Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
jadjong schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:06:
...Als je als ingehuurde(met zo'n bodemtarief) geen zin hebt om over het tarief te onderhandelen ....
Die is nogal kort door de bocht: vaak valt er weinig te onderhandelen vanuit jij als eenling tegenover een moloch. Daar zijn in dit topic ook genoeg voorbeelden van geweest uit andere branches.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Je kan altijd onderhandelen, mits je bereid bent om weg te lopen als ze niet aan jouw eisen voldoen. Voor hun 10 anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:34
pirke schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:54:
Je kan altijd onderhandelen, mits je bereid bent om weg te lopen als ze niet aan jouw eisen voldoen. Voor hun 10 anderen.
Klopt, maar andersom geldt dat (in iets mindere mate) ook. Als iedereen wat principiëler is, of harder kan/wil onderhandelen, dan komt dat ons allemaal ten goede. Maar de meesten van ons zijn eigenlijk gewoon lui en gemakzuchtig daarin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die 30 euro gaat over journalisten, volgens mij zijn er daar genoeg van en is het 30 euro nemen, of geen werk in die branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Ernemmer schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:28:
Die 30 euro gaat over journalisten, volgens mij zijn er daar genoeg van en is het 30 euro nemen of geen werk in die branche.
Dit was mijn punt inderdaad

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

M'n boekhoudersoap is nog veel erger dan gedacht 8)7

Ik had dus een boekhouder en die is begin van dit jaar geleidelijk met pensioen gegaan. Z'n klantenbestand heeft hij aan een ander kantoor overgedragen en die hadden al aardig geblunderd met de btw berekening van m'n zonnepanelen. Maar het kon dus nog erger.

Voor 2022 was ik parallel aan m'n visma adminstratie de hele zaak in moneymonk aan het opzetten. Toen ik bezig was heb ik 2021 ook maar meegepakt (m'n eerste jaar). Alleen kreeg ik de btw aangifte van Q4 2021 in moneymonk maar niet sluitend met wat die eerste, nu gepensioneerde boekhouder me had laten indienen.

Eerst dacht ik nog dat ik zelf iets verkeerd had gedaan. Maar toen heb ik visma eens laten ratelen en daar kwam met een paar tientjes afwijking (verklaarbaar, niet relevant verder) het moneymonk getal uit. Ik kreeg bij 5b voorbelasting iets van rond de 700 euro. In m'n aangifte stond daar echter 1.234,=. En toen realiseerde ik me dat dat niet twaalfhonderd nog iets betekende, maar 1-2-3-4. Zoals ABC. :'( 8)7 :F :(

Het nieuwe kantoor had ik al gedag gezegd maar het was wel de bedoeling dat die gepensioneerde boekhouder de jaarafsluiting voor 2021 voor me zou regelen. Maar als dit inderdaad klopt moeten we het daar ook nog maar eens over hebben. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:49:
M'n boekhoudersoap is nog veel erger dan gedacht 8)7

Ik had dus een boekhouder en die is begin van dit jaar geleidelijk met pensioen gegaan. Z'n klantenbestand heeft hij aan een ander kantoor overgedragen en die hadden al aardig geblunderd met de btw berekening van m'n zonnepanelen. Maar het kon dus nog erger.

Voor 2022 was ik parallel aan m'n visma adminstratie de hele zaak in moneymonk aan het opzetten. Toen ik bezig was heb ik 2021 ook maar meegepakt (m'n eerste jaar). Alleen kreeg ik de btw aangifte van Q4 2021 in moneymonk maar niet sluitend met wat die eerste, nu gepensioneerde boekhouder me had laten indienen.

Eerst dacht ik nog dat ik zelf iets verkeerd had gedaan. Maar toen heb ik visma eens laten ratelen en daar kwam met een paar tientjes afwijking (verklaarbaar, niet relevant verder) het moneymonk getal uit. Ik kreeg bij 5b voorbelasting iets van rond de 700 euro. In m'n aangifte stond daar echter 1.234,=. En toen realiseerde ik me dat dat niet twaalfhonderd nog iets betekende, maar 1-2-3-4. Zoals ABC. :'( 8)7 :F :(

Het nieuwe kantoor had ik al gedag gezegd maar het was wel de bedoeling dat die gepensioneerde boekhouder de jaarafsluiting voor 2021 voor me zou regelen. Maar als dit inderdaad klopt moeten we het daar ook nog maar eens over hebben. :/
Daarom lekker zelf je administratie doen, met de pakketten van tegenwoordig stelt het niks meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik wil een pensioenproduct af gaan sluiten en Meesman pensioenbeleggen heeft tot nu toe mijn voorkeur. Met name omdat het een partij is met veel ervaring met indexbeleggen en een duidelijke kostenstructuur en reglement. Zit grofweg in dezelfde range als BND.

Meesman biedt pas sinds kort pensioenbeleggen aan en ik vraag me af of er al meer Tweakers voor dit product gekozen hebben. Het lijkt - behalve hogere kosten dan normaal indexbeleggen :'( en een geblokkeerde rekening - tot het moment dat je richting de uitkeringsfase gaat niet heel anders dan normaal box 3 indexbeleggen. Ben toch benieuwd of iemand hier al praktijkervaring met dit product heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21
Afas schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:34:
Ik wil een pensioenproduct af gaan sluiten en Meesman pensioenbeleggen heeft tot nu toe mijn voorkeur. Met name omdat het een partij is met veel ervaring met indexbeleggen en een duidelijke kostenstructuur en reglement. Zit grofweg in dezelfde range als BND.

Meesman biedt pas sinds kort pensioenbeleggen aan en ik vraag me af of er al meer Tweakers voor dit product gekozen hebben. Het lijkt - behalve hogere kosten dan normaal indexbeleggen :'( en een geblokkeerde rekening - tot het moment dat je richting de uitkeringsfase gaat niet heel anders dan normaal box 3 indexbeleggen. Ben toch benieuwd of iemand hier al praktijkervaring met dit product heeft?
Nee, alleen met BND welke ik sinds 2014 gebruik (daarvoor ieder jaar lijfrentes toen deze nog een vast rentepercentage van 5-6% hadden).
Maar het is inderdaad niets anders dan 'gewoon indexbeleggen', maar dan fiscaal aftrekbaar en op een geblokkeerde rekening. Je zou de performance van de verschillende indexen die de verschillende aanbieders gebruiken nog naast elkaar kunnen leggen, maar ik vermoed niet dat er echt significante verschillen tussen zullen zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 04-06-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Afas Ik heb een pensioen beleggingsrekening bij DeGiro, ook geblokkeerd. Dat is een vergelijkbaar product, al kan ik nu volledig zelf kiezen wat ik er mee doe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
pirke schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:27:
@Afas Ik heb een pensioen beleggingsrekening bij DeGiro, ook geblokkeerd. Dat is een vergelijkbaar product, al kan ik nu volledig zelf kiezen wat ik er mee doe.
Ik kies bewust niet voor DeGiro omdat die in het verleden al een paar keer door de toezichthouder op de vingers getikt zijn omdat de vermogensscheiding niet op orde was. Ik heb wel een account daar voor box 3 beleggingen en die houd ik om voorgenoemde reden ook beperkt van omvang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
sverzijl schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Nee, alleen met BND welke ik sinds 2014 gebruik (daarvoor ieder jaar lijfrentes toen deze nog een vast rentepercentage van 5-6% hadden).
Maar het is inderdaad niets anders dan 'gewoon indexbeleggen', maar dan fiscaal aftrekbaar en op een geblokkeerde rekening. Je zou de performance van de verschillende indexen die de verschillende aanbieders gebruiken nog naast elkaar kunnen leggen, maar ik vermoed niet dat er echt significante verschillen tussen zullen zitten.
Vergelijking is nog niet zo gemakkelijk omdat Meesman 3 verschillende MSCI indexen volgt (developed, EM en SC) terwijl BND FTSE indexen volgt waarbij bij een modelportefeuille het grootste bestandsdeel (world of developed) er ook nog voor een deel in euro- hedged en een deel unhedged belegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rw1994
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-09 08:42
TheJVH schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:18:
Maar omdat ik die nog niet heb afgesloten, weet ik ook nog niet welke dat zijn. Hoe neem ik dat nu slim op in de overeenkomst, zodat ik die toch zou kunnen tekenen?
Ik zit ook in het proces van het aanvragen van een BAV en daar worden die van NL Digital vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:26

page404

Website says no

Nog een tip bij het aanvragen van een BAV, als je lid bent van ZZP Nederland (paar euro per jaar) krijg je korting op hun BAV verzekering. En die loopt uiteindelijk gewoon via HISCOX.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
page404 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:32:
Nog een tip bij het aanvragen van een BAV, als je lid bent van ZZP Nederland (paar euro per jaar) krijg je korting op hun BAV verzekering. En die loopt uiteindelijk gewoon via HISCOX.
Klopt. Als je de verzekering maar kort nodig hebt kun je beter direct bij Hiscox afsluiten. Dan kun je per maand opzeggen (zonder korting), via ZZP Nederland zit je er een jaar aan vast (met korting)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Even een kleine wake-up call gehad rondom SharePeople. Of nou ja, wakeup call niet helemaal, maar werd er nog even op gewezen en merkte dat ik dat zelf niet goed meer op mijn netvlies had staan. Ze keren uit bij 50% arbeidsongeschiktheid. Maar ook, dat de bepaling van je inkomen gebasseerd wordt op de laatste 9 maanden. Dus als je net 6 maanden sabathical hebt gehad, en na 2 maanden werken ziek wordt, heb je in ieder geval een discussiepuntje te pakken omdat je inkomen van de laatste 9 maanden dus een stuk lager is.

Misschien ben ik de enige die de voorwaarden wel had gelezen maar vervolgens heeft onthouden "ik heb een AOV voor 2 jaar minus 2 maanden wachttijd" maar niet de details scherp had.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik krijg net een screening voor mijn neus waar ze doodleuk referenten van de afgelopen 5 jaar vragen. Die heb ik linea recta teruggegeven en gezegd dat ik de laatste 2 wil benaderen en als dat niet voldoende is dan houdt het op.
Ik vraag me af wat die partijen proberen te bereiken maar ik heb het gevoel dat ze het contact met de werkelijkheid wel een beetje aan het verliezen zijn. Elk jaar wordt het strenger en uitgebreider.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EV89
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 18:47
page404 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:52:
Ik krijg net een screening voor mijn neus waar ze doodleuk referenten van de afgelopen 5 jaar vragen. Die heb ik linea recta teruggegeven en gezegd dat ik de laatste 2 wil benaderen en als dat niet voldoende is dan houdt het op.
Ik vraag me af wat die partijen proberen te bereiken maar ik heb het gevoel dat ze het contact met de werkelijkheid wel een beetje aan het verliezen zijn. Elk jaar wordt het strenger en uitgebreider.
Haha als je netjes 3 opdrachtgevers hebt per jaar zoals de belastingdienst dat wil ;) dan zijn dat een hoop referenties die je moet benaderen.
Misschien dat ze zelf een database aan het opbouwen van inhurende managers bij bedrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

EV89 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:07:
[...]

Haha als je netjes 3 opdrachtgevers hebt per jaar zoals de belastingdienst dat wil ;) dan zijn dat een hoop referenties die je moet benaderen.
Misschien dat ze zelf een database aan het opbouwen van inhurende managers bij bedrijven?
Haha dat had ik me nog niet bedacht 😋 moest er vorige keer 3 en ben al 2 dagen aan het bellen en regelen geweest. We gaan niet iedereens tijd zitten verdoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23
page404 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:52:
Vijf jaar, pfft.... Dat is wel heel strikt; then again, volgens mij heb ik dat bij de MIVD toen inderdaad moeten doen. Mazzel dat ik toen elke 1.5-2 jaar een nieuwe opdracht had.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Liegebeest schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:01:
[...]

Vijf jaar, pfft.... Dat is wel heel strikt; then again, volgens mij heb ik dat bij de MIVD toen inderdaad moeten doen. Mazzel dat ik toen elke 1.5-2 jaar een nieuwe opdracht had.
Voor zoiets kan ik het me nog wel voorstellen. Maar dan nog, wat proberen ze aan te tonen? Dat je een keer niet zo’n goed afscheid hebt genomen? Dat je je hele cv bij elkaar liegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
page404 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:13:
[...]

Voor zoiets kan ik het me nog wel voorstellen. Maar dan nog, wat proberen ze aan te tonen? Dat je een keer niet zo’n goed afscheid hebt genomen? Dat je je hele cv bij elkaar liegt?
Het tweede onder andere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
Als ze dat niet zelf kunnen bepalen in een gesprek dan zou ik daar niet eens een opdracht willen doen..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
Interessant leesvoer: de beantwoording van kamervragen gesteld door Eermans i.h.k.v. het effect van handhaving van de Wet DBA: link.
Graag wil ik erop wijzen dat gehandhaafd kan worden bij kwaadwillendheid en wanneer aanwijzingen
door de Belastingdienst (te geven vanaf 1 september 2019) niet binnen een redelijke termijn zijn opgevolgd.
Prima uitgangspunt.

[ Voor 22% gewijzigd door Kaspers op 08-06-2022 18:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
We handhaven als we u als kwaadwillend zien

Dat bent u als u 'opzettelijk een situatie van evidente schijnzelfstandigheid laat ontstaan of voortbestaan omdat u weet – of had kunnen weten - dat er feitelijk sprake is van een dienstbetrekking'. We kunnen u dan correctieverplichtingen of naheffingsaanslagen opleggen. We moeten dan bewijzen dat er sprake is van 3 dingen:
  • een (fictieve) dienstbetrekking
  • evidente schijnzelfstandigheid
  • opzettelijke schijnzelfstandigheid
Dit zorgt meestal voor een oneigenlijk voordeel of tast het speelveld op een oneerlijke manier aan.

We houden toezicht door controles uit te voeren (meestal controles loonheffingen).
https://www.belastingdien.../content/controle-wet-dba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:55
Druk op zoek naar een eerste opdracht. Ik ga vanaf 1 juli ZZP-en.
De zoektocht is voor plan B, als de verlenging bij mijn huidige opdrachtgever niet doorgaat. Alles lijkt goed te komen maar er is nog geen overeenkomst dus ik wil een plan B hebben.

Ik ben op zoek naar een opdracht als functioneel beheerder of (junior) informatiemanager.
In die zoektocht zie ik bij de vacatures natuurlijk het aantal uren voorbijkomen.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een opdracht voor 32 uur per week maar er wordt vaak 36 of 40 uur gevraagd.
Wat is jullie ervaring hiermee? Hebben jullie het idee dat dit een harde eis is of is dit bespreekbaar?

Ik zie het wel voorbij komen als een knock-out criteria. Is het dan per definitie einde verhaal in jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dat is gewoon niet te zeggen, het verschilt echt per opdracht. Sommige opdrachtomschrijvingen hebben knock-out criteria die dat niet echt zijn, andere hebben "wensen" die stiekem gewoon knock-outs zijn. Kortom, eerst praten en overleggen met de opdrachtgever (of recruiter) en kijken wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:34
Neem aan dat 4 dagen van 9 uren geen optie voor je is? Dat willen opdrachtgevers nog wel eens toestaan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:55
gem-p schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:32:
Neem aan dat 4 dagen van 9 uren geen optie voor je is? Dat willen opdrachtgevers nog wel eens toestaan namelijk.
Liever niet, maar is een optie natuurlijk.
Als de opdracht leuk genoeg is, dan ga ik dat voorstellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
Veel ouders met (kleine) kinderen werken 32 uur is mijn ervaring, dat is niet raar maar vrij normaal. Zelf werk ik ook 32 uur en merk geen belemmeringen. 40 is wenselijk, maar ze laten een geschikte kandidaat echt niet schieten als ie "maar" 32 uur werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
pirke schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:53:
Veel ouders met (kleine) kinderen werken 32 uur is mijn ervaring, dat is niet raar maar vrij normaal. Zelf werk ik ook 32 uur en merk geen belemmeringen. 40 is wenselijk, maar ze laten een geschikte kandidaat echt niet schieten als ie "maar" 32 uur werkt.
Zo ging't ook bij mij.

De functie waar ik voor in aanmerking kwam was voor 40 uur, maar ik gaf aan maar vier dagen beschikbaar te zijn. Zij wilden zelf geen negen uur per dag, om te voorkomen dat ik overwerkt raak. Dus we kwamen automatisch uit op 32u.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pirke
Ik kom van 40 uur, halverwege de opdracht aangegeven dat ik vanaf datum X naar 4 dagen ga. Oftewel niet gevraagd maar medegedeeld. De reactie was een simpele "prima, veel plezier met je papa dag".

Zolang je niet zegt "vanaf volgende week" maar een datum die minimaal je opzegtermijn in de toekomst ligt kunnen ze niet moeilijk doen. Doen ze dat wel (hoogst onwaarschijnlijk) dan kun je per die datum opzeggen, dan merken ze snel genoeg dat het niet onderhandelbaar is en zullen waarschijnlijk alsnog akkoord gaan. Zo niet, dan ga je gewoon weg. Jij bepaalt hoe je wilt werken, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
RichieB schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:21:
[...]

Als ze dat niet zelf kunnen bepalen in een gesprek dan zou ik daar niet eens een opdracht willen doen..
Tja, zo kan je een heleboel dingen vinden om op af te knappen.

Één van de beste opdrachten die ik in recente jaren heb gehad, waar ik werd uitgedaagd en waar ik enorm veel heb geleerd, had een MIVD screening nodig. Twaalf kantjes A4 invullen, met screening informatie van familie en vrienden en inderdaad contact-info voor klussen van de laatste vijf jaar.

Ik had ook kunnen zeggen: "nee, daar begin ik niet aan"... maar dan was ik nooit de persoon geworden die ik nu ben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Liegebeest
pirke schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 00:00:
De reactie was een simpele "prima, veel plezier met je papa dag".
Dat woord mag van mij ook een snelle dood sterven: je bent 24x7 ouder, niet maar één dag per week.

Ook zo iemand op LinkedIn laatst: "Thuiswerkers wat haal je je in je hoofd?! Je kind gaat niet voor je werk!". Ben jij ff gestoord, ja dat doen ze wel gast! Ik werk ten behoeve van mijn kind, maar als hen mij nodig hebben dan laat ik mijn werk even vallen.

[ Voor 33% gewijzigd door Liegebeest op 09-06-2022 06:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Liegebeest schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 06:41:
[...]

Dat woord mag van mij ook een snelle dood sterven: je bent 24x7 ouder, niet maar één dag per week.
Precies. 6 mamadagen en 1 papadag??!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]
Ook zo iemand op LinkedIn laatst: "Thuiswerkers wat haal je je in je hoofd?! Je kind gaat niet voor je werk!". Ben jij ff gestoord, ja dat doen ze wel gast! Ik werk ten behoeve van mijn kind, maar als hen mij nodig hebben dan laat ik mijn werk even vallen.
Och, die volgorde is zo simpel:
Eerst kom ik zelf. Als ik niet oke ben vanwege ernstige ziekte of uitputting kan ik geen papa zijn (oke, je bent altijd papa, ik weet het), geen partner, geen zoon van mijn ouders en laat staan een opdrachtnemer/werknemer.
Dan komen mijn kinderen. Nu zijn de mijne al jaren volwassen dus weinig omkijken naar, maar toch. Bij trammelant valt alles uit mijn handen en ben ik er voor ze.
Dan komen mijn vrouw en ouders. Net deze week mijn moeder naar een verzorgingshuis gebracht dus het werk moet maar even wachten.
Dan vrienden en familie.
En dan mijn werk.

Nu ben ik niet religieus (meer) maar voor sommigen gaat hun god nog voor alles. Of Volk en Vaderland...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@RonaldHeirbaut Hier ook dezelfde volgorde. Werk komt echt op de laatste plaats. Juist daardoor kan ik goed presteren, want geen stress en veel geluk in de belangrijke zaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Ach, over twee maanden begint mijn sabbatical, hoef ik een lange tijd niet na te denken over werk en kan ik me focussen op wat ik echt belangrijk vind: mezelf en m'n gezin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
pirke schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:14:
Ach, over twee maanden begint mijn sabbatical, hoef ik een lange tijd niet na te denken over werk en kan ik me focussen op wat ik echt belangrijk vind: mezelf en m'n gezin.
Ik ben jaaaaaren geleden al aan mijn sabbatical begonnen. Intussen hobby ik nog wat en dat mag ik ook nog factureren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
[...]

Maar met het woord papadag snapt iedereen toch wat je bedoelt? Namelijk dat je die dag in principe niet werkt, en dan juist wat _extra_ tijd in je kind(eren) kan stoppen, en dat je kind wellicht die dag niet naar de opvang ofzo gaat.

Verder is het natuurlijk prima als je werkt ten behoeve van je kind (snap ik!), maar dan is het op zich toch ook wel leuk als je dat op een productieve wijze kan doen, zodat je opdrachtgever daar geen last van heeft? Ik snap dat die opdrachtgever minder belangrijk is dan je kind, maar die opdrachtgever maakt wel iedere maand jouw facturen over, waardoor jij weer leuke dingen met je kind kan doen.

Wat mij betreft richten mensen het daarom zo in dat als ze aan 't werk zijn, ze zich ook echt goed kunnen focussen op dat werk. En dan kunnen ze de rest van de tijd er ook zijn als ouder voor hun kind. Dat je - omdat je je kind belangrijker vindt - dan meer tijd in je kinderen stopt dan in je werk zal niemand gek vinden. Stel dat je 36 uur per week werkt, dan heb je nog 168-32 = 136 uur over om er voor je gezin te zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
Freeaqingme schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:05:
[...]
Stel dat je 36 uur per week werkt, dan heb je nog 168-32 = 136 uur over om er voor je gezin te zijn.
Jij slaapt niet? Reistijd? Sport?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Liegebeest schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 06:40:
[...]

Tja, zo kan je een heleboel dingen vinden om op af te knappen.

Één van de beste opdrachten die ik in recente jaren heb gehad, waar ik werd uitgedaagd en waar ik enorm veel heb geleerd, had een MIVD screening nodig. Twaalf kantjes A4 invullen, met screening informatie van familie en vrienden en inderdaad contact-info voor klussen van de laatste vijf jaar.

Ik had ook kunnen zeggen: "nee, daar begin ik niet aan"... maar dan was ik nooit de persoon geworden die ik nu ben.
Ik wilde niet het vragen (en geven) van referenties afstraffen, maar als iemand dat nodig heeft om mijn kennis en kunde te beoordelen dan doen ze iets fout tijdens de intake. Referenties kunnen zeker handig zijn om de mate van zelfstandigheid, senioriteit, samenwerking, sociaal gedrag, etc na te gaan. En voor screenings natuurlijk. Die ga ik zeker niet uit de weg. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Ik heb wat hulp nodig. Al mijn vorige opdrachten zijn uit mijn eigen netwerk gekomen en ook de contracten dus direct met de opdrachtgever getekend. Nu heb ik via een recruitmentbureau een interessante opdracht aangeboden gekregen, genoeg uitdaging, mooi tarief, fijne reistijd, helemaal goed. Krijg echter een mail met een aantal punten waarmee ik akkoord moet gaan voor ze me aanbieden. Een aantal zaken vallen me hierbij op. Ik merk dat ik hier een gebrek aan ervaring heb, maar het voelt toch wat raar. Willen jullie eens meelezen?

- Wij gaan jou voorstellen bij onze klant op basis van een detacheringsconstructie.
Lijkt me dat ze bedoelen "je factureert door ons heen"? Daarmee komt neem ik aan het "niet betaal risico" van zowel opdrachtgever als tussenpartij bij mij.

- Binnen zes maanden na beëindiging van de opdracht is het niet toegestaan om direct of indirect werkzaamheden voor de eindklant uit te voeren.
Is dit niet vreemd? Als het contract afgelopen is, dan heeft die tussenpartij er toch niets meer mee te maken?

- Zodra wij een intake bij onze eindklant hebben ingepland, blijf je tot twee dagen na de intake exclusief beschikbaar, wat betekent dat je niet op andere opdrachten ingaat.
Hier trigger ik nog het meest op. Ik heb meerdere intakes lopen, dit lijkt me niet hard te maken?

Doesn't make any (i)sense. Wat vinden jullie hier van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

valdi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:51:
Ik heb wat hulp nodig. Al mijn vorige opdrachten zijn uit mijn eigen netwerk gekomen en ook de contracten dus direct met de opdrachtgever getekend. Nu heb ik via een recruitmentbureau een interessante opdracht aangeboden gekregen, genoeg uitdaging, mooi tarief, fijne reistijd, helemaal goed. Krijg echter een mail met een aantal punten waarmee ik akkoord moet gaan voor ze me aanbieden. Een aantal zaken vallen me hierbij op. Ik merk dat ik hier een gebrek aan ervaring heb, maar het voelt toch wat raar. Willen jullie eens meelezen?

- Wij gaan jou voorstellen bij onze klant op basis van een detacheringsconstructie.
Lijkt me dat ze bedoelen "je factureert door ons heen"? Daarmee komt neem ik aan het "niet betaal risico" van zowel opdrachtgever als tussenpartij bij mij.
Het niet betaal risico heb jij alleen met de tussenpartij. Als de eindklant niet betaald is dat niet jou probleem. Let wel goed op dat ze dat niet in de overeenkomst zetten. Want dat Moet je niet tekenen.
- Binnen zes maanden na beëindiging van de opdracht is het niet toegestaan om direct of indirect werkzaamheden voor de eindklant uit te voeren.
Is dit niet vreemd? Als het contract afgelopen is, dan heeft die tussenpartij er toch niets meer mee te maken?
Dit is gebruikelijk. Normaal is het zelfs 1 jaar. Dus 6 maanden vind ik heel netjes.
- Zodra wij een intake bij onze eindklant hebben ingepland, blijf je tot twee dagen na de intake exclusief beschikbaar, wat betekent dat je niet op andere opdrachten ingaat.
Hier trigger ik nog het meest op. Ik heb meerdere intakes lopen, dit lijkt me niet hard te maken?

Doesn't make any (i)sense. Wat vinden jullie hier van?
Ja als tussen het plannen en de daadwerkelijke intake een paar weken zit is het onzin. Maar aan de andere kant hoeven ze niet te weten dat je nog andere intakes hebt lopen. Je kan altijd nog nee zegge.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
Tylen schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:03:
[...]

Het niet betaal risico heb jij alleen met de tussenpartij. Als de eindklant niet betaald is dat niet jou probleem. Let wel goed op dat ze dat niet in de overeenkomst zetten. Want dat Moet je niet tekenen.
+1
Dit is gebruikelijk. Normaal is het zelfs 1 jaar. Dus 6 maanden vind ik heel netjes.
+1

Afhankelijk van wie de opdracht heeft gevonden. Heb jij de opdracht zelf gevonden en willen ze er een broker tussen. Of heeft de recruiter jou overgehaald om deze opdracht te doen, aan je vraagstelling te lezen ga ik daar vanuit, dan ook wat Tylen zegt
Ja als tussen het plannen en de daadwerkelijke intake een paar weken zit is het onzin. Maar aan de andere kant hoeven ze niet te weten dat je nog andere intakes hebt lopen. Je kan altijd nog nee zegge.
Persoonlijk ga ik er nooit mee akkoord, jij hebt ook niet de garantie dat ze alleen jou aanbieden.
Als ik dan vraag of ik exclusief de enige kandidaat ben die ze ergens aanbieden krijg ik ook altijd nee.
Maar verder zoals Tylen wederom zegt.. loopt wel los als je het handig speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:09
Die gevraagde exclusiviteit is zo'n lulkoek. Gewoon zeggen dat je akkoord bent, mits opdrachtgever tot 2 dagen na het gesprek geen andere kandidaten spreekt. Kijken of ze het dan nog doen 😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Ik zou de voorwaarde van exclusiviteit ook niet accepteren. Relatiebeding hangt een beetje van de situatie af en hoe je er zelf in zit. In deze arbeidsmarkt kun je enerzijds je eisen stellen en dus het beding niet accepteren. Als je het zelf niet zo'n probleem vindt kun je het ook laten gaan, werk genoeg op het moment.

Heb je ook inzicht in het tarief waarvoor je bij de eindklant weggezet wordt en daarmee welke marge ze pakken. Dat vind ik zelf van belang omdat ik niet in zee ga met partijen die een in mijn ogen te hoge fee willen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:12
valdi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:51:
Ik zou dit wel even checken, dus niet dat ze er van uit gaan dat jij dienst komt voor de duur van de opdracht.
Dat heeft mijn vrouw wel eens gehad. Maar dan ben je dus “gewoon” in loondienst en telt het niet mee voor je uren criterium etc.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:03:

Goed punt, dat staat dus inderdaad wel in de overeenkomst. Dat zal ik pas naar voren brengen ná een eerste gesprek met de opdrachtgever, overigens. Dat lijkt me een handiger onderhandelingspositie.
Moet zeggen dat ik me daar eigenlijk ook niet zo druk om maak. Grote kans dat ik na een jaar ook echt wel toe ben aan een nieuwe opdracht.
Daar heb je een goed punt. Ik ga er vanuit dat het eerste gesprek volgende week is. Andere leads lopen ook niet super hard, dus dat moet wel goed komen.
wvdl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:17:
Afhankelijk van wie de opdracht heeft gevonden. Heb jij de opdracht zelf gevonden en willen ze er een broker tussen. Of heeft de recruiter jou overgehaald om deze opdracht te doen, aan je vraagstelling te lezen ga ik daar vanuit, dan ook wat Tylen zegt
Inderdaad via recruiter benaderd.
Persoonlijk ga ik er nooit mee akkoord, jij hebt ook niet de garantie dat ze alleen jou aanbieden.
Als ik dan vraag of ik exclusief de enige kandidaat ben die ze ergens aanbieden krijg ik ook altijd nee.
Maar verder zoals Tylen wederom zegt.. loopt wel los als je het handig speelt.
Indeed, hier zal ik niet te hard op terugdrukken.
Darkwings schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:18:
Die gevraagde exclusiviteit is zo'n lulkoek. Gewoon zeggen dat je akkoord bent, mits opdrachtgever tot 2 dagen na het gesprek geen andere kandidaten spreekt. Kijken of ze het dan nog doen 😅
Hehe, zal 'm er misschien is als "grapje" ingooien als ik die recruiter morgen nog ff spreek.
Afas schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:22:
Ik zou de voorwaarde van exclusiviteit ook niet accepteren. Relatiebeding hangt een beetje van de situatie af en hoe je er zelf in zit. In deze arbeidsmarkt kun je enerzijds je eisen stellen en dus het beding niet accepteren. Als je het zelf niet zo'n probleem vindt kun je het ook laten gaan, werk genoeg op het moment.
Ik maak me er niet super druk om, meer onbekendheid met het fenomeen relatiebeding in een freelanceconstructie.
Heb je ook inzicht in het tarief waarvoor je bij de eindklant weggezet wordt en daarmee welke marge ze pakken. Dat vind ik zelf van belang omdat ik niet in zee ga met partijen die een in mijn ogen te hoge fee willen hebben.
Ze zitten er nog met 10 euro boven. Dat vind ik op mijn tarief prima (rond de 8%).
-Jaap-io schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:32:
[...]

Ik zou dit wel even checken, dus niet dat ze er van uit gaan dat jij dienst komt voor de duur van de opdracht.
Dat heeft mijn vrouw wel eens gehad. Maar dan ben je dus “gewoon” in loondienst en telt het niet mee voor je uren criterium etc.
Dat is echt een achterbakse streek. De overeenkomst is gelukkig (op het "niet betalen" risico na) eigenlijk heel standaard, inclusief de "Deze overeenkomst gebaseerd is op de door de Belastingdienst op 30 april 2021 onder nummer
90821.25537.3.0 opgestelde modelovereenkomst voor tussenkomst en goedgekeurd door de
Belastingdienst op 1 juni 2021 onder 906-2021-37300-1-0;" clausule.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

valdi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:40:
[...]
Dat is echt een achterbakse streek. De overeenkomst is gelukkig (op het "niet betalen" risico na) eigenlijk heel standaard, inclusief de "Deze overeenkomst gebaseerd is op de door de Belastingdienst op 30 april 2021 onder nummer
90821.25537.3.0 opgestelde modelovereenkomst voor tussenkomst en goedgekeurd door de
Belastingdienst op 1 juni 2021 onder 906-2021-37300-1-0;" clausule.
En wat denkt de klant? Ik ben eens door een recruiter voorgedragen bij een klant waarbij de klant dacht dat ik in loondienst was bij de recruiter. Daar word je ook niet blij van, de hele tijd de schijn ophouden. Ik ben er ook niet mee in zee gegaan.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
Ik ben benieuwd naar de gemiddelde duur (ongeveer) van andermans opdrachten. Indien dit erg wisselt: kies wat voor jou, over het algemeen, het beste werkt of vul 'm niet in :)

Poll: Hoe lang duren je opdrachten gemiddeld?
<3 maanden
3 maanden
6 maanden
1 jaar
1,5 jaar
2 jaar
2,5 jaar
>2,5 jaar
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404611&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 19-09 09:26
Well mijn laatste opdracht heeft het gemiddelde flink omhoog getrokken.
Ze bleven maar verlengen en verlengen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Pohhh wat zitten jullie lang bij die klanten. Word het niet tijd voor een vast dienstverband? :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
Tylen schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:38:
Pohhh wat zitten jullie lang bij die klanten. Word het niet tijd voor een vast dienstverband? :P
Vast dienstverband? *gruwt* Ga weg met dat woord O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:59
Ik ben zelf nu een jaartje als zelfstandige en bevalt perfect. Nu hou ik daarnaast ook van houtbewerken. Een paar van mijn vrienden willen ook wat gebouwd hebben, en vroeg ik mij af als ik die verkoop tegen kostprijs + een beetje, zou ik dan de tools die ik gebruik mogen inbrengen in mijn administratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:23
Ik ben deze keer (Overheid) begonnen met een half jaar contract, verlengd met een half jaar, en nu verlengd met 9 maanden. Bij de vorige ben ik begonnen met een half jaar contract, en 6 keer verlengd met 3 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Zinloos1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:50:
Ik ben zelf nu een jaartje als zelfstandige en bevalt perfect. Nu hou ik daarnaast ook van houtbewerken. Een paar van mijn vrienden willen ook wat gebouwd hebben, en vroeg ik mij af als ik die verkoop tegen kostprijs + een beetje, zou ik dan de tools die ik gebruik mogen inbrengen in mijn administratie?
Wijkt het veel af van je standaard bedrijfsactiviteiten (welk je geregistreerd hebt onder SBI-code)? Denk dat je als IT'er geen timmerman apparatuur op de zaak kan bekostigen tenzij je een tweede handelsnaam en activiteit hebt als timmerman.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
MadEgg schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:55:
[...]

En wat denkt de klant? Ik ben eens door een recruiter voorgedragen bij een klant waarbij de klant dacht dat ik in loondienst was bij de recruiter. Daar word je ook niet blij van, de hele tijd de schijn ophouden. Ik ben er ook niet mee in zee gegaan.
Heb het nog eens even expliciet gemaakt aan de telefoon vanochtend. Geen schone schijn, echt een opdrachtgever die op zoek is naar een freelancer. Fijn dat je het nog even postte, het is beter om alles expliciet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

RichieB schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:27:
[...]

Ik wilde niet het vragen (en geven) van referenties afstraffen, maar als iemand dat nodig heeft om mijn kennis en kunde te beoordelen dan doen ze iets fout tijdens de intake. Referenties kunnen zeker handig zijn om de mate van zelfstandigheid, senioriteit, samenwerking, sociaal gedrag, etc na te gaan. En voor screenings natuurlijk. Die ga ik zeker niet uit de weg. 8)
Ik denk dat je iets over het hoofd ziet, waar @Liegebeest ook op doelt volgens mij. De persoon die ik spreek op de intake is een ander persoon, en een andere afdeling, dan degene die de screening opstelt en voert. Manager A en Medewerker B interesseert het niets wat ik heb uitgevreten in het verleden, die willen mij gewoon hebben.
Maar dan komen de HR's en compliance's van de grote bedrijven in beeld en die hebben maar één taak: hun werk zo uitputtend en compleet mogelijk uitvoeren. En die afdelingen hebben de laatste jaren veel macht gekregen en pakken nu gewoon alle ruimte die ze hebben. En dat zie je dus terug in excessen (want zo noem ik ze) met compliance bij mijn laatste opdrachtgever en met mijn 3 laatste screeningtrajecten.
Zodra mensen structureel niet meer op de klus terecht komen omdat ze "tot hier en niet verder" zeggen tegen de grillen van compliance en HR, dan gaat er misschien iets veranderen. Tot die tijd worden de eisen alleen maar strenger. Ik geef het je, nog 5 jaar en dan willen ze bewijs dat je niet een keer geschorst bent op de middelbare school :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
page404 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat je iets over het hoofd ziet, waar @Liegebeest ook op doelt volgens mij. De persoon die ik spreek op de intake is een ander persoon, en een andere afdeling, dan degene die de screening opstelt en voert. Manager A en Medewerker B interesseert het niets wat ik heb uitgevreten in het verleden, die willen mij gewoon hebben.
Maar dan komen de HR's en compliance's van de grote bedrijven in beeld en die hebben maar één taak: hun werk zo uitputtend en compleet mogelijk uitvoeren. En die afdelingen hebben de laatste jaren veel macht gekregen en pakken nu gewoon alle ruimte die ze hebben. En dat zie je dus terug in excessen (want zo noem ik ze) met compliance bij mijn laatste opdrachtgever en met mijn 3 laatste screeningtrajecten.
Zodra mensen structureel niet meer op de klus terecht komen omdat ze "tot hier en niet verder" zeggen tegen de grillen van compliance en HR, dan gaat er misschien iets veranderen. Tot die tijd worden de eisen alleen maar strenger. Ik geef het je, nog 5 jaar en dan willen ze bewijs dat je niet een keer geschorst bent op de middelbare school :P
Nog even en ze willen referenties van je kleuterjuf. En omdat die al jaren dood is kom jij niet door de screening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Zinloos1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:50:
Even los van activiteitenregistratie bij kvk, voor het inbrengen in de administratie geldt het zoals met alles: als je het ook prive gebruikt kan je alleen het percentage zakelijk:prive als kosten aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
page404 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:50:
[...]
[...]
Ik ben bekend met AIVD/MIVD screenings waarbij ze volgens mij vooral kijken naar banden met en beïnvloedbaar door buitenlandse mogendheden. Waar focust een screening van HR/compliance bij grote bedrijven op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

RichieB schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Ik ben bekend met AIVD/MIVD screenings waarbij ze volgens mij vooral kijken naar banden met en beïnvloedbaar door buitenlandse mogendheden. Waar focust een screening van HR/compliance bij grote bedrijven op?
In mijn beleving is er niet echt focus. Gewoon een patroon van steeds meer referenties vragen en steeds langer terug. Want als je 3 jaar terug kan vragen, dan levert 5 jaar nog meer info op. dus is de screening beter. Dus in de toekomst gaan we 7 jaar terug. Ik kan geen andere reden verzinnen.
Ze checken tegenwoordig ook je diploma's. Wat levert het op om te checken of iemand wel echt HBO Economie gedaan heeft, 20 jaar geleden?
Je zou verwachten dat banden met criminaliteit, chanteerbaarheid en een verleden van frauduleus gedrag eerder een screening-criterium zijn. Maar dan nog, dan zit je rapportjes te bouwen voor een hypotheek-backend of iets dergelijks. Ik kijk er misschien verkeerd naar, maar wat kan je in vredesnaam aanrichten behalve je werk gewoon niet goed doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21
page404 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:08:
[...]

Ze checken tegenwoordig ook je diploma's. Wat levert het op om te checken of iemand wel echt HBO Economie gedaan heeft, 20 jaar geleden?
'tegenwoordig' als in de laatste 10-15 jaar? Want in 2008 werd dit ook al in een screening gedaan voordat ik ingehuurd kon worden voor bijv een ABN AMRO of Rabo(al weet ik die niet zeker meer). Ook referenties tot 5 jaar terug en die VOG meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@page404 & @sverzijl Oh, we hebben het over financiële instellingen? Die hebben volgens mij een wettelijke verplichting om personen die met de financiële systemen werken te screenen. Als je daar dan als developer bij betrokken bent val je daar natuurlijk ook onder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik had deze extreme naïviteit m.b.t. security van leken verwacht, maar niet van ervaren Tweakers. De grootste dreiging komt doorgaans van binnenuit een bedrijf. Je wil in de hele keten (het bedrijf zelf, maar ook toeleveranciers) het liefst geen personen met een twijfelachtige achtergrond, of een in bepaalde mate verhoogde kans op beïnvloeding/omkoopbaarheid/etc.

Dat jijzelf geen gevallen kent waarbij iemand niet door de screening is gekomen, betekent niet dat er talloze mensen zijn die er niet doorheen komen. Doorgaans proberen die mensen het natuurlijk niet eens. Zo'n screening werkt dus zowel op het gebied van preventie, als het daadwerkelijk voorkomen dat mensen met een twijfelachtige achtergrond komen te werken in een omgeving waarbij ze toegang hebben tot systemen en/of informatie waar zijzelf of een derde schade mee kan aanrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
Sorry zo een beetje uit het niets maar hoop dat iemand iets heeft liggen. Ik ben aan het onderzoeken of ik ‘voor mezelf wil beginnen’. Daar zou ik behoorlijk wat kilometers voor moet maken. Heeft iemand een mooi excelbestand waarin je een youngtimer tegenover privé rijden kunt vergelijken?

Alvast bedankt,
Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sefyu schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:10:
Ik had deze extreme naïviteit m.b.t. security van leken verwacht, maar niet van ervaren Tweakers. De grootste dreiging komt doorgaans van binnenuit een bedrijf. Je wil in de hele keten (het bedrijf zelf, maar ook toeleveranciers) het liefst geen personen met een twijfelachtige achtergrond, of een in bepaalde mate verhoogde kans op beïnvloeding/omkoopbaarheid/etc.
Stop dan maar met ouders in dienst nemen of in te huren want die zijn zéér eenvoudig te beïnvloeden hoor. Persoonlijk bescherm ik mijzelf hierin door op mijn CV te scheiden wát ik bij wie doe. Echter als de staatshackers zich op je richten dan ben je kansloos.

In een omgeving waar dit een reëel risico is helpen alleen de juiste processen en auditing hierop. Helaas is in de praktijk security vaak nog steeds meer gezien als last dan een asset. Het is dan ook vaak bijzonder complex om het goed in te richten.

@Ruupster berekenhet.nl heeft een aantal erg simpele berekening voor ondernemers. De uitkomst is niet perfect maar wel een zeer goede schatting. Voor de YT nemen ze bijvoorbeeld ook mee of je OB beter kan afdragen op forfait of naar verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
@Deveon ik had het gezien maar was niet tevreden over de vergelijkingsopties. De meeste excelbestanden die ik kan vinden (ook in dit topic) kan ik niet bewerken. Ik zou bijvoorbeeld een youngtimer willen vergelijken met een kleine zuinige auto privé rijden. Zelf een dergelijke excel maken kan wel maar hoopte dat er al genoeg mensen zouden zijn die zoiets hadden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ruupster schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:59:
@Deveon ik had het gezien maar was niet tevreden over de vergelijkingsopties. De meeste excelbestanden die ik kan vinden (ook in dit topic) kan ik niet bewerken. Ik zou bijvoorbeeld een youngtimer willen vergelijken met een kleine zuinige auto privé rijden. Zelf een dergelijke excel maken kan wel maar hoopte dat er al genoeg mensen zouden zijn die zoiets hadden gemaakt.
Gewoon de link naar de berekening opslaan en het kosten in privé noteren. Met een vergelijking spreadsheet ga je nooit z’n uitgebreide berekening krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:59
Mirabis schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:07:
[...]

Wijkt het veel af van je standaard bedrijfsactiviteiten (welk je geregistreerd hebt onder SBI-code)? Denk dat je als IT'er geen timmerman apparatuur op de zaak kan bekostigen tenzij je een tweede handelsnaam en activiteit hebt als timmerman.
Normaal een operational excellence consultant, dus inderdaad niet echt mijn core business. Ik zal het maar laten dan, en gewoon de btw betalen. Meer centen verdienen met consultancy om meer tools te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:42
Zinloos1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:24:
[...]

Normaal een operational excellence consultant, dus inderdaad niet echt mijn core business. Ik zal het maar laten dan, en gewoon de btw betalen. Meer centen verdienen met consultancy om meer tools te kunnen kopen.
Ik denk dat er prima mogelijkheden zijn voor zoiets. Alles valt of staat denk ik met 'goed koopmanschap'. Er is gewoon een grijs gebied, zolang er een gezonde verhouding is tussen omzet en kosten, hoor je volgens mij niemand klagen. Koop je een complete timmerman uitrusting voor een opdracht van 2000 euro, dat dan jij je eigen gereedschap uitbreid met een nieuwe boormachine van een paar honderd euro.

Je kan gewoon je sbi codes aanpassen, zag ik bij de kvk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Al weer een tijd speel ik met de gedachten om te gaan freelancen, ik heb 12 jaar ervaring als Product Manager / Product Owner en Engineering Manager in de Datacenter/cloud/devops/infra hoek en hoor vaak dat men die combinatie van technische achtergrond met commerciele inzichten niet vaak tegenkomt. Al eerder heb ik een freelance bijbaan gedaan voor 120 euro per uur en dat beviel natuurlijk uitstekend. Tegelijkertijd heb ik een goede baan met vast contract en vind ik het spannend om de overstap te maken.

Nu ben ik benaderd voor een opdracht en wil ik mijn huiswerk doen voor de situatie na de eerste opdracht of als die wegvalt. Het valt mij op dat er op linkedin en freelance websites weinig (voor mij) relevante klussen staan. Hebben jullie tips voor mij? Gelukkig heb ik wel een groot netwerk maar ik ga niet al adverteren dat ik wil gaan freelancen terwijl ik nog in dienst ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Sefyu schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:10:

Dat jijzelf geen gevallen kent waarbij iemand niet door de screening is gekomen, betekent niet dat er talloze mensen zijn die er niet doorheen komen. Doorgaans proberen die mensen het natuurlijk niet eens. Zo'n screening werkt dus zowel op het gebied van preventie, als het daadwerkelijk voorkomen dat mensen met een twijfelachtige achtergrond komen te werken in een omgeving waarbij ze toegang hebben tot systemen en/of informatie waar zijzelf of een derde schade mee kan aanrichten.
Naïviteit? Tsja, zo kan je het ook noemen. Ik snap best de belangen van een bedrijf om die af te dekken (en ik weet ook dat ze deels vanuit AFM/DNB/overheid afgedwongen worden). De vraag is wanneer het middel erger wordt dan de kwaal. Ik ben bereid om af te haken vanwege die procedures, anderen misschien niet, maar er is een goede kans dat die bedrijven gekwalificeerde mensen mislopen door die procedures. Je core business niet meer goed kunnen ondersteunen door personeelstekort is ook een risico hè ;)
En ik ben misschien een rare snuiter hoor. Ik heb vorige week nog een duurzaamheidslening gecancelled en heb het geld voor zonnepanelen maar uit eigen middelen gehaald omdat ik geen zin had om voor de acceptatie alle banktransacties van het hele gezin, en salarisstroken, én belastingaangiften te overhandigen. Ben ik naïef? Ik zie het meer als grenzen stellen aan wat ik acceptabel vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

LoCuTuS2000 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:55:
Al weer een tijd speel ik met de gedachten om te gaan freelancen, ik heb 12 jaar ervaring als Product Manager / Product Owner en Engineering Manager in de Datacenter/cloud/devops/infra hoek en hoor vaak dat men die combinatie van technische achtergrond met commerciele inzichten niet vaak tegenkomt. Al eerder heb ik een freelance bijbaan gedaan voor 120 euro per uur en dat beviel natuurlijk uitstekend. Tegelijkertijd heb ik een goede baan met vast contract en vind ik het spannend om de overstap te maken.

Nu ben ik benaderd voor een opdracht en wil ik mijn huiswerk doen voor de situatie na de eerste opdracht of als die wegvalt. Het valt mij op dat er op linkedin en freelance websites weinig (voor mij) relevante klussen staan. Hebben jullie tips voor mij? Gelukkig heb ik wel een groot netwerk maar ik ga niet al adverteren dat ik wil gaan freelancen terwijl ik nog in dienst ben.
Als je eerste opdracht al voor het oprapen ligt is het toch simpel? Je neemt die opdracht aan, bent het komende jaar onder de pannen en daarna kan je adverteren wat je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Je kan ook kijken naar het begeleiden van Datacenter migraties naar de cloud als Project Manager? Zie daar nog wel eens wat voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zijn er mogelijkheden om parkeerkosten met een privé auto wel zakelijk te kunnen boeken? Ik heb een klant waar ik als ik naar kantoor ga 30 euro aan parkeerkosten maak. Met de klant kan ik prima afspraken maken om die kosten in rekening te brengen, maar niet om een parkeer plek ter beschikking te stellen. Nu stelt de Belastingdienst dat de 19 cent km vergoeding die kosten zouden moeten dekken, maar als ik voor 50 km ~10 euro kan boeken is het nogal evident dat dat niet de parkeerkosten dekt. Zou het bijvoorbeeld een optie zijn om niet de km vergoeding te rekenen, maar dan wel de parkeerkosten te boeken?

Principieel vind ik het nogal stom dat ik evident zakelijke kosten niet zakelijk kan boeken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Zover ik weet helaas niet
Oplossing: auto van de zaak waar je niet privé mee rijd ;) Dan zijn alle kosten voor de zaak, inclusief parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35
Hi,

Ik zit in de volgende situatie, ik ben begonnen aan mijn eerste freelance klus na een paar jaar ervaring op te doen in loondienst.
Het project heb ik binnen gekregen via een recruitment bureau en factureren zij voor mij naar de eindklant. Hier loopt het niet lekker. Gehele facturatie en contracten waar zij mij van horen te ontzorgen is juist een enorme zorg (de ironie!). Afgelopen periode heb ik zelf constant achter alle contracten en facturatie aan moeten zitten en is de tussenpartij (recruitment bureau) telefonisch niet bereikbaar en per mail gaat trager dan PTT inbelverbinding.
Al met al zorgt het ervoor dat ik geen goed gevoel heb bij deze partij. Het liefst wil ik dan ook rechtstreeks factureren naar de klant toe en de tussenpartij gedag zeggen. Alleen gaat dit niet vanwege de overeenkomst die alle partijen hebben getekend.

Iemand misschien advies hiervoor? Kan ik op 1 of andere manier af van deze tussenpartij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20
hackerhater schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:50:
Zover ik weet helaas niet
Oplossing: auto van de zaak waar je niet privé mee rijd ;) Dan zijn alle kosten voor de zaak, inclusief parkeren.
bedenkelijk alternatief hierop:

Je koopt de goedkoopste barrel die je vinden kan, en zet deze als youngtimer op de balans, deze parkeer je ergens achteraf, en kijkt er voorlopig niet meer naar om.

Vervolgens rij je gewoon met je eigen auto naar de klant.

(wel beetje grijs gebied...)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Als je een youngtimer koopt, waarom dan niet een fatsoenlijke youngtimer en gebruik je die?
Alle onderhoudskosten zijn toch voor de zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20
hackerhater schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:55:
Als je een youngtimer koopt, waarom dan niet een fatsoenlijke youngtimer en gebruik je die?
Alle onderhoudskosten zijn toch voor de zaak.
Dat is in dit geval zeker een optie, maar indien je langere ritten maakt kan het zijn dat je "voor de leuk" toch liever je nieuwere prive auto wilt rijden.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
ConQuestador schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Dat is in dit geval zeker een optie, maar indien je langere ritten maakt kan het zijn dat je "voor de leuk" toch liever je nieuwere prive auto wilt rijden.
Zeker, maar ik suggereerde dus een (vrij nieuwe) zakelijke auto zonder privé-gebruik. Dus geen bijtelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01
Woy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:49:
Zijn er mogelijkheden om parkeerkosten met een privé auto wel zakelijk te kunnen boeken? Ik heb een klant waar ik als ik naar kantoor ga 30 euro aan parkeerkosten maak. Met de klant kan ik prima afspraken maken om die kosten in rekening te brengen, maar niet om een parkeer plek ter beschikking te stellen. Nu stelt de Belastingdienst dat de 19 cent km vergoeding die kosten zouden moeten dekken, maar als ik voor 50 km ~10 euro kan boeken is het nogal evident dat dat niet de parkeerkosten dekt. Zou het bijvoorbeeld een optie zijn om niet de km vergoeding te rekenen, maar dan wel de parkeerkosten te boeken?

Principieel vind ik het nogal stom dat ik evident zakelijke kosten niet zakelijk kan boeken.
Nee, dat zit inderdaad in die 0,19 cent per km verwerkt. Maar was deze 0.19 cent niet laatst omhoog gegaan? Of zijn ze daar nog steeds over aan het praten in Den Haag?

Als alternatief kan je je uurtarief in overleg met een paar euro omhoog gooien om te compenseren, of in overleg zo nu en dan paar extra uren schrijven om de parkeerkosten te compenseren.
ConQuestador schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:54:
[...]

bedenkelijk alternatief hierop:

Je koopt de goedkoopste barrel die je vinden kan, en zet deze als youngtimer op de balans, deze parkeer je ergens achteraf, en kijkt er voorlopig niet meer naar om.

Vervolgens rij je gewoon met je eigen auto naar de klant.

(wel beetje grijs gebied...)
Dat is geen grijs gebied, maar een pikzwart gebied. Je moet minimaal 10% van de kilometers zakelijk rijden met de zakelijke auto, anders is deze niet meer zakelijk. Daarnaast mag je ook alleen maar deze kosten aftrekken wanneer je rijdt met de zakelijke auto, en niet wanneer je rijdt met je privéauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Hatsjoe schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:58:
Nee, dat zit inderdaad in die 0,19 cent per km verwerkt. Maar was deze 0.19 cent niet laatst omhoog gegaan? Of zijn ze daar nog steeds over aan het praten in Den Haag?
Ik weet niet of ze er over uitgepraat zijn, maar het is nog niet ingegaan.
Helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hatsjoe schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Nee, dat zit inderdaad in die 0,19 cent per km verwerkt. Maar was deze 0.19 cent niet laatst omhoog gegaan?
Dit doet me denken aan een verhaal dat ik nu niet kan terugvinden, ging over iemand die een factuur aan z'n telecomprovider of zo niet wilde betalen omdat de geadverteerde "$ 0.50 cent" niet 50 cent is (een halve dollar) maar een halve cent (100 keer kleiner). :+

Je bedoelt dus 0,19 euro of 19 cent.
Aftansert schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:23:
[...]

offtopic:
Bij een te hoge bloeddruk raad ik dat filmpje ten zeerste af: YouTube: VerizonMath Original Recording of Verizon Customer Service C
_O- Die ja.

[ Voor 27% gewijzigd door CodeCaster op 13-06-2022 11:24 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Woy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:49:
Zijn er mogelijkheden om parkeerkosten met een privé auto wel zakelijk te kunnen boeken? Ik heb een klant waar ik als ik naar kantoor ga 30 euro aan parkeerkosten maak. Met de klant kan ik prima afspraken maken om die kosten in rekening te brengen
Voor de helderheid: je opdrachtgever heeft niets met de 19 cent te maken. Dat gaat enkel om de vergoeding van gebruik van je privéauto, voor welk zakelijk doel dan ook.

Je mag trouwens wel de BTW op de parkeerkosten aftrekken, zolang de parkeergelegenheid niet van je opdrachtgever is en je het bonnetje bewaart.

Je kan natuurlijk voorstellen om je opdrachtgever meer dan de parkeerkosten te laten vergoeden. Als de opdrachtgever 30 euro plus 50% (tarief inkomstenbelasting) betaalt, dan ben je er netto ook. Is alleen niet zo'n lekker verhaal. Tarief iets omhoog wordt meestal beter begrepen.

[ Voor 13% gewijzigd door Aftansert op 13-06-2022 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
CodeCaster schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Dit doet me denken aan een verhaal
offtopic:
Bij een te hoge bloeddruk raad ik dat filmpje ten zeerste af: YouTube: VerizonMath Original Recording of Verizon Customer Service C

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Een overstap is altijd lastig/spannend/moeilijk als je er tegenaan kijkt. Het is net zoals naar beneden kijken als je op de duikplank staat. Iedereen om je heen springt er wel vanaf maar jij ziet de bodem, 5 meter onder je. De vraag is dus, geloof je dat er water is (geloof je dat er werk genoeg is) en denk je dat je kan zwemmen (heb je voldoende kennis en kunde om jezelf te redden)? In dat geval: JUMP!

Persoonlijk haal ik de laatste 10 jaar alleen maar werk uit mijn netwerk. LinkedIn heb ik nog nooit wat aan gehad en freelancewebsites is al meer dan 10 jaar geleden.

Overigens, ik ben 15 jaar ZZP-er en ik vind het (soms) ook nog spannend hoor. Kan ik nog dat wat de markt vraagt? Ben ik niet te oud? Ben ik niet te duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Aftansert schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Voor de helderheid: je opdrachtgever heeft niets met de 19 cent te maken. Dat gaat enkel om de vergoeding van gebruik van je privéauto, voor welk zakelijk doel dan ook.

Je mag trouwens wel de BTW op de parkeerkosten aftrekken, zolang de parkeergelegenheid niet van je opdrachtgever is en je het bonnetje bewaart.

Je kan natuurlijk voorstellen om je opdrachtgever meer dan de parkeerkosten te laten vergoeden. Als de opdrachtgever 30 euro plus 50% (tarief inkomstenbelasting) betaalt, dan ben je er netto ook. Is alleen niet zo'n lekker verhaal. Tarief iets omhoog wordt meestal beter begrepen.
Het punt wat ik probeer te maken is juist dat mijn probleem niet het feit is of de opdrachtgever wil betalen of niet, daar kom ik wel uit met de klant. Het is puur dat ik vind dat ik dit zakelijk moet kunnen boeken. Een keer een paar euro is nog wel goed te praten dat het binnen de 19 cent valt (al is die 19 cent sowieso al veel te laag, maar dat is een andere discussie ), maar mijn parkeerkosten zijn 3 * de totale netto vergoeding die ik kan rekenen.

Mijn idee is dan ook dat ik uberhaupt niet de KM vergoeding reken, maar alleen de parkeerkosten. Als ik geen reiskosten vergoed kan er natuurlijk ook niet gesteld worden dat de kosten binnen die vergoeding vallen.

Sugesties als een zakelijke auto rijden zijn ook niet van toepassing, want dat is financieel gewoon niet aantrekkelijk en de extra kosten die daarbij komen kijken staan natuurlijk ook niet in verhouding met af en toe € 30,- extra parkeerkosten prive betalen.

Maar het steekt mij gewoon een beetje dat ik dingen prive moet betalen, terwijl het gewoon 100% volledig zakelijk is.

[niet serieus]
Anders moet ik de auto maar op naam van mijn partner zetten, en voor alle zakelijke ritten de auto zakelijk huren, dan mag ik de parkeerkosten wel gewoon zakelijk boeken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 13-06-2022 13:17 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Tjah hetzelfde geld voor je werkkamer thuis e.d.
De regels in NL zijn heel krom voor eenmanszaken.

Op je vraag: nee dat kan niet belastingvrij.
Niks houd je natuurlijk tegen om dat bedrag alsnog privé uit te betalen. Kost je alleen IB.

Daarom had ik ook eerst een zakelijke auto waar ik dan maar de bijtelling van slikte.
Omdat er zoveel kosten (+ 90% zakelijke ritten) bij kwamen kijken.

[ Voor 66% gewijzigd door hackerhater op 13-06-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hackerhater schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:18:
Tjah hetzelfde geld voor je werkkamer thuis e.d.
De regels in NL zijn heel krom voor eenmanszaken.
Ja ook dat, maar voor werkkamer kan ik nog wel inzien dat het soms wat lastiger is om de scheiding te zien tussen zakelijk en prive als het in je eigen huis is. Het feit dat ik met 19 cent nooit kostendekkend mijn auto kan rijden kan ik nog wel mee leven, want ook daar is het lastiger om exact de zakelijke kosten te berekenen.

Maar in het geval van deze parkeerkosten is het overduidelijk volledig zakelijk, geen enkele discussie mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hackerhater schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:18:
Niks houd je natuurlijk tegen om dat bedrag alsnog privé uit te betalen. Kost je alleen IB.
Dat uitbetalen gebeurt natuurlijk sowieso, want dat is gewoon het geld dat ik uit de zaak onttrek, heeft weinig nut om dat te oormerken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Tjah welkom in regeltjesland Nederland met de kromme regels.
Ik ben het volledig met je eens, maar helaas de wetgever niet.

Maar er zijn maar 3 opties:
1) Kosten privé slikken (wat je nu doet)
2) Voor die dagen een auto huren op de zaak
3) lease-auto op de zaak.
4) Waarschijnlijk geen optie: met het OV gaan i.p.v. de auto. Dan mag je alles aftrekken.

[ Voor 48% gewijzigd door hackerhater op 13-06-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hackerhater schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:23:
Tjah welkom in regeltjesland Nederland met de kromme regels.
Ik ben het volledig met je eens, maar helaas de wetgever niet.
Toch ben ik nog op zoek naar een betere bron die vergoeding van de kosten expliciet uitsluit. De regel is immers dat als je 19 cent KM vergoeding uitkeert dat dat ook de parkeerkosten dekt. Ik kan niet echt sluitend vinden dat je parkeerkosten niet mag vergoeden als je geen kosten voor de reis vergoed.

Verder denk ik natuurlijk het zelfde dat het niet kan, maar ben gewoon wat creatief aan het brainstormen hoe ik dit kan doen. Niet omdat het nu echt een significant financieel voordeel oplevert, maar gewoon voor de lol zoeken naar gaten ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 13-06-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Gebruikt u in uw onderneming een vervoermiddel dat uw eigendom is of dat u privé huurt, bijvoorbeeld een auto, motor of een fiets? Dan mag u voor de zakelijke ritten € 0,19 per kilometer van uw winst aftrekken.

U mag geen kosten (zoals brandstof, verzekering, tol, parkeren) afzonderlijk van uw winst aftrekken. Alle bedragen zitten verwerkt in de € 0,19 per kilometer.
bron https://www.belastingdien...ebruik_privevervoermiddel

Dat die 19ct/km veel en veel te laag is, tjah dat is aan de wetgever om te veranderen.

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 13-06-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
Dwizz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:51:
Hi,

Ik zit in de volgende situatie, ik ben begonnen aan mijn eerste freelance klus na een paar jaar ervaring op te doen in loondienst.
Het project heb ik binnen gekregen via een recruitment bureau en factureren zij voor mij naar de eindklant. Hier loopt het niet lekker. Gehele facturatie en contracten waar zij mij van horen te ontzorgen is juist een enorme zorg (de ironie!). Afgelopen periode heb ik zelf constant achter alle contracten en facturatie aan moeten zitten en is de tussenpartij (recruitment bureau) telefonisch niet bereikbaar en per mail gaat trager dan PTT inbelverbinding.
Al met al zorgt het ervoor dat ik geen goed gevoel heb bij deze partij. Het liefst wil ik dan ook rechtstreeks factureren naar de klant toe en de tussenpartij gedag zeggen. Alleen gaat dit niet vanwege de overeenkomst die alle partijen hebben getekend.

Iemand misschien advies hiervoor? Kan ik op 1 of andere manier af van deze tussenpartij?
Ingebrekestelling sturen en eisen dat er verbetering komt binnen x periode en proberen dit meetbaar te maken. Als ze zich er niet aan houden -> contractbreuk en vervallen verplichtingen van beide zijden.
(let er wel op dat je zeer duidelijk omschrijft dat de openstaande uren/facturen nog wel betaald dienen te worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Woy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:16:
[niet serieus]
Anders moet ik de auto maar op naam van mijn partner zetten, en voor alle zakelijke ritten de auto zakelijk huren, dan mag ik de parkeerkosten wel gewoon zakelijk boeken ;)
De Belastingdienst kijkt gewoon door dat soort constructies heen. Hier een linkje met een enigzins vergelijkbaar onderwerp; https://www.jongbloed-fis...an_partner_en_bijtelling/

En het is heel simpel: 19ct/km voor de km's met je prive auto en BTW compsensatie op km's die zakelijk zijn aan te merken. Wil je 'alle' kosten zakelijk kunnen opvoeren, zal je of je auto zakelijk moeten rijden (al dan niet met bijtelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

LoCuTuS2000

Resistance is futile

@init6 @page404 @RonaldHeirbaut Dank voor de tips. Zelf heb ik wel vertrouwen, een onderbuikgevoel dat ik in mijn netwerk genoeg kansen heb voor de fase na de eerste opdracht. Mijn echtgenote vindt dit allemaal wat spannender en dat is logisch want ik ben kostwinner. Het eerste jaar zou dus ook echt in het teken moeten staan van het opbouwen van een flinke buffer uit de extra inkomsten. De gesprekken ga ik in ieder geval aan met oprechte interesse over de mogelijke klus. Zij moeten mij natuurlijk eerst willen inhuren voor ik de stap kan maken :). Zorgen over oprichten van een BV of niet stel ik nog even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Woy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Het punt wat ik probeer te maken is juist dat mijn probleem niet het feit is of de opdrachtgever wil betalen of niet, daar kom ik wel uit met de klant. Het is puur dat ik vind dat ik dit zakelijk moet kunnen boeken. Een keer een paar euro is nog wel goed te praten dat het binnen de 19 cent valt (al is die 19 cent sowieso al veel te laag, maar dat is een andere discussie ), maar mijn parkeerkosten zijn 3 * de totale netto vergoeding die ik kan rekenen.

Mijn idee is dan ook dat ik uberhaupt niet de KM vergoeding reken, maar alleen de parkeerkosten. Als ik geen reiskosten vergoed kan er natuurlijk ook niet gesteld worden dat de kosten binnen die vergoeding vallen.

Sugesties als een zakelijke auto rijden zijn ook niet van toepassing, want dat is financieel gewoon niet aantrekkelijk en de extra kosten die daarbij komen kijken staan natuurlijk ook niet in verhouding met af en toe € 30,- extra parkeerkosten prive betalen.

Maar het steekt mij gewoon een beetje dat ik dingen prive moet betalen, terwijl het gewoon 100% volledig zakelijk is.

[niet serieus]
Gezien de locaties van de opdrachten die ik heb (meestal in de buurt van een station), is voor mij de trein vaak een aantrekkelijkere optie dan de auto. Als ik de files mee reken, maakt het in reistijd vaak weinig uit of is het OV sneller. Bovendien kan ik in de trein werken of een boek lezen en zijn de reiskosten volledig aftrekbaar. En dus geen extra kosten voor parkeren
Pagina: 1 ... 313 ... 643 Laatste