Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46

Jrz

––––––––––––

Woy schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:14:
[...]

Op het moment dat de daadwerkelijke kosten lager zijn dan de bijtelling is het sowieso al niet meer interessant om hem zakelijk te rijden, en kun je beter privé rijden en 19 cent onbelast uitkeren.

Het zou ook vreemd zijn als je bijtelling moet betalen ter compensatie van privé gebruik wat hoger is dan de daadwerkelijke kosten.
Dat klopt wanneer je dga bent. Wanneer je een eenmanszaak hebt is het tegenovergestelde waar. Het privegebruik kan nooit meer zijn dan de daadwerkelijke kosten.

Stel je hebt een Audi A5 uit 2012. Marktwaarde 20k, cataloguswaarde 100k. Restwaarde na 5 jaar is 10k, dus afschrijving is 10/5 = 2k per jaar

De auto kosten van brandstof verzekering etc zijn bijvoorbeeld 8k. De afschijving is 2k. De daadwerkelijke kosten zijn dan 10k.

Privegebruik is volgens velen 22% van 100k, dus 22k.
Dit is niet het geval. In het geval van een eenmanszaak kan het privegebruik kan nooit hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten. In dit geval 10k.

Voor een eenmanszaak loont het dus vaak om de occasion zakelijk te rijden. En zeker een auto die minder waardevast is / goedkoop te vinden is vergeleken de cataloguswaarde.

[ Voor 4% gewijzigd door Jrz op 15-04-2022 10:07 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Jrz schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:58:
[...]

Dat klopt wanneer je dga bent. Wanneer je een eenmanszaak hebt is het tegenovergestelde waar. Het privegebruik kan nooit meer zijn dan de daadwerkelijke kosten.

Stel je hebt een Audi A5 uit 2012. Marktwaarde 20k, cataloguswaarde 100k. Restwaarde na 5 jaar is 10k, dus afschrijving is 10/5 = 2k per jaar

De auto kosten van brandstof verzekering etc zijn bijvoorbeeld 8k. De afschijving is 2k. De daadwerkelijke kosten zijn dan 10k.

Privegebruik is volgens vele 22% van 100k, dus 22k.
Dit is niet het geval. In het geval van een eenmanszaak kan het privegebruik kan nooit hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten. In dit geval 10k.

Voor een eenmanszaak loont het dus vaak om de occasion zakelijk te rijden. En zeker een auto die minder waardevast is / goedkoop te vinden is vergeleken de cataloguswaarde.
Klopt, zelfde geldt voor de BTW voor prive gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Jrz schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:58:
[...]

Privegebruik is volgens velen 22% van 100k, dus 22k.

Dan juist is het dus voordeliger om hem prive te rijden en de zakelijke KM's voor 19 cent netto uit te keren. Immers door de bijtelling, die inderdaad gemaximeerd is op de daadwerkelijke kosten, betaal je over de volledige kosten inkomstenbelasting. Kun je beter die kosten gewoon als winst nemen en prive betalen, en daarna nog 19 cent onbelast uitkeren. Aangezien je winst hoger is heb je daar ook nog het voordeel van de MKB winstvrijstelling over.

Dus mijn stelling dat als de kosten lager zijn dan de bijtelling het niet gunstig is om hem zakelijk te rijden blijft gewoon staan. Natuurlijk wordt de daadwerkelijke bijtelling dan wel gemaximeerd, maar nog steeds is er geen enkel voordeel van het zakelijk rijden, immers zijn alle kosten volledig belast door de bijtelling.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
GrooV schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:07:
[...]

Klopt, zelfde geldt voor de BTW voor prive gebruik
BTW staat hier weer buiten, want je kunt de auto ook gewoon zakelijk voor de omzetbelasting rijden en prive voor de inkomstenbelasting.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46

Jrz

––––––––––––

Woy schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:13:
[...]

Dan juist is het dus voordeliger om hem prive te rijden en de zakelijke KM's voor 19 cent netto uit te keren. Immers door de bijtelling, die inderdaad gemaximeerd is op de daadwerkelijke kosten, betaal je over de volledige kosten inkomstenbelasting. Kun je beter die kosten gewoon als winst nemen en prive betalen, en daarna nog 19 cent onbelast uitkeren. Aangezien je winst hoger is heb je daar ook nog het voordeel van de MKB winstvrijstelling over.

Dus mijn stelling dat als de kosten lager zijn dan de bijtelling het niet gunstig is om hem zakelijk te rijden blijft gewoon staan. Natuurlijk wordt de daadwerkelijke bijtelling dan wel gemaximeerd, maar nog steeds is er geen enkel voordeel van het zakelijk rijden, immers zijn alle kosten volledig belast door de bijtelling.
mbkwv is idd een punt.. Er zijn wel drie voordelen:

- Prive rijden wordt betaald door de zaak. Die 19ct mag je niet voor de prive kilometers gebruiken
- Geen km administratie bijhouden
- In het geval van onverwachte kosten (onderhoud of verbruik), kunnen de kosten hoger uitkomen dan de bijtelling

[ Voor 0% gewijzigd door Jrz op 15-04-2022 10:27 . Reden: Denkfoutje over prive km. ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Jrz schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:25:
[...]

mbkwv is idd een punt.. Er zijn wel drie voordelen:

- Prive rijden wordt betaald door de zaak. Die 19ct mag je niet voor de prive kilometers gebruiken
- Geen km administratie bijhouden
- In het geval van onverwachte kosten (onderhoud of verbruik), kunnen de kosten hoger uitkomen dan de bijtelling
Door hem prive te rijden krijg je ieder geval nog wat voor de zakelijke KM's. Als je hem zakelijk rijdt wordt alles volledig belast en betaal je dus prive mee voor de zakelijke KM's.

Ook zou ik dan alsnog een KM administratie bijhouden voor de zakelijke KM's, want bij dergelijke auto's is het enorm nadelig om gebruik te maken van het forfait voor de omzetbelasting van 2,7% van het prive gebruik.

Enige punt is inderdaad het risico dat je prive extra loopt. Als het net op de grens zit zou je daar over kunnen denken, maar in de verhouding van het voorbeeld dat je aangeeft ( Auto van 100k catalogus waarde met restwaarde van 20k ) zou ik er altijd voor kiezen om hem prive te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Woy schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:37:
[...]

Door hem prive te rijden krijg je ieder geval nog wat voor de zakelijke KM's. Als je hem zakelijk rijdt wordt alles volledig belast en betaal je dus prive mee voor de zakelijke KM's.

Ook zou ik dan alsnog een KM administratie bijhouden voor de zakelijke KM's, want bij dergelijke auto's is het enorm nadelig om gebruik te maken van het forfait voor de omzetbelasting van 2,7% van het prive gebruik.

Enige punt is inderdaad het risico dat je prive extra loopt. Als het net op de grens zit zou je daar over kunnen denken, maar in de verhouding van het voorbeeld dat je aangeeft ( Auto van 100k catalogus waarde met restwaarde van 20k ) zou ik er altijd voor kiezen om hem prive te rijden.
Ook bij die 2,7% BTW correctie prive gebruik kan je niet meer betalen dan de BTW die je hebt afgetrokken op de kosten hebt gemaakt na 4 jaar
Berekenen van de maximale jaarlijkse correctie voor privégebruik
Valt uw afgetrokken btw voor de auto gedurende de 4 jaren na het jaar van aankoop van de auto lager uit dan het bedrag dat u zou moeten betalen voor privégebruik? Dan mag de correctie voor privégebruik niet hoger zijn dan de in dat jaar afgetrokken btw voor onderhoud en gebruik plus 1/5 van de afgetrokken btw bij aankoop.
https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Er zijn echt een hoop misverstanden/vooroordelen over auto gebruik en km vergoeding merk ik

[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 15-04-2022 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
GrooV schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:00:
[...]

Ook bij die 2,7% BTW correctie prive gebruik kan je niet meer betalen dan de BTW die je hebt afgetrokken op de kosten hebt gemaakt na 4 jaar

[...]

https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Er zijn echt een hoop misverstanden/vooroordelen over auto gebruik en km vergoeding merk ik
Ik stel nergens dat je meer btw moet rekenen dan de kosten, ik stel dat het enorm nadelig is. Als je kosten lager zijn dan de bijtelling en je forfait hoger is dan de daadwerkelijk BTW betaal je de auto dus gewoon volledig prive, ook voor het zakelijke gedeelte. Er is dan dus geen enkele reden om hem zakelijk te rijden. Immers 100% kosten worden belast, en 100% btw wordt als prive gebruik aangemerkt.

Het is inderdaad een misverstand dat het in dit voorbeeld gunstig is om de auto zakelijk te rijden ;)

Ik zou hem gewoon prive rijden en bijhouden welk gedeelte zakelijk is, dan 19 cent per KM uitkeren, en de BTW - het prive gebruik terugvragen.

Een zakelijke auto in de bijtelling is vooral interessant bij nieuwe auto's of young-timers. En dan vooral waanneer je veel prive KM's maakt en weinig zakelijk. Voor een 10 jaar oude auto is het al snel voordeliger om hem prive te rijden, want de bijtelling staat gewoon vaak niet in verhouding tot de afschrijving die je op de auto hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Woy op 15-04-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:43:
[...]

Geen idee. Ik boek de hele factuur en de rest regelt de accountant wel. Accountancy en boekhouding zijn aan mij niet besteedt. Maar met een NS-Businesscard krijg je wel korting op parkeren.
In Zwolle betaal je normaal 6,74 per dag, met NS-BC 5,00.
Het is vrij makkelijk 'frauderen' met een combinatiefactuur, dan valt het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
De vraag gekregen van de opdrachtgever om tijd voor tijd standby diensten te gaan draaien. Thank god heb ik in het contract bedongen dat ik ze help bij incidenten buiten kantooruren, dat was al heel moeilijk voor de opdrachtgever gezien ze normaal gezien een all-in tarief hanteren. Maar 24/7 support diensten ga ik dus niet doen. :D Ze zijn nu een rondje aan het doen bij iedereen om te zien of er toch iets te regelen valt, maar meer dan 90% is extern en ik zie eigenlijk geen enkel voordeel in een tijd voor tijd systeem.

Baal er wel van, de opdracht is inhoudelijk al niet hoe we besproken hebben en nu komt dit er weer bij. Zat al te denken na 7 maanden verder te gaan kijken, maar mogelijk dat dit eerder gaat worden. Heb er eigenlijk al vrede mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

init6 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:44:
De vraag gekregen van de opdrachtgever om tijd voor tijd standby diensten te gaan draaien.
Wat is de regeling? Dat je 24/7 oproepbaar bent, maar pas tijd-voor-tijd krijgt als je iets doet? Of dat je gewoon 24/7 je tarief hanteert wanneer je standby bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
_Arthur schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:05:
[...]

Wat is de regeling? Dat je 24/7 oproepbaar bent, maar pas tijd-voor-tijd krijgt als je iets doet? Of dat je gewoon 24/7 je tarief hanteert wanneer je standby bent?
Eerste optie.
Via een schema standby support diensten draaien en zodra je nodig bent je de uren later weer kan inhalen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:26

Rem

init6 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:07:
[...]

Eerste optie.
Via een schema standby support diensten draaien en zodra je nodig bent je de uren later weer kan inhalen.
Sorry hoor, maar uhm.
Hahahaha, nee

Je gaat dus een extra inspanning leveren om standby te zijn, maar je krijgt er simpelweg NIET voor betaald. Bizar dat ze het uberhaupt voor durven te stellen.

[ Voor 22% gewijzigd door Rem op 15-04-2022 16:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

Eerste optie.
Als je dat doet, is je vrijetijd je dus niets waard. En die 'extra' uren willen ze ook nog eens tegen normaal tarief afrekenen. Lees maar eens even terug in dit topic wat de meningen zijn over standbij zaken :+

Ik zou lekker nee zeggen en als ze dan gaan mopperen, lekker de zaak laten klappen.

Als ze nu met een voorstel komen zoals; 10% van je reguliere tarief als standby uren en 150% voor elk gewerkt uur (met een minimum van 30mins), zou er misschien over te praten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Ja dat ga ik dus idd niet doen, heb een schema aan ze gegeven welke al mijn opdrachtgevers krijgen:
- van 18.00 uur tot 24.00 uur: 150 % van het uurtarief;
- van 24.00 uur tot 06.00 uur: 200 % van het uurtarief;
- van 06.00 uur tot 08.00 uur: 150 % van het uurtarief;
- weekend en feestdagen: 200 % van het uurtarief.
Maar waren ze niet mee akkoord omdat het een all-in tarief moest worden. Dus heb destijds tarief iets verhoogd en heb destijds in contract laten opnemen dat ik enkel beschikbaar voor incidentele support was. (Dat was hun doel voor een all in tarief). 3 maanden later besluiten ze een 24/7 support te gaan draaien en moet het allemaal voor niets. :D ja daaaaaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
_Arthur schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:23:
[...]

Als je dat doet, is je vrijetijd je dus niets waard. En die 'extra' uren willen ze ook nog eens tegen normaal tarief afrekenen. Lees maar eens even terug in dit topic wat de meningen zijn over standbij zaken :+

Ik zou lekker nee zeggen en als ze dan gaan mopperen, lekker de zaak laten klappen.

Als ze nu met een voorstel komen zoals; 10% van je reguliere tarief als standby uren en 150% voor elk gewerkt uur (met een minimum van 30mins), zou er misschien over te praten zijn.
Standby is voor mij niet 10%. Helaas ik moet de hele nacht wakker blijven. Als ik eenmaal slaap kom ik heel slecht uit de slaap en heb meer dan een uur nodig om helder te worden. In dat uur heb je bar weinig aan mij, laat staan dat ik aan een omgeving waar miljarden in omgaan wil gaan zitten wroeten. Dus stand-by betekend voor mij gewoon een dienst draaien en wakker blijven. Ik kom ook moeilijk weer in slaap.

Ik heb standby diensten gedraaid en dan ben ik dus 24 uur wakker, maar 10% vind ik niet in verhouding staan. Je mag nergens heen, je mag niet uit eten en een lekker wijntje drinken. Je geeft gewoon vrijheid op voor die dag (en meestal een hele week).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De ene stand-by dienst is de andere ook niet. Vroeger moest ik (in loondienst) binnen een uur terugbellen, maar streven naar 30 min. Bij de huidige klant moet je echter ook naar locatie komen, dus daar staat een hogere vergoeding voor.

Destijds in loondienst ging ik nog steeds van huis en naar feestjes, zo lang er maar 3G was en mijn laptop in de buurt was kon dat prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:07
init6 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:45:
Maar waren ze niet mee akkoord omdat het een all-in tarief moest worden.
Als nachtbraker vind ik juist een all-in tarief wel fijn, omdat je dan tenminste zelf kan bepalen welke werktijden je aanhoudt, in plaats van dat de opdrachtgever zich daar mee bemoeit omdat er anders een ander tarief geldt. Bij sommige partijen is het contractueel nog best lastig om geen 200% opslag te krijgen op feestdagen; vrij bizar.

Stelt me in staat om saaie standups te skippen, in de zon te zitten en fijn van 16:00 tot middernacht te werken. Niet elke dag; overleggen genoeg. Maar vandaag wel :)

Standbydiensten staan daar buiten natuurlijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Aftansert op 15-04-2022 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:31
De ene stand-by is de ander niet idd. Oude werkgever(ja, loondienst nog) was stand-by 3 x per week in de nacht wakker gebeld worden en vaak ook echt wel 1-5 uur bezig. Huidige opdracht ben ik 2 gebeld in 2 jaar tijd. 1 keer om 18:00 ander om 21:00. Maar wel 1 uur per dag kunnen schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:16
[...]

Eerste optie.
Hahaha dat is wat ik die opdrachtgever zou sturen.

200% en betalen voor de stand-by tijd ongeacht werk. Ga jij lekker even voor noppes je vrije tijd in bv weekend opgeven om paraat te staan zonder dat ze wat betalen? Wat een gekke henkies zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:55:
Mwah, het hangt natuurlijk van het tarief en de marge af, maar met goodwill kan je straks misschien wel meer maanden 'bijkopen' die meer opleveren dan die halve marge nu. Maar dat is een gok, en dat heet ondernemen.
Ik zit niet bepaald om werk verlegen en de enige keer dat ik tot nu toe weg moest, was omdat het bedrijf gewoon als regel had dat ZZPers er max 2 jaar mogen zitten. Dus voor mij is dat gewoon geen factor.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
init6 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:45:
Ja dat ga ik dus idd niet doen, heb een schema aan ze gegeven welke al mijn opdrachtgevers krijgen:
Ik vind dat nog te complex. Echt werk moeten doen buiten normale werktijden is gewoon 200%. De stand-by zelf is afhankelijk van de SLA. Moet ik binnen een uur achter de computer zitten, dan is het 50% van m'n uurtarief. Meer dan een uur ofzo, 25%. "Best effort" is gratis (maar dan geldt nog steeds het 200% tarief voor als ik echt aan de slag moet), maar dat betekent dus dat het prima voor kan komen dat ik de telefoon niet opneem.

Tot nu toe vinden alle bedrijven dat 'te duur' en schuiven ze het dan maar af op internen. Prima :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:11:
Destijds in loondienst ging ik nog steeds van huis en naar feestjes, zo lang er maar 3G was en mijn laptop in de buurt was kon dat prima.
Ik vind het enorm belemmerend. Je kan niet drinken. Ik kan niet gaan sporten ofzo, want dan heb ik m'n foon niet in de buurt. Ik wil het vooral gewoon niet, dus ik maak 't gewoon te duur voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 10:48
Kan je ook als ZZP gezien worden als je maar 1 opdracht hebt of is het een vereiste dat je minimaal 2 opdrachtgevers moet hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:09
perform93 schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:05:
Kan je ook als ZZP gezien worden als je maar 1 opdracht hebt of is het een vereiste dat je minimaal 2 opdrachtgevers moet hebben?
Officieel mag je niet van 1 opdrachtgever afhankelijk zijn. Dat is de theorie. De praktijk werkt dat niet zo, zelfs niet als de Belastingdienst je inhuurt. Als je tarief >€75 is zou ik me geen zorgen maken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57

Yucon

*broem*

Niet om er een discussie van te maken, maar meer om het even samen te vatten: er zijn twee redenen waarom men liever geen schijnzelfstandigheid ziet. De eerste is het voorkomen van uitbuiting. Het tweede is het onterecht, of in ieder geval niet volgens de geest der wet, recht hebben op aftrekposten voor ondernemers.

Alle aandacht lijkt nu op het eerste punt gericht te zijn (pakketbezorgers e.d. die in de praktijk tegen een onredelijk laag tarief in een wurgconstructie werken). Als je enkele jaren als it-zzp'er voor dezelfde opdrachtgever werkt kun je je afvragen of dat niet een beetje strijdig is met punt twee, maar voor dat aspect lijkt er vanuit de belastingdienst in ieder geval geen interesse te zijn. Het feit dat deze twee punten in discussies door elkaar naar boven komen zorgt voor ruis als het over schijnzelfstandigheid gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 19-04-2022 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Yucon schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:13:
[...]

Niet om er een discussie van te maken, maar meer om het even samen te vatten: er zijn twee redenen waarom men liever geen schijnzelfstandigheid ziet. De eerste is het voorkomen van uitbuiting. Het tweede is het onterecht, of in ieder geval niet volgens de geest der wet, recht hebben op aftrekposten voor ondernemers.

Alle aandacht lijkt nu op het eerste punt gericht te zijn (pakketbezorgers e.d. die in de praktijk tegen een onredelijk laag tarief in een wurgconstructie werken). Als je enkele jaren als it-zzp'er voor dezelfde opdrachtgever werkt kun je je afvragen of dat niet een beetje strijdig is met punt twee, maar voor dat aspect lijkt er vanuit de belastingdienst in ieder geval geen interesse te zijn. Het feit dat deze twee punten in discussies door elkaar naar boven komen zorgt voor ruis als het over schijnzelfstandigheid gaat.
Maar de organisatie waar je anders in loondienst zou zitten, geniet toch ook soortgelijke aftrekposten? Winstbelasting is lager tov inkomstenbelasting min mkb-aftrek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met het afsluiten van een ORV? Ik heb advies gevraagd bij twee adviseurs, wat documenten opgestuurd maar ik hoor weinig. Lijkt alsof ze er niet zo happig zijn op het adviseren van een ORV. We hebben al een ORV, verpand op de hypotheek, ik ben echter alleen verdiener en wil vrouw en kind goed achterlaten mocht er iets gebeuren. (AOV is geregeld)

Ik kan natuurlijk voor een paar ton een ORV nemen, weet alleen niet hoeveel genoeg is. Zijn hiervoor reken voorbeelden? Dan sluit ik zelf wel wat af, scheelt ook weer een paar honderd euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 13:32

bord4kop

maximaal 100KB!

@Loev ik heb:

- gekoppeld aan hypotheek = waarde +/- 80% van de totale hypotheek (het "vaste" gedeelte wordt daarmee afgelost)

- losse ORV €175K
> kosten.. paar tientjes p/mnd

Kun je gewoon 'overal' afsluiten

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08
@Loev Ik zit via TAF bij iptiQ Life S.A.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:50:
Officieel mag je niet van 1 opdrachtgever afhankelijk zijn.
Kun je dan ook even de 'officiele' bron hiervan posten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Jogai schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:25:
@Loev Ik zit via TAF bij iptiQ Life S.A.

***members only***
Kan je meer vertellen hoe je tot de bedragen bent gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik zit zelf in de Java development hoek en eigenlijk iedereen heeft 1 primaire opdrachtgever waar ze fulltime-ish zitten. Dat is gewoon hoe de markt werkt nu, en altijd gewerkt heeft. Note bene de BD zelf heeft een hoop van dit soort ZZPers werken.

De BD heeft zelf de 'regel' bedacht dat ZZPers er max 3 jaar (geloof ik) mogen zitten, sommige bedrijven hebben dat een beetje overgenomen. Maar er is geen harde regel dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben. Het is een van de 'indicatoren' van schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Loev schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:34:
[...]

Kan je meer vertellen hoe je tot de bedragen bent gekomen?
In overleg met de adviseur denk ik. Waarchijnlijk iet in de trant van "dan is het huis af te betalen zonder veel te 'moeten' werken", dus de overblijvende partner moet nog wel werken, maar vooral voor levensonderhoud, niet meer voor schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
padoempats schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:32:
[...]

Maar de organisatie waar je anders in loondienst zou zitten, geniet toch ook soortgelijke aftrekposten? Winstbelasting is lager tov inkomstenbelasting min mkb-aftrek
De meeste organisaties hebben een NV of BV als juridische vorm. Dan heb je geen recht op zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB-winstvrijstelling.

Aangezien deze aftrekken inmiddels worden afgebouwd is de overheid wel degelijk bezig met door @Yucon genoemde punt 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:30:
[...]

Kun je dan ook even de 'officiele' bron hiervan posten? :)
Nee, kan ik niet. Het is oud nieuws wat met de VAR-verklaring te maken had. Dus ik braak weer eens bullshit uit (wat een van mijn grotere talenten is :+ ).

https://www.ikwordzzper.n...lastingdienst-als-zzp-er/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
[...]

Officieel mag je niet van 1 opdrachtgever afhankelijk zijn. Dat is de theorie.
Dan kan je de meeste holdings wel opdoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Deze vraag komt elke paar maanden weer terug en het aantal opdrachtgevers per jaar is gewoon onderdeel van een aantal criteria om als ondernemer aangemerkt te worden door de BD.
Op https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting kan je checken of je als ondernemer aangemerkt wordt voor de IB.

Dat de BD mensen inhuurt voor meerdere jaren staat hier compleet los van. Het maakt de BD als inhurende partij namelijk niks uit of jij, als ZZP-er, wel of niet als ondernemer aangemerkt wordt voor de IB. Of je het wel of niet bent kost de BD als inhurende partij namelijk nooit geld.

Het enige wat de inhurende BD interessant vindt is of je wel of niet als werknemer aangemerkt (wet DBA) kan worden, want dan moeten ze werkgeverslasten gaan betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 19-04-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Jogai schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:36:
[...]

In overleg met de adviseur denk ik. Waarchijnlijk iet in de trant van "dan is het huis af te betalen zonder veel te 'moeten' werken", dus de overblijvende partner moet nog wel werken, maar vooral voor levensonderhoud, niet meer voor schulden.
Volgens de tool van Reaal moet ik 2.6 miljoen euro verzekeren. Dat is wel erg gortig, toch maar aandringen bij de adviseur dat ze het werk oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ernemmer schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:51:
Deze vraag komt elke paar maanden weer terug en het aantal opdrachtgevers per jaar is gewoon onderdeel van een aantal criteria om als ondernemer aangemerkt te worden door de BD.
Op https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting kan je checken of je als ondernemer aangemerkt wordt voor de IB.

Dat de BD mensen inhuurt voor meerdere jaren staat hier compleet los van. Het maakt de BD als inhurende partij namelijk niks uit of jij, als ZZP-er, wel of niet als ondernemer aangemerkt wordt voor de IB. Of je het wel of niet bent kost de BD als inhurende partij namelijk nooit geld.

Het enige wat de inhurende BD interessant vindt is of je wel of niet als werknemer aangemerkt (wet DBA) kan worden, want dan moeten ze werkgeverslasten gaan betalen.
Ik ben geen ondernemer, volgens die vragenlijst. En ik denk de meesten onder ons niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:15:
[...]

Ik ben geen ondernemer, volgens die vragenlijst. En ik denk de meesten onder ons niet.
Apart inderdaad, ik heb meerdere klanten (5 momenteel), maar omdat ik meer dan 70% voor 1 daarvan werk ben ik "waarschijnlijk geen ondernemer".

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
[...]

Vragenlijst is volgens mij gericht op schoonmakers of zo. Voor de lol ook maar eens ingevuld.
Uit de ondernemerscheck komen de volgende aandachtspunten:

Ondernemersrisico

U bent niet aansprakelijk voor de schulden van uw bedrijf.

Zelfstandigheid

U kunt niet of zelden zelf bepalen of u een vervanger stuurt. Dit kunt u doen om zelfstandiger te worden:
Maak afspraken met uw opdrachtgevers over vervanging bij ziekte of drukte.
Ik ben niet aansprakelijk voor de schulden van mijn bedrijf, want ik heb een BV, een rechtsvorm met beperkte aansprakelijkheid.

En nee, ik kan mijn vrouw, opa of nichtje niet het complexe rekenwerk laten doen waar miljoenen euro's mee gemoeid zijn en ik 15 jaar voor geleerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:25:
[...]

Vragenlijst is volgens mij gericht op schoonmakers of zo. Voor de lol ook maar eens ingevuld.

[...]

Ik ben niet aansprakelijk voor de schulden van mijn bedrijf, want ik heb een BV, een rechtsvorm met beperkte aansprakelijkheid.

En nee, ik kan mijn vrouw, opa of nichtje niet het complexe rekenwerk laten doen waar miljoenen euro's mee gemoeid zijn en ik 15 jaar voor geleerd heb.
"Aan het einde krijgt u een goede indicatie of u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting". Met een BV ben je dat toch ook niet maar in principe een werknemer? De tool is met name bedoelt voor IB ondernemers met een eenmanszaak. DGA's is een een andere verhaal aangezien de meeste met een holding werken die dan slecht een enkele opdrachtgever heeft (de werk BV).

Daarnaast moet de vervanging natuurlijk wel over de juiste expertise beschikken.. De meeste contracten zullen vanwege wet DBA erin hebben staan dat je een vervanger mag voorstellen (en in de praktijk wordt deze afgewezen) tenzij het om langdurige vervanging gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 19:09
[...]

[...]

Ik lees de vraag anders: mag jij bepalen of je een vervanger stuurt? Natuurlijk mag je dat bepalen en dan bepaal je dat je geen vervanger stuurt.

Ik kreeg een aandachtspunt: U hebt minder dan 3 opdrachtgevers per jaar.

[ Voor 54% gewijzigd door UrbanSnEAky op 19-04-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:26

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Ben ook geen ondernemer. De omzetcheck 25k of hoger 😑 nee hier haal je lekker resultaten mee.

Mag hopen dat ze mij er nooit mee om de oren gaan slaan. Security voor een bedrijf doen kan je natuurlijk zien als, een project om het weer op orde te brengen maar ook als vast werk. Ligt er hierbij wel aan hoe het bedrijf waar je voor werkt er zelf mee omgaat.

[ Voor 57% gewijzigd door NLKornolio op 19-04-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
[...]

Officieel mag je niet van 1 opdrachtgever afhankelijk zijn. Dat is de theorie. De praktijk werkt dat niet zo, zelfs niet als de Belastingdienst je inhuurt. Als je tarief >€75 is zou ik me geen zorgen maken
1? 3. Als ik de vragenlijst invul krijg ik het volgende mee:
U bent waarschijnlijk geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Waarom?
U hebt minder dan 3 opdrachtgevers per jaar.
U werkt meer dan 70% van uw tijd voor dezelfde opdrachtgever.
Dus de vraag is meer, wie hier zijn wel ondernemer voor de BD? :D

Ik zit er wel over na te denken om 1 dagje advies werk te doen dit jaar om die 3 klanten te hebben, ze moeten alleen nog dat dagje willen aanbieden. :P

[ Voor 10% gewijzigd door init6 op 19-04-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online

Denk dat de vraag eerder is: Als jij een oops maakt, of de opdrachtgever de gevolgen dan moet dragen of jij/de B.V. dit draagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55

MadEgg

Tux is lievvv

TommyGun schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:20:
[...]
Apart inderdaad, ik heb meerdere klanten (5 momenteel), maar omdat ik meer dan 70% voor 1 daarvan werk ben ik "waarschijnlijk geen ondernemer".
Idem. Dat die +- 20 procent van mijn inkomsten die ik van andere klanten haal in absolute hoeveelheden meer is dan de 100% van de “schijnzelfstandigde” postbezorger wordt verder geen aandacht aan besteed. Maar we wisten al dat die tool een erg eenzijdige blik op de situatie heeft. Of eigenlijk, honderden verschillende situaties ten onrechte probeert samen te voegen tot “de situatie”.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
UrbanSnEAky schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:33:
[...]
Ik kreeg een aandachtspunt: U hebt minder dan 3 opdrachtgevers per jaar.
Wat ik schreef, dat dit officieel moest. Maar dat moet je dan uit deze tekst halen dan dat er ergens iets hard op papier staat. Nu met de Wet DBA is het toch wel anders, denk ik. Toch??! Ik weet het niet meer.

Wat ik doe: gewoon mijn werk tegen een tarief dat ver boven het minimum is, spaar pensioen, verzeker me tegen arbeidsongeschiktheid, loop financieel risico (einde contract, faillissement opdrachtgever, investeer in kennis, kunde en materialen) en heb geen bedenkelijke financiële constructies. Ik betaal mijn BTW op tijd, mijn IB ook. Bovenal, ik bepaal zelf wanneer ik werk, waar ik werk. Volgens mij is dat goed genoeg.

Wat ik al vaker schreef, de wetgever krijgt 'de zzp-er' niet in een wet gegoten. Dus tikken ze het zo dicht dat misbruik gestraft kan (!) worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:33:
[...]

Met een BV ben je dat toch ook niet maar in principe een werknemer?
De belastingdienst / Minister Wiebes deelt die mening niet:

https://www.chalant.eu/ar...-de-wet-dba-te-voorkomen/

Hoewel het name gaat om de gezagsverhouding en niet zozeer de eerdergenoemde aansprakelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:54:
[...]

Denk dat de vraag eerder is: Als jij een oops maakt, of de opdrachtgever de gevolgen dan moet dragen of jij/de B.V. dit draagt.
Daar verzeker je je voor, hoop ik. Anders wordt oops een OOPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Ik ben volgens die check ook geen ondernemer. Enige aandachtspunt is
U werkt meer dan 70% van uw tijd voor dezelfde opdrachtgever.
Overigens is dat bij mij ook niet zo zwart wit, want sowieso is mijn grootste klant in de orde van de 80% van mijn tijd, maar ik wissel daar meestal wel na 1 a 2 jaar, dus als dat midden in het jaar valt voldoe ik ook op dat punt wel aan de voorwaarde. Als ik er trouwens over na denk dan zou ik alleen 2020 niet helemaal aan de voorwaarde voldoen, de andere jaren heb ik genoeg gewisseld tussen opdrachtgevers dat ik onder de 70% kom.

Verder is natuurlijk al wel vaker aangehaald dat die test wel erg zwart wit is, en niet direct uit de wet voortkomt. De tool zelf is overigens al wel weer een strikte invulling van de regels van de BD zelf: https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting en de tool wordt ook niet perse als leidraad gebruikt, het is meer een hulpje om te kunnen checken.

[ Voor 29% gewijzigd door Woy op 19-04-2022 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:23:
[...]

Hoewel het name gaat om de gezagsverhouding en niet zozeer de eerdergenoemde aansprakelijkheid.
Klopt, maar als BV ben je geen ondernemer voor de IB waardoor de tool niet voor jou van toepassing is. DGA's kunnen dus geen gebruik maken van de tool maar vallen wel onder de wet DBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:28:
[...]

Klopt, maar als BV ben je geen ondernemer voor de IB waardoor de tool niet voor jou van toepassing is. DGA's kunnen dus geen gebruik maken van de tool maar vallen wel onder de wet DBA.
Die tool heeft inderdaad niks met de wet DBA te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Skyaero schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:23:
[...]

Hoe doen ze dat dan met detacheerders? In loondienst van een BV (ICT pooiers BV) zit je toch ook met een gezagsverhouding met je opdrachtgever waar je geplaatst bent?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:31:
[...]

Hoe doen ze dat dan met detacheerders? In loondienst van een BV (ICT pooiers BV) zit je toch ook met een gezagsverhouding met je opdrachtgever waar je geplaatst bent?!
Zo lang je geen DGA bent (meer dan 5% aandeel) is dat geen probleem, maar de directie of (mede)eigenaar die zelf ook in de IT werkt zal dus 30% van zijn omzet bij 2 andere opdrachtgevers moeten halen.

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 19-04-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
70% omzetcheck vind ik maar een vreemde. Zo had ik vorig jaar een opdracht waarbij ik een flinke licentie heb verkocht als tussenpersoon en daarmee een joekel van een omzet heb gehaald, maar winst op het project maar een relatief voor kleiner deel op de totale winst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
padoempats schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:50:
70% omzetcheck vind ik maar een vreemde. Zo had ik vorig jaar een opdracht waarbij ik een flinke licentie heb verkocht als tussenpersoon en daarmee een joekel van een omzet heb gehaald, maar winst op het project maar een relatief voor kleiner deel op de totale winst
De check gaat over tijd, niet omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:23

page404

Website says no

MadEgg schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:54:
[...]

Idem. Dat die +- 20 procent van mijn inkomsten die ik van andere klanten haal in absolute hoeveelheden meer is dan de 100% van de “schijnzelfstandigde” postbezorger wordt verder geen aandacht aan besteed. Maar we wisten al dat die tool een erg eenzijdige blik op de situatie heeft. Of eigenlijk, honderden verschillende situaties ten onrechte probeert samen te voegen tot “de situatie”.
Het onderwerp is hier al vaker besproken, en dezelfde argumenten komen weer naar voren 8)
Maar laten we het beestje bij de naam noemen, bijna al het werk kan je in loondienst doen of als zelfstandige. Wie ooit bedacht heeft dat werk dat "lijkt op werk in loondienst" ook loondienst moet zijn was op zijn minst bevooroordeeld en op zijn slechtst gewoon niet wijs. Die glazenwasser die 10x per jaar langskomt kan ook bij mij in loondienst werken hoor :+ er zijn alleen een heleboel redenen waarom we dat allebei niet zouden willen.
Uiteindelijk is er maar één criterium: zijn alle partijen 100% tevreden met de gekozen contractvorm en heeft de ZZP-er de keuze om hetzelfde in loondienst te doen als hij/zij dat zou willen? Dan KAN er geen sprake van schijnzelfstandigheid zijn en is het een non-discussie.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55

MadEgg

Tux is lievvv

page404 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:23:
[...]

Het onderwerp is hier al vaker besproken, en dezelfde argumenten komen weer naar voren 8)
Maar laten we het beestje bij de naam noemen, bijna al het werk kan je in loondienst doen of als zelfstandige. Wie ooit bedacht heeft dat werk dat "lijkt op werk in loondienst" ook loondienst moet zijn was op zijn minst bevooroordeeld en op zijn slechtst gewoon niet wijs. Die glazenwasser die 10x per jaar langskomt kan ook bij mij in loondienst werken hoor :+ er zijn alleen een heleboel redenen waarom we dat allebei niet zouden willen.
Uiteindelijk is er maar één criterium: zijn alle partijen 100% tevreden met de gekozen contractvorm en heeft de ZZP-er de keuze om hetzelfde in loondienst te doen als hij/zij dat zou willen? Dan KAN er geen sprake van schijnzelfstandigheid zijn en is het een non-discussie.
Mijn huidige grootste klant is niet 100% tevreden. Ze zijn zeer tevreden met mij en zien mij het liefste in loondienst zodat ze me er na 2 jaar niet weer uit hoeven te flikkeren, en omdat dat goedkoper is voor hen. Ben ik dan weer kandidaat voor schijnzelfstandige? Om maar even aan te geven hoe ondoorzichtig deze kwestie is.

Tja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
page404 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:23:
[...]
Daar zit wel iets meer nuance in. Zie situatie van bouwvakkers vlak voor de crisis. Aanbod van werkgever aan bouwvakker om ZZP-er te worden. Werkgever was minder kwijt en de bouwvakker hielt netto meer over. 100% tevredenheid bij beide partijen.

Totdat de crisis kwam en de ZZP-ers zonder geld kwamen te zitten en (na alles kwijt geraakt te zijn) alleen voor bijstand in aanmerking kwam.

Het is belangrijk dat werknemers en ZZP-ers worden beschermd tegen uitbuiting. Zie PostNL, Zie Deliveroo. Zie de issues in de VS met vrachtwagenchauffeurs (ZZP-ers krijgen bijvoorbeeld niet betaald als zij moeten wachten op lading, chauffeurs lid van een vakbond wel)

Hier op Tweakers zijn ZZP-ers veelal hoogopgeleid en werkend in specifieke expertise waar veel vraag naar is. Dat is een uitermate mooie, maar ook luxe positie. Betekent niet dat we dan maar de ogen moeten sluiten, er worden echt nog veel te veel ZZP-ers (en werknemers) uitgebuit. Zelfs al zijn ze op dit moment "100% tevreden" omdat ze misschien niet beter weten.

Wet DBA is mijn inziens overigens geen oplossing, maar ik verwacht sowieso geen oplossing van dit kabinet -- ze zijn met het neo-liberalistische gedachtegoed voornamelijk de oorzaak van het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

MadEgg schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:32:
[...]

Mijn huidige grootste klant is niet 100% tevreden. Ze zijn zeer tevreden met mij en zien mij het liefste in loondienst zodat ze me er na 2 jaar niet weer uit hoeven te flikkeren, en omdat dat goedkoper is voor hen. Ben ik dan weer kandidaat voor schijnzelfstandige? Om maar even aan te geven hoe ondoorzichtig deze kwestie is.
Haha zo had ik het nog niet bekeken :P Maar daar toon je meteen aan dat ze geen gezagsverhouding over je hebben, dat ze je niet gedwongen hebben om als ZZP-er voor hun te werken, en dat hun belang daar tegengesteld aan is. Misschien kunnen ze dit zwart op wit voor je zetten voor het geval ze in Apeldoorn vervelende vragen gaan stellen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Skyaero schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:34:
[...]

Daar zit wel iets meer nuance in. Zie situatie van bouwvakkers vlak voor de crisis. Aanbod van werkgever aan bouwvakker om ZZP-er te worden. Werkgever was minder kwijt en de bouwvakker hielt netto meer over. 100% tevredenheid bij beide partijen.

Totdat de crisis kwam en de ZZP-ers zonder geld kwamen te zitten en (na alles kwijt geraakt te zijn) alleen voor bijstand in aanmerking kwam.

Het is belangrijk dat werknemers en ZZP-ers worden beschermd tegen uitbuiting. Zie PostNL, Zie Deliveroo. Zie de issues in de VS met vrachtwagenchauffeurs (ZZP-ers krijgen bijvoorbeeld niet betaald als zij moeten wachten op lading, chauffeurs lid van een vakbond wel)

Hier op Tweakers zijn ZZP-ers veelal hoogopgeleid en werkend in specifieke expertise waar veel vraag naar is. Dat is een uitermate mooie, maar ook luxe positie. Betekent niet dat we dan maar de ogen moeten sluiten, er worden echt nog veel te veel ZZP-ers (en werknemers) uitgebuit. Zelfs al zijn ze op dit moment "100% tevreden" omdat ze misschien niet beter weten.

Wet DBA is mijn inziens overigens geen oplossing, maar ik verwacht sowieso geen oplossing van dit kabinet -- ze zijn met het neo-liberalistische gedachtegoed voornamelijk de oorzaak van het probleem.
Goed punt heb je hier hoor. De vraag die dan rijst is: moet je al die ZZP-ers beschermen tegen het niet beter weten? Wij als hoogopgeleide mensen in een krappe arbeidsmarkt lopen al een tijdje weinig risico, maar ik heb toch al 2 crises meegemaakt waar externe IT'ers niet aan de straatstenen kwijt te raken waren. Ik heb rond 2002 door een samenloop van dingen meerdere maanden (!!!) zonder opdracht gezeten. En ik was niet de enige ;)
En al die horeca-ondernemers zijn ook nooit in beeld geweest, maar die hebben de afgelopen 2 jaar ook afschuwelijke klappen gekregen (en steun, dat moet gezegd worden). Moeten we die ook maar beschermen?

Ik denk dat daar ook nog steeds de oplossingsrichting zit; gaan we mensen zoveel mogelijk "beschermen" door ZZP-en oninteressant te maken (het beleid tot nu toe, incl zwaard van Damocles), of gaan we het beperken van uitbuiting de kern van ons arbeidsrecht maken? Waar dan geen onderscheid is tussen de loonslaven, de eenpitters en de andere vormen van werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:30
page404 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:43:
[...]
Ik heb rond 2002 door een samenloop van dingen meerdere maanden (!!!) zonder opdracht gezeten. En ik was niet de enige ;)
2002 was wel een tijd dat veel digitalisering / automatisering optioneel was voor bedrijven, daar konden ze heel goed op bezuinigen. Een klant kon z'n adres ook gewoon wijzigen door een handgeschreven brief te sturen.

Ik wil niet zeggen dat er nooit meer slechte tijden aankomen voor IT'ers maar 2002 was wel echt een ander tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
page404 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:43:
[...]
De vraag die dan rijst is: moet je al die ZZP-ers beschermen tegen het niet beter weten?
Beschermen kun je op meerdere manieren doen. Informatie/educatie is een heel belangrijke. Begrijpt de bouwvakker wat zijn risico's zijn als we de volgende huizencrisis in gaan. Of als hij door zijn rug gaat? En begrijpt de 16 jarige jongen op een deliveroo scooter ook wat zijn risico's zijn als hij een bestelling kwijt raakt? Kun je daar uberhaupt een beroepsaansprakelijkheid verzekering voor afsluiten? Potentiële ZZP-ers informeren over hun rechten, plichten en risico's is mijn inziens gewoon een overheidstaak. Vroeger deed de KvK dat, maar die is tegenwoordig te druk bezig met het verkopen van de telefoonnummers van de ZZP-ers.

Een andere vorm van bescherming is dat mensen daadwerkelijk een keus hebben. Bij PostNL kom (kwam) je veelal alleen in dienst als ZZP-er. Je had geen keus om daar ook als werknemer aan de slag te gaan. PostNL maakte (en haar onderaannemers) maakte misbruik van haar machtspositie. Dat moet je als overheid gewoon hard aanpakken en daar laakt het op dit moment aan.
Wij als hoogopgeleide mensen in een krappe arbeidsmarkt lopen al een tijdje weinig risico, maar ik heb toch al 2 crises meegemaakt waar externe IT'ers niet aan de straatstenen kwijt te raken waren. Ik heb rond 2002 door een samenloop van dingen meerdere maanden (!!!) zonder opdracht gezeten. En ik was niet de enige ;)
Maanden? Ik heb het hier over jaren! Genoeg mensen in de bouw- en installatiebranch die bijna 4 jaar (vrijwel) zonder werk hebben gezeten. Dan mag je even al je bezittingen op gaan eten totdat je voldoet aan de eisen van bijstand.
En al die horeca-ondernemers zijn ook nooit in beeld geweest, maar die hebben de afgelopen 2 jaar ook afschuwelijke klappen gekregen (en steun, dat moet gezegd worden). Moeten we die ook maar beschermen?
De meeste horeca ondernemers zijn geen ZZP-ers. En in de afgelopen 2 jaar hebben wij ze toch beschermd (alsook vele andere sectoren) met zoals je zelf zegt de steunregeling.
Ik denk dat daar ook nog steeds de oplossingsrichting zit; gaan we mensen zoveel mogelijk "beschermen" door ZZP-en oninteressant te maken (het beleid tot nu toe, incl zwaard van Damocles), of gaan we het beperken van uitbuiting de kern van ons arbeidsrecht maken? Waar dan geen onderscheid is tussen de loonslaven, de eenpitters en de andere vormen van werk?
Het zal een combinatie van beiden zijn denk ik. Een bezorger wordt in de ZZP-er hoek gedrukt omdat de opdrachtgever zo min mogelijk wil betalen. Een IT-er wordt in de ZZP hoek gedrukt omdat ie juist veel meer kan verdienen.

Waarom is de belastingdienst wel bereid om 140k per jaar aan een ZZP-er te betalen die 2 jaar fulltime aan de slag gaat binnen de organisatie, maar krijgt diezelfde persoon als loonslaaf nauwelijks de helft. We hebben ook gewoon een probleem in rigide loongebouwen (hallo overheid en vakbond) en een scheve belastingdruk.

Het ZZP-er "probleem" is een veel breder maatschappelijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Loev schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:55:
[...]

Volgens de tool van Reaal moet ik 2.6 miljoen euro verzekeren. Dat is wel erg gortig, toch maar aandringen bij de adviseur dat ze het werk oppakken.
Waarom 'moet' dat? Je geeft toch zelf juist je doelbedrag aan. (zie ook https://berekenorvpremie.taf.nl/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:37
Vraagje,

Zijn er ook bekendere Nederlandse platformen voor kleinschalige projecten op te pakken zoals fiverr of upwork?

Merk zelf dat t altijd dat t concurren is tegen de laagste prijs en daar schiet je natuurlijk weinig mee op.

Via via helaas ook geen succes.

Ben wat opzoek naar website ontwikkeling opdrachtjes van dingen fixen of gehele websites realiseren. Daarnaast ook altijd fan van PowerBI (data analyse) en heb momenteel veel vrije tijd over en wil graag weer wat kennis opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Al eens op Freelancer.nl gekeken?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 10:48
Hydra schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:36:
[...]

Ik zit zelf in de Java development hoek en eigenlijk iedereen heeft 1 primaire opdrachtgever waar ze fulltime-ish zitten. Dat is gewoon hoe de markt werkt nu, en altijd gewerkt heeft. Note bene de BD zelf heeft een hoop van dit soort ZZPers werken.

De BD heeft zelf de 'regel' bedacht dat ZZPers er max 3 jaar (geloof ik) mogen zitten, sommige bedrijven hebben dat een beetje overgenomen. Maar er is geen harde regel dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben. Het is een van de 'indicatoren' van schijnzelfstandigheid.
Als ik het goed begrijp is dus 1 opdrachtgever niet erg, als je er maar wel van kan leven denk ik? Dus niet dat je nog een parttime baan ernaast moet doen om rond te komen zeg maar.

In mijn situatie ben ik er beginnend mee bezig, dus ik zal zeker wel een (volledige) baan erbij moeten hebben, maar dan schrijf ik me bijvoorbeeld wel in bij KvK maar dan ben ik een 'freelancer' en moet ik mijn verdiensten bij 'overig werk' doorgeven denk ik?

Een beetje veel vragen in een stuk, maar misschien dat jij of iemand anders in het verleden ook zo is begonnen en kan aangeven of ik in de goede denkrichting zit. Komt trouwens vast meer bij kijken, zoals hoe hoog is dan je omzet per jaar, maar dat laat ik voor nu even in het midden aangezien ik nu nog geen idee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RaiderZ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:52:
Vraagje,

Zijn er ook bekendere Nederlandse platformen voor kleinschalige projecten op te pakken zoals fiverr of upwork?

Merk zelf dat t altijd dat t concurren is tegen de laagste prijs en daar schiet je natuurlijk weinig mee op.

Via via helaas ook geen succes.

Ben wat opzoek naar website ontwikkeling opdrachtjes van dingen fixen of gehele websites realiseren. Daarnaast ook altijd fan van PowerBI (data analyse) en heb momenteel veel vrije tijd over en wil graag weer wat kennis opdoen.
Post je website even, misschien bied je wel aan wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
perform93 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:27:
[...]

In mijn situatie ben ik er beginnend mee bezig, dus ik zal zeker wel een (volledige) baan erbij moeten hebben, maar dan schrijf ik me bijvoorbeeld wel in bij KvK maar dan ben ik een 'freelancer' en moet ik mijn verdiensten bij 'overig werk' doorgeven denk ik?
Als je het zo doet maakt het niks uit aangezien je dan geen gebruik maakt van de kortingen voor ondernemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:57:
[...]

Als je het zo doet maakt het niks uit aangezien je dan geen gebruik maakt van de kortingen voor ondernemers.
Dat staat volledig los van het feit of je voor de inkomstenbelasting gezien wordt als ondernemer.

@perform93 ik ben ook met 1 dag in de week voor een klant begonnen. Als je je gewoon bij de KvK inschrijft zullen ze aan de hand daarvan beoordelen of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Daar is het wel verstandig om aan te geven dat je streeft naar 3 of meer klanten. Het doel moet ook zijn om structureel en langdurig winst te maken. Dat het dus geen hobby projectje is. Bij mij begon het in het eerste jaar met iets van 18k aan omzet. Nog niet genoeg uren om de ondernemers aftrek te gebruiken, maar wel gewoon als ondernemer aangifte gedaan voor zowel de inkomstenbelasting als de omzetbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:39:
[...]

Dat staat volledig los van het feit of je voor de inkomstenbelasting gezien wordt als ondernemer.

@perform93 ik ben ook met 1 dag in de week voor een klant begonnen. Als je je gewoon bij de KvK inschrijft zullen ze aan de hand daarvan beoordelen of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Daar is het wel verstandig om aan te geven dat je streeft naar 3 of meer klanten. Het doel moet ook zijn om structureel en langdurig winst te maken. Dat het dus geen hobby projectje is. Bij mij begon het in het eerste jaar met iets van 18k aan omzet. Nog niet genoeg uren om de ondernemers aftrek te gebruiken, maar wel gewoon als ondernemer aangifte gedaan voor zowel de inkomstenbelasting als de omzetbelasting
Ik bedoel dat als hij toch aangifte doet met “ overige inkomsten” het niet uitmaakt of hij nu wel of niet ondernemer is voor de IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:46:
[...]

Ik bedoel dat als hij toch aangifte doet met “ overige inkomsten” het niet uitmaakt of hij nu wel of niet ondernemer is voor de IB.
Dat is juist van belang om te bepalen of je het opgeeft als overige inkomsten, of als ondernemer voor de IB. Daarbij komt dan ook het voordeel van de MKB winst vrijstelling waarvoor je niet aan het uren criterium hoeft te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:55:
[...]

Dat is juist van belang om te bepalen of je het opgeeft als overige inkomsten, of als ondernemer voor de IB. Daarbij komt dan ook het voordeel van de MKB winst vrijstelling waarvoor je niet aan het uren criterium hoeft te voldoen.
Dat klopt maar het is dus niet interessant als je het opgeeft als overige inkomsten, dat was zijn vraag toch? Of begrijp ik zijn post verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:58:
[...]

Dat klopt maar het is dus niet interessant als je het opgeeft als overige inkomsten, dat was zijn vraag toch? Of begrijp ik zijn post verkeerd
Zijn vraag was juist of hij dat moest doen, maar dat is dus niet de beste weg, want ook met 1 dag ondernemen kun je gewoon ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting. Het hoeft daarvoor niet je hoofd inkomen te zijn, maar het moet wel de hobby ontstijgen

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 19-04-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:04:
[...]

Zijn vraag was juist of hij dat moest doen, maar dat is dus niet de beste weg, want ook met 1 dag ondernemen kun je gewoon ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting. Het hoeft daarvoor niet je hoofd inkomen te zijn, maar het moet wel de hobby ontstijgen
Dan begreep ik zijn post verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
@RaiderZ Gooi het eens in de linkedingroep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 16:40
Die discussie komt inderdaad elke paar maanden terug.
Den Haag is niet bepaald duidelijk wat ze nu proberen op te lossen. De uitbuiting of dat de hoogopgeleide ZZP'ers de schatkist te veel kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:51:
Die tool is geen criterium en gewoon een van de gefaalde IT projecten van de BD. Een online tool is geen wet.

Daarbij zijn of je ondernemer bent voor de BD en of je schijnzelfstandige bent, twee losstaande zaken.

[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 20-04-2022 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:14:
Die discussie komt inderdaad elke paar maanden terug.
Den Haag is niet bepaald duidelijk wat ze nu proberen op te lossen. De uitbuiting of dat de hoogopgeleide ZZP'ers de schatkist te veel kosten?
Als ZZP'er betaal ik meer inkomstenbelasting dan dat ik in loondienst als salaris kreeg. Ik kan mij niet voorstellen dat de schatkist van de overheid daarop achteruit is gegaan. Volgens mij zijn de IT en Finance ZZP'ers ook niet meer dat "collateral". We zijn met relatief weinig vergelijken met de ZZP'ers in de transport, pakketdiensten, bouw, zorg, onderwijs, ect ect. Het lijkt ze alleen niet te lukken om een goeie verdeelsleutel te maken tussen gedwongen ZZP, vrijwillig ZZP of onwetend ZZP. Waarbij de laatste groep denkt super goed te verdienen, dat uitgeeft en dan erachter komt dat ze talloze risico's lopen.

Zo werd een kennis laatste benaderd voor onderwijsassistent via Linkedin voor 25 euro per uur. In loondienst is dat een goed salaris, maar als ZZPer is dat echt armoede. Wie weet zitten daar ook wel tussenpersonen tussen voor een tientje per uur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
perform93 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:27:
Als ik het goed begrijp is dus 1 opdrachtgever niet erg, als je er maar wel van kan leven denk ik? Dus niet dat je nog een parttime baan ernaast moet doen om rond te komen zeg maar.
Het is gewoon enorm wazig en verwarrend omdat er twee kwesties zijn die mensen volkomen dooreen halen. A: Ben je schijnzelfstandig. B: ben je ondernemer voor de belastingdienst. Die twee hebben helemaal niks met elkaar te maken. Wat het nog lastiger maakt is dat er online tools zijn die moeten 'helpen' met die inschatting, maar alleen maar voor meer verwarring zorgen. De online tool wat betreft schijnzelfstandigheid is getorpedeerd, maar ook de online tool over ondernemer zijn is waardeloos omdat vrijwel elke ZZPer in de IT volgens die tool geen ondernemer is, terwijl de belastingdienst het wel gewoon helemaal prima vindt.
Zou kunnen, dat weet ik zo niet. Ik ben zelf in een keer naar volledig ZZP gegaan.
Een beetje veel vragen in een stuk, maar misschien dat jij of iemand anders in het verleden ook zo is begonnen en kan aangeven of ik in de goede denkrichting zit. Komt trouwens vast meer bij kijken, zoals hoe hoog is dan je omzet per jaar, maar dat laat ik voor nu even in het midden aangezien ik nu nog geen idee heb.
De belastingdienst interesseert het over het algemeen geen fluit. Als jij je belastingen netjes betaalt en geen rare shit doet, dan vinden ze je al snel een 'ondernemer'. Let wel; ik ben geen adviseur hier en dit is niet als advies bedoeld!

Het gare is alleen dat ze als het op schijnzelfstandigheid aankomt ook moeten handhaven. En dus hebben ze twee petten op. Die schijnzelfstandheidspet is extreem slecht gedefinieerd, wat mensen (ZZPers en bedrijven die ze inhuren) onzeker maakt, terwijl er eigenlijk niet gehandhaaft wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:29:
[...]

Als ZZP'er betaal ik meer inkomstenbelasting dan dat ik in loondienst als salaris kreeg. Ik kan mij niet voorstellen dat de schatkist van de overheid daarop achteruit is gegaan. Volgens mij zijn de IT en Finance ZZP'ers ook niet meer dat "collateral". We zijn met relatief weinig vergelijken met de ZZP'ers in de transport, pakketdiensten, bouw, zorg, onderwijs, ect ect. Het lijkt ze alleen niet te lukken om een goeie verdeelsleutel te maken tussen gedwongen ZZP, vrijwillig ZZP of onwetend ZZP.
Nouja, ze wilden eerst op basis van uurtarief een verdeelsleutel maken maar werden vanuit europa daar helaas op teruggefloten. Die wens bestaat nog steeds overigens. Ik heb zowel 55 als 75 per uur langs horen komen; beiden vind ik prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:25:
[...]

Die tool is geen criterium en gewoon een van de gefaalde IT projecten van de BD. Een online tool is geen wet.

Daarbij zijn of je ondernemer bent voor de BD en of je schijnzelfstandige bent, twee losstaande zaken.
Dit tool zijn gewoon een paar vragen, niks echt een IT project aan.

En het zijn inderdaad 2 losstaande dingen, de tool kijkt of je ondernemer bent voor de IB of niet.
En het is inderdaad ook geen criterium, maar een tool om te kijken of je aan de criteria voldoet om als ondernemer aangemerkt te worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 20-04-2022 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Vragenlijst is volgens mij gericht op schoonmakers of zo.
Mensen hier lijken te denken dat dit een serieus project is ofzo. Dit is een projectje dat door een Cap Gemini met ongeveer nul kennis als proof of concept in elkaar geklusd is voor een paar ton. Daarna kon niemand er bij de BD het er over eens worden wat de criteria nu precies zijn, en is die tool gewoon online blijven staan want sunk cost fallacy.

Het is echt niet meer dan dat. Een dergelijke tool is geen wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:34:
Dit tool zijn gewoon een paar vragen, niks echt een IT project aan.
Oh trust me, dit was een flink project. Kunnen zo tonnen ingegaan zijn. Kwa code stelt het niks voor, absoluut.
En het zijn inderdaad 2 losstaande dingen, de tool kijkt of je ondernemer bent voor de IB of niet.
En het is inderdaad ook geen criterium, maar een tool om te kijken of je aan de criteria voldoet om als ondernemer aangemerkt te worden.
Nee dat is het niet. Die tool heeft nul waarde. Een inspecteur gaat je niet aanmerken als 'niet ondernemer' op basis van die tool. Nota bene; de BD heeft al die gegevens van ons en ze kunnen ons volledig geautomatiseerd allemaal laten weten dat we geen ondernemer zijn.

De BD bepaalt op basis van regels of je een ondernemer bent. Die tool sluit niet aan bij die regels. Ergo; de tool kun je negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:36:
[...]

Mensen hier lijken te denken dat dit een serieus project is ofzo. Dit is een projectje dat door een Cap Gemini met ongeveer nul kennis als proof of concept in elkaar geklusd is voor een paar ton. Daarna kon niemand er bij de BD het er over eens worden wat de criteria nu precies zijn, en is die tool gewoon online blijven staan want sunk cost fallacy.

Het is echt niet meer dan dat. Een dergelijke tool is geen wet.
en toch komen de vragen precies overeen met wat al jaren de criteria zijn om als ondernemer aangemerkt te worden.
https://www.belastingdien...or_de_inkomstenbelasting/

20 jaar geleden toen ik begon was de vraag over meerdere opdrachtgevers er ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:39:
[...]

Oh trust me, dit was een flink project. Kunnen zo tonnen ingegaan zijn. Kwa code stelt het niks voor, absoluut.

[...]

Nee dat is het niet. Die tool heeft nul waarde. Een inspecteur gaat je niet aanmerken als 'niet ondernemer' op basis van die tool. Nota bene; de BD heeft al die gegevens van ons en ze kunnen ons volledig geautomatiseerd allemaal laten weten dat we geen ondernemer zijn.

De BD bepaalt op basis van regels of je een ondernemer bent. Die tool sluit niet aan bij die regels. Ergo; de tool kun je negeren.
Ik denk dat jij een andere tool bedoelt, die 1-2 jaar geleden online is gekomen met al die punten die je op moest tellen om te bepalen of je in loondienst was of niet.
Dat is inderdaad een andere tool die niet gebruikt hoeft te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 20-04-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:39:
en toch komen de vragen redelijk overeen met wat al jaren de criteria zijn om als ondernemer aangemerkt te worden.
https://www.belastingdien...or_de_inkomstenbelasting/

20 jaar geleden toen ik begon was de vraag over meerdere opdrachtgevers er ook al.
En dat is dus precies het punt: het zijn een aantal criteria die gewogen meegenomen worden. En dat doet die tool dus niet. Omdat ze bang zijn dat de uitkomst van de tool als argument gebruikt gaat worden, zit die tool altijd 'safe'. Safe voor de BD dus.

Maar als jij je geld wil zetten op een overduidelijk gefaald IT project; leef je uit. Ik ben er niet van onder de indruk. Maar laten we ajb niet doen alsof die tool de absolute waarheid uitspuugt want dat is absoluut niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Dit stukje is trouwens het belangrijkste en waar mensen steeds over vallen:
Wie zijn uw opdrachtgevers?

Het is uw doel om meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verkleinen. Als u meerdere opdrachtgevers hebt, bent u minder afhankelijk van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe.
Als je kunt beargumenteren dat er geen betalings- en continuïteitsrisico's zijn, omdat je een buffer hebt en er genoeg werk is, dan boeit het ze gewoon niet dat je maar 1 opdrachtgever hebt. En een dergelijke inschatting op basis van een gesprek met een inspecteur, is niet in een tool te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zet nergens geld op, ik beantwoord een vraag van iemand die wilt beginnen als ZZP-er met een vragenlijst die de BD gebruikt om te bepalen of je ondernemer bent of niet.

Vroeger met de VAR kreeg je de verklaring gewoon niet als je maar 1 opdrachtgever had, geen idee of de BD dat nu echt anders doet, ik ken niemand die gecontroleerd is en kan online niks vinden over ondernemers die 2 jaar bij 1 klant zitten.

Maar doe lekker wat je zelf wilt, gecontroleerd wordt je toch bijna nooit.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 20-04-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Het 'probleem' is dat er maar 1 wettekst is waarin alles wordt vastgelegd.

De maximumsnelheid op de snelweg is 130. En per weg/tijdseenheid kan dit wijzigen. Dat is al lastig genoeg. Als je dan ook nog moet gaan meenemen dat 'als er 1km voor je niemand rijdt en je bent niet bij een afrit, dan mag je ook wel 160'. M.a.w. de wet leg je vast in zo min mogelijk maar wel duidelijke en eenduidige regels.

Voor ZZP-ers niet anders. Je kan niet een verschil vastleggen in de wet tussen de hoogopgeleide ICT-er en de maaltijdbezorger. Die juridische woordenbrei om te komen tot een duidelijke en eenduidige wettekst is de worsteling van de overheid. Wat natuurlijk logisch is als je de goedkope maaltijdbezorger en de dure hoogopgeleide ICT-er hetzelfde behandelt. En ze bovendien nog ondernemer gaat noemen...

Ze komen er niet uit in Den Haag en daarom maak ik me voorlopig geen zorgen.

[ Voor 1% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 20-04-2022 09:15 . Reden: Taalfouten ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:51:
Ik zet nergens geld op, ik beantwoord een vraag van iemand die wilt beginnen als ZZP-er met een vragenlijst die de BD gebruikt om te bepalen of je ondernemer bent of niet.
En dat doet de BD dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:27:
[...]

En dat doet de BD dus niet.
Je kan je situatie door de BD laten beoordelen en eigenlijk is dat ook het advies als je ''waarschijnlijk geen ondernemer'' uit die vragenlijst krijgt.
Maar dat doet natuurlijk niemand want je wilt geen slapende hond wakker maken als je op het randje zit.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 20-04-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:46:
Dit stukje is trouwens het belangrijkste en waar mensen steeds over vallen:

[...]

Als je kunt beargumenteren dat er geen betalings- en continuïteitsrisico's zijn, omdat je een buffer hebt en er genoeg werk is, dan boeit het ze gewoon niet dat je maar 1 opdrachtgever hebt. En een dergelijke inschatting op basis van een gesprek met een inspecteur, is niet in een tool te vangen.
Exact, en let ook op het stukje "Het is uw doel", dat betekend dus niet dat je meteen niet voldoet op het moment dat je niet meerdere opdrachtgevers hebt omdat het lastig te combineren is. ( Natuurlijk moet je bij een doel wel acties kunnen laten zien om dat te bereiken ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:13:
Het 'probleem' is dat er maar 1 wettekst is waarin alles wordt vastgelegd.
In een wettekst kun je natuurlijk prima onderscheid maken tussen verschillende situaties, je moet het alleen wel goed kunnen omschrijven en daarbij niet een te groot grijs gebied laten onstaan ( Een stukje grijs gebied zal er altijd zijn ).
Ze komen er niet uit in Den Haag en daarom maak ik me voorlopig geen zorgen.
Juist omdat ze er niet uitkomen maak ik mij een klein beetje zorgen, want die onzekerheid doet meer kwaad in de markt dan dat duidelijke wetgeving waarschijnlijk zou doen. ( Even de extreme uitkomsten niet meegenomen ).

Verder is je punt dat er voorlopig waarschijnlijk niet veel gaat veranderen aan de huidige situatie natuurlijk terrecht, dat verwacht ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
vraagje over zakelijk boeken

kun je een abonnement op bijvoorbeeld Tweakers Plus, zakelijk boeken als je data consultant/developer in de bent?onder de noemer 'literatuur' bijvoorbeeld? als ik mij goed herinner is de officiele standpunt van de BD dat dit alleen 'vakliteratuur' mag zijn. maar waar die grens precies ligt is onduidelijk.

net zoals andere kleine abonnementen: Medium, financieel dagblad en andere (online/offline) kranten, etc

[ Voor 42% gewijzigd door indexample op 20-04-2022 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als jij kunt aantonen dat het een primair zakelijk doel heeft dan lijkt mij dat niet zo'n probleem. Persoonlijk zou ik het moeilijk te verkopen vinden, want hoewel ik ook wel zakelijke dingen hier bespreek is het voor mij primair niet zakelijk.

Dingen als bijvoorbeeld pluralsight of andere trainings sites zou ik wel gewoon zakelijk boeken als ik ze zou hebben, want ze dragen overduidelijk bij aan mijn zakelijke kennis.

[ Voor 27% gewijzigd door Woy op 20-04-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:29:
[...]

Als ZZP'er betaal ik meer inkomstenbelasting dan dat ik in loondienst als salaris kreeg. Ik kan mij niet voorstellen dat de schatkist van de overheid daarop achteruit is gegaan
ik denk dat die vergelijking niet compleet is.

toen je in loondienst zat, genereerde jouw tarief een bepaalde inkomstenstroom. Jij kreeg daarvan een stukje en betaalde belasting over jouw loon, maar je werkgever betaalde van dat tarief ook nog meer lonen (waarover ook belasting werd betaald), en als er nog winst overbleef, werd dat ook belast. Bij elkaar opgeteld kunnen die stukjes belasting wel eens meer zijn dan dat jij nu in 1 keer betaald over die inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:39:
[...]
Je hebt veel te veel vertrouwen in de BD. Wanneer was het de laatste keer dat de BD wel de regels volgde?
Pagina: 1 ... 304 ... 643 Laatste