Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 15:12
@Edwin88 nice, geniet er van! d:)b

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 00:30:
Maar dan krijg je ook geen HRA. Dat trucje is vooral om HRA te krijgen voor rente die je aan je eigen BV betaalt.

Maar in bovenstaand rekenvoorbeeld: 17k in 15 jaar, dat is afgerond 1% rendement per jaar, dat is de moeite niet. Het is vooral de moeite als je de rente naar 8% krijgt (achtergestelde lening zonder onderpand) waar je wel HRA op krijgt. Maar met de afbouw van de HRA is ook dat steeds minder lucratief.
Is HRA uberhaubt niet minder lucratief als je van je eigen BV leent? De besparing op de inkomstenbelasting van de rente moet je aan de andere kant weer betalen als belasting op je winst ( Wel iets minder natuurlijk, maar het dempt het voordeel wel flink )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• pirke
@Woy Het is altijd nog beter dan de bank betalen en het is gegarandeerd rendement zonder risico, in tegenstelling tot beleggen.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:02:
@Woy Het is altijd nog beter dan de bank betalen en het is gegarandeerd rendement zonder risico, in tegenstelling tot beleggen.
Het is wel rendement uit je eigen zak. Sowieso beter om niet aan de bank te betalen, maar je moet het voordeel wel vergelijken tegen het vermogen naar prive overhevelen. Grote voordeel van uit je BV doen is vooral dat je meer vermogen tot je beschikking hebt omdat de belasting er nog niet over geheven is, niet zozeer in de HRA volgens mij.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-11 11:04
Beginnend ondernemer hier.

Ik factureer twee wekelijks met betalingstermijn van 35 dagen, gaat prima en mag vandaag weer een factuur sturen.

Nu komt natuurlijk de aangifte omzetbelasting eraan.

Wat doen jullie normaliter, wachten jullie tot 1 april met factureren, of gewoon doorgaan op normale manier, dus vandaag factuur versturen?

Wat is in jouw ogen een voor- of nadeel?

Of is het alleen "handig" dit aan het eind van het jaar te doen?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Pepernoot voor de omzetbelasting hou ik er niet echt rekening mee. Mogelijk als je in het begin nog wat krapper zit met je cash-flow dat het een voordeel kan hebben.

Aan het eind van het jaar stuur ik meestal inderdaad wel nog op/voor 31 december de facturen, maar dat is vooral zodat alles netjes binnen het jaar valt. Maar ook als je dat niet doet is het niet echt veel werk om even een "onder handen werk" ( of hoe het ook precies heet ) te boeken.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59
pirke schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 00:30:
Maar dan krijg je ook geen HRA. Dat trucje is vooral om HRA te krijgen voor rente die je aan je eigen BV betaalt.
[...]
Wel als je in 2012 al een volledig aflossingsvrije hypotheek had. De banken willen je bij oversluiten nog maar 50% aflossingsvrij lenen maar dat is voor de HRA (voor het bedrag dat je in 2012 al leende) geen eis.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RichieB
Freeaqingme schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:12:
[...]

Dan blijft 'ie op de balans staan en zal 'ie toch _ooit_ voldaan moeten worden. Desnoods pas bij de opheffing van de onderneming.
Waarom zou je de kip met de gouden eieren slachten? Als ik het huis ooit inruil voor een serviceflatje los ik het af. Dan keer ik wellicht nog wat extra dividend uit om aan de kinderen te schenken. Of als een van mijn kinderen interesse heeft om de BV actief voort te zetten dan regelen we een fiscaal vriendelijke overdracht. Zoveel mogelijkheden zonder hoeven "af te tikken".
Bottom line; hoe dan ook zal er ooit belasting over betaald moeten worden.
Alleen als je het uit de BV haalt..

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:42
RichieB schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:36:
[...]

Waarom zou je de kip met de gouden eieren slachten? Als ik het huis ooit inruil voor een serviceflatje los ik het af.
Je kan het wel heel lang uitstellen inderdaad, desnoods intergenerationeel.

Maar ik ken verhalen van mensen die al lang gestopt zijn met ondernemen, en alleen hun BV nog hebben vanwege de negatieve balans. Die moeten het inmiddels doen met enkel een AOW'tje, en betalen wel ieder jaar kosten om de BV in leven te houden.

Als ze dan zelf geen vermogen hebben (bijv. geleend ivm gokproblematiek) dan is het lastig die BV op te heffen. Tuurlijk kan je 'm failliet laten verklaren, maar dan komt er een curator die alsnog gaat kijken wat de BV nog kan binnenhalen. Die ziet dan dat de BV nog een paar ton waard is adv die lening, en komt de curator alsnog die lening ophalen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• RichieB
@Freeaqingme In dit geval kan de curator me dan uit mijn huis laten zetten en het in een veiling verkopen om de schuld aan de BV af te lossen. Een reden te meer om altijd netjes je rente te blijven betalen, van wie je ook leent.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:39

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Pepernoot schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:16:
Beginnend ondernemer hier.

Ik factureer twee wekelijks met betalingstermijn van 35 dagen, gaat prima en mag vandaag weer een factuur sturen.

Nu komt natuurlijk de aangifte omzetbelasting eraan.

Wat doen jullie normaliter, wachten jullie tot 1 april met factureren, of gewoon doorgaan op normale manier, dus vandaag factuur versturen?

Wat is in jouw ogen een voor- of nadeel?

Of is het alleen "handig" dit aan het eind van het jaar te doen?
Als je het geld nog niet hebt om de btw te kunnen betalen zou ik even wachten tot 1 april met factureren ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-11 20:28
Tylen schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:00:
[...]

Als je het geld nog niet hebt om de btw te kunnen betalen zou ik even wachten tot 1 april met factureren ;)
Uiteindelijk zal je toch 1 maand BTW moeten voorfinancieren. Helemaal in het begin heb ik ook nog weleens gefactureerd op de eerste van de volgende maand ipv de laatste dag van de werkmaand. Maar dat doe ik nu eigenlijk nooit meer. Maar ja, toen zat ik ook met een wanbetaler. Was toen een soort BTW-bank :(

• Tylen

Tylen

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Uiteindelijk zal je toch 1 maand BTW moeten voorfinancieren. Helemaal in het begin heb ik ook nog weleens gefactureerd op de eerste van de volgende maand ipv de laatste dag van de werkmaand. Maar dat doe ik nu eigenlijk nooit meer. Maar ja, toen zat ik ook met een wanbetaler. Was toen een soort BTW-bank :(
Die snap ik niet? Waarom zou je uiteindelijk 1 maand btw moeten voorfinancieren? Helemaal nergens voor nodig.

Maandelijks factureren
Je factureerd altijd op de eerste van de maand. 1 Maart factureer je voor Februari. 1 April voor Maart. Betaling btw Q1 is eind april, dan heb je allang het geld van de factureren van Q1 binnen. Want de factuur van Maart heb je pas in April gestuurd en valt onder Q2.

Twee wekelijks factureren
Je factureerd altijd op de eerste van de maand of halverwege de maand. 15 Maart factureer je voor begin maart. 1 April voor tweede helft maart. Betaling btw Q1 is eind april, dan heb je allang het geld van de factureren van Q1 binnen. Want de factuur van tweede helft Maart heb je pas in April gestuurd en valt onder Q2.

[ Voor 7% gewijzigd door Tylen op 25-03-2022 10:53 ]

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 09:40
GrooV schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:58:
Iemand een idee hoe de belastingdienst daar naar kijkt? Dat je eigenlijk maar 1 significante betalende klant hebt kwa uurtje factuurtje maar wel andere bedrijfsmatige activiteiten hebt die je ontwikkelt maar niks opleveren. En zou het eventueel makkelijker zijn om dit als BV te doen ipv ZZP'er?
Weet eerlijk gezegd niet hoe de belastingdienst hier mee om gaat. Waar je wel mee moet opletten is schijnzelfstandigheid. Maar zo lang jij kan aantonen dat jij zelfstandig aan de slag bent en er geen gezagsverhouding is (de baas die zegt wat jij moet doen) zou dat niet uit hoeven maken.

Ik weet alleen niet hoe streng de belastingdienst hier naar kijkt. Als ik zelf die zelfstandigheidschecklist invul, dan komt er toch al snel uit dat ik waarschijnlijk geen ondernemer ben omdat ik maar 1 klant heb momenteel.
https://www.belastingdien.../content/controle-wet-dba
Dat zou een flinke naheffing op de loonheffing als gevolg kunnen hebben namelijk.
Als ik de website zo lees zou er echter niks aan de hand zijn, zolang er geen opzet in het spel is.

Iemand wel eens ervaring gehad met schijnzelfstandigheid en de belastingdienst?

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Als jullie voor een klant naar het buitenland moeten. Hoeveel uren brengen jullie dan in rekening?

Ik moet voor het eerst voor een klant 3 dagen naar het buitenland. Maar ik weet niet wat gebruikelijk is qua urendeclaratie. Ik weet zelf wel wat ik redelijk vindt maar vroeg me gewoon af of er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:08

Yucon

*broem*

McVirusS schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:49:
Als jullie voor een klant naar het buitenland moeten. Hoeveel uren brengen jullie dan in rekening?

Ik moet voor het eerst voor een klant 3 dagen naar het buitenland. Maar ik weet niet wat gebruikelijk is qua urendeclaratie. Ik weet zelf wel wat ik redelijk vindt maar vroeg me gewoon af of er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben.
Als er niets specifieks over in het contract staat dan is wat mij betreft reistijd = werktijd. Verder op locatie factureer ik de uren die ik werk en reken ik niets extra's voor de overnachting. (behalve de vlieg/hotel/restaurantkosten dan, die factureer ik wederom afhankelijk van het contract door)

• pirke

Wat je zelf afspreekt met je klant. Alles kan, daar ben je ondernemer voor.

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 21:12

Ik zou het net als Yukon doen, reistijd is werktijd + verblijfskosten.

PSN: PcDCch

• Freeaqingme

Wat ga je doen in 't buitenland?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Verwijderd

Een ervaringsvraag:

Gebruiken jullie een boekhoudpakket, of juist Excel?
Welk pakket hebben jullie goede ervaringen mee?

Hoe helpt een boekhoudpakket je? Structuur aanbrengen, fiscale aftrekposten benutten, anders?

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-11 16:08
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:41:
Een ervaringsvraag:

Hoe helpt een boekhoudpakket je? Structuur aanbrengen, fiscale aftrekposten benutten, anders?
Ik gebruik MoneyMonk. Het helpt me om alles bij te houden, kan vast ook excel, maar ik vind dit pakket erg makkelijk in gebruik.
Ik heb het aan mijn zakelijke rekening gekoppeld, eens per week koppel ik de nieuwe transacties aan facturen, en daarmee is het grootste deel van mijn boekhouding geregeld.
Verder doe ik de BTW-aangifte via het pakket, en ik gebruik ik hun IB-rapportage om zelf de IB-aangifte te doen.

• diogenes
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:31
Een ervaringsvraag:

Ik gebruik eboekhouden, best tevreden over. Voornamelijk voor factureren, BTW aangifte en betalen, koppelen aan zakelijke rekening en natuurlijk winst/verlies inzien per periode.
De uren module gebruik ik niet, daarvoor vind ik een excel copy/paste constructie net iets makkelijker.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:12
Een ervaringsvraag:

Ik gebruik een boekhoudkantoor. Die bieden me een online en app omgeving van Exact online. Het is erg eenvoudig om facturen als pdf of direct vanaf foto te uploaden. De boekhouders doen de rest. Kost een paar dagen omzet per jaar maar je krijgt er veel gemak en tijd voor terug. De boekhouders weten vaak ook beter de belastingregels te benutten dan een leek als ikzelf.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-11 20:28
Tylen schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:52:
[...]

Die snap ik niet? Waarom zou je uiteindelijk 1 maand btw moeten voorfinancieren? Helemaal nergens voor nodig.
Oke, een maand is misschien wat overdreven. Maar mijn ervaring was dat ik de factuur van maart pas op de laatste dag van april op de rekening had. Maar dan moet de BTW ook al bij de Belastingdienst staan.
Dus een paar dagen... ik had beter kunnen schrijven dat je de BTW van een maand moet voorfinancieren, soms, als je pech hebt.

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
GekkeRipper schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:05:
[...]

Ik gebruik een boekhoudkantoor. Die bieden me een online en app omgeving van Exact online. Het is erg eenvoudig om facturen als pdf of direct vanaf foto te uploaden. De boekhouders doen de rest. Kost een paar dagen omzet per jaar maar je krijgt er veel gemak en tijd voor terug. De boekhouders weten vaak ook beter de belastingregels te benutten dan een leek als ikzelf.
Hier hetzelfde: eboekhouden. Voornamelijk om facturen te kunnen maken en uiteraard de administratie. De automatische koppeling met mijn bankrekening vind ik wel een prettig extraatje tov excel.
Voor de urenregistratie ben ik bij keeping.nl terecht gekomen. Daar vul ik de uren op in via een app.

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 09:43
Een ervaringsvraag:

Mijn boekhouder gebruikt snelstart. Het fijne daar vind ik dat het "mijn" boekhouding is waar de boekhouder toegang toe heeft. Wil ik later weg om wat voor reden dan ook kan ik vanuit mijn kant de toegang intrekken en iemand anders weer toegang geven indien nodig. :)

• Tylen

Tylen

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:25:
[...]

Oke, een maand is misschien wat overdreven. Maar mijn ervaring was dat ik de factuur van maart pas op de laatste dag van april op de rekening had. Maar dan moet de BTW ook al bij de Belastingdienst staan.
Dus een paar dagen... ik had beter kunnen schrijven dat je de BTW van een maand moet voorfinancieren, soms, als je pech hebt.
Maar dan heb je de factuur van maart ook in maart gestuurd. Dat moet je 1 april pas doen ;).

• Yucon

Yucon

*broem*

Yucon schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:47:
De afgelopen 4 maanden heb ik consultancywerk voor een klant gedaan. Die contractperiode is nu bijna om en voor het verlengen van 6 maanden wil men nu ongeveer 10% korting op het uurtarief. Met als argumentatie 'we zetten het nu voor een langere periode vast, en dat is zekerheid voor je'.

Ik zie dat niet zo zitten. De uitdaging op het moment lijkt me niet om de komende 6 maanden vol te krijgen dus zekerheid in dat opzicht is niet veel waard. Wat er op de wat langere termijn komt is veel spannender. Daarnaast zit je nog met inflatie. Toch had ik dit niet aan zien komen. Is dit gebruikelijk? En zijn jullie het eens met m'n idee over de komende 6 maanden vs de wat langere toekomst?
.. verlengd tegen de huidige voorwaarden *O*

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:41
Tylen schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:52:
[...]

Maandelijks factureren
Je factureerd altijd op de eerste van de maand. 1 Maart factureer je voor Februari. 1 April voor Maart. Betaling btw Q1 is eind april, dan heb je allang het geld van de factureren van Q1 binnen. Want de factuur van Maart heb je pas in April gestuurd en valt onder Q2.

Twee wekelijks factureren
Je factureerd altijd op de eerste van de maand of halverwege de maand. 15 Maart factureer je voor begin maart. 1 April voor tweede helft maart. Betaling btw Q1 is eind april, dan heb je allang het geld van de factureren van Q1 binnen. Want de factuur van tweede helft Maart heb je pas in April gestuurd en valt onder Q2.
Het ligt aan deels aan de betalingstermijn en deels of je zelf facturen kan opmaken. Ik zie steeds meer self billing en daar heb je geen invloed op.

Ik betaal ook standaard per kwartaal een maand BTW zelf, doe t 1x in je schuift met de tijd mee en dan heb je er geen last meer van..
Het is trouwens factureert ;)

• pirke
Yucon schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:40:
[...]

Met de huidige inflatie is dat nog steeds korting geven ;)

• Yucon

Yucon

*broem*

pirke schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:47:
[...]

Met de huidige inflatie is dat nog steeds korting geven ;)
Met een eerste contract dat pas 4 maanden oud was valt dat wel mee. Ik kan over het algemeen prima onderhandelen, maar ik heb niet de indruk dat er deze ronde meer uit te halen viel. Daarnaast is dit ook gewoon een goede deal.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:48:
[...]

Met een eerste contract dat pas 4 maanden oud was valt dat wel mee. Ik kan over het algemeen prima onderhandelen, maar ik heb niet de indruk dat er deze ronde meer uit te halen viel. Daarnaast is dit ook gewoon een goede deal.
Belangrijkste is dat jij tevreden bent met het resultaat

• Hmmbob
  • Laatst online: 17:09
Een ervaringsvraag:

Ik ben van team Moneymonk - fan vanaf dag 1 dat ik het in gebruik nam. Ik doe er alles mee (uren, factuur, boekhouding, BTW aangifte, IB aangifte) en alles zelf. Het wordt dusdanig goed uitgelegd en beschreven dat ik alles nog zelf af heb gekund.

Kijk ook even in m'n signature onder deze post.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Hmmbob
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:25:
[...]

Dan verstuur je de factuur over maart te vroeg (waarschijnlijk 31 maart?) Dagje wachten met je factuurdatum en BTW hoeft pas eind juli afgerekend te worden (einde Q2 + 30 dagen)

• ID-College
Yucon schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:48:
[...]

Precies. Ik ben ook verlengd idd en heb een prima tarief. Zou er niet aan denken om nu al om verhogin/correctie te moeten vragen.. er is meer dan geld :)

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:44
Yucon schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:40:
[...]

Goed gedaan! Neem ons nog even mee in het verloop van de onderhandeling :)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:36

Crazy D

I think we should take a look.

GekkeRipper schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:05:
[...]

Tjah. Discussie is al vaker gevoerd. Als je veel facturen hebt (vooral kosten) is het verwerken wellicht nog relatief kostbaar qua tijd. Maar ik ben echt een paar minuten per dag hooguit kwijt met mijn administratie. Ik vind het echt puur geld weggooien om iemand anders dat te laten boeken. Die 'regeltjes' komen eind van het jaar wel. Veel meer dan '80% mag je als kosten rekenen, want relatiegeschenk' gaat het in mijn geval toch niet. Dat zijn namelijk de regeltjes waar je het over hebt bij het boeken. Advies om nog even iets extra te investeren om de KIA te halen heb ik de boekhouder niet voor nodig. Maar goed, als jij daar een paar dagen omzet per jaar voor over hebt, helemaal top natuurlijk.

Exact expert nodig?

• Yucon

Yucon

*broem*

Stefangrp schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Goed gedaan! Neem ons nog even mee in het verloop van de onderhandeling :)
Niet heel spannend :')

"nee" -> tijdje stilte -> telefoontje van de koppelbaas "zeg yucon, je contract loopt bijna af, weet je al iets? Nee? Ok, dan zullen wij maar eens bellen" -> "hey yucon, je koppelbaas hier. Ze hebben bevestigd dat ze het verlengd hebben onder de huidige voorwaarden" -> yucon rent naar z'n computer om op tweakers te posten :+

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 26-03-2022 12:11 ]

• ID-College
Crazy D schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:58:
[...]

Tjah. Discussie is al vaker gevoerd. Als je veel facturen hebt (vooral kosten) is het verwerken wellicht nog relatief kostbaar qua tijd. Maar ik ben echt een paar minuten per dag hooguit kwijt met mijn administratie. Ik vind het echt puur geld weggooien om iemand anders dat te laten boeken. Die 'regeltjes' komen eind van het jaar wel. Veel meer dan '80% mag je als kosten rekenen, want relatiegeschenk' gaat het in mijn geval toch niet. Dat zijn namelijk de regeltjes waar je het over hebt bij het boeken. Advies om nog even iets extra te investeren om de KIA te halen heb ik de boekhouder niet voor nodig. Maar goed, als jij daar een paar dagen omzet per jaar voor over hebt, helemaal top natuurlijk.
Ach ja, ieder maakt zijn eigen keuzes. Hier alles self billing en die afschrijvingen die ik heb lopen via automatische regels.. kost mij ook maar een paar minuten per week max maargoed.. ieder doet waar hij zich zelf goed bij voelt :)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
Een ervaringsvraag:

Ik ben misschien heel onzeker van mezelf, of ik "gooi geld weg", maar in mijn geval laat ik mijn accountant alles doen, voor zowel de holding als de werkmaatschappij... ze gebruiken Exact, gekoppeld aan de bankrekeningen.

Voor nu doe ik het heel graag zo, omdat ik serieus qua belastingen en wetgeving verdraaid weinig weet. Ik ga de eerste paar jaren even goed bij hen in de leer. ;)

Liege, liege, liegebeest!

• GekkeRipper
Crazy D schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:58:
[...]

Geen discussie wat mij betreft. Gewoon antwoord op de vraag van iemand anders, voor het geval diegene niet weer dat boekhouders ook apps of websites bieden.

• DR.V
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:19
Beste mede-freelancers,

Sinds enige tijd zit ik met een zeer frustrerende kwestie door een bemiddelaar. Situatie: Al geruime tijd voer ik een opdracht bij de eindklant via een bemiddelaar en wilde een administratieve wijziging doorvoeren.

Begin januari diende ik het verzoek in bij de bemiddelaar om het contract en de administratie over te zetten naar mijn nieuwe rechtsvorm (ander KVK, rekeningnummer enz). Snelle reactie en zou worden verwerkt, week later geen terugkoppeling dus ik ga er wekelijks achteraan. Elke week zou dit worden opgepakt maar afspraken werden niet nagekomen.

Bemiddelaar werkte ook nog eens met vervelende reverse billing, waardoor ik geen grip heb op het factuurproces. Ondanks dat de bemiddelaar bekend was met de situatie kon men klaarblijkelijk mijn uitbetalingen niet uitstellen totdat het was verwerkt in het systeem. Dit betekende dat januari nog op de oude rechtsvorm werd uitbetaald. Men zou het wel crediteren maar actie bleef uit. In verband met jaarcijfers en fiscale uitdagingen wil ik dit niet via de vorige rechtsvorm in de nieuwe rechtsvorm inbrengen.

Toen extra stampij gemaakt en kwam er uiteindelijk 2 weken later (2 maanden nadat ik het eerst vroeg) een nieuw contact voor de nieuwe rechtsvorm. Dit was een contract met terugwerkende kracht (vanaf januari) waardoor deze uren maand uitbetaald aan de nieuwe rechtsvorm behoorde te zijn.

Deze getekend omdat ik aan mijn geld wilde komen maar benoemde wel dat door de slechte administratie, geen reactie op mails of belletje, gebroken beloftes ik weinig vertrouwen heb en het contract vervroegd wil beëindigen.

Dit werd niet geaccepteerd en de organisatie was verontwaardigd want ze zouden het wel oplossen. Ik moest dankbaar zijn dat ze het contract hadden geregeld. De reguliere opzegtermijn kon wel en heb ik met een steun en zucht geaccepteerd.

Toen meer communicatie maar beloftes over spoedbetalingen over de uren van februari werden niet nagekomen, want dan weer iets met legal, dan was hun urenportaal niet bijgewerkt conform contract enz. Uiteindelijk werd het beetje bij beetje opgelost.

Huidige status
De nieuwe beer op de weg is dat er nu per se een verklaring fiscaal gedrag aangeleverd moet zijn voordat ze “kunnen” uitbetalen. De betaaltermijn van 30 dagen gaan ze overschrijden want ik krijg de verklaring niet snel genoeg binnen.

Een paar vragen:
1. Vinden jullie “niet gecrediteerd en niet aan de juiste rechtsvorm” vallen onder niet betaald? Het is weliswaar betaald aan mij maar niet conform het huidige contract en de juiste rechtsvorm. Ik zou hier eigenlijk kosten en wettelijke rente in rekening voor willen brengen want het staat eigenlijk vast totdat het gecrediteerd is.
2. In het contract staat niet dat de verklaring een voorwaarde is voor uitbetaling, enkel dat het voor aanvang van de opdracht aangeleverd dient te zijn, maar mijn opdracht was al lopende. Terechte betaal blokkade of niet?

Mijn dank is groot voor iedere tip/mening enz! :)

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
In de afgelopen paar dagen worden mensen al klaargestoomd voor een nieuwe belasting setup in de diverse staatsomroepen. DGAs zijn nu belasting ontwijkers en hogere inkomens moeten gaan betalen (enige die in de Pandora papers voorkwamen waren mensen in de ministerraad):

https://www.nu.nl/politie...olitiek-daaraan-doen.html

Nederland heeft al een insane belastingdruk op inkomen, wat denken jullie: nog meer dokken?

[ Voor 15% gewijzigd door init6 op 27-03-2022 07:52 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
init6 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 07:42:
Nederland heeft al een insane belastingdruk op inkomen, wat denken jullie: nog meer dokken?
Goed dat het ter discussie staat, daadwerkelijk rendement op geld zou gewoon zoals inkomen belast moeten worden. Als de belasting op rendement van vermogen omhoog gaat zou de druk op inkomen iets omlaag moeten kunnen.

Ik heb er alleen weinig vertrouwen in dat ze met een goede oplossing voor de problemen komen, en zo het belasting stelsel alleen nog maar complexer maken.

• pirke
In de afgelopen paar dagen worden mensen al klaargestoomd voor een nieuwe belasting setup in de diverse staatsomroepen. DGAs zijn nu belasting ontwijkers en hogere inkomens moeten gaan betalen (enige die in de Pandora papers voorkwamen waren mensen in de ministerraad):

Het is een zeer misleidende titel. In dat overzicht betaalt de rijkste in absolute getallen wel degelijk de meeste belasting, alleen procentueel de minste. Of dat laatste wenselijk is is een hele andere discussie.

• pirke
Ook houdt het absoluut geen rekening met heffingskortingen en toeslagen. Een modaal inkomen betaalt bijna geen belasting en met kinderen krijgt het zelfs geld toe.

Sensatie artikel.

• init6
  • Niet online
Woy schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:00:
[...]

Goed dat het ter discussie staat, daadwerkelijk rendement op geld zou gewoon zoals inkomen belast moeten worden. Als de belasting op rendement van vermogen omhoog gaat zou de druk op inkomen iets omlaag moeten kunnen.

Ik heb er alleen weinig vertrouwen in dat ze met een goede oplossing voor de problemen komen, en zo het belasting stelsel alleen nog maar complexer maken.
Dat rendement was er al niet, vandaar dat de belastingdienst terug geroepen is laatst.

Maar deze berichten gaan over dat je als hogere inkomens nog meer moet betalen.
Waar het artikel aan voorbij gaat is dat die DGA zijn eigen pensioen moet betalen en risico's loopt.

Als de discussie zou zijn om lager inkomen minder te belasten, maar daarmee ook alle potjes te stoppen zodat het belasting stelsel makkelijker en beter zou zijn: geen enkel probleem. Maar er is de afgelopen paar jaar een absoluut wanbeleid gevoerd en nu ze dingen als defensie willen verbeteren gaan ze zoeken naar meer geld ipv uitgaven op andere terreinen verminderen.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Met de huidige inflatie begrijp ik de trend wel. Zelf heb ik vorige maand mijn energiecontract kunnen verlengen met een termijn bedrag van €125. Hetzelfde zou mij nu €500 kosten. Toen ik nog in loondienst zat had ik dat echt niet zo maar op kunnen vangen en dan heb ik ook nog het geluk dat ik niet zelf mijn brandstof hoef te betalen en dit ook in het termijn bedrag zit.

In goede tijden gaat iedereen erop vooruit, maar in slechte tijden profiteren met name de rijken omdat ze hun inkomsten uit vermogen beter kunnen spreiden. Zeker vastgoed kan je de afgelopen jaren niet tegenop werken.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
init6 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:05:
[...]
Dat rendement was er al niet, vandaar dat de belastingdienst terug geroepen is laatst.
Ik heb het niet voor niks over daadwerkelijk rendement. Het huidige stelsel is al nadelig voor de middenklasse, en voordelig voor de extreem rijke klasse.
Maar deze berichten gaan over dat je als hogere inkomens nog meer moet betalen.
Waar het artikel aan voorbij gaat is dat die DGA zijn eigen pensioen moet betalen en risico's loopt.
De werknemer spaart ook voor zijn eigen pensioen via zijn werkgever. Er zijn natuurlijk ook regelingen waardoor een DGA ook gewoon fiscaal gunstig voor zijn pensioen kan sparen. Het risico zorgt er dan hopelijk ook voor dat de DGA een hoog inkomen heeft, daar mag wat mij betreft gelijk belasting over geheven worden als inkomen uit arbeid, enige punt van aandacht is misschien te grote negatieve invloed van sterk wisselende inkomens, maar dat is redelijk te sturen door een DGA door de winst gewoon gespreid uit te betalen. Bij een startende ondernemer mogelijk wat lastiger. Als er geen hoger inkomen uit voortvloeit dan wordt er natuurlijk ook geen belasting over geheven.
Als de discussie zou zijn om lager inkomen minder te belasten, maar daarmee ook alle potjes te stoppen zodat het belasting stelsel makkelijker en beter zou zijn: geen enkel probleem. Maar er is de afgelopen paar jaar een absoluut wanbeleid gevoerd en nu ze dingen als defensie willen verbeteren gaan ze zoeken naar meer geld ipv uitgaven op andere terreinen verminderen.
Het punt staat verder los van de discussie hoe het uitgegeven wordt. Het gaat puur onder de eerlijke verdeling. Natuurlijk zullen de partijen het onderwerp weer kapen om eigen plannen door te proberen te voeren, hence mijn opmerking dat ik er niet perse vertrouwen in heb dat er een goede uitkomst uit komt, maar ik ben wel van mening dat de verdeling van de lasten op het moment op sommige punten erg scheef is. Met name aan de onderkant van het middeninkomen en de hoge bovenkant.

• Freeaqingme
Ik heb dit 'rapport' ook doorgenomen. Ik zet het tussen haakjes, want ik vond 't qua inhoud tamelijk summier. Wat men gedaan lijkt te hebben is het vermogen van rechtspersonen toe te schrijven aan de aandeelhouders.

Stel dat BV 2 aandeelhouders heeft, pietje en jantje (50/50). De BV heeft een half miljoen op de balans staan. Dat hoeft niet op de bankrekening te staan, dat kan bijvoorbeeld ook in specialistische apparatuur zitten. Wat het CPB dan doet is zeggen dat Pietje 250.000 euro 'bezit' in zijn BV, en dat er over het resultaat van die BV maar 15 of 25% VPB betaald is.

Als je ziet dat mensen tegenwoordig een BV oprichten enkel om hun spaargeld daarin te stallen (de 'spaar-bv') dan snap ik wel dat je zo'n BV toeschrijft aan het privevermogen van de aandeelhouders. Echter, als het gewoon een 'operationeel' bedrijf is met klanten en omzet en dergelijke, dan is de BV natuurlijk echt een aparte rechtspersoon die z'n middelen in beginsel voor eigen gebruik aanwendt, en pas als er echt resources over zijn dat inzet voor een dividenduitkering. Die dividenduitkering wordt ook nog eens belast, maar ook daar lijkt het CPB aan voorbij te gaan (want het vermogen wordt al voor de uitkering aan de individuen toegeschreven).

In het rapport wordt dit niet verder toegelicht, maar er staat wel een voetnoot bij die verwijst naar Piketty en nog 2 auteurs van 2 andere papers.

• pirke
Het hele idee dat er aparte rechtspersonen kunnen bestaan is al om de rijken te helpen: aandeelhouders zijn nu niet meer aansprakelijk voor schulden als het fout gaat. De rest is slechts een extensie van dat principe.

• Freeaqingme
pirke schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:31:
Het hele idee dat er aparte rechtspersonen kunnen bestaan is al om de rijken te helpen: aandeelhouders zijn nu niet meer aansprakelijk voor schulden als het fout gaat. De rest is slechts een extensie van dat principe.
Nouja, de aandeelhouders zijn degenen die geld geinvesteerd hebben bij oprichting. Als een bedrijf vervolgens failliet gaat krijgen alle schuldeisers naar rato hun deel van wat er overblijft. Pas nadat _alle_ schuldeisers hun geld volledig binnen hebben krijgen eventueel de aandeelhouders nog dat wat resteert.

Daarnaast was een Besloten Vennootschap toen dat ontstond zo rond de tijd van de VOC. Er was geen individu die in z'n eentje een schip kon bouwen of betalen. Maar door met een grote groep mensen samen geld in te leggen, konden ze toch met z'n allen zo'n schip bouwen/betalen. Kwam dat schip terug uit verre oorden gevuld met specerijen dan was er een leuke winst op te strijken. Maar als dat schip gezonken was halverwege (kwam - meen ik - niet zelden voor) dan was iedereen z'n inleg kwijt.

Daarnaast, kan je je afvragen wat het alternatief is. Sommige vennootschappen hebben miljoenen aandeelhouders. Zouden die allemaal hoofdelijk aansprakelijk moeten zijn voor de keuzes van het bestuur van de onderneming?

• pirke
@Freeaqingme Het klopt dat de BV voor de VOC was verzonnen. Daarvoor was je als aandeelhouder aansprakelijk voor de schulden in het bedrijf, dus niet gelimiteerd tot je inleg. Net als een eenmanszaak of VOF. Het feit dat je als aandeelhouder niet meer aansprakelijk bent voor de schulden is een bescherming vd rijken.

• Crazy D

Crazy D

Freeaqingme schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:54:
Als je ziet dat mensen tegenwoordig een BV oprichten enkel om hun spaargeld daarin te stallen (de 'spaar-bv') dan snap ik wel dat je zo'n BV toeschrijft aan het privevermogen van de aandeelhouders. Echter, als het gewoon een 'operationeel' bedrijf is met klanten en omzet en dergelijke, dan is de BV natuurlijk echt een aparte rechtspersoon die z'n middelen in beginsel voor eigen gebruik aanwendt, en pas als er echt resources over zijn dat inzet voor een dividenduitkering. Die dividenduitkering wordt ook nog eens belast, maar ook daar lijkt het CPB aan voorbij te gaan (want het vermogen wordt al voor de uitkering aan de individuen toegeschreven).
Maar ook een operationeel bedrijf met klanten kan een spaar-BV zijn. Als jij als DGA het minimale salaris pakt wat mogelijk is (want je hoeft immers niet te rekenen als dat je salaris ontvangt als een directeur, maar voor het werk wat je doet en dan 70%), en de rest laat je in het bedrijf zitten. Ook als je geen dure machines koopt, of natuurlijk de bekende "ik spaar voor een Tesla"... En je keert wel elk jaar een flink bedrag aan dividend uit want rijkelijk lager wordt belast dan inkomstenbelasting, snap ik dat daar vraagtekens bij gezet worden of dat wenselijk is. Vanuit "ons" gezien natuurlijk zeer wenselijk (niet voor niets dat hier de vraag over een BV starten zo vaak wordt gesteld), maar eigenlijk is dat ook gewoon keihard belasting-ontwijking (maar binnen de regels uiteraard). En ja, je betaald ook over je dividend een beetje belasting maar veel minder. Ik denk dat iedereen die iets meer dan modaal verdient graag de constructie heeft dat ie het precies genoeg verdient om in het lage belastingtarief te vallen en de rest van het inkomen via dividend ontvangt.

Exact expert nodig?

• pirke
Volgens een accountant die ik sprak: als je structureel dividend uitkeert om je inkomen aan te vullen (als je salaris blijkbaar niet genoeg is) dan kan de belastingdienst dat zien als loon en dat als zodanig belasten.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
DR.V schreef op zondag 27 maart 2022 @ 00:06:
Een paar vragen:
1. Vinden jullie “niet gecrediteerd en niet aan de juiste rechtsvorm” vallen onder niet betaald? Het is weliswaar betaald aan mij maar niet conform het huidige contract en de juiste rechtsvorm. Ik zou hier eigenlijk kosten en wettelijke rente in rekening voor willen brengen want het staat eigenlijk vast totdat het gecrediteerd is.
2. In het contract staat niet dat de verklaring een voorwaarde is voor uitbetaling, enkel dat het voor aanvang van de opdracht aangeleverd dient te zijn, maar mijn opdracht was al lopende. Terechte betaal blokkade of niet?

Mijn dank is groot voor iedere tip/mening enz! :)
IANAL. Nieuwe KvK nummer betekent nieuwe entiteit. Formeel betekent dat de oude entiteit het contract moet opzeggen en de nieuwe entiteit een nieuw contract met de cliënt aan gaat. Aangezien de oude entiteit per 1 januari gewoon nog een contract had met cliënt wordt die entiteit ook gewoon betaald. Dat jij nu iets met terugwerkende kracht wilt regelen (want in januari was je al te laat, dat had je voor 1 januari moeten regelen) is leuk, maar daar moet cliënt wel aan mee willen werken. Zo niet, dan heb jij pech.

Dus met betrekking tot 1) heeft cliënt precies gedaan zoals het contractueel is vastgelegd en heb jij nergens recht op. Dat het voor jou fiscaal niet aantrekkelijk/complex is, is jouw probleem, niet die van cliënt.

En dus ook mbt tot 2) nieuw rechtspersoon, dus formeel nieuw contract. Overigens is dit soort rechtspersoon switching fraudegevoelig dus de betaalblokkering is geheel terecht.

• Skyaero
  • Niet online
pirke schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:58:
Volgens een accountant die ik sprak: als je structureel dividend uitkeert om je inkomen aan te vullen (als je salaris blijkbaar niet genoeg is) dan kan de belastingdienst dat zien als loon en dat als zodanig belasten.
Wat is "structureel", wat is "inkomen aanvullen". Dit soort vage termen zeggen niets.

• RichieB
Dat lijkt me niet meer dan terecht. De truc met een BV is de kosten die je maakt zo veel mogelijk door de BV te laten maken. Dan heb je privé ook minder nodig en kan je met een bescheiden (aan de regels voldoend) salaris rond komen.

• hackerhater
  • Laatst online: 10:19
Crazy D schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:42:
En je keert wel elk jaar een flink bedrag aan dividend uit want rijkelijk lager wordt belast dan inkomstenbelasting, snap ik dat daar vraagtekens bij gezet worden of dat wenselijk is.
De vraag is vooral waarom dividend belast wordt. Waarom komt het niet gewoon bovenop het normale salaris?

• Skyaero
  • Niet online
hackerhater schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:33:
[...]

De vraag is vooral waarom dividend belast wordt. Waarom komt het niet gewoon bovenop het normale salaris?
Omdat er ook zoiets is als passieve aandeelhouder. Je denkt toch niet dat alle aandeelhouders van Shell ook bij het bedrijf werken. Zelfs bij een aanmerkelijk belang zul je veel passieve aandeelhouders zien (denk aan VC). DGA is een bijzondere vorm binnen de BV. Het belastingontwijken werd voorheen tegegehouden middels het aanmerkelijk (?) loon, maar daar heeft de rechter een stokje voor gestoken

• GekkeRipper
Skyaero schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:58:
[...]

... Het belastingontwijken werd voorheen tegegehouden middels het aanmerkelijk (?) loon, maar daar heeft de rechter een stokje voor gestoken
Zou je dit toe kunnen lichten?

• init6
  • Niet online

GeenStijl artikel over dit onderwerp:
https://www.geenstijl.nl/...et-communisme-wel-zitten/

Moet ik het nog opmerkelijk vinden dat op nu.nl deze kritiek er niet is?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dit lijkt mij niet het juiste topic om dat te bespreken. Verder is het artikel van de NOS een stuk objectiever dan de onderbuik journalistiek die GeenStijl hier weer laat zien

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11 12:42
Woy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:42:
Dit lijkt mij niet het juiste topic om dat te bespreken. Verder is het artikel van de NOS een stuk objectiever dan de onderbuik journalistiek die GeenStijl hier weer laat zien
Beide zijn niet objectief en dat is ook heel normaal. Iedere journalist heeft een bepaalde invalshoek. Daar doe je niets aan, daarom is het belangrijk om ook te zorgen dat je nieuws vergaring niet uit een bubbel komt.

• init6
  • Niet online
Woy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:42:
Er wordt hier al jaren over belasting aftrek over aanschaf van auto's gesproken, het aftrekken van belasting over een bureaustoel in eigen woning, maar op het moment dat het gaat over belasting heffing op DGAs en op ondernemers dan is het offtopic omdat de bron je niet zint?

• hackerhater
  • Laatst online: 10:19
Skyaero schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:58:
[...]

Omdat er ook zoiets is als passieve aandeelhouder. Je denkt toch niet dat alle aandeelhouders van Shell ook bij het bedrijf werken. Zelfs bij een aanmerkelijk belang zul je veel passieve aandeelhouders zien (denk aan VC). DGA is een bijzondere vorm binnen de BV. Het belastingontwijken werd voorheen tegegehouden middels het aanmerkelijk (?) loon, maar daar heeft de rechter een stokje voor gestoken
Ik zag dat ik het raar opgeschreven had. Ik bedoelde dat waarom wordt het überhaupt anders belast dan inkomen uit loondienst? De bedragen zouden gewoon hetzelfde belast moeten worden. Inkomen is inkomen.

Dus als je een salaris hebt van 50K en 20K in devident zou het belast moeten worden alsof je een salaris van 70K hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 28-03-2022 08:23 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
mannowlahn schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:49:
[...]

Beide zijn niet objectief en dat is ook heel normaal. Iedere journalist heeft een bepaalde invalshoek. Daar doe je niets aan, daarom is het belangrijk om ook te zorgen dat je nieuws vergaring niet uit een bubbel komt.
Natuurlijk is de NOS niet volledig objectief, dat stel ik ook nergens, maar als je je titel al zo begint als geenstijl is er weinig meer te redden. Maar ook dit is al redelijk off-topic hier.
init6 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:03:
[...]

Er wordt hier al jaren over belasting aftrek over aanschaf van auto's gesproken, het aftrekken van belasting over een bureaustoel in eigen woning, maar op het moment dat het gaat over belasting heffing op DGAs en op ondernemers dan is het offtopic omdat de bron je niet zint?
Het heeft niks met de bron te maken, maar het gaat hier nog totaal niet over concrete maatregelen, dus nog weinig relevant voor freelance topic. Dit soort algemene belasting discussie passen bijvoorbeeld een stuk beter in Het (on)bestaan van het middeninkomen, of desnoods een los topic over dit onderwerp.

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 28-03-2022 08:57 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hackerhater schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:21:
[...]

Ik zag dat ik het raar opgeschreven had. Ik bedoelde dat waarom wordt het überhaupt anders belast dan inkomen uit loondienst? De bedragen zouden gewoon hetzelfde belast moeten worden. Inkomen is inkomen.

Dus als je een salaris hebt van 50K en 20K in devident zou het belast moeten worden alsof je een salaris van 70K hebt.
Men heeft dividend gedeeld met vennotschapsbelasting, gezamenlijk zou dat hetzelfde op moeten leveren als enkel 49.5% op dividend. Voordeel is dat je ook een beetje belastinginkomsten hebt als er geen dividend uitgekeerd wordt en men geld op pot in de BV. Dan blijft de vennootschapsbelasting staan. Nadeel is dan weer dat alle bedrijven die een substantiele hoeveelheid vennootschapsbelasting zouden moeten betalen allerlei trucjes hebben gevonden om dat percentage tot onder het vriespunt te brengen.

• Freeaqingme
Ik zit nog even het Debat Belastingen van 17 maart terug te kijken. Daarin wordt er rond 1:48:07 wel een goed punt gemaakt door de staatssecretaris. Namelijk dat er in box 2 zowel ondernemingsvermogen zit als ook beleggingsvermogen. Dat vind ik wel een goed onderscheid.

Er zijn natuurlijk mensen die 10% aandelen kopen van een MKB'er enkel met het doel daar rendement op te maken op termijn. Dat vermogen valt dan weg uit box 3, en ik snap op zich dat je 'iets' met dat vermogen wilt. Dat wil je immers ook met vermogen van <5% aandelen van een bedrijf in box 3.

Als ze zich specifiek richten op het geld dat mensen als belegging in box 2 gestopt hebben, en niet het vermogen van een BV aan een individu toeschrijven (wat het CPB dus wel lijkt te doen), dan zou ik dat een mooie oplossing vinden.

Ik vermoed dat er dan ook voor het gros van de mensen in dit topic geen probleem is. Veel BV's worden met een kapitaal van 1 euro (of minder) opgericht, en ik vermoed dat bij de gemiddelde freelancer het (fiscale) balanstotaal ook wel meevalt.

• DR.V
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:19
Skyaero schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:32:
[...]

IANAL. Nieuwe KvK nummer betekent nieuwe entiteit. Formeel betekent dat de oude entiteit het contract moet opzeggen en de nieuwe entiteit een nieuw contract met de cliënt aan gaat. Aangezien de oude entiteit per 1 januari gewoon nog een contract had met cliënt wordt die entiteit ook gewoon betaald. Dat jij nu iets met terugwerkende kracht wilt regelen (want in januari was je al te laat, dat had je voor 1 januari moeten regelen) is leuk, maar daar moet cliënt wel aan mee willen werken. Zo niet, dan heb jij pech.

Dus met betrekking tot 1) heeft cliënt precies gedaan zoals het contractueel is vastgelegd en heb jij nergens recht op. Dat het voor jou fiscaal niet aantrekkelijk/complex is, is jouw probleem, niet die van cliënt.

En dus ook mbt tot 2) nieuw rechtspersoon, dus formeel nieuw contract. Overigens is dit soort rechtspersoon switching fraudegevoelig dus de betaalblokkering is geheel terecht.
Dankjewel :)

Ik zie waar je op doelt. Het is natuurlijk altijd een verzoek om dat aan te passen en een nieuw contract op te stellen. Daarbij heeft de organisatie mij wel verkeerd ingellicht en zijn schriftelijke beloftes niet nagekomen over betaling en creditering. Het contract met terugwerkende was ook geen eis van mij, maar dit hebben ze zonder te vragen zelf gedaan.

Over de verklaring fiscaal gedrag, de nieuwe rechtsvorm bestaat net, ik ben UBO en zij zijn mijn enige klant. Blijkbaar is an sich een blokkering dan terecht vanuit fraude, maar kijkende naar bovenstaande omstandigheden is dat risico toch niet aanwezig?

Ik begrijp dat je geen jurist bent en er als buitenstaander naar kijkt, maar vind je niet dat desondanks geen chique en vertrouwenswekkende gang van zaken is?

Nogmaals dank

• Wackmack
  • Laatst online: 21:58
Vraag over reversed billing bij moneybird. Zij geven de volgende werkwijze aan: https://www.moneybird.nl/...f%20'reversed%20billing').

Zelf voeg ik mijn reversed billing facturen toe via externe facturen bij moneybird en dat werkt (volgens mij) net zo prima.

Zie netjes welke externen facturen er nog open staan.

Nu ik met mijn opdracht alleen met reversed billing werk, maak ik geen facturen. Doen meer mensen dit ook zo? Wat zou de meerwaarde zijn?

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Wackmack schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:34:
Nu ik met mijn opdracht alleen met reversed billing werk, maak ik geen facturen. Doen meer mensen dit ook zo? Wat zou de meerwaarde zijn?
Ik deed dat wel. Zelf factuur maken, de gegenereerde factuur dan als bijlage eraan hangen, en de factuur gewoon niet sturen. Op deze manier hou ik overzicht op inkomsten, heb ik een sluitende administratie en heb ik een back-up van die facturen.

https://niels.nu

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Wackmack schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:34:
Vraag over reversed billing bij moneybird. Zij geven de volgende werkwijze aan: https://www.moneybird.nl/...f%20'reversed%20billing').

Zelf voeg ik mijn reversed billing facturen toe via externe facturen bij moneybird en dat werkt (volgens mij) net zo prima.

Zie netjes welke externen facturen er nog open staan.

Heb dat destijds aan mijn boekhouder gevraagd en die vond het niet nodig. Wat van belang is dat er sprake is van een factuurreeks en daar zorgen partijen die aan reversed billing doen wel voor.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
Het zou me niks verbazen dat de Belastingdienst inderdaad dat standpunt kan hebben, maar het lijkt me wel opmerkelijk en ik twijfel wat voor wettelijke basis daar voor is. Immers bij het vaststellen van het gebruikelijke loon is de levensstijl - logischerwijs - geen criterium. En het zou ook vreemd zijn dat twee ondernemers die een identieke zaak hebben, maar ondernemer A heeft geen spaargeld, en ondernemer B heeft een paar miljoen op de bankrekening staan, niet hetzelfde loon mogen uitkeren. Immers zou A zijn loon moeten aanvullen met een dividend om zijn levensstijl te bekostigen, terwijl B dat gewoon van de spaarrekening zou kunnen halen.

• Crazy D

Crazy D

Hielko schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Het zou me niks verbazen dat de Belastingdienst inderdaad dat standpunt kan hebben, maar het lijkt me wel opmerkelijk en ik twijfel wat voor wettelijke basis daar voor is. Immers bij het vaststellen van het gebruikelijke loon is de levensstijl - logischerwijs - geen criterium. En het zou ook vreemd zijn dat twee ondernemers die een identieke zaak hebben, maar ondernemer A heeft geen spaargeld, en ondernemer B heeft een paar miljoen op de bankrekening staan, niet hetzelfde loon mogen uitkeren. Immers zou A zijn loon moeten aanvullen met een dividend om zijn levensstijl te bekostigen, terwijl B dat gewoon van de spaarrekening zou kunnen halen.
Er wordt bedoelt: als jij elke maand 4000 euro salaris uitkeert en 1500 euro dividend, dan heb je dus eigenlijk gewoon 5500 euro salaris.

Exact expert nodig?

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Crazy D schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:02:
[...]

Er wordt bedoelt: als jij elke maand 4000 euro salaris uitkeert en 1500 euro dividend, dan heb je dus eigenlijk gewoon 5500 euro salaris.
Het is vrij gewoon om als aandeelhouder dividend te ontvangen. Het lijkt mij wel vrij ongewoon om deze exercitie maandelijks te doen vanwege de administratieve rompslomp – denk aan aangifte dividendbelasting.

Ik ben het verder wel eens met @Skyaero, wat is structureel? Eens in de maand, eens in het jaar, en eens in de 10 jaar zijn allemaal structureel te noemen.
En wie bepaalt of je daarmee je inkomen (c.q. je levensstijl) moet aanvullen? Dit is vooral waar @Hielko op doelt, en terecht.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Skyaero
  • Niet online
GekkeRipper schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:29:
[...]

Zou je dit toe kunnen lichten?
Ik moest even nazoeken, maar de term is afgeleid loon.

Je omzet (uren x uurtarief) - bedrijfskosten = afgeleid loon voor een DGA.
Van dat afgeleid loon stelde de belastingdienst dat je er minimaal 70% als loon moest uitkeren. Op die manier wilde de belastingdienst dat een DGA die alleen in een BV zat en uurtje-factuurtje werkte (en dus niet anders opereerde dan bijv zzp-er) toch voldoende loonbelasting betaalde.

De rechter heeft daar een aantal jaren geleden voor deze methode een stokje voor gestoken. Er zijn wel andere regels voor de gebruiksloon van een DGA, maar daar kun je veel makkelijker mee de belasting ontwijken.

• Skyaero
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:02:
[...]

Dat is wel heel makkelijk gesteld en ik twijfel of daar uberhaupt een wettelijke basis voor is. Dus maandelijks mag niet, maar jaarlijks dan wel? Want ik zou kunnen redeneren dan vakantiegeld, eindejaarsuitkering en 13de maand voor een werknemer ook structureel jaarlijkse aanvullingen zijn op het loon. Is jaarlijks dividend dan ook?

Voor een niet-DGA is het bijvoorbeeld heel gebruikelijk om jaarlijks dividend te ontvangen. Maar wie wel eens in (index)fondsen heeft belegd weet dat dividend per kwartaal ook vaak voorkomt.

De limitatie zal, zoals @RomeoJ al opmerkte in de administratie zitten. Niet alleen in de aangifte. Formeel mag je alleen dividend uitkeren als de reserves in het eigen vermogen dat toestaan, je mag niet het nominaal kapitaal noch agio uitkeren en de reserves mogen niet negatief worden. Zou je maandelijks willen uitkeren, zou je ook maandelijks een formeel balansoverzicht moeten maken die ondersteund dat je niet teveel dividend uitkeert.

• Crazy D

Crazy D

Skyaero schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:20:
Dat is wel heel makkelijk gesteld en ik twijfel of daar uberhaupt een wettelijke basis voor is. Dus maandelijks mag niet, maar jaarlijks dan wel? Want ik zou kunnen redeneren dan vakantiegeld, eindejaarsuitkering en 13de maand voor een werknemer ook structureel jaarlijkse aanvullingen zijn op het loon. Is jaarlijks dividend dan ook?
13e maand betaal je toch ook gewoon IB over? Volgens mij ging het er over dat dividendbelasting lager is dan IB. Dus is een mooie manier om dat te omzeilen, door minder salaris te betalen en via dividend de rest te regelen. Aangezien ik niet degene ben die de regels bedenkt, hoef ik de details daarvoor niet te bedenken :P maar ik zou het wel begrijpen als ze iets gaan doen in die richting.

Exact expert nodig?

• Skyaero
  • Niet online
DR.V schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:40:
Over de verklaring fiscaal gedrag, de nieuwe rechtsvorm bestaat net, ik ben UBO en zij zijn mijn enige klant. Blijkbaar is an sich een blokkering dan terecht vanuit fraude, maar kijkende naar bovenstaande omstandigheden is dat risico toch niet aanwezig?
Of dat risico aanwezig is of niet, dat kan ik niet beoordelen. Er zijn processen en mogelijk vereist dat proces dan validatie, maar daar weet ik te weinig van. UBO is een grote puinzooi, ik weet er alles van ;(
Ik begrijp dat je geen jurist bent en er als buitenstaander naar kijkt, maar vind je niet dat desondanks geen chique en vertrouwenswekkende gang van zaken is?
Je hebt twee kanten in dit verhaal. Het 'chique en vertrouwen' en je 'juridische rechten en plichten'. In je eerste bericht ging het met name om het tweede en mijn inschatting was (IANAL) dat je juridisch weinig poten hebt om op te staan.

Dat dit allemaal rommelig gaat ben ik het met je eens. Hoe je dat wilt benaderen/oplossing is een keuze die jij als ondernemer wilt maken. Soms loont het om tot 10 te tellen en het te accepteren, soms is het beter om gedag te zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Skyaero op 29-03-2022 15:05 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:24:
[...]

13e maand betaal je toch ook gewoon IB over? Volgens mij ging het er over dat dividendbelasting lager is dan IB. Dus is een mooie manier om dat te omzeilen, door minder salaris te betalen en via dividend de rest te regelen. Aangezien ik niet degene ben die de regels bedenkt, hoef ik de details daarvoor niet te bedenken :P maar ik zou het wel begrijpen als ze iets gaan doen in die richting.
Dat is dan nog gewoon pleisters plakken. Ze moeten gewoon zorgen dat het niet uithaalt hoe je het uitkeert, maar dat het gewoon op dezelfde manier belast wordt. Want het is prima te verdedigen dat je standaard salaris lager is, en als je een goed jaar draait je de overige winst uit wil keren. Of dat nou als dividend of salaris is zou niet echt uit moeten maken qua belasting. Dat staat los van het feit of je groot aandeelhouder bent van een BV waar je niet zelf werkzaam bent of dat je de enige werknemer van de BV bent.

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:59
Dit jaar heb ik wat investeringen gedaan zoals een nieuw beeldscherm en laptop. Totale investering valt nog buiten de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (vanaf € 2.401). Nou zijn we pas in maart, maar ik verwacht verder weinig tot geen investeringen meer. Wel heb ik onlangs een trekhaak laten plaatsen op mijn zakelijke auto.

Mag ik de trekhaak meenemen voor de KIA? Omdat een personenauto zelf buiten de KIA valt twijfel ik hierover.

• Hmmbob
Hmmbob schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:48:
[...]

En de Eerste Kamer heeft gisteren een procedurevergadering gehouden over dit voorstel van verkorting van de betaaltermijn tot 30 dagen: het gaat op 29 maart als "hamerstuk" aangenomen worden (geen debat meer oid, wordt gewoon geaccepteerd as-is). Mooi, lekker snel doorgepakt ook!

https://www.eerstekamer.n...5769_verkorten_wettelijke

Ben benieuwd wanneer het in gaat!
En ook deze laatste horde is genomen: de Eerste Kamer is (zoals verwacht) meteen akkoord met het wetsvoorstel om de wettelijke betaaltermijn voor groot- richting kleinbedrijf tot 30 dagen te beperken. Een belangrijke stap voor ZZP'ers en andere kleine ondernemers die vaak te maken krijgen met eenzijdig opgelegde, lange betaaltermijnen. Nu doorvoeren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUr3B7fhDaodOQMhh_y-e04sO8E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MREYPnjBRDNjw37mGxa1Kdw7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 29-03-2022 16:08 ]

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Hmmbob schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:07:
[...]

En ook deze laatste horde is genomen: de Eerste Kamer is (zoals verwacht) meteen akkoord met het wetsvoorstel om de wettelijke betaaltermijn voor groot- richting kleinbedrijf tot 30 dagen te beperken. Een belangrijke stap voor ZZP'ers en andere kleine ondernemers die vaak te maken krijgen met eenzijdig opgelegde, lange betaaltermijnen. Nu doorvoeren!

[Afbeelding]
Ik ben heel benieuwd naar de praktijk, hoeveel van de bestaande constructies gaan hiermee op de schop?

De betalingstermijn is bij mijn opdrachtgever via 2 tussenpartijen en selfbilling 65 dagen na het einde van de gewerkte maand. Dus 95 dagen na mijn eerste gewerkte dag.

Een constructie die ik niet vriendelijk vind en om die reden heb ik ook een hoger uurtarief onderhandeld. Dit met de redenatie als ze mij graag uitgesteld betalen om in de tussentijd rendement te behalen op deze centen, ik meer betaald wil worden als wachtvergoeding.
Dat klinkt cynisch maar het is werkelijk zo dat ik wekelijks of maandelijks (tijdig) uitbetaald kan worden als ik 2-4 euro van mijn uurtarief op wil offeren.

Erg benieuwd wat dit gaat doen met de tussenpartijen die mijns inziens de startende/jonge/niet kapitaalkrachtige ZZP-er echt met een probleem opzadelen / de keuze voor hen beperken.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• Crazy D

Crazy D

Pietert schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:07:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar de praktijk, hoeveel van de bestaande constructies gaan hiermee op de schop?

De betalingstermijn is bij mijn opdrachtgever via 2 tussenpartijen en selfbilling 65 dagen na het einde van de gewerkte maand. Dus 95 dagen na mijn eerste gewerkte dag.

Een constructie die ik niet vriendelijk vind en om die reden heb ik ook een hoger uurtarief onderhandeld. Dit met de redenatie als ze mij graag uitgesteld betalen om in de tussentijd rendement te behalen op deze centen, ik meer betaald wil worden als wachtvergoeding.
Dat klinkt cynisch maar het is werkelijk zo dat ik wekelijks of maandelijks (tijdig) uitbetaald kan worden als ik 2-4 euro van mijn uurtarief op wil offeren.

Erg benieuwd wat dit gaat doen met de tussenpartijen die mijns inziens de startende/jonge/niet kapitaalkrachtige ZZP-er echt met een probleem opzadelen / de keuze voor hen beperken.
Tjah maar andersom schaadt het de jonge/startende zzp'er die de cash flow nodig hebben met opgelegde betaaltermijnen vanuit de inhurende organisatie. Ik weet trouwens niet of ik 4 euro per uur ervoor over zou hebben om een betaaltermijn op te rekken naar 95 dagen... dat is 1 kwartaal! Dan loop je een complete BTW aangifte achter. Vind ik nogal een flink risico.

Exact expert nodig?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Genestealer schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:06:
Dit jaar heb ik wat investeringen gedaan zoals een nieuw beeldscherm en laptop. Totale investering valt nog buiten de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (vanaf € 2.401). Nou zijn we pas in maart, maar ik verwacht verder weinig tot geen investeringen meer. Wel heb ik onlangs een trekhaak laten plaatsen op mijn zakelijke auto.

Mag ik de trekhaak meenemen voor de KIA? Omdat een personenauto zelf buiten de KIA valt twijfel ik hierover.
Volgens mij niet
Verbetering van een bedrijfsmiddel
Kosten van verbetering van een bestaand bedrijfsmiddel maakt u om een bedrijfsmiddel geschikter te maken voor het gebruik binnen uw onderneming. Kosten van verbetering komen in aanmerking voor investeringsaftrek, als het bedrijfsmiddel zelf ook in aanmerking komt voor de aftrek. Onderhoudskosten zijn in het algemeen geen kosten van verbetering.
https://www.belastingdien...en_investeringsregelingen

Het lijkt mij dat een trekhaak onder verbetering van de auto valt, en niet als losstaand bedrijfsmiddel. Aangezien de auto onder de uitzonderingen voor investeringsaftrek vallen lijkt mij dus van niet

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 29-03-2022 18:07 ]

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:59
Woy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:05:
[...]

Volgens mij niet

[...]

https://www.belastingdien...en_investeringsregelingen

Het lijkt mij dat een trekhaak onder verbetering van de auto valt, en niet als losstaand bedrijfsmiddel. Aangezien de auto onder de uitzonderingen voor investeringsaftrek vallen lijkt mij dus van niet
Ah, dat tekst staat weer wat verder terug. Zat hier te kijken en dan komt dat stukje niet terug.

https://www.belastingdien...cht_op_investeringsaftrek

Bedankt!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Crazy D schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:20:

Ik weet trouwens niet of ik 4 euro per uur ervoor over zou hebben om een betaaltermijn op te rekken naar 95 dagen... dat is 1 kwartaal! Dan loop je een complete BTW aangifte achter. Vind ik nogal een flink risico.
Ben in Januari gestart en betaal dus in April de BTW van Januari en Februari met mijn betaling van Januari.
Mijn opdrachtgever is een mondiaal bekend merk en de tussenliggende contractpartij is dat ook dus ik maak mij over de uiteindelijke betaling geen zorgen.

Die BTW kan ik wel missen, heb al een buffer als ondernemer. Die 4 euro niet, die heb ik verdiend en ga ik niet betalen om sneller betaald te krijgen.

Het is asociaal omdat starters veelal geen 3 maanden zonder inkomen kunnen met als toetje twee maanden BTW afdragen in de eerste maand dat ze wel betaald worden. Dat schrikt af omdat het een schurkenstreek is die niemand werkelijk helpt.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-11 22:30
Pietert schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:44:
[...]

Ben in Januari gestart en betaal dus in April de BTW van Januari en Februari met mijn betaling van Januari.
Mijn opdrachtgever is een mondiaal bekend merk en de tussenliggende contractpartij is dat ook dus ik maak mij over de uiteindelijke betaling geen zorgen.

Die BTW kan ik wel missen, heb al een buffer als ondernemer. Die 4 euro niet, die heb ik verdiend en ga ik niet betalen om sneller betaald te krijgen.

Het is asociaal omdat starters veelal geen 3 maanden zonder inkomen kunnen met als toetje twee maanden BTW afdragen in de eerste maand dat ze wel betaald worden. Dat schrikt af omdat het een schurkenstreek is die niemand werkelijk helpt.
Dan is er altijd nog de keuze om de eerste, of eerste 2 maanden betaalkorting te accepteren en daarmee de boel betalen en de rest als buffer te houden, ook dat is ondernemen (of zorgen dat je een buffer hebtvoordat je aan de gang gaat, creditcard misbruiken, PL nemen voor een maand, keuzes genoeg. NIET mijn keuzes, maar ze zijn er wel).

[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 29-03-2022 20:48 ]

• Hmmbob
Pietert schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:07:
[...]

Dit is precies een van de redenen waarom deze wet is ingediend. In de praktijk gok ik dat het nog wel even zal duren voordat wij hier de voordelen van zien: er zal een overgangstermijn op zitten.

Daarnaast zal er vast ook in de hele foodchain opnieuw onderhandeld moeten worden, want {{tussenpersoon}} moet {{freelancer}} binnen 30 dagen betalen, maar {{klant}} mag {{tussenpersoon}} nog steeds na 60 dagen betalen (in beide gevallen: mits {{tussenpersoon}} een grootbedrijf is!). Kan me voorstellen dat {{tussenpersoon}} weinig zin heeft om voor heel veel freelancers 30 dagen voor te financieren.

• jadjong
  • Niet online
Dan gaat die 10 euro per uur provisie eindlijk meerwaarde brengen.

• Hmmbob
jadjong schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:41:
Dan gaat die 10 euro per uur provisie eindlijk meerwaarde brengen.
Applaus. _/-\o_

• emre076
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-11 16:01
Beste mensen,

het lijkt mij super gaaf om als zzp'er aan de slag te gaan, lekker je eigen baas! in mij omgeving zie ik steeds meer en meer mensen dit doen denk aan taxi, pakketbezorger, transport binnen europa, specialisten in de IT etc. in allerlei sectoren dus!

sinds dat ik werk zit ik in de detachering en man man wat de eind klanten wel niet betalen en wat ik zelf krijg..
ik werk 4.5j als (consultant) network engineer. ik ben nu beetje aan het orienteren en onderzoeken hoe het allemaal in elkaar zit.

wat mij eigenlijk nu een beetje tegen houd is of dat ik wel genoeg werkervaring heb om opdrachten binnen te halen.

mij hoogst behaalde diploma is mbo4 ict-beheer
hoogst behaalde certificaat is Cisco CCNP ENCOR en ben nu bezig met Cisco ENARSI.

ik zou graag van andere (network engineers) willen weten wanneer hun aan de slag zijn gegaan als ZZP'er
en hun ervaring als starter

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
emre076 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:43:
Beste mensen,

het lijkt mij super gaaf om als zzp'er aan de slag te gaan, lekker je eigen baas! in mij omgeving zie ik steeds meer en meer mensen dit doen denk aan taxi, pakketbezorger, transport binnen europa, specialisten in de IT etc. in allerlei sectoren dus!

sinds dat ik werk zit ik in de detachering en man man wat de eind klanten wel niet betalen en wat ik zelf krijg..
ik werk 4.5j als (consultant) network engineer. ik ben nu beetje aan het orienteren en onderzoeken hoe het allemaal in elkaar zit.

wat mij eigenlijk nu een beetje tegen houd is of dat ik wel genoeg werkervaring heb om opdrachten binnen te halen.

hoogst behaalde certificaat is Cisco CCNP ENCOR en ben nu bezig met Cisco ENARSI.

ik zou graag van andere (network engineers) willen weten wanneer hun aan de slag zijn gegaan als ZZP'er
Ik heb een aantal oude collega's waarmee ik heb gewerkt, toevallig begint er 1 volgende maand aan zijn 1e opdracht. De andere wilt er later dit jaar mee starten. Beide netwerk engineers.

Als je via detachering aan de bak komt is er kennelijk wel vraag naar je skills. Verwacht echter niet dat je direct hetzelfde tarief kunt vragen als je detacheerder. Weet je voor hoeveel je nu weg wordt gezet?

Een diploma is belangrijk, maar ervaring is belangrijker. Laat je dus niet tegenhouden omdat je 'maar' een MBO diploma hebt.

Wel vind ik 4-5 jaar ervaring wat aan de lage kant.

Wat voor ervaring heb je? Alleen met wat switches gespeeld, vlans geconfigureerd en werkplekken ingericht of ook veel ervaring op ISP/Cloud gebied, bijvoorbeeld Cisco ACI, BGP, OSPF?

EU DNS: 86.54.11.100

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-11 16:09
emre076 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:43:
Beste mensen,

Op de taxi's en pakketbezorgers zou ik niet al te jaloers worden als ik jou was

• emre076
c-nan schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Ik heb een aantal oude collega's waarmee ik heb gewerkt, toevallig begint er 1 volgende maand aan zijn 1e opdracht. De andere wilt er later dit jaar mee starten. Beide netwerk engineers.

Als je via detachering aan de bak komt is er kennelijk wel vraag naar je skills. Verwacht echter niet dat je direct hetzelfde tarief kunt vragen als je detacheerder. Weet je voor hoeveel je nu weg wordt gezet?

Een diploma is belangrijk, maar ervaring is belangrijker. Laat je dus niet tegenhouden omdat je 'maar' een MBO diploma hebt.

Wel vind ik 4-5 jaar ervaring wat aan de lage kant.

Wat voor ervaring heb je? Alleen met wat switches gespeeld, vlans geconfigureerd en werkplekken ingericht of ook veel ervaring op ISP/Cloud gebied, bijvoorbeeld Cisco ACI, BGP, OSPF?
nouja mijn technisch kant is wel sterk daar heb ik wel vertrouwen in en ik pak dingen ook snel op en ben (gelukkig) best wel leergierig omdat ik het gewoon leuk vind om technisch bezig te zijn.

alleen zoals je zelf al aangeeft vind ik ook dat mijn werkervaring aan de lage kant zit.

voorheen heb ik voornamelijk gewerkt als support en beheer van netwerken
configs uitvoeren/wijzigen apparaten voorbereiden en in het netwerk hangen.

mijn huidige opdracht is mijn eerste echte project waarbij ik help met het design van een nieuw netwerk en vendor migratie (cisco>fortinet /hp-aruba)

uiteraard heb ik ook ervaring met andere vendors en producten
fortinet/meraki/nsx-t/ cisco dna en een beetje azure
certs heb ik alleen van cisco

ik verdien zelf nu 3100 bruto en de eind klant betaalt 7000 ik ben 28j

• emre076
JEightyFive schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Op de taxi's en pakketbezorgers zou ik niet al te jaloers worden als ik jou was
nouja alsje 20-23 bent en je verdient 4k netto per maand lijkt me dat niet niks 8)

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 09:11
emre076 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:41:
[...]

nouja alsje 20-23 bent en je verdient 4k netto per maand lijkt me dat niet niks 8)
Wat die gasten jou niet vertellen is dat ze geen verzekeringen, pensioen en reserves opbouwen.

• _Arthur
  • Laatst online: 14-11 20:46

_Arthur

blub

com2,1ghz schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:42:
Wat die gasten jou niet vertellen is dat ze geen verzekeringen, pensioen en reserves opbouwen.
En misschien ook even de BTW en IB vergeten.

• emre076
com2,1ghz schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:42:
[...]

hahah ja dat klopt indd. ik had nog tegen hun verteld van let er op!
Pagina: 1 ... 300 ... 652 Laatste