Ik heb vandaag afscheid van m'n boekhouder genomen
De lamzak. M'n vorige boekhouder was een paar maanden geleden met pensioen gegaan en had de zaken aan een ander kantoortje overgedaan. Hij zegt zorgvuldig geselecteerd het hebben en op zich geloof ik wel dat hij dat naar eer en geweten gedaan heeft. Maar het viel nogal tegen.
Nu sleepte het al een tijdje dat het maar onduidelijk was wat er nu met m'n zonnepanelen moest gebeuren omdat de hoeveelheid die opgewekt was niet duidelijk was. Dat begon bij die vorige en ik had ook bij hem al het idee dat hij het niet goed begreep. Dat vandebron een onjuiste factuur gestuurd had hielp ook niet mee. Maar nu had ik eindelijk de juiste en heb ik die naar de nieuwe gestuurd met de vraag 'wat moet ik nu in vredesnaam hiermee', incl uitleg over het hele verhaal erachter.
Lang verhaal kort, ze waren ervan overtuigd dat ik geen btw af hoefde te dragen omdat ik netto niets teruggeleverd had. Ik geloofde dat niet zo. Maar het voorbeeld op de site van de belastingdienst was vrij onduidelijk. Na de voorgeschiedenis van allerlei interpolatie om tot het verbruik te komen had ik er ondertussen ook wel genoeg van. Uiteindelijk heb ik een paar dagen geleden het zaakje toch maar goed uitgewerkt op basis van geschatte bedragen en toen werd het ineens duidelijk.
Toen ik dit aan de nieuwe boekhouder voorlegde kwam eerst een nogal slordig mailtje van de strekking 'nee hoor, <geblaat>, we konden dit niet weten, met een verwijzing naar de foutieve eerste factuur'. Die was fout omdat volgens die factuur niets teruggeleverd had maar dat verandert alsnog niets aan het verhaal; als ik met zekerheid panelen had dan zou ik dus kennelijk alles zelf verbruikt hebben en was er dus ook sprake van btw afdracht. Eigenlijk hadden ze zelfs wel moeten zien dat die factuur niet klopte want voor saldering letterlijk 0 terugleveren kan eigenlijk niet kloppen, maar dat terzijde.
De tweede reactie was iets van de strekking 'oh, ach, tja, dat boeken we volgende aangifte wel recht'. Wtf. Lamlul. Als ik het zelf niet niet vertrouwd had en het nagerekend had dan had hij me een onjuiste btw aangifte laten doen.. en dan zo'n laconieke reactie.
Die fout had hij al eigenlijk niet mogen maken. Maar goed, we zijn en blijven mensen. Maar zo'n reactie is echt compleet tenenkrommend. Ik heb hem later nog eens gebeld en aan de telefoon was het even laconiek dus toen was ik er wel klaar mee. Daarnaast is het idee achter hem inhuren juist dat ik dit zelf niet allemaal uit hoef te gaan zitten rekenen.
Keerzijde is dat ik vanavond nu dus zelf een aantal facturen zit te boeken.