Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03
TweakerVincent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:49:
Is het eigenlijk wel slim om per 1/7 of 1/8 te starten? Urencriteria haal ik niet.
Jawel. Gewoon inschrijven voor een paar Udemy trainingingen en daar 500 uur aan spenderen. Je uren voor het criterium hoeven niet billable te zijn.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:09:
Klopt, maar 1225 uur in een half jaar zijn flink wat uren (om precies te zijn ruim 50 uur per week).
Vandaar dus; nu trainingen gaan doen en die lopen ook door na 1/7. Kom je met gemak aan die 1225 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:20

Crazy D

I think we should take a look.

Hatsjoe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:30:
[...]

Met een beetje creatief schrijven kan je het nog wel redden hoor. Onthoud dat alle uren die je gemaakt hebt in de aanloop van het starten van je onderneming ook meegeteld mogen worden. Zaken uitzoeken? 20 uur. Afspraak inplannen bij de KvK en bijwonen? 2 uur. Vakliteratuur lezen (dus ook op T.net)? 50 uur. Administratie opzetten? 15 uur. Administratie maandelijks invullen? 4 uur. Leren voor certificering? 160 uur. En ga zo maar door.

Zolang je niet excessief bent kan je dingen echt wel oprekken hoor. Zo heb ik mijn 1e jaar ook vol gekregen met het urencriterium. Daaropvolgende jaren schreef ik alle niet billable uren niet meer op (teveel gedoe) aangezien met normaal werken je die 1250 toch wel haalt.
Het gaat er niet om of je uren makkelijk kunt halen maar of het aannemelijk is.
Nogmaals, ik weet niet hoe streng er naar gekeken wordt (mocht je controle krijgen),maar goed, met 100 uur in de voorbereiding heb je het alsnog over 6 maanden lang wekelijks meer dan 45 uur werken. Ik zeg niet dat het niet kan, maar er is bv een reden dat je niet meer uren in loondienst mag werken dan dat je aan je eigen bedrijf werkt. Ook al zou je technisch gesproken prima 4 dagen kunnen werken en 3 dagen aan je eigen bedrijf kunnen besteden, realistisch is dat niet.

Al gok ik dat op het moment dat een inspecteur al je uren registraties wilt zien waarmee je die 1225 uur kunt verklaren, er iets anders is gevonden waardoor ze je onder een vergrootglas leggen. Dus als je zorgt dat in je boekhouden geen opvallende zaken staan die vraagtekens kunnen oproepen zal het sowieso wel meevallen allemaal.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:20

Crazy D

I think we should take a look.

Hydra schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Vandaar dus; nu trainingen gaan doen en die lopen ook door na 1/7. Kom je met gemak aan die 1225 uur.
Als ze relevant zijn wel. Als het een cursus is om iets nieuws te leren niet. Maar goed, zoals ik net al reageerde: als je op het punt aankomt dat ze je urenbesteding niet geloven heb je of een pis chagrijn als controleur te pakken, of valt er iets anders op in je administratie, anders geloof ik niet dat ze bij controle alle uurtjes willen zien.

(maar er zijn genoeg uren te schrijven: reistijd, ook als je naar de kvk rijdt voor meer info, je laptop kopen, lunch met X, lunch met Y (netwerken dus), software testen voor je boekhouding, etc, zo ontzettend veel uren hoef je ook niet te overdrijven)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik heb het niet over een cursus vingerverven natuurlijk, ik neem aan dat die persoon dat wel begrijpt ;) Maar mee eens hoor; het is niet lasig om met al je uren die je als starter maakt aan die 1225 te komen. Maar dan is het wel handig om nu vast te beginnen.

De meeste zelfstandigen registreren non-billable uren sowieso niet. Dus ik denk dat het echt pas een issue zou worden als je ruim over de grenzen gaat. Een belastinginspecteur wil vooral weten dat je de boel niet loopt te flessen, door helemaal niet als zelfstandige te werken maar wel probeert te profiteren van aftrekposten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 00:01
Crazy D schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:11:
[...]

Het gaat er niet om of je uren makkelijk kunt halen maar of het aannemelijk is.
Nogmaals, ik weet niet hoe streng er naar gekeken wordt (mocht je controle krijgen),maar goed, met 100 uur in de voorbereiding heb je het alsnog over 6 maanden lang wekelijks meer dan 45 uur werken. Ik zeg niet dat het niet kan, maar er is bv een reden dat je niet meer uren in loondienst mag werken dan dat je aan je eigen bedrijf werkt. Ook al zou je technisch gesproken prima 4 dagen kunnen werken en 3 dagen aan je eigen bedrijf kunnen besteden, realistisch is dat niet.

Al gok ik dat op het moment dat een inspecteur al je uren registraties wilt zien waarmee je die 1225 uur kunt verklaren, er iets anders is gevonden waardoor ze je onder een vergrootglas leggen. Dus als je zorgt dat in je boekhouden geen opvallende zaken staan die vraagtekens kunnen oproepen zal het sowieso wel meevallen allemaal.
Tuurlijk moet je het aannemelijk kunnen maken, maar dat is het mooie, dat is helemaal niet lastig. Zo zit de gemiddelde tweaker over de gehele dag genomen waarschijnlijk best wel een uur op T.net (nieuws + forum), dat is dan al 365 uur per jaar aan vakliteratuur. En een training/leren voor certificering, het is niet aan de inspecteur om te bepalen dat je je certificaat prima in 50 uur behaald had kunnen hebben in plaats van 150 uur. Die bepalen niet hoeveel moeite het jou kost om nieuwe dingen te leren. Zolang je je uren maar goed inboekt (en dus niet 168 uur in 1 week) en daar bewijs tegenover hebt staan (zoals je agenda of ingekocht lesmateriaal).

Die 1225 uur haal je makkelijk met 4 maanden billable + alle non billable uren van het gehele jaar in de aanloop naar ZZP toe. Je moet niet onderschatten hoeveel uren wij als ITers kunnen inboeken op non billable. Zo durf ik te stellen dat wij ITers buiten billable werk om nog veel meer bezig zijn met non billable gerelateerde zaken (omdat het vaak ook onder je hobby valt) dan een dakdekker dat bijvoorbeeld zou zijn. Een inspecteur kijkt enkel of je alles in je administratie volgens de regels hebt gedaan en of je zaken aannemelijk kan maken. Die gaat echt niet ieder uur betwisten en ieder bonnetje met een vergrootglas bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:58
Hydra schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:04:
[...]

In mijn ervaring zijn goede ZZPers net zo goed enorm schaars. Bij m'n huidige opdracht willen ze eigenlijk ook een 2e ik maar hebben ze nog niet kunnen vinden. Bij m'n vorige klant hebben we ook iemand aangenomen die pas na 2 maanden beschikbaar kwam, gewoon omdat het een erg goede fit was en we verder alleen maar prutsers kregen.

4 weken is niets. Ik wacht liever 4 weekjes meer dan dat ik een 'meh' persoon aanneem. 'Meh' in je interview gaat altijd tegenvallen. Ik doe ook niet meer aan voordeel van de twijfel.
Goed is altijd lekker subjectief :P Iemand kan uitblinken in team A maar dramatisch presteren in team B. Het gaat uiteindelijk om de teamperformance. Dus wat goed werkt in het ene team, is geen garantie dat het ook goed werkt in het andere team :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-05 21:34
Vergeet niet dat de urennorm geen willekeurig gekozen getal is. Die 1225 uur is gebaseerd op 2/3e van een standaard werkjaar (1836 uur * 2/3).

Daarmee proberen ze te filteren of je wel voor het grootste deel van het jaar zelfstandig bent geweest. Als je dus 6 maanden in loondienst hebt gewerkt én die 1225 uur gemaakt hebt, kun je er donder op zeggen dat ze heel kritisch naar je uren gaan kijken. Heb je daarentegen geen andere inkomstenstromen, dan wordt er veel milder naar gekeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
Bulder schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:05:
Vergeet niet dat de urennorm geen willekeurig gekozen getal is. Die 1225 uur is gebaseerd op 2/3e van een standaard werkjaar (1836 uur * 2/3).

Daarmee proberen ze te filteren of je wel voor het grootste deel van het jaar zelfstandig bent geweest. Als je dus 6 maanden in loondienst hebt gewerkt én die 1225 uur gemaakt hebt, kun je er donder op zeggen dat ze heel kritisch naar je uren gaan kijken. Heb je daarentegen geen andere inkomstenstromen, dan wordt er veel milder naar gekeken.
Urennorm gaat niet alleen over facturabele uren. Ik neem aan dat je voordat je gaat ondernemen je tijd gaat investeren om de zaak op te zetten. Dit doe je dan in de weekenden en in de avonduurtjes. Dan kom je er zo tegen aan.
Ben hier ook in juli pas gestart terwijl ik daarvoor fulltime in loondienst zat.

[ Voor 4% gewijzigd door com2,1ghz op 05-05-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
com2,1ghz schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Urennorm gaat niet alleen over facturabele uren. Ik neem aan dat je voordat je gaat ondernemen je tijd gaat investeren om de zaak op te zetten. Dit doe je dan in de weekenden en in de avonduurtjes. Dan kom je er zo tegen aan.
Ben hier ook in juli pas gestart terwijl ik daarvoor fulltime in loondienst zat.
Ik weet dat het niet om facturabele uren gaat, maar m'n punt is dat het geen willekeurig hoepeltje is waar je doorheen moet springen. Die grens is gekozen om te laten zien dat 2/3e van jouw jaar in het teken stond van je onderneming.

Daar zit best wat speling in, maar helemaal als je tot 1/8 in loondienst hebt gewerkt zoek je wel echt de grenzen op. Jij bent ook niet gecontroleerd op je uren neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:42
Over die uren, houden jullie nog alles bij? Ik zit met mijn facturabele uren al boven het criteria.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:31
Ik weet dat mijn billable uren toch ruim over de 1225 gaan, dus ik houd de non-billable uren niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Bulder schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Ik weet dat het niet om facturabele uren gaat, maar m'n punt is dat het geen willekeurig hoepeltje is waar je doorheen moet springen. Die grens is gekozen om te laten zien dat 2/3e van jouw jaar in het teken stond van je onderneming.

Daar zit best wat speling in, maar helemaal als je tot 1/8 in loondienst hebt gewerkt zoek je wel echt de grenzen op. Jij bent ook niet gecontroleerd op je uren neem ik aan?
Toen ik paar jaar terug op 1 augustus gestart was heb ik het urencriterium aan het einde van het jaar ook gehaald. Ik wist al langere tijd dat ik zou gaan ZZPen, en was dus ook al langer bezig met zaken uitzoeken en opzetten. Ook bezig geweest met het leren voor en behalen van certificeringen in privétijd omdat ik wist dat dat mij interessanter zou maken voor een opdrachtgever. Alle uren besproken met mijn accountant en volgens hem was dit echt totaal geen probleem. Hij zou een eventuele controle met volle moed tegemoet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
GrooV schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:22:
Over die uren, houden jullie nog alles bij? Ik zit met mijn facturabele uren al boven het criteria.
Alleen in het 1e jaar deed ik dat om aan het criterium te komen. Nu enkel nog de billable uren omdat ik daarmee (op moment van schrijven) het criterium van 1225 al bijna behaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ID-College schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:04:
Goed is altijd lekker subjectief :P Iemand kan uitblinken in team A maar dramatisch presteren in team B. Het gaat uiteindelijk om de teamperformance. Dus wat goed werkt in het ene team, is geen garantie dat het ook goed werkt in het andere team :)
Als ik iemand aan het interviewen ben, is dat voor mijn team. Als 'ie het in een ander team wel 'goed' zou doen, prima. Maar da's niet mijn pakkie an :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
Hatsjoe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:23:
[...]

Toen ik paar jaar terug op 1 augustus gestart was heb ik het urencriterium aan het einde van het jaar ook gehaald. Ik wist al langere tijd dat ik zou gaan ZZPen, en was dus ook al langer bezig met zaken uitzoeken en opzetten. Ook bezig geweest met het leren voor en behalen van certificeringen in privétijd omdat ik wist dat dat mij interessanter zou maken voor een opdrachtgever. Alle uren besproken met mijn accountant en volgens hem was dit echt totaal geen probleem. Hij zou een eventuele controle met volle moed tegemoet zien.
"Ik deed het ook zo" is alleen een geldig argument als je succesvol een controle bent doorgekomen. Ik ken meerdere starters die de ondernemersaftrek van hun eerste jaar moesten terugbetalen omdat ze dat jaar ook een half jaar lang in loondienst hebben gezeten, maar je moet vooral doen waar je jezelf comfortabel bij voelt. Ik geef alleen aan waar de oorsprong van het urencriterium ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
[...]

Gaat er om dat je urenregistratie realistisch is.

Je bedenkt je niet op een mooie ochtend in de zomer dat je even gaat ondernemen. Nee daar heb je al veel langer over nagedacht.

Hoe werkt ondernemen? Boekhouden? Verzekeren? Pensieon? Weke bank? Welke laptop? Hoe ziet mijn markt er uit? Hoe kom ik aan opdrachten? Moet ik nog cursussen volgen?
Wat voor apparatuur heb ik nodig? CV opstellen.

Alleen het vinden van een boekhouder ben ik langer dan een week bezig geweest. Heb met een stuk of 5 boekhouders een gesprek gehad.

Dus begin je halverwege het jaar en je gaat fulltime aan de slag, dan ja die 1225uur wel realistisch haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Die grens is gekozen om te voorkomen dat mensen doen alsof ze ondernemer zijn voor de belastingvoordelen. Dat is de bril waar de inspecteur door kijkt. Belastinginspecteurs zijn over het algemeen hele schappelijke mensen en als je 6 maanden aan omzet hebt is de kans dat ze een welles-nietes spelletje willen gaan spelen over die resterende 300 uur ofzo echt nihil.

Waar het ze om gaat is misbruik. Uitgaande van mijn 1550 uur per jaar zou ik bij 775 billable uren best durven beargumenteren dat er nog zo'n 450 non-billable bij zijn gekomen. Die 775 uren aan omzet betalen sowieso meer belasting dan ik aan voordelen heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Nee, dezelfde reden dus als de rest aangeeft. Aangezien billable sowieso over het criterium zit, heeft het volgens mij geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Bulder schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:27:
"Ik deed het ook zo" is alleen een geldig argument als je succesvol een controle bent doorgekomen. Ik ken meerdere starters die de ondernemersaftrek van hun eerste jaar moesten terugbetalen
Tuurlijk :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:47
RomeoJ schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:08:
Voor de ondernemers die voor hun BV het eHerkenning inlogmiddel hebben aan moeten schaffen: je kunt dit bedrag (deels) gemakkelijk terugvragen bij de RVO: https://www.rvo.nl/subsid...g/compensatie-eherkenning
Ik heb net die van digidentity aangschaft. App werkt niet, maar via de mobiele site werkt authenticeren met vingerafdruk ook. En belangrijker, na scannen van paspoort en even met je hoofd schudden voor de camera ben je direct geverifieerd.
Op vergelijkingssites zie ik bij iedere partij alleen maar slechte reviews, dus daar wordt je niet echt wijzer van.

[ Voor 31% gewijzigd door Jogai op 05-05-2022 17:26 ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:34
Jogai schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Ik heb net die van digidentity aangschaft. App werkt niet, maar via de mobiele site werkt authenticeren met vingerafdruk ook. En belangrijker, na scannen van paspoort en even met je hoofd schudden voor de camera ben je direct geverifieerd.
Op vergelijkingssites zie ik bij iedere partij alleen maar slechte reviews, dus daar wordt je niet echt wijzer van.
Ik heb m net aangevraagd bij we-id, omdat ik het nodig had voor wbso aanvragen. Na alles ingevuld en opgestuurd te hebben bleek ik me in persona te moeten identificeren. Omdat ik haast had ( voor einde van de maand wilde ik de subsidie aanvraag de deur uit hebben), moest ik er speciaal voor maar eindhoven rijden.

Als ik dat vooraf geweten had, dan klinkt die jij noemt als een betere optie.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ik registreer alle uren voor klanten in Toggl, ik werk voor 2 klanten en vind het fijn om terug te zoeken waar ik welke uren gedraaid heb. Als er een discussie komt is die makkelijk af te kappen, kan makkelijk aangeven waar ik aan gewerkt heb.

Daarnaast noteer ik de tijd die ik spendeer aan acquisitie, puur omdat ik daar nieuwsgierig ben.

Ik zit nu qua tijd aan uren bij klanten op 654:56:07. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 11:14
Hier houd ik al mijn uren bij in MoneyMonk, per project ook inderdaad.

Het voordeel wat ik hieraan heb, is dat MoneyMonk automatisch een factuur er van maakt.

Andere uren dan declarabel houd ik niet bij, wegens bovenstaand genoemde redenen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiftyfive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 19:10
Heeft iemand tips voor het vinden van fully remote contracten voor een Java developer? Lees hier dat er best wat mensen zijn die contracten uit de US binnen halen bijv. Zijn er bepaalde zoektermen op LinkedIn of portals e.d. waar ik kan zoeken?

Merk nu dat veel Nederlandse bedrijven terug gaan naar hybride. Wil zelf voorlopig nog af en toe in het buitenland kunnen zitten voor een aantal maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddylm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-05 16:27
Ik ben mij al een tijdje aan het orienteren om freelancer te worden.

Nu heb ik ervaring met Java en .NET alleen zijn beide wel weer een beetje gedateerd en moet ik mijn kennis eerst nog wat bijspijkeren.

Zelf heb ik het idee dat er meer Java opdrachten zijn en neig ik er naar om de Java kant op te gaan, of zal dit niet veel uitmaken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:08
NLKornolio schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:57:
[...]

Ga is kijken hoe ik daar voor moet leren ken geen kwaad om dat ook in de lijst te zetten. Al is het meer voor de fun.
Afgelopen Zaterdag het CKA examen gedaan. Hier een wat uitgebreider verhaal.

TLDR:
* Het is een leuk examen, lekker praktisch bezig.
* De online test-at-home oplossing werkt goed, de proctor was beleefd en geduldig.
* Ik heb getrained met KodeKloud en geoefend met Killer.sh. Beiden bieden uitstekende value-for-money.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:20

Rem

fiftyfive schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:50:
Heeft iemand tips voor het vinden van fully remote contracten voor een Java developer? Lees hier dat er best wat mensen zijn die contracten uit de US binnen halen bijv. Zijn er bepaalde zoektermen op LinkedIn of portals e.d. waar ik kan zoeken?

Merk nu dat veel Nederlandse bedrijven terug gaan naar hybride. Wil zelf voorlopig nog af en toe in het buitenland kunnen zitten voor een aantal maanden.
Ik zit in hetzelfde schuitje, alleen doe ik .net ipv java.
Huidige opdracht is full remote en ik zit daar nog even goed, maar ben wel rond aan het kijken hoe het aanbod van 100% remote rollen is. Mijn ervaring met recruiters op LinkedIn is dat ze tot nu toe allemaal minimaal 1 dag op kantoor willen vragen bij hun opdrachten. Zelfs naar twee recruiters een berichtje gestuurd, die reageren niet eens meer als ik aangeef 100% remote te willen.

Was ook nieuwsgierig naar opdrachten in de USA. Daar gebruiken ze voor jobs 'DICE', waar echt enorm veel developer vacatures staan maar bijna geen freelance dingen. Als ze er staan zoeken ze veelal USA-only.
TopTal is een platform welke freelancers uitbesteed. Vreselijk irritante intakegesprekken en tests, maar ben er nu bijna doorheen. Ik houd je op de hoogte. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-03 00:32
Rem schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Huidige opdracht is full remote en ik zit daar nog even goed, maar ben wel rond aan het kijken hoe het aanbod van 100% remote rollen is. Mijn ervaring met recruiters op LinkedIn is dat ze tot nu toe allemaal minimaal 1 dag op kantoor willen vragen bij hun opdrachten. Zelfs naar twee recruiters een berichtje gestuurd, die reageren niet eens meer als ik aangeef 100% remote te willen.

Was ook nieuwsgierig naar opdrachten in de USA. Daar gebruiken ze voor jobs 'DICE', waar echt enorm veel developer vacatures staan maar bijna geen freelance dingen. Als ze er staan zoeken ze veelal USA-only.
TopTal is een platform welke freelancers uitbesteed. Vreselijk irritante intakegesprekken en tests, maar ben er nu bijna doorheen. Ik houd je op de hoogte. >:)
Ik heb ooit op een aantal slack communities laten weten dat ik beschikbaar was, kreeg daar ook veel reacties van bedrijven uit de US, dus dat zou je kunnen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 13:39
Liegebeest schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:01:
[...]

Afgelopen Zaterdag het CKA examen gedaan. Hier een wat uitgebreider verhaal.

TLDR:
* Het is een leuk examen, lekker praktisch bezig.
* De online test-at-home oplossing werkt goed, de proctor was beleefd en geduldig.
* Ik heb getrained met KodeKloud en geoefend met Killer.sh. Beiden bieden uitstekende value-for-money.
Dank voor deze tip! Ik hoop binnenkort CKAD examen te doen, top dat ik nu een resource heb om te oefenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb ruim een jaar geleden CKAD gedaan. Het examen is best volgepropt, je moet snel handelen want anders kun je tijd te kort komen. Het helpt dus om veel te oefenen. Verder heb je voor het examen slechts 1 terminal tot je beschikking. Gebruik van / ervaring met een muxer als screen of tmux is aan te raden (volgens mij zijn beide geinstalleerd in de vm)

Bla bla bla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Elfjes schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:35:
Gebruik van / ervaring met een muxer als screen of tmux is aan te raden (volgens mij zijn beide geinstalleerd in de vm)
En anders zijn ze een kwestie van een simpele sudo apt install -y tmux.

Het grappig is, sorry off-topic, dat ik in 20+ jaar als Unix-beheerder nog nauwelijks tmux, of screen heb aangeraakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Liegebeest schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:43:
[...]

En anders zijn ze een kwestie van een simpele sudo apt install -y tmux.

Het grappig is, sorry off-topic, dat ik in 20+ jaar als Unix-beheerder nog nauwelijks tmux, of screen heb aangeraakt.
Elke sessie start ik in een screen op, de keren dat ik bezig was en verbinding verloor terwijl ik een copy actie deed of een process op gestart had wat een nacht zou duren. Dan is screen erg handig. :) Alleen ik gebruik het amper voor split screens e.d. daar heb ik mijn terminal voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiftyfive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 19:10
Rem schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:32:
[...]

DICE had ik inderdaad al gevonden, maar vaak moet je een US resident zijn voor de opdrachten. TopTal ken ik ook wel, maar heb begrepen dat het best een rigureus proces is. Kijk vooral op tegen de algoritme tests. Zou ik eerst me memory moeten refreshen met leetcode of iets dergelijks. Hoor graag van je hoe je het hebt ervaren.
Lisper schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:51:
[...]

Ik heb ooit op een aantal slack communities laten weten dat ik beschikbaar was, kreeg daar ook veel reacties van bedrijven uit de US, dus dat zou je kunnen proberen
Kan je ook delen welke communities dit waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-03 00:32
fiftyfive schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:45:
[...]
Kan je ook delen welke communities dit waren?
De Clojurians slack en en de Confluent Community slack, alle reacties die ik kreeg gingen wel om projecten die iets te maken hadden met de techniek voor die slack community, dus Clojure of Kafka in dit geval.
Het is dus alleen nuttig als je ook relevante ervaring hebt, maar voor bijna elke niche is wel een Slack/forum/Discord/etc te vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Lisper op 10-05-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik zou graag langzaam als freelancer willen starten, ik wil echter nog niet direct full-time freelancer worden.

Is het haalbaar om te beginnen met opdracht van bijvoorbeeld 16 uur per week? Of moet je dan meer zoeken naar opdrachten op basis van het opleveren van bepaalde eindproducten?
Of is dit ook weer afhankelijk van mijn expertise? Mijn expertise ligt in mobile namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
SipSip schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:34:
Ik zou graag langzaam als freelancer willen starten, ik wil echter nog niet direct full-time freelancer worden.

Is het haalbaar om te beginnen met opdracht van bijvoorbeeld 16 uur per week? Of moet je dan meer zoeken naar opdrachten op basis van het opleveren van bepaalde eindproducten?
Of is dit ook weer afhankelijk van mijn expertise? Mijn expertise ligt in mobile namelijk.
Het is lastiger te vinden. De meeste opdrachten zijn 32 uur of meer. Betekent niet dat ze er niet zijn, allen zelf zie ik ze eigenlijk nooit.

Maar waarom niet gewoon de volledige stap maken? Als je iets voor 16 uur kan vinden, vind je zeker iets voor 32 of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:03
SipSip schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:34:
Dat ligt er heel erg aan wat voor soort werk je wilt doen. Projectbasis past niet bij wat ik doe, maar ik zou er sowieso van weg blijven. Ik factureer minimaal per dag (of een multiple van het tarief als het echt per uur moet).

Aan de 'bovenkant' van de markt (tarief, product, visie) is iets voor minder dan 32 uur moeilijk te vinden in een openbare vacature / uitvraag. Je kan altijd reageren en proberen een andere hoeveelheid uren af te spreken. Als de opdrachtgever je al kent of je hebt een niche skillset / referenties op het juiste moment dan is er soms best iets beschikbaar. Maargoed, je begint net.

Losse opdrachten doen voor wazige opdrachtgevers (zoals dit pareltje) kan ook. Zorg dat je (niet te weinig) betaald krijgt. Aan de andere kant heb ik zelf wel eens onbekenden uit een community IRC-kanaal ingehuurd voor een dag, de helft up front.

[ Voor 7% gewijzigd door Aftansert op 11-05-2022 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:04
Aftansert schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Dat ligt er heel erg aan wat voor soort werk je wilt doen. Projectbasis past niet bij wat ik doe, maar ik zou er sowieso van weg blijven. Ik factureer minimaal per dag (of een multiple van het tarief als het echt per uur moet).

Aan de 'bovenkant' van de markt (tarief, product, visie) is iets voor minder dan 32 uur moeilijk te vinden in een openbare vacature / uitvraag. Als de opdrachtgever je al kent of je hebt een niche skillset / referenties op het juiste moment hebt dan is er soms best iets beschikbaar. Maargoed, je begint net.

Losse opdrachten doen voor wazige opdrachtgevers (zoals dit pareltje) kan ook. Zorg dat je (niet te weinig) betaald krijgt.
Oplevering 12 Mei 2022

Dat wordt doorkloppen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
Hydra schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:01:
[...]

Het is lastiger te vinden. De meeste opdrachten zijn 32 uur of meer. Betekent niet dat ze er niet zijn, allen zelf zie ik ze eigenlijk nooit.

Maar waarom niet gewoon de volledige stap maken? Als je iets voor 16 uur kan vinden, vind je zeker iets voor 32 of meer.
Ik heb op dit moment een erg leuke opdracht waar ik nog niet bij weg hoef, als zzp'er hier verder gaan wordt hem helaas niet (detachering en contractuele voorwaarden).

Daarnaast krijg ik dit jaar nog de mogelijkheid om een kleine bestuursfunctie op te pakken. Iets wat ik graag nog wel wil meepakken voor ik volledig zelfstandig verder zou willen.

Maar wel zou ik graag al een beginnetje willen maken als freelancer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Aftansert schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:11:
Losse opdrachten doen voor wazige opdrachtgevers (zoals dit pareltje) kan ook.
Oh lol. Een opdracht van 800 uur, ongeveer een half jaar aan werk, die binnen 2 maand afgerond moet zijn. Oftwel je denkt binnen een maand 6-8 developers aan het werk te hebben voor een maandje? :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rem

Rem

Hydra schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Oh lol. Een opdracht van 800 uur, ongeveer een half jaar aan werk, die binnen 2 maand afgerond moet zijn. Oftwel je denkt binnen een maand 6-8 developers aan het werk te hebben voor een maandje? :D
Klassieke manager; 9 vrouwen in 1 maand een kind laten baren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:50
En dan 12,50 euro per developer per uur willen betalen 8)7 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
SipSip schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:22:
[...]

Ik heb op dit moment een erg leuke opdracht waar ik nog niet bij weg hoef, als zzp'er hier verder gaan wordt hem helaas niet (detachering en contractuele voorwaarden).

Daarnaast krijg ik dit jaar nog de mogelijkheid om een kleine bestuursfunctie op te pakken. Iets wat ik graag nog wel wil meepakken voor ik volledig zelfstandig verder zou willen.

Maar wel zou ik graag al een beginnetje willen maken als freelancer.
Denk dat je erg op je netwerk bent aangewezen als je dit wilt. Heb zelf mijn eerste opdracht voor 16 uur in de week, puur omdat de startup niet meer uren kon betalen, uit mijn eigen netwerk. Heb afgesproken met ze dat ik 1x9 soms 10 uur draai omdat ik 4x9 wil draaien bij andere partijen. (zou heel graag bij ze 36 uur willen draaien, startups liggen mij meer) Maar via de tussenpartijen of via de bekende websites genoemd in dit topic gaat het heel moeilijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:42:
En dan 12,50 euro per developer per uur willen betalen 8)7 :X
Als het gewone tarief 2-3x zou zijn zou het makkelijker zijn om dit te regelen, maar inderdaad nu willen ze 12.50 betalen per uur... Misschien dat iemand op fiver zo gek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:56
Als er door een tussenpersoon om een cv wordt gevraagd doen jullie dan gewoon een cv welke je met LinkedIn kunt opbouwen? Vind het een rare vraag aangezien mijn werkhistorie dus gewoon op LinkedIn te lezen is…

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Mozart schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:55:
Als er door een tussenpersoon om een cv wordt gevraagd doen jullie dan gewoon een cv welke je met LinkedIn kunt opbouwen? Vind het een rare vraag aangezien mijn werkhistorie dus gewoon op LinkedIn te lezen is…
Begin hier ook steeds meer over te twijfelen, de meeste partijen welke deze vraag stellen komen uit London en zijn complete bagger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rem

Rem

Ik ben er beu van, ze krijgen hem van mij niet.
Het gesprek gaat altijd hetzelfde:

Eerst heel langdradig over hoe interessant ze me vinden.
Dan vragen stellen over mijn ervaring -> ' 10 jaar .net, allerlei interessante rollen'
Dan vragen naar mijn tarief. Het maakt niet uit wat je zegt, het antwoord is ALTIJD: 'Oh dat is wel wat hoog, dat word wel lastig. hoe flexibel ben je daarin?'
Dan komt de vraag 'Mag ik anders even je CV ontvangen?' -> "nee, die geef ik alleen wanneer me een interessante opdracht word voorgedragen" -> "Oh maar hoe kan ik dan inschatten waar jij zit qua ervaring?"

..

pik, je vertelt me net dat mijn tarief wel erg hoog is voor iemand van mijn ervaring, en vervolgens kan je het niet inschatten? |:(
Vraag me af waarom ik mijn tijd er nog aan verspil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
init6 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:00:
[...]

Begin hier ook steeds meer over te twijfelen, de meeste partijen welke deze vraag stellen komen uit London en zijn complete bagger.
Ik doe geen zaken meer met recruiters buiten NL. Mijn ervaring met de meeste uit UK is dat ze je gewoon voorliegen. India begin ik al hemelaal niet aan want de meeste berichtjes daarvandaan staan vol spelfouten. Niet serieus te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 08:27
Als recruiters mij bellen krijgen ze de wind van voren. Ik heb mijn nummer nergens openbaar staan, enkel een info@ adres. Als ze mij dus op een andere manier benaderen weet ik dat ze mijn gegevens onrechtmatig verkregen hebben, dan vind ik dat ik absoluut niet meer netjes hoef te zijn tegen zo'n schijt figuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
Jullie herinneren je misschien nog m'n naarstige zoektocht naar een vestigingsadres, voor m'n KvK registratie, zodat ik mijn privé-adres ook werkelijke privé kan houden.

Tip voor anderen in het zelfde schuitje: kijk of er bij jou in de buurt collectieven voor ICT-ers zijn. Ik bedoel, MAC3Park biedt samenwerk-ruimtes voor creatievelingen, en voor ICT-ers zijn er ook dergelijke opties.

Case in point, bij mij in de buurt heb je zowel ICT Valley en ICT Campus. Bieden nette prijzen, voor een vaste werkplek incl. post en vestigingsadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Laatst online: 01-06 14:34
Heb een vraagje over het berekenen van de jaarruimte.

Ik gebruik dit formulier van de belastingdienst: https://www.belastingdien...ereken-ik-mijn-jaarruimte

Daar wordt verzocht de winst bij onderneming op te geven met de volgende toelichting:

code:
1
2
3
Wat was uw winst uit onderneming in 2020 vóór ondernemersaftrek? 

Neem het bedrag over van uw aangifte bij 'Winst uit onderneming'. Dit is de winst vóór de ondernemersaftrek. U kunt dit in uw aangifte vinden bij het 'Overzicht belasting en premies', tabblad 'Inkomstenbelasting'.

Maar als ik het bedrag bij "Winst uit onderneming" bekijk, zie ik dat daarna de investeringsaftrek, ondernemingsaftrek en mkb-vrijstelling er nog afgaat. Is de Winst uit onderneming voor ondernemersaftrek die ik moet invoeren nu zonder of met investeringsaftrek? Beetje onduidelijk die toelichting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Heeft iemand zich al verdiept in de pensioen beleggingsrekening van Meesman? Het lijkt in eerste instantie een overzichtelijk product tegen acceptabele kosten maar misschien mis ik iets?

Meesman biedt daarbij geen product aan voor de uitkering na de pensioengerechtigde leeftijd. Daarvoor kun je dan bij andere partijen gaan shoppen. Daar lijkt op dit moment voldoende keuze te zijn. Of denk ik daar te makkelijk over en is dat een flinke adder onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:04
Afas schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:33:
Heeft iemand zich al verdiept in de pensioen beleggingsrekening van Meesman? Het lijkt in eerste instantie een overzichtelijk product tegen acceptabele kosten maar misschien mis ik iets?

Meesman biedt daarbij geen product aan voor de uitkering na de pensioengerechtigde leeftijd. Daarvoor kun je dan bij andere partijen gaan shoppen. Daar lijkt op dit moment voldoende keuze te zijn. Of denk ik daar te makkelijk over en is dat een flinke adder onder het gras?
De grootste adder onder het gras vwb een pensioen beleggingsrekening is de afhankelijkheid van de grillen van de heren en dames in Den Haag.
Er lag geloof ik al een plan om alles op 1 hoop te flikkeren en ook die rekeningen "levenslang" te laten uitkeren ipv dat je zelf kan kiezen, nog even los van hoe vaak de leeftijd nog verhoogd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
filipy23 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:27:
Maar als ik het bedrag bij "Winst uit onderneming" bekijk, zie ik dat daarna de investeringsaftrek, ondernemingsaftrek en mkb-vrijstelling er nog afgaat. Is de Winst uit onderneming voor ondernemersaftrek die ik moet invoeren nu zonder of met investeringsaftrek? Beetje onduidelijk die toelichting...
Het is de bruto winst voordat er dingen als inversteringsaftrek, ondernemersaftrek en MKB winstvrijstelling van af gaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Woy schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:31:
[...]

Het is de bruto winst voordat er dingen als inversteringsaftrek, ondernemersaftrek en MKB winstvrijstelling van af gaan.
Maar de FOR toevoeging moet er al wel af zijn :) Die wordt bij vraag 2 namelijk expliciet gevraagd en er weer bij opgeteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:33:
[...]

Maar de FOR toevoeging moet er al wel af zijn :) Die wordt bij vraag 2 namelijk expliciet gevraagd en er weer bij opgeteld.
Ik heb het even niet helemaal perfect voor de geest, maar de FOR verlaagt de winst toch al direct, want het is gewoon een reservering?

Edit: ja ik heb het even gechecked, die wordt bij de fiscale winst berekening reeds in mindering gebracht.

[ Voor 12% gewijzigd door Woy op 12-05-2022 13:37 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Even een vraagje over (ja, sorry) zonnepanelen. Ik ben zelf natuurlijk ZZPer en betaal BTW. Nu is het dan vrij standaard dat je lekker je betere wederhelft ook tot eenmanszaak bombardeert, via hen de BTW van de aanleg terugvraagt, en dat verder dan lekker parkeert.

Nu is de complexiteit in mijn geval dat mijn vriendin heel binnenkort als ZZPer gaat beginnen, maar onder de KOR gaat vallen. Oftewel, vrijgesteld van BTW.

Klopt het dat het dan handiger is de panel wel via mijn eenmanszaak te doen, daarop de BTW terug te vragen, en dan maar accepteren dat ik per jaar een beetje 'winst' uit die panelen haal, en de BTW van de opbrengst elk kwartaal op moet geven? Of zijn er nog andere nadelen waarom je dit niet wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Binnenkort gaat de BTW op zonnepanelen toch naar 0%? Dat zou betekenen niets aftrekken, maar wel afdragen over opgewekte energie. Volgens mij was het dan interessanter om de zonnepanelen ook voor de IB op de zaak te zetten zodat je ook de KIA mag toepassen. In het verleden zijn hier wel eens berekeningen voor gedeeld. Al weet ik niet in hoeverre je zonnepanelen mag afschrijven.

Als ze nu nog niet onder de KOR valt kan ze natuurlijk wel aanschaffen en daarna via het "zonnepaneel ondernemer" zich aanmelden bij de belastingdienst en valt ze automatisch onder de KOR.

[ Voor 20% gewijzigd door Deveon op 12-05-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Woy schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:31:
[...]

Check. Dat dacht ik, alleen ik begon toch even te twijfelen toen ik het formulier weer onder ogen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filipy23
Hydra schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:43:
Even een vraagje over (ja, sorry) zonnepanelen. Ik ben zelf natuurlijk ZZPer en betaal BTW. Nu is het dan vrij standaard dat je lekker je betere wederhelft ook tot eenmanszaak bombardeert, via hen de BTW van de aanleg terugvraagt, en dat verder dan lekker parkeert.

Nu is de complexiteit in mijn geval dat mijn vriendin heel binnenkort als ZZPer gaat beginnen, maar onder de KOR gaat vallen. Oftewel, vrijgesteld van BTW.

Klopt het dat het dan handiger is de panel wel via mijn eenmanszaak te doen, daarop de BTW terug te vragen, en dan maar accepteren dat ik per jaar een beetje 'winst' uit die panelen haal, en de BTW van de opbrengst elk kwartaal op moet geven? Of zijn er nog andere nadelen waarom je dit niet wil doen?
Mij lijkt het best vervelend dat je elke kwartaal uit moet rekenen hoeveel energie je aan jezelf hebt geleverd (vanuit je ZZP naar prive) en dat je daar dan de BTW over moet berekenen tegen de tarieven die je van je energiemaatschappij hebt ontvangen, zeker als straks de terugleververgoeding ook weer deels gaat aflopen.

Verder gaat de BTW inderdaad per 1 januari 2023 naar 0% voor zonnepanelen. Dus als je een jaartje wacht heb je dat gezeur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
filipy23 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:21:
[...]

Mij lijkt het best vervelend dat je elke kwartaal uit moet rekenen hoeveel energie je aan jezelf hebt geleverd (vanuit je ZZP naar prive) en dat je daar dan de BTW over moet berekenen tegen de tarieven die je van je energiemaatschappij hebt ontvangen, zeker als straks de terugleververgoeding ook weer deels gaat aflopen.

Verder gaat de BTW inderdaad per 1 januari 2023 naar 0% voor zonnepanelen. Dus als je een jaartje wacht heb je dat gezeur niet.
Dat laatste klopt volgens mij niet. De BTW over de aanschaf van panelen vervalt maar de BTW over de opgewekte energie blijft, hoewel die per 1 juli naar 9% gaat. Ik reken dus elk kwartaal uit wat ik in totaal terug lever en welk deel daarvan onder het hoge tarief (afname en salderen) en welk deel tegen het lagere teruglevertarief valt (de rest). Daar bereken ik dan vervolgens de af te dragen BTW over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:43:

Als je vriending onder de KOR gaat ondernemen kun je nu dus nog steeds de zonnepanelen op haar naam zetten, want het idee van de huidige regeling met BTW is juist dat je de BTW terugvraagt, en daarna in de KOR gaat zodat je geen BTW meer af hoeft te dragen over de opgewekte energie.

Zelf heb ik besloten om gewoon tot 1 jan 2023 te wachten wanneer de BTW op panelen naar 0% gaat. Het is nog de vraag hoe het dan zit met de BTW van energie die je terug levert, maar ik hoop eigenlijk dat je het dan wel gewoon volledig prive kunt gaan houden. Ik heb geen zin in extra administratie voor de zonnepanelen, zeker niet als het voordeel van de BTW dan over de loop van de tijd vanzelf vervalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Woy schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:10:
[...]

Als je vriending onder de KOR gaat ondernemen kun je dus nog steeds de zonnepanelen op haar naam zetten, want het idee van de huidige regeling met BTW is juist dat je de BTW terugvraagt, en daarna in de KOR gaat zodat je geen BTW meer af hoeft te dragen over de opgewekte energie.

Zelf heb ik besloten om gewoon tot 1 jan 2023 te wachten wanneer de BTW op panelen naar 0% gaat. Het is nog de vraag hoe het dan zit met de BTW van energie die je terug levert, maar ik hoop eigenlijk dat je het dan wel gewoon volledig prive kunt gaan houden. Ik heb geen zin in extra administratie voor de zonnepanelen, zeker niet als het voordeel van de BTW dan over de loop van de tijd vanzelf vervalt.
Bij de KOR mag je helemaal niks met BTW doen en kan je ook geen aangifte doen waarbij je het bedrag terug krijgt van de voorbelasting. KOR met zonnepanelen gaat dan ook altijd in NA de eerste aangifte

- ZZP'er die BTW plichtig is moet BTW betalen over de opbrengst
- ZZP'er die in de KOR zit betaald 21% BTW en kan deze NIET terug krijgen
- Particulier betaald 21% btw en krijgt deze terug zodra deze ondernemer is geworden, meldt zich daarna aan voor de KOR en is niet meer BTW plichtig

https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/

[ Voor 20% gewijzigd door GrooV op 12-05-2022 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
GrooV schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Nee, huidige regeling wordt de te betalen BTW van je opbrengst op nihil gezet. Bij de KOR mag je helemaal niks met BTW doen en kan je ook geen aangifte doen waarbij je het bedrag terug krijgt van de voorbelasting
Verreweg de meeste mensen die zonnepanelen kopen doen gewoon eenmalig aangifte voor de omzetbelasting om de BTW terug te vragen, en gebruiken daarna de KOR om geen BTW aangifte meer te hoeven doen.

Als je geen gebruik maakt van de KOR zul je daarna ook geen vrijstelling van de administratieve verplichting krijgen.

Als het doel is om straks een bedrijf te runnen die onder de KOR valt is het dus gewoon makkelijk om nu op die persoon prive de zonnepanelen te kopen, en in de KOR te stappen. Daarna als je echt gaat ondernemen val je nog steeds onder de KOR

Als het doel is om een onderneming te runnen die niet onder de KOR valt is dat lastiger, want pas bij X omzet ( of na X jaar ) kun je weer uit de KOR.

Het geval van de vriendin van Hydra is dat ze nu nog particulier is, maar in de toekomst wil gaan ondernemen, maar wel gebruik wil maken van de KOR. Dat valt precies in lijn met wat je wil doen als je zonnepanelen koopt als particulier en gebruik maakt van de KOR.

[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 12-05-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Zoals ik zei, je gaat NA de eerste aangifte pas mee doen met de KOR. Zit je al in de KOR dan val je buiten de boot en kan je beter wachten tot volgend jaar.

Dus eerst zonnepanelen, dan de KOR

En de KOR is voor 3 jaar, je moet alleen uit als je meer dan 20k per jaar doet (vrijwillig uitstappen kan niet). Eenmaal er uit de KOR moet je weer 3 jaar wachten met aanmelden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
GrooV schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:48:
Zoals ik zei, je gaat NA de eerste aangifte pas mee doen met de KOR. Zit je al in de KOR dan val je buiten de boot en kan je beter wachten tot volgend jaar.

Dus eerst zonnepanelen, dan de KOR

En de KOR is voor 3 jaar, je moet alleen uit als je meer dan 20k per jaar doet (vrijwillig uitstappen kan niet). Eenmaal er uit de KOR moet je weer 3 jaar wachten met aanmelden
Ja dat is exact wat ik zeg, aangezien zijn vrouw nog niet onderneemt komt dat exact goed uit, aangezien het doel is om onder de KOR te gaan ondernemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 20:44
Als we het toch over zonnepanelen en KOR hebben.

Heb in 2018 zonnepanelen aangeschaft (toen in loondienst).
Heb btw teruggekregen, verder nooit meer wat gedaan.
In oktober vorig jaar eenmanszaak ingeschreven en sinds maart omzet gemaakt.
Opeens schoot mij te binnen dat ik ieder kwartaal btw aangifte waarschijnlijk moet doen, dus in april de belastingdienst opgebeld. Die gaven mij toen aan dat ik onder de KOR val (ivm aanschaf zonnepanelen).
Opzich fijn, behalve als je dus btw wil terugvragen.
Snelste manier was om een formulier in te vullen als je omzet boven de 20.000 komt.
Dit is voor mij (als het goed is) eind mei / begin juni.

Nu vraag ik mij alleen af, als ik van de KOR af ben, en ik btw aangifte moet doen, moet ik dan nog iets met die zonnepanelen doen? Als in, uitrekenen wat opbrengst is oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
bertuslambertus schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:01:

Opeens schoot mij te binnen dat ik ieder kwartaal btw aangifte waarschijnlijk moet doen, dus in april de belastingdienst opgebeld. Die gaven mij toen aan dat ik onder de KOR val (ivm aanschaf zonnepanelen).
Snelste manier was om een formulier in te vullen als je omzet boven de 20.000 komt.

Nu vraag ik mij alleen af, als ik van de KOR af ben, en ik btw aangifte moet doen, moet ik dan nog iets met die zonnepanelen doen? Als in, uitrekenen wat opbrengst is oid?
Je kunt even terugzoeken in dit topic via de search functie want er is al e.e.a. over gezegd maar inderdaad je moet BTW af gaan dragen over de opbrengst van de energie die je op wekt. Als je een partner hebt die geen ZZP'er is en in loondienst is, zijn er mogelijkheden om daar onderuit te komen.

De BTW plicht gaat overigens in op het moment dat je de factuur stuurt waarmee je de 20k omzet passeert en je het formulier beëindiging KOR in stuurt. Dus belangrijk om dan de standen alvast te noteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Afas op 13-05-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-05 13:01
... nevermind

[ Voor 96% gewijzigd door El Polo Diablo op 13-05-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:30
bertuslambertus schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:01:

Ik heb het zo opgelost:
UrbanSnEAky schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:09:
Ik heb laatst een gesprek gehad met mijn boekhouder over de zonnepanelen. Deze heb ik in 2018 op het dak laten leggen, ik was al ondernemer voor de BTW omdat ik zonnepanelen had op mijn vorige woning.
In 2020 ben ik ZZP'er geworden en zat ik idd met het probleem dat ik ineens BTW moet afdragen. Voor 2020 heb ik ook de forfait laten gebruiken (wat fout is, las ik laatst op de site van de BD).

Wat we op dit moment gedaan hebben is het volgende: Ik heb de zonnepanelen verkocht aan mijn vrouw en de energierekening op haar naam gezet (ik blijf nog steeds betalen, dus in die zin veranderd er niets).

Het enige waar ik de boekhouder naar wil laten kijken is hoe we de betaling verreken. Ik heb een factuur gemaakt, maar omdat ik destijds geen ZZP'er was, vind ik het raar als dit nu als "winst" gezien wordt. Dat ik de BTW moet afdragen is geen duidelijk.
Ik twijfel ook nog of ik mijn vrouw nu de BTW van de zonnepanelen laat terug vragen.
Uiteindelijk ook de BTW teruggevraagd. Aangezien de zonnepanelen niet op mijn balans stonden, had de verkoop geen effect op de omzet.

[ Voor 3% gewijzigd door UrbanSnEAky op 13-05-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 29-05 09:12
ZZP-ers hier met een NS Business kaart?

Ik reis regelmatig (zakelijk) op traject Leeuwarden - Amersfoort; een snelle berekening leert mij dat het NS Flex - Altijd voordeel abo snel uit kan, zelfs al na 3 ritjes per maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYlA6HLgu3_bFzZ5GwpN20L2bo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xGJJjSW4rFARuihr75uB89ja.png?f=fotoalbum_large

Wat blijkt echter: ik heb voor de zakelijke ritten een NS Business kaart, echter kun je daaraan het product NS Flex - Altijd voordeel niet koppelen, het is een product wat alleen voor consumenten beschikbaar wordt gesteld. Het lijkt dus aantrekkelijker een consumenten kaart aan te schaffen icm dit abonnement.

Hypothese: ik schaf een consumenten kaart aan (als privépersoon), reis alleen zakelijk met deze kaart en declareer als privepersoon maandelijks netjes de factuur aan BV, inclusief btw opgaaf, en keer deze netto weer uit naar privé (via rekening courant), dan voldoe ik nog steeds aan de plicht een rittenspecificatie te kunnen overhandigen aan de fiscus, én ben ik goedkoper uit. Klopt deze redernering?

Ik heb met een andere consumenten-ov-kaart een overzicht weten uit te draaien, dit lijkt me te voldoen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uvME9riYeaKOpwUQ5dgAf8zorI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sMwsw7KIsNePoSuLvZYN9Pvd.png?f=fotoalbum_large

Vraag me dan nog wel af, wat is het voordeel van een NS-Business kaart voor een DGA/ZZP-er, wanneer consumentenkortingen opwegen tegen de zakelijke productvarianten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 07:39
Kan je ondertussen met de consumenten abbo's achteraf betalen op rekening?
Dat was namelijk een mooi ding van die zakelijke kaart. Alle kosten achteraf op rekening in 1 afboeking.
Trein, bus, OV-fiets, etc

[ Voor 3% gewijzigd door hackerhater op 13-05-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:40:
Kan je ondertussen met de consumenten abbo's achteraf betalen op rekening?
Dat was namelijk een mooi ding van die zakelijke kaart. Alle kosten achteraf op rekening in 1 afboeking.
Trein, bus, OV-fiets, etc
Ja dat kan. Ik heb mijn OV chipkaart bij de NS privé en ik betaal achteraf op rekening. De abonnementen worden wel per datum start abonnementsmaand geboekt. Je krijgt gewoon 1x per maand een factuur.

[ Voor 13% gewijzigd door Afas op 13-05-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 07:39
Dan vermoed ik dat het enige voordeel nog is dat je tich kaarten met losse abbo's aan 1 betaler kan koppelen.
Niet zo nuttig voor ons, maar wel als je werknemers hebt.

Met dat achteraf betalen bij een prive-kaart, zit daar ook de bus e.d. bij?
Of is het alleen de trein?
Laatste keer dat ik mijn kaart gebruikte met een abbo zat de klant vlak bij Breda centraal. Toen zette ik gewoon een traject vrij abbo erop. Dat loonde zich al heel snel met 4 a 5 dagen per week erheen.

[ Voor 72% gewijzigd door hackerhater op 13-05-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 29-05 09:12
hackerhater schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:44:
Dan vermoed ik dat het enige voordeel nog is dat je tich kaarten met losse abbo's aan 1 betaler kan koppelen.
Niet zo nuttig voor ons, maar wel als je werknemers hebt.
Juist; dank. Dan ga ik de NS-Business kaart vervangen door een 2e consumenten kaart.
hackerhater schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:44:
Met dat achteraf betalen bij een prive-kaart, zit daar ook de bus e.d. bij?
Of is het alleen de trein?
Yes:
Wat is NS Flex en wat kunt u er mee?
Met NS Flex van NS betaalt u al uw openbaar vervoerkosten voor trein en BTM (bus, tram en metro) maandelijks achteraf per automatische incasso en kunt u abonnementen en toeslagproducten aanschaffen en makkelijk aanpassen. Tevens heeft u de mogelijkheid om afhankelijk van uw abonnement, maandelijks dan wel flexibel en wanneer het u uitkomt, uw reisklasse aan te passen.
Bron.

[ Voor 47% gewijzigd door Kaspers op 13-05-2022 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kaspers schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:33:
Hypothese: ik schaf een consumenten kaart aan (als privépersoon), reis alleen zakelijk met deze kaart en declareer als privepersoon maandelijks netjes de factuur aan BV, inclusief btw opgaaf, en keer deze netto weer uit naar privé (via rekening courant), dan voldoe ik nog steeds aan de plicht een rittenspecificatie te kunnen overhandigen aan de fiscus, én ben ik goedkoper uit. Klopt deze redernering?
Ja in principe wel. Het verschil is natuurlijk wel dat je in het eerste geval als BV een reisproduct aan je "werknemer" verschaft, en in het andere geval de kosten vergoed. Eindresultaat is het zelfde, en voor OV is dat inderdaad gewoon toegestaan om de daadwerkelijke kosten te vergoeden, in tegenstelling to reizen met een auto.

Als je een eenmanszaak zou hebben zou het helemaal geen verschil maken, want er is geen vereiste dat het product op naam van de zaak staat aangezien Prive/Zakelijk daar eigenlijk geen verschil maakt, dus dan kun je de prive rekening gewoon direct zakelijk boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Overigens weet ik niet helemaal hoe het met prive reizen zit. Ik weet dat er genoeg bedrijven zijn die een Business card verschaffen waar ook prive mee gereisd kan worden, ik kan mij voorstellen dat daar wel op de een of andere manier belasting over betaald moet worden ( Of misschien binnen de vrije ruimte van de WKR? ). Vergoeden van prive reizen met declaratie lijkt mij wel lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
RomeoJ schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:08:
Voor de ondernemers die voor hun BV het eHerkenning inlogmiddel hebben aan moeten schaffen: je kunt dit bedrag (deels) gemakkelijk terugvragen bij de RVO: https://www.rvo.nl/subsid...g/compensatie-eherkenning
Heel vaag dat deze regeling niet geldt voor eenmanszaken. Er staat op die pagina dat je via DigiD aangifte kan doen en dus geen eHerkenning nodig hebt. Echter, voor de aanvraag van de MIA (Millieu Investerings Aftrek) moest ik wel eHerkenning aanschaffen want dat kon niet via DigiD.

Mij lijkt dat deze compenstatie ook gegeven moet worden aan eenmanszaken die verplicht een eHerkenning moesten aanschaffen om zaken te regelen bij de RVO.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Woy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:20:
Overigens weet ik niet helemaal hoe het met prive reizen zit. Ik weet dat er genoeg bedrijven zijn die een Business card verschaffen waar ook prive mee gereisd kan worden, ik kan mij voorstellen dat daar wel op de een of andere manier belasting over betaald moet worden ( Of misschien binnen de vrije ruimte van de WKR? ). Vergoeden van prive reizen met declaratie lijkt mij wel lastiger.
Ik ben zelf werkzaam bij een bedrijf die voor werkgevers de mobiliteit administratie proberen te vereenvoudigen, waarbij we ook prive-reizen tegenkomen op een zakelijke OV-chipkaart en bij sommige klanten zelfs aangemoedigd worden. Hoe het officieel hoort te zitten met de belasting achteraf weet ik niet, maar mijn ervaring leert dat de werkgevers de reiskosten die werknemer als prive heeft gemarkeerd dan aftrekken van de netto uitbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:04

ralpje

Deugpopje

kutagh schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:59:
[...]

Hoe het officieel hoort te zitten met de belasting achteraf weet ik niet, maar mijn ervaring leert dat de werkgevers de reiskosten die werknemer als prive heeft gemarkeerd dan aftrekken van de netto uitbetaling.
Veel werkgevers adverteren met privé reizen op die kaart als secundaire arbeidsvoorwaarden (vergelijkbaar met privé rijden in je leaseauto). Het lijkt me niet dat ze die kosten dan van je salaris aftrekken ;)
Over die leaseauto betaal je echter bijtelling. Hoe het met die privé reizen in het OV zit, weet ik niet.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja exact, maar ik vermoed dat de werkgevers het dan gewoon onder de WKR ( en mogelijk eindheffingsloon ) laten vallen. Als ik hier zie:

https://www.mkbservicedes...g-privegebruik-werknemers
Hoe zit het met privégebruik? Als de waarde van het abonnement hoger is dan de prijs van de werkelijk gemaakte zakelijke reizen, kun je afspreken dat je medewerker dat bedrag achteraf terugbetaalt. Anders geldt het extra bedrag als belastbaar loon.
Valt het prive gebruik dus inderdaad normaal gewoon onder belastbaar loon, maar als je het als werkgever als secundaire voorwaarde aanbied is dat nogal gek, dus zou ik er voor kiezen om het onder de WKR te laten vallen, dan heeft de werknemer ieder geval niks te maken met de belasting en komt het op het bord van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Als je vriending onder de KOR gaat ondernemen kun je nu dus nog steeds de zonnepanelen op haar naam zetten, want het idee van de huidige regeling met BTW is juist dat je de BTW terugvraagt, en daarna in de KOR gaat zodat je geen BTW meer af hoeft te dragen over de opgewekte energie.

Complicerende factor is dat haar werk kennelijk onder de CRKBO gaat vallen. Ik vermoed dat dat iets is dat je, net zoals bij de KOR, later aan kan vragen. Eugh. Complexe shit. Ik neig er ook naar om maar gewoon tot 2023 te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Complicerende factor is dat haar werk kennelijk onder de CRKBO gaat vallen. Ik vermoed dat dat iets is dat je, net zoals bij de KOR, later aan kan vragen. Eugh. Complexe shit. Ik neig er ook naar om maar gewoon tot 2023 te wachten.
Ik ben niet exact bekend met de regeling, maar ik vermoed dat dat inderdaad net zoals het KOR is wat op een gegeven moment in gaat. Op dit moment heb je daar nog niks mee te maken, dus als je nu gewoon met BTW teruggaaf je panelen koopt, daarna aanmeld voor de CRKBO dan komt het op hetzelfde neer. De eerste aftrek heb je genoten, en je hoeft geen administratie meer bij te houden voor de BTW over opgewekte energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:32:
[...]

De vraag is ook of je nog iemand kan vinden die het voor je kan installeren. Schijnt druk op dit moment te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:46
[...]

Zit zelf nu ook te twijfelen of ik niet beter tot 2023 kan wachten. Of anders de energierekening op naam van mijn vrouw laten zetten en haar dan de BTW te laten terugvragen en KOR gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:05
filipy23 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:21:
[...]

Dat leek mij ook heel vervelend. Maar goed, ik kan via mijn huis automatisering (home assistant/grafana) wel vrij makkelijk zien waar welke energie naar toe gaat (PV installatie, laadpaal, thuis verbruik, teruglevering).

Daarom even een python scrippie gemaakt. Die kan ik dan elk kwartaal invullen en in de BTW aangifte meenemen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
def btw_rubrieken(opgewekte_energie,
                  zakelijk_verbruik,
                  prive_verbruik,
                  afgenomen_energie,
                  btw_tarief,
                  energie_vergoeding,
                  energie_prijs):
    """
    aan de hand van voorbeeld belastingdienst
    https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/btw-aangeven-voor-zonnepanelen-als-ondernemer-voorbeeldaangiften
    energie in kWh
    BTW in hele procenten zoals 9 of 21
    energie vergoeding is de prijs die je ontvangt na saldering
    energie prijs is de prijs van je energie leverancie excl BTW
    """

geleverd_aan_energiebedrijf = opgewekte_energie - zakelijk_verbruik - prive_verbruik
    zakelijke_omzet = geleverd_aan_energiebedrijf - afgenomen_energie

rubriek_1a_omzet = int(( (zakelijke_omzet * energie_vergoeding) + (afgenomen_energie * energie_prijs) ))
    rubriek_1a_btw = int(rubriek_1a_omzet * (btw_tarief / 100))

rubriek_1d_omzet =  int(prive_verbruik * energie_prijs)
    rubriek_1d_btw = int(rubriek_1d_omzet * (btw_tarief / 100))
    rubriek_5a_btw = int(rubriek_1a_btw + rubriek_1d_btw)

print(' geleverd_aan_energiebedrijf: %s\n' % (geleverd_aan_energiebedrijf),
    'rubriek_1a_omzet: %s\n' % (rubriek_1a_omzet),
    'rubriek_1a_btw: %s\n' % (rubriek_1a_btw),
    'rubriek_1d_omzet: %s\n' % (rubriek_1d_omzet),
    'rubriek_1d_btw: %s\n' % (rubriek_1d_btw),
    'rubriek_5a_totaal_btw: %s\n' % (rubriek_5a_btw))

voorbeeld:
opgewekte_energie = 4500
zakelijk_verbruik = 1200 #bijv elektrische zakelijke auto laden
prive_verbruik = 1000
afgenomen_energie = 500
btw_tarief = 21
energie_vergoeding = 0.07
energie_prijs = 0.19

btw_rubrieken(opgewekte_energie=opgewekte_energie,
              zakelijk_verbruik=zakelijk_verbruik,
              prive_verbruik=prive_verbruik,
              afgenomen_energie=afgenomen_energie,
              btw_tarief=btw_tarief,
              energie_vergoeding=energie_vergoeding,
              energie_prijs=energie_prijs)

result:
geleverd_aan_energiebedrijf: 2300
 rubriek_1a_omzet: 221
 rubriek_1a_btw: 46
 rubriek_1d_omzet: 190
 rubriek_1d_btw: 39
 rubriek_5a_totaal_btw: 85

[ Voor 5% gewijzigd door bekkerm op 13-05-2022 19:53 . Reden: afrondingen en totaal btw niet nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:54
sverzijl schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:02:
[...]

Zit zelf nu ook te twijfelen of ik niet beter tot 2023 kan wachten. Of anders de energierekening op naam van mijn vrouw laten zetten en haar dan de BTW te laten terugvragen en KOR gebruiken.
Inmiddels is wachten tot 2023 bijna een noodzaak. Zonnepanelen zijn nauwelijks leverbaar en daarnaast schreeuwend duur geworden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 31-05 15:43
coldasice schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:20:
[...]

Die twijfel heeft denk ik iedereen wel. Ik heb me deze week ook ingeschreven bij de KVK en heb een beetje datzelfde gevoel. Ik heb dit opgelost door ouderschapsverlof op te nemen en die ene dag per week voor mezelf te beginnen. Dit geeft volledige controle over je uren, aangezien je weer zelf terug kunt naar 40uur als je dat zou willen. Die ene dag invullen is natuurlijk best lastig, maar er zijn vast klussen tot een uur of 12-16 te vinden die je zou kunnen doen. Snuffel eraan, stuur je eerste rekening, doe btw aangifte, start met netwerken en zie of het je bevalt. Bevalt het erg goed, ga in overleg met je werkgever en bepaal je volgende stap.
Kleine update van mijn kant, per juni zou ik beginnen met 1 dag ouderschapsverlof en nadat ik een aantal oud collega's had verteld dat ik als ZZPer zou beginnen, heb ik gisteren mijn eerste klus geland om die ene dag te vullen. Echter belde mijn oude baas me donderdag op en wilde me gisteren middag nog even spreken, dus gistermiddag 17:15 gesprekje en heb ik ook al meteen mijn 2e klus binnengeharkt. Dus voordat het op Linkedin staat en voordat het wereldkundig is, heb ik al 16 uur gevuld voor mijn 8 uur..... 8) 8)

Ik ben iig bij dat ik de afgelopen 2 maanden niet stil gezeten heb in de voorbereiding en het meeste wel geregeld heb, nu kan het echt beginnen... >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:43
@coldasice Wat vind je werkgever ervan dat je naast in dienst zijn bij hem er freelance klussen naast doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:56
jongetje schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 07:32:
@coldasice Wat vind je werkgever ervan dat je naast in dienst zijn bij hem er freelance klussen naast doet?
Goeie vraag, toen ik nog in loondienst was stond in mijn contract dat ik dus niet ander werk er naast mocht doen… dus zou bij @coldasice ook zo kunnen zijn…

PSN: PcDCch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 09:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

jongetje schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 07:32:
Ik neem aan dat hij natuurlijk eerst akkoord heeft gevraagd. Anders zou dat heel erg dom zijn.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
Ik heb idd vooraf gemeld dat ik een eigen bedrijf ga starten, we hebben een meldingsplicht. Ik heb dit bij HR en mijn manager gemeld en afgesproken elkaar op de hoogte te houden. Inmiddels 3 keer besproken dus houdt het zeker netjes

Ik vraag me sowieso af of een werkgever het recht heeft om dit in algemene zin te verbieden. Stel je wilt een webshop beginnen voor hondensnoepjes, waarom zou een werkgever dit mogen verbieden….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
coldasice schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:33:
Ik heb idd vooraf gemeld dat ik een eigen bedrijf ga starten, we hebben een meldingsplicht. Ik heb dit bij HR en mijn manager gemeld en afgesproken elkaar op de hoogte te houden. Inmiddels 3 keer besproken dus houdt het zeker netjes

Ik vraag me sowieso af of een werkgever het recht heeft om dit in algemene zin te verbieden. Stel je wilt een webshop beginnen voor hondensnoepjes, waarom zou een werkgever dit mogen verbieden….
Vaak is het beperkt tot het werkveld of het beroep dat je uitoefent voor je werkgever. Maar mooi om te zien dat ze bij jou niet moeilijk doen/hebben gedaan en succes met de start.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
@coldasice Alle nevenactiviteiten kunnen een negatief resultaat hebben op jouw inzet voor het bedrijf: minder energie, minder focus, etc, zeker als je al (bijna) voltijds werkt. De werknemer wordt flink beschermd in de wet, maar de werkgever in dat opzicht ook. Loondienst is wat dat betreft gewoon moderne slavernij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gek eigenlijk want de zwaarste nevenactiviteiten zijn vaak onbetaald (ouder, mantelzorg). Overigens zou ik zelf nooit tekenen voor een verbod op nevenactiviteiten, hooguit een relatiebeding. Dat nevenactiviteiten niet je presentaties mogen beïnvloeden lijken mij vanzelfsprekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Deveon schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:31:
Gek eigenlijk want de zwaarste nevenactiviteiten zijn vaak onbetaald (ouder, mantelzorg). Overigens zou ik zelf nooit tekenen voor een verbod op nevenactiviteiten, hooguit een relatiebeding. Dat nevenactiviteiten niet je presentaties mogen beïnvloeden lijken mij vanzelfsprekend.
Vaak is het niet eens echt de bedoeling om het te verbieden, maar gaat het erom geen gedoe te krijgen als iemand verspreid over meerdere werkgevers meer dan de voor werknemers toegestane 48 uur per week werkt. "Ja, wij wisten niet dat Pietje elders ook nog 20 uur per week werkt. Hier werkt hij maar 40. Hij mocht nergens anders werken zonder het te melden dus je kunt het ons niet kwalijk nemen dat het toch gebeurt is"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:38
pirke schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:15:
@coldasice Alle nevenactiviteiten kunnen een negatief resultaat hebben op jouw inzet voor het bedrijf: minder energie, minder focus, etc, zeker als je al (bijna) voltijds werkt. De werknemer wordt flink beschermd in de wet, maar de werkgever in dat opzicht ook. Loondienst is wat dat betreft gewoon moderne slavernij ;)
Gelukkig werkt dit anders in Denemarken en Zweden: daar worden dergelijke initiatieven ondersteund en kun je soms wel zes maanden onbetaald verlof krijgen om een eigen onderneming te starten met de garantie dat je terug mag komen. Mocht het lukken en je wilt terugkomen om te werken naast je nieuwe onderneming, zijn ze alleen maar blij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-06 00:01
coldasice schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:33:

Omdat jij, nou ja, jij niet natuurlijk want jij bent heel netjes, dan in de tijd van je werkgever gaat knutselen aan je website, orders in de gaten houdt, gebeld wordt, etc. Ik zie dit al vanaf het begintijdperk van de webshopjes - zo rond 2002. Het is net crypto, die kosten de werkgevers ook klauwen met geld (en verloren aandacht en focus)

Daarom.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
poehee schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:38:
[...]

Omdat jij, nou ja, jij niet natuurlijk want jij bent heel netjes, dan in de tijd van je werkgever gaat knutselen aan je website, orders in de gaten houdt, gebeld wordt, etc. Ik zie dit al vanaf het begintijdperk van de webshopjes - zo rond 2002. Het is net crypto, die kosten de werkgevers ook klauwen met geld (en verloren aandacht en focus)

Daarom.
Valide punt, maar is dit anders dan een website voor de voetbalclub, of een andere hobby?

Waarom zou een bedrijf je eigen tijd invulling moeten beperken om zo te zorgen dat je effectief bent op het werk. Ze mogen je ook niet verbieden om in het weekend je apelazerus te drinken, enkel als het invloed heeft op je werk met goede redenen mogen ze er iets mee.... dus ik snap het wel, maar het is ergens ook een beetje krom.

edit:
Op basis van de discussie hier besloten om de 2e klus in uren te reduceren. ipv 8uur worden het er 2x2uur waardoor ik mijn huidige werkgever de goede aandacht kan geven. Het is nu te vroeg om de kont tegen de krib te gooien, dat zal vanzelf gebeuren wanneer een volgende mooie opdracht zich aandient en het vaste dienstverband volledig stopt.

[ Voor 16% gewijzigd door coldasice op 14-05-2022 21:07 ]

Pagina: 1 ... 308 ... 628 Laatste