Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:48
coldasice schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:17:
[...]

Valide punt, maar is dit anders dan een website voor de voetbalclub, of een andere hobby?

Waarom zou een bedrijf je eigen tijd invulling moeten beperken om zo te zorgen dat je effectief bent op het werk. Ze mogen je ook niet verbieden om in het weekend je apelazerus te drinken, enkel als het invloed heeft op je werk met goede redenen mogen ze er iets mee.... dus ik snap het wel, maar het is ergens ook een beetje krom.
Omdat je - nadat je kater voorbij is - de rest vd week weer productief bent, in tegenstelling tot steeds telefoon/email/etc van je eigen bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:10
Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ZZP-collega’s niet verlengd werden omdat ze tijdens werktijd steeds zaten te bellen voor/met andere klanten. Het lijkt me logisch dat zoiets ook voor interne medewerkers consequenties heeft.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:58

page404

Website says no

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:56
RichieB schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:19:
Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ZZP-collega’s niet verlengd werden omdat ze tijdens werktijd steeds zaten te bellen voor/met andere klanten. Het lijkt me logisch dat zoiets ook voor interne medewerkers consequenties heeft.
Kwestie van afstemmen. Als ik een zelfstandige inhuur, verwacht ik dat hij 1) een expert is en veel kan bereiken in weinig tijd en 2) ondertussen ook andere organisaties ondersteunt of afspraken maakt voor na de klus. Ik heb een consultancybureau gehad met 30 mensen in dienst. Ik zat vier dagen per wel bij de klant, dan komt het voor dat andere klanten wel eens bellen. Zolang het de output maar niet verstoord, is dat geen probleem natuurlijk. Feit blijft dat veel conservatieve werkgevers denken dat je 5 dagen 8 uur per dag productief bent.

Werkgevers moeten eens afstappen van het idee dat werknemers minder loyaal/productief zijn als ze zelf ondernemen of voor andere organisaties werken. Zoals ik op de vorige pagina heb geschreven, is dit heel normaal in Scandinavië. Ik ben hier in Denemarken ook werkgever en het komt vaak genoeg voor dat iemand een paar dagen vrij vraagt om aan zijn of haar eigen onderneming te werken. Natuurlijk zitten er mensen tussen die hier niet mee overweg kunnen, maar die stellen we voor de keuze of ze willen blijven of vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
Ben zelf na een jaar weggegaan bij m'n vorige klus omdat het gewoon niet leuk was. Enorm toxic bedrijf.

https://niels.nu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Hydra schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:42:
[...]

Ben zelf na een jaar weggegaan bij m'n vorige klus omdat het gewoon niet leuk was. Enorm toxic bedrijf.
Snap ik helemaal. Toxic is het hier niet maar ik heb gewoon het gevoel dat alles om me heen stroomt hier. En dat in combi met veel te veel OPS achtig werk…
Het is echt wel een leerpunt voor mij dat ik in dit soort situaties echt voor mezelf mag kiezen. Werk niet leuk? Dan is het echt geen zwaktebod om afscheid te nemen en ik hoef geen verantwoording af te leggen. Dat zeg ik nu ‘s ochtends 3x voor de spiegel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:00
page404 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:30:
[...]
.. en ik hoef geen verantwoording af te leggen. Dat zeg ik nu ‘s ochtends 3x voor de spiegel ;)
Dat en "You talking to me?!" ? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

sverzijl schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Dat en "You talking to me?!" ? ;)
Hahaha, volgens mij past dat toch niet helemaal bij me ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Loev
  • Laatst online: 11-07 11:07
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Daar ben je zzp'er voor inderdaad, maar ik zou het zelf ook lastig vinden want je denk dan ook "Wat als me dit bij het volgende project wéér gebeurt?". Maar zo lang je gewoon een goed verhaal hebt bij volgende opdrachtgevers over hoe lang of kort je vorige projecten waren moet het niet zo'n probleem zijn, hooguit gewoon teleurstellend voor jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Even Mo tags omdat jij dat ook deed.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jape14
  • Nu online
init6 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:32:
[...]

***members only***
Interessante observatie. Zijn er meer die dat zo voelen? Ik heb als Java developer niet direct het idee dat er voor freelancers veelal "minder leuke" klussen zijn. Veelal hebben opdrachtgevers gewoon écht de mensen niet om dingen gedaan te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

[...]

***members only***
Hahaha, ziet er niet zo uit maar je weet het nooit :)
Ik vraag me net als @jape14 af of het specifiek over freelance klussen gaat. Ik heb eigenlijk het idee dat ons werk enorm veranderd is in de laatste 10-15 jaar. Vroeger zat je gewoon aan een applicatie te sleutelen, er was een club ontwerpers die je kon vragen hoe het zat, en het leek allemaal een stuk overzichtelijker. Toen kwam de OTAP straat, toen versiebeheer, pair programming, toen JIRA, Agile, t-shaped profielen, auditing, compliance, etc etc.
Al die ontwikkelingen op zich hebben natuurlijk heel veel goede dingen gebracht, maar de combinatie van dat alles is dat het ENORM complex is geworden. Ik zie steeds meer gebeuren dat niemand eigenlijk nog overzicht over het plaatje heeft, of over maar een deel van het plaatje. Niemand weet iets zeker of heeft een pasklare oplossing. Resultaat: veel discussie, veel "laten we er maar vanaf blijven want we weten niet waarom het zo gedaan is" en "oh ik weet eigenlijk niet wie daar verantwoordelijk voor is". En daadwerkelijk meters maken zit er gewoon niet meer in. Eigenlijk zeg je dat ook al een beetje met die stroperigheid.
Ik doe hetzelfde werk als de internen, dus ook daar krijg ik niet het gevoel dat ZZP-ers de k** klusjes krijgen, het lijkt meer dat het werk heel erg veranderd is. En niet op een positieve manier. Als ik zelf iets aan het klussen ben dan kan ik door gaan met werken tot ik er bij neer val, maar van het "corporate" werk krijg ik steeds minder energie. Dat baart me wel zorgen en heeft ook als gevolg dat de angst steeds groter wordt dat de "volgende klus" weer zo'n web van intrige wordt in plaats van gewoon een lekkere klus waar je je in vast kan bijten.
Herkenbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-07 10:56
page404 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Hahaha, ziet er niet zo uit maar je weet het nooit :)
Ik vraag me net als @jape14 af of het specifiek over freelance klussen gaat. Ik heb eigenlijk het idee dat ons werk enorm veranderd is in de laatste 10-15 jaar. Vroeger zat je gewoon aan een applicatie te sleutelen, er was een club ontwerpers die je kon vragen hoe het zat, en het leek allemaal een stuk overzichtelijker. Toen kwam de OTAP straat, toen versiebeheer, pair programming, toen JIRA, Agile, t-shaped profielen, auditing, compliance, etc etc.
Al die ontwikkelingen op zich hebben natuurlijk heel veel goede dingen gebracht, maar de combinatie van dat alles is dat het ENORM complex is geworden. Ik zie steeds meer gebeuren dat niemand eigenlijk nog overzicht over het plaatje heeft, of over maar een deel van het plaatje. Niemand weet iets zeker of heeft een pasklare oplossing. Resultaat: veel discussie, veel "laten we er maar vanaf blijven want we weten niet waarom het zo gedaan is" en "oh ik weet eigenlijk niet wie daar verantwoordelijk voor is". En daadwerkelijk meters maken zit er gewoon niet meer in. Eigenlijk zeg je dat ook al een beetje met die stroperigheid.
Ik doe hetzelfde werk als de internen, dus ook daar krijg ik niet het gevoel dat ZZP-ers de k** klusjes krijgen, het lijkt meer dat het werk heel erg veranderd is. En niet op een positieve manier. Als ik zelf iets aan het klussen ben dan kan ik door gaan met werken tot ik er bij neer val, maar van het "corporate" werk krijg ik steeds minder energie. Dat baart me wel zorgen en heeft ook als gevolg dat de angst steeds groter wordt dat de "volgende klus" weer zo'n web van intrige wordt in plaats van gewoon een lekkere klus waar je je in vast kan bijten.
Herkenbaar?
Voor mij wel herkenbaar, ik denk dat ook dat er veel verkloot wordt door recruiters qua klussen aanprijzen. Mijn vorige klus was echt drama, totaal niet wat er belooft werd. Ze waren op zoek naar handjes en dan met name op de kantoorautomatisering, maar het werd verkocht als DevOps. Zelf zit ik in het automatisering stuk (DevOps), dus vooral Ops weg automatiseren.
Ik wil ergens mee aan het werk, waar ik autonoom bezig kan. Samen met de klant / team, het probleem bespreken en vervolgens een oplossing aandragen en implementeren (na akkoord).
Het is ook gewoon een leerproces voor mij, ik ben nu in mijn 2e jaar bezig en heb nu een hele toffe klus waar. Veel werk aan de winkel, klein team en een hoop drive om te verbeteren. Dat werkt fijner dan een stugge enterprise waarbij alleen architecten, hoog in de boom, de keuzes maken...

ps: ook ik vond het lastig om te stoppen, want ze hadden echt wel een hoop werk en weinig mensen; het team was wel tof. Maar in the end, het kost mij energie en ik ben niet voor niets zzp'er.

[ Voor 3% gewijzigd door DeMolT. op 17-05-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Laatst online: 09-07 20:56
DeMolT. schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:50:
[...]

Voor mij wel herkenbaar, ik denk dat ook dat er veel verkloot wordt door recruiters qua klussen aanprijzen. Mijn vorige klus was echt drama, totaal niet wat er belooft werd. Ze waren op zoek naar handjes en dan met name op de kantoorautomatisering, maar het werd verkocht als DevOps. Zelf zit ik in het automatisering stuk (DevOps), dus vooral Ops weg automatiseren.
Ik wil ergens mee aan het werk, waar ik autonoom bezig kan. Samen met de klant / team, het probleem bespreken en vervolgens een oplossing aandragen en implementeren (na akkoord).
Het is ook gewoon een leerproces voor mij, ik ben nu in mijn 2e jaar bezig en heb nu een hele toffe klus waar. Veel werk aan de winkel, klein team en een hoop drive om te verbeteren. Dat werkt fijner dan een stugge enterprise waarbij alleen architecten, hoog in de boom, de keuzes maken...

ps: ook ik vond het lastig om te stoppen, want ze hadden echt wel een hoop werk en weinig mensen; het team was wel tof. Maar in the end, het kost mij energie en ik ben niet voor niets zzp'er.
Devops voor mij ook, ze zochten een database ontwikkelaar met af en toe support.
Blijkt dat je na een paar maanden het diepe ingegooid wordt (zonder fatsoenlijk training of kennis) om een week lang (!) operational support te geven (24/7). Ontwikkelwerk is een fractie van de rest van het werk (let alone eindeloze vergaderingen, retro's, standups, demo's waardoor je al helemaal niet aan het werk toekomt). Oh en nergens aankomen, het mag niet stuk (als je al een idee hebt van de interne/externe impact)

[ Voor 3% gewijzigd door poehee op 17-05-2022 12:41 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 13:41
[...]

***members only***
Zat in c# develop hoek met azure en ben nu azure cloud engineer. Deel niet dat er geen leuke zzp opdrachten zijn. Die keuze heb je zelf ook wat je uitzoekt en hoe je jezelf profileert bij je klantZ ik zit er nu net 6 weken en zie mogelijkheden tot process optimalisaties en sneller en kwalitatievere pipelines. Dit wordt erg gewaardeerd door de klant en krijg de ruimte om dit uit te werken.

Als zzp kan je prima na 6 maanden weg als je geen energie krijgt. Dat zal de klant ook waarderen want ze betalen dikke knaken voor je en dan moet je gewoon optimaal presteren vind ik. Persoonlijk ben ik sinds ik zzp minder kritisch geworden. Politiek boeit mij niet, ik ben toch zo weg. Ik kijk naar tech stack en wat ik er kan leren. Indien een organisatie dermate traag werkt dat ik vaak niks te doen heb dan wordt het moeilijk vol te houden. Ik kan niet tegen wachten ondanks dat ik kan factureren. Ik spendeer die uren dan misschien aan zelf studie maar toch voel ik mij er niet prettig bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:56
Interessant gesprek. Ikzelf sta op de drempel om te switchen naar ZZP. Een van de redenen is dat ik bij mezelf merk dat ik het al een tijdje niet langer dan twee jaar uithou bij een bedrijf, hoe cool en tof het me ook leek aan het begin.

Als je start zijn er altijd een hoop nieuwe dingen te leren. Er zijn ook nieuwe mensen met andere ervaring dan jij waar je wat van kan opsteken. Maar op den duur snap je het ding/project waaraan je werkt wel zo'n beetje en de lelijke dingen die je er in die eerste twee jaar niet uitgekregen hebt blijven er voor altijd inzitten, want blijkbaar kost het teveel om het goed te fiksen. De mensen en hun manier van werken ken je op een gegeven moment ook wel. ik merk dat bijvoorbeeld aan dat de code reviews over en weer steeds minder commentaar opleveren. Je weet wel waar je het over eens bent en ook waarover je het nooit eens zult worden. Dus de interessante dingen worden minder, maar de dagelijkse sleur en stroperigheid blijven. Op een gegeven moment wordt de balans dan negatief.

Nu dacht ik: misschien moet ik gewoon een vorm zoeken waarbij het juist de bedoeling is dat je steeds in iets nieuws springt. Ik zie dat als het grote voordeel van ZZP. Het verbaast me dan ook een beetje dat ZZP'ers last kunnen hebben van dezelfde sleur en het dan moeilijk vinden om weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:39
Toekomstig ZZP-er meldt zich! Al een tijdje lopen te dubben om ZPP-er te worden. Uiteindelijk in maart de knoop doorgehakt en toen ook een KvK-nummer aangevraagd. Vanaf 1 juli begin ik als ZPP-er. Ik werk nu als functioneel beheerder (senior) en heb ambitie om door te groeien naar informatiemanager. Opdrachten die hierbij in mijn straatje vallen zijn o.a. functioneel beheerder, informatiemanager, product owner en business consultant.
Ik wil gaan ZZP-en om meer vrijheid te hebben. Concreet gezegd, meer invloed in welke opdracht ik wel of niet wil doen, zelf besluiten nemen over studies en cursussen (ipv tegen muren aanlopen van opleidingsbudgetten, verplichte opleidingsplannen of bindende studiecontracten met afbetalingsregelingen).

Anyway, domeinnaam is er, e-mail werkt ook. Boekhouder is uitgezocht, nu even praktisch een boekhoudpakket en een bankrekening openen.
Om met de bankrekening te beginnen, de boekhouder geeft aan uit de voeten te kunnen met 1 lopende rekening en 1 spaarrekening. Nu had ik gedacht dat meerdere IBAN's een noodzaak zouden zijn maar dat schijnt niet te hoeven, zolang je maar de discipline hebt om de pinpas van de lopende rekening niet overal voor te gebruiken. Dan room je de lopende rekening af tot €500 (bijvoorbeeld) voor uitgaven onderweg en dan zet je de BTW en alle andere reserveringen opzij op de spaarrekening. Het boekhoudprogramma houdt bij wat er precies op de spaarrekening staat.

Ik kan me er iets bij voorstellen maar ervaring heb ik er niet mee.
Wat is jullie ervaring met deze aanpak?

De reden dat ik de vraag stel, is dat het me niet lukt om een rekening bij KNAB te openen. KNAB en Bunq zijn zover ik weet de enigen die voor een redelijk bedrag meerdere IBAN-rekeningen aanbieden.

Ik heb Bunq voor mijn prive-rekening en de KNAB accepteert geen verificatiestorting a €0,01 van Bunq.
En het lijkt me niet helemaal lekker om zowel mijn prive geld als mijn zakelijke geld bij 1 bank (Bunq) te stallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:51
badkuip schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:58:
Toekomstig ZZP-er meldt zich! Al een tijdje lopen te dubben om ZPP-er te worden. Uiteindelijk in maart de knoop doorgehakt en toen ook een KvK-nummer aangevraagd. Vanaf 1 juli begin ik als ZPP-er. Ik werk nu als functioneel beheerder (senior) en heb ambitie om door te groeien naar informatiemanager. Opdrachten die hierbij in mijn straatje vallen zijn o.a. functioneel beheerder, informatiemanager, product owner en business consultant.
Ik wil gaan ZZP-en om meer vrijheid te hebben. Concreet gezegd, meer invloed in welke opdracht ik wel of niet wil doen, zelf besluiten nemen over studies en cursussen (ipv tegen muren aanlopen van opleidingsbudgetten, verplichte opleidingsplannen of bindende studiecontracten met afbetalingsregelingen).

Anyway, domeinnaam is er, e-mail werkt ook. Boekhouder is uitgezocht, nu even praktisch een boekhoudpakket en een bankrekening openen.
Om met de bankrekening te beginnen, de boekhouder geeft aan uit de voeten te kunnen met 1 lopende rekening en 1 spaarrekening. Nu had ik gedacht dat meerdere IBAN's een noodzaak zouden zijn maar dat schijnt niet te hoeven, zolang je maar de discipline hebt om de pinpas van de lopende rekening niet overal voor te gebruiken. Dan room je de lopende rekening af tot €500 (bijvoorbeeld) voor uitgaven onderweg en dan zet je de BTW en alle andere reserveringen opzij op de spaarrekening. Het boekhoudprogramma houdt bij wat er precies op de spaarrekening staat.

Ik kan me er iets bij voorstellen maar ervaring heb ik er niet mee.
Wat is jullie ervaring met deze aanpak?

De reden dat ik de vraag stel, is dat het me niet lukt om een rekening bij KNAB te openen. KNAB en Bunq zijn zover ik weet de enigen die voor een redelijk bedrag meerdere IBAN-rekeningen aanbieden.

Ik heb Bunq voor mijn prive-rekening en de KNAB accepteert geen verificatiestorting a €0,01 van Bunq.
En het lijkt me niet helemaal lekker om zowel mijn prive geld als mijn zakelijke geld bij 1 bank (Bunq) te stallen...
Ik heb mijn privé en bedrijfsrekeningen bij de Bunq. Ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn...

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@badkuip je stelt zelf dat meerdere IBANs niet noodzakelijk zijn, dus waarom beperk je je keuze dan alleen tot die twee?

Als je bij bunq tevreden bent zou ik gewoon alles daar houden. Je hebt daar nu inmiddels ook al je geld staan, dus dan verandert er in feite niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:31
Waarom zou je alles boven de 500 naar een spaarrekening knikkeren? Die dingen kosten geld tegenwoordig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@Mozart @Bigs
Ik wil het op twee verschillende banken hebben om het risico te spreiden. Als de ene bank het niet doet, kan ik nog pinnen bij de ander. Daarnaast heeft bunq (waar ik al 3 jaar bij zit) genoeg fratsen gehad, met opeens tarieven te verhogen en matige support via de app. Als ik een probleem heb met veel geld zoek ik een telefoonnummer dat ik kan bellen of een gebouw waar ik naar binnen kan lopen. Beide zijn niet aanwezig bij bunq. Kortom, ik ben niet genoeg tevreden over bunq om daar ook mijn zakelijke rekening onder te brengen...

@Bigs Ik stel inderdaad dat meerdere IBAN's niet noodzakelijk zijn. Maar afgezien van noodzaak ben ik op zoek naar ervaringen van de mensen hier met deze aanpak.
Ik hoop dat men mij hierover een beetje kan adviseren uitleggen welke voor- en nadelen zij zien....

[ Voor 3% gewijzigd door badkuip op 17-05-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:51
Ik heb mijn zakelijk rekening bij KNAB, privé bij ASN. Voordeel van KNAB is dat je een rekening binnen enkele uren geopend hebt en daarbij je pinpas de volgende dag. Bij ASN bank duurt dit ongeveer 8 (!) weken.
Binnen KNAB maak je tot 5 spaarrekeningen aan. Ik heb er eentje voor de IB en eentje voor de BTW. Je kunt binnen KNAB automatiseren dat bij iedere betaling de BTW en IB-percentage naar die spaarrekeningen geboekt worden. Ik maak maandelijkse een bedrag over naar privé om van te leven. Op deze manier scheid ik zakelijk en privé zo veel mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf zit ik zowel zakelijk als privé bij Knab, echter gebruik ik de betaalpassen amper (Apple Pay via Openbank, prive). Enige waar je rekening mee moet houden is dat je totaal niet boven de ton gaat per banklicentie (Knab gaat via AEGON).

BTW en IB buffer staat gewoon op mijn zakelijke Knab betaalrekening. De spaarrekening gebruik ik niet meer sinds de rente vervallen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:51
Nu dacht ik: misschien moet ik gewoon een vorm zoeken waarbij het juist de bedoeling is dat je steeds in iets nieuws springt. Ik zie dat als het grote voordeel van ZZP. Het verbaast me dan ook een beetje dat ZZP'ers last kunnen hebben van dezelfde sleur en het dan moeilijk vinden om weg te gaan.
Ik ben ook ZZP'er geworden om die sleur niet te hebben. Tegen de tijd dat ik me ga irriteren aan allerlei zaken binnen een bedrijf, ga ik naar een volgende opdracht. Ik voel me betrokken bij de organisatie van mijn opdrachtgever, maar heb geen 'last' van de nadelen die er in iedere organisaties zijn. Politiek geneuzel, schuivende panelen, besluiteloos management, ik heb er allemaal geen last van. Ik heb vastomlijnde opdrachten die ik uitvoer.
Ik doe interim management, dus voor de echte "die-hard coders" (no offence) die hier veel zitten voelt het misschien anders en kan er sleur op de loer liggen. Ik kan alleen adviseren om dan verder te kijken, er is voldoende (veel) werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jadjong schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:16:
Waarom zou je alles boven de 500 naar een spaarrekening knikkeren? Dingen dingen kosten geld tegenwoordig....
Ik heb hier al vaak genoeg gezeken over de kosten van de ABN, maar ik heb ondanks de kosten wel altijd een aparte spaarrekening. Hetzelfde bij Triodos.

Ik vind het een virtuele stok achter de deur, net als die "spaarpotjes/spaardoelen" die je op sommige privérekeningen ook kunt aanmaken.

Je weet gewoon na een inkomende betaling: de btw gaat naar de spaarrekening, van wat overblijft nog eens de helft, en wat dan overblijft is uit te keren.

Zo heb je in één oogopslag:

* Een lopende rekening met zo laag mogelijk saldo, en wat erop staat is of voor jou, of voor uitgaven
* De voor de Belastingdienst bedoelde afdrachten op een aparte spaarrekening
* Daardoor een drempel om geld uit te geven dat eigenlijk ergens anders voor is gereserveerd

Met genoeg discipline en de juiste bank/boekhoudsoftware is dit vast ook met één rekening te bewerkstelligen, maar ik heb voor deze aanpak gekozen.

Dat kost misschien een tientje of twee per jaar, maar levert dus ook overzicht en voordelen op.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 17-05-2022 14:42 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:31
Ik zou het als starter andersom doen: stort elke maand het bedrag wat je nodig hebt (bijvoorbeeld het vroegere netto salaris) naar prive en blijf van de rest af. Wacht nog een jaartje (of twee) met je levenstandaard aanpassen aan het extra geld. Voor je het weet raak je er aan gewend en moet je zes maanden later weer terugschakelen omdat het hele zzp-avontuur toch niet zo ging als gedacht.

De kosten waar ik aan refereerde zijn de negatieve rente, waarvan de drempel sneller in zicht is dan je denkt bij 90.- per uur. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:55
CodeCaster schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:41:
[...]

Ik heb hier al vaak genoeg gezeken over de kosten van de ABN, maar ik heb ondanks de kosten wel altijd een aparte spaarrekening. Hetzelfde bij Triodos.

Ik vind het een virtuele stok achter de deur, net als die "spaarpotjes/spaardoelen" die je op sommige privérekeningen ook kunt aanmaken.

Je weet gewoon na een inkomende betaling: de btw gaat naar de spaarrekening, van wat overblijft nog eens de helft, en wat dan overblijft is uit te keren.

Zo heb je in één oogopslag:

* Een lopende rekening met zo laag mogelijk saldo, en wat erop staat is of voor jou, of voor uitgaven
* De voor de Belastingdienst bedoelde afdrachten op een aparte spaarrekening
* Daardoor een drempel om geld uit te geven dat eigenlijk ergens anders voor is gereserveerd

Met genoeg discipline en de juiste bank/boekhoudsoftware is dit vast ook met één rekening te bewerkstelligen, maar ik heb voor deze aanpak gekozen.

Dat kost misschien een tientje of twee per jaar, maar levert dus ook overzicht en voordelen op.
Een beetje administratiepakket geeft je een beter overzicht. Hier ligt alles op 1 stapel op mijn zakelijke rekening. Maar ik weet op basis van het Moneybird rapport precies wat waar naartoe is gegaan of nog moet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:53:
Ik zou het als starter andersom doen: stort elke maand het bedrag wat je nodig hebt (bijvoorbeeld het vroegere netto salaris) naar prive en blijf van de rest af. Wacht nog een jaartje (of twee) met je levenstandaard aanpassen aan het extra geld. Voor je het weet raak je er aan gewend en moet je zes maanden later weer terugschakelen omdat het hele zzp-avontuur toch niet zo ging als gedacht.
Dit inderdaad. Ik bepaal nu na 2 jaar ZZPen aan het begin van het jaar mijn "salaris" wat ik maandelijks overmaak obv het verwachte winst. Mijn sporadische zakelijke uitgaven zijn verder niet echt van invloed hierop. Die telefoon, laptop of tablet maakt niet heel veel verschil op een omzet van boven een ton. Ik koop het wanneer ik het nodig heb en blijft altijd genoeg op de betaalrekening voor de BD.

Helaas red ik het niet meer op mijn oude loontje met de aflossing van de hypotheken van twee huizen, na het verhuizen weer even afstemmen wat nu echt mijn privé lasten zijn. Echter verwacht ik binnenkort ook de stap naar een BV te gaan overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
com2,1ghz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Een beetje administratiepakket geeft je een beter overzicht. Hier ligt alles op 1 stapel op mijn zakelijke rekening. Maar ik weet op basis van het Moneybird rapport precies wat waar naartoe is gegaan of nog moet gaan.
Kijk, dat is goed om te weten. Dus hetzelfde overzicht van wat waarnaar toe moet haal je net zo goed uit het boekhoudpakket en niet per se alleen uit de potjes/aparte rekeningen hij de bank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-07 16:48
figlio del comm schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:19:
Ik heb mijn zakelijk rekening bij KNAB, privé bij ASN. Voordeel van KNAB is dat je een rekening binnen enkele uren geopend hebt en daarbij je pinpas de volgende dag. Bij ASN bank duurt dit ongeveer 8 (!) weken.
Binnen KNAB maak je tot 5 spaarrekeningen aan. Ik heb er eentje voor de IB en eentje voor de BTW. Je kunt binnen KNAB automatiseren dat bij iedere betaling de BTW en IB-percentage naar die spaarrekeningen geboekt worden. Ik maak maandelijkse een bedrag over naar privé om van te leven. Op deze manier scheid ik zakelijk en privé zo veel mogelijk.
Ik zit ook bij KNAB, ik kan alleen maar 1 BTW sparen opdracht inzetten. Dus de 21% procent wordt inderdaad automatisch naar mijn BTW spaarrekening geheveld, maar bijvoorbeeld 40% voor mijn IB kan dan niet meer automatisch ook.

Hoe heb jij dat gedaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pepernoot schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:38:
[...]

Ik zit ook bij KNAB, ik kan alleen maar 1 BTW sparen opdracht inzetten. Dus de 21% procent wordt inderdaad automatisch naar mijn BTW spaarrekening geheveld, maar bijvoorbeeld 40% voor mijn IB kan dan niet meer automatisch ook.

Hoe heb jij dat gedaan dan?
Dit soort transacties kan je via Flow-Your-Money ook instellen, gebruik het verder zelf niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepernoot
Deveon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:42:
[...]

Dit soort transacties kan je via Follow-Your-Money ook instellen, gebruik het verder zelf niet.
Jij bedoelt flow-your-money neem ik aan?

[ Voor 7% gewijzigd door Pepernoot op 17-05-2022 15:50 . Reden: url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-07 15:39
badkuip schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:26:
[...]

Kijk, dat is goed om te weten. Dus hetzelfde overzicht van wat waarnaar toe moet haal je net zo goed uit het boekhoudpakket en niet per se alleen uit de potjes/aparte rekeningen hij de bank...
Voor veel mensen zijn die potjes niet perse voor overzicht maar ook een stok achter de deur. Hoeveel mensen wel niet kijken naar de rekening ohhh 50k op de rekening. nou dan kan ik die nieuw TV zo aanschaffen.

Pinnen en zijn het geld kwijt aan een TV.. Dan komt IB. ja net 50 euro te weinig op je rekening..

Zo'n spaarrekening om je IB op te zetten kan je dus zien als een stokje.. Je moet een extra handeling doen om geld uit je IB te gebruiken..

Daarnaast geeft het mij persoonlijk wel extra inzicht.. Ohh 50K buffer.. Hmm die TV kan ik dus wel makkelijk kopen..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orangelights23
To_Tall schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:47:
[...]

Voor veel mensen zijn die potjes niet perse voor overzicht maar ook een stok achter de deur. Hoeveel mensen wel niet kijken naar de rekening ohhh 50k op de rekening. nou dan kan ik die nieuw TV zo aanschaffen.

Pinnen en zijn het geld kwijt aan een TV.. Dan komt IB. ja net 50 euro te weinig op je rekening..

Zo'n spaarrekening om je IB op te zetten kan je dus zien als een stokje.. Je moet een extra handeling doen om geld uit je IB te gebruiken..

Daarnaast geeft het mij persoonlijk wel extra inzicht.. Ohh 50K buffer.. Hmm die TV kan ik dus wel makkelijk kopen..
Als mensen zo zouden werken, wens ik ze veel sterkte met hun ‘ondernemerschap’. Het is gemakkelijk, prima, maar dit forum zit vol zzp’ers die langere klussen bij dezelfde opdrachtgever doen. Dan heb je maar een paar uitgaves per jaar. Lijkt me een beetje overkill om met dergelijke omzetten dit soort budgettrucjes te moeten gebruiken als stok achter de deur. Dat noem ik eerder niet met geld om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
Deveon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:42:
[...]

Dit soort transacties kan je via Flow-Your-Money ook instellen, gebruik het verder zelf niet.
Ik gebruik het zelf ook niet. Die overdracht naar IB rekening eens in twee weken kan ik zelf ook nog wel aan. ;)

Net wel even met hun app gespeeld, maar als je een nuttige flow wilt maken, ben je al gelijk 8 euro per maand kwijt. Freemium pakket is nutteloos, dat kan KNAB zelf ook al.

Het is leuk bedacht, handig voor zzp'ers die veel betalingen binnenkrijgen, maar wat @Orangelights23 ook al aangeeft, die paar betalingen per jaar managen moet wel lukken in ons vakgebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Persoonlijk vind ik de mogelijkheden van Knab ook wel erg beperkt. Saldo sparen werkt alleen op vaste bedragen en op max €5000. Die op +/- 12k zou automatisch ervoor zorgen dat ik een IB buffer opbouw. Meer omzet is toch automatisch meer IB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
DJ Henk schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:30:
IIkzelf sta op de drempel om te switchen naar ZZP.
Nou, dat ging rap. Kreeg vanavond een voorstel om als contractor te beginnen bij een Engelse startup die interessante dingen probeert te doen. Eerst een biertje om te proosten, dan maar eens naar de KVK-site om me in te schrijven. Whoei!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepernoot
DJ Henk schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:41:
[...]

Nou, dat ging rap. Kreeg vanavond een voorstel om als contractor te beginnen bij een Engelse startup die interessante dingen probeert te doen. Eerst een biertje om te proosten, dan maar eens naar de KVK-site om me in te schrijven. Whoei!
Lekker bezig Henk!

Wat jij beschreef was ook de reden voor mij om te gaan freelancen.
Een keer drie jaar lang bij eenzelfde klant gezeten in detachering, maar wel elk jaar klaar met het project. Daar was het vrij makkelijk switchen tussen projecten, maar daarna ook altijd wel klaar met het project na 1 a 2 jaar.

Tips van een beginnende zzp'er:
- zet uurtarief hoog in. Voor jezelf een ondergrens, maar ga daar 20 euro boven zitten in onderhandeling. (Mijn recruiter pakt namelijk 13 euro per uur kwam ik laatst achter. 8)7 )
- Ga niet akkoord met concurrentie / relatie beding in contract als je via tussenpartij werkt. Houd je poot stijf.
- Betalingstermijn van maximaal 30 dagen.

Veel plezier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Opdracht begint af te lopen en kijk rustig rond. Paar tussenpartijen weten van deze "verwachte einddatum" (dat heb ik ze namelijk zelf gezegd na zoveel spam) en beginnen te bellen. Twee partijen bellen me gisteren en vandaag, los van elkaar. Het gesprek gaat op 1 regel na precies hetzelfde:

T: "Wanneer ben je beschikbaar?"
C: "Ongeveer dan!"
T: "Top, wat is je uurtarief?"
C: "90, wat is jullie marge of business model?"
T: "Pardon, hoe bedoel je?"
C: "Ik noemde mijn uurtarief en ben benieuwd naar dat van jullie en in welke constructie dat zit?"
T: "Dat heb ik zo niet paraat, daar kom ik nog bij je op terug..."

Bij beide precies hetzelfde, alleen vroeg 1 van de 2 me al direct "zou je ook willen zakken naar 85 (zodat wij al snel 5 euro in de zak kunnen steken)" ... nee dat laatste zei hij er niet bij. Ik zei dat ik het wel een rare vraag vond zonder dat ik met de klant had gesproken, hoe wist hij nou dat de klant dit niet voor mij over had? Wederom geen echte reactie, lachen en professioneel pogen te blijven.

Het is allemaal zo simpel, zo plat, zo doorzichtig nep :N . Ik kan er maar niet mee overweg, maar ondanks al wat voorzichtige pogingen vanuit mijzelf nog niets kunnen vinden in mijn regio zonder tussenpartij.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Pepernoot schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:24:
Tips van een beginnende zzp'er:

[...]

Veel plezier!
Ha, bedankt!

Het onderhandelproces heeft al plaatsgevonden. Ik wacht nog op het papierwerk, maar in principe zijn we eruit. Ik ben zeker tevreden.

Afspraak met KVK is gemaakt. Nu het internet afspeuren op zoek naar antwoorden op wat praktische vragen die ik nog heb. Hoe het werkt met BTW als je vanuit Nederland voor een Engels bedrijf werkt bijvoorbeeld. Maar eerder zag ik dat daar wel info over te vinden is, dus ik zal jullie nog niet meteen overstelpen met vragen, :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
Cassius schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:58:
[...]
C: "Ik noemde mijn uurtarief en ben benieuwd naar dat van jullie en in welke constructie dat zit?"
[...]
Dan moet je hem ook afmaken:

C: "Zonder openheid hier over heb ik geen interesse."
T: "Hoezo? We hebben een mooie opdracht voor je en onze marge is onze zaak."
C: "De eindklant betaalt een bepaald bedrag voor mijn inzet en ik wil exact weten hoeveel dat is. Daar hoort een bepaalde verwachting bij en ik wil inschatten of ik die waar kan maken."
T: "Oh, nou eh, wij doen er €20 per uur bij."
C: "Ja, doei, dat is echt veel te veel. Jullie diensten vind ik maximaal €10 per uur waard."
T: "Voor minder dan €15 doen we het niet."
C: "Ok, dan niet!"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 13:48
RichieB schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:43:
[...]

C: "De eindklant betaalt een bepaald bedrag voor mijn inzet en ik wil exact weten hoeveel dat is. Daar hoort een bepaalde verwachting bij en ik wil inschatten of ik die waar kan maken."
C: "Ja, doei, dat is echt veel te veel. Jullie diensten vind ik maximaal €10 €5 per uur waard."
FTFY :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
DJ Henk schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:41:
[...]

Vorig jaar november was ik 3 weken bezig om een afspraak te regelen, dus wacht geen seconde.

En van harte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-07 17:51
Bij sommige vestigingen van de KVK kan je de volgende dag terecht, ik gok dat dat geannuleerde afspraken zijn waardoor er een slot beschikbaar is. Ik ben vandaag naar Zwolle gereden om het op korte termijn te kunnen regelen. In de randstad kon je (een week geleden) pas in juni terecht.

Overigens snap ik de kritiek op recruiters best, want die vangen een flink bedrag als je een jaar op een opdracht zit. Aan de andere kant is het voor een starter zoals ik wel erg fijn, want ik zou niet zo goed weten waar ik zou moeten beginnen om aan de opdrachten te komen die ze aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Opdracht begint af te lopen en kijk rustig rond. Paar tussenpartijen weten van deze "verwachte einddatum" (dat heb ik ze namelijk zelf gezegd na zoveel spam) en beginnen te bellen. Twee partijen bellen me gisteren en vandaag, los van elkaar. Het gesprek gaat op 1 regel na precies hetzelfde:

T: "Wanneer ben je beschikbaar?"
C: "Ongeveer dan!"
T: "Top, wat is je uurtarief?"
C: "90, wat is jullie marge of business model?"
T: "Pardon, hoe bedoel je?"

Bij beide precies hetzelfde, alleen vroeg 1 van de 2 me al direct "zou je ook willen zakken naar 85 (zodat wij al snel 5 euro in de zak kunnen steken)" ... nee dat laatste zei hij er niet bij. Ik zei dat ik het wel een rare vraag vond zonder dat ik met de klant had gesproken, hoe wist hij nou dat de klant dit niet voor mij over had? Wederom geen echte reactie, lachen en professioneel pogen te blijven.

Het is allemaal zo simpel, zo plat, zo doorzichtig nep :N . Ik kan er maar niet mee overweg, maar ondanks al wat voorzichtige pogingen vanuit mijzelf nog niets kunnen vinden in mijn regio zonder tussenpartij.
Ben laatst ook door zo'n partij benaderd, dame van zo'n bedrijf uit London met foto's met foto's met inkijk en extra sexy pose. Je spreekt met een Daisy maar vervolgens belt een Lindsey die direct je CV wil, tarief wil weten maar vervolgens niets aan info terug geeft.

Heb aangegeven dat ik geen zaken meer met ze zal doen en het verzoek mijn contact gegevens te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
TheJVH schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:02:
Bij sommige vestigingen van de KVK kan je de volgende dag terecht, ik gok dat dat geannuleerde afspraken zijn waardoor er een slot beschikbaar is. Ik ben vandaag naar Zwolle gereden om het op korte termijn te kunnen regelen. In de randstad kon je (een week geleden) pas in juni terecht.

Overigens snap ik de kritiek op recruiters best, want die vangen een flink bedrag als je een jaar op een opdracht zit. Aan de andere kant is het voor een starter zoals ik wel erg fijn, want ik zou niet zo goed weten waar ik zou moeten beginnen om aan de opdrachten te komen die ze aanbieden.
Je netwerk, als je je vorige plek goed hebt achtergelaten en je niet als een complete hork gedragen hebt zullen mensen graag met je samen willen werken.

Heb op dit moment twee opdrachten uit eigen netwerk en 3 vragen of ik binnenkort beschikbaar ben (helaas).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

RichieB schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:43:
[...]

C: "Ja, doei, dat is echt veel te veel. Jullie diensten vind ik maximaal €10 per uur waard."
Ik heb nu 2 of 3 recruiters die bewust de pitch hebben met een ander business model -->
* Je betaalt 750 euro per maand (ex.) onafhankelijk van je omzet
* Je betaalt eenmalig 5k, that's it

Klinkt me beiden al veel beter in de oren dan de urenschrapers waarbij 5 euro per uur op 1600 uren nog steeds 8k is per jaar. Zou wel tijd worden dat er wat originelere modellen kwamen nu de ICT ZZP markt alsmaar hard groeit.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stukongeluk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-07 20:51
Cassius schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:27:
[...]

Ik heb nu 2 of 3 recruiters die bewust de pitch hebben met een ander business model -->
* Je betaalt 750 euro per maand (ex.) onafhankelijk van je omzet
* Je betaalt eenmalig 5k, that's it

Klinkt me beiden al veel beter in de oren dan de urenschrapers waarbij 5 euro per uur op 1600 uren nog steeds 8k is per jaar. Zou wel tijd worden dat er wat originelere modellen kwamen nu de ICT ZZP markt alsmaar hard groeit.
Ben wel benieuwd naar dit soort partijen. Klinkt schappelijker dan die 15 euro per uur marge recruiters die vervolgens op hun instagram posten hoe geweldig het is om constant op vakantie te zijn in Dubai :+

Evt. mogelijk om wat namen te sharen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-07 17:51
init6 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:05:
[...]

Je netwerk, als je je vorige plek goed hebt achtergelaten en je niet als een complete hork gedragen hebt zullen mensen graag met je samen willen werken.

Heb op dit moment twee opdrachten uit eigen netwerk en 3 vragen of ik binnenkort beschikbaar ben (helaas).
Hoe doe je dat dan? Vraag je gewoon of ze nog vraag hebben naar x of y positie? Mijn vorige werkgever is een detacheerder en die zal niet zomaar iemand inhuren die net ontslag heeft genomen, da's een beetje het verkeerde signaal naar eigen werknemers :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 11-07 00:24
pirke schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:07:
[...]

Omdat je - nadat je kater voorbij is - de rest vd week weer productief bent, in tegenstelling tot steeds telefoon/email/etc van je eigen bedrijf.
Inmiddels is er wetgeving op komst die een werkgever verbiedt om nevenwerkzaamheden niet meer toe te staan.

https://www.salarisvanmor...1-augustus-2022-niet-meer

nog steeds wel voor concurrentiebeding, gezondheid en andere zaken maar niet meer zonder objectieve redenen :) Leek me goed om dit hier te delen, wanneer andere mensen er last van zouden krijgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06:51

Zelf bij bedrijven aankloppen en bij "normale" vacatures vragen of het op basis van inhuur kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben wel eens met een maand weer weggegaan, als de klik er niet is is de klik er niet en zijn beide partijen beter af als je ergens anders heen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Partijen die je bellen pakken minimaal €10 of 10%, als je zelf reageert op een portaal heb je de kans dat het richting de €5 gaat (bijv Yacht) en als je daaronder wilt zitten moet je echt via een doorgeefluik een opdracht zoeken zoals Brainnet.

Zelf heb zelf een keer een tussenpersoon benaderd waarvan ik wist dat ze in de DAS van de opdrachtgever zaten met het verzoek of ze mij konden aanbieden op een opdracht die binnenkort geplaatst zou worden. Zelfs daar wilde ze voor €7,50 tussen zitten.. Uiteindelijk via een ander met €2,50 marge weten te regelen.

Persoonlijk zou ik voor die paar euro per uur niet alle inschrijvingen in diverse portalen willen opstellen en bijhouden, enkel wanneer je geïnformeerd wordt voordat de opdracht gepubliceerd wordt. Er zijn genoeg tussenpersonen die dat voor je doen zonder de hoofdprijs te vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb een opdracht binnengehaald voor 6 maanden :), contract word nog opgesteld en de startdatum is afgesproken.
Ik ben dan geen ict-er maar een werktuigbouw ZZP-er heeft redelijk wat overeenkomsten.

Wat doen jullie tijdens een opdracht op linkedin? Zetten jullie het neer als werkervaring om ook aan te geven dat je al een opdracht hebt lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afghano
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-07 13:48
Ik vroeg mij af hoe/waar jullie je contracten hebben laten opstellen? Ik ben van plan om binnenkort te gaan ZZP'en, maar ik neem aan dat ik een contract met voorwaardes etc. moet opstellen. Hebben jullie een tip?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Afghano schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:57:
Ik vroeg mij af hoe/waar jullie je contracten hebben laten opstellen? Ik ben van plan om binnenkort te gaan ZZP'en, maar ik neem aan dat ik een contract met voorwaardes etc. moet opstellen. Hebben jullie een tip?
Ik baseer mijn contracten gewoon op de modelcontracten van de belastingdienst: https://www.belastingdien...beroepsgroepen-downloaden

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:57
Als je kijkt bij de belastingdienst voor de Modelovereenkomst ICT professional (Nederland ICT) - 905159058810 staat er
Deze overeenkomst is geldig tot 19 februari 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 15:12
Nu pas ruim een half jaar freelancer maar de twee fijnste zaken vind ik toch wel, geen randzaken meer van mijn ex-werkgever zoals al die bila's enz. Verder vind ik het zo fijn dat ik ergens "extern" zit en nooit te maken heb met politiek. Dat gaat allemaal aan mij voorbij, echt heerlijk :)

Doe goed mijn werk en dat is het, goed afgekaderd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat zegt alleen iets over de goedkeuring door de BD, wetmatig veranderd er niks aan het contract aangezien er nergens een wet veranderd is.
Nutral schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:53:
Ik heb een opdracht binnengehaald voor 6 maanden :), contract word nog opgesteld en de startdatum is afgesproken.
Ik ben dan geen ict-er maar een werktuigbouw ZZP-er heeft redelijk wat overeenkomsten.

Wat doen jullie tijdens een opdracht op linkedin? Zetten jullie het neer als werkervaring om ook aan te geven dat je al een opdracht hebt lopen?
Lange opdrachten zet ik als werkervaring op Linkedin en dan met ''Freelance'' wat je ergens kan kiezen.

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 18-05-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:48

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Eigen bedrijf pagina als freelancer als ervaring en de losse project als ervaring zonder freelancer erbij. Ze zien hopelijk zelf wel de overlap. Verder in intro stuk staat ook dat ik freelancer ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wackmack schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:39:
Nu pas ruim een half jaar freelancer maar de twee fijnste zaken vind ik toch wel, geen randzaken meer van mijn ex-werkgever zoals al die bila's enz. Verder vind ik het zo fijn dat ik ergens "extern" zit en nooit te maken heb met politiek. Dat gaat allemaal aan mij voorbij, echt heerlijk :)

Zelfs als externe heb ik nog bila's, maar ben wel blij dat ik mij volledig kan focussen op het werk en niet druk hoef te maken over CAO afspraken, POP gesprekken, werktijden, reorganisaties, wisseling in management en overige lange termijn zaken. Ik merk wel dat de day-to-day politieke zaken in grote organisatie vaak wel een dingetje blijven wanneer je hogerop in senioriteit komt en direct met management moet schakelen. In bijna elke organisatie kom je wel personen tegen die toch wat minder hart voor de zaak hebben en met name voor zichzelf. Die geven snel de voorkeur voor gemak en duur dan complex en voordeliger.
Wanneer ik ergens langdurig zit en het als toevoeging op mijn CV zie benoem ik apart de periode dat ik daar werkzaam was. De werkzaamheden koppel ik los daarvan in mijn werkervaring als Freelancer. Wat ik bij wie gedaan hebt vind ik niet relevant en wil geen directe informatie over de omgeving publiceren. Dit doe ik eigenlijk al zo sinds ik gedetacheerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seffy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-07 22:23
Hi,

Ik zou graag wat informatie willen mbt brokers/tussenpartijen ik zou namelijk aan het eind van mijn leasecontract bij mijn huidige werkgever (detacheringsbureau) als ZZP willen verder gaan.

Heb gehoord dat de meeste opdrachtgevers via tussenpartijen/brokers werken. Heeft iemand een idee waar ik hier meer informatie over kan verkrijgen? Hoe dat in elkaar zit etc?

Tips zijn ook welkom hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
Seffy schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:05:
Hi,

Ik zou graag wat informatie willen mbt brokers/tussenpartijen ik zou namelijk aan het eind van mijn leasecontract bij mijn huidige werkgever (detacheringsbureau) als ZZP willen verder gaan.

Heb gehoord dat de meeste opdrachtgevers via tussenpartijen/brokers werken. Heeft iemand een idee waar ik hier meer informatie over kan verkrijgen? Hoe dat in elkaar zit etc?

Tips zijn ook welkom hoor :)
Je wilt bij een detacheringsbureau aan de slag als ZZP'er? Dat zij jou tussenpartij zijn bedoel je?

Geen idee hoe de belastingdienst daar tegenaan kijkt, aangezien je niet voor je vorige werkgever aan de slag mag binnen 2(?) jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Je geeft ze je uurtarief en CV en volgens kan je dagelijks telefoontjes beantwoorden met interessante opdrachten. De tussenpersoon pakt een forse marge hierop, maar je gaat er zeker op voorruit ten opzichte van loondienst.

Betreft je leaseauto kan je misschien beter een paar maanden voor dat die ingeleverd moet worden weg gaan en het contract overnemen. Vervoer wanneer je net gestart bent is dan ook een zorg minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixxon
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:19
DeMolT. schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:25:
[...]

Je wilt bij een detacheringsbureau aan de slag als ZZP'er? Dat zij jou tussenpartij zijn bedoel je?

Geen idee hoe de belastingdienst daar tegenaan kijkt, aangezien je niet voor je vorige werkgever aan de slag mag binnen 2(?) jaar.
Ik denk dat hij bedoelt dat hij ergens (nog nader te bepalen) als ZZP'er aan de slag wil, nadat zijn leasecontract bij zijn huidige werkgever is afgelopen ;) (zo lees ik het tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52

Yucon

*broem*

Ik ken de details van je contract niet, maar de afkoopsom zal vrijwel zeker in het niet vallen bij je te verwachten inkomstenstijging. Ik zou het maar eens goed doorrekenen want eerlijk gezegd vind ik dit op het eerste gezicht niet zo'n heel goede reden om je startmoment door te laten bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seffy
Rixxon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat hij ergens (nog nader te bepalen) als ZZP'er aan de slag wil, nadat zijn leasecontract bij zijn huidige werkgever is afgelopen ;) (zo lees ik het tenminste)
Dit bedoelde ik inderdaad ;)

Wanneer het contract afloopt kan ik gewoon zonder het af te kopen, mijn ontslag indienen. Wil voordat ik dat doe natuurlijk wel al getekend hebben voor een nieuwe opdracht als ZZPer.

Veel opdrachtgevers werken met tussenpartijen heb ik dus gehoord over de werkvloer. Maar geen idee hoe je zulke tussenpartijen kan vinden. Dacht laat ik hier maar ook eens rond vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:22
Seffy schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Wanneer het contract afloopt kan ik gewoon zonder het af te kopen, mijn ontslag indienen. Wil voordat ik dat doe natuurlijk wel al getekend hebben voor een nieuwe opdracht als ZZPer.

Veel opdrachtgevers werken met tussenpartijen heb ik dus gehoord over de werkvloer. Maar geen idee hoe je zulke tussenpartijen kan vinden. Dacht laat ik hier maar ook eens rond vragen.
Of je neemt je auto mee. Genoeg leasemaatschappijen die dat prima vinden.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seffy
Deveon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Je geeft ze je uurtarief en CV en volgens kan je dagelijks telefoontjes beantwoorden met interessante opdrachten. De tussenpersoon pakt een forse marge hierop, maar je gaat er zeker op voorruit ten opzichte van loondienst.

Betreft je leaseauto kan je misschien beter een paar maanden voor dat die ingeleverd moet worden weg gaan en het contract overnemen. Vervoer wanneer je net gestart bent is dan ook een zorg minder.
Hmm, zijn de tussenpartijen in de topicstart een goed begin? Of is dat een beetje achterhaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
Seffy schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Ah excuus, iets te snel gelezen haha!

In de first-post staan al een aantal tussenpartijen, maar zet op LinkedIn dat je beschikbaar bent als Freelancer, dan komt dat vanzelf op je af!

En als je twijfels hebt over tussenpartijen, dan kun je hier altijd vragen om ervaringen. Het mooiste vind ik, zelf persoonlijk, zonder tussenpartij. De tussenpartij vraagt veel voor hetgeen ze doen en ze weten vaak niet waar de klant echt naar op zoek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sowieso zou ik niet te veel alleen focussen op tussen partijen. Er zijn ook genoeg bedrijven die direct inhuren, en neemt weer een extra laag van belangen weg ( ik denk dat het overgrote deel ook wel direct wil inhuren, soms via een inhuur portaal, maar dat is meer administratief ). De tussenpersonen zeggen altijd dat ze in jouw belang handelen, maar ik ervaar ze meer als een stoorzender en belemmering. Natuurlijk kunnen ze soms handig zijn om je aan een opdracht te helpen, dus je hoeft ze echt niet te negeren, maar er zijn genoeg mogelijkheden om direct bij klanten terecht te komen. Misschien moet je dan alleen wat meer tijd besteden in het zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 18-05-2022 13:21 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Seffy schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Hmm, zijn de tussenpartijen in de topicstart een goed begin? Of is dat een beetje achterhaalt?
Beetje afhankelijk van je expertise, maar als je op LinkedIn "open for work" zet dan vinden ze je vanzelf. Je kan beter snel starten met een "duur" tussenpersoon dan later starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

stukongeluk schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:39:
[...]

Ben wel benieuwd naar dit soort partijen. Klinkt schappelijker dan die 15 euro per uur marge recruiters die vervolgens op hun instagram posten hoe geweldig het is om constant op vakantie te zijn in Dubai :+

Evt. mogelijk om wat namen te sharen?
Waarom niet :) .

Flatfee per maand: https://www.nextstepassistance.nl/ (voor nu Java only)
Eenmalig bedrag: https://www.funle.nl/

Als men er nog meer kent hoor ik die ook graag O-) !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
tony-stark schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:17:
[...]

Zelf bij bedrijven aankloppen en bij "normale" vacatures vragen of het op basis van inhuur kan.
Zelf geprobeerd?

Heb zelf een aantal pogingen gedaan, maar of men reageerde gewoon niet of kreeg antwoord dat ze enkel interne mensen zochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
TheJVH schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:53:
[...]

Hoe doe je dat dan? Vraag je gewoon of ze nog vraag hebben naar x of y positie? Mijn vorige werkgever is een detacheerder en die zal niet zomaar iemand inhuren die net ontslag heeft genomen, da's een beetje het verkeerde signaal naar eigen werknemers :) .
Heb mijn vertrek bij vorige werkgever aangekondigd en in dat bericht aangegeven dat ik beschikbaar was voor freelance opdrachten. Daaruit zijn 3 leads gekomen direct, 2 opdrachten vervolgens. In afgelopen 5 maanden ben ik daarna nog benaderd door 3 mensen uit mijn netwerk omdat ze het bericht hadden gezien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• com2,1ghz
init6 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Zelf geprobeerd?

Heb zelf een aantal pogingen gedaan, maar of men reageerde gewoon niet of kreeg antwoord dat ze enkel interne mensen zochten.
Is ook zinloos want vaak zijn die klussen bij een grote multinational waar enkele duizenden tot tienduizenden man werken en een manager die heeft daar een project met wat budget. Die moet je zien te bereiken. Die schakelt dan portalen of brokers in. Die brokers hebben dan bestaande lijntjes en wat overeenkomsten. Die doen ook het administratieve gedeelte.

Die managers staan ook niet te wachten om met iedere ZZP-er om de tafel te gaan zitten maar die vragen aan een partij om een blik aan IT personeel open te trekken.

Toen ik zocht naar een opdracht had ik als java developer ook moeite mee om rechtstreeks bij een klant te komen. Kon ze namelijk nergens vinden. Of het waren van die stoffige projecten met lekker van die in house gebouwde frameworks met hun eigen bare metal CI/CD oplossing.

Ik kwam in contact met een recruiter die eigenlijk net als de rest van het gespuis was. Stuurde mij overal en nergens op intake en kon mij helemaal niets inhoudelijks vertellen. Marge was 20%... Deed ook zuur en praatte mij een schuldgevoel aan toen ik het aanbod afwees. Werd er ook een beetje moe van na 4 intakes waarvan eentje met een Hackerrank puzzeltje.

Kostte mij ook aardig wat energie om voor al die intakes te gaan voorbereiden en heen te gaan vanwege het feit dat er niets bekends was buiten "senior java developer needed". Ondertussen moest ik live iets in javascript met jQuery maken.

Mijn huidige broker heeft zelf personeel in dienst en bij verschillende klanten. Hij kon aan de hand van mijn profiel en wensen ook echt een suggestie doen waar ik terecht kon. Hij kon mij inhoudelijk zaken vertellen over het project en de organisatie.
Was ook meteen in 1 keer raak. Nam de tijd om mij voor te bereiden voor de intake omdat hij precies weet welke antwoorden de klant graag wilt horen.
Na mijn eerste gesprek hebben ze maar de twee andere gesprekken die na mij zouden komen geannuleerd omdat ze overtuigd waren. En ja ze pakken inderdaad 7 euro per uur. Ik zit op de 92,50 bij de broker en is wat mij betreft wel prima.
Al bijna twee maanden zit ik op mijn nieuwe klus en bevalt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
com2,1ghz schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Die managers staan ook niet te wachten om met iedere ZZP-er om de tafel te gaan zitten maar die vragen aan een partij om een blik aan IT personeel open te trekken.

[...]
Mijn ervaring is dat in de huidige markt de inhurende managers zitten te springen om goede mensen. Die kunnen ze maar moeilijk vinden dus daarom schakelen ze een tussenpartij in. Als je zo'n manager rechtstreeks benadert voor een vacature waar je een match voor bent wil die echt wel met je praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RichieB schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Mijn ervaring is dat in de huidige markt de inhurende managers zitten te springen om goede mensen. Die kunnen ze maar moeilijk vinden dus daarom schakelen ze een tussenpartij in. Als je zo'n manager rechtstreeks benadert voor een vacature waar je een match voor bent wil die echt wel met je praten.
Exact, het is natuurlijk wel de kunst om op de juiste manier in contact te komen met een dergelijk persoon. Ze zullen geen zin hebben om legio CV's door te gaan zitten bladeren, maar als jij gewoon een goede match hebt willen ze echt wel even met je praten om te kijken of je een goede fit bent voor de opdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
[...]

***members only***
Beetje late reactie maar wilde toch nog even reageren. Ik heb echt niet het idee dat ZZP klussen juist niet leuke klussen zijn. Er is echt een groot tekort aan goede mensen op de arbeidsmarkt dus ook zat leuke klussen die beschikbaar zijn. In iedergeval zou ik niet zo snel een klus gaan doen die ik niet leuk, voor die reden ben ik niet ZZP-er geworden. Ik zie echt ook heel veel interessante klussen langs komen.
Wackmack schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:39:

Ligt er ook maar net aan wat voor rol je hebt. Als team lead, software architect, CTO of iets dergelijks wat ook maar enige connectie heeft met samenwerken buiten je team heb je altijd te maken met politiek. Zelfs binnen je team zit er een vorm van politiek. En ik verwacht ook van een beetje senior externe dat hij proactief dingen op pakt wat met politiek heeft te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Rutix op 18-05-2022 23:02 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
Rutix schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:56:
[...]

Beetje late reactie maar wilde toch nog even reageren. Ik heb echt niet het idee dat ZZP klussen juist niet leuke klussen zijn. Er is echt een groot tekort aan goede mensen op de arbeidsmarkt dus ook zat leuke klussen die beschikbaar zijn. In iedergeval zou ik niet zo snel een klus gaan doen die ik niet leuk, voor die reden ben ik niet ZZP-er geworden. Ik zie echt ook heel veel interessante klussen langs komen.

[...]

Ligt er ook maar net aan wat voor rol je hebt. Als team lead, software architect, CTO of iets dergelijks wat ook maar enige connectie heeft met samenwerken buiten je team heb je altijd te maken met politiek. Zelfs binnen je team zit er een vorm van politiek. En ik verwacht ook van een beetje senior externe dat hij proactief dingen op pakt wat met politiek heeft te maken.
Ik denk dat hij ook doelt op die verplichte terugkomdagen (op dagen dat je ergens anders in het land al voor een klant een zwaar project zit te doen), die, als je niet komt, weer aangekaart worden tijdens je functioneringsgesprekken. De eeuwige "moeilijke markt" discussie, en "marktconform" (god wat haat ik dat woord) terminologie om je salaris te drukken. Het is >15 jaar geleden voor mij, en het is nog niet gewist ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
[...]

Bij kleinere in house clubjes kan je ook vaker pret projectjes doen om dingen uit te proberen en schuiven ze dat weg onder WBSO. En wordt er niet zo erg gelet op de kosten.

Zo had ik bij mn vorige in house werkgever een interne React app waarmee we vrijdags snacks konden bestellen.

Maar ja aan de andere kant heb ik vaak ook leuke dingetjes geintroduceerd bij mijn freelance projecten waarbij ik trots ben wat ik heb geleverd.
[...]

Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarrytax
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-07-2022
Ik studeer bijna af met een MSc in informatica en wat ervaring als full-stack app ontwikkelaar, kan ik als zelfstandig .NET consultant een dayrate van 350 vragen bij een klein consultancy bureau voor een lange termijn samenwerking? Zou ik meer vragen, bvb 400 ofzo, om dan nog te kunnen onderhandelen? Ik ben Belg indien dat belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Zarrytax schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:34:
Ik studeer bijna af met een MSc in informatica en wat ervaring als full-stack app ontwikkelaar, kan ik als zelfstandig .NET consultant een dayrate van 350 vragen bij een klein consultancy bureau voor een lange termijn samenwerking? Zou ik meer vragen, bvb 400 ofzo, om dan nog te kunnen onderhandelen? Ik ben Belg indien dat belangrijk is.
Waarom wil je direct na het afstuderen gaan freelancen? 350/8 = 43.75 per uur en dan zit je wel erg aan de lage kant qua tarief. Daarnaast studeer je net af en kan het zijn dat je nog wat ervaring mist om echt goede klussen te landen.

De meeste bedrijven huren eenpitters in om hun kennis en kunde dus je zou wel wat moeten "aanbieden".

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:16
Zarrytax schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:34:
Dat lijkt me niet. Consultancy bureau's willen mensen in vaste dienst om die extern te kunnen plaatsen. Je kan het altijd proberen natuurlijk. In NL zou het ook als verkapt dienstverband gezien worden wat een probleem is. In België werkt dat wellicht weer anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
retoohs schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Dat lijkt me niet. Consultancy bureau's willen mensen in vaste dienst om die extern te kunnen plaatsen. Je kan het altijd proberen natuurlijk. In NL zou het ook als verkapt dienstverband gezien worden wat een probleem is. In België werkt dat wellicht weer anders.
Extern plaatsen is detachering, consultancy zijn onder andere advies of implementatietrajecten met soms meerdere klanten per week of per dag. Belangrijk, maar groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarrytax
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-07-2022
Mirabis schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Waarom wil je direct na het afstuderen gaan freelancen? 350/8 = 43.75 per uur en dan zit je wel erg aan de lage kant qua tarief. Daarnaast studeer je net af en kan het zijn dat je nog wat ervaring mist om echt goede klussen te landen.

De meeste bedrijven huren eenpitters in om hun kennis en kunde dus je zou wel wat moeten "aanbieden".
Voor de app die ik ontwikkeld heb kan ik ook nog wat factureren, momenteel vragen ze immers nog gergeld om een aanpassing/update en betalen ze me als jobstudent. Verder denk ik later sowieso een bedrijf te starten, waarbij vroeg beginnen met een besloten vennootschap me wel interessant lijkt om een bepaalde maturiteit op te bouwen in het zelfstandig zijn.

350 per dag is inderdaad laag, maar ik heb zoals je zelf aanhaalt momenteel nog niet veel relevante ervaring. Volgens een boekhouder zou ik mits enige optimalisatie (rek houden met VVPR bis, eigen bureau huren, ...) meer moeten overhouden dan mijn huidige loonsvoorstellen waarbij ik 2200 netto + bedrijfswagen, tankkaart, etc vang.

Ik zou wel als zelfstandige in hun team willen opgenomen worden en denk schijnzelfstandigheid te kunnen vermijden door meerdere klanten te factureren (zoals bvb klant v. app) en goed op te letten bij het opstellen van mijn contract. Is dit realistisch, hoe streng zijn ze eigenlijk?

Ik weet dat dit allemaal nogal onorthodox is en dat de kans dat ze hierop ingaan eerder klein is. Mijn idee is, ik kan het maar proberen... Als het niet lukt, geen probleem, er staan nog 10 recruiters aan te schuiven moest dat bedrijf geaffronteerd zijn door mijn voorstel en me niet meer in loondienst willen aannemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jape14
  • Nu online
[...]

Ik denk inderdaad dat het gewoon heel divers is wat er qua klussen langskomt en aangezien je zelf achter het stuur zit moet je gewoon kritisch zijn op met welke potentiële opdrachtgevers je in gesprek gaat en welke klussen je accepteert. Ik zie hele saaie dingen als het herbouwen van een applicatie van de ene stack in de andere stack, maar soms ben je gewoon volledig onderdeel van het productteam bij een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
jape14 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:21:
[...]

Ik denk inderdaad dat het gewoon heel divers is wat er qua klussen langskomt en aangezien je zelf achter het stuur zit moet je gewoon kritisch zijn op met welke potentiële opdrachtgevers je in gesprek gaat en welke klussen je accepteert. Ik zie hele saaie dingen als het herbouwen van een applicatie van de ene stack in de andere stack, maar soms ben je gewoon volledig onderdeel van het productteam bij een klant.
Herbouwen kan heel leuk zijn ook. Het is heel moeilijk te bepalen en enorm persoonlijk. Ik haat nieuwbouw (saaaaaai - je weet wat je moet doen, alleen het moet nog gedaan worden...pffff). Geef mij maar incidenten of (test)bevinding -- maakt niet uit of het test-error is of daarwerkelijk een bug. De reis (het uitzoeken, puzzelen, in- en uitzoomen), daar houd ik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Bigs schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:13:
[...]
Ik heb mijn huidige AOV bij Klaverblad afgesloten, daar kan het rechtstreeks zonder advies. Als je er nooit eerder mee te maken hebt gehad is wat advies wel aan te bevelen om te voorkomen dat je jezelf over- of onderverzekert. Een goede tussenpersoon is meer dan een dozenschuiver en helpt je om inzicht te krijgen wat je nodig hebt.
Klaverblad was snel met een offerte, maar ze willen bij mij toch wel 15% opslag plus een tweetal uitsluitingen. En juist een uitsluiting op dingen als burn-out. ;(

Mogelijk is't het dan niet eens waard. Ik ga d'r nog eens over nadenken, misschien zijn de eerste twee jaren broodfonds al toereikend.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-07 10:08
Liegebeest schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:37:
[...]

Klaverblad was snel met een offerte, maar ze willen bij mij toch wel 15% opslag plus een tweetal uitsluitingen. En juist een uitsluiting op dingen als burn-out. ;(

Mogelijk is't het dan niet eens waard. Ik ga d'r nog eens over nadenken, misschien zijn de eerste twee jaren broodfonds al toereikend.
In mijn optiek zijn dat 2 verschillende dingen. Een AOV wil je juist voor als je meer dan 2 jaar arbeidsongeschikt ben, dus met een flinke wachttijd (drukt de premie). Een broodfonds of buffer is juist voor het "korte" verzuim.
Dus iets als een burn-out zou je prima kunnen dekken met een broodfonds, maar als je 2 armen kwijt ben, lastig tikken, wil je aov die de rest van je leven van inkomsten voorziet.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Deveon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:29:
[...]

De tussenpersoon pakt een forse marge hierop, maar je gaat er zeker op voorruit ten opzichte van loondienst.
Dat kun je toch niet zomaar stellen. Voor bijvoorbeeld € 45/u (à 160 uur = 7200/mnd), waarvan te betalen:

* Inkomstenbelasting + Zvw (40%)
* Vakantiegeld (8%)
* Pensioen (8%)
* Buffer voor ziek/geen werk (10+%)
* AOV (2%)
* Overige verzekeringen, bankkosten, boekhouding (accountant en/of software)

Uiteindelijk zul je (toegegeven, conservatief) 30% van die 7200, dus zo'n 2200-2500 netto overhouden als je alles goed doet.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CodeCaster schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:43:
[...]

Dat kun je toch niet zomaar stellen. Voor bijvoorbeeld € 45/u (à 160 uur = 7200/mnd), waarvan te betalen:

* Vakantiegeld (8%)
* Pensioen (8%)
* AOV (2%)

Uiteindelijk zul je (toegegeven, conservatief) 30% van die 7200, dus zo'n 2200-2500 netto overhouden als je alles goed doet.
Klopt, maar €45/u is natuurlijk wel echt de onderkant van de (IT) markt. Waarschijnlijk zitten de meeste hier rond het dubbele. De vraag is of je "€45/u werkzaamheden" in loondienst wel meer dan 2200-2500 netto opleveren. Toch denk ik zelf dat je (binnen de IT) rond dat uurtarief beter in loondienst kan zoeken naar functie waar je kan groeien omdat je dan op lange termijn véél meer zal verdienen. De meeste bedrijven huren ZZP'ers in voor een truckje wat ze al kunnen, om vervolgens na binnenkomst mogelijk andere zaken op zich te nemen en te groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Beetje late reactie maar wilde toch nog even reageren. Ik heb echt niet het idee dat ZZP klussen juist niet leuke klussen zijn. Er is echt een groot tekort aan goede mensen op de arbeidsmarkt dus ook zat leuke klussen die beschikbaar zijn.
Mijn ervaring ook. Ik heb nu meer keuze juist omdat ik niet afhankelijk ben van een luie accountmanager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Zarrytax schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:17:
Mijn idee is, ik kan het maar proberen...
Gewoon doen. Da kans is 50%; het lukt of het lukt niet ;) Maar dan wel bij bedrijven 'direct'; bij een detacheerder als ZZPer gaan werken kun je helemaal wel vergeten. Die nemer juniors aan in dienst. Als je gaat ZZPen blijft er voor hen geen marge meer over.

Ik ben het wel met de rest eens dat het lastig gaat zijn, maar nee heb je, en de markt is gewoon heel goed (voor ervaren mensen).

Neem hier overigens aan dat je het niet voor het geld doet, want voor zo'n tarief gaan ZZPen heeft dan geen zin.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 19-05-2022 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Voor mensen die naar SharePeople gekeken hebben, ze komen binnenkort met een product waarbij je tot je pensioenleeftijd verzekerd bent. Dit komt bovenop die standaard 2 jaar; je bouwt dan na die 2 jaar in 3 jaar tijd af naar minimumloonniveau, tot aan je AOW.

Linkje: https://www.sharepeople.n...mail&utm_campaign=19mei22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jape14
  • Nu online
Hydra schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:07:
Voor mensen die naar SharePeople gekeken hebben, ze komen binnenkort met een product waarbij je tot je pensioenleeftijd verzekerd bent. Dit komt bovenop die standaard 2 jaar; je bouwt dan na die 2 jaar in 3 jaar tijd af naar minimumloonniveau, tot aan je AOW.

Linkje: https://www.sharepeople.n...mail&utm_campaign=19mei22
Ik heb de mail ook gelezen, ik vraag me wel af of dat nou interessant is als je op dit moment voor een veel hoger bedrag verzekerd bent tot pensioendatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
CodeCaster schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:43:
[...]

* Vakantiegeld (8%)
* Pensioen (8%)
* AOV (2%)

Interessante post. Je beschrijf zowel de kosten voor de werknemer als werkgever, traditioneel gezien dan. Uiteraard moet je beide kosten meenemen in wat je netto overhoudt, maar door de kosten strikt gescheiden te zien, is het veel eenvoudiger om te beredeneren vanuit omzet, bruto salaris en netto salaris.

Ik zie veel kleine zelfstandigen vaak roepen dat ze het vervelend vinden dat er zoveel kosten van hun omzet afgaan. Maar dat is het hem nou: omzet staat niet gelijk aan brutosalaris. 160 uur * 45 euro per uur is 7200 euro omzet. Als je dit niet meer ziet als ‘mogelijk’ bruto salaris, zijn er veel zelfstandigen die hun kostenstructuur anders behandelen - en dus ook hun uurtarief aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:48

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Deveon schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:55:
[...]

Klopt, maar €45/u is natuurlijk wel echt de onderkant van de (IT) markt. Waarschijnlijk zitten de meeste hier rond het dubbele. De vraag is of je "€45/u werkzaamheden" in loondienst wel meer dan 2200-2500 netto opleveren. Toch denk ik zelf dat je (binnen de IT) rond dat uurtarief beter in loondienst kan zoeken naar functie waar je kan groeien omdat je dan op lange termijn véél meer zal verdienen. De meeste bedrijven huren ZZP'ers in voor een truckje wat ze al kunnen, om vervolgens na binnenkomst mogelijk andere zaken op zich te nemen en te groeien.
Zal vast een tussenpartij tussen gaan zitten die het juiste tarief pakten hem laat zweten of binnen korte tijd weer de deur uitgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 16:49
Via een tussenpartij heb ik een opdracht aangeboden gekregen waarbij ik afgelopen woensdag een intake heb gehad met de klant. Leuke gesprek en blijkbaar ook wederzijds want vandaag te horen gekregen dat ze met mij verder willen. Maar, dan nu nog de onderhandeling met de tussenpartij.....

Mijn tarief duidelijk vooraf aangegeven bij de tussenpartij, maar die is nu bezig om die omlaag te krijgen (was te verwachten) omdat de klant dit schijnbaar te hoog vind. Echter niet transparant zijn over hun eigen tarief. Daarnaast ben ik het niet eens met de tussenpartij overeenkomst (35 dagen betaaltermijn). Al met al een grote kans dat ik er met de tussenpartij er niet uitkom.

Als dit het geval is wil ik eigenlijk de klant direct benaderen om dit uit te leggen. Om mogelijk in de toekomst nog wel een 'goeie' naam te houden bij de klant en wellicht direct opdrachten op te pakken.

Is mijn benadering beetje juist/netjes naar de klant toe?
Pagina: 1 ... 309 ... 634 Laatste