Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Met een eenmanszaak ben je vermogensrechtelijk 1 en dezelfde persoon als je onderneming. Je kunt dus inderdaad prive zaken kopen en die voor de belasting tot het ondernemingsvermogen tellen.
Ik dacht wel dat het voor de btw-aftrek belangrijk was dat de factuur op naam van de onderneming staat. Hoe doen jullie de btw-aftrek als de factuur persoonlijk is?

Bla bla bla...

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 09:11
Elfjes schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:49:
[...]

Ik dacht wel dat het voor de btw-aftrek belangrijk was dat de factuur op naam van de onderneming staat. Hoe doen jullie de btw-aftrek als de factuur persoonlijk is?
Voor een eenmanszaak maakt dat niet uit.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15
com2,1ghz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:00:
[...]

Voor een eenmanszaak maakt dat niet uit.
Correct, maar volgens mij maakt het voor een bv ook niet uit? Volgens mij is het volstrekt valide als bijv. een werknemer bepaalde kosten privé voorschiet en vervolgens declareert bij de onderneming, zonder dat dat impact heeft op de verrekenbaarheid van de btw voor desbetreffende onderneming. Daarnaast blijkt deze eis ook niet uit de eisen die de belastingdienst meldt op hun site over wanneer btw aftrekbaar is. De belangrijkste eisen zijn voor de onderneming die de factuur opstelt, en om de btw af te mogen trekken is vooral belangrijk dat je dus inderdaad een factuur hebt gekregen die aan voorgenoemde eisen voldoet.

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:10
Yucon schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:47:
De afgelopen 4 maanden heb ik consultancywerk voor een klant gedaan. Die contractperiode is nu bijna om en voor het verlengen van 6 maanden wil men nu ongeveer 10% korting op het uurtarief. Met als argumentatie 'we zetten het nu voor een langere periode vast, en dat is zekerheid voor je'.

Ik zie dat niet zo zitten. De uitdaging op het moment lijkt me niet om de komende 6 maanden vol te krijgen dus zekerheid in dat opzicht is niet veel waard. Wat er op de wat langere termijn komt is veel spannender. Daarnaast zit je nog met inflatie. Toch had ik dit niet aan zien komen. Is dit gebruikelijk? En zijn jullie het eens met m'n idee over de komende 6 maanden vs de wat langere toekomst?
Uit mijn tijd van loondienst bij (grotere) detacheerders weet ik dat er vaak kortingen werden gegeven bij verlengingen.
De detacheerder vond langer inzetbaar belangrijker, zolang je maar billable was hoefde niemand op je te rennen.
Verschil wel is dat die detacheerders voor dezelfde klussen ook weer 10-30% hoger binnenkomen omdat je de "hele kennispool van detacheerder x" binnehaalt.

Ik heb het zelf ook al 2x meegemaakt.

- eerste keer was het blijkbaar al afgesproken met mijn tussenpartij en eindklant om na 1 jaar 10% korting te geven. Kreeg het zelf 1 maand voor verlenging te horen: oja, je moet ook 10% korting geven.
Lang verhaal kort. Niet verlengd en mijn enige 2 dagen onvrijwillig op de 'bank' tot nu toe (maand/weekend verloop was niet geheel gunstig voor volgende klus)

- tweede keer begon mijn 'interne manager' erover en ik duidelijk gemaakt dat ik alleen maar effectiever ben dan weer een nieuwe inwerken. Hij was gewend aan het detacheerders verhaal maar was schappelijk/verstandig genoeg om mijn standpunten te snappen en krijg hier juist dus een verhoging uit ipv 'korting'.

Dus het is maar net hoe je het zelf insteekt en wie je tegenover je hebt.

Voor mijzelf maak ik na elk jaar altijd balans op:
- hoeveel leer ik hier
- hoevoel voeg ik toe
- hoe leuk vind ik het
- hoe staat het in verhouding tot huidige marktwaarde

Op basis daarvan ga ik dan wel/niet de onderhandeling in.

• Elfjes
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:06:
[...]

Correct, maar volgens mij maakt het voor een bv ook niet uit? Volgens mij is het volstrekt valide als bijv. een werknemer bepaalde kosten privé voorschiet en vervolgens declareert bij de onderneming, zonder dat dat impact heeft op de verrekenbaarheid van de btw voor desbetreffende onderneming. Daarnaast blijkt deze eis ook niet uit de eisen die de belastingdienst meldt op hun site over wanneer btw aftrekbaar is. De belangrijkste eisen zijn voor de onderneming die de factuur opstelt, en om de btw af te mogen trekken is vooral belangrijk dat je dus inderdaad een factuur hebt gekregen die aan voorgenoemde eisen voldoet.
Op de site van de BD staat het volgende bij btw aftrekken
U krijgt een factuur waarop btw staat. Deze factuur moet voldoen aan de eisen voor een btw-factuur.
bij factuur-eisen staat vervolgens
uw volledige naam en die van uw afnemer
Vermeld de juridische naam. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat.
Nu kan ik me bij een eenmanszaak nog voorstellen dat de juridische naam de persoon zelf is, maar bij een bv is dat niet zo. Voor btw aftrek met in een bv moet de factuur daadwerkelijk aan de bv zijn opgesteld

dit lijkt bevestigd te worden door https://www.stielstra-par...ek-declaraties-werknemers

Bla bla bla...

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:32
De afgelopen 4 maanden heb ik consultancywerk voor een klant gedaan. Die contractperiode is nu bijna om en voor het verlengen van 6 maanden wil men nu ongeveer 10% korting op het uurtarief. Met als argumentatie 'we zetten het nu voor een langere periode vast, en dat is zekerheid voor je'.
Je kunt ook zeggen. Ik vraag 10procent meer want ik ben ingewerkt en er is een te kort aan goede krachten.

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 09:43
Dan geeft zowat elk restaurant dus ongeldige facturen uit. :')

Het valt dus allemaal wel mee, en het boeit geen hol of je nu een factuur op naam van jezelf, of van je onderneming zakelijk inboekt. Zelfs met een bv is dat te regelen dan declareer je die factuur gewoon aan je bv en klaar.

• Hielko
Remcoder schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:50:
[...]

Dan geeft zowat elk restaurant dus ongeldige facturen uit. :')
Van eten en drinken in de horeca is de btw dus ook niet aftrekbaar, zie https://www.belastingdien...ies/uitgaven_in_de_horeca

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 09:11
Nou als we het over BV's hebben. Mijn accountant stuurde mij een mail met het aangifte inkomstenbelasting en dat hij met mij om de tafel wil zitten om om de mogelijkheden van een BV te bespreken vanwege de hoge omzet en winst.

Ben benieuwd :)

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:09
com2,1ghz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:28:
Nou als we het over BV's hebben. Mijn accountant stuurde mij een mail met het aangifte inkomstenbelasting en dat hij met mij om de tafel wil zitten om om de mogelijkheden van een BV te bespreken vanwege de hoge omzet en winst.

Ben benieuwd :)
Wij ook. Deel je wat je leert?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:58

Ik zie dat niet zo zitten. De uitdaging op het moment lijkt me niet om de komende 6 maanden vol te krijgen dus zekerheid in dat opzicht is niet veel waard. Wat er op de wat langere termijn komt is veel spannender. Daarnaast zit je nog met inflatie. Toch had ik dit niet aan zien komen. Is dit gebruikelijk? En zijn jullie het eens met m'n idee over de komende 6 maanden vs de wat langere toekomst?
Natuurlijk nooit doen! Bij mij is het andersom gegaan. Mijzelf meer dan goed bewezen en krijg er ruim 10% bij :*).

Dat vind ik eerder logisch. Ben nu up to speed, mijn waarde wordt alleen maar meer voor de organisatie. Ga verder ook nu maar is een geschikte vervanger vinden in deze tijd.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Elfjes schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:21:
[...]

Op de site van de BD staat het volgende bij btw aftrekken

[...]

bij factuur-eisen staat vervolgens

[...]

Nu kan ik me bij een eenmanszaak nog voorstellen dat de juridische naam de persoon zelf is, maar bij een bv is dat niet zo. Voor btw aftrek met in een bv moet de factuur daadwerkelijk aan de bv zijn opgesteld

dit lijkt bevestigd te worden door https://www.stielstra-par...ek-declaraties-werknemers
Dat lees ik daar nergens terug. De partij die de factuur schrijft moet inderdaad een afnemer opnemen. Maar er staat nergens dat als er "Werknemer X" als afnemer staat dat het niet aftrekbaar is voor een bedrijf. Natuurlijk moet wel aangetoond kunnen worden dat de geleverde prestatie een zakelijk doel voor het bedrijf had.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Elfjes
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:01:
[...]

Dat lees ik daar nergens terug. De partij die de factuur schrijft moet inderdaad een afnemer opnemen. Maar er staat nergens dat als er "Werknemer X" als afnemer staat dat het niet aftrekbaar is voor een bedrijf. Natuurlijk moet wel aangetoond kunnen worden dat de geleverde prestatie een zakelijk doel voor het bedrijf had.
Toch zijn er verschillende bronnen die zeggen dat je alleen btw mag aftrekken als de factuur op naam van de onderneming staat. Ook een vereenvoudigde factuur (bonnetje) mag je alleen aftrekken als de ondernemen de primaire afnemer is.

https://www.higherlevel.n...dering-op-een-declaratie/
https://www.nahvaccountan...hoe-zit-het-nu-eigenlijk/
En de link die ik eerder al postte: https://www.stielstra-par...ek-declaraties-werknemers

Let wel, het gaat hier om de situatie met een bv. Bij een eenmanszaak kun je wel gewoon de btw aftrekken bij voorgeschoten uitgaven (tenzij je nog extra personeel hebt rondlopen die declaraties doen)

[ Voor 9% gewijzigd door Elfjes op 22-03-2022 07:19 ]

Bla bla bla...

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Elfjes dat zou best kunnen, maar ik zie het niet expliciet in de text die je aanhaalt. Natuurlijk voor een eenmanszaak niet van belang, want inderdaad juridisch de zelfde entiteit.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Elfjes
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:30:
@Elfjes dat zou best kunnen, maar ik zie het niet expliciet in de text die je aanhaalt. Natuurlijk voor een eenmanszaak niet van belang, want inderdaad juridisch de zelfde entiteit.
Bij de btw-aftrekeisen van de belastingdienst staat ook nog dit:
De goederen of diensten waarvoor u een btw-factuur hebt ontvangen, moeten ook daadwerkelijk aan u geleverd zijn.
Aan "u" geleverd, niet aan een werknemer. Lijkt mij duidelijk, toch?

Bla bla bla...

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Elfjes schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:39:
[...]

Bij de btw-aftrekeisen van de belastingdienst staat ook nog dit:

[...]

Aan "u" geleverd, niet aan een werknemer. Lijkt mij duidelijk, toch?
Tja, als een werknemer het aan de zaak levert is het nog steeds aan het bedrijf geleverd, maar indirect. Ik geloof best dat dat een issue kan zijn, maar zie het niet direct uit die text.

• Elfjes
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:43:
[...]

Tja, als een werknemer het aan de zaak levert is het nog steeds aan het bedrijf geleverd, maar indirect. Ik geloof best dat dat een issue kan zijn, maar zie het niet direct uit die text.
Sure, de werknemer kan doorverkopen, maar tenzij de werknemer zijn eigen btw administratie heeft, kan hij zelf niet de btw aftrekken, en is het een marge-product waar geen btw op zit

Bla bla bla...

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
"Ik heb zekerheid genoeg als ik naar mijn LinkedIn inbox kijk"
Ik heb tot nu toe in 3 jaar tijd 2 keer een tariefverhoging bedongen. Ik zou een tariefverlaging echt een belediging vinden.

https://niels.nu

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:18
Een tariefverlaging klinkt en voelt als: we vinden je te duur voor wat je doet/ons oplevert. Ik heb 1x een klant gehad die dit voorstelde (voor alle externen). Ik ben meteen iets anders gaan zoeken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:32
Gebeurd bij sommige grote bedrijven ook eind december. Dan zeggen ze tegen externen dat ze 2 weken vrij waren (staat leuk als kostenbesparing voor je bonus als HR manager). Bij mij toen op de afdeling (toen ik nog intern was) gaf de externe aan, prima, dan zoek ik per direct een andere opdracht. Toen hebben ze direct een uitzondering gemaakt :D.

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Wat is het verschil tussen uurtarief exclusief BTW en inclusief BTW? Is het altijd exclusief?
Als ik ga factureren, moet er dan nog BTW bij?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
blizzard001 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:42:
Wat is het verschil tussen uurtarief exclusief BTW en inclusief BTW? Is het altijd exclusief?
21% is het verschil en 99/100 keer moet er inderdaad nog BTW bij op de factuur gezet worden.

PS. als je dit al niet weet moet je je echt even gaan inlezen imo.

• Hielko
Elfjes schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:15:
[...]

Toch zijn er verschillende bronnen die zeggen dat je alleen btw mag aftrekken als de factuur op naam van de onderneming staat. Ook een vereenvoudigde factuur (bonnetje) mag je alleen aftrekken als de ondernemen de primaire afnemer is.

https://www.higherlevel.n...dering-op-een-declaratie/
https://www.nahvaccountan...hoe-zit-het-nu-eigenlijk/
En de link die ik eerder al postte: https://www.stielstra-par...ek-declaraties-werknemers

Let wel, het gaat hier om de situatie met een bv. Bij een eenmanszaak kun je wel gewoon de btw aftrekken bij voorgeschoten uitgaven (tenzij je nog extra personeel hebt rondlopen die declaraties doen)
Maar je ziet die eis tegelijkertijd nergens zwart op wit staan, en er zijn ook veel bronnen waar de strekking meer is het is verstandig om altijd de factuur op naam van de onderneming te laten zetten om twijfels over de aftrekbaarheid te voorkomen. Op higherlevel zie je bijv. ook iemand met deze quote aankomen:
Het is mogelijk dat de dienst of het goed feitelijk aan een andere persoon wordt verricht of verstrekt dan aan degene die de rechtsbetrekking met de leverancier of dienstverrich-ter is aangegaan. In zo‟n situatie zal aan de hand van alle feiten en omstandigheden moeten worden beoordeeld wie voor de btw de afnemer van de dienst of het goed is. Het is mogelijk dat een ondernemer voor de btw als afnemer van de dienst of het goed wordt aangemerkt, ondanks het feit dat de dienst of het goed feitelijk aan een ander wordt ver-richt/verstrekt. De ondernemer heeft dan voor de dienst of het goed recht op aftrek van voorbelasting. Deze situatie kan zich onder meer voordoen als een werkgever een dienst of een goed afneemt in het kader van zijn beroeps- of bedrijfsactiviteit, die feitelijk wordt verricht aan een werknemer (zie Hoge Raad van 8 oktober 2004, nr. 38 482, LJN AO3176).

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:36
Dat moet je zelf weten wat je doet, maar de belastingdienst wil 21% hebben van wat je betaald krijgt van de factuur.
(ok, er zijn enkele uitzonderingen)

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 22-03-2022 11:33 ]

• Elfjes
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Maar je ziet die eis tegelijkertijd nergens zwart op wit staan, en er zijn ook veel bronnen waar de strekking meer is het is verstandig om altijd de factuur op naam van de onderneming te laten zetten om twijfels over de aftrekbaarheid te voorkomen. Op higherlevel zie je bijv. ook iemand met deze quote aankomen:

[...]
hmm interessant, het blijkt maar weer eens een grijs gebied te zijn :). De keuze die je moet maken is dus: ga je voor zekerheid of voor het maximale halen uit de combinatie zakelijk/prive?

Bla bla bla...

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:42
Als je B2B zaken doet zijn bijna altijd alle bedragen exclusief BTW. Dat betekent dat als jij iets inkoopt voor 100 euro, je 121 euro op je bankrekening nodig hebt. Andersom; als jij iets aanbiedt voor 80 euro per uur, krijg je zo'n 97 euro per uur op je bankrekening (mits je dus ook 80 euro ex. btw factureert).

Dat extra geld heb je niets aan; eens per kwartaal maak je het over naar de belastingdienst, of de belastingdienst naar jou (als je meer uitgegeven hebt dan binnen gekregen).

Let hierbij wel op dat als je een prijs offreert je er altijd bij zet 'ex.' en/of dit in je algemene voorwaarden opneemt die je altijd netjes ter hand stelt. Voor de meeste ondernemers spreekt dit voor zich, maar als je bijvoorbeeld een keer een klant hebt die zich veel met onderwijs bezighoudt, dan heb je kans dat deze vrijgesteld is voor de BTW. Die mogen dan geen BTW (ver)rekenen, en voor hen is die 17 euro boven op je uurtarief dan ook niet aftrekbaar. Onderwijs is hier een voorbeeld van, maar zo zullen er nog wel meer sectoren zijn.

Wees je er ook van bewust dat als je 1000 euro op je bankrekening hebt staan, je aan het einde van het kwartaal hiervan zo'n 180 euro mag overmaken naar de belastingdienst voor de BTW. En aan 't einde van het jaar gaat er nog eens zo'n 400 euro naar de belastingdienst voor de inkomstenbelasting. Al met al is die 1000 euro die op je zakelijke bankrekening staat in prive nog zo'n 400 euro waard.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:09
Freeaqingme schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Wees je er ook van bewust dat als je 1000 euro op je bankrekening hebt staan, je aan het einde van het kwartaal hiervan zo'n 180 euro mag overmaken naar de belastingdienst voor de BTW. En aan 't einde van het jaar gaat er nog eens zo'n 400 euro naar de belastingdienst voor de inkomstenbelasting. Al met al is die 1000 euro die op je zakelijke bankrekening staat in prive nog zo'n 400 euro waard.
Als jij 400 euro aan IB betaalt over 820 euro dan doe je iets niet goed :P

Maar verder eens met je verhaal :)

EU DNS: 86.54.11.100

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 15:12
Ik probeer IB percentage altijd onder BTW percentage te houden :)

• c-nan
pirke schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:02:
Ik zit boven de 1.5x BTW percentage. Ik vind het knap dat het je lukt d:)b

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

pirke schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:02:
Hoe doe je dit dan?

Ik krijg steeds meer het idee dat de boekhoudster die mijn IB-aangifte doet niet zo sterk is in dingen aftrekken of geen gebruik maakt van de juiste regelingen. Wil mijn freelance werkzaamheden gaan opschalen, maar naar schatting zou ik nu zo'n 50-60% van mijn inkomsten opzij moeten houden voor btw, IB en ZVW..

• RoboTom
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-11 12:30
Oon schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:15:
[...]

Hoe doe je dit dan?

Ik krijg steeds meer het idee dat de boekhoudster die mijn IB-aangifte doet niet zo sterk is in dingen aftrekken of geen gebruik maakt van de juiste regelingen. Wil mijn freelance werkzaamheden gaan opschalen, maar naar schatting zou ik nu zo'n 50-60% van mijn inkomsten opzij moeten houden voor btw, IB en ZVW..
(Als het niet je eerste jaar is) dan kun je toch op je IB aangifte kijken hoeveel procent van je omzet naar de inkomstenbelasting gaat?

BTW zet ik meteen op een aparte rekening (bedrag staat op je eigen factuur), daar kun je zelf toch niks mee.

[ Voor 8% gewijzigd door RoboTom op 22-03-2022 14:23 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:15:
[...]

Hoe doe je dit dan?

@pirke is koning belasting drukken, incl BTW de helft afdragen is volgens mij niet heel gek hoor. Overigens is een boekhouder uiteindelijk geen fiscalist en als je echt IB wilt drukken dan zou je ook aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen.

• pirke
Het is de laatste 2 jaar al een stuk minder extreem dan de jaren ervoor. Ik schommel nu rond het btw percentage. Minder werken helpt trouwens ook best goed :)

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11 12:42
Nou kogel is door de kerk. Heb een omslag berekening laten maken en het scheelt 18k per jaar aan belasting als ik overstap naar bv met salaris van 62k per jaar(incl vakantiegeld) op basis van een winst van 150k. Had nog wat twijfels mbt eventuele hypotheek mogelijkheden maar die nemen ook gewoon je omzet mee.

Ik ben nog steeds blij dat ik de stap ooit gemaakt heb van vast dienstverband naar freelance. Zeker nu heb je de opdrachten voor het uitkiezen.

• pirke
@mannowlahn Zou je die berekening hier willen delen?

Zit daar de netto waarde van box 2 in? (dus gerekend met uitkeren naar box 3?)

[ Voor 43% gewijzigd door pirke op 22-03-2022 18:19 ]

• mannowlahn
pirke schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:18:
@mannowlahn Zou je die berekening hier willen delen?

Zit daar de netto waarde van box 2 in? (dus gerekend met uitkeren naar box 3?)
Heb je gepmd.

In principe blijft vermogen in de bv zitten en dmv holding en werkmaatschappij kan je dus je belastingdruk verlagen. Eventueel via dividend uitkering kan je nog extra uitkeren tegen 26%

• Freeaqingme
mannowlahn schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:04:
Had nog wat twijfels mbt eventuele hypotheek mogelijkheden maar die nemen ook gewoon je omzet mee.
Als je voornemens bent om een huis te kopen dan zou ik zeker eerst het huis kopen voordat je je bedrijfsvorm aanpast. Eenmanszaken snappen banken wel, maar BV's is alleen maar lastig. Uiteindelijk lukt het waarschijnlijk wel, maar dat is zeker geen vanzelfsprekendheid.

Ook zijn er met een inkomensverklaring vast mogelijkheden dat ze ook naar de omzet kijken, maar bij mijn aanvraag keek men destijds bij diverse banken enkel naar het uitgekeerde loon.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• mannowlahn
Freeaqingme schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:32:
[...]

Als je voornemens bent om een huis te kopen dan zou ik zeker eerst het huis kopen voordat je je bedrijfsvorm aanpast. Eenmanszaken snappen banken wel, maar BV's is alleen maar lastig. Uiteindelijk lukt het waarschijnlijk wel, maar dat is zeker geen vanzelfsprekendheid.

Ook zijn er met een inkomensverklaring vast mogelijkheden dat ze ook naar de omzet kijken, maar bij mijn aanvraag keek men destijds bij diverse banken enkel naar het uitgekeerde loon.
Heb al een bijna afbetaald appartement in amsterdam en bij navraag is het over het algemeen geen issue mbt bv. Ik zal pas over 5 jaar misschien iets kopen. Ik huur nu zelf iets wat qua m2 een top deal is gezien de waarde van het pand en locatie. Dus tot die tijd geld oppotten in bv en tegen die tijd kan ik dan weer mijzelf een aanzienlijk hypotheek lenen uit de bv.

Maw mijn risico profiel mbt een eventuele hypotheekhouder tov waarde pand zal vrij laag zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door mannowlahn op 22-03-2022 18:36 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
Liegebeest schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:54:
[...]
Het is zo ongelooflijk triest, je moet wel lachen anders ga je huilen...
  • De brief met activeringscode van de nieuwe pas, die ging naar mijn eigen vestigingsadres.
  • De brief met de PIN code van de nieuwe pas, die ging naar het adres van de vorige eigenaar. 8)7
  • Waar de pas zelf heen gaat, dat is nog even roulette... :+
:X
Pffft, de bevalling is rond. Ik heb toegang.

De pas was inderdaad ook naar het adres van de vorige eigenaar gestuurd en niemand bij ABN snapt waarom. Ze hebben genoteerd dat ik er een officiële klacht van wil maken, incl melding van datalek... maar ik moet nog maar zien of er iets van komt.

Maar goed, ik kan nu beter slapen: ik kan mezelf en mijn crediteuren nu zelfstandig betalen.

Liege, liege, liegebeest!

• hackerhater
  • Laatst online: 15-11 10:19
Congrats. Nu overstappen naar een andere bank?

• Hmmbob
Nou kogel is door de kerk. Heb een omslag berekening laten maken en het scheelt 18k per jaar aan belasting als ik overstap naar bv met salaris van 62k per jaar(incl vakantiegeld) op basis van een winst van 150k. Had nog wat twijfels mbt eventuele hypotheek mogelijkheden maar die nemen ook gewoon je omzet mee.

Ik ben nog steeds blij dat ik de stap ooit gemaakt heb van vast dienstverband naar freelance. Zeker nu heb je de opdrachten voor het uitkiezen.
ben erg benieuwd naar de berekening, ik zit boven die 150k dus dat zou veel kunnen schelen.

• pirke
Het scheelt in zoverre dat er een cashflow voordeel is als je het in de bv laat zitten. Als je het uitkeert naar privé ben je alsnog duurder uit.

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:10
pirke schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:54:
Het scheelt in zoverre dat er een cashflow voordeel is als je het in de bv laat zitten. Als je het uitkeert naar privé ben je alsnog duurder uit.
Er is een omslagpunt. Bij volledige uitkering naar privé is een BV daarboven voordeliger, omdat de uitkering van dividend ongeveer net zo zwaar belast wordt als schijf 1 van de inkomstenbelasting. De calculator op berekenhet gaat uit van volledige uitkering naar privé.

Als je de winst vooral wil investeren, is een BV al veel eerder interessant, misschien al wel bij €70k.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
hackerhater schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:58:
Congrats. Nu overstappen naar een andere bank?
Dat loopt inderdaad al, ja.

Met dien ten verstande dat mijn ervaring sowieso positiever uit gaat vallen, ook al heeft deze andere bank ook lang nodig, omdat de tijdsdruk er nu voor mij af is.

Alle onkunde van ABN ten spijt is het wel zo eerlijk om toe te geven dat mijn frustratie hoger was omdat dit letterlijk mijn life-line was.

[ Voor 45% gewijzigd door Liegebeest op 23-03-2022 06:43 ]

Liege, liege, liegebeest!

• RonaldHeirbaut
Aftansert schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 23:09:
[...]
Als je de winst vooral wil investeren, is een BV al veel eerder interessant, misschien al wel bij €70k.
Waar zou je als BV dan in moeten investeren?! Echt, ik heb geen idee.

• Remcoder
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:57:
[...]

Je pensioen ;)

• RonaldHeirbaut
Dat doe ik als eenmanszaak ook. Maar wat zou ik als BV moeten/kunnen inversteren wat ik niet als eenmanszaak kan? Ik zie nog steeds geen voordeel om een BV te starten.

• Hielko
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:34:
[...]

Dat doe ik als eenmanszaak ook. Maar wat zou ik als BV moeten/kunnen inversteren wat ik niet als eenmanszaak kan? Ik zie nog steeds geen voordeel om een BV te starten.
Hypotheek eigen woning vanuit BV. Lening aan DGA vanuit BV.

• pirke
Hielko schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:36:
[...]

Hypotheek eigen woning vanuit BV. Lening aan DGA vanuit BV.
Hypotheek vanuit de bank met minder dan 2% rente, en je eigen vermogen beleggen a 10-15% rendement?

• c-nan

Dat is serieus wat geld. Bij online berekeningen komt het er bij mij niet zo voordelig uit. Ik zou mij zelf een salaris willen geven van 70k/jaar (inclusief vakantiegeld).

Echter wil ik mijn hypotheek versneld aflossen, waardoor ik naast mijn salaris ook nog eens netto jaarlijks 20.000 wil uitbetalen. Tegen welk tarief gaat dat, 26%?

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16
Nou kogel is door de kerk. Heb een omslag berekening laten maken en het scheelt 18k per jaar aan belasting als ik overstap naar bv met salaris van 62k per jaar(incl vakantiegeld) op basis van een winst van 150k.
Ik heb het idee dat je nu wel appels met peren aan het vergelijken bent. Als je het geld in de BV laat zitten, dan zit het vast, het is niet "jouw geld", maar het geld van de BV.
Ooit zal je het toch uit de BV moeten halen, en dan komt alsnog de rekening van de belastingdienst.

Ik vind die 18k dus veel te rooskleurig neergezet.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Hielko
pirke schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:37:
[...]

Hypotheek vanuit de bank met minder dan 2% rente, en je eigen vermogen beleggen a 10-15% rendement?
Je kan het prima aan jezelf uitlenen en dan beleggen met die 10-15% als je denkt dat dat realistisch is. Dan heb je meer vermogen om te beleggen (want nog niks betaald in box 2) en je hoeft over het uitgeleende bedrag geen box 3 heffing te betalen (want er staat een schuld tegenover). Dat is financieel gezien al snel heel erg aantrekkelijk, enige nadeel is dat de wetgever het gebruik van dit soort constructies wilt beperken door een maximaal leningsbedrag in te stellen.

• Remcoder
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:34:
[...]

Ik bedoel, je kan in BV sparen zonder gedoe te krijgen met de vermogensbelasting en zonder gebonden te zijn aan alle voorwaarden van de pensioenaanbieders met de daarbij horende risico's.

Met een BV kan op die manier sparen fiscaal aantrekkelijker zijn. Maar ook dan moet je het even door (laten) rekenen.

En wat risico's betreft, mijn vriendin is geraakt door het failissement van Conservatrix, en de verslagen die ik daarover lees maken wel duidelijk dat daar een flinke puinzooi van gemaakt is door zo'n Amerikaanse cowboy die daar graag snel geld mee wilde verdienen. Daar zijn nu de spaarders de pineut van. Dat zorgt er iig voor dat ik weinig vertrouwen meer heb in een andere partij die mijn geld beheert zonder dat ik er zicht op heb.

• Deveon
  • Niet online
Remcoder schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Met een BV kan op die manier sparen fiscaal aantrekkelijker zijn. Maar ook dan moet je het even door (laten) rekenen.
Beetje offtopic, maar fiscaal is maar een druppel op een gloeiende plaat die inflatie heeft als je het over sparen hebt. Zodra je genoeg hebt om je bedrijfskosten een periode te dekken dat je zonder inkomsten zit kan je beter het het spaargeld ergens aan het werk zetten (zakelijk beleggen is ook mogelijk), of je moet zeer binnenkort willen stoppen met werken.

• Hmmbob
En de Eerste Kamer heeft gisteren een procedurevergadering gehouden over dit voorstel van verkorting van de betaaltermijn tot 30 dagen: het gaat op 29 maart als "hamerstuk" aangenomen worden (geen debat meer oid, wordt gewoon geaccepteerd as-is). Mooi, lekker snel doorgepakt ook!

https://www.eerstekamer.n...5769_verkorten_wettelijke

Ben benieuwd wanneer het in gaat!

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 23-03-2022 09:49 ]

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:10
c-nan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:42:
[...]
Echter wil ik mijn hypotheek versneld aflossen, waardoor ik naast mijn salaris ook nog eens netto jaarlijks 20.000 wil uitbetalen. Tegen welk tarief gaat dat, 26%?
Het is in dat geval het meest voordelig om persoonlijk geld ten behoeve van een eigen woning te lenen bij je holding. Die lening wil je achtergesteld maken ten opzichte van de lening aan de bank, en zonder recht van hypotheek. Dat zorg voor meer risico voor de holding, dus een hogere rente. Over die hogere rente vraag je vervolgens hypotheekaftrek. Holding hoeft slechts 15% Vpb te betalen over de rentebaten.

Kan ook prima in stapjes om langzaam je lening bij de bank 'op te eten'.

Als je wel dividend wilt uitkeren en niet uitlenen, betaal je 15% aan de kant van de vennootschap, en moet je persoonlijk 26,9% afdragen van het restant. Dat komt dus neer op 37,9%, Een klein procent meer dan box 1 van de inkomstenbelasting.
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:57:
[...]

In uitbreiding/ontwikkeling van het bedrijf. Als je alleen development of consultancy doet ligt dat waarschijnlijk niet voor de hand, maar dat kan ook een gebrek aan fantasie zijn ;) Verder kan er vastgoed gekocht worden of je kan familiebank spelen zoals hierboven aangegeven.

[ Voor 9% gewijzigd door Aftansert op 23-03-2022 09:55 ]

• mannowlahn
c-nan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Dat is serieus wat geld. Bij online berekeningen komt het er bij mij niet zo voordelig uit. Ik zou mij zelf een salaris willen geven van 70k/jaar (inclusief vakantiegeld).

Geen idee, daarom heb ik de berekening laten doen door een partij in amsterdam die mij van a tot z gaat ontzorgen in dit traject. Dit is absoluut niet mijn specialiteit en heb gemerkt dat ik wel een poging gedaan heb alles uit te zoeken etc, maar dat kan gewoon niet meer uit qua vrije tijd.

Deze berekening gaat niet uit van hypotheek aftrek, omdat ik mijn appartement verhuur en dus geen aftrek heb. Tevens zijn mijn kosten vrij laag <5k per jaar. Het kan zijn dat jouw situatie idd een ander scenario schetst. maar van 62k naar 70k zal idd wel een andere resultaat geven lijkt mij.

Maar je kan idd dividend uitkeren tegen 26%, dat weet ik wel ja :) geen idee wat de max hoogte is daarvan overigens, zal wel in relatie tot salaris staan.

• mannowlahn
ConQuestador schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Ik heb het idee dat je nu wel appels met peren aan het vergelijken bent. Als je het geld in de BV laat zitten, dan zit het vast, het is niet "jouw geld", maar het geld van de BV.
Ooit zal je het toch uit de BV moeten halen, en dan komt alsnog de rekening van de belastingdienst.

Ik vind die 18k dus veel te rooskleurig neergezet.
Is niet vast, je kan prima beleggen vanuit bv. Ik kan over 5 jaar mijzelf een hypotheek verstrekken zonder dat ik dit bij de bank hoeft te doen.

Ooit haal ik niks uit de bv, ik blijf de bv in stand houden en mij einde der tijden een salaris uitkeren. Vermogen blijft in bv via beleggen bv.

• mannowlahn
pirke schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:54:
Dat is niet waar, dividend uitkeren is altijd nog lager dan belastingschijf waar je in valt als freelancer.

• mannowlahn
Aftansert schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:49:
[...]

Het is in dat geval het meest voordelig om persoonlijk geld ten behoeve van een eigen woning te lenen bij je holding. Die lening wil je achtergesteld maken ten opzichte van de lening aan de bank, en zonder recht van hypotheek. Dat zorg voor meer risico voor de holding, dus een hogere rente. Over die hogere rente vraag je vervolgens hypotheekaftrek. Holding hoeft slechts 15% Vpb te betalen over de rentebaten.

Kan ook prima in stapjes om langzaam je lening bij de bank 'op te eten'.

Als je wel dividend wilt uitkeren en niet uitlenen, betaal je 15% aan de kant van de vennootschap, en moet je persoonlijk 26,9% afdragen van het restant. Dat komt dus neer op 37,9%, Een klein procent meer dan box 1 van de inkomstenbelasting.

[...]

In uitbreiding/ontwikkeling van het bedrijf. Als je alleen development of consultancy doet ligt dat waarschijnlijk niet voor de hand, maar dat kan ook een gebrek aan fantasie zijn ;) Verder kan er vastgoed gekocht worden of je kan familiebank spelen zoals hierboven aangegeven.
Met name dat laatste is bijzonder interessant om vanuit de bv te doen, vastgoed aankopen en financeren vanuit de bv.

• RichieB
mannowlahn schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Maar je kan idd dividend uitkeren tegen 26%, dat weet ik wel ja :) geen idee wat de max hoogte is daarvan overigens, zal wel in relatie tot salaris staan.
Nee, het DGA salaris moet op zich zelf verdedigbaar zijn. De maximale hoogte van het dividend wordt vooral bepaald door de verplichtingen van de BV: er moet genoeg vermogen in de BV overblijven om gezond te blijven draaien, nu en in de toekomst.

• RichieB
pirke schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:37:
[...]

Vooral dat laatste heb ik wel interesse in. Hoe doe je dat?

• Hydra
RichieB schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:07:
Een tariefverlaging klinkt en voelt als: we vinden je te duur voor wat je doet/ons oplevert. Ik heb 1x een klant gehad die dit voorstelde (voor alle externen). Ik ben meteen iets anders gaan zoeken.
Toen Corona lostbarstte in 2020 waren er ook best een aantal bedrijven die het aangrepen om een uurtarief naar beneden te lullen. Backbase bijvoorbeeld was daar een best extreem voorbeeld van. Die bedrijven staan wat mij betreft ook op een "fuck you" lijst. Backbase ook nog vanwege andere redenen.

• Hydra
Als je klant een bedrijf is, is je uurtarief ex BTW. Maar je factuureert dus wel inclusief die 21% BTW. Hier staat een voorbeeld van zo'n factuur.

Ik gebruik zelf MoneyMonk en die doet dat verder helemaal voor mij. Ik selecteer de uren voor die maand, maak daaruit een factuur, en kan 'em dan ook vanuit MoneyMonk versturen.

• Hydra
Mag ik ook? Zit ook rond de 150k.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Wat ik eigenlijk mis in de discussie hierboven over DGA/B.V. en hypotheken is: Hebben jullie ervaring met een hypotheek krijgen op de B.V. in plaats van persoonlijk?

Op dit moment zit ik te kijken naar een pensioen oplossing, als er jaarlijks 150-200k binnen komt, 65k DGA salaris betaald word dan is na een paar jaar genoeg geld om aan vastgoed te denken als pensioenpot. Een woning welke je kan verhuren. Mijn dochter is over een paar jaar aan de beurt en hoe mooi zou het zijn om als ouder vastgoed aan haar te kunnen verhuren gezien de jubelton afgebouwd gaat worden, op een gegeven moment zal ze zelf iets gaan kopen en tegen die tijd kan het verkocht worden voor mijn pensioen. Of een aantal vakantiewoningen in het duurdere segment om deze te verhuren. Met de huidige marktprijzen zou een hypotheek nodig zijn, is dit überhaupt een mogelijkheid?

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
init6 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:14:
Wat ik eigenlijk mis in de discussie hierboven over DGA/B.V. en hypotheken is: Hebben jullie ervaring met een hypotheek krijgen op de B.V. in plaats van persoonlijk?

Op dit moment zit ik te kijken naar een pensioen oplossing, als er jaarlijks 150-200k binnen komt, 65k DGA salaris betaald word dan is na een paar jaar genoeg geld om aan vastgoed te denken als pensioenpot. Een woning welke je kan verhuren. Mijn dochter is over een paar jaar aan de beurt en hoe mooi zou het zijn om als ouder vastgoed aan haar te kunnen verhuren gezien de jubelton afgebouwd gaat worden, op een gegeven moment zal ze zelf iets gaan kopen en tegen die tijd kan het verkocht worden voor mijn pensioen. Of een aantal vakantiewoningen in het duurdere segment om deze te verhuren. Met de huidige marktprijzen zou een hypotheek nodig zijn, is dit überhaupt een mogelijkheid?
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wat ik in mijn netwerk hoor zijn er zeker mogelijkheden dit te regelen als je maar voldoende eigen inbreng mee neemt. Als jij 30%+ van de taxatiewaarde mee neemt zou je normaal gezien zeker bij een vastgoedbank een hypotheek moeten kunnen krijgen. Anders kun je ook nog wel terecht bij crowdfunding oplossingen maar dan zit je wel aan een stuk hogere rente vast.

Ze zullen wel aandringen dat je tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid en dat de huurpenningen verpacht worden als aanvullende zekerheid bovenop de hypotheek.

[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 23-03-2022 11:19 ]

• Hydra
Mijn vader heeft dit gegaan. Jaren terug een studentenhuis in Groningen gekocht waar mijn zusje en broertje in gezeten heeft. Recent met pensioen gegaan en dat studentenhuis verkocht en dat is, naast pensioen uit werknemerstijd en AOW, een heel flink deel van hun pensioenvoorziening.

Het is iets wat ik ook zelf interessant vindt, maar dit gaat pas over ongeveer 8 jaar spelen als mijn oudste dochter (waarschijnlijk) gaat studeren. Tot die tijd ben ik geld dat 'over' is, in een paar indexfondsen aan het proppen.

• pirke
mannowlahn schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Dat is niet waar, dividend uitkeren is altijd nog lager dan belastingschijf waar je in valt als freelancer.
Niet als je VPB meerekent, dan kom je uit op grofweg hetzelfde percentage aan belasting wat ingehouden wordt op de winst. Echter mis je de MKB winstvrijstelling, waardoor je meer belasting betaalt. Tenzij je dermate weinig salaris uitkeert dat het verschil in heffingskortingen dat goedmaken, maar daar zal de belastingdienst niet mee akkoord gaan. Financieel is een BV bij een winst van 150k nog niet interessant als je je geld ooit een keer naar prive wilt halen.

Rekenvoorbeeldje:

150k winst, waarvan 50k als salaris wordt uitgekeerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
100.000 winst na salaris
-15.000 VPB
-------
 85.000 dividend
-22.865 dividendbelasting
-------
 62.135 netto

Over het salaris betaal je 50.000 * 37,07% = 18.535

Oftewel 15.000 + 22865 + 18.535 = 56.400 euro ingehouden belasting = 37,6% van 150.000

code:
1
2
3
4
5
150.000 winst
  -6.310 zelfstandigenaftrek
-20.116 MKB winstvrijstelling
-------
 129.884 belastbaar inkomen

Daarvan valt 69.399 in schijf 1 en 129.884 - 69.399 = 60.485 in schijf 2.

69.399 * 37,07% = 25.726 IB schijf 1
60.485 * 49,5% = 29.940 IB schijf 2

Totaal: 25.726 + 29.940 = 55.666 euro ingehouden belasting = 37,1% van de originele 150.000

In dit voorbeeld ben je dus 734 euro duurder uit, plus de extra kosten van een holding-werkmaatschappij (makkelijk 3k per jaar).

Het houdt geen rekening met heffingskortingen en de afbouw daarvan bij hogere inkomens. Het optimum voor heffingskortingen ligt rond de 30k, daarboven gaat het hard omlaag. 50.000 salaris levert 4.519 euro heffingskorting op (alg + arbeid). Bij een realistisch salaris van 75k is dat nog maar 1.845 euro. Dan schommel je wellicht net rond het break-even punt afhankelijk van je andere aftrekposten (zoals HRA) die helpen bij extra heffingskorting krijgen.

Dus als het je puur om financieel voordeel te doen is kun je met 150k winst beter een eenmanszaak blijven, zeker als je salaris hoger ligt dan de 50k waar ik mee rekende. Die MKB winstvrijstelling hakt er echt in.

Als je om wat voor reden dan ook je vermogen liever in box 2 hebt zitten, dan moet je wel. Maar de hypotheek op je huis overnemen geeft een relatief laag rendement op je vermogen, wederom niet super interessant naar mijn mening.

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-11 15:33
Even een vraag, ben hier niet zo bekend mee; als je een betalingstermijn insteld van 30 dagen, is het dan gebruikelijk om pas op de 30e dag te betalen? Eerder kan natuurlijk ook, maar ben benieuwd hoe jullie dit ervaren met te ontvangen betalingen.

• pirke
RichieB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:02:
[...]

Vooral dat laatste heb ik wel interesse in. Hoe doet je dat?
Aandelen kopen die gigantisch zijn afgestraft om wat voor reden dan ook. Ik heb een flinke hoeveelheid gewoon in een simpele wereldwijde ETF zitten (die ook 5-25% per jaar doet momenteel), maar er zijn genoeg mooie kansen. Shell voor 11 euro, ING voor 5 euro, URW voor 30 euro. Allemaal pareltjes die >100% rendement hebben gegeven. En van die +100% wil ik niet 40% afstaan aan VPB+dividendbelasting :) Box 3 is dus veel interessanter als je wat rendement weet te maken. Alleen verliezen zijn niet verrekenbaar. 80% van mijn cherry picks van de afgelopen 2 jaar heeft minimaal +60% gedaan, en slechts 2 staan op verlies. Het is maar een relatief klein deel van mijn portefeuille, maar wel een zeer significante bijdrage in het totale rendement.

De algemene wijsheid: als het bloed door de straten loopt moet je kopen. Voor de rest gewoon een leuk ETFje.

Ik vind het nog steeds jammer dat ik 2 jaar terug de olievaten niet heb durven "kopen" toen je er 40 dollar per vat bij kreeg omdat alle opslag vol zat en iedereen van zijn futures af wilde. Maar ja, waar laat je 10.000 vaten die nog in een tanker zitten die onderweg is? :D Ik had ook totaal geen verstand van de oliehandel en bleef bij mijn leest. Maar ik zag wel dat daar flink te verdienen was.

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 05:30

KoudeAardbei

Moderator

Landon schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:51:
Even een vraag, ben hier niet zo bekend mee; als je een betalingstermijn insteld van 30 dagen, is het dan gebruikelijk om pas op de 30e dag te betalen? Eerder kan natuurlijk ook, maar ben benieuwd hoe jullie dit ervaren met te ontvangen betalingen.
Over het algemeen op de dag zelf! Vrijwel nooit te laat (gelukkig)

• Hydra
Varieert een beetje. Sommige betalen een stuk eerder (dag 21 ofzo) maar meestal is het idd rond de 30e dag. Vind het zelf nogal onzinnig; tis niet alsof je tegenwoordig nog rente krijgt ofzo.

• c-nan
Bij mij is het altijd op dag 29 of dag 30.

Ik zit nu sinds kort bij een overheidsorganisatie. Vorige factuur kwam binnen op factuurdatum + 24. Momenteel staat er nog een factuur open, vandaag zit ik op factuurdatum + 22.

• Deveon
  • Niet online
In privé is de huuropbrengst en waardestijging belastingvrij. Dat is toch veel aantrekkelijker zolang verhuur geen “dagelijks werkzaamheden” worden? De helft van je winst afdragen in ruil voor minder aansprakelijkheid vind ik vrij fors.

Je kan natuurlijk wel vanuit de BV een hypotheek beschikbaar stellen aan privé voor koop van vastgoed voor verhuur (scheelt dividendbelasting). Als DGA zal je dan uiteraard nooit verkoop van de woning forceren bij waardedaling waardoor het risico minimaal is.

• Remcoder
Deveon schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:47:
[...]

Beetje offtopic, maar fiscaal is maar een druppel op een gloeiende plaat die inflatie heeft als je het over sparen hebt. Zodra je genoeg hebt om je bedrijfskosten een periode te dekken dat je zonder inkomsten zit kan je beter het het spaargeld ergens aan het werk zetten (zakelijk beleggen is ook mogelijk), of je moet zeer binnenkort willen stoppen met werken.
Met sparen bedoel ik dan uiteraard elke vorm van vermogen opbouwen, vastgoed, aandelen, ETF's, etc... ;)

• mannowlahn
pirke schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Niet als je VPB meerekent, dan kom je uit op grofweg hetzelfde percentage aan belasting wat ingehouden wordt op de winst. Echter mis je de MKB winstvrijstelling, waardoor je meer belasting betaalt. Tenzij je dermate weinig salaris uitkeert dat het verschil in heffingskortingen dat goedmaken, maar daar zal de belastingdienst niet mee akkoord gaan. Financieel is een BV bij een winst van 150k nog niet interessant als je je geld ooit een keer naar prive wilt halen.

Rekenvoorbeeldje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
100.000 winst na salaris
-15.000 VPB
-------
 85.000 dividend
-------
 62.135 netto

Oftewel 15.000 + 22865 + 18.535 = 56.400 euro ingehouden belasting = 37,6% van 150.000

code:
1
2
3
4
5
150.000 winst
-------

Totaal: 25.726 + 29.940 = 55.666 euro ingehouden belasting = 37,1% van de originele 150.000

In dit voorbeeld ben je dus 734 euro duurder uit, plus de extra kosten van een holding-werkmaatschappij (makkelijk 3k per jaar).

Het houdt geen rekening met heffingskortingen en de afbouw daarvan bij hogere inkomens. Het optimum voor heffingskortingen ligt rond de 30k, daarboven gaat het hard omlaag. 50.000 salaris levert 4.519 euro heffingskorting op (alg + arbeid). Bij een realistisch salaris van 75k is dat nog maar 1.845 euro. Dan schommel je wellicht net rond het break-even punt afhankelijk van je andere aftrekposten (zoals HRA) die helpen bij extra heffingskorting krijgen.

Dus als het je puur om financieel voordeel te doen is kun je met 150k winst beter een eenmanszaak blijven, zeker als je salaris hoger ligt dan de 50k waar ik mee rekende. Die MKB winstvrijstelling hakt er echt in.

Als je om wat voor reden dan ook je vermogen liever in box 2 hebt zitten, dan moet je wel. Maar de hypotheek op je huis overnemen geeft een relatief laag rendement op je vermogen, wederom niet super interessant naar mijn mening.
Indien je alles gaat uitkeren kan je bete idd niet overstappen naar bv. maar mijn punt is dat ik dat helemaal niet wil. Ik wil mijn vermogen in de bv laten, van daaruit kan ik ook beleggen. vandaar uit kan ik een hypotheek verstrekken.

• mannowlahn
Hydra schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:11:
[...]

Varieert een beetje. Sommige betalen een stuk eerder (dag 21 ofzo) maar meestal is het idd rond de 30e dag. Vind het zelf nogal onzinnig; tis niet alsof je tegenwoordig nog rente krijgt ofzo.
Mijn huidige tussen partij, gelukkig na deze maand er van af, hanteert 30 dagen nadat de klant uren goed keurt. Dat laatste gaat al bijna een jaar totaal mis. Elke maand er achteraan, afdeling financiën heeft de boel niet op orde. Gevolg is dat ik pas na 6 weken betaald wordt. Ze hebben zelf niet door dat steeds meer freelancers nu wel om zich heen kijken omdat ze dit zat zijn. Deze tussenpartij verschuilt zich achter kut smoezen, wel dikke provisies pakken maar service verlenen hoe maar.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Dan moet op de 30e dag de betaling voldoen zijn en niet dag 31. Dus betaal je op de 30 heb jij het pas dag 31.

Als je dag geintje uitvoert bij de belasting dienst heb je 2 weken later een brief dat je telaat betaald hebt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• RichieB
To_Tall schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:48:
[...]

Dan moet op de 30e dag de betaling voldoen zijn en niet dag 31. Dus betaal je op de 30 heb jij het pas dag 31.

Als je dag geintje uitvoert bij de belasting dienst heb je 2 weken later een brief dat je telaat betaald hebt.
Als je dat geintje bij mij uitvoert krijg je op dag 31 een nieuwe factuur inclusief de wettelijke boeterente (minimaal €40). 8)

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-11 09:26
Hydra schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:11:
[...]

Het gaat ze ook niet om de rente maar verhoogde liquiditeit

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:44
Belastingaangifte ook weer gedaan.. Stuk minder leuk dit jaar met het wegvallen van de startersaftrek en de oplopende "tariefsaanpassing aftrekposten". Mijn netto belastingdruk (te betalen inkomstenbelasting / ondernemingswinst) steeg daarmee van 23% naar 28%. :(
En dan had ik in 2021 nog extra aftrek vanwege verkoop en aankoop van het huis

• c-nan
Stefangrp schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:44:
Belastingaangifte ook weer gedaan.. Stuk minder leuk dit jaar met het wegvallen van de startersaftrek en de oplopende "tariefsaanpassing aftrekposten". Mijn netto belastingdruk (te betalen inkomstenbelasting / ondernemingswinst) steeg daarmee van 23% naar 28%. :(
En dan had ik in 2021 nog extra aftrek vanwege verkoop en aankoop van het huis
Ik zit op 32% met startersaftrek. Dat had nog hoger geweest als we geen woning hadden gekocht en geen kosten hadden gemaakt :)

Ik ben jaloers op je 28%.

• pirke
Als je veel hypotheekrente betaalt heb naast een groot huis ook minder belasting, dubbel voordeel :)

En die 20% waardestijging per jaar tikt dan ook flink aan met de hypotheek als hefboom...

[ Voor 31% gewijzigd door pirke op 23-03-2022 18:00 ]

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:03
ja die aanpassingen tikken hard aan. Ik zat wel eens op 18% IB, maar nu, ook doordat ik minder met kosten kan spelen met alles thuiswerken zat ik op 29%

Het maakt de keuze voor een bv wel intersanter, Qua winst (120) zit ik op de grens, scheelt ietsje in het voordeel van de bv, maar niet genoeg om het gedoe er bij te nemen. Maar elke jaar is met dezelfde winst het voordeel groter, nu er steeds meer maar tegen 30% afgetrokken mag worden. Binnenkort gaat de accountant weer rekenen voor 2021 en de prognose 2022.

Misschien moet ik maar eens een tijdje fulltime gaan werken :') loopt het voordeel nog meer op

• pirke
fry77 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:05:
Misschien moet ik maar eens een tijdje fulltime gaan werken :') loopt het voordeel nog meer op
Er is meer in het leven dan werk en geld. Genoeg is genoeg.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

pirke schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:38:
[...]

Er is meer in het leven dan werk en geld. Genoeg is genoeg.
Goede om bij stil te staan inderdaad. Ik zat laatst ook figuurlijk te huilen over hoeveel belasting ik moest betalen. Totdat ik ging redeneren dat ik zoveel moest betalen omdat er zoveel binnen kwam. Vervolgens nog een artikel gelezen over een gezin waarbij de één 2200 en de andere 980 (zwaar part-time) verdiende. Toen met alle plezier betaald :)

• pirke
@Douweegbertje Van een netto gezinsinkomen van 100k per jaar kun je prima leven. Geld verliest dan wel zijn waarde, maar je kan effectief doen en laten wat je wilt. Wat je wilt is dan een stuk belangrijker dan wat het kost. Zoals veel vrije tijd voor gezin, vakantie en hobbies.

Door van 5 naar 4 dagen werken te gaan lever je een beetje geld in wat je niet zult missen bij dergelijke inkomens (zeker in nivellerend Nederland), maar je krijgt een 50% langer weekend waar je elke week blij mee bent. En met 12 weken vakantie kun je makkelijk de 6 weken zomervakantie vd kinderen vrij zijn om lekker samen rond te trekken door Europa of waar dan ook en leuke dingen te doen. Ik wens iedereen alvast veel plezier op kantoor komende zomer, mij zul je er niet zien 8)

Je leeft maar 1x, dus kun je er maar beter van genieten, voor je het weet is het voorbij. Er zijn maar weinig mensen die op hun sterfbed zoiets zeggen als "had ik maar meer declarabele uren gemaakt". Eerder andersom....

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

pirke schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 00:10:
@Douweegbertje Van een netto gezinsinkomen van 100k per jaar kun je prima leven. Geld verliest dan wel zijn waarde, maar je kan effectief doen en laten wat je wilt. Wat je wilt is dan een stuk belangrijker dan wat het kost. Zoals veel vrije tijd voor gezin, vakantie en hobbies.

Door van 5 naar 4 dagen werken te gaan lever je een beetje geld in wat je niet zult missen bij dergelijke inkomens (zeker in nivellerend Nederland), maar je krijgt een 50% langer weekend waar je elke week blij mee bent. En met 12 weken vakantie kun je makkelijk de 6 weken zomervakantie vd kinderen vrij zijn om lekker samen rond te trekken door Europa of waar dan ook en leuke dingen te doen. Ik wens iedereen alvast veel plezier op kantoor komende zomer, mij zul je er niet zien 8)

Je leeft maar 1x, dus kun je er maar beter van genieten, voor je het weet is het voorbij. Er zijn maar weinig mensen die op hun sterfbed zoiets zeggen als "had ik maar meer declarabele uren gemaakt". Eerder andersom....
Ik weet niet of ik onduidelijk was maar ik beaamde juist je opmerking :)

• pirke
Douweegbertje schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 00:25:
[...]

Dat was duidelijk, maar ik wilde het punt war versterken voor de andere lezers hier ;)

• mannowlahn
@Douweegbertje
:D lijkt mij wel een vrij bizarre gewaarwording idd hahaha

• Tylen
  • Laatst online: 18:39

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Douweegbertje schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 00:25:
[...]

Irritant is dat het. Ik merk dat dat heel vaak hier op GoT gebeurd.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 19:19
Heb al het eea gezocht maar kom er toch niet helemaal uit. Binnenkort loopt mogelijk mijn opdracht af en ben dus al een beetje aan het netwerken geslagen om wat nieuws te vinden. Echter is er nu bij de bestaande klant de mogelijkheid om bij een ander team aan de slag te gaan. Dit zou dan weer een commitment van een jaar zijn.

Nu heb ik ook nog 2-3 projecten/ideen die ik in de avonduren voor mij zelf doe en nu nog niks opbrengen (zijn ook nog niet live)

Nu zit ik er aan te denken om toch langer bij de klant te blijven maar voor minder uur per week om zo te kijken of ik de side-projects volwassen kan krijgen (sales, hosting en dergelijke kosten komen er dan ook bij) en er eventueel nog iets aan te verdienen

Iemand een idee hoe de belastingdienst daar naar kijkt? Dat je eigenlijk maar 1 significante betalende klant hebt kwa uurtje factuurtje maar wel andere bedrijfsmatige activiteiten hebt die je ontwikkelt maar niks opleveren. En zou het eventueel makkelijker zijn om dit als BV te doen ipv ZZP'er?

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 24-03-2022 21:04 ]

• Mozart
  • Laatst online: 22:35
GrooV schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:58:
Heb al het eea gezocht maar kom er toch niet helemaal uit. Binnenkort loopt mogelijk mijn opdracht af en ben dus al een beetje aan het netwerken geslagen om wat nieuws te vinden. Echter is er nu bij de bestaande klant de mogelijkheid om bij een ander team aan de slag te gaan. Dit zou dan weer een commitment van een jaar zijn.

Nu heb ik ook nog 2-3 projecten/ideen die ik in de avonduren voor mij zelf doe en nu nog niks opbrengen (zijn ook nog niet live)

Nu zit ik er aan te denken om toch langer bij de klant te blijven maar voor minder uur per week om zo te kijken of ik de side-projects volwassen kan krijgen (sales, hosting en dergelijke kosten komen er dan ook bij) en er eventueel nog iets aan te verdienen

Iemand een idee hoe de belastingdienst daar naar kijkt? Dat je eigenlijk maar 1 significante betalende klant hebt kwa uurtje factuurtje maar wel andere bedrijfsmatige activiteiten hebt die je ontwikkelt maar niks opleveren. En zou het eventueel makkelijker zijn om dit als BV te doen ipv ZZP'er?
Maakt voor de belastingdienst niks uit. Als je je uren maar maakt voor je eigen bedrijf.

PSN: PcDCch

• Hielko
pirke schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Rekenvoorbeeldje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
100.000 winst na salaris
-15.000 VPB
-------
 85.000 dividend
-------
 62.135 netto

code:
1
2
3
4
5
150.000 winst
-------

Als je gewoon deze getallen even op berekenhet.nl invult dan zul je zien dat in jouw voorbeeld het voordeel van een BV in 2022 E3.828 is en in 2023 zelfs E4.710 door het verder afbouwen van de zelfstandigenaftrek en het beperken van de MKB-winstvrijstelling.

Wat betreft de hypotheek vanuit de BV, je moet er ook rekening mee houden dat je daarmee simpelweg de beschikking hebt over meer vermogen. Als je 100K in de BV hebt zitten kan je 100K in je huis steken, als je dat eerst naar privé uitkeert heb je 71K. En vervolgens valt die 71K in box 3 als je het niet in je huis stopt.

• Freeaqingme
Hielko schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:47:
[...]

Wat betreft de hypotheek vanuit de BV, je moet er ook rekening mee houden dat je daarmee simpelweg de beschikking hebt over meer vermogen. Als je 100K in de BV hebt zitten kan je 100K in je huis steken, als je dat eerst naar privé uitkeert heb je 71K. En vervolgens valt die 71K in box 3 als je het niet in je huis stopt.
Met dien verstande dat je die 100K dan natuurlijk weer wel aan je BV moet aflossen. Als je dat doet over 15 jaar dan heb je qua aflossingsbedrag zo'n 555 euro / maand. Uitgaande van een annuitaire hypotheek kost je dat netto gemiddeld zo'n 650 euro per maand, inclusief rente. Dat is dus zo'n 17K aan rente.

Aan het einde van de rit heeft je BV die 100K weer terug, alsook 17K rente verdiend, voor een totaal van 117K (wordt eigenlijk 114K ivm VPB). Keer je die weer uit als salaris, kom je op zo'n 81000 euro uit aan salaris. Minus die 17K die je aan rente betaald hebt houdt je daarmee netto 64K over.

Ik type dit net voordat ik ga slapen dus wellicht mis ik iets. Maar het is dus niet per se goedkoper. Uiteraard heb je wel weer een stukje hefboomeffect en kan je er licht van uitgaan dat de schuld ook deels weginflatteert. Dat is voor de BV misschien niet fijn, maar voor jou als privepersoon dan weer wel.

• RichieB
Freeaqingme schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:18:
[...]
Met dien verstande dat je die 100K dan natuurlijk weer wel aan je BV moet aflossen.
[...]
Tenzij je die 100K aflossingsvrij leent..

• pirke
Maar dan krijg je ook geen HRA. Dat trucje is vooral om HRA te krijgen voor rente die je aan je eigen BV betaalt.

Maar in bovenstaand rekenvoorbeeld: 17k in 15 jaar, dat is afgerond 1% rendement per jaar, dat is de moeite niet. Het is vooral de moeite als je de rente naar 8% krijgt (achtergestelde lening zonder onderpand) waar je wel HRA op krijgt. Maar met de afbouw van de HRA is ook dat steeds minder lucratief.

• Freeaqingme
RichieB schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:38:
[...]

Tenzij je die 100K aflossingsvrij leent..
Dan blijft 'ie op de balans staan en zal 'ie toch _ooit_ voldaan moeten worden. Desnoods pas bij de opheffing van de onderneming.

Daar kom je wel eens schrijnende verhalen van tegen. Iemand die ooit van z'n stamrechtbv een paar ton geleend heeft. Inmiddels de BV wil opheffen, maar dat geld in prive echt niet meer heeft. Stel dat je een ton leent van je BV, dan kan je die - ongeacht het bedrag - niet zomaar weghalen uit je balans. Wat wel kan is dat je de lening omzet in loon. Dan hoef je over die ton 'alleen nog maar' loonheffing te voldoen vanuit de BV, en kan je die lening beschouwen als uitgekeerd loon en dan is het wel goed.

Bottom line; hoe dan ook zal er ooit belasting over betaald moeten worden.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-11 21:42

_/-\o_ _/-\o_

Ik ben naar 3 dagen in de week gegaan vanwege een verbouwing, maar uiteindelijk hebben we de verbouwing uitbesteed :+ en heb ik dus 3 werkdagen en 4 dagen weekeind. Wat heerlijk om mijn jonge kids te kunnen zien opgroeien ipv altijd maar te werken.

Ok, er komt een stuk minder binnen elke maand maar nog steeds meer dan genoeg om leuk mee te leven. En zeker deze zomer wil ik nog niet terug naar 4 dagen - eerst 'vieren' dat het leven weer enigszins normaal is nu Covid niet meer zo'n probleem is.

[ Voor 6% gewijzigd door Edwin88 op 25-03-2022 07:27 ]

Pagina: 1 ... 299 ... 652 Laatste