perse een full EV nemen wat voorheen niet hoefde.
Mijn budget is 900 euro maar als ik een auto rond de 55k neem is dat een netto bijtelling van rond de 400 euro als het niet meer is.
Heb een afkeer naar full EV’s.
Dus komt goed uit een budget die wordt uitgekeerd en jij zelf mag beslissen hoe je hiermee omgaat.
Scheelt netto bijna 1000 euro (550 budget + geen bijtelling + reiskostenvergoeding).
Rij al 2 jaar niet meer naat klanten, 1 keer oer week naar kantoor soms 2 die een stad is gevestigd (heen en weer 36km per keer).
400 netto bijtelling vs bijna 1000 euro per maand netto omhoog. Keuze is snel gemaakt denk ik.
Mijn budget is 900 euro maar als ik een auto rond de 55k neem is dat een netto bijtelling van rond de 400 euro als het niet meer is.
Dus komt goed uit een budget die wordt uitgekeerd en jij zelf mag beslissen hoe je hiermee omgaat.
Scheelt netto bijna 1000 euro (550 budget + geen bijtelling + reiskostenvergoeding).
Rij al 2 jaar niet meer naat klanten, 1 keer oer week naar kantoor soms 2 die een stad is gevestigd (heen en weer 36km per keer).
400 netto bijtelling vs bijna 1000 euro per maand netto omhoog. Keuze is snel gemaakt denk ik.
Ieder zijn leven en prioriteiten zijn anders natuurlijk. Ikzelf ben altijd een enorme autoliefhebber geweest en heb ook echte rijdersauto's gehad: BMW 528i (E39), Mini Cooper S, Mazda MX-5 (NC, twee keer), enzovoort. Een jaar geleden heb ik de laatste de deur uit gedaan, toen de laatste MX-5 aan een motorrevisie toe was waar ik geen zin meer in had omdat het ding ook nog begon te roesten.
Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Met remote werken heb je het ding vrijwel niet meer nodig en in de file staan hing me zo enorm de keel uit. Echt lol van het rijden had ik al lang niet meer. En het scheelt dus bakken met geld.
Nu woon ik in de Randstad, maar mijn vriendin woont in Gelderland, dus er is echt wel een vervoersbehoefte. Maar dat is allemaal prima te doen met de trein. Zorgen dat je niet in de spits rijdt en in de 1e klasse kan ik prima werken. Je kunt dus opeens prima reizen onder werktijd.
Wat ik wil zeggen: vlak die optie niet te snel uit, ook niet als verstokte fan. Het zou je zomaar kunnen bevallen.
Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Met remote werken heb je het ding vrijwel niet meer nodig en in de file staan hing me zo enorm de keel uit. Echt lol van het rijden had ik al lang niet meer. En het scheelt dus bakken met geld.
Nu woon ik in de Randstad, maar mijn vriendin woont in Gelderland, dus er is echt wel een vervoersbehoefte. Maar dat is allemaal prima te doen met de trein. Zorgen dat je niet in de spits rijdt en in de 1e klasse kan ik prima werken. Je kunt dus opeens prima reizen onder werktijd.
Wat ik wil zeggen: vlak die optie niet te snel uit, ook niet als verstokte fan. Het zou je zomaar kunnen bevallen.
Qua mobiliteit kijk ik gewoon waar de klant zit en perse met de auto (of straks motor) moeten is een flink negatief punt. Remote werk for the win.
De vorige klant was pre-Covid 4 dagen op locatie met 100KM enkele reis. Dat hing me zo erg de keel uit, vooral omdat het dagelijks file-rijden was.
Nu ontkom ik er niet aan om privé een auto te hebben. Mijn familie woont in Zuid-Limburg, waarvan een paar in een dorpje waar like 1 keer per uur een bus komt.
En mijn schoonmoeder (mantelzorg) is rolstoel gebonden en moet toch om de zoveel tijd naar het ziekenhuis.
De vorige klant was pre-Covid 4 dagen op locatie met 100KM enkele reis. Dat hing me zo erg de keel uit, vooral omdat het dagelijks file-rijden was.
Nu ontkom ik er niet aan om privé een auto te hebben. Mijn familie woont in Zuid-Limburg, waarvan een paar in een dorpje waar like 1 keer per uur een bus komt.
En mijn schoonmoeder (mantelzorg) is rolstoel gebonden en moet toch om de zoveel tijd naar het ziekenhuis.
Wat is het nu, moet je een EV nemen of mag je zelf beslissen? Plus, het is hier het freelance topic, dit klinkt heel erg als vast dienstverband?hoihoi66 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 06:54:
... mobiliteitsbudget in de zomer ingegaan ...
... perse een full EV nemen ...
... budget die wordt uitgekeerd en jij zelf mag beslissen hoe je hiermee omgaat...
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Niet zo gemeen hij komt even hoihoi zeggenJogai schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:42:
[...]
Wat is het nu, moet je een EV nemen of mag je zelf beslissen? Plus, het is hier het freelance topic, dit klinkt heel erg als vast dienstverband?
Heb blij dat ik vanuit huis kan werken.
Ze gaan panden zelfs sluiten waar ik zo waardoor ruimte gebrek ontstaat als iedereen naar kantoor komt. Thuis werken is de norm.
Zelf rij ik nu een auto die in januari is aangeschaft. Zit heel erg te twijfelen om deze auto privé te zetten. Ik rij eens scheelt +500 euro op privé per maand. Maar ik heb er nog een financiering aan zitten met de gedachten de omzet iets te drukken. Deze is 400 euro.
Volgens mijn boekhouder kan je de auto privé zetten maar voor de btw op de zaak zo betaal je geen bijtelling.
Ik kan daar niet zo snel iets van terugvinden hoe dit werkt. Iemand daar bekend mee??
A Soldiers manual and a pair of boots.
Je kan de BTW verrekenen van onderhoud en brandstof van je privé auto voor het zakelijke gebruik. Hiervoor hoeft die niet op de balans en betaal je voor IB geen bijtelling. Dit is echter uitgezonderd de BTW over de aanschaf en er is ook een vast percentage waar je mee kan rekenen zodat je geen rit registratie hoeft bij te houden.To_Tall schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:55:
[...]
Ik kan daar niet zo snel iets van terugvinden hoe dit werkt. Iemand daar bekend mee??
https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/
Ik woon in een dorpje tussen Apeldoorn en Zwolle. Het is net te doen met OV als ik wil omdat hier nog wel een bus komt. Tenminste, als hij het doet. Hier rijden die eletrieke BYD-bussen. Kom je in Salland of boven Zwolle, dan moet je bijna wel een auto hebben. Dus ik snap je punt wel hoor.Hmmbob schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:14:
[...]
Dat is alleen een optie als je in (de buurt van) een stad woont, of andere hoogwaardige OV hebt. Spoiler: in het Brabantse platteland kom je niet ver zonder.
Maar serieus? Als de mijne vervangen moet worden zou ik op dit moment niet weten waarmee. Vermoedelijk wel weer een benzineauto van een jaar of 5 oud. Gewoon prive. Dat hele youngtimerverhaal is leuk als je hecht aan een mooie auto als een audi, bmw etc. Dat interesseert me gewoon niet.
Irritant he voor een werkgever werkenhoihoi66 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 06:54:
Bij ons op kantoor is de mobiliteitsbudget in de zomer ingegaan en is al gelijk in trek bij meerdere collega’s.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Zag iets over leaseauto’s voorbijkomen dus ik doe ook even mijn verhaalJogai schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:42:
[...]
Wat is het nu, moet je een EV nemen of mag je zelf beslissen? Plus, het is hier het freelance topic, dit klinkt heel erg als vast dienstverband?
Maar ALS je voor een leaseauto in aanmerking komt dan heb je enkel de keuze uit een volledige elektrische auto.
Maar ga dit lkkr niet doen omdat de bijtelling te veel is en ga voor MB.
Iederdaad vast dienstverband
Zeggen er wel meer. Het zou een optie kunnen zijn.Tylen schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:27:
[...]
Irritant he voor eenwerkgever werkenWanneer neem je ontslag en ga je voor jezelf beginnen?
Woon dichtbij kantoor, heb een goed salaris, heel
erg flex om ook net als nu vanuit huis te werken, heb naar mijn zin, goede pensioenregeling, kan eventueel terugvallen op een leaseauto
Waarom dan nog uitdaging zoeken?
Stressen, geen haar meer op je kop, klant gaat voor dus ben je verplicht om op pad te gaan etc. nee doe maar niet
Dan zit je in het verkeerde topichoihoi66 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:45:
Stressen, geen haar meer op je kop, klant gaat voor dus ben je verplicht om op pad te gaan etc. nee doe maar niet.
Ik werk bij een grote consultancy/detacheringstoko en die kent precies deze constructie.Jogai schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:42:
[...]
Je krijgt een mobiliteitsbudget en dat mag je inzetten zoals je wilt. Ze hebben een tweetal leasemaatschappijen waar je een beperkt aantal merken kunt leasen (alleen maar klanten van het bedrijf) en de uitstoot moet onder een bepaalde grens liggen, waardoor je praktisch alleen plugin-hybrid of EV kunt nemen. Maar je kunt het ook gebruiken om je OV bruto te betalen. En als je aan het einde van de maand nog geld overhebt in het budget, word het uitgekeerd als loon (en betaal je er dus ook relatief meer belasting over, dan wanneer je een leaseauto neemt en bijtelling betaalt).
Maar ja, dit soort problemen heb je niet als je freelancet.
Ik krijg ook meteen jeuk van een "je moet".Gropah schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:55:
Maar ja, dit soort problemen heb je niet als je freelancet.
https://niels.nu
Als dat jouw beeld is van ZZP-er zijn, doe het dan inderdaad dan maar niet. Want het is precies net niet dát (voor mij dan).hoihoi66 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:45:
[...]
Stressen, geen haar meer op je kop, klant gaat voor dus ben je verplicht om op pad te gaan etc. nee doe maar niet.
BTW kun je verrekenen op basis van verhouding verbruik prive-zakelijk. Niet van de aanschaf, enkel van onderhoud. Als je nauwelijks zakelijk rijdt heb je daar geen voordeel aan. Je kunt natuurlijk wel makkelijker hier en daar een zakelijk ritje boeken a 19 cent per km maar hou er ook rekening mee dat je van die 19 cent (straks 21 cent) wel al je kosten moet dekken. Dus ook de parkeergarage hartje Amsterdam... En hou er ook rekening mee dat je nooit meer bijtelling betaald dan de werkelijke autokosten (afhankelijk van je autokosten kan dat best wat schelen). Rekenen dus :-) Aan de andere kant kom je er nu nog wel mee weg om 'm toch privé te gaan rijden. Als dit boekjaar is afgesloten kan dat niet meer.To_Tall schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:55:
[...]
Niet zo gemeen hij komt even hoihoi zeggen
Heb blij dat ik vanuit huis kan werken.
Ze gaan panden zelfs sluiten waar ik zo waardoor ruimte gebrek ontstaat als iedereen naar kantoor komt. Thuis werken is de norm.
Zelf rij ik nu een auto die in januari is aangeschaft. Zit heel erg te twijfelen om deze auto privé te zetten. Ik rij eens scheelt +500 euro op privé per maand. Maar ik heb er nog een financiering aan zitten met de gedachten de omzet iets te drukken. Deze is 400 euro.
Volgens mijn boekhouder kan je de auto privé zetten maar voor de btw op de zaak zo betaal je geen bijtelling.
Exact expert nodig?
Als je auto zakelijk is aangeschaft kun je de auto niet zo maar 123 naar privé overzetten. Zeker niet als je financiële voordelen hebt genoten.To_Tall schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:55:
[...]
Binnen het boekjaar is dat nog prima te doen, als eenmanszaak, want in principe koop je hem altijd op persoonlijke naam, en kun je dus tot je definitieve aangifte nog de keuze maken hoe je hem boekt. Hooguit moet je een correctie op je BTW aangifte doen.figlio del comm schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:46:
[...]
Als je auto zakelijk is aangeschaft kun je de auto niet zo maar 123 naar privé overzetten. Zeker niet als je financiële voordelen hebt genoten.
[ Voor 24% gewijzigd door Woy op 11-10-2022 10:09 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
^^
.. en dan ook rekening houden met terugbetalen van een flinke hap BTW
spoiler:
Het viel mij eventjes tegen dat ik nog even €5500 moest terugbetalen aan gevorderde BTW. Had ik even over het hoofd gezien toen ik de zakelijk gekochte wagen van €27.000 naar privé haalde 

[ Voor 7% gewijzigd door bord4kop op 11-10-2022 10:34 ]
| Security Management |
Zijn er mensen die ervaring hebben met Select Professional Services als je niet via HeadFirst werkt?
Voor 3,50 of 4,50 per gewerkt uur kun je via hen een heel pakket diensten afnemen:
https://www.headfirst.nl/...t-via-ons-platform-werkt/
- Facturen sneller betaald
- BAV
- AVB
- Tijdelijke AOV (icm Tulpenfonds)
- en nog allerlei andere dingen
Ik moet de optelsom nog maken (al denk ik dat ik met mijn premies voor SharePeople en de verzekeringen niet aan die 3,50 per uur kom) maar het klinkt op zich niet verkeerd, scheelt ook het nodige regelwerk natuurlijk.
Voor 3,50 of 4,50 per gewerkt uur kun je via hen een heel pakket diensten afnemen:
- BAV
- AVB
Ik moet de optelsom nog maken (al denk ik dat ik met mijn premies voor SharePeople en de verzekeringen niet aan die 3,50 per uur kom) maar het klinkt op zich niet verkeerd, scheelt ook het nodige regelwerk natuurlijk.
Daar was maandje terug een leuke discussie over.jape14 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:56:
Zijn er mensen die ervaring hebben met Select Professional Services als je niet via HeadFirst werkt?
- BAV
- AVB
Lees even terug vanaf hier
| Security Management |
4.5 per uur betekent voor mij, bij gemiddeld 129 uur per maand, 581 euro per maand aan kosten. Da's gewoon echt fucking duur.jape14 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:56:
^^ dat is het!
Veel geld voor dienstverlening die je anders ook wel hebt (behalve misschien 14 dagen betalingstermijn. Maar ach, dat 'voel' je effectief ook alleen maar de 1e maand
)
Ik dacht eerst dat de €2,50 (die betaal ik -helaas-) de marge was van de mantelpartij. Niet dus; de inhurende partij betaald ook een fee aan de mantelpartij
Veel geld voor dienstverlening die je anders ook wel hebt (behalve misschien 14 dagen betalingstermijn. Maar ach, dat 'voel' je effectief ook alleen maar de 1e maand
Ik dacht eerst dat de €2,50 (die betaal ik -helaas-) de marge was van de mantelpartij. Niet dus; de inhurende partij betaald ook een fee aan de mantelpartij
| Security Management |
14 dagen vs (tegenwoordig) 30 dagen is mij dat geld niet waard in ieder geval.
Sometimes you need to plan for coincidence
Heel wat berichten over auto's zie ik voorbij komen.
Ik weet nu zelf niet wat het handigst zal zijn qua auto om deze prive of zakelijk te hebben.
Op dit moment ben ik freelancer. Gemiddeld ben ik 3 tot 4x op kantoor per maand, verder gebruik ik mijn auto alleen prive (boodschappen, vrienden, sporten etc.).
Zelf zit ik te kijken om volgend jaar een BMW 428i aan te schaffen. Onderhoud zal ik grotendeels zelf oppakken (eigen garage/netwerk).
Is het dan zinvol om deze zakelijk aan te schaffen?
Tevens wil ik een gedeelte financieren (40% á 50% aanschafwaarde) zodat ik meer liquide middelen overhoud voor andere doeleinden.
Ik weet nu zelf niet wat het handigst zal zijn qua auto om deze prive of zakelijk te hebben.
Op dit moment ben ik freelancer. Gemiddeld ben ik 3 tot 4x op kantoor per maand, verder gebruik ik mijn auto alleen prive (boodschappen, vrienden, sporten etc.).
Zelf zit ik te kijken om volgend jaar een BMW 428i aan te schaffen. Onderhoud zal ik grotendeels zelf oppakken (eigen garage/netwerk).
Is het dan zinvol om deze zakelijk aan te schaffen?
Tevens wil ik een gedeelte financieren (40% á 50% aanschafwaarde) zodat ik meer liquide middelen overhoud voor andere doeleinden.
Ik heb hier heel veel aan gehad. Geeft goede info voor een keuze privé en zakelijk en geeft ook een goed beeld van de te verwachten kosten voor je aankoop.
https://www.berekenhet.nl...-of-in-prive.html#calctop
@Schmitzel Vraag is volgens mij al gesteld. Maar waar vind je remote opdrachten ?Schmitzel schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:40:
[...]
Hier een TA, nu op 85. 2 jaar TA ervaring. Plus 10 jaar tester/testco.
Opdrachten genoeg, zowel binnen als buitenland (remote).
Zelf ben ik Agile tester, vrijwel alle opdrachten die ik tegen kom zijn organisaties in NL die enkel hybride aanbieden.
Overigens wil ik komende jaar bezig gaan met automatisering erbij leren. Al beetje ervan geproeft bij verschillende opdrachten en ik ben ooit begonnen in de IT via een Java traineeship.
Hoi allemaal,
Even vraagje. Als jullie een opdracht hebben voor korte periode met verlenging maar de opdracht bevalt vanuit jouw kant niet: Sla ik dan mijn eigen ruiten in bij dit bedrijf voor toekomstige opdrachten als ik einde van de korte periode al wegga?
Mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt? De opdracht is uiteindelijk niet wat ik ervan verwacht heb maar het is mijn eerste opdracht als zzp’er dus weet niet hoe het is om meteen na aantal maanden alweer weg te gaan omdat het mij niet bevalt.
Even vraagje. Als jullie een opdracht hebben voor korte periode met verlenging maar de opdracht bevalt vanuit jouw kant niet: Sla ik dan mijn eigen ruiten in bij dit bedrijf voor toekomstige opdrachten als ik einde van de korte periode al wegga?
Mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt? De opdracht is uiteindelijk niet wat ik ervan verwacht heb maar het is mijn eerste opdracht als zzp’er dus weet niet hoe het is om meteen na aantal maanden alweer weg te gaan omdat het mij niet bevalt.
Altijd met de opdrachtgever in gesprek gaan waarom het niet bevalt. Als hij/zij niet weet dat het niet aan je verwachtingen voldoet, kan hij er ook niks mee. Gewoon bespreken, hij is ook gebaat bij een tevreden opdrachtnemer.. Als je dan samen concludeert dat de opdracht wat anders is dan jij hoopt, kan je samen toch vaststellen dat je niet doorgaat of de opdracht aanpast oid ? Dus overleggen, niet zomaar eigen beslissingen nemen. De deur dichtgooien kan altijd nog...
@Sho1993 is het de opdracht of het bedrijf zelf? Sowieso zullen ze het niet heel tof vinden als je opzegt natuurlijk. Als het specifiek de opdracht zelf is, zouden ze best geneigd kunnen zijn je later opnieuw aan te nemen. Als je aangeeft dat je het bedrijf niet leuk vindt, dan is het wel een ander verhaal.
Neemt natuurlijk niet weg dat bedrijven niet echt een collectief geheugen hebben. Een paar jaar later zijn er zoveel verschuivingen geweest dat ze zich jou waarschijnlijk nauwelijks herinneren.
Neemt natuurlijk niet weg dat bedrijven niet echt een collectief geheugen hebben. Een paar jaar later zijn er zoveel verschuivingen geweest dat ze zich jou waarschijnlijk nauwelijks herinneren.
@Sho1993 Wat bevalt je niet precies? Is het de organisatie, team, werkzaamheden, ZZP leven?
Zoals Figlio aangeeft ga in gesprek met de opdrachtgever en eventueel tussenpersoon. Daarnaast geef je aan dat het je eerste opdracht is, misschien prettig om 2 á 3 maandjes er te werken om ff je rekening aan te spekken voor je volgende avontuur.
Zoals Figlio aangeeft ga in gesprek met de opdrachtgever en eventueel tussenpersoon. Daarnaast geef je aan dat het je eerste opdracht is, misschien prettig om 2 á 3 maandjes er te werken om ff je rekening aan te spekken voor je volgende avontuur.
Begin dit jaar iets vergelijkbaars meegemaakt en ter sprake gebracht. Ze hebben nog gekeken voor een oplossing maar konden niks toezeggen of beloven. Heb het daarna nog even aangekeken en uiteindelijk netjes aangegeven dat ik ontslag ga indienen en op zoek ga naar wat anders. Ze vonden het niet leuk maar begrepen het volkomen.Sho1993 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:13:
Hoi allemaal,
Ik zou iig niet zomaar weggaan zonder al een nieuwe opdracht te hebben, zou het wel kenbaar maken dat je niet op je plek zit en voor wat anders wilt kijken. Vaak heb je een maand opzegtermijn (ook op een freelance klus) waardoor je voldoende tijd zou moeten hebben om iets anders te vinden.
Een ander alternatief is dat je deze periode uitzit maar ondertussen wel op zoek gaat naar wat anders en dan 1 maand voor de verlenging aangeven dat je niet meer verder wilt. Zo geef je de opdrachtgever ook de kans om een vervanger voor je te zoeken.
Je gooit je ruiten nooit zomaar in wanneer je eerlijk bent en zaken ter sprake brengt. Men hecht vaak heel veel waarde aan transparantie en oprechtheid en dat is ook logisch. Zelf zou je ook willen weten waar je aan toe bent.
En als het je om overbrugging gaat van je eerste factuur zijn er andere mogelijkheden. Rabobank biedt bijvoorbeeld ook factoring (zo heet het voorschieten van de factuur) factuur financiering aan tegen een veel lager tarief en met een nog snellere uitbetaling dan de meeste tussenpartijen met dit soort bedragen per uur rekenen.Hmmbob schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:55:
14 dagen vs (tegenwoordig) 30 dagen is mij dat geld niet waard in ieder geval.
[ Voor 5% gewijzigd door KoningsGap op 11-10-2022 14:48 ]
Dan doel je op dit denk ik. Het eerste resultaat wat ik kreeg als ik zoek op 'Rabobank factoring' verwees naar dit. Daar vind ik onder andere:KoningsGap schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:43:
[...]
En als het je om overbrugging gaat van je eerste factuur zijn er andere mogelijkheden. Rabobank biedt bijvoorbeeld ook factoring (zo heet het voorschieten van de factuur) aan tegen een veel lager tarief en met een nog snellere uitbetaling dan de meeste tussenpartijen met dit soort bedragen per uur rekenen.
Dat lijkt me wat enthousiast voor een ZZP'erDeze financiering is geschikt voor ondernemingen met een omzet van minimaal € 5.000.000 met een financieringsbehoefte vanaf € 1.000.000.
Edit: Nog even verder gekeken. Dit loopt via fund-r.nl (een onderneming van de Rabo). Die wilt automatisch je transacties inlezen om te kijken of je kredietwaardig bent. Belangrijke catch daarbij is: "Ondernemers met een andere bank dan Rabobank, ING of ABN AMRO als huisbank kunnen nog geen factuur financiering aanvragen". Dus als je bij een Knab of bunq zit val je buiten de boot
Als je dan wel in aanmerking komt is 't wel goedkoop (bij betaaltermijn van 0-30 dagen), voor een factuur van 1250 euro: "Op basis van de betalingstermijn van 30 dagen en een rentetarief van 1,20% zullen we je € 1.235,00 uitbetalen en € 15,00 aan rentekosten"
[ Voor 23% gewijzigd door Freeaqingme op 11-10-2022 14:53 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik ging het nog even snel googelen ook, maar inderdaad, Rabo maakt onderscheid tussen groot- en kleinzakelijk met andere terminologie.Freeaqingme schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:45:
[...]
Dan doel je op dit denk ik. Het eerste resultaat wat ik kreeg als ik zoek op 'Rabobank factoring' verwees naar dit. Daar vind ik onder andere:
[...]
Dat lijkt me wat enthousiast voor een ZZP'er
Ik bedoelde logischerwijs de eerste link. Dank voor de opheldering.
Dat gaat over HeadFirst als dienstverlener, dit gaat specifiek over de losstaande services die ze aanbieden.bord4kop schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:06:
[...]
Daar was maandje terug een leuke discussie over.
Lees even terug vanaf hier
Knab biedt ook factoring aan: https://www.knab.nl/zakelijk/financiering/factoringFreeaqingme schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:45:
Edit: Nog even verder gekeken. Dit loopt via fund-r.nl (een onderneming van de Rabo). Die wilt automatisch je transacties inlezen om te kijken of je kredietwaardig bent. Belangrijke catch daarbij is: "Ondernemers met een andere bank dan Rabobank, ING of ABN AMRO als huisbank kunnen nog geen factuur financiering aanvragen". Dus als je bij een Knab of bunq zit val je buiten de boot
Ik volg bijvoorbeeld Wynwood, die bieden veel remote aan.Dwizz schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:12:
[...]
@Schmitzel Vraag is volgens mij al gesteld. Maar waar vind je remote opdrachten ?
Zelf ben ik Agile tester, vrijwel alle opdrachten die ik tegen kom zijn organisaties in NL die enkel hybride aanbieden.
Overigens wil ik komende jaar bezig gaan met automatisering erbij leren. Al beetje ervan geproeft bij verschillende opdrachten en ik ben ooit begonnen in de IT via een Java traineeship.
.. en een stukje verder dan je gelezen hebtjape14 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:52:
[...]
Dat gaat over HeadFirst als dienstverlener, dit gaat specifiek over de losstaande services die ze aanbieden.
misschien interessant en/of antwoord op de vraag.
BTW: Je krijgt met het kopen van die extra services ook toegang tot opleidingen. Alleen jammer dat er dan weer zo 'n knakker in half pidgin Engels staat te kwaken in die video 's. Het moet je liggen, ik vond het erg vermoeiend..
[ Voor 26% gewijzigd door bord4kop op 11-10-2022 15:41 ]
| Security Management |
Veel tussenpersonen bieden deze service aan tegen een vast percentage (soms niet actief) en hoef je niet je volledige bankafschriften te delen. Volgens mij is dat inderdaad financieel ook veel interessanter dan een per uur model.KoningsGap schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:43:
[...]
En als het je om overbrugging gaat van je eerste factuur zijn er andere mogelijkheden. Rabobank biedt bijvoorbeeld ook factoring (zo heet het voorschieten van de factuur) factuur financiering aan tegen een veel lager tarief en met een nog snellere uitbetaling dan de meeste tussenpartijen met dit soort bedragen per uur rekenen.
Één van mijn tussenpersonen betaalt sinds ik parttime voor ze werk binnen een week en toen ik net begonnen was bood hij zelf de eerste twee volle maanden ook binnen een week over te maken.
[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 11-10-2022 16:08 ]
Gewoon bespreken. Vaak kun je je eigen rol wel een beetje invullen. En als het niet anders kan: het zijn korte contracten met een reden natuurlijk. Als ze jouw schoenen niet leuk vinden word dat contract ook niet verlengd.Sho1993 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:13:
Hoi allemaal,
Belangrijkste is verwachtingsmanagement (van beide kanten)
Zoals al gezegd: vooral je netwerk. Ik ben nu bezig met mijn tweede volledige remote opdracht, beide voor klanten buiten NL, beiden via mijn directe netwerk.Dwizz schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:12:
[...]
@Schmitzel Vraag is volgens mij al gesteld. Maar waar vind je remote opdrachten ?
De inhuurmarkt die je ziet op de portals is toch vooral ‘laten we ze zoveel mogelijk op kantoor laten komen zonder ze echt af te schrikken’. Veel grote bedrijven die moeite hebben met volledig op afstand werkende contractors.
Hallo allen. Voor de mensen die hiermee ervaring hebben heb ik even een vraag over het plaatsen van een bieding, zoals bijvoorbeeld via het select portal van HeadFirst. Kun je achteraf ook nog onderhandelen over het uurtarief of is het verstandig niet te hoog in te zetten? Neemt een recruiter contact met je op?
Mijn andere vraag, stel dat je een opdracht ziet en je kunt eigenlijk een maand later beginnen dan de datum in de opdracht. Is het dan de moeite waard om een bieding te plaatsen of kan je er al van uit gaan dat dit niet gaat lukken?
Mijn andere vraag, stel dat je een opdracht ziet en je kunt eigenlijk een maand later beginnen dan de datum in de opdracht. Is het dan de moeite waard om een bieding te plaatsen of kan je er al van uit gaan dat dit niet gaat lukken?
Vaak kan je de startdatum opgeven. 9 vd 10x vragen ze zsm of begin volgende maand maar als je een geschikte kandidaat bent is de markt goed dat ze toch op je willen wachten. Achteraf tarief aanpassen is not-done. Het truckje van laag inschrijven en daarna meer vragen is ouder dan de weg naar Rome.codingforus schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:52:
Hallo allen. Voor de mensen die hiermee ervaring hebben heb ik even een vraag over het plaatsen van een bieding, zoals bijvoorbeeld via het select portal van HeadFirst. Kun je achteraf ook nog onderhandelen over het uurtarief of is het verstandig niet te hoog in te zetten? Neemt een recruiter contact met je op?
Oke top. Eigenlijk bedoelde ik het precies andersom. Hoger inzetten en daarna zakken om een deal te sluiten.Deveon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:06:
[...]
Vaak kan je de startdatum opgeven. 9 vd 10x vragen ze zsm of begin volgende maand maar als je een geschikte kandidaat bent is de markt goed dat ze toch op je willen wachten. Achteraf tarief aanpassen is not-done. Het truckje van laag inschrijven en daarna meer vragen is ouder dan de weg naar Rome.
@codingforus Ik bel altijd even voor ik reageer of als ik heb gereageerd (zonder tarief als er geen indicatie bij staat) en vraag wat het tarief is. Zo goed als altijd geven ze me gewoon de bandbreedte waarin ze iemand willen aanbieden.
Ik zet nooit hoog in om daarna handjeklap te doen. Maar kun je best doen, alleen heb je kans dat als er meerdere kandidaten zijn en die zijn ook geschikt tegen een lager tarief dat ze die eerder aanbieden.
Ik zet nooit hoog in om daarna handjeklap te doen. Maar kun je best doen, alleen heb je kans dat als er meerdere kandidaten zijn en die zijn ook geschikt tegen een lager tarief dat ze die eerder aanbieden.
Met een paar Google-pogingen vind ik niet meteen wat jij bedoelt. Linkje?Schmitzel schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:54:
[...]
Ik volg bijvoorbeeld Wynwood, die bieden veel remote aan.
Liege, liege, liegebeest!
Over welke termijn hebben we het dan, dat je BTW moet terugbetalenbord4kop schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:34:
^^
spoiler:Het viel mij eventjes tegen dat ik nog even €5500 moest terugbetalen aan gevorderde BTW. Had ik even over het hoofd gezien toen ik de zakelijk gekochte wagen van €27.000 naar privé haalde
Of had je hem binnen het jaar nog omgezet naar prive
Vaak is tarief het zwaarste selectie onderdeel. Als je daarna in gesprek mag komen zou ik enkel nog in tarief zakken voor bijv meer thuiswerken (scheelt weer reistijd en reiskosten).codingforus schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:25:
[...]
Oke top. Eigenlijk bedoelde ik het precies andersom. Hoger inzetten en daarna zakken om een deal te sluiten.
Mijn huidige opdracht heb ik achteraf hoger op ingeschreven dan de max was. Blijkbaar had de tussenpersoon een foutje gemaakt en probeerde mijn tarief nog omlaag te krijgen. Ze gaven aan nog meer geschikte kandidaten te hebben maar tijdens het eerste gesprek ging het al snel van of ik geschikt was naar of ik de opdracht wel zag zitten.
Volgens mij kan je in de huidige markt bizarre tarieven vragen, houd alleen rekening mee dat bij economische tegenslag (zie de donderwolken boven de economie) je dan vaak als eerste mag vertrekken.
Heb jij echt die ervaring? Mijn ervaring en indruk is van niet namelijk. Men wil dat een bepaalde klus goed geklaard wordt en tarief is een tweede. Een manager wordt er op af gerekend of bepaalde projecten goed lopen, en niet op de specifieke kosten. Daarbij geldt dan wel dat je 'in de range' moet zitten, in de range van een tarief of loon. Maar het komt er op neer dat je net zo goed op die max kan inzetten. Lager inzetten kan soms zelfs slecht afstralen.Deveon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:35:
[...]
Vaak is tarief het zwaarste selectie onderdeel.
My 2 c (0.02 was max v/d range dacht ik
Nog hierop aanvullend, ik lees hier vaak posts over tariefsbepaling vanuit 'wat je denkt nodig te hebben'. Op zich een nobele gedachte, maar ik meen dat dit een verkeerde zienswijze is. De markt is leidend, d.w.z. je hebt je te schikken naar haar regels. Als de markt hoge tarieven honoreert heeft het geen zin veel lager in te zetten in de hoop een opdracht te krijgen, en wanneer de markt lage tarieven geeft heeft het geen zin te hoge tarieven te vragen. Je kan wel wat schuiven in de juist geachte 'range', maar als je er teveel van afwijkt wek je of argwaan op of wordt je als 'gek' bestempelt.
[ Voor 30% gewijzigd door zwaanenberg op 11-10-2022 21:54 ]
Mijn ervaring is dat een recuiter de ballen verstand heeft van waar je het als senior over hebt. Die kijkt primair naar het geld. Tegelijkertijd kan 'ie in deze tijden ook amper mensen vinden, dus is 'ie al lang blij als je aangeeft binnen afzienbare tijd beschikbaar te zijn.
Zit je eenmaal bij de klant dan is geld bijna geen issue, mits je de klant maar kan overtuigen dat zijn probleem opgelost gaat worden zodra hij jou aan 't werk zet.
Sure, als je 500 euro / uur vraagt is de kans dat je een opdracht krijgt van 6 maanden niet zo groot (uiterst nihil), maar veel bedrijven hebben momenteel kapitaal over, en FTE's tekort. Van die onbalans kan je profiteren.
In mijn beleving zijn budgetten die een opdrachtgever aan een recruiter meegeeft vaker iets van "Ik heb $dit er voor over" of "Ik heb in mijn budget $dit neergezet voor deze klus". In beide gevallen is dat uiterst fluide.
Zit je eenmaal bij de klant dan is geld bijna geen issue, mits je de klant maar kan overtuigen dat zijn probleem opgelost gaat worden zodra hij jou aan 't werk zet.
Sure, als je 500 euro / uur vraagt is de kans dat je een opdracht krijgt van 6 maanden niet zo groot (uiterst nihil), maar veel bedrijven hebben momenteel kapitaal over, en FTE's tekort. Van die onbalans kan je profiteren.
In mijn beleving zijn budgetten die een opdrachtgever aan een recruiter meegeeft vaker iets van "Ik heb $dit er voor over" of "Ik heb in mijn budget $dit neergezet voor deze klus". In beide gevallen is dat uiterst fluide.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Mijn ervaring is met name gebaseerd op Europese aanbestedingen. Commercieel zal het er misschien anders aan toe gaan maar het wordt lastig om €120 * 40 te verkopen aan hoger management als €100 gebudgetteerd is en daar ook een passende kandidaat voor is. Inhurende managers kiezen niet de beste kandidaat maar de weg van minste weerstand.
Verder eens met tarief baseren op je waarde. Ik zou met de helft ook prima rond kunnen komen.
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 11-10-2022 22:12 ]
Wat je zegt klopt wel, maar het is lastig dat universeel toe te passen. Het verschilt per user hier hoe makkelijk je uitwisselbaar bent. Dat is niet lullig bedoeld, maar sommige dingen laten zich wat makkelijker vergelijken dan andere. Of misschien moet ik wel zeggen 'lijken zich wat makkelijker te laten vergelijken'.Deveon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:11:
[...]
Mijn ervaring is met name gebaseerd op Europese aanbestedingen. Commercieel zal het er misschien anders aan toe gaan maar het wordt lastig om €120 * 40 te verkopen aan hoger management als €100 gebudgetteerd is en daar ook een passende kandidaat voor is. Inhurende managers kiezen niet de beste kandidaat maar de weg van minste weerstand.
Verder eens met tarief baseren op je waarde. Ik zou met de helft ook prima rond kunnen komen.
Wellicht kan je wat vertellen over die Europese aanbestedingen? Hoe doe jij aan zoiets mee en wat zijn je ervaringen daar mee?Deveon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:11:
[...]
Lol met 1800 uur per jaar betaal je echt veeeels te veel. 6300 tot 8100 euro voor dat grapje, haha je moet het nog doorrekenen?jape14 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:56:
- BAV
- AVB
Bav en avb is 500 per jaar
Geen beperkt aov( 70k per jaar salaris tot 67e) 3k
Facturen sneller betaald? Hoezo na twee maanden heb je buffer genoeg. En scheelt regelwerk? Stelt echt niks voor hoor. Tenzij je uurloon 150 is dan zou je misschien kunnen stellen dat je privé tijd te duur is voor dit geneuzel.
Vaak dien je eerst in te schrijven voordat je kan reageren. Dat kan interessant zijn als je weet dat de aanvraag komt en je een goede kans om geselecteerd te worden maar daarvoor dien je wel aan bepaalde voorwaarden te voldoen.Freeaqingme schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:10:
[...]
Wellicht kan je wat vertellen over die Europese aanbestedingen? Hoe doe jij aan zoiets mee en wat zijn je ervaringen daar mee?
Indien je niet vooraf in de loop bent zal het via een tussenpersoon/broker lopen zoals Brainnet of Headfirst. Deze inschrijvingen is vaak ook waar de “dure” tussenpersonen hun opdrachten vinden. Dit herken je vaak uit vaag zijn over de eindklant totdat je een akkoord geeft.
einde boekjaar uiteraard.ybos schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:07:
[...]
Over welke termijn hebben we het dan, dat je BTW moet terugbetalen
Of had je hem binnen het jaar nog omgezet naar priveDan lijkt het me logisch want is het gewoon een prive aanschaf.
Maar het kan dan wel even als (extra €€) verassing komen

| Security Management |
Ik vul 'm verkeerd in of het werkt niet goed, wat ik ook invul, ik zie nergens hoeveel bijtelling ik moet betalen.Jozzle schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:09:
[...]
Ik heb hier heel veel aan gehad. Geeft goede info voor een keuze privé en zakelijk en geeft ook een goed beeld van de te verwachten kosten voor je aankoop.
https://www.berekenhet.nl...-of-in-prive.html#calctop
EU DNS: 86.54.11.100
Bij het rekenresultaat staat een blauw 'i'-icoon. Die klapt e.a. aan fiscale gegevens uit, waaronder de totale bijtelling per jaar.c-nan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:12:
[...]
Ik vul 'm verkeerd in of het werkt niet goed, wat ik ook invul, ik zie nergens hoeveel bijtelling ik moet betalen.
Heeft iemand hier een E-bike van de zaak?
Voor het gros is het gewoon hetzelfde als met een auto, maar hoe zit het met de laadkosten?
Is het toegestaan om die op de zaak te gooien zolang er maar een meter tussen het stopcontact en de lader zit?
Voor het gros is het gewoon hetzelfde als met een auto, maar hoe zit het met de laadkosten?
Is het toegestaan om die op de zaak te gooien zolang er maar een meter tussen het stopcontact en de lader zit?
Als een batterij 500Wh is (wat al aan de grotere kan is als ik even zoek), dan kost dat dus een halve Kwh uur om deze volledig op te laden. Met de huidige energie tarieven is dat 25 a 30 cent per volledige laadbeurt. Wil je daar echt moeite voor gaan doen om de BTW daarvan af te kunnen trekken?hackerhater schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:00:
Heeft iemand hier een E-bike van de zaak?
(Vaak kun je op de werklocatie in de fietsenstallingen gratis opladen)
Hmmm good point, klinkt inderdaad niet als de moeite waard.jongetje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:05:
[...]
Als een batterij 500Wh is (wat al aan de grotere kan is als ik even zoek), dan kost dat dus een halve Kwh uur om deze volledig op te laden. Met de huidige energie tarieven is dat 25 a 30 cent per volledige laadbeurt. Wil je daar echt moeite voor gaan doen om de BTW daarvan af te kunnen trekken?
(Vaak kun je op de werklocatie in de fietsenstallingen gratis opladen)
Verder dan een eventuele simpele meter in het stopcontact was ik btw sowieso niet gegaan
De fiets zelf, verzekering en reparaties zal het gros van de kosten zijn inderdaad.
Even een stomme vraag, maar waar komt 3,50 euro per gewerkt uur vandaan? Zoals ik kan zien bij HF zie ik 3 euro (voor Premium) staan. En als je een bieding wilt plaatsen moet je toch sowieso minimaal Premium hebben, of mis ik iets?mannowlahn schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:36:
[...]
Lol met 1800 uur per jaar betaal je echt veeeels te veel. 6300 tot 8100 euro voor dat grapje, haha je moet het nog doorrekenen?
Bav en avb is 500 per jaar
Geen beperkt aov( 70k per jaar salaris tot 67e) 3k
Facturen sneller betaald? Hoezo na twee maanden heb je buffer genoeg. En scheelt regelwerk? Stelt echt niks voor hoor. Tenzij je uurloon 150 is dan zou je misschien kunnen stellen dat je privé tijd te duur is voor dit geneuzel.
Geen idee, zou je moeten vragen aan degene waar ik op reageerdecodingforus schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:44:
[...]
Even een stomme vraag, maar waar komt 3,50 euro per gewerkt uur vandaan? Zoals ik kan zien bij HF zie ik 3 euro (voor Premium) staan. En als je een bieding wilt plaatsen moet je toch sowieso minimaal Premium hebben, of mis ik iets?
Ik heb mijn premium kosten bij HeadFirst naar beneden gepraat naar €1,50. Er was wat verwarring bij HF over mijn uurtarief en vervolgens belde de recruiter om te vertellen dat ze mijn uurtarief niet konden geven, terwijl de klant allang de knoop had doorgehakt om met mij verder te gaan.
Vervolgens heb ik tegen HF gezegd, bel de klant dan maar af, ik wil X aan uurtarief. Dat was natuurlijk uit den boze, en vervolgens is HF naar beneden gegaan met hun fee.
Vervolgens heb ik tegen HF gezegd, bel de klant dan maar af, ik wil X aan uurtarief. Dat was natuurlijk uit den boze, en vervolgens is HF naar beneden gegaan met hun fee.
Vreemd verhaal dat ze het tarief niet konden geven, maar het is goed dat het zo voor je is opgelost. Ik ga er een beetje van uit dat je in beginsel wel de reguliere fee van € 3,- had gecalculeerd in je uurtarief?Landon schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:09:
Ik heb mijn premium kosten bij HeadFirst naar beneden gepraat naar €1,50. Er was wat verwarring bij HF over mijn uurtarief en vervolgens belde de recruiter om te vertellen dat ze mijn uurtarief niet konden geven, terwijl de klant allang de knoop had doorgehakt om met mij verder te gaan.
Dat is het geval ongeacht of je tarief bizar is. Bij KLM hebben hele afdelingen met een skeleton crew gedraaid tijdens de corona periode omdat externen eruit werden gegooid begreep ik van interne werknemers. In mijn detachering tijd werd ik geschrapt bij een bank tijdens de banken crisis. Economisch slechte tijden zijn we als eerste die er uit moeten zodra die keuze genomen wordt.Deveon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:35:
[...]
Volgens mij kan je in de huidige markt bizarre tarieven vragen, houd alleen rekening mee dat bij economische tegenslag (zie de donderwolken boven de economie) je dan vaak als eerste mag vertrekken.
Om die reden ben ik mijn buffer naar minstens 2 jaar aan het gooien, als mijn huis even gaat mee werken hoop ik daar snel te komen. (Ongelofelijk hoe duur aannemers geworden zijn). Op dit moment lijkt alles stuk te gaan op hetzelfde moment...
Netzoals jij je tarief omhoog hebt gegooid gebeurd dat in aannemersland ook waar enorm veel ZZP-ers werken. En dan heb jij waarschijnlijk alleen een auto en een laptop met telefoon nodig. Maar in de bouw mag je de auto vervangen door een werkbus (met ook dure brandstof) en gereedschap. En daarbij de materialen die enorm in prijs gestegen zijn.init6 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:09:
[...]
Ongelofelijk hoe duur aannemers geworden zijn
Mijn tegelzetter vraagt 55/m2. Hij moet straks 50m2 leggen, daar heeft hij 12 tot 16 uur tijd voor nodig.
(50m2 x 55)/16 = uurtarief van 170,-
Wat @jongetje zegt klopt wel, maar ik zal er niet van opkijken als hij met een RAM 1500 aan komt rijden
(50m2 x 55)/16 = uurtarief van 170,-
Wat @jongetje zegt klopt wel, maar ik zal er niet van opkijken als hij met een RAM 1500 aan komt rijden
Dat is om de vloerenpomp te trekkenc-nan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:08:
maar ik zal er niet van opkijken als hij met een RAM 1500 aan komt rijden

Ander volk, andere speeltjes. Tweakers met ultrawides, dikke laptops en domotica, bouwers met gepimpte pick-ups, een mooie privécollectie aan Hilti en Festool gereedschap en een strak afgewerkt huis.
@c-nan Is dat zonder materiaal?
Daarbij is het niet helemaal juist. Als je elke dag of 2 dagen een andere klus hebt dan heb je ook nog wat werk in langskomen, offerte maken, rekening sturen etc. (los nog van het langskomen bij mensen die het alsnog niet willen).
De meeste Tweakers zitten voor een aantal maanden tot een aantal jaar op een klus. Dan is die overhead enorm veel kleiner omdat je maar 1 keer per maand een rekening hoeft te sturen en niet voor elke dag werk al minimaal 2 uur kwijt bent aan bespreken met de klant.
Daarbij is het niet helemaal juist. Als je elke dag of 2 dagen een andere klus hebt dan heb je ook nog wat werk in langskomen, offerte maken, rekening sturen etc. (los nog van het langskomen bij mensen die het alsnog niet willen).
De meeste Tweakers zitten voor een aantal maanden tot een aantal jaar op een klus. Dan is die overhead enorm veel kleiner omdat je maar 1 keer per maand een rekening hoeft te sturen en niet voor elke dag werk al minimaal 2 uur kwijt bent aan bespreken met de klant.
Daarom gaf ik ook aan dat wat jij zegt gewoon kloptjongetje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:32:
@c-nan Is dat zonder materiaal?
Ex tegels, inclusief lijm en voeg.
Ook niet 456 hoor. Eenmaal gekozen blijft gekozen. Behalve in het 1e jaar want dan kun je natuurlijk nog makkelijk toch wat uit de boeken halen om het toch prive te houden. Maar daarna kun je m gewoon niet overzetten naar prive. Hooguit via omwegen zoals verkopen en de volgende dag prive kopen. Of andersom. Of een BV starten...figlio del comm schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:46:
[...]
Als je auto zakelijk is aangeschaft kun je de auto niet zo maar 123 naar privé overzetten. Zeker niet als je financiële voordelen hebt genoten.
Exact expert nodig?
Dat is wel jammer. Ik rij mijn auto al 3 jaar prive, maar valt sindskort in de youngtimer regeling en kan 'm dus niet overzetten naar zakelijkCrazy D schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Ook niet 456 hoor. Eenmaal gekozen blijft gekozen. Behalve in het 1e jaar want dan kun je natuurlijk nog makkelijk toch wat uit de boeken halen om het toch prive te houden. Maar daarna kun je m gewoon niet overzetten naar prive. Hooguit via omwegen zoals verkopen en de volgende dag prive kopen. Of andersom. Of een BV starten...
Ja vind ik ook. En het mooie is dat het ook botst met de regel dat je minimaal 10% zakelijk moet rijden. Want als je geen zakelijke km's maakt, mag ie niet op de zaak staan. Maar, eenmaal gekozen is gekozen. Dus hoe krijg je m dan weer naar prive?c-nan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:52:
[...]
Dat is wel jammer. Ik rij mijn auto al 3 jaar prive, maar valt sindskort in de youngtimer regeling en kan 'm dus niet overzetten naar zakelijk

Exact expert nodig?
Sinds Corona; gelukkig wel jaCrazy D schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
Ja vind ik ook. En het mooie is dat het ook botst met de regel dat je minimaal 10% zakelijk moet rijden. Want als je geen zakelijke km's maakt, mag ie niet op de zaak staan. Maar, eenmaal gekozen is gekozen.
Sowieso vraag ik me af of die 10% iets is waar uberhaupt op gecontroleerd wordt. Ik denk dat ze meer bovenop mensen zitten die geen bijtelling betalen maar wel te veel prive rijden met die zakelijke auto.
Moeilijk te controleren ook. Want als je bijtelling betaald hoef je geen km registratie bij te houden.Hydra schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:22:
[...]
Sinds Corona; gelukkig wel ja
Sowieso vraag ik me af of die 10% iets is waar uberhaupt op gecontroleerd wordt. Ik denk dat ze meer bovenop mensen zitten die geen bijtelling betalen maar wel te veel prive rijden met die zakelijke auto.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Het wisselen is natuurlijk fraude gevoelig maar in principe heb je tegenwoordig genoeg taxatie websites zoals ikwilvanmijnautoaf.nl of wijkopenautos.nl om de waarde aan te tonen. En als je geen keuze hebt maar het moet omdat je onder de 10% valt dan doe je natuurlijk tegen handelswaarde en andersom (100% zakelijk rijden) tegen de prijs van een merkgarage.Crazy D schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
Ja vind ik ook. En het mooie is dat het ook botst met de regel dat je minimaal 10% zakelijk moet rijden. Want als je geen zakelijke km's maakt, mag ie niet op de zaak staan. Maar, eenmaal gekozen is gekozen. Dus hoe krijg je m dan weer naar prive?Al denk ik trouwens dat als je geen zakelijke km's meer rijdt, en je boekt m met echt een realistische waarde (en niet omlaag afgerond), dat je bij controle daar geen gezeur over zult krijgen. Maar andersom, juist zakelijk inbrengen, zit natuurlijk wel een BTW/kosten voordeel aan.
Om nog even terug te komen op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) omtrent de (mobiele) airco van even terug, en hopelijk uitsluitsel te geven; ik heb antwoord van de belastingadviseur die het artikel heeft geschreven (@pirke @Hielko @Crazy D @maxnl @Hydra):
.
Hopelijk kunnen we nu weer rustig slapenHartelijk dank voor uw vraag.
De regelingen in de inkomstenbelasting maken een verschil tussen bedrijfskosten en bedrijfsmiddelen. Indien uw onderneming kosten maakt voor een kantoorruimte in huis, dan zijn deze kosten alleen aftrekbaar wanneer voldaan wordt aan de fiscale vereisten van een werkruimte.
Bedrijfsmiddelen worden niet beschouwd als bedrijfskosten. De aanschaf van bedrijfsbedrijfsmiddelen wordt op de balans geactiveerd. De aanschaf mag dus niet in één keer als kosten ten laste van de winst worden gebracht.
De investeringsaftrek kan alleen worden geclaimd wanneer de airco een bedrijfsmiddel voor uw onderneming vormt. U moet dus kunnen aantonen dat de airco door u voor meer dan 10% voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt. Wanneer de werkkamer thuis niet voldoet aan de fiscale vereisten, kan uw onderneming wel investeren in bedrijfsmiddelen die in de werkkamer kunnen worden gebruikt. Met betrekking tot de airco is het van belang dat u richting de Belastingdienst kunt aantonen dat:
- het bedrijfsmiddel niet één geheel met de woning is gaan vormen. Dat is niet het geval wanneer voor de werkkamer thuis door de onderneming een (mobiele)airco wordt aanschaft die makkelijk demonteerbaar is.
- de airco duurzaam door de onderneming wordt gebruikt.
Ik vertrouw u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Vind dit wel een hele interesante, want dit geld natuurlijk voor een hoop "kantoorzaken".TheJVH schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:58:
Om nog even terug te komen op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) omtrent de (mobiele) airco van even terug, en hopelijk uitsluitsel te geven; ik heb antwoord van de belastingadviseur die het artikel heeft geschreven (@pirke @Hielko @Crazy D @maxnl @Hydra):
[...]
Hopelijk kunnen we nu weer rustig slapen.
Goede bureaustoel, bureau etc kan nu toch allemaal zakelijk worden geboekt (als ik het goed lees iig). Is er nog ergens een link naar de originele artikelen en reacties?
Dat is geen nieuwe informatie.TheJVH schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:58:
[...]
Hopelijk kunnen we nu weer rustig slapen.
Het gaat om het punt of je een niet-zakelijke airco (of welk middel dan ook) toch op de balans kan zetten, de afschrijving als niet-aftrekbare kosten boeken, maar wel KIA aanvragen over die airco.
Ik blijf erbij dat dat niet kan
Elk middel dat je op de balans zet dient zakelijk te zijn, de afschrijvingskosten zijn dat wel aftrekbaar en dan is KIA geen probleem.
[ Voor 13% gewijzigd door pirke op 13-10-2022 18:21 ]
Mijn boekhouder geeft ook aan dat soort zaken gewoon zakelijk geboekt kunnen worden, maar lees overal dat het niet kan. Heeft iemand een link van de belastingdienst wat aangeeft dat je je thuiswerkplek zakelijk kunt inrichten?fry77 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:47:
[...]
Vind dit wel een hele interesante, want dit geld natuurlijk voor een hoop "kantoorzaken".
Goede bureaustoel, bureau etc kan nu toch allemaal zakelijk worden geboekt (als ik het goed lees iig). Is er nog ergens een link naar de originele artikelen en reacties?
Hier de toolbertuslambertus schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:43:
[...]
Mijn boekhouder geeft ook aan dat soort zaken gewoon zakelijk geboekt kunnen worden, maar lees overal dat het niet kan. Heeft iemand een link van de belastingdienst wat aangeeft dat je je thuiswerkplek zakelijk kunt inrichten?
Is al vaker aangehaald, die 10% zakelijk rijden is niet meer. 501km is genoeg:Crazy D schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
Ja vind ik ook. En het mooie is dat het ook botst met de regel dat je minimaal 10% zakelijk moet rijden. Want als je geen zakelijke km's maakt, mag ie niet op de zaak staan. Maar, eenmaal gekozen is gekozen. Dus hoe krijg je m dan weer naar prive?Al denk ik trouwens dat als je geen zakelijke km's meer rijdt, en je boekt m met echt een realistische waarde (en niet omlaag afgerond), dat je bij controle daar geen gezeur over zult krijgen. Maar andersom, juist zakelijk inbrengen, zit natuurlijk wel een BTW/kosten voordeel aan.
https://www.sra.nl/Nieuws...B26134AA094FEC17BE27B855B
Zodra de auto geen zakelijk doel meer heeft (bij amper gebruik is dat een reden) mag je hem naar privé halen. Je moet inderdaad een realistische waarde pakken, bijvoorbeeld wat de waarde is bij particuliere verkoop volgens de anwb koerslijst. Maak hier een screenshot van op moment van boeken en voeg die bij in je archivering.Crazy D schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
En nee ik heb geen bron, maar dit is prima uit te leggen bij een controle. De BD inspecteur snapt ook wel dat een ongebruikt bedrijfsmiddel een onnodige kostendruk op het bedrijf heeft en dat dit ongezond kan zijn.
Ben in ieder geval blij weg te zijn bij Neostrada. Op moment van schrijven is hun https certificaat verlopen. Verlopen! Wat een amateurs. Leedvermaak³.
Huh... Dat is inderdaad best amateuristischmischaatje2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 02:26:
Ben in ieder geval blij weg te zijn bij Neostrada. Op moment van schrijven is hun https certificaat verlopen. Verlopen! Wat een amateurs. Leedvermaak³.
Liege, liege, liegebeest!
Ach, ik bij heel wat grote bedrijven gewerkt en daar gebeurde dat ook af en toe.mischaatje2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 02:26:
Als het gebruik dermate wijzigt dat je uit de keuze zone komt, dan heb je geen keuze meer en ben je zelfs verplicht hem naar prive te brengen. En dat inderdaad voor de dan geldende marktwaarde.Crazy D schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Ook niet 456 hoor. Eenmaal gekozen blijft gekozen.
Als je zakelijke km onder de 500km zakt bijvoorbeeld. Voor andere bedrijfsmiddelen over de 10% prive gebruik.
Mooie is dat elk ritje al ben je ZZP, van huis naar je eerste afspraak en van je laatste afspraak naar huis. niet gezien worden als zakelijke km. maar woon werk verkeer wat dus onder de 500Km zou moeten vallen.pirke schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:44:
[...]
Als het gebruik dermate wijzigt dat je uit de keuze zone komt, dan heb je geen keuze meer en ben je zelfs verplicht hem naar prive te brengen. En dat inderdaad voor de dan geldende marktwaarde.
Als je zakelijke km onder de 500km zakt bijvoorbeeld. Voor andere bedrijfsmiddelen over de 10% prive gebruik.
ik denk dus dat ZZPers met een vaste kantoor locatie, hiermee eigenlijk alleen prive rijden. Al gebruiken ze de auto verder niet prive.
Rij jij dagelijk naar een ander kantoor of klant vanuit huis wordt dit weer anders gezien. en zijn de km wel zakelijk.
Gaat hier dus echt vanaf huis naar je vaste kantoor locatie bij de klant.
Waar ben je heen gegaan?mischaatje2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 02:26:
asking for a friend
[Citation needed]Mooie is dat elk ritje al ben je ZZP, van huis naar je eerste afspraak en van je laatste afspraak naar huis. niet gezien worden als zakelijke km. maar woon werk verkeer wat dus onder de 500Km zou moeten vallen.
Mijn kantoor is aan huis. Waarom zou de eerste en laatste afspraak buiten de deur sowieso woon/werk zijn?
@To_Tall Als jij je kantoor aan huis hebt dan is een klantbezoek gewoon zakelijke km hoor.
Verder is er wel een verschil tussen zakelijk voor de IB en zakelijk voor de BTW.
Als ik het me goed herinner (ik kan er naast zitten) en je zit 5 dagen per week bij dezelfde klant te werken, dan kan het zo zijn dat je misschien meer privebijtelling voor de BTW moet betalen. Dit omdat dat voor detacheerders in loondienst zo geldt. Het feit dat je vestigingsadres (inschrijving bij de KvK) en werkplek thuis is is volgens mij genoeg reden om aannemelijk te kunnen maken dat elke km naar de klant volledig zakelijk is. Ik heb hier nooit jurisprudentie over kunnen vinden, dus of je het toe moet passen laat ik even in het midden. Als je minimaal een dag in de week thuis werkt, of thuis nog andere activiteiten verricht (boekhouding wellicht?) dan gaat dat hele verhaal niet meer op, want dan zit je niet *uitsluitend* bij die ene klant op locatie te werken.
Voor de IB - waar de 500km grens voor geldt - is dat uberhaupt niet ter sprake en telt elke km naar de klant mee.
Voor mij nooit van toepassing geweest omdat ik nooit uitsluitend bij een klant op locatie werk, dus nogmaals: ik kan er naast zitten.
Verder is er wel een verschil tussen zakelijk voor de IB en zakelijk voor de BTW.
Als ik het me goed herinner (ik kan er naast zitten) en je zit 5 dagen per week bij dezelfde klant te werken, dan kan het zo zijn dat je misschien meer privebijtelling voor de BTW moet betalen. Dit omdat dat voor detacheerders in loondienst zo geldt. Het feit dat je vestigingsadres (inschrijving bij de KvK) en werkplek thuis is is volgens mij genoeg reden om aannemelijk te kunnen maken dat elke km naar de klant volledig zakelijk is. Ik heb hier nooit jurisprudentie over kunnen vinden, dus of je het toe moet passen laat ik even in het midden. Als je minimaal een dag in de week thuis werkt, of thuis nog andere activiteiten verricht (boekhouding wellicht?) dan gaat dat hele verhaal niet meer op, want dan zit je niet *uitsluitend* bij die ene klant op locatie te werken.
Voor de IB - waar de 500km grens voor geldt - is dat uberhaupt niet ter sprake en telt elke km naar de klant mee.
Voor mij nooit van toepassing geweest omdat ik nooit uitsluitend bij een klant op locatie werk, dus nogmaals: ik kan er naast zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 14-10-2022 08:46 ]
Kantoorruimte is iets anders dan een werkruimte.Payton schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:37:
[...]
[Citation needed]
Mijn kantoor is aan huis. Waarom zou de eerste en laatste afspraak buiten de deur sowieso woon/werk zijn?
Zolang jouw kantoor geen eigen adres, voordeur en toilet heeft.
Is jouw kantoor aan huis een werkruimte en geen kantoor volgens de belasting dienst.
Dit is niet correct. Of mijn boekhouder moet het al 3 jaar verkeerd doen. Mijn bedrijf staat ingeschreven op mijn woonadres. Dus werk == woon. Woon-werkverkeer is er dus niet en elk ritje naar kantoor van de klant zijn zakelijke kilometers.To_Tall schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:45:
[...]
Kantoorruimte is iets anders dan een werkruimte.
Is jouw kantoor aan huis een werkruimte en geen kantoor volgens de belasting dienst.
Het hoeft geen kantoorruimte te zijn om je zakelijk adres te zijn. Je thuisadres is gewoon je vestigingsadres, dus alle ritten van je vestiging naar een klant zijn zakelijke ritten.To_Tall schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:45:
[...]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dit is niet waar.To_Tall schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:32:
[...]
Mooie is dat elk ritje al ben je ZZP, van huis naar je eerste afspraak en van je laatste afspraak naar huis. niet gezien worden als zakelijke km. maar woon werk verkeer wat dus onder de 500Km zou moeten vallen.
ik denk dus dat ZZPers met een vaste kantoor locatie, hiermee eigenlijk alleen prive rijden. Al gebruiken ze de auto verder niet prive.
Rij jij dagelijk naar een ander kantoor of klant vanuit huis wordt dit weer anders gezien. en zijn de km wel zakelijk.
Gaat hier dus echt vanaf huis naar je vaste kantoor locatie bij de klant.
edit: Wat @Woy zegt.
Als je dit soort dingen beweert, zou het wel fijn zijn als je ook met verwijzingen naar bronnen komt die redelijk 100% je bewering staven.To_Tall schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:45:
Ik zeg niet dat je perse ongelijk hebt. Maar ik ken echt geen enkel geval waarbij de BD in zo'n situatie (IT freelancer die naar het kantoor van de klant rijdt) gezegd heeft dat het niet als zakelijke kilometers gerekend mag worden. Bovendien strookt dit ook niet met werknemers met leaseauto's die geen bijtelling betalen; daar worden de woon-werk verkeer niet als 'prive' aangemerkt.
Mijn woonadres is ook de 'vestiging' van mijn bedrijf. Ik heb er geen enkel probleem mee om hier de discussie met de BD over aan te gaan als dat eventueel zover zou komen. En dat gaat denk ik niet gebeuren want waar de BD eigenlijk alleen maar in geinteresseerd is, is of jij je belastingen betaalt. En dat wordt hier nog wel eens vergeten; de BD boeit het gewoon niet, zolang je maar geen dingen gaat doen als veel prive rijden terwijl je geen bijtelling betaalt over een 'zakelijke' auto.
Ik zit er nog wel, omdat het wel gewoon werkt en overzetten veel werk is, maar de service is inderdaad hard achteruit gegaan en de prijs een stuk omhoog.mischaatje2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 02:26: