Ik ken niet veel studenten die geen lening hebben genomen. In het afgelopen 10 jaar is het algemene studieschuld ook verdubbeld.
Verwacht je dat degene die klaar is met studie meteen 5k bruto krijgt?
Ik heb die CV's voor me gehad. Bachelortje hier, mastertje daar.
Kopen die expats twee drie (lol wat?) huizen in hartje amsterdam. Haha die kunnen ook niks meer kopen nu hoor. Oh en toevallig is dat koppel beide werkzaam als it’er?
Netto 3000 overhouden? Wat voor salarissen denkt jij dat die gasten krijgen? Merendeel van die IT expats krijgt 50k a 60k bruto
Huis kopen, sparen, tweede huis kopen, eerste huis in verhuur. Dat gaat dus makkelijker als expat. Ik heb het over tot ongeveer 5 jaar terug. Nu zal het wellicht moeilijker zijn. En inderdaad. Sommige koppels zaten beide in de IT met een goed salaris.
Raar beeld? Dit zeg ik uit ervaring. Ik praat met die mensen. Ze vragen zelfs tips aan mij hoe het een en ander in Nederland geregeld moet worden aan huur en hypotheken. Hoe het zit met kinderopvangtoeslag. Belastingzaken. Ik heb er eentje note bene geholpen met verhuizen. Of ze kunnen freelancen met behoud van die 30% regeling. Ik weet precies wat mijn expat collega's verdienen en vrijwel in alle gevallen zat dit hoger dan de Nederlandse collega's
Bij mijn vorige klant(grote bank) had ik expat collega's met een salaris van ongeveer 5000 bruto. Vergeleken met een Nederlandse collega met hetzelfde bruto salaris scheelt dit netto 600 euro voor de expat. Echter zaten de Nederlandse collega's nog eens euro of 1000 bruto daaronder waardoor dit verschil groter werd.
Idem in de detachering toen ik daarin loondienst zat. Scheelde tot ongeveer 1000 euro bruto per maand tegenover de expats. Ik zat destijds daar voor 3700 euro bruto wat in 2017 een redelijk salaris was, expat collega in mijn team 4300. Gaf mij ook meer motivatie om te gaan freelancen toen.
Ik heb geen hekel aan die mensen, maar aan die regeling.