Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
indexample schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:48:
[...]

ik denk dat die vergelijking niet compleet is.

toen je in loondienst zat, genereerde jouw tarief een bepaalde inkomstenstroom. Jij kreeg daarvan een stukje en betaalde belasting over jouw loon, maar je werkgever betaalde van dat tarief ook nog meer lonen (waarover ook belasting werd betaald), en als er nog winst overbleef, werd dat ook belast. Bij elkaar opgeteld kunnen die stukjes belasting wel eens meer zijn dan dat jij nu in 1 keer betaald over die inkomsten.
De vergelijking is inderdaad niet compleet omdat ik sommige zaken graag voor mijzelf houd ;)

Echter elke vorm van belasting is lager dan inkomstenbelasting in het hoogste tarief en dan heb ik het nog niet over het vervallen van arbeidskorting en de veel lagere toeslagen. Het enige voordeel was natuurlijk wel dat mijn loondienst (en tientallen collega's) ook voor de backoffice banen creëerde terwijl ik dat nu allemaal zelf doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 20:09
indexample schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:40:
vraagje over zakelijk boeken

kun je een abonnement op bijvoorbeeld Tweakers Plus, zakelijk boeken
Tot voor kort betaalde ik per jaar en kreeg ik een factuur. Nu is het een automatische incasso per maand zonder factuur. Officieel wordt het dan een beetje lastig, maar goed, het is maar tientjeswerk.

Ik had liever een jaarlijkse factuur van 100 euro met factuur. Tweakers is zijn geld wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Dat soort dingen doe ik niet zakelijk, ben sowieso geen betaald lid maar zie het ook niet echt als een zakelijke website.

Verder zit ik in de software ontwikkeling en daarvoor hoef je niet bij Tweakers te zijn kwa nieuws of forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:31

page404

Website says no

Ernemmer schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:39:
[...]

en toch komen de vragen precies overeen met wat al jaren de criteria zijn om als ondernemer aangemerkt te worden.
https://www.belastingdien...or_de_inkomstenbelasting/

20 jaar geleden toen ik begon was de vraag over meerdere opdrachtgevers er ook al.
Zoals anderen al aangaven: die tool probeert alle varianten te vangen. Als ik glazenwasser, stukadoor of pizzabezorger ben is het wel handig om minstens 3 opdrachtgevers te hebben. Eigenlijk liever 100, dus wat zegt die 3 dan?
Voor een IT-er geldt toch dat als de opdracht stopt je snel een andere hebt en je voldoende kans hebt gehad om buffer op te bouwen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ook als er meer pizza's verkocht worden dan er bezorgers zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
Ondernemerschap is toch risico's nemen? Ik zie het hebben van 1 opdrachtgever als risico nemen ten behoeve van winst optimalisatie door de overhead van meerdere opdrachtgevers te minimaliseren. Nu zij weer :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:51
BlackHawkDesign schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:35:
Ondernemerschap is toch risico's nemen? Ik zie het hebben van 1 opdrachtgever als risico nemen ten behoeve van winst optimalisatie door de overhead van meerdere opdrachtgevers te minimaliseren. Nu zij weer :+
En het 2e risico is dat je door BD niet meer als ondernemer gezien wordt. Hoeveel meer risico's moet je nog nemen als ondernemer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
sverzijl schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:56:
[...]

En het 2e risico is dat je door BD niet meer als ondernemer gezien wordt. Hoeveel meer risico's moet je nog nemen als ondernemer ;)
Jajajaja, zo hoorde ik eens iemand die zijn IB als aftrekpost wilde opvoeren (als gift geloof ik). Maar zo leuk willen ze het bij de Blauwe Enveloppen Brigade niet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:35:
[...]

Jajajaja, zo hoorde ik eens iemand die zijn IB als aftrekpost wilde opvoeren. Maar zo leuk willen ze het bij de Blauwe Enveloppen Brigade niet maken.
Ik baal ervan dat ik hier zelf nooit opgekomen ben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
nieuws: Kabinet wil btw op zonnepanelen terugbrengen naar nul procent

Dit zou fijn nieuws zijn. Ik zit al een tijd met het idee om zonnepanelen te nemen, maar puur het feit dat je het niet volledig prive kunt houden hield mij telkens toch tegen. Dus vanaf volgend jaar nog maar eens opnieuw kijken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dien je met 0% BTW op zonnepalen niet nog steeds BTW af te dragen over het privé gebruik van opgewekte stroom? Op de panelen zit geen BTW, maar op de stroom wél (uiteraard puur zwart-wit gezien). Het niet aftrekken van de BTW bij aanschaf stond nu/voorheen ook los van of je achteraf een privé bijdrage moet afdragen. Je blijft ondernemer voor OB.

[ Voor 29% gewijzigd door Deveon op 20-04-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Het voordeel is dat de panelen straks een prive-aankoop zijn die niet op de zakelijke balans hoeft en dus buiten alle "ongein" valt

Bla bla bla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:25:
Dien je met 0% BTW op zonnepalen niet nog steeds BTW af te dragen over het privé gebruik van opgewekte stroom? Op de panelen zit geen BTW, maar op de stroom wél (uiteraard puur zwart-wit gezien). Het niet aftrekken van de BTW bij aanschaf stond nu/voorheen ook los van of je achteraf een privé bijdrage moet afdragen. Je blijft ondernemer voor OB.
Dat is natuurlijk een goede vraag, maar ik mag toch hopen dat ze daar tegen die tijd ook duidelijkheid over hebben. Ieder geval een nieuw moment om het te beoordelen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Elfjes schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:31:
Het voordeel is dat de panelen straks een prive-aankoop zijn die niet op de zakelijke balans hoeft en dus buiten alle "ongein" valt
Op dit moment hoef je de panelen ook niet op de balans te zetten. Voor de inkomstenbelasting valt het gewoon onder privé. Het is puur alleen de omzetbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:24
c-nan schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:53:
Al eens op Freelancer.nl gekeken?
Freelancer staan toch nauwelijks part time opdrachten op? Of iets wat je in de avond / vrije uren kan vullen.

Ik ben zelf ook zoekende om weer betaald programmeren op te maken. Fiverr en Upwork lijkt race 2 bottom tegen derde wereld; maar me zelf inschatten als concurrende programmeurs op freelancer.NL vind ik lastig.

Toch jarenlang dingen gebouwd in ASP / html / Python / Java etc. Maar recente frameworks niet veel mee gedaan. Tegen redelijk tarief.

Maar is er nog vraag naar de vrije uren programmeur 🤪

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:42
trekker22 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:54:
[...]

Freelancer staan toch nauwelijks part time opdrachten op? Of iets wat je in de avond / vrije uren kan vullen.

Ik ben zelf ook zoekende om weer betaald programmeren op te maken. Fiverr en Upwork lijkt race 2 bottom tegen derde wereld; maar me zelf inschatten als concurrende programmeurs op freelancer.NL vind ik lastig.

Toch jarenlang dingen gebouwd in ASP / html / Python / Java etc. Maar recente frameworks niet veel mee gedaan. Tegen redelijk tarief.

Daarvoor ben je freelancer / zzp'er toch? Niet wachten totdat er iemand bij je aanklopt omdat je precies aan hun profiel voldoet, maar jezelf verkopen. Er is heus wel iemand in jouw omgeving die iets nodig heeft, al is het maar een simpele website...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trekker22
Pepernoot schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:52:
[...]

Daarvoor ben je freelancer / zzp'er toch? Niet wachten totdat er iemand bij je aanklopt omdat je precies aan hun profiel voldoet, maar jezelf verkopen. Er is heus wel iemand in jouw omgeving die iets nodig heeft, al is het maar een simpele website...
Das ook wel een goeie schop onder de kont. Gewoon profiel oppoetsen en wat op GitHub en zelf actief Linkedin op..👌🏻

Probleem is dat men meestal iets mooi toonbaars Frontend zoekt. En ik kan wel Frontend aanpassingen doen maar geen ontwerper. Eerder backend / functioneel 🤗

[ Voor 14% gewijzigd door trekker22 op 20-04-2022 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 18:15
trekker22 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:00:
[...]

Das ook wel een goeie schop onder de kont. Gewoon profiel oppoetsen en wat op GitHub en zelf actief Linkedin op..👌🏻

Probleem is dat men meestal iets mooi toonbaars Frontend zoekt. En ik kan wel Frontend aanpassingen doen maar geen ontwerper. Eerder backend / functioneel 🤗
Bied jezelf aan op LinkedIn, incl. omschrijving van jouw skills als front-end developer en je beschikbaarheid (e.g. 8 uur per week), en je zult waarschijnlijk snel genoeg berichten in je inbox ontvangen.

Zo niet, zou je evt. zelf recruitment partijen kunnen benaderen. Niet elke partij werft actief voor dat soort kleine aanvragen, omdat het onvoldoende oplevert. Desondanks is de kans dat ze iemand kennen die zoekende is naar iemand met jouw profiel niet uitgesloten.

Meer dan genoeg werk in deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Bij het zakelijk aanschaffen van goederen via Amazon.nl/it/fr/de krijg ik netjes een factuur met BTW-specificatie (na registratie van eigen BTW-id). Echter kom ik verschillende situaties tegen:
  1. Aankoop via amazon.nl; onderwater verkocht door HONG KONG UGREEN LIMITED / BTW Nummer IT05...
  2. Aankoop via amazon.nl; onderwater verkocht door Amazon EU S.a.r.l., Succursale Francaise / BTW nummer FR1248
  3. Aankoop via amazon.nl; onderwater verkocht door Amazon EU S.a.rl., Dutch Branch / BTW nummer NL815...
Ik had in 1e instantie alles in e-boekhouden geboekt onder Amazon EU S.a.r.l.. Dutch Branch en het bijbehorende BTW nummer voor .nl. Idem voor .IT / .DE. Maar nu dat de aangifte eraan komt ben ik het e.e.a. aan het nalopen. Het meest correcte, zo ver ik heb gelezen, is per factuur de juiste verkoper aan te maken.

Hoe doen - of laten jullie het doen voor soortgelijke aankopen (denk BOL.com)?

EDIT: Alle facturen komen namelijk met 0% BTW tarief en notitie "Intra-communautaire levering van goederen - BTW vrijgesteld - artikel 138 BTW Richtlijn 2006/112/EC". Dit boek ik vervolgens met BTW-code "Levering/diensten van binnen EU".

[ Voor 11% gewijzigd door Mirabis op 21-04-2022 00:45 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:06
Mirabis schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:44:
Bij het zakelijk aanschaffen van goederen via Amazon.nl/it/fr/de krijg ik netjes een factuur met BTW-specificatie (na registratie van eigen BTW-id). Echter kom ik verschillende situaties tegen:
  1. Aankoop via amazon.nl; onderwater verkocht door HONG KONG UGREEN LIMITED / BTW Nummer IT05...
  2. Aankoop via amazon.nl; onderwater verkocht door Amazon EU S.a.r.l., Succursale Francaise / BTW nummer FR1248
  3. Aankoop via amazon.nl; onderwater verkocht door Amazon EU S.a.rl., Dutch Branch / BTW nummer NL815...
Ik had in 1e instantie alles in e-boekhouden geboekt onder Amazon EU S.a.r.l.. Dutch Branch en het bijbehorende BTW nummer voor .nl. Idem voor .IT / .DE. Maar nu dat de aangifte eraan komt ben ik het e.e.a. aan het nalopen. Het meest correcte, zo ver ik heb gelezen, is per factuur de juiste verkoper aan te maken.

Hoe doen - of laten jullie het doen voor soortgelijke aankopen (denk BOL.com)?

EDIT: Alle facturen komen namelijk met 0% BTW tarief en notitie "Intra-communautaire levering van goederen - BTW vrijgesteld - artikel 138 BTW Richtlijn 2006/112/EC". Dit boek ik vervolgens met BTW-code "Levering/diensten van binnen EU".
Bij bol.com krijg ik vaak een betalingsbewijs van bol.com en vervolgens een factuur van de verkopende partij, daar gebruik ik dan ook logischerwijs de factuur.

Stuurt Amazon daadwerkelijk een factuur? Dan kan je die gebruiken lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:31

page404

Website says no

trekker22 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:54:
[...]

Vraag jezelf af of je de juiste skills hebt en of die onderscheidend genoeg zijn. Het is wel duidelijk waarom er op die sites een race to the bottom is toch? Veel aanbod van weinig onderscheidende vaardigheden en relatief weinig vraag.
Vraag je af hoeveel mensen zitten te wachten op “een beetje kennis van ASP” in een verouderd framework voor een paar uurtjes per week, en hoe jij er dan uit zou kunnen springen dat ze je toch vinden en je nog goed betalen ook?
Zorg dat je iets kan (wellicht is dat zo natuurlijk), dat je zichtbaar en vindbaar bent en dat je laat zien dat je serieus bent (en nu komt het vanuit jou ook over als “een beetje voor erbij”).

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansen1999
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 17:39
Zijn er ook freelancers hier met een elektrische auto? Welk kwh tarief berekenen jullie nu? Ivm met de stijgende energieprijzen (declaraties aan de zaak) en hoe verwerken jullie dit in de boekhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:38
Mirabis schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:44:
Dit is de juiste manier van boeken in ieder geval.

Ik weet niet hoe noodzakelijk het is om voor alle leveranciers een apart contactpersoon te maken... Ik zou het erop gokken om alles op Amazon te zetten, ook omdat er geen BTW betaald/teruggevorderd wordt. Zal vast niet helemaal juist zijn....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jansen1999 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:23:
Zijn er ook freelancers hier met een elektrische auto? Welk kwh tarief berekenen jullie nu? Ivm met de stijgende energieprijzen (declaraties aan de zaak) en hoe verwerken jullie dit in de boekhouding?
De MiD gecertificeerde meter aflezen wanneer het tarief wijzigt en bij de jaarwisseling en de stijging maal het (piek)tarief opvoeren als privé betaald. Zorg wel dat je eindafrekening ook opneemt in je zakelijke administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hmmbob schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:25:
[...]

Dit is de juiste manier van boeken in ieder geval.

Ik weet niet hoe noodzakelijk het is om voor alle leveranciers een apart contactpersoon te maken... Ik zou het erop gokken om alles op Amazon te zetten, ook omdat er geen BTW betaald/teruggevorderd wordt. Zal vast niet helemaal juist zijn....
In principe zou je waarschijnlijk wel voor alle leveranciers ieder geval de gegevens moeten administreren, maar zelf zou ik het denk ook gewoon op Amazon zelf zetten, aangezien je de factuur alsnog gewoon koppelt haalt het voor het eindresultaat eigenlijk niks uit. Hooguit zou je bij een controle nog een correctie moeten doen door het op de juiste contactpersonen te zetten, maar in de aangifte zelf e.d. hoef je uberhaupt die contacten niet door te geven, dus het is puur iets in jouw boekhouding. Ik zou mij er niet al te druk over maken ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
kWh-tarief wat je all-in hoog-tarief van je eigen leverancier is. Tel over een kalenderjaar, eind-beginstand * kWh-tarief op 31 december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:42
trekker22 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:00:
[...]

Iets toonbaars hoeft er niet altijd mooi uit te zien. Zo heb ik bv zelf ooit een aantal ideetjes gebouwd wat toonbaar is, en daarmee weer een mooi gesprek kunnen voeren met mensen.

Het waren zeker niet de mooiste websites die ik had gebouwd, maar dat kwam ook omdat ik het in technieken bouwden die ik wilde leren. Dan gaat de discussie over wat heb je geleerd, wat zou je momenteel anders doen, etc..

Wil je bijvoorbeeld frontend werk doen, ga dan wat bouwen, of een website nabouwen in React of Vue (name it), een technologie die tegenwoordig veel gevraagd is.
Bouw iets, lees de docs, verdiep je er in en laat dat zien aan opdrachtgevers. Dan start de discussie vanzelf en laat je zien dat je je wilt ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
page404 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:14:
[...]

Vraag jezelf af of je de juiste skills hebt en of die onderscheidend genoeg zijn. Het is wel duidelijk waarom er op die sites een race to the bottom is toch? Veel aanbod van weinig onderscheidende vaardigheden en relatief weinig vraag.
Vraag je af hoeveel mensen zitten te wachten op “een beetje kennis van ASP” in een verouderd framework voor een paar uurtjes per week, en hoe jij er dan uit zou kunnen springen dat ze je toch vinden en je nog goed betalen ook?
Zorg dat je iets kan (wellicht is dat zo natuurlijk), dat je zichtbaar en vindbaar bent en dat je laat zien dat je serieus bent (en nu komt het vanuit jou ook over als “een beetje voor erbij”).
Op zich heb je daar wel gelijk in. Echter zelf bijvoorbeeld wat Video tutorials aan het luisteren geweest inzake Python / Flask. Hele principes blijven toch grotendeels hetzelfde tov jaren geleden.

Dus het is gewoon denk ik weer ergens beginnen. Maar inderdaad, waar zoeken ze iemand parttime en zijn er betere keuzes qua kennis / tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
trekker22 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:11:
[...]

Dus het is gewoon denk ik weer ergens beginnen. Maar inderdaad, waar zoeken ze iemand parttime en zijn er betere keuzes qua kennis / tarief.
Ik heb genoeg klanten waar ze een developer in het team hebben die max 1 dag per week voor ze werkt. Meestal worden die via-via gevonden, maar in deze markt is dat vaker via-via-via-via-via.

Laat gewoon her en der weten wat je kan en dat je beschikbaar bent. Komt vanzelf wat op je pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 20:54
Mijn contract staat komende 2,5 jaar nog vast dus dat is makkelijk.
Ik reken 30 cent (terwijl ik iets minder betaal), want ombouw meterkast, aanpassing door stedin e.d. heb ik prive betaald. Deze kosten zijn voornamelijk gemaakt om 3 fase te kunnen laden maar niet 100% (ook omgegaan van gas naar elektrisch koken op 3 fase) dus daarom niet zakelijk geboekt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:38

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQ3pTAHXMAATpH3?format=jpg&name=small

[ Voor 37% gewijzigd door Hmmbob op 21-04-2022 15:12 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 15:53
Het belastingtarief dat directeur-grootaandeelhouders in box 2 betalen gaat mogelijk omhoog. En de grootaandeelhouders worden mogelijk verplicht een 'marktconform' salaris aan zichzelf uit te keren, waarover dan weer belasting moet worden betaald. Het voordeel dat zij geld in hun bv kunnen laten zitten verdwijnt dan.
Voorjaarsnota in laatste fase: 'Kabinet draait veel cadeautjes terug'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:39

Crazy D

I think we should take a look.

Gewoon, het werkelijke tarief. Was 23,nogwat vanaf 1 mei is het een centje meer. Kosten voor laadpaal en aanpassingen in de meterkast heb ik allemaal ook zakelijk geboekt (EV + PHEV op naam van de zaak). Bij Vattenfall download ik elke maand een rapportje met wat er geladen is en dat boek ik. Waarschijnlijk niet 100% zuiver maar goed, ik had tegen betaling bij Vattenfall een abonnement kunnen nemen dat ze mij factureren, en dat bedrag van de laadpaal van mijn maandelijkse verbruik crediteren. Vond ik allemaal gedoe dus ik heb besloten dat ik t zo doe :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:49
Ben wel blij met de expatregeling die verdwijnt. Daar was niets eerlijks aan. Leek wel alsof die diploma's bij een pak melk weggegeven werden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:12
com2,1ghz schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:37:
Ben wel blij met de expatregeling die verdwijnt. Daar was niets eerlijks aan.
Het was mij ook ethisch gezien een doorn in het oog, maar ik denk wel dat half IT'end Amsterdam nu leeg loopt. Ik heb met expats daar gesproken die alleen maar naar Nederland kwamen omdat die regeling er was, en die ook van plan waren om door te gaan naar het volgende land met een aantrekkelijke regeling, zodra dat hier niet meer kon. En ik geef ze ergens ook gelijk. Ik weet niet of dit zo goed is voor het land op lange termijn om eerlijk te zijn.

Het gerommel met de DGA salarissen, verlagen van de drempel voor het hoge VPB tarief, en mogelijk overig box 2 gerommel maakt wel dat ik blij ben dat ik nog niet overgestapt ben naar een BV.. Het scheelde niet veel, of ik had het gedaan dit jaar.. Mogelijk toch op de lange baan schuiven, die overstap. Afhankelijk van hoe ze het vermogen straks gaan belasten.

Al met al weer visieloos gerommel uit Den Haag. Lange termijn denken is compleet zoek. Waarom nu de expat regeling, en waarom moet de rekening voor de spaartaks in godsnaam terechtkomen bij de middenstand? Wie heeft dit bedacht....

[ Voor 3% gewijzigd door bumble_bee op 21-04-2022 23:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
bumble_bee schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:22:
[...]

Al met al weer visieloos gerommel uit Den Haag. Lange termijn denken is compleet zoek. Waarom nu de expat regeling, en waarom moet de rekening voor de spaartaks in godsnaam terechtkomen bij de middenstand? Wie heeft dit bedacht....
Tja, ergens wijzelf. Zolang wij als Nederlanders stug blijven stemmen op partijen als D66, CDA, VVD, SGP, CU, PVDA en GL zal er weinig tot niets veranderen. Stem volgende keer op PVV, JA21, Volt, BBB of PvdD of zoiets. Dan verandert er wel wat. Maar goed, politiek bespreken hier kan onaangenaam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
[...]

Het was mij ook ethisch gezien een doorn in het oog, maar ik denk wel dat half IT'end Amsterdam nu leeg loopt. Ik heb met expats daar gesproken die alleen maar naar Nederland kwamen omdat die regeling er was, en die ook van plan waren om door te gaan naar het volgende land met een aantrekkelijke regeling, zodra dat hier niet meer kon. En ik geef ze ergens ook gelijk. Ik weet niet of dit zo goed is voor het land op lange termijn om eerlijk te zijn.
Dit heb ik meerdere malen ook gehoord. Lekker country hoppen. Prima hoor. Ik vind het alleen triest voor de Nederlanders die net klaar zijn met hun studie en met een torenhoge studieschuld starten in loondienst waardoor ze geen huis kunnen kopen. Ze staan 3 punten achter tegenover een expat.

Komt er een expatje even twee, drie huizen kopen in hartje Amsterdam. Dan is het ook een koppel en hebben ze beide de expatregeling. Netto gaat dat om ongeveer 3000 euro per maand wat ze extra overhouden tegenover iemand die niet die regeling heeft.

Nu met dat remote werken is het helemaal een grap. Ze zitten dan in hun eigen land met die 30% regeling met hun adres in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:38:
[...]

Tja, ergens wijzelf. Zolang wij als Nederlanders stug blijven stemmen op partijen als D66, CDA, VVD, SGP, CU, PVDA en GL zal er weinig tot niets veranderen. Stem volgende keer op PVV, JA21, Volt, BBB of PvdD of zoiets. Dan verandert er wel wat. Maar goed, politiek bespreken hier kan onaangenaam zijn.
SGP wordt helemaal niet zo veel gestemd, terwijl dat voor ZZP'ers, MKB'ers en bedrijfsleven algeheel wel beter zou zijn.

Voor de rest wel eens dat men eens flink anders zou moeten stemmen, maar dat is idd een politieke discussie.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jogai schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:10:
[...]

SGP wordt helemaal niet zo veel gestemd, terwijl dat voor ZZP'ers, MKB'ers en bedrijfsleven algeheel wel beter zou zijn.

Voor de rest wel eens dat men eens flink anders zou moeten stemmen, maar dat is idd een politieke discussie.
Inderdaad politiek en dan kiezen de meeste mensen gewoon de middenweg.
En dan kan SGP wel goed zijn voor ZZP-ers, veel andere standpunten slaan imo nergens op en ik zal er dus nooit op stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 17-09 16:33
Jogai schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:10:
[...]

De partijen krijgen pas echt wat voorelkaar als ze zelf minimaal de helft van de kamer hebben. verder bestaat de overheid voornamelijk uit consessies.

Ik wil A, jij wilt B.. Als jij dit deel van A ondersteund, Dan zal ik het onderdeel B ook ondersteunen!! Deal?? Top.

Groot deel van Nederland kiest voor Partij A, Maar de andere partijen willen niet met A. Weet je wat Als Partij B, C en D nu ook in de regering willen. Dan hebben we ook de helft van de kamer.. Deal?? Top.. Dan mag Partij A maar in de Coalitie.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
To_Tall schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:34:
[...]

De partijen krijgen pas echt wat voorelkaar als ze zelf minimaal de helft van de kamer hebben. verder bestaat de overheid voornamelijk uit consessies.

Ik wil A, jij wilt B.. Als jij dit deel van A ondersteund, Dan zal ik het onderdeel B ook ondersteunen!! Deal?? Top.

Groot deel van Nederland kiest voor Partij A, Maar de andere partijen willen niet met A. Weet je wat Als Partij B, C en D nu ook in de regering willen. Dan hebben we ook de helft van de kamer.. Deal?? Top.. Dan mag Partij A maar in de Coalitie.
50 tinten grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-09-2024
Hoe kom je als freelancer aan opdrachten? Hebben jullie tips?
Zijn er platforms die jullie gebruiken om aan opdrachten te komen?

In dit geval gaat het om een senior front-end developer rol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

blblacklabel schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 03:54:

Het makkelijkste is om even te zoeken in dit topic. Daar zijn al vele discussies over geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
Douweegbertje schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 03:58:
[...]

Het makkelijkste is om even te zoeken in dit topic. Daar zijn al vele discussies over geweest.
thanks

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:04
Begin sowieso even bij de topic start

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
com2,1ghz schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:47:
[...]

Dit heb ik meerdere malen ook gehoord. Lekker country hoppen.
Misschien is het een idee om die 30% regeling te koppelen aan een integratietraject. Ik vind het an sich prima hoogopgeleiden hier naartoe te halen aangezien we daar gewoon netto op vooruit gaan. Maar het is wel duidelijk dat heel veel van die mensen geen enkele intentie hebben om hier langer te blijven.

Ik snap niet zo goed dat een 'bruin' iemand uit noord afrika moet integreren, maar een 'wit' iemand uit noord america niet.

Komt ook nog eens bij dat ik het over het algemeen erg leuk vind in multi-culti omgevingen te werken met mensen van over de hele wereld (hou ik m'n Engels ook een beetje op niveau), maar ik heb ook wel meegemaakt dat als er een grote groep is uit 1 land (bijvoorbeeld Spanje) je dan helemaal het 'ons' gebeuren verliest omdat je teamgenoten eigenlijk vooral op sociaal vlak naar die groep toetrekken.

Maargoed. Ik heb geen zicht op wat het Nederland verder oplevert. Dat zal allemaal vast doorgerekend zijn. Maar dan nog vind ik het een prima voorwaarde om te stellen aan een enorm belastingvoordeel; dat je tenminste de taal leert.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Krijg je op LinkedIn niet een hoop recruiters? Begin daar.

https://niels.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Douweegbertje schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 03:58:
[...]

609 pagina's à 50 posts per pagina in 12 jaar, brb.

Het probleem van megatopics zoals dit is dat de diehards die er elke dag komen weten welke onderwerpen worden en werden besproken, maar een nieuweling die na drie pagina's aan recente chitchat niets relevants vinden gewoon hun vraag stellen.

Ik zeg niet dat je niet hoeft te zoeken als je wat wil posten, maar dat het lastig kan zijn om in te komen in een groot topic.

[ Voor 43% gewijzigd door CodeCaster op 24-04-2022 21:01 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

CodeCaster schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:51:
[...]

Het probleem van megatopics zoals dit is dat de diehards die er elke dag komen weten welke onderwerpen worden en werden besproken, maar een nieuweling die na drie pagina's aan recente chitchat niets relevants vinden gewoon hun vraag stellen.

Ik zeg niet dat je niet hoeft te zoeken als je wat wil posten, maar dat het lastig kan zijn om in te komen in een groot topic.
Die gene krijgt toch normaal antwoord en bedankt er ook voor? En je kunt grappig doen over die 609 pagina's of whatever, maar voor zijn concrete vraag staat het vol met waardevolle informatie. Ik heb zelf ook meerdere malen dingen hier terug gelezen wat voor mij super nuttig is omdat het echte ervaringen van vaak echte ondernemers zijn in een wat informerele setting.

Normaal moet je daar paar duizend euro voor uitgeven voor een zweverig *** seminair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
[...]

Het gerommel met de DGA salarissen, verlagen van de drempel voor het hoge VPB tarief, en mogelijk overig box 2 gerommel maakt wel dat ik blij ben dat ik nog niet overgestapt ben naar een BV.. Het scheelde niet veel, of ik had het gedaan dit jaar.. Mogelijk toch op de lange baan schuiven, die overstap. Afhankelijk van hoe ze het vermogen straks gaan belasten.

Ik denk eerlijk gezegd dat het met die leegloop wel mee gaat vallen.

Wat je zag was dat bedrijven dat voordeel ook weer verrekende in salaris. Maw ze boden gewoon lagere bruto salarissen.

De expats die ik ken, een heleboel vrienden zelfs, zouden het jammer vinden als die regeling weg valt. Echter hebben die wel primair om Nederland gekozen ivm levenstandaard. Deze vrienden komen uit Spanje, Bulgarije en Macedonië. De bedrijven zullen meer moeten gaan betalen en dat is misschien ook goed voor iedere it’er in loondienst.

Ik ben net een week over naar een bv/holding structuur dus kans is groot dat mijn voordeel al snel weg zal zijn haha. En misschien valt het evengoed mee. Als het moet gaan we maar weer terug naar eenmanszaak. Dan is het weg gegooid geld geweest, zekerheid heb je nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Nu online
com2,1ghz schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:47:
[...]

Dit heb ik meerdere malen ook gehoord. Lekker country hoppen. Prima hoor. Ik vind het alleen triest voor de Nederlanders die net klaar zijn met hun studie en met een torenhoge studieschuld starten in loondienst waardoor ze geen huis kunnen kopen. Ze staan 3 punten achter tegenover een expat.

Komt er een expatje even twee, drie huizen kopen in hartje Amsterdam. Dan is het ook een koppel en hebben ze beide de expatregeling. Netto gaat dat om ongeveer 3000 euro per maand wat ze extra overhouden tegenover iemand die niet die regeling heeft.

Nu met dat remote werken is het helemaal een grap. Ze zitten dan in hun eigen land met die 30% regeling met hun adres in NL.
Je hebt echt een raar beeld van die expats?

Torenhoog studieschuld is ook een beetje hoeveel je leent toch?

Verwacht je dat degene die klaar is met studie meteen 5k bruto krijgt?

Kopen die expats twee drie (lol wat?) huizen in hartje amsterdam. Haha die kunnen ook niks meer kopen nu hoor. Oh en toevallig is dat koppel beide werkzaam als it’er?

Netto 3000 overhouden? Wat voor salarissen denkt jij dat die gasten krijgen? Merendeel van die IT expats krijgt 50k a 60k bruto

https://limes-int.nl/30-regeling/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
CodeCaster schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:51:
[...]

Deels herken ik je frustratie wel. Er is geen mens die zo'n megatopic helemaal terugleest. Maar je moet het even weten, je kan bovenin deze pagina (Zoeken in het Forum) een tekst intikken, bijvoorbeeld "opdracht" en het zoekresultaat beperken tot "dit topic" (staat standaard op "dit forum"). Dan wordt het al een stuk beter. Tweakers is geen Google helaas, dus "opdracht AND vinden" werkt niet zoals je hoopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:42:
[...]

Deels herken ik je frustratie wel. Er is geen mens die zo'n megatopic helemaal terugleest. Maar je moet het even weten, je kan bovenin deze pagina (Zoeken in het Forum) een tekst intikken, bijvoorbeeld "opdracht" en het zoekresultaat beperken tot "dit topic" (staat standaard op "dit forum"). Dan wordt het al een stuk beter. Tweakers is geen Google helaas, dus "opdracht AND vinden" werkt niet zoals je hoopt.
Je kan ook Google gebruiken om in dit topic te zoeken, werkt soms wel fijner dan de zoekoptie van Tweakers.

code:
1
opdracht+zonder+recruiter site https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1407014

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 25-04-2022 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
mannowlahn schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:12:
[...]

Je hebt echt een raar beeld van die expats?

Torenhoog studieschuld is ook een beetje hoeveel je leent toch?
Ik ken niet veel studenten die geen lening hebben genomen. In het afgelopen 10 jaar is het algemene studieschuld ook verdubbeld.
Verwacht je dat degene die klaar is met studie meteen 5k bruto krijgt?
Ik heb die CV's voor me gehad. Bachelortje hier, mastertje daar.
Kopen die expats twee drie (lol wat?) huizen in hartje amsterdam. Haha die kunnen ook niks meer kopen nu hoor. Oh en toevallig is dat koppel beide werkzaam als it’er?

Netto 3000 overhouden? Wat voor salarissen denkt jij dat die gasten krijgen? Merendeel van die IT expats krijgt 50k a 60k bruto
Huis kopen, sparen, tweede huis kopen, eerste huis in verhuur. Dat gaat dus makkelijker als expat. Ik heb het over tot ongeveer 5 jaar terug. Nu zal het wellicht moeilijker zijn. En inderdaad. Sommige koppels zaten beide in de IT met een goed salaris.
Raar beeld? Dit zeg ik uit ervaring. Ik praat met die mensen. Ze vragen zelfs tips aan mij hoe het een en ander in Nederland geregeld moet worden aan huur en hypotheken. Hoe het zit met kinderopvangtoeslag. Belastingzaken. Ik heb er eentje note bene geholpen met verhuizen. Of ze kunnen freelancen met behoud van die 30% regeling. Ik weet precies wat mijn expat collega's verdienen en vrijwel in alle gevallen zat dit hoger dan de Nederlandse collega's

Bij mijn vorige klant(grote bank) had ik expat collega's met een salaris van ongeveer 5000 bruto. Vergeleken met een Nederlandse collega met hetzelfde bruto salaris scheelt dit netto 600 euro voor de expat. Echter zaten de Nederlandse collega's nog eens euro of 1000 bruto daaronder waardoor dit verschil groter werd.

Idem in de detachering toen ik daarin loondienst zat. Scheelde tot ongeveer 1000 euro bruto per maand tegenover de expats. Ik zat destijds daar voor 3700 euro bruto wat in 2017 een redelijk salaris was, expat collega in mijn team 4300. Gaf mij ook meer motivatie om te gaan freelancen toen.

Ik heb geen hekel aan die mensen, maar aan die regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:14
com2,1ghz schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:34:
[...]
Idem in de detachering toen ik daarin loondienst zat. Scheelde tot ongeveer 1000 euro bruto per maand tegenover de expats. Ik zat destijds daar voor 3700 euro bruto wat in 2017 een redelijk salaris was, expat collega in mijn team 4300. Gaf mij ook meer motivatie om te gaan freelancen toen.

Helemaal mee eens. Wel wat offtopic voor hier maar ik had ook zo'n expat collega die een boel stampij ging maken dat hij, toen voor hem die termijn was afgelopen, dat gecompenseerd wilde hebben in zijn salaris. Eigenlijk ging hij toen gewoon hetzelfde verdienen als al zijn Nederlandse collega's maar vond dat hij recht had op dat salaris. Die is eruit gegooid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
Bij mijn vorige klant(grote bank) had ik expat collega's met een salaris van ongeveer 5000 bruto. Vergeleken met een Nederlandse collega met hetzelfde bruto salaris scheelt dit netto 600 euro voor de expat. Echter zaten de Nederlandse collega's nog eens euro of 1000 bruto daaronder waardoor dit verschil groter werd.
Dat verschil is netto ongeveer hetzelfde. Puur commercieel gedacht betalen ze liever meer voor een expat, waarschijnlijk omdat de 30% regeling niet voldoende is om ze naar Nederland te krijgen en ze mogelijk minder risico op langdurig ziekte lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01

Ik ben zelf ook senior front developer, en tot nu toe voldoet het openzetten van je linkedin profiel. Dan stroomt de inbox over het algemeen binnen een paar dagen vol met recruiters waarvan ik er inmiddels een paar heb aangemerkt als capabel.

Ondanks dat is mijn huidige opdracht via via verlopen; maar ik had bijna een opdracht getekend toen ik het via via aanbod kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Nu online
[...]

Ik ken niet veel studenten die geen lening hebben genomen. In het afgelopen 10 jaar is het algemene studieschuld ook verdubbeld.

[...]

Ik heb die CV's voor me gehad. Bachelortje hier, mastertje daar.

[...]

Huis kopen, sparen, tweede huis kopen, eerste huis in verhuur. Dat gaat dus makkelijker als expat. Ik heb het over tot ongeveer 5 jaar terug. Nu zal het wellicht moeilijker zijn. En inderdaad. Sommige koppels zaten beide in de IT met een goed salaris.

[...]

Raar beeld? Dit zeg ik uit ervaring. Ik praat met die mensen. Ze vragen zelfs tips aan mij hoe het een en ander in Nederland geregeld moet worden aan huur en hypotheken. Hoe het zit met kinderopvangtoeslag. Belastingzaken. Ik heb er eentje note bene geholpen met verhuizen. Of ze kunnen freelancen met behoud van die 30% regeling. Ik weet precies wat mijn expat collega's verdienen en vrijwel in alle gevallen zat dit hoger dan de Nederlandse collega's

Als die collega minder verdienen moet ze zelf wat mondiger worden lijkt mij. Dat kan je die expat niet aanschrijven, behalve dan dat ze 30% korting op hun belasting afdracht krijgen. Dan geef je wel 1500 euro p.p aan maar dat is dus beduiden minder als je eerlijk gaat vergelijken. En dat bedoelde ik dus met een raar beeld.

Studeren is idd duurder geworden, maar er is een verschil tussen maximaal bijlenen of alleen voor hetgeen wat nodig is.

5 jaar terug kon iedereen dat trucje van huis kopen, doorsparen en tweede kopen(uiteraard door te doen als of je huidige huis ging verkopen) doen omdat de huizen prijzen veel minder hoog waren. Ook voor de gewone nederlandse werknemer was dit net zo binnen bereik, dus niet een expat ding.

Waar het dus op neerkomt, de expat heeft zoals in jouw voorbeeld 600 euro per maand meer te besteden voor 5 jaar lang. Nou is dat een lekker bedrag maar ook weer niet einde van de wereld. Persoonlijk vind ik het geen echte oneerlijke situatie. Die mensen emigreren compleet naar nieuwe omgeving en dit zorgt voor een behoorlijk kennis impuls in ons land.

Als die collega's er bruto 1000 onder zit dan moeten die leren onderhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
mannowlahn schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:23:
[...]

Als die collega minder verdienen moet ze zelf wat mondiger worden lijkt mij. Dat kan je die expat niet aanschrijven, behalve dan dat ze 30% korting op hun belasting afdracht krijgen. Dan geef je wel 1500 euro p.p aan maar dat is dus beduiden minder als je eerlijk gaat vergelijken. En dat bedoelde ik dus met een raar beeld.

Studeren is idd duurder geworden, maar er is een verschil tussen maximaal bijlenen of alleen voor hetgeen wat nodig is.

5 jaar terug kon iedereen dat trucje van huis kopen, doorsparen en tweede kopen(uiteraard door te doen als of je huidige huis ging verkopen) doen omdat de huizen prijzen veel minder hoog waren. Ook voor de gewone nederlandse werknemer was dit net zo binnen bereik, dus niet een expat ding.

Waar het dus op neerkomt, de expat heeft zoals in jouw voorbeeld 600 euro per maand meer te besteden voor 5 jaar lang. Nou is dat een lekker bedrag maar ook weer niet einde van de wereld. Persoonlijk vind ik het geen echte oneerlijke situatie. Die mensen emigreren compleet naar nieuwe omgeving en dit zorgt voor een behoorlijk kennis impuls in ons land.

Als die collega's er bruto 1000 onder zit dan moeten die leren onderhandelen?
Je noemt nu wel een beetje alle edge cases op om mijn reactie te ontkrachten. Want dit impliceert dat expats beter zijn in onderhandelen terwijl ze de hele markt hier niet eens kennen. Die 600 euro meer loon betekent een hypotheek van een anderhalf ton hoger als het niet meer is. Wat betreft die kennis impuls betwijfel ik enorm.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Is de discussie over de expat regeling hier niet een beetje offtopic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
Edwin88 schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:18:
[...]

Ik ben zelf ook senior front developer, en tot nu toe voldoet het openzetten van je linkedin profiel. Dan stroomt de inbox over het algemeen binnen een paar dagen vol met recruiters waarvan ik er inmiddels een paar heb aangemerkt als capabel.

Ondanks dat is mijn huidige opdracht via via verlopen; maar ik had bijna een opdracht getekend toen ik het via via aanbod kreeg.
thanks en iedereen die heeft gereageerd. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
https://zipconomy.nl/2022...orlopig-niet-uitvoerbaar/
Uitkeringsinstantie UWV kan op dit moment geen extra werk aan, zoals de verplichte arbeidsongeschiktheidsregeling (aov) voor zelfstandig ondernemers. Voorzitter Maarten Camps gaat ervan uit dat de nieuwe regeling pas komt zodra de achterstanden zijn weggewerkt.
Gaat nog wel een 1-2 jaar duren dus voordat deze verplichte AOV er daadwerkelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door sverzijl op 26-04-2022 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sverzijl schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:59:
https://zipconomy.nl/2022...orlopig-niet-uitvoerbaar/

[...]

Gaat nog wel een 1-2 jaar duren dus voordat deze verplichte AOV er daadwerkelijk is.
Het is grappig ( Maar eigenlijk dieptriest ) dat je steeds meer ziet dat alle complexe regeltjes van de regering stranden omdat de uitvoeringsorganisaties het niet meer aankunnen. In dit geval ben ik er niet heel rouwig om, maar het geeft wel aan dat er wel een enorme slag gemaakt kan worden door het allemaal een stuk eenvoudiger te maken. Er worden nu zoveel mensen aan het werk gehouden worden omdat overal complexe regels voor zijn omdat ze problemen niet structureel oplossen maar telken een beetje bij willen sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Nieuwe opdracht binnen en toch wel erg leuk dat het uurtarief van 6,5 jaar geleden toen ik begon, nu 2 keer zo hoog is *O*

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 26-04-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:59

Rem

Ernemmer schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:34:
Nieuwe opdracht binnen en toch wel erg leuk dat het uurtarief van 6,5 jaar geleden toen ik begon, nu 2 keer zo hoog is *O*
Zit je nu zo hoog, of zat je toen zo laag? >:)
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswei
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 18:11
Ik ben me aan het oriënteren op freelance, gezien de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Wat is een indicatie / range uurtarief op dit moment voor een Azure Cloud Engineer/ System Engineer? Medior niveau, veel ervaring als (senior) tech applicatiebeheerder (7 jaar) windows. bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door boswei op 26-04-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@boswei met zo'n generieke omschrijving is het lastig om te beoordelen, maar zo ballpark zou ik tussen de 80-120 zeggen. Als je aan de bovenkant wil zitten zal je wel meer richting de system architect moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 10:48
Wat is een redelijk uurtarief voor een beginnend ZZP'er als java developer? Ik ben zelf een medior niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53
https://zzpservicedesk.nl/uurtarief-freelance-developer/

Het gemiddelde uurtarief voor een freelance developer op basis van ervaring:

Junior freelance developer: 35 euro – 70 euro excl. BTW(dat minimum is overigens wel ECHT heel laag)
Medior freelance developer: 70 euro – 100 euro excl. BTW
Senior freelance developer: 100 euro – 150 euro excl. BTW

Al de zoek functie gebruikt? Er is wel het een en ander te vinden

[ Voor 8% gewijzigd door sbmuc op 26-04-2022 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:54
sbmuc schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:13:
Dat vind ik wel erg hoog. Ik zit als Senior onder de 100 euro, en zelfs dat vinden veel bedrijven al hoog. Richting de 100 moet nu echt wel lukken, maar dik over de 100 is gewoon uitzonderlijk, en zie ik niet vaak.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53
Eens hoor, senior is aan de andere kant ook een breed begrip. Hier in het topic ook wel eens terug gekomen.

Ik vind het hier wel mooi beschreven: https://magnet.me/guide/n...trateeg%20of%20consultant.

"Wat is het verschil tussen een Junior of Senior?
Een Junior is een starter op de arbeidsmarkt en heeft maximaal twee jaar ervaring. Een Senior is iemand met meer dan vijf jaar ervaring en een diepgaande kennis van diens vakgebied. Een Senior is meestal degene die een Junior begeleidt in diens werk. Seniors bekleden binnen een team dan ook vaak een functie als teamleider, strateeg of consultant."

Ik zeg senior als teamlead prima 100 euro+. Echter "gewoon" een senior na 5 jaar ervaring en verder geen begeleiding oid 80 euro. Maar alles hang af van de persoon/houding/ervaring en uiteraard budget van de opdrachtgever.

Bij ons in het team zit een senior die ik geen 70+ zou geven, slechte houding/veel fouten maken.
Maar ook een junior/medior die ik 90+ zou geven. Dat is echt een topper die 100% geeft en meer kennis heeft dan de senior.
Maar ze zijn beide zo geschaald i.v.m. jaren ervaring..

[ Voor 13% gewijzigd door sbmuc op 26-04-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Max_
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 10:26
ConQuestador schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:15:
[...]

Dat vind ik wel erg hoog. Ik zit als Senior onder de 100 euro, en zelfs dat vinden veel bedrijven al hoog. Richting de 100 moet nu echt wel lukken, maar dik over de 100 is gewoon uitzonderlijk, en zie ik niet vaak.
Dit is het voor een tester, ik vraag mij af in hoeverre dit overeenkomt met de praktijk. Een vriend van mij die freelancer vertelde dat de freelance markt vrij verzadigd is(?) en daardoor ook de tarieven.
Wat is het uurtarief als freelance tester?
Het uurtarief als freelance tester, ook wel software test engineer genoemd, is gemiddeld 90 euro exclusief BTW. Bij ingewikkelde applicaties en software tools waarbij een specifieke expertise nodig is, kan het uurtarief oplopen tot 120 euro per uur. Doordat er nu eenmaal weinig freelance testers zijn, hanteren zij hoge uurtarieven.
Ik werk momenteel in loondienst met 10+ jaar ervaring als test engineer/manager. Een dergelijk profiel lijkt mij toch minimaal 80 p/u waard, maar ik heb er geen concreet beeld van.

Heeft er iemand actuele ervaring als freelance tester en hoe deze markt momenteel is?

[ Voor 22% gewijzigd door _Max_ op 26-04-2022 14:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Jaren ervaring is iets waar bepaalde bedrijven senior niveau aan ophangen, ik zie het zelf als mindset/houding. Kan jij zelfstandig werken, geen input nodig, vind je zelf je weg en leg je snel contacten met mensen om tot een oplossing te komen en ga je niet zitten wachten dan vertoon je senioriteit. Iets waar een enorme vraag naar is, ik ken mensen die senioriteit vertonen binnen een jaar en ik ken mensen die na 20 jaar werken nog altijd verteld moeten worden wat ze gaan doen die dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Max_
init6 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:39:
Jaren ervaring is iets waar bepaalde bedrijven senior niveau aan ophangen, ik zie het zelf als mindset/houding. Kan jij zelfstandig werken, geen input nodig, vind je zelf je weg en leg je snel contacten met mensen om tot een oplossing te komen en ga je niet zitten wachten dan vertoon je senioriteit. Iets waar een enorme vraag naar is, ik ken mensen die senioriteit vertonen binnen een jaar en ik ken mensen die na 20 jaar werken nog altijd verteld moeten worden wat ze gaan doen die dag.
Juist je hoeft geen alwetende master of the universe te zijn, maar je moet wel kunnen achterhalen wat je evt. niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
perform93 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:06:
Wat is een redelijk uurtarief voor een beginnend ZZP'er als java developer? Ik ben zelf een medior niveau.
Dat bepaal je zelf. Als jij blij bent en prima kan leven met 35 euro, dan is dat redelijk. Wie zijn wij om te bepalen of dat wel of niet redelijk is? De vraag, wat is een gemiddeld uurtarief voor die functie is een andere vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002

Junior freelance developer: 35 euro – 70 euro excl. BTW(dat minimum is overigens wel ECHT heel laag)

De nete... volgens mij mag ik mijn tarief eens op gaan schroeven. :D

Ik zit samen met @ConQuestador in het straatje "senior, net onder de 100".

[ Voor 6% gewijzigd door Liegebeest op 26-04-2022 14:47 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz

Nou dit zijn wel hele forse bedragen. Als senior is de koek wel een beetje op rond de 100 euro met wat uitschieters tot 120 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Max_
Liegebeest schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:46:
[...]

De nete... volgens mij mag ik mijn tarief eens op gaan schroeven. :D

Ik zit samen met @ConQuestador in het straatje "senior, net onder de 100".
Als we kijken naar de schaarste van developers zou het niet zo raar zijn om te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
_Max_ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:50:
[...]

Als we kijken naar de schaarste van developers zou het niet zo raar zijn om te verhogen.
De grap zijnde dat ik niet eens developer ben, maar DevSecOps / Security... dus dan mag er vast nog wat bovenop. Eens zie hoe de tussenpartij daar op reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Liegebeest schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:54:
[...]

De grap zijnde dat ik niet eens developer ben, maar DevSecOps / Security... dus dan mag er vast nog wat bovenop. Eens zie hoe de tussenpartij daar op reageert.
Je moet dat tarief natuurlijk wel zien in de context van wat de eindklant betaald, dus misschien zit je al wel in die range ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als ik de tarieven zie kloppen ze wel aardig overigens hoor. 150 is wel echt aan de hoge kant, en dan spreek je ook meestal niet meer echt over een pure developer, maar ook dingen als architectuur erbij enzo. Misschien dat de range nog iets lager begint, maar heel vreemd vind ik het niet zo als een ballpark indicatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 22:18
Hier iemand in de security. Heb drie klanten waar mijn uurtarief 150 is, maar daar zit ik flink boven hun eigen max. In de markt (ik neem ook veel freelancers en consultants aan) zie ik dat 100-110 het meest voorkomend is voor de echte senioren. Ben je een expert, mag je makkelijk +130 vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 10:48
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:46:
[...]

Dat bepaal je zelf. Als jij blij bent en prima kan leven met 35 euro, dan is dat redelijk. Wie zijn wij om te bepalen of dat wel of niet redelijk is? De vraag, wat is een gemiddeld uurtarief voor die functie is een andere vraag.
Ik was inderdaad vooral benieuwd naar het gemiddelde, zodat ik voor mezelf kan bepalen of ik niet ver beneden of boven zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:14
sbmuc schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:27:
[...]
Bij ons in het team zit een senior die ik geen 70+ zou geven, slechte houding/veel fouten maken.
Maar ook een junior/medior die ik 90+ zou geven. Dat is echt een topper die 100% geeft en meer kennis heeft dan de senior.
Maar ze zijn beide zo geschaald i.v.m. jaren ervaring..
Dan is die eerste persoon dus geen senior. Leuk dat hij dat onder zijn e-mails zet, en blijkbaar een interne is en zo in het HR systeem staat, maar als freelancer kan hij nooit als senior freelancer een opdracht krijgen, dan valt ie snel door de mand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:22

sebasd

loopt op espresso

_Max_ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:37:

Heeft er iemand actuele ervaring als freelance tester en hoe deze markt momenteel is?
Bij mijn vorige klus zat ik op 85. Testautomatisering, 15 jaar ervaring. 7 jaar geleden begonnen met 62, sindsdien alleen maar gestegen. Heb ook wel klussen rond de 100 gehad, maar dat was wel part-time consultancy.

Mijn huidige klus heeft een heel ander beloningsmodel, dus da's niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Hydra schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:52:
[...]

Misschien is het een idee om die 30% regeling te koppelen aan een integratietraject. Ik vind het an sich prima hoogopgeleiden hier naartoe te halen aangezien we daar gewoon netto op vooruit gaan. Maar het is wel duidelijk dat heel veel van die mensen geen enkele intentie hebben om hier langer te blijven.

Ik snap niet zo goed dat een 'bruin' iemand uit noord afrika moet integreren, maar een 'wit' iemand uit noord america niet.

Komt ook nog eens bij dat ik het over het algemeen erg leuk vind in multi-culti omgevingen te werken met mensen van over de hele wereld (hou ik m'n Engels ook een beetje op niveau), maar ik heb ook wel meegemaakt dat als er een grote groep is uit 1 land (bijvoorbeeld Spanje) je dan helemaal het 'ons' gebeuren verliest omdat je teamgenoten eigenlijk vooral op sociaal vlak naar die groep toetrekken.

Maargoed. Ik heb geen zicht op wat het Nederland verder oplevert. Dat zal allemaal vast doorgerekend zijn. Maar dan nog vind ik het een prima voorwaarde om te stellen aan een enorm belastingvoordeel; dat je tenminste de taal leert.
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen countryhoppen though. Mijn eigen ervaring is toch wel dat veel blijven hangen. In iedergeval van de 10 expats die ik ken die die regeling gebruikten zijn er 8 gebleven en eentje om familie redenen terug en de andere ging echt door naar het volgende land (zweden in zijn geval). Dus ik vraag me af of er data is van hoeveel er blijven hangen :).

Edit: Excuus ik zie dat er al geroepen was om offtopic maar had geen meldingen gehad van nieuwe replies :).

[ Voor 3% gewijzigd door Rutix op 26-04-2022 17:49 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Mijn hemel... Aanvankelijk dacht ik dat het goed-opgezette phishing was: een "vragenlijst Regionale Werkgelegendheid" van de provincie.

Ik kreeg d'r twee dringende mails over en met wat extra onderzoek bleek het echt te zijn. Voor uit dan.

Krijg ik deze week nog een brief van het CBS... zogenaamd??
In onze brief ... vroegen we u om de vragenlijst Regionale Werkgelegenheid in te vullen voor 14 maart. ... Uw gegevens zijn zo belangrijk, dat u wettelijk verplicht bent de gegevens op tijd in te sturen. Dat staat in de Wet op het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Dat klonk echt zo fokking nep... maar verdomd als het niet waar is -> https://ondernemersplein.kvk.nl/verplichte-cbs-vragenlijst/

D'r staat zowaar een boete van €5000 op, als je niet op tijd antwoord -> https://wetten.overheid.n...z=2022-03-02&g=2022-03-02

[ Voor 10% gewijzigd door Liegebeest op 26-04-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 23:26

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Liegebeest schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:56:
Mijn hemel... Aanvankelijk dacht ik dat het goed-opgezette phishing was: een "vragenlijst Regionale Werkgelegendheid" van de provincie.

Ik kreeg d'r twee dringende mails over en met wat extra onderzoek bleek het echt te zijn. Voor uit dan.

[...]

Dat klonk echt zo fokking nep... maar verdomd als het niet waar is -> https://ondernemersplein.kvk.nl/verplichte-cbs-vragenlijst/

D'r staat zowaar een boete van €5000 op, als je niet op tijd antwoord -> https://wetten.overheid.n...z=2022-03-02&g=2022-03-02
Is dat echt zo, heb hem ook al 2x verwijderd. Bij mij staat er ook nergens dat het verplicht is. Alleen "uw opgave doet er echt toe"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:30

3DDude

I void warranty's

Liegebeest schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:56:

[...]

Ik heb meerdere brieven gehad van zo'n CBS onderzoek. Of ik tevreden was over mijn werkgever.
Ze bleven komen na de 5e of 6e brief had ik even gebeld.

Ik zei mevrouw ik werk voor mijzelf moet ik mezelf allemaal tienen geven ? :+
Zij lachen en zei ik ga u eruit halen (even adres opgeven en dan kan ze dat zo zien). ik zei mooi en dat was het ;)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 21:51

AJM

_Max_ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:37:
[...]
Zelf ook 10+ jaar ervaring als tester waarvan de laatste 6 jaar voornamelijk als testautomatiseerder. De markt is zeer goed zover ik kan beoordelen, zijn veel opdrachten te vinden en krijg ook dagelijks berichten via LinkedIn.

Volgende maand nieuwe klus met tarief €90+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 10:40
AJM schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:32:
[...]

Volgende maand nieuwe klus met tarief €90+
Ik start volgende maand ook met een nieuwe klus, tarief ook 90+, 10 euro meer dan de vorige.

Maar ik denk dat ik nóg voorzichtig ben geweest. De meeste recruiters die ik heb gesproken kijken echt niet meer op van 90 euro voor een senior developer, dus het gaat wel richting die 100 euro. Wel mooi ook met de huidige inflatiecijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 17-09 16:33
NLKornolio schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:28:
[...]

Is dat echt zo, heb hem ook al 2x verwijderd. Bij mij staat er ook nergens dat het verplicht is. Alleen "uw opgave doet er echt toe"
Jups heb hem ook al een paar keer verwijderd :+
Maar bij mij in de mail stond ook een afmeld linkje.
Geachte heer, mevrouw,

Onlangs hebben we u een uitnodiging gestuurd voor het werkgelegenheidsonderzoek 2022. Volgens onze gegevens is de vragenlijst voor deze vestiging nog niet of onvolledig ingevuld. Graag wil ik u vragen om mee te werken aan dit korte onderzoek, waarbij vooraf bekende gegevens al zijn ingevuld, zodat het snel en eenvoudig is in te vullen. Het gaat in dit onderzoek niet alleen om werknemers in loondienst, ook als u zzp'er bent, freelance werkt, of een vrij beroep uitoefent behoort u tot de doelgroep.

De resultaten zijn onmisbaar voor het economisch beleid van provincie en gemeenten dat o.a. gericht is op het stimuleren van de regionale economie en het verbeteren van het ondernemersklimaat, vooral in het licht van de coronacrisis. Hiervoor hebben we een zo volledig mogelijk beeld nodig van de ontwikkeling van de werkgelegenheid. Uw opgave doet er echt toe! De vragenlijst geeft ruimte om uw persoonlijke ervaringen te delen. Op de website van de MRDH kunt u resultaten van het onderzoek van vorig jaar bekijken.

Het onderzoek wordt in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de regio Drechtsteden uitgevoerd door onderzoeksbureau I&O Research (www.ioresearch.nl) in samenwerking met het regionale participatiebedrijf Stroomopwaarts (www.stroomopwaarts.nl). In geval van problemen bij het openen, doorlopen en/of verzenden van het formulier kunt u contact opnemen met de helpdesk van I&O Research. U kunt onder vermelding van uw vestigingsnummer (zie bovenaan deze e-mail) mailen naar helpdesk@ioresearch.nl. Voor vragen kunt u ook contact opnemen met Stroomopwaarts, tel. (010) 246 5700 (van maandag t/m donderdag, van 8.30 tot 16.30 uur).

Alle door u verstrekte gegevens zullen vertrouwelijk worden behandeld. Graag wil ik benadrukken dat de resultaten alleen worden gepresenteerd op geaggregeerd niveau (bijvoorbeeld op brancheniveau of gemeenteniveau) en zodoende nooit herleidbaar zijn naar individuele bedrijven of instellingen.

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw medewerking!

Met vriendelijke groet,

Gerben Huijgen
Directeur I&O Research
Soort gelijk??? Vreemde is alleen dat deze naar een administratie mail adres is gestuurd. Die ik gebruik om facturen op te ontvangen. niet naar mijn persoonlijke mailbox.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
NLKornolio schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:28:
[...]

In de emails wordt inderdaad niet gerept over verplichting, in de CBS-brief die niet door mijn regio is verstuurd wel. Maar, mij viel wat op: de mails die ik ontving gingen over 2022, de CBS-brief was eigenlijk een aanmaning over 2021 richting de vorige eigenaar.

Dus, dat is ook wel interessant. :D

Het blijft een opmerkelijke situatie: "Uw input is belangrijk! U helpt ons! Kom toch helpen! ... ... Het is wettelijk verplicht!!" :D

[ Voor 11% gewijzigd door Liegebeest op 27-04-2022 07:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
1x per jaar een brief van het CBS/Provincie over hoeveel mensen er voor je werken, inclusief voor jezelf. Per mail en digitaal invullen. Kleine moeite toch? Alleen al lezen over de reacties over de brief hier duurt al langer dan het invullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
100% met je eens @RonaldHeirbaut.

Ik begon er over omdat het zo nep en phishy aanvoelt. Mails van een partij waar ik nooit wat mee doe (en die het niet heeft over het CBS) en dan dreigbrieven met "wettelijk veprlicht" van een partij die zegt het CBS te zijn.

Mijn punt is dat ze het anders hadden kunnen aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Ik krijg die brief al 14 jaar ofzo en ben altijd voornemens om hem in te vullen maar beland altijd onderop de stapel tot ik hem een paar maanden later maar weggooi. Nog nooit een boete gehad. Ik was me er ook totaal niet van bewust dat er een boete op staat. Van de andere kant van het verhaal weet ik wel dat de organisatie die ze verwerkt er grof geld aan verdient, dus weer een soort van extra belasting voor een overheidsgesubsidieerd bedrijf.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
MadEgg schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:49:
Van de andere kant van het verhaal weet ik wel dat de organisatie die ze verwerkt er grof geld aan verdient, dus weer een soort van extra belasting voor een overheidsgesubsidieerd bedrijf.
CBS is een uitvoeringsinstantie van de overheid. Geld verdienen doen ze maar beperkt; ze houden hun broek op. Maar op basis van hun cijfers wordt wel overheidsbeleid gemaakt. Het is aan jou en mij om te zorgen dat die cijfers kloppen mbt ZZP-ers zodat ze ook goed beleid kunnen maken. Uhm, nou ja, dat ze het beleid kunnen maken op basis van de juiste cijfers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Hoe gaan jullie om met klanten in het buitenland, verlegde btw en de meldingen aan de belastingdienst? Ik kreeg nu een brief van de belastingdienst dat ik voor een maand alle transacties inclusief gegevens (btw nummers) moet doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 16:20
Orangelights23 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:33:
Hoe gaan jullie om met klanten in het buitenland, verlegde btw en de meldingen aan de belastingdienst? Ik kreeg nu een brief van de belastingdienst dat ik voor een maand alle transacties inclusief gegevens (btw nummers) moet doorgeven.
Gewoon netjes aanleveren waar ze om vragen. Niet teveel aanleveren, geen uitgebreide uitleg oid er bij. Dan creeer je alleen maar ruis waar je weer meer vragen over zou kunnen krijgen.

Kan het toevallig zijn dat je wel BTW-aangifte gedaan hebt waarin je aangegeven hebt BTW verlegd te hebben, maar dat je geen ICP-aangifte gedaan hebt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Freeaqingme schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:12:
[...]

Gewoon netjes aanleveren waar ze om vragen. Niet teveel aanleveren, geen uitgebreide uitleg oid er bij. Dan creeer je alleen maar ruis waar je weer meer vragen over zou kunnen krijgen.

Kan het toevallig zijn dat je wel BTW-aangifte gedaan hebt waarin je aangegeven hebt BTW verlegd te hebben, maar dat je geen ICP-aangifte gedaan hebt?
Dacht ik ook inderdaad, basisinformatie aanleveren en niet meer. ICP heb ik wel laten doen, maar omdat het via een Deense en Zweedse bv van mij loopt, kan ik me voorstellen dat de Nederlandse belastingdienst wat vragen heeft. Eerste keer dat ik een dergelijk verzoek ontving.
Pagina: 1 ... 305 ... 643 Laatste