Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:17
init6 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:59:
[...]

Heb een rondje gedaan begin dit jaar en geen enkele partij tegen gekomen die onder de 10 procent zat. Geen 1.
100 euro + range.
HeadFirst vraag een flat fee van €2,50 per geboekt uur: 3% in mijn geval. Okay, hun poel met opdrachten is misschien niet heel groot en ze zijn niet altijd even goed bereikbaar voor vragen, maar afgezien daarvan houden ze zich strikt aan hun afspraken, betalen ze correct en is hun tarief heel netjes.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Liegebeest schreef op maandag 23 mei 2022 @ 06:56:
[...]

HeadFirst vraag een flat fee van €2,50 per geboekt uur: 3% in mijn geval. Okay, hun poel met opdrachten is misschien niet heel groot en ze zijn niet altijd even goed bereikbaar voor vragen, maar afgezien daarvan houden ze zich strikt aan hun afspraken, betalen ze correct en is hun tarief heel netjes.
Headfirst zie ik meer als broker. De broker van de opdracht waar ik nu zit vraagt 1 euro, maar heeft 0 geholpen met de opdracht binnen halen. Ik sprak vorige week weer 1 van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
oid die aangaf dat hun tarief 15 euro per uur is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Tweakedd schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:22:
Kennen jullie Mid-lance en wat vinden jullie van deze constructie? Je hebt zekerheid van een vast maandloon en bij een opdracht kun je tot 70% van je tarief krijgen…
Hier een ex midlancer van THN (inmiddels freelance).

Mijn ervaring is dat je sowieso beter verdient dan in loondienst, met meer vrijheid. Houd er wel rekening mee dat in die 70% ook je pensioen en je vakantiegeld zit.

Uiteindelijk kwam de opdracht uit mijn eigen netwerk waardoor ze mijn vergoeding naar 75% hebben verhoogd. Dat was een aardig gebaar maar toch besloten om zelfstandig verder te gaan aangezien zij 25% pakten op iets wat ik zelf prima bleek te kunnen :)

Ik heb geen spijt van de stap maar ik denk dat als je ondernemend genoeg bent je vroeg of laat toch die stap naar freelance wel gaat maken.
Een andere jongen die bij dezelfde tent zat was ook binnen een jaar alweer weg en is inmiddels voor zichzelf gestart, terwijl een ander er al 20 jaar zat.

Ik denk dat het de perfecte oplossing is voor iemand die wel goed wil verdienen (beter dan loondienst dus) en verder weinig omkijken naar zaken wil hebben. Tegelijk heb je natuurlijk ook wat collega's die je af en toe ziet dus misschien ook wat meer het idee dat je ergens bij hoort (als je dat belangrijk vindt).

Edit: overigens zat het gros bij overheidsinstellingen dus dat moet je wel willen. Er werd geroepen top100 werkgevers van Nederland in het netwerk maar in werkelijkheid zat het merendeel bij BD/UWV en dat soort toko's :')

[ Voor 7% gewijzigd door JEightyFive op 23-05-2022 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

JEightyFive schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:09:
[...]

Hier een ex midlancer van THN (inmiddels freelance).
Toevallig kom ik ook van één van de clubjes onder de THN vlag. De midlance die ze daar aanboden was voor mij, zeker met een 36 uur contract, totaal niet interessant. Zou me met mijn tarief van 95€ destijds een paar honderd euro per maand opgeleverd hebben. Ik weet niet precies hoe het bij andere toko’s is, maar van die 70% die de uitkeren moest je dus alles nog afdragen. En daarnaast nog eigen vervoer regelen, onkosten bij de klant, laptop, telefoon. Dat vond ik het niet waard.
Ze zitten daar enorm te pushen op midlance bij hun medewerkers en ik snap precies waarom, erg lucratief hoor. Voor de werkgever.
Sommigen van de medewerkers zijn het gedram zo zat dat ze al bijna aan overstap naar ZZP zitten te denken :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
page404 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:32:
[...]

Toevallig kom ik ook van één van de clubjes onder de THN vlag. De midlance die ze daar aanboden was voor mij, zeker met een 36 uur contract, totaal niet interessant. Zou me met mijn tarief van 95€ destijds een paar honderd euro per maand opgeleverd hebben. Ik weet niet precies hoe het bij andere toko’s is, maar van die 70% die de uitkeren moest je dus alles nog afdragen. En daarnaast nog eigen vervoer regelen, onkosten bij de klant, laptop, telefoon. Dat vond ik het niet waard.
Ze zitten daar enorm te pushen op midlance bij hun medewerkers en ik snap precies waarom, erg lucratief hoor. Voor de werkgever.
Sommigen van de medewerkers zijn het gedram zo zat dat ze al bijna aan overstap naar ZZP zitten te denken :P
Eigen vervoer was voor mij gelukkig geen probleem. Heb volledig remote gewerkt :P
Overigens zag ik op LinkedIn voorbij komen dat ze met alle business managers naar Berlijn zijn geweest een lang weekend. Weet je meteen waar die 30% heen gaat ;)

Voor mij persoonlijk was het een mooie tussenstap van loondienst naar volledig zelfstandig. Vooral de bevestiging dat ik dat inderdaad wilde en ik kwam mooi te weten wat mn marktwaarde was, waardoor ik nu ook een lekker tarief heb :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Hatsjoe schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:11:
Ik zit zelf momenteel ook via Brainnet, en behalve de idioot uitgebreide screening geen klachten over ze.
FYI: Hoe 'zwaar' de screening is, is afhankelijk van de klant. Die voor de ING is veel zwaarder dan die voor Bol, beiden via Brainnet.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

JEightyFive schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:36:
[...]

Eigen vervoer was voor mij gelukkig geen probleem. Heb volledig remote gewerkt :P
Overigens zag ik op LinkedIn voorbij komen dat ze met alle business managers naar Berlijn zijn geweest een lang weekend. Weet je meteen waar die 30% heen gaat ;)
Je weet dat de eigenaren schathemeltje rijk zijn hè? ;) die hebben goed begrepen hoe ze anderen voor hen moeten laten werken :X
Voor mij persoonlijk was het een mooie tussenstap van loondienst naar volledig zelfstandig. Vooral de bevestiging dat ik dat inderdaad wilde en ik kwam mooi te weten wat mn marktwaarde was, waardoor ik nu ook een lekker tarief heb :)
Ik snap helemaal waarom mensen het wel doen en er zijn altijd situaties waar het een prima oplossing is. Ik zal de laatste zijn die daar wil gaan lopen gatekeepen. Voor mij voelde het alleen als “wel de lasten en niet de lusten” en ik was die tent toch al heel erg zat. Dus blijven was sowieso geen optie ongeacht de contractvorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
RichieB schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:27:
Grappig, ik benader het andersom: voor de eerste X jaar heb ik voldoende buffer om het verlies aan inkomen zelf op te vangen. Alleen voor langdurige arbeidsongeschiktheid is een verzekering wellicht handig.
De kans dat ik minder dan 2 jaar ziek ben is veel groter dan de kans dat ik permanent ziek wordt. Op dit moment betaal ik ongeveer 25 euro per maand aan SharePeople. Als ik dat uit mijn eigen buffer moet halen, kost me dat potentieel 24*3000 = 72000 euro. Die twee jaar kosten mij voor de 'verzekerking' dus maar 600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01
Hydra schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:07:
[...]

FYI: Hoe 'zwaar' de screening is, is afhankelijk van de klant. Die voor de ING is veel zwaarder dan die voor Bol, beiden via Brainnet.
Ah, helder. Dacht dat het vanuit Brainnet zo streng was aangezien mijn hiring manager er ook enorm verbaast over was en het onzin vond. Hij heeft tevergeefs nog geprobeerd te regelen dat die screening niet hoefde, maar Brainnet eiste het. Had namelijk in het verleden dezelfde screening al doorlopen via een andere broker voor dezelfde opdrachtgever. Maarja, dit hoort er ook weer bij :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Hydra schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:11:
[...]

De kans dat ik minder dan 2 jaar ziek ben is veel groter dan de kans dat ik permanent ziek wordt. Op dit moment betaal ik ongeveer 25 euro per maand aan SharePeople. Als ik dat uit mijn eigen buffer moet halen, kost me dat potentieel 24*3000 = 72000 euro. Die twee jaar kosten mij voor de 'verzekerking' dus maar 600.
De impact van permanent ziek worden is echter veel groter, en daar heb je waarschijnlijk onvoldoende middelen voor om dat op te vangen. Dus een verzekering daarvoor is veel belangrijker, ondanks het feit dat de kans veel groter is dat je slechts voor een kortere periode ziek zal worden. Als je niet het risico wilt lopen (een deel?) van je buffer daar voor te gebruiken dan kan je je daarvoor natuurlijk ook verzekeren, maar dat is veel minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
page404 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:10:
[...]

Je weet dat de eigenaren schathemeltje rijk zijn hè? ;) die hebben goed begrepen hoe ze anderen voor hen moeten laten werken :X

[...]

Ik snap helemaal waarom mensen het wel doen en er zijn altijd situaties waar het een prima oplossing is. Ik zal de laatste zijn die daar wil gaan lopen gatekeepen. Voor mij voelde het alleen als “wel de lasten en niet de lusten” en ik was die tent toch al heel erg zat. Dus blijven was sowieso geen optie ongeacht de contractvorm.
Bij werkgevers krijg je altijd iets extra's vind ik (los van de uitjes/borrels/etc.). Je moet namelijk altijd wat doen voor zo'n toko, om die draaiende te houden. Die varen volgens mij altijd op hun werknemers, terwijl die al fulltime gedetacheerd zitten.. Dat is voor mij altijd een reden om terughoudend te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:23:
[...]

De impact van permanent ziek worden is echter veel groter, en daar heb je waarschijnlijk onvoldoende middelen voor om dat op te vangen. Dus een verzekering daarvoor is veel belangrijker, ondanks het feit dat de kans veel groter is dat je slechts voor een kortere periode ziek zal worden. Als je niet het risico wilt lopen (een deel?) van je buffer daar voor te gebruiken dan kan je je daarvoor natuurlijk ook verzekeren, maar dat is veel minder belangrijk.
Precies dit is de reden waarom ik een AOV heb. Als je die impact kan dragen ben je feitelijk lean FIRE of FO. Het laatste wat ik zou willen als zoiets mij gebeurt dat mijn kinderen er onder moeten lijden.

Overigens zit ik nu nog in het kortingstarief en ga volgend jaar eens overwegen als mijn aandelenportefeuille weer aantrekt om de wachttijd te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Stel dat je naast het uurtje-factuurtje werk inmiddels ook een aantal overeenkomsten hebt waar je een vast bedrag per maand voor krijgt (denk aan managed b2b hosting & SaaS). Vervolgens kom je qua uren echt niet meer uit, en is de oplossing personeel aannemen.

Waar zou je in tijden van een overspannen markt bijvoorbeeld een medior PHP developer vinden?

Uiteraard zijn er recruiters, maar daarbij is het lastig het kaf van het koren te scheiden (en degene waar ik ervaring mee heb doen eigenlijk alleen freelancers, geen vast personeel).

Iemand suggesties voor een recruiter, of andere creatieve aanpakken?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Freeaqingme schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:38:
Stel dat je naast het uurtje-factuurtje werk inmiddels ook een aantal overeenkomsten hebt waar je een vast bedrag per maand voor krijgt (denk aan managed b2b hosting & SaaS). Vervolgens kom je qua uren echt niet meer uit, en is de oplossing personeel aannemen.

Waar zou je in tijden van een overspannen markt bijvoorbeeld een medior PHP developer vinden?

Uiteraard zijn er recruiters, maar daarbij is het lastig het kaf van het koren te scheiden (en degene waar ik ervaring mee heb doen eigenlijk alleen freelancers, geen vast personeel).

Een maatschapje beginnen met een of twee andere ZZP-ers en de inkomsten en werkzaamheden verdelen? Dan doe je misschien even een stap terug maar kan je evt ook weer opschalen.
Zou je natuurlijk ook met een contractje kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01

Als het soort werk het toelaat, wellicht kijken naar near/off-shore? Daar zijn developers vaak in overvloed, en wanneer je te maken hebt met wat grotere IT clubs is de kwaliteit vaak ook goed (dus niet via Fiver :+ ). Denk dat je qua kosten ook nog wel knap uitkomt met het uitbesteden naar het buitenland tegenover lokaal personeel aannemen met het bijkomende voordeel dat je niet vast zit aan werknemers. Zelf geen ervaring met het persoonlijk inhuren van near/off-shore handjes, maar wel vaak mee samen gewerkt (inclusief op mijn huidige project) en het is altijd goed gegaan. De beste ervaringen heb ik met handjes uit Roemenië en Oekraïne (vaak via de wat grotere bedrijven die ook internationaal werken). Denk alleen wel dat de IT markt in de laatstgenoemde nu helemaal ingestort is dus dat is wellicht geen optie meer. Met India is het soms een beetje hit or miss. Daar goed zorgen dat ze je niet met juniors opschepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

..

Ligt wel een beetje aan de branche,..

Maar voor security bij deze:

- Jesse Hendriks van Gruzzy werkt hard voor je
- Tomas Senne van Divetro idem

beide kennen je naam, achtergrond, voorkeuren, etc.

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:50
Liegebeest schreef op maandag 23 mei 2022 @ 06:56:
[...]

Dat is alleen als je de opdracht zelf hebt gevonden buiten HeadFirst om. Wil je via hun portaal reageren op een opdracht dan wordt je gedwongen om HeadFirst Premium (a €3 per uur extra) af te nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-EFfIwsVtPof_nqjF-xx2ptsP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yvhml7OEKi5ElvgvQWH0SaEM.png?f=fotoalbum_large
Dus dit is een partij waar ik zelf niet ga zoeken... veel te duur op deze manier.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
Wat grappig die headfirst "Actieve bemiddeling naar een vervolg opdracht". Ik heb nooit begrepen waarom die partijen dat niet standaard doen, dat is toch juist in hun eigen voordeel dan dat je anders via een andere partij wordt ingehuurd?

(Zo ben ik bij via broker A ingehuurd voor bedrijf A, opdracht loopt af. Vervolgens hoor je dus niets meer, maar ben zelf via broker B op een nieuwe opdracht bij bedrijf B terecht gekomen terwijl de broker A ook een aanbestede broker was voor bedrijf B. Als ze actief hadden bemiddeld dan hadden ze 2 1/2 jaar omzet aan me overgehouden. Dat is met een fee van 5 euro per uur toch 21duizend euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 13:35

Al aan studenten gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Dat is alleen als je de opdracht zelf hebt gevonden buiten HeadFirst om. Wil je via hun portaal reageren op een opdracht dan wordt je gedwongen om HeadFirst Premium (a €3 per uur extra) af te nemen:
[Afbeelding]
Dus dit is een partij waar ik zelf niet ga zoeken... veel te duur op deze manier.
Je hebt premium nodig om te reageren maar eenmaal op opdracht kan je volgens mij weer terug naar basis. Pas wanneer je op een andere opdracht wilt reageren via Headfirst zal je weer premium moeten afsluiten.
jongetje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:11:
Wat grappig die headfirst "Actieve bemiddeling naar een vervolg opdracht". Ik heb nooit begrepen waarom die partijen dat niet standaard doen, dat is toch juist in hun eigen voordeel dan dat je anders via een andere partij wordt ingehuurd?

(Zo ben ik bij via broker A ingehuurd voor bedrijf A, opdracht loopt af. Vervolgens hoor je dus niets meer, maar ben zelf via broker B op een nieuwe opdracht bij bedrijf B terecht gekomen terwijl de broker A ook een aanbestede broker was voor bedrijf B. Als ze actief hadden bemiddeld dan hadden ze 2 1/2 jaar omzet aan me overgehouden. Dat is met een fee van 5 euro per uur toch 21duizend euro).
Voor de wet DBA is je tussenpersoon je opdrachtgever. Het wisselen van opdracht via dezelfde tussenpersoon toont weinig ondernemerschap. Brainnet vroeg mij ook bewust welke percentage van de omzet ik bij hen verwacht te realiseren. Gelukkig wissel ik halverwege het jaar van opdracht.

PS: De wet DBA is natuurlijk erg vaag qua handhaving maar het kan geen kwaad om er rekening mee te houden, zeker als het je keuze voor tussenpersoon betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Deveon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:33:
[...]
Je hebt premium nodig om te reageren maar eenmaal op opdracht kan je volgens mij weer terug naar basis. Pas wanneer je op een andere opdracht wilt reageren via Headfirst zal je weer premium moeten afsluiten.
[...]
Hoe lang moet je dan die €3 per uur extra betalen? Voor de duur van de opdracht toch zeker? Ten minste, dat is wat HeadFirst zei toen ik ze hier naar vroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 23:19

MadEgg

Tux is lievvv

[...]

Voor de wet DBA is je tussenpersoon je opdrachtgever. Het wisselen van opdracht via dezelfde tussenpersoon toont weinig ondernemerschap. Brainnet vroeg mij ook bewust welke percentage van de omzet ik bij hen verwachte te realiseren. Gelukkig wissel ik halverwege het jaar van opdracht.

PS: De wet DBA is natuurlijk erg vaag qua handhaving maar het kan geen kwaad om er rekening mee te houden, zeker als het je keuze voor tussenpersoon betreft.
Dat blijft wel lastig natuurlijk. Het gaat de ene keer om de tussenpartij en de andere keer om de eindklant. Ik werk nu voor het 3e jaar op rij via Brainnet. Daar kwamen wel wat vragen over vanuit de tussenpartij (vorige klant was via een andere tussenpartij maar wel ook bij Brainnet). De eindklant verlengt het contract sowieso niet na 2 jaar.

Het is allemaal interpretatie van wazige regelgeving over iets wat mijns inziens gewoon een andere manier van werken is die geen overheidsbetutteling nodig heeft.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:10
Hydra schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:07:
[...]

Ligt aan de functie en afdeling. Ik ken iemand die een hoge security functie heeft gedaan bij Bol via Brainnet, die werd ook binnenstebuiten gekeerd. Alsnog zijn die niet zo zwaar als de AIVD screening die ik lang geleden heb moeten doen, wat een gedoe was dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
RichieB schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:44:
[...]

[Afbeelding]
Dankjewel voor de correctie! Het is inderdaad €3 per uur, niet €2,50. Voor mij niet, schijnbaar heb ik een oude overeenkomst. :)

EDIT: Oh verhip! Goed dat je mij die plaat onder m'n neus drukt, want ze houden zich niet aan één van de beloftes! Ik krijg elke keer stipt een maand na de factuur het geld, maar met Premium zou dat binnen 14 dagen moeten zijn! Ik ga daar eens achteraan.
RichieB schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:35:
[...]

Hoe lang moet je dan die €3 per uur extra betalen? Voor de duur van de opdracht toch zeker? Ten minste, dat is wat HeadFirst zei toen ik ze hier naar vroeg.
Correct. Voor de duur van de lopende opdracht betaal je hen €3 per geboekt uur, voor de facturering en het papierwerk.

Ik gebruik inderdaad Premium en vind zelf de regeling schappelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Liegebeest op 23-05-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Voor de wet DBA is je tussenpersoon je opdrachtgever. Het wisselen van opdracht via dezelfde tussenpersoon toont weinig ondernemerschap. Brainnet vroeg mij ook bewust welke percentage van de omzet ik bij hen verwacht te realiseren. Gelukkig wissel ik halverwege het jaar van opdracht.

Daar is een mooie oplossing voor: Brainnet stuurt een factuur voor de geleverde dienst(bemiddeling) en jij stuurt een factuur naar de klant voor jouw werkzaamheden. Als Brainnet mazzel heeft kunnen ze zowel naar jou als naar de klant een factuur sturen voor dezelfde bemiddeling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 02:42
Ik heb een tijdje een opdracht via HeadFirst gedaan. Ben daarna zo snel mogelijk weggerend. Wat een kutbedrijf. Ze houden zich niet aan de afspraken, en zijn compleet onbereikbaar (behalve de receptionist).

Dat "je hebt premium nodig om te reageren" is een raar fenomeen. In de praktijk willen ze je direct terugzetten op basic zodra je daarom vraagt, en hoef je nooit dat tarief te betalen. Maar dat is natuurlijk allemaal 'coulance'. De betalingsvoorwaarden worden regelmatig aangepast, dus dat er "14 dagen in dat screenshot" staat wil niet zeggen dat het ook in jouw overeenkomst staat.

Als je premium nodig hebt vanwege de verzekering was het voor mij vrij gemakkelijk om het omlaag te onderhandelen naar 1 euro per uur. Op de lange termijn is het natuurlijk goedkoper om zelf die verzekering af te sluiten. In mijn geval was er een heel hoog schadebedrag nodig, en kon die eigen verzekering alleen per jaar. Toen was 1 euro per gewerkt uur op een kortere opdracht toch nog iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 04:57
Aftansert schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:47:
Ik heb een tijdje een opdracht via HeadFirst gedaan. Ben daarna zo snel mogelijk weggerend. Wat een kutbedrijf. Ze houden zich niet aan de afspraken, en zijn compleet onbereikbaar (behalve de receptionist).

Dat "je hebt premium nodig om te reageren" is een raar fenomeen. In de praktijk willen ze je direct terugzetten op basic zodra je daarom vraagt, en hoef je nooit dat tarief te betalen. Maar dat is natuurlijk allemaal 'coulance'. De betalingsvoorwaarden worden regelmatig aangepast, dus dat er "14 dagen in dat screenshot" staat wil niet zeggen dat het ook in jouw overeenkomst staat.

Als je premium nodig hebt vanwege de verzekering was het voor mij vrij gemakkelijk om het omlaag te onderhandelen naar 1 euro per uur. Op de lange termijn is het natuurlijk goedkoper om zelf die verzekering af te sluiten. In mijn geval was er een heel hoog schadebedrag nodig, en kon die eigen verzekering alleen per jaar. Toen was 1 euro per gewerkt uur op een kortere opdracht toch nog iets goedkoper.
Precies hier zit ik nu ook in, opdracht binnen via HeadFirst, werd gebeld met felicitaties met de gunning maar lees nu een aantal documenten door en veel klopt er niet aan, uren per week, betalingstermijn zowel 14 als 30 dagen voorbij zien komen. En vervolgens is de recruiter per mai als telefoon niet te bereiken. Ga ik hier mijn huidige klus voor opzeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Hmm, bedankt voor jullie inzichten! Plus, het was niet eens bij me opgekomen dat je Premium uit zou zetten... ik bedoel, hoe verdienen die lui dan hun geld?! Rare situatie.

EDIT:
Je kan de Premium overeenkomst niet eerder stopzetten dan het einde van de opdrachtovereenkomst. Zie "9: Beëindiging". Ze zijn verbonden en ook in de opdrachtovereenkomst staat verwijzing naar je Premium/Excellent status en het effect daarvan op je facturatie.

[ Voor 45% gewijzigd door Liegebeest op 23-05-2022 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

mind you; die 14 dagen zijn in praktijk gewoon 20 (of meer)

- uren invullen en laten goedkeuren > einde van de maand +1 dag
- ontvangst door HeadF +1 dag
- bericht goedgekeurd +1 dag
- factuurvoorstel van HF +1 dag
- factuur sturen door ZZP-er kan op dezelfde dag, maar factuurvoorstel komt 1 minuut vóór of gewoon na 18uur 8)7
- dus ontvangstbevestiging door HF van jouw factuur +1 dag
... en DAN gaan de 14 dagen in.

is dus gewoon ook een beetje een waxed nose }:O

[ Voor 12% gewijzigd door bord4kop op 23-05-2022 16:05 ]

| Security Management |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:11
Liegebeest schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:53:
Hmm, bedankt voor jullie inzichten! Plus, het was niet eens bij me opgekomen dat je Premium uit zou zetten... ik bedoel, hoe verdienen die lui dan hun geld?! Rare situatie.

EDIT:
Je kan de Premium overeenkomst niet eerder stopzetten dan het einde van de opdrachtovereenkomst. Zie "9: Beëindiging". Ze zijn verbonden en ook in de opdrachtovereenkomst staat verwijzing naar je Premium/Excellent status en het effect daarvan op je facturatie.
De opdrachtgever betaald ook tussen de 1 en 3 euro aan Headfirst per uur dat je maakt.
Premium moet je proberen eraf te krijgen VOOR dat je een digitaal akkoord geeft op je contractvoorstel. Ze proberen je dan eerst een korting aan te praten, maar ze mogen je niet dwingen premium af te nemen dus je moet gewoon je poot stijf houden als je Basic wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 14:50
Ik ben aan het overwegen om mijn EZ om te laten zetten naar een BV.

Mijn winst gaat dit jaar nl. de 2 ton passeren en ik verwacht op de langere termijn tenminste 1,5 ton p.j. te kunnen blijven draaien. Behalve fiscale overwegingen, is er de wens om te participeren in andere onderneming(en) middels 'n holding.

Het enige wat me op dit moment nog weerhoudt is de (on)duidelijkheid over het bepalen van de hoogte van het DGA-salaris.
Kan ik probleemloos de "75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking" hanteren? Of loop ik het risico tóch gecorrigeerd te worden conform de zgn. afroommethode?

Ik weet dat de vraag al verschillende keren gesteld is, maar de reacties wisselen enorm (ook vanuit professionele hoek; e.g. accountants; boekhouders; etc.). Wellicht nog nieuwe inzichten of iemand die "zeker" weet hoe het zit?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Grappig dat men hier valt over 3 euro/uur van Headfirst als je via hun een opdracht vindt, maar het prima vinden om 15 euro/uur aan een random beunhaas op LinkedIn te betalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Lycaon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:37:
Kan ik probleemloos de "75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking" hanteren? Of loop ik het risico tóch gecorrigeerd te worden conform de zgn. afroommethode?
Houd rekening met mogelijke verhoging naar 85% die afgelopen week in het nieuws kwam.

Bij mij gaan de zaken ook goed en wordt het fiscaal ook interessant. Ik vraag mij alleen nog erg af hoe het loon uit een vergelijkbare dienstbetrekking hard te maken is. Toen ik drie jaar geleden in loondienst zat kwam ik niet eens in de buurt van de €56.400 waarmee met 85% (nu dus 75%) vergelijkbare dienstbetrekking uit zou komen op het minimum van 48k DGA salaris. Daarnaast zitten de CAO's van mijn opdrachtgevers daar ook ruim onder. Ik heb niet echt zin om te gaan solliciteren of mijn marktwaarde de afgelopen jaren zó gestegen is gezien ik in principe nog hetzelfde werk doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:45
Per 1 juli wil ik ook gaan beginnen als freelancer. Nu heb ik al een hoop uitgezocht, maar nog wel een aantal vragen;

Ik heb ergens in 2019 zonnepanelen gekocht en daar BTW voor terug gevraagd. Nu heb ik dus een brief van de belastingdienst gekregen dat er niets veranderd. Heb even gebeld met de belastingtelefoon, en ik val op dit moment onder de KOR. Deze kan ik opzeggen met een formulier, omdat ik sowieso verwacht meer dan 20K omzet te draaien dit kalenderjaar. Prima so far.

Nu zit ik nog wel met die panelen, want ik moet dus BTW terugbetalen van de opgewekte stroom inclusief een wazige berekening over % prive/zakelijk gebruik. Zal ik wel uitkomen, maar is wel erg onhandig. Dus ik dacht ze op naam van m'n vriendin te zetten, echter lees ik dat ik dan die kosten als omzet binnen m'n bedrijf moet opnemen? Ik heb ze met prive vermogen aangeschaft. Het energiecontract op naam van m'n vriendin zetten is natuurlijk geen probleem. Echter als ik dan met de verkoop dat bedrag weer als omzet moet opgeven voor de IB dan schiet het natuurlijk niet op en rapporteer ik wel de opgewekte stroom...

Ook heb ik nog een andere vraag. Naast een hoop recruiters ben ik ook direct benaderd door een kleine startup om daar wat dingen te gaan doen. Als ik zo een mondeling akkoord heb met een partij, hoe gaat dat dan verder in z'n werk? Ik neem aan dat de meesten van jullie de modelovereenkomst hanteren, en dat zelf in een docje met eigen huisstijl gieten? Ik zie daar ook dingen in staan over aansprakelijkheid, en in dit topic heb ik ook gezien dat men soms gewoon 2x factuurwaarde van 1 maand hanteert als maximale aansprakelijkheid (ipv de 250k die in de modelovereenkomst staat van Nederland ICT). Wellicht zou iemand zijn (model)overeenkomst eens kunnen delen ter lering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:42
Ik ben aan het overwegen om mijn EZ om te laten zetten naar een BV.

Mijn winst gaat dit jaar nl. de 2 ton passeren en ik verwacht op de langere termijn tenminste 1,5 ton p.j. te kunnen blijven draaien. Behalve fiscale overwegingen, is er de wens om te participeren in andere onderneming(en) middels 'n holding.

Het enige wat me op dit moment nog weerhoudt is de (on)duidelijkheid over het bepalen van de hoogte van het DGA-salaris.

Ik weet dat de vraag al verschillende keren gesteld is, maar de reacties wisselen enorm (ook vanuit professionele hoek; e.g. accountants; boekhouders; etc.). Wellicht nog nieuwe inzichten of iemand die "zeker" weet hoe het zit?
In Principe is dat mogelijk ja als je ook aan de andere regels voldoet. Bijvoorbeeld het vastgestelde DGA loon. Maar je wil waarschijnlijk toch wat meer geld dan dat hebben? (is uiteraard afhankelijk van de absolute getallen) Dat kan ook weer op verschillende manieren met ieder zijn eigen plussen en minnen waarbij je uiteindelijk toch (uitgesteld) belasting betaalt. Het voordeel van een laag salaris is uiteindelijk kleiner dan je denkt.
Een BV is echter wel aantrekkelijk, ook bij slechts 1 ton omzet. Plus participeren in andere bedrijven/initiatieven doe je beter niet met een EZ.

Dat is waarom er nogal wat verschillende meningen zijn. Het is erg afhankelijk van de situatie en je wensen. Een fiscaal adviseur / accountant is hierbij een goede investering is mijn ervaring. Die heb je sowieso nodig voor de ez->bv waarschijnlijk. En een eerste inventariserend gesprek geeft al veel inzicht en is vaak onbetaald.

Persoonlijk heb ik meer gekeken wat ik normaal nodig heb en vervolgens gecheckt of dat botst met de eisen van de BD. Dat is dus meer dan die 75% en ook meer dan DGA.
Als referentie heb ik bij mijn klanten gekeken wat de CAO gemiddeld betaald.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

TheJVH schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:05:
Ik heb ergens in 2019 zonnepanelen gekocht en daar BTW voor terug gevraagd. Nu heb ik dus een brief van de belastingdienst gekregen dat er niets veranderd. Heb even gebeld met de belastingtelefoon, en ik val op dit moment onder de KOR. Deze kan ik opzeggen met een formulier, omdat ik sowieso verwacht meer dan 20K omzet te draaien dit kalenderjaar. Prima so far.
Helaas. Dat kan pas als je die 20k daadwerkelijk hebt gerealiseerd, en ook niet met terugwerkende kracht.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 23-05-2022 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:11
Dat “loon uit vergelijkbare dienstbetrekking” zou ik me niet te veel zorgen over maken. Kijk bijvoorbeeld hier voor een software dev. https://programmeerplaats...per-ontwikkelaar-salaris/

Laat de BD dan maar aantonen dat dit te laag is.

[ Voor 11% gewijzigd door Kawa op 23-05-2022 17:10 . Reden: Even andere link geplaatst zonder inlog gedoe ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:45
Yucon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:07:
[...]

Helaas. Dat kan pas als je die 20k daadwerkelijk hebt gerealiseerd, en ook niet met terugwerkende kracht.
Nee, dat is dus niet waar in mijn geval. Heb de belastingdienst daarover gebeld, en hij gaf aan dat - omdat ik in 2019 al die zonnepanelen heb gekocht - ik door de belastingdienst in die KOR ben gezet, en ik daarom ook binnen 3 jaar er weer uit kan stappen dmv een schriftelijk formulier (4 weken voor het volgende kwartaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

TheJVH schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:09:
[...]

Nee, dat is dus niet waar in mijn geval. Heb de belastingdienst daarover gebeld, en hij gaf aan dat - omdat ik in 2019 al die zonnepanelen heb gekocht - ik door de belastingdienst in die KOR ben gezet, en ik daarom ook binnen 3 jaar er weer uit kan stappen dmv een schriftelijk formulier (4 weken voor het volgende kwartaal).
Ah op die manier. Mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20

Recruiters rekenen een (enorm) bedrag per aangedragen kandidaat die je aanneemt en zijn proeftijd doorkomt. Verder kun je natuurlijk een advertentie plaatsen op ITbanen.nl, Tweakers (zijn volgens mij aan elkaar gelinked), nationalavacaturebank.nl etc.

(Verder offtopic in een topic over freelancers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TheJVH schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:05:
Echter als ik dan met de verkoop dat bedrag weer als omzet moet opgeven voor de IB dan schiet het natuurlijk niet op en rapporteer ik wel de opgewekte stroom...
Voor IB zijn ze niet zakelijk, alleen voor de OB. Bij verkoop zal je dus BTW moeten regelen, maar aangezien je onder de KOR valt hoef je geen BTW te heffen. Ik weet niet hoe dat zit met met de aankomende wisseling van je KOR status. Maar sowieso is het alleen voor de OB, want voor de IB is het gewoon al privé

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
Ja, maar straks 85%. Nee. De afroommethode is zolang de politiek niets aanpast definitief door de Hoge Raad kapotgemaakt als er een vergelijkbaar loon beschikbaar is, en dat is bijna altijd het geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 23-05-2022 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
DomiGijzen schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:06:
[...]

In Principe is dat mogelijk ja als je ook aan de andere regels voldoet. Bijvoorbeeld het vastgestelde DGA loon. Maar je wil waarschijnlijk toch wat meer geld dan dat hebben? (is uiteraard afhankelijk van de absolute getallen) Dat kan ook weer op verschillende manieren met ieder zijn eigen plussen en minnen waarbij je uiteindelijk toch (uitgesteld) belasting betaalt. Het voordeel van een laag salaris is uiteindelijk kleiner dan je denkt.

Persoonlijk heb ik meer gekeken wat ik normaal nodig heb en vervolgens gecheckt of dat botst met de eisen van de BD. Dat is dus meer dan die 75% en ook meer dan DGA.
Er zitten geen voordelen aan een hoger DGA-salaris met de huidige tarieven in box 1 en 2, maar vooral met de heffingskortingen in box 1. Bij een hoger salaris is de marginale belastingdruk al snel 49% (vanaf ongeveer €25k loon, dus ook in schijf 1), terwijl op dividend maar ~38% belasting betaald hoeft te worden. 11% minder belasting vind ik niet echt "kleiner dan je denkt".

Hooguit dat de Belastingdienst je gaat minder snel zal lastigvallen dat het salaris niet voldoet aan 75% / 85% van de meest vergelijkbare dienstbetrekking, maar ik zie dat niet echt als een risico. Ik kan prima een laag gebruikelijk loon beargumenteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 23-05-2022 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Hielko schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:23:
[...]

De impact van permanent ziek worden is echter veel groter, en daar heb je waarschijnlijk onvoldoende middelen voor om dat op te vangen.
Mee eens hoor, maar daar ging het me hier niet om. Het ging me er om dat je je goedkoop kunt verzekeren tegen het aan moeten spreken van je eigen buffer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
Liegebeest schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Correct. Voor de duur van de lopende opdracht betaal je hen €3 per geboekt uur, voor de facturering en het papierwerk.

Ik gebruik inderdaad Premium en vind zelf de regeling schappelijk.
Let op: jij betaalt die €3 per uur uit eigen zak, maar HeadFirst wordt ook betaald door de eindklant voor de bemiddeling. Dus jij factureert €75 per uur, maar krijgt €72. HeadFirst stuurt echter een factuur van bijv. €80 naar de eindklant. Ik vind dat dus echt niet kunnen, of je werkt voor de eindklant, of je werkt voor mij. Voor beiden, daar doe ik niet aan mee.

Ik heb bij een opdracht op hun site gebeld om over dat "Premium" te praten. Ik kon echt niet reageren zonder en er viel ook niet over de prijs te praten. Ok, dan niet. Heb elders een mooie andere klus gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelrr
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 10:45
Goedemorgen,

Ik denk er aan om op de korte termijn (binnen 1 -2 jaar) over te stappen van loondienst naar freelance.
Dit betreft freelance binnen het gebied data analyse - business intelligence, maar misschien ook data engineer/ data science functies.

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren en heb ik de volgende praktische vragen:
1) Ik zie op bepaalde sites een vacature voor freelance vanuit een Intermediair waarin een uurtarief wordt genoemd. Gaat hier over het algemeen nog marge van af voor de Intermediair en is dit uurtarief exclusief BTW?
2) Wanneer zeg je je baan in loondienst op? Als je daadwerkelijk een contract hebt getekend voor een opdracht?
3) In welke Box (1/2) doen jullie belastingaangifte? Vanaf welk bedrag aan omzet is het interessant om dit in Box 2 te doen?
4) Hoeveel dagen per jaar zit je gemiddeld zonder een opdracht?
5) Hoeveel uur per week ben je kwijt aan administratie?

Groeten,

Michael

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
michaelrr schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:49:
Goedemorgen,

Ik denk er aan om op de korte termijn (binnen 1 -2 jaar) over te stappen van loondienst naar freelance.
Dit betreft freelance binnen het gebied data analyse - business intelligence, maar misschien ook data engineer/ data science functies.

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren en heb ik de volgende praktische vragen:
1) Ik zie op bepaalde sites een vacature voor freelance vanuit een Intermediair waarin een uurtarief wordt genoemd. Gaat hier over het algemeen nog marge van af voor de Intermediair en is dit uurtarief exclusief BTW?
2) Wanneer zeg je je baan in loondienst op? Als je daadwerkelijk een contract hebt getekend voor een opdracht?
3) In welke Box (1/2) doen jullie belastingaangifte? Vanaf welk bedrag aan omzet is het interessant om dit in Box 2 te doen?

Groeten,

Michael
1) Nee en ja
2) zsm en direct beginnen met ZZP-en is mijn advies.
3) Box 1, een BV is pas interessant vanaf 130k of zo
4) 0
5) 0,167

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
2) Afhankelijk van je buffer en hoeveel risico je aandurft. De markt is nu wanhopig op zoek naar werkende en zou daar gebruik van maken. Het risico bestaat wel dat "non-essential" er bij een verslechtering van de economie op de tocht komt. Dit risico zou je binnen je eigen expertise zelf het beste moeten kunnen inschatten als je wilt gaan ondernemen.

3) Regel voor het eerst jaar een boekhouder en je bent klaar. Winst is ruim voldoende om dit te dekken en als je er goed bij voelt kan je het jaar erop het overnemen. Focus eerst op de core. Uitzoeken hoe een boekhouding werkt kan later en beste met hulp van een boekhouder. Persoonlijk werk ik met liefde +/- 45 min per maand om het niet zelf bij te houden.

4) -50... :+

5) Lever enkel facturen aan en doe betalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 00:39
RichieB schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:24:
[...]

Let op: jij betaalt die €3 per uur uit eigen zak, maar HeadFirst wordt ook betaald door de eindklant voor de bemiddeling. Dus jij factureert €75 per uur, maar krijgt €72. HeadFirst stuurt echter een factuur van bijv. €80 naar de eindklant. Ik vind dat dus echt niet kunnen, of je werkt voor de eindklant, of je werkt voor mij. Voor beiden, daar doe ik niet aan mee.
Vind ik eigenlijk wel een interessante casus. In het verleden is veel te doen geweest om de zogenaamde verhuurbemiddeling, waarbij zowel de huurder als verhuurder kosten moesten betalen. Daarop is er een wettelijk verbod op bemiddelingskosten bij tweezijdige bemiddeling.

Ik weet niet of dit een consumenten/prive recht is, of ook van toepassing op zakelijke dienstverlening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Groeten,

Michael
1) Alles is altijd zonder BTW. Dat is iets voor particulieren waar je zakelijk geen last van hebt. Jouw uurtarief is jouw uurtarief, daar zit nooit een fee van anderen in verwerkt. Tenzij je een zakelijke band hebt en samen een product aan de man probeert te brengen.
2) Wanneer je daar zin in hebt.
3) Als starter zou ik heb bij een eenmanszaak in box1 houden. Eerst maar eens zien waar het schip strandt.
4) Dag of tien, maar als je dat vakantie noemt valt het niet op.
5) Uur of 30 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Dat is niet iets wat je zomaar kan kiezen. Als je een eenmanszaak of VOF hebt moet je gewoon aangifte doen in box 1.

Als je een BV hebt dien je jezelf minimaal 48K (in 2022) per jaar bruto aan salaris uit te keren. Tegelijkertijd moet je jezelf ook minimaal 75% (binnenkort 85%) wat je in een vergelijkbare dienstbetrekking zou krijgen uitkeren. Alles dat je jezelf aan loon uitkeert dient in box 1 aangegeven te worden.

Mocht je er voor kiezen jezelf ook dividend uit te keren, dan geef je dat aan in box 2. In Box 1 ga je van schijf 1 naar schijf 2 rond de 69400 euro. Ik stel me zo voor dat als je jezelf meer geld wil uitkeren, dat het dan interesssant kan worden om naar een dividenduitkering te kijken.

Echter betaalt de BV zelf dividendbelasting, en in prive betaal je ook nog eens IB in box 2. Uitgaande van een winst van <400K (drempel wordt binnenkort lager), kom je daarmee op zo'n 15+26.9 ~= 41.9 % uit.

Overigens hoef je niet al je omzet uit te keren natuurlijk. Die kan je in principe prima oppotten in je BV. Dan betaal je daar enkel eenmalig 15% VPB over.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

1: Iedereen die je een tarief geeft waar de BTW nog van af moet of waarop zij zelf nog een fee willen berekenen mag je niet serieus nemen. Dat tarief hoort ex. BTW te zijn en wat jij krijgt overgemaakt.
2. Je baan zeg je op wanneer jij denkt voldoende buffer te hebben. Hou er rekening mee dat zoeken een paar maanden kan duren als je pech hebt en er tussenpartijen zijn die pas na 60 of 90 dagen betalen. Doe die rekensom en starten maar :D
3. 1
4. Ikzelf 0 dagen per jaar, in mijn financiële huishouding hou ik rekening met 3 maanden zonder opdracht. Die 3 maanden is een buffer die ik bij iedere opdracht begin op te bouwen of voorradig heb bij de start, dat is geen regel maar gewoon persoonlijke voorkeur.
5. Kwartiertje per week. Uren schrijven, facturen en bankposten boeken in Moneymonk, urenregistratie bij mijn opdrachtgever en middleman. Dit doe ik iedere vrijdagmiddag.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 13:52
pirke schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:46:
Grappig dat men hier valt over 3 euro/uur van Headfirst als je via hun een opdracht vindt, maar het prima vinden om 15 euro/uur aan een random beunhaas op LinkedIn te betalen...
Die 3 euro per uur is echt niet het enige wat Headfirst ontvangt. Headfirst ontvangt tussen de 10 en 20% en daarboven op die 3 euro per uur.

Heb ik van de recruiter gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

peak schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:32:
[...]

Die 3 euro per uur is echt niet het enige wat Headfirst ontvangt. Headfirst ontvangt tussen de 10 en 20% en daarboven op die 3 euro per uur.

Heb ik van de recruiter gehoord.
Dat is afhankelijk van de deal die ze hebben, verschilt dus per opdracht.
Vraag hier altijd voor je start transparantie over, wat is er betaald voor de kandidaat door de opdrachtgever, wat betalen ze voor je per maand/uur. Doet menig partij lastig over maar ik vind dat ik er recht op heb dit te weten.

Bij mijn huidige opdracht, met een soortgelijke tussenpartij als Headfirst, is er een fee betaald aan de recruiter voor het vinden van mij en wordt er maandelijks een algemeen totaalbedrag betaald door de opdrachtgever voor de handling/betaling/registratie van alle freelancers.

Dat is voor mij belangrijk om te weten, ik weet dat de opdrachtgever de finders fee graag betaalde omdat ie iemand zocht en het maandelijkse totaalbedrag ziet als bedrijfskosten.
Beide worden niet meer in gedachten in verband gebracht met mijn uurtarief, waardoor ik niet onnodig duur lijk voor mijn opdrachtgever en die kosten niet wegeten aan de budget range waarbinnen ik kan onderhandelen over mijn tarief.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelrr
Goedemiddag,

Bedankt alvast voor de reacties op mijn vragen.

Waarom ik niet meteen begin met freelancen is omdat mijn vrouw en ik binnen nu en een maand een 2e baby verwachten (onze eerste baby is ruim 1 jaar oud) ;). Straks wil ik dan geboorteverlof opnemen waar ik nu werk en vervolgens even kijken hoe het loopt met 2 baby's. Wel ben ik nu alvast aan het oriënteren op overstappen van loondienst naar freelance en ben ik de nodige voorbereidingen aan het treffen (bijwerken CV, LinkedIn, extra cursussen behalen).

Groeten,

Michael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

michaelrr schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:14:
Goedemiddag,

Bedankt alvast voor de reacties op mijn vragen.

Waarom ik niet meteen begin met freelancen is omdat mijn vrouw en ik binnen nu en een maand een 2e baby verwachten (onze eerste baby is ruim 1 jaar oud) ;). Straks wil ik dan geboorteverlof opnemen waar ik nu werk en vervolgens even kijken hoe het loopt met 2 baby's. Wel ben ik nu alvast aan het oriënteren op overstappen van loondienst naar freelance en ben ik de nodige voorbereidingen aan het treffen (bijwerken CV, LinkedIn, extra cursussen behalen).

Groeten,

Michael
Iedereen moet het voor zichzelf bepalen he, en een jong kind + nieuw in ZZP kan mogelijk een pittige combinatie zijn. Maar heb je de berekening gemaakt voor loondienst + geboorteverlof en zzp + die uren gewoon minder werken en hoeveel maakt dat uit? Ik krijg namelijk flashbacks naar mijn oude baas die vroeg of ik niet een maandje langer wilde blijven zodat ik "buffer op kon bouwen". Dat klinkt verstandig, tenzij je al een opdracht hebt en gewoon een goeie factuur kan sturen voor die maand freelance werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:37
Das inderdaad een goede rekensom om even te maken. Ik zit ook in de data analytics hoek en de tarieven zijn echt dik prima (€100+) als je voldoende senioriteit meebrengt, je niet laat afbluffen en jezelf een beetje goed kunt verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Stefangrp schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:55:
Das inderdaad een goede rekensom om even te maken. Ik zit ook in de data analytics hoek en de tarieven zijn echt dik prima (€100+) als je voldoende senioriteit meebrengt, je niet laat afbluffen en jezelf een beetje goed kunt verkopen.
Met kleine kinderen om je heen is geld niet de enige factor, maar als je 30 uur in de week gaat werken zit je toch op 12000€ per maand bij 100€/uur. Als je dat terugslaat naar 10 van de 12 maanden werken kom je op ca 10k bruto uit. Dat is al snel fors meer dan 40 uur bij de werkgever, zeker minus het opgenomen zorgverlof wat ook gewoon geld kost. Vraag is wel hoeveel uur je gaat werken en of dat een issue is met het vinden van een opdracht (ik hoor om mij heen dat 24 uur zelfs nog te doen is met wat ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Zag net een filmpje langskomen over dit platform. Je kan er als zzper geld mee verdienen.

Misschien heeft iemand er iets aan?

https://www.eleanor.tech/

Zou als eerste instantie verwachten, als ik iemand weet voor een klus. Breng ik zelf beide partijen bij elkaar. Voordeel aan dit platform is dat de kickback-fee direct is geregeld?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fmaster
  • Laatst online: 18-09 15:00
Dat kun je toch het beste onderling regelen. Dan spreek je zelf een bedrag af met de opdrachtgever of degene uit je netwerk. Maar heel eerlijk, ik zou dat gratis doen. Als je wordt ingehuurd huur je ook een beetje het netwerk in. En zzp-er helpt zzp-er.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:03
Fmaster schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:03:
Dat kun je toch het beste onderling regelen. Dan spreek je zelf een bedrag af met de opdrachtgever of degene uit je netwerk. Maar heel eerlijk, ik zou dat gratis doen. Als je wordt ingehuurd huur je ook een beetje het netwerk in. En zzp-er helpt zzp-er.
Zelfde vorig jr gedaan, hoef daar echt geen geld voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:40

sebasd

loopt op espresso

Hier hetzelfde. Soms geef ik aan dat ik een fles goede whisky wel waardeer, maar ik laat het verder aan de ander wat die daarmee doet.

[ Voor 21% gewijzigd door sebasd op 25-05-2022 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

same here; ik help daar een ander mee.
Hoef ik niks voor.

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wackmack schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:30:
Zag net een filmpje langskomen over dit platform. Je kan er als zzper geld mee verdienen.

Misschien heeft iemand er iets aan?

https://www.eleanor.tech/

Zou als eerste instantie verwachten, als ik iemand weet voor een klus. Breng ik zelf beide partijen bij elkaar. Voordeel aan dit platform is dat de kickback-fee direct is geregeld?
Zonder administratief of juridisch gedoe. Dat levert je een mooi extra inkomen op!
Als je een beetje van die administratie doet en iets af weet van contracten is je extra inkomen een stuk hoger dan via zo'n bureau.
Fmaster schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:03:
TweakerVincent schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:07:
[...]

Zelfde vorig jr gedaan, hoef daar echt geen geld voor.
bord4kop schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:32:
same here; ik help daar een ander mee.
Hoef ik niks voor.
Ik mis hier wel een stukje ondernemerschap, een vriendendienst is leuk maar je laat zo 7500-15000 euro per jaar per contact liggen. Ik zou daar gewoon tussen gaan zitten met 5-10 euro als dat zou kunnen.
En eerlijk gezegd zou ik ook niemand kennen die dat erg zou vinden.

[ Voor 57% gewijzigd door Ernemmer op 25-05-2022 10:33 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Ernemmer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:28:
Ik mis hier wel een stukje ondernemerschap, een vriendendienst is leuk maar je laat zo 7500-15000 euro per jaar per contact liggen. Ik zou daar gewoon tussen gaan zitten met 5-10 euro als dat zou kunnen.
Niet alles hoeft alleen maar om harde knaken te gaan. Soms gun je mensen gewoon iets, en/of komt daar later nog iets voor terug.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
Freeaqingme schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:05:
[...]
Tegelijkertijd moet je jezelf ook minimaal 75% (binnenkort 85%) wat je in een vergelijkbare dienstbetrekking zou krijgen uitkeren. Alles dat je jezelf aan loon uitkeert dient in box 1 aangegeven te worden.
Met tegelijkertijd lijkt het alsof je én bedoelt, echter is het het hoogste bedrag van de twee. Dus óf 48k óf 75%/85% van vergelijkbare dienstbetrekking als dat hoger is dan 48k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Niet alles hoeft alleen maar om harde knaken te gaan. Soms gun je mensen gewoon iets, en/of komt daar later nog iets voor terug.
Klopt, ik gun iemand die mij aan een leuke klus helpt ook graag 5-10 euro per uur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fmaster
Ernemmer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:28:

In dit topic wordt er regelmatig afgegeven op tussenpartijen. Ik zou me de ogen uit mijn kop schamen als ik zelf doe waar ik een hekel aan heb.

En dat is juist helemaal niet het missen van ondernemerschap. Want mij ben je kwijt uit je netwerk als je dat vraagt, dan zal ik ook geen klussen naar jou doorschuiven.
Op een gegeven moment maak je keuzes in wat je wil zijn voor onderneming. Als je als zzp-er op klus wil is een ander verhaal dan als je op een gegeven moment broker/recruiter gaat spelen. Dat combineren lijkt me geen goed ondernemerschap. Stick to the plan! En als dat op een gegeven moment richting tussenpartij gaat is dat ook een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Fmaster schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:24:
[...]

In dit topic wordt er regelmatig afgegeven op tussenpartijen. Ik zou me de ogen uit mijn kop schamen als ik zelf doe waar ik een hekel aan heb.

En dat is juist helemaal niet het missen van ondernemerschap. Want mij ben je kwijt uit je netwerk als je dat vraagt, dan zal ik ook geen klussen naar jou doorschuiven.
Op een gegeven moment maak je keuzes in wat je wil zijn voor onderneming. Als je als zzp-er op klus wil is een ander verhaal dan als je op een gegeven moment broker/recruiter gaat spelen. Dat combineren lijkt me geen goed ondernemerschap. Stick to the plan! En als dat op een gegeven moment richting tussenpartij gaat is dat ook een keuze.
Volgens mij heeft praktisch niemand hier iets tegen tussenpersonen die een leuke klus voor een kleine bijdrage aandragen.

Alleen is het een beetje dom om 20 euro weg te geven voor een klus die ook op Brainnet staat of omdat iemand zelf niet een bedrijf durft te bellen.
Maar een leuke klus bij een partij die je zelf niet kon vinden is imo echt wel wat geld waard, waar ik dan graag voor zou betalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 25-05-2022 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Als ik iets hoor over 'gevraagd: kennis & kunde X' en ik ken zo iemand... dan speel ik dat door.

Als zoiets bij mij gebeurt, dan vind ik dat ook tof!
En als die persoon ertussen gaat zitten voor €5 vind ik dat ook best. En gun ik dat ook prima.

Maar als ik de volgende keer hoor over: 'gevraagd: kennis & kunde X' en ik ken twee iemanden.

Drie keer raden aan wie ik het dan doorspeel ;)

| Security Management |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
bord4kop schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:31:
Als ik iets hoor over 'gevraagd: kennis & kunde X' en ik ken zo iemand... dan speel ik dat door.

Als zoiets bij mij gebeurt, dan vind ik dat ook tof!
En als die persoon ertussen gaat zitten voor €5 vind ik dat ook best. En gun ik dat ook prima.

Maar als ik de volgende keer hoor over: 'gevraagd: kennis & kunde X' en ik ken twee iemanden.

Drie keer raden aan wie ik het dan doorspeel ;)
Aan die ene waar je zelf de vorige keer 5 euro moest betalen denk ik, want die verwacht nu dat jij ook wat vraagt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelrr
page404 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:20:
[...]

Iedereen moet het voor zichzelf bepalen he, en een jong kind + nieuw in ZZP kan mogelijk een pittige combinatie zijn. Maar heb je de berekening gemaakt voor loondienst + geboorteverlof en zzp + die uren gewoon minder werken en hoeveel maakt dat uit? Ik krijg namelijk flashbacks naar mijn oude baas die vroeg of ik niet een maandje langer wilde blijven zodat ik "buffer op kon bouwen". Dat klinkt verstandig, tenzij je al een opdracht hebt en gewoon een goeie factuur kan sturen voor die maand freelance werk.
Ik heb zeker de berekening gemaakt en zou met een overstap naar freelance ook bij wat minder uren erop vooruit gaan t.o.v. loondienst. Na de geboorte van onze 2e baby wil ik fulltime geboorteverlof opnemen (ca. 3-4 weken) en het komend jaar een grotere buffer opbouwen. Wat er ook bijkomt is dat we begin volgend jaar gaan verhuizen :P , daar wil ik me eerst op richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rec0n
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:16
michaelrr schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:59:
[...]

Ik heb zeker de berekening gemaakt en zou met een overstap naar freelance ook bij wat minder uren erop vooruit gaan t.o.v. loondienst. Na de geboorte van onze 2e baby wil ik fulltime geboorteverlof opnemen (ca. 3-4 weken) en het komend jaar een grotere buffer opbouwen. Wat er ook bijkomt is dat we begin volgend jaar gaan verhuizen :P , daar wil ik me eerst op richten.
En zo zullen er altijd genoeg redenen zijn om de overstap nog maar even niet te maken! Ik zat destijds ook met dit dilemma (geboorte van 2e kindje). Uiteindelijk wel de overstap gemaakt en in de eerste maand van de eerste opdracht werd ze geboren. Direct 1,5 week vrij genomen. Daar werd verder niet moeilijk over gedaan.

Ik had ook geen grote buffer overigens. Ik heb er voor gekozen om voor de eerste 6 maanden een dienst af te nemen bij de broker zodat de centjes na het versturen van de factuur 8 dagen later op de bank stonden. Dit kostte mij 2,50 per gewerkt uur. Voor mij was dit een prima oplossing!

Succes met je keuze!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
michaelrr schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:59:
[...]

Wat er ook bijkomt is dat we begin volgend jaar gaan verhuizen :P , daar wil ik me eerst op richten.
Met het oog op een andere woning is het misschien wel handig even te wachten, hypotheken voor net begonnen ZZP-ers zijn nog steeds niet heel makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 18:06
Fmaster schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:24:
[...]

Dit. Gedeeltelijk :) Ik werk ook het liefst zonder tussenpartijen, maar soms hebben ze ingangen die ik niet heb. En dat kost geld. Een zzp die vraagt of ik iets weet hoeft daar echt niet voor te betalen. Maar zodra de markt wat minder is zoals in '17 of begin corona bellen de recruiters mij of ik mensen kan plaatsen. Tsja, dat kan wel, maar tegen een prijs. Dan ben ik namelijk gewoon werk aan het doen voor een andere partij die nu wil meeliften op MIJN netwerk en daar verwacht ik gewoon voor betaald te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Het ligt maar echt net aan wie de relatie voor mij is to be honest. Goede mensen waar ik al een keer intensief heb samengewerkt en waar ik echt 100% zeker weet dat ze een goede fit zijn die gun ik het wel. Als het iemand in mijn netwerk is die ik kan helpen maar die ik eigenlijk nog niet super goed ken vind ik het niet erg om een kleine vergoeding te vragen. Tenslotte neem ik ook een risico om iemand naar binnen te halen.

Daarnaast vind ik de stelling best hard "DAN BEN JE MIJ KWIJT". Misschien even met wat minder emotie naar zoiets kijken en gewoon zakelijk bekijken. Hij dwingt je toch helemaal niet om "ja" te zeggen? Als je het niet wilt dan zeg je nee.

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik reken alleen geld voor doorverwijzing als ik er zelf tijd en moeite aan moet besteden of risico loop. Soms komt het wel eens voor dat ik kortstondig iemand nodig heb en dan kost het te veel tijd om die persoon direct zaken met mijn klant te laten doen doordat zij werken met vooraf goedgekeurde inkooporders of je moet als leverancier eerst aan kunnen tonen dat je geen Taiwanese slaven in dienst hebt. 8)7 Ik ben dan al door de mangel gegaan of kan factureren wat ik wil en dan gooi ik mijn fee bovenop het tarief van de doorverhuurde, de klant mag dan betalen omdat ze hun administratie zelf zo moeilijk inrichten.
Andersom komt ook wel eens voor, dat ik iemand benader die rechtstreeks voor mijn klant mag werken, maar dat om uiteenlopende redenen niet ziet zitten. Dan zit ik er ook ongewenst tussen en mag de ingehuurde mijn risico afkopen.
Als ik iemand doorverwijs en er verder geen omkijken meer naar heb dan hoef ik er geen geld voor te hebben, van zoiets hoop ik dat het zich op de lange termijn terug betaalt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Heb een nieuwe opdracht binnen *O* Ga van een constructie met een tussenpersoon naar een opdracht via een broker die door de opdrachtgever betaald wordt. Per saldo ga ik er zo'n 10% op vooruit en het werk is inhoudelijk waarschijnlijk ook interessanter.

Ik ben dus voorlopig weer even inflatie proof :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Afas schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:24:
Heb een nieuwe opdracht binnen *O* Ga van een constructie met een tussenpersoon naar een opdracht via een broker die door de opdrachtgever betaald wordt. Per saldo ga ik er zo'n 10% op vooruit en het werk is inhoudelijk waarschijnlijk ook interessanter.

Ik ben dus voorlopig weer even inflatie proof :D
Goed gedaan! Ik heb toevallig vandaag ook een nieuwe opdracht geaccepteerd en de huidige opgezegd. 11% hoger tarief :P
Bizar hoe je kan kiezen op dit moment. Ik heb niet het idee dat er nog heel kritisch naar mij als kandidaat gekeken wordt. Elk gesprek dat je voert zit de overkant van de tafel je alleen maar te overtuigen dat je voor ze moet komen werken. Of zoals een collega ondernemer het verwoordde: als je twijfelt over een kandidaat, ALTIJD inhalen. Er is nu echt schaarste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hier vergelijkbare ervaring waarbij het intakegesprek al snel een wending kreeg of ík het wel zag zitten. Toch leuk met een 20% hoger tarief, al gaat daar nog wel een deel parkeerkosten vanaf waardoor ik ook een zakelijke auto nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fmaster
Rutix schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:42:

Daarnaast vind ik de stelling best hard "DAN BEN JE MIJ KWIJT". Misschien even met wat minder emotie naar zoiets kijken en gewoon zakelijk bekijken. Hij dwingt je toch helemaal niet om "ja" te zeggen? Als je het niet wilt dan zeg je nee.
Daar zat geen emotie achter. Even goede vrienden daarna. Het is echt niet zo dat ik dan het contact verbreek of zo, dat zou raar zijn toch? Alhoewel ik nu zie dat het kan overkomen als emotioneel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fmaster
Een vraag over vakantie omdat ik wel benieuwd ben naar hoe jullie daar tegenaan kijken.
Ik ben van plan om relatief veel vrij te nemen. In totaal ongeveer 8 weken per jaar. Hoeveel vrij nemen jullie ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

Fmaster schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:48:
Een vraag over vakantie omdat ik wel benieuwd ben naar hoe jullie daar tegenaan kijken.
Ik ben van plan om relatief veel vrij te nemen. In totaal ongeveer 8 weken per jaar. Hoeveel vrij nemen jullie ongeveer?
3 weken zomervakantie, vaak nog een week in het voorjaar en in het najaar. Met kerst een week, en her en der wat losse dagen.

~6 weken dus, prijzig qua gemiste omzet maar goed... ik werk om te leven.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Ernemmer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Volgens mij heeft praktisch niemand hier iets tegen tussenpersonen die een leuke klus voor een kleine bijdrage aandragen.
Nou ik lees anders genoeg klachten over tussenpersonen die 5 euro per uur vangen, jij zit daar 2 jaar, zij doen verder niks behalve geld tellen.... Maar goed iedereen moet vooral doen waar ie zichzelf goed bij voelt. Ik geloof in what comes around, goes around. Mensen die ik aan een klus(je) help zonder dat ik daar voor vang, zijn de eersten die bij mij aankloppen als ze mijn hulp kunnen gebruiken. Of mensen met wie je uiteindelijk inniger samenwerkt waardoor er op die manier meer uit groeit.

Maar, ik realiseer me dat een aanzienlijk deel van de mensen hier vooral langdurende klussen hebben bij 1 klant. Wellicht dat dat de situatie verandert. Ik 'zet' ook niet vaak mensen weg op een klus van 40 uur per week, 2 jaar lang. In mijn vakgebied gaat het meer over dagen of weken (en andersom dus ook als ze mij ergens kunnen gebruiken zijn dat ook korte klusjes). En daarbij vind ik, als ik geld ervoor vang, heb ik ook een verantwoordelijkheid. Die wil ik niet nemen, ik ben niet verantwoordelijk voor het werk van de ander. Ik draag mensen aan, opdrachtgever doet er mee wat ie wil. Als ik iemand goed ken en vertrouw zeg ik dat, als ik iemand niet zo goed ken zeg ik dat ook en dan bedenkt mijn klant maar wat ze willen. Zodra ik er tussen zit, ben ik ook degene die het gezeik moet gaan aanhoren als er iets niet lekker loopt en daar pas ik voor.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:42
Nu onze zoon leerplichtig is, zijn vakantie planning volgend. De zomer uiteraard niet helemaal. 2-3 weken afhankelijk van de plannen. De overige vakanties geheel.

In het verleden was het meer random en minder.

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 20:10
Stuk of 12 dit jaar, volgend jaar terug naar 8-10. Heb het geluk dat ik lage maandlasten en overige kosten heb, en twee onwijs goede jaren achter de rug heb. 1 maand werken was letterlijk 3 maanden salaris, dus inclusief alle kosten die er al van afgehaald zijn. Nu ben ik niet een standaard zelfstandige (ik krijg een management fee vanwege mijn functie binnen een organisatie en ik doe wat klusjes als freelancer ernaast), maar 1 van de redenen om uit loondienst te gaan, was om meer vrij te hebben. Gelukt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:03
4 weken in de zomer + losse dagen (bij elkaar 3 weken), dus zo een 7 weken in het jaar.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fmaster
Orangelights23 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:53:
[...]

Stuk of 12 dit jaar, volgend jaar terug naar 8-10. Heb het geluk dat ik lage maandlasten en overige kosten heb, en twee onwijs goede jaren achter de rug heb. 1 maand werken was letterlijk 3 maanden salaris, dus inclusief alle kosten die er al van afgehaald zijn. Nu ben ik niet een standaard zelfstandige (ik krijg een management fee vanwege mijn functie binnen een organisatie en ik doe wat klusjes als freelancer ernaast), maar 1 van de redenen om uit loondienst te gaan, was om meer vrij te hebben. Gelukt 8)
Heerlijk lijkt me dat! Goed voor elkaar d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fmaster
TommyGun schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 23:00:
[...]

3 weken zomervakantie, vaak nog een week in het voorjaar en in het najaar. Met kerst een week, en her en der wat losse dagen.

~6 weken dus, prijzig qua gemiste omzet maar goed... ik werk om te leven.
Dat vakanties prijzig zijn is wat ik redelijk vaak hoor, je verdient niks en je geeft extra uit. Gelukkig zie ik hier aan de reacties dat dat je niet tegenhoudt wat meer vrij te nemen dan de standaard 5 weken per jaar in loondienst.
TBH is de vrijheid je eigen tijd in te delen wat me zo trekt. Zoals een kennis van me zegt: meer geld, minder werken. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 18:02

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

3 weken zomervakantie.
1 week in het voorjaar
1 week in het najaar.
2 weken met kerst
Wat losse dagen.
;)

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Fmaster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:17:
[...]

standaard 5 weken per jaar in loondienst.
..als je die weken überhaupt kan opnemen met manager X die iedere week met een nieuwe lijst aan business requirements aankomt ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik heb vandaag afscheid van m'n boekhouder genomen :(

De lamzak. M'n vorige boekhouder was een paar maanden geleden met pensioen gegaan en had de zaken aan een ander kantoortje overgedaan. Hij zegt zorgvuldig geselecteerd het hebben en op zich geloof ik wel dat hij dat naar eer en geweten gedaan heeft. Maar het viel nogal tegen.

Nu sleepte het al een tijdje dat het maar onduidelijk was wat er nu met m'n zonnepanelen moest gebeuren omdat de hoeveelheid die opgewekt was niet duidelijk was. Dat begon bij die vorige en ik had ook bij hem al het idee dat hij het niet goed begreep. Dat vandebron een onjuiste factuur gestuurd had hielp ook niet mee. Maar nu had ik eindelijk de juiste en heb ik die naar de nieuwe gestuurd met de vraag 'wat moet ik nu in vredesnaam hiermee', incl uitleg over het hele verhaal erachter.

Lang verhaal kort, ze waren ervan overtuigd dat ik geen btw af hoefde te dragen omdat ik netto niets teruggeleverd had. Ik geloofde dat niet zo. Maar het voorbeeld op de site van de belastingdienst was vrij onduidelijk. Na de voorgeschiedenis van allerlei interpolatie om tot het verbruik te komen had ik er ondertussen ook wel genoeg van. Uiteindelijk heb ik een paar dagen geleden het zaakje toch maar goed uitgewerkt op basis van geschatte bedragen en toen werd het ineens duidelijk.

Toen ik dit aan de nieuwe boekhouder voorlegde kwam eerst een nogal slordig mailtje van de strekking 'nee hoor, <geblaat>, we konden dit niet weten, met een verwijzing naar de foutieve eerste factuur'. Die was fout omdat volgens die factuur niets teruggeleverd had maar dat verandert alsnog niets aan het verhaal; als ik met zekerheid panelen had dan zou ik dus kennelijk alles zelf verbruikt hebben en was er dus ook sprake van btw afdracht. Eigenlijk hadden ze zelfs wel moeten zien dat die factuur niet klopte want voor saldering letterlijk 0 terugleveren kan eigenlijk niet kloppen, maar dat terzijde.

De tweede reactie was iets van de strekking 'oh, ach, tja, dat boeken we volgende aangifte wel recht'. Wtf. Lamlul. Als ik het zelf niet niet vertrouwd had en het nagerekend had dan had hij me een onjuiste btw aangifte laten doen.. en dan zo'n laconieke reactie.

Die fout had hij al eigenlijk niet mogen maken. Maar goed, we zijn en blijven mensen. Maar zo'n reactie is echt compleet tenenkrommend. Ik heb hem later nog eens gebeld en aan de telefoon was het even laconiek dus toen was ik er wel klaar mee. Daarnaast is het idee achter hem inhuren juist dat ik dit zelf niet allemaal uit hoef te gaan zitten rekenen.

Keerzijde is dat ik vanavond nu dus zelf een aantal facturen zit te boeken. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Onjuiste btw aangifte is ook niet zo'n probleem. Zolang de fout minder dan E1000 is dan kan je zelfs geen correctie indienen, dan moet je wachten tot de volgende aangifte om het recht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Hielko schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:52:
Onjuiste btw aangifte is ook niet zo'n probleem. Zolang de fout minder dan E1000 is dan kan je zelfs geen correctie indienen, dan moet je wachten tot de volgende aangifte om het recht te trekken.
Als ik het zelf niet ontdekt had was het niet goed gekomen. En dat vind ik wel een probleem.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 17-09 06:26
coldasice schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 06:59:
[...]

Kleine update van mijn kant, per juni zou ik beginnen met 1 dag ouderschapsverlof en nadat ik een aantal oud collega's had verteld dat ik als ZZPer zou beginnen, heb ik gisteren mijn eerste klus geland om die ene dag te vullen. Echter belde mijn oude baas me donderdag op en wilde me gisteren middag nog even spreken, dus gistermiddag 17:15 gesprekje en heb ik ook al meteen mijn 2e klus binnengeharkt. Dus voordat het op Linkedin staat en voordat het wereldkundig is, heb ik al 16 uur gevuld voor mijn 8 uur..... 8) 8)

Ik ben iig bij dat ik de afgelopen 2 maanden niet stil gezeten heb in de voorbereiding en het meeste wel geregeld heb, nu kan het echt beginnen... >:)
Maar meteen doorgepakt, de combinatie van de 2 klussen geeft iig genoeg zekerheid om volledig voor mezelf te beginnen dus van de week mijn contract opgezegd met 1 juli. Eerste facturabele dag al gemaakt, komende maand in mijn resterende vakantie dagen rustig aan starten en zorgen voor een extra klus voor 1 juli, ergens tussen de 16 en 24uur per week. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:06
DomiGijzen schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:23:
[...]

Nu onze zoon leerplichtig is, zijn vakantie planning volgend. De zomer uiteraard niet helemaal. 2-3 weken afhankelijk van de plannen. De overige vakanties geheel.

In het verleden was het meer random en minder.
Mijn dochter zit op een basisschool met een programma voor zelf vakanties kiezen. School is 47 week per jaar open (kerstvakantie en laatste 3 week zomervakantie dicht). 1/2 jaar van te voren aangeven in de planning. Volgend jaar groep 8 dus ik kan er nog 1 jaar gebruik van maken dus begin volgend jaar naar Curacao, buiten de reguliere vakanties om (scheelt behoorlijk in vliegkosten) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

vrij/Vakantie dagen opnemen:

2 weken zomer
meestal 1 week kerst/oud & nieuw
random drie tot vier keer per jaar een halve week of lang weekend
En af & toe een keer een woensdagmiddag of vrijdag.

In totaal scheelt het niet zoveel met 'vroeger'; zo'n 25 tot 30 dagen per jaar

| Security Management |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

10 weken per jaar vrij/vakantiedagen:
4 weken lange vakantie (buiten hoogseizoen)
1 week wedstrijdzeilen (hoogseizoen)
1 week voorjaar
1 week najaar
1 week random vrije dagen zoals Hemelvaart
2 weken rond Kerst

Die periode rond Kerst is vaak 2 weken omdat opdrachtgevers niemand laten boeken of er een gap zit tussen contracten in die tijd.

In mijn berekening voor een jaar hou ik rekening met 12 weken vakantie in een jaar en wil ik minimaal 32 weken in een jaar billable zijn.

Ik verwacht dat het aantal weken vakantie dit jaar daalt omdat ik remote vanuit het buitenland ga werken voor een maandje, dat voldoet denk ik redelijk aan de wens naar zon/andere omgeving.

Mocht er nog iemand een remote werkplek/airbnb aan kunnen raden dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Laatst ben ik een paar dagen thuis geweest met een hardnekkige verkoudheid. Dat was de eerste keer sinds ik gestart was, maar het deed toch een beetje pijn dat een verkoudheidje ineens een paar duizend euro kost.

Ik weet het, hoort erbij, maar het geeft een verkoudheid ineens toch even een iets andere dimensie.

Wel merk ik dat ik nu een beetje in de modus zit van 'even wat extra buffer opbouwen want de toekomst ziet er wat onduidelijk uit'. Dus daarom ben ik wat terughoudend met vrij nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Yucon op 27-05-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 16:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Wat waren jullie kwijt aan aov adviseur ?
Heb aanbod 850,- eenmalig kosten en abbonement van 14,50 per maand voor de gehele looptijd van de verzekering. Hier dus eventueel meer advies of wijzigingen mogelijk.

Komt dan neer op 6k voor advieskosten. Ga de verzekering zeker nog een keer aanpassen nadat mijn buffer hoog genoeg is maar bedoeling is om de overige 20 jaar geen aanpassingen te doen.

Heeft iemand toevallig ook de inventarisatie lijst welke ze voor de aov doorlopen?

[ Voor 9% gewijzigd door NLKornolio op 27-05-2022 13:42 ]

Pagina: 1 ... 311 ... 643 Laatste