Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 10:09

page404

Website says no

blizzard001 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:02:
Hoe weet ik zeker dat een tussenpartij mij niet op een payroll lijst o.i.d. zet? Kom je daar snel achter of is dat een kwestie van goed lezen van je contact?
Een partij die dat stiekem doet lijkt me tamelijk malafide :) Volgens mij moet je daar wel expliciet mee akkoord gaan. Gewoon zeggen: ik doe niet aan payrolling.
Ik bedenk me nu dat ik toen ik met de overstap naar ZZP bezig was, ik een aanbod kreeg van een bedrijfje dat ook een variant van payrolling deed. Was een soort constructie met dat ze jou minimumloon uitkeerden, en de rest van je winst (minus hun fee) ging dan in een BV op Malta of zo. En daar werd dan weer dividend uitgekeerd zodat je netto maar 20% of zo belasting betaalde. Ik had echt zoiets van: 8)7

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:09
blizzard001 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:02:
Hoe weet ik zeker dat een tussenpartij mij niet op een payroll lijst o.i.d. zet? Kom je daar snel achter of is dat een kwestie van goed lezen van je contact?
Het verschil tussen een arbeidscontract en een opdrachtovereenkomst, lijkt me?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mijn plan was om eerst het vrijgestelde deel van box 3 te vullen voordat ik pensioen ging opbouwen, echter dankzij de FED en Putin is daar inmiddels wat ruimte ontstaan dat ik dit jaar nog niet toe kom aan mijn pensioenrekening te vullen. Het eerste jaar heb ik echter ook geen gebruik gemaakt van de FOR en voor het tweede jaar kan ik deze nog wel meenemen. Begrijp ik echter goed dat wanneer je de FOR toepas dit bruto bedrag altijd nog in een pensioenrekening kan storten om hiermee deze reservering weer 1-op-1 te sluiten? In dat geval geeft het namelijk zelf meer vrijheid ten opzichte van het benutten van de reserveringsruimte van eerder jaren.

En is het dan eigenlijk niet beter om in het eerste jaar wél de FOR toe te passen om deze in een pensioenproduct te storten omdat je op basis van het jaar ervoor (in loondienst) nauwelijks jaarruimte hebt?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-11 22:30
pirke schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:35:
Toen de pensioenregeling bedacht werd was de levensverwachting zo dat je gemiddeld 4 jaar pensioen kreeg... nu is dat 20 jaar.
En toch bulken alle pensioenfonden nog van het geld.
Er is wel eens aan gerekend, als iedereen nu zou stoppen met inleggen kan men nog jaaaaaaren uitbetalen.
Maar door die belachelijke rekenregels zijn de uitkeringen maar mwah.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:36

Crazy D

I think we should take a look.

page404 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:07:
[...]

Een partij die dat stiekem doet lijkt me tamelijk malafide :) Volgens mij moet je daar wel expliciet mee akkoord gaan. Gewoon zeggen: ik doe niet aan payrolling.
Ik bedenk me nu dat ik toen ik met de overstap naar ZZP bezig was, ik een aanbod kreeg van een bedrijfje dat ook een variant van payrolling deed. Was een soort constructie met dat ze jou minimumloon uitkeerden, en de rest van je winst (minus hun fee) ging dan in een BV op Malta of zo. En daar werd dan weer dividend uitgekeerd zodat je netto maar 20% of zo belasting betaalde. Ik had echt zoiets van: 8)7
"Bekende" truuk om minder belasting te betalen. Even los van de vraag of je dat met een tussenpartij wilt. Als je met genoeg mensen bent in een BV ben je geen DGA dus geen salaris verplichtingen van minimaal zoveel. Belasting over dividend is lager dan je IB %. Een idee zoals dat is hier ook al vaker geopperd.

Exact expert nodig?

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-11 11:04
Hmmbob schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:15:
[...]

Bijtelling kan nooit hoger zijn dan de daadwerkelijke autokosten, dus als je die op 0 zet....

https://www.belastingdien...ik_auto/privegebruik_auto
Dank, ben een behoorlijke leek hierin.

Dus stel dat je een auto least met cataloguswaarde van 100.000 euro tegen 4% bijtelling, met maandkosten van 1000 euro voor bijvoorbeeld 4 jaar, vul je dan bij autokosten 12.000 euro in (12 x 1000 maand)?

• Hmmbob
Pepernoot schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:26:
[...]

Dank, ben een behoorlijke leek hierin.

Dus stel dat je een auto least met cataloguswaarde van 100.000 euro tegen 4% bijtelling, met maandkosten van 1000 euro voor bijvoorbeeld 4 jaar, vul je dan bij autokosten 12.000 euro in (12 x 1000 maand)?
Ja. Plus alle benzine (of in jouw geval electra) kosten.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Nee. Je hebt een fictieve waarde na 4 jaar. Een auto kan je niet 100% afschrijven. Stel die auto is na 48 maanden nog 50k waard heb je een afschrijving van 50,000/48.

Verkoop je de auto na 4 jaar voor 45k. Dan heb je in het laatste jaar meer afschrijving. Verkoop je de auto voor 55 dan is je afschrijving minder.
Never mind je hebt het over lease :+

[ Voor 8% gewijzigd door To_Tall op 16-03-2022 21:05 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• ybos
Hmmbob schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:02:
[...]

Ja. Plus alle benzine (of in jouw geval electra) kosten.
Ik meen dat je de afschrijving ook mee moet nemen.

• Deveon
  • Niet online
ybos schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:21:
[...]

Ik meen dat je de afschrijving ook mee moet nemen.
Bij financial lease wel, maar operational lease zit het in de prijs.

• ybos
Deveon schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:31:
[...]

Bij financial lease wel, maar operational lease zit het in de prijs.
Lease geen idee van, maar dacht dat het bij koop ook geldt.

• Hmmbob
Maar het ging over lease.

• Crazy D

Crazy D

Bij koop is de afschrijving ook onderdeel van de auto kosten. Maar bij lease niet (iig operationeel lease).

Exact expert nodig?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:20:
Bij koop is de afschrijving ook onderdeel van de auto kosten. Maar bij lease niet (iig operationeel lease).
Daar zitten die kosten natuurlijk gewoon in het lease bedrag berekend. Zou inderdaad vreemd zijn als je die nogmaals zou kunnen aftrekken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Crazy D

Crazy D

Woy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:31:
[...]

Daar zitten die kosten natuurlijk gewoon in het lease bedrag berekend. Zou inderdaad vreemd zijn als je die nogmaals zou kunnen aftrekken.
Uiteraard. Maar financial lease is dan weer feitelijk een lening, dan heb je denk ik weer wel de afschrijving? (en dan moet je auto ook op de balans staan).

Exact expert nodig?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:36:
[...]

Uiteraard. Maar financial lease is dan weer feitelijk een lening, dan heb je denk ik weer wel de afschrijving? (en dan moet je auto ook op de balans staan).
Het ligt inderdaad aan het eigendom. Ik weet niet precies hoe dat bij financial lease zit. Als het eigendom van jou is, en het risico van waardevermindering dus ook bij jou ligt kan je inderdaad afschrijven. Als het eigendom bij de lease maatschappij ligt natuurlijk weer niet.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-11 19:49
Woy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:40:
[...]

Het ligt inderdaad aan het eigendom. Ik weet niet precies hoe dat bij financial lease zit. Als het eigendom van jou is, en het risico van waardevermindering dus ook bij jou ligt kan je inderdaad afschrijven. Als het eigendom bij de lease maatschappij ligt natuurlijk weer niet.
Financial lease is gewoon een auto op afbetaling. Eigendom ligt dus wel bij jou.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bulder schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:07:
[...]

Financial lease is gewoon een auto op afbetaling. Eigendom ligt dus wel bij jou.
Ja zo'n vermoeden had ik inderdaad al. Maar volgens mij zie je in bijvoorbeeld USA ook nog wel eens lease waar het eigendom niet bij de berijder ligt, maar wat ook geen full operational lease is. Aangezien ik het liefst gewoon weg blijf bij lease-constructies weet ik niet precies wat hier gebruikelijk is.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Even een checkvraagje voor de boekhouding/belastingaangifte. Over 2021 is mijn laatste jaar met startersaftrek, daar wil ik nog gebruik maken van de willekeurige afschrijving. Zitten daar nog grenzen aan met bijvoorbeeld de verwachte restwaarde, of hoef ik daar alleen rekening mee te houden als het goed weer uit de zaak verkocht wordt?

Dus stel ik heb een investering gedaan voor € 10.000,-, die wil ik in 2021 gewoon zo veel mogelijk afschrijven, dus het liefst naar € 0,-. Als ik die over 4 jaar voor € 3000,- verkoop is dat natuurlijk winst die ik dan moet boeken, maar is het dan nu wel toegestaan om naar € 0,- af te schrijven terwijl er mogelijk wel een verwachte restwaarde is?

• To_Tall
Woy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:46:
[...]

Ja zo'n vermoeden had ik inderdaad al. Maar volgens mij zie je in bijvoorbeeld USA ook nog wel eens lease waar het eigendom niet bij de berijder ligt, maar wat ook geen full operational lease is. Aangezien ik het liefst gewoon weg blijf bij lease-constructies weet ik niet precies wat hier gebruikelijk is.
Dat heb je in Nederland ook. Je kan een lease aangaan Waar jij nog wel verantwoordelijk bent voor onderhoudt en verzekering.

Dat is maar hoe je afspraken maakt met de lease maatschapij. Er zijn diverse vormen elk heeft zijn voor en nadelen.

Netto operationele lease. Ben je zelf verantwoordelijk voor de bijkomende kosten zoals reparatie en onderhoud.

Bij full operationele lease. Draagt de LM deze risico’s.

En je hebt nog open en gesloten calculatie lease.

Volledig gefinancierde lening en gedeeltelijke financiering

• To_Tall
Woy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:50:
Even een checkvraagje voor de boekhouding/belastingaangifte. Over 2021 is mijn laatste jaar met startersaftrek, daar wil ik nog gebruik maken van de willekeurige afschrijving. Zitten daar nog grenzen aan met bijvoorbeeld de verwachte restwaarde, of hoef ik daar alleen rekening mee te houden als het goed weer uit de zaak verkocht wordt?

Dus stel ik heb een investering gedaan voor € 10.000,-, die wil ik in 2021 gewoon zo veel mogelijk afschrijven, dus het liefst naar € 0,-. Als ik die over 4 jaar voor € 3000,- verkoop is dat natuurlijk winst die ik dan moet boeken, maar is het dan nu wel toegestaan om naar € 0,- af te schrijven terwijl er mogelijk wel een verwachte restwaarde is?
Ja. Bij verkoop na 4 jaar zal je dus een correctie moeten doen. Het is dus niet altijd handig om 100% af te schrijven bij investeringen die later ook nog een hogere restwaarde hebben.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:36:
[...]

Bij financial lease (waar de auto jouw eigendom is), moet je wel rekening houden dat de maandelijkse lease betalingen niet zomaar opgevoerd mogen worden als kosten. Dat maandbedrag bestaat namelijk uit een rente (kosten) en aflossing (balansverschuiving).

Wat nog wel eens gedaan wordt is dat de afschrijving op de asset gelijk is aan de aflossingscomponent. Dit voorkomt een deviatie tussen assetwaarde en lening. Bijvoorbeeld, een auto wordt in de eerste jaren relatief snel afgeschreven, terwijl bij een annuiteitlening de aflossing de eerste jaren juist heel laag is. Deze deviatie zorgt voor een slechtere solvabiliteitspositie. Zal voor een ZZP-er niet zo belangrijk zijn, maar voor veel bedrijven is die wel belangrijk, o.a. voor het verkrijgen van bankleningen.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
To_Tall schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Ja. Bij verkoop na 4 jaar zal je dus een correctie moeten doen. Het is dus niet altijd handig om 100% af te schrijven bij investeringen die later ook nog een hogere restwaarde hebben.
Als je ervanuit gaat dat de belasting redelijk gelijk blijft is het natuurlijk een voordeel om de belasting zo ver mogelijk uit te stellen, dus wel zo veel mogelijk af te schrijven. Of zijn er nog andere nadelen die ik nu niet overzie?

• Crazy D

Crazy D

Woy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Als je ervanuit gaat dat de belasting redelijk gelijk blijft is het natuurlijk een voordeel om de belasting zo ver mogelijk uit te stellen, dus wel zo veel mogelijk af te schrijven. Of zijn er nog andere nadelen die ik nu niet overzie?
Niet helemaal berekend, maar na 5 jaar (er vanuit gaande dat je dan verkoopt) heb je 4 jaar meer kosten dus minder winst, en 5e jaar extra omzet vanwege de verkoop dus meer winst, meer belasting. Wat misschien wel nog kan is doordat je meer afschrijft de autokosten hoger zijn, waardoor je bijtelling misschien hoger uit komt (tot uiteraard het bijtelling% van de cataloguswaarde, daar blijf ik bv met mijn Outlander nu ruim onder, als ik 'm naar 0 zou afschrijven zou me dat bruto zo'n 3000 euro meer autokosten dus hogere bijtelling kosten).

https://www.belastingdien...ving/startende_ondernemer

Ik snap voorbeeld 1 niet helemaal maar goed... ook dat is een mogelijk gevolg.

Ik dacht wel ergens gelezen te hebben dat de restwaarde een beetje realistisch moest zijn omdat het anders ook als een stukje belastingontduiking gezien kan worden (meer kosten, minder winst) maar ik kan niet concreet vinden dat de restwaarde echt realistisch moet zijn. Alleen dat je maximaal 20% mag afschrijven (m.u.v. versneld afschrijven als starter). Dus er lijkt op zich geen bepaling te zijn over een fatsoenlijk restwaarde bedrag.

Exact expert nodig?

• ybos
Crazy D schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:49:
[...]

Niet helemaal berekend, maar na 5 jaar (er vanuit gaande dat je dan verkoopt) heb je 4 jaar meer kosten dus minder winst, en 5e jaar extra omzet vanwege de verkoop dus meer winst, meer belasting. Wat misschien wel nog kan is doordat je meer afschrijft de autokosten hoger zijn, waardoor je bijtelling misschien hoger uit komt (tot uiteraard het bijtelling% van de cataloguswaarde, daar blijf ik bv met mijn Outlander nu ruim onder, als ik 'm naar 0 zou afschrijven zou me dat bruto zo'n 3000 euro meer autokosten dus hogere bijtelling kosten).

https://www.belastingdien...ving/startende_ondernemer

Ik snap voorbeeld 1 niet helemaal maar goed... ook dat is een mogelijk gevolg.

Ik dacht wel ergens gelezen te hebben dat de restwaarde een beetje realistisch moest zijn omdat het anders ook als een stukje belastingontduiking gezien kan worden (meer kosten, minder winst) maar ik kan niet concreet vinden dat de restwaarde echt realistisch moet zijn. Alleen dat je maximaal 20% mag afschrijven (m.u.v. versneld afschrijven als starter). Dus er lijkt op zich geen bepaling te zijn over een fatsoenlijk restwaarde bedrag.
De verkoopwaarde moet "marktconform" zijn. Dat is natuurlijk ook een heel ruim begrip.
Je kan op marktplaats kijken, maar je kan er zoveel mee rotzooien als je wilt.
Als jij je auto 10k onder de marktwaarde verkoopt, en er komt controle kan je altijd aangeven, achterstallig onderhoud, schade whatever.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 10:09

page404

Website says no

Crazy D schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:43:
[...]

"Bekende" truuk om minder belasting te betalen. Even los van de vraag of je dat met een tussenpartij wilt. Als je met genoeg mensen bent in een BV ben je geen DGA dus geen salaris verplichtingen van minimaal zoveel. Belasting over dividend is lager dan je IB %. Een idee zoals dat is hier ook al vaker geopperd.
I know :) maar de constructie met een of andere buitenlandse dividend-aandelenconstructie was toch een stapje verder ;) Misschien als ik structureel meer dan 2 ton per jaar ophaal ga ik er eens over nadenken O-)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• To_Tall
ybos schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:24:
[...]

De verkoopwaarde moet "marktconform" zijn. Dat is natuurlijk ook een heel ruim begrip.
Als jij je auto 10k onder de marktwaarde verkoopt, en er komt controle kan je altijd aangeven, achterstallig onderhoud, schade whatever.
Dat kan je dan ook weer alleen doen als je aantoonbaar geen onderhoudt hebt uitgevoerd. Die facturen staan als het goed is in je boekhouding omdat je de BTW daarop wil terug vorderen.

Je zou dan ook moeten aan tonen dat je schades hebt waardoor je 5 of 10k onder soort gelijke auto’s zit.

Denk niet dat je er zo makkelijk af komt bij controlle.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
Voor degenen die mijn soap met ABN nog niet zat waren: er is beweging, maar ik ben er niet blij mee. :|

Ik heb wat contracten ontvangen en digitaal ondertekend. Voor zover goed. Geen idee hoe lang de pas nu nog op zich laat wachten.

Maar wat er minder tof is: ondanks de grondige belofte notities toe te voegen en te zorgen dat er een overbruggingsperiode zou zijn, heeft ABN vandaag de toegang tot de rekening ingetrokken bij de vorige DGA. Nu heeft niemand toegang tot de bankrekening.

Echt, heh?

Liege, liege, liegebeest!

• ybos
Liegebeest schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:23:
Voor degenen die mijn soap met ABN nog niet zat waren: er is beweging, maar ik ben er niet blij mee. :|

Ik heb wat contracten ontvangen en digitaal ondertekend. Voor zover goed. Geen idee hoe lang de pas nu nog op zich laat wachten.

Maar wat er minder tof is: ondanks de grondige belofte notities toe te voegen en te zorgen dat er een overbruggingsperiode zou zijn, heeft ABN vandaag de toegang tot de rekening ingetrokken bij de vorige DGA. Nu heeft niemand toegang tot de bankrekening.

Echt, heh?
Wat zijn ze lekker klantvriendelijk he :X

Zou er bijna de rechtsbijstand op zetten...

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 15:12
Snel weggaan...

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:42

Echt, heh?
Dat schiet natuurlijk weinig op. Je hebt er op dit moment niets aan, maar ik vrees dat dit bij iedere bank zou kunnen gebeuren. Voor mij reden om te zorgen dat ik zowel prive als zakelijk voor alles bij 2 banken zit. Mocht 1 van de banken dan een fuckup maken, ik in ieder geval nog aan m'n verplichtingen kan voldoen.

Ik denk dat een gepaste stap is om heel snel in ieder geval een officiele interne klachtenprocedure op te starten. Want ik denk dat je er met de normale procedures niet gaat komen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-11 12:23
@Liegebeest is weg, maar zijn rekening nog niet...

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Crazy D

Crazy D

ybos schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:24:
[...]

Verkoopwaarde, maar dat zegt niets over de restwaarde voor de afschrijvingen. Als ik het zo lees zou je je auto dus gewoon naar 1 cent kunnen afschrijven, en wel zien wat je er na 5 jaar mee doet. Als je m daarna nog 3 jaar rijdt, heb je 0 afschrijving, lagere kosten dus, dus mogelijk weer lagere bijtelling.

Exact expert nodig?

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 15:25

TommyGun

Stik er maar in!

Hoe gaan jullie om met verplicht op kantoor werken? Het is bij mij nog niet aan de orde maar ik wil eigenlijk bij een volgende opdracht (of verlenging) vast laten leggen dat ik bijvoorbeeld maximaal 1x per week naar kantoor wil, om te voorkomen dat je gevalletjes krijgt zoals dit.

FNV geeft aan;
Er is in Nederland nog geen wettelijk recht op thuiswerken. Wel heb je als werknemer op grond van de Wet Flexibel Werken het recht je werkgever te verzoeken om vanuit huis te mogen werken. Je werkgever mag dit verzoek weigeren, maar moet hierover wel met jou in gesprek gaan.
Maar wat ik lees over de Wet Flexibel Werken is het ook een draak van een regeling en uiteraard deels niet toepasbaar op freelancers.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:04
Hoe omgaan met verplicht op kantoor werken.

Nou gewoon bij aanvang van mijn huidige opdracht in het contract vast laten leggen dat ik maximaal 2 dagen per week op kantoor zit te werken. Vorige maand is mijn opdracht verlengt en heb ik erin gezet dat ik de 2e dag alleen kom als dat inhoudelijk voor mijn werk echt nodig is. In de realiteit kom ik 1x in de 2 weken een dag naar kantoor.

[ Voor 3% gewijzigd door gem-p op 18-03-2022 08:47 ]

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:40
gem-p schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:47:

Nou gewoon bij aanvang van mijn huidige opdracht in het contract vast laten leggen dat ik maximaal 2 dagen per week op kantoor zit te werken. Vorige maand is mijn opdracht verlengt en heb ik erin gezet dat ik de 2e dag alleen kom als dat inhoudelijk voor mijn werk echt nodig is. In de realiteit kom ik 1x in de 2 weken een dag naar kantoor.
Same here, max 2 dagen per week, en ik bepaal of het nuttig is. Wanneer ik naar het kantoor ga, ongeacht hoe lang, gaat het tarief voor de hele dag +5%. Dat wordt volgend jaar wel iets hoger vermoed ik ;)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
TommyGun schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:42:
Hoe gaan jullie om met verplicht op kantoor werken? Het is bij mij nog niet aan de orde maar ik wil eigenlijk bij een volgende opdracht (of verlenging) vast laten leggen dat ik bijvoorbeeld maximaal 1x per week naar kantoor wil, om te voorkomen dat je gevalletjes krijgt zoals dit.

FNV geeft aan;

[...]

Maar wat ik lees over de Wet Flexibel Werken is het ook een draak van een regeling en uiteraard deels niet toepasbaar op freelancers.
In mijn huidige contracten staat dat ik 1 dag in de week op kantoor zal werken, meerdere dagen is mogelijk tegen een vergoeding. Ik heb aangegeven dat het huidige tarief gebasseerd is op 1 dag in de week op kantoor. Heb destijds aangegeven dat als ik toch een extra dag op kantoor moet zijn mijn tarief 10 euro omhoog zou gaan omdat ik uitging van 1 dag per week op kantoor.

Ik draai op dit moment 9 uur per dag, 45 uur per week doordat ik remote kan werken. Zodra ik op kantoor moet zijn hou ik dit niet vol en kost het mij dus geld, terwijl er eigenlijk geen noodzaak is om op kantoor te werken weten we nu allemaal. Als die er wel is mag de opdrachtgever dat onderbouwen en vergoeden.

We hebben nu afgesproken dat het incidenteel kan voorkomen dat tijdens kickoff van projecten ik meer op kantoor ben, maar dat dit later ingehaald kan worden.

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-11 08:15
Crazy D schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:12:
[...]

Verkoopwaarde, maar dat zegt niets over de restwaarde voor de afschrijvingen. Als ik het zo lees zou je je auto dus gewoon naar 1 cent kunnen afschrijven, en wel zien wat je er na 5 jaar mee doet. Als je m daarna nog 3 jaar rijdt, heb je 0 afschrijving, lagere kosten dus, dus mogelijk weer lagere bijtelling.
Ik ben ook bezig met een nieuwe auto. Sterker nog, ik kan hem morgen ophalen. Je opmerking mbt tot de verhouding tussen afschrijving en lagere bijtelling gaf bij mij alleen vraagtekens. Bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde. Of mis ik hier iets? (oprechte vraag)

Ik dacht namelijk dat ik alle opties had doorgerekend, maar misschien moet ik nog even terug naar de tekentafel.
TommyGun schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:42:
Wow, dat lijkt me een HELE domme zet van Signify. Zeker in een markt waar er een schreeuwend tekort aan personeel is en debanen voor het oprapen liggen wil je je personeel niet tegen de haren instrijken lijkt me.

Maar verder inderdaad afspraken over maken en verwachtingen vooraf uitspreken en eventueel vastleggen. Dat laatste heb ik momenteel ook niet gedaan, maar zal ik in het vervolg wel doen. De opdrachtgever zou in eerste instantie om de hoek zijn, echter hun locatie verderop (120km enkele reis) is nog niet live. ik ben daar nu meer tijd aan kwijt dan in eerste instantie de bedoeling was. Ik weet het nu nog te beperken tot 1 keer per maand op locatie daar. Maar als dat meer wordt moet er wel over het tarief gesproken worden.

[ Voor 45% gewijzigd door El Polo Diablo op 18-03-2022 09:05 ]

• Liegebeest
Freeaqingme schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:55:
[...]
Ik denk dat een gepaste stap is om heel snel in ieder geval een officiele interne klachtenprocedure op te starten. Want ik denk dat je er met de normale procedures niet gaat komen.
Dat heb ik sowieso gedaan, via de pagina waar je als zakelijke klant je klachten in moet dienen. Vandaag is werkdag vier, dus maar even zien of ze vandaag nog reageren binnen de gestelde tijdslimiet.

• Liegebeest

Het verschil zit'm er in dat wij geen werknemers zijn :D We zijn externe freelancers, of consultants. We kunnen in ons contract opnemen wat we willen.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:36

Daar ga ik niet mee om. Ik heb een opdracht die ik naar eigen goeddunken invul op tijden die ik zelf bepaal enz. Alles ligt zo in mijn contract vast zodat uit alles maar blijkt dat ik geen fictief dienstverband heb, dus ik kan doen en laten wat ik wil. Dat is de theorie. In de praktijk moet ik wel in een team werken. Dus ik vind het prima om 1x per week/2 weken op kantoor te zitten. Of evt een keer extra als het moet. Als het maar wat toevoegt voor beide partijen.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:20

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Had geluk dat mijn 1e opdracht zei dat ik alleen remote mocht werken terwijl ik aangaf wel is naar kantoor toe wou.

Het zal heel erg van de klant afhangen wat hun willen maar denk dat het niet kwaad kan het in je contract vast te leggen. Dit uur tarief met remote werken en dit uurtarief op locatie ?

Zal ik ook zeker gaan opperen als de verwachting van deze opdracht veranderd.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-11 10:19
Ik heb het omgekeerde op dit moment.
De klant wilt weer naar kantoor toe (100KM enkele reis) met minimaal 2 dagen per week met de hele kliek. In mijn vernieuwde contract per 1-4 staat niks over een locatie & ik zit in de risico-groep.
En als laatste angel: ik werk solistisch, compleet los van de teams voor de komende (en laatste) 6 maanden.

Mijn antwoord is dan ook: Njet.

• Crazy D

Crazy D

El Polo Diablo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:58:
[...]

Ik ben ook bezig met een nieuwe auto. Sterker nog, ik kan hem morgen ophalen. Je opmerking mbt tot de verhouding tussen afschrijving en lagere bijtelling gaf bij mij alleen vraagtekens. Bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde. Of mis ik hier iets? (oprechte vraag)

Ik dacht namelijk dat ik alle opties had doorgerekend, maar misschien moet ik nog even terug naar de tekentafel.
Bijtelling is maximaal de werkelijke auto kosten. Dus stel je bijtelling zou 10000 zijn, werkelijke autokosten (incl afschrijving) 8000, heb je 8000 bijtelling. Zijn je werkelijke kosten 11000, dan is 10000 de bijtelling. Dus zeker in een tijd waarin je wat minder rijdt dan voorheen kan het interessant zijn nog even goed te berekenen wat een goede restwaarde is. Leuk om je auto op 0 af te schrijven maar als je daardoor 10K bijtelling hebt ipv 8, scheelt je dat op jaar 10k bruto. Als je na 5 jaar je auto verkoopt voor 10K betaal je daar weer belasting over (winst). Had je net zo goed je auto tot 10k af kunnen schrijven... Even simpel gezegd dan want ik heb geen in om uit te rekenen 8)7 Ik heb gewoon een realistische restwaarde gekozen voor m'n auto.

Exact expert nodig?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:49:
[...]
Wat misschien wel nog kan is doordat je meer afschrijft de autokosten hoger zijn, waardoor je bijtelling misschien hoger uit komt (tot uiteraard het bijtelling% van de cataloguswaarde, daar blijf ik bv met mijn Outlander nu ruim onder, als ik 'm naar 0 zou afschrijven zou me dat bruto zo'n 3000 euro meer autokosten dus hogere bijtelling kosten).
Het gaat in mijn geval om een motor, daar zijn de bijtellingsregels wat anders. Ik heb afgelopen jaar 0 prive KM's gemaakt, dus bijtelling betaal ik over afgelopen jaar sowieso niet. Dat is juist een van de voordelen van nu afschrijven, want de komende jaren zijn de kosten dus lager, en dus ook minder bijtelling voor prive gebruik ;)

Maar de vraag was eigenlijk meer algeheel over afschrijven naar 0, los van de bijtelling, want ik was van plan om dit jaar gewoon alles wat op de balans staat af te schrijven, en dit jaar dus minder belasting te betalen. De meeste zaken zullen uiteindelijk ook wel gwoon de waarde van 0 bereiken, maar er zijn zaken die ik over X jaar mogelijk weer van de hand doe voor een waarde hoger dan 0.

Enige voordeel die ik kan bedenken om niet versneld af te schrijven is als de belasting hoger wordt, dan kan het voordeel hebben om op dat moment af te trekken, maar dat is natuurlijk niet echt te voorspellen. Of natuurlijk als je niet genoeg omzet hebt om het gunstig af te kunnen schrijven, maar dat is bij mij niet aan de orde.

[ Voor 12% gewijzigd door Woy op 18-03-2022 12:47 ]

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-11 08:15
Crazy D schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:32:
[...]

Bijtelling is maximaal de werkelijke auto kosten. Dus stel je bijtelling zou 10000 zijn, werkelijke autokosten (incl afschrijving) 8000, heb je 8000 bijtelling. Zijn je werkelijke kosten 11000, dan is 10000 de bijtelling. Dus zeker in een tijd waarin je wat minder rijdt dan voorheen kan het interessant zijn nog even goed te berekenen wat een goede restwaarde is. Leuk om je auto op 0 af te schrijven maar als je daardoor 10K bijtelling hebt ipv 8, scheelt je dat op jaar 10k bruto. Als je na 5 jaar je auto verkoopt voor 10K betaal je daar weer belasting over (winst). Had je net zo goed je auto tot 10k af kunnen schrijven... Even simpel gezegd dan want ik heb geen in om uit te rekenen 8)7 Ik heb gewoon een realistische restwaarde gekozen voor m'n auto.
Helder, thanks!

• Liegebeest

Het is zo ongelooflijk triest, je moet wel lachen anders ga je huilen...
  • De brief met activeringscode van de nieuwe pas, die ging naar mijn eigen vestigingsadres.
  • De brief met de PIN code van de nieuwe pas, die ging naar het adres van de vorige eigenaar. 8)7
  • Waar de pas zelf heen gaat, dat is nog even roulette... :+
:X

• ybos
Liegebeest schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Het is zo ongelooflijk triest, je moet wel lachen anders ga je huilen...
  • De brief met activeringscode van de nieuwe pas, die ging naar mijn eigen vestigingsadres.
  • De brief met de PIN code van de nieuwe pas, die ging naar het adres van de vorige eigenaar. 8)7
  • Waar de pas zelf heen gaat, dat is nog even roulette... :+
:X
Even vragen of ze wel melding maken van datalek... Brief met pincode naar het verkeerde adres sturen...
|:(

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ybos schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Even vragen of ze wel melding maken van datalek... Brief met pincode naar het verkeerde adres sturen...
Dat zullen ze netjes doen bij het ABP. Autoriteit Betreffende Persoonsgegevens. :P

• Liegebeest
ybos schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Oh shit, goeie! Dat zal ik ze inderdaad inpeperen :D Aan de andere kant, PIN codes zijn geen PII...

Maar goed... ik vrees dat ze er helemaal niets mee gaan doen :(

[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 19-03-2022 22:35 ]

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 09:40
Crazy D schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:32:
[...]

Heb je hier een bron van? Ik ken dit helemaal niet.
Hoe gaat dat dan met een young timer? Daar hoef je in principe nauwelijks op af te schrijven, dus zou je bijtelling dan maar paar honderd euro zijn ofzo?

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 09:43
Liegebeest schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:34:
[...]

Oh shit, goeie! Dat zal ik ze inderdaad inpeperen :D Aan de andere kant, PIN codes zijn geen PII...

Maar goed... ik vrees dat ze er helemaal niets mee gaan doen :(
PIN staat toch voor Persoonlijk Identificatie Nummer? :P

Verwijderd

Als ZZP-er:
* Waarom heb je gekozen voor een BV of eenmanszaak?

Benieuwd naar jullie persoonlijke afwegingen/ervaringen.
Ik zie beide rechtsvormen hier veel voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2022 09:17 ]

• Hmmbob
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:16:
Als ZZP-er:
* Waarom heb je gekozen voor een BV of eenmanszaak?

Benieuwd naar jullie persoonlijke afwegingen/ervaringen.
Ik zie beide rechtsvormen hier veel voorkomen.
Welkom in dit topic. Wat heb je zelf al gevonden?

• ybos
Rolucious schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:31:
[...]

Hoe gaat dat dan met een young timer? Daar hoef je in principe nauwelijks op af te schrijven, dus zou je bijtelling dan maar paar honderd euro zijn ofzo?
Youngtimer is de bijtelling sowieso toch al een lachertje :?

Verwijderd

Hmmbob schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Welkom in dit topic. Wat heb je zelf al gevonden?
Ik weet van de standaard zaken.
Aansprakelijkheid van een BV. En boven 100k is het fiscaal gunstiger (indien je niet alle winst uitkeert).

Maar ik zie toch veel mensen verschillende keuzes maken hier.
Daarom ben ik benieuwd naar jullie persoonlijke overwegingen. Het lijkt nu dat er andere zaken belangrijk zijn in de persoonlijke overwegingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2022 09:43 ]

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:36
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:42:
[...]

Aansprakelijkheid van een BV. En boven 100k is het fiscaal gunstiger (indien je niet alle winst uitkeert).

Daarom ben ik benieuwd naar jullie persoonlijke overwegingen. Het lijkt nu dat er andere zaken belangrijk zijn in de persoonlijke overwegingen.
Maak van die 100k maar 150k

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
[...]

Het omslagpunt is ook afhankelijk van de persoonlijke situatie en hoeveel kosten je maakt. En de eerste 3 jaar krijg je als ZZP'er starterskorting dus dat scheelt ook nog iets in het omslagpunt.

Ik ben er zelf (nog) niet mee bezig maar wat ik uit de posts in dit topic begrepen heb is dat als je het serieus overweegt je het beste iemand kunt zoeken die je kan helpen om het omslagpunt te bepalen en te ondersteunen met de omzetting.

• Crazy D

Crazy D

[...]

https://www.belastingdien...ekening_privegebruik_auto

Voorbeeld 2.

Ik zie geen uitzondering voor een YoungTimer. Dus dat zou dat ook voor gelden.

Exact expert nodig?

• Bulder
[...]

Eenmanszaak is een stuk praktischer. Ben al een tijdje (flink) voorbij het omslagpunt, maar niet hoeven nadenken over de entiteit waar je iets op betaalt/binnenkrijgt of hoe je geld rondpompt binnen je rekeningen is mij best geld wat waard.

Wellicht is het makkelijker als je een snaarstrakke administratie houdt, maar ook daar heb ik weinig zin in.

Tenzij je een wat complexer bedrijf gaat voeren dan de gemiddelde freelancer of plannen hebt met bepaalde financiële constructies zou ik lekker als eenmanszaak beginnen. Omzetten kan altijd nog.

• MadEgg
  • Laatst online: 17:49

MadEgg

Tux is lievvv

Het omslagpunt hangt ook af van hoeveel "salaris" je jezelf uitkeert. Als je dat heel laag houdt is een BV snel aantrekkelijker omdat je over het restant in eerste instantie veel minder belasting betaald. Hoe meer je jezelf uitbetaald, hoe langer een eenmanszaak gunstiger blijft. Met een omzet van rond de 150k is het voor mij niet gunstiger in ieder geval - eenmanszaak bespaart iets van €200 op jaarbasis.

Dus reken het voor jezelf uit zou ik zeggen!

Andere factoren zijn eventueel nog aansprakelijkheid, striktere scheiding tussen werk en privé, mogelijkheden om samenwerkingen met anderen aan te gaan en meer van dat moois.

Tja

• jadjong
  • Niet online
Ik vind het als eenmanszaak wel handig dat ik dingen particulier kan kopen maar zakelijk administreer. Mocht het dan kapot gaan doe ik mij weer voor als niets wetende consument die 13 jaar garantie op een tandenborstel denkt te hebben. :P

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Op het moment dat de daadwerkelijke kosten lager zijn dan de bijtelling is het sowieso al niet meer interessant om hem zakelijk te rijden, en kun je beter privé rijden en 19 cent onbelast uitkeren.

Het zou ook vreemd zijn als je bijtelling moet betalen ter compensatie van privé gebruik wat hoger is dan de daadwerkelijke kosten.

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 20-03-2022 12:15 ]

Verwijderd

Ja, interessante materie.
Belangrijkste argument voor een BV is inderdaad: aansprakelijkheid. Dus zeker doen als je een bedrijf wil uitbouwen met partners, werknemers, softwareproducten wil verkopen, etc.

Ik had verder deze berekening gevonden:
https://www.berekenhet.nl...en/bv-of-eenmanszaak.html

Tussen de 100k en 150k kan het inderdaad beide kanten opvallen.
Het gaat om max een paar duizend euro netto verschil.

Belangrijkste variabelen daarbij zijn:
1. Hoeveel loon keer je jezelf uit
2. Kan je winst in BV fiscaalvriendelijk gebruiken
Bv: Winst gebruiken voor auto van de zaak, geld lenen aan privé, sabbatical nemen 1x per 4 jaar.

Dit vraagt natuurlijk wel administratie en tijd om dat goed te doen (of uitbesteden aan boekhouder).
Indien je geen zin hebt in het 'gedoe' is dan de eenmanszaak simpeler.

Verwijderd

Bulder schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Eenmanszaak is een stuk praktischer. Ben al een tijdje (flink) voorbij het omslagpunt, maar niet hoeven nadenken over de entiteit waar je iets op betaalt/binnenkrijgt of hoe je geld rondpompt binnen je rekeningen is mij best geld wat waard.

Wellicht is het makkelijker als je een snaarstrakke administratie houdt, maar ook daar heb ik weinig zin in.
Maar lopen bij jou dan privé kosten en zakelijke kosten over één rekening?

Wat ik heb gelezen is het ook aanbevolen voor eenmanszaak om een aparte zakelijke rekening te openen (ivm voeren deugdelijke administratie).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2022 12:36 ]

• Bulder
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:33:
[...]

Wat ik heb gelezen is het ook aanbevolen voor eenmanszaak om een aparte zakelijke rekening te openen (ivm voeren deugdelijke administratie).
Ik heb wel een zakelijke rekening, maar het maakt niet uit wat ik waarmee koop of waar naartoe verplaats. Als je een keer niet je zakelijke pas mee hebt maar toch moet tanken ofzo. En mijn favoriet: zakelijke dingen privé aanschaffen, zodat je nog onder het consumentenrecht valt.

• Crazy D

Crazy D

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:33:
[...]

Het is vooral makkelijker. Als je met je zakelijke rekening alleen maar zakelijke uitgaven doet, hoef je bij het verwerken van je bankafschrift niet meer te denken of het nu prive of zakelijk was. Voorkomt per ongeluk dingen verkeerd boeken. Voor de rest maakt het niets uit. Maar voor de bankkosten hoef je het niet echt te laten, als je op jaarbasis 1 uurtje kwijt bent met uitzoeken of uitgaven prive of zakelijk waren heb je bij wijze van spreken de kosten van de Knab / Bunq er al uit. Maar het maakt voor de belastingdienst niets uit of je iets zakelijks aanschaft met je prive rekening of iets prive met je zakelijke. Of alles met de prive, of alles met de zakelijke.

Exact expert nodig?

• pirke
Of box 2 interessanter is om je vermogen te stallen is van 2 zaken afhankelijk:
1. Hoeveel rendement haal je op het vermogen
2. Hoe lang laat je het in box 2 staan

Boven de 6% rendement kun je het beter in box 3 stoppen, of je moet het ruim langer dan 30 jaar laten staan in box 2... Gezien de historische rendementen en het onvermogen om zo'n termijn in de toekomst te kijken is box 3 wellicht de meest verstandige keus.

Verwijderd

pirke schreef op zondag 20 maart 2022 @ 16:23:
Of box 2 interessanter is om je vermogen te stallen is van 2 zaken afhankelijk:
1. Hoeveel rendement haal je op het vermogen
2. Hoe lang laat je het in box 2 staan

Boven de 6% rendement kun je het beter in box 3 stoppen, of je moet het ruim langer dan 30 jaar laten staan in box 2... Gezien de historische rendementen en het onvermogen om zo'n termijn in de toekomst te kijken is box 3 wellicht de meest verstandige keus.
Interessant. Is deze redenering ook nog van toepassing nu Box 3 waarschijnlijk naar werkelijk rendement toe gaat ivm besluit Hoge Raad?

Volgens mij is de grondslag voor box 2 & 3 dan beide werkelijk rendement.
Tarief belasting van het rendement verschilt verder ook niet veel van elkaar (26,9% vs. 31%).

• ybos
Crazy D schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:44:
[...]

Het is vooral makkelijker. Als je met je zakelijke rekening alleen maar zakelijke uitgaven doet, hoef je bij het verwerken van je bankafschrift niet meer te denken of het nu prive of zakelijk was. Voorkomt per ongeluk dingen verkeerd boeken. Voor de rest maakt het niets uit. Maar voor de bankkosten hoef je het niet echt te laten, als je op jaarbasis 1 uurtje kwijt bent met uitzoeken of uitgaven prive of zakelijk waren heb je bij wijze van spreken de kosten van de Knab / Bunq er al uit. Maar het maakt voor de belastingdienst niets uit of je iets zakelijks aanschaft met je prive rekening of iets prive met je zakelijke. Of alles met de prive, of alles met de zakelijke.
Dan nog splits ik het heel bewust. Het is wat extra werk, maar het komt regelmatig voor dat ik iets bewust met mn prive pas betaal en dan later van mijn zakelijke rekening terug boek.
Dan kan ik bij de overboeking van zakelijk naar prive het inkoopnummer van de inkoopfactuur vermelden ipv een of andere vage transactiecode van een pintransactie uit de winkel.
Noem mij maar gek maar ik kan alle banktransacties direct linken aan een inkoopfactuurnummer of het is een afschrijving van bankkosten of mobiel abonnement.
(dat kan wellicht allemaal automatisch met een boekhoudpakket maar is niet nodig, zo complex is t allemaal niet en wil t graag zelf in de hand hebben)

• pirke
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:11:
[...]

Interessant. Is deze redenering ook nog van toepassing nu Box 3 waarschijnlijk naar werkelijk rendement toe gaat ivm besluit Hoge Raad?

Volgens mij is de grondslag voor box 2 & 3 dan beide werkelijk rendement.
Tarief belasting van het rendement verschilt verder ook niet veel van elkaar (26,9% vs. 31%).
Geen idee, het zal vast een en ander veranderen. Voor mij niet meer interessant, ben parttime gaan werken ;)

Vandaar ook de opmerking dat de toekomst erg lastig te voorspellen is.

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 20-03-2022 21:47 ]

• Liegebeest
MadEgg schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:03:
Andere factoren zijn eventueel nog aansprakelijkheid, striktere scheiding tussen werk en privé, mogelijkheden om samenwerkingen met anderen aan te gaan en meer van dat moois.
Dit lijstje was het voor mij. Nagenoeg geen risico op persoonlijk vlak en de kans dat ik in het komende jaar toch mensen aan ga nemen als collega's.

Dat loon komt wel, het grootste deel van het geld wil ik toch in het bedrijf houden als reserves en voor opleidingskosten en apparatuur.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:08

Yucon

*broem*

De afgelopen 4 maanden heb ik consultancywerk voor een klant gedaan. Die contractperiode is nu bijna om en voor het verlengen van 6 maanden wil men nu ongeveer 10% korting op het uurtarief. Met als argumentatie 'we zetten het nu voor een langere periode vast, en dat is zekerheid voor je'.

Ik zie dat niet zo zitten. De uitdaging op het moment lijkt me niet om de komende 6 maanden vol te krijgen dus zekerheid in dat opzicht is niet veel waard. Wat er op de wat langere termijn komt is veel spannender. Daarnaast zit je nog met inflatie. Toch had ik dit niet aan zien komen. Is dit gebruikelijk? En zijn jullie het eens met m'n idee over de komende 6 maanden vs de wat langere toekomst?

• Mozart
  • Laatst online: 22:35
Yucon schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:47:
De afgelopen 4 maanden heb ik consultancywerk voor een klant gedaan. Die contractperiode is nu bijna om en voor het verlengen van 6 maanden wil men nu ongeveer 10% korting op het uurtarief. Met als argumentatie 'we zetten het nu voor een langere periode vast, en dat is zekerheid voor je'.

Ik zie dat niet zo zitten. De uitdaging op het moment lijkt me niet om de komende 6 maanden vol te krijgen dus zekerheid in dat opzicht is niet veel waard. Wat er op de wat langere termijn komt is veel spannender. Daarnaast zit je nog met inflatie. Toch had ik dit niet aan zien komen. Is dit gebruikelijk? En zijn jullie het eens met m'n idee over de komende 6 maanden vs de wat langere toekomst?
Het is gewoon een onderhandeling. Je kunt zelf kiezen of je er in mee wil gaan. Of een tegenbod doen waar je wel mee akkoord kunt gaan.

PSN: PcDCch

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-11 12:23
Voor de mensen die een BV overwegen; Overleg vooral met je accountant. Dat omslagpunt kunnen zij veel beter bepalen dan je mede-zpp'ers. Vooral in dit topic wordt het nogal eens te hoog ingeschat is mijn ervaring. Zie bijvoorbeeld deze blog: https://www.denarius-advi...manszaak-nader-beschouwd/

Hier ook een die het heeft over 100K: https://legalloyd.com/blog/van-eenmanszaak-naar-bv

[ Voor 4% gewijzigd door Jogai op 21-03-2022 07:59 . Reden: Reageer op meerdere mensen, daarvoor even de eerste zin aangepast. ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• _Arthur
  • Laatst online: 14-11 20:46

_Arthur

blub

"Hoi, ik zat aan 10% extra te denken want je hoeft nu niet iemand anders weer in te werken".

• Crazy D

Crazy D

Woy schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:14:
[...]

Op het moment dat de daadwerkelijke kosten lager zijn dan de bijtelling is het sowieso al niet meer interessant om hem zakelijk te rijden, en kun je beter privé rijden en 19 cent onbelast uitkeren.

Het zou ook vreemd zijn als je bijtelling moet betalen ter compensatie van privé gebruik wat hoger is dan de daadwerkelijke kosten.
Maar eenmaal gekozen blijft gekozen. Dus leuk dat het nu misschien niet meer interessant is, als je de keuze om de auto zakelijk te rijden al hebt gemaakt zit je er aan vast.

Exact expert nodig?

• Crazy D

Crazy D

ybos schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:42:
[...]

Dan nog splits ik het heel bewust. Het is wat extra werk, maar het komt regelmatig voor dat ik iets bewust met mn prive pas betaal en dan later van mijn zakelijke rekening terug boek.
Dan kan ik bij de overboeking van zakelijk naar prive het inkoopnummer van de inkoopfactuur vermelden ipv een of andere vage transactiecode van een pintransactie uit de winkel.
Noem mij maar gek maar ik kan alle banktransacties direct linken aan een inkoopfactuurnummer of het is een afschrijving van bankkosten of mobiel abonnement.
(dat kan wellicht allemaal automatisch met een boekhoudpakket maar is niet nodig, zo complex is t allemaal niet en wil t graag zelf in de hand hebben)
Dat kan ik ook. Of het is prive, of het is gekoppeld aan een boeking. Er is geen enkele reden om een aanschaf met prive te doen, bankrekening waar iets van betaald wordt zegt niets over het aanschaffen als consument of als bedrijf. En qua "zuiverheid" is het net zo min goed te controleren: je boeking "naar prive, ivm betaling factuur 123" heeft alleen meerwaarde als je het afschrift van je prive rekening erbij stopt waarop je factuur 123 hebt betaald, anders is dat alleen maar extra werk en kan het net zo goed een dummy betaling zijn om te doen alsof je meer kosten hebt. Maar als het goed voor je werkt, prima :)

Exact expert nodig?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:13:
[...]

Maar eenmaal gekozen blijft gekozen. Dus leuk dat het nu misschien niet meer interessant is, als je de keuze om de auto zakelijk te rijden al hebt gemaakt zit je er aan vast.
Tuurlijk, dat was ook niet het punt wat ik wou maken. @Rolucious leek te impliceren dat het dan wel erg voordelig is, maar dat is juist niet het geval, want eigenlijk betaal je de auto gewoon volledig prive. Natuurlijk kun je er boekhoudkundig wat mee spelen dat je er een jaar een voordeeltje aan hebt, maar over het algemeen als je op die grens zit is het voordeel van het zakelijk rijden sowieso al niet erg groot, dus ook niet dat je door deze regeling opeens bergen voordeel krijgt. Natuurlijk loont het om er even over na te denken hoe je het in de boeken zet.

Het zou ook erg vreemd zijn als je meer bijtelling kunt krijgen dan de daadwerkelijke kosten, want je kunt nooit meer prive voordeel hebben dan de daadwerkelijke kosten ( Even het risico buiten beschouwing gelaten )

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024

Hebben ze bij mij ook weleens geprobeerd maar er zat dan wel een opzegtermijn van 2 weken in het contract. Dus ik ben nooit met die argumentatie akkoord gegaan. Ik zelf zou nooit zo snel in tarief naar beneden gaan behalve als dat eerst een tarief was voor een dag ofzo en dat het nu naar fulltime zou gaan. Dat vind ik wel meer zekerheid en dat zullen dan vaak ook andere werkzaamheden zijn.

Nothing to see here!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:16:
[...]

Dat kan ik ook. Of het is prive, of het is gekoppeld aan een boeking. Er is geen enkele reden om een aanschaf met prive te doen, bankrekening waar iets van betaald wordt zegt niets over het aanschaffen als consument of als bedrijf. En qua "zuiverheid" is het net zo min goed te controleren: je boeking "naar prive, ivm betaling factuur 123" heeft alleen meerwaarde als je het afschrift van je prive rekening erbij stopt waarop je factuur 123 hebt betaald, anders is dat alleen maar extra werk en kan het net zo goed een dummy betaling zijn om te doen alsof je meer kosten hebt. Maar als het goed voor je werkt, prima :)
Het lijkt mij dat een factuur en het product voldoende moet zijn. Als ik bij een werkgever spullen declareerde hoefde ik ook alleen het bonnetje in te leveren, die kan dan ook niet controleren dat het daadwerkelijk betaald is. Overigens is het bij twijfel natuurlijk alsnog makkelijk op te zoeken op je bankrekening, maar de prive betalingen administreer ik niet los. Ik boek gewoon de factuur, en de betaling vanuit prive.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Ik zou een tegenbod doen met een verhoging van 10%, ze willen voor langere termijn een claim op jouw tijd doen, daar zit een premium op ;)

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 09:40
Woy schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Ik zou een tegenbod doen met een verhoging van 10%, ze willen voor langere termijn een claim op jouw tijd doen, daar zit een premium op ;)
Inderdaad, ik zou zeggen succes met iemand anders zoeken dan. Denk dat ze veel meer moeite mee gaan hebben, dan dat jij moet doen om een andere opdracht te scoren.
Misschien terugkoppelen dat inflatie erg gestegen is en dat je zat te kijken naar een andere uitdaging en dat je voor 10% extra dat wil doen.

Misschien gewoon een tactiek om te voorkomen dat je al te veel stijging in het uurtarief gaat vragen? (je zal waarschijnlijk minder snel nu 10% durven te vragen dan als ze de opmerking niet hadden gemaakt).

• Yucon

Yucon

*broem*

Mozart schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:54:
[...]

Het is gewoon een onderhandeling. Je kunt zelf kiezen of je er in mee wil gaan. Of een tegenbod doen waar je wel mee akkoord kunt gaan.
Ik ben m'n mening aan het vormen :)
[...]

Het ging door me heen, in ieder geval de argumentatie in het laatste deel.
Rolucious schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:56:

Misschien gewoon een tactiek om te voorkomen dat je al te veel stijging in het uurtarief gaat vragen? (je zal waarschijnlijk minder snel nu 10% durven te vragen dan als ze de opmerking niet hadden gemaakt).
Mwoah, op basis van wat ik schreef kan ik me dat voorstellen. Maar het ging eigenlijk andersom; ik zei zelf dat ik 1x voor het huidige tarief zou willen verlengen en dat het dan aan hun was om te bepalen hoe lang. Tarief is op zich wel goed en 100% m'n tijd kwijt kunnen is al met al ook wel fijn dus als ze voor een jaar hadden willen tekenen zou het interessant kunnen zijn.

Dat heb ik ze dus verteld. Maar toen was de het antwoord een beetje overrompeld 'eh eh ja ehm, nou, wij hadden het eigenlijk juist omgekeerd in gedachten eh tja'. Waarna het voorstel voor het lagere tarief kwam vanwege het 6 maanden vastleggen. Ik schat in dat hun reactie niet gespeeld was. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik erin mee ga.
Rutix schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:41:
[...]

Hebben ze bij mij ook weleens geprobeerd maar er zat dan wel een opzegtermijn van 2 weken in het contract.
Die zit er ook nog eens in. Dus je kunt je afvragen wat dat half jaar waard is, al is die twee weken wel een soort nucleaire optie die je beiden eigenlijk niet hoort te gebruiken. Ik neig er eigenlijk naar om een contract zonder einddatum voor te stellen zonder die 2 weken maar met 1 maand opzegtermijn wederzijds, maar wel met de intentie dat die maand ooit ook echt gebruikt gaat worden. Onder die voorwaarde wil ik m'n tarief wel op het huidige tarief vastzetten. Uiteindelijk ben ik toch niet van plan er eeuwig te zitten en dit scheelt het gedoe over steeds weer aflopende contracten.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 21-03-2022 09:17 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Yucon schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:16:
[...]
Die zit er ook nog eens in. Dus je kunt je afvragen wat dat half jaar waard is, al is die twee weken wel een soort nucleaire optie die je beiden eigenlijk niet hoort te gebruiken. Ik neig er eigenlijk naar om een contract zonder einddatum voor te stellen zonder die 2 weken maar met 1 maand opzegtermijn wederzijds, maar wel met de intentie dat die maand ooit ook echt gebruikt gaat worden. Onder die voorwaarde wil ik m'n tarief wel op het huidige tarief vastzetten. Uiteindelijk ben ik toch niet van plan er eeuwig te zitten en dit scheelt het gedoe over steeds weer aflopende contracten.
Voor mij zijn termijnen in contracten meer een indicatie van intentie dan dat ik er juridische waarde aan hecht. Meestal is het prima mogelijk om zelfs binnen die twee weken effectief het contract op te zeggen. Want ik heb meestal geen afname en leververplichting opgenomen. Dus ik kan gewoon 0 uren werken, en de opdrachtgever kan ook gewoon 0 uren afnemen. Leuk dat het contract dan officieel nog doorloopt, maar heeft geen waarde natuurlijk.

Meestal heb ik ook gewoon contracten die automatisch verlengd worden, of hooguit iets dat er per mail verlengd wordt.

• Liegebeest
Dan doe je het niet. :)

Je maakt een goed punt, ik zit al een jaar voor hetzelfde tarief... eens zien of ik dat niet wat omhoog ga bijstellen. :)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Zekerheid werkt 2 kanten op.

En er is werk zat dus is dit meer in het voordeel van de klant dan van jou, jij hebt zo weer iets anders, de klant kan 2 maanden gaan zoeken naar vervanging.

Gewoon op hetzelfde tarief doorgaan zou ik doen en aan het eind van het jaar 5-10% op het tarief er bij zetten.

En ook even in je achterhoofd houden, die 10% is voor jou veel geld, maar de opdrachtgever ziet echt geen verschil in zijn begroting, als het geen hele kleine opdrachtgever is.
Zijn kosten stijgen van 890.000 naar 900.000, maar jouw inkomsten gaan van 100.000 naar 90.000.
Voor jou heeft het dus echt 10% impact, maar voor de klant eigenlijk nog niet 1%.

En als je bij een echt groot bedrijf zit >100 man dan zien ze het al helemaal niet terug.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 21-03-2022 10:42 ]

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 05:29
Vaak zie je wel dat tradionele consultancy een iets hoger tarief hebben dan detancering.
Verschil projecten van 1-20 dagen, vergelijken met soms projecten van 1jaar +.

Consultancy rekend, vaak extra voor het snel beschikbaar stellen van iemand en risico op gaten in de agenda, daarnaast is de indirecte kosten van het steeds zoeken naar nieuwe opdrachten hoger.

Echter is mijn mening hoe langer je bij een bestaande klant bent, hoe meer je waarde toeneemt. Immers ken je het bedrijf steeds beter en je weet elkaar beter te vinden. Neem daarin mee de hoge inflatie van dit jaar, dus een tarief toename van 10 procentof meer is goed te verdedigen. Zelfde tarief blijven hanteren is in dit geval wel makkelijk, echter geef je dus effectief geld toe, zou je zelfs je tarief verlagen ben je na mijn mening niet slim bezig.

• Crazy D

Crazy D

Ernemmer schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Zekerheid werkt 2 kanten op.

En er is werk zat dus is dit meer in het voordeel van de klant dan van jou, jij hebt zo weer iets anders, de klant kan 2 maanden gaan zoeken naar vervanging.

Gewoon op hetzelfde tarief doorgaan zou ik doen en aan het eind van het jaar 5-10% op het tarief er bij zetten.

En ook even in je achterhoofd houden, die 10% is voor jou veel geld, maar de opdrachtgever ziet echt geen verschil in zijn begroting, als het geen hele kleine opdrachtgever is.
Zijn kosten stijgen van 890.000 naar 900.000, maar jouw inkomsten gaan van 100.000 naar 90.000.
Voor jou heeft het dus echt 10% impact, maar voor de klant eigenlijk nog niet 1%.

En als je bij een echt groot bedrijf zit >100 man dan zien ze het al helemaal niet terug.
Behalve dan dat 890.000 + 10% geen 900.000 is. Voor een opdrachtgever is 10% ook gewoon 10%.

Exact expert nodig?

• Deveon
  • Niet online
Jogai schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:56:
Voor de mensen die een BV overwegen; Overleg vooral met je accountant. Dat omslagpunt kunnen zij veel beter bepalen dan je mede-zpp'ers. Vooral in dit topic wordt het nogal eens te hoog ingeschat is mijn ervaring. Zie bijvoorbeeld deze blog: https://www.denarius-advi...manszaak-nader-beschouwd/

Hier ook een die het heeft over 100K: https://legalloyd.com/blog/van-eenmanszaak-naar-bv
Zelf speel ik ook met het idee maar moet zeggen dat ik het wel veel gedoe vind voor minimale fiscale winst. Een eenmanszaak is wat dat betreft een stuk eenvoudiger en dat is mij ook iets waard. Aan de andere kant bespaard oppotten in de BV dividendbelasting en kan je eenvoudig 10-20% van je hypotheek per jaar naar de BV overhevelen.

Overigens voor het DGA loon is het ook erg interessant om naar CAO's te kijken. Het minimale van 48.000 per jaar is toch vergelijkbaar met bijna €5000 bruto p/m in loondienst (75% loon in vergelijkbaar functie). Met een wat lager DGA loon kan het daarnaast ook lonen om in de eerst jaren nog te middelen over box 1 tussen de jaren eenmanszaak en BV.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:01:
[...]

Behalve dan dat 890.000 + 10% geen 900.000 is. Voor een opdrachtgever is 10% ook gewoon 10%.
Maar hij ''voelt'' jouw 10% extra een stuk minder op het totaalplaatje van zijn onderneming/projectbudget dan dat jij die 10% voelt op je bankrekning.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 21-03-2022 11:34 ]

• Roet
  • Laatst online: 15-11 13:18
Deveon schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:25:
[...]
Overigens voor het DGA loon is het ook erg interessant om naar CAO's te kijken. Het minimale van 48.000 per jaar is toch vergelijkbaar met bijna €5000 bruto p/m in loondienst (75% loon in vergelijkbaar functie). Met een wat lager DGA loon kan het daarnaast ook lonen om in de eerst jaren nog te middelen over box 1 tussen de jaren eenmanszaak en BV.
Waar ik in deze wel mee zit, is dat het je beperkt/limiteert met een hypotheek. Nadeel is hierbij ook, dat het verlagen van het DGA loon niet zo makkelijk te doen is, als je initieel hoog wil inzetten om een goed hypotheekbedrag te krijgen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15
Jogai schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:56:

Het maakt ook nogal uit wanneer zo'n artikel precies is geschreven. Door recentelijke wijzigingen in de belastingen (o.a. beperking aftrek MKB-winstvrijstelling, afbouw ondernemersaftrek) komt voor 2022/2023 de som al een stuk sneller richting het voordeel van de BV. En daarnaast zijn sommige voordelen gewoon niet zo heel makkelijk te vangen in een simpel rekenvoorbeeld, want als je bijv. vermogen opbouwt in je BV en dat dan aan jezelf uitleent dan bespaar je bijv. op den duur ook aanzienlijk box 3 belasting en stel je box 2 heffing mogelijkerwijs bijna oneindig uit.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 21:12
[...]

Je brengt het met een knipoog. Maar in een markt waar je aardige opdrachtzekerheid hebt is een dergelijke verbintenis idd een langere claim op je tijd tegen een tarief dat lager ligt dan je in de markt kan krijgen.

• _Arthur
  • Laatst online: 14-11 20:46

_Arthur

blub

Roet schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:59:
Waar ik in deze wel mee zit, is dat het je beperkt/limiteert met een hypotheek.
Men kijkt naar meer dan alleen je DGA-loon bij een BV.

• Deveon
  • Niet online
Roet schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Waar ik in deze wel mee zit, is dat het je beperkt/limiteert met een hypotheek. Nadeel is hierbij ook, dat het verlagen van het DGA loon niet zo makkelijk te doen is, als je initieel hoog wil inzetten om een goed hypotheekbedrag te krijgen.
Via Raadhuys nemen ze het aannemelijk belang (box 2) en volledige onderneming onder loep als je dat wilt. Het kost wel een paar honderd euro maar de meeste banken nemen dat 1-op-1 over. Persoonlijk erg goed geholpen door ikbenfrits hierin waarmee ik waarschijnlijk alsnog goedkoper uit was dan een gemiddelde adviseur.

Zelf dus voorlopig geen last van het afsluiten van een nieuwe hypotheek, maar als je dat binnenkort wel verwacht is het uiteraard verstandig om je daarover te laten informeren door iemand die er dagelijks mee werkt.

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024

Zit je ook voor een consultant tarief of gewoon normale tarief? Bij mij is consultancy tarief 150 euro per uur en ben ik per uur/dagdeel beschikbaar. Ik hanteer ook een dagprijs en dat is rond de 90 euro per uur. Korting op consultancy tarief is bespreekbaar als iemand een strippenkaart afneemt (elke maand 24 uur bijvoorbeeld). Korting op dagprijs is niet bespreekbaar. Bij consultant tarief is er geen minimum afname en ook geen opzegtermijn. Dus als iemand op je minimum tarief korting wil, zou ik de bal terugleggen, bijvoorbeeld ik werk 10% minder als er een budget probleem is. Ik heb ook wel eens een klant die pusht om lagere tarieven, maar dan zeg ik dan werk ik alleen wanneer het mij uit komt (savonds ofzo).

• Yucon

Yucon

*broem*

DeveloperNL schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Zit je ook voor een consultant tarief of gewoon normale tarief? Bij mij is consultancy tarief 150 euro per uur en ben ik per uur/dagdeel beschikbaar. Ik hanteer ook een dagprijs en dat is rond de 90 euro per uur. Korting op consultancy tarief is bespreekbaar als iemand een strippenkaart afneemt (elke maand 24 uur bijvoorbeeld). Korting op dagprijs is niet bespreekbaar. Bij consultant tarief is er geen minimum afname en ook geen opzegtermijn. Dus als iemand op je minimum tarief korting wil, zou ik de bal terugleggen, bijvoorbeeld ik werk 10% minder als er een budget probleem is. Ik heb ook wel eens een klant die pusht om lagere tarieven, maar dan zeg ik dan werk ik alleen wanneer het mij uit komt (savonds ofzo).
112,50/u voor 40 uur/week. Ik gebruikte de term 'consultancy' om duidelijk te maken dat het geen dev werk is. Het gaat om functioneel werk in de ERP. Dus daarmee zit je al in een soort van strippenkaartsituatie wat betreft hoeveelheid uren.

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11 08:28
Toegeven aan tariefkorting betekent dat je volgend jaar dezelfde vraag kunt verwachten. Nooit in meegaan. Als je weigert is het antwoord waarschijnlijk doodleuk "Okee" en hoor je er niks meer over. Mogelijk is dit gewoon een standaardvraag van de inkoopafdeling, waar je eigen manager niet eens van weet.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 19:08
Bulder schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:16:
[...]

Ik heb wel een zakelijke rekening, maar het maakt niet uit wat ik waarmee koop of waar naartoe verplaats. Als je een keer niet je zakelijke pas mee hebt maar toch moet tanken ofzo. En mijn favoriet: zakelijke dingen privé aanschaffen, zodat je nog onder het consumentenrecht valt.
Met een eenmanszaak ben je vermogensrechtelijk 1 en dezelfde persoon als je onderneming. Je kunt dus inderdaad prive zaken kopen en die voor de belasting tot het ondernemingsvermogen tellen.

Wat je afspreekt met je leverancier en met de belastingdienst staat daarin los van elkaar.

Met een BV geldt dit natuurlijk niet.
Pagina: 1 ... 298 ... 652 Laatste