Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 14:16
Woy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:25:
[...]

Toch ben ik nog op zoek naar een betere bron die vergoeding van de kosten expliciet uitsluit. De regel is immers dat als je 19 cent KM vergoeding uitkeert dat dat ook de parkeerkosten dekt. Ik kan niet echt sluitend vinden dat je parkeerkosten niet mag vergoeden als je geen kosten voor de reis vergoed.
De vergoeding is niet 19 cent per km. Je mag 19 cent per kilometer van je opbrengst aftrekken voor zakelijke ritten. Net een nuance verschil.
Als je op de site van de BD zoekt op “gebruik privevervoermiddel” vind je uitgeschreven dat je geen kosten (zoals brandstof, verzekering, tol, parkeren) van je winst mag aftrekken. Alle kosten zitten verwerkt in de 19 ct per kilometer.
Je kunt wel BTW naar rato aftrekken.
Om deze reden rij ik tegenwoordig een youngtimer van 15 jaar oud die er nog behoorlijk representatief uitziet en ook zo rijdt, voor een habbekrats.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
gotangclan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:32:
Ik ben benieuwd naar de gemiddelde duur (ongeveer) van andermans opdrachten. Indien dit erg wisselt: kies wat voor jou, over het algemeen, het beste werkt of vul 'm niet in :)
Leuke poll, maar het zegt niks als je niet ook nog vraagt waarom mensen langer of korter ergens zitten. In mijn geval bijvoorbeeld zeg ik heel vaak zelf na 6mnd op omdat ik op vakantie wil voor langere tijd.
Ben nu 3 jaar bezig bijna en zit aan m'n 5e 'grote' opdrachtgever nu. Maar ik had net zo makkelijk 3 jaar bij de eerste opdrachtgever kunnen zitten als ik niet 3mnd met vakantie had gewild toen.
Maar goed, misschien ben ik de uitzondering hier, als ik de vakantieweken die mensen per jaar nemen lees, die laatst voorbij kwamen. Ik zit aan de andere kant van het spectrum daar ook, met m'n 4 tot 6 maanden per jaar vrij.

Ik zit er zelfs over na te denken om volgend jaar even helemaal niet meer te werken. Nu bezig met m'n laatste startersjaar, dus een aantal startersvoordelen zijn weg volgend jaar; minder aftrek, willekeurig afschrijven foetsie, en ook de WBSO wordt minder aantrekkelijk.

Bovendien gaat de belastinmiddeling weg dus als je niet in 2023 of 2024 een tussenjaar neemt, kan dat niet meer met vakantie'subsidie' van de staat. Scheelt toch zo'n 10k netto.
Ik ga denk ik heel '23 heerlijk niksen, gamen, uitslapen, side projects doen, meer tijd doorbrengen met vrienden & familie, en een paar maanden ergens in een hangmat hangen in de stille zuidzee. Met steun van de belastingbetaler, nu dat nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 11:26
bumble_bee schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Leuke poll, maar het zegt niks als je niet ook nog vraagt waarom mensen langer of korter ergens zitten. In mijn geval bijvoorbeeld zeg ik heel vaak zelf na 6mnd op omdat ik op vakantie wil voor langere tijd.
Ben nu 3 jaar bezig bijna en zit aan m'n 5e 'grote' opdrachtgever nu. Maar ik had net zo makkelijk 3 jaar bij de eerste opdrachtgever kunnen zitten als ik niet 3mnd met vakantie had gewild toen.
Maar goed, misschien ben ik de uitzondering hier, als ik de vakantieweken die mensen per jaar nemen lees, die laatst voorbij kwamen. Ik zit aan de andere kant van het spectrum daar ook, met m'n 4 tot 6 maanden per jaar vrij.

Ik zit er zelfs over na te denken om volgend jaar even helemaal niet meer te werken. Nu bezig met m'n laatste startersjaar, dus een aantal startersvoordelen zijn weg volgend jaar; minder aftrek, willekeurig afschrijven foetsie, en ook de WBSO wordt minder aantrekkelijk.

Bovendien gaat de belastinmiddeling weg dus als je niet in 2023 of 2024 een tussenjaar neemt, kan dat niet meer met vakantie'subsidie' van de staat. Scheelt toch zo'n 10k netto.
Ik ga denk ik heel '23 heerlijk niksen, gamen, uitslapen, side projects doen, meer tijd doorbrengen met vrienden & familie, en een paar maanden ergens in een hangmat hangen in de stille zuidzee. Met steun van de belastingbetaler, nu dat nog kan.
Dat klinkt mooi, tegen welk tarief werk je dan gemiddeld dat je dit allemaal kunt doen? of leef je juist heel zuinig voor de rest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Hatsjoe schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Dat is geen grijs gebied, maar een pikzwart gebied.
Pikzwart in de zin van rechtstreekse belastingfraude. Dat soort "tips en adviezen" horen niet op dit forum thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Woy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:49:
Zijn er mogelijkheden om parkeerkosten met een privé auto wel zakelijk te kunnen boeken? Ik heb een klant waar ik als ik naar kantoor ga 30 euro aan parkeerkosten maak. Met de klant kan ik prima afspraken maken om die kosten in rekening te brengen, maar niet om een parkeer plek ter beschikking te stellen. Nu stelt de Belastingdienst dat de 19 cent km vergoeding die kosten zouden moeten dekken, maar als ik voor 50 km ~10 euro kan boeken is het nogal evident dat dat niet de parkeerkosten dekt. Zou het bijvoorbeeld een optie zijn om niet de km vergoeding te rekenen, maar dan wel de parkeerkosten te boeken?

Principieel vind ik het nogal stom dat ik evident zakelijke kosten niet zakelijk kan boeken.
Koopje! Ik ben €65 per dag kwijt in de binnenstad van Amsterdam. Nu toch maar een abonnement afgesloten voor 350 euro, scheelt toch snel een uur reistijd per dag op 35 km afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchorsB
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-08 18:16
Ik ben recentelijk begonnen als ZZP'er en overweeg binnenkort een nieuwe telefoon aan te schaffen voor zowel zakelijk als prive gebruik. Het is me echter niet helemaal duidelijk wat de exacte regels zijn omtrent het aanschaffen (en belastingplicht) van zo'n telefoon (en het lukte me zo snel niet om het antwoord te vinden door te zoeken in dit topic).

Stel, ik koop de telefoon als prive-persoon, dan kan ik in principe gebruik maken van de wet koop op afstand (indien nodig) volgens mij. Als ik dan na een aantal weken zeker weet dat ik de telefoon wil houden (en hem ook zakelijk zal gebruiken), dan zou ik in theorie deze aankoop toch op kunnen nemen in mijn zakelijke administratie als zakelijke aankoop zodat ik ook de BTW kan terugvragen?

Ergens voelt dit een beetje krom, alsof ik misbruik maak van een loophole o.i.d. (mijn streven is ook om netjes zaken te doen, ook met de belastingdienst), maar als het toegestaan is om op deze manier wel consumenten bescherming te kunnen benutten dan zou dat wel prettig zijn.

Iemand die weet wat de regels hieromtrent zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01
SchorsB schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:48:
Ik ben recentelijk begonnen als ZZP'er en overweeg binnenkort een nieuwe telefoon aan te schaffen voor zowel zakelijk als prive gebruik. Het is me echter niet helemaal duidelijk wat de exacte regels zijn omtrent het aanschaffen (en belastingplicht) van zo'n telefoon (en het lukte me zo snel niet om het antwoord te vinden door te zoeken in dit topic).

Stel, ik koop de telefoon als prive-persoon, dan kan ik in principe gebruik maken van de wet koop op afstand (indien nodig) volgens mij. Als ik dan na een aantal weken zeker weet dat ik de telefoon wil houden (en hem ook zakelijk zal gebruiken), dan zou ik in theorie deze aankoop toch op kunnen nemen in mijn zakelijke administratie als zakelijke aankoop zodat ik ook de BTW kan terugvragen?

Ergens voelt dit een beetje krom, alsof ik misbruik maak van een loophole o.i.d. (mijn streven is ook om netjes zaken te doen, ook met de belastingdienst), maar als het toegestaan is om op deze manier wel consumenten bescherming te kunnen benutten dan zou dat wel prettig zijn.

Iemand die weet wat de regels hieromtrent zijn?
Ja, als eenmanszaak kan je dit gewoon zo doen, en persoonlijk doe ik het vaak ook zo. Als consument ben je zoals je zelf al aangeeft veel beter beschermd dan als bedrijf. Zolang jouw naam op de factuur staat kan je de factuur gewoon zakelijk inboeken en de BTW terugvragen bij de fiscus.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
@SchorsB Het consumenten recht is niet om een telefoon een aantal weken te proberen en dan terug te sturen als het niet bevalt. Ik ben nieuwsgierig waarom een telefoon niet zou bevallen? Er zijn van elke telefoon tientallen (video) reviews te vinden. Dan zou ik juist naar een winkel gaan om het daar te beoordelen.

(Sorry, ik krijg de kriebels van mensen die dingen bestellen, een tijdje gebruiken en dan terugsturen. Wat moet de winkel doen dan met een telefoon die gebruikt is een het zegel verwijdert is. Hetzelfde voor andere producten, zo maak je het alleen maar duurder omdat dit uiteindelijk allemaal weer terugverdient moet worden. En kleine winkels gaan er zo aan onderdoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

Woy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Dat uitbetalen gebeurt natuurlijk sowieso, want dat is gewoon het geld dat ik uit de zaak onttrek, heeft weinig nut om dat te oormerken ;)
Toch wel een beetje, ik betaal dat soort dingen van m'n zakelijke reden en boek ze als privéopname. Het houdt m'n privérekening wat schoner wat betreft overzicht van inkomsten en uitgaven.

Om dezelfde reden ga ik de voorlopige aanslag inkomstenbelasting voortaan vanaf m'n zakelijke rekening overmaken. Steeds die grote bedragen op precies de juiste datum van de incasso overboeken is maar onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Woy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Het punt wat ik probeer te maken is juist dat mijn probleem niet het feit is of de opdrachtgever wil betalen of niet, daar kom ik wel uit met de klant. Het is puur dat ik vind dat ik dit zakelijk moet kunnen boeken. Een keer een paar euro is nog wel goed te praten dat het binnen de 19 cent valt (al is die 19 cent sowieso al veel te laag, maar dat is een andere discussie ), maar mijn parkeerkosten zijn 3 * de totale netto vergoeding die ik kan rekenen.

Mijn idee is dan ook dat ik uberhaupt niet de KM vergoeding reken, maar alleen de parkeerkosten. Als ik geen reiskosten vergoed kan er natuurlijk ook niet gesteld worden dat de kosten binnen die vergoeding vallen.

Sugesties als een zakelijke auto rijden zijn ook niet van toepassing, want dat is financieel gewoon niet aantrekkelijk en de extra kosten die daarbij komen kijken staan natuurlijk ook niet in verhouding met af en toe € 30,- extra parkeerkosten prive betalen.

Maar het steekt mij gewoon een beetje dat ik dingen prive moet betalen, terwijl het gewoon 100% volledig zakelijk is.

[niet serieus]
Anders moet ik de auto maar op naam van mijn partner zetten, en voor alle zakelijke ritten de auto zakelijk huren, dan mag ik de parkeerkosten wel gewoon zakelijk boeken ;)
Er zijn wel meer dingen waarvan ik vind dat ik ze zakelijk zou moeten mogen boeken.... Shit happens. Je mag trouwens wel meer dan 19 cent uitkeren alleen boven de 19 cent betaal je er wel belasting over.
Daarbij heb je het dan gewoon slecht afgesproken qua tarief. Als ik 30 euro per dag moet betalen gaat de klant dat betalen, niet ik zelf. Verreken het in de km prijs of gooi je uurloon paar euro omhoog. Of lease een auto en boek gewoon alles wat je doet met die auto zakelijk.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Opvallend meer zzp’ers zetten eenmanszaak om naar bv
Steeds meer ondernemers zetten hun eenmanszaak om naar een bv. In 2021 waren het er 45% meer dan een jaar geleden.

Zo’n 4500 ondernemers veranderden hun eenmanszaak in een bv, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel (KVK) over 2021. Een jaar geleden waren dat er een stuk minder, namelijk 3100.

Klein aantal, opvallende stijging
Het gaat dus om een klein aantal ondernemers, maar een opvallende stijging (45%). Het aantal personen dat zijn eenmanszaak omzet in een bv neemt sinds 2014 elk jaar toe, maar de stijging was niet eerder zo sterk.
https://zipconomy.nl/2022...n-eenmanszaak-om-naar-bv/

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchorsB
jongetje schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:41:
@SchorsB Het consumenten recht is niet om een telefoon een aantal weken te proberen en dan terug te sturen als het niet bevalt. Ik ben nieuwsgierig waarom een telefoon niet zou bevallen? Er zijn van elke telefoon tientallen (video) reviews te vinden. Dan zou ik juist naar een winkel gaan om het daar te beoordelen.

(Sorry, ik krijg de kriebels van mensen die dingen bestellen, een tijdje gebruiken en dan terugsturen. Wat moet de winkel doen dan met een telefoon die gebruikt is een het zegel verwijdert is. Hetzelfde voor andere producten, zo maak je het alleen maar duurder omdat dit uiteindelijk allemaal weer terugverdient moet worden. En kleine winkels gaan er zo aan onderdoor).
Ik snap je punt, maar dat wet koop op afstand is er niet voor niks. De insteek is niet om de telefoon een paar weken te gebruiken en terug te sturen, maar eerder die mogelijkheid te hebben in het (niet waarschijnlijke) geval dat hij toch niet zo bevalt als ik in eerste instantie had gehoopt. Soms merk ik na een aantal dagen gebruik dat het toch net een iets te grote telefoon is, of dat het OS net een smaakje heeft dat niet bevalt, dingen die je wat lastig uit een video review kan halen. Bij een aankoop van honderden euros wil ik er toch wel gebruik van kunnen maken om het terug te kunnen sturen. Dat het voor de winkel niet handig is volgens mij gewoon hun bedrijfsrisico en dat nemen ze ook mee in hun eigen business model (mag ik hopen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 10:42
SchorsB schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:51:
[...]

Ik snap je punt, maar dat wet koop op afstand is er niet voor niks. De insteek is niet om de telefoon een paar weken te gebruiken en terug te sturen, maar eerder die mogelijkheid te hebben in het (niet waarschijnlijke) geval dat hij toch niet zo bevalt als ik in eerste instantie had gehoopt. Soms merk ik na een aantal dagen gebruik dat het toch net een iets te grote telefoon is, of dat het OS net een smaakje heeft dat niet bevalt, dingen die je wat lastig uit een video review kan halen. Bij een aankoop van honderden euros wil ik er toch wel gebruik van kunnen maken om het terug te kunnen sturen. Dat het voor de winkel niet handig is volgens mij gewoon hun bedrijfsrisico en dat nemen ze ook mee in hun eigen business model (mag ik hopen).
De wet koop op afstand is er niet om producten te kopen, deze dagen / weken gebruiken en weer terugsturen. De wet koop of afstand is er om als je iets uit de verpakking haalt en het toch niet bevalt weer terug te sturen.

https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 27% gewijzigd door TommyGun op 14-06-2022 10:09 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor die paar tientjes per maand zou ik niet moeilijk alles zakelijk gaan boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ernemmer schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:09:
Voor die paar tentjes per maand zou ik niet moeilijk alles zakelijk gaan boeken.
Ja dat ligt er even aan, als het met een andere zzp'er is dan wisselen we qua rekening betalen. Dus de ene keer pak ik de volle mep en de andere keer de ander. Scheelt gedoe met rekeningen splitsen of tikkies en zo.
En met niet-zzp'ers betaal ik dan vaak omdat de rest niet kan boeken. Dus dat tikt dan wel aan.

En moeilijk is het niet, ik stuur de bon door naar Exact en de rest regelt de boekhouder ;)

[ Voor 19% gewijzigd door TommyGun op 14-06-2022 10:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Ernemmer schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:09:
Voor die paar tentjes per maand zou ik niet moeilijk alles zakelijk gaan boeken.
Dit is wel een beetje een dooddoener zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 13:42
Ik vind 1 of 2 keer in de week zakelijk lunchen / diner wel HEEL veel. Als jij jezelf en de belastingdienst kan overtuigen dat dit echt nodig is dan gewoon doen, en anders niet. Lijkt mij heel simpel.

De kans dat de belastingdienst je hier werkelijk op gaat controleren is zeer klein. En waarschijnlijk kan je hier ook prima omheen praten onder het feit van "Klant behoudt" oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

sbmuc schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:27:
Ik vind 1 of 2 keer in de week zakelijk lunchen / diner wel HEEL veel. Als jij jezelf en de belastingdienst kan overtuigen dat dit echt nodig is dan gewoon doen, en anders niet. Lijkt mij heel simpel.

De kans dat de belastingdienst je hier werkelijk op gaat controleren is zeer klein. En waarschijnlijk kan je hier ook prima omheen praten onder het feit van "Klant behoudt" oid.
Als je op kantoor (bij de klant) zit boek je toch ook elke dag de lunch (in de kantine)?
Tenzij je zelf altijd bammetjes meeneemt natuurlijk.

Maar inderdaad; klantbehoud / connecties warm houden / potentiële opdrachten / whatever :)

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 14-06-2022 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TommyGun schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Als je op kantoor zit boek je toch ook elke dag de lunch (in de kantine)?
Nee, als ik gewoon lunch dan zijn die kosten gewoon prive.

https://www.ikwordzzper.n...en-aftrekbaar-als-zzp-er/

Ik heb even geen tijd om een goede bron bij de BD te zoeken. Maar het is niet de bedoeling om je normale lunch als zakelijke kosten te boeken. Voor echte lunches met een zakelijk doel kan dat wel, maar als je 5 dagen op kantoor werkt is het echt niet de bedoeling dat je al die lunches zakelijk boekt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:48
TommyGun schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Als je op kantoor zit boek je toch ook elke dag de lunch (in de kantine)?
Nee. Dat zijn geen aftrekbare zakelijke kosten. Bij een aantoonbaar zakelijk karakter zijn ze nog steeds niet volledig aftrekbaar, namelijk maar voor 80% (tenzij je gebruik maakt van de drempel, maar dan moet je wel heel veel zakelijk lunchen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ja dat 80/20% verhaal ken ik, maar als ik op kantoor ben (omdat de klant dat wil) dan is dat zakelijk wat mij betreft... Ik betaal dan uiteraard alleen m'n eigen lunch (niet die van andere), maar mogelijkerwijs zit ik wel met collega's aan dezelfde tafel (= klant).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 13:42
Persoonlijk zou ik een eigen lunch of met collega's / oud collega's nooit boeken. Hooguit met werkelijk potentiele klanten oid.

https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

"Voedsel, drank en genotmiddelen die u privé gebruikt, zijn niet aftrekbaar.".

Dus nee, je eigen lunch is niet aftrekbaar.

En het gemiddelde bruto inkomen is hier 1-2ton per jaar. Als je 2 keer per week lunch doet voor €10,- x 40 weken is €800,- op jaar basis. btw dit dat etc. Dat levert je belastingtechnisch wat 200 euro netto op oid? Ik zou daar de moeite niet voor doen... Schrijf even 2-3 uurtjes extra, dan ben je er ook ;)

[ Voor 30% gewijzigd door sbmuc op 14-06-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor de omzetbelasting is het sowieso totaal niet aftrekbaar:

https://www.belastingdien...ies/uitgaven_in_de_horeca
Maakt u kosten voor eten en drinken voor uzelf, uw personeel of uw zakenrelaties? Dan kunt u de btw hierover niet aftrekken als:

het eten en drinken wordt genuttigd in een horecagelegenheid
een cateraar het eten en drinken verzorgt in een ruimte die speciaal daarvoor is ingericht (bijvoorbeeld een partytent of een afgehuurde ruimte)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Google ff rond, er zijn uitspraken geweest waarbij (teveel?...) lunch en dinarkosten "eten met klant" zijn afgewezen bij een controle omdat het niet expliciet genoeg is. Zelfs even eten met een klant is niet per definitie een zakelijk doel. En lunch op kantoor is gewoon prive, thuis zou je ook eten, en als je thuis niet eet is het helemaal ongeloofwaardig dat je dat op kantoor wel zou doen. Het feit dat je met collega's aan tafel zit maakt een lunch niet zakelijk.

Dat het veel gebeurt staat er los van.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Het gaat me sowieso niet om de teruggave van BTW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TommyGun schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:34:
Ja dat 80/20% verhaal ken ik, maar als ik op kantoor ben (omdat de klant dat wil) dan is dat zakelijk wat mij betreft... Ik betaal dan uiteraard alleen m'n eigen lunch (niet die van andere), maar mogelijkerwijs zit ik wel met collega's aan dezelfde tafel (= klant).
Juist als je het voor anderen zou betalen zou je een beter standpunt hebben om te verklaren dat het een zakelijk doel heeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SchorsB
Pepernoot schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:00:
[...]

De wet koop op afstand is er niet om producten te kopen, deze dagen / weken gebruiken en weer terugsturen. De wet koop of afstand is er om als je iets uit de verpakking haalt en het toch niet bevalt weer terug te sturen.

https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd
Dat is ook wat ik probeerde te verwoorden, dus volgens mij zijn we het met elkaar eens (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Woy schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:37:
[...]

Juist als je het voor anderen zou betalen zou je een beter standpunt hebben om te verklaren dat het een zakelijk doel heeft ;)
Dat wel, maar lunch betalen van collega's maakt het nog steeds niet zakelijk. Wellicht wel als dat degenen zijn die over jouw inhuur gaan of over de aanschaf van je product.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Woy schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:37:
[...]

Ja dat is waar, meestal komt het daar ook op neer zoals ik zei in TommyGun in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Crazy D schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:37:
Dat het veel gebeurt staat er los van.
Laten we 't daar maar bij houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Ik spreek om de paar maanden af met (oud)collega's/ZZP'ers. Nooit aan gedacht om het allemaal te boeken, gaat uiteindelijk om tientjes werk en het is nogal een grijs gebied.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Dat wel, maar lunch betalen van collega's maakt het nog steeds niet zakelijk. Wellicht wel als dat degenen zijn die over jouw inhuur gaan of over de aanschaf van je product.
Ja exact, het was zeker niet mijn bedoeling om te zeggen dat als je voor anderen betaalt het meteen zakelijk is. Maar het feit dat je voor anderen betaalt is natuurlijk wel een indicatie dat er een extra doel is buiten het gewoon eten. Maar inderdaad zul je nog steeds het zakelijke karakter moeten kunnen verantwoorden.

Ik trek verder gewoon een beetje de vergelijking met hoe het in loondienst gaat. Daar mag de werkgever de lunch ook niet vergoeden zonder reden. Als de lunch wel verstrekt is moet daar een vergoeding tegenover staan, bijtelling gerekend worden, of via de werkkostenregeling ( mogelijk eindheffing ) verrekend worden.

Voor sommige vergader lunches is het dan weer een ander verhaal, want daar is een zakelijk karakter ( al is dat natuurlijk ook een beetje een grijs gebied ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TommyGun schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:38:
[...]
Ja dat is waar, meestal komt het daar ook op neer zoals ik zei in TommyGun in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Een keer met mede ZZP'ers borrelen is natuurlijk wel een beetje op het randje qua zakelijkheid, en is neem ik aan ook vooral een sociale aangelegenheid. Natuurlijk is het handig om relaties warm te houden, dus ik snap ook zeker dat er een zakelijk component aan zit, maar de manier ( en mensen ) waarmee ik dat doe is het voor mij ieder geval voornamelijk gewoon prive, en dus boek ik het ook zo. Maar die overweging kan voor iedereen anders zijn, en in het geval van een controle zul je vooral gewoon een goed verhaal moeten hebben, en het niet al te gek maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Woy schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Een keer met mede ZZP'ers borrelen is natuurlijk wel een beetje op het randje qua zakelijkheid, en is neem ik aan ook vooral een sociale aangelegenheid. Natuurlijk is het handig om relaties warm te houden, dus ik snap ook zeker dat er een zakelijk component aan zit, maar de manier ( en mensen ) waarmee ik dat doe is het voor mij ieder geval voornamelijk gewoon prive, en dus boek ik het ook zo. Maar die overweging kan voor iedereen anders zijn, en in het geval van een controle zul je vooral gewoon een goed verhaal moeten hebben, en het niet al te gek maken.
Mee eens hoor, vandaar dat ik het ook vroeg. Recent zijn er wat mensen vertrokken bij de klant en daaruit kwamen wat diners, dat is door mij / de andere zzp'ers zakelijk afgehandeld (omdat de klant niets wilde regelen). Ik snap dat dat grijs gebied is. Doorgaans schaar ik een lunch of diner onder het warm houden van contacten of eventueel aanboren van nieuwe opdrachten, en in feite is daar ook niets aan gelogen - maar kan twijfelachtig overkomen, dat begrijp ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
De keren dat ik zo'n lunch zakelijk geschreven had waren het lunches met potentiële nieuwe klanten/nieuwe opdrachten van bestaande klanten.
Daar ging het dan ook direct over zakelijke dingen en besprekingen.

Mede omdat ik geen los kantoor heb en een klant nu bij je thuis uit te nodigen........

[ Voor 17% gewijzigd door hackerhater op 14-06-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
Same here. Stijgende tarieven, verlaging van belastingvoordeel voor eenmanszaak in nabije toekomst. Ik denk dat dat voor meer ondernemers geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:49:
[...]
Daarbij heb je het dan gewoon slecht afgesproken qua tarief. Als ik 30 euro per dag moet betalen gaat de klant dat betalen, niet ik zelf. Verreken het in de km prijs of gooi je uurloon paar euro omhoog. Of lease een auto en boek gewoon alles wat je doet met die auto zakelijk.
Ik vind het wel knap dat jij iets kunt zeggen over de afspraken die ik met de klant gemaakt heb, zeker aangezien ik expliciet aangeef dat daar het probleem niet zit. Ik krijg meer dan genoeg betaald van de klant, alleen aangezien het een grote corporate is met strikte regels voor parkeerrechten op het kantoor kunnen ze daar niet in voorzien, declaratie van kosten is verder geen probleem, maar dat wordt dan door de BD nog steeds als prive kosten gezien. De kosten zelf zijn ook het probleem niet, mijn probleem is alleen met de belastingdienst ;)

Geeft ook wel aan dat het scheef is, als de klant de parkeerkosten direct betaalt/parkeerplek ter beschikking stelt is het zakelijk, als ik het zelf moet betalen is het prive.

[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 14-06-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik zit er ook serieus aan te denken om het te gaan doen.
Nu ik over 3 maanden van klant ga switchen lijk het me het beste moment :)
Dan hebben ze direct van het begin te maken met een BV/BV i.o,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001

_Arthur

blub

Woy schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:59:
Geeft ook wel aan dat het scheef is, als de klant de parkeerkosten direct betaalt/parkeerplek ter beschikking stelt is het zakelijk, als ik het zelf moet betalen is het prive.
Na je laatste zin vergeet je een deel: "omdat je/ik met een prive auto rijdt".

Er is namelijk een prima oplossing om deze kosten als zakelijk te bestempelen, maar daar heb je niet voor gekozen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Arthur schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:19:
[...]

Na je laatste zin vergeet je een deel: "omdat je/ik met een prive auto rijdt".

Er is namelijk een prima oplossing om deze kosten als zakelijk te bestempelen, maar daar heb je niet voor gekozen ;)
Maar het geeft wel aan dat het scheef is, want als de klant het direct betaalt/verstrekt is mijn auto nog steeds prive. Het gaat over dezelfde parkeerplaats met dezelfde auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
com2,1ghz schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:25:
[...]

Dit is wel een beetje een dooddoener zo.
Nou, ik bedoel eigenlijk dat ik voor die 2-3 tientjes netto per maand geen gezeur wil hebben met de BD, of iets wel of geen zakelijke lunch is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Woy schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:28:
Maar het geeft wel aan dat het scheef is, want als de klant het direct betaalt/verstrekt is mijn auto nog steeds prive. Het gaat over dezelfde parkeerplaats met dezelfde auto.
Er is zoveel scheef, maar dit is nu helaas zoals het is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Arthur schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:35:
[...]

Er is zoveel scheef, maar dit is nu helaas zoals het is.
Lekkere dooddoener, er mag dus niet meer gepraat worden of dingen die krom zijn? Laten we de hele discussie over wet DBA dan ook maar verwijderen uit het topic, het is nou eenmaal zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Woy schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:38:
Lekkere dooddoener, er mag dus niet meer gepraat worden of dingen die krom zijn? Laten we de hele discussie over wet DBA dan ook maar verwijderen uit het topic, het is nou eenmaal zoals het is.
En natuurlijk mag er prima over worden gediscussierd, maar na 10+ posts valt er weinig meer toe te voegen lijkt mij.

Je kan dit specifieke probleem altijd nog bij de belastinginspecteur voorleggen natuurlijk. Wie weet gaat hij er in mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
hackerhater schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:23:
4) Waarschijnlijk geen optie: met het OV gaan i.p.v. de auto. Dan mag je alles aftrekken.
Dus ook parkeren op P&R bij een station? Uiteraard als je aantoonbaar die dag ook gereisd hebt met het OV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:17:
[...]

Dus ook parkeren op P&R bij een station? Uiteraard als je aantoonbaar die dag ook gereisd hebt met het OV?
Nope :(
De reis met het OV wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
hackerhater schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:18:
[...]

Nope :(
De reis met het OV wel
Oh? En hoe doe ik dat dan met mijn NS Businesscard waar ik ook de P&R mee betaal? Staat allemaal op de verzamelfactuur van de NS.
Overigens hoef ik niet per se een antwoord. Parkeren met NS-BC kost me 5 euro, prive 6,78. Als ik later controle krijg en een naheffing op de parkeerkosten, so be it.
Soms gebruik ik de NS-BC ook voor een prive-reis. Niet structureel, maar omdat het zo uitkomt (max 5x/jaar). Mag niet, I know maar ik merk het wel een keer bij een controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:22:
[...]

Oh? En hoe doe ik dat dan met mijn NS Businesscard waar ik ook de P&R mee betaal? Staat allemaal op de verzamelfactuur van de NS.
Overigens hoef ik niet per se een antwoord. Parkeren met NS-BC kost me 5 euro, prive 6,78. Als ik later controle krijg en een naheffing op de parkeerkosten, so be it.
Soms gebruik ik de NS-BC ook voor een prive-reis. Niet structureel, maar omdat het zo uitkomt (max 5x/jaar). Mag niet, I know maar ik merk het wel een keer bij een controle.
Gelijk heb je, je kunt wel bij alles roepen "het is maar tientjes werk" maar uiteindelijk loopt het best op.

En belasting betaal je genoeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
TommyGun schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:31:
[...]
En belasting betaal je genoeg...
Nooit teveel. Ik hoop dat ik volgend jaar 5.000.000 moet afdragen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Je weet het antwoord natuurlijk zelf al "hoe je dat moet doen" 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:35:
[...]

Nooit teveel. Ik hoop dat ik volgend jaar 5.000.000 moet afdragen ;)
Same, als dat betekent dat mijn wint like 10 miljoen is O-)
"Ik vind het niet erg om veel belasting te betalen. Dat betekent dat ik veel verdien"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
hackerhater schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:50:
Zover ik weet helaas niet
Oplossing: auto van de zaak waar je niet privé mee rijd ;) Dan zijn alle kosten voor de zaak, inclusief parkeren.
Kleine toevoeging: Wanneer je er wel privé in zou rijden, dan zijn parkeerkosten nog steeds aftrekbaar voor de aangifte inkomstenbelasting (voor zzp-ers).

Voor ondernemers voor de vennootschapsbelasting (DGA) zijn het uiteraard 100% zakelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Zeker, maar dan moet je wel bijtelling betalen dus extra privé kosten.
Maar goed dat is de keuze aan iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Kaspers schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:18:
[...]

Kleine toevoeging: Wanneer je er wel privé in zou rijden, dan zijn parkeerkosten nog steeds aftrekbaar voor de aangifte inkomstenbelasting (voor zzp-ers).

Voor ondernemers voor de vennootschapsbelasting (DGA) zijn het uiteraard 100% zakelijke kosten.
.. en de BTW weer niet, tenzij je daar een forfaitaire correctie voor toepast. Volgens mij is daarmee het hele verhaal compleet.

Ik zag net trouwens wel dat je de keuze bij je eerste aangifte inkomstenbelasting maakt. En dus niet bij je eerste aangifte BTW zoals ik in eerste instantie dacht.. je mag per auto niet wisselen maar theoretisch kan iemand die in januari 2021 gestart is dus de keuze nog steeds maken. Ik dacht zelf dat die keuze al veel vroeger definitief werd.

[ Voor 18% gewijzigd door Yucon op 14-06-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
En bij gemeentelijke parkeerplaatsen betaal je weer geen BTW :) Bij Q-park enzo wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23

MadEgg

Tux is lievvv

[...]

Precies dit. Die discussie ga ik ook wel aan. Ik weet dat het fout is maar ik ben het er absoluut niet mee eens dus laat het dan desnoods maar voor de rechter komen, dan wordt er in ieder geval maar weer eens aandacht aan besteed. Helemaal met die belastingvrije vergoeding die nooit meestijgt met de brandstofkosten.

Tja

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:40:
Ik spreek om de paar maanden af met (oud)collega's/ZZP'ers. Nooit aan gedacht om het allemaal te boeken, gaat uiteindelijk om tientjes werk en het is nogal een grijs gebied.
Dit is juist geen grijs gebied: het zijn gewoon kosten voor werkoverleg, netwerken, goodwill kweken en representatie. Die mag je gewoon als kosten boeken. Er geldt wel een drempel van 4800 euro (2022). Als je geen gebruik maakt van de drempel mag je 80% van de kosten aftrekken.

Autoritaire bron: https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:55
(jarig!)
De eerste opdracht is bijna binnen als startend zzp-er. Ik kan bij de klant waar ik nu zit verder gaan als zzp-er. Mijn (ex)-werkgever huurt mij in als zzp-er. Een erg goed aanbod wat het opstarten veel makkelijker maakt.

De komende maanden ga ik gebruiken om een website te regelen, mijn cv op te frissen en een nauwkeurig financieel plan maken. Plan bestaat nu op hoofdlijnen. En intussen oriënteren op een volgende opdracht.

Ik heb een paar vragen aan jullie omdat we over een paar jaar ergens anders willen gaan wonen. Waarschijnlijk groter en een hogere hypotheek.
Sowieso zouden we 3 jaar moeten wachten omdat ik 3 jaar aan jaarcijfers moet aanleveren aan de hypotheekverstrekker. Maar is het verstandig om opgebouwde winst van een paar jaar in een huis te steken? Dus voor een nieuwe woning een grotere hypotheek maar ook een flink deel uit het bedrijf halen? Zo ja, welke belastingen komen er dan nog allemaal voorbij voordat het geld op de rekening van de notaris staat?
Of zouden jullie dat anders aanpakken?

Ik ben daarnaast op zoek naar goede vlogs (YouTube) over het zzp-schap. Wil altijd wat leren over hoe de dagelijkse dingen aan te pakken maar ook tips voor de toekomst. Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
badkuip schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:16:
De eerste opdracht is bijna binnen als startend zzp-er. Ik kan bij de klant waar ik nu zit verder gaan als zzp-er. Mijn (ex)-werkgever huurt mij in als zzp-er. Een erg goed aanbod wat het opstarten veel makkelijker maakt.
Het feit dat je voor je ex werkgever hetzelfde gaat doen als loondienst is wel een indicator voor schijn zelfstandigheid voor de Belastingdienst. Op het moment zal je daar niet heel snel door in de problemen komen, maar het is niet ideaal, en ik zou zo spoedig mogelijk andere opdrachtgevers zoeken.
Sowieso zouden we 3 jaar moeten wachten omdat ik 3 jaar aan jaarcijfers moet aanleveren aan de hypotheekverstrekker.
Dat is helemaal niet perse nodig. Je kunt ook prima die voorgaande jaren in dienst mee laten nemen. Zal ongetwijfeld iets meer papierwerk nodig zijn dan dat je in loondienst bent, maar zeker niet onmogelijk
Maar is het verstandig om opgebouwde winst van een paar jaar in een huis te steken?
Het is aan jezelf om te bepalen hoeveel financiële buffer je nodig hebt om slechte tijden op te kunnen vangen. Dat is afhankelijk van zoveel factoren dat wij daar niks over kunnen zeggen.
Zo ja, welke belastingen komen er dan nog allemaal voorbij voordat het geld op de rekening van de notaris staat?
Winst wordt belast in het jaar dat het gemaakt wordt, niet op moment van uitkeren ( in geval van eenmanszaak ). Dus er zijn geen extra belastingen van toepassing die je normaal ook niet hebt nadat je inkomstenbelasting betaald hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Pas hier goed mee op. Voor je het weet zit je met een fictieve arbeidsrelatie. Ik denk dat een Belastingdienst het wel even door de vingers wil zien, maar niet heel lang. ik denk dat je zsm wat anders moet zoeken of een andere constructie moet bedenken. My 2cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:55
(jarig!)
@Woy @RonaldHeirbaut
Dankjewel voor de tip over het voorkomen van schijnzelfstandigheid.
Als ik deze twee criteriums een beetje doorlees, dan scoor ik een ja bij punt 1.1 en 1.3. Ook punt 2 is met een ja te beantwoorden.

Voor wat betreft het geld in het huis stoppen, dat is dus afhankelijk van mijn eigen situatie. Het blijkt dus niet een bizar idee te zijn.

Als jullie nog lees- of kijkvoer hebben voor het zzp-schap, kom maar door!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

ari3 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:29:
[...]
Dit is juist geen grijs gebied: het zijn gewoon kosten voor werkoverleg, netwerken, goodwill kweken en representatie. Die mag je gewoon als kosten boeken. Er geldt wel een drempel van 4800 euro (2022). Als je geen gebruik maakt van de drempel mag je 80% van de kosten aftrekken.

Autoritaire bron: https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten
Ja, zo zit ik er ook in qua lunches/diners. Zal wel loslopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
Die zijn onder meer aandeelhouder van Stater; een Nederlands bedrijf dat onder meer een IT platform levert voor het servicen van hypotheek-portefeuilles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c-nan
Maandag op LinkedIn een recruiter: Ik heb een leuk opdracht wat goed bij je profiel past met een goed uurtarief.
Ik: Momenteel helaas niet beschikbaar, wellicht in de toekomst, maar wat is dan het goede uurtarief, ben ik wel benieuwd naar.
Recruiter: Radiostilte

Ik vraag mij oprecht af hoe een recruiter waar ik nooit eerder mee heb gesproken nou weet wat voor mij een goede uurtarief is. Is dat 70, of is dat 120?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
c-nan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:59:
Maandag op LinkedIn een recruiter: Ik heb een leuk opdracht wat goed bij je profiel past met een goed uurtarief.
Ik: Momenteel helaas niet beschikbaar, wellicht in de toekomst, maar wat is dan het goede uurtarief, ben ik wel benieuwd naar.

Ik vraag mij oprecht af hoe een recruiter waar ik nooit eerder mee heb gesproken nou weet wat voor mij een goede uurtarief is. Is dat 70, of is dat 120?
120 naar de klant, 70 voor hem, 50 voor jou. Goede deal toch? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:48

En ook die radiostilte...

Gebeurt mij ook vaak: Hey wil je komen werken met technieken waar je geen ervaring mee hebt in zuid-zuid Limburg? (woon in Friesland)

Ik heb trouwens sinds een tijd mijn naam op Linkedin een andere opmaak gegeven:
{Voornaam Achternaam}

Dan pik je de berichten die automatisch gegenereerd zijn er zo uit:

Beste {Voornaam

Gevolgd door het standaard recruiter praatje..

Als ze al niet eens de moeite nemen om je naam goed te schrijven... 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Sowieso zouden we 3 jaar moeten wachten omdat ik 3 jaar aan jaarcijfers moet aanleveren aan de hypotheekverstrekker.
Dat is niet perse zo, ik heb vorig jaar een huis gekocht in mijn 3e jaar als ZZPer. Dus 2 jaar jaarcijfers en 1 jaar op basis van een prognose van dit jaar, opgesteld door m'n boekhouder. Sowieso verschilt het een beetje per bank, maar vaak is het prima mogelijk om naar een gemiddelde te kijken van de afgelopen 3 jaar, inclusief je jaren in loondienst.
Maar is het verstandig om opgebouwde winst van een paar jaar in een huis te steken?
Dit is niet anders dan wanneer je als individu een huis koopt. Als de hypotheekrente laag staat en je meer rendement uit andere investeringen haalt niet. Als de hypotheekrente hoog staat en andere investeringen minder opleveren niet.
Ik ben daarnaast op zoek naar goede vlogs (YouTube) over het zzp-schap. Wil altijd wat leren over hoe de dagelijkse dingen aan te pakken maar ook tips voor de toekomst. Iemand tips?
Welke dagelijkse dingen? :) Ik denk dat je het een beetje groter maakt dan het is. Mijn 'dagelijkse werk' is gewoon werk. Ik doe eens in de drie maanden BTW aangifte en de IB aangifte doet m'n boekhouder. Het stelt niet zo veel voor :) Het enige 'spannende' is het vinden van je eerste klus. En dat heb je al geregeld :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Recruiters weten echt wel ongeveer wat gangbaar is in de markt bij een bepaalde skillset. Dus ik vind dat geen rare opmerking. En dat ze niks zeggen nadat je aangegeven hebt dat je geen interesse hebt, vind ik ook niet raar. Soms krijg ik nog een "okay, bedankt voor je reactie!" berichtje, vaak ook niet. Dat boeit me ook echt niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik ben op dit moment bezig met een project waar ik te maken heb met Infosys. Dat is wel echt 'bottom of the barrel' wat betreft onverstaanbare onbenullen zeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Tja, recruiters kunnen moeilijk zeggen "ik heb een saaie opdracht tegen een laag uurtarief".

Hun praatje is gewoon reclame. Wat de ene persoon leuk vindt vindt een ander saai. Wat de ene veel geld vindt vindt de ander weinig. Daar is geen touw op vast te knopen. Het enige wat ze kunnen doen is met hagel schieten en hopen dat ze ergens iets raken zodat ze er met een veel te dikke marge tussen kunnen zitten. Aangezien er nog steeds veel recruiters bestaan zullen ze daar waarschijnlijk nog steeds succesvol in zijn. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Mja, recruiter is dan ook een baan waar je weinig voor hoeft te kunnen behalve beetje goed lullen (lijkt wel politiek, da's evenzo!) Ik heb in mijn (iets wijdere) omgeving een aantal voorbeelden van jonge mensen die een feest-studie met weinig vooruitzicht zijn gaan doen (ik wijs naar jou, 'eventmanagement') en nu als 'recruiter' aan de slag zijn bij dit soort bedrijfjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
Hydra schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:33:
[...]

Recruiters weten echt wel ongeveer wat gangbaar is in de markt bij een bepaalde skillset. Dus ik vind dat geen rare opmerking. En dat ze niks zeggen nadat je aangegeven hebt dat je geen interesse hebt, vind ik ook niet raar. Soms krijg ik nog een "okay, bedankt voor je reactie!" berichtje, vaak ook niet. Dat boeit me ook echt niet :)
Ik reageer toch ook op zijn vraag of ik beschikbaar ben. Waarom hij dan niet op mijn vraag? Zo doe je geen zaken. Je kan ook reageren met dat je niet wilt vertellen wat het uurtarief is, maar helemaal niet reageren (maar ondertussen wel profiel nogmaals bekijken)...

Of reageer jij ook nooit op berichten? Reageer je alleen als je wel beschikbaar ben? Als je dat niet ben, negeer je ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ik negeer ze structureel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:02:

Of reageer jij ook nooit op berichten?
Vrijwel nooit. Alleen als het toevallig iets is wat me echt leuk lijkt, dan laat ik ze dat weten. Vooral omdat ik dan later in m'n LinkedIn terug kan zoeken als ik beschikbaar kom.

Recruiters hebben targets om ik weet niet hoeveel developers per dag te benaderen. Het is gewoon handel. Als je niet beschikbaar bent, kun je m.i. niet verwachten dat ze nog tijd aan je gaan besteden. Is gewoon hoe dit werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
Jullie lijken recruiters te behandelen als mensen. In mijn ervaring zijn ze een lagere levensvorm, soort van robots. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
RichieB schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:23:
Jullie lijken recruiters te behandelen als mensen. In mijn ervaring zijn ze een lagere levensvorm, soort van robots. :+
Tja. Het zijn ook gewoon mensen. Veelal mensen die net van de studie komen, nog geen baan in hun vakgebied gevonden hebben, en dan een tijdje in een callcenter gaan werken. Ik heb net zo goed een hekel aan callcenter bedrijven die mij bellen, maar dat is nog geen reden om die medewerkers lomp te gaan behandelen.

Als je een 'hekel' aan ze hebt; reageer dan gewoon niet en doe het gewoon helemaal zelf. Prima dan toch?

Het is wat anders als de mensen zelf zich onbehoorlijk gedragen door onbeleefd of onprofessioneel te zijn. Dan ben ik net zo goed onbeleed terug. Maar als ik sommige berichten zie waar developers heel lomp op een heel normaal bericht van een recruiter reageren (niet alleen hier, ook op LinkedIn), zo van "kijk mij het me eens kunnen veroorloven onbeleefd te zijn", dan vind ik dat echt pure cringe.

Dus ik denk dat recruiters af en toe ook wel terecht kunnen klagen over developers e.d. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 19-09 16:50

Volgende keer de boel omdraaien. Eerst vragen wat het goede uurtarief is en als je antwoord hebt daarna aangeven dat je niet beschikbaar bent :)

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Mozart schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Volgende keer de boel omdraaien. Eerst vragen wat het goede uurtarief is en als je antwoord hebt daarna aangeven dat je niet beschikbaar bent :)
Precies. Als iemand me 30 euro meer biedt dan ik nu heb, dan heb je mijn aandacht. Niet met gewoon een andere klus. De meeste klussen lijken in essentie toch op elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
c-nan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:02:
Of reageer jij ook nooit op berichten? Reageer je alleen als je wel beschikbaar ben? Als je dat niet ben, negeer je ze?
Ik archiveer hun berichten, dan zie ik later of ze al vaker geprobeerd hebben me te benaderen. Maar inderdaad, het merendeel wordt gewoon genegeerd. Zeker als het een UK-based entiteit is, die archiveer ik in /dev/null

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:23:
Ik ben laatst nog door mijn robot uit eten genomen :+ Er zitten best leuke tussen hoor, gewoon de juiste behouden en de mindere on hold houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Maar is het verstandig om opgebouwde winst van een paar jaar in een huis te steken? Dus voor een nieuwe woning een grotere hypotheek maar ook een flink deel uit het bedrijf halen? Zo ja, welke belastingen komen er dan nog allemaal voorbij voordat het geld op de rekening van de notaris staat?
Heb je een BV? Zo nee, dan heb je toch al IB betaald over je spaarpot. Ben je wel een BV moet je eens informeren hoe het werkt rondom jezelf geld lenen, dat is denk ik interessanter dan een spaarpot uit de BV naar je zelf overmaken (want belasting). Voor de rest... ik ben voorstander van lage hypotheek. Wat je niet hoeft te betalen, hoeft ook niet binnen te komen aan inkomsten. Maar als je dat geld ergens in kunt investeren dat meer oplevert dan dat de hogere hypotheek kost, is investeren wel slimmer (maar dan nog betaal ik liever per maand minder).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Een van de dingen die qua investeren in een huis aan te raden zijn op dit moment zijn isolatie en dingen als zonnepanelen.
Effectief je maandlasten omlaag drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@hackerhater En veel grond en veel m3 huis. De inflatie is veel hoger dan de hypotheekrente. Je krijgt er ook extra woongenot voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 23:28
Ja hoor, daar heb je d'r weer eentje met een Wet DBA vraag! Ik zelf. :)

Men heeft het, bij HeadFirst, steeds over de "zelfstandige professional" , versus iemand die een dienstverband moet hebben met de leverancier.

Nou kan ik gek zijn, maar betekent dit, dat ik zelfs wanneer ik mensen in dienst heb en niet alleen DGA ben, maar ook consultant, nog steeds tel als ZP-er die max twee jaar ergens kan zitten? Ik vrees van wel (iets met "waarom vragen als je het antwoord denkt te kennen?")

...

Wel grappig trouwens, dat ik voor een nieuwe opdracht bij de huidige klant intern door dat team ben benaderd, of ik bij hen wil komen. Maar dat de vacature bij HeadFirst dan weer zegt dat ZP-ers absoluut niet mogen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
@Liegebeest Als DGA kun je je personeel oneindig lang detacheren bij een klant. Detecteer je echter jezelf ook, dan mag dat maar een zeer beperkte tijd.

Reden: jouw personeel is al in loondienst en de vakbonden zijn goed in het lobbyen bij de politiek. Onze politiek is gewoon zo corrupt als het maar zijn kan. Hij die veel doneert heeft veel zeggenschap in de wetgeving die er komt. Behalve bij het afschaffen vd dividendbelasting, dat is er niet doorheen gekomen ondanks vele donaties aan het adres van Rutte. Hij heeft wel zijn best gedaan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Liegebeest schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:56:

Men heeft het, bij HeadFirst, steeds over de "zelfstandige professional" , versus iemand die een dienstverband moet hebben met de leverancier.

Nou kan ik gek zijn, maar betekent dit, dat ik zelfs wanneer ik mensen in dienst heb en niet alleen DGA ben, maar ook consultant, nog steeds tel als ZP-er die max twee jaar ergens kan zitten? Ik vrees van wel (iets met "waarom vragen als je het antwoord denkt te kennen?")

...

Wel grappig trouwens, dat ik voor een nieuwe opdracht bij de huidige klant intern door dat team ben benaderd, of ik bij hen wil komen. Maar dat de vacature bij HeadFirst dan weer zegt dat ZP-ers absoluut niet mogen.
De wet DBA spreekt nergens over tijd.

Je kan 10 jaar voor 1 bedrijf werken zonder schijn dienstverband en je kan 4 weken ergens werken met schijn dienstverband.

De 3 pijlers voor de wet DBA zijn;

1. ontbreken van loon; doorbetaling bij ziekte ed.
2. werkgeversgezag; elke dag precies doen wat je baas zegt, op de manier dat hij/zij bepaald.
3. vrije vervanging; verplichte persoonlijke arbeid.

Maar probeer maar eens een Headfirst hiervan te overtuigen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 16-06-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Weten iemand van jullie het uurtarief voor een Golang developer? Ik heb begrepen dat de vraag enorm toe is aan het nemen in Golang en heb voor meerdere projecten veel in Go ontwikkeld en zou eens een fulltime project willen doen na mijn huidige opdracht. Ik zit nu in de platform hoek met tarieven van 105-120 euro waarbij Python en Golang altijd een bijzaak is (wat tools ontwikkelen denk een paar dagen per maand, misschien 1 sprint in de zoveel tijd), ben al meermaals benaderd voor Python developer rollen voor 80-90 euro moet ik in dezelfde richting denken?

[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 16-06-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Liegebeest schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:56:

Nou kan ik gek zijn, maar betekent dit, dat ik zelfs wanneer ik mensen in dienst heb en niet alleen DGA ben, maar ook consultant, nog steeds tel als ZP-er die max twee jaar ergens kan zitten? I
HeadFirst / Brainnet hebben zelf dit soort dingen bedacht. Dus dit is iets wat je met hen / met de klant op moet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
init6 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:00:
Weten iemand van jullie het uurtarief voor een Golang developer? Ik heb begrepen dat de vraag enorm toe is aan het nemen in Golang
Dat hoor ik vooral van Golang fans. In mijn netwerk zie ik dat niet terug. Kijk maar eens op Indeed bijvoorbeeld hoeveel vacatures specifiek naar Golang vragen.

Daarnaast is Go een enorm simpele taal. Dus als er al een prijsverschil zou ontstaan, zou dat vrij snel rechttrekken omdat het aanbod snel bij zal trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:10:
[...]

Dat hoor ik vooral van Golang fans. In mijn netwerk zie ik dat niet terug. Kijk maar eens op Indeed bijvoorbeeld hoeveel vacatures specifiek naar Golang vragen.

Daarnaast is Go een enorm simpele taal. Dus als er al een prijsverschil zou ontstaan, zou dat vrij snel rechttrekken omdat het aanbod snel bij zal trekken.
Krijg redelijk veel vragen of ik beschikbaar ben voor data engineer danwel platform rollen. Het viel mij op dat ik in de afgelopen week 3x ben benaderd voor Go... maar het kan ook zijn omdat ik net een Linkedin skill badge heb gehaald, bedenk ik mij net... :D

Maareh. Je weet het tarief niet?

[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 16-06-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 19-09 20:56
Ik heb op mijn Linkedin ook Go staan, daar wordt ik wel vaak voor gerecruit (meer dan de PHP vacatures). De partijen die Go gebruiken zijn in mijn beleving partijen die serieuze SaaS of Fintech platforms willen ontwikkelen, en hebben dan ook wat hogere tarieven. Het is natuurlijk afhankelijk van het hele plaatje wat je kan bieden, maar denk dat 90-130 euro / hr niet gek is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:05
Ik ben Go developer en ik heb tot nu toe vooral gekeken naar de Engelse markt. Die is een stuk groter dan de Nederlandse, inderdaad ook doordat er in Londen veel fintech zit.

Wat ik zie is dat men doorgaans rekent met iets tussen 550 en 650 pond per dag. 600 pond per dag is 87 euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:07:
[...]

HeadFirst / Brainnet hebben zelf dit soort dingen bedacht. Dus dit is iets wat je met hen / met de klant op moet nemen.
Nou dat is ook overdreven. Het is inderdaad niet gebaseerd op de wet maar wel degelijk op wat er in de media en politiek over geroepen wordt. Dit jaar was voor mij de vragen van Brainnet geen probleem gezien ik halverwege gewisseld ben maar ben benieuwd over ze het volgend jaar weer gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Whelp, het was een bewogen dagje! Heel veel leeswerk, heel veel tegenstrijdige meningen :)

Tussen jullie hier op GoT en de KvK, de Belastingdienst, ondernemers-fora, mijn accountant en HR hier bij de klant zijn er heel veel berichten die elkaar tegenspreken.
pirke schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:08:
@Liegebeest Als DGA kun je je personeel oneindig lang detacheren bij een klant. Detecteer je echter jezelf ook, dan mag dat maar een zeer beperkte tijd.
Ja en nee. Wat ik heb geleerd is dat (Z)ZP alleen DBA-proof is wanneer je een opdrachtomschrijving hebt waarin expliciet staat wat je op moet leveren. Het is een opdracht met een bepaald doel, voor een op te leveren en af te ronden activiteit of product.

Dus inderdaad:
Ernemmer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:13:
[...]
De wet DBA spreekt nergens over tijd.

Je kan 10 jaar voor 1 bedrijf werken zonder schijn dienstverband en je kan 4 weken ergens werken met schijn dienstverband.
Tien jaar is misschien wat overtrokken, maar zolang je een duidelijk te leveren product of dienst hebt, die niet kan worden vervuld (en niet wordt vervuld) door huidige interne medewerkers, dan zit je goed.

Plus natuurlijk die 70% van inkomsten/tijd waar men het over heeft. Die dan weer niet wordt genoemd in jouw ...
De 3 pijlers voor de wet DBA zijn;

1. ontbreken van loon; doorbetaling bij ziekte ed.
2. werkgeversgezag; elke dag precies doen wat je baas zegt, op de manier dat hij/zij bepaald.
3. vrije vervanging; verplichte persoonlijke arbeid.
Toen ik de ondernemers-check van de Belastingdienst deed zeiden zij dat ik "waarschijnlijk geen ondernemer ben", want:
  • U hebt minder dan 3 opdrachtgevers per jaar.
  • U werkt meer dan 70% van uw tijd voor dezelfde opdrachtgever.
Feest dus... helemaal omdat:
Hydra schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:07:
[...]
Die "maximaal twee jaar" komt niet vanuit de tussenpartij, maar vanuit de klant. Hun juridische afdeling heeft bepaald dat de max wordt gesteld op twee jaar, ivm mogelijke boetes en naheffingen. En nee, daar ga ik bij deze klant niet onderuit komen.

Resumerend:

Qua inkomsten zou ik volgens de Belastingdienst meer moeten diversificeren. Dat betekent OF meerdere korte opdrachten per jaar, OF meerdere klanten tegelijk hebben. Het eerste moet te doen zijn, maar beperkt helaas veel cool werk dat ik kan doen. Het twee moet te doen zijn, mits ik één of meerdere mensen in dienst neem.

Oh nee, wacht... Die tweede optie oplossen met werknemers kan niet want de DBA check kijkt nog steeds letterlijk alleen naar mijzelf. Dus, OF meerdere korte opdrachten, OF meer parallel werk. Het eerste kan maar beperkt hoe cool mijn opdrachten zijn, het tweede is haast niet te doen: met twee klanten zit ik al meer dan fulltime.

Het nadeel is dat mijn tweede klant een ANBI stichting is, waardoor de tijd 80-20 verdeeld is en de inkomsten 90-10. :D

Al met al enorm veel geleerd vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Liegebeest schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:45:

Plus natuurlijk die 70% van inkomsten/tijd waar men het over heeft. Die dan weer niet wordt genoemd in jouw ...
Dat heeft niks met de wet DBA te maken en of je ondernemer bent voor de BD maakt ook niks uit voor de wet DBA.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 16-06-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Ernemmer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:45:
[...]

Dat heeft niks met de wet DBA te maken en of je ondernemer bent voor de BD maakt ook niks uit voor de wet DBA.
Dat is anders wel wat zo'n beetje elke uitleg van DBA mij vertelt. Citerend, bijvoorbeeld:
Het doel van de nieuwe Wet DBA is het voorkomen van schijnzelfstandigheid en (vooral) het mislopen van loonheffingen. Bij schijnzelfstandigheid geldt het volgende niet: minimaal 3 opdrachtgevers, maximaal 70% omzet bij 1 opdrachtgever en geen gezagsverhouding.

[ Voor 5% gewijzigd door Liegebeest op 16-06-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Liegebeest schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:48:
[...]

Dat is anders wel wat zo'n beetje elke uitleg van DBA mij vertelt. Citerend, bijvoorbeeld:

[...]
Leuke quote, maar het heeft echt niks met die wet te maken, dat gaat er over of je ondernemer bent voor de BD.

Beter zoek je ook gewoon de site van de BD af, daar staat het zoals het is en niet zoals een tussenpartij het op de site zet zodat het hun goed uitkomt.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 16-06-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Ernemmer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:49:
[...]

Leuke quote, maar het heeft echt niks met die wet te maken, dat gaat er over of je ondernemer bent voor de BD.
Dan vraag ik jou: wat zou het effect dan zijn, in deze discussie, als de conclusie is "jij bent (waarschijnlijk) geen ondernemer"? Want volgens mij betekent dat "hier is sprake van schijnzelfstandigheid en dus ben je in strijd met de wet DBA".
Beter zoek je ook gewoon de site van de BD af, daar staat het zoals het is en niet zoals een tussenpartij het op de site zet zodat het hun goed uitkomt.
Dat was inderdaad deel van mijn dag. En ook daar kom je bij de DBA discussies op die 70% vraag.

[ Voor 34% gewijzigd door Liegebeest op 16-06-2022 17:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:15:
[...]

Nou dat is ook overdreven. Het is inderdaad niet gebaseerd op de wet maar wel degelijk op wat er in de media en politiek over geroepen wordt.
En ondertussen heeft de belastingdienst ook gewoon ZZPers voor ze werken die al veel meer jaar voor ze werken. Nota bene zelfs langer dan de 3 jaar die ze aanvankelijk zelf bedacht hadden, tot ze erachter kwamen dat ze sommige ZZPers toch echt niet kunnen missen.

Er is geen enkele regel die wijst naar tijd. Als ik die regel ergens mis, hoor ik het graag. Want het enige wat ik zie, zowel in dit topic als daarbuiten, is een hoop mensen die elkaar napraten en een knap spelletje chinese whispers aan het spelen zijn.

Pagina: 1 ... 314 ... 643 Laatste