Yucon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:32:
[...]
Je bent hierin een uitzondering. Daar is niets mis mee, maar de vraag wordt vaak gesteld door mensen die zoekende zijn. Nu realiseer ik me wel dat je initieel gewoon precies antwoord op de vraag geeft, maar toch heb ik er eerlijk gezegd een beetje moeite mee om dat op deze manier te doen. Omdat misschien niet direct duidelijk wordt dat je een uitzondering bent blijft bij starters zo toch een beetje het beeld hangen dat je dat niet bent.
Persoonlijk lijkt het beter om in zo'n geval ofwel expliciet te benoemen dat je een wat afwijkende kijk op de zaak hebt, of eventueel de vraag gewoon voorbij laten gaan. Maar goed, mogelijk ben ik in dat opzicht weer de uitzondering

Nee, ik heb geen afwijkende kijk of ben een uitzondering. Er zijn er meer hier die er net zo over denken. Maar het een is niet beter of slechter dan het ander.
Wat me opvalt is dat meestal het tarief erg belangrijk is. Nu is het voor mij ook niet onbelangrijk; voor 50 euro kom ik mijn bed niet uit. Maar er is meer dan tarief alleen. Hoe hoger je tarief, des te meer een klant van je verlangt. Dat soort 'druk' vanuit een klant vind ik niet fijn. Dan heb ik het idee dat ik steeds meer op mijn tenen moet lopen. Daarom zeg ik, dat wil ik niet. Het is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Ik maak de mijne, jij de jouwe. Beiden zijn prima.
De vraag is niet, wat wil de markt dat jij vraagt, maar wat wil je zelf? Nu snap ik ook wel dat als je net begint je je oor te luister legt. Dat is goed om te doen. Behalve dat je hoort wat een redelijk tarief is voor wat jij doet, bepaal je ook voor jezelf wat je nodig hebt om de door jou gewenste levensstandaard te kunnen volgen.
Ik woon in een dorp in de buurt van Zwolle. Ik werk in Leiden. Tarief is prima, maar zeker geen 100 euro. Ik ga 1 dag per week naar Leiden. Voor mij is dat, uitzonderingen daar gelaten, maximaal. Willen ze dat ik 3 tot 5 dagen in Leiden op kantoor zit, dan is die 105 euro mij nog te weinig. Dan zou ik 125 euro vragen. Maar krijg ik een klus bij me in het dorp, dan zou ik met 70 euro al tevreden zijn.
Bovendien, ik ben 57 en ga geen rare fratsen meer uithalen. Ik hoef geen dikke auto, ik wil niet groter/duurder wonen. Alleenstaand heb je ook niet veel nodig. Maar ik wil ook nog een jaar of 10 meedraaien in de arbeidsmarkt dus ook niet de behoefte om nu in 3 jaar voor de overige 10 jaar het geld binnen te harken. Dat geeft me stress. Ik werk niet voor mijn plezier, maar heb er wel plezier in.
Er zijn zoveel variabelen die een tarief bepalen. Dat wilde ik zeggen. Er is geen goed of fout, teveel of te weinig. Althans, dat bepaalt een ander niet voor jou. En ik denk niet dat ik daarin zoveel afwijk van alle anderen hier.