Maak jij 2000 uur?pirke schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 18:01:
15 euro vind ik belachelijk veel, dat is 30k per jaar...
Maar 15 euro vind ik inderdaad te veel, maximaal 10 euro vind ik redelijk.
Maak jij 2000 uur?pirke schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 18:01:
15 euro vind ik belachelijk veel, dat is 30k per jaar...
Ik benader het, 1800 haal ik wel, dan heb ik nog steeds 7 weken vakantie bij een fulltime opdracht. M'n vrouw heeft momenteel maar 5 weken, en alleen thuis zitten is ook weer zoiets... Bij een leuke opdracht werk ik graag, en zelf als ik regelmatig een vrijdagmiddag eerder naar huis ga kom ik gemiddeld nog steeds aan m'n uren.
Feit blijft dat ik 30k te veel vind voor het doorsturen van facturen. Het klopt dat alles relatief is aan het klanttarief, maar 10% bovenop mijn tarief vind ik een mooi maximum, en dan alleen als ze ook echt waarde toevoegen. Puur facturen doorsturen heeft voor mij geen waarde. Daarom zit ik nu op een goed project zonder tussenpersoon. Het heeft me twee weken extra gekost om deze opdracht te vinden nadat ik talloze cv schuivers heb afgewezen, maar die twee weken zijn relatief snel terugverdiend nu er geen hap ergens anders blijft plakken.t_captain schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:17:
Als een recruiter je op een supergoed project weet binnen te krijgen tegen een tarief waar je alleen van kan dromen, dan mag dat wat kosten.
Ik zou niet gauw 15 inleveren van een project waar de klant niet meer dan 70 betaalt. Maar als de klant 100+ betaalt, prima.
[ Voor 91% gewijzigd door Krisp op 08-08-2016 15:55 ]
[ Voor 90% gewijzigd door Krisp op 08-08-2016 15:55 ]
Volgens mijn boekhouder erg moeilijk, omdat de werkruimte van eigen ingang en sanitair voorzien moet zijn, en een deel van de hypotheek naar de zaak moet worden overgeschreven.Leipo schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:59:
http://www.nu.nl/zzp/4308...huurwoning-aftrekken.html
zijn er ook mogelijkheden voor zzp'ers met een koophuis?
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Ik heb zelf ook de policy dat niet meer met tussenpartijen of recruiters werk. De meerwaarde is nul en ik heb eigenlijk alleen maar last van (afromen tarief, rare contracten, geen inhoudelijke kennis, etc..). Het valt mij op dat via linkedin ook bedrijven zelf op zoek gaan naar freelancers om direct in te huren, dus er is wel een verandering gaande. Blijkbaar zijn bedrijven de recruitement toko's ook beu en terecht!pirke schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 04:59:
Feit blijft dat ik 30k te veel vind voor het doorsturen van facturen. Het klopt dat alles relatief is aan het klanttarief, maar 10% bovenop mijn tarief vind ik een mooi maximum, en dan alleen als ze ook echt waarde toevoegen. Puur facturen doorsturen heeft voor mij geen waarde. Daarom zit ik nu op een goed project zonder tussenpersoon. Het heeft me twee weken extra gekost om deze opdracht te vinden nadat ik talloze cv schuivers heb afgewezen, maar die twee weken zijn relatief snel terugverdiend nu er geen hap ergens anders blijft plakken.
Als startende ondernemer heb je de keuze of je je eigen huis tot het ondernemersvermogen wilt rekenen als je minimaal 10% van het huis zakelijk gebruikt. Deze keuze heb je als je gaat verhuizen of als je werkzaamheden ingrijpend veranderen (starten, iets compleet anders gaan doen, etc). Na deze eenmalige keuze kun je het niet achteraf aanpassen omdat het dat jaar toevallig beter uitkomt.Leipo schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:59:
http://www.nu.nl/zzp/4308...huurwoning-aftrekken.html
zijn er ook mogelijkheden voor zzp'ers met een koophuis?
1900 uur haal ik eigenlijk elk jaar wel als ik terugkijk.Ascension schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 18:39:
[...]
Maak jij 2000 uur?![]()
Maar 15 euro vind ik inderdaad te veel, maximaal 10 euro vind ik redelijk.
Tja, meestal weet je wat gangbare tarieven zijn en wat je waard bent. De speelruimtes zijn vaak vrij klein.t_captain schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:17:
Als een recruiter je op een supergoed project weet binnen te krijgen tegen een tarief waar je alleen van kan dromen, dan mag dat wat kosten.
Ik zou niet gauw 15 inleveren van een project waar de klant niet meer dan 70 betaalt. Maar als de klant 100+ betaalt, prima.
[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 17-08-2016 15:57 ]
Lig er zelf alweer een tijdje uit (freelance/eigen bedrijfje van 2010-2015), maar kan (een deel) van je vragen wel beantwoorden denk ik.gold_dust schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:54:
Na een aantal weken op freelance opdrachten te hebben gereageerd heb ik een aantal bedrijven gevonden, voornamelijk in het buitenland, waar ik zou kunnen beginnen als ontwikkelaar. Een aantal zaken die ik heb kunnen constateren zijn dat er op zich veel vraag is op het moment maar dat er
Dat kan op 2 manieren, het werven via het bureau en de overeenkomst direct tussen jou en de opdrachtgever, of de bemiddelaar is ook tussenpersoon op contract niveau.1. veel opdrachten lopen via vage recruitment bureaus,
Dit is vaak omdat ze geen flauw idee hebben hoe lang iets gaat duren. Als je op uur basis werkt zie je vaker kortere termijnen, enerzijds omdat ze geen idee hebben hoeveel tijd er nodig is, maar ook omdat ze zich niet willen committeren aan langere contracten voor het geval je niet bevalt of er andere redenen zijn om het project te stoppen/pauzeren.2. er vaak korte contract periodes van bijv. 3 maanden worden aangeboden,
Is denk ik afhankelijk van de markt en sector. Had zelf destijds niet het idee dat de tarieven zwaar onder druk stonden. Je kan niet de tarieven vragen die de grote jongens durven te vragen, maar met een jaartje of 8 ervaring kon je makkelijk 75+ p/u vragen als .NET developer (ook op langdurige projecten).3. de tarieven nog steeds sterk onder druk staan.
Ik denk dat er ook meespeelt dat niet iedere freelancer een net contract had en sommige mensen daar door in de problemen zijn gekomen. Daarnaast wordt er natuurlijk overal moord en brand geschreeuw over de (nieuwe) VAR en lijkt een deel van de sector beheerst door angst...Toen ik een aantal jaren geleden als freelancer werkte had ik zoiets als een contract dat toen door het recruitment bedrijf was opgesteld, dat de klant en ik hebben getekend en waar alle partijen zich netjes aan hebben gehouden. Is dit de gebruikelijke vorm en laten jullie ook zaken contractduur, tarief, etc. op papier zetten?
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Afhankelijk van het soort project en het niveau is dat niet per definitie slecht. Een aantal van mijn kleinere klanten in de start fase zaten ook op 50 euro. Maar daar lagen wel weer garanties en goede contracten onder.gold_dust schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:22:
Dank je voor je uitgebreide reactie! Wat betreft de uurtarieven, ik kreeg gisteren nog een project in Nederland toegestuurd waar het tarief 50 euro per uur was ... Er zijn bedrijven die blijven het toch proberen...
Dat is omdat helaas sommige recruiters ontiegelijke hufters en geldwolven zijn. Die proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Zij hebben vaak tarief afgesproken met de klant en proberen jou zo min mogelijk daar van te geven. In sommige gevallen is hun fee afhankelijk van jouw fee, maar ik heb ook het vermoeden dat zij soms het "verschil" krijgen.Wat ik ook merk is dat bij eigenlijk elk eerste gesprek dat ik heb gehad met een recruiter over een project, ze meteen beginnen af te dingen op het uurtarief. De hele markt lijkt toch vooral tarief gedreven te zijn.
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Advies bij opdrachten via bemiddelaars/recruiters/toko's-die-je-niet-kent :.Gertjan. schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:37:
[...]
Dus waar een ZZP-er denkt "meh, voor die 50 euro/uur vind ik X meer dan prima", heeft de klant een visie van: "Ik betaal 80 euro per uur, dus verwacht ik verwacht Y". Doordat het niet altijd transparant is zorgt dit ook voor veel onvrede bij beide partijen (waar de recruiter de lachende derde is, want die is lekker binnen).
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Wat staat er in? Artikel staat achter een paywall.
Op 1 augustus had de fiscus 4481 verzoeken ontvangen voor de beoordeling van modelovereenkomsten, meldt Wiebes. Daarvan waren op die datum 370 contracten goedgekeurd en 1033 afgewezen. In 814 gevallen was het verzoek om beoordeling ingetrokken. Ten slotte waren 1964 aanvragen nog in behandeling. Overigens tellen deze cijfers niet op tot 4481.
[ Voor 40% gewijzigd door Leipo op 02-09-2016 15:38 ]
w00t
In mijn geval was het nemen van een lease auto (ik heb hem destijds overgenomen van mijn werkgever toen ik zelfstandig ging) een van de minst briljante acties in mijn ondernemerschap. Heb voor de grap een rekensommetje gemaakt wat dat gekke ding mij gekost heeft en ik kwam tot de conclusie dat ik de auto zeer dik al had terugbetaald. Het ging om een auto uit de 20% klasse, maar in de paar jaar dat ik hem in de lease had heb ik hem door bijtelling, leasebedrag, niet aftrekbaar deel BTW door prive gebruik, etc echt dik zelf betaald.FireStarter schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:14:
Een gedachte spint soms ook dooor mijn hoofd, als jonge ondernemer moet je nu nog niet zoveel kosten laten verdampen aan mobiliteit.
Hoe kijken jullie er tegenaan? En zouden jullie het er ook voor over hebben?
Ik ga waarschijnlijk in Duitsland een project doen en een Golf leasen kost daar rond de 200 euro per maand incl. btw. Kun je daar niet beter gaan zoeken? Ik zou me nooit aan een langlopend contract van 900 euro per maand binden.FireStarter schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:14:
Ik ben aan het dubben over mobiliteit.
Ik lease nu een Golf Variant uit 2015 voor 20% bijtelling 32k catalogus waarde voor 890 ex per maand.
Ik heb nou nooit echt het idee gehad dat een klant het een biet interesseert in wat voor auto ik rijd.gold_dust schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:50:
Ik heb een beetje hetzelfde dilemma, ik kan niet in m'n kleine oude prive auto van 11 jaar oud bij de klant verschijnen, in Duitsland al helemaal niet, maar wil me ook niet aan een lang contract binden.
[ Voor 36% gewijzigd door Avalaxy op 05-09-2016 14:25 ]
Werk je vanuit een BV of eenmanszaak? Indien eenmanszaak, heb je een 'vaste inrichting' in NL?gold_dust schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:50:
[...]
Ik ga waarschijnlijk in Duitsland een project doen [...]
Ik ga lekker met het OV de auto naar een klant. Geilen op auto's het OV is voor domme mensen die niks nuttigers hebben geen geld hebben voor echt vervoer om zich mee bezig te houden.Avalaxy schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:24:
Ik ga lekker met het OV naar een klant. Geilen op auto's is voor domme mensen die niks nuttigers hebben om zich mee bezig te houden.
[ Voor 9% gewijzigd door Viper® op 05-09-2016 14:55 ]
Inderdaad een beetje kortzichtige gedachte, om te bepalen dat iedereen die geld uitgeeft aan auto's omdat ze die mooi vinden, dom zijn.Viper® schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:29:
[...]
Ik ga lekker met het OV de auto naar een klant. Geilen op auto's het OV is voor domme mensen die niks nuttigers hebben geen geld hebben voor echt vervoer om zich mee bezig te houden.
![]()
Ik ken mensen met Porsche's en ik ze ook met een prius. Sterker nog, sommige komen op de fiets welke meer waard is dan een auto. Wat jij zonde van je geld vindt is dat niet direct voor een ander. ieder zijn ding.
Bij de start van me bedrijf 2 maanden shortlease gedaan, fiat500, kost achteraf gezien geen drol.
650 euro per maand volgens mij, elke maand opzegbaar. Daarna zakelijke polo gti gekocht, 20% bijtelling
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Wabbawabbawabbawabba
Nou, ik ga morgen en overmorgen naar klanten en dan zit ik anderhalf tot 2 uur in de trein. Ik kan dan fijn in de trein gewoon doorwerken met m'n laptop en telefoon.KatirZan schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:51:
Eerlijk gezegd is OV heel handig, als je niets extra's mee hoeft te nemen (laptopje, tablet, telefoon e.d.). Zit je met materialen dan wordt het een ander verhaal.
Ik ga eigenlijk altijd met de auto naar cliënten, mede vaak omdat er flink wat materieel mee moet....Is maar net welk gedeelte van het vakgebied je zit
[ Voor 10% gewijzigd door Boy op 05-09-2016 15:03 ]
Ik werk vanuit een eenmanszaak en ga in Duitsland wonen, dat heb ik vroeger ook al eens gedaan, incl. Duits btw nummer, en dat is prima bevallen. Ik houd geen huis in Nederland aan. Het heeft nogal wat voordelen: lagere belastingen(25 - 30%) voor zzp'ers, geen gedoe met modelovereenkomsten, veel meer potentiële klanten, lagere kosten /lasten, goedkoper wonen, veel goedkopere auto's, veel hogere kinderbijslag, etc.t_captain schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:25:
[...]
Werk je vanuit een BV of eenmanszaak? Indien eenmanszaak, heb je een 'vaste inrichting' in NL?
Volgens (een strikte interpretatie van) de regeltjes zou werken over de grens belastingplichtig kunnen zijn in het buurland, dat lijkt mij erg onhandig. Vraag me af hoe jij daarmee omgaat.
w00t
En gelijk heb je! Uiteindelijk scheelt het OV ook nog eens aanzienlijk aan kosten t.o.v. eigen vervoer.Boy schreef op maandag 05 september 2016 @ 15:03:
[...]
Nou, ik ga morgen en overmorgen naar klanten en dan zit ik anderhalf tot 2 uur in de trein. Ik kan dan fijn in de trein gewoon doorwerken met m'n laptop en telefoon.
Als ik met de auto ga, kan ik die hele tijd niets doen...
Zodra het een klant is binnen 80 km, dan neem ik wel de auto. Dan kost de trein me te veel tijd.
Ik heb nu ook een BusinessCard van de NS, erg handig inderdaad, dat rekeningoverzicht!
Wabbawabbawabbawabba
Pech krijgen kan met al het vervoer. Sterker nog, de huidige auto's lijken meer elektronica/software te bevatten dan vroeger, dat komt de betrouwbaarheid niet altijd ten goede.Een youngtimer zakelijk aanschaffen.
Sinds ik begon met werken heb ik alleen maar in lease auto's gereden. Daarom weet ik niet hoe het is om in oudere auto's te rijden.
over luxeproblemen gesproken
![]()
Het kan immers ook een risico met zich meebrengen dat je langs de weg staat, of in de winter voor verrassingen komt te staan.Of ineens hoge onderhoudskosten gaan krijgen..
[ Voor 9% gewijzigd door Viper® op 05-09-2016 17:06 ]
Waar de grens ligt is helemaal aan jou natuurlijk. Over het algemeen is hoe meer zakelijke kilometers je rijdt hoe interessanter (want 19 cent per km aftrekbaar van je winst). Ook kan je gedeeltelijk de BTW terugvragen van al je autogerelateerde onkosten (vereist wel een km-administratie en er is een drempel).FireStarter schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:44:
- Een gebruikte auto prive aanschaffen (maargoed, waar ligt dan de grens in aanschafwaarde)
Wanneer is een prive aanschaf van een auto interessant?
Moet je dan veel of juist weinig KM's maken.
Het is ook allemaal heel persoonlijk. Wel is met de auto gaan (terwijl de mijne niet echt zuinig is) echt wel goedkoper als ik de brandstof reken (vaste lasten tel ik niet mee, die heb ik sowieso van de auto). Scheelt de helft al snel. Maar het kunnen doorwerken is echt wel fijn. Ik ga liever met de auto, maar dikke files onderweg kosten me meer tijd en frustratie.KatirZan schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:56:
[...]
En gelijk heb je! Uiteindelijk scheelt het OV ook nog eens aanzienlijk aan kosten t.o.v. eigen vervoer.
Ik heb/had zelf het voordeel vanaf kantoor of vanuit huis het voorwerk te kunnen voorbereiden, waardoor ik letterlijk zonder extra werk de auto in kon stappen.
De meeste van mijn destijds cliënten bevonden zich allemaal binnen een straal van 50 kilometer, wat met eigen vervoer goed te doen was. Soms betroffen dit wel korte bezoekjes, maar daar bestaan voorrijkosten voor (wat weer in overleg met de cliënt ging)
Tegenwoordig hoef ik bijna niet meer naar cliënten en werk ik voornamelijk op afstand.
Daarnaast is mijn klantenbestand door inkrimpen aanzienlijk gedaald en heb ik meer tijd voor mijn andere onderneming.
Ik heb na een half jaar het OV een kans gegeven te hebben een leaseauto besteld: een A3 etron met 7% bijtelling. Voordat ik zzp'er werd heb ik ook altijd leaseauto's gehad.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Is 'maar' 19 cent per km van de winst af kunnen trekken juist niet onaantrekkelijk? Een compact klasse zoals een Golf kost zo uit m'n hoofd al 40 - 50 cent per kilometer, autoweek en anwb hebben daar wel statistieken van. Het zou misschien alleen uit kunnen als je een hele oude auto rijdt die de meeste afschrijving al achter zich heeft.Ascension schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:21:
[...]
Waar de grens ligt is helemaal aan jou natuurlijk. Over het algemeen is hoe meer zakelijke kilometers je rijdt hoe interessanter (want 19 cent per km aftrekbaar van je winst). Ook kan je gedeeltelijk de BTW terugvragen van al je autogerelateerde onkosten (vereist wel een km-administratie en er is een drempel).
Zou zelf persoonlijk nooit een auto nieuw kopen (al dan niet zakelijk) en al helemaal geen GTE want niemand weet wat de restwaarde gaat doen, kan me zo voorstellen dat er over 4-5 jaar weinig mensen op zitten te wachten op de tweedehandsmarkt.
Rekenvoorbeeld met een jonge 2e handse auto: aanschafwaarde 10k prive, na 5 jaar a 30k km/jr a 19c heb je 28.5k ten laste vd winst gelegd. Uitgaande van 35% belasting (winstvrijstelling en genoeg overige aftrekposten) levert dat je een netto voordeel op van 10k, oftewel de aanschafwaarde. Onderhoud, benzine, mrb en verzekering zijn wel voor prive.gold_dust schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:29:
[...]
Is 'maar' 19 cent per km van de winst af kunnen trekken juist niet onaantrekkelijk? Een compact klasse zoals een Golf kost zo uit m'n hoofd al 40 - 50 cent per kilometer, autoweek en anwb hebben daar wel statistieken van. Het zou misschien alleen uit kunnen als je een hele oude auto rijdt die de meeste afschrijving al achter zich heeft.
Volgens mij kun je wel iets meer dan 19ct vergoeden, maar dan moet je er wel belasting over rekenen. Er staat mij ook bij dat je in sommige gevallen voor niet woon-werkverkeer een hogere vergoeding kan rekenen, maar weet even niet meer hoe dat zat (sommige werkgevers keren ook meer uit als je bijvoorbeeld naar een klant moet).gold_dust schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:29:
[...]
Is 'maar' 19 cent per km van de winst af kunnen trekken juist niet onaantrekkelijk? Een compact klasse zoals een Golf kost zo uit m'n hoofd al 40 - 50 cent per kilometer, autoweek en anwb hebben daar wel statistieken van. Het zou misschien alleen uit kunnen als je een hele oude auto rijdt die de meeste afschrijving al achter zich heeft.
"Als ik een onderneming had, zou ik me verder niet zo druk maken over de details", zegt Wiebes.
"Dat soort kleine dingen leiden echt niet meteen tot boetes. De Belastingdienst is een heel redelijke partij."
In het bron artikel staat een interessantere quote:
Vrachtwagenchauffeur = ICT-erNeem een vrachtwagenchauffeur zonder eigen vrachtwagen, die zijn eigen route niet mag bepalen, geen zeggenschap heeft over zijn arbeidsvoorwaarden en zich niet mag laten vervangen. Wat is er nou precies zo ondernemend aan deze meneer? Als de concurrent die mensen gewoon in dienst heeft, wat is daar dan zo gek aan?
Wel eens gehad met iets waar ik zelf al over twijfelde. Maar ik vraag me af, als het schriftelijk staat (via mail of zo) dat je de opdracht hebt, en ze zeggen een week later 'ah, toch maar niet', dan heb je toch hetzelfde 'probleem'. Ik denk niet dat ze je wettelijk gezien verplicht zijn om het werk te doen. Of zie ik dat verkeerd? Als mijn klant zegt: "ik heb je dienst niet meer nodig na morgen", dan is dat toch gewoon zo?gold_dust schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:13:
Hebben jullie wel eens gehad dat een opdrachtgever mondeling toegezegd heeft en er later weer voor weg draait? Ik heb vorige vorige maand 3 gesprekken gehad, ook 3 toezeggingen gehad. Een van de bedrijven zelf meteen afgezegd omdat het om een te kort project ging. Een van de andere bedrijven zelf toegezegd maar na wat onduidelijke communicatie is het duidelijk geworden dat ze nu toch weer twijfelen en rekken ondanks dat ze 'dringend op zoek waren'. Wat ook niet helpt is dat er een recruiter tussen zit waar alle communicatie via loopt.
Ik heb het derde project nog als mogelijkheid en eventueel het korte project ook nog en dit soort dingen moet je natuurlijk gewoon tegen kunnen maar ik hoop dat het niet te vaak gebeurt omdat ik ook al een beetje was beginnen te plannen met woonruimte etc.
Ja klopt, er staat ook in een contract van een ander bedrijf dat ik net heb gekregen dat de klant niet verplicht is om werk te leveren en dat ik niet verplicht ben om werk te verrichten. Maar het is wat ergerlijk dat ze voordat ik ben begonnen al beginnen te twijfelen.Boy schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 08:01:
Wel eens gehad met iets waar ik zelf al over twijfelde. Maar ik vraag me af, als het schriftelijk staat (via mail of zo) dat je de opdracht hebt, en ze zeggen een week later 'ah, toch maar niet', dan heb je toch hetzelfde 'probleem'. Ik denk niet dat ze je wettelijk gezien verplicht zijn om het werk te doen. Of zie ik dat verkeerd? Als mijn klant zegt: "ik heb je dienst niet meer nodig na morgen", dan is dat toch gewoon zo?
Ja, erg netjes is het niet...als ik het woord 'recruiter' al lees, krijg ik al kriebels. Ik heb er niet veel ontmoet waar ik een goed gevoel bij heb. Het is echt puur op de winst gefocust, "ik plaats je zsm hier tegen een zo groot mogelijke marge voor mij! En daarna zie ik wel...zorgen dat ik een goede relatie hou met de ontwikkelaar (dus eigenlijk klant) is secundair"gold_dust schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 12:19:
[...]
Ja klopt, er staat ook in een contract van een ander bedrijf dat ik net heb gekregen dat de klant niet verplicht is om werk te leveren en dat ik niet verplicht ben om werk te verrichten. Maar het is wat ergerlijk dat ze voordat ik ben begonnen al beginnen te twijfelen.
De betreffende klant is, volgens de recruiter, alweer bijgedraaid en wil nu toch weer verder. Of misschien hoopt de recruiter alleen dat het toch nog doorgaat om z'n commissie te krijgen en houdt hij mij daarom aan het lijntje. Als ze echt interesse hadden gehad zou er al lang een contract op tafel moeten liggen.
[ Voor 13% gewijzigd door Boy op 14-09-2016 08:09 ]
Anoniem: 809929
Bij grote bedrijven zit er vaak dure tussenhandel in: vaak een contract broker die enkele procenten kost vervolgens en een bemiddelaar (die makkelijk 10 a 20% kan kosten). Als je die partijen elimineert bij gelijkblijvend klanttarief, kun je het financiele plaatje enigzins repareren. De vraag is wel: wie koopt de relatiebedingen af?Anoniem: 809929 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:48:
Ik ben het met Moerk eens. Veel grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld ING, zijn op het moment massaal ZZPers aan het overzetten naar Payroll bedrijven.
Er zijn twee aparte toetsingen:[...]
Ze kijken altijd naar de daadwerkelijke situatie (ook bij de VAR).
Met een modelovereenkomst heeft de hele keten nog steeds aansprakelijkheid indien de belastingdienst oordeelt dat geen sprake is van zelfstandigheid en bij ZZPers in kantoor / IT functies is hier vrijwel nooit sprake van tenzij het een aanneemovereenkomst betreft.
Die sociale zekerheid levert twee dekkingen op:[...] en kunnen terugvallen op sociale zekerheid.
[ Voor 71% gewijzigd door t_captain op 15-09-2016 21:39 ]
Een BV oprichten, want dan ben je geen zzp meer? Via een payroling constuctie...wvdl schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:01:
...
Beetje jamemr dit, de huidige ontwikkelingen. Als iemand nog goede fiscale constructies kent om niet last te hebben van DBA hoor ik het graagbehalve weer in loondienst te gaan :[
Everything is better with Bluetooth
Een gewone BV lost het probleem niet op (http://www.zipconomy.nl/2...oor-de-modelovereenkomst/ . Let op wel geschreven door Uniforce die natuurlijk willen dat je je bij hun aansluit).jeanj schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:15:
[...]
Een BV oprichten, want dan ben je geen zzp meer? Via een payroling constuctie...
Het kost wel allemaal geld...
Ik werk bij de ING samen met een hoop ZZPers (senior devs) en die hebben hier allemaal (heb het ff gevraagd gister) niks van gemerkt. Ben dus benieuwd waar je dit vandaan hebt. Als die mensen moeten gaan payrollen gaan ze gewoon weg.Anoniem: 809929 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:48:
Ik ben het met Moerk eens. Veel grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld ING, zijn op het moment massaal ZZPers aan het overzetten naar Payroll bedrijven.
https://niels.nu
Ik kan dit wel/ook bevestigen als freelancer bij ING.Hydra schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:39:
[...]
Ik werk bij de ING samen met een hoop ZZPers (senior devs) en die hebben hier allemaal (heb het ff gevraagd gister) niks van gemerkt. Ben dus benieuwd waar je dit vandaan hebt. Als die mensen moeten gaan payrollen gaan ze gewoon weg.
Dit is dan ook mijn mening, alleen de opdrachtgevers willen blijkbaar hierin geen risico lopen. Ik mag mijn 'own device' gebruiken bij de hudiige opdrachtgever. Volgens mij voldoe ik daar dan prima aan.t_captain schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:11:
Sturen richting het gewenste resultaat is nog geen werkgeversgezag.
Als je een hovenier inhuurt, mag je ook naast hem gaan staan en aanwijzen hoe je de boom gesnoeid wil hebben. Als je ook bij verteld welke snoeischaar of zaag hij moet gebruiken, dan ga je pas op de stoel van een werkgever zitten.
[ Voor 33% gewijzigd door wvdl op 16-09-2016 13:31 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
[ Voor 34% gewijzigd door Leipo op 16-09-2016 15:47 ]
[ Voor 14% gewijzigd door las3r op 18-09-2016 19:45 ]
Beetje afhankelijk van je specialisatie. Mijn beste ervaringen zijn met gespecialiseerde intermedairs/detacheringsburea's want die hebben vaak de relevantere opdrachten dus als je vermeldt wat je precies doet kunnen mensen hier wel goede tips geven denk ik.las3r schreef op zondag 18 september 2016 @ 19:42:
Verder ben ik 128 pagina's met berichten doorgeweest (beter goed geinformeerd, dan...) en heb ik een paar namen gevonden van intermediairs. Welke gebruiken jullie? Freelancer.nl lijkt me een beetje een afvalputje, gezien de kwaliteit van de postings daar, maar headfirst lijkt (van buiten) dan redelijk goed voor elkaar. Tips? Trucs?
Je kan sowieso alleen WBSO aanvragen voor zaken die je nog moet gaan ontwikkelen. Met terugwerkende kracht (en heel strikt op lopende projecten) kan eigenlijk niet. Lees vooral de handleiding WBSO, pagina 9 en 10 zijn interessant. De in aanmerking komende uren voor WBSO zijn vorig jaar wat strakker gedefinieerd, hier hebben met name IT projecten 'last' van.las3r schreef op zondag 18 september 2016 @ 19:42:
Verder heb ik naast m'n projectwerk nog een SaaS (ontwikkeld binnen de huidige organisatie) die ik prive mag meenemen (dit heb ik zwart op wit). Dit brengt al leuk centjes binnen, en hier kan ik bovendien volgens mij WBSO voor aanvragen (speurwerk enzo). Heeft iemand daar ervaringen mee?
Holdings staan boven de werkmaatschappijhoevenpe schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:41:
Een oplossing kan zijn om met een paar echt betrouwbare collega's samen 1 werkmaatschappij BV op te richten met voor ieder een eigen holding BV eronder.
Fraus legis. Dergelijke constructies, puur voor fiscale redenen, vallen door de mand.raptorix schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:57:
Je zou een constructie kunnen opzetten, dat je een "product" verkoopt, dit doe je voor een minimaal bedrag, vervolgens verkoop je support uren voor je uurprijs
Is dat een algemene modelovereenkomst of een zeer specifieke? Ik ben wat goedgekeurde modelovereenkomsten aan het verzamelen gezien mijn huidige tussenpartij alles naar mij schuift (moet die tussenpartij ook maar eens vervangen ;-) )t_captain schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:35:
Bij mijn netwerkorganisatie werken we "gewoon" middels modelovereenkomsten. Ze hebben er dit voorjaar zelf een opgesteld; die werd ook vlot goedgekeurd.
...
Dat zou ik ook wel willen weten. Internet lijkt me toch het middel om opdrachten aan te bieden en te vinden zodat je niet afhankelijk bent van je beperkte eigen netwerk. Echt goede sites of bemiddelingsburo's ben ik in Nederland nog niet tegengekomen terwijl in Engeland of Duitsland toch veel vrij gemakkelijk via internet te vinden is.[b][message=48399379,noline]
Verder ben ik 128 pagina's met berichten doorgeweest (beter goed geinformeerd, dan...) en heb ik een paar namen gevonden van intermediairs. Welke gebruiken jullie? Freelancer.nl lijkt me een beetje een afvalputje, gezien de kwaliteit van de postings daar, maar headfirst lijkt (van buiten) dan redelijk goed voor elkaar. Tips? Trucs?
Deze noodkreet komt vooral uit de recruitment hoek. Vele recruiters proberen nu freelancers op de payroll te krijgen met de DBA schriktactiek. Ik heb de recruiter hier op aangesproken en mocht op eens vrolijk als zzp'er aangeboden worden.Hydra schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:39:
[...]
Ik werk bij de ING samen met een hoop ZZPers (senior devs) en die hebben hier allemaal (heb het ff gevraagd gister) niks van gemerkt. Ben dus benieuwd waar je dit vandaan hebt. Als die mensen moeten gaan payrollen gaan ze gewoon weg.
Nee. Je hebt een zakelijke overeenkomst gesloten. Pas na einde eerste contract periode valt er natuurlijk weer te onderhandelen.gold_dust schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:50:
Is het redelijk om na een tarief te hebben afgesproken dit nog te verhogen met 5 of 10 euro per uur of is dit not done?
[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 28-09-2016 11:05 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
[ Voor 4% gewijzigd door gold_dust op 28-09-2016 11:31 ]
Anoniem: 316512
Lijkt me sterk dat er niet iets te vinden is voor een dergelijke periode wat redelijk betaalbaar is.gold_dust schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:28:
Bedankt voor jullie reacties, het is een project voor een jaar en het gaat om een project vlak over de grens in Duitsland. De afstand is zo'n 250 km. Ik heb alle opties all bekeken zoals reguliere huurhuizen, vakantieparken, pensions, en hotels. Regulier huurhuizen zijn eventueel nog wel te krijgen maar dan moet ik voor een paar duizend euro in een keuken en vloer investeren wat ik dus echt niet van plan ben ...
Het punt is een beetje dat ik oorspronkelijk wel een hoger uurtarief heb aangegeven maar dat een recruiter dat meteen omlaag heeft gepraat ... Achteraf gezien was dat uurtarief dus wel realistisch.
Ook al vraag je 10 euro, dan nog zal een klant (maar eignelijk altijd de recruiter) gaan zeiken over het uurtarief.gold_dust schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:28:
Bedankt voor jullie reacties, het is een project voor een jaar en het gaat om een project vlak over de grens in Duitsland. De afstand is zo'n 250 km. Ik heb alle opties all bekeken zoals reguliere huurhuizen, vakantieparken, pensions, en hotels. Regulier huurhuizen zijn eventueel nog wel te krijgen maar dan moet ik voor een paar duizend euro in een keuken en vloer investeren wat ik dus echt niet van plan ben ...
Het punt is een beetje dat ik oorspronkelijk wel een hoger uurtarief heb aangegeven maar dat een recruiter dat meteen omlaag heeft gepraat ... Achteraf gezien was dat uurtarief dus wel realistisch.
Ik heb dit ook al meerdere malen gedaan.Een verlenging is een goed moment. Wees wel tijdig en zorgvuldig in je communicatie daarover. En weet waar je weerstanden en breekpunt liggen.
[ Voor 22% gewijzigd door Viper® op 28-09-2016 11:57 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq