Whelp, het was een bewogen dagje! Heel veel leeswerk, heel veel tegenstrijdige meningen
Tussen jullie hier op GoT en de KvK, de Belastingdienst, ondernemers-fora, mijn accountant en HR hier bij de klant zijn er heel veel berichten die elkaar tegenspreken.
Ja en nee. Wat ik heb geleerd is dat (Z)ZP alleen DBA-proof is wanneer je een opdrachtomschrijving hebt waarin expliciet staat wat je op moet leveren. Het is een opdracht met een bepaald doel, voor een op te leveren en af te ronden activiteit of product.
Dus inderdaad:
Tien jaar is misschien wat overtrokken, maar zolang je een duidelijk te leveren product of dienst hebt, die niet kan worden vervuld (en niet
wordt vervuld) door huidige interne medewerkers, dan zit je goed.
Plus natuurlijk die 70% van inkomsten/tijd waar men het over heeft. Die dan weer niet wordt genoemd in jouw ...
De 3 pijlers voor de wet DBA zijn;
1. ontbreken van loon; doorbetaling bij ziekte ed.
2. werkgeversgezag; elke dag precies doen wat je baas zegt, op de manier dat hij/zij bepaald.
3. vrije vervanging; verplichte persoonlijke arbeid.
Toen ik de ondernemers-check van de Belastingdienst deed zeiden zij dat ik "waarschijnlijk geen ondernemer ben", want:
- U hebt minder dan 3 opdrachtgevers per jaar.
- U werkt meer dan 70% van uw tijd voor dezelfde opdrachtgever.
Feest dus... helemaal omdat:
Die "maximaal twee jaar" komt niet vanuit de tussenpartij, maar vanuit de klant. Hun juridische afdeling heeft bepaald dat de max wordt gesteld op twee jaar, ivm mogelijke boetes en naheffingen. En nee, daar ga ik bij deze klant niet onderuit komen.
Resumerend:
Qua inkomsten zou ik volgens de Belastingdienst meer moeten diversificeren. Dat betekent OF meerdere korte opdrachten per jaar, OF meerdere klanten tegelijk hebben. Het eerste moet te doen zijn, maar beperkt helaas veel cool werk dat ik kan doen. Het twee moet te doen zijn, mits ik één of meerdere mensen in dienst neem.
Oh nee, wacht... Die tweede optie oplossen met werknemers kan
niet want de DBA check kijkt nog steeds letterlijk alleen naar mijzelf. Dus, OF meerdere korte opdrachten, OF meer parallel werk. Het eerste kan maar beperkt hoe cool mijn opdrachten zijn, het tweede is haast niet te doen: met twee klanten zit ik al meer dan fulltime.
Het nadeel is dat mijn tweede klant een ANBI stichting is, waardoor de tijd 80-20 verdeeld is en de inkomsten 90-10.
Al met al enorm veel geleerd vandaag.