Sometimes you need to plan for coincidence
Zeker een grapje?RRunner schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:32:
[...]
Stemming op een dag na een jaar nadat het voorstel is ingediend. Dat vind ik dan weer grappig![]()
Overigens heb ik m'n eerste klus te pakken. Per 1 april ga ik als freelancer aan de slag!![]()
Met name Java backend development
Haha die krijg ik vaker
Overigens heb ik m'n eerste klus te pakken. Per 1 april ga ik als freelancer aan de slag!
Ik ook. Maar ik moet eerst naar the KvK gaan een verzekering doet.Met name Java backend development
Good luck!
Ik denk dat je tegenwoordig vooral door VVD wordt vertegenwoordigd als je een internationale belastingroute zoals de "souble dutch and irish sandwich" gebruikt. Gewoon werken en een goed inkomen verdienen, die doelgroep lijkt een beetje uit het oog verloren.page404 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:19:
[...]
Apart eigenlijk dat juist de VVD zo onduidelijk is op dit gebied. Zij waren er toch voor de bemiddelde ondernemers en dikverdieners? Of heb ik 30 jaar niet opgelet
[...]
Ik mis een ecobnomisch rechtse partij in het spectrum. Een partij die elke belasting boven de 30% afwijst. Wat er nu rechts van VVD zit, is niet erg jofel IMHO.
Één desillusie later...Liegebeest schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:15:
[...]
"Maar, u staat al helemaal in het systeem, u moet alleen nog wat papieren tekenen... Er gaat hier iets fout.".
Maar goed, met wat geluk wordt ik per volgende week dan toch echt eigenaar van de rekening.
Ik was vandaag naar kantoor van de ABN, omdat hun zakelijke hulplijn mij vorige week had bezworen dat ik daar terecht kon voor mijn identificatie en het ondertekenen van papieren. Als reminder: het gaat om een bestuurswijziging van twee rekeningen die al in Januari is gestart.
... De dame met wie ik de afspraak had, had geen idee waarvoor ik kwam. "Ik ben eigenlijk alleen voor consumenten-zaken", maar ze ging voor mij met de zakelijke lijn bellen. En na vijf minuten wachten kreeg ik de hoorn, om met haar collega te spreken.
Twintig minuten later snapte die collega er ook niets van en zei ze dat ze mij niet kon helpen, omdat ze "niet diep genoeg het systeem in kan en niet kan zien wat de status is". Ze zou me doorzetten naar een derde lijn, die zij ook al op ruggespraak had gehad.
Tot dat moment was ik vooral moe en wat moedeloos, maar nog beleefd geweest. De derde persoon die ik kreeg flipte echter een switch en ik werd oprecht boos. Niet schreeuwerig, maar wel kortaf en hem vooral duidelijk makend dat zijn toon niet prettig was, heel onoprecht.
Hoezo? Nou, middenin mijn eerste zin over het verhaal:
Ik had de zin nog niet eens af!! Ik stop met praten, en vervolg met een Sorry? Hij verbouwereerd. En na m'n volgende zin:Och, och, nee toch?
En toen wilde hij het proces uitleggen, hoe je een bestuurswijziging start. Gast.Maar meneer, wat een verhaal toch!
Tien minuten verder snapte hij het ook niet. Alles zou binnen zijn en over een week, anderhalf zou ik de bankpassen en toegang krijgen. Ondanks dat ik niet ben geïdentificeerd. Ondanks dat ik nul documenten heb getekend. Toch zouden ze mijn kant opkomen. Maar de vraag of ze naar MIJ toe zouden komen kon hij niet beantwoorden. "Ze gaan naar de persoon die op de KVK staat"... Ik moet't nog zien.
Maar. Het eerste wat ik doe zodra ik alle toegang heb, is al het geld overzetten naar een andere bank. Dit soort onkunde, slechte communicatie en medewerkers die veel zeggen, maar niets in een dossier schrijven (elke keer zegt men dat het dossier leeg is)... dat schept geen vertrouwen.
Liege, liege, liegebeest!
Oh darn... want dat zou m'n volgende keus zijn, helaas.RonaldHeirbaut schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:56:
@Liegebeest man man man wat een verhaal. En wat een waardeloze hulp daar. Ik was al niet bij die bank (meer) maar ik ga er ook nooit meer heen. Rabobank idem overigens.
Het liefste zat ik bij ASN of Volksbank, maar die accepteren geen zakelijke klanten die meer zijn dan ZZP.
EDIT:
Oh, kijk! Bij de SNS Bank kan het wel. Dan ga ik daar buurten, alvast de aanvraag starten zodat ik over kan stappen wanneer het kan.
[ Voor 13% gewijzigd door Liegebeest op 14-03-2022 18:04 ]
Mijn ervaring met de Rabobank is droevig. Maar er zijn er natuurlijk genoeg die er een goede ervaring mee hebben. Zakelijk zit ik bij KNAB. En als dat niet meer kan ga ik naar ASN of Triodos. Maar dat is duur, en verantwoord.Liegebeest schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:58:
[...]
Oh darn... want dat zou m'n volgende keus zijn, helaas.
Het liefste zat ik bij ASN of Volksbank, maar die accepteren geen zakelijke klanten die meer zijn dan ZZP.
Wat bedoel je met eerste deel schijf 1? Die 37,1% geldt toch over de hele schijf?Hmmbob schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:10:
[...]
Inkomstenbelasting 2022:
9,42% over eerste deel schijf 1 (1e 35.472)
37,07% over tweede deel schijf 1 (2e 33.926)
edit: op deze site kan je het verloop goed zien: https://www.belastingtips...komstenbelastingtarieven/
https://www.belastingdien...021-nog-niet-aow-leeftijd
Als je nou niet selectief in mijn bericht knipt, kun je het antwoord zien.kwaazaar schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:19:
[...]
Wat bedoel je met eerste deel schijf 1? Die 37,1% geldt toch over de hele schijf?
https://www.belastingdien...021-nog-niet-aow-leeftijd
Zou even een Corona zelftest doen, klinkt niet goed;)RonaldHeirbaut schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:42:
[...]
Nou ik er over nadenk... ik overweeg loondienst
Mijn evaring met Rabo is prima, zowel zakelijk als privé. Maar ik ben maar een simpele ZZP-er, hoe ze met BVs zijn geen idee.RonaldHeirbaut schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:01:
[...]
Mijn ervaring met de Rabobank is droevig. Maar er zijn er natuurlijk genoeg die er een goede ervaring mee hebben. Zakelijk zit ik bij KNAB. En als dat niet meer kan ga ik naar ASN of Triodos. Maar dat is duur, en verantwoord.
En ja, van mij mogen ze ook wel af van die raboscanner voor bedragen >2000 euro. Maar zo vaak heb ik dat gelukkig niet nodig.
[ Voor 60% gewijzigd door sverzijl op 14-03-2022 18:50 ]
Hmmbob schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:23:
selectief in mijn bericht knipt
Nothing to see here!
Banken zijn net internetproviders, zolang het werkt ben je een tevreden klant. Maar doe je een aanpassing dan keren alle bitjes zich tegen je.Rutix schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:07:
Mijn ervaring met Rabobank als klant is echt dramatisch en mijn ervaring bij ABN is dan echter weer goed. Ik denk dat je maar net geluk moet hebben.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Om mijn frustratie nog maar eens te onderstrepen...Liegebeest schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:46:
[...]
Tien minuten verder snapte hij het ook niet. Alles zou binnen zijn en over een week, anderhalf zou ik de bankpassen en toegang krijgen. Ondanks dat ik niet ben geïdentificeerd. Ondanks dat ik nul documenten heb getekend. Toch zouden ze mijn kant opkomen. Maar de vraag of ze naar MIJ toe zouden komen kon hij niet beantwoorden. "Ze gaan naar de persoon die op de KVK staat"... Ik moet't nog zien.
Die persoon aan de lijn bezwoer me dat ik binnen anderhalve week mijn passen krijg (ondanks dat hij mij dat niet op schrift kon bevestigen want "ik kan niet e-mailen"). En wat staat er in een email die ik twee uur geleden krijg, uit het ABN systeem?
We hebben de documenten van AMP ontvangen en gaan verder met uw bestuurswijzinging. Als volgende stap passen we onze systemen aan [...] Daarna volgen deze stappen [...] U ontvangt en ondertekent de contracten voor het gewijzigde bestuur en stuurt ze aan ons terug.
Het is ^%$#@#$ alsof ze aan de telefoon maar gewoon wat zeggen, zonder ook maar enigszins moeite te doen het proces in te zien. Dat, of ze kunnen het proces niet inzien, maar durven dat niet toe te geven. En ik weet niet wat ze van AMP hebben gehad, maar bij mij zijn ze niet aan de deur geweest. ... wel bij de huidige eigenaar...
[ Voor 4% gewijzigd door Liegebeest op 14-03-2022 20:51 ]
Oh man!!! You are lost in the system. F*cking trapped in the system.Liegebeest schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:49:
[...]
Om mijn frustratie nog maar eens te onderstrepen...
Die persoon aan de lijn bezwoer me dat ik binnen anderhalve week mijn passen krijg (ondanks dat hij mij dat niet op schrift kon bevestigen want "ik kan niet e-mailen"). En wat staat er in een email die ik twee uur geleden krijg, uit het ABN systeem?
[...]
Het is ^%$#@#$ alsof ze aan de telefoon maar gewoon wat zeggen, zonder ook maar enigszins moeite te doen het proces in te zien. Dat, of ze kunnen het proces niet inzien, maar durven dat niet toe te geven. En ik weet niet wat ze van AMP hebben gehad, maar bij mij zijn ze niet aan de deur geweest. ... wel bij de huidige eigenaar...
Dit gaat je 8 rekeningen, 16 pasjes en heeeeeel veel post opleveren.
Och och wat een verhaal toch!Liegebeest schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:46:
[...]
Één desillusie later...
Ik was vandaag naar kantoor van de ABN, omdat hun zakelijke hulplijn mij vorige week had bezworen dat ik daar terecht kon voor mijn identificatie en het ondertekenen van papieren. Als reminder: het gaat om een bestuurswijziging van twee rekeningen die al in Januari is gestart.
... De dame met wie ik de afspraak had, had geen idee waarvoor ik kwam. "Ik ben eigenlijk alleen voor consumenten-zaken", maar ze ging voor mij met de zakelijke lijn bellen. En na vijf minuten wachten kreeg ik de hoorn, om met haar collega te spreken.
Twintig minuten later snapte die collega er ook niets van en zei ze dat ze mij niet kon helpen, omdat ze "niet diep genoeg het systeem in kan en niet kan zien wat de status is". Ze zou me doorzetten naar een derde lijn, die zij ook al op ruggespraak had gehad.
Tot dat moment was ik vooral moe en wat moedeloos, maar nog beleefd geweest. De derde persoon die ik kreeg flipte echter een switch en ik werd oprecht boos. Niet schreeuwerig, maar wel kortaf en hem vooral duidelijk makend dat zijn toon niet prettig was, heel onoprecht.
Hoezo? Nou, middenin mijn eerste zin over het verhaal:
[...]
Ik had de zin nog niet eens af!! Ik stop met praten, en vervolg met een Sorry? Hij verbouwereerd. En na m'n volgende zin:
[...]
En toen wilde hij het proces uitleggen, hoe je een bestuurswijziging start. Gast.Dat hebben we in Januari gestart! En daarna nogmaals.
Maar. Het eerste wat ik doe zodra ik alle toegang heb, is al het geld overzetten naar een andere bank. Dit soort onkunde, slechte communicatie en medewerkers die veel zeggen, maar niets in een dossier schrijven (elke keer zegt men dat het dossier leeg is)... dat schept geen vertrouwen.
Ik ben op zoek naar een nieuwe freelance klus. Nu heb ik een aantal intakes gepland staan.
Probleem is dat ze allemaal op verschillende dagen plaats zullen vinden.
Hoe kan ik tegen klant nummer één zeggen dat ze moeten wachten op mijn antwoord tot ik ook die andere intakes heb gehad? Zullen ze dat accepteren of willen ze meteen een ja of nee horen van mij denken jullie?
Je hoeft ze niet te zeggen dat ze moeten wachten; je hoeft helemaal niets te vertellen. Je hoeft geen verantwoording af te leggen toch?blizzard001 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:40:
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een nieuwe freelance klus. Nu heb ik een aantal intakes gepland staan.
Hoe kan ik tegen klant nummer één zeggen dat ze moeten wachten op mijn antwoord tot ik ook die andere intakes heb gehad? Zullen ze dat accepteren of willen ze meteen een ja of nee horen van mij denken jullie?
Mogelijk vragen ze zelf of je meer hebt lopen, dan kan je er een eerlijk (of geen) antwoord op geven. Ik zou het houden op: "ik laat zsm wat weten". Als ze meteen ja/nee willen hebben zouden ze van mij een 'nee' krijgen (als het zo moet...).
Precies dit maar meestal geef ik gewoon eerlijk aan dat ik nog meerdere gesprekken heb lopenRonaldHeirbaut schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:48:
[...]
Je hoeft ze niet te zeggen dat ze moeten wachten; je hoeft helemaal niets te vertellen. Je hoeft geen verantwoording af te leggen toch?
Mogelijk vragen ze zelf of je meer hebt lopen, dan kan je er een eerlijk (of geen) antwoord op geven. Ik zou het houden op: "ik laat zsm wat weten". Als ze meteen ja/nee willen hebben zouden ze van mij een 'nee' krijgen (als het zo moet...).
Nothing to see here!
Prima, zo gezegd, zo gedaan. Krijg ik een brief van de inspecteur die meldt dat ik wel uitstel krijg maar dat er van mijn fiscaal partner geen oproep tot aangifte bekend is en zij dus geen uitstel hoeft.
Ze is in loondienst, dus zou gewoon aangifte moeten doen.....lijkt mij?
K to the KillaZ
Dat bepaal je toch zelf? Daarnaast, op dit moment is het erg logisch/waarschijnlijk dat je door meerdere partijen bent benaderd en met meerdere mogelijkheden bezig bent.blizzard001 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:40:
Hallo allemaal,
Ligt eraan. Als de 1e opdracht heel interessant is, leuk tarief, etc, waarom zou je dan wachten. Als je eigenlijk denkt, de 2e of de 3e met wie ik de afspraak heb lijken mij het meest tof dan wacht je lekker daarop. Uiteindelijk kan er altijd "iets beters" voorbij komen dus op een gegeven moment moet je gewoon een keus maken en lekker aan de slag gaan.blizzard001 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:40:
Hallo allemaal,
Ik zou wel aangeven dat ik meerdere dingen heb lopen, heb ik laatst ook nog gehad. Klusje voor elke vrijdag. Werd uitgesteld. Prima. Komen ze later terug, maar ondertussen heb ik iets anders voor de komende maanden. Het is nu donderdag eens in de 2 weken geworden. Shit happens. Hadden ze niet te lang moeten wachten. En een klus waar ik nu 2 dagen in de week zit wilde misschien een 3e dag. Die hebben ook te lang getwijfeld dus toen ze er op terug kwamen of dat echt kan of niet, was die dag al niet meer beschikbaar. In alle gevallen wisten ze dat er meer kapers waren voor die vrijdag.
Exact expert nodig?
Heb de fout gemaakt in het begin door te wachten op klanten. Had een gesprek met twee grote partijen die beiden zeer traag bewogen. Hoe het ging:blizzard001 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:40:
Hallo allemaal,
- Beide partijen gesprekken mee gehad
- Vervolg gesprek om tarief en akkoord te krijgen dat we met elkaar verder gaan. Beide gesprekken in een week termijn van elkaar.
Vervolgens heb ik meer dan een maand moeten wachten tot 1 van de 2 partijen terug kwam met een concept contract, het actuele contract duurde ook weer een week, het moest letterlijk over 5 lagen gaan. Bij de 2e partij wacht ik nog steeds op een terug koppeling (heb besloten te kijken wanneer ze zelf terug komen, laatst weer de vraag gehad of ik nog beschikbaar was).
Ondertussen heb ik, omdat ik dacht dat er een overeenstemming was over mijn tarief, meerdere opdrachten voorbij laten gaan en niet in gesprek gegaan. Niet mijn meest briljante beslissing als ik daar zo op terug kijk.
Mijn advies is: Ga gewoon het gesprek aan, geef aan dat je in gesprek bent met andere partijen. Geef aan dat hun opdracht de leukste is (leugentje om eigen best wil) en dat je erg graag wilt beginnen. Maar dat je ook moet eten en degene die met een opdracht aan komt zetten degene is die wint.
Ik deed ook beleefd door te zeggen tegen mijn huidige broker en nog een recruiter door te zeggen dat ik meerdere intakes heb lopen. Mijn huidige broker zei eerlijk dat het gangbaar is dat klanten meerdere mensen over de vloer krijgen voor een intake en dat het gewoon normaal is dat je daarna afzegt. Dat werkt immers andersom ook zo.blizzard001 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:40:
Hallo allemaal,
De andere recruiter deed moeilijk en wilde mij claimen door een schuldgevoel aan te praten. Want ze zouden op mij rekenen, en het staat verkeerd als ik daarna het zou afzeggen. Ondertussen ging hij me wel aanmelden bij 4 verschillende klanten
Dit onlangs ook gehad. Klant ging een RFP in maar wilde mij wel graag hebben. Of ik mezelf wilde blokkeren zodat als die RFP zou vallen hij niet ineens een probleem zou hebben als ik dan toch ineens niet meer kon.com2,1ghz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:53:
[...]
De andere recruiter deed moeilijk en wilde mij claimen door een schuldgevoel aan te praten. Want ze zouden op mij rekenen, en het staat verkeerd als ik daarna het zou afzeggen. Ondertussen ging hij me wel aanmelden bij 4 verschillende klanten
Lekker al het risico aan 1 kant neerleggen
Uiteindelijk heb ik een andere opdracht gevonden en die RFP liep maanden later nog
Hier ook gehad. Intake gehad en uiteindelijk besloten om voor een andere klus te gaan. Gigantisch schuld gevoel aangepraat gekregen door de recruiter, was daar meteen klaar mee. Alsof de andere partij niet met meerdere gegadigden praat voor die klus.com2,1ghz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:53:
De andere recruiter deed moeilijk en wilde mij claimen door een schuldgevoel aan te praten. Want ze zouden op mij rekenen, en het staat verkeerd als ik daarna het zou afzeggen.
Ik zie daar wel mogelijkheden, ze kunnen best iets van een "retainer" betalen, waarbij je dus beschikbaar blijft. Ik heb altijd wel genoeg ander werk waar ik flexibeler mee om kan gaan, dus dat is mooi verdienen voor niks doen. Maar dan moeten ze daar wel de portemenee voor trekken, en dat zullen ze waarschijnlijk weer niet willen doenJEightyFive schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:15:
[...]
Dit onlangs ook gehad. Klant ging een RFP in maar wilde mij wel graag hebben. Of ik mezelf wilde blokkeren zodat als die RFP zou vallen hij niet ineens een probleem zou hebben als ik dan toch ineens niet meer kon.
Lekker al het risico aan 1 kant neerleggenValt ie dan heb je iemand, valt ie niet dan zeg je: jammer, maar het wordt m niet. Zo kan ik ook ondernemen ja.
Uiteindelijk heb ik een andere opdracht gevonden en die RFP liep maanden later nog
Het moment dat recruiters moeilijk gaan doen, en verwachten dat ik mij aan hun vastleg (zonder tegenpresatie), is het moment dat ik ze vertel dat ze op zoek kunnen naar iemand anders. Sowieso geef ik altijd aan dat het ze vrij staat om potentiele opdrachten door te sturen, maar dat ik geen garantie geef dat ik er uberhaupt tijd in wil steken, en dus ook geen zin heb om eens met ze door te nemen "waar ik op zoek naar ben"
[ Voor 18% gewijzigd door Woy op 15-03-2022 14:50 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Toevallig sprak ik deze week een recruiter en die gaf aan dat door de situatie in Oekraïne de vraag naar (in dit geval) software-ontwikkelaars enorm toegenomen is. Er zijn redelijk wat bedrijven die hun ontwikkelaars (of beheerders) in Oekraïne hebben zitten en die kunnen nu niet werken (want vechten, of vluchten) dus die zoeken in de toch al krappe markt naar extra capaciteit.treepwood schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:09:
Hallo mensen, ik ben benieuwd.
Hoe ziet u de impact op de ICT freelance markt van de huidige situatie in Oekraïne.
Ik weet het, instabiliteit is de "name of the game", maar wat denk je daarbuiten?
Aangenomen!Hmmbob schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:43:
In ander nieuws: er zit eindelijk weer een beetje voortgang in het proces van het wetsvoorstel om de betaaltermijn aan MKB-bedrijven te limiteren op 30 dagen. Morgen stemming in de 2e kamer.
https://www.tweedekamer.n...&qry=wetsvoorstel%3A35769
:fill(white):strip_exif()/f/image/56iWtkS6zijfQgM1xEpIs2XQ.png?f=user_large)
https://www.tweedekamer.n...agen/detail?id=2022P04673
Kunnen ze niet beter zeggen richt omgeving zo en zo in en probeer een best practise aan te houden. Zou ik veel beter in zijn.
Red Hat examens doenNLKornolio schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:18:
Vandaag maar weer is een ms examen gedaan na jaren om toch wat beter in de markt te liggen voor Azure. Wat een draken examens zijn dat toch ben visueel ingesteld en bij de vragen had ik merendeel waar gaat dit over. Wou halverwege kappen want dacht dit kan niet veel slechter gaan 30m op de klok met nog een 3e van de vragen te gaan. Klik ze wel snel even door om ze tenminste gedaan te hebben. Snel afsluiten zodat ik weer verder met mijn dag kan. Blijkt dat ik het toch met hakken over de sloot gehaald had.
Kunnen ze niet beter zeggen richt omgeving zo en zo in en probeer een best practise aan te houden. Zou ik veel beter in zijn.
Eigenlijk wil ik nog steeds een keer CKA examens doen. Vorig jaar gekocht maar nog steeds niet gedaan. Wat zijn de ervaringen hier met CKA examens? Moet je er echt even voor gaan zitten en leren of kom je er met Kubernetes werkervaring ook wel?
EU DNS: 86.54.11.100
Overheid heeft zichzelf sowieso 30dagen opgelegd, toch?Skyaero schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:28:
[...]
"Grote ondernemeing" valt daar de overheid ook onder?
https://e-legal.nl/wettel...%20dan%20voor%20bedrijven.
[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 15-03-2022 17:38 ]
Ga is kijken hoe ik daar voor moet leren ken geen kwaad om dat ook in de lijst te zetten. Al is het meer voor de fun.c-nan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:26:
[...]
Red Hat examens doenmag je problemen oplossen en/of omgevingen in elkaar zetten / werkend krijgen.
Eigenlijk wil ik nog steeds een keer CKA examens doen. Vorig jaar gekocht maar nog steeds niet gedaan. Wat zijn de ervaringen hier met CKA examens? Moet je er echt even voor gaan zitten en leren of kom je er met Kubernetes werkervaring ook wel?
Volgens mij betaalt de overheid alle facturen al binnen 1 max 2 weken. Als je daar structureel boven zit is er iets goed mis.Skyaero schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:28:
[...]
"Grote ondernemeing" valt daar de overheid ook onder?
[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 15-03-2022 18:01 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Zit nu via YEM bij een grote klant. Zij hanteren 60 dagen. Kan mij niet voorstellen dat ze dit aan gaan passen. Dan kiezen ze wel iemand anders of niet?
Ze zullen wel moeten. Grote klant en YEM zijn grootbedrijf, jij mkb. It's the law.Wackmack schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:35:
[...]
Zit nu via YEM bij een grote klant. Zij hanteren 60 dagen. Kan mij niet voorstellen dat ze dit aan gaan passen. Dan kiezen ze wel iemand anders of niet?
Zal nog wel ff duren trouwens, wet is er nog niet.
Verschil natuurlijk tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Zie maar is, dat de overheid dit gaat handhaven. Maar een eerste stap is natuurlijk goed.Hmmbob schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:38:
[...]
Ze zullen wel moeten. Grote klant en YEM zijn grootbedrijf, jij mkb. It's the law.
Dat zal pas plaatsvinden indien er klachten binnen komen. Dat zal niet actief gedaan worden.Wackmack schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:10:
[...]
Verschil natuurlijk tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Zie maar is, dat de overheid dit gaat handhaven. Maar een eerste stap is natuurlijk goed.
De vraag is alleen als kleine ondernemer ga jij klagen? Met de kans dat je aan de kant gezet gaat worden. Zeker als je bij een grotere tussenpartijen zit als meyler en op een zwarte lijst komt bij hen. Dan kom je niet zomaar meer bij een grote groep bedrijven binnen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Als je anoniem kan klagen zou het helpen denk ikTo_Tall schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:34:
[...]
Dat zal pas plaatsvinden indien er klachten binnen komen. Dat zal niet actief gedaan worden.
De vraag is alleen als kleine ondernemer ga jij klagen? Met de kans dat je aan de kant gezet gaat worden. Zeker als je bij een grotere tussenpartijen zit als meyler en op een zwarte lijst komt bij hen. Dan kom je niet zomaar meer bij een grote groep bedrijven binnen.
Nothing to see here!
Situatie; sinds oktober 2020 fulltime ZZP, waarbij ik sinds 1-1-2021 maandelijks een bedrag op een pensioenrekening (Brand New Day) stort.
Nu ben ik bezig met de aangifte over vorig jaar, maar weet ik niet waar ik mijn pensioeninleg over 2021 kwijt moet. Ik ben niet van gisteren, en heb flink lopen zoeken. Waar ik iedere keer tegenaan loop, is dat ik van de Belastingdienst alleen de niet benutte jaarruimte van 2020 mag opgeven. Die jaarruimte heb ik (en wil ik misschien nog wel eens gebruiken) maar ik wil voor nu alleen het bedrag opgeven wat ik in 2021 daadwerkelijk als pensioen heb gestort. Het lijkt erop dat ik alleen mijn pensioen van 2020 mag aanvullen en niet mijn 'normale' pensioen kan opgeven.
Doe ik iets fout, moet ik het ergens anders invullen, of loop je altijd een jaar 'achter' als zelfstandige (zodat ik pas bij de volgende aangifte m'n maximale jaarruimte van 2021 mag gebruiken?)
[ Voor 0% gewijzigd door GhandiHarder op 15-03-2022 21:39 . Reden: typo ]
ben benieuwd of die regeling van de tussenpersonen zoals deze:Hmmbob schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:38:
[...]
Ze zullen wel moeten. Grote klant en YEM zijn grootbedrijf, jij mkb. It's the law.
Wij betalen 14 dagen nadat opdrachtgever betaald heeft
Dan ook niet meer rechtsgeldig zijn.
en dit is precies waarom deze wet er komt.To_Tall schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:34:
Bij "lijfrente" onder kopje "uitgaven":GhandiHarder schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:35:
Situatie; sinds oktober 2020 fulltime ZZP, waarbij ik sinds 1-1-2021 maandelijks een bedrag op een pensioenrekening (Brand New Day) stort.
Nu ben ik bezig met de aangifte over vorig jaar, maar weet ik niet waar ik mijn pensioeninleg over 2021 kwijt moet.
Uitgaven voor lijfrente, alleen bij een pensioentekort
Je AOV vul je ook daar ergens in, zitten vlak bij elkaar die 2
[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 15-03-2022 21:49 ]
Omdat deze na 7 jaar verloopt is het logisch dat je ongebruikte jaarruimte uit 2020 (en eerder) eerst wordt gebruikt. Dit heet je reserveringsruimte. Pas als je die maximaal hebt gebruikt en nog meer hebt ingelegd in 2021 ben je bezig je jaarruimte voor 2021 te gebruiken. Wellicht blijft je pensioeninleg binnen je reserveringsruimte en valt het daarom niet in je jaarruimte voor 2021?GhandiHarder schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:35:
[...]
Nu ben ik bezig met de aangifte over vorig jaar, maar weet ik niet waar ik mijn pensioeninleg over 2021 kwijt moet. Ik ben niet van gisteren, en heb flink lopen zoeken. Waar ik iedere keer tegenaan loop, is dat ik van de Belastingdienst alleen de niet benutte jaarruimte van 2020 mag opgeven. Die jaarruimte heb ik (en wil ik misschien nog wel eens gebruiken) maar ik wil voor nu alleen het bedrag opgeven wat ik in 2021 daadwerkelijk als pensioen heb gestort. Het lijkt erop dat ik alleen mijn pensioen van 2020 mag aanvullen en niet mijn 'normale' pensioen kan opgeven.
[...]
Er was een meldpunt voor dit soort situaties (https://www.rijksoverheid...-4-maanden-melden-bij-acm), ik begreep uit de stukken van het debat dat dit meldpunt langer online blijft.Rutix schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:40:
[...]
Als je anoniem kan klagen zou het helpen denk ik. Die grote partijen naaien meestal niet maar 1 persoon
Edit: oh, dat is meer als de betaaltermijn wel verlopen is maar genegeerd wordt. Wij hebben maar akkoord te gaan met de opgelegde termijn natuurlijk.
https://www.acm.nl/nl/con...achterstallige-betalingen
[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 15-03-2022 21:54 ]
Ik snap de redenatie; maar stel nu dat ik geen jaarruimte heb - en ook geen reserveringsruimte. Een reële situatie. Dan wordt ik zelfstandig, en mag ik het 1e jaar geen pensioen inleggen (en aftrekken)?RichieB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:50:
[...]
Omdat deze na 7 jaar verloopt is het logisch dat je ongebruikte jaarruimte uit 2020 (en eerder) eerst wordt gebruikt. Dit heet je reserveringsruimte. Pas als je die maximaal hebt gebruikt en nog meer hebt ingelegd in 2021 ben je bezig je jaarruimte voor 2021 te gebruiken. Wellicht blijft je pensioeninleg binnen je reserveringsruimte en valt het daarom niet in je jaarruimte voor 2021?
Daar zit ik ook, en vul ik alles in. Alleen moet ik daar opgeven hoeveel pensioen ik in 2020 gespaard heb (in loondienst). Dan blijft er nauwelijks jaarruimte over voor 2021. En ik ben flink meer gaan verdienen.Hmmbob schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:47:
[...]
Bij "lijfrente" onder kopje "uitgaven":
Uitgaven voor lijfrente, alleen bij een pensioentekort
Je AOV vul je ook daar ergens in, zitten vlak bij elkaar die 2
Als ik in loondienst driemaal zoveel was gaan verdienen, had ik ook een stuk meer ingelegd, toch?
Laat ik de vraag anders (scherper) stellen: Stel, ik heb geen jaarruimte en reserveringsruimte van voorgaande jaren, omdat ik in loondienst altijd maximaal heb ingelegd, waar geef ik dan in m'n eerste ZZP jaar aan hoeveel pensioen ik heb ingelegd?
[ Voor 37% gewijzigd door GhandiHarder op 15-03-2022 22:03 ]
Klopt, je inkomen van afgelopen jaar bepaald de maximale ruimte. Maar volgend jaar mag je dus wel flink wat inleggen.GhandiHarder schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:55:
[...]
Ik snap de redenatie; maar stel nu dat ik geen jaarruimte heb - en ook geen reserveringsruimte. Een reële situatie. Dan wordt ik zelfstandig, en mag ik het 1e jaar geen pensioen inleggen (en aftrekken)?
[...]
Daar zit ik ook, en vul ik alles in. Alleen moet ik daar opgeven hoeveel pensioen ik in 2020 gespaard heb (in loondienst). Dan blijft er nauwelijks jaarruimte over voor 2021. En ik ben flink meer gaan verdienen.
Als ik in loondienst driemaal zoveel was gaan verdienen, had ik ook een stuk meer ingelegd, toch?
Ah zo, ik snap je nu. Je daadwerkelijke pensioeninleg over het vorige jaar bepaalt wat je dit jaar in mag leggen. In jouw geval bepaalt 2020 dus hoeveel ruimte je in 2021 hebt.GhandiHarder schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:55:
[...]
Ik snap de redenatie; maar stel nu dat ik geen jaarruimte heb - en ook geen reserveringsruimte. Een reële situatie. Dan wordt ik zelfstandig, en mag ik het 1e jaar geen pensioen inleggen (en aftrekken)?
[...]
Daar zit ik ook, en vul ik alles in. Alleen moet ik daar opgeven hoeveel pensioen ik in 2020 gespaard heb (in loondienst). Dan blijft er nauwelijks jaarruimte over voor 2021. En ik ben flink meer gaan verdienen.
Zoals hierboven aangegeven kan je tot 7 jaar terug jaarruimte verrekenen. Ik heb er ook een sheetje van Bright voor gedeeld, die is er wel handig voor.
Edit: deze dus. Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 15-03-2022 22:05 ]
Inderdaad. Zonder jaarruimte of reserveringsruimte kan je niet fiscaalvriendelijk pensioen opbouwen.GhandiHarder schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:55:
[...]
Je jaarruimte voor 2021 is afhankelijk van je inkomen en bedrijfspensioeninleg (factor A) in 2020. Dus als je een goed pensioen had in 2020 (geen pensioengat) mag je in 2021 niet extra inleggen.[...]
Alleen als je pensioeninleg daarbij achter blijft en dan pas in het jaar erna.Als ik in loondienst driemaal zoveel was gaan verdienen, had ik ook een stuk meer ingelegd, toch?
Toch snap ik het niet helemaal. Als ik afgelopen jaar in loondienst 3x zoveel had verdiend, had ik ook 3x zoveel pensioen ingelegd. Gewoon een percentage van m'n loon. Nu ben ik zelfstandig, en mag ik pas volgend jaar inleggen, wat een werkgever het jaar zelf mag inleggen?RichieB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:04:
[...]
Inderdaad. Zonder jaarruimte of reserveringsruimte kan je niet fiscaalvriendelijk pensioen opbouwen.
[...]
Je jaarruimte voor 2021 is afhankelijk van je inkomen en bedrijfspensioeninleg (factor A) in 2020. Dus als je een goed pensioen had in 2020 (geen pensioengat) mag je in 2021 niet extra inleggen.
[...]
Alleen als je pensioeninleg daarbij achter blijft en dan pas in het jaar erna.
Precies, dan creëer je geen pensioengat en krijg je geen jaarruimte.GhandiHarder schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:06:
[...]
Toch snap ik het niet helemaal. Als ik afgelopen jaar in loondienst 3x zoveel had verdiend, had ik ook 3x zoveel pensioen ingelegd. Gewoon een percentage van m'n loon.
Inderdaad. De jaarruimte (en als je die niet benut wordt dit weer een jaar later reserveringsruimte) is een reparatiemiddel zodat je privé fiscaalvriendelijk in box 1 pensioen op kan bouwen. Werknemers doen dat (eventueel via de werkgevers) via een pensioenregeling in het jaar zelf, eventuele reparatie kan in het jaar er na. Als ZZP-er heb je geen pensioenregeling dus kan je niet in het jaar zelf inleggen.Nu ben ik zelfstandig, en mag ik pas volgend jaar inleggen, wat een werkgever het jaar zelf mag inleggen?
Een andere manier om hier naar te kijken is: als werknemer weet je elke maand precies hoeveel loon je krijgt, dus kan er ook meteen een percentage opzij gezet worden voor je pensioen. Als ZZP-er weet je pas als het jaar is afgelopen hoeveel je hebt verdiend. Dus kan je pas een percentage daarvan een jaar later in je pensioen stoppen.
[ Voor 16% gewijzigd door RichieB op 15-03-2022 22:14 ]
Dat mag zeker nog wel als het maar binnen die 30 dagen blijft vallen. Betaald de eindklant de tussen persoon op dag 30 moet ook de tussen persoon jou dat zelfde moment betalen.ybos schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:39:
[...]
ben benieuwd of die regeling van de tussenpersonen zoals deze:
Wij betalen 14 dagen nadat opdrachtgever betaald heeft
Dan ook niet meer rechtsgeldig zijn.
Niet dan nog eens 14 dagen wachten.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Bedankt allen. Gezien jullie eenduidige reactie, zal ik eens een sommetje over de afgelopen jaren moeten maken. Ik ben dus iets te voorbarig geweest met fanatiek in te leggen voor m'n pensioen.RichieB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:09:
[...]
Precies, dan creëer je geen pensioengat en krijg je geen jaarruimte.
[...]
Inderdaad. De jaarruimte (en als je die niet benut wordt dit weer een jaar later reserveringsruimte) is een reparatiemiddel zodat je privé fiscaalvriendelijk in box 1 pensioen op kan bouwen. Werknemers doen dat (eventueel via de werkgevers) via een pensioenregeling in het jaar zelf, eventuele reparatie kan in het jaar er na. Als ZZP-er heb je geen pensioenregeling dus kan je niet in het jaar zelf inleggen.
Het jeukt nog een beetje, maar ik vrees dat ik mij er bij neer moet leggen
Of je moet de pensioenaanbieder zo ver krijgen dat hij jouw inleg terugstort (kan onder bepaalde voorwaarden), of als netto box 3 vermogen gaat beschouwen (geen idee of dat kan). Netto pensioen opbouwen in box 1 (vrijgesteld van VRH en IB) kan alleen voor het inkomensdeel boven het maximaal pensioengevend inkomen.
Oftewel je zit in een lastige situatie.
Het extra nadeel is dat je dus een jaar geen pensioeninleg aftrek hebt en dus maximaal IB betaalt.
Je had de FOR kunnen gebruiken: in jaar X kun je een percentage vd winst van jaar X reserveren om in de toekomst lijfrente van aan te kopen. Dan heb je de aftrek vast in jaar X, en in jaar X+N maak je het daadwerkelijk pas over (N>0, en X+N < AOW datum).
Maar linksom of rechtsom is pro actief geld op een pensioenrekening storten alsof je nog in loondienst bent geen goed idee...
Klopt de berekening qua bijtelling ook?Hmmbob schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:05:
Dit weekend weer de jaarlijkse aangifte IB gedaan. Wel leuk om te zien dat mijn Excel sheet tot op de euro nauwkeurig werkt - sterker nog, door mijn sheet zag ik dat de startersaftrek ontbrak in mijn eerste invulronde.
Als ik bv een auto van €100.000 invul tegen 4% bijtelling en autokosten op 0 zet, geeft hij aan bij bijtelling auto 0 euro...
Bedankt voor je bijdrage, maar deze vind ik een beetje kort door de bocht. Ik heb heel bewust een percentage van m'n inkomsten gestort, omdat ik niet met een pensioengat zou komen te zitten. Dat zou je 'pro-actief' kunnen noemen, ik noem het actief. De manier van rekenen werkt voor zelfstandigen dus eigenlijk 'post-actief'pirke schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:42:
Maar linksom of rechtsom is pro actief geld op een pensioenrekening storten alsof je nog in loondienst bent geen goed idee...
Het is toch helemaal geen gek idee, dat er op de aangifte gewoon aangegeven kan worden wat er dit jaar als pensioen is ingelegd? Net als dat bij loondienst al is ingehouden. Leg je teveel in, dan blijkt dat netjes uit de aangifte (want inkomen is dan bekend), en leg je te weinig in, dan wordt dat je jaarruimte voor het volgende jaar. Op dit moment is het dus zo dat als ik daadwerkelijk met pensioen ga, ik in het eerste jaar van m'n pensioen de lijfrente van het jaar daarvoor nog mag inleggen.
No worries, het is mij duidelijk hoor, maar ik vond het niet zo'n gekke denkwijze. 'Denk aan je pensioen' als ZZP'er, behalve het eerste jaar.
Ik heb het eerste jaar prima gebruik kunnen maken van niet gebruikte jaarruimte van de (eerste 2 van de) 7 jaren ervoor. En dat was toch een ABP pensioen, waarvan je verwacht dat er geen tekort zou zijn.GhandiHarder schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:55:
'Denk aan je pensioen' als ZZP'er, behalve het eerste jaar.
Bijtelling kan nooit hoger zijn dan de daadwerkelijke autokosten, dus als je die op 0 zet....Pepernoot schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:53:
[...]
Klopt de berekening qua bijtelling ook?
Als ik bv een auto van €100.000 invul tegen 4% bijtelling en autokosten op 0 zet, geeft hij aan bij bijtelling auto 0 euro...
https://www.belastingdien...ik_auto/privegebruik_auto
[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 15-03-2022 23:18 ]
Zeker geen gek idee, maar als je weet aan hoeveel regels alles gebonden is is het niet slim om oogkleppen op te zetten en maar geld over te boeken zonder even na te gaan of het inderdaad werkt zoals je denkt. Aannames zijn vaak niet correct en regels zijn vaak niet intuïtief. Als ondernemer gelden er nu eenmaal op veel gebieden hele andere regels en er is geen werkgever die alles voor je regelt en controleert, dat moet je zelf gaan doen.GhandiHarder schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:55:
[...]
Het is toch helemaal geen gek idee, dat er op de aangifte gewoon aangegeven kan worden wat er dit jaar als pensioen is ingelegd? Net als dat bij loondienst al is ingehouden.
Het minste wat je had moeten doen is nagaan wat je jaarruimte is, dan was je er direct achter gekomen dat dat afhankelijk is vd winst van het jaar ervoor. De belastingdienst heeft daar zelfs rekenhulpmiddelen voor die je jaarruimte en reserveringsruimte bepalen als je niet zelf aan de slag wilt met alle formules en franchise getallen die elk jaar anders zijn.
Als je niet eens je jaarruimte weet en wel geld overmaakt wat vaak niet teruggestort mag worden noem ik dat proactief, dat vind ik nog vriendelijk verwoord vergeleken met de eerste gedachte die in mij op kwam
Onlangs bij de overheid gestart, contractueel is 30 dagen afgesproken, nog maar 1 betaling gehad en dat was op dag 24.RichieB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:00:
[...]
Volgens mij betaalt de overheid alle facturen al binnen 1 max 2 weken. Als je daar structureel boven zit is er iets goed mis.
Aan het begin van ieder jaar zoek ik uit wat de maximale jaarruimte en reserveringsruimte is, en kijk of ik nog over heb van voorgaande jaren. Dan weet ik wat ik dat jaar maximaal mag inleggen in pensioen, en ik zorg vooral dat ik er niet overheen ga.pirke schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:44:
[...]
Als je niet eens je jaarruimte weet en wel geld overmaakt wat vaak niet teruggestort mag worden noem ik dat proactief, dat vind ik nog vriendelijk verwoord vergeleken met de eerste gedachte die in mij op kwam
Als je gedurende het jaar klakkeloos inlegt, zonder te weten wat je maximaal mag inleggen, dan is dat (ik zeg het wel gewoon) een beetje dom.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Met dat geld zorg ik er liever voor dat ik straks hele lage maandlasten heb waardoor ik ook geen hoog pensioen nodig heb.
Daarnaast ben ik mijn lasten flink het verlagen.
Jup, de eerste 3 jaar ruim 17k (erg veel jaarruimte), nu steeds het maximale wat nu ergens tussen de 12 en 13k zit.c-nan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:40:
Maar leggen jullie ook maximaal in? Ik blijf daar (ver) onder.
Ik zou niet weten waarom ik niet maximaal zou inleggen, er blijft nog steeds genoeg over om ook nog zelf te beleggen.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
"Denk aan je pensioen" betekent "Zoek uit wat de regels zijn en bepaal dan hoeveel je gaat storten" en niet "Ik stort een eigen verzonnen percentage en ga bij de aangifte IB wel kijken wat de regels zijn".GhandiHarder schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:55:
[...]
No worries, het is mij duidelijk hoor, maar ik vond het niet zo'n gekke denkwijze. 'Denk aan je pensioen' als ZZP'er, behalve het eerste jaar.
Tsja, waarom wel?ConQuestador schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:42:
[...]
Jup, de eerste 3 jaar ruim 17k (erg veel jaarruimte), nu steeds het maximale wat nu ergens tussen de 12 en 13k zit.
Ik zou niet weten waarom ik niet maximaal zou inleggen, er blijft nog steeds genoeg over om ook nog zelf te beleggen.
Als ik straks hypotheekvrij ben, 20 panelen op het dak heb en een warmtepomp heb. Wat moet ik dan nog met zoveel geld op mijn 60/70ste? Met 2x AOW + 2x gemiddeld pensioen zit ik dan aardig goed.
Dan spaar ik liever wat geld en koop ik wel een vakantiehuisje in een warm land.
[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 16-03-2022 08:49 ]
Omdat de overheid kennende ze wel een of andere belasting gaan verzinnen op afbetaalde huizen?c-nan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:48:
Als ik straks hypotheekvrij ben, 20 panelen op het dak heb en een warmtepomp heb. Wat moet ik dan nog met zoveel geld op mijn 60/70ste? Met 2x AOW + 2x gemiddeld pensioen zit ik dan aardig goed.
Dan spaar ik liever wat geld en koop ik wel een vakantiehuisje in een warm land.
Of dat de AOW niet meer bestaat?
Precies.c-nan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:48:
[...]
Tsja, waarom wel?
En wat als je straks 65 bent en je bent niet meer zo mobiel. Gewoon 'goed' regelen en nu lekker leven. Voor je het weet komt die bus ...
Inderdaad, zul je zien dat je met pensioen kan en vervolgens nergens meer van kunt genieten.miena21 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:51:
[...]
Precies.
En wat als je straks 65 bent en je bent niet meer zo mobiel. Gewoon 'goed' regelen en nu lekker leven. Voor je het weet komt die bus ...
Nu leef je ...
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Als we straks geen AOW meer hebben hebben we wel een groter probleem, dat raakt namelijk niet alleen de ondernemers maar iedereen.hackerhater schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:50:
[...]
Omdat de overheid kennende ze wel een of andere belasting gaan verzinnen op afbetaalde huizen?
Of dat de AOW niet meer bestaat?
Ik ga mijn geld niet vastzetten omdat de overheid in de toekomst misschien wel eens......
Tevens leg ik gewoon in hoor, alleen niet maximaal.
Moet je een camper kopen, 1,5 ton... is een groot zwart gat waar veel vermogen in verdwijnthackerhater schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:52:
Of ik nu de vermogensgrens bereik in 4 of 5 jaar, care. Ik krijg nu al het geld niet op ondanks investeringen aan het huis
Een camper? meh, zo afgezaagd. Dan spaar ik liever door voor een (zeil)bootpirke schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Moet je een camper kopen, 1,5 ton... is een groot zwart gat waar veel vermogen in verdwijntEn als je er veel gebruik van maakt heb je ook minder inkomen, weer een probleem minder.
Maar goed voorlopig blijf ik maximaal inleggen, minimaal tot het pensioengat weggewerkt is.
Erna zie ik wel.
[ Voor 12% gewijzigd door hackerhater op 16-03-2022 08:55 ]
Een eigen vliegtuig (niet eens een jet, maar gewoon zo'n klein 2 persoon ding) werkt ook prima als zwart gat.hackerhater schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Een camper? meh, zo afgezaagd. Dan spaar ik liever door voor een (zeil)boot
Maar goed voorlopig blijf ik maximaal inleggen, minimaal tot het pensioengat weggewerkt is.
Erna zie ik wel.
Vandaar de 'drie f regel': "if it floats, flies or f*cks: rent it" maar ja, soms wil je nu eenmaal de eerste en enige zijn die ergens gebruik van maakt
De enige twee momenten dat een eigenaar gelukkig is met zo'n voorwerp: bij het aanschaffen en bij de verkoop
[ Voor 8% gewijzigd door pirke op 16-03-2022 09:00 ]
Zodat je kan gaan wanneer je wilt
Gaat ook op voor de laatste F...hackerhater schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:02:
Eerste niet per se voor die boot, maar de enige ja.
Zodat je kan gaan wanneer je wilt
Eerste boeit niet, enige? mja boeit ook niet.
Wel belangrijk gaan wanneer je wilt
Zonder dat die boot nog vies is vd vorige gebruiker die net geweest iswishmaster1986 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:25:
[...]
Gaat ook op voor de laatste F...
Eerste boeit niet, enige? mja boeit ook niet.
Wel belangrijk gaan wanneer je wilt
De eerste zijn is een mooie eer, maar een nieuwe boot moet je veel te voorzichtig behandelen... maar het ruikt wel lekker!
Same here: ik heb de inleg die ik bij mijn laatste loondienstbaas had doorgetrokken om toch "iets" te hebben. Een beetje naar boven afgerond, komt nu op 7200 per jaar. Dat is echt ruimschoots binnen de reserveringsruimte, maar ik heb het geld liever niet vast staan: nu genieten van het leven met mijn kinderen, herinneringen maken, en inderdaad ook vaste lasten verlagen zodat je straks (over 30 jaar) met de AOW leeftijd ook een stuk minder geld nodig hebt.c-nan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:40:
Maar leggen jullie ook maximaal in? Ik blijf daar (ver) onder.
Met dat geld zorg ik er liever voor dat ik straks hele lage maandlasten heb waardoor ik ook geen hoog pensioen nodig heb.
Mijn vader is vlak voor zijn (loondienst) pensioen overleden. Dat heeft mij doen beseffen dat ik nu moet leven en genieten, niet pas als ik met pensioen ga. (Veel) geld vastzetten in een pensioenpotje past daar niet bij.
Daarom heb ik een accountant. Ik heb geen zin in me te verdiepen in dat soort regels. Die vult keurig mijn open jaarruimtes in die ik nog open heb. Dus spaar ik een keer wat extra, dan is dat geen probleem. Ik hoor het wel als het bijna vol zit.pirke schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:44:
[...]
Zeker geen gek idee, maar als je weet aan hoeveel regels alles gebonden is is het niet slim om oogkleppen op te zetten en maar geld over te boeken zonder even na te gaan of het inderdaad werkt zoals je denkt. Aannames zijn vaak niet correct en regels zijn vaak niet intuïtief. Als ondernemer gelden er nu eenmaal op veel gebieden hele andere regels en er is geen werkgever die alles voor je regelt en controleert, dat moet je zelf gaan doen.
Het minste wat je had moeten doen is nagaan wat je jaarruimte is, dan was je er direct achter gekomen dat dat afhankelijk is vd winst van het jaar ervoor. De belastingdienst heeft daar zelfs rekenhulpmiddelen voor die je jaarruimte en reserveringsruimte bepalen als je niet zelf aan de slag wilt met alle formules en franchise getallen die elk jaar anders zijn.
Daarom los ik mijn huis af en doe ik zoveel mogelijk om mijn vaste lasten kwijt te raken. Dus zoveel mogelijk van de fossiele brandstof af en zelf zoveel mogelijk elektriciteit opwekken (en straks opslaan). Alleen een waterput heb ik nog niet maar die is ook zo geslagen. Sceptictank... ach, misschien sla ik doorc-nan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:53:
[...]
Als we straks geen AOW meer hebben hebben we wel een groter probleem, dat raakt namelijk niet alleen de ondernemers maar iedereen.
Ik ga mijn geld niet vastzetten omdat de overheid in de toekomst misschien wel eens......
Tevens leg ik gewoon in hoor, alleen niet maximaal.
Dat is echt zo droevig, vooral ook voor je moeder, lijkt me. Komt je vent eindelijk thuis 'op de bank' zitten, overlijdt hij. Dat moet erg eenzaam zijn.Hmmbob schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:35:
[...]
Mijn vader is vlak voor zijn (loondienst) pensioen overleden. Dat heeft mij doen beseffen dat ik nu moet leven en genieten, niet pas als ik met pensioen ga. (Veel) geld vastzetten in een pensioenpotje past daar niet bij.
Maar dit soort verhalen heb ik vaker gehoord, zelfs precies de dag voor en na de pensioendatum. Dat zette mij toen ook aan het denken.
Maar goed het opbouwen van mijn pensioen is niet alleen voor mij.
Mijn partner heeft nauwelijks pensioen opgebouwd en ze is nu het leren om in de zorg te gaan werken. Ik verwacht ook dat ze daar geen super pensioen op bouwt.
Mijn pensioenopbouw is er dan ook op gericht dat mocht ik te vroeg overlijden dat zij fatsoenlijk achter blijft.
Wat heb je aan een mooi afbetaald huis als je het onderhoud ed niet kan betalen en op een houtje moet bijten?
[ Voor 11% gewijzigd door hackerhater op 16-03-2022 09:57 ]
valt mee, die waren al jarenlang gescheidenRonaldHeirbaut schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:49:
[...]
Dat is echt zo droevig, vooral ook voor je moeder, lijkt me. Komt je vent eindelijk thuis 'op de bank' zitten, overlijdt hij. Dat moet erg eenzaam zijn.
Dat irriteerde mijn vader nog het meeste: zijn pensioen verviel gewoon na zijn overlijden. Gescheiden en ex toentertijd afgekocht, kinderen ouder dan 18 dus al het gespaarde vermogen verviel aan het pensioenfonds.hackerhater schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:56:
Mijn pa is ook vlak voor zijn pensioen overleden en ik heb dezelfde aangeboren medische aandoening.
Maar goed het opbouwen van mijn pensioen is niet alleen voor mij.
Mijn partner heeft nauwelijks pensioen opgebouwd en ze is nu het leren om in de zorg te gaan werken. Ik verwacht ook dat ze daar geen super pensioen op bouwt.
Mijn pensioenopbouw is er dan ook op gericht dat mocht ik te vroeg overlijden dat zij fatsoenlijk achter blijft.
Wat heb je aan een mooi afbetaald huis als je het onderhoud ed niet kan betalen en op een houtje moet bijten?
Mijn Brand New Day pensioen wat ik nu opbouw vervalt dan in ieder geval altijd nog aan mijn erfgenamen, dat is voor mij een hele geruststelling om dus zelf iets op te bouwen.
Je kan het eens een poging geven op:c-nan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:26:
[...]
Red Hat examens doenmag je problemen oplossen en/of omgevingen in elkaar zetten / werkend krijgen.
https://killer.sh/
Ben zelf een al een tijdje aan het oefenen op kodekloud. Het nare is dat je de gebruikelijke tools niet mag gebruiken en alles via een web based shell moet uitvoeren. Merendeel gaat via mijn IDE of het ecosysteem wat op mijn laptop staat zoals k9s, Lens, kubectx etc.
Zal eerst nog door de eerste kamer moeten toch? Zal nog wel een jaartje overheen gaan...Hmmbob schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:38:
[...]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Precies. Ik beleg dan ook nog gewoon netto. Minder 'voordeel' maar ik kan er wel gewoon bij als dat nodig blijkt.Hmmbob schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:15:
Mijn Brand New Day pensioen wat ik nu opbouw vervalt dan in ieder geval altijd nog aan mijn erfgenamen, dat is voor mij een hele geruststelling om dus zelf iets op te bouwen.
Cool, kende ik niet.init6 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:26:
[...]
Je kan het eens een poging geven op:
Ben zelf een al een tijdje aan het oefenen op kodekloud. Het nare is dat je de gebruikelijke tools niet mag gebruiken en alles via een web based shell moet uitvoeren. Merendeel gaat via mijn IDE of het ecosysteem wat op mijn laptop staat zoals k9s, Lens, kubectx etc.
Trouwens lees ik:
Ik heb dus al toegang tot 2 simulator sessies? Vanavond eens checken.If you purchased your CKS|CKA|CKAD exam, two simulator sessions will be already included. You'll find these in your Linux Foundation Exam Preparation Checklist. For more information please refer to this and this.
Maar ook droevig voor de kinderen.Hmmbob schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:15:
[...]
valt mee, die waren al jarenlang gescheiden
[...]
Dat irriteerde mijn vader nog het meeste: zijn pensioen verviel gewoon na zijn overlijden. Gescheiden en ex toentertijd afgekocht, kinderen ouder dan 18 dus al het gespaarde vermogen verviel aan het pensioenfonds.
Overigens is dat een reden dat ik blij ben dat ik nu bij BND zit. Je spaart 40 jaar en vervolgens vervalt alles aan het fonds. Nu heb ik echt wel wat met solidariteit, maar niet op deze manier. Dan liever de AOW/bijstand hoger.
CKA is puur commandline based. Niks tools. En de examen-omgeving van The Linux Foundation is ook niet echt een feest, hoor ik weleens. Ik heb wat LF-trainers om me heen...init6 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:26:
[...]
Je kan het eens een poging geven op:
Zo zwart/wit is het natuurlijk niet helemaal. Voor een pensioenfonds is het ook een kwestie van kans/risico inschatting, daar hoort een voordeel bij vroeg overlijden en een nadeel bij zeer oud worden ook gewoon bij. Alles bij elkaar rolt daar een premie uit. Als het pensioen na overlijden van de gepensioneerde over wordt gedragen aan de kinderen dan zullen de premies ook veel hoger uitvallen.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:49:
[...]
Maar ook droevig voor de kinderen.
Overigens is dat een reden dat ik blij ben dat ik nu bij BND zit. Je spaart 40 jaar en vervolgens vervalt alles aan het fonds. Nu heb ik echt wel wat met solidariteit, maar niet op deze manier. Dan liever de AOW/bijstand hoger.
Dat is ook zo. Mijn ouwe heer ging met pensioen toen hij 51 was (officieel niet natuurlijk, maar allerlei regelingen bij Defensie). Wel had hij zijn maximaal aantal pensioenjaren al opgebouwd. Intussen betaalt 'de maatschappij' hem nu 27 jaar. Mij verbaast het niet als hij er nog 15, 20 jaar bij krijgt, al weet je het nooit. Maar dan zou hij 42 jaar pensioen krijgen terwijl hij 35 jaar heeft opgebouwd. Hoe solidair is dat? Maar voor een pensioenfonds is het idd een risico-analyse.B-Real schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:52:
[...]
Zo zwart/wit is het natuurlijk niet helemaal. Voor een pensioenfonds is het ook een kwestie van kans/risico inschatting, daar hoort een voordeel bij vroeg overlijden en een nadeel bij zeer oud worden ook gewoon bij. Alles bij elkaar rolt daar een premie uit. Als het pensioen na overlijden van de gepensioneerde over wordt gedragen aan de kinderen dan zullen de premies ook veel hoger uitvallen.
Ik spaar voor een pensioen. Ik wil mezelf van 67-72 jaar de helft van die pot uitkeren, van 72-82 de andere helft. Daarna is AOW met die paar tientjes loondienst pensioen wel genoeg. Wat moet ik met 2500 netto als ik 90 ben? Dat soort constructies kan bij een regulier pensioenfonds niet.