• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:37
Deveon schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:10:
[...]

Zelf kom ik een beetje uit een vreemde fase maar ben recent 20% gestegen en zelfs 35% in vergelijking met vorig jaar. Dat lijkt meer veroorzaakt te worden door krapte op de arbeidsmarkt.

Tegenwoordig nét genoeg om de inflatie bij te benen, echter is mijn tarief onafhankelijk van inflatie. Mijn kosten zijn nihil en nauwelijks beïnvloed door inflatie. Privé uitgave zie ik niet als iets om door te berekenen aan mijn opdrachtgever, als ondernemer wil ik gewoon beloond worden voor de waarde die ik toevoeg.
Je grootste kostenpost zijn feitelijk je eigen salariskosten. Als EZ misschien niet zo eenduidig, maar als je als DGA werkt natuurlijk wel. Helemaal niet zo gek om dat te verhogen, en daarmee stijgen wel degelijk je zakelijke kosten, indirect door de inflatie.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Privé uitgave zie ik niet als iets om door te berekenen aan mijn opdrachtgever, als ondernemer wil ik gewoon beloond worden voor de waarde die ik toevoeg.
Vreemde redenatie, want de waarde die iemand toevoegt komt tot uitdrukking in zijn/haar tarief. Dat tarief vertaalt zich naar een bepaalde koopkracht. En die koopkracht wordt nu steeds minder (door inflatie en belastingdruk).

Jouw redenatie volgend: van iemand die langdurig zijn tarief niet indexeerd wordt zijn toegevoegde waarde dus steeds lager gewaardeerd. Waarschijnlijk is dat voor de opdrachtgever niet zo, dus het doorberekenen van koopkrachtverlies lijkt me de manier om de toegevoegde waarde gelijk gewaardeerd te houden.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ari3 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:26:
[...]
Vreemde redenatie, want de waarde die iemand toevoegt komt tot uitdrukking in zijn/haar tarief. Dat tarief vertaalt zich naar een bepaalde koopkracht. En die koopkracht wordt nu steeds minder (door inflatie en belastingdruk).
Waardering is meer dan alleen het uurtarief en daarnaast merk ik nog vrij weinig van een afname van mijn koopkracht. Dat de boodschappen 10% duurder worden staat niet in verhouding tot mijn tarief 10% verhogen.

Bij het zoeken van een nieuwe opdracht probeer ik uiteraard wel de (toekomstige) inflatie mee te nemen. Na een YoY verhoging van 35% ga ik alleen niet beginnen over een inflatiecorrectie. Als de opdracht langer loopt en ik ga twijfelen aan de waardering dan geef ik dan aan en ga ik eventueel verder kijken.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
ari3 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:19:
Zien jullie de tarieven in de markt stijgen wegens inflatie en gestegen kosten?
Ik ga zeker bij m'n volgende klus proberen om er 10 euro bij te lullen, maar dat heeft m.i. meer te maken met dat de schaarste alleen maar toeneemt. We gaan het wel zien; we weten niet wat de economie volgend jaar gaat doet.

https://niels.nu

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:12

Crazy D

I think we should take a look.

ari3 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:53:
[...]
Het gaat niet alleen om het schijftarief, maar ook om de afbouw van aftrekposten. Het lijkt er zeer op dat het belastingstelsel ons dwingt forse tariefsverhogingen door te voeren om geen koopkrachtverlies te hebben.
Ik vind klagen over koopkrachtverlies in een topic als dit, waar de gemiddelde jaaromzet ruim boven de 100k zit, nogal gênant eigenlijk. Uiteraard prima als je tarieven wilt verhogen en je klanten daar ook mee akkoord gaan. Maar ik denk niet dat in alle redelijkheid je hier tussen de mensen zit waar het echt terecht is om te klagen. Jammer joh dat je dan misschien niet 8 x maar 7 x op vakantie kunt. Of dat je 15 maanden moet werken om die Tesla t kopen i.p.v. 14. En dan voor ook "dwingt forse tariefsverhogingen"... dwingt.... |:(

Mijn mening. Totaal niet relevant, maar ik wil het toch even kwijt.

Exact expert nodig?

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Ik zie, inhurend, geen tarieven die sneller stijgen momenteel. Sowieso is dat vaak een lagging reactie in een markt die twee kanten heeft van vraag en aanbod.

Wat er wordt aangeboden (en vaak ook geaccepteerd) stijgt altijd later dan wat er wordt gevraagd door de ZZP'er. Duurt altijd even voordat de markt hierop heeft geanticipeerd.
Als er een tarief wel snel stijgt is dat vaker een late correctie van de markt dan dat het een inflatiecorrectie is.

Wat betreft inflatie, ik hoor het vaker terug maar zie niet altijd een volledig begrip van de term. Inflatie is niet dat alles nu voor eeuwig 10% duurder is geworden en dat dit voor altijd zo blijft. Inflatie is een golfbeweging die in een normale economie weer normaliseert en terugkomt naar een schappelijker gemiddelde dan die 10%.

Wat Crazy D zei, mijn mening. My 2 cents ;)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:43
Er zit zowieso een fout in de redenering. Van het uurloon gaat maar een klein deel naar inflatiegevoelige posten. Door je hele uurloon met de inflatie te corrigeren gaat ook het deel wat je opzij zet omhoog. Bij stijgende rente kan je daar al meer rendement op halen, dus dat telt dan zeker dubbel.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-11 19:19

Matis

Rubber Rocket

Tegenwoordig nét genoeg om de inflatie bij te benen, echter is mijn tarief onafhankelijk van inflatie. Mijn kosten zijn nihil en nauwelijks beïnvloed door inflatie. Privé uitgave zie ik niet als iets om door te berekenen aan mijn opdrachtgever, als ondernemer wil ik gewoon beloond worden voor de waarde die ik toevoeg.
Dat is een (circel)redenatie die geen stand houdt. Want ook de waarde die jij voor jouw opdrachtgever toevoegd is onderhevig aan inflate en stijgende kosten.

Daarnaast vind ik het erg lastig te meten of ik dit jaar 20% of zelfs 35% meer "waarde" toevoeg ten opzichte van vorig jaar.

Ik denk dat je daarnaast ook altijd de inflatie mee mag nemen in je uurtarief.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:16
Matis schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:36:
[...]
Ik denk dat je daarnaast ook altijd de inflatie mee mag nemen in je uurtarief.
Dat denk ik niet. Tenminste, niet zonder dat je daar een afspraak over hebt, lijkt me.
Ik heb gewoon een deal met mijn inhuurpartij. Toen ik tekende was ik volledig bij zinnen en kon ik net zoveel zien in de glazen bol als zij. Ik ging akkoord met mijn tarief en heb erover nagedacht of ik daar de komende 3 jaar mee kon leven. Die 2-5% inflatie, och... Dat gaat alleen over mijn GWL, boodschappen. Op mijn tarief is dat klein bier. Dan spaar ik geen 3000 euro per maand, maar 2500. So what?!

Als we last krijgen van hyperinflatie, dan is er wel meer aan de hand in de wereld. Misschien maak ik me dan nog wel veel minder druk om werk en inflatie.

Uiteraard, als ik straks weer start met een nieuwe klus, dan ga ik wel kijken of ik wat koopkrachtcorrectie kan toepassen ;)

• ari3
  • Niet online
Pietert schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:29:
Wat betreft inflatie, ik hoor het vaker terug maar zie niet altijd een volledig begrip van de term. Inflatie is niet dat alles nu voor eeuwig 10% duurder is geworden en dat dit voor altijd zo blijft. Inflatie is een golfbeweging die in een normale economie weer normaliseert en terugkomt naar een schappelijker gemiddelde dan die 10%.
De inflatie zal inderdaad op termijn ook wel weer eens dalen, maar dat betekent niet dat de prijsverhogingen van het afgelopen jaar daarmee ongedaan gemaakt worden. Als de inflatie morgen weer 2% is dan betekent het alleen maar dat de prijzen vanaf morgen minder snel zullen stijgen. Mijn punt daarbij is: we hebben eerst een jaar van 10% deflatie nodig om terug te komen op het prijsniveau waarop de tarieven in de huidige markt zijn gebaseerd. De markt voor zelfstandige ICTers is niet anders dan die van werknemers die loonsverhoging krijgen wegens gestegen kosten of fabrikanten die gestegen kosten doorberekenen aan afnemers. Als werknemers en de industrie mogen indexeren, dan mogen zelfstandigen dat ook.

Natuurlijk bepalen opdrachtgevers of zij een bepaald tarief te accepteren of niet, maar ik zou iedereen aanraden om zijn eigen situatie goed te bekijken. Neem naast je huidige koopkrachtverlies daarbij ook de devaluatie van je buffer en ontwaarding van pensioenopbouw mee, wat effectief gewoon toekomstig koopkrachtverlies is. Dat moet je ook de komende jaren nog maar zien te terug te krijgen. Dat kan mijn inziens alleen als de tarieven significant omhoog gaan.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• RonaldHeirbaut
ari3 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:53:
[...]
Neem naast je huidige koopkrachtverlies daarbij ook de devaluatie van je buffer en ontwaarding van pensioenopbouw mee, wat effectief gewoon toekomstig koopkrachtverlies is. Dat moet je ook de komende jaren nog maar zien te terug te krijgen. Dat kan mijn inziens alleen als de tarieven significant omhoog gaan.
Ik ben geen econoom, maar zo kom je toch in een vicieuze cirkel? Omdat inhuur/loon hoger wordt, worden producten duurder. Dan heb je weer een hoger loon nodig, enz... Ooit las/begreep ik dat inflatie van rond de 2% gezond zou zijn. Ook las ik trouwens dat we moeten accepteren dat we niet meer de groei in stand kunnen houden zoals in de jaren 1950-1980.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-11 20:50
Hydra schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:01:
[...]

Ik ga zeker bij m'n volgende klus proberen om er 10 euro bij te lullen, maar dat heeft m.i. meer te maken met dat de schaarste alleen maar toeneemt. We gaan het wel zien; we weten niet wat de economie volgend jaar gaat doet.
Ik zie het hier ook.. 2 in mijn team zijn er nu geïndexeerd (na jaren dat niet gedaan te hebben, dus wel valide vind ik). 1 afgewezen omdat ik dat niet waard vond en vind dat ie meer moet laten zien.

Ik zie het ook aan de leverancierskant: contracten in het verleden die zijn afgesloten zijn jaren niet geïndexeerd geweest, maar ze pakken nu allemaal het moment aan om te indexeren. Ze hadden dat recht al overigens, maar schijnbaar vonden ze het niet nodig of hebben ze zitten slapen. Nu met deze marktomstandigheden zie ik ze wel kritisch kijken of er wat mogelijk is, en dat doorvoeren..

Dusja, ik merk het wel. Niet in extreme mate, maar het komt wel meer ter sprake dan begin van het jaar..

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:23
Potverdrie, dat zal me leren!

Dat is de tweede keer dat de boekhouder van de vorige eigenaar van mijn bedrijf ten onrechte een BTW-aangifte doet. Dat gaat een tweede suppletie worden en nog meer troep voor mijn boekhouder om op te ruimen.

En wat zal het me leren? Dat ik in Q1 meteen al had moeten zoeken naar dit formulier -> https://www.logius.nl/die...ster/intrekken-machtiging

Nadeel is dat je niet zomaar van ze afkomt! Je moet de vorige boekhouder wel overtuigen om je hun intrek-code te geven, of dat ze je een kopie sturen van de aangifte-brief die zij hebben opgehaald/gekregen.

Liege, liege, liegebeest!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-11 19:15
Liegebeest schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:06:

Dat is de tweede keer dat de boekhouder van de vorige eigenaar van mijn bedrijf ten onrechte een BTW-aangifte doet. Dat gaat een tweede suppletie worden en nog meer troep voor mijn boekhouder om op te ruimen.

En wat zal het me leren? Dat ik in Q1 meteen al had moeten zoeken naar dit formulier -> https://www.logius.nl/die...ster/intrekken-machtiging

Nadeel is dat je niet zomaar van ze afkomt! Je moet de vorige boekhouder wel overtuigen om je hun intrek-code te geven, of dat ze je een kopie sturen van de aangifte-brief die zij hebben opgehaald/gekregen.
Je krijgt bij de toestemming die je steeds moet sturen, ook een brief die je kan opsturen om alles in te trekken, toch?

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

...
Ai, wel fijn dat je het hier deelt als waarschuwing.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• ari3
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:59:
maar zo kom je toch in een vicieuze cirkel? Omdat inhuur/loon hoger wordt, worden producten duurder. Dan heb je weer een hoger loon nodig, enz..
Inderdaad, dat heet de loon/prijs-spiraal. Ergens moet die geremd worden, doorgaans door rente-verhogingen, belastingverlaging en/of bezuinigingen. Maarja, iedereen wil natuurlijk eerst zijn opgedane achterstand inlopen voordat de remmende maatregelen in werking treden.
Ooit las/begreep ik dat inflatie van rond de 2% gezond zou zijn. Ook las ik trouwens dat we moeten accepteren dat we niet meer de groei in stand kunnen houden zoals in de jaren 1950-1980.
Systemen die een beperkte inflatie als wenselijk zien zijn voornamelijk systemen waarbij de overheid de inflatie gebruikt om haar schulden te devalueren. Om dit mogelijk te maken moeten de inkomsten van burgers en bedrijven wel tred houden met de inflatie omdat anders de verhouding tussen kosten en belasting scheef begint te lopen. Dat is ook wat we nu zien voor lage en midden inkomens: zij krijgen nu wel loonsverhoging (nieuwe cao) maar betalen zoveel belasting dat er alsnog onvoldoende geld overblijft om de energierekening te betalen. Het systeem loopt tegen zijn grenzen aan.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
mamorunl schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:13:
[...]

Je krijgt bij de toestemming die je steeds moet sturen, ook een brief die je kan opsturen om alles in te trekken, toch?
Heb even zitten kijken in de brief die ik laatst heb ontvangen, maar zie hem er niet tussen zitten. Eens kijken of hij door de accountant op de mail gezet is. Edit: Gevonden. Op de achterzijde staat dat je de machtiging brief naar een adres kan sturen zodat deze actieve machtiging ingetrokken kan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door init6 op 19-07-2022 15:47 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-11 21:53

Gewoon factuur sturen van de kosten die jouw boekhouder extra maakt :? Waarschijnlijk gaan ze die niet betalen maar zet de boel wel even scherp dat ze moeten stoppen met waar ze mee bezig zijn.

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:22
ID-College schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Ik zie het hier ook.. 2 in mijn team zijn er nu geïndexeerd (na jaren dat niet gedaan te hebben, dus wel valide vind ik). 1 afgewezen omdat ik dat niet waard vond en vind dat ie meer moet laten zien.

Dusja, ik merk het wel. Niet in extreme mate, maar het komt wel meer ter sprake dan begin van het jaar..
Je gaat het sowieso zien, omdat het een makkelijk gelegenheidsargument is. De meeste mensen bedenken eerst dat ze meer willen en verzinnen er vervolgens een goede reden bij. In het nieuws raakt men maar niet uitgesproken over de hoge inflatie en hop, daar heeft men een mooi argument te pakken. Veel makkelijker dan aantonen dat je opeens zoveel meer waarde toevoegt. Je kan het immers altijd proberen.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
DJ Henk schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:49:
[...]

Je gaat het sowieso zien, omdat het een makkelijk gelegenheidsargument is. De meeste mensen bedenken eerst dat ze meer willen en verzinnen er vervolgens een goede reden bij. In het nieuws raakt men maar niet uitgesproken over de hoge inflatie en hop, daar heeft men een mooi argument te pakken. Veel makkelijker dan aantonen dat je opeens zoveel meer waarde toevoegt. Je kan het immers altijd proberen.
De inflatie kan ook gewoon gevolg zijn dat je je uurtarief wil verhogen. Veel bedrijven doen namelijk exact hetzelfde. Waarom zou de klant voor wie je werkt zijn prijzen naar de eindklant mogen verhogen, maar jij jouw uurtarief niet?

Ik kan me nog goed herinneren dat ik een paar jaar geleden het blije nieuws van mijn manager kreeg dat ik 1% salarisverhoging ging krijgen. Mijn reactie was "Oh, dan ga ik er maar 1% op achteruit dit jaar" (inflatie was dat jaar 2%). Ik zeg niet dat je altijd exact moet meegaan met het inflatiecijfer, maar je doet jezelf tekort als je niet af en toe je uurtarief bekijkt en kijkt of het nog marktconform is, de zaken waar je als ZZP'er voor betaald worden namelijk ook duurder.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Liegebeest
mamorunl schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:13:
[...]

Ik heb een dergelijke brief volgens mij maar één keer onder ogen gehad, toen ik mijn eigen nieuwe boekhouder net aannam. Maar ik heb nog nooit een brief ontvangen waarin staat dat ik machtiging voor een ander in kan trekken.

Sterker nog... Ik heb nog nooit een brief ontvangen over m'n omzetbelasting-aangifte.

Des te duidelijker waarom ik benieuwd ben naar dit:
init6 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:45:
[...]
Heb even zitten kijken in de brief die ik laatst heb ontvangen, maar zie hem er niet tussen zitten. Eens kijken of hij door de accountant op de mail gezet is. Edit: Gevonden. Op de achterzijde staat dat je de machtiging brief naar een adres kan sturen zodat deze actieve machtiging ingetrokken kan worden.
Ik ben heel benieuwd welke brief dat is :D En of die dan ook de intrek-code bevat die nodig is om de oude toko alle toegang te ontzeggen. Als ik het formulier van Logius namelijk lees, dan moet ik die van de oude boekhouder krijgen.

[ Voor 39% gewijzigd door Liegebeest op 20-07-2022 06:15 ]

• RonaldHeirbaut
Liegebeest schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 06:13:
[...]

Ik heb een dergelijke brief volgens mij maar één keer onder ogen gehad, toen ik mijn eigen nieuwe boekhouder net aannam. Maar ik heb nog nooit een brief ontvangen waarin staat dat ik machtiging voor een ander in kan trekken.

Sterker nog... Ik heb nog nooit een brief ontvangen over m'n omzetbelasting-aangifte.
Als het goed is, krijg je elk jaar een brief waarin staat dat je boekhouder/accountant een machtiging heeft om voor jou de gegevens op te vragen en in te dienen bij de Belastingdienst. Of, als het een nieuwe boekhouder is, of de gegevens van de boekhouder/accountant wijzigen, zit daar weer een machtigingsformulier bij wat jij moet doorsturen naar die boekhouder. Bij die brief zit ook een intrekkingsformulier waar opstaat: "goed bewaren" ;)

• Liegebeest
Vandaar. Deze toko bestaat al vijftien jaar, maar ik heb'm pas zeven maanden geleden overgenomen. Dat jaarlijkse moment is blijkbaar nog niet geweest :O

Maar dit is wel een goed punt:
zit daar weer een machtigingsformulier bij wat jij moet doorsturen naar die boekhouder.
Daar rinkelt vaag een belletje... die moest ik maar eens opvragen bij mijn huidige boekhouder. :D

[ Voor 44% gewijzigd door Liegebeest op 20-07-2022 09:41 ]

• Crazy D

Crazy D

miicker schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:38:
[...]

De inflatie kan ook gewoon gevolg zijn dat je je uurtarief wil verhogen. Veel bedrijven doen namelijk exact hetzelfde. Waarom zou de klant voor wie je werkt zijn prijzen naar de eindklant mogen verhogen, maar jij jouw uurtarief niet?
Het gaat niet over mogen of niet, als jij voor elkaar krijgt dat je elk jaar je tarief 20% weet te verhogen, helemaal dikke prima. Al weet je het voor elkaar te krijgen elke maand 5 euro op je tarief erboven op te gooien, helemaal top, goed geregeld!

Alleen, loop niet zielig te doen dat er zoveel inflatie is en dat wij gedwongen worden dit te doen. Dan sta je echt zo ver van de werkelijkheid in onze maatschappij af dat het gewoon gênant is. Mensen die dankzij de inflatie 1 week in de maand enkel maar droog brood kunnen eten, die hebben recht van klagen. Maar als je zoveel verdient als wij, waarbij het gemiddelde zo ongeveer is dat je in 6 maanden werken 6 maanden buffer hebt moeten kunnen opbouwen, is dat echt zo ontzettend misplaatst. Dat was in ieder geval waar ik op aan sloeg.

Tarief verhogingen zijn een terugkomend onderwerp hier, en vooral wanneer een contract periode is afgelopen een mooi moment om weer te bepreken. Prima, niks mis mee, je kunt het altijd proberen en dat moet je ook vooral doen. Of niet, als je je daar beter bij voelt (hoger tarief vereist immers vaak ook een andere verwachting van de klant en daarbij behorende inzet, flexibiliteit, etc).

("je" is niet letterlijk jij, maar gewoon, iedereen)

Exact expert nodig?

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:20
Aanhakend op wat @Crazy D zegt; het CBS berekent die inflatie op basis van een modaal gezin. Daarbij gaan ze uit van iemand met een modaal inkomen, die een modaal aantal kilometers rijdt, en een normale hoeveelheid voedsel eet.

Naar mate je meer gaat verdienen, ga je niet evenredig veel meer kilometers rijden of evenredig meer eten (hoop ik). Daarmee neemt de impact van die prijsstijgingen af naar mate je meer gaat verdienen. Zo zit de kerninflatie nog steeds rond de 2 a 3%.

Er zijn mensen met een minimuminkomen die niet meer naar hun werk kunnen gaan omdat ze de benzine niet meer kunnen betalen. Die mensen hebben echt last van prijsstijgingen. Ik heb echter nog van niemand gehoord met een uurtarief van 80+ euro dat 'ie z'n benzine niet meer kon betalen. Hoogstens dat z'n buffer iedere maand iets minder hard groeit.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:44
Iemand die > €80 per uur verdient kan toch rekenen? Die rijdt allang geen benzine meer natuurlijk.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-11 22:36

TommyGun

Stik er maar in!

RichieB schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:35:
Iemand die > €80 per uur verdient kan toch rekenen? Die rijdt allang geen benzine meer natuurlijk.
Niet? oh...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:46
Dan doe ik het helemaal verkeerd blijkbaar :P

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:05
Benzine youngtimer op de zaak is vaak nog steeds goedkoper dan een nieuwe elektrische auto. Hangt natuurlijk af van het aantal kilometers dat je maakt, maar in mijn geval (12000 km/jaar) scheelt het zomaar een paar honderd euro per maand.

• Liegebeest

Nog een geleerde les: dit keer was het niet de boekhouder, maar de echtgenote van wijlen vorige eigenaar die in het boekhoudpakket per abuis op "verzenden" had geklikt.

Ook die rechten hadden al dicht moeten staan, ware het niet dat zij nog bezig zijn om boekjaar 2021 af te sluiten. De boekhouder in kwestie heeft snel uitgezocht hoe het zat en de nodige papieren mijn kant op gestuurd.

• RonaldHeirbaut
... die rijdt allang niet meer.

Of ieder geval een stuk minder op fossiele brandstoffen en meer per OV.

• Hydra
Dat ik kan rekenen is de reden dat ik benzine rijdt.

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:01:
... die rijdt allang niet meer.

Of ieder geval een stuk minder op fossiele brandstoffen en meer per OV.
Ik werk vooral vanuit huis maar als ik naar kantoor moet, ga ik echt niet met het OV. Dan ben ik 2 uur onderweg.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Wat @Hydra zegt.
En ik vind 't wel lekker dat ik in 11 uurtjes naar Italie rijd zonder gedoe met opladen. Maar offtopic hier wmb.

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:31
com2,1ghz schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:37:
[...]

Dan doe ik het helemaal verkeerd blijkbaar :P
Crap, ik ook. Dan zal ik m'n Mazda 3 maar afbestellen.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:55
Crazy D schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:47:
[...]
Alleen, loop niet zielig te doen dat er zoveel inflatie is en dat wij gedwongen worden dit te doen.
Ik denk alleen dat redenaties, zoals de ene die je triggerde, die vaak komen uit opvoeding/herkomst/levensverloop (you get the point), niet zomaar weg zullen gaan als je x netto inkomsten meer hebt.

Ik vind het dus een beetje raar dat je het zo sterk veroordeeld, terwijl veel mensen hun zuinige redenaties als iets zien waar ze trots op mogen zijn. Ik voel me soms trots als ik mij nog gedraag als arme puber als het komt op uitgaven en voor minder verspilling zorgt. Om die reden snap ik dat je met 10x meer inkomsten net zo goed kan willen klagen over inflatie.

Misschien is het zelfs zo dat nou juist iedereen zou moeten klagen over de gevolgen ervan en dat daarmee de mensen die het echt nodig hebben eerder geholpen zijn omdat de publieke opinie hetzelfde is. Als dat waar is kun je zelfs stellen dat je dichter bij de realiteit staat dan mensen die er niet over klagen :9

• Deveon
  • Niet online
GoodspeeD schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:42:
[...]

Benzine youngtimer op de zaak is vaak nog steeds goedkoper dan een nieuwe elektrische auto. Hangt natuurlijk af van het aantal kilometers dat je maakt, maar in mijn geval (12000 km/jaar) scheelt het zomaar een paar honderd euro per maand.
Waarom vergelijk je een auto van ouder dan 15 jaar met een nieuwe auto? Een gebruikte elektrische auto is ook véél voordeliger dan nieuw. Mijn private lease zit op 32 ct/km obv maandbedrag (15k/jaar) plus nog 10ct voor de kilometers buiten de bundel. Dat is inclusief stroom.

Helaas moet ik met name vanwege parkeerkosten op zoek naar iets voor erbij en is allemaal fors duurder en minder comfortabel.

• Hydra
Deveon schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:01:
Waarom vergelijk je een auto van ouder dan 15 jaar met een nieuwe auto? Een gebruikte elektrische auto is ook véél voordeliger dan nieuw. Mijn private lease zit op 32 ct/km obv maandbedrag (15k/jaar) plus nog 10ct voor de kilometers buiten de bundel. Dat is inclusief stroom.
Omdat het prima uit te rekenen is? Voordeel van een auto op de zaak is dat je kosten (voor het grootste deel) zakelijk zijn. Nadeel is natuurlijk bijtelling. En dan kom je dus op youngtimers uit. Een 2e hands electrische auto heeft gewoon dezelfde bijtelling als een nieuwe. En dat is de grootste kostenpost.

Ik had ook liever gehad dat electrische auto's nog een enorm lage bijtelling hadden hoor, dan had ik het ook wel geweten.

Als ik de auto prive had genomen was ik waarschijnlijk voor een 2e hands electrische gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 20-07-2022 13:09 ]

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Ik werk vooral vanuit huis maar als ik naar kantoor moet, ga ik echt niet met het OV. Dan ben ik 2 uur onderweg.
Ik werk ook vooral vanuit huis. Maar ik werk in de binnenstad van Leiden. Parkeren is niet fijn daar. Bovendien, vanuit Zwolle is het zonder overstappen. Met de auto naar P&R, dan OV, dan 12 min lopen. Het is ong 20 minuten meer dan met de eigen auto.
Vorige opdracht was hoofdkantoor NS. Dan wil je ook niet met de auto.

Het is toeval. Ik heb niks tegen auto rijden. Daarom lees ik graag mee over de discussie YT vs EV. Want mijn auto gaat een keer vervangen moeten worden.

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:21
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/6nbz4q.jpg

• RonaldHeirbaut
Oke, iets anders dan.

Er schijnt wat gedoe te zijn in de wereld met klimaat. Dat het de afgelopen dagen zo warm was schijnt niks met de zomer te maken te hebben maar alles met broeikasgas enz. Die zooi die uit de uitlaat komt van de auto (aaaaaaand het gaat weer over autos :+ ), uit schoorstenen enz.

Wat je als individu kan doen, dat is vaak wel duidelijk. Wat bedrijven er aan kunnen doen, ook wel (soms).
Maar wat kunnen jij en ik doen als ZZP-er om beter te zorgen voor de wereld die we nalaten? Gewoon concreet, bijvoorbeeld tegen je opdrachtgever zeggen dat je max 1 dag per week op kantoor komt omdat je geen fossiel wil verstoken? Je serverrack thuis decimeren? Of zet je die 's avonds allemaal weer uit, of zelfs alleen aan als je het echt nodig hebt?
Dus wat kunnen we doen vanuit onszelf? En wat spreek je af met je opdrachtgever?

Gewoon benieuwd naar jullie gedachte.

• JEightyFive
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:43:
Oke, iets anders dan.

Er schijnt wat gedoe te zijn in de wereld met klimaat. Dat het de afgelopen dagen zo warm was schijnt niks met de zomer te maken te hebben maar alles met broeikasgas enz. Die zooi die uit de uitlaat komt van de auto (aaaaaaand het gaat weer over autos :+ ), uit schoorstenen enz.

Wat je als individu kan doen, dat is vaak wel duidelijk. Wat bedrijven er aan kunnen doen, ook wel (soms).
Maar wat kunnen jij en ik doen als ZZP-er om beter te zorgen voor de wereld die we nalaten? Gewoon concreet, bijvoorbeeld tegen je opdrachtgever zeggen dat je max 1 dag per week op kantoor komt omdat je geen fossiel wil verstoken? Je serverrack thuis decimeren? Of zet je die 's avonds allemaal weer uit, of zelfs alleen aan als je het echt nodig hebt?
Dus wat kunnen we doen vanuit onszelf? En wat spreek je af met je opdrachtgever?

Hier inderdaad 1 dag in de week naar kantoor, al ben ik inmiddels door verschillende oorzaken (vakantie, corona) al een aantal weken helemaal niet geweest. Wordt ook niet moeilijk over gedaan overigens, het grootste deel van het team werkt nog steeds voornamelijk thuis of zelfs vanuit het buitenland.
Overdag loeien de zonnepanelen nu lekker door dus de gebruikte stroom is ook nog eens graties :)
Geen serverrack thuis, wel een NAS maar die staat doorgaans stand-by.

• Crazy D

Crazy D

Furion2000 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:57:
Ik vind het dus een beetje raar dat je het zo sterk veroordeeld, terwijl veel mensen hun zuinige redenaties als iets zien waar ze trots op mogen zijn. Ik voel me soms trots als ik mij nog gedraag als arme puber als het komt op uitgaven en voor minder verspilling zorgt. Om die reden snap ik dat je met 10x meer inkomsten net zo goed kan willen klagen over inflatie.
Ik kom zeker niet uit een rijk gezin en ik probeer ook geen geld weg te gooien, en ken ook de tijd dat ik kon kiezen tussen 1 x een pizza bestellen maar dan 2 dagen geen eten hebben, of toch maar iets goedkoops uit de supermarkt halen tegen sluitingstijd om de korting mee te pakken.. Opletten met kopen van spullen, aanbieding meepakken als het kan. Maar tegelijkertijd wel die mooie ring voor m'n vrouw kunnen kopen (en daar werk ik ook gewoon hard voor). Misschien zit bij mij de verontwaardiging er in dat ik dankbaar ben dat ik goed verdien en daardoor dus moeite heb met mensen die klagen terwijl ze flink verdienen. Alsof een directeur die 20k per maand netto ontvangt klaagt dat een fles cola 5 cent duurder is geworden, of dat de weekboodschappen 20 euro meer kosten. Totaal misplaatst.

Prima dat je een mening hebt over de economie en de gevolgen, maar klagen op een manier alsof het je ook echt raakt.. Nee sorry daar heb ik geen enkel begrip voor. Niet met onze inkomens bedoel ik dan. Ik ben ook niet blij met de verhogingen op alles, heb Vattenfall ook gevraagd of ze helemaal ziek zijn geworden in hun hoofd toen de prijzen voor stadsverwarming 150% stegen. Maar die verontwaardiging staat los van mijn inkomen, want inkomen technisch hoef ik me pas druk te maken als het een stijging van 15000% wordt (nou ja, even als idee, geen zin om te rekenen :P). En dan "mag" je van mij je nog best extra druk maken alsof je een laag inkomen hebt en de impact dus echt serieus groot is voor je, maar om hier vervolgens neer te zetten een bewoording als "wordt gedwongen", nee, met alle wil van de wereld gaat dat er bij mij echt niet in.

Maar goed, ieder zijn mening. Ik val in herhaling.

@RonaldHeirbaut niet naar kantoor om geen brandstof te gebruiken is een mooi argument, maar denk daarnaast vooral de dingen die iedereen kan doen. Geloof niet dat wij in onze tak van sport extra dingen kunnen doen. Onze uitstoot zal over het algemeen inderdaad van het niveau "een extra server" zijn t.o.v. "gewone mensen" (:P) maar geen fabrieken of andere grooste dingen waar wellicht nog het nodige op te besparen is.

Verwarming tandje lager, iets korter en iets minder warm douchen. Lokale producten kopen. Duurzame producten kopen. Afval scheiden en hopen dat jouw gemeente het niet zoals Rotterdam (in ieder geval een hele tijd deed) doet, alles bij elkaar donderen voordat het verbrand wordt. Niet steeds met het vliegtuig naar de andere kant van de wereld op vakantie,

Exact expert nodig?

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:08:
[...]
Ik had ook liever gehad dat electrische auto's nog een enorm lage bijtelling hadden hoor, dan had ik het ook wel geweten.

Als ik de auto prive had genomen was ik waarschijnlijk voor een 2e hands electrische gegaan.
De bijtelling van nieuwe elektrische auto’s is omhoog gegaan maar de modellen uit 2019 of 2020 hebben nog steeds hetzelfde percentage. De markt voor geïmporteerd modellen uit deze jaren is ook erg groot. Als je keuze met name financieel gedreven is dat zeker een optie om te overwegen. Zeker gezien een youngtimer vaak minimaal 1 op 8 rijdt en je stroomtarief nog even vast staat.

Destijds in mijn geval maakte het niet zoveel uit of ik privé of zakelijk boekte. Gezien ik “als privé persoon” getekend heb leek dat mij de beste aanpak.

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:56:
[...]
Niet steeds met het vliegtuig naar de andere kant van de wereld op vakantie,
Sowieso niet steeds, maar het vliegtuig pak ik alleen als het alternatief teveel van het goede wordt. Naar Amerika (gepland in 2024 ivm zonsverduistering, dat wil ik toch een keer meemaken), dat doe ik per vliegtuig. De zeilboot duurt me echt te lang. Parijs binnenkort, per TGV.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:55
Crazy D schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:56:
[...]
Alsof een directeur die 20k per maand netto ontvangt klaagt dat een fles cola 5 cent duurder is geworden, of dat de weekboodschappen 20 euro meer kosten.
Je quote exact waar je op focust in heel je argument om vervolgens inderdaad in de herhaling te gaan. Het stukje nuance (1e/3e alinea) word nu eigenlijk genegeerd voor mijn idee. Ik probeer je uit te leggen dat er geen verschil hoeft te zijn tussen de directeur en diegene die de eindjes bij elkaar knoopt, want als ik het bovenstaande quote denk ik 'ja waarom niet?'. Misschien gaat die directeur er wel wat aan doen als hij het probleem erg genoeg vind, misschien zorgt hij ervoor dat Den Haag erover nadenkt, of niet. Iets minder in de, vaak simplistische, wij/zij verhoudingen denken.

Ik merk alleen dat je mening nogal vast en diep zit, dus ik laat het hierbij.

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 20-07-2022 14:13 ]

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:07:
[...]

Sowieso niet steeds, maar het vliegtuig pak ik alleen als het alternatief teveel van het goede wordt. Naar Amerika (gepland in 2024 ivm zonsverduistering, dat wil ik toch een keer meemaken), dat doe ik per vliegtuig. De zeilboot duurt me echt te lang. Parijs binnenkort, per TGV.
Moest even lachen om de zeilboot :o Zag tijd terug ergens iets dat je tegen een klein bedrag mee kon varen op een vrachtschip. Mooi moment om ook meteen helemaal tot je zelf te komen want er was natuurlijk verder niets. Maar misschien moet je je wel afvragen of dat vrachtschip zou moeten varen, maar dat staat wel erg ver van dit topic af (tenzij de eigenaar een ICT-zzp'r is die als bijverdienste een vrachtschip over de zee heen vaart 8)7)

Exact expert nodig?

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:11:
[...]

Moest even lachen om de zeilboot :o Zag tijd terug ergens iets dat je tegen een klein bedrag mee kon varen op een vrachtschip. Mooi moment om ook meteen helemaal tot je zelf te komen want er was natuurlijk verder niets. Maar misschien moet je je wel afvragen of dat vrachtschip zou moeten varen, maar dat staat wel erg ver van dit topic af (tenzij de eigenaar een ICT-zzp'r is die als bijverdienste een vrachtschip over de zee heen vaart 8)7)
Vrachtschip.... gaat het nu weer over grote auto's?? 8)
Overigens kan het wel, per zeilboot. Maar je bent dan geen passagier. Bovendien heeft het voor mij een link met een boos, Zweeds meisje.

Maar zonder dollen, ik vraag me altijd wel af wat ik kan doen als ZZP-er om de wereld iets netter achter te laten dan dat ik hem aantrof. Mijn tarief is hoger dan van de gemiddelde werknemer, dus ik koop wel zoveel mogelijk eerlijke producten.

• DJ Henk
Een simpele manier om bij te dragen specifiek als ZZP'er is niet zo snel nieuwe apparatuur aanschaffen. Ik ben kortgeleden begonnen en aanvankelijk was ik me verlekkerd aan het orienteren op een nieuwe, dure laptop die ik dan voordelig via de zaak aan zou kunnen schaffen.

Maar het kwam er niet van en nu werk ik gewoon op mijn oude prive-laptop uit 2015 (wel met 16Gb RAM en extern 4K scherm, die ik al had) en dat gaat prima.

Ik ben bij zoveel bedrijven geweest waar men standaard om de zoveel tijd een nieuwe laptop krijgt omdat de oude boekhoudkundig afgeschreven was. En de oude werd dan weggemieterd omdat er een krasje op zat, of gewoon omdat het "oud" is. Daar kreeg ik altijd kromme tenen van.

Verder:

* 100% thuiswerken, maar dat zou ik ook alleen doen voor mijn concentratie en om ook makkelijk voor buitenlandse bedrijven te kunnen werken.
* Als ik dan toch op bezoek ga, eens per kwartaal of zo, dan neem ik waar mogelijk de trein. Maar dat zou ik ook al doen omdat ik een hekel aan vliegen en vliegvelden heb.

• RonaldHeirbaut
Ik koop ook nooit een nieuwe laptop. Altijd een 'oudje' van 3 jaar oid, gewoon hier via V&A. Maar met die uit 2012 werk ik ook soms nog wel. Ik denk dat ik mijn werk nog wel op een PI kan doen. Maar ja, ik ga ook net te paard naar de klant.

• GoodspeeD
Deveon schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:01:
[...]

Waarom vergelijk je een auto van ouder dan 15 jaar met een nieuwe auto?
Waarom niet? Er werd gesteld dat wanneer je kon rekenen je nooit voor benzine zou gaan. Volgens mij is het niet zo simpel. Het hangt heel erg af van wat je wilt rijden en wat je koopmotieven zijn. Ik ga voor zo goedkoop mogelijk rijden en dan is in mijn geval een youngtimer op benzine de meest interessante optie.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:04
Ik hoor geregeld dat opschalen in de cloud geen probleem is. "Het kost toch niks." Heb daar wel wat bezwaren tegen. Daar wordt aardig wat energie weggestookt op slechte code en soms ook op overbodige/ongebruikte resources (hoewel dat laatste natuurlijk niet 1:1 tot energieverbruik leidt).
Daar let ik dus sowieso op maar vaak is het ook gewoon beleid.

Als enkeling, privé en zakelijk, is het ook vaak moeilijk. Er zijn tig mogelijkheden maar als je alles maar gewoon doet, loop je er op leeg. En, wat is verstandig, wat niet? Wat is waar en wat is maar gewoon de grote echoput die je voorbij hoort komen?

Grz D.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
Crazy D schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:11:
Maar misschien moet je je wel afvragen of dat vrachtschip zou moeten varen, maar dat staat wel erg ver van dit topic af (tenzij de eigenaar een ICT-zzp'r is die als bijverdienste een vrachtschip over de zee heen vaart 8)7)
Maatje van mij heeft serieus een (upgrade)klus gehad op een vrachtschip tijdens het varen. Draait nog best veel IT op zo'n boot.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Hmmbob
DomiGijzen schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:40:
Ik hoor geregeld dat opschalen in de cloud geen probleem is. "Het kost toch niks." Heb daar wel wat bezwaren tegen. Daar wordt aardig wat energie weggestookt op slechte code en soms ook op overbodige/ongebruikte resources
Toen een van mijn vorige klanten de cloud kosten ging doorbelasten naar de afdeling van de asset owner, ging in 1 klap 40% van de cloud-resources uit.

#anekdote

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Oke, iets anders dan.

Zelf ben ik dol op thuiswerken, ik zie geen enkele toegevoegde waarde om elke dag op kantoor te zijn. Ik werk met mensen die elke dag op kantoor willen zijn. Iedereen is daar anders in.

Zijn voor mij een aantal overwegingen:
- Kan mijn werk volledig remote doen, zit in een team met mensen die uit India, Oostblok en uit elke mogelijke uithoek komen. Ben dan wel technical lead dus face to face syncen is iets waar ik rekening mee moet houden, maar elke dag is gewoon niet nodig.
- Merk dat de dag op kantoor gewoon te veel interruptie geeft bij opdrachtgevers als ik code moet opleveren, ben er minder productief. Dat ligt aan de cultuur, dus dat kan je vooraf niet weten.
- Heb nu een opdracht die 1 uur en 45 minuten reizen per enkele reis is. Dat komt op 3.5 uur, die tijd moet betaald worden. Ik ga er niet heen voor mijn lol en dus zit het in het uurtarief. Zodra ik minder op kantoor moet zijn is het tarief er ook naar. Hou rekening met het aantal dagen op kantoor in mijn tarief.
- Als opdrachtgever van mening is dat het niet kan wil ik een goede onderbouwing horen. De kans zit er erg in dat ik dan geen interesse heb in de opdracht.
- Ik maak afspraken voor structureel 1 dag in de week, meer = een extra kosten post die de manager zal moeten gaan aanvragen. Ik weet dat managers daar een hekel aan hebben, dus daarom staat het ook in mijn contracten. Als een keer ik 2-3 dagen op kantoor moet zijn vanwege beleid sessies e.d. is dat geen ramp, daar kan je zelf zo flexibel in zijn als je zelf wilt. Maar ik weet uit ervaring dat het moment dat je mondelinge afspraken maakt men het direct vergeten is.

MBT dit als klimaat gebruiken als argument. Ik denk dat je je aardig vergist in hoe de wereld werkt, groen doen is een PR stunt voor bedrijven. Wij zamelen al jaren braaf afval in en heb meerdere m2's in mijn tuin opgeofferd aan inmiddels 4 bakken voor het scheiden van afval, ik zie op de werkvloer alles wat gescheiden in afval bakken word aan het einde van de dag gewoon in 1 container door de schoonmaker geduwd worden en in 1 container achter het bedrijf eindigen. Wij brave hendrikken zijn bezig met LED, er hangen overal nog systeemplafonds vol met TL lampen. Wij als burgers zijn bezig met isoleren, ik heb bij partijen gewerkt waar duurzaam een van de doelstellingen van hun beleid was maar in de winter je gewoon naast een enkelglas raam zat te tochten met de verwarming op 22 voor het hele gebouw. Terwijl wij bezig zijn met groene energie en besparingkje hier en daar worden er datacenters vol met racks van 48U gezet die makkelijk 32 Ampere kunnen trekken. De klimaatdoelen zijn heel belangrijk, voor de burger.

Je moet voor de gein eens kijken in welke gebouwen Groenlinks, Partij voor de Dieren of D66 zitten. Zeker geen A labeltjes.

• JEightyFive
Ik hoor geregeld dat opschalen in de cloud geen probleem is. "Het kost toch niks."
Maar oh wee als er weer een DC ergens in de polder neergekwakt moet worden :+

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:02

LankHoar

Langharig tuig

LankHoar schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:40:
Een vriend van me is bezig om voor zichzelf te beginnen. Het is niet ICT-gerelateerd (motor monteur), maar de vraag wel: wat is handige administratie- en factuur software voor iemand die weinig verstand heeft van PC-zaken? Ik heb al even geneusd in dit topic en ik kom eigenlijk op de volgende drie uit:
https://www.informer.nl/
https://www.factuursturen.nl/
https://www.factuur-software.nl/

Hiervan lijken de eerste twee me het meeste modern toe, gezien ze ook met de telefoon werken, en dat lijkt me wel handig voor hem. Maar daarna houd mijn evaluatie ook wel een beetje op, gezien ik geen ervaring heb met Nederlandse facturen, regels, en gebruiken. Vandaar de vraag hier of er misschien dingen zijn waarvoor ik voor de een of de andere zou kiezen? Ik bedoel, uiteindelijk kiest hij, maar hij vraagt mijn hulp dus vandaar mijn advies vraag :)
Even een kickje om te kijken of er iemand is die hier op wil antwoorden :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Leftblank
  • Laatst online: 14:45
LankHoar schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:58:
[...]

Ik ben zelf altijd tevreden geweest met FactuurSturen, de andere pakketten ken ik niet. Factuursturen is naar mijn idee voor veel gebruikers uitgebreid genoeg en is vrij snel te doorgronden is en dat voor vrij weinig geld. Het pakket kan ook een overzicht voor de BTW-aangifte genereren dus daar kun je op zich best een eind mee komen.

Uiteindelijk ben ik zelf overgestapt van Factuursturen en een ander boekhoudpakket naar MoneyBird zodat elke factuur ook direct in m'n administratie staat en de BTW-aangifte automatisch ingestuurd kan worden, dat is waarschijnlijk alleen onnodig uitgebreid op dit moment.

• Hmmbob
[...]

Klinkt als de perfecte use-case voor Moneymonk.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-11 20:50
Idd.. factuur sturen is 1 ding, maar boekhouding is iets anders. Weet niet wie de administratie gaat verzorgen maar ik zou ook bij 1 pakket blijven, dat lijkt mij makkelijker.. Je facturen moet je toch weer ergens verwerken in je administratie (tenzij je het laat doen), maar dan nog zou ik liever kiezen voor 1 pakket..

• AdmiralOneTwo
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
init6 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:51:
[...]

MBT dit als klimaat gebruiken als argument. Ik denk dat je je aardig vergist in hoe de wereld werkt, groen doen is een PR stunt voor bedrijven. Wij zamelen al jaren braaf afval in en heb meerdere m2's in mijn tuin opgeofferd aan inmiddels 4 bakken voor het scheiden van afval, ik zie op de werkvloer alles wat gescheiden in afval bakken word aan het einde van de dag gewoon in 1 container door de schoonmaker geduwd worden en in 1 container achter het bedrijf eindigen. Wij brave hendrikken zijn bezig met LED, er hangen overal nog systeemplafonds vol met TL lampen. Wij als burgers zijn bezig met isoleren, ik heb bij partijen gewerkt waar duurzaam een van de doelstellingen van hun beleid was maar in de winter je gewoon naast een enkelglas raam zat te tochten met de verwarming op 22 voor het hele gebouw. Terwijl wij bezig zijn met groene energie en besparingkje hier en daar worden er datacenters vol met racks van 48U gezet die makkelijk 32 Ampere kunnen trekken. De klimaatdoelen zijn heel belangrijk, voor de burger.

Je moet voor de gein eens kijken in welke gebouwen Groenlinks, Partij voor de Dieren of D66 zitten. Zeker geen A labeltjes.
Precies dit.. het wordt de burgers maar opgedrongen en vriendelijk verzocht om minder energie te verbruiken, maar naar de volvo dealer om de hoek die 24/7 al zijn lampen in de showroom aan heeft inclusief die van alle auto's wordt niet gekeken. |:(

Network security is not a choice; it’s a must!

• RonaldHeirbaut
AdmiralOneTwo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:00:
[...]

Precies dit.. het wordt de burgers maar opgedrongen en vriendelijk verzocht om minder energie te verbruiken, maar naar de volvo dealer om de hoek die 24/7 al zijn lampen in de showroom aan heeft inclusief die van alle auto's wordt niet gekeken. |:(
Zo waar, maar omdat een ander het niet doet, doe ik het ook niet meer?! Dat werkt niet voor mij.
Overigens mag er ook wel wat minder licht aan op snelwegen, kantoren en winkelcentra in de nachtelijke uren. Wat dat betreft heeft de overheid ook wel wat boter op het hoofd.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:19
[...]

Met deze redenatie komen we nooit ergens. Typische whataboutism.

In Scandinavische landen wordt heel erg de focus gelegd op duurzaamheid bij bedrijven vanuit de overheid. Zou mijn inziens een mooie stap zijn voor het oude vertrouwde Nederland.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Ik geloof 't ook allemaal wel, overtrokken gedoe. Moet je zien wat er in China, India en zo gebeurt...

Of wat er in UA de lucht in gaat...

Maar ik werk wel veel thuis dus goed toch :+

[ Voor 14% gewijzigd door TommyGun op 20-07-2022 16:13 ]

• Deveon
  • Niet online
[...]

Facturen sturen kan ook met Excel of Google Sheets. Wat echter voor jou vriend veel belangrijker is om offertes op te stellen en deze converteren naar facturen.

Daarnaast wordt terecht genoemd dat facturatie maar een klein onderdeel van de administratie is. Beter zoek je een totaal pakket voor de administratie, eventueel kan je wel (zoals ik) afwijken van facturatie uit het administratie pakket omdat het €20 per maand kost (boekhouder doet alles in Yuki). Dat is mij die 1-2 facturen per maand niet waard, echter een monteur zal veel meer met facturatie bezig zijn.
GoodspeeD schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:33:
[...]

Waarom niet? Er werd gesteld dat wanneer je kon rekenen je nooit voor benzine zou gaan. Volgens mij is het niet zo simpel. Het hangt heel erg af van wat je wilt rijden en wat je koopmotieven zijn. Ik ga voor zo goedkoop mogelijk rijden en dan is in mijn geval een youngtimer op benzine de meest interessante optie.
Zelfs goedkoper dan een Zoë, Carver, elektrische busje (veel subsidie) of C zero? ;)

Waarschijnlijk is voor jou ook zo goedkoop mogelijk ook binnen een bepaalde scope.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:37
init6 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:51:
- Heb nu een opdracht die 1 uur en 45 minuten reizen per enkele reis is. Dat komt op 3.5 uur, die tijd moet betaald worden. Ik ga er niet heen voor mijn lol en dus zit het in het uurtarief. Zodra ik minder op kantoor moet zijn is het tarief er ook naar. Hou rekening met het aantal dagen op kantoor in mijn tarief.
Dat heb ik nu. Huidige klant betaald een "boete" omdat ik minimaal 1 keer per week op locatie in Venlo moet zijn. Ik heb wel wat beters te doen dan op zo'n dag minimaal 2,5 uur in de auto te zitten.

De mogelijke nieuwe klant heb ik een tarief voorgesteld dat 2 euro lager ligt dan de huidige nieuwe klant omdat het een 100% remote klus is. _/-\o_

• Liegebeest
DJ Henk schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:25:
Een simpele manier om bij te dragen specifiek als ZZP'er is niet zo snel nieuwe apparatuur aanschaffen. Ik ben kortgeleden begonnen en aanvankelijk was ik me verlekkerd aan het orienteren op een nieuwe, dure laptop die ik dan voordelig via de zaak aan zou kunnen schaffen.
Consu-minderen inderdaad.

Nou heb ik me laatst schuldig gemaakt (en voel ik me ook wel) aan een nieuw sta-bureau en twee decent entry-level schermen, maar daar kan ik tien jaar of langer mee vooruit. De laptops die ik gebruik zijn allen 5-6 jaar oud en eigenlijk heb ik geen reden om naar een andere te kijken. Alleen renderen voor JijBuis doort zo ontiegelijk lang.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:02

LankHoar

Langharig tuig

Moneymonk even bekeken en klinkt wel goed, ook gericht op de toekomst. Goede tip, bedankt!

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• MadEgg
  • Laatst online: 13:26

MadEgg

Tux is lievvv

Ik hoor geregeld dat opschalen in de cloud geen probleem is. "Het kost toch niks." Heb daar wel wat bezwaren tegen. Daar wordt aardig wat energie weggestookt op slechte code en soms ook op overbodige/ongebruikte resources (hoewel dat laatste natuurlijk niet 1:1 tot energieverbruik leidt).
Dit hoor ik ook nog wel voorbij komen. Van collega’s krijg ik soms wel eens wat kritiek dat ik de kosten van bepaalde cloudconfiguraties te zwaar meeweeg maar ondertussen toch al duizenden euro’s per maand aan kosten bespaard door aanpassingen aan software of configuraties. Niet alleen voor het milieu natuurlijk, maar dat speelt zeker mee.

En als consument: warmtepomp, zonnepanelen en alleen biologisch vlees (en veel minder dan vroeger). Zie voor mezelf als bedrijf niet veel kans om bij te dragen anders dan financieel.

Tja

• coldasice
  • Nu online
Ik geloof dat de cloud op dit moment aardig "vol" zit, tenminste, nieuwe klanten worden niet zomaar geaccepteerd, en azure is niet de enige...

https://petri.com/microso...city-issues-supply-chain/

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Wat gebruiken jullie als (interne) urenadministratie? Het boekhoudpakket van mijn boekhouder (WeFact) heeft geen ondersteuning voor urenadministratie.
Ik ben met mijn opdrachtgever overeengekomen dat ik voor een vast bedrag per maand, voor een vastgesteld aantal uren per week, factureer (soort van abonnementsvorm). Ik hoef de gemaakte uren dus niet 1-op-1 te factureren.

Wel wil ik voor mijzelf, en in het geval mijn opdrachtgever er naar vraagt, een urenadministratie bijhouden; dag, uren, werkzaamheden, omschrijving.

Ik heb zelf ooit e-boekhouden gebruikt, daarin zat wel een urenregistratie, maar ik vind het een beetje gortig om daar ook een pakket aan te schaffen / op te zetten om alleen de urenregistratie te doen.
Natuurlijk heb ik ook in Excel zitten klootviolen, maar dat werkt toch net niet flexibel genoeg.

Vanuit WeFact zie ik ook dat ze een koppeling hebben met TimeChimp. Heeft iemand daar ooit mee gewerkt?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Matis schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:40:
Wat gebruiken jullie als (interne) urenadministratie? Het boekhoudpakket van mijn boekhouder (WeFact) heeft geen ondersteuning voor urenadministratie.
Ik ben met mijn opdrachtgever overeengekomen dat ik voor een vast bedrag per maand, voor een vastgesteld aantal uren per week, factureer (soort van abonnementsvorm). Ik hoef de gemaakte uren dus niet 1-op-1 te factureren.

Wel wil ik voor mijzelf, en in het geval mijn opdrachtgever er naar vraagt, een urenadministratie bijhouden; dag, uren, werkzaamheden, omschrijving.

Ik heb zelf ooit e-boekhouden gebruikt, daarin zat wel een urenregistratie, maar ik vind het een beetje gortig om daar ook een pakket aan te schaffen / op te zetten om alleen de urenregistratie te doen.
Natuurlijk heb ik ook in Excel zitten klootviolen, maar dat werkt toch net niet flexibel genoeg.

Vanuit WeFact zie ik ook dat ze een koppeling hebben met TimeChimp. Heeft iemand daar ooit mee gewerkt?
Ik gebruik Google agenda.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:04
coldasice schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:45:
[...]

Ik geloof dat de cloud op dit moment aardig "vol" zit, tenminste, nieuwe klanten worden niet zomaar geaccepteerd, en azure is niet de enige...

https://petri.com/microso...city-issues-supply-chain/
Had nog geen bericht hierover gelezen maar voor mij staat dit scenario wel hoog in de externe risico's.

Grz D.

• Hydra
MoneyMonk. Heeft dit allemaal (of in ieder geval; wat ik nodig heb) in 1 applicatie zitten.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Hydra schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:49:
MoneyMonk. Heeft dit allemaal (of in ieder geval; wat ik nodig heb) in 1 applicatie zitten.
Ziet er veelbelovend uit, maar is het niet wat overkill om een (compleet) boekhoudpakket te "huren" voor alleen de urenadministratie?

Doe jij je administratie zelf, of heb jij ook een boekhouder?

[ Voor 8% gewijzigd door Matis op 21-07-2022 09:49 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:10
Ik gebruik ook MoneyMonk, alles in MM doe ik zelf, dus ook mijn OB. Wel heb ik een boekhouder, hij doet 1x per jaar een controle + IB aangifte.

EU DNS: 86.54.11.100

• Elfjes
  • Niet online
Ik gebruik https://workinghoursapp.com/ om uren bij te houden. Werkt fijn op mobiel. Van daar zet ik het over in moneymonk voor facturatie

Bla bla bla...

• Crazy D

Crazy D

Als het er echt om gaat dat je even bij wilt houden wanneer je gewerkt hebt met een korte omschrijving zodat als er om gevraagd wordt, je dit kunt ophoesten... no-brainer, gewoon Excel. Flexibeler krijg je het niet. Al zou ik misschien zelfs overwegen om het in mijn agenda bij te houden. Daarin zou bij mijn namelijk sowieso al staan dat ik bij die klant ben, dus de moeite om daar even een notitie bij te zetten is vrij minimaal.

Zeker als je vaste bedragen kunt factureren en het dus echt alleen maar om registratie voor jezelf is.

Exact expert nodig?

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Crazy D schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Als het er echt om gaat dat je even bij wilt houden wanneer je gewerkt hebt met een korte omschrijving zodat als er om gevraagd wordt, je dit kunt ophoesten... no-brainer, gewoon Excel. Flexibeler krijg je het niet. Al zou ik misschien zelfs overwegen om het in mijn agenda bij te houden. Daarin zou bij mijn namelijk sowieso al staan dat ik bij die klant ben, dus de moeite om daar even een notitie bij te zetten is vrij minimaal.

Zeker als je vaste bedragen kunt factureren en het dus echt alleen maar om registratie voor jezelf is.
Inderdaad, gewoon simpel in Google Docs of Sheets...

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-11 22:06
Elfjes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:01:
Ik gebruik https://workinghoursapp.com/ om uren bij te houden. Werkt fijn op mobiel. Van daar zet ik het over in moneymonk voor facturatie
Je kunt in Moneymonk toch ook gewoon een timer aanzetten in de mobiele app? Dat vind ik ook best fijn werken, scheelt je misschien dubbel werk.

• Hydra
Matis schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:48:
Doe jij je administratie zelf, of heb jij ook een boekhouder?
Ik doe alles behalve de IB aangifte zelf. De IB doet m'n boekhouder vanuit MoneyMonk.

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-11 11:04
Ook MoneyMonk gebruiker hier.

Ik doe ook alles zelf. Aankomende IB wordt mijn eerste, ga het proberen zelf te doen.

In de basis is mijn werk uurtje factuurtje, weinig kosten en factuurtje per maand sturen...

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Hydra schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:14:
Ik doe alles behalve de IB aangifte zelf. De IB doet m'n boekhouder vanuit MoneyMonk.
Ik heb een BV, dus de boekhouder doet naast de administratie ook de jaarrekening, salarisadministratie en de hele dividend verrekening.

Maar ik ben er over uit dat (voor nu althans) een simpele uren administratie in Excel volstaat.

Heb ook meteen een functie gemaakt die mijn plus/min uren berekend. d:)b

• Kaspers
  • Laatst online: 10-11 11:33
Ik hoor hier weinig mensen gebruik maken van de boekhoudsuite van Odoo (belgisch pakket, heette ooit OpenERP).
Ik ben in ieder geval enthousiast. Heb 't nu een paar maanden in gebruik voor 2 BV's (holding, en wm). In eerste instantie gekozen voor de self-hosting variant middeld docker, toch overgestapt op de cloud variant ivm de integraties met bank e.d. Overigens val ik nog steeds in de 'free-tier'. De oplossing heeft een moderne interface, veel configuratiemogelijkheden, prima rapportages, gratis sync met bank (via saltedge). IB-aangifte gaat nog wel handmatig, maar systeem stelt wel zelf de journaalboeking voor. Meer gebruikers hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bRJit3J5JlXfNG7oIp3BbI3sik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dQG86rGtzAB5xjneHSxkt3aT.png?f=fotoalbum_large

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:45

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik gebruik DigiBTW dat ook mijn boekhoudpakket is.
Hier kan je per project (opdracht) uren schrijven. En er is keuze om de uren wel/niet te specificeren bij de rekening. Intern heb je ze altijd.

Ben heel tevreden over DigiBTW.

| Security Management |

• GoodspeeD

Ik gebruik nu MoneyMonk, maar dat is omdat ik voor de hele boekhouding geswitcht ben van Google Spreadsheets naar MoneyMonk. Daarvoor deed ik de urenadministratie in een Google Spreadsheet. Als het alleen om urenregistratie gaat, had ik het bij spreadsheets gehouden. Werkt net iets makkelijker dan de urenregistratie in MoneyMonk, vind ik.

• Jogai
  • Laatst online: 07:43
@Kaspers Zeker naar gekeken, maar heb toch gekozen voor een nederlandse aanbieder voor de mogelijke afwijkingen tov de belastingdienst. Zie jij daar geen problemen in? Ben wel een voorstander van data in eigen beheer houden namelijk.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Kaspers
  • Laatst online: 10-11 11:33
Jogai schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:25:
@Kaspers Zeker naar gekeken, maar heb toch gekozen voor een nederlandse aanbieder voor de mogelijke afwijkingen tov de belastingdienst. Zie jij daar geen problemen in? Ben wel een voorstander van data in eigen beheer houden namelijk.
Dat hebben ze best aardig opgelost met het aanbieden van verschillende lokalisaties, er zit uiteraard ook een Nederlandse tussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiBgIY1FNvTeTGFSWDAshLN3K28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uTJ2qagnfw2gzJOfuEQwlmNy.png?f=fotoalbum_large

En voorgedefinieerde btw-rapportages, waardoor het indienen van een aangifte vrij eenvoudig is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moV_eETfdpiTX08N5YoGxvaInc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/igI9r6evehChgkZSri0bFMJQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Kaspers op 21-07-2022 11:34 ]

• RonaldHeirbaut
Clockify

• Elfjes
  • Niet online
Redshark schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:08:
[...]

Je kunt in Moneymonk toch ook gewoon een timer aanzetten in de mobiele app? Dat vind ik ook best fijn werken, scheelt je misschien dubbel werk.
Klopt, maar ik vind workinghours fijner werken:

* niet met je pin of vingerafdruk hoeven inloggen om iets simpels te doen als een timer starten
* een widget met meestgebruikte projecten voor snel starten
* actieve timer in je notificatiebalk zodat je in 1 oogopslag kunt zien of je een timer actief hebt
* meer en betere stats van je gewerkte uren

Ja het kost wat extra tijd om de uren over te zetten naar MM maar dat heb ik er graag voor over. :)

Bla bla bla...

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-11 22:06
Elfjes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Klopt, maar ik vind workinghours fijner werken:

* niet met je pin of vingerafdruk hoeven inloggen om iets simpels te doen als een timer starten
* een widget met meestgebruikte projecten voor snel starten
* actieve timer in je notificatiebalk zodat je in 1 oogopslag kunt zien of je een timer actief hebt
* meer en betere stats van je gewerkte uren

Ja het kost wat extra tijd om de uren over te zetten naar MM maar dat heb ik er graag voor over. :)
Het ziet er inderdaad wel wat gebruikersvriendelijker uit, als het je helpt is het prima toch :D Ik laat nog een urenregistratie graag schieten, maar kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin dit wel wat toevoegt

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
Oke, iets anders dan.

Zo min mogelijk vliegen scheelt wel in CO2 footprint. Ik had 1 keer een conferentie in de VS en die retourvlucht was enorm bepalend voor de CO2 uitstoot van mijn familie dat jaar.

Dus ik doe niks in het buitenland, of per trein. Bevalt me ook prima.

• DJ Henk
Ik gebruik ook iets uit de categorie Hou het lekker simpel: een sqlite db met 1 tabel en een paar van de vele beschikbare GUI's om makkelijk in te voeren.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:35

Ik gebruik e-boekhouden. Makkelijk van uren naar facturen 👍🏻. Makkelijk met de app en gewoon via de website

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• RonaldHeirbaut
Karp schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:27:
[...]
Dus ik doe niks in het buitenland, of per trein. Bevalt me ook prima.
Intussen geheel offtopic maar vandaag weekend Parijs geboekt. Thalys, 1e klas, twee personen, 556 euro (zonder 1e klas kan je er bijna 80 euro afhalen).
Per KLM even snel gekeken: 470 euro, economy class en geen ruimbagage.

Vliegtuig zet me na 1u15 op CdG, TGV na 3u op Paris-Nord. Maar geen gedoe met inchecken en overal wachten. En het voelt beter voor mijn groene gemoed ;)

Nu terug naar auto's... uh, ontopic

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 21-07-2022 12:46 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:44:
[...]
Nu terug naar auto's... uh, ontopic
Parijs doe ik gewoon met de auto :+

Najah, liever niet... grafstad. Maar ik kom er doorheen/omheen als ik naar Le Mans ga.

• mifa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09-2024
DJ Henk schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:41:
[...]

Ik gebruik ook iets uit de categorie Hou het lekker simpel: een sqlite db met 1 tabel en een paar van de vele beschikbare GUI's om makkelijk in te voeren.
Ik gebruik als GUI thunderbird. Daar zit mijn agenda in. Dus agenda is planning en registratie. Met behulp van twee tags (klant en project) kan ik filteren. Via R (icm shiny) verbind ik met de onderliggende sqlite db om mooie rapportages te maken in mijn browser.

• RonaldHeirbaut
TommyGun schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:54:
[...]

Parijs doe ik gewoon met de auto :+

Najah, liever niet... grafstad. Maar ik kom er doorheen/omheen als ik naar Le Mans ga.
Zie, gaat het toch weer over auto's... Maar met de auto geeft me (meer) stress en duurt 2x zolang als de trein. Het is wel iets goedkoper.

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:17:
Vrachtschip.... gaat het nu weer over grote auto's?? 8)
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:29:
Zie, gaat het toch weer over auto's...
Ja waarom toch...

• SmartCazeX
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-02 11:11
c-nan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:57:
Ik zit direct bij de klant (overheid) zonder tussenpartij.

Uit de voorwaarden:

***members only***
Ik zit in hetzelfde schuitje, in het 3de jaar kan ik pas indexeren.

Overigens zit ik via een tussenpersoon, maar indexering gaat 1 op 1 naar mijn uurtarief.

Dit is pas mijn 1ste klus, dus ik weet niet hoe het wordt berekend.

Uitgedrukt in euro's, hoeveel is dat per uur extra? Stel dat mijn uurtarief 75 euro is.
Pagina: 1 ... 324 ... 652 Laatste