Hahaha, zo zweverig bedoelde ik hem natuurlijk niet. Als je gelooft dat je kan vliegen wil dat nog niet zeggen dat de KLM een klus voor je heeft; mogelijk maak je meer kans bij een ggz instelling. Maar feit blijft dat je eerst in je eigen kunnen moet geloven, liefst gestaafd met ervaringen en certificaten. Vervolgens moet je dat ook in een verkooppraatje kunnen stoppen. Communicatieve vaardigheden zijn meer dan alleen handig. Tot slot moet je de opdrachtgever duidelijk kunnen maken dat jij iets toevoegt aan het bedrijf.CodeCaster schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:23:
[...]
Met alleen Libelle/Happinez-uitspraken kom je er natuurlijk niet.Zijn vraag is (impliciet) hoe je ervoor zorgt dat opdrachtgevers in jou geloven. Als ze dat niet doen, word je niet uitgenodigd, hoe erg je ook uitgaat van je eigen kunnen.
Ik heb al 15 jaar de intentie en doe mijn stinkende best om drie opdrachtgevers te vinden per jaar. Echt waar! Maar ik geef toe, ik faal vaakTweakerVincent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:35:
Ik heb de check ben ik ondernemer voor de belastingdienst. Komt uit dat ik waarschijnlijk geen ondernermer ben. Door 1 klant, genoeg over geschreven maar dan kan ik dus bij inkomstenbelasting niet ja invullen bij de vraag.
Neem aan dat dat een gewetensvraag is? en gewoon ja kan met 150k omzet? En belastingdienst gedoogd? Snap niet goed waarom die vraag bestaat als het allemaal gedoogd wordt?
Verder super tof om al die nieuwe info over ondernemen op te zuigen
maw het is totaal geen probleem dus en jij vult gewoon Ja in bij die vraag en krijg je geen gezeur met de belastingdienst? Genoeg gelezen hierover maar even dubbelcheck?RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:33:
[...]
Ik heb al 15 jaar de intentie en doe mijn stinkende best om drie opdrachtgevers te vinden per jaar. Echt waar! Maar ik geef toe, ik faal vaak
Plan is in 01/07 of 01/08 te beginnen. Ik haal dan de 1225 uur wss niet, dan maakt dat toch niet echt uit behalve wat geld? Of is starten per 01/01/2023 handiger?
De vraag is wat jouw opdracht is.TweakerVincent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:37:
[...]
maw het is totaal geen probleem dus en jij vult gewoon Ja in bij die vraag en krijg je geen gezeur met de belastingdienst? Genoeg gelezen hierover maar even dubbelcheck?
Kom je bij mij werken en ga je na het graven van die ene tunnel weer weg dan kan je er prima anderhalf jaar over doen. Kom je bij mij werken en ga je anderhalf jaar lang van de ene tunnel naar de andere tunnel dan gaat het wel weer op loondienst lijken.jadjong schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:45:
[...]
Een duidelijke opdracht cq. doelstelling. Als ik jou vraag om een tunnel naar Engeland te graven dan kan je er best zeven jaar over doen. Zeker als jij degene bent die het hele plan van mankracht, scheppen en zandafvoer gaat bedenken/regelen. Ben je voetvolk in dit verhaal dan zal het sneller spaak lopen.
Wat niet gelijk zegt dat het verkapt dienstverband is, stel dat je bij mij anderhalf jaar lang verschillende tunnels gaat graven omdat een van mijn vaste medewerkers op wereldreis gaat dan is dat een prima casus voor tijdelijke inhuur c.q. zzp'er. Blijf je hangen als die vaste medewerker weer terug is dan kom je wel weer in de gevarenzone.
Uiteindelijk is er geen vast antwoord, het is een groot grijs en vaag gebied waar de belastingdienst zelf ook handig gebruik van maakt bij het inhuren van zzp'ers.
Development werk bij een klant, prima tarief?jadjong schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:28:
[...]
De vraag is wat jouw opdracht is.
[...]
Kom je bij mij werken en ga je na het graven van die ene tunnel weer weg dan kan je er prima anderhalf jaar over doen. Kom je bij mij werken en ga je anderhalf jaar lang van de ene tunnel naar de andere tunnel dan gaat het wel weer op loondienst lijken.
Wat niet gelijk zegt dat het verkapt dienstverband is, stel dat je bij mij anderhalf jaar lang verschillende tunnels gaat graven omdat een van mijn vaste medewerkers op wereldreis gaat dan is dat een prima casus voor tijdelijke inhuur c.q. zzp'er. Blijf je hangen als die vaste medewerker weer terug is dan kom je wel weer in de gevarenzone.
Uiteindelijk is er geen vast antwoord, het is een groot grijs en vaag gebied waar de belastingdienst zelf ook handig gebruik van maakt bij het inhuren van zzp'ers.
en mag je ook als 'workaround' een aantal simpele websites bouwen voor een paar hondertjes om aan die 3 klanten te komen of is dat fraude?
[ Voor 6% gewijzigd door TweakerVincent op 30-04-2022 21:32 ]
Stop met fixeren op het aantal klanten, ook met vier klanten kan je vier keer verkapt dienstverband hebben. Zorg dat je weet wat je gaat doen. Development werk is niet anders dan gaten graven. Zoek uit wat voor gat je gaat graven, hoe lang je daarvoor nodig hebt en waarom ze jou inhuren in plaats van een vacature voor onbepaalde tijd uit zetten.
Als zzp'er ben je een tijdelijke arbeidskracht. Aan jou de taak om aannemelijk te maken dat beide partijen jouw aanwezigheid als tijdelijk zien. Of dat nou drie dagen of drie jaar is....
Of het een prima tarief is moet je zelf beoordelen.
Als zzp'er ben je een tijdelijke arbeidskracht. Aan jou de taak om aannemelijk te maken dat beide partijen jouw aanwezigheid als tijdelijk zien. Of dat nou drie dagen of drie jaar is....
Als ik de wet DBA goed onderzoek is het meer dan tijdelijk. Verkapt dienstverband enz. Wat een k*t wet, allerlei vage regels handhaving enz. Hopelijk snel de opvolger live.jadjong schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:46:
Stop met fixeren op het aantal klanten, ook met vier klanten kan je vier keer verkapt dienstverband hebben. Zorg dat je weet wat je gaat doen. Development werk is niet anders dan gaten graven. Zoek uit wat voor gat je gaat graven, hoe lang je daarvoor nodig hebt en waarom ze jou inhuren in plaats van een vacature voor onbepaalde tijd uit zetten.
Toen ik 15 jaar geleden voor mezelf begon (1 mei 2007, dus morgen mijn 3e lustrumTweakerVincent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:37:
[...]
maw het is totaal geen probleem dus en jij vult gewoon Ja in bij die vraag en krijg je geen gezeur met de belastingdienst? Genoeg gelezen hierover maar even dubbelcheck?
Plan is in 01/07 of 01/08 te beginnen. Ik haal dan de 1225 uur wss niet, dan maakt dat toch niet echt uit behalve wat geld? Of is starten per 01/01/2023 handiger?

Maar ja, ik heb ook altijd de intentie om me aan elke snelheidslimiet te houden, de intentie om goed om te springen met de natuur, de intentie om altijd redelijk en vriendelijk te blijven. Eigenlijk zit ik vol goede intenties.

Jij toch ook?
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:22:
[...]
Toen ik 15 jaar geleden voor mezelf begon (1 mei 2007, dus morgen mijn 3e lustrum![]()
![]()
) moest je nog een VAR-verklaring aanvragen. Die heb ik uiteraard ingevuld met de juiste intentie. Deed ik dat niet, kreeg ik geen VAR-verklaring. Dus ik zit en zat vol goede wil en goede intenties.
Maar ja, ik heb ook altijd de intentie om me aan elke snelheidslimiet te houden, de intentie om goed om te springen met de natuur, de intentie om altijd redelijk en vriendelijk te blijven. Eigenlijk zit ik vol goede intenties.![]()
Jij toch ook?
Ben nog beginner he
Als je echt gezeur wil met de belastingdienst adviseer ik je om geen BTW aangifte en geen BTW afdracht te doen.TweakerVincent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:37:
[...]
Hele topic ge-queried en nergens een verhaal gelezen van iemand die GEEN gezeur heeft, dus volgens mij zit het wel goed en kan ik risico prima nemen toch?RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:24:
[...]
Als je echt gezeur wil met de belastingdienst adviseer ik je om geen BTW aangifte en geen BTW afdracht te doen.
en modelovereenkomst zou het toch prima fixen?
[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 30-04-2022 22:28 ]
Geeft niet. Ik scheet in het eerste jaar ook 3 kleuren stront omdat ik bang was voor controle.TweakerVincent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:24:
[...]
ik snap er weinig van maar volgens mij moet het wel goedkomen. Ben een beetje een controlfreak. DBA wordt dus gewoon soort van gedoogd? Lijkt mij niet tof opeens een aanslag inkomnstenbelasting te krijgne als ik opeens geen ondernemer blijk te zijn.
Ben nog beginner he
Als eenmanszaak ga jij sowieso een aanslag inkomstenbelasting krijgen. Dat heeft niks met ondernemer zijn te maken. Maar in de Wet DBA ligt vast dat je geen verkapt dienstverband mag hebben. Dus geen fictieve arbeidsrelatie. Dat is dichtgetimmerd door allerlei bedrijven met een modelovereenkomst. De meeste bedrijven hebben die ook laten controleren door en bij de Belastingdienst. Is dat gedaan, maak je dan niet teveel zorgen. Maar stel dat de Belastingdienst ineens wel zegt dat je fictief in dienst bent van bedrijft Tweakers BV, dan mag dat bedrijf ineens loonbelasting gaan afdragen. Het risico ligt niet zozeer bij jou wat loonbelasting betreft. Maar wel wat betreft allerlei regelingen die een eenmanszaak heeft. Dus dan komt er een naheffing voor het inhurende bedrijf mbt loonbelasting en jij krijgt een naheffing mbt genoten kortingen enzo.
In de praktijk wordt er niet gehandhaafd. Alleen bij opzettelijke fraude enzo. Nou, als jij een tarief hebt van 75+, dan komt het in de praktijk wel goed.
Als jij 7 km/uur te hard rijdt op de snelweg zal oom agent je niet aanhouden. Bij 70km/uur te hard wel. Zo ongeveer moet je het zien. Alleen als je geflitst wordt ben je de sigaar.
Yep, en doe op tijd aangifte en betaal op tijd.TweakerVincent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:26:
[...]
Hele topic ge-queried en nergens een verhaal gelezen van iemand die GEEN gezeur heeft, dus volgens mij zit het wel goed en kan ik risico prima nemen toch?
en modelovereenkomst zou het toch prima fixen?
dank voor je uitleg! Was bang dat het een showstopper zou zijn, maar kan bijna niet.RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:34:toon volledige bericht
[...]
Geeft niet. Ik scheet in het eerste jaar ook 3 kleuren stront omdat ik bang was voor controle.
Als eenmanszaak ga jij sowieso een aanslag inkomstenbelasting krijgen. Dat heeft niks met ondernemer zijn te maken. Maar in de Wet DBA ligt vast dat je geen verkapt dienstverband mag hebben. Dus geen fictieve arbeidsrelatie. Dat is dichtgetimmerd door allerlei bedrijven met een modelovereenkomst. De meeste bedrijven hebben die ook laten controleren door en bij de Belastingdienst. Is dat gedaan, maak je dan niet teveel zorgen. Maar stel dat de Belastingdienst ineens wel zegt dat je fictief in dienst bent van bedrijft Tweakers BV, dan mag dat bedrijf ineens loonbelasting gaan afdragen. Het risico ligt niet zozeer bij jou wat loonbelasting betreft. Maar wel wat betreft allerlei regelingen die een eenmanszaak heeft. Dus dan komt er een naheffing voor het inhurende bedrijf mbt loonbelasting en jij krijgt een naheffing mbt genoten kortingen enzo.
In de praktijk wordt er niet gehandhaafd. Alleen bij opzettelijke fraude enzo. Nou, als jij een tarief hebt van 75+, dan komt het in de praktijk wel goed.
Als jij 7 km/uur te hard rijdt op de snelweg zal oom agent je niet aanhouden. Bij 70km/uur te hard wel. Zo ongeveer moet je het zien. Alleen als je geflitst wordt ben je de sigaar.
Ken ook de verhalen van collega's die ZZP waren met max 2 jr enzo.
Net de raamoverenkomst van IT ZZP doorgenomen, zit wel goed denk ik.
Maar heeft het nog extra zin om wat sites erbij te bouwen? Hoewel dat nooit 30% tijd zijn of gewoon geen zorgen maken. (hoewel die sites bouwen zowieso handig zijn voor kennis/portofolio)
Vergeet die workarounds. In een van die checks zit volgens mij ook nog een check op dat je niet meer dan 70% van je omzet bij 1 klant mag halen. Echter, die vragenmodules zijn geen wetgeving maar een indicatie.TweakerVincent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:29:
[...]
Development werk bij een klant, prima tarief?
en mag je ook als 'workaround' een aantal simpele websites bouwen voor een paar hondertjes om aan die 3 klanten te komen of is dat fraude?
De situatie die je nu noemt van 150k en 1 opdrachtgever gedurende middellange termijn (1-3 jaar ter indicatie) is heel erg gangbaar voor IT zzp'ers. En letterlijk niemand in dit topic heeft er problemen mee gekregen omdat deze situatie wegens de aard van de werkzaamheden gewoon gangbaar en logisch is.
Het gaat er namelijk ook om of je je als ondernemer opstelt; dingen als nadenken over hoe je de meeste omzet binnen kunt halen e.d. En in de praktijk is deze situatie waarbij je tegen een aardig tarief bijna 100% van je tijd kunt factureren gewoon dusdanig lucratief dat je een slechte ondernemer zou zijn als je het anders aan zou pakken.
Dat vind ik dan weer niet zo raar. 2-3 jaar op een opdracht is naar mijn mening toch wel een beetje de max. Als je ergens 5 jaar of langer blijft plakken vind ik het ergens wel terecht dat er vragen gesteld zouden worden. Al schat ik zo in dat zelfs dan dat nog niet zal gebeuren.TweakerVincent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:37:
[...]
Maar was je dat dan van plan?
Ok super, ik zocht al in het topic naar problemen maar vond niks. Geen zorgen maken dus, dankYucon schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:42:
[...]
Vergeet die workarounds. In een van die checks zit volgens mij ook nog een check op dat je niet meer dan 70% van je omzet bij 1 klant mag halen. Echter, die vragenmodules zijn geen wetgeving maar een indicatie.
De situatie die je nu noemt van 150k en 1 opdrachtgever gedurende middellange termijn (1-3 jaar ter indicatie) is heel erg gangbaar voor IT zzp'ers. En letterlijk niemand in dit topic heeft er problemen mee gekregen omdat deze situatie wegens de aard van de werkzaamheden gewoon gangbaar en logisch is.
Het gaat er namelijk ook om of je je als ondernemer opstelt; dingen als nadenken over hoe je de meeste omzet binnen kunt halen e.d. En in de praktijk is deze situatie waarbij je tegen een aardig tarief bijna 100% van je tijd kunt factureren gewoon dusdanig lucratief dat je een slechte ondernemer zou zijn als je het anders aan zou pakken.
precies, ik kom uit consultancy en mijn max is altijd 2 jr geweest, meestal korter.Yucon schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:44:
[...]
Dat vind ik dan weer niet zo raar. 2-3 jaar op een opdracht is naar mijn mening toch wel een beetje de max. Als je ergens 5 jaar of langer blijft plakken vind ik het ergens wel terecht dat er vragen gesteld zouden worden. Al schat ik zo in dat zelfs dan dat nog niet zal gebeuren.
Maar was je dat dan van plan?
Welnee, ik ben ooit gevraagd door de Baleastingdienst zelf met het uitdrukkelijke verzoek om 40 uur per week te maken en met de intentie 3 tot 5 jaar te blijven. Waar zou ik dan andere inkomsten vandaan moeten halen? Uiteraard heb ik toen gezegd dat dit niet kan vanwege meerdere opdrachtgevers bla bla bla... Kreeg als antwoord: daar passen we wel een mouw aan.TweakerVincent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:37:
[...]
dank voor je uitleg! Was bang dat het een showstopper zou zijn, maar kan bijna niet.
Net de raamoverenkomst van IT ZZP doorgenomen, zit wel goed denk ik.
Maar heeft het nog extra zin om wat sites erbij te bouwen? Hoewel dat nooit 30% tijd zijn of gewoon geen zorgen maken. (hoewel die sites bouwen zowieso handig zijn voor kennis/portofolio)
haha, denk dat wij genoeg geld binnen brengen om gedoe te veroorzaken. tofRonaldHeirbaut schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:49:
[...]
Welnee, ik ben ooit gevraagd door de Baleastingdienst zelf met het uitdrukkelijke verzoek om 40 uur per week te maken en met de intentie 3 tot 5 jaar te blijven. Waar zou ik dan andere inkomsten vandaan moeten halen? Uiteraard heb ik toen gezegd dat dit niet kan vanwege meerdere opdrachtgevers bla bla bla... Kreeg als antwoord: daar passen we wel een mouw aan.
andere vraag, voor mij is AOV enige wat uitstel start ZZP kan zijn. Kan ik nou gewoon 5 verzekeraars parallel het traject starten en dan op het eind besluiten? Of gaat dat niet zo simpel? Kan starten wanneer ik wil. Maar mss mag je niet parallel 'shoppen'?
[ Voor 18% gewijzigd door TweakerVincent op 01-05-2022 01:13 ]
De hele discussie over meerdere opdrachtgevers binnen één jaar wordt wat mij betreft ook iedere keer “te beperkt” in definitie gevoerd.
Ik zit nu bijvoorbeeld als project management zzp’er bij een grote organisatie met op dit moment 5 verschilende opdrachtgevers voor vijf totaal verschillende bedrijfsonderdelen/projecten/initiatieven. Echter voor de BD is dit maar 1 opdrachtgever omdat er naar 1 legal entity gefactureerd wordt.
Dat is toch krom? Er wordt gezegd dat meerdere opdrachtgevers belangrijk zijn om het risico op omzet verlies te mitigeren maar als 1 van mijn projecten stopt dan stop ik mijn tijd zonder probleem in een van de andere vier. Alternatief is dat ik er weer een nieuw project bij krijg omdat men eigenlijk altijd zit te springen om goede mensen.
Ik zit nu bijvoorbeeld als project management zzp’er bij een grote organisatie met op dit moment 5 verschilende opdrachtgevers voor vijf totaal verschillende bedrijfsonderdelen/projecten/initiatieven. Echter voor de BD is dit maar 1 opdrachtgever omdat er naar 1 legal entity gefactureerd wordt.
Dat is toch krom? Er wordt gezegd dat meerdere opdrachtgevers belangrijk zijn om het risico op omzet verlies te mitigeren maar als 1 van mijn projecten stopt dan stop ik mijn tijd zonder probleem in een van de andere vier. Alternatief is dat ik er weer een nieuw project bij krijg omdat men eigenlijk altijd zit te springen om goede mensen.
Fmaster schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:20:toon volledige bericht
Het volgende kon ik niet echt vinden in dit topic.
Op dit moment heb ik een functie als IT manager. Daar heb ik geen zin meer in, ik wil weer dingen uitzoeken, puzzelen, iets maken. Ik ben inhoudelijk helemaal uitgekeken op management en standaard programmeerwerk. Om een idee te geven: ik ben 45 en doe dat al zo'n 25 jaar. Inmiddels heb ik een beetje een "been there, done that" gevoel.
Ik werk het best als ik nieuwe dingen leer door te doen. Op dit moment zou ik me willen verbreden als MLE (Machine Learning Engineer). Ik heb hier ook ervaring in: De hele lifecycle van data naar model inclusief trainen, MLOps etc. Conceptueel niveau: spreken op conferentie. Het "core" stuk van een model kiezen trainen tweaken etc zou ik meer willen doen. Het lijkt me interessant om te zien hoe de business case invloed heeft op de variatie in uitwerking.
Mijn motivatie om zelfstandig te worden ligt in inhoudelijke variatie en een gevoel van vrijheid.
Wat ik al heb geprobeerd:
Variatie aanbrengen door naar een ander bedrijf te gaan met een meer maatschappelijke missie. Dat maakt voor mijn gevoel niet uit. Er zit geen kop en staart aan en het leren van een ander domein heb je ook na een maand of twee wel voor elkaar. Op een gegeven moment loopt het gewoon en dan is voor mij de lol er af.
Ook een tijd innovation officer en project management gedaan. Dat is duidelijk geen drijfveer voor me. Wel tevreden manager, geen persoonlijke voldoening.
Senior management trekt me niet. Dat zou gezien mijn ervaring een logische volgende stap zijn, maar ik heb geen motivatie om politiek te bedrijven.
Is er iemand die ongeveer hetzelfde heeft meegemaakt en gevoeld? Was ZZP voor jou de oplossing of iets anders?
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Als er één doel is wat de overheid probeert te bereiken, dan slagen ze daar goed in. Twijfel zaaien, onzekerheid creëren. Het weerhoudt jou en anderen er toch maar mooi van om voor hunzelf te beginnenTweakerVincent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:19:
[...]
Als ik de wet DBA goed onderzoek is het meer dan tijdelijk. Verkapt dienstverband enz. Wat een k*t wet, allerlei vage regels handhaving enz. Hopelijk snel de opvolger live.
Daarom laten ze die wet hangen. En daarom wordt hij ook niet gehandhaafd: omdat het een gedrocht is die geen recht doet aan de situatie en voor niemand iets oplevert.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Zonder verder in te gaan op de stomme DBA non-discussie: als je risico op omzetverlies laag wilt houden dan is het inderdaad niet verstandig om maar één contractpartij te hebben en/of één bedrijf, waar je weliswaar bij 5 bedrijfsonderdelen zegt te werken, maar die alsnog prima in één keer belly-up kunnen gaan.Isildir schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:35:
Er wordt gezegd dat meerdere opdrachtgevers belangrijk zijn om het risico op omzet verlies te mitigeren maar als 1 van mijn projecten stopt dan stop ik mijn tijd zonder probleem in een van de andere vier [terwijl er naar 1 legal entity gefactureerd wordt].
Betere argumenten zijn: de organisatie is too big to fail, of dat de markt zo in elkaar zit dat je binnen de kortste keren bij een volgende opdracht zit.
[ Voor 10% gewijzigd door Aftansert op 01-05-2022 10:06 ]
Die zou je eigenlijk gewoon eens uit moeten rekenen voor jezelf.TweakerVincent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:24:
[...]
ik snap er weinig van maar volgens mij moet het wel goedkomen. Ben een beetje een controlfreak. DBA wordt dus gewoon soort van gedoogd? Lijkt mij niet tof opeens een aanslag inkomnstenbelasting te krijgne als ik opeens geen ondernemer blijk te zijn.
Ben nog beginner he
Even heel snel gerekend, 100k winst geeft 66k netto als ondernemer en 55k netto als je geen ondernemer bent.
Beetje afhankelijk ook van hoeveel dingen je zakelijk doet, auto ed.
Binnenkort kan ik mijn opdracht verlengen. Nu werk ik nog steeds tegen een tarief van 50 wat echt aan de onderkant van de markt is.
Een volgende opdracht zou ik al niet uitvoeren voor minder dan 70-75, maar gezien omstandigheden wil ik mijn huidige opdracht graag nog een keer verlengen.
Er zit een dure middleman (15-20 denk ik) tussen. Zelf denk ik aan een tariefsverhoging van 15 (dus naar 65). Ik zou hem inschieten als 7,50 voor de opdrachtgever en eveneens voor de middleman.
Uiteraard bepaal ik zelf mijn tarief, ken ik deze partijen het beste en is niet geschoten altijd mis, maar relatief gezien is het een flinke tariefsverhoging (overigens wel na 12 maanden, dus al een keer eerder verlengd).
Hebben jullie ervaringen met zulke verhogingen? Bij een nieuwe klant is het natuurlijk makkelijker, maar in mijn geval nu niet verstandig.
Een volgende opdracht zou ik al niet uitvoeren voor minder dan 70-75, maar gezien omstandigheden wil ik mijn huidige opdracht graag nog een keer verlengen.
Er zit een dure middleman (15-20 denk ik) tussen. Zelf denk ik aan een tariefsverhoging van 15 (dus naar 65). Ik zou hem inschieten als 7,50 voor de opdrachtgever en eveneens voor de middleman.
Uiteraard bepaal ik zelf mijn tarief, ken ik deze partijen het beste en is niet geschoten altijd mis, maar relatief gezien is het een flinke tariefsverhoging (overigens wel na 12 maanden, dus al een keer eerder verlengd).
Hebben jullie ervaringen met zulke verhogingen? Bij een nieuwe klant is het natuurlijk makkelijker, maar in mijn geval nu niet verstandig.
Als je het niet krijgt, verleng je dan wel of niet?gotangclan schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:20:
Binnenkort kan ik mijn opdracht verlengen. Nu werk ik nog steeds tegen een tarief van 50 wat echt aan de onderkant van de markt is.
Als je dan toch weg gaat zou je gewoon kunnen zeggen dat je een ander aanbod hebt gehad van 75 euro per uur en dat je dat overweegt. Maar als zij een beetje in de buurt van dat bedrag kunnen komen je nog wel voor 12 maanden wilt verlengen.
Je kunt tijdelijk dit via het UWV verzekeren. Relatief duur voor wat je krijgt, maar wel altijd acceptatie en het is snel geregeld. Wat betreft dekking komt het overeen met wat je als werknemer had en hoewel mensen dat veilig vinden voelen is het gewoon ronduit karig. Dat is niet perse fout. Maar het beeld dat je dan niets kan gebeuren is onjuistTweakerVincent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:53:
[...]
haha, denk dat wij genoeg geld binnen brengen om gedoe te veroorzaken. tof
andere vraag, voor mij is AOV enige wat uitstel start ZZP kan zijn. Kan ik nou gewoon 5 verzekeraars parallel het traject starten en dan op het eind besluiten? Of gaat dat niet zo simpel? Kan starten wanneer ik wil. Maar mss mag je niet parallel 'shoppen'?
Gefeliciteerd! Ik zit nu in mijn tiende jaar, mede dankzij collega's en dit topic.RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:22:
[...]
Toen ik 15 jaar geleden voor mezelf begon (1 mei 2007, dus morgen mijn 3e lustrum![]()
![]()
)
Ik begon ook met de VAR die ik naar eer en geweten heb ingevuld, later vlogen de waarschuwingen over de DBA en opdrachtgevers die zzp'ers eruit gingen gooien (als ik het me goed herinner met name de financiële instellingen en ironisch genoeg de eerdergenoemde Belastingdienst) en nu na een paar jaar is die storm wel weer gaan liggen.
Ik zit gemiddeld zo'n twee jaar op een opdracht. Kom vaak binnen voor een specifiek project waarbij men niemand kan vinden met mijn profiel (jack of all trades, master of a few), en als blijkt dat ik dan wat kan, mag ik, als ik wil, vaak blijven plakken voor nog een klus of twee.
Sinds een paar jaar doe ik dat vier dagen per week, en één dag wat voor een ander en/of mezelf. De snelle rekenaar leert dat ik dan (bij vergelijkbaar tarief) minstens 80% van m'n omzet bij één klant behaal, en dat risico durf ik inmiddels wel te lopen.
Ik interpreteer die wet nog steeds als een (niet-functionerend) afschrikmiddel voor opdrachtgevers en -nemers die de verzorgingsstaat ondermijnen. Maaltijd- en pakketbezorgers, verzorgend zorgpersoneel, schoonmakers: daar zijn het constructies bedoeld om mensen tegen zo laag mogelijke kosten en zo hoog mogelijk risico voor de maatschappij aan het werk te zetten, zodat de aandeelhouders zo veel mogelijk overhouden. Ik vind niet dat ik daaronder val.
Ik betaal ieder jaar meer belasting dan ik in loondienst zou doen mocht ik ergens in dienst gaan, maar gezien in het als softwareontwikkelaar nergens langer dan drie jaar heb uitgehouden, huiver ik van dat idee.
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Geen idee, zoek een AOV adviseur :-) Liefst eentje die niet gebonden is aan 1 verzekeraar. Ik kreeg gewoon letterlijk te horen dat hij er niet eens aan gaat beginnen met mijn BMI omdat hij weet uit ervaring dat ik overal geweigerd ga worden.TweakerVincent schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:40:
[...]
Mijn BMI is nu 29.9. Krijg je dan ook problemen? Zowieso komende weken alleen maar sporten, wist niet dat het zo belangrijk was bij AOV.
(en ja natuurlijk zijn er diverse uitzonderingen, als je BMI 30 is maar een gemeten vetpercentage door een huisarts van 8% wordt je heus niet afgewezen....)
De UWV oplossing wordt slecht ja. Het wordt een 1 size fits all oplossing met verplichte acceptatie. En dat laatste zorgt ervoor dat het duur wordt en het uitkeringsniveau slecht. Want niet alleen dikkertjes zoals ik, maar ook de bouwvakkers en stukadoors krijgen geen fatsoenlijke betaalbare AOV vanwege alle uitsluitingen. En nou ja zoals je hier ook leest, verzekeringsmaatschappijen zijn meester in het vinden van redenen om je uit te sluiten. En bij die van het UWV mag dat niet. Dus hoog risico voor de verzekeraar. Dus duur met weinig uitkering, en de intentie om je zo kort mogelijk geld te moeten betalen dus moet je ander werk accepteren.En is UWV oplossing echt zo slecht? Heb het idee dat echt niemand die wilt. Maar dat zou toch ook weer raar zijn?
Exact expert nodig?
Dan verleng ik alsnog (dat niet doen zou gezien mijn situatie problemen kunnen geven, tevens wel de laatste verlenging waarin die situatie speelt), helaas niet zo'n sterke onderhandelingspositie dus...Ernemmer schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:23:
[...]
Als je het niet krijgt, verleng je dan wel of niet?
Als je dan toch weg gaat zou je gewoon kunnen zeggen dat je een ander aanbod hebt gehad van 75 euro per uur en dat je dat overweegt. Maar als zij een beetje in de buurt van dat bedrag kunnen komen je nog wel voor 12 maanden wilt verlengen.
Als iemand als ZZP'er het uurtarief met de klant heeft besproken en een besluit is genomen, is het daarna gewoon een kwestie van aan de slag gaan en elke maand een factuur uitsturen? Of moet er meer geregeld worden tussen de ZZP'er en de klant? Bijvoorbeeld een contract opstellen wat je werkzaamheden zijn en voor hoe lang je aan het project gaat werken? Geen idee of dat optioneel is of als een vereiste wordt gezien namelijk.
Verschilt per klant. Ik heb een klant gehad (en dat was echt geen kleintje!) met wie ik alles beklonken heb met een handdruk. Andere klanten willen alles op papier.perform93 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:22:
Als iemand als ZZP'er het uurtarief met de klant heeft besproken en een besluit is genomen, is het daarna gewoon een kwestie van aan de slag gaan en elke maand een factuur uitsturen? Of moet er meer geregeld worden tussen de ZZP'er en de klant? Bijvoorbeeld een contract opstellen wat je werkzaamheden zijn en voor hoe lang je aan het project gaat werken? Geen idee of dat optioneel is of als een vereiste wordt gezien namelijk.
Maar je gaat aan het werk, registreert ergens je uren voor jezelf en eind van de maand stuur je een factuur. Maar sommige klanten willen ook een getekend urenformulier.
Al met al: wat jij afspreekt met je klant.
Duidelijk, dank. Ik zie hier ook het stukje ondernemerschap terugkomen als ZZP'er. Uiteindelijk ben je zelf de 'baas' en moet je dat inderdaad zelf goed gaan regelen met de klant en hoe zij dat uiteraard het liefst zien. Daar heb je geen vaste regels voor.RonaldHeirbaut schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:27:
[...]
Verschilt per klant. Ik heb een klant gehad (en dat was echt geen kleintje!) met wie ik alles beklonken heb met een handdruk. Andere klanten willen alles op papier.
Maar je gaat aan het werk, registreert ergens je uren voor jezelf en eind van de maand stuur je een factuur. Maar sommige klanten willen ook een getekend urenformulier.
Al met al: wat jij afspreekt met je klant.
Ja daar heb ik zeker wat aan. Ik ben dat stadium doorgegaan, ik vond het wel leuk. Voor een paar jaar, dan... Dus ons "cutoff point" is ergens anders geweest denk ik dan maar
Zijn er ook ZZPers die op latere leeftijd zijn begonnen? Verreweg de meesten die ik ken zijn jonger dan ik (45) of die hebben veel eerder al besloten voor zichzelf te gaan werken.
Ik kan me namelijk voorstellen dat de dure AOV (als je die al krijgt) wel een dingetje kan worden. Zeker omdat ik vorig jaar even ben uitgevallen.

GefeliciteerdRonaldHeirbaut schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:22:
[...]
![]()
) moest je nog een VAR-verklaring aanvragen. Die heb ik uiteraard ingevuld met de juiste intentie. Deed ik dat niet, kreeg ik geen VAR-verklaring. Dus ik zit en zat vol goede wil en goede intenties.
Maar ja, ik heb ook altijd de intentie om me aan elke snelheidslimiet te houden, de intentie om goed om te springen met de natuur, de intentie om altijd redelijk en vriendelijk te blijven. Eigenlijk zit ik vol goede intenties.![]()
Jij toch ook?
Yup, mocht de afwas weer doenFmaster schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:53:
[...]
GefeliciteerdKrijg je ook een bonus van de baas?

Doe eens een goede risicoanalyse over een AOV en bepaal dan of je hem echt nodig hebt. Even uitvallen is geen probleem voor de goedverdienende ZZP er.Fmaster schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:52:
[...]
Ja daar heb ik zeker wat aan. Ik ben dat stadium doorgegaan, ik vond het wel leuk. Voor een paar jaar, dan... Dus ons "cutoff point" is ergens anders geweest denk ik dan maar![]()
Zijn er ook ZZPers die op latere leeftijd zijn begonnen? Verreweg de meesten die ik ken zijn jonger dan ik (45) of die hebben veel eerder al besloten voor zichzelf te gaan werken.
Ik kan me namelijk voorstellen dat de dure AOV (als je die al krijgt) wel een dingetje kan worden. Zeker omdat ik vorig jaar even ben uitgevallen.
Met een beetje geluk heb je na een jaar werken al een buffer van een jaar opgebouwd.
En de kans dat je er zo slecht aan toe bent dat je niet meer achter een pc kan zitten programmeren waarmee je meer verdient dan een betaalbare AOV is ook wel heel erg klein imo.
Ik mis in de DBA-discussie/wetgeving ook de kant van wat de ZZP’er wilt. Kan ik in loondienst zelf bepalen wat ik verdien? Welk tarief? Waar ik werk? Hoeveel uren? Wat voor projecten? Trainingen? Laptop? Auto? Pensioen? Aantal dagen vakantie? Deze vrijheden zijn heel erg lastig te vinden in loondienst. En juist die vrijheid vind ik fantastisch. Zelfstandigheid. Daarom ben ik voor mezelf begonnen.
Xbox Live: Miesjh NL
Er is bij mij geïnformeerd of ik een training, een dag, wil geven aan een aantal mensen in Oostenrijk. Nu probeer ik uit te vinden wat het verschil in tarief is tussen hier en Oostenrijk maar kan daar niet echt wat over vinden. Zijn er mensen die zowel in Oostenrijk als in Nederland gelijkwaardige klussen hebben gedaan en kunnen aangeven of en hoeveel verschil in tarief zit? Het gaat me dus niet speciaal om een tarief voor een training maar meer om hoe groot het verschil is.
PSN: PcDCch
Maar dat is niet relevant omdat het niet gaat om jou, maar om de arbeidsverhouding tussen jou en opdrachtgever. Dat jij niet kunt onderhandelen dat je 50 vakantiedagen hebt en meer salaris is niet aan de belastingdienst om daar iets van te vindenMiesjh schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:00:
Ik mis in de DBA-discussie/wetgeving ook de kant van wat de ZZP’er wilt. Kan ik in loondienst zelf bepalen wat ik verdien? Welk tarief? Waar ik werk? Hoeveel uren? Wat voor projecten? Trainingen? Laptop? Auto? Pensioen? Aantal dagen vakantie? Deze vrijheden zijn heel erg lastig te vinden in loondienst. En juist die vrijheid vind ik fantastisch. Zelfstandigheid. Daarom ben ik voor mezelf begonnen.
Exact expert nodig?
Geen idee, gemiddeld netto salaris is volgens internet zo'n 2500 euro (in NL 2150). Maar ja dat zegt geen moer over inhuurtarieven natuurlijk.... Kun je vinden wat een bepaalde cursus kost in NL en in Oostenrijk?Mozart schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:02:
Er is bij mij geïnformeerd of ik een training, een dag, wil geven aan een aantal mensen in Oostenrijk. Nu probeer ik uit te vinden wat het verschil in tarief is tussen hier en Oostenrijk maar kan daar niet echt wat over vinden. Zijn er mensen die zowel in Oostenrijk als in Nederland gelijkwaardige klussen hebben gedaan en kunnen aangeven of en hoeveel verschil in tarief zit? Het gaat me dus niet speciaal om een tarief voor een training maar meer om hoe groot het verschil is.
Exact expert nodig?
Jep, inderdaad, ik heb wat eerder de handdoek in de ring gegooid.Fmaster schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:52:
[...]
Ja daar heb ik zeker wat aan. Ik ben dat stadium doorgegaan, ik vond het wel leuk. Voor een paar jaar, dan... Dus ons "cutoff point" is ergens anders geweest denk ik dan maar![]()
Wat betreft AOV, ik heb dan wel het geluk geen noemenswaardige dingen te hebben, maar als je er een afsluit zie je ook de premie voor latere leeftijden. Ja rond de leeftijd van 45 stijgt hij flink, maar anderzijds is het nog steeds niet een extreem bedrag. Zeker als je in gedachte neemt dat je inkomen veel meer toeneemt en je hem van de ib kan aftrekken. Ik geef ongeveer mezelf het gedrag wat ik in loondienst ook verdiende en dat bedrag heb ik ook verzekerd. Je kan online redelijk snel een indicatie vinden om een beetje een gevoel te krijgen.
Hoe het vaak gaat met zo'n keuring is dat je eerst zelf het medisch advies krijgt van de verzekeringsarts voordat die naar de verzekering gaat. Je hebt dan de kans om zelf er vanaf te zien en dan weigeren dat ze het naar de verzekeraar sturen. Dan ben je in theorie niet geweigerd bij de verzekeraar.TweakerVincent schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:32:
[...]
Ik rook niet, maar hoe checken ze dat? Longen als je ziek bent oid?
en stel dat je word afgewezen bij de verzekering, kan je dan wel zo makkelijk een andere een keuring laten doen? Er schijnt toch een vraag te zijn bij verzekeringen ‘ben je wel eens geweigerd’? Of is dat niet erg?
Nothing to see here!
@TweakerVincent Het is maar een tooltje he. Bij je aangifte wordt er niet naar gevraagd.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Ik heb een aantal keer voor een klant in Oostenrijk (een grote bank) een training gegeven en kon daar gewoon hetzelfde voor rekenen als in Nederland. Werd zonder problemen geaccepteerd.Mozart schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:02:
Dat was wel een online training. Als ik op locatie training geef komen daar uiteraard reis- en verblijfskosten bij en een ‘ik-zie-mijn-gezin-x-dagen-niet’ toeslag. Dat heb ik nog niet in Oostenrijk gedaan maar in andere landen (van UK tot Roemenië) is dat ook nooit een probleem geweest.
Ik zou trainingen niet per uur maar gewoon fixed price aanbieden. In mijn geval €1250,- per dagdeel / € 2500,- per dag. Afhankelijk van of het een bestaande training is kan je nog wat éénmalige voorbereidingstijd rekenen. Ik weet niet of er verwacht wordt dat je de training op locatie geeft maar dan zou ik ook nog wat extra rekenen voor de reistijd en het verblijf.Mozart schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:02:
HD4Life @ Full-HD
ik ben dit jaar begonnen als zzp en 49 jaar oud. AOV aanvraag is bij mij zonder problemen gelukt en zonder beperkingen. Dus het is wel mogelijk.Fmaster schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:52:
[...]
Geen idee waar overal naar gekeken wordt, maar ik denk dat het wel geholpen heeft dat mijn medisch verleden niet schokkend is en dat ik voor mezelf een gedetailleerde berekening heb gemaakt over wat ik hoe lang nodig heb. Dat betekent dus dat de uitkering ruim onder mijn huidige inkomen kan zitten en niet tot aan pensioenleeftijd hoeft te lopen. Allemaal risico en kosten verlagende factoren
...de kosten van een AOV vind ik overigens wel meevallen. Het is zeker geen klein bedrag maar geeft me wel een stuk zekerheid naar de toekomst toe.
Het is inderdaad een bestaande training. Bedankt voor de antwoorden. Ik kan er wat mee.Davidshadow13 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:49:
[...]
Ik zou trainingen niet per uur maar gewoon fixed price aanbieden. In mijn geval €1250,- per dagdeel / € 2500,- per dag. Afhankelijk van of het een bestaande training is kan je nog wat éénmalige voorbereidingstijd rekenen. Ik weet niet of er verwacht wordt dat je de training op locatie geeft maar dan zou ik ook nog wat extra rekenen voor de reistijd en het verblijf.
PSN: PcDCch
Ik ben al een tijdje aan het meelezen op dit forum en vorige week de knoop definitief doorgehakt. Ik ga voor mezelf beginnen
Ben 42 jaar en wat ik ga doen is projectmanagement & consultancy. Ik heb een brede ICT achtergrond en kan redelijk communiceren, waardoor ik de brug kan vormen tussen de techniek en de business. Daar zit ik als een vis in het water. Ik zie overal mogelijkheden voor verbetering en breng graag structuur en inzicht aan.
Mijn doel is om per 1 juli volledig zelfstandig te zijn en mijn main focus is mijn eerste klant vinden. Heb al een aantal leads voor opdrachten lopen. Er is veel werk hoor ik van alle kanten maar het echt tot een opdracht komen gaat toch wat stroperiger (lees duurt meerdere weken) dan ik gehoopt had. Ben wel benieuwd met jullie ervaringen hierin.
Ben 42 jaar en wat ik ga doen is projectmanagement & consultancy. Ik heb een brede ICT achtergrond en kan redelijk communiceren, waardoor ik de brug kan vormen tussen de techniek en de business. Daar zit ik als een vis in het water. Ik zie overal mogelijkheden voor verbetering en breng graag structuur en inzicht aan.
Mijn doel is om per 1 juli volledig zelfstandig te zijn en mijn main focus is mijn eerste klant vinden. Heb al een aantal leads voor opdrachten lopen. Er is veel werk hoor ik van alle kanten maar het echt tot een opdracht komen gaat toch wat stroperiger (lees duurt meerdere weken) dan ik gehoopt had. Ben wel benieuwd met jullie ervaringen hierin.
Werk zat idd maar hoe groter het bedrijf, des te trager de molentjes.aaitje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:22:
Er is veel werk hoor ik van alle kanten maar het echt tot een opdracht komen gaat toch wat stroperiger (lees duurt meerdere weken) dan ik gehoopt had. Ben wel benieuwd met jullie ervaringen hierin.
Waarom loopt het stroperig? Waar wacht je op? Wat hebben ze nodig?
1 juli duurt nog even, dus je hebt nog tijd zat.. Zou er niet zenuwachtig om worden iig 
Het is in mijn ervaring heel wisselend. Ene keer wat langer dan de andere keer, maar in de praktijk zat ik altijd binnen een week op de opdracht (die ik een week geleden nog nieteens kende).. Kan dus ook heel snel gaan, ligt maar net eraan hoe hoog de nood is
Het is in mijn ervaring heel wisselend. Ene keer wat langer dan de andere keer, maar in de praktijk zat ik altijd binnen een week op de opdracht (die ik een week geleden nog nieteens kende).. Kan dus ook heel snel gaan, ligt maar net eraan hoe hoog de nood is
Dank voor je reactie, steekproef is nu n=2; bij de ene is de opdrachtgever op vakantie. Andere opdracht moet via een commissie budget aanvragen en over een paar weken meerdere kandidaten uitnodigen voor selectie (idd grotere bedrijven tragere molens).RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:28:
[...]
Werk zat idd maar hoe groter het bedrijf, des te trager de molentjes.
Waarom loopt het stroperig? Waar wacht je op? Wat hebben ze nodig?
Groter is doorgaans trager ja. Besluitvorming door meerdere personen/lagen, meer papierwerk en administratief geneuzel. Je kunt er zomaar 4 weken zoet mee zijn hoor.
Andere kant van het verhaal: Ik heb laatst een klus gevonden na wat gechat op whatsapp (ik was geveld door de griep, bellen zat er niet in) via een relatie met beslissingsbevoegdheid bij een mkb'er. Dat was zo gepiept.
Andere kant van het verhaal: Ik heb laatst een klus gevonden na wat gechat op whatsapp (ik was geveld door de griep, bellen zat er niet in) via een relatie met beslissingsbevoegdheid bij een mkb'er. Dat was zo gepiept.
Het hangt er in mijn beleving ook vanaf hoe veel ervaring men heeft met het inhuren van mensen. Als ze dat vaak doen en efficient hebben ingericht kan het heel snel, ook in grotere organisaties. Doen ze het nooit maar hebben ze 't idee dat 't wel lastig is, dan kan 't ook heel lang duren.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
En ook voor welke datum ze iemand zoeken
. Als zij streven voor 1 juli starten dan zullen ze minder hard gaan rennen dan gisteren had iemand moeten starten.
Nothing to see here!
Mijn ervaring is meestal dat het proces al snel een maand duurt en als je dan niet direct beschikbaar bent zal er snel nog een tweede maand overdracht bij komen.
Ik zie zelf ook regelmatig cv's voorbij komen en bij een cv waar dan bij staat: beschikbaar per 1 juli of iets in de trant van: "beschikbaar per 1e van de maand", doe ik sowieso niet veel mee.. er is ook zat nu beschikbaar dus waarom zou die ene kandidaat zo bijzonder zijn dat ik ervoor 2 maanden moet wachten?
Wellicht in een extreme niche, maar als je dat niet zit dan lig je gewoon niet hoog op de stapel bij mij. Voor jou zijn er ook genoeg anderen (zelfs in deze markt!). De technische skillset geloof ik vaak wel (en checkt het team zelf wel in een 2e gesprek). Ik kijk vooral naar de ervaring in de branche van de kandidaat en hoe het persoonlijk klikt in het 1e gesprek (en of er een teamfit is)
Wellicht in een extreme niche, maar als je dat niet zit dan lig je gewoon niet hoog op de stapel bij mij. Voor jou zijn er ook genoeg anderen (zelfs in deze markt!). De technische skillset geloof ik vaak wel (en checkt het team zelf wel in een 2e gesprek). Ik kijk vooral naar de ervaring in de branche van de kandidaat en hoe het persoonlijk klikt in het 1e gesprek (en of er een teamfit is)
Bedankt voor alle reacties, interessant om te lezen en leerzaam 
Dat is wel een beetje het kip-ei verhaal waar ik nu in zit. Plan was om baan definitief op te zeggen als de eerste opdracht zeker is (dat vind het thuisfront wel een fijn idee) maar dan kom je juist moeilijker aan een opdracht...
Dat is wel een beetje het kip-ei verhaal waar ik nu in zit. Plan was om baan definitief op te zeggen als de eerste opdracht zeker is (dat vind het thuisfront wel een fijn idee) maar dan kom je juist moeilijker aan een opdracht...
Niet per se. Mijn eerste opdracht kwam ook als 'kan je morgen beginnen' terwijl ik 2 maanden opzegtermijn had in loondienst. Die twee maanden ben ik begonnen aan mijn eerste zzp-opdracht waarbij mijn loonbaas mij in die twee maanden verhuurde. In die twee maanden kon ik ook netjes afbouwen. Zo zat er wat in voor hem en voor mij.aaitje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:48:
Mijn laatste opdracht in 1 week geregeld. Van recruiter die me belde met zijn mooie praatjes tot contract tekenen. (groot bedrijf). Dus het kan snel gaan. Mijn beschikbaarheid was parttime (1 dag per week) voor 3 weken en toen fulltime. Een beetje gelukt werkt, en als je direct al parttime iets kan doen helpt, zeker als je een goede match bent. Op LinkedIn je beschikbaarheid aangeven, goed profiel helpt, dan krijg je vanzelf aanbiedingen.
[ Voor 12% gewijzigd door tony-stark op 03-05-2022 12:23 ]
Wat ben je allemaal aan het doen/ wat heb je al gedaan voor het vinden van de opdracht?aaitje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:48:
Contacten in mijn netwerk en recruiters benaderd. Kan het nog niet helemaal publiek maken op b.v. LinkedIn vanwege mijn huidige werk. Dat ga ik toch maar eens bespreken.Wat ben je allemaal aan het doen/ wat heb je al gedaan voor het vinden van de opdracht?
Mocht je nog tips hebben houd ik me aanbevolen 😊
Wellicht is 'Let Recruiters Know You’re Open to Work' een goede functie voor je.aaitje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:45:
[...]
Contacten in mijn netwerk en recruiters benaderd. Kan het nog niet helemaal publiek maken op b.v. LinkedIn vanwege mijn huidige werk. Dat ga ik toch maar eens bespreken.
Mocht je nog tips hebben houd ik me aanbevolen 😊
Ja ik doe meestal ook zoiets, alvast parttime beginnen, dan kan ik bij de vorige opdracht nog overdragen en afronden, en bij de nieuwe opdracht wat inwerken.tony-stark schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:21:
Mijn laatste opdracht in 1 week geregeld. Van recruiter die me belde met zijn mooie praatjes tot contract tekenen. (groot bedrijf). Dus het kan snel gaan. Mijn beschikbaarheid was parttime (1 dag per week) voor 3 weken en toen fulltime. Een beetje gelukt werkt, en als je direct al parttime iets kan doen helpt, zeker als je een goede match bent. Op LinkedIn je beschikbaarheid aangeven, goed profiel helpt, dan krijg je vanzelf aanbiedingen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik kom in aanmerking voor heretikettering en kan mijn privé auto als zakelijk aanmerken. Youngtimer.
Mag ik de auto zo op de balans zetten of moet ik deze "verkopen" aan de zaak? Hoe voer ik dat uit?
Het betreft een eenmanszaak. Dus volgens mij is zakelijk vermogen ook privé vermogen en kan Ik de auto gewoon direct op de balans zetten.
Mag ik de auto zo op de balans zetten of moet ik deze "verkopen" aan de zaak? Hoe voer ik dat uit?
Het betreft een eenmanszaak. Dus volgens mij is zakelijk vermogen ook privé vermogen en kan Ik de auto gewoon direct op de balans zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 03-05-2022 21:06 ]
In de cybersecurity kun je dit anders prima aangeven. Of dat je 100% remote wilt werken, of 32 uur per week. Genoeg klanten die een paar maanden hebben gewacht totdat ik kon beginnen. Nu acteer ik vaak in het C-level, maar ik zou deze markt niet extreem niche schatten. Maar ook voor een ‘standaard’ cybersecurity consultant, zoals een security officer of iemand die een framework implementeert, behoren dit soort opties tot de mogelijkheid. Nu zijn de écht goede cybersecurity consultants en zelfstandigen niet zo veel in Nederland te vinden, dus ik heb ook al een paar keer mensen uit de VS volledig remote laten werken voor een klus in mijn team.ID-College schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:24:
Ik zie zelf ook regelmatig cv's voorbij komen en bij een cv waar dan bij staat: beschikbaar per 1 juli of iets in de trant van: "beschikbaar per 1e van de maand", doe ik sowieso niet veel mee.. er is ook zat nu beschikbaar dus waarom zou die ene kandidaat zo bijzonder zijn dat ik ervoor 2 maanden moet wachten?
Als je zelf al aangeeft dat je niet een maand op iemand wilt wachten, zegt dat voornamelijk dat de klus niet zo bijzonder is en een gemiddelde IT’er (je schrijft over een technische skillset) het wel kan. Tja, dan is het inderdaad een kwestie van de eerste de beste.
Wat vindt je ontbreken aan de consultants in Nederland dat je iemand uit de VS inhuurt ? Doe graag informatie op over de kant die ik nog in de security op kan gaan.Orangelights23 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:08:
[...]
In de cybersecurity kun je dit anders prima aangeven. Of dat je 100% remote wilt werken, of 32 uur per week. Genoeg klanten die een paar maanden hebben gewacht totdat ik kon beginnen. Nu acteer ik vaak in het C-level, maar ik zou deze markt niet extreem niche schatten. Maar ook voor een ‘standaard’ cybersecurity consultant, zoals een security officer of iemand die een framework implementeert, behoren dit soort opties tot de mogelijkheid. Nu zijn de écht goede cybersecurity consultants en zelfstandigen niet zo veel in Nederland te vinden, dus ik heb ook al een paar keer mensen uit de VS volledig remote laten werken voor een klus in mijn team.
Als je zelf al aangeeft dat je niet een maand op iemand wilt wachten, zegt dat voornamelijk dat de klus niet zo bijzonder is en een gemiddelde IT’er (je schrijft over een technische skillset) het wel kan. Tja, dan is het inderdaad een kwestie van de eerste de beste.
Ben nu met eerste klus bezig op technical security engineer. Implementatie van CIS compliance, defender family implementatie, rbac least acces privilige, uitfaseren ntlm, unsigned verkeer etc. Zie CISO niet zitten hou teveel van de techniek.
Gaat een AOV uitkering over het vergoeden van de vaste lasten ? Ik dacht verzekerd bedrag maar blijkt uit TAF voorwaarden dat je niet boven je bruto inkomen van de laatste 3 jaar kan verzekeren en dat ze kijken naar je vaste lasten vergoeden? Wordt dan stuk goedkoper de verzekering 😁
https://insify.nl/nl/aov/
24.3 Op het moment dat er binnen vijf jaar na de
ingangsdatum van de verzekering aanspraak wordt
gemaakt op een uitkering uit hoofde van deze verzekering
heeft de verzekeraar het recht om het verzekerde
maandbedrag en daarmee de uitkering te verlagen
indien:
- blijkt dat het verzekerd maandbedrag ten tijde van het
aangaan van de verzekering hoger was dan 100% van
de aantoonbare, vaste maandelijkse lasten van de
verzekerde vermeerderd met een bedrag van € 750,-
voor persoonlijke, niet aantoonbare maandelijkse
lasten of
– indien het verzekerd maandbedrag bij aanvang van
de verzekering hoger is dan € 2.500,- blijkt dat het
verzekerd maandbedrag ten tijde van het aangaan van
de verzekering hoger was dan 85% van het gemiddelde
inkomen van verzekerde in de 3 kalenderjaren
voorafgaand aan de ingangsdatum.
Aantoonbare, vaste maandelijkse last:
Een aantoonbare, vaste maandelijkse last is een periodiek
terugkerende last waar een privaatrechtelijke overeenkomst
aan ten grondslag ligt die toe te rekenen is aan de verzekerde.
Onder aantoonbare vaste lasten in privé worden verstaan:
bruto hypotheeklasten, huurlasten, aan de woning
gerelateerde gemeentelijke belastingen, servicekosten
VvE, energielasten, verzekeringspremies, wegenbelasting,
leasekosten, abonnementskosten, kosten kinderopvang,
studiekosten, alimentatie en kredietlasten (voor zover deze op
de ingangsdatum van de verzekering aanwezig zijn).
Onder aantoonbare vaste zakelijke lasten worden verstaan:
bruto hypotheeklasten of huurlasten van een bedrijfspand,
abonnementskosten, leasekosten, verzekeringspremies,
wegenbelasting, onroerend zaakbelasting.
Wat uitdrukkelijk niet wordt verstaan onder vaste lasten zijn:
personeelskosten, elke vorm van inkomsten-,
vennootschaps- of dividendbelasting, brandstofkosten,
onderhoudskosten, reclamekosten en kosten voor persoonlijk
onderhoud.
[ Voor 49% gewijzigd door ZieMaar! op 03-01-2023 09:29 . Reden: Geen referral links ]
Vaak zeg ik wel dat ik per direct beschikbaar ben (beetje afhankelijk tegen welke partij). Want die ene maand opzegtermijn bij de een heeft de ander vaak nodig om alles contractueel te regelen, pasjes, accounts enz.
Direct beschikbaar is niet hetzefde als direct inzetbaar
Direct beschikbaar is niet hetzefde als direct inzetbaar
Het zal vast ergens een memoriaal boeking zijn met iets in de trant van "Dikke BMW <kenteken> privé naar zaak" waarbij op een post waaronder de autowaarde is ondergebracht een debet waarde van de auto krijgt, en een storting firmant 1Trebbors schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:05:
Ik kom in aanmerking voor heretikettering en kan mijn privé auto als zakelijk aanmerken. Youngtimer.
tenminste als ik in snelstart kijk dan zie ik dat gebeuren
Ja inderdaad gewoon een boeking van prive naar je balansrekening. Ik zou wel even zorgen voor een bewijs van taxatie, dan krijg je daar ieder geval geen discussie over.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Helemaal prima toch? Wat wij merken is dat er tegenwoordig best wel wat mensen zijn die de process kant van Security kennen maar dat de security kennis nog wel erg schort bij technische mensen en bij de implementatie. Dan heb je ook nog DevSecOps waar ook een groot tekort isNLKornolio schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:38:
[...]
Wat vindt je ontbreken aan de consultants in Nederland dat je iemand uit de VS inhuurt ? Doe graag informatie op over de kant die ik nog in de security op kan gaan.
Ben nu met eerste klus bezig op technical security engineer. Implementatie van CIS compliance, defender family implementatie, rbac least acces privilige, uitfaseren ntlm, unsigned verkeer etc. Zie CISO niet zitten hou teveel van de techniek.
Nothing to see here!
Hi allen, ik ga binnenkort mijn eerste stappen zetten als freelancer. Gezien mijn functie met name bij grote overheidsinstellingen voorkomt ben ik nu met verschillende brokers aan het praten. Wat is hier qua marge een beetje gemiddeld? Ik sprak vandaag een broker die 10% tot 14% noemde. Is dit normaal, en beinvloed dit verder mijn tarief?
Dat is denk ik wel een beetje gemiddeld, afhankelijk van jouw tarief. Sommige tussenpartijen rekenen 5 euro per uur, sommige 10-15 euro, maar sommige ook nog (veel) meer. Dit zit wel ergens in de middenmoot, al hangt het ook weer van jouw tarief af.Gplux schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:32:
Hi allen, ik ga binnenkort mijn eerste stappen zetten als freelancer. Gezien mijn functie met name bij grote overheidsinstellingen voorkomt ben ik nu met verschillende brokers aan het praten. Wat is hier qua marge een beetje gemiddeld? Ik sprak vandaag een broker die 10% tot 14% noemde. Is dit normaal, en beinvloed dit verder mijn tarief?
Het beïnvloedt jouw tarief niet, want dat spreek je gewoon af, maar het kan wel het verwachtingspatroon van je klant beïnvloeden. Als de broker in kwestie er 30 euro op legt kom je toch anders binnen bij je eindklant.
Ik weet niet of je ook nu naar overheidsklanten kijkt, die hebben vaak vaste partijen waar ze zaken mee doen. Waak ervoor dat je met een broker te maken krijgt die jou weer via zo'n vaste inhuurpartij aanbiedt. Dan kan je dat net zo goed zelf direct doen.
Elke euro die je tussenpersoon pakt krijg jij niet terwijl de klant er wel voor betaald. Als je ze kan mijden moet je dat zeker doen, maar dit is lang niet altijd zo gemakkelijk. Dit is puur een keuze als ondernemer waar je zelf tijd in wilt stoppen (acquisitie). Persoonlijk vind ik 10-14% wel erg hoog. Van een broker ben ik €2-2,5 p/u gewend en van een tussenpersoon 5 tot 10 per uur. Bij tarieven boven de €100 p/u zie je over het algemeen wel dat de marge van tussenpersoon ook toeneemt, maar deze expertise wordt dan ook steeds schaarser en dus moeilijker om een match te maken.
Verder is het met name relevant om voor jezelf een minimum tarief te bepalen en ga zeker niet altijd mee met een tussenpersoon die het tarief omlaag probeert te praten. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat de "vorige kandidaat niet geschikt was" en er opeens meer budget was. Wat je eventueel ook kan vragen is transparantie over de marge en eventueel mee onderhandelen dat na 3, 6, 9 of 12 maanden deze marge omlaag gaat.
Verder is het met name relevant om voor jezelf een minimum tarief te bepalen en ga zeker niet altijd mee met een tussenpersoon die het tarief omlaag probeert te praten. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat de "vorige kandidaat niet geschikt was" en er opeens meer budget was. Wat je eventueel ook kan vragen is transparantie over de marge en eventueel mee onderhandelen dat na 3, 6, 9 of 12 maanden deze marge omlaag gaat.
Ik heb enkele keren met een tussenpartij gezeten die 25 euro per uur vroeg. Klant betaalde €155, ik kreeg 130 per uur. Maar dat was een redelijk unieke kans. Het is vaker tussen de 10-15 euro (cybersecurity), bij developers is het vaak tussen de 5-10 euro.
Sowieso zou ik altijd gewoon openheid van zaken eisen, ze mogen prima wat verdienen, maar ik wil wel het totale beeld hebben wat ze op mij verdienen.
Is het eigenlijk wel slim om per 1/7 of 1/8 te starten? Urencriteria haal ik niet. Moet nog even plaatje maken maar mss is midlance (wat ik nu doe met goed tarief) nog even interessanter en dan direct 1/1/23 starten?
Bij een midlance constructie verdien je per uur meestal minder dan als freelancer. Uiteindelijk is het een rekensommetje, maar zo op het eerste gezicht zie ik het voordeel daarvan niet.TweakerVincent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:49:
Is het eigenlijk wel slim om per 1/7 of 1/8 te starten? Urencriteria haal ik niet. Moet nog even plaatje maken maar mss is midlance (wat ik nu doe met goed tarief) nog even interessanter en dan direct 1/1/23 starten?
Daarnaast kun je ook gebruikmaken van de mkb winstvrijstelling mits je echt serieus bezig bent. Daar hoef je het urencriterium niet voor te halen en het scheelt ook 14%.
Het scheelt alleen je zelfstandigenaftrek, maar dat krijg je ook niet als je in loondienst bent, dus ik zie niet in waar het voordeel voor een extra paar maanden midlance in zou zitten.TweakerVincent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:49:
Het urencriteria betreft niet alleen facturable uren he, ook informatie winnen over het ondernemerschap voordat je gestart bent mag je meetellen. Als je eenmanszaak thuis inschrijft mag je volgens mij zelfs de reistijd naar de opdrachtgever als zakelijke uren beschouwen. Uiteindelijk is het de vraag of je zelf een inspecteur kan toelichten hoe je tot het minimum gekomen bent.TweakerVincent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:49:
Hanidg overzichtje tankpassen:
https://www.wijsvergelijk...nkpassen-vergelijken-2022
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Ik mis alleen de gratis Q8 liberty card.Jogai schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:44:
Die zullen wel geen referral bonus geven
Volgens mij is die hetzelfde als de Esso kaart. Gratis en tanken bij hetzelfde concern.
Klopt, maar 1225 uur in een half jaar zijn flink wat uren (om precies te zijn ruim 50 uur per week). Het is zeker te doen maar de vraag is hoe realistisch (en dus geloofwaardig) dat is. Zeker in een situatie waarin je van je vaste baan overstapt om datzelfde te gaan doen als zzp'er. Maar goed geen idee hoe streng een inspecteur daar naar kijkt. Maar het klopt, reistijd mag je schrijven, ook de reistijd als je je laptop gaat kopen trouwens (als je die zakelijk kooptDeveon schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:40:
[...]
Het urencriteria betreft niet alleen facturable uren he, ook informatie winnen over het ondernemerschap voordat je gestart bent mag je meetellen. Als je eenmanszaak thuis inschrijft mag je volgens mij zelfs de reistijd naar de opdrachtgever als zakelijke uren beschouwen. Uiteindelijk is het de vraag of je zelf een inspecteur kan toelichten hoe je tot het minimum gekomen bent.
Exact expert nodig?
Is een andere card. Esso vs Q8/Tango/Texaco. Zelf een tijd gehad. Enige wat niet zo beviel was de 2-wekelijkse factuur ipv 1x per maand.Deveon schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:48:
[...]
Volgens mij is die hetzelfde als de Esso kaart. Gratis en tanken bij hetzelfde concern.
[ Voor 15% gewijzigd door sverzijl op 05-05-2022 08:23 ]
Ik mis xximoJogai schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:44:
Precies, en dus ook bijvoorbeeld geen kerstvakantie.Crazy D schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:09:
[...]
Klopt, maar 1225 uur in een half jaar zijn flink wat uren (om precies te zijn ruim 50 uur per week). Het is zeker te doen maar de vraag is hoe realistisch (en dus geloofwaardig) dat is. Zeker in een situatie waarin je van je vaste baan overstapt om datzelfde te gaan doen als zzp'er. Maar goed geen idee hoe streng een inspecteur daar naar kijkt. Maar het klopt, reistijd mag je schrijven, ook de reistijd als je je laptop gaat kopen trouwens (als je die zakelijk koopt).
Afgelopen jaar zat ik in dezelfde situatie. Die aftrek heb ik maar gelaten voor wat het is. In het grotere geheel gaat het om relatief weinig geld waarvan je de startersaftrek ook nog eens door kan schuiven, en dan weegt het naar mijn idee niet op tegen de nog eens extra druk die het oplevert aangezien je het net wel/net niet haalt. Maar dat is natuurlijk voor iedereen een persoonlijke keuze.
Voor de ondernemers die voor hun BV het eHerkenning inlogmiddel hebben aan moeten schaffen: je kunt dit bedrag (deels) gemakkelijk terugvragen bij de RVO: https://www.rvo.nl/subsid...g/compensatie-eherkenning
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Het gaat niet alleen om de uren na het starten maar ook de uren vóór het starten. Ook voordat je start moet je diverse (complexe) verzekeringsproducten overwegen waar je in loondienst niet mee te maken had. Daarnaast moet je ook leren hoe je moet boekhouden én eventueel uitbesteden. Belangrijkste is dan ook nog dat je tarief moet bepalen en onderzoeken wat gangbaar is in de markt.Crazy D schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:09:
[...]
Klopt, maar 1225 uur in een half jaar zijn flink wat uren (om precies te zijn ruim 50 uur per week). Het is zeker te doen maar de vraag is hoe realistisch (en dus geloofwaardig) dat is. Zeker in een situatie waarin je van je vaste baan overstapt om datzelfde te gaan doen als zzp'er. Maar goed geen idee hoe streng een inspecteur daar naar kijkt. Maar het klopt, reistijd mag je schrijven, ook de reistijd als je je laptop gaat kopen trouwens (als je die zakelijk koopt).
Daar gaat totaal gemakkelijk een paar honderd uur in zitten en als je dat aannemelijk wilt maken voor een inspecteur kan je ook die kennis samenvoegen in “businessplan”. Dat levert je dan toch een forse aftrekpost op.
Wel alleen als je het hebt omgezet naar het beperkte Belastingdienst eH3 middel, daar kun je alleen mee inloggen op de belastingdienst. Het gaat natuurlijk ook over een relatief klein bedrag.RomeoJ schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:08:
Voor de ondernemers die voor hun BV het eHerkenning inlogmiddel hebben aan moeten schaffen: je kunt dit bedrag (deels) gemakkelijk terugvragen bij de RVO: https://www.rvo.nl/subsid...g/compensatie-eherkenning
In het eerste jaar is dat nog best haalbaar als je daarna fulltime gaat ondernemen. Want voorbereiding, dingen regelen.Crazy D schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:09:
[...]
Je mag de uren voor je startdatum die je besteed hebt aan voorbereiding ook meenemen.
Ik krijg vaak de vraag van mensen die de stap niet volledig durven te zetten om parttime te beginnen maar dan kan het wel eens moeilijk worden met de urennorm.
Begrijp ik goed dat je nu in een midlance constructie werkt? Die partijen vragen toch 30% marge? Lijkt me dat je als freelancer meer kan overhouden zelfs als je het urencriterium niet haalt.TweakerVincent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:49:
En als je electrisch rijdt:Jogai schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:44:
https://laadpastop10.nl/
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
als je per nu op kvk staat ingeschreven is het aannemelijker maken dat je al onderzoekstijd spendeert (je post op tweakers alleen al)TweakerVincent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:49:
zal mij verbazen als je berekening in voordeel van midlance gaat komen :-D (ook zonder eventueel 1250 uren)
idd, midlance vs freelance zal financieel gezien vrijwel altijd in voordeel van freelance komen, ook zonder belastingvoordelen. "Grootste" voordeel van midlance is dat je direct betaald krijgt einde van de maand vs maand werken dan factuur sturen en wachten op betaling.
Als je financieel gezien echt maand tot maand leeft kan het soms wel interresant zijn om even te midlancen. Maar als je binnen de IT zit en je niet een paar maanden kan overbruggen...
Persoonlijk zou ik zeggen in zo een situatie voor even freelance factoring gaan voor een paar maanden en ga dan over naar eigen facturering.
Als je financieel gezien echt maand tot maand leeft kan het soms wel interresant zijn om even te midlancen. Maar als je binnen de IT zit en je niet een paar maanden kan overbruggen...
Persoonlijk zou ik zeggen in zo een situatie voor even freelance factoring gaan voor een paar maanden en ga dan over naar eigen facturering.
Gewoon asap beginnen. elke maand langer in loondienst kost je 10K ofzo. die urencirteria is leuk maar boeie.TweakerVincent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:49:
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Met een beetje creatief schrijven kan je het nog wel redden hoor. Onthoud dat alle uren die je gemaakt hebt in de aanloop van het starten van je onderneming ook meegeteld mogen worden. Zaken uitzoeken? 20 uur. Afspraak inplannen bij de KvK en bijwonen? 2 uur. Vakliteratuur lezen (dus ook op T.net)? 50 uur. Administratie opzetten? 15 uur. Administratie maandelijks invullen? 4 uur. Leren voor certificering? 160 uur. En ga zo maar door.TweakerVincent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:49:
Zolang je niet excessief bent kan je dingen echt wel oprekken hoor. Zo heb ik mijn 1e jaar ook vol gekregen met het urencriterium. Daaropvolgende jaren schreef ik alle niet billable uren niet meer op (teveel gedoe) aangezien met normaal werken je die 1250 toch wel haalt.
In mijn ervaring zijn goede ZZPers net zo goed enorm schaars. Bij m'n huidige opdracht willen ze eigenlijk ook een 2e ik maar hebben ze nog niet kunnen vinden. Bij m'n vorige klant hebben we ook iemand aangenomen die pas na 2 maanden beschikbaar kwam, gewoon omdat het een erg goede fit was en we verder alleen maar prutsers kregen.ID-College schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:24:
4 weken is niets. Ik wacht liever 4 weekjes meer dan dat ik een 'meh' persoon aanneem. 'Meh' in je interview gaat altijd tegenvallen. Ik doe ook niet meer aan voordeel van de twijfel.
https://niels.nu