Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

jadjong schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:39:
6.5 seconde..... dan ben je met de R63 al bij de cricket-club. :P
Staat er 1 voor slechts 55k te koop 8) Dan is een GL500 toch net iets goedkoper (ook in de bijtelling).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:48
Ik snap dat het verwarrend werkt nou Tweakers steeds vaker artikelen over auto's publiceert, maar wellicht kunnen we het hier weer over zzp'en/ondernemen/freelancen hebben? :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
_Arthur schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:19:
[...]

Mercedes GL (wel een yt-er) kunnen alle 5 de kids gewoon mee :+
Hier staat de fiscale waarde zelfs in de advertentie. :D

https://www.autowereld.nl...t-w-36776685/details.html

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Freeaqingme schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:48:
Ik snap dat het verwarrend werkt nou Tweakers steeds vaker artikelen over auto's publiceert, maar wellicht kunnen we het hier weer over zzp'en/ondernemen/freelancen hebben? :)
Volgens mij is het belangrijke info voor een ondernemer welke YTer tegenwoordig zakelijk interessant is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:34

Yucon

*broem*

Freeaqingme schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:48:
Inderdaad. Laten we het over relevante dingen hebben.

Wat ik me zo afvroeg.. kun je als ZZP'er fruit op de werkvloer ook aftrekken? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Yucon schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:03:
kun je als ZZP'er fruit op de werkvloer ook aftrekken? 8)
Bedoel je nu of je de kosten kan opvoeren als zakelijk, of iets anders? :o

Indien het toch over de kosten ging; dat kan, als het een zakelijk getint 'etentje' is/was. Dus stel, jij nodigt een collega uit voor een werkoverleg en je verorbert tesamen 2 bananen, zijn ze mijnsziens prima als zakelijke kosten op te voeren. Vergeet echter niet dat je altijd een prive deel hebt bij zakelijke-etenskosten e.d.

[ Voor 25% gewijzigd door _Arthur op 13-07-2022 22:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Wat ik me zo afvroeg.. kun je als ZZP'er fruit op de werkvloer ook aftrekken? 8)
Alleen bananen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

offtopic:
Nou nou, dat is wel erg stevige taal zo op de late woensdagavond :>

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben nieuw in dit topic. Ik ben sterk aan het overwegen om binnenkort als ZZP'er te beginnen. Ik ben nu zo'n 6 jaar in loondienst (voornamelijk als functioneel applicatie beheerder). De voornaamste reden is het financiële plaatje. Ik verdien nu niet slecht, maar ik heb het idee dat als ik als ZZP'er van start zou gaan ik grote stappen kan maken qua inkomsten.

Ik heb voorzichtig wat berekeningen gemaakt (bijvoorbeeld op ikwordzzper.nl) om te zien wat mijn netto loon zou zijn. Als ik reken met een uurloon van €75 (waarvan ik denk dat het aan de lage kant is), dan zou ik er netto per maand al ruim €1.500 op vooruit. Dan reken ik €3.600 aan AOV premie per jaar en €7.200 inleg voor pensioen (per jaar). Ik merk dat ik het lastig vind om dit soort bedragen in te schatten. Voor de berekening van de AOV premie heb ik even snel een premieberekening bij centraal beheer gedaan. Pensioen heb ik berekend op wat ik (en mijn werkgever) nu maandelijks inleggen.

Mocht ik gekke/onrealistische getallen noemen dan hoor ik het uiteraard graag. In mijn berekening ga ik uit van 1.500 declarabele uren per jaar (ik wil 36 uur (4x9) werken, dan heb ik 1 dag voor eventuele administratieve zaken). Ik bereken hierbij ruim vakantie (8 weken totaal + wat feestdagen) dan kom ik op 52-8=44 * 36 uur = 1584 declarabele uren, dat rond ik dan af naar 1.500 zodat ik wat speling hebben mocht ik een keer een tijdje zonder opdracht komen te zitten.

Als ik verder kijk verwacht ik niet extra kosten te maken. Wellicht dat ik een laptop koop, maar dat zijn de kosten niet. Een auto heb ik al en die gebruik ik nu ook voor woon/werk verkeer (kilometervergoeding).

Nu ik me aan het orienteren ben heb ik een aantal vragen:
- Vergeet ik in mijn berekening zaken die invloed kunnen hebben op het inkomen?
- Hoe zit het met AOV premie? Die zal neem ik aan hoger worden naar mate ik ouder wordt, of blijft die ongeveer gelijk zolang ik ZZP'er blijf (dit vond ik lastig te vinden op de site van centraal beheer)?
- Kan ik nu, zonder dat ik ben ingeschreven bij de KvK al ergens opdrachten bekijken? Op de meeste portaals wordt meteen om een KvK nummer gevraagd, ik had me ergens ingeschreven, daar kon ik even opdrachten bekijken, maar omdat ik een oud KvK nummer heb gebruikt (van een bedrijfje dat in het verleden van mij was, maar niet meer bestaat) werd mijn account weer op inactief gezet. Ik wil graag even kijken wat het aanbod is voor ik definitief de knoop ga doorhakken.

Het probleem met de laatste vraag is een beetje dat ik verplicht ben om het bij mij werkgever te melden als ik een onderneming start. Daarnaast is het binnen het bedrijf waar ik nu werk niet te voorkomen dat ze zien dat ik een onderneming zou inschrijven bij de KvK. Voordat ik definitief beslis om wel/geen ZZP'er te worden wil ik eerst wat beschikbare opdrachten zien, maar nu lijkt dat lastig te zijn zonder KvK nummer.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

@_Arthur @jadjong @Stukfruit stelletje vunzigaards }:|

Werkgevers mogen fruit belastingvrij verstrekken. Ze kunnen het van de winst aftrekken en ook de btw terugvragen, in tegenstelling tot andere voedingsmiddelen. Het 80% verhaal is dus niet van toepassing en het wordt vaak in relatie tot de werkkostenregeling genoemd. Dan zou het dus niet voor eenmanszaken gelden, maar de woorkeuze 'nihilwaardering' doet me twijfelen; de werkkostenregeling bestaat immers specifiek voor zaken waar wel een financiële waardering aan te hangen is.
Werkfruit valt onder de nihilwaardering en heeft geen invloed op de werkkostenregeling.

De kosten voor het verstrekken van fruit dat wordt genuttigd tijdens werktijd zijn volledig aftrekbaar. Als u fruit beschikbaar stelt als tussendoortje mag u alle kosten 100% aftrekken van de belasting.
https://fruitje.nu/content/18-veel-gestelde-vragen

Praktisch nut zal beperkt zijn, al is fruit soms best duur. Maar terwijl jullie naar die auto's aan het kwijlen waren verloor ik m'n aandacht en vroeg ik me dit ineens af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
miicker schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:24:
- Hoe zit het met AOV premie? Die zal neem ik aan hoger worden naar mate ik ouder wordt, of blijft die ongeveer gelijk zolang ik ZZP'er blijf (dit vond ik lastig te vinden op de site van centraal beheer)?
- Kan ik nu, zonder dat ik ben ingeschreven bij de KvK al ergens opdrachten bekijken? Op de meeste portaals wordt meteen om een KvK nummer gevraagd, ik had me ergens ingeschreven, daar kon ik even opdrachten bekijken, maar omdat ik een oud KvK nummer heb gebruikt (van een bedrijfje dat in het verleden van mij was, maar niet meer bestaat) werd mijn account weer op inactief gezet. Ik wil graag even kijken wat het aanbod is voor ik definitief de knoop ga doorhakken.
- Ja je vergeet zaken die invloed hebben om je netto inkomen te berekenen.
- De kosten voor je AOV kan iedere maand hoger uitvallen.
- Natuurlijk willen recruiters / tussenpersonen je helpen zonder KVK nummer. Gewoon even bellen met ze, dat is hun hobby en werk Als je de topics hier afstruint zie je genoeg namen met partijen waar je wel en waar je geen zaken mee wilt doen. Check ook https://inhuurkaart.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58
Hydra schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Ik heb het over de financieen en da's niet een "hoe je het maar bekijkt" maar iets dat je gewoon uit kan rekenen. ;)

Dat je het prima vindt om meer geld kwijt te zijn maar daar andere gemakken van hebt, dat is natuurlijk helemaal prima. Ik heb ook jaren een leaseauto gehad.
Je kunt vooraf niet inschatten of het zin heeft of niet, alleen achteraf als blijkt hoeveel kosten je gemaakt hebt en hoeveel je hebt afgeschreven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:32
_Arthur schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:09:
[...]
Vergeet echter niet dat je altijd een prive deel hebt bij zakelijke-etenskosten e.d.
Voor mij al een reden om die enkele keer dat ik zakelijke etentjes gewoon prive te betalen. Vaak is het een lunch met 2 of 3 man. Laat het een keer 40 euro zijn. Het is mij teveel gedoe aan administratie en bonnetjes voor die paar euro voordeel.
Ga ik een keer met een klant naar een duurder restaurant, dan wel. Maar dat is in die 15 jaar 2x gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoormans
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-08-2024
sparidem schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:23:
[...]

Ik heb meerdere aanvragen langs zien komen in de hoek van BigData met Python hoek. In de e-commerce hoek is er veel vraag naar Data Science mensen, maar ik heb bijvoorbeeld ook vanuit het NFI een aanvraag langs zien komen.

Op freelance.nl zie ik weinig relevante klussen langskomen, ik zou eerder zoeken bij HeadFirst, Staffing Group, Between Staffing. Via LinkedIn krijgen je vooral de kleine partijen, waarbij altijd de vraag is hoe betrouwbaar ze zijn, en of ze nieuw een bestaande uitvraag van één van de grote partijen doorzetten.
Dank, daar ga ik kijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:33

page404

Website says no

Ik ben nieuw in dit topic. Ik ben sterk aan het overwegen om binnenkort als ZZP'er te beginnen. Ik ben nu zo'n 6 jaar in loondienst (voornamelijk als functioneel applicatie beheerder). De voornaamste reden is het financiële plaatje. Ik verdien nu niet slecht, maar ik heb het idee dat als ik als ZZP'er van start zou gaan ik grote stappen kan maken qua inkomsten.
In de meeste gevallen is dat wel zo ja.
Ik heb voorzichtig wat berekeningen gemaakt (bijvoorbeeld op ikwordzzper.nl) om te zien wat mijn netto loon zou zijn. Als ik reken met een uurloon van €75 (waarvan ik denk dat het aan de lage kant is), dan zou ik er netto per maand al ruim €1.500 op vooruit. Dan reken ik €3.600 aan AOV premie per jaar en €7.200 inleg voor pensioen (per jaar). Ik merk dat ik het lastig vind om dit soort bedragen in te schatten. Voor de berekening van de AOV premie heb ik even snel een premieberekening bij centraal beheer gedaan. Pensioen heb ik berekend op wat ik (en mijn werkgever) nu maandelijks inleggen.
Werkte je als consultant of echt in loondienst? In dat eerste geval zou je een idee moeten hebben wat een applicatiebeheerder verdient. Volgens mij ligt het tarief voor functioneel applicatiebeheerder wel een stuk lager dan voor developers. Maar ik kan je niet helpen of 75€ realistisch is.
Verstandig om een flinke pensioeninleg mee te nemen. AOV premie klopt ook wel ongeveer.
Mocht ik gekke/onrealistische getallen noemen dan hoor ik het uiteraard graag. In mijn berekening ga ik uit van 1.500 declarabele uren per jaar (ik wil 36 uur (4x9) werken, dan heb ik 1 dag voor eventuele administratieve zaken). Ik bereken hierbij ruim vakantie (8 weken totaal + wat feestdagen) dan kom ik op 52-8=44 * 36 uur = 1584 declarabele uren, dat rond ik dan af naar 1.500 zodat ik wat speling hebben mocht ik een keer een tijdje zonder opdracht komen te zitten.
De meeste mensen gaan uit van 10 maanden werken per jaar. De rest is vakantie, ziekte en beschikbaarheid. Daar zit je dan aardig in de buurt denk ik met je inschatting. Je hebt geen dag per week voor administratie nodig.
Als ik verder kijk verwacht ik niet extra kosten te maken. Wellicht dat ik een laptop koop, maar dat zijn de kosten niet. Een auto heb ik al en die gebruik ik nu ook voor woon/werk verkeer (kilometervergoeding).

Nu ik me aan het orienteren ben heb ik een aantal vragen:
Ik weet niet wat @MijnAccount bedoelt met zaken die invloed op het netto inkomen beinvloeden, volgens mij heb je de grootste kostenposten wel te pakken. Als je het helemaal safe wil spelen neem je nog de BAV voor rond de 60€ per maand mee (zie een paar paginas terug).
Maak jezelf subtiel beschikbaar op LinkedIn, dan komen er vanzelf recruiters voorbij waar je informatie van kan ontfutselen. Zoals tarief etc :)
Het probleem met de laatste vraag is een beetje dat ik verplicht ben om het bij mij werkgever te melden als ik een onderneming start. Daarnaast is het binnen het bedrijf waar ik nu werk niet te voorkomen dat ze zien dat ik een onderneming zou inschrijven bij de KvK. Voordat ik definitief beslis om wel/geen ZZP'er te worden wil ik eerst wat beschikbare opdrachten zien, maar nu lijkt dat lastig te zijn zonder KvK nummer.
Hoezo ben jij verplicht je werkgever te melden? En dan meld je het toch gewoon? En dan maak je een lulverhaal dat je gemodificeerde Raspberry Pi's gaat verkopen. Als je een kvk nummer nodig hebt dan moet je zorgen dat die er komt, dat is ook een state of mind die je als zelfstandige moet gaan hebben. Ga jezelf afvragen hoe graag je dit wil, wat je nog tegenhoudt, en stel jezelf een deadline. En spring dan gewoon! Onderdeel daarvan is dat je je werkgever op enig moment op de hoogte stelt.
Een laatste tip: je hebt een maand of 3 buffer nodig als je start. Als je dat niet hebt wordt het wel heel spannend ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:08

Ik denk dat 75 wel realistisch is. Persoonlijk denk ik niet dat er heel veel meer uit te halen is, maar je ziet hier ook enorme verschillen dus het kan eigenlijk alle kanten op. Ik zie hier ook tarieven voorbij komen dat ik echt denk: :D

In mijn detacheringstijd zat ik al heel snel op 85 euro per uur en ik kon eigenlijk geen flikker 8)7 (jaartje of 10 geleden). Hier zullen de meeste mij duur vinden, maar ik neem zelf ook mensen aan en doe de budgettering van scrum teams, dus heb redelijk overzichtelijk wat de tarieven doen allemaal.. Niet dat het bijzonder is allemaal, kan je ook zo uitvragen bij partijen, maar ik ga mijzelf niet gratis weggeven.. Zeker niet met de huidige inflatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:44
page404 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:06:
Hoezo ben jij verplicht je werkgever te melden? En dan meld je het toch gewoon? En dan maak je een lulverhaal dat je gemodificeerde Raspberry Pi's gaat verkopen.
Vooral banken, maar ook andere partijen, zijn erg geïnteresseerd in je neven-activiteiten. Dit in het kader van (het voorkomen van) belangenverstrengeling en fraude.

Zou tof zijn, als ik bij mijn klant bankier en mezelf een lening goedkeur. Of dat ik me voorkennis aandelen verhandel.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:12
Liegebeest schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:10:
[...]

Vooral banken, maar ook andere partijen, zijn erg geïnteresseerd in je neven-activiteiten. Dit in het kader van (het voorkomen van) belangenverstrengeling en fraude.

Zou tof zijn, als ik bij mijn klant bankier en mezelf een lening goedkeur. Of dat ik me voorkennis aandelen verhandel.
Je weet dat dit niet in praktijk zo gaat en door tig systemen en personen gaat. Het is gewoon flauwekul en damage control van bedrijven die alles willen uitsluiten.
Als jij iemand bent met controversiële uitingen/imago dan loop je al risico. Ondertussen sluiten die grote banken deals die het daglicht niet kunnen verdragen.

Maar je eigen nevenactiviteit om bij te hobbyen ho maar hoor. Er zijn maar een klein groepje mensen die insider info hebben van klanten. Geef die maar zo n clausule.

Ik moest een bankierseed afleggen met een hoop onzin erbij dat ik integer zou moeten handelen. Wel ironisch dat een bank mijn integriteit bepaalt :P .Ondertussen zag ik allerlei privacy schendende zaken die werden geïmplementeerd. In mijn interpretatie is dat alles behalve integer.

Maar ben je een penningmeester bij een lokale voetbalclub dan ben je nog net geen Taghi >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:11
Tylen schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:16:
[...]

ING doet niet moeilijk. Paar maanden geleden dezlefde overstap gedaan en toen ook gelijk van bank gewisseld (rabobank naar ing).

dus oud: moneybird + rabobank
nieuw: moneybird + ing + ing.
Uit nieuwsgierigheid, hoe bevalt Moneybird bij jou in combinatie met holding / BV ?

En klopt het dat ING recentelijk zijn tarieven heeft verhoogd waardoor je nu veel meer dan andere aanbieders betaald? Ik deed een vlugge kostenoverzicht en dan kom ik op bijna 900 euro per jaar. Is er iemand die dat goedkoper elders weet te vinden?

€ 9,90 per maand bankrekening
€ 3,25 per maand bankkoppeling
€ 7,50 per maand klantonderzoek
-----------+
20,65 per maand plus per transactie 0.13 cent (bij en afschrijving).
Dus bij 200 transacties per maand, betaal je 26 euro transactiekosten.

Dan zit je voor een holding + bv bijna op 900 euro, klopt dat?

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
mouse86 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:00:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, hoe bevalt Moneybird bij jou in combinatie met holding / BV ?

En klopt het dat ING recentelijk zijn tarieven heeft verhoogd waardoor je nu veel meer dan andere aanbieders betaald? Ik deed een vlugge kostenoverzicht en dan kom ik op bijna 900 euro per jaar. Is er iemand die dat goedkoper elders weet te vinden?

-----------+

200 transacties per maand? ik denk dat 50-100 per jaar realistischer is voor de freelance ZZP-ers hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

-----------+

Ik gebruik moneybird alleen voor facturen sturen. Mijn boekhouder doet de boekhouding. Dus heb geen bankkoppeling. Klantonderzoek??? Nooit gezien.

MAar die kosten vind ik niet erg. Ben eindelijk van die raboreader af. Blok aan mijn been. 😀

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Tylen schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Ben eindelijk van die raboreader af. Blok aan mijn been. 😀
Zat 'ie maar aan je been, dan had je hem in ieder geval nog bij de hand als je hem nodig hebt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
  • Laatst online: 21-09 22:17
Members only: nieuw project
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:41
[...]

[...]
Daarvoor lijkt jortt wat extra features te hebben.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:13

TommyGun

Stik er maar in!

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 14-07-2022 14:20 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:36
Hele grote onzin, verlening = nieuw contract = mogelijkheid tarief omhoog ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparidem
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08 13:51
Onzin! Mijn vorige opdracht was bij een (landelijke) overheid (uitvoeringsorgaan). Bij een verlenging heb ik tariefsverhoging onderhandeld, via de tussenpartij. Was geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
Mijn tussenpersoon beweerde ook heel stellig dat dit niet kon, maar ik geloof er niks van, waarschijnlijk zijn ze bang dat hun marge in het geding komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Lisper schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:51:
[...]

Mijn tussenpersoon beweerde ook heel stellig dat dit niet kon, maar ik geloof er niks van, waarschijnlijk zijn ze bang dat hun marge in het geding komt.
Dat denk ik dus ook.

Inmiddels ook elders in gesprek en die toko is gelukkig wel transparant over de max tarieven en hun marges :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De overheid doet daar moeilijk over maar zodra aangeeft weg te gaan is valt er opeens wat te regelen. Je moet dus wel bereid zijn om weg te lopen van de opdracht om het voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk weten managers dondersgoed dat een vervanging ook een hoger tarief zal vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:26
Dat klopt. De overheid heeft vaak in de voorwaarden staan dat bij verlenging het tarief niet kan worden verhoogd. Daar ben ik zelf niet mee akkoord gegaan. Gezien de huidige inflatie is dat ook niet meer droog te houden natuurlijk. Lees even na wat er in je eigen contract staat.

De oplossing is inderdaad: dan maar een nieuw contract afsluiten (en het geen verlenging noemen).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

RichieB schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Dat klopt. De overheid heeft vaak in de voorwaarden staan dat bij verlenging het tarief niet kan worden verhoogd. Daar ben ik zelf niet mee akkoord gegaan. Gezien de huidige inflatie is dat ook niet meer droog te houden natuurlijk. Lees even na wat er in je eigen contract staat.

De oplossing is inderdaad: dan maar een nieuw contract afsluiten (en het geen verlenging noemen).
Staat niet in de voorwaarden tussen mij en tussenpartij.
Wat er afgesproken is tussen tussenpartij en klant weet ik niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

TommyGun schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:16:
[...]

Staat niet in de voorwaarden tussen mij en tussenpartij.
Wat er afgesproken is tussen tussenpartij en klant weet ik niet...
Tja, er hoeft toch niet verlengd te worden? Het is aan hun hoe ze het administratief oplossen. Jij wil een hoger tarief als je nog een tijdje daar blijft, en zij bepalen uiteindelijk of ze daar ja of nee tegen zeggen. Dit soort argumenten zijn alleen maar ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:35
Ik zit direct bij de klant (overheid) zonder tussenpartij.

Uit de voorwaarden:
Members only:

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparidem
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08 13:51
c-nan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:57:

Uit de voorwaarden:

***members only***
Is leuk dat ze die voorwaarden stellen, maar dit beperkt nogal vrije prijsvorming, wat een voorwaarde is voor ondernemerschap volgens dezelfde overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:39
ik kan geen touw maken van wat je hier probeert te zeggen :'(
Dit speelt nu soort van bij mij ook. Overheid die bij een vervanging heeft afgedongen bij tussenpartij dat vervanging voor hetzelfde tarief moet als de oude.
Broker probeert mij als 'vervanger' binen te hengelen zodat ze eerste keus zijn. Heb ervoor bedankt, ze zetten maar nieuwe uitvraag uit waarbij ik wel mijn tarief kan vragen.
Dus mjah.. volgens mij is overheid inkoop best wel star

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 06:54:
@_Arthur @jadjong @Stukfruit stelletje vunzigaards }:|

Werkgevers mogen fruit belastingvrij verstrekken. Ze kunnen het van de winst aftrekken en ook de btw terugvragen, in tegenstelling tot andere voedingsmiddelen. Het 80% verhaal is dus niet van toepassing en het wordt vaak in relatie tot de werkkostenregeling genoemd. Dan zou het dus niet voor eenmanszaken gelden, maar de woorkeuze 'nihilwaardering' doet me twijfelen; de werkkostenregeling bestaat immers specifiek voor zaken waar wel een financiële waardering aan te hangen is.

https://fruitje.nu/content/18-veel-gestelde-vragen

Praktisch nut zal beperkt zijn, al is fruit soms best duur. Maar terwijl jullie naar die auto's aan het kwijlen waren verloor ik m'n aandacht en vroeg ik me dit ineens af :P
Verklaart wel waarom je bij de fancy kantoren vaak een ongelimiteerde fruitschaal hebt. Zal het ook gelden voor bruin fruit? >:)
@miicker Ik denk dat je goed op weg bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

wvdl schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:26:
[...]

ik kan geen touw maken van wat je hier probeert te zeggen
Reken je kilometers of niet? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ernemmer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:43:
Er zullen toch ook wel leuke oldtimer gezinsbakken zijn?
De meeste ZZPers die ik ken met een YT rijden ook in stations hoor. Heb zelf een V70 maar je ziet ook veel BMWs bijvoorbeeld. Die V70 is wel lekker als je op vakantie gaat. Ik heb geen trekhaak nodig, die aanhanger kan gewoon in de achterbak :P

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Gelul. Punt. Moet je maar eens zien wat ze doen als je zegt "okay, dan ga ik weg".

[ Voor 19% gewijzigd door Hydra op 14-07-2022 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Dan reken ik €3.600 aan AOV premie per jaar en €7.200 inleg voor pensioen (per jaar). Ik merk dat ik het lastig vind om dit soort bedragen in te schatten. Voor de berekening van de AOV premie heb ik even snel een premieberekening bij centraal beheer gedaan. Pensioen heb ik berekend op wat ik (en mijn werkgever) nu maandelijks inleggen.
Hou er rekening mee dat AOV zakelijk is, dat zijn dus zakelijke kosten. Gaat van je winst af. Dus je betaalt netto niet 300 per maand AOV. De prijzen kloppen wel ongeveer. Hoeveel een AOV je gaat kosten over de tijd kan je je laten voorrekenen.
Ik werk 36 uur en heb afgelopen jaren ongeveer 1550 uur gemaakt dus dat klopt wel ongeveer. Je bent echt niet veel tijd kwijt aan administratie. Ik werk m'n shit eens per kwartaal bij in MoneyMonk en dat kost me een uur ofzo.

Gewoon een KvK inschrijving regelen. Het is niet alsof je werkgever er achter kan komen. En dan nog; dan zeg je gewoon dat je een KvK inschrijving hebt omdat je graag een Makro pas wil.

Komt bij; wat je werkgever in een contract zet is niet per definitie iets wat je verplicht bent. Werkgevers zetten wel vaker dingen in contracten die geen stand houden. Als ze je zouden ontslaan omdat je een KvK inschrijving hebt, dan is het waarschijnlijk een korte rechtzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Ernemmer schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:28:
[...]
200 transacties per maand? ik denk dat 50-100 per jaar realistischer is voor de freelance ZZP-ers hier.
Ik moet elke dag ca 5 samples kopen voor R&D. Dan gaan de transacties vrij snel bij mij :-).
Jogai schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Daarvoor lijkt jortt wat extra features te hebben.
Heb je beide pakketen gebruikt? Ik hoop dat je mij wilt laten weten wat de extra features zijn. Ik heb ze beiden geprobeerd. Ik miste bij Jortt dat geen uren registratie mogelijkheid had, dat je niet offertes digitaal kan laten ondertekenen en producten niet kan beheren. Maar ben benieuwd of ik juist iets anders qua holding / bv heb gemist. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

@Hydra een AOV is pertinent niet zakelijk. Je kunt de premie wel prive van je inkomstenbelasting aftrekken. De afsluitkosten trouwens dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Yucon schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:23:
@Hydra een AOV is pertinent niet zakelijk. Je kunt de premie wel prive van je inkomstenbelasting aftrekken. De afsluitkosten trouwens dan weer niet.
Euh: https://www.belastingdien...ngeschiktheidsverzekering

Ik zit er niet diep in verder, maar ik begreep juist dat het aftrekbaar is en de uitkering belast.

[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 14-07-2022 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Hydra schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:36:
[...]

Euh: https://www.belastingdien...ngeschiktheidsverzekering

Ik zit er niet diep in verder, maar ik begreep juist dat het aftrekbaar is en de uitkering belast.
Uit je eigen link:
Ook al sluit u de AOV af als ondernemer, deze premies zijn géén kostenpost voor uw onderneming. In uw aangifte inkomstenbelasting trekt u ze af als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:57:

Uit de voorwaarden:

***members only***
Dit leidt er alleen toe dat in deze markt niemand wil verlengen en iedereen weg loopt na de eerste contracttermijn? 2 jaar voor dezelfde prijs werken en vervolgens alleen 1 jaar terug indexeren mits meer dan 1,5% indexatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:35
Afas schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:46:
[...]

Dit leidt er alleen toe dat in deze markt niemand wil verlengen en iedereen weg loopt na de eerste contracttermijn? 2 jaar voor dezelfde prijs werken en vervolgens alleen 1 jaar terug indexeren mits meer dan 1,5% indexatie.
Alle externe lijken er 3 tot 5 jaar te blijven zitten, daarna moeten ze weg :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Alle externe lijken er 3 tot 5 jaar te blijven zitten, daarna moeten ze weg :)
Begin je dan met een tarief waar je al een deel toekomstige indexering in verwerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:41
mouse86 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:05:
[...]

Ik moet elke dag ca 5 samples kopen voor R&D. Dan gaan de transacties vrij snel bij mij :-).

[...]

Heb je beide pakketen gebruikt? Ik hoop dat je mij wilt laten weten wat de extra features zijn. Ik heb ze beiden geprobeerd. Ik miste bij Jortt dat geen uren registratie mogelijkheid had, dat je niet offertes digitaal kan laten ondertekenen en producten niet kan beheren. Maar ben benieuwd of ik juist iets anders qua holding / bv heb gemist. :)
Ja, kom van moneybird, maar volgens mijn accountant had ik meer nodig als een factuur pakketje. Hij zei nog 'want wij moeten je jaarrekeningen opmaken': https://www.jortt.nl/boekhoudprogramma/boekhoudprogramma-bv/ ;)

edit: maar die features die jij noemt gebruik ik niet. Overigens zit er wel urenregistratie in.

[ Voor 5% gewijzigd door Jogai op 14-07-2022 20:22 ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Oh ik had je reactie gewoon slecht gelezen. Sorry. Ik had het inderdaad verkeerd verwoord.

[ Voor 27% gewijzigd door Hydra op 14-07-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01:46
[...]

[...]

Uren registratie zit er inmiddels in, maar ik ben weer teruggegaan naar e-boekhouden. Jortt maakt het mij allemaal veel te ingewikkeld en on-overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
mamorunl schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Uren registratie zit er inmiddels in, maar ik ben weer teruggegaan naar e-boekhouden. Jortt maakt het mij allemaal veel te ingewikkeld en on-overzichtelijk.
Ik had e-boekhouden ook uitgeprobeerd. Ik vond dat zeer ongebruiksvriendelijk en overladen met informatie. Maar dat komt ongetwijfeld met de hoeveelheid mogelijkheden in het pakket. Ik zal het misschien nog eens een keer proberen.

Heb je ook holding / bv ? Wat ervaarde je als nadeel van Jortt?

[ Voor 7% gewijzigd door mouse86 op 14-07-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01:46
mouse86 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Ik had e-boekhouden ook uitgeprobeerd. Ik vond dat zeer ongebruiksvriendelijk en overladen met informatie. Maar dat komt ongetwijfeld met de hoeveelheid mogelijkheden in het pakket. Ik zal het misschien nog eens een keer proberen.

Heb je ook holding / bv ? Wat ervaarde je als nadeel van Jortt?
Nee, ik ben EZ. Mijn omzet is veel te laag voor een BV :D

Ik vond dat e-boekhouden ook superoud was en ook heel irritant met het 'onthouden' van gegevens.

Wat ik daarna bij Jortt voornamelijk zag, was dat ze bij de één wel op de dag nauwkeurig waren en op een ander gedeelte weer niet. Dat zorgde er bij mij voor dat een factuur ineens heel ergens anders stond dan ik gewend was.

Daarnaast was het soms heel moeilijk voor mij om gegevens goed in te vullen. Soms had ik een betaling ontvangen die ik dan weer per ongeluk als overboeking had geregistreerd omdat je het bedrag dan als een negatief bedrag moest invullen of zo. Heel ingewikkeld.

Ik vond e-boekhouden daarmee veel simpeler opgezet en ik kan al mijn gegevens weer goed vinden. Ook heeft e-boekhouden een koppeling met mijn facturatiepakket (HostFact) wat ook erg handig is uiteraard :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Afas schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Begin je dan met een tarief waar je al een deel toekomstige indexering in verwerkt?
Daar denk ik wel over na als ik ergens begin: kan ik met dit tarief 2, 3 jaar akkoord gaan? Meestal wel. We zijn geen pizzabezorgers die voor 15 euro per uur moeten werken toch? Klagen dat je achteruit boert met een tarief van 95 euro omdat de inflatie te hoog wordt vind ik wel een beetje klagen over honger met de bek vol brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Het lijkt erop dat Moneybird geen support heeft in de prijs, daar moet je voor naar een adviseur of boekhouder. Kijk ik naar Jortt, dan lijkt het dat ze het als totaalpakket aanbieden zodat je geen boekhouder meer nodig hebt. Dit lijkt ook met e-boekhouden het geval.

Is er iemand die dit kan bevestigen? Is er iemand die het helemaal zelf doet met een van deze pakketten (of een andere) en dus geen gebruik maakt van een boekhouder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
mouse86 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:44:
Het lijkt erop dat Moneybird geen support heeft in de prijs, daar moet je voor naar een adviseur of boekhouder. Kijk ik naar Jortt, dan lijkt het dat ze het als totaalpakket aanbieden zodat je geen boekhouder meer nodig hebt. Dit lijkt ook met e-boekhouden het geval.

Is er iemand die dit kan bevestigen? Is er iemand die het helemaal zelf doet met een van deze pakketten (of een andere) en dus geen gebruik maakt van een boekhouder?
Hangt erg van je vraagstuk af. Ik zit bij e-boekhouden waar ik in het verleden nog wel eens naar de support afdeling had gemaild met vragen (omdat ze niet in de F.A.Q. stonden). Voorbeeld uit eerder contact

Vraag:
Als IT consultant kan ik mij wel wegwijs maken door het ietwat gedateerde interface. Echter, zijn er wel wat boekhoudkundige moeilijkheden die ik ervaar, namelijk:

---snip--

Onder de “Hulp” pagina’s kan ik niks terugvinden voor het boeken van btw over stroom dat (privé) zonnepanelen leveren (link Belastingdienst).
Reactie:
Er is helaas geen artikel beschikbaar over het inboeken van privé zonnepanelen. Voor de btw van uw zonnepanelen raden we aan om dit te verwerken als een btw-factuur. U vindt de werkwijze in het volgende artikel: https://secure.e-boekhouden.nl/bh/klantenservice/?kb=6

Voor het verwerken van terug levering en de verwerking hiervan raad ik u aan contact op te nemen met een boekhouder.
Ik kwam verder, lijkt nu goed te gaan maar zonder een boekhouder aan te haken is dat toch lastig te zeggen. Higherlevel en andere fora hebben er ook geen uitgebreide post over. Ik draag nu wel juist btw af maar of het een mooie manier van verwerken is weet ik niet. Even een foutje corrigeren is toch weer een extra mutatie en verwijderen van een mutatie zorgt toch weer voor gaten in de nummering.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:55
bumble_bee schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:32:
Kort vraagje, nog meer IB-ondernemers (eenmanszaken) hier die nog geen aanslag over 2021 hebben gehad? Heb hem ruim voor 1 april ingediend, en het is binnenkort 1 juli, ben benieuwd of ik niet een foutje heb gemaakt en 'getagd' ben door het systeem of zo..
Vorig jaar had ik hem eind mei al binnen die aanslag..
Even kleine headsup hierover. Dit bleek dus te liggen aan box 3 vermogen, iedereen in Nederland die box3 vermogen heeft opgegeven over 2021 heeft een brief gehad dat we pas rond december 2022 definitieve aanslag kunnen verwachten.

Misschien willen de mensen die hierop gereageerd hebben (ik noem geen namen om obvious reasons) dat ze al lang de aanslag binnen hebben hun reactie verwijderen en/of aanpassen, want je doxxed jezelf er een beetje mee, blijkt (dat je geen box3 hebt of dat niet opgeeft). Sorry :/

Ik doxx mezelf dan weer de andere kant op, maar ja. Nu nog verzinnen hoe ik m'n knab t/m december onder de 100k houd om negatieve rente te vermijden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Ik moet elke dag ca 5 samples kopen voor R&D. Dan gaan de transacties vrij snel bij mij.
Je werkt in de brood/voedsel tak en hebt een creatieve manier gevonden om je eten zakelijk te boeken? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
indexample schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 06:56:
[...]

Je werkt in de brood/voedsel tak en hebt een creatieve manier gevonden om je eten zakelijk te boeken? ;)
Nee, ik werk als R&D voor ontwikkelen van elektronica.
Ik bestel elke dag samples van componenten (IC, Microcontrollers, mosfets, amplifiers, sensoren, etc) om mijn R&D te realiseren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
bumble_bee schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:26:
[...]

Even kleine headsup hierover. Dit bleek dus te liggen aan box 3 vermogen, iedereen in Nederland die box3 vermogen heeft opgegeven over 2021 heeft een brief gehad dat we pas rond december 2022 definitieve aanslag kunnen verwachten.

Misschien willen de mensen die hierop gereageerd hebben (ik noem geen namen om obvious reasons) dat ze al lang de aanslag binnen hebben hun reactie verwijderen en/of aanpassen, want je doxxed jezelf er een beetje mee, blijkt (dat je geen box3 hebt of dat niet opgeeft). Sorry :/

Ik doxx mezelf dan weer de andere kant op, maar ja. Nu nog verzinnen hoe ik m'n knab t/m december onder de 100k houd om negatieve rente te vermijden..
Je kan een flink bedrag zakelijk sparen en dan valt het buiten box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
mamorunl schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Ik dacht, ik geef het gisterenavond toch een kans.

Het valt mij op als ik facturen aanmaak of offertes verstuur vanuit e-boekhouden, ik een melding krijg bij gmail en google apps. Heb jij dit ook ooit gehoord van je klanten / heb je dit kunnen oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://gcdnb.pbrd.co/images/m4HinEoeDalS.png?o=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mouse86 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:03:
[...]

Ik dacht, ik geef het gisterenavond toch een kans.

Het valt mij op als ik facturen aanmaak of offertes verstuur vanuit e-boekhouden, ik een melding krijg bij gmail en google apps. Heb jij dit ook ooit gehoord van je klanten / heb je dit kunnen oplossen?

[Afbeelding]
E-boekhouden stuurt vanuit jou domein en als je dat niet juist instelt wordt dat gezien als spoofing. Eerste stap is valideren of ze wel in je SPF record staan. een SPF record opvoeren zodat Google weet dat externe mailservers ook uit jou naam mogen versturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 15-07-2022 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartCazeX
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-02 11:11
Momenteel ben ik werkzaam voor 36 uur in de week (4x9) als Windows/Citrix beheerder. Ik zou die ene vrije dag ook willen werken, alleen is dit bij de huidige klant niet mogelijk. Weet iemand toevallig of er opdrachten zijn voor 1 dag (bijv. als support)? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58
Hydra schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Ik heb het over de financieen en da's niet een "hoe je het maar bekijkt" maar iets dat je gewoon uit kan rekenen. ;)

Dat je het prima vindt om meer geld kwijt te zijn maar daar andere gemakken van hebt, dat is natuurlijk helemaal prima. Ik heb ook jaren een leaseauto gehad.
Dat is juist het punt, je weet van te voren niet of je meer geld kwijt bent of niet. Daarom zeg ik ook dat hij mij -1000 of +500 (of nog meer bij grote kosten) kost of op levert. Bij een lease constructie heb je natuurlijk meer inzicht in de maandelijkse kosten dus dan kan je het beter berekenen, dat is echter anders als een eigen auto zakelijk kopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:48
SmartCazeX schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:34:
Momenteel ben ik werkzaam voor 36 uur in de week (4x9) als Windows/Citrix beheerder. Ik zou die ene vrije dag ook willen werken, alleen is dit bij de huidige klant niet mogelijk. Weet iemand toevallig of er opdrachten zijn voor 1 dag (bijv. als support)? Alvast bedankt!
Zeker zijn die er, maar in mijn beleving moet je die wel echt uit je eigen netwerk halen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
Deveon schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:13:
[...]

E-boekhouden stuurt vanuit jou domein en als je dat niet juist instelt wordt dat gezien als spoofing. Eerste stap is valideren of ze wel in je SPF record staan. een SPF record opvoeren zodat Google weet dat externe mailservers ook uit jou naam mogen versturen.
Dank je ! Dit is inderdaad de oplossing zie ik nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 12:40
mouse86 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 06:57:
[...]
Nee, ik werk als R&D voor ontwikkelen van elektronica.
Ik bestel elke dag samples van componenten (IC, Microcontrollers, mosfets, amplifiers, sensoren, etc) om mijn R&D te realiseren :)
Ik wil me niet met jou business bemoeien hoor, maar heb je niet gewoon een zakelijk account bij een leverancier waar je 1x in de zoveel tijd een factuur krijgt. Kopen op rekening? Lijk me administratief een stuk makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
miena21 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:58:
[...]

Ik wil me niet met jou business bemoeien hoor, maar heb je niet gewoon een zakelijk account bij een leverancier waar je 1x in de zoveel tijd een factuur krijgt. Kopen op rekening? Lijk me administratief een stuk makkelijker
Heel goed dat je dit zegt hoor.
Ik moet dat nog uitvinden hoe dat werkt.
Hiervoor heb ik onder een organisatie gewerkt die dat voor mij uit handen nam.
Nu ga ik dit voor mijzelf doen, en misschien heb je gelijk dat je dan wel een verzamelfactuur krijgt.
Ik kan me alleen destijds herinneren dat men mij vroeg om niet zo vaak kleine orders te bestellen omdat ze alle dan los moesten inboeken. Ook al betaalde ik alles op rekening.

PS. ik ben dus volledig nieuw in deze wereld :9

[ Voor 3% gewijzigd door mouse86 op 15-07-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
mouse86 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:07:
[...]

Heel goed dat je dit zegt hoor.
Ik moet dat nog uitvinden hoe dat werkt.
Hiervoor heb ik onder een organisatie gewerkt die dat voor mij uit handen nam.
Nu ga ik dit voor mijzelf doen, en misschien heb je gelijk dat je dan wel een verzamelfactuur krijgt.
Ik kan me alleen destijds herinneren dat men mij vroeg om niet zo vaak kleine orders te bestellen omdat ze alle dan los moesten inboeken. Ook al betaalde ik alles op rekening.

PS. ik ben dus volledig nieuw in deze wereld :9
Lijkt mij wel handig uit te vogelen, voor het gemak van zowel jouw boekhouding als leverancier. Maar ben toch wel benieuwd als je vandaag vijf sensoren besteld en morgen weer vijf…waarom dan niet gelijk tien?

Tenzij je next day shipping hebt komen ze toch niet gelijk aan?

Voorbeeld boekhoudsituatie dat ik tegenkom:
- Aankoop op amazon.de krijg ik netjes btw factuur, intracommunicaire levering (dus betaal ex btw).
- Aankoop op amazon.nl krijg ik btw factuur en betaal ik incl. Btw. Vervolgens krijg ik na twee dagen de btw teruggestort en een aangepaste factuur.

1e situatie vergt 1 boeking/mutatie terwijl 2e maaar liefst drie of soms vier -.-. Voor die moeite betaal ik liever 3 eur verzendkosten op DE dan iets kopen in NL.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
[...]

Kan ook gewoon dat je onder de vermogensgrens zit he ;) dat hoeven ze namelijk ook niet te herberekenen.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Daar denk ik wel over na als ik ergens begin: kan ik met dit tarief 2, 3 jaar akkoord gaan? Meestal wel. We zijn geen pizzabezorgers die voor 15 euro per uur moeten werken toch? Klagen dat je achteruit boert met een tarief van 95 euro omdat de inflatie te hoog wordt vind ik wel een beetje klagen over honger met de bek vol brood.
Ik klaag niet hoor ;) en als relatief nieuwe ZZP'er heb ik nog geen meerjarige contracten gehad en daar zou ik me op dit moment ook niet prettig bij voelen behalve als er een goede wederkerige beëindigingsclausule in zit.

Waar het om gaat is dat ik me af vraag of dit type algemene voorwaarden voor iemand goed zijn? Als de freelancer het tarief niet meer bevalt gaat hij toch weg. Daar doen dit soort algemene bepalingen niet aan af. En als opdrachtgever heb je daarmee vooral schijnzekerheid over de tarieven want ik denk dat je in een krappe markt vooral bereikt dat mensen eerder een deurtje verder gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
SmartCazeX schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:34:
Beheer opdrachten voor één dag in de week zijn bijzonder schaars, meestal groeit dat uit een fulltime opdracht waar jezelf uitfaseerd.

Al ben ik persoonlijk nog nooit tegengekomen dat ik niet meer mocht werken. Als het budget op was aan het eind van het contract vroeg ik tijdig of ik een paar weken vrij moest nemen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 15-07-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Mirabis schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:40:
[...]

Lijkt mij wel handig uit te vogelen, voor het gemak van zowel jouw boekhouding als leverancier. Maar ben toch wel benieuwd als je vandaag vijf sensoren besteld en morgen weer vijf…waarom dan niet gelijk tien?

Tenzij je next day shipping hebt komen ze toch niet gelijk aan?
Omdat ik niet weet welk component ik nodig heb, ik bouw voort op de resultaten van hetgeen wat ik ontvangen heb, dan fine tune ik en dan bestel ik de volgende :) .

Het is ook niet alleen R&D, ook lopende projecten is (steeds vaker) componentje op, dan moet je het zoeken naar een alternatief, eerst samples, dan volume bestellen.

Een gemiddeld printje (dat maak ik :) )heeft zo 50 stuks verschillende componenten om die samen te stellen.

En inderdaad, dat van amazon heb ik mij flink ik vergist, bestelde laatst 10 artikelen, kreeg ik geen factuur mee. Moest je per verkoper erachteraan om dat te vragen. En dan nog kreeg je het niet allemaal binnen.

[ Voor 16% gewijzigd door mouse86 op 15-07-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Waarschijnlijk voor de mensen hier ook wel interessant om te lezen, wat wil het kabinet met flexibele arbeid.
https://www.rijksoverheid...dlijnenbrief-arbeidsmarkt

Ze zijn er volgens mij niet echt fan van.... liefst iedereen gewoon in loondienst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Afas schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:28:
[...]
Als de freelancer het tarief niet meer bevalt gaat hij toch weg.
Dat heet toch ondernemen?! Als iets, waaronder ook het tarief, je niet (meer) bevalt, of de werkzaamheden, de reistijd, de plek, de uitdaging, de mensen, de politiek, noem maar op, dan beëindig je toch je contract?
Ik in ieder geval wel, en die opzegtermijn, ach, daar kom je vaak ook wel uit. Als ik ergens weg ga is dat nooit als donderslag bij heldere hemel. Ondernemen is ook dat je in overleg blijft met je klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Sandburd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:37:
Waarschijnlijk voor de mensen hier ook wel interessant om te lezen, wat wil het kabinet met flexibele arbeid.

Ze zijn er volgens mij niet echt fan van.... liefst iedereen gewoon in loondienst
Ik weet het niet meer. Wat is tegenwoordig nog een ZZP-er? Moeten medisch specialisten straks ook in loondienst? Of een schilder? Ze snappen er werkelijk geen drol van in Den Haag. Alsof elk loondienstverband een duurzame arbeidsrelatie is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

De eerste zin van de brief:
Het kabinet beoogt een samenleving waarin mensen het beste uit zichzelf halen.
Waarin mensen tot hun recht komen en zich deel voelen van een gezamenlijke
toekomst. En waarin mensen een eigen toekomst kunnen opbouwen.

Dan denk ik: zet mij vooral NIET in loondienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Ik weet het niet meer. Wat is tegenwoordig nog een ZZP-er? Moeten medisch specialisten straks ook in loondienst? Of een schilder? Ze snappen er werkelijk geen drol van in Den Haag. Alsof elk loondienstverband een duurzame arbeidsrelatie is.
Hetgeen wat ik een beetje proefde in de tekst is dat ze van mening zijn dat het collectief wordt ondermijnd doordat er minder sociale premies worden afgedragen. Ze vergeten dan even voor het gemak dat je ook minder rechten hebt. Zelfde geldt een beetje voor de ib vs loonbelasting. Daar denken ze ook veel te missen.

Misschien mijn cynische insteek, maar heb heel erg het idee dat het meer om inkomsten (en kosten) draait, dan de bescherming van de werkenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Sandburd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:08:
[...]

Hetgeen wat ik een beetje proefde in de tekst is dat ze van mening zijn dat het collectief wordt ondermijnd doordat er minder sociale premies worden afgedragen. Ze vergeten dan even voor het gemak dat je ook minder rechten hebt. Zelfde geldt een beetje voor de ib vs loonbelasting. Daar denken ze ook veel te missen.

Misschien mijn cynische insteek, maar heb heel erg het idee dat het meer om inkomsten (en kosten) draait, dan de bescherming van de werkenden.
Ik lees de brief snel door (brief van 38 kantjes... 8)7 ) en ik deel jouw idee. Veel ZZP voordelen gaan vervallen maar daar kan ik wel mee leven. Waar ik wel moeite mee heb is dat ik straks verplicht moet gaan meedoen aan een pensioen en een AOV. Ik vind een solidariteitsbeginsel prima, maar dan wel over het hele vlak. Dan ga ik ook WW-premie afdragen en aan het eind van mijn opdracht weer opeisen... maar dat zal niet kunnen.

Wel mooi dat ze meer steun willen gaan bieden aan een 'rechtsvermoeden'. Is je tarief onder de 30-35 euro, ben je hoogstwaarschijnlijk een schijnzelfstandige en word je geholpen met het opeisen van een vaste baan op die plek (als je wil).

Maar goed, als straks de helft van de ZZP-ers weer in loondienst gaat, gaan ze met evenveel gemak weer allemaal de WW in als het weer eens recessietijd is. Want arbeidszekerheid zie ik niet zo snel terug in de brief.

Ook opvallend: ZZP-ers zorgen ervoor dat bedrijven minder snel innoveren... 7(8)7 Yeah, right. Vaste werknemers zijn er goed in...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Als de politiek het heeft over ZZP’ers dan bedoelen ze de meerderheid van de 1,1 miljoen en niet dat selectieve groepje wat gemakkelijk op een ton omzet per jaar zit. Dat groepje is namelijk ontzettend klein en lijkt vrijwel compleet genegeerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Ook opvallend: ZZP-ers zorgen ervoor dat bedrijven minder snel innoveren... 7(8)7 Yeah, right. Vaste werknemers zijn er goed in...
Wat ik heel opvallend vond is wat ze met seizoensgebonden arbeid willen. De verschillende jaren moeten een keten vormen. Resultaat is dus dat de seizoenswerker na een paar jaar een contract voor onbepaalde tijd moet krijgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Nou dat is nogal kort door de bocht. Voorbeeldje:
Daarbij is een belangrijke notie wel dat de arbeidsmarkt verre van homogeen is.
De arbeidsmarkt kent een aanzienlijke mate van diversiteit aan sectorspecifieke
omstandigheden
, voorkeuren, afspraken en verschillen in (ervaren)
onderhandelingsmarktmacht. Hoewel de beschreven maatregelen in deze brief een
algemeen toepasbaar karakter hebben, erkent het kabinet de heterogeniteit van
de arbeidsmarkt en zal er in de verdere uitwerking van de verschillende
maatregelen ook expliciet aandacht worden besteed aan verschillen in behoeftes
en voorwaarden van verschillende beroepssectoren en -groepen.
Oftewel ze (h)erkennen dat er sectoren zoals de onze zijn, waar geen problemen zijn omdat we een sterke onderhandelingspositie hebben.

Een kern die meerdere malen terugkomt:
Flexibele arbeidsrelaties moeten niet gebruikt worden
om te concurreren op arbeidsvoorwaarden.
En dat lijkt me een prima insteek. Er wordt vooral gekeken naar plekken waar misbruik wordt gemaakt van mensen door ze naar 'zelfstandigheid' te duwen.

Ze erkennen dat het voor veel mensen een eigen keuze is:
Het werken als zelfstandige wordt vaak ingegeven door de motivatie van
ondernemerschap, het zien van kansen en de behoefte om zelf regie te hebben
over hoe, met wie, waar en wanneer wordt gewerkt. Deze vormen van zelfstandig
ondernemerschap leveren een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie
en kunnen het werkgeluk vergroten. Het werken als zelfstandige biedt zelfstandig
ondernemers mogelijkheden die werkenden in loondienstverband niet hebben of
niet ervaren. De ruimte die de Nederlandse arbeidsmarkt biedt om als zelfstandige
te ondernemen en werk te verrichten is dan ook belangrijk.
Wat ze aangeven is dat zelfstandigheid een keerzijde heeft, en dat er ook misbruik van gemaakt wordt, aan beide kanten:
Daarmee hangt samen dat zelfstandigen relatief beperkter bijdragen
aan de financiering van de sociale zekerheid en de fiscale behandeling tussen
werknemers en zelfstandig ondernemers ongelijk is. Deze kostenverschillen
vormen een prikkel richting schijnzelfstandigheid en dit ongelijke speelveld kan
(op lange termijn) de houdbaarheid van ons sociale stelsel ondermijnen.
Dit is in de context van zelfstandigen die zich niet verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid of (vrijwel) geen pensioen hebben, dus niet evenredig meebetalen aan de samenleving maar wel uiteindelijk in de vangnetten terecht gaan komen.

Ik vind dat een terechte constatering. Er zijn gewoon heel veel 'zelfstandigen' die voor 35 euro per uur 'ZZPer' zijn, maar geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben en geen pensioen opbouwen en gewoon van dag tot dag leven. Leuk en aardig, maar iemand in de bouw is waarschijnlijk met 50 jaar versleten en komt dan nog dik 30 jaar in de vangnetten terecht waar ze niet aan meebetaald hebben. En hoe je het ook wendt of keert; dat is een probleem.

Als maatregel willen ze daarbij 2e pijler pensioen openstellen voor zelfstandigen. Ook wordt als maatregel aangedragen om het makkelijker te maken voor zelfstandigen om zich te organiseren:
Ten slotte erkent het kabinet dat bepaalde groepen (kwetsbare) zelfstandigen en
platformwerkers gebaat kunnen zijn bij collectief onderhandelen, zoals reeds aan
uw Kamer gemeld.39 Collectief onderhandelen kan helpen om de positie van deze
groepen te versterken en tot betere arbeidsvoorwaarden te komen.
Ook zetten ze in op een verplichte AOV. Wat ik persoonlijk een beetje een mixed bag vindt door de te hoge kosten, dus ik hoop dat dat dan beter gereguleerd gaat worden. Maar dat maakt het niet minder terecht m.i. Ook hebben ze het over een opt-out als je al een verzekering hebt.

Voor platformwerkers wil de overheid het makkelijker maken om te bewijzen dat er sprake is van een werkrelatie:
Naast bovenstaande verduidelijking van regels rondom de beoordeling van
arbeidsrelaties is het van belang om met name werkenden met beperkte
onderhandelingsmacht te helpen om hun rechtspositie (als werknemer) op te
kunnen eisen.
Wederom gaat het expliciet om mensen met een beperkte onderhandelingsmacht.

Al met al vind ik een "iedereen moet naar loondienst" bangmakerij die me doet vermoeden dat je de tekst niet gelezen hebt, sorry :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:19:
Ik lees de brief snel door (brief van 38 kantjes... 8)7 ) en ik deel jouw idee. Veel ZZP voordelen gaan vervallen maar daar kan ik wel mee leven. Waar ik wel moeite mee heb is dat ik straks verplicht moet gaan meedoen aan een pensioen en een AOV.
Voor een AOV is er een opt-out als je al een AOV hebt. En dat je als ZZPer verplicht wordt geld opzij te zetten hiervoor zoals werknemers dit ook krijgen, vind ik eigenlijk best terecht. Want dit is gewoon een heel groot probleem. Er zijn eigenlijk drie groepen ZZPers:
  • Schijnzelfstandigen
  • Zelfstandigen laag in de markt die al het geld gewoon YOLO opmaken
  • Zelfstandigen die toekomstbestendig zijn
Die laatste is (denk ik) de grootste groep. Maar als je niet toekomstbestendig bezig bent, en dus vooral van de voordelen profiteert totdat je arbeidsongeschikt raakt, dan is dat echt wel een issue.
Dit is een enorm kort door de bocht vertaling van wat er geschreven is:
Naast aandacht voor deze positieve kanten van het zelfstandig ondernemerschap,
is er de afgelopen jaren steeds duidelijker gebleken dat er ook negatieve aspecten
en effecten van het werken als zelfstandige en de groei van deze groep werkenden
zijn. Het is bekend dat Nederland internationaal gezien een relatief hoog aandeel
zzp’ers op de arbeidsmarkt kent. Dit heeft een keerzijde. Vanuit een (macro-)
economisch perspectief wijst de Commissie Regulering van Werk erop dat de
productiviteit en innovatie gemiddeld genomen meegroeien met de
bedrijfsomvang, waardoor een toename van het aandeel zzp’ers dus een
remmende factor kan zijn op economische groei.
Vind je reactie een beetje paniekvoetbal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 16:41

ralpje

Deugpopje

Hydra schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:18:
[...]

Dit is een enorm kort door de bocht vertaling van wat er geschreven is:

[...]

Vind je reactie een beetje paniekvoetbal.
Ik lees dat laatste als 'bedrijven hebben personeel nodig om groei te faciliteren, met meer ZZP-ers (die dus niet meer op de arbeidsmarkt zijn) is er minder personeel beschikbaar, dus minder potentiële groei.

Ik zie dat wel als een valide 'angst' inderdaad, maar ook iets dat zichzelf in de markt wel gaat regelen. Meer vraag naar personeel om groei te faciliteren -> vraag > aanbod -> hoger loon voor personeel -> minder incentive voor dat personeel om als ZZP-er verder te gaan (zeker in de genoemde 'middel' groep). De markt regelt echt zichzelf wel, imho.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:12:

Al met al vind ik een "iedereen moet naar loondienst" bangmakerij die me doet vermoeden dat je de tekst niet gelezen hebt, sorry :)
Helaas was het wel het gevoel wat ik aan de brief over heb gehouden. Heb hem namelijk wel degelijk gelezen. Er komt heel erg in naar voren dat men niet wil dat er op arbeidsvoorwaarden en fiscaliteit geconcurreerd wordt. Dat klinkt mij heel erg in de oren als "We willen heel graag dat iedereen hetzelfde is". (overigens merkte ik op "zien graag in loondienst". Dat is niet _moet_ in loondienst)

Edit: ook een reactie hierop:
Ik vind dat een terechte constatering. Er zijn gewoon heel veel 'zelfstandigen' die voor 35 euro per uur 'ZZPer' zijn, maar geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben en geen pensioen opbouwen en gewoon van dag tot dag leven. Leuk en aardig, maar iemand in de bouw is waarschijnlijk met 50 jaar versleten en komt dan nog dik 30 jaar in de vangnetten terecht waar ze niet aan meebetaald hebben. En hoe je het ook wendt of keert; dat is een probleem.
Deze mensen komen volgens mij in het vangnet van de bijstand terecht (nadat ze alles wat ze nog bezaten op hebben moeten eten). De bijstand betalen we met z'n allen voor, gewoon algemene middelen. Ofwel (correct me if i'm wrong) daar betaal je via de reguliere belasting voor (dus alles bij elkaar, niet enkel de belasting die je op je inkomen hebt)

[ Voor 45% gewijzigd door Sandburd op 15-07-2022 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Sandburd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:04:
Deze mensen komen volgens mij in het vangnet van de bijstand terecht (nadat ze alles wat ze nog bezaten op hebben moeten eten). De bijstand betalen we met z'n allen voor, gewoon algemene middelen. Ofwel (correct me if i'm wrong) daar betaal je via de reguliere belasting voor (dus alles bij elkaar, niet enkel de belasting die je op je inkomen hebt)
Dat is nogal kort door de bocht. Die mensen zitten meteen op het niveau dat ze ook allemaal toeslagen e.d. voor de volle 100% benutten. Daarnaast zijn mensen die 'arm' zijn, ook weer vaker ziek, etc. Een arbeidsongeschikte gaat ook nooit meer werken, terwijl de bijstand natuurlijk vooral bedoeld is als tijdelijk vangnet voor mensen die moeilijk aan een baan komen. Zo simpel is het dus niet.

Ik vind het niet meer dan terecht dat, als je relatief veel verdient door als zelfstandige te opereren, dan van je verwacht wordt dat je dit op een toekomstbestendige manier invult. Aangezien er een grote groep is die dit kennelijk niet doet, krijgt de overheid dan de neiging het dan maar te reguleren.

Onze verzorginsstaat kan alleen bestaan als gemiddeld genomen mensen er evenveel insteken als dat ze eruit halen. Sterkere schouders dragen dan meer van de lasten. Dan in eerste instantie veel profiteren van voordelen maar dan niet die lasten dragen, is wel een issue.

Ik vind het ook jammer dat wij last hebben van de mensen die misbruik maken van het systeem, maar ik ben ook van mening dat het voor iedereen in Nederland eerlijk moet blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Nu nog verzinnen hoe ik m'n knab t/m december onder de 100k houd om negatieve rente te vermijden..
optie 1: de berekening is per product, dus 100k op spaarrekening en 100k op betaalrekening, nog steeds geen negatieve rente.

meerdere betaalrekeningen of spaarrekeningen worden wel opgeteld. maar niet betaalrekeningen + spaarrekeningen.

optie 2: een Knab deposito spaarrekening erbij openen, daar zit geen negatieve rente op, dus alles boven de 200k zet je dan daar vast voor een korte periode.

optie 3: een 2e rekening openen bij een andere entiteit, bijvoorbeeld de Rabo zzp rekening, kost niks per maand, alleen per transactie 40 cent ofzo. Het voordeel van deze optie is dat het deposito-garantiestelsel dan 2 keer 100k dekt, mochten de banken omvallen. Deze garantie telt die 100k trouwens voor eenmanszaken wel op voor zowel prive als zakelijk gecombineerd.

[ Voor 49% gewijzigd door indexample op 15-07-2022 15:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:48:
[...]
Dat is nogal kort door de bocht. Die mensen zitten meteen op het niveau dat ze ook allemaal toeslagen e.d. voor de volle 100% benutten. Daarnaast zijn mensen die 'arm' zijn, ook weer vaker ziek, etc. Een arbeidsongeschikte gaat ook nooit meer werken, terwijl de bijstand natuurlijk vooral bedoeld is als tijdelijk vangnet voor mensen die moeilijk aan een baan komen. Zo simpel is het dus niet.
Volgens mij was het punt dat je maakte dat ze "op de maatschappij gaan teren zonder daar aan bijgedragen te hebben". En ze hebben mijns inziens wel degelijk bijgedragen aan het potje waar de bijstand uit verstrekt wordt.

En de bijstand is volgens mij bedoeld "voor een ieder die moeite heeft in zijn eigen levensonderhoud te voorzien". Voor mensen die moeilijk aan een baan komen hebben we andere regelingen, bijvoorbeeld de WIA.
Ik vind het niet meer dan terecht dat, als je relatief veel verdient door als zelfstandige te opereren, dan van je verwacht wordt dat je dit op een toekomstbestendige manier invult. Aangezien er een grote groep is die dit kennelijk niet doet, krijgt de overheid dan de neiging het dan maar te reguleren.
Volgens mij zijn er juist zelfstandigen die relatief (en absoluut) gezien nu heel weinig verdienen en die komen in de vangnetten terecht. Vermoed dat je eens op moet zoeken wanneer je recht hebt op een bijstandsuitkering, denk dat je gaat schrikken. Je zult namelijk alles wat je bezit eerst op moeten maken voordat je er recht op krijgt. Dus: Eventueel huis verkopen (grote overwaarde voorkomt dat je bijstand krijgt), spaargeld weg, etc. en daarnaast krijg je ook een heel aantal plichten als je de uitkering toegewezen krijgt.
Kijk anders eens op : https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand
Onze verzorginsstaat kan alleen bestaan als gemiddeld genomen mensen er evenveel insteken als dat ze eruit halen. Sterkere schouders dragen dan meer van de lasten. Dan in eerste instantie veel profiteren van voordelen maar dan niet die lasten dragen, is wel een issue.
Ook de zelfstandigen dragen hier aan bij hoor, zeker de mensen in dit forum gok ik. Ik snap niet heel erg waar dat verhaal vandaan komt dat ZZP-ers alleen maar uitvreters zijn en totaal niet bijdragen.
Of ik heb de juiste belastingregelingen nog niet gevonden, dat kan natuurlijk :+

Anyway, voor we een hele off-topic discussie gaan voeren ga ik weer lekker terug naar lurk-modus in dit forum, iedereen kan zelf een kijkje nemen in de kamerbrief en zich er een mening over vormen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Sandburd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:27:
Anyway, voor we een hele off-topic discussie gaan voeren ga ik weer lekker terug naar lurk-modus in dit forum, iedereen kan zelf een kijkje nemen in de kamerbrief en zich er een mening over vormen.
Da's ook wel lekker makkelijk natuurlijk :) Beetje de bekende zeemeeuw tactiek toepassen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Sandburd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:27:
[...]

Volgens mij was het punt dat je maakte dat ze "op de maatschappij gaan teren zonder daar aan bijgedragen te hebben". En ze hebben mijns inziens wel degelijk bijgedragen aan het potje waar de bijstand uit verstrekt wordt.
Het probleem is een beetje dat van de 1.1 miljoen zelfstandigen er 1.0 miljoen in de bijstand terecht komen als ze 'op' zijn of met pensioen denken te gaan terwijl de AOW leeftijd nog niet bereikt is. Dan kan ieder van hun wel bijdragen aan het potje bijstand, maar de verhouding van betalende versus genieter loopt dan scheef.
Ik ben met mijn miljoen bijstandgenieters waarschijnlijk een beetje op de pessimistische toer :P maar zelfs als het er van de 1.1 miljoen slechts 100.000 zijn die hun pensioen tot de AQW leeftijd niet goed geregeld hebben zit je al in de penarie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:18:
[...]

Voor een AOV is er een opt-out als je al een AOV hebt. En dat je als ZZPer verplicht wordt geld opzij te zetten hiervoor zoals werknemers dit ook krijgen, vind ik eigenlijk best terecht. Want dit is gewoon een heel groot probleem. Er zijn eigenlijk drie groepen ZZPers:
  • Schijnzelfstandigen
  • Zelfstandigen laag in de markt die al het geld gewoon YOLO opmaken
  • Zelfstandigen die toekomstbestendig zijn
Je vergeet nog de groep die, ongeacht het inkomen/omzet, alles op maken en nooit wat over houden. Collega is nu bezig met alles uit een hypotheek te persen om zo het huis wat hij net aan kan betalen van een inpandig zwembad te voorzien. Tientje per uur minder bij de volgende klus en de Audi met stekker wordt een Ford met deuken, als je vroegtijdig van het leasecontract af komt . Het zou mij niet verbazen als daar flink 'geleend' wordt van een onbestaand pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
Hydra schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:48:
[...]

Ik denk dat je even vergeet dat ZZPers gewoon inkomstenbelasting betalen (en omdat ze meer verdienen, dus absoluut ook veel meer betalen). Maar dat ze aan de andere kant van die sociale voorzieningen weinig gebruik mogen maken.
ZZPers zorgen dus voor meer geld, en kosten dus weinig,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Bender schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 00:52:
[...]

Ik denk dat je even vergeet dat ZZPers gewoon inkomstenbelasting betalen (en omdat ze meer verdienen, dus absoluut ook veel meer betalen). Maar dat ze aan de andere kant van die sociale voorzieningen weinig gebruik mogen maken.
ZZPers zorgen dus voor meer geld, en kosten dus weinig,
Ja en nee. Qua IB doen we niet onder voor loondienst. Maar we dragen niet bij aan WW (bouwen ook geen rechten op natuurlijk), dragen niet bij aan een sociaal stelsel voor ziekte zoals WIA en we dragen niet bij aan een sociaal (aanvullend) pensioenstelsel.
Prive regelen we dat misschien wel, zoals ik spaar voor een 'pensioen', maar dat geld is van mij en blijft van mij. Als ik overlijd op de dag nadat ik mijn AOW mag gaan genieten, dan gaat het gespaarde bedrag naar mijn erfgenamen. Maar wat ik 'gespaard' heb bij het ABP, ooit, komt ten goede van het gehele stelsel.
Volgens mij wil de overheid daar vanaf; ze willen een algemeen, overkoepelend sociaal stelsel wat ten goede komt aan alle Nederlanders samen.
Ik vind het prima, maar als we echt sociaal willen zijn in Nederland, laat ze dan eerst maar eens beginnen met een sociaal stelsel van winstafdracht bij grote bedrijven. Pennywise, poundfoolish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
jadjong schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:15:
[...]

Je vergeet nog de groep die, ongeacht het inkomen/omzet, alles op maken en nooit wat over houden. Collega is nu bezig met alles uit een hypotheek te persen om zo het huis wat hij net aan kan betalen van een inpandig zwembad te voorzien. Tientje per uur minder bij de volgende klus en de Audi met stekker wordt een Ford met deuken, als je vroegtijdig van het leasecontract af komt . Het zou mij niet verbazen als daar flink 'geleend' wordt van een onbestaand pensioen.
:D onvoorstelbaar idd... |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Ja en nee. Qua IB doen we niet onder voor loondienst.
Er staat hier een volledig bruto jaarsalaris wat ik vorig jaar in loondienst verdiende voor de belastingdienst op de rekening.

Er is een enorme belasting druk, al gauw meer dan 50%. Om dan te stellen dat de ZZPer onevenredige druk op sociale stelsels legt, dan weet je niet waar je het over hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door init6 op 16-07-2022 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Niemand in Nederland zou een belastingdruk van 50% mogen hebben. Er gaat dan echt iets serieus mis in je belastingaangifte. Zelfs in loondienst is het toptarief “slechts” 49,5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 09:10
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door bertuslambertus op 15-08-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je kan ook vragen of ze elke dag warme croissantjes met vers geplukte aardbeien komen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 18:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Aangeven dat je meer per uur wilt anders ga je andere opdracht zoekeN. (Wel doen dan ook he).

[ Voor 66% gewijzigd door Tylen op 12-09-2022 07:01 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bertuslambertus schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:46:
Welke ervaringen hebben jullie met Layer?
Layer is een dure tussenpersoon en daar betalen ze al die actieve recruiters van. Ik acht je kans klein dat je de marge omlaag krijgt. Elke tussenpersoon die jou benaderd zal een flinke marge erop leggen. Advies is om zelf de portalen af te gaan op zoek naar een opdracht. Zelf ook regelmatig contact gehad met Layer maar deden altijd moeilijk over tarief, heel soms belde ze later terug dat hun huidige kandidaat niet voldeed en ze toch meer ruimte los hadden gekregen bij de opdrachtgever.
Pagina: 1 ... 322 ... 644 Laatste