Mijn broer heeft paar jaar geleden controle gehad. Even beetje door de mappen bladeren, beste man had t snel gezien. Ging niet diep de boeken inWackmack schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:03:
[...]
Helemaal eens natuurlijk! Dat gaan wij zeker niet doen.
Dacht meer, omdat een smartwatch steeds meer geïntegreerd is maar blijkbaar is het toch niet gebruikelijk.
Zijn er Tweakers die de afgelopen jaren een controle hebben gehad van de belastingdienst en tegen zaken aan zijn gelopen? Misschien waardevol om te delen?
Herkenbaar. Lijkt wel of veel developers het expres doen om te laten zien hoe 'slim' ze wel niet zijn.poehee schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:09:
[...]
Niet alleen goede helaas...Dingen simpel doen is ontzettend moeilijk blijkt weer, dingen ingewikkeld maken the way to go. Journaling tabellen kunnen opeens voor allerlei andere doeleinden gebruikt worden dan waar ze voor bedoeld zijn...en dat van de senior tech lead - zit je daar in je eerste maand.........
https://niels.nu
Hier ook zakelijk want ik heb hem hoofdzakelijk aangeschaft om niet bij elke notificatie op mijn telefoon te hoeven kijken, met name in fysieke meetings is op je telefoon kijken not-done.Wackmack schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:54:
Wil een nieuwe smart watch kopen en deze op de zaak zetten. Lees net deze blog, dat het prima kan, mee eens?
https://clever.cbee.nl/ik...-deze-in-de-zaak-opnemen/
Dat ik het privé gebruikt staat daar los van. Voor alleen privé had ik het nooit aangeschaft en heb eventueel nog een andere smartwatch om te bewijzen.
Ik heb 1x bezoek gehad, volgens mij onder de noemer van een "waarneming ter plaatse". Ze waren vooral geïnteresseerd in waarom ik geen btw betaalde maar wel omzet had, maar toen bleek dat mijn klanten in de VS zaten was dat snel duidelijk. Daar een factuur van laten zien en in de rest van de administratie hadden ze geen belangstelling.Wackmack schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:03:
[...]
Dacht meer, omdat een smartwatch steeds meer geïntegreerd is maar blijkbaar is het toch niet gebruikelijk.
Zijn er Tweakers die de afgelopen jaren een controle hebben gehad van de belastingdienst en tegen zaken aan zijn gelopen? Misschien waardevol om te delen?
Precies dit dus.Deveon schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:49:
[...]
Hier ook zakelijk want ik heb hem hoofdzakelijk aangeschaft om niet bij elke notificatie op mijn telefoon te hoeven kijken, met name in fysieke meetings is op je telefoon kijken not-done.
Dat ik het privé gebruikt staat daar los van. Voor alleen privé had ik het nooit aangeschaft en heb eventueel nog een andere smartwatch om te bewijzen.
Alleen al direct zien op me Apple watch of een mail, app of andere notificatie belangrijk is of niet dat scheelt een hoop tijd.
VDI login sessie akkoord geven? Direct op de watch ipv telefoon.
Genoeg redenen om voor mij dit zakelijk te verantwoorden, immers tijd is geld...
Zelfs de Garmin op mijn MTB is zakelijk want ja als ik naar een klant fiets moet ik toch navigerenwishmaster1986 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:55:
[...]
Precies dit dus.
Alleen al direct zien op me Apple watch of een mail, app of andere notificatie belangrijk is of niet dat scheelt een hoop tijd.
VDI login sessie akkoord geven? Direct op de watch ipv telefoon.
Genoeg redenen om voor mij dit zakelijk te verantwoorden, immers tijd is geld...
Vrijwel alle electronica koop ik zakelijk, alleen een robotstofzuiger werd mij afgeraden
[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 05-03-2022 21:32 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Zonder werk visum kom je daar natuurlijk niet zo maar terecht om te werken. Had je hier al rekening mee gehouden?Zinloos1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:29:
Als freelancer heb ik nu een mooi project te pakken voor negen maanden.
Dit project is echter over de hele wereld. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat ik drie maanden in Australië of de VS terecht kom.
Uiteraard, een temporary work visa is geen probleem als consultant en de werkzaamheden die ik doe. Alles wordt georganiseerd vanuit de partij waarmee ik samen werk, dus dat gaat goed komen. Wel belangrijk om vroegtijdig aan te vragen uiteraard. Maar thanks voor het meedenken!pieter.a schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:38:
[...]
Zonder werk visum kom je daar natuurlijk niet zo maar terecht om te werken. Had je hier al rekening mee gehouden?
Mijn vader is al ruim 30 jaar zelfstandige nog nooit controle gehad. Het is ook bijna ondoenlijk voor de belasting dienst met een paar duizend medewerkers om 2 miljoen ZZPers te controleren.Wackmack schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:03:
[...]
Kans is er maar is klein. Waarschijnlijk op basis van risico analyse van de belasting dienst??
A Soldiers manual and a pair of boots.
Wackmack schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:03:
[...]
Yes. Enerzijds vindt er een systematische analyse plaats, bijvoorbeeld op basis van de aangiftes. Alles gaat geautomatiseerd, maar soms wordt er een aangifte uitgeworpen. Alle aangiftes die niet uitgeworpen worden komen in het 'groene' bakje terecht, als er 'iets' opvalt kom je in het oranje bakje terecht. En als er iets grondig mis is in het rode bakje.To_Tall schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:50:
[...]
Mijn vader is al ruim 30 jaar zelfstandige nog nooit controle gehad. Het is ook bijna ondoenlijk voor de belasting dienst met een paar duizend medewerkers om 2 miljoen ZZPers te controleren.
Kans is er maar is klein. Waarschijnlijk op basis van risico analyse van de belasting dienst??
Kom je in het rode bakje terecht is de kans op controle relatief groot. Kom je herhaaldelijk in het oranje bakje uit, dan leggen ze je aangifte een keer in het rode vakje ipv oranje bakje. Daarnaast wordt er een enkele keer steekproefsgewijs toch iemand uit het groene bakje gecontroleerd. Maar de kans daarop is near-zero.
Dit artikel van ZzpDaily gaat er ook verder op in en heeft daar ook wat statistiek bij:
@Wackmack ik heb zelf nooit een controle gehad. Maar belangrijk om te realiseren is dat belastingambtenaren net mensen zijn. Die snappen het prima dat je een keer een foutje maakt. Belangrijk is dat je een goed verhaal hebt en dat je wel zorgvuldig je administratie bijhoudt. Als er dan een keer een foutje gevonden wordt is er niet zo heel veel aan de hand. Echter, als je overal met de pet naar gooit en je neemt het niet zo scherp met de regels, dan heeft een beetje inspecteur natuurlijk een hele waslijst aan punten bij een betere controle. In dat geval kan je het wel zwaar krijgen.De meest recente cijfers stellen dat kleine ondernemingen, waaronder zzp’ers ook vallen, een kans van 0,4% hebben op een bezoek van een verhitte fiscusmedewerker. Dat percentage ligt overigens wel iets hoger bij middelgrote ondernemingen: 2,5%.
[ Voor 14% gewijzigd door Freeaqingme op 07-03-2022 08:48 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Denk ook zelf dat je goed moet nadenken over wat je wel en niet aanschaft op de zaak.
Zelf nu aantal keer onderweg gezeten naar een locatie. Toch een schroeven draaier nodig gehad om nu eerst naar de zaak te rijden voor een koffer met gereedschap. De keuze gemaakt om zelf een gereedschap set aan te schaffen. Dat is makkelijker te verkopen dan een smart Watch.
Zelf nu aantal keer onderweg gezeten naar een locatie. Toch een schroeven draaier nodig gehad om nu eerst naar de zaak te rijden voor een koffer met gereedschap. De keuze gemaakt om zelf een gereedschap set aan te schaffen. Dat is makkelijker te verkopen dan een smart Watch.
Thanks dan weer voor jouw tip. Ik wist niet dat dat een optie was. Tot nu toe blokkeer ik elk van die nummers (wordt toch vaak geïdentificeerd als Spam/Scam) maar voorkomen is beter dan genezen.BlackHawkDesign schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:08:
Ik heb na een tip hier ingelogd bij de KvK en me telefoonnummer verwijderd. Na een paar maanden ben ik niet meer gebeld.
Ik zou zeggen, het zijn inderdaad net mensen. Soms zijn ze begripvol, soms kan je een klootzak treffen. Bij de belastingdienst noemen ze dat iemand die "de strenge leer" volgt...Freeaqingme schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:59:
@Wackmack ik heb zelf nooit een controle gehad. Maar belangrijk om te realiseren is dat belastingambtenaren net mensen zijn. Die snappen het prima dat je een keer een foutje maakt. Belangrijk is dat je een goed verhaal hebt en dat je wel zorgvuldig je administratie bijhoudt. Als er dan een keer een foutje gevonden wordt is er niet zo heel veel aan de hand. Echter, als je overal met de pet naar gooit en je neemt het niet zo scherp met de regels, dan heeft een beetje inspecteur natuurlijk een hele waslijst aan punten bij een betere controle. In dat geval kan je het wel zwaar krijgen.
True, maar iedereen weet dat mensen foutjes kunnen maken. Ik lees mij vaak in op exotische scenario's, laat het elk kwartaal controleren door mn boekhouder (+btw aangifte) en heb daar ook bewijs van op mail dat hij het gecheckt heeft + akkoord. Meer kan ik niet doen.. Zullen best foutjes in zitten maar dat is nu eenmaal zo, hij is ook maar een mens.Hielko schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:58:
[...]
Ik zou zeggen, het zijn inderdaad net mensen. Soms zijn ze begripvol, soms kan je een klootzak treffen. Bij de belastingdienst noemen ze dat iemand die "de strenge leer" volgt...
Als er een beerput open gaat, dan gaat er ergens wel iets gruwelijk mis.. dan wordt het iig tijd om te wisselen
Hoezo wisselen? Er bestaat toch ook zoiets als een moreel kompas? Je (niet persoonlijk bedoelt) weet/voelt toch wat wel en niet kan.ID-College schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:05:
[...]
Als er een beerput open gaat, dan gaat er ergens wel iets gruwelijk mis.. dan wordt het iig tijd om te wisselen
Voer je een keer een Apple watch op, een etentje met 2 fristies (oeps, kinderen mee), een paar flessen wijn teveel. Dat gaat onder de streep om een paar tientjes. Mag niet, maar dat we handelen allemaal wel eens in het grijs of proberen eens wat.
Maar als je met duizenden euros gaat sjoemelen en de accountant vindt het goed of ziet het niet, dan is er toch echt iets mis met gevoel voor moreel richtingsgevoel naar mijn idee. Ik kan een BMW R1250-GS prima zakelijk kopen en op de balans zetten (als ICT-er), maar een tweede of derde motorfiets kan ik niet uitleggen. Hoewel een oud-collega er wel twee op de balans had; die had een speciale pekelfiets voor de winter.
Tjah dat bewijs zegt geen ene moer. Je bent zelf verantwoordelijk dus leuk dat hij het prima vond maar daarmee verdedig je je niet bij de belastingdienst. Niet dat je dan meteen een dikke boete krijgt, tenzij het overduidelijk cheaten is. Maar dat hij akkoord geeft is gezellig maar niets meer waard dan dat ik dat zegID-College schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:05:
[...]
True, maar iedereen weet dat mensen foutjes kunnen maken. Ik lees mij vaak in op exotische scenario's, laat het elk kwartaal controleren door mn boekhouder (+btw aangifte) en heb daar ook bewijs van op mail dat hij het gecheckt heeft + akkoord. Meer kan ik niet doen.. Zullen best foutjes in zitten maar dat is nu eenmaal zo, hij is ook maar een mens.
Exact expert nodig?
Ik vaar op wat hij zegt. Snap zelf over het algemeen ook prima wat ik doe. Er kan daarom ook niet echt een beerput omhoog komen maar zeg nooit nooit, er is altijd een kans dat iets gebeurt maar dat zou mij verbazen iig
Dat ligt dus maar echt aan of je accountant een convenant met de belastingdienst heeft of niet. We hebben deze discussie weleens eerder in het topic gevoerd maar als jij het verifieerd en laat checken bij zo'n accountant dan heb jij redelijkheid gewijs gewoon het meeste gedaan wat je kon doen om te checken of het fout was of niet. Tuurlijk kan het nog steeds fout gaan maar je staat veel sterker tegen een boete dan als je dat niet hebt. Dus er zit zeker wel verschil met of jij zegt dat het goed is of een accountant met een convenant.Crazy D schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:40:
[...]
Tjah dat bewijs zegt geen ene moer. Je bent zelf verantwoordelijk dus leuk dat hij het prima vond maar daarmee verdedig je je niet bij de belastingdienst. Niet dat je dan meteen een dikke boete krijgt, tenzij het overduidelijk cheaten is. Maar dat hij akkoord geeft is gezellig maar niets meer waard dan dat ik dat zeg
Nothing to see here!
Klopt maar in dit geval ging het om een boekhouder. Iedere kneus kan zich boekhouder noemen. Een account staat al wat sterker, maar goed, een accountant zal ook geen hoogst discutabele zaken goedkeuren..Rutix schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:41:
[...]
Dat ligt dus maar echt aan of je accountant een convenant met de belastingdienst heeft of niet. We hebben deze discussie weleens eerder in het topic gevoerd maar als jij het verifieerd en laat checken bij zo'n accountant dan heb jij redelijkheid gewijs gewoon het meeste gedaan wat je kon doen om te checken of het fout was of niet. Tuurlijk kan het nog steeds fout gaan maar je staat veel sterker tegen een boete dan als je dat niet hebt. Dus er zit zeker wel verschil met of jij zegt dat het goed is of een accountant met een convenant.
Exact expert nodig?
Had even over boekhouder heen gelezenCrazy D schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:45:
[...]
Klopt maar in dit geval ging het om een boekhouder. Iedere kneus kan zich boekhouder noemen. Een account staat al wat sterker, maar goed, een accountant zal ook geen hoogst discutabele zaken goedkeuren..
Nothing to see here!
Net als de meeste ITers hier geen beschermd beroep is. Dat betekent echter nog niet dat we allemaal prutsers zijn en ook bij een boekhouder kan je de juiste treffen. Mijn boekhouder kan prima toelichten wat wel of niet kan en laat de keuze daarin duidelijk bij mij, maar zijn kerntaak is dat de cijfers kloppen, niet wat de cijfers betekenen. Ook een accountant (met convenant) zal zonder audit hier geen uitsluitsel over geven.Crazy D schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:45:
[...]
Klopt maar in dit geval ging het om een boekhouder. Iedere kneus kan zich boekhouder noemen. Een account staat al wat sterker, maar goed, een accountant zal ook geen hoogst discutabele zaken goedkeuren..
Echter is natuurlijk met de keuze van boekhouder, accountant of accountant met convenant wel een snelle verdeling te maken, net zoals je bij vacatures soms een eis voor een (niet-relevante) opleiding ziet.
Vijf weken later... AMP doet niets. Dood als een pier. Ik zou willen dat ik me gewoon aan de balie kon gaan identificeren.Liegebeest schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:21:
Potverdrie. Vier weken later, nog steeds geen afspraak met AMP voor identificatie bij ABN Amro![]()
Ik heb toegang nodig tot de rekening van mijn bedrijf, gasten. Kom op joh.
EDIT:
Nu dertig minuten met ze aan de lijn om een afspraak proberen te maken, zodat ik me op kantoor kan identificeren. Maar dan blijft de vraag of die kantoor-mdw überhaupt het juiste vinkje in het juiste proces kan zetten.
[ Voor 21% gewijzigd door Liegebeest op 07-03-2022 15:14 ]
Liege, liege, liegebeest!
Heb ik wel gedaan voor onze (ABN) hypotheek. Misschien eens een belletje aan wagenLiegebeest schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:42:
[...]
Vijf weken later... AMP doet niets. Dood als een pier. Ik zou willen dat ik me gewoon aan de balie kon gaan identificeren.
Ik zeg ook niet dat alle boekhouders slecht zijn, maar dat het gewoon geen reet zegt dat ze zeggen 'het is goed'. Leuk dat je item dat je hebt gekocht goed geboekt is maar als je die niet zakelijk mag boeken heb je er nog steeds niets aan dat de boeking zelf goed is (operatie geslaagd, patiënt overleden, dat idee). En dus (herhaling...) het feit dat de boekhouder mailt 'alles is goed' zegt daarom gewoon helemaal niets.Deveon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:32:
[...]
Net als de meeste ITers hier geen beschermd beroep is. Dat betekent echter nog niet dat we allemaal prutsers zijn en ook bij een boekhouder kan je de juiste treffen. Mijn boekhouder kan prima toelichten wat wel of niet kan en laat de keuze daarin duidelijk bij mij, maar zijn kerntaak is dat de cijfers kloppen, niet wat de cijfers betekenen. Ook een accountant (met convenant) zal zonder audit hier geen uitsluitsel over geven.
Echter is natuurlijk met de keuze van boekhouder, accountant of accountant met convenant wel een snelle verdeling te maken, net zoals je bij vacatures soms een eis voor een (niet-relevante) opleiding ziet.
Exact expert nodig?
Belletjes elke week gedaan, maar nu inderdaad gezegd of ik me niet op kantoor kan identificeren. Dat was niet eerder bij henzelf opgekomen en de vraag is of het überhaupt gaat werken. #Huilen.ybos schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:56:
[...]
Heb ik wel gedaan voor onze (ABN) hypotheek. Misschien eens een belletje aan wagen
Wanneer het eindelijk rond is ga ik binnenkort toch eens kijken naar een betere bank.
EDIT:
Tien minuten later: "Maar, u staat al helemaal in het systeem, u moet alleen nog wat papieren tekenen... Er gaat hier iets fout.".
En dat terwijl de vorige drie tot vier telefoontjes elke keer werd gezegd dat ze mij echt ter plekke moesten identificeren omdat die gegevens niet konden worden hergebruikt. Maar goed, met wat geluk wordt ik per volgende week dan toch echt eigenaar van de rekening.
[ Voor 40% gewijzigd door Liegebeest op 07-03-2022 15:25 ]
Helemaal correct, maar dat zal je met een accountant nog steeds hebben. Zo heb ik over een paar weken mijn BE rijbewijs, maar geen boekhouder of accountant zal garanderen dat het zakelijk geboekt mag worden. Beide kunnen enkel toelichten wanneer dat wel of niet mag. Zodra zulke bevestigingen gegeven worden zou ik mij zorgen gaan maken.Crazy D schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:04:
[...]
Ik zeg ook niet dat alle boekhouders slecht zijn, maar dat het gewoon geen reet zegt dat ze zeggen 'het is goed'. Leuk dat je item dat je hebt gekocht goed geboekt is maar als je die niet zakelijk mag boeken heb je er nog steeds niets aan dat de boeking zelf goed is (operatie geslaagd, patiënt overleden, dat idee). En dus (herhaling...) het feit dat de boekhouder mailt 'alles is goed' zegt daarom gewoon helemaal niets.
[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 07-03-2022 15:25 ]
Mijn accountant zegt, als ik iets vraag om op te voeren: "ik zie geen belastingregel waarin dat zou passen dus ik denk niet dat ze dat gaan goedkeuren bij een controle. Maar als jij denkt dat je het kan verdedigen wil ik het wel zo boeken".Deveon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:18:
[...]
Helemaal correct, maar dat zal je met een accountant nog steeds hebben. Zo heb ik over een paar weken mijn BE rijbewijs, maar geen boekhouder of accountant zal garanderen dat het zakelijk geboekt mag worden. Beide kunnen enkel toelichten wanneer dat wel of niet mag. Zodra zulke bevestigingen gegeven worden zou ik mij zorgen gaan maken.
Overigens heb ik met een gekke bek ook wel eens iets anders willen opvoeren qua kosten, maar daarvan zei hij ook "dat ga ik niet doen". Dus een accountant trekt heus wel grenzen maar geeft je deels ook vrijheid.
Het gaat dan vaak over beroepsspecifieke dingen die in een grijs gebied liggen, dure apparatuur enzo.
Als je accountant of boekhouder niet kan overtuigen dat het aftrekbaar zou zijn dan gaat de inspecteur je helemaal niet geloven. Al ken ik ook een ZZPer waar een Apple Watch opvoeren in boekhouding geweigerd werd.
Ik doe veel mdm/mam die zie geen belemmering om het niet te doen. App developers, welke apple watch apps maken moeten het ook gewoon kunnen doen.Deveon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:47:
Als je accountant of boekhouder niet kan overtuigen dat het aftrekbaar zou zijn dan gaat de inspecteur je helemaal niet geloven. Al ken ik ook een ZZPer waar een Apple Watch opvoeren in boekhouding geweigerd werd.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Het is ook precies dat. Je kan het uitleggen dat je het nodig hebt om je ontwikkeling op te testen. Dat is toch een prima uitleg? In de ICT (ontwikkeling, beheer, techniek) kan je prima uitleggen dat je 5, 6 laptops hebt. Ben je project-manager is dat toch lastiger. Ik kan misschien nog wel uitleggen dat ik een VW Transporter rijd, maar die Scania R520 wordt toch lastig vrees ik.Tylen schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:41:
[...]
Ik doe veel mdm/mam die zie geen belemmering om het niet te doen. App developers, welke apple watch apps maken moeten het ook gewoon kunnen doen.
Makkelijker notificaties lezen is voor iedere werkzaamheden voldoende. Van bakker tot zonnepaneel installateur en van finance professional tot stratenmaker. Het is een extensie van je zakelijke telefoon net als oordopjes of een snelle oplader.Tylen schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:41:
[...]
Ik doe veel mdm/mam die zie geen belemmering om het niet te doen. App developers, welke apple watch apps maken moeten het ook gewoon kunnen doen.
Overigens gebruikte ik juist precies dat voorbeeld omdat het nog geen week geleden hier voorbij kwam
[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 07-03-2022 20:10 ]
Zit nu tv te kijken naar giro555. Ik zie veel ondernemers ook giften doen zoals de omzet van een bepaald product of sommige zelfs de dag omzet.
Maar zijn deze dan ook fiscaal aftrekbaar?
In principe niet. Het hangt er vanaf of het vanuit het oogpunt van bedrijfsvoering te verantwoorden is. Kortom, als je het min of meer als reclamebudget kunt verdedigen wel. Als het een gift is die je anders als privépersoon gedaan had niet. In de regel zullen deze giften dat dus niet zijn al heb ik begrepen dat er niet al te moeilijk over gedaan wordt als de bedragen beperkt zijn en je er geen privé voordeel van hebt. Dus los van Oekraïne: als je zelf in het bestuur zit van een club die je sponsort moet je verhaal een stuk beter zijn dan wanneer het de lokale voetbalclub is waar je verder geen banden mee hebt.To_Tall schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:33:
Zit nu tv te kijken naar giro555. Ik zie veel ondernemers ook giften doen zoals de omzet van een bepaald product of sommige zelfs de dag omzet.
Algemeen genomen wordt er ook vaak naar kosten vs omzet gekeken. Dat ligt voor ons hier allemaal heel gunstig waardoor we mogelijk m'n indruk, het is niet meer dan een nauwelijks onderbouwd vermoeden met randzaken wat makkelijker onder de radar blijven. Een check op de KPI's zorgt dan namelijk niet voor rode vlaggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 07-03-2022 22:02 ]
Aangezien Giro555 de ANBI-status heeft mag je een gift voor de vennootschapsbelasting volledig aftrekken met een maximum van 50% van de winst. Als er een zakelijk belang is geldt er geen limiet (hoewel al je winst doneren waarschijnlijk geen zakelijk belang dient). Reclame, reputatie en 'mijn bedrijf functioneert beter zonder Russische invasie in Europa' is best te onderbouwen als bedrijfsbelang.To_Tall schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:33:
Voor een eenmanszaak moet er een bedrijfsbelang zijn. Een donatie aan een ANBI is privé wel af te trekken, maar dan geldt er een best fors drempelbedrag (als dit je enige donatie is tenminste) en een maximum.
[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 07-03-2022 22:19 ]
Die 50% op VPB kan ik bevestigen, maar is wel beperkt tot de eerste ton winst, dus 50k schenking.Aftansert schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:14:
[...]
Aangezien Giro555 de ANBI-status heeft mag je een gift voor de vennootschapsbelasting tot wel 50% van de winst aftrekken. Als er een zakelijk belang is geldt er geen limiet (hoewel al je winst doneren waarschijnlijk geen zakelijk belang dient). Reclame, reputatie en 'mijn bedrijf functioneert beter zonder Russische invasie in Europa' is best te onderbouwen als bedrijfsbelang.
Voor een eenmanszaak moet er een bedrijfsbelang zijn. Een donatie aan een ANBI is privé wel af te trekken, maar dan geldt er een best fors drempelbedrag (als dit je enige donatie is tenminste) en een maximum.
Drempelbedrag valt wel mee toch? Is iets van 1% en max 10% van je bruto inkomen.
Het blijkt in het midden te liggen: 50% van de winst, met een maximum van 100k.BertS schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:20:
[...]
Die 50% op VPB kan ik bevestigen, maar is wel beperkt tot de eerste ton winst, dus 50k schenking.
Dat zijn dus een paar honderd tot duizend euro die je niet kan aftrekken. Ik vind dat best veel.BertS schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:20:
[...]
Drempelbedrag valt wel mee toch? Is iets van 1% en max 10% van je bruto inkomen.
1. Ik twijfelde en was luiAftansert schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:24:
[...]
Het blijkt in het midden te liggen: 50% van de winst, met een maximum van 100k.
[...]
Dat zijn dus een paar honderd tot duizend euro die je niet kan aftrekken. Ik vind dat best veel.
2. Subjectief uiteraard. Maar voor de inkomens die hier passeren in dit topic hoeven de giften ook niet bij een paar honderd te blijven lijkt me. Het blijft relatief en persoonlijk.
Als ik (eenmalig) iets geef dan interesseert me de aftrekbaarheid werkelijk niet. Komt niet eens bij me op.To_Tall schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:33:
Vroeger, in loondienst AND nog bij een kerk AND drempelbedrag niet zo hoog, deed ik dat nog wel maar op een bepaald moment was ik drukker met verzamelen van alle bedragen dan wat ik er voor terug kreeg. Deze eeuw nooit meer naar gekeken.
Ik heb gewoon een halve dag werk gegeven
Ik ben relatief kort geleden voor mezelf begonnen en heb toen dus de welbekende sprong aan inkomsten gemaakt. En deze discussie maakt nog pijnlijker duidelijk waar ik het al een klein beetje moeilijk mee had; ik krijg m'n geld niet met goed fatsoen op
Wat ook nog eens extra onwerkelijk is in een tijd dat alles en iedereen de touwtjes aan elkaar aan het knopen is.
Nu hoeft het natuurlijk niet perse op. Ik had al een aardige buffer en die wordt nu nog groter. Toch geeft het op de een of andere manier een ongemakkelijk gevoel. Dat klinkt alsof ik vind dat ik geen recht heb op wat ik factureer. Dat is echter niet het geval, ik voeg ook veel waarde toe dus naar m'n klanten toe vind ik het geen probleem. Maar toch voelt het ongemakkelijk dat ik iets van 5x het bedrag van een schooljuffrouw verdien. En los van dat aspect zit ergens toch een soort kriebel dat ik uiteindelijk wel iets met dat geld moet doen. Eerlijk gezegd kan ik hier ook niet heel goed met vrienden over praten. Die begrijpen het niet en het klinkt dan ook al snel als opscheppen terwijl dat helemaal niet zo bedoeld is, dus eigenlijk vergroot dat dat ongemakkelijke gevoel juist.
Jullie begrijpen me tenminste vast wel
Nu hoeft het natuurlijk niet perse op. Ik had al een aardige buffer en die wordt nu nog groter. Toch geeft het op de een of andere manier een ongemakkelijk gevoel. Dat klinkt alsof ik vind dat ik geen recht heb op wat ik factureer. Dat is echter niet het geval, ik voeg ook veel waarde toe dus naar m'n klanten toe vind ik het geen probleem. Maar toch voelt het ongemakkelijk dat ik iets van 5x het bedrag van een schooljuffrouw verdien. En los van dat aspect zit ergens toch een soort kriebel dat ik uiteindelijk wel iets met dat geld moet doen. Eerlijk gezegd kan ik hier ook niet heel goed met vrienden over praten. Die begrijpen het niet en het klinkt dan ook al snel als opscheppen terwijl dat helemaal niet zo bedoeld is, dus eigenlijk vergroot dat dat ongemakkelijke gevoel juist.
Doe leuke dingen ermee. Ga met je maten uiteten en betaal de rekening. Dat soort dingen. Doe ik zelf ook. Geniet van het leven.Yucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:50:
Ik ben relatief kort geleden voor mezelf begonnen en heb toen dus de welbekende sprong aan inkomsten gemaakt. En deze discussie maakt nog pijnlijker duidelijk waar ik het al een klein beetje moeilijk mee had; ik krijg m'n geld niet met goed fatsoen opWat ook nog eens extra onwerkelijk is in een tijd dat alles en iedereen de touwtjes aan elkaar aan het knopen is.
Natuurlijk krijg je dar niet alles mee op. Los je hypotheek lekker af om de maandlasten te drukken of koop een pandje en verhuur die weer aan 4 studentes van 19 etc etc.
[ Voor 6% gewijzigd door Tylen op 08-03-2022 07:55 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
@Yucon Het is heel begrijpelijk. Zelf ben ik nu 15 jaar ZZP-er en in het begin had ik het idee dat het niet op kon. In 2007 begon ik met 85 euro. Ik haalde mijn A-rijbewijs (want ik was de files richting Amsterdam wel zat), kocht een motorfiets, betaalde me suf aan de studie van mijn kinderen, alimentatie. En nog hield ik over.
15 jaar later houd ik ineens minder over. Alimentatie is allang weg, kinderen de deur uit, en ik rij nog steeds op dezelfde motor.
Rara... maar ik spaar nu meer voor een pensioen, los meer af op mijn hypotheek en het tarief van 2007 heb ik allang niet meer (intussen qua bedrag wel, maar de inflatie in 15 jaar is ook heel wat). En, precies wat
@Tylen zegt, ik doe leuke dingen. Zie ik een leuke Lego-doos, van mij. Uit eten, prima. Weekendje weg in een hotel, hupsa. Extra setje hardloopschoenen en kleding, geen probleem. Weekje vrij omdat ik geen zin heb, doe ik gewoon (hoezo geen verlofdagen meer?).
Ongemakkelijk tov de schooljuf die voor een habbekrats voor de klas staat? Snap ik. Is niet raar. Maar als jij zonder klus komt (en die tijden zijn er geweest!) dan krijgt de schooljuf een uitkering en jij niet. En wat je dan op de rekening hebt staan gaat met BAKKEN de deur uit. Je leaseauto, je verzekeringen, je hypotheek, je gas/water/licht, dat gaat allemaal door. Dan wordt het pas echt ongemakkelijk.
15 jaar later houd ik ineens minder over. Alimentatie is allang weg, kinderen de deur uit, en ik rij nog steeds op dezelfde motor.
Rara... maar ik spaar nu meer voor een pensioen, los meer af op mijn hypotheek en het tarief van 2007 heb ik allang niet meer (intussen qua bedrag wel, maar de inflatie in 15 jaar is ook heel wat). En, precies wat
@Tylen zegt, ik doe leuke dingen. Zie ik een leuke Lego-doos, van mij. Uit eten, prima. Weekendje weg in een hotel, hupsa. Extra setje hardloopschoenen en kleding, geen probleem. Weekje vrij omdat ik geen zin heb, doe ik gewoon (hoezo geen verlofdagen meer?).
Ongemakkelijk tov de schooljuf die voor een habbekrats voor de klas staat? Snap ik. Is niet raar. Maar als jij zonder klus komt (en die tijden zijn er geweest!) dan krijgt de schooljuf een uitkering en jij niet. En wat je dan op de rekening hebt staan gaat met BAKKEN de deur uit. Je leaseauto, je verzekeringen, je hypotheek, je gas/water/licht, dat gaat allemaal door. Dan wordt het pas echt ongemakkelijk.
Ik gebruik dat extra geld om mijn partner door een HBO-opleiding "te schoppen" zonder een cent te lenen.
Verder verbeteringen aan het huis om mijn ecologische afdruk te verminderen (isolatie, warmtepomp, zonnepanelen, etc)
Verder verbeteringen aan het huis om mijn ecologische afdruk te verminderen (isolatie, warmtepomp, zonnepanelen, etc)
[ Voor 36% gewijzigd door hackerhater op 08-03-2022 08:29 ]
ja en nee
heb je ook al aan je pensioen gedacht en dat allemaal al geregeld? want dat kost natuurlijk ook een hele duit.
zo wil ik (veel) eerder met pensioen dan de overheid voor ogen heeft en gaat al mijn 'extra' inkomen naar die (beleggings)pot
Ik voel ook dit ongemak. Mijn familie, waarvan velen als ZZP'er in de bouw werken, vroeg laatst wat mijn tarief was, en ik vond het echt heel ongemakkelijk om te vertellen. Het is meer dan het dubbele van hun tarief, terwijl ze zwaar werk doen en veel meer kosten hebben. Natuurlijk kun je dit verklaren: ITers doen hooggeschoold werk, werken voor bedrijven, voegen waarde toe, etc. etc., maar het voelt toch krom.Yucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:50:
Ik ben relatief kort geleden voor mezelf begonnen en heb toen dus de welbekende sprong aan inkomsten gemaakt. En deze discussie maakt nog pijnlijker duidelijk waar ik het al een klein beetje moeilijk mee had; ik krijg m'n geld niet met goed fatsoen opWat ook nog eens extra onwerkelijk is in een tijd dat alles en iedereen de touwtjes aan elkaar aan het knopen is.
Wat mij helpt is te denken dat het geld anders naar een of andere directeur zou gaan, die waarschijnlijk al veel meer verdient.
Je schuldig voelen over wat je verdient en wat anderen daarvan vinden... ik zou me daar echt niet druk om maken.
Dat doe ik ook juist niet. Het is meer het 'wat een rare situatie ook, wat nu?'.TommyGun schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:35:
Je schuldig voelen over wat je verdient en wat anderen daarvan vinden... ik zou me daar echt niet druk om maken.
Zoveel kost dat niet, tenzij je echt heel veel eerder wil stoppen. Maar al heb je het niet formeel geregeld en spaar je gewoon een flink deel komt je pensioen alsnog 2x zo snel op je afrennenLeipo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:22:
[...]
heb je ook al aan je pensioen gedacht en dat allemaal al geregeld? want dat kost natuurlijk ook een hele duit.
zo wil ik (veel) eerder met pensioen dan de overheid voor ogen heeft en gaat al mijn 'extra' inkomen naar die (beleggings)pot
[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 08-03-2022 09:43 ]
DM me gerust als je je geld niet op krijgt, ik wil wel helpen hoorYucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:41:
[...]
Dat doe ik ook juist niet. Het is meer het 'wat een rare situatie ook, wat nu?'.
Zie je wel, ik zei toch dat m'n vrienden me niet begrijpenTommyGun schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:50:
[...]
DM me gerust als je je geld niet op krijgt, ik wil wel helpen hoor
Geef aan goede doelen, help de buurvrouw een keer met boodschappen betalen, betaal het eten van een dierenasiel voor een dag, geef aan de oorlogsslachtoffers, met andere woorden:Yucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:50:
Geef.
Dit zal je gevoel ten goede komen, en de wereld een klein beetje beter maken.
In het meest mooie geval, dankzij jouw donatie(s), kan de buurvrouw misschien net haar rekeningen wél betalen, valt ze niet in de schuldsanering en komt ze niet dieper in de put.
Dankzij donaties kan er een mooi domino-effect op gang komen.
Maar even wat serieuzer, m'n vrouw ook niet echt en dat is wel echt vervelend. Ze heeft zelf een praktijk die op het moment erg slecht loopt. Of niet begrijpen.. dat is niet het goede woord. Het gaat erom dat mijn 'problemen' ofwel mijn gevoelens zo'n beetje tegengesteld zijn aan die van haar op dit moment. Als ik het met haar erover heb dan voelt het alsof ik haar haar situatie nog verder inwrijf.Yucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:51:
[...]
Zie je wel, ik zei toch dat m'n vrienden me niet begrijpen
Daar is denk ik geen oplossing voor. Behalve dan hier m'n hart een beetje te luchten.
Dat helpt zeker niet, en je kunt haar natuurlijk ontlasten maar dat zal ze ook niet prettig vinden (eigen waarde speelt hierin een grote rol). Anders dan steunen (emotioneel en wellicht toch ook financieel) kun je niet denk ik.Yucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:54:
[...]
Maar even wat serieuzer, m'n vrouw ook niet echt en dat is wel echt vervelend. Ze heeft zelf een praktijk die op het moment erg slecht loopt. Of niet begrijpen.. dat is niet het goede woord. Het gaat erom dat mijn 'problemen' ofwel mijn gevoelens zo'n beetje tegengesteld zijn aan die van haar op dit moment. Als ik het met haar erover heb dan voelt het alsof ik haar haar situatie nog verder inwrijf.
Daar is denk ik geen oplossing voor. Behalve dan hier m'n hart een beetje te luchten.
Dat gevoel heb ik bij het begin ook gehad, maar na een tijdje went hetYucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:50:
Wat ik voornamelijk doe is veel geven. Mijn oma heeft het niet breed, haar geef ik soms wat geld. Als we met vrienden uiteten gaan betaal ik vaak. Als een vriend het even krap heeft dan help ik 'm met de financien. Af en toe doneer ik wat aan goede doelen. Mijn ouders hebben het ook niet heel breed, dus vliegtickets voor een vakantie betaal ik dan voor ze.
Het geld wat ik verdien is niet alleen van mij, een deel mag best terug de maatschappij invloeien.
EU DNS: 86.54.11.100
Misschien een beetje denigrerend maar zo is het niet bedoeld.Lisper schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:33:
[...]
Ik voel ook dit ongemak. Mijn familie, waarvan velen als ZZP'er in de bouw werken, vroeg laatst wat mijn tarief was, en ik vond het echt heel ongemakkelijk om te vertellen. Het is meer dan het dubble van hun tarief, terwijl ze zwaar werk doen en veel meer kosten hebben. Natuurlijk kun je dit verklaren: ITers doen hooggeschoold werk, werken voor bedrijven, voegen waarde toe, etc. etc., maar het voelt toch krom.
Wat mij helpt is te denken dat het geld anders naar een of andere directeur zou gaan, die waarschijnlijk al veel meer verdient.
Werk je in de bouw, dan heb je ooit op de LTS/VMBO leren timmeren, metselen, kabels trekken etc. Daarna kon je het en ging je werken tot je dood neerviel of met pensioen kon (whatever comes first). Zwaar werk maar als je thuiskomt, poten op de bank, TV aan en voetbal kijken.
Als ik dat had gedaan 35 jaar geleden, dan was ik nog steeds heel goed in COBOL op een Philips P4000.
M.a.w. kom ik thuis na mijn werk, dan moet er (van tijd tot tijd) weer een boek open, een training gedaan worden, enz. En dat houdt pas op 3 jaar voor je met pensioen gaat.
Maar maak je geen zorgen, er komt vast een tijd dat de loodgieter dik 80 per uur gaat vragen. Overigens hoorde ik weleens van een loodgieter dat hij voor ouderwets koperwerk 120/uur vraagt (en dan niet 15mm koper solderen). Bijna niemand kan dat nog.
Dat is een vervelende situatie en ik begrijp heel goed dat de gevoelens tegengesteld zijn. Desondanks, juist omdat je man en vrouw bent, ben je toch ook begaan in elkaars voor- en tegenspoed?Yucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:54:
[...]
Maar even wat serieuzer, m'n vrouw ook niet echt en dat is wel echt vervelend. Ze heeft zelf een praktijk die op het moment erg slecht loopt. Of niet begrijpen.. dat is niet het goede woord. Het gaat erom dat mijn 'problemen' ofwel mijn gevoelens zo'n beetje tegengesteld zijn aan die van haar op dit moment. Als ik het met haar erover heb dan voelt het alsof ik haar haar situatie nog verder inwrijf.
Over 10 jaar kunnen de rollen omgedraaid zijn.
Ik snap je wel, wij hebben dit in het begin ook gehad. Mijn vrouw werkt als ambtenaar bij de gemeente in het sociale domein. Komt bij mensen thuis die in de bijstand zitten, of bijvoorbeeld een ongeluk hebben gehad en daarnaast het financieel vaak krap hebben. Kwam ze dan aanrijden met onze Model S, dat schepte direct al een afstand. Inmiddels om die reden de Model S eruit en de Model 3 erin, want elektrisch rijden bevalt wel voor het dagelijkse.Yucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:54:
[...]
Ondertussen heb ik gewoon dure hobbies en wil het financieel gewoon goed voor elkaar hebben. Mijn ouders hebben vroeger een bedrijf gehad, maar zijn failliet gegaan, schuldsanering etc. Dat gaat mij dus niet gebeuren, en daardoor ben ik denk ik ook wat materialistischer dan sommige anderen. Wij gingen van alles hebben, naar niets en rondkomen van 100 gulden in de week voor een gezien met twee kinderen. Auto moest weg, alles.
In mijn omgeving wordt er ook wel eens raar gekeken als ik weer met een andere auto aankom, of een wat duurder horloge heb gekocht. Maar moet ik er me voor schamen? Nee denk het niet. Ondertussen heb ik ook voor de beste vriend van me een autotje gekocht, hij zat krap, kwam nergens meer etc. Autotje hoeft niet duur te zijn (1500€), maar kan zo'n gast echt helpen om weer wat meer onder de mensen te komen.
En wat de rest hier zegt, denk ook aan mindere tijden, jij hebt geen recht meer op een uitkering. Zorg dat je er voor die dagen goed bij zit.
Herken dit helaas niet, ook recent begonnen en zie de euro's binnen komen... Maar als ik denk aan het pensioen gat wat ik heb en binnen 20 jaar weg moet werken, de rekeningen zie voor het vervangen van mijn dak, de schilder, de tuin, de keuken en dan spreek ik nog niet over het gasvrij maken van de woning wat makkelijk richting de 40k zal gaan dan denk ik vaak: het is toch kut dat ik belasting moet betalen zeker als ik zie hoe dit besteed wordt.Yucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:50:
Dan nog dat ik verwacht dat er een giga recessie gaat aankomen gezien het feit dat de ECB jaren geld aan het printen is geweest, het totale zwakke beleid waar jaren voor gestemd is met resultaat dat we nu tientallen crisissen hebben waar de rekening voor gaat komen, we al weer in de volgende situatie zitten waarbij Rutte aangeeft dat "we" solidair moeten zijn maar er geen enkele stap genomen gaat worden om die solidariteit door te trekken naar eigen bevolking (gas kraan blijft dicht, geen accijnsverlagingen op gas en benzine) (mijn spellingscontrole kent niet eens het woord). Ik denk dat we fucked zijn over een tijdje en de inflatie van 7% nog het begin is.
Ja de betalingen zijn goed, maar als je nu niets regelt zit je op je 75ste met je als in een huis waar je termostaat uit staat en geen geld hebt om te vreten.
Ben aan het kijken hoe ik geld duurzaam en renderend kan neerzetten.
[ Voor 4% gewijzigd door init6 op 08-03-2022 10:16 ]
Ik heb vanaf dag 1 dat ik ging werken gezegd (en ik had alleen maar een HAVO-diploma): geld is een vluchtig ding en intrinsiek niks waard (kijk naar de roebel). Geld is een machtsmiddel. Ik moet zorgen dat ik met mijn pensioen zo min mogelijk afhankelijk wordt van geld. Dus ik betaal mijn huis af en ik probeer zo min mogelijk kosten te hebben aan gas, water en elektra. Dus zonnepanelen, straks een thuisaccu of auto met V2G.
Alleen die volkstuin staat me nog niet aan
Alleen die volkstuin staat me nog niet aan
Ik hou ook rekening met een nieuwe recessie en het 2008 scenario waar projecten/investeringen worden afgeblazen of uitgesteld.init6 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:09:
[...]
Dan nog dat ik verwacht dat er een giga recessie gaat aankomen gezien het feit dat de ECB jaren geld aan het printen is geweest, het totale zwakke beleid waar jaren voor gestemd is met resultaat dat we nu tientallen crisissen hebben waar de rekening voor gaat komen, we al weer in de volgende situatie zitten waarbij Rutte aangeeft dat "we" solidair moeten zijn maar er geen enkele stap genomen gaat worden om die solidariteit door te trekken naar eigen bevolking (gas kraan blijft dicht, geen accijnsverlagingen op gas en benzine) (mijn spellingscontrole kent niet eens het woord). Ik denk dat we fucked zijn over een tijdje en de inflatie van 7% nog het begin is.
https://economics.raboban..._recession_inevitable.pdf
Ik geef het meeste geld ook weer in Nederland uit, lokale middenstand e.d. Beter dus dat het naar mij gaat dan dat het via de kaaimaneilanden wegvloeit naar een rijke stinkerd die uberhaupt geen belasting betaalt.TommyGun schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:35:
Ik heb overigens ook een vriendin die een erg laag inkomen heeft, en die heeft wel zo iets van "ik heb de verkeerde keuze gemaakt" maar het is vooral voor haar heel fijn dat we veel op vakantie kunnen, ik alle vaste lasten draag, de kinderen kunnen sporten wat ze willen (paardrijden is duur...) en we alsnog meer dan genoeg buffer hebben om een klap op te kunnen vangen.
Wat voor mij helpt is dat ik onderneem vanuit een BV. Die keert een 'normaal' (~2x modaal) salaris uit. Het geld wat dan over blijft gebruik ik om te investeren in verdere groei, of bijvoorbeeld aandelen. Omdat het een eigen rechtspersoon is hoef ik niet te onderbouwen dat dat geëigend is, mits het maar binnen de doelbeschrijving van de statuten blijft.
op die manier staat het uurtarief dat mijn werkmaatschappij rekent redelijk los van mijn salaris.
op die manier staat het uurtarief dat mijn werkmaatschappij rekent redelijk los van mijn salaris.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Hoe doen jullie dat met alle facturen die betaald worden? Ik zet meteen de BTW op een aparte rekening, maar houd vervolgens nog 79% van het factuurbedrag over.
Op dit moment betaal ik mezelf hier 20% van, maar welke marges houden jullie aan voor de overige belastingen?
Op dit moment betaal ik mezelf hier 20% van, maar welke marges houden jullie aan voor de overige belastingen?
- BTW naar aparte rekeningLandon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:27:
Hoe doen jullie dat met alle facturen die betaald worden? Ik zet meteen de BTW op een aparte rekening, maar houd vervolgens nog 79% van het factuurbedrag over.
- 40% naar IB potje
- 11% pensioen
- Vaste zakelijke kosten
- Potje salaris
- Rest buffer
In deze volgorde
Ik ook. Altijd al, mensen die dit keihard ontkennen en volhouden dat een buffer van 3 maanden echt wel genoeg is vind ik een tikje naïef hierin. Maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen.RoboTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:19:
[...]
Ik hou ook rekening met een nieuwe recessie en het 2008 scenario waar projecten/investeringen worden afgeblazen of uitgesteld.
https://economics.raboban..._recession_inevitable.pdf
Het is anderzijds wel weer zo dat IT steeds meer in de hoek zit waar de vraag min of meer stabiel blijft. Dus het supermarkteffect 'want je moet toch eten'. Zeker met verschuivingen in bedrijfsmodellen en andere soorten supply chains zitten daar voor de bedrijfskundige IT kant best wel wat kansen. En iets van normalisering is ook helemaal niet verkeerd want je kunt de huidige situatie nu ook niet bepaald als normaal beschouwen.
Beleg je ook vanuit je BV? Hoe zit dat met belastingen, is dat niet onrendabel omdat je vennootschapsbelasting betaald over de winst?Freeaqingme schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:26:
Wat voor mij helpt is dat ik onderneem vanuit een BV. Die keert een 'normaal' (~2x modaal) salaris uit. Het geld wat dan over blijft gebruik ik om te investeren in verdere groei, of bijvoorbeeld aandelen. Omdat het een eigen rechtspersoon is hoef ik niet te onderbouwen dat dat geëigend is, mits het maar binnen de doelbeschrijving van de statuten blijft.
hallo
21% BTW en 37% IB zet ik apart. De rest is van mij. Ik heb een zakelijke kostenrekening die ik iedere maand tot 1500 aanvul. Daarnaast heb ik een automatische incasso voor pensioen.Landon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:27:
Met deze tool kan je berekenen hoeveel belasting je ongeveer gaat betalen. De 'worst case' daar is voor mij dus 37%. Vorig jaar hield ik, ivm WBSO, veel meer over.
Ik maak een prognose voor het aankomende jaar (omzet, kosten, reserveringen/buffer, geld naar privé, etc) en op basis daarvan reken je uit welk percentage je aan IB en ZVW nodig hebt. Ieder kwartaal check ik nog even of alles nog klopt.Landon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:27:
Ik ook vergelijkbaar.funkeey schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:31:
[...]
- BTW naar aparte rekening
- 40% naar IB potje
- 11% pensioen
- Vaste zakelijke kosten
- Potje salaris
- Rest buffer
In deze volgorde
Landon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:27:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 08-03-2022 10:57 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Dit is precies waarom ik het bedrijf dat ik heb overgenomen voort wil zetten zoals de originele oprichter: ter ondersteuning van gewaardeerde collega's. Dit bedrijf heeft altijd bekenden van elkaar in dienst gehad, die vastigheid konden gebruiken of die even steun in de rug nodig hadden om een carriere-stap te maken.Yucon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:50:
Nu hoeft het natuurlijk niet perse op. Ik had al een aardige buffer en die wordt nu nog groter. Toch geeft het op de een of andere manier een ongemakkelijk gevoel. Dat klinkt alsof ik vind dat ik geen recht heb op wat ik factureer. Dat is echter niet het geval, ik voeg ook veel waarde toe dus naar m'n klanten toe vind ik het geen probleem.
Dan helpt het als je samen reserves opbouwt, die één van de collega's een tijdje kan spekken tijdens studie of bank-zitten als het even tegenzit.
Plus wat @Pepernoot zei: het is mijn doel om verschillende goede doelen en projecten te steunen, zij het met tijd of met geld. Ik vind Black Hills InfoSec daarin een fantastisch voorbeeld:
https://www.activecounter...ing-to-protect-democracy/Proudly sucking at capitalism!
[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 08-03-2022 10:56 ]
Ja. Dat doe ik. Je betaalt pas VPB over de winst op het moment dat je de aandelen verkoopt. Als je die winst vervolgens uitkeert naar prive kost het een fractie meer geld dan wanneer je het direct in prive doet, maar dat scheelt elkaar bijna niets. E.e.a. ook van de bedragen die je er in stopt ivm de vermogensrendementsheffing die je dan wel weer in prive hebt maar niet zakelijk.truegrit schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:32:
[...]
Beleg je ook vanuit je BV? Hoe zit dat met belastingen, is dat niet onrendabel omdat je vennootschapsbelasting betaald over de winst?
Aan de andere kant, stel dat 't verlies oplevert kan je die zakelijk ook verrekenen. Da's prive een stuk lastiger
In aanvulling op de rest:Landon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:27:
Hoe doen jullie dat met alle facturen die betaald worden?
* De BTW gaat op een aparte rekening. Dit check ik periodiek. Op dit moment heb ik bijvoorbeeld het volledige bedrag wat ik nu aan BTW zou moeten betalen al apart staan, inclusief dat van de facturen die nog niet betaald zijn.
* Ik heb vooraf een (royale) prognose gemaakt van m'n omzet / winst dit jaar. Daarop ben ik uitgegaan van een belastingdruk van 35% en weet ik dus wat ik per maand ongeveer aan belasting moet reserveren. Dat bedrag gaat elke maand ook apart op een rekening. Tot nu toe loop ik qua omzet wat achter op m'n budget (bewust minder uren gemaakt en m'n schatting was vrij ruim
* Elke maand maak ik een vast bedrag over naar m'n zakelijk spaarrekening, als buffer
* De rest blijft staan. Ik betaal mezelf (of m'n vrouw, eigenlijk
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Ik vind dit een nogal simplistische kijk op werken in de bouw.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:04:
[...]
Misschien een beetje denigrerend maar zo is het niet bedoeld.
Werk je in de bouw, dan heb je ooit op de LTS/VMBO leren timmeren, metselen, kabels trekken etc. Daarna kon je het en ging je werken tot je dood neerviel of met pensioen kon (whatever comes first). Zwaar werk maar als je thuiskomt, poten op de bank, TV aan en voetbal kijken.
De familieleden van me die als ZZPer in de bouw werken werken standaard ook op zaterdag, en gaan de avonden vaak bij nieuwe klanten werk opnemen, facturen maken, gereedschap schoonmaken etc.
Daarnaast zijn er in de bouw ook nieuwe ontwikkelingen, natuurlijk gaat niet zo hard als in de ICT, maar stellen dat je nooit wat bij hoeft te leren na je opleiding klopt niet.
@Yucon Lees even een paar reacties terug, volgens mij is er wel een doel waar je geld naar toe kan...
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Natuurlijk, dat snap ik wel. Daarom begon ik ook met die eerste zin.Lisper schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:06:
[...]
Ik vind dit een nogal simplistische kijk op werken in de bouw.
Overigens maakt het ook verschil of je in loondienst bent op zzp-er, waar dan ook. Als zzp-er wil je bijblijven, in loondienst moet je bijblijven.
Nogmaals, ik zet het zwart-wit neer en zo is de wereld niet.
- 21% BTW naar een (spaar)rekening (dit is een extra rekening binnen mijn zakelijke Knab rekening)Landon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:27:
- 40% naar een rekening (reservering IB)
- Vast bedrag per maand naar mijn prive rekening (dit is mijn salaris)
- Wat overblijft blijft op de zakelijke rekening en dient als buffer
Denk dat ik het antwoord al weet dat je krijgt als je dit in een 100% ZZP topic vraagtarmageddon_2k1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:52:
***members only***
Same here!c-nan schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:14:
[...]
- 21% BTW naar een (spaar)rekening (dit is een extra rekening binnen mijn zakelijke Knab rekening)
- 40% naar een rekening (reservering IB)
- Vast bedrag per maand naar mijn prive rekening (dit is mijn salaris)
- Wat overblijft blijft op de zakelijke rekening en dient als buffer
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Als je op zaterdag of in de avond bezig bent met werken dan reken je jezelf te rijk. Er zijn allerlei redenen te verzinnen waarom je in de avond offertes gaat maken, maar onderaan de streep houd je jezelf voor de gek.Lisper schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:06:
[...]
Ik vind dit een nogal simplistische kijk op werken in de bouw.
De familieleden van me die als ZZPer in de bouw werken werken standaard ook op zaterdag, en gaan de avonden vaak bij nieuwe klanten werk opnemen, facturen maken, gereedschap schoonmaken etc.
Daarnaast zijn er in de bouw ook nieuwe ontwikkelingen, natuurlijk gaat niet zo hard als in de ICT, maar stellen dat je nooit wat bij hoeft te leren na je opleiding klopt niet.
Nou scheelt het wel dat je in de bouw(zolang je degene bent die de klus in beheer heeft) 30 to 40% marge op materialen kan rekenen, al kan dat met de huidige prijsstijgingen tussen offerte en oplevering ook als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Daar ging het mij niet perse om. Ik zie alleen ondernemers op TV, en hoor ze ook op de radio. Ik geef mijn dag omzet, ik geef de totale omzet van deze gebakjes. Ik vroeg het mij zelf af. Hoe je zo iets dan in de boeken krijgRonaldHeirbaut schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 06:45:
[...]
Als ik (eenmalig) iets geef dan interesseert me de aftrekbaarheid werkelijk niet. Komt niet eens bij me op.
Vroeger, in loondienst AND nog bij een kerk AND drempelbedrag niet zo hoog, deed ik dat nog wel maar op een bepaald moment was ik drukker met verzamelen van alle bedragen dan wat ik er voor terug kreeg. Deze eeuw nooit meer naar gekeken.
Ik heb gewoon een halve dag werk gegeven
Och ja, dat. Allemaal 'gratis' reclame: kijk mij eens goed bezig zijn.To_Tall schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:41:
[...]
Daar ging het mij niet perse om. Ik zie alleen ondernemers op TV, en hoor ze ook op de radio. Ik geef mijn dag omzet, ik geef de totale omzet van deze gebakjes. Ik vroeg het mij zelf af. Hoe je zo iets dan in de boeken krijg
Geef gewoon wat je geven wil.
En een Jumbo dit 555.000 euro doneert: ik snap dat je daar media-aandacht voor wil. Maar ik denk dan ook: verrek, de boodschappen zijn te duur.
Ik heb recent een controle gehad: ik had in 2019 de FOR verkeerd berekend: dat is 9,44% van de winst met een maximum van X, maar ik had 9,44% van de bedrijfswinst berekend, ipv 9,44% van de fiscale winst (bedrijfswinst minus investeringsaftrek). Ik had mij dit simpelweg niet gerealiseerd, maar aangezien ik dat jaar flink wat investeringsaftrek had (11k MIA ivm Tesla + 6k KIA ivm zonnepanelen en wat andere kleine dingen) moest ik daardoor een wat lagere FOR toevoeging toepassen, met dus een iets hogere belastbare winst tot gevolg. Ook hadden we eind 2018 een nieuw huis gekocht met fiscale geruisloze voortzetting van de aflossingsvrije en bankspaarhypotheek van het oude huis wat we pas half 2019 hadden verkocht, waardoor we voor beide hypotheken volledige renteaftrek konden krijgen. Oftewel even de balans, resultatenrekening, specificaties van de investeringen en specificatie van de inventaris met bijbehorende afschrijvingsdetails opsturen, samen met hypotheekdetails en alles was verder ok. Ook de zonnepanelen die netjes in 20 jaar worden afgeschreven volgens de 20% degressief methode was prima, de rest gewoon lineair 5 jaar. De correctie zelf is ook helemaal terecht, klein foutje, kan gebeuren. Uiteindelijk gaat het om een paar honderd euro verschil in belasting op een omzet van 136k. M'n belastbaar inkomen dat jaar is van 24k naar 25k gecorrigeerd (+ 30k meewerkbeloning belastbaar bij partner), wat nog steeds extreem laag is als ik heel eerlijk ben... Maar goed, ik verzin de regels niet, ik pas ze alleen toe.Wackmack schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:03:
[...]
Grofweg 9 jaar geleden heb ik ook een keer controle gehad, dat jaar had ik ook een auto gekocht (plugin hybride), met nog geen omzet, en vroeg wel 10k btw terug op de auto. Toen mocht ik de 5 grootste facturen met btw specificatie opsturen met een beschrijving van de bedrijfsactiviteiten ("voorbereidende werkzaamheden") en dat was toen verder ook prima.
In mijn ervaring zijn de belastinginspecteurs hele schappelijke vriendelijke mensen, en als je een goede boekhouding hebt, de gevraagde gegevens tijdig opstuurt en een goed verhaal hebt (wel de waarheid!) is er geen enkele reden tot paniek als je wel ooit controle krijgt. Ik heb een boekhouding in Excel, dat was in beide gevallen ook geen enkel probleem. Ook voor de hypotheekaanvraag bestond mijn jaarrekening uit een paar zelf samengestelde Excel tabellen, dat was ook allemaal prima. Geen duur boekhoudpakket voor mij, nergens voor nodig.
Mocht je je boekhouding niet op orde hebben of geen goed verhaal hebben, dan heb je wellicht problemen, maar het is je eigen verantwoordelijkheid en plicht als ondernemer om beide op orde te hebben.
Verder: als ik een smartwatch zakelijk zou gebruiken (gekoppeld aan een zakelijke telefoon om email en berichten notificaties op te ontvangen) dan zou ik hem ook zakelijk boeken. Volgens mij heb je niet eens een keuze hoe je die boekt: accessoires voor zakelijke bedrijfsmiddelen zijn ook zakelijk. Autostoeltjes voor de zakelijke auto zijn zakelijke autostoeltjes. Een fietskar (bestaande uit 3 facturen: fietskar + bijbehorende wandelset uitbreiding + bijbehorende babystoel) achter de zakelijke fiets is een zakelijke fietskar. Etc. Maar goed, mijn ervaring is N=2.
Ik realiseer me nu dat de jaarruimte 2020 voor het pensioen met hetzelfde bedrag omhoog gaat als waarmee de FOR toevoeging in 2019 door de correctie naar beneden is gegaan, dat zijn communicerende vaten. Met MKB winstvrijstelling meegenomen ga ik zelfs een paar tientjes minder belasting betalen nu na correctie, mits ik de correctie ook daadwerkelijk in lijfrente afstort (via de reserveringsruimte). Heerlijk dit belastingsysteem
Zou je iets kunnen toelichten hoe jij kan verantwoorden om je vrouw zo'n hoge meewerkaftrek te gevenpirke schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:10:
[...]
Ik heb recent een controle gehad: ik had in 2019 de FOR verkeerd berekend: dat is 9,44% van de winst met een maximum van X, maar ik had 9,44% van de bedrijfswinst berekend, ipv 9,44% van de fiscale winst (bedrijfswinst minus investeringsaftrek). Ik had mij dit simpelweg niet gerealiseerd, maar aangezien ik dat jaar flink wat investeringsaftrek had (11k MIA ivm Tesla + 6k KIA ivm zonnepanelen en wat andere kleine dingen) moest ik daardoor een wat lagere FOR toevoeging toepassen, met dus een iets hogere belastbare winst tot gevolg. Ook hadden we eind 2018 een nieuw huis gekocht met fiscale geruisloze voortzetting van de aflossingsvrije en bankspaarhypotheek van het oude huis wat we pas half 2019 hadden verkocht, waardoor we voor beide hypotheken volledige renteaftrek konden krijgen. Oftewel even de balans, resultatenrekening, specificaties van de investeringen en specificatie van de inventaris met bijbehorende afschrijvingsdetails opsturen, samen met hypotheekdetails en alles was verder ok. Ook de zonnepanelen die netjes in 20 jaar worden afgeschreven volgens de 20% degressief methode was prima, de rest gewoon lineair 5 jaar. De correctie zelf is ook helemaal terecht, klein foutje, kan gebeuren. Uiteindelijk gaat het om een paar honderd euro verschil in belasting op een omzet van 136k. M'n belastbaar inkomen dat jaar is van 24k naar 25k gecorrigeerd (+ 30k meewerkbeloning belastbaar bij partner), wat nog steeds extreem laag is als ik heel eerlijk ben... Maar goed, ik verzin de regels niet, ik pas ze alleen toe.
Grofweg 9 jaar geleden heb ik ook een keer controle gehad, dat jaar had ik ook een auto gekocht (plugin hybride), met nog geen omzet, en vroeg wel 10k btw terug op de auto. Toen mocht ik de 5 grootste facturen met btw specificatie opsturen met een beschrijving van de bedrijfsactiviteiten ("voorbereidende werkzaamheden") en dat was toen verder ook prima.
In mijn ervaring zijn de belastinginspecteurs hele schappelijke vriendelijke mensen, en als je een goede boekhouding hebt, de gevraagde gegevens tijdig opstuurt en een goed verhaal hebt (wel de waarheid!) is er geen enkele reden tot paniek als je wel ooit controle krijgt. Ik heb een boekhouding in Excel, dat was in beide gevallen ook geen enkel probleem. Ook voor de hypotheekaanvraag bestond mijn jaarrekening uit een paar zelf samengestelde Excel tabellen, dat was ook allemaal prima. Geen duur boekhoudpakket voor mij, nergens voor nodig.
Mocht je je boekhouding niet op orde hebben of geen goed verhaal hebben, dan heb je wellicht problemen, maar het is je eigen verantwoordelijkheid en plicht als ondernemer om beide op orde te hebben.
Verder: als ik een smartwatch zakelijk zou gebruiken (gekoppeld aan een zakelijke telefoon om email en berichten notificaties op te ontvangen) dan zou ik hem ook zakelijk boeken. Volgens mij heb je niet eens een keuze hoe je die boekt: accessoires voor zakelijke bedrijfsmiddelen zijn ook zakelijk. Autostoeltjes voor de zakelijke auto zijn zakelijke autostoeltjes. Een fietskar (bestaande uit 3 facturen: fietskar + bijbehorende wandelset uitbreiding + bijbehorende babystoel) achter de zakelijke fiets is een zakelijke fietskar. Etc. Maar goed, mijn ervaring is N=2.
Zoveel administratie zal je niet hebben toch
Edit: geen verwijt, ik denk er ook weleens aan maar ja, is wel grijs gebied
Ze heeft ook een IT gerelateerde opleiding, en was op dat moment niet in loondienst, dus heeft ze mij mee kunnen helpen. Sinds ze daarmee is begonnen is de omzet ook aantoonbaar gestegen, en nu ze daar mee gestopt is (terug in loondienst) is de omzet ook weer aantoonbaar lager. Je zou kunnen stellen dat er nog andere factoren van invloed zijn op de omzet, maar dan wordt het wel heel erg koffiedik kijkenybos schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:18:
[...]
Zou je iets kunnen toelichten hoe jij kan verantwoorden om je vrouw zo'n hoge meewerkaftrek te geven
Zoveel administratie zal je niet hebben toch![]()
Maar dit heb ik niet eens hoeven toelichten, ik kreeg er 0 vragen over. Mijn winst is 30k lager, zij geeft 30k op als resultaat overige inkomsten, oftewel over het volledige bedrag wordt nog steeds belasting betaald, dan zijn ze wat minder kritisch (mijn mening/invulling). Het is een ander verhaal als je meewerkaftrek claimt, dan moet je waarschijnlijk wel uren en werkzaamheden kunnen verantwoorden.
Het is overigens zelfs nadelig om meewerkbeloning te betalen als je de MKB winstvrijstelling meeneemt, tenzij de heffingskortingen toevallig goed uitkomen en het verlies aan MKB winstvrijstelling compenseren.
Ik heb wel maandelijks een vast bedrag overgemaakt, met in december nog een kerstbonus vanwege de goede resultaten dat jaar. Zo heb ik het ook verwoord richting de inspecteur in de toelichting op de resultatenrekening. Volgens mij is 1 van de voorwaarden (naast dat je minimaal 5k moet betalen) dat je maandelijks een vast bedrag overmaakt, dus dat heb ik ook netjes gedaan. Zoals ik al zeg: ik volg gewoon netjes de regels overal.
[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 08-03-2022 17:41 ]
Maar werkt ze ook daadwerkelijk mee?pirke schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:35:
[...]
Zoals ik al zeg: ik volg gewoon netjes de regels overal.
Wat is daar raar aan? Ken genoeg VOF'jes waarbij één partner voor de fiscus van alles doet maar in de praktijk gewoon niet werkt. Was alleen benieuwd of je het op die manier spint voor de belastingdienst, of dat ze daadwerkelijk werk verricht.pirke schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:46:
[...]
Natuurlijk heeft ze daadwerkelijk meegewerkt, rare vraag.
Geen oordeel verder, gewoon interesse.
Zelf doe ik dit niet heel precies, alles komt op 1 rekening. Met een veiligheidsmarge hou ik in de gaten dat ik altijd genoeg heb voor BTW en inkomstenbelasting. Voor de rest neem ik wat op als de zakelijke rekening te groot wordt, meestal zit die tussen de 50 en 100K.Landon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:27:
Hoe werkt dat dan? Als jij een 40 uur contract hebt ga je niet ineens 60 uur factureren, toch? Ergens moet er extra gefactureerd worden zodat er een hogere omzet is.pirke schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:35:
[...]
Ze heeft ook een IT gerelateerde opleiding, en was op dat moment niet in loondienst, dus heeft ze mij mee kunnen helpen. Sinds ze daarmee is begonnen is de omzet ook aantoonbaar gestegen, en nu ze daar mee gestopt is (terug in loondienst) is de omzet ook weer aantoonbaar lager. Je zou kunnen stellen dat er nog andere factoren van invloed zijn op de omzet, maar dan wordt het wel heel erg koffiedik kijkenDaarbij is de vergoeding slechts zo'n 22% vd omzet, dat is heel schappelijk vind ik zelf. Bij een 50-50 split zou het een ander verhaal zijn, maar dat zou ik ook niet kunnen verantwoorden, dus dat doe ik niet.
Maar dit heb ik niet eens hoeven toelichten, ik kreeg er 0 vragen over. Mijn winst is 30k lager, zij geeft 30k op als resultaat overige inkomsten, oftewel over het volledige bedrag wordt nog steeds belasting betaald, dan zijn ze wat minder kritisch (mijn mening/invulling). Het is een ander verhaal als je meewerkaftrek claimt, dan moet je waarschijnlijk wel uren en werkzaamheden kunnen verantwoorden.
Het is overigens zelfs nadelig om meewerkbeloning te betalen als je de MKB winstvrijstelling meeneemt, tenzij de heffingskortingen toevallig goed uitkomen en het verlies aan MKB winstvrijstelling compenseren.
Ik heb wel maandelijks een vast bedrag overgemaakt, met in december nog een kerstbonus vanwege de goede resultaten dat jaar. Zo heb ik het ook verwoord richting de inspecteur in de toelichting op de resultatenrekening. Volgens mij is 1 van de voorwaarden (naast dat je minimaal 5k moet betalen) dat je maandelijks een vast bedrag overmaakt, dus dat heb ik ook netjes gedaan. Zoals ik al zeg: ik volg gewoon netjes de regels overal.
Ik probeer de WBSO een beetje goed te begrijpen maar dat is nog best lastig voor me.
Wat ik me nou afvroeg is of het überhaupt nuttig was als ik bijna geen kosten heb in mijn eenmanszaak.
Geld WBSO namelijk niet alleen voor de kosten die je maakt voor het onderzoek?
Daarnaast zie ik staan dat het niet voor lopende projecten geld op de informatie pagina, maar heb andere mensen wel horen zeggen dat het kan en een medewerker op rvo wist blijkbaar niet dat het per se een nieuw project moest zijn.
Is er iemand hier die er meer van af weet? (vast wel want dit is een goudmijn aan kennis voor een startende zzper)
Wat ik me nou afvroeg is of het überhaupt nuttig was als ik bijna geen kosten heb in mijn eenmanszaak.
Daarnaast zie ik staan dat het niet voor lopende projecten geld op de informatie pagina, maar heb andere mensen wel horen zeggen dat het kan en een medewerker op rvo wist blijkbaar niet dat het per se een nieuw project moest zijn.
Is er iemand hier die er meer van af weet? (vast wel want dit is een goudmijn aan kennis voor een startende zzper)
Heb meerdere WBSO projecten gedraaid en er zat altijd een bureau tussen die de aanvraag deed, het project omschreef in WBSO termen en ging kijken of het project wel in aanmerking kwam, puur vanwege de complexiteit. Had zelf voornamelijk te maken met personeel kosten te maken die genoteerd werden. Soms werd een partij ingehuurd voor een project en deze kosten werden dan op de WBSO projecten geschreven, maar daar zaten ook een deel van mijn eigen uren in als werknemer om dit project te begeleiden.viraly schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:22:
Ik probeer de WBSO een beetje goed te begrijpen maar dat is nog best lastig voor me.
Dus als jij 1000 uur gaat werken aan een WBSO goedgekeurd project dan heeft het zeker zin om deze aan te vragen.
Meeste projecten waren ook wel vernieuwend, zoals blockchain projecten een paar jaar geleden.
Je zou hier eens kunnen kijken:
https://wbso-kennisbank.n...%20voor,29%2C%2D%20(2020).
[ Voor 4% gewijzigd door init6 op 10-03-2022 16:38 ]
Maar kan je dan als zzp-er ook weer WBSO aanvragen voor het werken aan zo'n project, het bedrijf waar je werkt heeft dat toch ook al gedaan? Dit klinkt wel interresantinit6 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:35:
[...]
Heb meerdere WBSO projecten gedraaid en er zat altijd een bureau tussen die de aanvraag deed, het project omschreef in WBSO termen en ging kijken of het project wel in aanmerking kwam, puur vanwege de complexiteit. Had zelf voornamelijk te maken met personeel kosten te maken die genoteerd werden. Soms werd een partij ingehuurd voor een project en deze kosten werden dan op de WBSO projecten geschreven, maar daar zaten ook een deel van mijn eigen uren in als werknemer om dit project te begeleiden.
Dus als jij 1000 uur gaat werken aan een WBSO goedgekeurd project dan heeft het zeker zin om deze aan te vragen.
Nee, zou ook een rare constructie zijn dat je als WBSO 2x moet gaan betalen over 1 onderzoek.wuppie007 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:46:
[...]
Maar kan je dan als zzp-er ook weer WBSO aanvragen voor het werken aan zo'n project, het bedrijf waar je werkt heeft dat toch ook al gedaan? Dit klinkt wel interresant
Voorbeeld is:
Jij wilt als eenmanszaak een nieuwe quantum storage cloud dienst gaan opzetten, product bestaat nog niet en jij weet alles van Quantum computing en hoe dit product aan te bieden maar je hebt hier een jaar onderzoek en ontwikkeling voor nodig. Dan kan je een WBSO aanvraag doen. Doe je dit project in opdracht bij Qutech dan vragen zij de WBSO aan en betalen jouw tarief daar deels mee. Volgens mij is het ook nog eens een deel van belasting vrijstelling, dus jouw hele tarief betalen ze er niet mee.
Maar nogmaals dit is echt voer voor specialisten en zo is het mij ooit eens in Jip en Janneke taal uitgelegd.
[ Voor 45% gewijzigd door init6 op 10-03-2022 17:11 ]
Het bedrijf dat het werk doet krijgt WBSO. Als jij als freelancer ingehuurd wordt voor werk dat in aanmerking komt dan krijg jij de subsidie, de opdrachtgever niet. Als eenmanszaak moet je minimaal 500 uur aan WBSO activiteiten besteden om in aanmerking te komen. Je krijgt dan een vaste aftrekpost van 13k (19k als je ook startersaftrek krijgt).
En zo zit het. In ieder geval wel toen ik WBSO adviseur was. Ik heb nog steeds contact met collega's van de WBSO en heb niet gehoord dat het veranderd is. Maar het is voor mij intussen wel dik 12 jaar geleden.pirke schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:29:
Het bedrijf dat het werk doet krijgt WBSO. Als jij als freelancer ingehuurd wordt voor werk dat in aanmerking komt dan krijg jij de subsidie, de opdrachtgever niet. Als eenmanszaak moet je minimaal 500 uur aan WBSO activiteiten besteden om in aanmerking te komen. Je krijgt dan een vaste aftrekpost van 13k (19k als je ook startersaftrek krijgt).
Bottomline: het moet voor de aanvrager technisch nieuw zijn. De aanvrager moet Speur en Ontwikkelwerk doen. Het resultaat moet een product zijn en in het product moet logica zitten.
Nu weet ik dat er door die bureaus veel gerommeld wordt met onzinnige teksten en wollige verhalen. Een adviseur leest daar doorheen. Een bureau maakt soms de grijze gebieden wat scherper. Maar als jij heel goed weet wat je doet kan je de aanvraag ook zelf doen.
Anekdote: ik kreeg een aanvraag voor een moeilijke toepassing om snelheidsverbeteringen mogelijk te maken in HTTP-verkeer waardoor efficientie verbeterd werd, bla bla bla, heel moeilijk, bla bla bla, nooit gedaan door de aanvrager, bla bla, algoritmes bla bla compressie... Dus ik nog maar eens lezen. Alle bla bla eruit geschrapt. Uiteindelijk een brief terug geschreven dat ze GZIP kunnen aanzetten in de httpd.conf.
Moraal van het verhaal: als je een lul als ik trof die het snapte kreeg je een afwijzing, als het een goed verhaal is heb je gewoon je WBSO te pakken.
Uiteraard kreeg ik geen bezwaarschrift om mijn oren. Niemand heeft ooit met een bezwaarschrift van me gewonnen.
[ Voor 3% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 10-03-2022 19:42 ]
Bijtelling van een electrische auto is max 60 maand. Na 5 jaar betaal je een "reguliere" bijtelling van 22% en dan wordt het verschil met een YT wel degelijk significant.Deveon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:55:
Momenteel sta ik op het punt om een youngtimer aan te schaffen en in eerste instantie klinkt 35% bijtelling over de marktwaarde erg aantrekkelijk. Echter als ik de “auto zakelijk of privé” berekening erbij pak dan lijkt een 8% Model 3 SR+ over 5 jaar eigenlijk nauwelijks duurder dan een youngtimer van €5000 waarvan in over twee jaar verwacht dat die nog de helft opbrengt.
Is een youngtimer wel echt zo voordelig of eigenlijk enkel ten opzichte van een nieuwere brandstofauto?
Die post komt uit een ander tijdperkbekkerm schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:59:
[...]
Bijtelling van een electrische auto is max 60 maand. Na 5 jaar betaal je een "reguliere" bijtelling van 22% en dan wordt het verschil met een YT wel degelijk significant.
Het plan was trouwens niet om langer dan 5 jaar in een YT te rijden. Mijn grootste afknapper was juist hoe ouderwets het interieur was 15(/17) jaar geleden, zeker komend uit een Model 3. Het was wel een goede keuze om mij niet 4-5 jaar vast te leggen aan een dure leaseauto.
De regels zijn er nog steeds meen ik...
Oh als je nog een leasecontract zoekt... Ik rij liever een YT dan m'n TM3 in de lease (verplicht over moeten nemen....).Puur kosten technisch, inderdaad niet gebaseerd op techniek en interieur ;-)
Oh als je nog een leasecontract zoekt... Ik rij liever een YT dan m'n TM3 in de lease (verplicht over moeten nemen....).Puur kosten technisch, inderdaad niet gebaseerd op techniek en interieur ;-)