Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:15
robirobi schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:44:
Hoe zijn jullie ervaringen/meningen vwb verhogen van uurtarief tijdens lopend contract? Hoe wordt hier doorgaans op gereageerd door de klant? Of doe je dit alleen wanneer contract verlengd wordt? En zo ja, hoe ver van tevoren?

Context: Contract van huidige opdracht loopt 1 augustus af, leuke opdracht, verlenging is vrijwel zeker. Uurtarief heb ik vorig jaar wat te laag ingezet, ik ben inmiddels goed op mijn plek en verantwoordelijkheden blijven groeien binnen de opdracht. Daarnaast krijg ik genoeg andere aanbiedingen. Ik vraag me af wanneer een goed moment is om over het tarief bij verlenging te onderhandelen. Daarnaast ben ik benieuwd of ik dit ook al eerder had kunnen doen en zo ja wat daar gebruikelijk/acceptabel in is.
Wat is precies je idee? Verhoging bij volgende verlenging in augustus, dus verhoging voor het verlengde contract? Of juist nu al een verhoging voor het nog lopende contract, dus voor de maanden mei, juni en juli?

Een verlenging is namelijk gewoon een nieuw contract lijkt mij en kun je dus ook een nieuw tarief voor afspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 11:49
Tussentijds kun je proberen maar ga je weg als je het niet krijgt?

Bij een contractverlenging beter moment, maar beste is natuurlijk bij aanvang van de opdracht. Mijn ervaring is dat het anders altijd gezeik is voor een significante verhoging.

Vragen / een gesprek kun je aangaan, maar welke onderhandelingspositie heb je? Ga je anders weg?

Wellicht idee om ze te informeren dat je tarief per 1 augustus omhoog gaat, maar neem je consequences als ze er niet mee instemmen
Hoe zijn jullie ervaringen/meningen vwb verhogen van uurtarief tijdens lopend contract? Hoe wordt hier doorgaans op gereageerd door de klant? Of doe je dit alleen wanneer contract verlengd wordt? En zo ja, hoe ver van tevoren?

Context: Contract van huidige opdracht loopt 1 augustus af, leuke opdracht, verlenging is vrijwel zeker. Uurtarief heb ik vorig jaar wat te laag ingezet, ik ben inmiddels goed op mijn plek en verantwoordelijkheden blijven groeien binnen de opdracht. Daarnaast krijg ik genoeg andere aanbiedingen. Ik vraag me af wanneer een goed moment is om over het tarief bij verlenging te onderhandelen. Daarnaast ben ik benieuwd of ik dit ook al eerder had kunnen doen en zo ja wat daar gebruikelijk/acceptabel in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robirobi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-08 15:31
Wat is precies je idee? Verhoging bij volgende verlenging in augustus, dus verhoging voor het verlengde contract? Of juist nu al een verhoging voor het nog lopende contract, dus voor de maanden mei, juni en juli?
Ik was benieuwd naar allebei. In dit geval (aangezien augustus er al bijna aankomt) wordt het (vragen om/melding van) verhoging bij verlenging vanaf augustus, maar was ook benieuwd naar of het tussentijds had "gekund" (zowel juridisch als sociaal).
Ik vind als je tijdens een lopend contract je tarief (wilt wijzigen) wijzigt je contractbreuk pleegt
ZZP contracten (ik heb een ICT modelovereenkomst gepakt) hebben toch ook een opzegtermijn (van een maand in mijn geval)? Dus lijkt me dat zolang je je daaraan houdt er geen sprake is van contractbreuk. En heb het idee dat je er andersom als ZZP'er ook rap uitgeknikkerd kan worden, ook voordat je contract afloopt.
Maar misschien bedoel je contractbreuk vooral in de zin van sociale normen/verwachtingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Hydra schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:56:
[...]

Als ik die prijzen zo zie dan ben ik blij dat ik gewoon bij MoneyMonk zit. Vind wat je aan hebt staan nogal beperkt.

Zo proberen ze je natuurlijk te pakken: een featureset die eigenlijk net te beperkt is om mee te werken krijg je 'gratis'.

Vind daarbij die 25E ofzo per maand echt zo peanuts...
Same here.. e-boekhouden en das een tientje, daar ga ik niet voor lopen rommelen. Als ik netto kijk naar wat ik doe, kom ik nog nieteens aan de 5 minuten per week ;(
Alles staat ingesteld met automatische regels en facturen zijn self-billing.. Het enige wat ik doe is de uren registreren (via de app) en 1x per week verwerk ik wat mutaties omdat ik b.v. ergens iets gepind heb.. Dit stukje valt voor mij gewoon onder het KISS principe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:54

Mijn ervaring is dat het alleen bespreekbaar is als:
  • tariefverhoging expliciet NIET vermeld staat in het contract bij verlengingen
  • de marge van de broker echt exorbitant blijkt
  • je significant ander werk doet dan waar je mee begonnen bent (lees: meer werk of meer verantwoordelijkheid)
Zo niet, dan maak ik het niet bespreekbaar, zoek ik wat anders en meld dan dat ik weg wil. Als ze je dan willen houden moeten ze maar met een nog beter aanbod komen.

Maar aangezien ik toch vaak max 3 jaar blijf is het onder aan de streep meer gedoe dan dat het financieel oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik ga geen contracten openbreken. Sowieso duren contracten typisch maar 3-6 maanden dus dat is dan het moment om te onderhandelen. En dat doe je dan een maandje ervoor ofzo. Paar keer gedaan nu en ging eigenlijk best makkelijk. Als ze eenmaal weten wat je waard bent, willen ze je meestal niet kwijt.

https://niels.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:31:
Maar aangezien ik toch vaak max 3 jaar blijf is het onder aan de streep meer gedoe dan dat het financieel oplevert.
Euh. 10e er bij is per jaar zo'n 15k. Kweenie hoor. Maar da's best veel geld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:31:
[...]

Mijn ervaring is dat het alleen bespreekbaar is als:
  • tariefverhoging expliciet NIET vermeld staat in het contract bij verlengingen
  • de marge van de broker echt exorbitant blijkt
  • je significant ander werk doet dan waar je mee begonnen bent (lees: meer werk of meer verantwoordelijkheid)
Zo niet, dan maak ik het niet bespreekbaar, zoek ik wat anders en meld dan dat ik weg wil. Als ze je dan willen houden moeten ze maar met een nog beter aanbod komen.

Ik snap echt niet waarom sommige mensen dit soort gesprekken gedoe vinden. Als je een contract hebt voor 6 maanden en 4 maanden zijn om en de gesprekken over verlenging gaan lopen hoezo is het dan gedoe om ook het tarief te hebben? Je kunt er altijd over praten en je kunt dan zelf kiezen of je er hard in gaat of juist niet. Ik bespreek dit soort dingen altijd bij een verlenging en niet altijd komt er een verhoging uit maar bespreken is echt een super kleine moeite en hoort ook gewoon bij ondernemen vind ik.

Nothing to see here!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
robirobi schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:30:
ZZP contracten (ik heb een ICT modelovereenkomst gepakt) hebben toch ook een opzegtermijn (van een maand in mijn geval)? Dus lijkt me dat zolang je je daaraan houdt er geen sprake is van contractbreuk.
Volgens mij mis je iets want contracten van ZZPers hebben dan misschien een opzegtermijn maar dat staat hier los van. Contracten zijn meestal kort, 3-6 maanden, en worden vaak verlengd voor langere periodes. Normaliter onderhandel je dan op dit soort overgangsmomenten over je tarief.

Da's ook waarom ik uberhaupt geen contracten van meer dan een jaar wil. Dat is vooral 'zekerheid' voor de klant en niet voor mij.

Die opzegtermijnen zeggen ook weinig. Als een klant aangeeft dat er geen werk voor je is, heb je geen poot om op te staan, zelfs als je nog 3 maanden over hebt. Dan loopt je contract wel, maar zijn er geen uren die je kunt factureren. Kleine kans dat je een juridisch gevecht daarover gaat winnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Rutix schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:21:
[...]

Ik snap echt niet waarom sommige mensen dit soort gesprekken gedoe vinden.
Is het ook niet. Bij bol.com ook in een half uurtje er 7.50 per uur bijgeluld bijvoorbeeld na m'n eerste jaar. Toch 11k meer omzet het jaar daarop. Da's een hele vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-09 23:04
Hydra schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:22:
[...]

Volgens mij mis je iets want contracten van ZZPers hebben dan misschien een opzegtermijn maar dat staat hier los van. Contracten zijn meestal kort, 3-6 maanden, en worden vaak verlengd voor langere periodes. Normaliter onderhandel je dan op dit soort overgangsmomenten over je tarief.
robirobi noemde het in de context van wat iemand 'contractbreuk' noemde. Daar is natuurlijk geen sprake van, want je kan tussentijds onderhandelen door (dreigen) je overeenkomst op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn. Dat is natuurlijk niet zo handig/praktisch bij een overeenkomst van 3-6 maanden zoals je zegt, maar dat is iets anders.
Hydra schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:22:
[...]

Die opzegtermijnen zeggen ook weinig. Als een klant aangeeft dat er geen werk voor je is, heb je geen poot om op te staan, zelfs als je nog 3 maanden over hebt. Dan loopt je contract wel, maar zijn er geen uren die je kunt factureren. Kleine kans dat je een juridisch gevecht daarover gaat winnen.
Verschilt erg per overeenkomst. In mijn overeenkomst staat gewoon "uren per week: 40 uur" zonder verdere beschrijving. Als je om werk binnen de overeenkomst vraagt, geen antwoord krijgt en zo lomp bent om dan gewoon 40 uur per week te noteren onder de werkzaamheid "wachten op antwoord over wat ik moet gaan doen", zie ik niet zo snel hoe je opdrachtgever onder de factuur uitkomt. Of het handig/praktisch is, is wederom een andere zaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Aftansert schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:07:
robirobi noemde het in de context van wat iemand 'contractbreuk' noemde.
Dat was duidelijk. Maar als je dat soort dingen uit gaat halen weet je vooral dat ze snel klaar met je zijn. Je onderhandelingsmomenten zijn gewoon tussen de contracten door. Een contract halverwege op gaan breken daar schiet je alleen maar jezelf mee in je voet.
Verschilt erg per overeenkomst. In mijn overeenkomst staat gewoon "uren per week: 40 uur" zonder verdere beschrijving.
Als je klant je een contract geeft waarbij je sowieso 40 uur per week kan boeken zonder enige vorm van inspanningsverplichting; lucky you :) Maar de meeste contracten met externen hebben dit aardig dichtgetimmerd. Het hele voordeel van ZZPers is natuurlijk dat je er snel vanaf kan. Als je een contract tekent van 6 maanden waarbij je sowieso 40 uur per week moet betalen, tja. Misschien dan ff een jurist inschakelen die betere contracten schrijft :)

[ Voor 24% gewijzigd door Hydra op 06-04-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:15
Naast een contract "open breken" kun je natuurlijk ook een 2e contract beginnen bij een huidige klant. Vooral als het gaat om ander werk dan wat in je oorspronkelijke contract staat. Momenteel heb ik bij mijn huidige klus de vraag gekregen of ik actief op zoek wil gaan binnen mijn eigen netwerk naar extra handjes. Dat kost meer tijd dan dat ik gedacht had en ik ben daarom in gesprek gegaan met mijn opdrachtgever of daar iets tegenover kan staan. Wellicht wordt dat gewoon een 2e contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:17
Bij verlenging na een jaar tarief omhoog, al is het maar inflatiecorrectie. Niemand doet moeilijk over een inflatiecorrectie, en anders kun je beter weggaan. Als je meer dan inflatiecorrectie wilt dan is dat zeker bespreekbaar, het is tenslotte een nieuw contract, maar daar kunnen ze wel moeilijk over gaan doen. Is ook niet erg, je mag best wat moeite doen voor een goed tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 19:09
Waar ik zit hebben ze het helemaal bijzonder geregeld. De eerste 2 jaar geen verhoging en daarna kun je inflatiecorrectie toepassen maar dit moet dan voor 1 juni aangevraagd zijn en gaat dan per augustus in. Stel je zit er in juni 2 jaar, heb je pech en kun je een jaar wachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Als dat geen verkapte loondienst is, dan weet ik het ook niet meer..

edit: dat had ik vriendelijker kunnen verwoorden. Wat ik bedoel is; dat is toch iets waar je dan zelf, als ondernemer, akkoord mee gaat? Als jij inflatiecorrectie/tariefverhoging (geef het een naam), wilt doorvoeren en je klant gaat daar niet in mee, dan is het jouw keuze om te blijven. Net zoals dat het ook jouw keuze is om dan weg te gaan en een andere klant te zoeken.

[ Voor 73% gewijzigd door valdi op 07-04-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 19:09
Ik zeg alleen dat het bijzonder is, niet dat ik er last van heb o.i.d.. Je gaat er idd zelf mee akkoord en blijkbaar doen alle ZZP'ers/externen dat bij deze overheidsorganisatie.
Het is mijn eerste opdracht en mijn tarief is erg goed, dus ik klaag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
valdi schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:16:
Als dat geen verkapte loondienst is, dan weet ik het ook niet meer..

edit: dat had ik vriendelijker kunnen verwoorden. Wat ik bedoel is; dat is toch iets waar je dan zelf, als ondernemer, akkoord mee gaat? Als jij inflatiecorrectie/tariefverhoging (geef het een naam), wilt doorvoeren en je klant gaat daar niet in mee, dan is het jouw keuze om te blijven. Net zoals dat het ook jouw keuze is om dan weg te gaan en een andere klant te zoeken.
Het komt ook neer op cijfertjes en ben daar wel nieuwsgierig naar. Stel je gaat er hard in en stopt met de opdrachtgever, zit daardoor even zonder een opdracht. Hoe lang kan je zonder opdracht zitten voor de inflatiecorrectie "geen nut" meer heeft voor dat jaar, dat is iets wat ik binnenkort voor mijzelf wil gaan uitrekenen (gezien ieder een ander tarief heeft is het volgens mij moeilijk algemeen te berekenen).

Reden dat ik dat wil weten is dat ik ook een andere situatie heb gehad, had een opdracht geweigerd omdat deze 10 euro onder de opdracht zat waar ik ook voor mee in gesprek zat. Uiteindelijk heeft het contract opstellen vanuit de klant met hoger tarief meer dan een maand geduurd. Wil voor mijzelf duidelijk hebben voor in toekomst: loont het om een lange adem te hebben en wanneer komt het break even point.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 11:22

ralpje

Deugpopje

Dat gaat natuurlijk om meer dan alleen cijfertjes. Als die tweede klus een lager tarief heeft, maar een heel stuk leuker is.... Dan zou ik best eens alsnog voor dat lagere tarief kunnen kiezen.
Je kunt alles tot op de komma gaan uitrekenen, maar daar heb ik weinig zin in.
Is een paar K extra op jaarbasis lekker? Tuurlijk. Maakt het met de tarieven waar we in onze sector voor werken het verschil tussen wel of geen beleg op je brood? Absoluut niet.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

Verschilt erg per overeenkomst. In mijn overeenkomst staat gewoon "uren per week: 40 uur" zonder verdere beschrijving. Als je om werk binnen de overeenkomst vraagt, geen antwoord krijgt en zo lomp bent om dan gewoon 40 uur per week te noteren onder de werkzaamheid "wachten op antwoord over wat ik moet gaan doen", zie ik niet zo snel hoe je opdrachtgever onder de factuur uitkomt. Of het handig/praktisch is, is wederom een andere zaak.
Zo, doe mij dat contract! 40 uur factureren of er nu werk is of niet, echt chill. Ik zou m wel inlijsten want in weinig contracten staat zoiets. Dan zal er hooguit een intentie of zo benoemd worden ("kunnen geen rechten aan ontleent worden").

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Crazy D schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:28:
[...]

Zo, doe mij dat contract! 40 uur factureren of er nu werk is of niet, echt chill. Ik zou m wel inlijsten want in weinig contracten staat zoiets. Dan zal er hooguit een intentie of zo benoemd worden ("kunnen geen rechten aan ontleent worden").
Wat dan, was je van plan ook echt te factureren als je niet gewerkt hebt? Ik heb genoeg retainers lopen die ongeacht gewerkte uren gefactureerd mogen worden, maar als een klant onverhoopt niks voor me te doen heeft krijgen ze echt geen factuur van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:01
Hydra schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:18:
[...]

Dat was duidelijk. Maar als je dat soort dingen uit gaat halen weet je vooral dat ze snel klaar met je zijn. Je onderhandelingsmomenten zijn gewoon tussen de contracten door. Een contract halverwege op gaan breken daar schiet je alleen maar jezelf mee in je voet.
Er is wel ruimte voor wat nuance, als je bijvoorbeeld via een tussenpartij bent ingezet die, laten we zeggen behoorlijk wat, ruimte in hun marge hebben, dan vind ik het niet gek om daar tussentijds eens over in gesprek te gaan bij een contractduur van een jaar. Daar zou de eindklant niks van moeten merken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Ik heb voor een klus een contract van 16 uur en factureer ook 16 uur per week, maar vaak werk ik er een stuk minder omdat ze weer eens iets niet goed geregeld hebben. Niet mijn schuld, ik heb die tijd voor hun ingepland en zal dan dus ook gewoon betaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Vraag of jullie dit vaker hebben.

Van de week is mijn AOV afgeschrijven via automatische incasso. Nu wil ik netjes de factuur koppelen in MoneyBord echter kan de verzekeraar geen factuur opleveren. Dit geven ze aan:
Echter is het zo dat u als u via automatische incasso betaald, verstrekt Movir geen facturen hiervoor. Wilt u weten wat u betaald heeft, ziet u dat uiteraard terug op uw polisblad.

Excuus voor het ongemak, ik kan u niet helpen aan een BTW factuur.
Er is een polisblad met een totaalbedrag en onderaan zie je het bedrag per maand echter kan ik nergens de BTW zien. Kan die natuurlijk wel uitrekeen. Is dit normaal? Bij mijn andere verzekering precies hetzelfde.

Alle andere maandelijkse kosten zoals telefoon, auto, enz leveren netjes iedere maand een factuur met BTW op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wackmack schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:42:

Van de week is mijn AOV afgeschrijven via automatische incasso. Nu wil ik netjes de factuur koppelen in MoneyBord echter kan de verzekeraar geen factuur opleveren. Dit geven ze aan:

[...]

Er is een polisblad met een totaalbedrag en onderaan zie je het bedrag per maand echter kan ik nergens de BTW zien. Kan die natuurlijk wel uitrekeen. Is dit normaal? Bij mijn andere verzekering precies hetzelfde.

Alle andere maandelijkse kosten zoals telefoon, auto, enz leveren netjes iedere maand een factuur met BTW op.
Mijn verzekering stuurt ook geen factuur, ik boek de kosten 1 keer per jaar, geen zin om het op te knippen in 12 stukjes en 12 keer te boeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

[...]

Op verzekeringen zit in Nederland geen BTW.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

[...]

AOV is geen zakelijke verzekering maar privé. Deze zal zeer waarschijnlijk ook automatisch in je belastingaangifte opgehaald worden. Mijn boekhouder boekt de AOV als privé opname. Het is vanwege de MKB vrijstelling ook fiscaal interessanter om het privé te betalen.

PS: AOV kán wel zakelijk zijn als het bedoelt is om de lasten van je BV te blijven dragen bij AO, maar dit kan je vaak beter met een buffer in de BV opvangen zo lang je zelf het enige winstgevende onderdeel bent. Als er namelijk lange termijn niet meer kan werken dan zal je de BV waarschijnlijk opheffen en dan wil je niet dat je AO ook vervalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afghano
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-09 10:20
Hoi allemaal!

Momenteel zit ik al bijna vier jaar gedetacheerd bij een groot bedrijf als DevOps Engineer. Hier houd ik mij o.a. bezig met infra as code (Puppet, Ansible, Rundeck), automatisering-CI/CD (Jenkins pipelines, Artifactory, docker), build optimalisatie (lsf, rhel) en schijf/onderhoud ik tools waarmee andere developers met het archief kunnen werken (svn/git/ruby/pyton/google repo). Ook heb ik samen met twee andere collega’s een complete datacenter gemigreerd. Naast al deze werkzaamheden ben ik tevens scrummaster en help ik de product owner bij zijn taken.

Het klinkt als een boel en eerlijk gezegd is dat het ook. Alleen zit ik nu met een knoop in mijn maag: ik ben van origine een software ontwikkelaar, alleen ik doe zoveel meer gedaan dan alleen maar software schrijven dat ik het gevoel heb dat ik een beetje achter loop.

Wat denken jullie: kan ik met mijn skillset aan de slag als zzp’er? Of loop ik wat kennis mis en kan ik beter mijzelf eerst verdiepen in AWS/Azure, Typescript etc om mijn kennis over het programmeren(taal/frameworks etc) op te frissen/bij te werken?

Alvast bedankt voor de adviezen!

[ Voor 0% gewijzigd door Afghano op 07-04-2022 12:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:17

[...]

Een AOV is privé aftrekbaar, die moet je niet zakelijk boeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
pirke schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:55:
[...]

Dank! Maak ik direct een regel voor prive-ontrekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funkeey
  • Laatst online: 15-09 22:34
pirke schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:55:
[...]

Klopt, maar waarschijnlijk betaald hij hem wel met zijn zakelijke rekening en daarom komt deze in Moneybird. Die wil vervolgens ergens aan koppelen.

Prive ontrekking van maken en bij de IB aangifte de gemaakte kosten wel prive aftrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 18:51
Wackmack schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:02:
[...]

Dank! Maak ik direct een regel voor prive-ontrekking.
Is het niet makkelijker om hem prive af te laten schrijven? Scheelt weer in de boekhouding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
funkeey schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:03:
[...]

Klopt, maar waarschijnlijk betaald hij hem wel met zijn zakelijke rekening en daarom komt deze in Moneybird. Die wil vervolgens ergens aan koppelen.

Prive ontrekking van maken en bij de IB aangifte de gemaakte kosten wel prive aftrekken.
Dit inderdaad, regel is al gemaakt, dank voor de goede tips.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:34
Afghano schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:54:
Hoi allemaal!

Momenteel zit ik al bijna vier jaar gedetacheerd bij een groot bedrijf als DevOps Engineer. Hier houd ik mij o.a. bezig met infra as code (Puppet, Ansible, Rundeck), automatisering-CI/CD (Jenkins pipelines, Artifactory, docker), build optimalisatie (lsf, rhel) en schijf/onderhoud ik tools waarmee andere developers met het archief kunnen werken (svn/git/ruby/pyton/google repo). Ook heb ik samen met twee andere collega’s een complete datacenter gemigreerd. Naast al deze werkzaamheden ben ik tevens scrummaster en help ik de product owner bij zijn taken.

Het klinkt als een boel en eerlijk gezegd is dat het ook. Alleen zit ik nu met een knoop in mijn maag: ik ben van origine een software ontwikkelaar, alleen ik doe zoveel meer gedaan dan alleen maar software schrijven dat ik het gevoel heb dat ik een beetje achter loop.

Wat denken jullie: kan ik met mijn skillset aan de slag als zzp’er? Of loop ik wat kennis mis en kan ik beter mijzelf eerst verdiepen in AWS/Azure, Typescript etc om mijn kennis over het programmeren(taal/frameworks etc) op te frissen/bij te werken?

Er zijn genoeg bedrijven die zoeken naar mensen met deze skillset, ook als freelancers. Kijk eens rond en zet op je LinkedIn profiel dat je openstaat voor freelance klussen. Kennis opfrissen of uitbreiden is natuurlijk altijd een goed idee.

Binnen de cloud wereld is enorm veel vraag naar freelancers. Ik zit zelf in de AWS hoek en krijg zo'n 10 berichten per week binnen op LinkedIn als het er niet meer zijn. Investeren in cloud kennis is dus zeker de moeite waard (mits je het ook leuk vindt).

Uit je post begrijp ik dat je nu nog in loondienst werkt. Heb je al goed nagedacht en jezelf ingelezen over wat freelancen inhoudt en wat er allemaal bij komt kijken? Ik kan het iedereen aanraden, maar het is zeker niet voor iedereen weggelegd. Zou dus eerst bij jezelf ten rade gaan om te kijken of het je wat lijkt. Wanneer je de knoop doorgehakt hebt zou je jezelf kunnen inschrijven bij de KvK en alles gaan opstarten. Kijk goed rond in je eigen netwerk voor kansen, en breid je netwerk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Bulder schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:35:
[...]

Wat dan, was je van plan ook echt te factureren als je niet gewerkt hebt? Ik heb genoeg retainers lopen die ongeacht gewerkte uren gefactureerd mogen worden, maar als een klant onverhoopt niks voor me te doen heeft krijgen ze echt geen factuur van me.
Nee, maar ik heb ook geen contract waarin staat dat ik 40 uur per week werk. Als er al iets over uren instaat dan is het een intentie en "in overleg" juist om te voorkomen dat je 40 uur kunt factureren ongeacht of er iets te doen was of niet. Ik wil namelijk ook voorkomen dat ik vanuit mijn kant gezien verplicht ben om zoveel uur te moeten werken. Inspanningsverplichting doe ik niet aan, ik wil vrijheid houden, en dus een soort afnamen verplichting doe ik ook niet aan (nou ja makkelijk praten, want is nog nooit voorgekomen).
Ernemmer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:40:
[...]

Ik heb voor een klus een contract van 16 uur en factureer ook 16 uur per week, maar vaak werk ik er een stuk minder omdat ze weer eens iets niet goed geregeld hebben. Niet mijn schuld, ik heb die tijd voor hun ingepland en zal dan dus ook gewoon betaald moeten worden.
Ongeacht het contract wat ik heb, als ik ergens kom en na 5 uur blijkt dat ik niks meer te doen heb zeg ik ook,. prima, maar ik factureer 8 uur ik heb heel de dag voor je gereserveerd. Maar als de klant nu aangeeft, joh de laatste 2 weken van april heb ik niets te doen voor je, factureer je dan toch? (rekening houdend met dat ze dat nu al aangeven he, niet op maandagochtend van de betreffende week).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:24:
[...]
Nee, maar ik heb ook geen contract waarin staat dat ik 40 uur per week werk. Als er al iets over uren instaat dan is het een intentie en "in overleg" juist om te voorkomen dat je 40 uur kunt factureren ongeacht of er iets te doen was of niet. Ik wil namelijk ook voorkomen dat ik vanuit mijn kant gezien verplicht ben om zoveel uur te moeten werken. Inspanningsverplichting doe ik niet aan, ik wil vrijheid houden, en dus een soort afnamen verplichting doe ik ook niet aan (nou ja makkelijk praten, want is nog nooit voorgekomen).

[...]

Ongeacht het contract wat ik heb, als ik ergens kom en na 5 uur blijkt dat ik niks meer te doen heb zeg ik ook,. prima, maar ik factureer 8 uur ik heb heel de dag voor je gereserveerd. Maar als de klant nu aangeeft, joh de laatste 2 weken van april heb ik niets te doen voor je, factureer je dan toch? (rekening houdend met dat ze dat nu al aangeven he, niet op maandagochtend van de betreffende week).
Jouw scenario zou bij mij niet voorkomen, maar mijn contract is 16 uur per week voor een jaar, dus factureer ik gewoon elke week 16 uur met uitzondering van de standaard vakanties (bouwvak en kerst) per jaar.

Het is ook niet zo dat als de klant 2 weken geen werk heeft ik iets anders kan doen die 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Rutix schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:21:
[...]

Ik snap echt niet waarom sommige mensen dit soort gesprekken gedoe vinden. Als je een contract hebt voor 6 maanden en 4 maanden zijn om en de gesprekken over verlenging gaan lopen hoezo is het dan gedoe om ook het tarief te hebben? Je kunt er altijd over praten en je kunt dan zelf kiezen of je er hard in gaat of juist niet. Ik bespreek dit soort dingen altijd bij een verlenging en niet altijd komt er een verhoging uit maar bespreken is echt een super kleine moeite en hoort ook gewoon bij ondernemen vind ik.
Dan zal het aan mij liggen, maar ik ben de klus waar ik nu zit ingegaan met een tarief waar ik tevreden mee ben. Als dat 5 jaar zo blijft heb ik er geen moeite mee (of er moeten hele rare dingen gebeuren met de inflatie) dus ook geen behoefte om na 4 maanden te gaan onderhandelen over een ander tarief. Dan had ik dat 4 maanden eerder al beter moeten doen.

En natuurlijk, als ik significant ander werk ga doen, dan is het anders. Dan praat je wellicht over een 10-20 euro. Maar is dat al aan de orde na 4 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelkindi
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-07 00:16
Hoi Allemaal,

Ik heb een poosje terug een security offer gekregen om mee te gaan draaien in een SOC bij een financial voor een mooi uurtarief. Momenteel zit ik op een mooie klus (via werkgever) die mij wellicht betere klussen gaat opleveren op de lange termijn. Ik twijfel gezien de recessie etc,planning,recente gezinsuitbreiding. Zitten hier leden die in het defensieve en of security officer veld zitten. Hoe makkelijk kwamen jullie aan nieuwe opdrachten na jullie eerste opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afghano
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-09 10:20
Hatsjoe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:17:
[...]

Er zijn genoeg bedrijven die zoeken naar mensen met deze skillset, ook als freelancers. Kijk eens rond en zet op je LinkedIn profiel dat je openstaat voor freelance klussen. Kennis opfrissen of uitbreiden is natuurlijk altijd een goed idee.

Binnen de cloud wereld is enorm veel vraag naar freelancers. Ik zit zelf in de AWS hoek en krijg zo'n 10 berichten per week binnen op LinkedIn als het er niet meer zijn. Investeren in cloud kennis is dus zeker de moeite waard (mits je het ook leuk vindt).

Uit je post begrijp ik dat je nu nog in loondienst werkt. Heb je al goed nagedacht en jezelf ingelezen over wat freelancen inhoudt en wat er allemaal bij komt kijken? Ik kan het iedereen aanraden, maar het is zeker niet voor iedereen weggelegd. Zou dus eerst bij jezelf ten rade gaan om te kijken of het je wat lijkt. Wanneer je de knoop doorgehakt hebt zou je jezelf kunnen inschrijven bij de KvK en alles gaan opstarten. Kijk goed rond in je eigen netwerk voor kansen, en breid je netwerk uit.
Thanks voor de tips, ik zal zeker eens induiken in AWS/Azure!
Ik heb al bijna 15 jaar een - niet IT gerelateetd - bedrijf naast mijn - inderdaad, loondienst - baan.
Maar ik wil de focus binnenkort omgooien en alleen maar met IT bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
Appelkindi schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:41:
Ik twijfel gezien de recessie etc,planning,recente gezinsuitbreiding. Zitten hier leden die in het defensieve en of security officer veld zitten. Hoe makkelijk kwamen jullie aan nieuwe opdrachten na jullie eerste opdracht.
Hoe groot is je netwerk, wat zijn de kansen om je netwerk uit te breiden of te onderhouden tijdens die eerste opdracht? Verder is denk ik ook de vraag hoe groot de kans is dat je weer in loondienst kan komen als het freelancen toch niet werkt uiteindelijk.

Hoe de economie verandert is natuurlijk lastig te voorspellen, maar als je een beetje buffer hebt (en/of verder uit-/opbouwt) kan je een stootje hebben, en zou ik me niet al te veel zorgen maken als ik zie hoeveel recruiters nog dagelijks op linkedin alles en iedereen lopen te stalken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Hoi Allemaal,

Ik heb een poosje terug een security offer gekregen om mee te gaan draaien in een SOC bij een financial voor een mooi uurtarief. Momenteel zit ik op een mooie klus (via werkgever) die mij wellicht betere klussen gaat opleveren op de lange termijn. Ik twijfel gezien de recessie etc,planning,recente gezinsuitbreiding. Zitten hier leden die in het defensieve en of security officer veld zitten. Hoe makkelijk kwamen jullie aan nieuwe opdrachten na jullie eerste opdracht.
Was 2 weken bezig maar weet niet of je een 3x zo hoog tarief wil 😅. Was december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:37

Wat denken jullie: kan ik met mijn skillset aan de slag als zzp’er?
100%

DevOps en zeker DevSecOps zijn enorm gewilde skills.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Deveon schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:54:
[...]

AOV is geen zakelijke verzekering maar privé. Deze zal zeer waarschijnlijk ook automatisch in je belastingaangifte opgehaald worden. Mijn boekhouder boekt de AOV als privé opname. Het is vanwege de MKB vrijstelling ook fiscaal interessanter om het privé te betalen.
Toevallig, ik was er deze week ook net naar aan het kijken, nav een interview met iemand van Insify op BNR. Ik heb me al ingeschreven bij een broodfonds, maar als opvolger daarna is een AOV ongetwijfeld prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ernemmer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:30:
[...]

Jouw scenario zou bij mij niet voorkomen, maar mijn contract is 16 uur per week voor een jaar, dus factureer ik gewoon elke week 16 uur met uitzondering van de standaard vakanties (bouwvak en kerst) per jaar.

Het is ook niet zo dat als de klant 2 weken geen werk heeft ik iets anders kan doen die 2 weken.
Klinkt wel beetje als dienstverband. Het is toch juist risico van het ondernemer zijn? Maar goed als je klant gewoon betaald zou ik er ook niet mogelijk over doen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:03:
[...]

Klinkt wel beetje als dienstverband. Het is toch juist risico van het ondernemer zijn? Maar goed als je klant gewoon betaald zou ik er ook niet mogelijk over doen.
Risico's dek je af met goede contacten.

Dienstverband zegt alleen iets over gezag en doorbetaling bij ziekte, en daar is bij mij allebei geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Crazy D schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:03:
[...]

Ja ik zou zoiets meer verkopen als subscriptie ofzo :). Die je elke keer factureert en waarin je werk kan doen wanneer nodig

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:58:
[...]

Dan zal het aan mij liggen, maar ik ben de klus waar ik nu zit ingegaan met een tarief waar ik tevreden mee ben. Als dat 5 jaar zo blijft heb ik er geen moeite mee (of er moeten hele rare dingen gebeuren met de inflatie) dus ook geen behoefte om na 4 maanden te gaan onderhandelen over een ander tarief. Dan had ik dat 4 maanden eerder al beter moeten doen.

En natuurlijk, als ik significant ander werk ga doen, dan is het anders. Dan praat je wellicht over een 10-20 euro. Maar is dat al aan de orde na 4 maanden?
Maar waarom zou je het niet doen? Als het lukt dan is dat toch mooi? Daarnaast kan het ook zijn dat de praktijk anders is dan verwacht, bijvoorbeeld je hebt in de praktijk toch meer verantwoordelijkheid, of meer stress of werkt toch te vaak ietsjes over. Er is een verschil in het nooit doen en het niet altijd doen he, ik zeg niet dat je elke 4 maanden om verhoging moet vragen maar 5 jaar zelfde tarief is ook onzin.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hoe is dit afgelopen? Heb je uiteindelijk toch eieren voor je geld gekozen (begrijpelijk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:18
Hoi allemaal!

Ja zelfs tegen een beter tarief dan een developer, ik heb zelf die overstap nu ook gemaakt na bijna 20 jaar developen. Ze staan te springen om gasten op gebied van cloud eingineering. Geen idee wat je voorkeur heeft maar je kan via Microsoft via de learning path en video’s van john savill bv certificaten halen op azure gebied. Bv az-400 en az-104 zodat je devops certified bent. Met aws heb ik geen ervaring

Maar vind je leuk? Devops of developen? Maar eigenlijk is een goede devver ook al een halve devops specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metrik
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-08 15:27
Ik heb een aanbieding liggen voor een nieuwe opdracht, volgens het modelcontract inhuur met tussenpersoon van Brainnet (ziet er allemaal helder en goed uit).
Ik vraag me af of het als zzp'er ook verstandig is om mijn eigen voorwaarden te overleggen alvorens ik de overeenkomst onderteken. Hoe doen jullie dit en is hier een template voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

Metrik schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:22:
Ik heb een aanbieding liggen voor een nieuwe opdracht, volgens het modelcontract inhuur met tussenpersoon van Brainnet (ziet er allemaal helder en goed uit).
Ik vraag me af of het als zzp'er ook verstandig is om mijn eigen voorwaarden te overleggen alvorens ik de overeenkomst onderteken. Hoe doen jullie dit en is hier een template voor?
Bij een modelovereenkomst niet, maar voor andere klussen die ik doe heb ik algemene voorwaarden en voorwaarden toegespitst op het product dat ik aanbied. Heb zelf prima ervaring met Young Law ( via https://www.zzp-nederland...nten-algemene-voorwaarden )

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Ook wel klussen via Brainnet gedaan en daar is het zover ik weet niet gebruikelijk je eigen voorwaarden neer te leggen. Uiteraard kan je altijd onderhandelen over de inhoud van het contract, maar je eigen algemene voorwaarden meenemen lijkt mij wat lastiger. De voorwaarden en contracten die ik van Brainnet heb gezien zijn overigens allemaal prima. Heb eigenlijk nooit gezeur gehad, en heb persoonlijk de "fee" van Brainnet (1% uurtarief geloof ik) laten verleggen naar de klant, verder niks speciaals. Werd altijd keurig binnen 2 weken uitbetaalt, alhoewel dat wellicht ook per eindklant kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metrik
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-08 15:27
Dank voor de tips 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb 2 dingen uit mijn eigen voorwaarden over laten nemen in hun contract.

De klant betaalde 1 euro per uur aan extra fee voor Brainnet.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 08-04-2022 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Rutix schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:33:
[...]
5 jaar zelfde tarief is ook onzin.
Tenzij je er tevreden mee bent, zoals ik. Tarief is maar een deel van de onderhandeling en de arbeidsvreugde. En wat mij betreft niet het belangrijkste.

En vijf jaar... ik zit niet langer dan 2, max 3 jaar op een klus. Dan is de magie wel weg. In die 2, 3 jaar ga ik niet mekkeren over 1, 2, 3% tariefsverhoging. Ik niet, maar wat een ander doet moet hij zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hatsjoe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:41:
[...]

Ook wel klussen via Brainnet gedaan en daar is het zover ik weet niet gebruikelijk je eigen voorwaarden neer te leggen. Uiteraard kan je altijd onderhandelen over de inhoud van het contract, maar je eigen algemene voorwaarden meenemen lijkt mij wat lastiger. De voorwaarden en contracten die ik van Brainnet heb gezien zijn overigens allemaal prima. Heb eigenlijk nooit gezeur gehad, en heb persoonlijk de "fee" van Brainnet (1% uurtarief geloof ik) laten verleggen naar de klant, verder niks speciaals. Werd altijd keurig binnen 2 weken uitbetaalt, alhoewel dat wellicht ook per eindklant kan verschillen.
Op de website geven ze zelf aan geen aanpassingen te doen omdat ze alle inhuur hetzelfde willen behandelen en deze contract goedgekeurd zijn. Telefonisch hebben ze mij bevestigd dat het tarief waarmee je inschrijft gelijk is aan wat je factureert, maar heb nog geen contract gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 11:49
Freeaqingme schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:23:
[...]

Hoe groot is je netwerk, wat zijn de kansen om je netwerk uit te breiden of te onderhouden tijdens die eerste opdracht? Verder is denk ik ook de vraag hoe groot de kans is dat je weer in loondienst kan komen als het freelancen toch niet werkt uiteindelijk.

Hoe de economie verandert is natuurlijk lastig te voorspellen, maar als je een beetje buffer hebt (en/of verder uit-/opbouwt) kan je een stootje hebben, en zou ik me niet al te veel zorgen maken als ik zie hoeveel recruiters nog dagelijks op linkedin alles en iedereen lopen te stalken.
Netwerk? Daar is LinkedIn toch voor, goed profiel maken (met aanbevelingen). En dan beschikbaar zetten voor recruiters. Dan filteren op iets goeds en kun je mooie opdrachten krijgen. Zo werkt het iig bij mij de laatste 5 jaar. Weinig netwerken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 15-09 21:29

page404

Website says no

Sefyu schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:16:
[...]

Hoe is dit afgelopen? Heb je uiteindelijk toch eieren voor je geld gekozen (begrijpelijk)?
Het heeft echt heel lang geduurd voordat het rond was, eind januari was alles pas geregeld. Echt niet normaal.
Uiteindelijk zijn een aantal dingen niet aangepast, en andere opmerkingen zijn wel doorgevoerd. Het heeftdus wel wat opgeleverd. Het is wel duidelijk geworden dat qua contracten je als eenpitter niet heel sterk staat, en het wel een beetje slikken of stikken is. Ik houd er wel rekening mee dat ik volgende keer nog zorgvuldiger ben in het kiezen van de tussenpartijen waar ik mee werk en liever nog ze er helemaal tussenuit haal ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:24:
[...]

Tenzij je er tevreden mee bent, zoals ik. Tarief is maar een deel van de onderhandeling en de arbeidsvreugde. En wat mij betreft niet het belangrijkste.

En vijf jaar... ik zit niet langer dan 2, max 3 jaar op een klus. Dan is de magie wel weg. In die 2, 3 jaar ga ik niet mekkeren over 1, 2, 3% tariefsverhoging. Ik niet, maar wat een ander doet moet hij zelf weten.
Inflatie correctie? Zelf ben ik in twee jaar tijd nu 10 euro omhoog per uur. Zeker in deze tijd praat je over minimaal 10%.

Tenzij je tarief al 125 euro is natuurlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:24:
In die 2, 3 jaar ga ik niet mekkeren over 1, 2, 3% tariefsverhoging. Ik niet, maar wat een ander doet moet hij zelf weten.
Da's een beetje een stroman he. Ik ben na m'n eerste jaar van 85 per uur naar 92.50 gegaan. 9% verhoging. Dat is bij 1550 uur per jaar gewoon 11k meer omzet. Ik heb bij m'n overstap in Feb ook m'n poot gewoon stijf gehouden en ben van 95 naar 105 per uur gegaan.

Je moet natuurlijk doen wat je wil maar dit soort verhogingen kunnen echt wel substantieel zijn. Helemaal met de huidige inflatie zou ik zeker op een jaargrens gaan onderhandelen omdat je er anders gewoon op achteruit gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 08-04-2022 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
mannowlahn schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:09:
[...]

Tenzij je tarief al 125 euro is natuurlijk :)
En waarom dan niet? ;)

Ik doe gewoon elk jaar mijn tarief omhoog met minimaal de inflatie (vaak nog wel wat % meer omdat de vraag naar wat ik kan ook stijgt) en verhoog het bij de klant op het moment dat het contract verlengt wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 08-04-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:55:
[...]

Da's een beetje een stroman he. Ik ben na m'n eerste jaar van 85 per uur naar 92.50 gegaan. 9% verhoging. Dat is bij 1550 uur per jaar gewoon 11k meer omzet. Ik heb bij m'n overstap in Feb ook m'n poot gewoon stijf gehouden en ben van 95 naar 105 per uur gegaan.

Je moet natuurlijk doen wat je wil maar dit soort verhogingen kunnen echt wel substantieel zijn. Helemaal met de huidige inflatie zou ik zeker op een jaargrens gaan onderhandelen omdat je er anders gewoon op achteruit gaat.
Een tarief van 105… ik wil het niet. Zo spannend is mijn werk niet en ik krijg het niet op. Ik zou me er echt ongemakkelijk bij voelen. Maar ja, zo zit ik nou eenmaal in elkaar. Mijn kinderen zijn het huis uit, heb geen hoge levensstandaard. Maar als je wel kinderen hebt, hecht aan een dikke auto enz, prima, dan heb je die 105 nodig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 11:20
Ik zit bij sommige klanten voor 150 per uur, daar ga ik echt geen 3% aan toevoegen. Ik zit vaak al over de range die bedrijven hebben voor externen en als ik elk jaar bij verlenging inflatiecorrectie toepas, schrijf ik mezelf de markt uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 15-09 21:29

page404

Website says no

Orangelights23 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:42:
Ik zit bij sommige klanten voor 150 per uur, daar ga ik echt geen 3% aan toevoegen. Ik zit vaak al over de range die bedrijven hebben voor externen en als ik elk jaar bij verlenging inflatiecorrectie toepas, schrijf ik mezelf de markt uit.
Dat zijn natuurlijk hele mooie tarieven. Ik zit nog onder de 100 (begon met 85, nu 90 bij nieuwe opdracht). zeker met de inflatie is het denk ik verstandig de komende 2 jaar toch naar 100€ en iets daarboven te bewegen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Ernemmer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:14:
[...]

En waarom dan niet? ;)

Ik doe gewoon elk jaar mijn tarief omhoog met minimaal de inflatie (vaak nog wel wat % meer omdat de vraag naar wat ik kan ook stijgt) en verhoog het bij de klant op het moment dat het contract verlengt wordt.
Doelde meer dat 1,2,3 % op basis van 125 in absolute euro’s minder is. Maw 5 euro omhoog als je op 75 zat is dat wel ff meer dan die 3 %

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Hydra schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:55:
[...]

Precies en dat 11k is anders wel een mooie toevoeging voor je pensioen bv. In principe moet je gewoon elk jaar je tarief onderhandelen als je niet achter de feiten aan wilt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Orangelights23 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:42:
Omgerekend naar uur tarief of draai je daar dan 160 uur per maand tegen dat tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Nu online
Momenteel zit ik op een mooie klus (via werkgever) die mij wellicht betere klussen gaat opleveren op de lange termijn. Ik twijfel gezien de recessie etc,planning,recente gezinsuitbreiding.
Die twijfel heeft denk ik iedereen wel. Ik heb me deze week ook ingeschreven bij de KVK en heb een beetje datzelfde gevoel. Ik heb dit opgelost door ouderschapsverlof op te nemen en die ene dag per week voor mezelf te beginnen. Dit geeft volledige controle over je uren, aangezien je weer zelf terug kunt naar 40uur als je dat zou willen. Die ene dag invullen is natuurlijk best lastig, maar er zijn vast klussen tot een uur of 12-16 te vinden die je zou kunnen doen. Snuffel eraan, stuur je eerste rekening, doe btw aangifte, start met netwerken en zie of het je bevalt. Bevalt het erg goed, ga in overleg met je werkgever en bepaal je volgende stap.

En over de huidige economische toestand, ik kwam laatst een mooie uitspraak van Niels Bohr tegen:
“Prediction is very difficult, especially if it's about the future!”

We zijn vaak geneigd zijn de chaos uit het verleden aan elkaar te rijgen als een logische opeenvolging van events en die chaos op dat moment netjes aanharken als in een tuintje. Terwijl die onzekerheden van nu niet groter zijn dan bijvoorbeeld bij het begin van Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 04:57
Hoe vliegen jullie het uurtarief het beste aan mbt een tussenpartij? Die weet mij te melden dat die ééécht maar 2 euro per uur op mij marge heeft, en dat de klant éécht niet bereid is om meer te betalen. Bij beide heb ik het idee dat dit niet klopt, en dat de tussenpartij sowieso een ruimere marge heeft.

Voet bij stuk houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 21:01
Mijn eindklant heeft in het contract met een tussenpartij staan dat ze na x aantal uur direct zaken mogen doen met mij. In mijn contract met de tussenpartij staat dat ik pas x maanden na het einde van het contract direct zaken mag doen met de eindklant. Welk contract gaat nu voor? Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Landon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:22:
Hoe vliegen jullie het uurtarief het beste aan mbt een tussenpartij? Die weet mij te melden dat die ééécht maar 2 euro per uur op mij marge heeft, en dat de klant éécht niet bereid is om meer te betalen. Bij beide heb ik het idee dat dit niet klopt, en dat de tussenpartij sowieso een ruimere marge heeft.

Voet bij stuk houden?
Bij mijn vorige opdacht heb ik gevraagd om de inschrijving te zien omdat ik graag transparantie wilde. Dat was geen enkel probleem. De overeengekomen opslag was wel een stuk hoger dan € 2.

Sowieso is het voor de tussenpersoon risicovol om daar over te liegen aangezien je als je de opdracht krijgt straks bij de OG zit er dan wordt er ook wel gepraat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
FastFox91 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:26:
Mijn eindklant heeft in het contract met een tussenpartij staan dat ze na x aantal uur direct zaken mogen doen met mij. In mijn contract met de tussenpartij staat dat ik pas x maanden na het einde van het contract direct zaken mag doen met de eindklant. Welk contract gaat nu voor? Iemand hier ervaring mee?
Simpel, jij moet je houden aan het contract dat je hebt dus jij kunt geen zaken doen. Gewoon aangeven naar de eindklant, die kan het dan gaan regelen met de tussenpersoon. Tussenpersoon heeft vervolgens weinig keuze behalve te bevestigen dat deze bepaling vervalt lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe

Voet bij stuk houden?
Ik heb altijd volledige transparantie gevraagd wanneer het aankomt op marges. Als de tussenpartij dan 2 euro per uur zegt (wat erg reëel is wanneer het enkel een contractpartij als Briannet/FastFlex/etc... is) dan moet je daar op kunnen vertrouwen. Het enige dat dan verder uitmaakt is of jij akkoord gaat met het uurtarief dat jij aangeboden krijgt.

Wanneer het dan later blijkt (na bijvoorbeeld navragen bij de eindklant) dat de tussenpersoon toch meer vangt, dan heeft deze keihard staan liegen. Reden genoeg om per direct het vertrouwen op te zeggen in deze tussenpersoon en het contract te beëindigen voor mij. Je zou uiteraard ook de marge officieel kunnen laten vastleggen in het contract dat jij hebt met de tussenpersoon. Dan weet je zeker dat er niet gerommeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn

Voet bij stuk houden?
Ja gewoon zwart op wit bewijs laten leveren. In deze markt kunnen ze weinig vinden dus moeten ze wel. Durf te wedden dat de marge minimaal 15% is.

Ik zeg dan altijd, dan is mijn uurtarief niet voor het budget van de klant en dat snap ik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:40:
[...]

Een tarief van 105… ik wil het niet. Zo spannend is mijn werk niet en ik krijg het niet op. Ik zou me er echt ongemakkelijk bij voelen.
Je mag wel via mij werken. Krijg jij 50 en ik 55. Lijkt me een goeie deal aangezien dat een hoop stress bij je wegneemt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra

Voet bij stuk houden?
Voor mij is transparantie een harde eis. Ik laat ze ook gewoon weten dat ik het ook gewoon aan de klant vraag. Ik vind 10e acceptabel. 15e als het een erg leuke klus is die ik graag wil, en er genoeg ruimte overblijft. Maar dat die onderhandelingsruimte er niet is is bullshit. Ze willen die ruimte gewoon voor zichzelf houden.

In m'n vorige klus had m'n recruiter ook bedacht dat hij voor mij m'n tarief ging onderhandelen. Zijn idee was 10 euro per uur omhoog, en 5e voor hem en 5e voor mij. Wat een debiel. Je moet blij zijn dat we na een jaar jouw 'cut' niet omlaag brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Afas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:26:
Sowieso is het voor de tussenpersoon risicovol om daar over te liegen aangezien je als je de opdracht krijgt straks bij de OG zit er dan wordt er ook wel gepraat.
Ik heb er ook geen enkel probleem mee om, als een recruiter hierover liegt, dit bij heel de eindklant heel erg duidelijk te maken. Reputatie komt te voet en gaat te paard. Als ze voor een paar euro dat risico (liegen) willen lopen. Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Voet bij stuk houden?
Ik zou het dan sowieso in het contract opnemen (wel even de juiste bewoording zoeken, zodat er tussen het tarief dat jij factureert, en het tarief dat de eindklant betaalt maximaal 2 euro zit. Niet dat er nog een andere partij tussen zit die alsnog x marge pakt ), dan gewoon bij aanvang bij de klant navragen, en als het niet klopt direct aan de klant gaan factureren en het verschil delen.

[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 08-04-2022 13:08 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:06:
Ik zou het dan sowieso in het contract opnemen, dan gewoon bij aanvang bij de klant navragen, en als het niet klopt direct aan de klant gaan factureren en het verschil delen.
Goeie. Sowieso lijkt het me wel interessant hoe dit juridisch dan zit, of dan ook meteen het hele contract (inclusief een eventueel relatiebeding) ongeldig is.

Dit even los van of je een relatiebeding wil accepteren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:09:
[...]

Goeie. Sowieso lijkt het me wel interessant hoe dit juridisch dan zit, of dan ook meteen het hele contract (inclusief een eventueel relatiebeding) ongeldig is.

Dit even los van of je een relatiebeding wil accepteren natuurlijk.
Dat zul je natuurlijk goed in het contract moeten opnemen inderdaad. Als je daar expliciet opneemt dat bepaalde bedingen vervallen als aan voorwaarden niet voldaan worden dan is dat gewoon geldig.

Je moet natuurlijk zorgen dat de verplichtingen van de tussenpartij wel gewoon geldig blijven, en alleen de bedingen die jij wilt vervallen. Natuurlijk zit daar nog een probleem als ze ook met de klant een beperkend beding hebben afgestemd.

Andere optie is dat je in het contract gewoon het verschil toeeigend. Maar voor dat soort dingen is het natuurlijk wel handig om een jurist daar even naar te laten kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Woy op 08-04-2022 13:14 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:12:
Dat zul je natuurlijk goed in het contract moeten opnemen inderdaad. Als je daar expliciet opneemt dat bepaalde bedingen vervallen als aan voorwaarden niet voldaan worden dan is dat gewoon geldig.
Ja dat lijkt me best complex. Moet je eigenlijk een jurist dit voor je laten fixen, terwijl zij natuurlijk vrij standaard contracten hebben waar ze weer niet vanaf willen.

Nouja, er niet uitkomen over contracten is natuurlijk weer een mooie reden direct met de eindklant te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:13:
[...]

Ja dat lijkt me best complex. Moet je eigenlijk een jurist dit voor je laten fixen, terwijl zij natuurlijk vrij standaard contracten hebben waar ze weer niet vanaf willen.

Nouja, er niet uitkomen over contracten is natuurlijk weer een mooie reden direct met de eindklant te praten.
Ja zeker, dit soort dingen kun je dan inderdaad beter even door een jurist laten uitzoeken. Aan de andere kant vind ik het ook wel weer voldoende dat ze bereid zijn het op papier te zetten. Zelfs als ik er juridisch niks mee kan is het voldoende reden voor mij om de relatie gewoon te verbreken mochten ze het schenden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

[...]

Een tarief van 105… ik wil het niet. Zo spannend is mijn werk niet en ik krijg het niet op. Ik zou me er echt ongemakkelijk bij voelen. Maar ja, zo zit ik nou eenmaal in elkaar. Mijn kinderen zijn het huis uit, heb geen hoge levensstandaard. Maar als je wel kinderen hebt, hecht aan een dikke auto enz, prima, dan heb je die 105 nodig
Je bent hierin een uitzondering. Daar is niets mis mee, maar de vraag wordt vaak gesteld door mensen die zoekende zijn. Nu realiseer ik me wel dat je initieel gewoon precies antwoord op de vraag geeft, maar toch heb ik er eerlijk gezegd een beetje moeite mee om dat op deze manier te doen. Omdat misschien niet direct duidelijk wordt dat je een uitzondering bent blijft bij starters zo toch een beetje het beeld hangen dat je dat niet bent.

Persoonlijk lijkt het beter om in zo'n geval ofwel expliciet te benoemen dat je een wat afwijkende kijk op de zaak hebt, of eventueel de vraag gewoon voorbij laten gaan. Maar goed, mogelijk ben ik in dat opzicht weer de uitzondering :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Yucon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:32:
Persoonlijk lijkt het beter om in zo'n geval ofwel expliciet te benoemen dat je een wat afwijkende kijk op de zaak hebt, of eventueel de vraag gewoon voorbij laten gaan. Maar goed, mogelijk ben ik in dat opzicht weer de uitzondering :)
Nee. Helemaal mee eens. Mij irriteert het ook een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
page404 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:42:
[...]

Het heeft echt heel lang geduurd voordat het rond was, eind januari was alles pas geregeld. Echt niet normaal.
Uiteindelijk zijn een aantal dingen niet aangepast, en andere opmerkingen zijn wel doorgevoerd. Het heeftdus wel wat opgeleverd. Het is wel duidelijk geworden dat qua contracten je als eenpitter niet heel sterk staat, en het wel een beetje slikken of stikken is. Ik houd er wel rekening mee dat ik volgende keer nog zorgvuldiger ben in het kiezen van de tussenpartijen waar ik mee werk en liever nog ze er helemaal tussenuit haal ;)
Goed om te horen dat wat tegengas geven op z'n minst een beetje geholpen heeft. Het feit dat ze dit te laat gemeld hebben heeft denk ik in je voordeel gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
[...]

Heb bij een opdracht de eerste 6 weken zonder enig account gezeten, ben dus begonnen om de onboarding op te pakken om dat te fixen. Scheen normaal te zijn, niet omdat er een reden voor was maar omdat mensen gewoon te beroerd zijn om er iets aan te doen ("not my problem"). En je maar afvragen waarom niemand intern wilt komen. Kan er zelf niet tegen om 6 weken niets te doen, mijn handen jeuken na een dag meetings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
[...]

Zit iets hoger dan dat en twijfelde enorm in het begin of mijn tarief niet te hoog was, de enige die daar moeite mee hadden waren de recruiters er tussen in. De klanten hadden geen enkel probleem met het tarief, de eerste heeft gevraagd of ik wil verlengen tot 2023.

Daarnaast besef ik mij sinds een paar weken dat die twijfel onzin was... Werkelijk niemand heeft in de markt een probleem met hogere tarieven vragen dus waarom zullen wij daar wel moeite mee moeten hebben, laatst weer een offerte gekregen van 10k voor het vervangen van platte daken waar ik 15 jaar geleden 2.5k betaald voor heb. Offerte vorig jaar voor mijn tuin op de schop gooien voor 35k en had het geld niet dus gevraagd of we volgend jaar konden kijken, we zijn een half jaar verder en die offerte is keer twee. Niemand die daar een probleem mee heeft.

Ik heb ZZP'ers gezien die direct zonder tussenpartij voor 120+ binnen kwamen en zich aan het verstoppen waren in meetings, geen enkele toegevoegde waarde in 6 maanden tijd. Zolang je goed werk levert en iets toevoegt is het geen probleem een mooi tarief te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
Afas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:27:
[...]

Simpel, jij moet je houden aan het contract dat je hebt dus jij kunt geen zaken doen. Gewoon aangeven naar de eindklant, die kan het dan gaan regelen met de tussenpersoon. Tussenpersoon heeft vervolgens weinig keuze behalve te bevestigen dat deze bepaling vervalt lijkt me.
Tussenpersoon gaat natuurlijk dat niet bevestigen. Ben eerder bang dat ze gaan bluffen en juridisch dreigen naar mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 11:20
mannowlahn schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:08:
[...]

Omgerekend naar uur tarief of draai je daar dan 160 uur per maand tegen dat tarief?
150 euro per uur, zijn wat opdrachten die ik ernaast doe. Als ik full time een klus oppak, zit ik rond de 120 per uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
FastFox91 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:23:
[...]

Tussenpersoon gaat natuurlijk dat niet bevestigen. Ben eerder bang dat ze gaan bluffen en juridisch dreigen naar mij.
Daarom moet je het spel ook anders spelen. Je geeft richting de opdrachtgever aan dat jij een overeenkomst hebt met de tussenpersoon die een directe opdrachtverstrekking door de opdrachtgever niet toe staat. Als de tussenpersoon echter (na aandringen van de opdrachtgever) schriftelijk aan jou kan bevestigen dat die bepaling komt te vervallen ben je graag bereid om direct met de opdrachtgever in gesprek te gaan over een vervolgopdracht.

Jij hebt namelijk een overeenkomst waardoor je niets kunt totdat die bepaling vervalt. En dus zal de OG hier eerst de tussenpersoon op aan moeten spreken, want jij weet formeel niet van het bestaan van die bepaling tussen OG en tussenpersoon. Of als je van popcorn houdt, organiseer je een overleg met beide partijen en kijk je wat er gebeurd :D

[ Voor 20% gewijzigd door Afas op 08-04-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
Afas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:49:
[...]

Daarom moet je het spel ook anders spelen. Je geeft richting de opdrachtgever aan dat jij een overeenkomst hebt met de tussenpersoon die een directe opdrachtverstrekking door de opdrachtgever niet toe staat. Als de tussenpersoon echter (na aandringen van de opdrachtgever) schriftelijk aan jou kan bevestigen dat die bepaling komt te vervallen ben je graag bereid om direct met de opdrachtgever in gesprek te gaan over een vervolgopdracht.

Jij hebt namelijk een overeenkomst waardoor je niets kunt totdat die bepaling vervalt. En dus zal de OG hier eerst de tussenpersoon op aan moeten spreken, want jij weet formeel niet van het bestaan van die bepaling tussen OG en tussenpersoon. Of als je van popcorn houdt, organiseer je een overleg met beide partijen en kijk je wat er gebeurd :D
De opdrachtgever zegt momenteel enkel dat de relatiebeding juridisch gezien geen stand houdt. Ik heb gevraagd of ze dan ook garantie daarvoor willen staan door de eventuele kosten en boetes op zich te nemen mocht het toch standhouden.

Ik zie niet zo goed in waarom de tussenpartij de bepaling zal laten vervallen anders dan omkopen.

Het is zo raar dat de tussenpartij twee contracten heeft afgesloten waar in 1 expliciteert staat dat een relatiebeding niet mag en dan precies dat wel doen in het andere contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:00:
[...]

Je mag wel via mij werken. Krijg jij 50 en ik 55. Lijkt me een goeie deal aangezien dat een hoop stress bij je wegneemt :)
Ik zal aan je denken volgende keer ;)

Maar bedenk, voor de klant zet ik me in voor 50 euro en jij krijgt voor 55 euro gezeik aan je hoofd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:32:
[...]

Je bent hierin een uitzondering. Daar is niets mis mee, maar de vraag wordt vaak gesteld door mensen die zoekende zijn. Nu realiseer ik me wel dat je initieel gewoon precies antwoord op de vraag geeft, maar toch heb ik er eerlijk gezegd een beetje moeite mee om dat op deze manier te doen. Omdat misschien niet direct duidelijk wordt dat je een uitzondering bent blijft bij starters zo toch een beetje het beeld hangen dat je dat niet bent.

Nee, ik heb geen afwijkende kijk of ben een uitzondering. Er zijn er meer hier die er net zo over denken. Maar het een is niet beter of slechter dan het ander.

Wat me opvalt is dat meestal het tarief erg belangrijk is. Nu is het voor mij ook niet onbelangrijk; voor 50 euro kom ik mijn bed niet uit. Maar er is meer dan tarief alleen. Hoe hoger je tarief, des te meer een klant van je verlangt. Dat soort 'druk' vanuit een klant vind ik niet fijn. Dan heb ik het idee dat ik steeds meer op mijn tenen moet lopen. Daarom zeg ik, dat wil ik niet. Het is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Ik maak de mijne, jij de jouwe. Beiden zijn prima.

De vraag is niet, wat wil de markt dat jij vraagt, maar wat wil je zelf? Nu snap ik ook wel dat als je net begint je je oor te luister legt. Dat is goed om te doen. Behalve dat je hoort wat een redelijk tarief is voor wat jij doet, bepaal je ook voor jezelf wat je nodig hebt om de door jou gewenste levensstandaard te kunnen volgen.

Ik woon in een dorp in de buurt van Zwolle. Ik werk in Leiden. Tarief is prima, maar zeker geen 100 euro. Ik ga 1 dag per week naar Leiden. Voor mij is dat, uitzonderingen daar gelaten, maximaal. Willen ze dat ik 3 tot 5 dagen in Leiden op kantoor zit, dan is die 105 euro mij nog te weinig. Dan zou ik 125 euro vragen. Maar krijg ik een klus bij me in het dorp, dan zou ik met 70 euro al tevreden zijn.

Bovendien, ik ben 57 en ga geen rare fratsen meer uithalen. Ik hoef geen dikke auto, ik wil niet groter/duurder wonen. Alleenstaand heb je ook niet veel nodig. Maar ik wil ook nog een jaar of 10 meedraaien in de arbeidsmarkt dus ook niet de behoefte om nu in 3 jaar voor de overige 10 jaar het geld binnen te harken. Dat geeft me stress. Ik werk niet voor mijn plezier, maar heb er wel plezier in.

Er zijn zoveel variabelen die een tarief bepalen. Dat wilde ik zeggen. Er is geen goed of fout, teveel of te weinig. Althans, dat bepaalt een ander niet voor jou. En ik denk niet dat ik daarin zoveel afwijk van alle anderen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest

Voet bij stuk houden?
Bij HeadFirst staat het tarief voor de tussenpartij keihard contractueel vastgelegd, dus als zij daar ooit van afwijken zijn de rapen gaar voor hen. Dat scheelt. Mijn uurtarief is in het zelfde contract vastgelegd, dus ook daar kan niet aan worden getornd. Als de klant niet akkoord zou gaan met het totaalplaatje, dan houd ik voet bij stuk en is het verhaal over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:20:
[...]

Zit iets hoger dan dat en twijfelde enorm in het begin of mijn tarief niet te hoog was, de enige die daar moeite mee hadden waren de recruiters er tussen in. De klanten hadden geen enkel probleem met het tarief, de eerste heeft gevraagd of ik wil verlengen tot 2023.

Daarnaast besef ik mij sinds een paar weken dat die twijfel onzin was... Werkelijk niemand heeft in de markt een probleem met hogere tarieven vragen dus waarom zullen wij daar wel moeite mee moeten hebben,
Wat is jullie ervaring dan bij de overheid? Daarvan hoor ik altijd wat het maximum tarief is wat ze mogen bieden. Dat haal ik er altijd wel uit. Maar ik heb niet het idee dat er dan nog rek is.
M.a.w. kan je bij de overheid ook gewoon jouw tarief vragen? Als ze zeggen dat 105 inkoop max is, vraag jij dan met droge ogen 125 en krijg je die? Gewoon nieuwsgierig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Alleen als je de juiste poppetjes kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:38
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:56:
[...]

Wat is jullie ervaring dan bij de overheid? Daarvan hoor ik altijd wat het maximum tarief is wat ze mogen bieden. Dat haal ik er altijd wel uit. Maar ik heb niet het idee dat er dan nog rek is.
M.a.w. kan je bij de overheid ook gewoon jouw tarief vragen? Als ze zeggen dat 105 inkoop max is, vraag jij dan met droge ogen 125 en krijg je die? Gewoon nieuwsgierig...
Bij de overheid verloopt de inhuur via een inkoopafdeling. Die stellen harde eisen op waaronder het maximale uurtarief. Daar kan jij (of de tussenpersoon/mantelpartij) niet over onderhandelen. Dat moet je doen met de inhurend manager. Als je die niet op voorhand kent heb je een catch-22, want via het officiële process krijg je die pas te spreken als je nav je aanbieding geselecteerd wordt voor een gesprek. De inhurend manager kan (indien zijn/haar budget het toelaat) prima het maximale tarief voor de opdracht aanpassen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:56:
[...]

Waarom zou je perse bij de overheid willen werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 15-09 23:04
init6 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 00:29:
[...]

Waarom zou je perse bij de overheid willen werken?
Vreemde opmerking: niemand stelt "perse bij de overheid" te willen werken.
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:52:
[...]

Nee, ik heb geen afwijkende kijk of ben een uitzondering. Er zijn er meer hier die er net zo over denken. Maar het een is niet beter of slechter dan het ander.
Je hebt me eens een keer unsolicited een DM gestuurd (wat verder prima is) naar aanleiding van een bijna identieke discussie over tarieven waarin je een uitleg over je situatie gaf, en ik vond dat best wel afwijkend. Zonder al te veel details te geven gaf je aan dat het ook deels kwam door de loyaliteit ("elkaar wat gunnen") aan het coöperatief waarmee je werkt.

De herhalende discussie wordt daarin wat vermoeiend, wat Yucon ook al aangaf. Then again, en dan val ik zelf in herhaling: ik eet de marge die je vrij maakt met alle liefde op :Y)

[ Voor 63% gewijzigd door Aftansert op 09-04-2022 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
FastFox91 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:53:
[...]

De opdrachtgever zegt momenteel enkel dat de relatiebeding juridisch gezien geen stand houdt. Ik heb gevraagd of ze dan ook garantie daarvoor willen staan door de eventuele kosten en boetes op zich te nemen mocht het toch standhouden.

Ik zie niet zo goed in waarom de tussenpartij de bepaling zal laten vervallen anders dan omkopen.

Het is zo raar dat de tussenpartij twee contracten heeft afgesloten waar in 1 expliciteert staat dat een relatiebeding niet mag en dan precies dat wel doen in het andere contract.
Waarom zou het juridisch geen stand houden? Tussen partijen is het gewoon vrij om afspraken te maken die tegenover andere afspraken met een andere partij staan. Jouw klant is vrij om direct met jou een overeenkomst te sluiten. Jij bent niet vrij om dat te doen. Resultaat lijkt mij duidelijk. Met wat dwang uit de klant is het voor de tussen partij mogelijk wel goed ook jouw vrij te stellen van het beding, anders is de relatie met de klant verziekt en kunnen ze in de toekomst helemaal niemand meer plaatsen. Ik zou ieder geval nooit zonder toestemming van de tussenpersoon direct een overeenkomst aangaan, want jij bent gewoon gebonden aan jouw overeenkomst

Ik heb het relatie beding uit mijn contract laten schrappen, met de wetenschap dat de klant alsnog zo'n beding heeft. Voordeel van mij is dat ik vrij sta om te doen wat ik wil. Natuurlijk zal de klant niet snel direct een overeenkomst met mij aangaan, maar het is ieder geval voor hun risico, niet voor mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 09-04-2022 07:14 ]

Pagina: 1 ... 302 ... 642 Laatste