Hmmm krijg net een nieuw contract voorgeschoteld van een tussenpartij (tussen mij en de uiteindelijke klant), waarin deze zich wil laten vrijwaren van alles en nog wat m.b.t. zelfstandigen (loonbelasting e.d. voor mocht blijken dat je toch niet voldoende zelfstandige bent ofzo). Klinkt allemaal logisch, maar mogen/kunnen ze dit eigenlijk wel zo in een contract gieten? De wet bepaald nu eenmaal dit en wat je dan verder in een contract zet zal de wet een biet zijn, want die gaat voor. Iemand hier ervaring mee of kan toe lichten hoe dat zit?
Nee, de ketenaansprakelijkheid kunnen ze niet onderuit komen door bepalingen in een contract met jou. Maar prima als zij denken dat het wel kan! Anders gaan ze accountsverklaringen, etc eisen en dat is lastiger voor jou. Zorg verder dat je contract een door de belastingdienst goedgekeurd model is, dan zit jij op dat punt in ieder geval goed.idef1x schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 18:36:
Hmmm krijg net een nieuw contract voorgeschoteld van een tussenpartij (tussen mij en de uiteindelijke klant), waarin deze zich wil laten vrijwaren van alles en nog wat m.b.t. zelfstandigen (loonbelasting e.d. voor mocht blijken dat je toch niet voldoende zelfstandige bent ofzo). Klinkt allemaal logisch, maar mogen/kunnen ze dit eigenlijk wel zo in een contract gieten? De wet bepaald nu eenmaal dit en wat je dan verder in een contract zet zal de wet een biet zijn, want die gaat voor. Iemand hier ervaring mee of kan toe lichten hoe dat zit?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
OK dank voor de info. Leek me ook al raar dat dat zo zou kunnen dus
Ik denk dat RichieB het goed verwoordt. Als je klant denkt dat ze safe zitten, geen slapende honden wakker maken.
Een andere invalshoek: je bent ondernemer. Jij draagt met plezier de verantwoordelijkheid voor je ondernemersstatus en doet wat nodig is opdat de belastinginspecteur je ook als ondernemer ziet. Waarom zou je dit niet aan je klant uitdragen? Put the money where the mouth is.
Een andere invalshoek: je bent ondernemer. Jij draagt met plezier de verantwoordelijkheid voor je ondernemersstatus en doet wat nodig is opdat de belastinginspecteur je ook als ondernemer ziet. Waarom zou je dit niet aan je klant uitdragen? Put the money where the mouth is.
Klopt, maar daar ging het mij ook niet om. Ik vind het best om zoiets te tekenen als zij dat prettig vinden, maar het vreemde is dat ze in dit geval het door een Nederlandse jurist hebben laten opstellen (tussenpersoon is gevestigd in de UK) of naar hebben laten kijken. Die zou daar dan toch wel een opmerking over moeten hebben gemaakt dat dat niet rechtsgeldig is lijkt mij of het is een slechte jurist.
Het kan ook een drukmiddel zijn. Mocht er iets fout gaan dan zeggen ze via hun advocaat in boze bewoording "Lees dit en dit eens! Ik heb toch gelijk en anders komen er vervolg stappen!" en daardoor kunnen sommige overstag gaan misschien?idef1x schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:42:
Klopt, maar daar ging het mij ook niet om. Ik vind het best om zoiets te tekenen als zij dat prettig vinden, maar het vreemde is dat ze in dit geval het door een Nederlandse jurist hebben laten opstellen (tussenpersoon is gevestigd in de UK) of naar hebben laten kijken. Die zou daar dan toch wel een opmerking over moeten hebben gemaakt dat dat niet rechtsgeldig is lijkt mij of het is een slechte jurist.
Inmiddels weer wat verder met het contract, maar ze blijven vasthouden aan het erin laten staan van een concurrentiebeding. Wel alleen voor 1 klant, maar ja dat is niet een lokale bakker ofzo, dus zie wel kansen om wellicht nog een vervolgopdracht hier te scoren, maar heb dan eigenlijk geen zin om dat via die tussenpersoon te spelen (zij verzorgen die eventuele opdracht dan toch niet?). Komen jullie ook wel eens concurrentiebedingen tegen en wat vinden jullie daarvan? Aan de ene kant wil ik het hier ook niet stuk op laten lopen, maar aan de andere kant zou zo'n beding me ook niet lekker zitten. Zeker niet nu sinds het een UK bedrijf is en de UK dus de EU gaat verlaten (duurt nog wel even, maar toch...)
Ik heb ook te maken met een concurrentiebeding en het is een beetje de garantie van de tussenpersoon dat jij ze er niet tussenuit schopt. Ik probeer wel altijd het beding zoveel mogelijk toe te splitsen tot een afdeling i.p.v. een hele organisatie. En ik zie ook bedingen van 24 maanden, daar heb ik ook geen zin in !
Waar je trouwens ook voor moet opletten is dat de tussenpersoon geen beding opstelt met de opdrachtgever. Zo heb ik bij mijn vorige werkgever (detacheerder) gehoord dat zij voor hun medewerkers een jaar concurrentiebeding hebben en voor hun klanten twee jaar. Dus als jij denkt na een jaartje nog even bij die klant te gaan werken dan heb je mooi pech want zij mogen je niet inhuren !
Waar je trouwens ook voor moet opletten is dat de tussenpersoon geen beding opstelt met de opdrachtgever. Zo heb ik bij mijn vorige werkgever (detacheerder) gehoord dat zij voor hun medewerkers een jaar concurrentiebeding hebben en voor hun klanten twee jaar. Dus als jij denkt na een jaartje nog even bij die klant te gaan werken dan heb je mooi pech want zij mogen je niet inhuren !
Een relatiebeding, mits realistisch qua scope en termijn, is best aanvaardbaar. Een concurrentiebeding kun je nooit tekenen.
Inderdaad, je hebt gelijk. Ik had het over een relatiebeding.
Hmm er staat "non-competition" en dat is vrij vertaald concurrentie beding, maar ze omschrijven het verder wel dat het slaat op deze klant (niet specifiek een afdeling genoemd) dat ik hun niet mag benaderen voor andere klussen of in dienst treden, dus klinkt wel meer als een relatiebeding dan. De termijn is gedurende de looptijd van het contract tot 6 maanden einde. Klinkt wel redelijk dan dus?
Overigens staat er ook nog bij dat mocht het contract met de klant beeindigd zou worden (door welke partij dan ook) ik nog via hun zou moeten onderhandelen (bij een eventuele nieuwe tussenpersoon) voor een eventueel vervolg. Dat vind ik dan eigenlijk weer net te ver gaan of is dat ook normaal?
Overigens staat er ook nog bij dat mocht het contract met de klant beeindigd zou worden (door welke partij dan ook) ik nog via hun zou moeten onderhandelen (bij een eventuele nieuwe tussenpersoon) voor een eventueel vervolg. Dat vind ik dan eigenlijk weer net te ver gaan of is dat ook normaal?
Ik vind het niet onredelijk klinken.
Onderliggende gedachte: wat is fair? Je hebt een klant binnen via bureau X, dan is het op dit moment "hun relatie", en zou het imho niet fair zijn om X eruit te snijden.
Wat als je er twee jaar zit, en X is twee jaar lang betaald voor hun bemiddeling. De klant wil na afloop een nieuw project starten, en vraagt jou voor het project. Is dat dan nog steeds de merite van X, of is de klant inmiddels meer "jouw relatie" geworden? Dat is eigenlijk de overweging.
Ik zou met 6 maanden persoonlijk geen probleem hebben.
Een andere factor: de omvang van de klant. Bij hele grote bedrijven vind ik de hele organisatie wel een beetje ruim. Wie heeft er nou een relatie met geheel Philips? of de gehele Rijksoverheid?
Onderliggende gedachte: wat is fair? Je hebt een klant binnen via bureau X, dan is het op dit moment "hun relatie", en zou het imho niet fair zijn om X eruit te snijden.
Wat als je er twee jaar zit, en X is twee jaar lang betaald voor hun bemiddeling. De klant wil na afloop een nieuw project starten, en vraagt jou voor het project. Is dat dan nog steeds de merite van X, of is de klant inmiddels meer "jouw relatie" geworden? Dat is eigenlijk de overweging.
Ik zou met 6 maanden persoonlijk geen probleem hebben.
Een andere factor: de omvang van de klant. Bij hele grote bedrijven vind ik de hele organisatie wel een beetje ruim. Wie heeft er nou een relatie met geheel Philips? of de gehele Rijksoverheid?
Daarom wees specifiek en zet het op papier !t_captain schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:34:
OK...Bedankt beide voor de input. Daar kan ik wat mee
Laatste tijd zit ik er sterk aan te denken om ook als zzper/freelancer aan de slag te gaan. Waarschijnlijk kan ik dan voor mijn laatste werkgever klussen blijven doen. Dat zou wel ideaal zijn om de periode om helemaal zelfstandig te worden, te overbruggen.
Ik vraag me dan echter af wat voor uurtarief ik bij hem zou moeten vragen. Hijzelf rekent 60 euro per uur door aan zijn klanten. Ik verdien daar nu 2800 euro bruto. Omgerekend is dat 17,50 per uur. Ik gooi daar ongeveer 25% bovenop om mijn niet declarabele uren te compenseren. Dus dat zou dan iets van 22 euro worden.
Dat is aan de vrij laag. Zeker als ik het vergelijk met wat doorgaans gevraagd word. In het begin vind ik dat prima. Ik moet het voor de werkgever aantrekkelijk houden om mij in te huren. Als hij 60 euro doorrekent, kan ik denk ik niet te veel vragen.
Is het te simpel gedacht dat ik met 22 euro p/u hetzelfde kan verdienen als ik nu verdien (ongeveer 2100 netto)?
Ik vraag me dan echter af wat voor uurtarief ik bij hem zou moeten vragen. Hijzelf rekent 60 euro per uur door aan zijn klanten. Ik verdien daar nu 2800 euro bruto. Omgerekend is dat 17,50 per uur. Ik gooi daar ongeveer 25% bovenop om mijn niet declarabele uren te compenseren. Dus dat zou dan iets van 22 euro worden.
Dat is aan de vrij laag. Zeker als ik het vergelijk met wat doorgaans gevraagd word. In het begin vind ik dat prima. Ik moet het voor de werkgever aantrekkelijk houden om mij in te huren. Als hij 60 euro doorrekent, kan ik denk ik niet te veel vragen.
Is het te simpel gedacht dat ik met 22 euro p/u hetzelfde kan verdienen als ik nu verdien (ongeveer 2100 netto)?
Als hij 60 rekent, en je wilt een redelijke marge laten aan je baas, is 50 een redelijk tarief. Al het risico ligt bij jou, hij is alleen maar een tussenpartij in de facturatie.
post verwijderd
[ Voor 134% gewijzigd door Ernemmer op 26-06-2016 12:43 ]
Je moet niet kijken naar wat je nu in loondienst verdient, dat kun je niet vergelijken. Wat als je een jaar lang geen opdracht kunt vinden, of iets anders zit flink tegen? Je zult buffers moeten aanleggen en zelf voor je pensioenpot moeten sparen (het werkgevers deel wat hij betaalt moet je ook als brutoloon rekenen).
Dus ipv kijken naar je huidige uurloon kun je gaan kijken naar wat je waard bent op de markt, blijkbaar is dat 60 euro. Geef 5-10% marge voor een tussenpersoon, dat moet genoeg zijn want hij loopt bijna 0 risico. Of ga zelf onderhandelen met je klanten en hou alles zelf.
Dit bedrag ligt 3x zo hoog als wat jij voorstelde. Daar kun je dan je bedrijfsaansprakelijkheid, beroepsaansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid voor verzekeren, bouw je buffers op voor vakantie en ziekte en kun je je eigen pensioen sparen. Daarnaast hou je nog wat meer over ook, maar dat loop je 100% risico voor! ZZPen in de IT is lucratief, mits je opdrachten blijft vinden. Als er een nieuwe recessie komt (gevolgen Brexit?) ligt de inhuur er als eerste uit en heb je geen inkomen meer. Die buffers heb je gewoon nodig om te overleven op lange termijn.
Misschien de belangrijkste vraag: waarom wil je gaan freelancen? Hoe goed kun je met onzekerheid overweg?
Oja, in je belastingoverzicht mis ik alle aftrekposten...
Dus ipv kijken naar je huidige uurloon kun je gaan kijken naar wat je waard bent op de markt, blijkbaar is dat 60 euro. Geef 5-10% marge voor een tussenpersoon, dat moet genoeg zijn want hij loopt bijna 0 risico. Of ga zelf onderhandelen met je klanten en hou alles zelf.
Dit bedrag ligt 3x zo hoog als wat jij voorstelde. Daar kun je dan je bedrijfsaansprakelijkheid, beroepsaansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid voor verzekeren, bouw je buffers op voor vakantie en ziekte en kun je je eigen pensioen sparen. Daarnaast hou je nog wat meer over ook, maar dat loop je 100% risico voor! ZZPen in de IT is lucratief, mits je opdrachten blijft vinden. Als er een nieuwe recessie komt (gevolgen Brexit?) ligt de inhuur er als eerste uit en heb je geen inkomen meer. Die buffers heb je gewoon nodig om te overleven op lange termijn.
Misschien de belangrijkste vraag: waarom wil je gaan freelancen? Hoe goed kun je met onzekerheid overweg?
Kan iemand mij helpen met een lijst van de grote ICT-recruiters (ZZP, Freelance) in Nederland? Ik ken Darwin Recruitment en MBANL, van hun e-mails.
Hier een lijst van ICT-recruiters die voornamelijk in Londen werken, mocht iemand er iets aan hebben. Ik heb ook een lijst van e-mail adressen direct bij de grote bedrijven als BBC, Hortonworks, Amazon, e.d. in Londen, maar ik publiceer liever geen e-mail adressen van interne recruiters.
Hier een lijst van ICT-recruiters die voornamelijk in Londen werken, mocht iemand er iets aan hebben. Ik heb ook een lijst van e-mail adressen direct bij de grote bedrijven als BBC, Hortonworks, Amazon, e.d. in Londen, maar ik publiceer liever geen e-mail adressen van interne recruiters.
[ Voor 53% gewijzigd door chronoz op 26-06-2016 12:23 ]
Had je al eens gevraagdchronoz schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:20:
Kan iemand mij helpen met een lijst van de grote ICT-recruiters (ZZP, Freelance) in Nederland?
chronoz in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Ik heb de post maar weggehaald aangezien het toch iets te specifiek op mijn bedrijf was uitgerekend en niet makkelijk toepasbaar op anderen.pirke schreef op zondag 26 juni 2016 @ 10:57:
[ Voor 99% gewijzigd door Ernemmer op 26-06-2016 12:44 ]
Ah dankje, ik sla het even op deze keer, dankje._Arthur schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:26:
[...]
Had je al eens gevraagd![]()
chronoz in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Zelfstandigenaftrek en mkb winstvrijstelling telt voor iedereen, dat scheelt al een hele hoop. De rest is inderdaad specifiek.Ernemmer schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:35:
[...]
Ik heb de post maar weggehaald aangezien het toch iets te specifiek op mijn bedrijf was uitgerekend en niet makkelijk toepasbaar op anderen.
En om dan te zeggen welke partij de meeste 'vraag' in de markt zet (ik 'meet' ze niet allemaal): maar Between, Pooq en IT-Contracts zijn relatief gezien de grootste. 4-freelancers, Brainnet en Myler zitten daar een stuk onder.
Verslag van webinar door o.a. Belastingdienst en Accenture over de nieuwe wet DBA. Bij 42 min worden een aantal concrete voorbeelden genoemd. Bij 52m wordt ingegaan op de vraag of samenwerken in een coöperatie een oplossing is.
YouTube: Webinar: de Wet DBA in de praktijk (met de Belastingdienst & Acc...
[ Voor 4% gewijzigd door kwaazaar op 27-06-2016 09:35 ]
op 47 min is juist het enge scenario waarom klanten nu bang worden: ZZPer gaat alsnog claimen dat het eigenlijk loondienst was...kwaazaar schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:34:
Verslag van webinar door o.a. Belastingdienst en Accenture over de nieuwe wet DBA. Bij 42 min worden een aantal concrete voorbeelden genoemd. Bij 52m wordt ingegaan op de vraag of samenwerken in een coöperatie een oplossing is.
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Als ik de man van de belastingdienst goed begrijp moeten bedrijven (ook na afloop) bij een controle kunnen aantonen dat de werkzaamheden zijn verricht volgens de voorwaarden uit de modelovereenkomst. Geen idee of dat haalbaar is, maar alleen dan zit je safe. Op zich geldt dat ook voor jezelf als ZZPer maar de grootste risico's (alsnog loonbelasting betalen) liggen bij de opdachtgevers.Boy schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:52:
[...]
op 47 min is juist het enge scenario waarom klanten nu bang worden: ZZPer gaat alsnog claimen dat het eigenlijk loondienst was...
Belangrijkste is dat je klant weet wat hij wel of niet kan zeggen tegen de belastinginspecteur. Uit de boeken blijkt niets, en het is niet slim om in een interview verdenking op jezelf te laden.
Maar wat is in deze kwestie nou het verschil tussen een consultant van een IT bedrijf en een consultant van een eenmansbedrijf? Waarom krijgen consultants van een IT bedrijf hier geen last mee? Die vervullen toch ook vaak vergelijkbaar werk als vaste medewerkers van een IT afdeling van een bedrijf?
Omdat de werkgever van een consultant van een IT-bedrijf loonbelasting afdraagt. Daarvoor teken je als werknemer bij indiensttreding een verklaring.kwaazaar schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:15:
Maar wat is in deze kwestie nou het verschil tussen een consultant van een IT bedrijf en een consultant van een eenmansbedrijf? Waarom krijgen consultants van een IT bedrijf hier geen last mee? Die vervullen toch ook vaak vergelijkbaar werk als vaste medewerkers van een IT afdeling van een bedrijf?
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Maar als je zelf in je eigen BV werkt en jezelf een vast salaris uitkeert en de BV de loonbelasting afdraagt? Dat komt dan toch op hetzelfde neer?Canaria schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:33:
[...]
Omdat de werkgever van een consultant van een IT-bedrijf loonbelasting afdraagt. Daarvoor teken je als werknemer bij indiensttreding een verklaring.
Er zijn twee toetsingen:kwaazaar schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:15:
1. dienstbetrekking
2. ondernemerschap
In principe staan die los van elkaar. De eerste toetst je ralatie met je klant, de tweede toetst de feiten en omstandigheden van je freelance praktijk. Zijdelings hebben de twee wel iets met elkaar te maken: als je een groot deel van je uren in dienstbetrekking maakt, komt je ondernemers-status in gevaar.
Gevolgen (1): als je in dienstverband werkt, heeft je opdrachtgever de plicht om een loonadministratie bij te houden, loonheffing in te houden en premies werknemersverzekeringen af te dragen. Verder heb je voor de omzet het inkomen uit dat project geen recht op ondernemersfaciliteiten. Er zijn uitzonderingen, maar in het algemeen geniet je geen winstvrijstelling over iets wat geen WUO is.
Daarbij moet ik twee dingen opmerken:
(a) afgedragen loonheffing mag worden ingehouden op je factuur / loonstrook. Loonheffing (uitgezonderd eindheffingen) is een voorheffing voor de inkomstenbelasting, wat er door je werkgever / klant is ingehouden mag je zelf verrekenen bij je aangifte.
(b) premies voor de werknemersverzekeringen zijn een verplichting voor de werkgever. Het werkgeversdeel hiervan mag niet worden ingehouden op een loonstrook of factuur. Dit risico ligt dus bij de klant.
Dat is de achtergrond. Dan de vraag wat het verschil is tussen een consultant van een IT-bedrijf of een zelfstandige. Voor toetsing (2) is dat evident. De een is werknemer, de ander is ondernemer. Ketenaansprakelijkheid komt in het eerste geval terecht bij het IT-bedrijf van de consultant en in het tweede geval bij de onderneming, waarbij de belastingdienst bij DGA's door de persoonsgrens heen kijkt.
Voor toetsing (1) is er geen onderscheid. Je kijkt naar de feitelijke relatie tussen klant en consultant. Daarbij gaat het vooral om de eindklant, de plek waar de feitelijke werkzaamheden plaatsvinden. Welke partijen daartussen zitten is niet relevant voor deze toetsing. Je kunt dus ook in een situatie komen dat een consultant van Capgemini als werknemer van Shell moet worden gezien.
Ik denk niet dat de minister van financien dit voor ogen had bij de wetswijziging, ik vermoed van niet. Maar een andere uitleg kan ik er niet aan geven.
Ik vraag me af of de markt dit voldoende beseft.
[ Voor 22% gewijzigd door t_captain op 01-07-2016 09:36 ]
Een consultant van CapGemini is in dienst van CapGemini en kan niet ook nog eens in dienst zijn van Shell als hij uit hoofde van zijn functie bij CapGemini werkzaamheden bij Shell verricht. De WetDBA heeft geen effect voor werknemers maar alleen voor ondernemers.
bla-di-bla
Dat zou in gelijke mate opgaan voor iemand die eigenaar is van (BV) of iemand die werkt in (BV) van(aangepast)
"Een consultant van (BV) is in dienst van (BV) en kan niet ook nog eens in dienst zijn van (klant) als hij uit hoofde van zijn functie bij (BV) werkzaamheden bij (klant) verricht."
iemand anders.
Bron?De WetDBA heeft geen effect voor werknemers maar alleen voor ondernemers.
Wet DBA maakt wijzigingen in de wet op de inkomstenbelasting (1964, 2001) en die is niet specifiek voor ondernemers.
Het gaat om de gezagsverhouding in dit geval. Die is aanwezig voor een werknemer doordat hij onder het gezag van zijn werkgever valt. Dus worden er werkgeversheffingen e.d. ingehouden bij de werkgever. Iemand die eigenaar is van een BV hoeft voor zijn eigen loon geen werkgeversheffingen te betalen. Maar als die persoon onder gezagsverhouding van een klant werkt moet dat wél (als er ook aan de andere voorwaarden van een arbeidsovereenkomst wordt voldaan namelijk "persoonlijke arbeid" en "loon"). En wie moet die dan betalen? Juist: de uiteindelijke werkgever, in dit geval de klant.
Ik heb eerder in dit topic ook al uitgeweid over de 3 elementen van een arbeidsovereenkomst: Arbeid, Gezag, Loon. Dit geldt nog steeds.
Ik heb eerder in dit topic ook al uitgeweid over de 3 elementen van een arbeidsovereenkomst: Arbeid, Gezag, Loon. Dit geldt nog steeds.
bla-di-bla
Een DGA draagt ook loonheffing af over zijn eigen inkomen in box 1. Het verschil tussen een DGA en een gewone werknemer is dat de eerste niet onder de werknemersverzekeringen valt, en het surplus van zijn inkomen in box 2 kan genieten.
Maar het gaat bij deze toetsing niet over het ondernemerschap of het recht om te genieten van fiscale faciliteiten. Het gaat over de relatie tussen consultant en klant.
En voor de toetsing van (fictieve) dienstbetrekking tussen A en B is helemaal niet relevant of er nog dienstbetrekkingen met derden zijn. Dat in tegenstelling tot de toetsing van ondernemerschap, waar wel alle feiten en omstandigheden meewegen.
Ik blijf dus bij mijn stelling dat detacheringsbedrijven en hun klanten niet méér "off the hook" zijn dan ZZP'ers en hun klanten.
Maar het gaat bij deze toetsing niet over het ondernemerschap of het recht om te genieten van fiscale faciliteiten. Het gaat over de relatie tussen consultant en klant.
En voor de toetsing van (fictieve) dienstbetrekking tussen A en B is helemaal niet relevant of er nog dienstbetrekkingen met derden zijn. Dat in tegenstelling tot de toetsing van ondernemerschap, waar wel alle feiten en omstandigheden meewegen.
Ik blijf dus bij mijn stelling dat detacheringsbedrijven en hun klanten niet méér "off the hook" zijn dan ZZP'ers en hun klanten.
Mocht er ooit iets voor de rechter komen, dan zal de rechter vooral ook naar de intentie vd wet kijken ipv alles letterlijk te nemen, en als je in loondienst bent bij een detacheerder en zo bij een eindklant terecht komt geeft dat echt wel een andere status dan als je datzelfde als zzp'er doet. Volgens mij gaat die wet er over om schijnzelfstandigheid tegen te gaan door de werkgevers aan te pakken die niemand in dienst willen nemen, niet om de kleine zelfstandige die er bewust voor kiest om te gaan ondernemen te gaan pesten.
Voor de zzp'er is het een kwestie van de contracten goed helder krijgen. Ik heb geen modelovereenkomst, maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik geen ondernemer ben. Mijn contract is naar mijn mening voldoende helder opgesteld dat er absoluut geen twijfel meer is of dit een dienstverband is of niet. Wijs bijvoorbeeld maar eens een werknemer aan die een miljoen euro aansprakelijkheidsrisico accepteert... dan zul je lang moeten zoeken.
Ik blijf er bij dat als je in de IT uit vrije wil onderneemt, genoeg omzet maakt en genoeg ondernemersrisico loopt, de belastingdienst en de rechter je echt wel als ondernemer blijven zien. Als je tegen je zin in gaat freelancen in de zorg terwijl je liever daar in loondienst zat is het een heel ander verhaal en draagt de werkgever straks ook een risico.
Voor de zzp'er is het een kwestie van de contracten goed helder krijgen. Ik heb geen modelovereenkomst, maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik geen ondernemer ben. Mijn contract is naar mijn mening voldoende helder opgesteld dat er absoluut geen twijfel meer is of dit een dienstverband is of niet. Wijs bijvoorbeeld maar eens een werknemer aan die een miljoen euro aansprakelijkheidsrisico accepteert... dan zul je lang moeten zoeken.
Ik blijf er bij dat als je in de IT uit vrije wil onderneemt, genoeg omzet maakt en genoeg ondernemersrisico loopt, de belastingdienst en de rechter je echt wel als ondernemer blijven zien. Als je tegen je zin in gaat freelancen in de zorg terwijl je liever daar in loondienst zat is het een heel ander verhaal en draagt de werkgever straks ook een risico.
[ Voor 9% gewijzigd door pirke op 02-07-2016 00:30 ]
Ik denk dat je gelijk hebt t.a.v. de intentie van de wet. Het probleem is dat de wet erg ruim is gedefiniëerd, en dus alle vrijheid laat aan een belastinginspecteur. En uiteindelijk moet een rechter kijken of de beslissing van de inspecteur conform de wet was. Dit was overigens met de VAR niet anders. De wet bood en biedt mogelijkheden om driekwart van de sector om zeep te helpen, maar wordt tot op heden slechts gebruikt om de excessen te bestrijden.
Voor de mensen in uitvoerende functies, zou ik willen adviseren om hun contracten na te lopen op "persoonlijke arbeid". Weet je die kwijt te raken, dan ben je op de goede weg.
Voor de mensen in uitvoerende functies, zou ik willen adviseren om hun contracten na te lopen op "persoonlijke arbeid". Weet je die kwijt te raken, dan ben je op de goede weg.
Persoonlijke arbeid uit de contracten halen is voor mij echt een utopie. Ik verhuur mezelf omdat ik specialistische kennis heb en de ervaring om die doeltreffend toe te passen. Als ik ziek ben of op vakantie gaan mijn opdrachtgevers het echt niet accepteren dat er iemand anders mijn werk komt overnemen. En ik geef ze groot gelijk. Dat ik persoonlijk word ingehuurd is juist een van mijn sterktes, als ondernemer.
Persoonlijke arbeid kun je contractueel uitsluiten, waar gezag op de werkplek moet worden gecontroleerd. Ik stel me voor dat ze langskomen, en aan verschillende mensen vragen wat jij daar precies doet.
Het lastige is dat ze maar nét de verkeerde kunnen spreken, die niet weet wat hij wel of niet moet zeggen. En dan mag jij in een bezwaarprocedure de problemen oplossen. Vandaar.
Het lastige is dat ze maar nét de verkeerde kunnen spreken, die niet weet wat hij wel of niet moet zeggen. En dan mag jij in een bezwaarprocedure de problemen oplossen. Vandaar.
Ik stel me voor dat ze helemaal niet langskomen om arme ICT ZZPers te controleren/pesten. Maar ik snap je punt.
Hier helemaal mee eens! Als kenniswerker word je juist ingehuurd om jouw specialistische kennis en ervaring. Je doet toch geen productiewerk?RichieB schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:42:
Persoonlijke arbeid uit de contracten halen is voor mij echt een utopie. Ik verhuur mezelf omdat ik specialistische kennis heb en de ervaring om die doeltreffend toe te passen. Als ik ziek ben of op vakantie gaan mijn opdrachtgevers het echt niet accepteren dat er iemand anders mijn werk komt overnemen. En ik geef ze groot gelijk. Dat ik persoonlijk word ingehuurd is juist een van mijn sterktes, als ondernemer.
Misschien zou de wet- en regelgeving daar onderscheid tussen moeten maken! Dat zou een hoop discussies onnodig maken denk ik.
BNR uitzending van 30 april (zzp café) over de wet dba: http://www.bnr.nl/radio/z...a-wet-dba-vervangt-de-var
Als ik dat zo hoor dan maakt de BD er nogal een zooitje van. Ook vreemd dat ze zelf niet aan de uitzending mee wilden werken.
Als ik dat zo hoor dan maakt de BD er nogal een zooitje van. Ook vreemd dat ze zelf niet aan de uitzending mee wilden werken.
Daar hebben ze geen tijd meer voorkwaazaar schreef op zondag 03 juli 2016 @ 20:08:
Ook vreemd dat ze zelf niet aan de uitzending mee wilden werken.
http://www.nu.nl/economie...nder-werk-nieuwe-wet.html
Ik weet niet in hoeverre je dit nieuwsartikel mag geloven sinds het een eigen onderzoek van Randstad betreft.
Hoe zit het met jullie, ondervinden jullie nu ook terughoudendheid bij jullie opdrachtgevers?
Om zelf alvast af te trappen: Ik doe zelf voornamelijk zaken met de kleinere bedrijven. Ik merk gewoon dat de overeenkomsten afschrikken.
De gemiddelde overeenkomst die ik opstel is gebaseerd op de ICT Professional modelovereenkomst van NederlandICT, en komt al gauw uit op 15 tot wel 20 blz; dit bevat de regelgeving en de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd. In de overeenkomst staan tevens de risico's van een zzp'er inhuren en wat er eventueel voor 'boetes' op staan mocht de inspecteur van de Belastingdienst er iets van vinden.
Kijk, waar ik voorheen een doorlooptijd van een paar dagen had tot acceptatie van de opdracht, is het nu een week/2 weken geworden. Dit omdat ze de overeenkomst liever eerst aan iemand voorleggen, vaak hun jurist, om hun gerust te stellen dat het goed is.
Het risico van een verkapt dienstverband was er altijd al, alleen niet zo uitgebreid en zo groot omvat zoals het nu op papier staat.
(Heel erg bedankt PostNL met de zzp bezorgers
)
Ik weet niet in hoeverre je dit nieuwsartikel mag geloven sinds het een eigen onderzoek van Randstad betreft.
Hoe zit het met jullie, ondervinden jullie nu ook terughoudendheid bij jullie opdrachtgevers?
Om zelf alvast af te trappen: Ik doe zelf voornamelijk zaken met de kleinere bedrijven. Ik merk gewoon dat de overeenkomsten afschrikken.
De gemiddelde overeenkomst die ik opstel is gebaseerd op de ICT Professional modelovereenkomst van NederlandICT, en komt al gauw uit op 15 tot wel 20 blz; dit bevat de regelgeving en de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd. In de overeenkomst staan tevens de risico's van een zzp'er inhuren en wat er eventueel voor 'boetes' op staan mocht de inspecteur van de Belastingdienst er iets van vinden.
Kijk, waar ik voorheen een doorlooptijd van een paar dagen had tot acceptatie van de opdracht, is het nu een week/2 weken geworden. Dit omdat ze de overeenkomst liever eerst aan iemand voorleggen, vaak hun jurist, om hun gerust te stellen dat het goed is.
Het risico van een verkapt dienstverband was er altijd al, alleen niet zo uitgebreid en zo groot omvat zoals het nu op papier staat.
(Heel erg bedankt PostNL met de zzp bezorgers
De modelovereenkomst is 8 pagina's (pagina 5 t/m 12 van de pdf). Dus die vul jij aan met 7 tot 12 pagina's beschrijving van de werkzaamheden? Wow, dan beschrijf je het vast heel nauwkeurig.Manuel schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 05:33:
Ik heb zelf nog geen nieuw contract afgesloten die onder nieuwe wet valt.
Van het internet:
"Fiscus keurt modelovereenkomsten af"
http://www.telegraaf.nl/e/26164319
Wat me eerlijk gezegd een beetje verbaast. Mijn netwerkorganisatie had geen enkele moeite om de modelovereenkomst goedgekeurd te krijgen.
Het beeld ontstaat dat de belastingdienst inderdaad niet achter hooggekwalificeerde ICT consultants aanzit, maar andere sectoren wel het vuur aan de schenen legt.
"Fiscus keurt modelovereenkomsten af"
http://www.telegraaf.nl/e/26164319
Wat me eerlijk gezegd een beetje verbaast. Mijn netwerkorganisatie had geen enkele moeite om de modelovereenkomst goedgekeurd te krijgen.
Het beeld ontstaat dat de belastingdienst inderdaad niet achter hooggekwalificeerde ICT consultants aanzit, maar andere sectoren wel het vuur aan de schenen legt.
[ Voor 61% gewijzigd door t_captain op 10-07-2016 11:41 ]
Hi all, tijdje geleden hier al wat vragen gepost over starten eenmanszaak icm modelovereenkomst.
Inmiddels ben ik gestart. Werk dus 40 uur vast in dienst bij een werkgever (loondienst) en daarnaast eenmanszaak 10 uur per week ongeveer.
Nu is mijn eerste factuur de deur uit en vroeg mij af wat ik apart moet houden. Stel het is 1000 bruto zou ik daarvan 40,6% apart houden voor de inkomstenbelasting (resultaat uit overige inkomsten) dus 1000/100 x 40,6= 406 euro en ook 5,5% zvw dus 1000/100x5,5= 55 euro
1000- 406 -55= 539 uitbetalen aan mijzelf. Vraag is nu of die 5,5% moet/klopt? Ik wist niet eerder van deze regel tot ik dit gisteren las in een artikel.
Nu ga ik ook een beeldscherm kopen van pakweg 200 dan kan ik de btw afschrijven via omzet belasting en het overige bedrag als kosten opvoeren en betaal ik daar geen inkomstenbelasting over. Dus dan zou het zijn 1000 - 158 (beeldscherm kosten zonder btw) = 842 en daar gaat dan die 5,5 en 40,6 weer van af.
Ik hoor het graag! Wil het graag zo goed mogelijk doen en zonder boekhouder aangezien mijn omzet niet heul groot zal zijn met 10 uur per week
Oja laatste vraag! Ga netjes per kwartaal betalen (omzetbelasting) mocht aan het eind van dit boekjaar blijken dat ik onder de 1300 zoveel grens zit krijg ik dit terug toch?
Inmiddels ben ik gestart. Werk dus 40 uur vast in dienst bij een werkgever (loondienst) en daarnaast eenmanszaak 10 uur per week ongeveer.
Nu is mijn eerste factuur de deur uit en vroeg mij af wat ik apart moet houden. Stel het is 1000 bruto zou ik daarvan 40,6% apart houden voor de inkomstenbelasting (resultaat uit overige inkomsten) dus 1000/100 x 40,6= 406 euro en ook 5,5% zvw dus 1000/100x5,5= 55 euro
1000- 406 -55= 539 uitbetalen aan mijzelf. Vraag is nu of die 5,5% moet/klopt? Ik wist niet eerder van deze regel tot ik dit gisteren las in een artikel.
Nu ga ik ook een beeldscherm kopen van pakweg 200 dan kan ik de btw afschrijven via omzet belasting en het overige bedrag als kosten opvoeren en betaal ik daar geen inkomstenbelasting over. Dus dan zou het zijn 1000 - 158 (beeldscherm kosten zonder btw) = 842 en daar gaat dan die 5,5 en 40,6 weer van af.
Ik hoor het graag! Wil het graag zo goed mogelijk doen en zonder boekhouder aangezien mijn omzet niet heul groot zal zijn met 10 uur per week
Oja laatste vraag! Ga netjes per kwartaal betalen (omzetbelasting) mocht aan het eind van dit boekjaar blijken dat ik onder de 1300 zoveel grens zit krijg ik dit terug toch?
De inkomstenbelasting betaal je privé, je kunt dus je volledige winst (omzet-kosten) ex btw aan jezelf uitkeren. De btw betaal je wel zakelijk elk kwartaal, en in het 4e kwartaal kun je uitrekenen of je wel of niet in aanmerking komt voor de KOR. Teveel betaalde btw krijg je terug, dat geldt voor zowel de KOR als regulier betaalde voorbelasting (als je meer koopt dan omzet maakt).
Je moet even loskomen van het "loondienst woordenboek". Als je het hebt over de omzet van een bedrijf, dan is bruto-omzet inclusief BTW en netto-omzet exclusief BTW. Ik neem aan dat je factuur 1000 netto was (+210 BTW).ls789 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:15:
Dan moet je opzij zetten:
* 210 euro BTW (aangifte meestal per kwartaal. factuur in juli = tijdvak Q3 = aangeven en betalen uiterlijk 31-10).
* reservering voor inkomstenbelasting. Hou rekening met het feit dat je ROW bovenop je inkomen komt en dus tegen marginaal tarief belast wordt. Deze schijf gaat tot een balstbaar inkomen van 66k per jaar. Hou ook rekening met enkele procenten extra belastingdruk vanwege de inkomensafhankelijke afbouw heffingskortingen.
BTW schrijf je niet af, die verreken je in je aangifte omzetbelasting 5.1 Betaalde Voorheffing.Nu ga ik ook een beeldscherm kopen van pakweg 200 dan kan ik de btw afschrijven via omzet belasting en het overige bedrag als kosten opvoeren en betaal ik daar geen inkomstenbelasting over.
Voorbeeld:
* display 200 ex BTW = 242 incl BTW, aankoop in juli
* 42 euro BTW verreken je in oktober bij de kwartaalaangifte.
* 200 euro zijn zakelijke kosten en die trek je af van je resultaat. Per saldo dus 40 a 50% terug.
Omdat het ROW is betaal ik dus 40.6% toch? Aangezien ik met mijn huidige baan in die schaal zit. Alles wat er bovenop komt zal dus worden belast met 40.6%?t_captain schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:34:
[...]
Je moet even loskomen van het "loondienst woordenboek". Als je het hebt over de omzet van een bedrijf, dan is bruto-omzet inclusief BTW en netto-omzet exclusief BTW. Ik neem aan dat je factuur 1000 netto was (+210 BTW).
Dan moet je opzij zetten:
* 210 euro BTW (aangifte meestal per kwartaal. factuur in juli = tijdvak Q3 = aangeven en betalen uiterlijk 31-10).
* reservering voor inkomstenbelasting. Hou rekening met het feit dat je ROW bovenop je inkomen komt en dus tegen marginaal tarief belast wordt. Deze schijf gaat tot een balstbaar inkomen van 66k per jaar. Hou ook rekening met enkele procenten extra belastingdruk vanwege de inkomensafhankelijke afbouw heffingskortingen.
[...]
BTW schrijf je niet af, die verreken je in je aangifte omzetbelasting 5.1 Betaalde Voorheffing.
Voorbeeld:
* display 200 ex BTW = 242 incl BTW, aankoop in juli
* 42 euro BTW verreken je in oktober bij de kwartaalaangifte.
* 200 euro zijn zakelijke kosten en die trek je af van je resultaat. Per saldo dus 40 a 50% terug.
Ik gebruik Factuursturen.nl (gratis voor het aantal facturen wat ik stuur) en Acumulus ben ik aan het bekijken. Nu kan ik in beide tools rapportages draaien, is factuursturen.nl voldoende of is acumulus benodigd om een goed overzicht te draaien.
http://www.belastingdiens...leeftijd_nog_niet_bereiktls789 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:26:
Omdat het ROW is betaal ik dus 40.6% toch? Aangezien ik met mijn huidige baan in die schaal zit. Alles wat er bovenop komt zal dus worden belast met 40.6%?
Daar staan de belastingschijven. 40.6% bestaat niet meer.
Marginaal tarief schijf 2 en 3 is in 2016 40.4%.
Maar als je een belastbaar inkomen werk&woning van 60k hebt en 10k bijverdient, zal een deel van de ROW in de 4e schijf vallen (52%). De belastingdruk is in dat geval een gewogen gemiddelde van het tarief in de 3e en 4e schijf.
Daarnaast moet je dus rekening houden met de inkomensafhankelijkheid in de arbeidskorting, de belastingdruk tussen de 35k en 85k komt daardoor enkele procenten hoger uit dan het tarief van de 3e resp. 4e schijf. In de derde schijf zou ik rekenen met 45%, in de 4e schijf met 55%.
Maar als je een belastbaar inkomen werk&woning van 60k hebt en 10k bijverdient, zal een deel van de ROW in de 4e schijf vallen (52%). De belastingdruk is in dat geval een gewogen gemiddelde van het tarief in de 3e en 4e schijf.
Daarnaast moet je dus rekening houden met de inkomensafhankelijkheid in de arbeidskorting, de belastingdruk tussen de 35k en 85k komt daardoor enkele procenten hoger uit dan het tarief van de 3e resp. 4e schijf. In de derde schijf zou ik rekenen met 45%, in de 4e schijf met 55%.
Grappig, Belastingdienst huurt ook zelf freelance ICT-ers:

Doen ze al jaren hoorkwaazaar schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 17:45:
Grappig, Belastingdienst huurt ook zelf freelance ICT-ers:
Maar dit is als uitbreiding van hun eigen team. Je doet dus hetzelfde werk als eigen mensen. Daarmee lijkt het op het eerste gezicht dus in strijd met de nieuwe wet DBA.
Alleen maar goed. Als je tijdelijk extra handjes nodig hebt moet het m.i. gewoon mogelijk blijven om freelancers in te huren, ook al ben je het verlengde van een bestaand (devops) team.
(maar seriously, 'ontwikkeld' ?)
(maar seriously, 'ontwikkeld' ?)
ook dat is nog nooit anders geweestkwaazaar schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:01:
[...]
Maar dit is als uitbreiding van hun eigen team. Je doet dus hetzelfde werk als eigen mensen. Daarmee lijkt het op het eerste gezicht dus in strijd met de nieuwe wet DBA.
daarom maak ik me ook niet druk om die wet DBA
Mooi voorbeeld om te zien dat de wet DBA in dit soort situaties dus geen enkel probleem iskwaazaar schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:01:
Veel IT-freelancers doen krampachtig over deze wet, maar de freelancende IT-er is/was niet het hoofd doel van deze wet (dat waren de echte schijnzelfstandigen bij de post o.a.). Helaas vallen we er wel onder.
Ik volg het allemaal wel maar ben er verder weinig tot niet mee bezig.
De IT markt is denk ik de markt die het minst verandert.
Officieel gezien kon je vroeger ook al aangesproken worden op het feit dat je maar 1 opdrachtgever had voor meedere jaren, hier heb ik nog nooit iemand over gehoord. Dan heb ik het over 8 tot 12 jaar bij dezelfde klant.
Anders is het natuurlijk als je als schilder 10 jaar ingehuurd wordt als zelfstandige waarbij je gewoon weggezet wordt als schilder van het bedrijf zelf.
In mijn geval gaat het vaak over 3 maanden projecten die door geweldige management en goede leveranciers vaak uitloopt op jaar trajecten.
Belangrijk is nu dat ondernemerschap en de modelovereenkomst gescheiden zijn.
Maar goed, zo zie ik het
De IT markt is denk ik de markt die het minst verandert.
Officieel gezien kon je vroeger ook al aangesproken worden op het feit dat je maar 1 opdrachtgever had voor meedere jaren, hier heb ik nog nooit iemand over gehoord. Dan heb ik het over 8 tot 12 jaar bij dezelfde klant.
Anders is het natuurlijk als je als schilder 10 jaar ingehuurd wordt als zelfstandige waarbij je gewoon weggezet wordt als schilder van het bedrijf zelf.
In mijn geval gaat het vaak over 3 maanden projecten die door geweldige management en goede leveranciers vaak uitloopt op jaar trajecten.
Belangrijk is nu dat ondernemerschap en de modelovereenkomst gescheiden zijn.
Zoals Arthur zegt, naast de IT zijn er veel branches waarin het heel anders gaat, denk daarbij aan flex contracten, tijdelijke contracten, ontslag daarna weer inhuur als zelfstandige.Het werken volgens een modelovereenkomst zegt alleen iets over de loonheffingen en niet over het ondernemerschap van een zelfstandige.
Maar goed, zo zie ik het
Ik ben van plan in september ook fulltime te gaan freelancen als software ontwikkelaar. Deze week heb ik me aangemeld op freelance.nl maar in het eerste project dat ik opende stond 'de eerste 2 weken tegen nultarief' met uitroepteken en in een ander project worden nogal wat triviale eisen gesteld zoals 'cv's niet in Word formaat worden niet in behandeling genomen'. Als ik de houding van sommige bedrijven zie dat zou je haast gaan denken dat er helemaal geen tekort aan ontwikkelaars is. Aan de andere kant zie ik best veel projecten, de markt lijkt nu veel beter dan een aantal jaar geleden. Ik doe vooral C++ en Java ontwikkeling. Hoe schatten jullie de markt in op dit moment?
Wat betreft een uurtarief, is 80 euro excl. btw redelijk op dit moment? Voor langere projecten eventueel iets lager?
Ik begrijp de situatie rondom de VAR en de modelovereenkomst even niet op het moment. Kan ik me gewoon bij de KVK aanmelden als freelancer en moet ik nog steeds contact met de belastingdienst opnemen voor een VAR?
Ik wil eventueel ook in Duitsland en het UK gaan werken. Voor als iemand interesse heeft, freelance.de en gulp.de staan veel projecten voor Duitsland op.
Wat betreft een uurtarief, is 80 euro excl. btw redelijk op dit moment? Voor langere projecten eventueel iets lager?
Ik begrijp de situatie rondom de VAR en de modelovereenkomst even niet op het moment. Kan ik me gewoon bij de KVK aanmelden als freelancer en moet ik nog steeds contact met de belastingdienst opnemen voor een VAR?
Ik wil eventueel ook in Duitsland en het UK gaan werken. Voor als iemand interesse heeft, freelance.de en gulp.de staan veel projecten voor Duitsland op.
Freelance.nl is de onderkant van de freelance-opdrachten-markt. Zoek in dit topic eens rond naar andere/betere brokers die niet van dat soort flauwekul eisen stellen.gold_dust schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:30:
Ik ben van plan in september ook fulltime te gaan freelancen als software ontwikkelaar. Deze week heb ik me aangemeld op freelance.nl maar in het eerste project dat ik opende stond 'de eerste 2 weken tegen nultarief' met uitroepteken en in een ander project worden nogal wat triviale eisen gesteld zoals 'cv's niet in Word formaat worden niet in behandeling genomen'.
En 2 weken werken tegen nul-tarief? Lekker opzoek naar een andere opdracht.
KvK = jagold_dust schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:30:
VAR = nee, die kun je niet meer aanvragen (heeft ook geen nut meer nu met de wet DBA)
2 weken werken tegen nul-tarief is meestal Rabobank. In mijn ervaring is dat een hele betrouwbare en stabiele klant waar je heel lang kan blijven. Ik zou er dus geen problemen mee hebben.
Als je trouwens een klus bij Rabobank zou willen dan kun je je het beste inschrijven bij Headfirst en Brainnet. Zij doen rechtstreeks zaken met hen. €80 is een gangbaar tarief voor een senior developer, dus moet lukken.
Als je trouwens een klus bij Rabobank zou willen dan kun je je het beste inschrijven bij Headfirst en Brainnet. Zij doen rechtstreeks zaken met hen. €80 is een gangbaar tarief voor een senior developer, dus moet lukken.
bla-di-bla
In de laatste x-aantal aanvragen die ik heb gekregen zie ik die eis er al niet eens meer in staan.Moerk schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 12:09:
2 weken werken tegen nul-tarief is meestal Rabobank.
Het gaat inderdaad om een financiële instelling zoals hierboven ook vermeld is. Ik vind signalen van gratis moeten werken in een markt waar er eigenlijk veel vraag is naar ontwikkelaars toch een beetje apart. Net alsof de financiële sector helemaal geen tekort aan ontwikkelaars ziet. Ik zeg er wel m'n vaste baan voor op, dan zou het wel mooi zijn als de markt ook inderdaad goed is_Arthur schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:44:
[...]
Freelance.nl is de onderkant van de freelance-opdrachten-markt. Zoek in dit topic eens rond naar andere/betere brokers die niet van dat soort flauwekul eisen stellen.
En 2 weken werken tegen nul-tarief? Lekker opzoek naar een andere opdracht.
Ik zie dat er in dit topic inmiddels al meer over is geschreven, ik zal de reacties van de laatste maanden hier eens doorlezen zodat het wat duidelijker wordt.Leipo schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:20:
[...]
KvK = ja
VAR = nee, die kun je niet meer aanvragen (heeft ook geen nut meer nu met de wet DBA)
Bedankt voor de reacties zover.
Op 25-07 nog eentje ontvangen waar het gevraagd wordt, tel zo snel een stuk of 10 aanvragen deze maand met deze voorwaarde :-)_Arthur schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:00:
[...]
In de laatste x-aantal aanvragen die ik heb gekregen zie ik die eis er al niet eens meer in staan.
Ah! Zal je net zien, juist een x-aantal aanvragen opengeklikt waar het niet als eis stond (bij Between dus)Ascension schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:43:
Op 25-07 nog eentje ontvangen waar het gevraagd wordt, tel zo snel een stuk of 10 aanvragen deze maand met deze voorwaarde :-)

Die 2 weken werken tegen nul-tarief zijn allemaal kavel-aanvragen volgens mij (niet dat wij als freelancer daar iets mee van doen hebben verder).
Ik zie op freelance.nl ook een aantal aanvragen waar gevraagd wordt om gedurende de opdracht tijdelijk in loondienst te komen (niet duidelijk of dat bij de broker of opdrachtgever is). Hoe gaan jullie daarmee om?
Ik zou het nooit doen. Daarmee kom je niet aan je ureneis, heb je geen voordeel van aftrekposten (wbso etc) omdat de belastingdienst gaat oordelen dat je helemaal geen ondernemer bent maar een jobhopper.
Ook twee weken gratis werken hoeven ze bij mij niet voor aan te komen.
Ook twee weken gratis werken hoeven ze bij mij niet voor aan te komen.
Als die 2wk gratis gaat ivm proefperiode, waarom hanteren ze dan de eerste maand bv geen opzegtermijn van 2dg (voor beide partijen)? Daar zou ik dan weer geen probleem mee hebben en getuigd ook van vertrouwen in je eigen kunnen en dat je bij de klus past.
Dat ze dat soort opdrachten lekker in hun achterwerk kunnen schuiven. En nog een tip: als je genoeg kennis en kunde hebt, laat freelance.nl lekker voor wat het is en kijk daar niet meer verder.kwaazaar schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:15:
Hoe gaan jullie daarmee om?
Hiermee spelen deze "brokertjes" in op de angst omtrent de wet DBA. De echte opdrachtgever betaald gewoon het volle pond, jij krijgt een 'aantrekkelijk maandloon' en de rest steken die zakkenhooi in hun eigen broekzak. Dikke winst voor hun.
[ Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 27-07-2016 20:32 ]
Payrolling is het einde van je ondernemerschap. Je neemt de klus aan in dienstrekking, waarmee je je onderneming pauzeert of stopt.
De financiële gevolgen zijn enorm:
- naast de marge van de broker, ben je een paar procent van je omzet kwijt voor het payrollen;
- zakelijke kosten zijn moeizaam aftrekbaar. denk aan plafond WKR, beperkte reiskostenvergoeding, afhankelijkheid van medewerking van de payroller om uberhaupt iets te kunnen aftrekken;
- je levert direct 14% MKB winstvrijstelling in;
- als de klus wat langer duurt, ook de ondernemersaftrek van tenminste 7k per jaar;
- je gaat 8k per jaar betalen voor werknemersverzekeringen, terwijl je AOV premie doorloopt en de WW dekking waardeloos is als je niet meer aan de jareneis voldoet;
- wat doe je met de auto van de zaak? als je geen omzet meer maakt, waar trek je dan de autokosten vanaf?;
- als het wat langer duurt, kan je je hele ondernemersstatus kwijtraken.
Met andere woorden, niet doen. Tenzij je totale beloning >30% hoger ligt, maar dat is meestal niet het geval.
A propos freelance.nl, ik heb daar drie soorten projecten gevonden:
1. reposts van projecten die breed uitstaan. vaak uitgezet door tussenpartijen die niets toevoegen dan kosten;
2. een enorme berg low budget klusjes, websites bouwen voor 500 euro enzo;
3. CV harvesting (ik heb er eens een project gezien waarvan ik wist dat het niet vacant was omdat ik de klant ken).
De financiële gevolgen zijn enorm:
- naast de marge van de broker, ben je een paar procent van je omzet kwijt voor het payrollen;
- zakelijke kosten zijn moeizaam aftrekbaar. denk aan plafond WKR, beperkte reiskostenvergoeding, afhankelijkheid van medewerking van de payroller om uberhaupt iets te kunnen aftrekken;
- je levert direct 14% MKB winstvrijstelling in;
- als de klus wat langer duurt, ook de ondernemersaftrek van tenminste 7k per jaar;
- je gaat 8k per jaar betalen voor werknemersverzekeringen, terwijl je AOV premie doorloopt en de WW dekking waardeloos is als je niet meer aan de jareneis voldoet;
- wat doe je met de auto van de zaak? als je geen omzet meer maakt, waar trek je dan de autokosten vanaf?;
- als het wat langer duurt, kan je je hele ondernemersstatus kwijtraken.
Met andere woorden, niet doen. Tenzij je totale beloning >30% hoger ligt, maar dat is meestal niet het geval.
A propos freelance.nl, ik heb daar drie soorten projecten gevonden:
1. reposts van projecten die breed uitstaan. vaak uitgezet door tussenpartijen die niets toevoegen dan kosten;
2. een enorme berg low budget klusjes, websites bouwen voor 500 euro enzo;
3. CV harvesting (ik heb er eens een project gezien waarvan ik wist dat het niet vacant was omdat ik de klant ken).
[ Voor 16% gewijzigd door t_captain op 27-07-2016 20:55 ]
Dit._Arthur schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:30:
[...]En nog een tip: als je genoeg kennis en kunde hebt, laat freelance.nl lekker voor wat het is en kijk daar niet meer verder.
Zoek een paar goede tussenpartijen waarvan je weet dat ze eerlijk zijn, ook naar jouw wensen kijken, alleen zaken doen met eindklanten en transparant zijn over de fees (ze zijn er echt). Dat kan een recruitmentpartij zijn, dat kan een detacheerder zijn die een 'tweede lijn' aanhoudt van ZZP'ers die ze bellen als ze een klus hebben bij een van hun klanten die ze zelf niet in kunnen vullen vanwege gebrek aan capaciteit of kennis.
En die twee weken inwerktermijn bij de Rabo? Ik werk er in ieder geval niet aan mee. Ordinaire bezuinigingsmaatregel is het.
Jup. Idem met het van 40u naar 36u gaan.sebasd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:02:
Ordinaire bezuinigingsmaatregel is het.
Kunnen wij ook aandelen kopen met ons geld op de bank? Want het ligt anders ook maar zo stil....
Misschien werkt het in Nederland anders, maar ik heb nu £50k op de zakelijke rekening waarover corporation tax betaald is, maar ik wil het niet uitbetalen als dividend, omdat ik het geld niet nodig heb en ik liever passief inkomen via mijn bedrijf via investeringen zou creëren.
Misschien werkt het in Nederland anders, maar ik heb nu £50k op de zakelijke rekening waarover corporation tax betaald is, maar ik wil het niet uitbetalen als dividend, omdat ik het geld niet nodig heb en ik liever passief inkomen via mijn bedrijf via investeringen zou creëren.
Vergelijkbaar met een B.V. in Nederland dus, ook dan kan je prima een beleggingsrekening openen.chronoz schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:24:
Kunnen wij ook aandelen kopen met ons geld op de bank? Want het ligt anders ook maar zo stil....
[...]
Het zijn niet de freelancers die krampachtig doen, maar de bedrijven zelf._Arthur schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 08:34:
[...]
Mooi voorbeeld om te zien dat de wet DBA in dit soort situaties dus geen enkel probleem is![]()
Veel IT-freelancers doen krampachtig over deze wet, maar de freelancende IT-er is/was niet het hoofd doel van deze wet (dat waren de echte schijnzelfstandigen bij de post o.a.). Helaas vallen we er wel onder.
Vooralsnog wil voor zover ik nu weet DNB en ASR al geen zaken meer doen met freelancers vanwege DBA. Payrolling wordt daar als alternatief geboden (wat voor mij geen alternatief is). En ABNAMRO treft vanwege dezelfde DBA maatregelen om langdurige relaties te beeindigen. Dit is alleen nog maar wat ik uit mijn kennissenkring hoor, er zullen nog wel meer bedrijven zijn die vanwege DBA wat krampachtiger zijn geworden.
Beide kanten dansverzijl schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 07:18:
Het zijn niet de freelancers die krampachtig doen, maar de bedrijven zelf.
Toch frappant. Want met een modelovereenkomstje is alles geregeld.Vooralsnog wil voor zover ik nu weet DNB en ASR al geen zaken meer doen met freelancers vanwege DBA. Payrolling wordt daar als alternatief geboden (wat voor mij geen alternatief is). En ABNAMRO treft vanwege dezelfde DBA maatregelen om langdurige relaties te beeindigen. Dit is alleen nog maar wat ik uit mijn kennissenkring hoor, er zullen nog wel meer bedrijven zijn die vanwege DBA wat krampachtiger zijn geworden.
Mogelijk dat ze dit aanwenden om de freelancer bang te maken en dan toch maar indienst te gaan tijdelijk en met minder inkomsten genoegen nemen.
De tijd zal het leren wat hier uitkomt.
Helaas is het niet zo simpel. Er moet daarna ook nog gewerkt worden zoals in de modelovereenkomst staat._Arthur schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 08:19:
Toch frappant. Want met een modelovereenkomstje is alles geregeld.
Hoe ga je als opdrachtgever je eigen organisatie zo inrichten dat de Belastingdienst achteraf geen gezagsverhouding constateert? Naast het feit dat het onduidelijk is waar de grenzen liggen tussen "aanwijzingen" en een gezagsverhouding ben je afhankelijk van de inhurende managers/projectleiders/team managers om dit vorm te geven. Kans is groot dat daarin fouten gemaakt gaan worden en bij controle door de Belastingdienst kunnen dan naheffingen plaatsvinden.Het is gewoon een operationeel risico waar bedrijven geen zin in hebben.
Ook zijn bedrijven verwend geweest met de VAR waardoor ze volledig gevrijwaard waren van naheffingen en dus zzp-ers voor onbeperkte duur konden inzetten. Nu hanteren steeds meer bedrijven een maximale inzetduur van 2 jaar omdat daarna de kans op naheffingen te groot wordt. Bij payrolling kunnen bedrijven voor maximaal 5,5 jaar van een externe gebruik maken zonder risico's. Dat de zzp-er daar vanwege fiscale redenen niet op zit te wachten hebben zij geen boodschap aan.
bla-di-bla
Precies wat Moerk al aangeeft....Mijn huidige opdrachtgever wil alleen nog eventueel verlengen (eind v.h. jaar) als ik bij hun op de payroll kom.
En dat is dus een misverstand. Een VAR vrijwaarde een opdrachtgever daar ook al niet van.Moerk schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:07:
Ook zijn bedrijven verwend geweest met de VAR waardoor ze volledig gevrijwaard waren van naheffingen en dus zzp-ers voor onbeperkte duur konden inzetten.
Een VAR-WUO en VAR-DGA vrijwaarde de opdrachtgever 100%. Niet de opdrachtnemer! Als ZZP-er nam je dus al het risico op je. De wet DBA herstelt de balans tussen de risico's voor de opdrachtgever en opdrachtnemer._Arthur schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:12:
[...]
En dat is dus een misverstand. Een VAR vrijwaarde een opdrachtgever daar ook al niet van.
bla-di-bla
Ik zou open kaart spelen en de effecten doorrekenen. Bij een ondernemingswinst van een ton in een eenmanszaak, lever je na belastingen en premies pakweg 17k in (als je het voor de opdrachtgever budgetneutraal maakt).idef1x schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:11:
Precies wat Moerk al aangeeft....Mijn huidige opdrachtgever wil alleen nog eventueel verlengen (eind v.h. jaar) als ik bij hun op de payroll kom.
Tenzij die dus ook door de belastingdienst in twijfel getrokken zou worden, na onderzoek.Moerk schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:20:
Een VAR-WUO en VAR-DGA vrijwaarde de opdrachtgever 100%.
Maar, we praten nu over het verleden want een VAR als zodanig bestaat niet meer.
Hoezeer kijken werkgevers naar diploma's als freelancer? Ik zie dat de meeste ZZP'ers toch wel relevante diploma's in informatica hebben. Ik heb zelf een diploma in natuurkunde, gaat dat tegen mij werken mocht ik ooit willen gaan freelancen?
Ik neem aan dat je gaat freelancen in een vakgebied waarin je voldoende expertise hebt opgebouwd om voor goed geld te worden inhehuurd.
Diploma's zijn slechts een bescheiden factor, werkervaring is belangrijker. Heel veel software engineers hebben iets anders dan informatica gestudeerd. Natuurkunde, electrotechniek, etc. Volgens mij tilt niemand daar meer zwaar aan. Als het geen probleem was om een baan te vinden, zal het je ook niet tegenhouden om een project te vinden.
Diploma's zijn slechts een bescheiden factor, werkervaring is belangrijker. Heel veel software engineers hebben iets anders dan informatica gestudeerd. Natuurkunde, electrotechniek, etc. Volgens mij tilt niemand daar meer zwaar aan. Als het geen probleem was om een baan te vinden, zal het je ook niet tegenhouden om een project te vinden.
De markt is nu gunstig, iedereen met hersens die code kan typen is welkom. Met genoeg (relevante) werkervaring zul je ook in de toekomst wel goed zitten gok ik zo. De vraag is vooral wat je motiveert om te gaan freelancen, dat is belangrijker om succesvol te zijn dan je opleiding.
Ben nog geen opdracht als developer misgelopen omdat ik geen informatie maar "international business and management studies" heb gestudeerd. Kennis van developen kan je op meerdere manieren opdoen. Belangrijker is of je relevante werkervaring hebt.Spacejockey schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:15:
Hoezeer kijken werkgevers naar diploma's als freelancer? Ik zie dat de meeste ZZP'ers toch wel relevante diploma's in informatica hebben. Ik heb zelf een diploma in natuurkunde, gaat dat tegen mij werken mocht ik ooit willen gaan freelancen?
Hier een autodidact zonder noemenswaardige diploma's. Mijn huidige opdracht is de eerste keer, in 5 jaar ondernemerschap, dat het geen (hbo/wo)-opleiding hebben in twijfel is getrokken. Uiteindelijk is toch besloten om met mij door te gaan. Mijn ervaring spreekt inmiddels boekdelen, en dat is dan doorslaggevend.Spacejockey schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:15:
Hoezeer kijken werkgevers naar diploma's als freelancer?
Kennen jullie het programma Rompslomp? Net als alle andere tools in de markt gewoon voor makkelijk boekhouden (prima voor een ZZP'er).
Ik loop echter tegen het volgende aan. Ik heb de inschrijving KVK (50 euro) betaald met mijn priverekening. Ik heb ook een zakelijke rekening en daar staat nu geld op. Ik wil dus de 50 euro terugboeken naar mijn priverekening maar hoe gaat dit administratief?
Ik heb de bon etc ingevoerd in het programma en als kosten opgegeven en dat ik betaald heb met mijn priverekening. Straks importeer ik mijn bankmutaties van mijn zakelijke rekening en staat daar dus -50 naar prive rekening. Is dit dan een prive ontrekking? Ik kan dit niet meer koppelen aan de factuur aangezien die al is betaald
Ik kan natuurlijk ook de betaling aanpassen van de factuur zodat ik deze wel kan koppelen alleen corresponderen de bankrek nmmrs dan niet..
Ik loop echter tegen het volgende aan. Ik heb de inschrijving KVK (50 euro) betaald met mijn priverekening. Ik heb ook een zakelijke rekening en daar staat nu geld op. Ik wil dus de 50 euro terugboeken naar mijn priverekening maar hoe gaat dit administratief?
Ik heb de bon etc ingevoerd in het programma en als kosten opgegeven en dat ik betaald heb met mijn priverekening. Straks importeer ik mijn bankmutaties van mijn zakelijke rekening en staat daar dus -50 naar prive rekening. Is dit dan een prive ontrekking? Ik kan dit niet meer koppelen aan de factuur aangezien die al is betaald
Ik kan natuurlijk ook de betaling aanpassen van de factuur zodat ik deze wel kan koppelen alleen corresponderen de bankrek nmmrs dan niet..
Ken Rompslomp niet maar maar het is inderdaad gewoon een prive ontrekking aangezien je de factuur al ingeboekt hebt als zijnde betaald van prive rekening.
Ik ben geen freelancer, maar wil dat wel worden binnen 1 of 2 jaar. Hoe kom ik aan die tussenbedrijven? Ik zit vooral in de hoek van BI (Microsoft BI / Cognos).sebasd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:02:
[...]
Dit.
Zoek een paar goede tussenpartijen waarvan je weet dat ze eerlijk zijn, ook naar jouw wensen kijken, alleen zaken doen met eindklanten en transparant zijn over de fees (ze zijn er echt). Dat kan een recruitmentpartij zijn, dat kan een detacheerder zijn die een 'tweede lijn' aanhoudt van ZZP'ers die ze bellen als ze een klus hebben bij een van hun klanten die ze zelf niet in kunnen vullen vanwege gebrek aan capaciteit of kennis.
En die twee weken inwerktermijn bij de Rabo? Ik werk er in ieder geval niet aan mee. Ordinaire bezuinigingsmaatregel is het.
Misschien zou je eens moeten praten met Monkey Recruitment, die specialiseren op MS SQL en MS BI.
van welke rekening je wat betaald boeit de belastingdienst afaik. Ik boek het geld dan over naar mijn eigen rekening en doe die overboeking als betaling inboeken.ls789 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:57:
Kennen jullie het programma Rompslomp? Net als alle andere tools in de markt gewoon voor makkelijk boekhouden (prima voor een ZZP'er).
Als ze ooit komen controleren, is dat wel makkelijk uit te leggen
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Geen idee, ik zit niet in die hoek. Wat wel helpt (zie ook de tip van t_captain): neem een club die echt weet hoe de wereld waar jij in werkt in elkaar zit. Er zijn voor de meeste richtingen wel specifieke (vaak kleinere) clubs, die weten wat hun klanten willen en dat kunnen matchen met jouw wensen.Reiziger88 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:23:
[...]
Ik ben geen freelancer, maar wil dat wel worden binnen 1 of 2 jaar. Hoe kom ik aan die tussenbedrijven? Ik zit vooral in de hoek van BI (Microsoft BI / Cognos).
Dat soort clubs loop je meestal tegen het lijf op een of andere manier, of van horen zeggen, in mijn geval in ieder geval niet door er actief naar te gaan zoeken.
bij mij ging het als volgt: zelf op zoek naar opdrachten via oude contacten / werkgevers / klanten.
de opdrachtgever heeft zelf vaak al een of meerdere prefered suppliers en aan de hand van hun ervaringen 1 van deze uitkiezen en (noodgedwongen) gebruiken als tussenpartij.
Als je via een tussenpartij gaat/laat zoeken naar een klus dan zijn zij vaak geen preferred supplier bij de opdrachtgever en worden ze alleen maar een extra geld wegsnoepende schakel.
de opdrachtgever heeft zelf vaak al een of meerdere prefered suppliers en aan de hand van hun ervaringen 1 van deze uitkiezen en (noodgedwongen) gebruiken als tussenpartij.
Als je via een tussenpartij gaat/laat zoeken naar een klus dan zijn zij vaak geen preferred supplier bij de opdrachtgever en worden ze alleen maar een extra geld wegsnoepende schakel.
Ik ben net als freelancer begonnen; ik ben een tech lead / software architect en ben gespecialiseerde in de .Net stack (C#, TypeScript/Javascript, databases).
Nou, ik heb afgelopen tijd met veel recruiters gesproken en merk dat ze allemaal relatief veel geld aan je verdienen.
Hebben jullie tips om opdracten te vinden zonder recruiters? Een voor een fatsoenlijk uurtarief? In mijn vorige rol kreeg ik vaak CVs door van recruiters met uurtarieven tussen 85-110 EUR voor mensen rond mijn niveau (maar dan puur developers).
Als Brit (tegenwoordig ook Nederlander, 2e passport for the win) heb ik niet een supergroot netwerk :-/
Nou, ik heb afgelopen tijd met veel recruiters gesproken en merk dat ze allemaal relatief veel geld aan je verdienen.
Hebben jullie tips om opdracten te vinden zonder recruiters? Een voor een fatsoenlijk uurtarief? In mijn vorige rol kreeg ik vaak CVs door van recruiters met uurtarieven tussen 85-110 EUR voor mensen rond mijn niveau (maar dan puur developers).
Als Brit (tegenwoordig ook Nederlander, 2e passport for the win) heb ik niet een supergroot netwerk :-/
[ Voor 4% gewijzigd door radicalbyte op 02-08-2016 16:36 ]
Wat heb je voor de tussenhandel over? Van een goede tussenpartij mag je verwachten dat ze de markt snappen en de klant daadwerkelijk kennen. Met andere woorden, meer dan eens op bezoek zijn geweest bij de klant en bij voorkeur eerdere matches hebben gemaakt.
Vanuit zo'n klantrelatie kan een recruiter je voor een goed tarief uitlenen. Wat mij betreft mag dat ook een euro of 10 kosten. Misschien wel 15 als hij goed onderhandelt. Een recruiter zonder echte klantrelatie is slechts een contract broker, dat heeft lang niet zoveel waarde.
Vanuit zo'n klantrelatie kan een recruiter je voor een goed tarief uitlenen. Wat mij betreft mag dat ook een euro of 10 kosten. Misschien wel 15 als hij goed onderhandelt. Een recruiter zonder echte klantrelatie is slechts een contract broker, dat heeft lang niet zoveel waarde.