Het blijft lastig. Ze proberen iets te repareren (ik wantrouw overigens ook de dubbele 'PVDA' agenda) om excessen in het nadeel van de werknemers te voorkomen. Dat kan ik alleen toejuichen.
Als je 2 jaar bij een opdrachtgever zit is de kans groot dat je gewoon (een goed gewaardeerde, maar verkapte) werknemer bent. Ik word soms ingehuurd voor een specifieke opdracht (bijvoorbeeld migratie, dus ECHT een project met begin en eind), en die mag 2 of 3 jaar duren, daar kan de belastingdienst niets op aanmerken (doen ze ook niet). In de praktijk heb je na zo'n project zoveel kennis dat ze je niet kwijt willen. Lastig.
Nu zit ik op een klus bij een klant waar via scrum project na project wordt uitgevoerd. Mijn kennis en inzet (en wellicht aanwezigheid, manier van communiceren en meewerken e.d.) is zeer welkom daar, maar laten we mekaar geen mietje noemen: dit is gewoon verkapt dienstverband, van project naar project (lekker scrummen zodat we ook niet hard hoeven te werken en niet afgerekend worden op resultaten)....gewoon lopend band fabriekswerk. Als de belastingdienst met een naheffing komt (kans is nihil) dan zal ik flink balen, maar ergens denk ik: ja, eigenlijk klopt het. Ik had daar weg moeten zijn. Ik vind overigens dat ik geen recht heb op ondernemer-gerelateerde kortingen, maar ik sla ze, hypocriet als ik ben, ook niet af.
Ik heb de oplossing niet, maar de meesten onder ons zijn ICT-ers die uurtje-factuurtje in de ICT fabriek meewerken en zeker GEEN ondernemers. ECHTE ondernemers nemen en lopen risico, NEP ondernemers werken uurtje-factuurtje (zoals ik). Ergens zou daar goed onderscheid in gemaakt moeten worden met de proportionele kortingen en voordelen.
ICT-ers kunnen een truukje waar de opdrachtgever vaak geen kaas van gegeten heeft. De opdrachtgever kan zelfs het gewenste eindresultaat niet eens schetsen, laat staan HOE je het moet implementeren. Om die reden alleen is de wet DBA voor ons geen probleem, ware het niet dat opdrachtgevers (en hun nogal schuwe HR afdelingen) liever op veilig spelen.
Ik voorspel vanwege de pad-stelling tussen opdrachtgever- en nemer overigens een nog grotere schaarste naar ICT-ers (bekwame ICT-ers) straks.
En als je niet met de (schijn)onzekerheid kan omgaan, kun je misschien beter in vaste dienst gaan, want dan ben je ook geen ondernemer.
[
Voor 0% gewijzigd door
poehee op 29-09-2016 12:37
. Reden: typo (zucht) ]