offtopic:
Hij bedoelt een YoungTimer
Hij bedoelt een YoungTimer
Niks verandert, de afgelopen 5 jaar heb ik zelf de aanvraag gedaan en 5x zonder problemen goedgekeurd. Voor software die in high-tech machines komt te zitten. Ik werk voornamelijk op R&D afdelingen bij grote tech bedrijven, dat helpt. En de dingen die ik doe zijn inderdaad nog nooit eerder gedaan, anders hoefde ik het niet te doenRonaldHeirbaut schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:40:
[...]
En zo zit het. In ieder geval wel toen ik WBSO adviseur was. Ik heb nog steeds contact met collega's van de WBSO en heb niet gehoord dat het veranderd is. Maar het is voor mij intussen wel dik 12 jaar geleden.
[...]
Moraal van het verhaal: als je een lul als ik trof die het snapte kreeg je een afwijzing, als het een goed verhaal is heb je gewoon je WBSO te pakken.
[ Voor 15% gewijzigd door pirke op 11-03-2022 07:55 ]
Maar jouw opdrachtgever vraagt dan niet ook WSBO aan voor hetzelfde?pirke schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:47:
Niks verandert, de afgelopen 5 jaar heb ik zelf de aanvraag gedaan en 5x zonder problemen goedgekeurd. Voor software die in high-tech machines komt te zitten. Ik werk voornamelijk op R&D afdelingen bij grote tech bedrijven, dat helpt. En de dingen die ik doe zijn inderdaad nog nooit eerder gedaan, anders hoefde ik het niet te doen
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat kan ook wel.Hmmbob schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:26:
[...]
Maar jouw opdrachtgever vraagt dan niet ook WSBO aan voor hetzelfde?
Ik weet toevallig dat die een heuse WSBO desk heeft....
YT = Young Timer
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
EU DNS: 86.54.11.100
Ah, dan zal die desk bedoeld zijn om dit te coordineren. Slim!RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:43:
[...]
Dat kan ook wel.
Stel er is een team bij SlimmeToko BV van vijf man die iets nieuws maken, 4 in loondienst en een ZZP-er (eenmanbedrijfs SlimMenneke). Dan kan SlimmeToko loonbelastingskorting aanvragen voor de 4 man in loondienst en SlimMenneke via de IB.
Dat zijn twee losse aanvragen. Bij de aanvraag wel handig om elkaar te noemen.
SlimmeToko kan geen WBSO aanvragen of krijgen voor SlimMenneke.
Klinkt als API's aansturen of aan elkaar knopen. Dat is een no-go.c-nan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:48:
Mag je als DevOps'er ook WBSO aanvragen?
Wij draaien Kubernetes momenteel op eigen servers en zijn bezig om het allemaal om te bouwen naar AKS (Azure Kubernetes Service). Risico hierbij is dat AKS net een andere versie draait, net wat andere API's heeft, waardoor onze deployment scripts (van applicaties) niet zullen werken op AKS.
Deployment van Kubernetes doen we nu volledig geautomatiseerd dmv scripts, dat willen we bij AKS ook gaan doen, dus niets via de GUI.
Voor mij / voor mijn eenmanszaak is dit een nieuwe oplossing/uitdaging, maar in praktijk zal het vast wel eerder toegepast zijn, dus vernieuwend is het alleen voor mij.
Overigens zijn we hier al een tijd mee bezig, dus kan het sowieso niet meer aanvragen, maar even hypothetisch dus.
APIs aan elkaar knopen en zodoende niet bestaande logica wel bestaand maken was het verhaal van een startup waar ik werkte...RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Klinkt als API's aansturen of aan elkaar knopen. Dat is een no-go.
Welke logica ga je maken? Wat is daar S&O aan voor jou?
Het lezen van een API is geen S&O en het vullen van een API ook niet. En een datumveld omdraaien van de ene API naar de andere ook niet, ook al is dat logica. Tussen die twee API's zit een stukje logica (of niet) en als die logica nieuw is voor jou en het is aannemelijk dat je er iets voor moet ontwikkelen, dan is dat S&O.Pepernoot schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:04:
[...]
APIs aan elkaar knopen en zodoende niet bestaande logica wel bestaand maken was het verhaal van een startup waar ik werkte...
Tenminste, het verhaal was anders, ik deed de werkzaamheden van de APIs.
Dus in hoeverre kunnen ze dat controleren?
(Ik ben daar nu al weer weg, dus geen idee hoe het is afgelopen)
Meestal wel. Maar ze kunnen vragen om inhoudelijk wat te laten zien.pirke schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:28:
@RonaldHeirbaut tot hoever gaat zo'n controle eigenlijk? Het lijkt me sterk dat ze miljoenen regels broncode door gaan lezen om te begrijpen wat persoon A precies allemaal ingetypt heeft. Beperkt het zich niet tot de administratieve kant, dat de uren verantwoording met projectnummers klopt?
[ Voor 12% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 11-03-2022 10:53 ]
Dat is wel tof. Ik ben benieuwd of mijn aanvraag geaccepteerd gaat worden. Ik werk nu aan een multi-transactionele escrow tool voor NFTs op een relatief nieuwe blockchain. Als ik het vergelijk met mijn vorige WBSO projecten verdiende die veel minder de stempel WBSO dan mijn eigen / huidige project doet. Dat was puur reguliere software ontwikkeling. Met deze tool zijn we ook echt de eerste op de chain die het is gelukt om een versie in productie te zetten (single transaction). En om het veilig én gebruiksvriendelijk op te zetten kost dat veel uitzoekwerk.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:51:
[...]
Meestal wel. Maar ze kunnen vragen om inhoudelijk wat te laten zien.
Het zijn weliswaar ambtenaren, maar ook, vaak afgestudeerde, ICT-ers, niet zelden ook met werkervaring in de ICT. Ze snappen misschien niet elke regel code die je gemaakt hebt, maar je kan ze ook niet met een kluitje het riet insturen. En elke poging daartoe levert meer vragen op.
Overigens hebben ze vaak ook oprechte interesse in zo'n project. En het kan gebeuren dat ze je adviseren om bepaalde andere zaken ook aan te dragen voor WBSO (of een andere regeling). Het werkt twee kanten op.
Holy shit. Als ik deze zin lees kan ik (helaas) maar aan 1 ding denken....Roet schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:12:
Ik werk nu aan een multi-transactionele escrow tool voor NFTs op een relatief nieuwe blockchain.
Bij een afwijzing kan/mag je bezwaar aantekenen. Vervolgens onderbouw je je verhaal beter, weerleg je de reden van hun bezwaar. Als je 'geluk' hebt mag je op bezoek komen en kan je het nog beter uitleggen.Roet schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:12:
[...]
Bedankt iedereen voor hun input betreffende dit onderwerp in dit topic. Het heeft me geholpen om de stap te nemen om zelf een aanvraag op te stellen die ik binnenkort wil gaan indienen.
Die woont 100 meter bij ons vandaan. Als ik uit m'n raam kijk zie ik d'r huis. Al heb ik haar zelf of haar vriend nooit gezien... Wel een keer twee journalisten van FTM gesproken die voor haar deur een onderzoek aan het doen waren.Hmmbob schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:31:
[...]
Holy shit. Als ik deze zin lees kan ik (helaas) maar aan 1 ding denken....
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door pirke op 11-03-2022 12:01 ]
Beter een goede buur....pirke schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:59:
[...]
Die woont 100 meter bij ons vandaan. Als ik uit m'n raam kijk zie ik d'r huis. Al heb ik haar zelf of haar vriend nooit gezien...
Mwah in mijn geval waren het wegvallen van de brandstof-kosten a 280 euro diesel/maand toch echt meer dan de hogere nuts-kosten hoorHmmbob schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:20:
Moet ook wel he, al dat thuiswerken en gaskosten gaan de gemiddelde IT'er niet in de koude kleren zitten
Beter slechte cybersecurity dan geen cybersecurity
Het drupje sarcasme wat eroverheen lag gemist?hackerhater schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:33:
[...]
Mwah in mijn geval waren het wegvallen van de brandstof-kosten a 280 euro diesel/maand toch echt meer dan de hogere nuts-kosten hoor
Nee liever in wat warmere kleren inderdaadHmmbob schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:20:
Moet ook wel he, al dat thuiswerken en gaskosten gaan de gemiddelde IT'er niet in de koude kleren zitten
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Hmmbob schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:31:
[...]
Holy shit. Als ik deze zin lees kan ik (helaas) maar aan 1 ding denken....
[Afbeelding]
Nope. Niet bij de overheid en grote bedrijven met een CAO.Blue-eagle schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:18:
Merken anderen het ook dat in de ICT de uurlonen hard omhoog gaan?
Zit niet onder de 85 euro per uur bij opdrachtgevers maar zeker ook niet voor 140 euro, maar ik merk dat een klein deel van de bedrijven mee gaan in mijn tarief. Komt ook een beetje met hoe en wat je mee brengt en wat die rol betekend. Ben zelf techlead, maar er zijn ook freelancers er tussen die geen overzicht hebben, geen inbreng hebben, enkel hun uren werken zonder meer te doen dan code schrijven. Vrij weinig toegevoegde waarde zeg maar.Blue-eagle schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:18:
Young Timer, daar ging het immers over.
Toch zie ik de huidige markt toch wel rustig 10-20 euro per uur meer betalen dan vorig jaar. Waar 100 euro vorig jaar uitzonderlijk was is dat tegenwoordig goed haalbaar, zelfs met tussenpersoon.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:54:
Tarieven in de infra en beheer liggen wat lager: 75-100
Dat geld voor auto’s wel, echter kan ik zo even snel niet vinden dat je voor OB iets voor privé gebruik dient te rekenen. Gezien de bedragen veel lager zijn lijkt mij dat niet het geval.terabyte schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:02:
Iets in mij is van mening dat het dubbelop is, omdat de 7% gaat over cataloguswaarde incl btw. Maar ik kan nergens uitsluitsel hierover vinden
Ik bouw rare dingen.
Inkomenpirke schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:45:
@StackMySwitchUp wat is je drijfveer om freelance te willen worden?
Ik bouw rare dingen.
Juist als ondernemer zul je nog meer zelf moeten zorgen dat je kennis up-to-date blijft. In loondienst zou je juist verwachten dat een werkgever daar zelf al meer op zou sturen. Drukte is een slecht argument om daar niet in the investeren.StackMySwitchUp schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:11:
Ook vanwege de constante idiote tijdsdruk eigenlijk nooit toegekomen aan het behalen van certificaten.
Inhoudelijk misschien niet heel veel ( al verschilt het erg veel ), maar commercieel is het wel interessant, want potentiële klanten kijken er natuurlijk wel naar, en maakt het makkelijker om in gesprek te komen met klanten. Kwaad kan het ieder geval niet.Wat is momenteel überhaupt de waarde daarvan? (oprechte vraag, ik heb geen idee, en ik kijk zelf niet echt naar certificaten bij potentiële nieuwe collega's)
De makkelijkste plek is de markt zelf. Gooi gewoon eens een paar lijntjes uit, en zie hoe er op gereageerd wordt. Ook dat is iets dat een ondernemer gewoon hoort te doenWaar kan ik meer info vinden over "de markt" en of er uberhaupt ruimte is voor freelance beheerders. Ik zit er ook niet op te wachten om iedere 2 maanden een nieuwe klus te moeten zoeken omdat de huidige af is.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Wat voor rol?Blue-eagle schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:18:
Vorig jaar werkte ik freelance nog tussen de 95 en 105, nu werk ik voor een scale-up gewoon in loondienst (150k+ per jaar) en dat geeft mij ook de kans om rustig freelance dingen te onderhandelen en door te spelen.
Vandaag een bedrag van 140 euro per uur akkoord gekregen voor een freelance front-end tech lead voor een internationale speler. Zonder tussenkomst van recruiter. Wel afhankelijk van mijn handtekening, en ik mag binnen nu en 3 maanden beginnen wanneer het uitkomt.
Deze rol heb ik doorgespeeld naar een ex-collega van me, die ook goed genoeg is voor de rol, en ik verdien d'r 10 euro per (zijn geschreven) uur aan maar hij zat voorheen op 85 per uur, dus 't is een grote sprong voor hem
Merken jullie het ook? Hoevaak onderhandelen jullie een nieuw salaris bij een bestaande klant? Ik switchte om die reden over het algemeen iedere 6 maanden van klant omdat bestaande klanten toch moeilijk deden over een nieuw uurtarief (en recruiters die d'r tussen zitten waren vaak een firewall...)
Het is een beetje afhankelijk wat je als “beheer” ziet. Ik zie dan meer het mannetje van alles van de IT afdeling van eerstelijns tot projecten.StackMySwitchUp schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:11:
Waar kan ik meer info vinden over "de markt" en of er uberhaupt ruimte is voor freelance beheerders. Ik zit er ook niet op te wachten om iedere 2 maanden een nieuwe klus te moeten zoeken omdat de huidige af is.
Ik zit in de networking hoek en daar zijn mijn certificaten een erg goede onderbouwing van mijn kennis en commercieel gezien echt wel een 'door opener'.StackMySwitchUp schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:11:
Ook vanwege de constante idiote tijdsdruk eigenlijk nooit toegekomen aan het behalen van certificaten. Wat is momenteel überhaupt de waarde daarvan? (oprechte vraag, ik heb geen idee, en ik kijk zelf niet echt naar certificaten bij potentiële nieuwe collega's)
Als dat de enige reden is zou ik er niet aan beginnen. Want als ZZP-er kan je ook een enorm gebrek aan inkomen hebben in slechte tijden.
In mijn ervaring is het halen van certificaten in mijn werkgebied een wassen neus, het gaat niet meer om kennis, maar om hoeveel antwoorden je uit je kop kunt leren. Ik snap dat het een manier is om binnen te komen, en ben er niet op tegen om alsnog e.e.a. te halen, maar het voegt m.i. niets toe.Woy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:00:
Juist als ondernemer zul je nog meer zelf moeten zorgen dat je kennis up-to-date blijft. In loondienst zou je juist verwachten dat een werkgever daar zelf al meer op zou sturen. Drukte is een slecht argument om daar niet in the investeren.
[...]
Inhoudelijk misschien niet heel veel ( al verschilt het erg veel ), maar commercieel is het wel interessant, want potentiële klanten kijken er natuurlijk wel naar, en maakt het makkelijker om in gesprek te komen met klanten. Kwaad kan het ieder geval niet.
Sorry, maar dat is echt zo'n management quote, ik heb geen netwerk om lijntjes in uit te gooien, ik ben op zoek naar informatie voordat ik weet waar ik op moet sturen. Ik ben nog geen ondernemer, en ik heb die informatie nog niet.... Gooi gewoon eens een paar lijntjes uit, en zie hoe er op gereageerd wordt. Ook dat is iets dat een ondernemer gewoon hoort te doen
Vind ik een beetje denigrerend klinken. Ik hou het bewust vaag omdat het niet zoveel nut heeft om mijn hele CV hier te posten, het gaat om projecten en consultancy.Deveon schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:22:
[...]
Het is een beetje afhankelijk wat je als “beheer” ziet. Ik zie dan meer het mannetje van alles van de IT afdeling van eerstelijns tot projecten.
Dat is een goed punt, dank je wel.Verder als je denkt dat het wat voor je is zou ik altijd aanraden om het te proberen (met een buffer) en als het niets blijkt kan je een week later weer in loondienst. Tegenwoordig vaak nog met een beter loon ook.
Wie zegt dat geld niet de drijfveer is waarom diegene werkt voor een ander, liegt.Overigens is geld een slechte motivator en zou afraden om de eerste 2-3 jaren maximaal 10% meer uit te geven dan wat je in loondienst uitgaf om een goeie buffer op te bouwen. Enkele jaren zonder opdracht kunnen overbruggen brengt enorm veel rust.
Bedankt, ik ben het met je eens. Momenteel heb ik mijn leeftijd mee, maar ik snap dat men in de realiteit niet altijd de juiste vragen kan stellen om je vaardigheden te beoordelen, en dan moet afgaan op certificaten.RonaldHeirbaut schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:53:
[...]
Wat certificaten betreft, ik speel dat spelletje zo min mogelijk mee. Ik vind het geldklopperij. Maar soms ontkom je er niet aan. Misschien maakt het ook wel uit of je 30 bent of 60.
Ik bouw rare dingen.
Dan moet je het vooral niet doen hoor, maar bedenk je eens waarom vooral de detachering altijd flink inzet op certificering. Natuurlijk moet je niet puur daarop vertrouwen, maar het kost misschien eens honderd euro, dat heb je snel terug verdiend. Als het zo makkelijk is, vraag ik me altijd af waarom tijd je ervan weerhoudt om er gewoon een zooi te halen.StackMySwitchUp schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:16:
[...]
In mijn ervaring is het halen van certificaten in mijn werkgebied een wassen neus, het gaat niet meer om kennis, maar om hoeveel antwoorden je uit je kop kunt leren. Ik snap dat het een manier is om binnen te komen, en ben er niet op tegen om alsnog e.e.a. te halen, maar het voegt m.i. niets toe.
Tja als dat je instelling is vraag ik mij af of je niet nog wat aan je instelling moet veranderen. Ondernemen is een kwestie van gewoon doen. Iedereen heeft een netwerk, de een misschien wat groter dan de andere. Maar als je voor jezelf begint zul je ook contact moeten leggen met potentiële klanten. Als je nu al niet weet waar te beginnen, hoe ga je dat dan doen als je daadwerkelijk klanten zoekt?Sorry, maar dat is echt zo'n management quote, ik heb geen netwerk om lijntjes in uit te gooien, ik ben op zoek naar informatie voordat ik weet waar ik op moet sturen. Ik ben nog geen ondernemer, en ik heb die informatie nog niet.
Psst, zelfstandige zijn is wezenlijk iets anders dan ondernemer zijnWoy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:38:
Tja als dat je instelling is vraag ik mij af of je niet nog wat aan je instelling moet veranderen. Ondernemen is een kwestie van gewoon doen. Iedereen heeft een netwerk, de een misschien wat groter dan de andere. Maar als je voor jezelf begint zul je ook contact moeten leggen met potentiële klanten. Als je nu al niet weet waar te beginnen, hoe ga je dat dan doen als je daadwerkelijk klanten zoekt?
[ Voor 18% gewijzigd door Orangelights23 op 13-03-2022 14:11 ]
Onzin. Inkomen is een perfecte reden om te gaan freelancen.RonaldHeirbaut schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:53:
[...]
Als dat de enige reden is zou ik er niet aan beginnen. Want als ZZP-er kan je ook een enorm gebrek aan inkomen hebben in slechte tijden.
In die topic, ook al zijn er al bijna 1200 pagina's, is vaak en regelmatig geschreven over drijfveren, voor- en nadelen, do's&dont's
Wat certificaten betreft, ik speel dat spelletje zo min mogelijk mee. Ik vind het geldklopperij. Maar soms ontkom je er niet aan. Misschien maakt het ook wel uit of je 30 bent of 60.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Niet mee eens, dat er een wereld van verschil zit tussen een zelfstandige of een midden/groot bedrijf leiden is natuurlijk waar, maar dat maakt niet dat je als zelfstandige ook niet moet ondernemen.Orangelights23 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:10:
[...]
Psst, zelfstandige zijn is wezenlijk iets anders dan ondernemer zijn
Ik ben hier om informatie te halen, lijkt me een goed begin, toch?Woy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:38:
[...]
Tja als dat je instelling is vraag ik mij af of je niet nog wat aan je instelling moet veranderen. Ondernemen is een kwestie van gewoon doen. Iedereen heeft een netwerk, de een misschien wat groter dan de andere. Maar als je voor jezelf begint zul je ook contact moeten leggen met potentiële klanten. Als je nu al niet weet waar te beginnen, hoe ga je dat dan doen als je daadwerkelijk klanten zoekt?
Ik bouw rare dingen.
Je kunt moeilijk ontkennen dat je CV bij een recruiter droppen niet echt te vergelijken is met een product ontwikkelen en in de markt zetten (om maar eens 2 random mogelijke manieren van zelfstandige zijn te noemen). Dat 1e kan ik toch echt met de allerbeste wil van de wereld geen 'ondernemen' noemen.Woy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:51:
[...]
Niet mee eens, dat er een wereld van verschil zit tussen een zelfstandige of een midden/groot bedrijf leiden is natuurlijk waar, maar dat maakt niet dat je als zelfstandige ook niet moet ondernemen.
Exact expert nodig?
Dat is niet zo bedoelt maar beheer is enorm breed en z’n functie kan alleen bij een klein bedrijf. Bij grotere organisaties zal de expertise snel onderverdeeld zijn in technische applicatiebeheer, functioneel applicatiebeheer, infra, netwerkbeheerder, werkplekbeheer, serverbeheer, ect, ect. Voor langdurige opdrachten zie je ook vaak vaste inhuur voor de Microsoft gerelateerd projecten met een beetje beheer en incidenten.StackMySwitchUp schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:16:
[...]
Vind ik een beetje denigrerend klinken. Ik hou het bewust vaag omdat het niet zoveel nut heeft om mijn hele CV hier te posten, het gaat om projecten en consultancy.
Geld is voor mij waardering en de belangrijkste motivatie om te gaan ZZPen is vrijheid en tijd. Ik hoef namelijk niet meer geld om uit te geven, maar hoop steeds onafhankelijker te worden van mijn tijd voor een inkomen. Dat is met geld het gemakkelijkste te bereiken. Een beter uurtarief zorgt dan ook dat ik minder hoef te werken.[...]
Wie zegt dat geld niet de drijfveer is waarom diegene werkt voor een ander, liegt.
Maar om specifieker te zijn: ik wil graag eerder stoppen, en ik zie dat niet gebeuren als ik de rest van mijn leven in loondienst blijf werken. Verder leef ik steeds meer van maand tot maand, en dat zie ik niet beter worden, in ieder geval niet bij mijn huidige werkgever.
[...]
Af en toe een recruiter benaderen om weer twee jaar dezelfde klus uit te voeren, noem ik niet ondernemen. Uiteraard, ik chargeer zwaar, maar ik zie te veel mensen die zich dan al ‘ondernemer’ noemen.Woy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:51:
[...]
Niet mee eens, dat er een wereld van verschil zit tussen een zelfstandige of een midden/groot bedrijf leiden is natuurlijk waar, maar dat maakt niet dat je als zelfstandige ook niet moet ondernemen.
Ik zou niets liever willen! Echter eerst zorgen dat ik niet meer afhankelijk ben van tijd voor mijn lasten en daarvoor is ZZPen voor mij momenteel de beste stap. Hoe geweldig zou het zijn om het werk te doen wat je wilt, ongeacht de vergoeding.RonaldHeirbaut schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:12:
Sterker, er is niemand die voor de lol werkt. Iedereen wil er een vergoeding voor hebben. Maar is dat dé drijfveer?
Leuk dat je voor andere mensen kan invullen waarom iemand werkt of wat de drijfsveer is voor iemand om ZZP-er of ondernemer te worden. Je weet bijvoorbeeld helemaal niet wat mijn drijfsveer is maar dat is zeker niet het geld. Leuk dat je me dan een leugenaar noemt maar als je zo kortzichtig bent dan raad ik je aan eens in ondernemers te verdiepen. Veel doen het echt niet om het geld maar hebben een droom, zien een probleem die ze willen oplossen, willen vrijheid, keuze of w/e. En als dat een succes word dan is geld een leuke bijkomstigheid.StackMySwitchUp schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:16:
[...]
Wie zegt dat geld niet de drijfveer is waarom diegene werkt voor een ander, liegt.
Maar om specifieker te zijn: ik wil graag eerder stoppen, en ik zie dat niet gebeuren als ik de rest van mijn leven in loondienst blijf werken. Verder leef ik steeds meer van maand tot maand, en dat zie ik niet beter worden, in ieder geval niet bij mijn huidige werkgever.
[ Voor 3% gewijzigd door Rutix op 13-03-2022 21:48 ]
Nothing to see here!
Mooi discussie over of ZZP nou wel/geen ondernemen is hier boven dit bericht. Om maar gelijk even een bruggetje te maken met wat jij zegt; Ik denk wat het punt hier is, wat je mentaliteit gaat zijn.StackMySwitchUp schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:16:
[...]
In mijn ervaring is het halen van certificaten in mijn werkgebied een wassen neus, het gaat niet meer om kennis, maar om hoeveel antwoorden je uit je kop kunt leren. Ik snap dat het een manier is om binnen te komen, en ben er niet op tegen om alsnog e.e.a. te halen, maar het voegt m.i. niets toe.
[...]
Bedankt, ik ben het met je eens. Momenteel heb ik mijn leeftijd mee, maar ik snap dat men in de realiteit niet altijd de juiste vragen kan stellen om je vaardigheden te beoordelen, en dan moet afgaan op certificaten.
Het voelt alleen zo nep.. maar dat is een andere discussie
[ Voor 9% gewijzigd door Douweegbertje op 14-03-2022 04:03 ]
Volgens mij onderschrijf je nu precies mijn punt. De drijfveer is leukere dingen kunnen doen, eerder stoppen met werken, grotere financiële onafhankelijkheid, je huis eerder afbetalen, minder werken.badkuip schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:28:
@RonaldHeirbaut Het is toch aan ieder zichzelf om te bepalen of geld een goede drijfveer is of niet?
Of degene dat geld verwoord als een middel om een doel te halen (eerder stoppen, meer flexibiliteit e.d.) of dat iemand het verwoord als een doel op zich maar er vervolgens leuke dingen mee gaat doen, dat lijkt alleen de manier te zijn waarop iemand het geschreven heeft.
Het staat natuurlijk los van de vraag hoe je aan dat geld denk te komen, er mag best wel een ondernemersplan achter zitten.
Tja dat is IMHO ook niet de manier dat je het aan moet vliegen als zelfstandige. Postbezorgers zijn ook niet het voorbeeld waar veel ondernemerschap bij komt kijken. Neemt niet weg dat ik vind dat je als zelfstandige ook gewoon moet ondernemen, en niet passief alles in handen van andere partijen moet leggen. Dat er mensen zijn die dat weinig mee doen maakt het niet dat zelfstandigen geen ondernemers zijn. Verder heeft het weinig zin om op die manier aan gatekeeping te doen. Het punt dat ik maakte is dat je gewoon initiatief moet tonen, en dat er dan van alles mogelijk is, juist het zien van mogelijkheden en die pakken hoort IMHO bij het zelfstandige bestaan en valt wel onder ondernemerschap.Orangelights23 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:26:
[...]
Af en toe een recruiter benaderen om weer twee jaar dezelfde klus uit te voeren, noem ik niet ondernemen. Uiteraard, ik chargeer zwaar, maar ik zie te veel mensen die zich dan al ‘ondernemer’ noemen.
Volgens mij is dan juist de drijfveer geldRonaldHeirbaut schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:20:
[...]
Volgens mij onderschrijf je nu precies mijn punt. De drijfveer is leukere dingen kunnen doen, eerder stoppen met werken, grotere financiële onafhankelijkheid, je huis eerder afbetalen, minder werken.
Nee, geld is het middel. Niet de drijfveer.Tylen schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:10:
[...]
Volgens mij is dan juist de drijfveer geld. Want daar heb je juist geld voor nodig.
Het kenmerk van ondernemen is dat je activiteiten verricht met winstoogmerk en daarbij risico loopt. Hoe je die activiteiten inkleed speelt daarbij geen rol.Orangelights23 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:26:
[...]
Af en toe een recruiter benaderen om weer twee jaar dezelfde klus uit te voeren, noem ik niet ondernemen. Uiteraard, ik chargeer zwaar, maar ik zie te veel mensen die zich dan al ‘ondernemer’ noemen.
Exact, ik heb vorig jaar op een rustig moment mijn Azure Solution Architect certificaten gehaald ( kost 3 keer een uur of 2 a 3 ), en buiten wat details heb ik daar niet veel nieuwe informatie op gedaan, maar heb daarmee wel vastgelegd dat ik die kennis heb. Natuurlijk is dat op zichzelf niet genoeg om een mooie opdracht binnen te halen, maar bij mijn huidige opdracht heeft dat zeker meegespeeld om in gesprek te komen met mijn klant. Die zoeken dan specifiek iemand om hun Azure vaardigheden op een hoger niveau te tillen, dus zoeken ze wel iemand die daar veel ervaring mee heeft, en bij de eerste selectie is dat dan gewoon een extra pluspunt. Daarna komt het natuurlijk veel meer aan op het verhaal dat je kan vertellen. Mij levert het dan weer een leuke opdracht bij een van de big four, wat weer leuk staat als ik straks weer andere klanten zoekt.Douweegbertje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 03:54:
[...]
Ik denk dat het absoluut nuttig is totdat je op een andere manier (personal branding?) je waarde kunt aantonen. Bijvoorbeeld word/werd ik specifiek gevraagd voor een bepaalde rol. Dan boeit zo'n cert niet meer/minder. Ben je met alle respect onderdeel van een dertien in een dozijn qua CV's dan kan je middels wat certs nog het verschil maken wat positief voor jou kan uitpakken.
[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 14-03-2022 08:57 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Same here. Maar mijn RHCSA7 is nu een paar weken verlopen. Moet ik nu weer gaan voor RHCSA8, weer leren hoe ik een vergeten root-wachtwoord kan zetten en meer van die reut die je of altijd doet, of zelden, of via scripts? Het zegt zo weinig. RHCE7 ooit wel willen doen, maar RHCE8 is nu Ansible en lijkt niets op RHCE7.TommyGun schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:57:
Ik denk dat dat wat zegt over de eenvoud (laagdrempeligheid) van dergelijke certificaten. Ik zit in de Linux hoek dus heb een stapeltje Redhat certificeringen, maar dat is zeker geen wassen neus en heeft terecht veel waarde in de markt. Wellicht voornamelijk omdat het nog 'ouderwetse' hands-on examens zijn, dus geen multiple gok. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Kubernetes.
Het is wel die groep die er voor zorgt dat er allemaal regels bedacht moeten worden om schijnzelfstandigheid tegen te gaan, en dat merken sommigen hier weer omdat ze maximaal 2 jaar op 1 opdracht mogen zitten van hun opdrachtgever.Woy schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:29:
Verder heeft het weinig zin om op die manier aan gatekeeping te doen.
Exact expert nodig?
[ Voor 88% gewijzigd door hackerhater op 14-03-2022 10:08 ]
Dat komt omdat er grote lobbyisten zijn zoals FNV die niet de ZZP-ers representeren maar alleen willen dat zoveel mogelijk mensen in loondienst zijn en dus ook zoveel mogelijk bij hun aansluiten. Ik heb ooit eens gesproken met iemand van de FNV hierover en ze stonden nieteens open voor het perspectief van mijn kant. Zulke clubs hebben echter heel veel macht binnen de politiek helaas. Gelukkig zijn er ook wel partijen zoals ZZP Nederland en The Future Group die ook politieke lijntjes hebben en wel ook vanuit het perspectief van de ZZP-er / ondernemer dit onder de loep nemen.hackerhater schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:54:
Den Haag zou moeten kijken op vrijheid en zelfredzaamheid ipv hoe lang je bij klanten zit.
Who cares dat diegene die 1.5+ ton omzet/90+K winst heeft een tijd bij een klant blijft plakken? Die kan zich prima zelf redden.
Het is nu eenmaal realiteit dat veel van de IT-opdrachten die hoge kennis vereisen lang duren.
Zeker als je ingehuurd wordt voor een rebuild of een greenfield project.
Ik heb een paar klanten, maar de hoofdklant is inderdaad verantwoordelijk voor like 99% van de omzet.
Dat is een risico, maar de winst/jaar maakt dat risico meer dan goed.
De grootste fout dat Den Haag maakt, is het proberen om alle ZZP'ers over 1 noemer te vegen.
Dat werkt niet gezien de groep zo divers is.
Naar mijn mening zijn er grofweg 3 groepen te onderscheiden:
1) De hoog verdienende specialisten zoals advocaten, artsen, tandartsen, IT'ers, etc. Deze redden zichzelf prima, tenzij ze de pech hadden net gestart te zijn vlak voor een crisis ontstaat.
2) De blue-collar groep zoals loodgieters, elektriciens, etc. Het probleem voor deze groep zijn de verzekeringen zoals de AOV. Als daar wat aan gedaan wordt (acceptatie-plicht voor basis?) redden deze zich prima.
3) De laag verdienende groep zoals de pakket-bezorgers. Tenzij het als hobby bedoeld is hoort deze groep in loondienst. Dit is puur opgezet als een bezuiniging van de "klanten". Deze groep is het probleem.
Nothing to see here!
Daarom zou ik willen adviseren aan iedereen om lid van die club te worden. Kost echt maar een paar tientjes per jaar en dan worden wel jouw belangen behartigt. Laat zzp Nederland maar groter worden dan de vakbond. Ze vertegenwoordigen ook een hele grote groep.Rutix schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:27:
[...]
Dat komt omdat er grote lobbyisten zijn zoals FNV die niet de ZZP-ers representeren maar alleen willen dat zoveel mogelijk mensen in loondienst zijn en dus ook zoveel mogelijk bij hun aansluiten. Ik heb ooit eens gesproken met iemand van de FNV hierover en ze stonden nieteens open voor het perspectief van mijn kant. Zulke clubs hebben echter heel veel macht binnen de politiek helaas. Gelukkig zijn er ook wel partijen zoals ZZP Nederland en The Future Group die ook politieke lijntjes hebben en wel ook vanuit het perspectief van de ZZP-er / ondernemer dit onder de loep nemen.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
De overheid cares. Die wil niet dat de rendabele beroepen zich onttrekken van normale loondienst. Zo creëer je een schifting in de samenleving waarbij enerzijds hoogopgeleide professionals niet of minder deelnemen/bijdragen aan het sociale vangnet, welke dan grotendeels gevuld is met de groepen die er juist het meeste gebruik van moeten maken.hackerhater schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:54:
Den Haag zou moeten kijken op vrijheid en zelfredzaamheid ipv hoe lang je bij klanten zit.
Who cares dat diegene die 1.5+ ton omzet/90+K winst heeft een tijd bij een klant blijft plakken? Die kan zich prima zelf redden.
Geen idee inderdaad. Als Den Haag er problemen mee heeft omdat er te weinig belasting binnen komt, kom daar dan eerlijk voor uit. Ik betaal graag wat meer belasting om van dit gezeik af te zijnpage404 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:37:
Overigens zie ik de discussie weer voorbij komen over dat langere tijd bij een opdrachtgever zitten. Waarom is dat toch geen probleem als je voor consultancybureau X werkt, maar wel als je zelfstandige bent?
[ Voor 22% gewijzigd door hackerhater op 14-03-2022 10:53 ]
Gooi dan de belastingen omhoog van hoogopgeleide ZZP'ers waarmee de sociale vangnet wordt gespekt.Bulder schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:41:
[...]
De overheid cares. Die wil niet dat de rendabele beroepen zich onttrekken van normale loondienst. Zo creëer je een schifting in de samenleving waarbij enerzijds hoogopgeleide professionals niet of minder deelnemen/bijdragen aan het sociale vangnet, welke dan grotendeels gevuld is met de groepen die er juist het meeste gebruik van moeten maken.
Of je het er mee eens bent is een tweede, maar ik zie veel van deze "het is zo makkelijk op te lossen"-posts terwijl het klaar als daglicht is dat de overheid helemaal niet zit te wachten op een exodus van hoogopgeleide professionals uit loondienstfuncties.
Goed verhaal (ben het ook met je eens), maar dat is niet waar mijn punt over gingpirke schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:31:
[...]
Het kenmerk van ondernemen is dat je activiteiten verricht met winstoogmerk en daarbij risico loopt. Hoe je die activiteiten inkleed speelt daarbij geen rol.
Iemand die twee jaar op een klus zit verricht activiteiten met een duidelijk winstoogmerk, en maakt significant meer winst dan dezelfde persoon die het in loondienst doet. Daarbij is er een risico dat de klant niet betaald, dat de opdracht vroegtijdig stopt of dat hij een tijd zonder inkomen zit door ziekte, een recessie of WOIII. Ik vind het dan ook veel te kort door de bocht om deze groep mensen te bestempelen als geen ondernemer.
Alles wat je als ondernemer doet kun je ook in loondienst doen. De bakker op de hoek kan ook prima in loondienst zijn bij de eigenaar vd bakkerij (een of andere belegger). Een nieuw product ontwikkelen en in de markt zetten kan prima als loondienst projectleider op een R&D afdeling. Personeel aansturen doet elke willekeurige manager. Aan de aard van de werkzaamheden kun je dus niet zien of het om een ondernemer gaat of niet. Wel of je het werk voor eigen risico en eigen rekening doet, of dat je gebruik maakt van de sociale vangnetten en CAO's.
In de huidige markt is er veel vraag naar ITers, een ondernemer speelt daar op in door een flink hoger inkomen te kunnen bemachtigen dan als hij in loondienst zou zijn.
Een zelfstandig professional in de IT is in mijn ogen net zoveel ondernemer als een zelfstandige advocaat of tandarts. Die doen ook weinig acquisitie en wachten tot klanten naar hun toe komen. Ander vakgebied met vergelijkbare eigenschappen. Hoogopgeleid, eigen rekening en risico.
Als ik hetzelfde werk voor hetzelfde netto inkomen in loondienst zou kunnen doen zou ik nog steeds ondernemer willen blijven, al is het maar om volledig vrij te zijn om te bepalen wat ik wel en niet doe en welke invulling ik eraan geef. Opdrachten niet accepteren als ze niet aan mijn voorwaarden voldoen. Zoveel werken als ik zin heb, niet meer en niet minder. En daar dan de consequenties van aanvaarden.
Done. Lid geworden. Voor die paar tientjes hoef je het niet te laten.page404 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:37:
[...]
Daarom zou ik willen adviseren aan iedereen om lid van die club te worden. Kost echt maar een paar tientjes per jaar en dan worden wel jouw belangen behartigt. Laat zzp Nederland maar groter worden dan de vakbond. Ze vertegenwoordigen ook een hele grote groep.
Het is niet zozeer die groep die die problemen veroorzaakt, het is meer de politiek die geen duidelijk doel uitdraagt. Er wordt altijd gesproken over schijnzelfstandigheid en wisseld beleid gemaakt. Terwijl het echte probleem, mensen die niet zelf de broek op kunnen houden, niet aangepakt wordt. Dat blijkt telkens uit het dossier bij bijvoorbeeld de postbezorging. Elke keer dat er regels komen worden ze zo opgesteld dat juist die groep wel gewoon uitgebuit kunnen blijven worden. Terwijl het natuurlijk overduidelijk is dat dat een groep is waar wel problemen zijn aangezien daar echt schrijnende gevallen zijn die onder bestaansminimum betaald worden. ( Vast ook gevallen die er wel prima van kunnen leven ).Crazy D schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:49:
[...]
Het is wel die groep die er voor zorgt dat er allemaal regels bedacht moeten worden om schijnzelfstandigheid tegen te gaan, en dat merken sommigen hier weer omdat ze maximaal 2 jaar op 1 opdracht mogen zitten van hun opdrachtgever.
Hoe denk je er zelf over? Ik ben benieuwd waarom je hier benieuwd naar benttreepwood schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:09:
Hallo mensen, ik ben benieuwd.
Hoe ziet u de impact op de ICT freelance markt van de huidige situatie in Oekraïne.
Ik weet het, instabiliteit is de "name of the game", maar wat denk je daarbuiten?
En ook vooral waarom je speciaal een account hebt aangemaakt om deze vraag te stellenKawa schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:25:
[...]
Hoe denk je er zelf over? Ik ben benieuwd waarom je hier benieuwd naar bent
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Hoe denk je er zelf over? Ik ben benieuwd waarom je hier benieuwd naar bent
Niets geks.En ook vooral waarom je speciaal een account hebt aangemaakt om deze vraag te stellen
[ Voor 25% gewijzigd door treepwood op 14-03-2022 11:35 ]
Ik bouw rare dingen.
Zijn er downs in de markt????t_captain schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:35:
Iedereen wordt tot op zekere hoogte door geld gedreven.
Het is wel van belang dat geld niet je enige drijfveer is. Je moet een bepaalde passie voelen voor zaken als wisselende projecten, adviserende rollen en een andere maatschappelijke positie buiten de werkgever/werknemer structuren.
Het is echt NOOIT het beste moment om voor jezelf te starten, dus kan je beter vandaag dan morgen beginnen.treepwood schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:31:
[...]
[...]
Niets geks.
Ik werk in vaste dienst en kreeg een aanbod om freelance te gaan werken.
Het was iets waar ik al een tijdje naar op zoek was, maar nu heb ik het gevoel dat het "niet het beste moment" is, misschien is het dat nooit, maar ik wilde het beeld krijgen van iemand die een paar up-and-downs van de markt heeft doorgenomen.
En achteraf ben je altijd te LAAT begonnen voor jezelfRonaldHeirbaut schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:40:
[...]
Het is echt NOOIT het beste moment om voor jezelf te starten, dus kan je beter vandaag dan morgen beginnen.
Er is op de IT markt op dit moment zoveel vraag dat bedrijven zich niet kunnen permiteren om geen freelancers in te huren. Daarnaast heeft in sommige sectoren de oorlog in oekranie effect maar ook aardig wat sectoren niet.treepwood schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:51:
Maar er moet zeker een moment komen waarop men zou kunnen beweren: "het beste even vol te houden terwijl dit overwaait".
Niet proberen om een "confirmation-bias" te krijgen. Je zou kunnen stellen dat bedrijven op onzekere momenten de voorkeur geven aan freelancers die permanent zijn, omdat het gemakkelijk is om het aantal medewerkers te beheren. Omdat ik nooit op deze markt was, is het een realiteit die ik niet ken.
Nothing to see here!
Ontslag met een paar maandsalarissen mee is het beste, maar eerlijk gezegd zullen de meeste ondernemers zeggen liever gister dan vandaag. Echter zal de ondernemer die er uiteindelijk mee gestopt is wat minder mondig zijn erover en zal je er hier ook niet veel van vinden.RonaldHeirbaut schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:40:
[...]
Het is echt NOOIT het beste moment om voor jezelf te starten, dus kan je beter vandaag dan morgen beginnen.
Apart eigenlijk dat juist de VVD zo onduidelijk is op dit gebied. Zij waren er toch voor de bemiddelde ondernemers en dikverdieners? Of heb ik 30 jaar niet opgelethackerhater schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:41:
[...]
Geen idee inderdaad. Als Den Haag er problemen mee heeft omdat er te weinig belasting binnen komt, kom daar dan eerlijk voor uit. Ik betaal graag wat meer belasting om van dit gezeik af te zijn![]()
Maar sowieso typisch de VVD, hebben dus nu de belastingen voor de hogere inkomens, inclusief ons, verlaagd. Ik heb echt iets van: why? Verlaag liever de belastingen aan de onderkant. De 1e schaal verlagen is veel beter voor de maatschappij dan de belastingen voor de hoge inkomens verlagen.
Ja het is een hysterische besluiteloosheid. Al minstens 6 of 7 jaar.@Bulder
Dan moeten ze daar eerlijk voor uit komen en niet proberen te verbloemen.
Daarnaast betalen we gewoon mee aan die potjes behalve de centrale pensioenen (al is dat meer door hun regels) en de WW-pot waar we dan ook geen recht op hebben.
Ik moet iets van 3500 euro betalen aan de sociale premies. Gooi die dan omhoog voor de hogere inkomens. Het boeit me compleet niks als dat 6 a 7K i.p.v. 3500 was. De onzekerheid van dit gedoe in de markt is veel vervelender.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
De VVD is juist heel consequent in hun stemgedrag. Ze zijn er voor het grootkapitaal, niet voor de normale man en vrouw. Wij zijn ook niet de doelgroep van de VVD. Eerder Shell, Heineken, etc.page404 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:19:
Apart eigenlijk dat juist de VVD zo onduidelijk is op dit gebied. Zij waren er toch voor de bemiddelde ondernemers en dikverdieners? Of heb ik 30 jaar niet opgelet
[ Voor 25% gewijzigd door hackerhater op 14-03-2022 12:58 ]
Maar behalve die 19% inkomstenbelasting betaalde je in die schaal ook nog allerlei sociale premies, zodat je alsnog effectief op 32% uitkwam - toch?hackerhater schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:49:
Btw Page, je beseft dat een paar jaar geleden er 4 schalen waren i.p.v. 2 en dat de 4e schaal (waar nu schaal 2 begint) 51% was? Die verandering was een verlaging voor de groot verdieners en een flinke verhoging voor de rest.
Voor de Rutte kabinetten was schaal 1 iets van 19%..........
Zeker, maar nu is het 37.1% + de sociale premiesHmmbob schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:06:
Maar behalve die 19% inkomstenbelasting betaalde je in die schaal ook nog allerlei sociale premies, zodat je alsnog effectief op 32% uitkwam - toch?
[ Voor 11% gewijzigd door hackerhater op 14-03-2022 13:08 ]
nou, nee.hackerhater schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:07:
[...]
Zeker, maar nu is het 37.1% + de sociale premiesDus een stuk meer.
[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 14-03-2022 13:14 ]
Er is altijd wel wat te bedenken om het uit te stellen. Eerst is het een Covid pandemie, dan Oekraïne en straks zal er ook wel wat zijn. Ow ja de rente omhoog, inflatie, bedrijven kijken meer naar hun uitgaven, etc. Als je daar van wakker ligt.. blijf zitten waar je zittreepwood schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:51:
Maar er moet zeker een moment komen waarop men zou kunnen beweren: "het beste even vol te houden terwijl dit overwaait".
Niet proberen om een "confirmation-bias" te krijgen. Je zou kunnen stellen dat bedrijven op onzekere momenten de voorkeur geven aan freelancers die permanent zijn, omdat het gemakkelijk is om het aantal medewerkers te beheren. Omdat ik nooit op deze markt was, is het een realiteit die ik niet ken.
Ik maak ook gebruik van je sheet, maar meer om te zien wat ik ongeveer moet betalen. Uiteindelijk doe ik namelijk aangifte met mijn partner en zij is geen ondernemer. Daardoor kan ik niet zien tot op de euro na wat ik moet betalen en wat zij terug krijgtHmmbob schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:05:
Dit weekend weer de jaarlijkse aangifte IB gedaan. Wel leuk om te zien dat mijn Excel sheet tot op de euro nauwkeurig werkt - sterker nog, door mijn sheet zag ik dat de startersaftrek ontbrak in mijn eerste invulronde.
En dan heb je nog persoonlijke dingen als:Kawa schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:26:
[...]
Er is altijd wel wat te bedenken om het uit te stellen. Eerst is het een Covid pandemie, dan Oekraïne en straks zal er ook wel wat zijn. Ow ja de rente omhoog, inflatie, bedrijven kijken meer naar hun uitgaven, etc. Als je daar van wakker ligt.. blijf zitten waar je zit
Stemming op een dag na een jaar nadat het voorstel is ingediend. Dat vind ik dan weer grappigHmmbob schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:43:
In ander nieuws: er zit eindelijk weer een beetje voortgang in het proces van het wetsvoorstel om de betaaltermijn aan MKB-bedrijven te limiteren op 30 dagen. Morgen stemming in de 2e kamer.
https://www.tweedekamer.n...&qry=wetsvoorstel%3A35769
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq