EV89 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:31:
Hoi allemaal, ik wil het roer omgooien maar weet niet helemaal hoe ik dit het beste kan aanpakken. Misschien hebben jullie een aantal goede tips.
Ik ben nu iets meer dan een jaar geleden als zzp'er (data engineer) gestart.
Mijn opdrachten vind ik via brokers en een enkele via een recruiters.
Het betaald goed maar toch knaagt het, het is allemaal dezelfde vijver van overheid en een Rabobank.
Ik wil graag eens in een andere omgeving aan de slag wat niet een grote corporate of overheid is met veel legacy. Dus ik dacht aan startups.
- Wat is jullie ervaring met (Nederlandse) startups?
- Staan die er voor open om met zzp'er te werken?
- Als je nu bij een startup een opdracht hebt. Hoe ben je daar terecht gekomen?
Ik heb indirecte ervaring met Nederlandse startups. Bijv. eens geholpen, tijdelijke opdracht, etc. Nooit daar gewerkt omdat ik ze niet relevant vind t.o.v. startups in het buitenland zoals Duitsland, de US en nog wat landen.
Wat mijn probleem is, is dat de Nederlandse startups te Nederlands zijn. Lekker generaliseren natuurlijk maar ik zie heel vaak "startups" die al jaren bezig zijn en er eigenlijk niet komen. In het buitenland zie ik dat er veel meer geld tegenaan wordt gegooid. Natuurlijk ten koste van de inbreng in zo'n startup. Echter daar zit wel geld om door te blijven innoveren en continue talent te kunnen aannemen. Ik vind dat ze hier te krampachtig bezig blijven en niet echt de startup - startup mentaliteit hebben.
Ik heb bij meerdere startups in NL binnengekeken. Ik noem liever geen namen. Over het algemeen is mijn mening dat ze enorm hipster doen met een kantoor centrum Amsterdam. Verder totaal geen kwaliteit leveren noch de juiste drive hebben om van dat 'startup' naar een gezond bedrijf te gaan. Daarnaast merk je dat ze op de rand zitten van investeerders die pushen om maar vage keuzes te maken om er nog maar wat geld uit te krijgen.
Misschien wat concreter, een startup in NL biedt mij niet eens een marktconform salaris en met moeite wat shares. Gooien vervolgens een dik feestje voor een 1 mil VC funding en denken dat ze een tof bedrijf hebben. Een kennis van mij, is 6 maanden bezig met een maat en doet een 4mil seed funding. Vervolgens nemen ze meer talent aan voor een redelijk salaris maar vooral goede shares. Krijgen meer connecties en markt en gaan natuurlijk alleen maar meer en meer groeien. Zeer bekwamen mensen die er zitten om een bedrijf uit te bouwen. Niet om een hippe startup te zijn.
Dus om bij punt 2 van je vraag te komen;
Een goede startup, huurt over het algemeen geen (relatief) dure externe in. Immers is het idee juist om zelf de talent te hebben en deze ook mee te laten genieten van de groei (of einde) van het bedrijf in ruil voor met name shares. Niet ruw salaris. Er zijn misschien wat uitzonderingen zoals dat je een 'subject matter expert' bent en daar tijdelijk even zit om iets specifieks te fixen.
3; netwerk IMO.
Het is vaak via via wetende dat jij expert bent in 'iets' en ook een kans krijgt om mee te doen. Met een startup wil je gewoon een gedegen team met dezelfde mentaliteit hebben. Visa-versa snap ik ook niet zo goed waarom je als ZZP bij een startup wilt zitten. Juist IMO heel het 'nut' van een startup is om hard te gaan en dan of cashen of om te falen en weer op te staan. Vaak interessant als je zelf weinig uitgaves hebt of al een buffertje hebt en goed in de markt ligt.
Recent een aanbod gehad wat er ongeveer zo uit zag; boven gemiddeld salaris maar 20-30% lager dan wat ik zou kunnen krijgen. Echter een optie over 4 jaar tijd waarin je 50% van je salaris over die jaren in aandelen krijgt. M.a.w. na 4 jaar krijg je 2 jaar salarissen aan aandelen. Dan hopen op een IPO en $$$...
En IMO; dat laatste zie je bijna niet in Nederland.