Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:27
Woy schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 06:48:
[...]

Waarom zou het juridisch geen stand houden? Tussen partijen is het gewoon vrij om afspraken te maken die tegenover andere afspraken met een andere partij staan. Jouw klant is vrij om direct met jou een overeenkomst te sluiten. Jij bent niet vrij om dat te doen. Resultaat lijkt mij duidelijk. Met wat dwang uit de klant is het voor de tussen partij mogelijk wel goed ook jouw vrij te stellen van het beding, anders is de relatie met de klant verziekt en kunnen ze in de toekomst helemaal niemand meer plaatsen. Ik zou ieder geval nooit zonder toestemming van de tussenpersoon direct een overeenkomst aangaan, want jij bent gewoon gebonden aan jouw overeenkomst

Ik heb het relatie beding uit mijn contract laten schrappen, met de wetenschap dat de klant alsnog zo'n beding heeft. Voordeel van mij is dat ik vrij sta om te doen wat ik wil. Natuurlijk zal de klant niet snel direct een overeenkomst met mij aangaan, maar het is ieder geval voor hun risico, niet voor mij.
De klant verwijst naar de wet waadi. Heb het nog niet goed bestudeerd maar https://www.amsadvocaten....urrentiebeding-in-de-weg/ is wel een interessant artikel.

Dat is een slimme zet. Dat ga ik voortaan ook proberen te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
FastFox91 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:27:
[...]

De klant verwijst naar de wet waadi. Heb het nog niet goed bestudeerd maar https://www.amsadvocaten....urrentiebeding-in-de-weg/ is wel een interessant artikel.

Dat is een slimme zet. Dat ga ik voortaan ook proberen te doen.
Zover ik weet gaat waadi alleen op als je een arbeidsovereenkomst had. Ik neem aan dat dat niet het geval was. ( IANAL natuurlijk ).

Maar dan nog lijkt mij de beste weg als de klant gewoon druk uitoefent op de tussenpersoon. Ze hebben immers een overeenkomst met die partij dat ze jou direct in mogen huren, en dat blokkeren ze door de overeenkomst met jou. Als ze in de toekomst nog andere mensen willen plaatsen is er best een goede kans dat ze het beding willen laten varen, dat is immers in lijn met de intentie van de overeenkomst met de klant.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:53
Of in het vervolg gewoon niet tekenen als er een concurrentie- of relatiebeding in staat. Zo'n beding is er vrij makkelijk uit te onderhandelen.

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 09-04-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:27
Woy schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:00:
[...]

Zover ik weet gaat waadi alleen op als je een arbeidsovereenkomst had. Ik neem aan dat dat niet het geval was. ( IANAL natuurlijk ).

Maar dan nog lijkt mij de beste weg als de klant gewoon druk uitoefent op de tussenpersoon. Ze hebben immers een overeenkomst met die partij dat ze jou direct in mogen huren, en dat blokkeren ze door de overeenkomst met jou. Als ze in de toekomst nog andere mensen willen plaatsen is er best een goede kans dat ze het beding willen laten varen, dat is immers in lijn met de intentie van de overeenkomst met de klant.
Mijn overeenkomst met de tussenpartij wordt automatisch beëindigd als de klant opzegt bij de tussenpartij. Dat kunnen ze doen met een opzegtermijn van een maand.

True, ik ga het die kant op proberen te sturen.
pirke schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:24:
Of in het vervolg gewoon niet tekenen als er een concurrentie- of relatiebeding in staat. Zo'n beding is er vrij makkelijk uit te onderhandelen.
Lesson learned. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:29:
Maar bedenk, voor de klant zet ik me in voor 50 euro en jij krijgt voor 55 euro gezeik aan je hoofd.
Prima hoor, geef gewoon jou de schuld :P ;)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:24:
Dat vraag ik me wel een beetje af. Want dan kun je gewoon meteen opzeggen bij de recruiter en voor de klant gaan werken. En dat zouden een hoop mensen denk ik zo doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
FastFox91 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:27:
[...]

De klant verwijst naar de wet waadi.
Dat gaat om werknemers. Heb je als ZZPer niks mee te maken. Als jij een contract hebt getekend met die tussenpersoon heb je je daar (in dit geval) helaas gewoon aan te houden. Staat vast een boeteclause bij ofniet?

[ Voor 25% gewijzigd door Hydra op 09-04-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-07 10:45
init6 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 00:29:
[...]

Waarom zou je perse bij de overheid willen werken?
Niet. Eigenlijk wil ik helemaal niet bij de overheid werken. Bij het UWV vond ik het wel oke, bij de Blauwe Enveloppen Brigade ben ik twee keer weggegaan uit onvrede en bij Economische Zaken had ik leuke collega's maar vreselijk de pest aan die stomme regels.
Nu zit ik bij OC&W. Leuke club mensen maar soms ook vreselijke regels, Alleen heb ik er (nog) geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
RichieB schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:48:
[...]

Bij de overheid verloopt de inhuur via een inkoopafdeling. Die stellen harde eisen op waaronder het maximale uurtarief. Daar kan jij (of de tussenpersoon/mantelpartij) niet over onderhandelen. Dat moet je doen met de inhurend manager. Als je die niet op voorhand kent heb je een catch-22, want via het officiële process krijg je die pas te spreken als je nav je aanbieding geselecteerd wordt voor een gesprek. De inhurend manager kan (indien zijn/haar budget het toelaat) prima het maximale tarief voor de opdracht aanpassen.
Dan heb ik al de max te pakken. Ik kan het alleen nog bij tussenpersonen weghalen, maar daar zit een gunfactor. Ergo, prima zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:01:
[...]

Dat vraag ik me wel een beetje af. Want dan kun je gewoon meteen opzeggen bij de recruiter en voor de klant gaan werken. En dat zouden een hoop mensen denk ik zo doen.
Ik heb het eruit laten halen. Bedenk, het is een klein wereldje. Als jij een recruiter op die manier naait, gaat je naam wel rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:11:
Ik heb het eruit laten halen. Bedenk, het is een klein wereldje. Als jij een recruiter op die manier naait, gaat je naam wel rond.
Ja, dat is ook wel een erg goed punt en een argument dat ik kan gebruiken.

Ik heb bij m'n vorige klus gedoe gehad omdat de recruiter die me aangebracht had, me via een BV liet factureren die aan het omvallen was. Facturen werden dus echt te laat betaald. Nu is dat uiteindelijk rechtgetrokken en heb ik een nieuw contract getekend met de recruiter z'n eigen BV, maar daar heel expliciet in op laten nemen dat bij wanbetaling alle beperkingen komen te vervallen.

Dat vind ik dus ook wel een mooie optie. An sich boeit me een relatiebeding niet zo want ten eerste heb ik geen behoefte een recruiter te naaien, en ten tweede ga ik toch niet binnen een jaar alsnog weer voor een klant werken.

Maargoed, argumenten om het relatiebeding weg te laten strepen:
  • Ik heb er geen belang bij een recruiter te naaien, want het is een klein wereldje
  • Wanbetaling is een erg groot risico voor mij, dus ik wil dan een recruiter kunnen droppen
  • Als ik weg ben bij een klant, maar deze vraagt me later nog even voor een paar uur werk, wil ik niet via een recruiter moeten gaan
  • Ik zit over het algemeen 2 jaar bij een klant (da's in ieder geval de max) en dan hebben ze hun geld er toch wel ruim uit.
Anywho; thanks. Ik ga er zeker bij een eventuele volgende klus op pushen. Bij die klus had ik sowieso het relatiebeding van 2 jaar al naar 1 jaar laten veranderen want 2 jaar is debiel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hydra schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:01:
[...]

Niet als de klant zelf een beding heeft dat hij jou niet rechtstreeks mag inhuren. Maar dan is het in ieder geval de klant die beperkt is en niet jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:35:
[...]

Niet als de klant zelf een beding heeft dat hij jou niet rechtstreeks mag inhuren. Maar dan is het in ieder geval de klant die beperkt is en niet jij.
Exact, ik heb het er uit laten halen en gezegd tegen de tussenpersoon dat ze het maar met de klant afstemmen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
FastFox91 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:21:
[...]

Mijn overeenkomst met de tussenpartij wordt automatisch beëindigd als de klant opzegt bij de tussenpartij. Dat kunnen ze doen met een opzegtermijn van een maand.
Maar dan vervallen natuurlijk niet de termijnen en het relatie beding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:35:
Ja okay maar daar schiet je dan niks mee op, afgezien van dat die klant wat meer firepower heeft dan een eenpitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hydra schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:06:
[...]

Ja okay maar daar schiet je dan niks mee op, afgezien van dat die klant wat meer firepower heeft dan een eenpitter.
Het feit dat jij gegarandeerd geen juridische procedures aan je broek krijgt vind ik best een meerwaarde, zeker als het een kleine moeite is om zijn beding eruit te halen. Anders is het nog maar de vraag wie de tussenpersoon allemaal als relatie of concurrent beschouwd. Zaken doen met een andere klant of andere tussenpersoon worden daarmee veel simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:09:
Het feit dat jij gegarandeerd geen juridische procedures aan je broek krijgt vind ik best een meerwaarde, zeker als het een kleine moeite is om zijn beding eruit te halen. Anders is het nog maar de vraag wie de tussenpersoon allemaal als relatie of concurrent beschouwd.
Oh zo. Ja maar dat staat gewoon expliciet in zo'n contract. In ieder geval in mijn ervaring. Da's gewoon de eindklant waar ik voor werk. Iets anders dan dat, zou ik sowieso niet accepteren.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Ik heb laats met mijn boekhouder een gesprek gehad over het omzetten van mijn onderneming naar een BV. Een aantal van jullie vroeg of ik dit kon delen hier. Dit is een vergelijking met een eenmanszaak met een eenmans BV. Ik zal het versimpeld uitleggen.

De omzet hier gaat inmiddels langzaam boven de 150k hier en ik heb geen recht meer op startersaftrek. De zelfstandigenaftrek wordt ook afgebouwd.
Ik kreeg hier wat voorbeeldberekeningen met als eenmanszaak tegenover een BV. Er is hier ook geen algemeen omslagpunt voor. Die is voor iedereen anders.

Het verschil zit voornamelijk in het geld dat je in je BV laat, waardoor je dat kan sparen en pas op het moment van uitkeren je er belasting over betaalt. Een beetje vergelijkbaar als FOR.

In geval van een eenmanszaak als jij dit jaar 130k winst maakt, dan betaal je over die 130k belasting. Geen scheiding tussen zakelijk en prive. Want gaat alles door box 1 en alles boven €69,399 neemt de Belastingdienst de helft van de taart.

In geval van een BV is dit afhankelijk van het DGA salaris die je zelf wilt ontvangen want je bent in loondienst. Dat gene wat je ontvangt als salaris is datgene wat belast wordt.
Laten we er even van uit gaan dat die belastingen van een eenmanszaak tegenover een BV gelijk zijn. Minimum DGA salaris is 48k per jaar. Stel dat je daar mee kan rondkomen, dan hou je 82k over in je BV.

Stel hebt een hoop opgepot in je BV, en na een jaar of 10 denk je dat het mooi is geweest. We hebben een miljoen euro in de BV. Dan "stop" je met werken. Je blijft nog in loondienst en blijf je DGA salaris ontvangen totdat je potje op is. Je betaalt hier dus ieder jaar belasting over. In geval van 48k per jaar zit je in de %37,07 schijf. Dit is ideaal.

Je kan ook kiezen om jezelf een dividend uit te keren voor als je meer geld nodig hebt. Dat kost dus 26,9% aan dividendbelasting.
Ben je iemand die jaarlijks alles opmaakt, dan kan je net zo goed ZZP-er blijven want dan is het vrijwel zinloos en kost het meer dan dat het oplevert.
Hoe hoger je DGA salaris en eventueel dividend die je opneemt, des te nadeliger een BV is.

Wat ook een leuk voordeeltje was dat als je geld opspaart in je BV, dat je jezelf een hypotheek geeft en je hypotheek van je bank aflost. Hierdoor betaal je jezelf rente ipv de bank. Een deel hiervan is belast, maar een ander deel is gewoon winst voor je eigen BV.

Dan hebben we ook nog eens dat er een salarisadministratie moet komen en je boekhouder wordt duurder want ieder jaar moeten de jaarcijfers gedeponeerd worden bij de kvk.

Een BV is dus interessant als je veel winst maakt en geld overhoud en die je in je bedrijf wilt laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 07:35
com2,1ghz schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:45:
Dan hebben we ook nog eens dat er een salarisadministratie moet komen en je boekhouder wordt duurder want ieder jaar moeten de jaarcijfers gedeponeerd worden bij de kvk.
En dit is prima zelf te doen. Wanneer de waarde van je totale activa onder de 6 miljoen blijft, netto omzet onder de 12 miljoen en het aantal werknemers onder de 50 blijft, volstaat een beperkte balans + winst- en verliesrekening met een toelichting op de cijfers. Een bestuursverslag is dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Stel hebt een hoop opgepot in je BV, en na een jaar of 10 denk je dat het mooi is geweest. We hebben een miljoen euro in de BV. Dan "stop" je met werken. Je blijft nog in loondienst en blijf je DGA salaris ontvangen totdat je potje op is. Je betaalt hier dus ieder jaar belasting over. In geval van 48k per jaar zit je in de %37,07 schijf. Dit is ideaal.

Je kan ook kiezen om jezelf een dividend uit te keren voor als je meer geld nodig hebt. Dat kost dus 26,9% aan dividendbelasting.
Bedankt voor je update. Vanwaar liever 37,07% in box 1 dan 26,9% in box 2? Als je niet werkzaam bent in de BV hoef je namelijk niet aan het minimum DGA loon te voldoen.

Daarnaast denk ik dat het vaststellen van het DGA loon voor de meeste (in de IT) dé variabele is wat fiscaal aantrekkelijker is of niet. Zelf zit ik nog in het derde jaar sinds het starten, maar als de winst een stijgt (lijkt er wel op) kan het voor mij de extra moeite waard worden. Eventueel is middelen over box 1 belasting ook eenmanszaak en BV jaren ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Deveon schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:19:
[...]

Bedankt voor je update. Vanwaar liever 37,07% in box 1 dan 26,9% in box 2? Als je niet werkzaam bent in de BV hoef je namelijk niet aan het minimum DGA loon te voldoen.
De Belastingdienst prikt hier blijkbaar ook doorheen. Het moet een realistisch bedrag zijn wat je normaliter ergens anders ook zou verdienen.
Daarnaast denk ik dat het vaststellen van het DGA loon voor de meeste (in de IT) dé variabele is wat fiscaal aantrekkelijker is of niet. Zelf zit ik nog in het derde jaar sinds het starten, maar als de winst een stijgt (lijkt er wel op) kan het voor mij de extra moeite waard worden. Eventueel is middelen over box 1 belasting ook eenmanszaak en BV jaren ook interessant.
Ja een BV biedt veel meer mogelijkheden uiteraard. Vandaar dat het per persoon kan verschillen wat verstandig is of wat het omslagpunt zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:19:
[...]

Sowieso is de belastingdruk in box 2 ook hoger dan de 26,9% want er wordt eerst nog winst belasting betaald van 15/25,8%. Het loon dat je uitkeert verlaagt de winst dus heeft dat niet.

Tot 395k winst dus een belastingdruk van ongeveer 38%, daarboven ongeveer 46%. Met de afbouw van de heffingskorting meegenomen is het nog steeds voordeliger dan loon uit je bv, maar het verschil is wel een stuk kleiner, pas vanaf de tweede schijf wordt het verschil een stuk groter. Vanaf de 395k komt het weer wat meer bij elkaar te liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 11-04-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Woy schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:01:
[...]

Sowieso is de belastingdruk in box 2 ook hoger dan de 26,9% want er wordt eerst nog winst belasting betaald van 15/25,8%. Het loon dat je uitkeert verlaagt de winst dus heeft dat niet.
Winstbelasting betaal je toch in het jaar dat je de winst gemaakt hebt of kan je het verlies dan verrekenen? Met “het is mooi geweest” scenario ging ik eigenlijk uit van een pensioen. Er zijn dan geen werkzaamheden en ook geen winst meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 11-04-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:55:
[...]

Winstbelasting betaal je toch in het jaar dat je de winst gemaakt hebt of kan je het verlies dan verrekenen? Met “het is mooi geweest” scenario ging ik eigenlijk uit van een pensioen. Er zijn dan geen werkzaamheden en ook geen winst meer.
Fair point. Verlies kan je wel verrekenen, maar maar 1 jaar Carry back. Als je nooit meer inkomsten gaat krijgen is dat lastiger. Al kun je met een miljoen natuurlijk wel een redelijk belegging rendement halen, dus dan heb je nog steeds winst om te verrekenen. Er was het plan om het verlies oneindig mee te kunnen nemen, nu volgens mij nog maar 6 jaar. Maar voor een sabbatical kun je het dus wel op sparen.

Edit: https://www.belastingdien...verrekenen_van_verliezen/

Vanaf dit jaar inderdaad onbeperkt carry forward. Maar voor een pensioen scenario niet zo interessant. Al kan een BV met opgebouwd verlies wellicht weer interessant zijn om te verkopen :D

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 11-04-2022 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Vergeet niet dat je al 15% venootschapsbelasting hebt betaald en doordat je geen winst meer draait, de verliezen (je onttrekt immers salaris zonder inkomsten) niet meer met toekomstige winsten kunt verrekenen. Je werkelijke belastingdruk zit daarmee eerder richting de 47% en is dus helemaal niet zo gunstig.
Ben je iemand die jaarlijks alles opmaakt, dan kan je net zo goed ZZP-er blijven want dan is het vrijwel zinloos en kost het meer dan dat het oplevert.
Hoe hoger je DGA salaris en eventueel dividend die je opneemt, des te nadeliger een BV is.
Dividend heeft een belastingdruk van 38% (box 2 + vnb). Nog altijd lager dan de 49% in de hoogste schijf.
Wat ook een leuk voordeeltje was dat als je geld opspaart in je BV, dat je jezelf een hypotheek geeft en je hypotheek van je bank aflost. Hierdoor betaal je jezelf rente ipv de bank. Een deel hiervan is belast, maar een ander deel is gewoon winst voor je eigen BV.
Is alleen gunstig icm hypotheekrenteaftrek. De rente staat echter laag en aftrek wordt afgebouwd. Sigaar uit eigen doos.
Boekhouden is niet zo moeilijk. De jaarcijfers opstellen en deponeren door een accountant kost mij 800 euro in het jaar. Doet ie ook nog de salarisadministratie voor me.

Twee echte voordelen van een BV: aansprakelijkheid en deelnemingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:55:
[...]

Venootschapsbelasting betaal je inderdaad alleen als je zwarte cijfers schrijft. Verliezen uit de 9 voorgaande jaren mag je verrekenen, maar toekomstige verliezen kun je niet verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Skyaero schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:09:
[...]

Venootschapsbelasting betaal je inderdaad alleen als je zwarte cijfers schrijft. Verliezen uit de 9 voorgaande jaren mag je verrekenen, maar toekomstige verliezen kun je niet verrekenen.
Ik heb net in mijn post een link ge-edit met de regels. 1 jaar Carry back, oneindig Carry forward. Het was voorheen 6 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-07 20:02

In geval van een BV is dit afhankelijk van het DGA salaris die je zelf wilt ontvangen want je bent in loondienst. Dat gene wat je ontvangt als salaris is datgene wat belast wordt.
Laten we er even van uit gaan dat die belastingen van een eenmanszaak tegenover een BV gelijk zijn. Minimum DGA salaris is 48k per jaar. Stel dat je daar mee kan rondkomen, dan hou je 82k over in je BV.

Een BV is dus interessant als je veel winst maakt en geld overhoud en die je in je bedrijf wilt laten staan.
Mag je als BV ook ook ETFs / beleggingen kopen? Zoals VWRL, of wellicht BTC op de balans. dat zou handig zijn voor de freelancers die FIRE nastreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
tony-stark schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:16:
[...]
Mag je als BV ook ook ETFs / beleggingen kopen? Zoals VWRL, of wellicht BTC op de balans. dat zou handig zijn voor de freelancers die FIRE nastreven.
Ja dat mag, alleen let wel dat de gerealiseerde winst inkomsten zijn en als zodanig worden belast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Skyaero schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:47:
[...]

Ja dat mag, alleen let wel dat de gerealiseerde winst inkomsten zijn en als zodanig worden belast.
Al kun je het tegen aankoopprijs op de balans laten staan, dan stel je belasting uit totdat je daadwerkelijk verkoopt. Dividend is wel gewoon belast, dus als het je echt gaat om accumuleren kies je een niet-uitkerend fonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:13
tony-stark schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:16:
[...]

Yes, dat mag. Wel even op letten dat het binnen de kaders van de statuten blijft. Dat zal voor de gemiddelde holding niet heel lastig zijn, aangezien notarissen altijd hun best doen die zo ruim als mogelijk te definieren. Daarnaast is een BV een rechtspersoon, dus die is zelf verantwoordelijk voor z'n eigen buffer etc. In dat kader past dit prima.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-07 08:00
Vraagje over km vergoeding als ZZP'er.

Ik rij 2 maal per week ongeveer naar kantoor in een privéauto. Ik houd de ritten bij in MoneyMonk en nu las ik dat een ZZP'er zichzelf km-vergoeding mag uitbetalen, a 19 cent per kilometer.

Laten we voor de makkelijke rekensom 10.000 km pakken = 1900 euro.

Dan mag ik eind van het jaar deze kilometers die ik heb geregistreerd laten "uitbetalen", en dit van de winst halen?

Moet ik trouwens benzine / tank bonnetjes bewaren hiervoor? Dit lees ik nergens terug dat dit verplicht is. Aangezien ik ook veel privé rijd, is een volle tank namelijk niet altijd voor het woon-werk verkeer namelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Pepernoot schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:31:

Ik rij 2 maal per week ongeveer naar kantoor in een privéauto. Ik houd de ritten bij in MoneyMonk en nu las ik dat een ZZP'er zichzelf km-vergoeding mag uitbetalen, a 19 cent per kilometer.

Dan mag ik eind van het jaar deze kilometers die ik heb geregistreerd laten "uitbetalen", en dit van de winst halen?

Moet ik trouwens benzine / tank bonnetjes bewaren hiervoor? Dit lees ik nergens terug dat dit verplicht is. Aangezien ik ook veel privé rijd, is een volle tank namelijk niet altijd voor het woon-werk verkeer namelijk...
Je moet de kilometers goed bijhouden (datum, van .... naar .... , totaal km) en dan kan je inderdaad het aantal km x 19 cent van je winst aftrekken. Je hoeft geen bonnetjes te bewaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Pepernoot Zelf voer ik de kilometeradministratie gewoon op als kostenpost met het aantal km maal 0,19 en privé betaald. Je mag trouwens ook de BTW over brandstof en onderhoud verreken maar dan moet je wel een sluitende kilometerregistratie hebben of een forfait obv cataloguswaarde hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 07:35
Pepernoot schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:31:

De belastingdienst heeft hier een mooie pagina aan gewijd:

https://www.belastingdien.../u_rijdt_in_uw_eigen_auto
Deveon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:48:
@Pepernoot Zelf voer ik de kilometeradministratie gewoon op als kostenpost met het aantal km maal 0,19 en privé betaald. Je mag trouwens ook de BTW over brandstof en onderhoud verreken maar dan moet je wel een sluitende kilometerregistratie hebben of een forfait obv cataloguswaarde hanteren.
Precies. Zie ook:

https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 15:13
Blijf het wel een beetje jammer vinden dat je verschillende websites hebt met andere informatie (wat niet klopt).

Situatie, zakelijk gebruik prive auto, wat ik denk te lezen op de site van belastingdienst is 19ct per km, met alle betaalde btw (brandstof, onderhoud etc), min 1,5% van de cataloguswaarde.

Site:
https://www.zzp-nederland...nk/auto-prive-of-zakelijk
Hier wordt aangegeven dat ik het naar ratio moet doen, en verplicht ben een rittenadministratie bij te houden
Btw over de zakelijke autokosten,
Dus niet de btw over je privé- kilometers. Hierbij geldt woon- werkverkeer als privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Andere vraag, ik blijk gebruik te maken van de KOR.

In hoeverre kan ik de BTW terugvragen op een later moment?
Heb 4 jaar geleden zonnepanelen aangeschaft, toen vinkje KOR bij mijn naam door de belastingdienst.

Eenmanszaak gestart en kosten gemaakt, blijk ik te vallen onder KOR, dus de BTW is niet terug te vragen.
In hoeverre zullen ze moeilijk doen als ik die kosten over een x aantal maanden opvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bertuslambertus schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:03:
Eenmanszaak gestart en kosten gemaakt, blijk ik te vallen onder KOR, dus de BTW is niet terug te vragen.
In hoeverre zullen ze moeilijk doen als ik die kosten over een x aantal maanden opvoer?
Vanwege de KOR hoef je geen aangifte te doen voor de jaarlijkse forfait, als je de KOR opheft zal je de jaarlijkse forfait weer moeten opvoeren. Hier ontkom je niet meer aan en de enige manier om er onderuit te komen is de zonnepanelen op naam van je partner aanschaf. Ze nu aan je partner verkopen is mogelijk, maar wel een beetje discutabel. Uiteindelijk gaat het ook maar om een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:59
bertuslambertus schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:03:
Andere vraag, ik blijk gebruik te maken van de KOR.

In hoeverre kan ik de BTW terugvragen op een later moment?
Heb 4 jaar geleden zonnepanelen aangeschaft, toen vinkje KOR bij mijn naam door de belastingdienst.

Dat is een hele duidelijke mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Deveon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:10:
[...]

Vanwege de KOR hoef je geen aangifte te doen voor de jaarlijkse forfait, als je de KOR opheft zal je de jaarlijkse forfait weer moeten opvoeren. Hier ontkom je niet meer aan en de enige manier om er onderuit te komen is de zonnepanelen op naam van je partner aanschaf. Ze nu aan je partner verkopen is mogelijk, maar wel een beetje discutabel. Uiteindelijk gaat het ook maar om een paar tientjes.
Hielko schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:24:
[...]

Dat is een hele duidelijke mag niet.
Vergeet te vermelden dat ik als het goed is over een maand boven de grens van 20k omzet uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:59
bertuslambertus schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:26:
[...]

[...]

Vergeet te vermelden dat ik als het goed is over een maand boven de grens van 20k omzet uit kom.
Dan is het antwoord ook duidelijk, zodra je die grens bereikt moet je vanaf dat moment per direct weer btw-aangifte gaan doen (en facturen met btw versturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:48:
Die sluitende administratie vind ik vaak wel lastig. Want ik rijd soms niet meteen naar huis na mijn werk. Nog bij mijn vriendin langs, of een boodschap ergens. Ik zet daarom alles in een spreadsheet, van - naar, en zoek via google maps de snelste route. Die kilometers neem ik over. Soms rijd ik meer omdat ik vanwege een file omrijd, soms rijd ik korter omdat ik over de binnenwegen ga.
Naar de letter van de wet klopt het niet, naar de geest wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:32:
[...]

Die sluitende administratie vind ik vaak wel lastig. Want ik rijd soms niet meteen naar huis na mijn werk. Nog bij mijn vriendin langs, of een boodschap ergens. Ik zet daarom alles in een spreadsheet, van - naar, en zoek via google maps de snelste route. Die kilometers neem ik over. Soms rijd ik meer omdat ik vanwege een file omrijd, soms rijd ik korter omdat ik over de binnenwegen ga.
Natuurlijk afhankelijk van de situatie, maar als je dus zakelijk gebruik maakt van priveauto heb je 2 opties.
Of wel sluitende administratie of niet, indien niet, dan "betaal" je 1,5% van de cataloguswaarde van je auto per jaar.
In mijn geval, 26k, 1,5% ervan 390 euro BTW wat ik jaarlijks terug moet betalen. Daartegenover staat dat ik alle betaalde btw voor mijn auto mag terugkrijgen (brandstof, onderhoud etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:32:
[...]

Daarvoor hoor je eigenlijk "omrij" kilometers noteren met eventueel zakelijk of privé karakter. Zelf vind ik een sluitende kilometerregistratie een disproportionele inbreuk op mijn privacy. Zakelijk hield ik netjes bij incl kilometerstanden maar de gaten erin waren gewoon "privé". Uiteindelijk gaat het ook niet hele grote bedragen voor de omzetbelasting en ben straks hetzelfde van plan met een youngtimer (66k cataloguswaarde), als de kilometerregistratie voor inkomstenbelasting was is het risico véél groter en de inbreuk (max 500 km per jaar) op privé ook veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
bertuslambertus schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:11:
[...]

Natuurlijk afhankelijk van de situatie, maar als je dus zakelijk gebruik maakt van priveauto heb je 2 opties.
Of wel sluitende administratie of niet, indien niet, dan "betaal" je 1,5% van de cataloguswaarde van je auto per jaar.
In mijn geval, 26k, 1,5% ervan 390 euro BTW wat ik jaarlijks terug moet betalen. Daartegenover staat dat ik alle betaalde btw voor mijn auto mag terugkrijgen (brandstof, onderhoud etc)
Het loont zich altijd om dit even uit te rekenen en dan kan iedereen voor zich bepalen of hij/zij dit wel of niet wilt gebruiken.

Als je een dure auto en weinig km rijdt kan je het beter niet doen.

In mijn geval 85k, 1,5% = 1275 euro BTW.
15k km is 1000 liter brandstof en 1000 euro onderhoud = 400 + 200 euro BTW.

Ik pas dus alleen die 19 cent regel toe in mijn boekhouding :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 13:37
Let wel op dat de BD verwacht dat alle kosten in die 0,19 euro zitten. Dus ook bijvoorbeeld parkeerkosten. Deze mag je dus volgens de regels niet apart als kosten opvoeren als je geen zakelijke auto hebt.

Terwijl als je bijtelling betaald je alle auto kosten incl prive parkeren/whatever/buitenland brandstof als kosten mag opvoeren

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 13-04-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:26

Crazy D

I think we should take a look.

GrooV schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:26:
Let wel op dat de BD verwacht dat alle kosten in die 0,19 euro zitten. Dus ook bijvoorbeeld parkeerkosten. Deze mag je dus volgens de regels niet apart als kosten opvoeren als je geen zakelijke auto hebt.

Terwijl als je bijtelling betaald je alle auto kosten incl prive parkeren/whatever/buitenland brandstof als kosten mag opvoeren
Ook dat, en ook benzinekosten in het buitenland. Alle autokosten dus. Wasstraat, olie, etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
Bij mij was het voordeel van auto in privé nog geen 300 euro per jaar (51k catalogus), helemaal met de huidige benzine prijzen en parkeer tarieven in binnensteden.

Tel daarbij het genot van geen KM administratie en een stukje zekerheid kosten voor de toekomst op dan is het mij dubbel en dwars waard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
bertuslambertus schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:11:
[...]

Je hoeft niet perse een sluitende administratie bij te houden. Een sluitende administratie is een van de mogelijkheden. De BD zelf zegt er dit over:
Hebt u geen sluitende kilometeradministratie bijgehouden? Dan kunt u de verhouding tussen zakelijk gebruik en privégebruik ook op een andere manier aantonen. Bijvoorbeeld met gegevens in uw administratie over:
  • de aard van uw onderneming
  • de zakelijke doeleinden waarvoor de auto wordt gebruikt
  • de functie en werkzaamheden van de gebruiker van de auto
  • de wijze waarop de auto voor privédoeleinden mag worden gebruikt of is gebruikt, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer
Zelf hou ik alleen mijn zakelijke ritten, en mijn start/eind KM stand aan het beign en eind van het jaar bij. Daaruit volgt de verhouding zakelijk/prive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:27

MadEgg

Tux is lievvv

GrooV schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:26:

Lekker dan. In loondienst kreeg ik al 0,19 per kilometer en kon ik parkeergeld los declareren. Als ZZP’er rij ik nu vaak naar het station en terug en declareer die kilometers voor 0,19 per km. De trein inclusief parkeren op de P+R bij het station gaat van mijn business card. Dan zou ik dat weer moeten gaan uitsplitsen? En de korting die ik op parkeren krijg omdat ik met de trein reis? Moet ik die dan ook splitten?

Ik geloof het allemaal wel. Als een inspecteur erover gaat klagen mag hij de kosten gaan uitsplitsen, het is mij de tijd niet waard.

Het is niet alsof die 0,19 uberhaupt de kosten dekt met de brandstofprijzen van vandaag…

[ Voor 4% gewijzigd door MadEgg op 13-04-2022 12:46 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MadEgg schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:43:
[...]
Lekker dan. In loondienst kreeg ik al 0,19 per kilometer en kon ik parkeergeld los declareren.
Dat is in principe ook niet juist ( afhankelijk van hoe de werkgever het boekt, want het kan denk wel on de WKR vergoed worden, of anders zullen ze er eindheffing over moeten rekenen )
Als ZZP’er rij ik nu vaak naar het station en terug en declareer die kilometers voor 0,19 per km. De trein inclusief parkeren op de P+R bij het station gaat van mijn business card. Dan zou ik dat weer moeten gaan uitsplitsen? En de korting die ik op parkeren krijg omdat ik met de trein reis? Moet ik die dan ook splitten?

Ik geloof het allemaal wel. Als een inspecteur erover gaat klagen mag hij de kosten gaan uitsplitsen, het is mij de tijd niet waard.

Het is niet alsof die 0,19 uberhaupt de kosten dekt met de brandstofprijzen van vandaag…
De zakelijke KM's naar het station kun je gewoon tegen 0,19 vergoeden, de kosten voor de trein kun je de daadwerkelijke kosten vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Parkeerkosten mogen niet uit de WKR maar ik denk dat er amper controle op is. Werkgever mag alleen parkeerkosten buiten de 0,19ct vergoeden als deze arboverantwoordelijk is over de parkeerplek

https://movemove.com/blog/autokosten-zzp%27ers-aftrekbaar
https://www.salarisvanmor...king-stellen-hoe-zit-het/
https://www.flynth.nl/nie...eling-let-ook-op-parkeren

Autokosten tm 0,19/km zijn onbelast, alles daar boven is loon en dus belast. BTW kan je wel weer terugvragen alleen dat is alleen van toepassing op commerciële parkeerlocaties, gemeente plekken zit geen BTW op

[ Voor 18% gewijzigd door GrooV op 13-04-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:28:
[...]

Zelf hou ik alleen mijn zakelijke ritten, en mijn start/eind KM stand aan het beign en eind van het jaar bij. Daaruit volgt de verhouding zakelijk/prive
Voor de 19ct per kilometer houd ik nu enkel de adressen bij in mijn agenda en maak aan het eind van het jaar een overzicht hiervan, begrijp ik goed dat met een begin/eind stand per jaar dat ook voor de omzetbelasting voldoende zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
GrooV schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:02:
Parkeerkosten mogen niet uit de WKR maar ik denk dat er amper controle op is. Werkgever mag alleen parkeerkosten buiten de 0,19ct vergoeden als deze arboverantwoordelijk is over de parkeerplek

https://movemove.com/blog/autokosten-zzp%27ers-aftrekbaar
https://www.salarisvanmor...king-stellen-hoe-zit-het/
https://www.flynth.nl/nie...eling-let-ook-op-parkeren

Autokosten tm 0,19/km zijn onbelast, alles daar boven is loon en dus belast. BTW kan je wel weer terugvragen alleen dat is alleen van toepassing op commerciële parkeerlocaties, gemeente plekken zit geen BTW op
Wat heeft dit te maken met ZZP-ers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24
GrooV schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:02:
Parkeerkosten mogen niet uit de WKR maar ik denk dat er amper controle op is.
Kan dit ook niet vanuit de vrije ruimte binnen de WKR (voor 2022 1,7% van totale loonkosten, https://www.rijksoverheid...rd/werkkostenregeling-wkr)?

Ik heb gelukkig geen parkeerkosten (bij de contractonderhandelingen regel ik meestal een parkeerplaats op locatie), de vrije ruimte betaal ik mezelf aan het einde van het jaar gewoon uit.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:27

MadEgg

Tux is lievvv

Woy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:00:
[...]

Dat is in principe ook niet juist ( afhankelijk van hoe de werkgever het boekt, want het kan denk wel on de WKR vergoed worden, of anders zullen ze er eindheffing over moeten rekenen )
Tja, ik weet niet of het klopt en hoe ze het boekten. Ik vind het niet meer dan logisch, die €0,19 staat al jaren niet meer in verhouding met de stijgende kosten van een auto. Wanneer is die vergoeding voor het laatst bijgewerkt aan de actuele prijzen?

[...]

De zakelijke KM's naar het station kun je gewoon tegen 0,19 vergoeden, de kosten voor de trein kun je de daadwerkelijke kosten vergoeden.
[/quote]

Punt is dus dat ik een NS Business Card heb die ik zakelijk boek (en betaal), hierin zit het overgrote deel treinkosten, maar ook een klein deel parkeerkosten (€4,- per dag) en regelmatig een OV-fiets. Dat wordt als één bedrag afgeschreven en boek ik volledig onder reiskosten NS-business card.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ernemmer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:18:
[...]

Wat heeft dit te maken met ZZP-ers?
Misschien dit en andere reacties even lezen? :)
Rockster schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:18:
[...]

Kan dit ook niet vanuit de vrije ruimte binnen de WKR (voor 2022 1,7% van totale loonkosten, https://www.rijksoverheid...rd/werkkostenregeling-wkr)?

Ik heb gelukkig geen parkeerkosten (bij de contractonderhandelingen regel ik meestal een parkeerplaats op locatie), de vrije ruimte betaal ik mezelf aan het einde van het jaar gewoon uit.
Zou kunnen idd, maar dan gaat het ten kostte van de kerstpakketten. Interessant overigens ook voor ZZP'ers die een BV/DGA constructie hebben. Bij een minimaal DGA salaris heb je dus maar 1,7% van 48k (816 euro) ruimte

[ Voor 64% gewijzigd door GrooV op 13-04-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:35

Yucon

*broem*

GrooV schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:34:
Bij mij was het voordeel van auto in privé nog geen 300 euro per jaar (51k catalogus), helemaal met de huidige benzine prijzen en parkeer tarieven in binnensteden.

Tel daarbij het genot van geen KM administratie en een stukje zekerheid kosten voor de toekomst op dan is het mij dubbel en dwars waard
Het werkt wel twee kanten uit, als je een auto zakelijk rijdt moet je wel weer alle bonnetjes zakelijk gaan boeken. Dat is evengoed administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:42

TommyGun

Stik er maar in!

Yucon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:57:
[...]

Het werkt wel twee kanten uit, als je een auto zakelijk rijdt moet je wel weer alle bonnetjes zakelijk gaan boeken. Dat is evengoed administratie.
Omslachtige administratie vs sporadisch een bonnetje "scannen" met de boekhoudapp, ik weet het wel.

Brandstof gaat via de tankpas -> facturen komen automatisch op de juiste plek terecht.

[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 13-04-2022 15:11 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:26
Pff wat ben ik jaloers, hier in Denemarken moet je voor privé gebruik van een zakelijke auto al gauw een euro of 300 euro per maand betalen. Alle randzaken, zoals opladen/tanken, wassen, winterbanden, moet je persoonlijk betalen. Gelukkig is stroom hier rete goedkoop (ik betaal zo'n 7 cent per kwh voor mijn elektrische auto), maar voor dezelfde auto zou ik in Nederland voor 170 euro klaar zijn, hier in Denemarken kost het mij 450 euro inclusief alle bijkomende kosten gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:16:
[...]

Voor de 19ct per kilometer houd ik nu enkel de adressen bij in mijn agenda en maak aan het eind van het jaar een overzicht hiervan, begrijp ik goed dat met een begin/eind stand per jaar dat ook voor de omzetbelasting voldoende zou zijn?
Ik schrijf voor al mijn zakelijke ritten gewoon de bestemming op en het totaal aantal KM's ( Neem ik op bij mijn urenregistratie ). Als je dat combineert met het totaal aantal KM's op jaarbasis ( eind - beginstand ) heb je aangetoond wat je privegebruik is.

Aangezien de belastingdienst zelf zegt dat zelfs statistische verantwoording geaccepteerd wordt lijkt mij dat ieder geval voldoende. Er is dus geen eis van een sluitende administratie, alleen dat er een afdoende verantwoording van het prive gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Woy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:45:
[...]

Ik schrijf voor al mijn zakelijke ritten gewoon de bestemming op en het totaal aantal KM's ( Neem ik op bij mijn urenregistratie ). Als je dat combineert met het totaal aantal KM's op jaarbasis ( eind - beginstand ) heb je aangetoond wat je privegebruik is.

Aangezien de belastingdienst zelf zegt dat zelfs statistische verantwoording geaccepteerd wordt lijkt mij dat ieder geval voldoende. Er is dus geen eis van een sluitende administratie, alleen dat er een afdoende verantwoording van het prive gebruik is.
Voor de 19cent per km hoef je toch helemaal geen prive gebruik aan te tonen? Alleen de zakelijke kilometers is dan van toepassing toch?

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Rutix schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:55:
[...]

Voor de 19cent per km hoef je toch helemaal geen prive gebruik aan te tonen? Alleen de zakelijke kilometers is dan van toepassing toch?
Voor de 19cent (inkomstenbelasting) inderdaad niet, maar voor de omzetbelasting wel ( als je BTW wil aftrekken voor je vervoer, anders natuurlijk ook niet )

[ Voor 12% gewijzigd door Woy op 13-04-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Woy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:57:
[...]

Voor de 19cent (inkomstenbelasting) inderdaad niet, maar voor de omzetbelasting wel ( als je BTW wil aftrekken voor je vervoer, anders natuurlijk ook niet )
Ik had dat zinnetje gemist :) je kunt daarvoor ook het forfait toepassen natuurlijk dan hoef je prive gebruik ook niet aan te tonen ;)

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Rutix schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:00:
[...]

Ik had dat zinnetje gemist :) je kunt daarvoor ook het forfait toepassen natuurlijk dan hoef je prive gebruik ook niet aan te tonen ;)
Ja dat kan wel, maar is meestal wel nadeliger. Maar je kunt gewoon kijken wat er aan daadwerkelijk prive gebruik is, en als dat hoger is dan het forfait dan gebruik je het forfait ;)

Ik hou ook echt niet alles helemaal volledig bij. Maar alle ritten naar klanten neem ik gewoon op bij mijn urenregistratie. Het daadwerkelijke prive gebruik zal ik dus ook nog te hoog inschatten, maar ik heb geen zin om er heel detailistisch mee om te gaan. Een volledig sluitende KM administratie zou ik teveel werk vinden. Maar deze aanpak is erg makkelijk, want ik vul alle keren dat ik naar een klant ga gewoon hetzelfde aantal KM's in.

[ Voor 33% gewijzigd door Woy op 13-04-2022 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Orangelights23 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:37:
Pff wat ben ik jaloers, hier in Denemarken moet je voor privé gebruik van een zakelijke auto al gauw een euro of 300 euro per maand betalen. Alle randzaken, zoals opladen/tanken, wassen, winterbanden, moet je persoonlijk betalen. Gelukkig is stroom hier rete goedkoop (ik betaal zo'n 7 cent per kwh voor mijn elektrische auto), maar voor dezelfde auto zou ik in Nederland voor 170 euro klaar zijn, hier in Denemarken kost het mij 450 euro inclusief alle bijkomende kosten gemiddeld.
Dat moet je hier ook. Bovengenoemde 19ct is als je je priveauto zakelijk gebruikt.

Als zzp'er is een zakelijke auto dan ook nauwelijks interessant. Grofweg dan, er kunnen uitzonderingen zijn. Maar waar je als werknemer de kosten van de auto niet voelt en alleen die bijtelling betaalt heb je als zzp'er ook de echte kosten. Dus die betaal je zakelijk en omdat je die kunt aftrekken kost het je maar de helft. Dus de helft krijg je dan van de belasting. Maar daar staat tegenover dat je gelijk 22% van de cataloguswaarde bij je (prive) inkomen op moet tellen en daar dus inkomstenbelasting over moet betalen. Dat zijn dan een paar honderd euro.. waarmee je je eerdere belastingvoordeel direct weer bijna teniet gedaan hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door Yucon op 14-04-2022 06:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:26
Yucon schreef op donderdag 14 april 2022 @ 06:50:
[...]

Dat moet je hier ook. Bovengenoemde 19ct is als je je priveauto zakelijk gebruikt.

Als zzp'er is een zakelijke auto dan ook nauwelijks interessant. Grofweg dan, er kunnen uitzonderingen zijn. Maar waar je als werknemer de kosten van de auto niet voelt en alleen die bijtelling betaalt heb je als zzp'er ook de echte kosten. Dus die betaal je zakelijk en omdat je die kunt aftrekken kost het je maar de helft. Dus de helft krijg je dan van de belasting. Maar daar staat tegenover dat je gelijk 22% van de cataloguswaarde bij je (prive) inkomen op moet tellen en daar dus inkomstenbelasting over moet betalen. Dat zijn dan een paar honderd euro.. waarmee je je eerdere belastingvoordeel direct weer bijna teniet gedaan hebt.
Weet ik, heb ook een aantal jaar in Nederland als zelfstandige gewerkt. Echter is er een veel zwaardere belastingdruk en heb je te maken met hogere kosten in Denemarken dan in Nederland wanneer je zelfstandige bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
[...]

Onzin, een auto op de zaak is wel degelijk interessant omdat die 0,19 euro/km totaal niet meer dekkend is. Alleen als je een auto met lage kosten en afschrijving hebt en veel zakelijk rijdt is het voordeliger

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 14-04-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Als zzp'er is een zakelijke auto dan ook nauwelijks interessant.
Youngtimers zijn dat absoluut wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:32
Of als je er alleen zakelijk mee rijdt (dus geen bijtelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
GrooV schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:41:
[...]

Onzin, een auto op de zaak is wel degelijk interessant omdat die 0,19 euro/km totaal niet meer dekkend is. Alleen als je een auto met lage kosten en afschrijving hebt en veel zakelijk rijdt is het voordeliger
Die auto op de zaak hou je netto ook niet onder 19ct/km hoor. Enige uitzonderingen zijn weinig kilometers in een youngtimer of veel kilometers in een elektrische auto, bij voorkeur beide een voordelig model.

Echter als je uitgaat dat je privé toch een auto moet hebben en de kosten mee rekent van méér kilometers voor zakelijk gebruik dan komt mijn privé eGolf ruim onder de 19ct/km (6ct meer km, 4ct stroom), het totale lease contract zit op 28ct/km plus enkel nog die 4ct stroom. Daarnaast momenteel op zoek naar een youngtimer die rond de €4000 p/j uit zou komen obv 10k/jaar oftewel 40ct/km all-in (geschat).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik kreeg gisteren een telefoontje van de tussenpersoon waar ik nu aan factureer, aangezien die zelf ook direct voor de eindklant werk gaat verrichten gaan ze tussen deze overeenkomst uit om belangenverstrengeling te voorkomen, en gaat mijn verlenging direct met de eindklant plaats vinden. Mooi moment om weer over het tarief te onderhandelen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:31:
Ik kreeg gisteren een telefoontje van de tussenpersoon waar ik nu aan factureer, aangezien die zelf ook direct voor de eindklant werk gaat verrichten gaan ze tussen deze overeenkomst uit om belangenverstrengeling te voorkomen, en gaat mijn verlenging direct met de eindklant plaats vinden. Mooi moment om weer over het tarief te onderhandelen :)
Marge van tussenpersoon + inflatiecorrectie van 10% zou'k zeker voor gaan. 'T zijn dure tijden en wij arme ZZPers hebben het heel zwaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:27:
[...]

Marge van tussenpersoon + inflatiecorrectie van 10% zou'k zeker voor gaan. 'T zijn dure tijden en wij arme ZZPers hebben het heel zwaar ;)
Dat zou wel mooi zijn ja, maar met de marge van de tussenpersoon neem ik ook wel genoegen na nog geen 4 maanden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:44
Of je split de marge tussen jou en de opdrachtgever.
  • jij blij met hoger tarief
  • opdrachtgever blij met lager tarief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Waarom een lager tarief voor de opdrachtgever, voor hem verandert er toch niks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
rool schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:17:
Of je split de marge tussen jou en de opdrachtgever.
  • jij blij met hoger tarief
  • opdrachtgever blij met lager tarief
Zou'k nooit doen. Ze zijn het geld nu ook al kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 20:23

_Arthur

blub

Als zzp'er is een zakelijke auto dan ook nauwelijks interessant.
Mijn auto kost mij prive een paar 100 euro per jaar meer dan wanneer ik hem zakelijk rijdt + bijtelling betaal. En dan reken ik natuurlijk alle kosten daarin mee.

Dus het antwoord is "ligt er maar net aan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:42:
[...]

Zou'k nooit doen. Ze zijn het geld nu ook al kwijt.
Mwah, het hangt natuurlijk van het tarief en de marge af, maar met goodwill kan je straks misschien wel meer maanden 'bijkopen' die meer opleveren dan die halve marge nu. Maar dat is een gok, en dat heet ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:32
[...]

Ja waarom zou de staat privé autorijden moeten subsidiëren? 19ct onbelast staat trouwens in schril contrast met de daadwerkelijke kosten. Het beste is dus een sluitende kilometer administratie hanteren dmv een GPS module (trackjack). Voor is dat je foretair vaak op de btw nog wel wat winst kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:32
Blijf het onbegrijpelijk vinden dat parkeren in die 19c hoort te zitten. Soms zit ik de hele dag bij de klant in centrum Amsterdam, mooi 36 euro parkeren. Parkeren is juist een overduidelijke bon specifiek voor het zakelijke doel. Dat 19c alle andere autokosten moet dekken snap ik, omdat er geen bon direct aan die rit is toe te wijzen, parkeren overduidelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@padoempats Je kan altijd de auto 100% zakelijk gaan rijden, dan heb je geen bijtelling en is alles aftrekbaar. Of wellicht met het OV naar centrum Amsterdam zodat je geen parkeerkosten hebt? OV kaartje is wel zakelijk.

Of je er bij neerleggen dat het zo nu eenmaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

pirke schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:21:
@padoempats Je kan altijd de auto 100% zakelijk gaan rijden, dan heb je geen bijtelling en is alles aftrekbaar. Of wellicht met het OV naar centrum Amsterdam zodat je geen parkeerkosten hebt? OV kaartje is wel zakelijk.

Dat is een versimpeling, je kunt een bestaande auto immers niet wisselen. Dus dan komt het op het tweede uit.

edit: hoe zit het eigenlijk als je voor een rit die 19ct niet declareert? Soms zijn de parkeerkosten hoger dan de 19ct-vergoeding zelf en voor zover ik begrepen heb is het juist die 19ct die het declareren van parkeerkosten uitsluit.

[ Voor 19% gewijzigd door Yucon op 15-04-2022 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Yucon je kan prima wisselen als de gebruiksomstandigheden wijzigen. Als jij minder dan 500km prive rijdt heb je geen keuze en moet je de auto zakelijk gaan beschouwen.

Verder zijn parkeerkosten (net als alle andere autokosten) voor een prive auto nu eenmaal prive, of je wel of geen 19c uitkeert staat daar los van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Het is een keuze om je prive auto zakelijk te gebruiken. En zoals elke keuze heeft ook deze gevolgen.

De 19c dekt in principe alles, doet hij dat niet dan is dat het gevolg van keuzes: een te dure auto willen rijden, een dikke onzuinige V12 willen rijden, parkeren in het centrum van Amsterdam. Bij alle drie is het overduidelijk dat de 19c niet toereikend gaat zijn.

Overigens weet je voordat je een opdracht begint wat de parkeerkosten zijn en daar hou je rekening mee met je uurtarief. Dus uiteindelijk is het gewoon de klant die betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
padoempats schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:11:
Blijf het onbegrijpelijk vinden dat parkeren in die 19c hoort te zitten. Soms zit ik de hele dag bij de klant in centrum Amsterdam, mooi 36 euro parkeren. Parkeren is juist een overduidelijke bon specifiek voor het zakelijke doel. Dat 19c alle andere autokosten moet dekken snap ik, omdat er geen bon direct aan die rit is toe te wijzen, parkeren overduidelijk wel.
Zeker voor het centrum van Amsterdam kies je toch zelf ervoor om met de auto te gaan? Er zijn genoeg alternatieven en vaak is het lastiger in deze stad met de auto te komen dan welk ander alternatief dan ook.

Dat Amsterdam duur is qua parkeren mag geen verbazing meer zijn, volgens mij is het voor meerdere generaties al onbetaalbaar om daar te parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
pirke schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:21:

Erbij neerleggen, dat sowieso, het is nou eenmaal zou. Neemt niet weg dat ik het onbegrijpelijk en onnodig vindt, vanwege de redenen die ik aangaf.

100% zakelijk rijden gaat niet, de auto staat al prive en dat kan je niet meer switchen.
Met OV is geen reeele optie, kost mij 2 uur reizen tov 50m met de auto. Ik woon qua OV zeer onhandig, eerst 35m om met de bus op station Gouda te komen om vanaf daar met de trein op plekken te kunnen komen.

Dus ja, het is de regel en leg mij erbij neer, maar neemt niet weg dat parkeren uit 19c onnodig en oneerlijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
@padoempats je kan met de auto naar een station rijden waar je gratis kan parkeren, hoef je alleen het laatste stukje met OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Yucon schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:30:
[...]

Dat is een versimpeling, je kunt een bestaande auto immers niet wisselen. Dus dan komt het op het tweede uit.

edit: hoe zit het eigenlijk als je voor een rit die 19ct niet declareert? Soms zijn de parkeerkosten hoger dan de 19ct-vergoeding zelf en voor zover ik begrepen heb is het juist die 19ct die het declareren van parkeerkosten uitsluit.
Interessant punt eigenlijk. Alleen parkeerkosten zijn hoger dan de 19c * kms heen en terug

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
pirke schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:21:
@padoempats je kan met de auto naar een station rijden waar je gratis kan parkeren, hoef je alleen het laatste stukje met OV.
Ik werk dan liever niet dan dat ik met het ov moet :) Altijd drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 20:23

_Arthur

blub

padoempats schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:11:
Je kan jezelf meer uitkeren dan 19ct netto he. Alleen het meerdere is dan wel belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
_Arthur schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:28:
[...]

Je kan jezelf meer uitkeren dan 19ct netto he. Alleen het meerdere is dan wel belast.
'jezelf meer uitkeren' ? Je bedoelt van de ene ruif in de andere

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:28
padoempats schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:23:
[...]
Ik werk dan liever niet dan dat ik met het ov moet :) Altijd drama
Dit is typisch een uitspraak van iemand die nooit met het OV reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
jongetje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:45:
[...]

Dit is typisch een uitspraak van iemand die nooit met het OV reist.
Klopt, het is als onregelmatige ov-gebruiker ook vaak vervelender, vanwege allerlei redenen die voor de regelmatige reiziger niet direct gelden, dat realiseren regelmatige ov-gebruikers zich niet.

OV-chipkaart weer leeg
OV-chipkaart verlopen
Niet bekend met routes
Niet bekend met overstapsituatie
Vergeten uit te checken

Natuurlijk ligt het aan de persoon zelf, maar als zeer onregelmatige reiziger trap je altijd in een van bovenstaande. Althans, ik wel ;) Laatste 6j dat ik weer eens met de trein ging had ik na de rit eigenlijk elke keer hetzelfde gevoel, 'ik pak nooit meer de trein'. Toch stink je er soms weer in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
padoempats schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:54:
[...]

Klopt, het is als onregelmatige ov-gebruiker ook vaak vervelender, vanwege allerlei redenen die voor de regelmatige reiziger niet direct gelden, dat realiseren regelmatige ov-gebruikers zich niet.

OV-chipkaart weer leeg
OV-chipkaart verlopen
Niet bekend met routes
Vergeten uit te checken

Natuurlijk ligt het aan de persoon zelf, maar als zeer onregelmatige reiziger trap je altijd in een van bovenstaande. Althans, ik wel ;) Laatste 6j dat ik weer eens met de trein ging had ik na de rit eigenlijk elke keer hetzelfde gevoel, 'ik pak nooit meer de trein'. Toch stink je er soms weer in
NS business card. Is gratis in gebruik en aanvraag. Je betaalt per maand en krijgt de factuur achteraf. Ook P&R kan je er mee betalen. En word je ooit ingehuurd door NS, dan is het meteen je toegangspas 😉
Ik reis nagenoeg alles per trein tenzij ik idd er 2x zolang over ga doen tov de auto of motor.
En ja, soms is er vertraging of valt een trein uit. Maar dat kan je in de auto ook overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:01:
[...]

NS business card. Is gratis in gebruik en aanvraag. Je betaalt per maand en krijgt de factuur achteraf. Ook P&R kan je er mee betalen. En word je ooit ingehuurd door NS, dan is het meteen je toegangspas 😉
Ik reis nagenoeg alles per trein tenzij ik idd er 2x zolang over ga doen tov de auto of motor.
En ja, soms is er vertraging of valt een trein uit. Maar dat kan je in de auto ook overkomen.
P+R lijkt me dan dat je dat niet zakelijk kan boeken, immers parkeerkosten voor priveauto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:24
padoempats schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:04:
[...]

P+R lijkt me dan dat je dat niet zakelijk kan boeken, immers parkeerkosten voor priveauto
Wel btw terugvragen en dan is zo'n maandelijks overzicht wel prettig natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:32
padoempats schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:54:
[...]

OV-chipkaart weer leeg
OV-chipkaart verlopen
Niet bekend met routes
Vergeten uit te checken

Haha, heel herkenbaar. Bij mij gaat er ook altijd wel iets mis als ik eens in de zoveel tijd weer eens met de trein reis. Anders dan dat heb ik simpelweg een te beroerde OV verbinding om zonder een grote dosis tegenzin met de bus/trein te kunnen gaan. Met auto 40-45 min, met OV 1,5 uur enkele reis. (Dat is, toen ik vroeger nog naar kantoor van de klant ging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
padoempats schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:04:
[...]

Geen idee. Ik boek de hele factuur en de rest regelt de accountant wel. Accountancy en boekhouding zijn aan mij niet besteedt. Maar met een NS-Businesscard krijg je wel korting op parkeren.
In Zwolle betaal je normaal 6,74 per dag, met NS-BC 5,00.
Pagina: 1 ... 303 ... 636 Laatste