Beschermen kun je op meerdere manieren doen. Informatie/educatie is een heel belangrijke. Begrijpt de bouwvakker wat zijn risico's zijn als we de volgende huizencrisis in gaan. Of als hij door zijn rug gaat? En begrijpt de 16 jarige jongen op een deliveroo scooter ook wat zijn risico's zijn als hij een bestelling kwijt raakt? Kun je daar uberhaupt een beroepsaansprakelijkheid verzekering voor afsluiten? Potentiële ZZP-ers informeren over hun rechten, plichten en risico's is mijn inziens gewoon een overheidstaak. Vroeger deed de KvK dat, maar die is tegenwoordig te druk bezig met het verkopen van de telefoonnummers van de ZZP-ers.
Een andere vorm van bescherming is dat mensen daadwerkelijk een keus hebben. Bij PostNL kom (kwam) je veelal alleen in dienst als ZZP-er. Je had geen keus om daar ook als werknemer aan de slag te gaan. PostNL maakte (en haar onderaannemers) maakte misbruik van haar machtspositie. Dat moet je als overheid gewoon hard aanpakken en daar laakt het op dit moment aan.
Wij als hoogopgeleide mensen in een krappe arbeidsmarkt lopen al een tijdje weinig risico, maar ik heb toch al 2 crises meegemaakt waar externe IT'ers niet aan de straatstenen kwijt te raken waren. Ik heb rond 2002 door een samenloop van dingen meerdere maanden (!!!) zonder opdracht gezeten. En ik was niet de enige

Maanden? Ik heb het hier over jaren! Genoeg mensen in de bouw- en installatiebranch die bijna 4 jaar (vrijwel) zonder werk hebben gezeten. Dan mag je even al je bezittingen op gaan eten totdat je voldoet aan de eisen van bijstand.
En al die horeca-ondernemers zijn ook nooit in beeld geweest, maar die hebben de afgelopen 2 jaar ook afschuwelijke klappen gekregen (en steun, dat moet gezegd worden). Moeten we die ook maar beschermen?
De meeste horeca ondernemers zijn geen ZZP-ers. En in de afgelopen 2 jaar hebben wij ze toch beschermd (alsook vele andere sectoren) met zoals je zelf zegt de steunregeling.
Ik denk dat daar ook nog steeds de oplossingsrichting zit; gaan we mensen zoveel mogelijk "beschermen" door ZZP-en oninteressant te maken (het beleid tot nu toe, incl zwaard van Damocles), of gaan we het beperken van uitbuiting de kern van ons arbeidsrecht maken? Waar dan geen onderscheid is tussen de loonslaven, de eenpitters en de andere vormen van werk?
Het zal een combinatie van beiden zijn denk ik. Een bezorger wordt in de ZZP-er hoek gedrukt omdat de opdrachtgever zo min mogelijk wil betalen. Een IT-er wordt in de ZZP hoek gedrukt omdat ie juist veel meer kan verdienen.
Waarom is de belastingdienst wel bereid om 140k per jaar aan een ZZP-er te betalen die 2 jaar fulltime aan de slag gaat binnen de organisatie, maar krijgt diezelfde persoon als loonslaaf nauwelijks de helft. We hebben ook gewoon een probleem in rigide loongebouwen (hallo overheid en vakbond) en een scheve belastingdruk.
Het ZZP-er "probleem" is een veel breder maatschappelijk probleem.