Tylen schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:03:
Het niet betaal risico heb jij alleen met de tussenpartij. Als de eindklant niet betaald is dat niet jou probleem. Let wel goed op dat ze dat niet in de overeenkomst zetten. Want dat Moet je niet tekenen.
Goed punt, dat staat dus inderdaad wel in de overeenkomst. Dat zal ik pas naar voren brengen ná een eerste gesprek met de opdrachtgever, overigens. Dat lijkt me een handiger onderhandelingspositie.
Dit is gebruikelijk. Normaal is het zelfs 1 jaar. Dus 6 maanden vind ik heel netjes.
Moet zeggen dat ik me daar eigenlijk ook niet zo druk om maak. Grote kans dat ik na een jaar ook echt wel toe ben aan een nieuwe opdracht.
Ja als tussen het plannen en de daadwerkelijke intake een paar weken zit is het onzin. Maar aan de andere kant hoeven ze niet te weten dat je nog andere intakes hebt lopen. Je kan altijd nog nee zegge.
Daar heb je een goed punt. Ik ga er vanuit dat het eerste gesprek volgende week is. Andere leads lopen ook niet super hard, dus dat moet wel goed komen.
wvdl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:17:
Afhankelijk van wie de opdracht heeft gevonden. Heb jij de opdracht zelf gevonden en willen ze er een broker tussen. Of heeft de recruiter jou overgehaald om deze opdracht te doen, aan je vraagstelling te lezen ga ik daar vanuit, dan ook wat Tylen zegt
Inderdaad via recruiter benaderd.
Persoonlijk ga ik er nooit mee akkoord, jij hebt ook niet de garantie dat ze alleen jou aanbieden.
Als ik dan vraag of ik exclusief de enige kandidaat ben die ze ergens aanbieden krijg ik ook altijd nee.
Maar verder zoals Tylen wederom zegt.. loopt wel los als je het handig speelt.
Indeed, hier zal ik niet te hard op terugdrukken.
Hehe, zal 'm er misschien is als "grapje" ingooien als ik die recruiter morgen nog ff spreek.
Afas schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:22:
Ik zou de voorwaarde van exclusiviteit ook niet accepteren. Relatiebeding hangt een beetje van de situatie af en hoe je er zelf in zit. In deze arbeidsmarkt kun je enerzijds je eisen stellen en dus het beding niet accepteren. Als je het zelf niet zo'n probleem vindt kun je het ook laten gaan, werk genoeg op het moment.
Ik maak me er niet super druk om, meer onbekendheid met het fenomeen relatiebeding in een freelanceconstructie.
Heb je ook inzicht in het tarief waarvoor je bij de eindklant weggezet wordt en daarmee welke marge ze pakken. Dat vind ik zelf van belang omdat ik niet in zee ga met partijen die een in mijn ogen te hoge fee willen hebben.
Ze zitten er nog met 10 euro boven. Dat vind ik op mijn tarief prima (rond de 8%).
-Jaap-io schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:32:
[...]
Ik zou dit wel even checken, dus niet dat ze er van uit gaan dat jij dienst komt voor de duur van de opdracht.
Dat heeft mijn vrouw wel eens gehad. Maar dan ben je dus “gewoon” in loondienst en telt het niet mee voor je uren criterium etc.
Dat is echt een achterbakse streek. De overeenkomst is gelukkig (op het "niet betalen" risico na) eigenlijk heel standaard, inclusief de "Deze overeenkomst gebaseerd is op de door de Belastingdienst op 30 april 2021 onder nummer
90821.25537.3.0 opgestelde modelovereenkomst voor tussenkomst en goedgekeurd door de
Belastingdienst op 1 juni 2021 onder 906-2021-37300-1-0;" clausule.