Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:17
Let wel: als je het zelf overmaakt krijg je voor veel afschrijvingen (per kwartaal geloof ik) een brief van de belastingdienst met het openstaande bedrag. Per entiteit. Insane. Overheidssteun voor PostNL.

[ Voor 7% gewijzigd door Aftansert op 02-03-2022 00:26 ]

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-11 23:36
Aftansert schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 00:25:
Let wel: als je het zelf overmaakt krijg je voor veel afschrijvingen (per kwartaal geloof ik) een brief van de belastingdienst met het openstaande bedrag. Per entiteit. Insane. Overheidssteun voor PostNL.
Dat heeft met de wetgeving te maken, volgens mij. Zo krijg ik (jullie hoop denk ik) via de berichtenbox een melding dat ik aangifte moet doen van BTW, via de mail en op papier. Mag van mij ook wel minder.
Maar ik heb het liever 1x teveel dan 1 te weinig. Want betaal je niet (op tijd) heb je toch gedoe.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik krijg 1x per jaar een brief per soort belasting met de suggestie dat ze het ook automatisch af kunnen schrijven, verder gaat alles via mijnoverheid.nl.
Tenzij je iets vergeet, maar wel betaalt. Dat leverde negen brieven op met wel/geen boetes, herinnering van boete en uiteindelijk totale kwijtschelding omdat er geen betalingsachterstand is.
(ik had technisch gezien geen aangifte gedaan vanwege een verkeerd gesloten browser, maar wel het volledige bedrag op tijd betaald. 8)7)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:50
jadjong schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:04:
[…]
(ik had technisch gezien geen aangifte gedaan vanwege een verkeerd gesloten browser, maar wel het volledige bedrag op tijd betaald. 8)7)
Zuur, maar dat is toch les 1 van MCSE? Next, next, finish. 8)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik weet dat dit voornamelijk een topic is voor ICT zzp, daar val ik buiten.

Als freelancer heb ik nu een mooi project te pakken voor negen maanden.
Dit project is echter over de hele wereld. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat ik drie maanden in Australië of de VS terecht kom. Ik heb een mooie dagfee besproken met ze, maar ik vraag me nu af of het normaal is om ook die dagfee te rekenen voor de weekend dagen dat ik daar ben en niet actief ben maar ook niet thuis.

In het contract staat het volgende:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is het normaal om die weekenddagen te betalen, en denken jullie dat met bovenstaande tekst ik die kan rekenen? (Ik ga dit sowieso dan navragen als het wel normaal is om deze dagen te rekenen om het zeker te weten voor ik teken)

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Dat zou je vooraf moeten afspreken voordat je tekent...

• Zinloos1
  • Nu online
pirke schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:36:
Dat zou je vooraf moeten afspreken voordat je tekent...
Ja, dat snap ik. Mijn vraag is juist of dat gebruikelijk is of niet. Zij betalen verder alle onkosten al, maar is het gebruikelijk om ook je dagtarief door te tellen in deze dagen dat je niet thuis bent maar ook geen werkzaamheden verricht?

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-11 12:00
Als ik dat MO stukje lees valt daar het weekend niet onder, enkel de (gemiddelde 5) werkdagen. Als ze ook alle onkosten al betalen is het 'betalen' van een dagfee voor die jij doorbrengt op het strand (in Australië of de VS) misschien wat veel gevraagd. Maar wie niet waagt, wie niet wint, en zoals @pirke al zegt: dat spreek je af met ze.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Ik zou het zelf wel factureren: ik zit daar niet voor m'n lol, kan niet bij m'n kinderen of vrienden zijn, kan m'n hobbies niet uitvoeren, oftewel effectief ben ik gewoon aan het werk. Het feit dat je slechts 8 uur per dag in rekening brengt vind ik al heel schappelijk, vanwege dezelfde reden. Een 100% opslag (zodat je effectief 16 uur factureert) zou ik ook niet gek vinden. Maar goed, dat ben ik.

In het weekend 100% opslag is ook al niet gek, en 200% opslag op feestdagen, en dat is als je de rest van de dag wel gewoon thuis je ding kan doen. Laat staan weekenden waar je op locatie bent voor de klant...

• Zinloos1
  • Nu online
pirke schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:56:
Ik zou het zelf wel factureren: ik zit daar niet voor m'n lol, kan niet bij m'n kinderen of vrienden zijn, kan m'n hobbies niet uitvoeren, oftewel effectief ben ik gewoon aan het werk. Het feit dat je slechts 8 uur per dag in rekening brengt vind ik al heel schappelijk, vanwege dezelfde reden. Een 100% opslag (zodat je effectief 16 uur factureert) zou ik ook niet gek vinden. Maar goed, dat ben ik.

In het weekend 100% opslag is ook al niet gek, en 200% opslag op feestdagen, en dat is als je de rest van de dag wel gewoon thuis je ding kan doen. Laat staan weekenden waar je op locatie bent voor de klant...
Ja, ik heb een dagfee met hen afgesproken, aangezien ik toch op locatie zal zijn. Het is een gigantische kans voor mijn eigen ontwikkeling en toekomst, dus dat is prima.
Maar inderdaad, ik ben voornemens gewoon aan te geven dat ik er vanuit ga dat die dagen weg van huis ook als werkdagen worden gerekend. Wellicht verwachten ze dan ook dat er in die dagen wordt gewerkt, maar dat horen we dan wel.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Zo, gisteren 5 maanden voor einde contract al een verlening ontvangen..
Reden was dat 1 het lang duurt voor er definitief goed keuring is, dat is blijkbaar nu sneller gegaan.
tweede reden, dat ze zekerheid willen geven aan de inlener.

Binnen kort maar met de tussenpartij onderhandelen om iets van hun marge af te snoepen :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

• RonaldHeirbaut
Zinloos1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:29:

Dit project is echter over de hele wereld. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat ik drie maanden in Australië of de VS terecht kom. Ik heb een mooie dagfee besproken met ze, maar ik vraag me nu af of het normaal is om ook die dagfee te rekenen voor de weekend dagen dat ik daar ben en niet actief ben maar ook niet thuis.

In het contract staat het volgende:

***members only***

Is het normaal om die weekenddagen te betalen, en denken jullie dat met bovenstaande tekst ik die kan rekenen? (Ik ga dit sowieso dan navragen als het wel normaal is om deze dagen te rekenen om het zeker te weten voor ik teken)
Als ik dan toch daar ben, zou ik proberen daar 6 dagen te werken en dat later in Nederland weer te compenseren zodat je gemiddelde oke is. En die ene rustdag... tja, wat vind je zelf belangrijk? Hoeveel hecht je aan gezin/familie/vissen met vrienden?
Mij krijg je met geen stok 3 maanden naar USA/AUS zonder dat mijn partner meegaat. Ook niet as ik 25k per maand mag factureren.

• RoboTom
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-11 12:30
Zinloos1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:39:
[...]

Ja, dat snap ik. Mijn vraag is juist of dat gebruikelijk is of niet. Zij betalen verder alle onkosten al, maar is het gebruikelijk om ook je dagtarief door te tellen in deze dagen dat je niet thuis bent maar ook geen werkzaamheden verricht?
Maakt het uit wat gebruikelijk is? Jij bent toch de expert die zij willen? Jij mag best vertellen hoe jij te werk wilt gaan en wat dat gaat kosten. Je bent ondernemer, je hebt hier zelf ook inspraak in he ;)

Ikzelf ben overigens helemaal aan het afstappen van dag- of uurloon.

• RichieB

[...]
Ik ben zowel door mijn werkgever (internationale ICT speler) en de Nederlandse overheid (als ZZP-er) uitgezonden naar andere laden om daar tijdelijk te werken. In beide gevallen werd ik gewoon doorbetaald (loondienst/uurtje-factuurtje als ZZP) en kreeg ik daar bovenop een dagfee. De dagfee is om het eten, lokale vervoer, etc van te betalen. Hotel, vlucht, etc werden daarnaast direct geboekt door de organisatie en hoefde ik niet zelf te betalen. De hoogte van de dagfee hing af van het land. Sommige landen zijn duur, anderen juist goedkoop. Dus ja: het is gebruikelijk om voor alle dagen dat je van huis bent een dagfee af te spreken. Je zit daar niet voor je lol. Mijn dagfee kreeg ik alle dagen dat ik van huis was, loon/uurtarief uiteraard alleen voor de gewerkte uren.

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 02-03-2022 11:51 ]

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-11 20:03
Vor 25K per maand zou mijn vrouw mij zelf op het vliegveld afzetten :D

Maar goed, zij heeft zelf altijd in het buitenland projecten gedaan. Wat ik zou proberen is een stevig dagtarief. Weekend opslag voor werkdagenin het weekend en een vaste kosten opslag per dag er bovenop. Is wel een beetje hoe we de 'loondienst projecten' deden. Je drinkt daar ook wel een koffie of een biertje, maar niet voor $5 per stuk natuurlijk. En dat zijn kosten direct gerelateerd aan je project.

• RichieB
RoboTom schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Je laat je nu per stuk betalen? Wat reken je voor een regel code? ;)
Ik hoop dat je het hebt over fixed price: ik doe X voor je en dan stuur ik een factuur van € Y. Dat lijkt mij ook ideaal.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 21:58
[...]

Maakt het uit wat gebruikelijk is? Jij bent toch de expert die zij willen? Jij mag best vertellen hoe jij te werk wilt gaan en wat dat gaat kosten. Je bent ondernemer, je hebt hier zelf ook inspraak in he ;)

Slim! Toevallig gisteren gebeld voor twee dagen training. €1000,- per dag aangehouden wat prima werd ontvangen. Moet ook een stukje inrichting doen op het het Power Platform. Als dit is afgerond, wil ik direct een strippenkaart verkopen voor bijvoorbeeld 40 uur voor €5000,-

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:39

Er staat letterlijk dat het niet de bedoeling is.

Sowieso, factureren voor een dag waarop je geen minuut werkt is faux pas tenzij het expliciet vermeld wordt. Het is altijd bespreekbaar (je bent immers ondernemer), maar gezien de genoemde 5 dagen per week acht ik de kans minuscuul dat ze erin meegaan.

Als je er tóch betaald voor wilt worden, kun je het beter verdisconteren in je uur/dagtarief. Die 5 dagen per week is waarschijnlijk policy, tarieven zijn altijd flexibel.

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07 20:04
Ik ben van plan om als freelancer/zzper te gaan starten als data analist. Zijn er mensen hier die ook als data analist freelancer zijn? Hoor graag via waar ik zelf opdrachten kan zoeken of waar er goede recruitment bedrijven zijn die veel data analyse zzp vacatures hebben

Edit: ik heb de eerste post gelezen en bij paar van die websites niet echt veel data analyse vacatures gevonden terwijl ik bij recruitmentbedrijven ze wel veel vind

[ Voor 23% gewijzigd door Sho1993 op 02-03-2022 12:32 ]

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:43

sebasd

loopt op espresso

Wackmack schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Slim! Toevallig gisteren gebeld voor twee dagen training. €1000,- per dag aangehouden wat prima werd ontvangen.
Ik weet niet precies wat voor training het is en voor hoeveel mensen, maar ik snap wel dat dat goed ontvangen werd. 1000 euro voor een volle dag training is m.i. aan de lage kant.

Ter vergelijking: ik zat / zit op 1500 voor een dag (en 1000 voor een dagdeel) en ook dat is lager dan veel van mijn medetrainers.

Aan de andere kant: als jij het een faire prijs vindt is het niet interessant wat ik ervan denk.

• RoboTom
RichieB schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Je laat je nu per stuk betalen? Wat reken je voor een regel code? ;)
Ik hoop dat je het hebt over fixed price: ik doe X voor je en dan stuur ik een factuur van € Y. Dat lijkt mij ook ideaal.
Niet helemaal, ik bespreek wat de toegevoegde waarde is van het probleem oplossen of de verbetering realiseren. Dat is dan de waarde die klant zelf inschat/benoemt. Van die toegevoegde waarde vraag ik dan tussen de 10-30%. Om te voorkomen dat een traject lang gaat slepen vraag ik om 50% bij tekenen van de opdracht te betalen en 50% na 45 dagen. En je moet natuurlijk goed omschrijven hoe je het succes van het project meet/wanneer je klaar bent.

• RoboTom
Wackmack schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Slim! Toevallig gisteren gebeld voor twee dagen training. €1000,- per dag aangehouden wat prima werd ontvangen. Moet ook een stukje inrichting doen op het het Power Platform. Als dit is afgerond, wil ik direct een strippenkaart verkopen voor bijvoorbeeld 40 uur voor €5000,-
Dat zie ik nog steeds als dagloon :D

• Zinloos1
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:10:
[...]

Als ik dan toch daar ben, zou ik proberen daar 6 dagen te werken en dat later in Nederland weer te compenseren zodat je gemiddelde oke is. En die ene rustdag... tja, wat vind je zelf belangrijk? Hoeveel hecht je aan gezin/familie/vissen met vrienden?
Mij krijg je met geen stok 3 maanden naar USA/AUS zonder dat mijn partner meegaat. Ook niet as ik 25k per maand mag factureren.
Tja, ik ben pas in de tweede helft van mijn 20e jaren, dus ik vind dat allemaal nog niet zo'n issue eerlijk gezegd. Maar ik vind wel dat je gecompenseerd dient te worden voor je tijd.
Bulder schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:13:
[...]
Er staat letterlijk dat het niet de bedoeling is.

Sowieso, factureren voor een dag waarop je geen minuut werkt is faux pas tenzij het expliciet vermeld wordt. Het is altijd bespreekbaar (je bent immers ondernemer), maar gezien de genoemde 5 dagen per week acht ik de kans minuscuul dat ze erin meegaan.

Als je er tóch betaald voor wilt worden, kun je het beter verdisconteren in je uur/dagtarief. Die 5 dagen per week is waarschijnlijk policy, tarieven zijn altijd flexibel.
Voor mijn huidige werkzaamheden en ervaring is dit een prima dagtarief, zeker ook omdat ik zes maanden wel gewoon lokaal kan werken. Maar ik ga gewoon eens vragen of er iets te regelen valt voor die weekend dagen.
[...]

Zeker waar, maar ik zit vooralsnog altijd wat meer aan de veilige kant met dit soort onderhandelingen. Dagtarief heb ik al een mooi tarief weten te hanteren, en het zou voor mij wel een echte boost zijn voor de rest van de tijd dat ik als freelancer aan het werk ben.

Dank jullie allen voor de info in ieder geval! Ik ga het eens voorstellen bij hen.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 15:25

TommyGun

Stik er maar in!

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:10:
[...]
Heerlijk lijkt me dat :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• RonaldHeirbaut
Zinloos1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:07:
[...]
Tja, ik ben pas in de tweede helft van mijn 20e jaren, dus ik vind dat allemaal nog niet zo'n issue eerlijk gezegd. Maar ik vind wel dat je gecompenseerd dient te worden voor je tijd.
Geeft niet, ik was ooit jong. Zonder mobiele telefoon, soms als een dolle door Europa. Met de auto, vliegtuig, week daar, weekend zus, tot een dagje Milaan aan toe. Toen de kinderen kwamen merkte ik dat het me vermoeide, het me te weinig opleverde en ik mijn kinderen leuker vond dan mijn buitenlandse collega's.
Ik zie het nu aan mijn zoon, gaat als een dolle de hele wereld over. Alleen deze week naar Rusland gaat niet door :+

• Wackmack
sebasd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:38:
[...]

Ik weet niet precies wat voor training het is en voor hoeveel mensen, maar ik snap wel dat dat goed ontvangen werd. 1000 euro voor een volle dag training is m.i. aan de lage kant.

Ter vergelijking: ik zat / zit op 1500 voor een dag (en 1000 voor een dagdeel) en ook dat is lager dan veel van mijn medetrainers.

Aan de andere kant: als jij het een faire prijs vindt is het niet interessant wat ik ervan denk.
Goed punt hoor! Zie training meer als regulier werk maar zal er de volgende het tarief omhoog gooien, dank voor je berichtje.

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Hi, is 85 euro per uur voor iemand met zes jaar Java ervaring goed? Zit ik te laag of te hoog volgens jullie? Ik moet nog beginnen als freelancer, maar werd wel al gevraagd door de klanten.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13
blizzard001 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:27:
Hi, is 85 euro per uur voor iemand met zes jaar Java ervaring goed? Zit ik te laag of te hoog volgens jullie? Ik moet nog beginnen als freelancer, maar werd wel al gevraagd door de klanten.
85 is oke om mee te beginnen. Het kan altijd meer, maar er zijn meerdere bedrijven die 85 als max aanhouden.

Veel lager moet je overigens ook niet gaan ;)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:23
Wat hij hierboven zegt, dat is gewoon een mooi tarief om mee te beginnen.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28
Pfff dat suggereert dat ik met m'n twintig jaar ervaring toch veel te laag zit met mijn tarief... of dat ik in elk geval veel meer kan vragen :)

Liege, liege, liegebeest!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-11 22:30
Sho1993 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:28:
Ik ben van plan om als freelancer/zzper te gaan starten als data analist. Zijn er mensen hier die ook als data analist freelancer zijn? Hoor graag via waar ik zelf opdrachten kan zoeken of waar er goede recruitment bedrijven zijn die veel data analyse zzp vacatures hebben

Edit: ik heb de eerste post gelezen en bij paar van die websites niet echt veel data analyse vacatures gevonden terwijl ik bij recruitmentbedrijven ze wel veel vind
Je zou een goeie manager zijn.
Ik wil iets gaan doen, kunnen jullie mij ff de juiste informatie aanleveren :?

Ook dat is ondernemen: Onderzoeken waar je je (juiste) info vandaan haalt, tarieven bepalen enz enz. Een startpost op een forum lezen en vervolgens een vraag droppen en verwachten dat alle info aangeleverd gaat worden valt niet echt onder ondernemen :N
Dat had je waarschijnlijk al wel door aan (het gebrek aan) de reacties...

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28
sebasd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:38:
[...]

Alle-jemig, ook daar zitten kansen voor mij. :D Ik zou eens moeten leren waar ik courante markt-bedragen kan achterhalen. :D Eigenlijk wat @ybos net aanhaalt... Dus, ik ga mijn best doen!

[ Voor 5% gewijzigd door Liegebeest op 02-03-2022 19:25 ]

Liege, liege, liegebeest!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:43:
[...]

Geeft niet, ik was ooit jong. Zonder mobiele telefoon, soms als een dolle door Europa. Met de auto, vliegtuig, week daar, weekend zus, tot een dagje Milaan aan toe. Toen de kinderen kwamen merkte ik dat het me vermoeide, het me te weinig opleverde en ik mijn kinderen leuker vond dan mijn buitenlandse collega's.
Ik zie het nu aan mijn zoon, gaat als een dolle de hele wereld over. Alleen deze week naar Rusland gaat niet door :+
Hier hetzelfde, was 22 toen ik voor het eerst in Parijs mocht werken voor de baas. midweek in een luxe hotel. CC van de baas voor eten en drinken. Maar toen ik 27 was, had ik het wel gezien. gemiddeld zat ik eens per maand minimaal een week in het buitenland. Heb heel europa doorkruist. Maar ook US en canada mogen zien.. op kosten van de baas.

Erg leuk allemaal maar zou er nu niet aan moeten denken. Vrouw twee kinderen. Die kan ik soms wel achter het behang plakken. Maar zou niet zomaar paar weken voor werk er tussenuit knijpen.

Maar het is helemaal hoe je in het leven staat en wat je wil doen :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• RonaldHeirbaut
Als je ouder wordt dan worden reizen, auto en tarief vanzelf minder belangrijk. Het zal allemaal wel, al die toeters en bellen. Prioriteiten komen anders te liggen in het leven
Niet dat ik het beter weet of dat iedereen die met een dikke Audi Q7, €120/uur en veel buitenlandse klanten het verkeerd doen hoor. Elke fase in het leven van een zzp’er kent zijn geneugten. Mijn advies (gratis, zonder garantie): volg je hart en doe dat waar je je goed bij voelt en vooral niet dat wat anderen zeggen dat je moet doen. Bepaal zelf je werk, je tarief en auto. Je weet het zelf wel wat je wil en vertrouw daarop.

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07 20:04
ybos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:23:
[...]

Je zou een goeie manager zijn.
Ik wil iets gaan doen, kunnen jullie mij ff de juiste informatie aanleveren :?

Ook dat is ondernemen: Onderzoeken waar je je (juiste) info vandaan haalt, tarieven bepalen enz enz. Een startpost op een forum lezen en vervolgens een vraag droppen en verwachten dat alle info aangeleverd gaat worden valt niet echt onder ondernemen :N
Dat had je waarschijnlijk al wel door aan (het gebrek aan) de reacties...
Misschien heb ik het niet expliciet genoemd maar ik heb uren op veel sites gezocht wat voor vacatures er zijn. Heb op heel veel websites/recruitment bedrijven gezocht en tijd gespendeerd.

Ik verwachtte niet een kant en klare antwoord, ik ben juist op zoek hoe je als beginnende freelancer je vacatures zelfstandig kan vinden. Ik ben nu gedetacheerd voor €90 per uur en weet mijn tarief. Ik ben juist op zoek hoe anderen hun opdrachten vinden. Engineer als freelancer gaat het wat soepeler maar bij data analyse twijfelde ik vandaar ;).

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:18
Werk zat in Data Analytics. Ik kom vanuit de Finance en heb om die reden vooral contact bij de finance tussenpartijen.

Verder zijn het nu vooral de kleinere clubjes die zich op deze niche gestort hebben, maar de grote jongens krijgen ook langzamerhand in de gaten dat er potentie in zit.

Met een beetje profileren en netwerken op Linkedin kom je ook een heel eind overigens.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:39
@Hielko @Kawa Hoe is jullie omzetting naar BV verlopen? Ik kom dit jaar behoorlijk over het kantelpunt, ondanks mijn 6 weken ingeplande vakantie :+

Daarom zou het mooi zijn als ik de BV kan oprichten, aangezien ik in 2021 (jaar van oprichting) niet al te veel winst had (dus geen geneuzel met DGA salaris) en nog geen FoR heb toegepast.

Ik zit aan een geruisloze inbreng te brengen :-)

K to the KillaZ

• RoboTom
KillaZ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:27:
@Hielko @Kawa Hoe is jullie omzetting naar BV verlopen? Ik kom dit jaar behoorlijk over het kantelpunt, ondanks mijn 6 weken ingeplande vakantie :+

Daarom zou het mooi zijn als ik de BV kan oprichten, aangezien ik in 2021 (jaar van oprichting) niet al te veel winst had (dus geen geneuzel met DGA salaris) en nog geen FoR heb toegepast.

Je kan ook nog even wachten en 3x de startersaftrek meepakken. Soms lijkt een BV wel aantrekkelijk als je jezelf niet al te veel salaris uitkeert als DGA. Maar hier wordt nog wel op toegezien door de belastingdienst. Zie https://www.belastingdien...n_en_aanmerkelijk_belang/

Veel mensen gaan uit van een kantelpunt van 150k voor eenmanszaak en BV. Je kan rekenen met 60k salaris maar ik acht dit niet redelijk (te weinig salaris). Ik zou zelf dan rekenen met 75k salaris (50%) en dan is met de startersaftrek een eenmanszaak fiscaal net iets aantrekkelijker.

[ Voor 6% gewijzigd door RoboTom op 03-03-2022 09:53 ]

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-11 20:03
Waarom zo hoog DGA?

Eerste BV had ik een 0 salaris, kon ik mooi aan het eind kijken waar ik mee weg kwam. DIe BV overigens snel geliquideerd. Accountant en fiscalist zijn nu ook aan het rekenen, waarschijnlijk kom ik nu op DGA van 50K uit.
Dat is nog steeds meer dan 75% van meest vergelijkbare loondienst salaris. En omdat ik (en ik denk niemand hier) personeel in dienst heeft speelt dat achterlijke idee dat de baas het meest moet verdienen ook niet mee :)

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:39
RoboTom schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:52:
[...]

Je kan ook nog even wachten en 3x de startersaftrek meepakken. Soms lijkt een BV wel aantrekkelijk als je jezelf niet al te veel salaris uitkeert als DGA. Maar hier wordt nog wel op toegezien door de belastingdienst. Zie https://www.belastingdien...n_en_aanmerkelijk_belang/

Veel mensen gaan uit van een kantelpunt van 150k voor eenmanszaak en BV. Je kan rekenen met 60k salaris maar ik acht dit niet redelijk (te weinig salaris). Ik zou zelf dan rekenen met 75k salaris (50%) en dan is met de startersaftrek een eenmanszaak fiscaal net iets aantrekkelijker.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

K to the KillaZ

• RoboTom
fry77 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:01:
Waarom zo hoog DGA?

Eerste BV had ik een 0 salaris, kon ik mooi aan het eind kijken waar ik mee weg kwam. DIe BV overigens snel geliquideerd. Accountant en fiscalist zijn nu ook aan het rekenen, waarschijnlijk kom ik nu op DGA van 50K uit.
Dat is nog steeds meer dan 75% van meest vergelijkbare loondienst salaris. En omdat ik (en ik denk niemand hier) personeel in dienst heeft speelt dat achterlijke idee dat de baas het meest moet verdienen ook niet mee :)
Joh, geniet een beetje van je inkomsten en trakteer jezelf eens op een salaris dat past bij je omzet ;) :+

• RoboTom
Dat is inderdaad wel aantrekkelijk als je een nieuwe auto wilt rijden.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 19:08
Je kunt (binnen grenzen) ook lenen van je BV. Een laag salaris betekent dus niet perse dat je geld in de BV laat zitten, het kan ook betekenen dat je de belasting over je inkomen uitstelt.

Verder maakt het vooral vanaf 2x modaal uit, dan is de route via box 2 aantrekkelijker dan die via box 1. Of je moet plannen hebben om internationaal te verhuizen naar een land met lagere belastingdruk.

• RoboTom
t_captain schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:38:
Je kunt (binnen grenzen) ook lenen van je BV. Een laag salaris betekent dus niet perse dat je geld in de BV laat zitten, het kan ook betekenen dat je de belasting over je inkomen uitstelt.

Verder maakt het vooral vanaf 2x modaal uit, dan is de route via box 2 aantrekkelijker dan die via box 1. Of je moet plannen hebben om internationaal te verhuizen naar een land met lagere belastingdruk.
Ik zie bij eenpitters met een BV toch in de praktijk een hoop oppot gedrag hoor. Die gaan jaren door met werken en dat 'jaartje rustig aan doen' dat komt er niet van (zonde!). Dus inderdaad een zwembad vol met uitgestelde belastingbetaling, en die aanslag komt er ooit echt wel van.

Voor de Eenmanszaken die ook aan het oppotten zijn: beb er even een uitspraak bijgezocht (goede samenvatting via https://www.boomboekhouderij.nl/duurzaam-overtollig-geld/):

Hoeveel liquiditeiten je op je zakelijke rekening mag houden hangt af van de aard en omvang van je bedrijf, een bedrijf met tien medewerkers heeft nu eenmaal meer cash nodig dan een éénpitter. Zolang het bedrag wat je achter de hand hebt redelijk is, dan is er weinig aan de hand. Zo niet dan grijpt de fiscus in. Dit gebeurde onlangs in een procedure voor het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 28.09.2018 (GHARL:2018:8253).

Wat speelde er?
Een advocaat bracht zijn eigen zaak voor de rechter, omdat de inspecteur € 389.000,- aan liquide middelen op de balans te veel vond. Omdat het een eenmanszaak betrof vond de inspecteur een bedrag van € 50.000,- voldoende om de lopende uitgaven en voorgenomen investeringen te financieren.
De rechter was het hier echter niet mee eens. Een zo geringe financiële buffer hield onvoldoende rekening met de risico’s van het bedrijf. Deze waren, gelet op het werkterrein en de gezondheid van de advocaat, zeker aanwezig. Genoeg reden voor het hof om een ondernemingsvermogen van € 175.000,- nog normaal te achten.

Gevolgen duurzaam overtollig geld
Een gevolg is dat je overtollige liquiditeiten voortaan behoren tot box 3 (dus privévermogen) en hier ook in belast worden. Met name als je over veel vermogen beschikt, kan de belasting dan oplopen tot 30% over een forfaitair rendement van 5,38%, ofwel 1,617% over je vermogen. Het is dus van belang om zeker ook niet te weinig liquide middelen in je onderneming te houden.
De omvang van de liquiditeiten in je bedrijf is met name afhankelijk van de risico’s die je loopt en je investeringsvoornemens. Zorg dat je goed gedocumenteerd kunt onderbouwen dat je de overtollige liquide middelen nodig hebt voor bepaalde bedrijfsdoelen. In dat geval staat je sterk als de inspecteur lastig gaat doen.

• t_captain
Dat is een eenmanszaak. Bij een BV zijn ondernemer en onderneming aparte personen. Dan is er geen keuze of een bepaald bezit prive of zakelijk moet worden aangemerkt. Dus kan er ook een discussie over de zakelijkheid van het ondernemingsvermogen worden gevoerd.

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:39
KillaZ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:27:

Ik heb gekozen voor een activa-passiva overdracht en dat was snel geregeld. Heb (vanwege het gemak in Corona tijd) dit gedaan via Firm24. Goedkoopste notaris en alles online via videocalls kunnen regelen.

• RoboTom
t_captain schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:02:
Dat is een eenmanszaak. Bij een BV zijn ondernemer en onderneming aparte personen. Dan is er geen keuze of een bepaald bezit prive of zakelijk moet worden aangemerkt. Dus kan er ook een discussie over de zakelijkheid van het ondernemingsvermogen worden gevoerd.
Helemaal waar, ik zal mijn bovenstaande reactie wat aanpassen om het weer te laten kloppen.

• Kawa
Ter info zal ik mijn keuze voor DGA salaris keuzes etc even delen.
Ik maak een omzet van ongeveer 165000 per jaar.
Ik heb een DGA salaris van 65000 euro. Waarom? A het is representatief voor 75% van een gemiddeld sr. dev salaris. Tevens wilde ik ongeveer 3250 netto per maand ontvangen om te kunnen leven. Incl. werkkosten regeling etc kom ik nu op 3400+ netto. Op een salaris van 45k kom ik per maand niet uit :)
Per jaar keer ik me in juni, na opmaken van de jaarcijfers, ook 65000 aan dividend uit.
In de BV wil ik een ruimte aan cash van ongeveer 50k gemiddeld per jaar aanhouden. Gemiddeld, want voor de dividend uitkering is het saldo natuurlijk hoger dan erna.

• t_captain
Kawa schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:24:
Ter info zal ik mijn keuze voor DGA salaris keuzes etc even delen.
Ik maak een omzet van ongeveer 165000 per jaar.
Ik heb een DGA salaris van 65000 euro. Waarom? A het is representatief voor 75% van een gemiddeld sr. dev salaris. Tevens wilde ik ongeveer 3250 netto per maand ontvangen om te kunnen leven. Incl. werkkosten regeling etc kom ik nu op 3400+ netto. Op een salaris van 45k kom ik per maand niet uit :)
Per jaar keer ik me in juni, na opmaken van de jaarcijfers, ook 65000 aan dividend uit.
In de BV wil ik een ruimte aan cash van ongeveer 50k gemiddeld per jaar aanhouden. Gemiddeld, want voor de dividend uitkering is het saldo natuurlijk hoger dan erna.
Ik denk dat je aanzienlijk lager kunt met je DGA salaris. Je kunt prima bepleiten dat de gemiddelde "IT consultant" bij een softwarehuis tussen de 3000 en 5000 verdient. Pak de bovenkant van de range, tel er wat bij voor de gangbare secundaire AV (kom je sportief over) en neem daarvan 75%. Dan kom ik tussen 50 en 55k uit.

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:23
Liegebeest schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:19:
[...]

Pfff dat suggereert dat ik met m'n twintig jaar ervaring toch veel te laag zit met mijn tarief... of dat ik in elk geval veel meer kan vragen :)
Ik las het denk ik verkeerd. Ik dacht dat de 85 euro geboden werd, maar er werd gevraagd om een inschatting. Ik zit zelf momenteel (met 17 jaar ervaring) ook ietsje lager, maar 85 zou mogelijk moeten zijn. Wellicht dat 80 ook acceptabel is, als men wil onderhandelen.

Met twintig jaar ervaring zou je wel hoger moeten kunnen zitten, dus wellicht is daar wat ruimte ja :)

• Kawa
t_captain schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat je aanzienlijk lager kunt met je DGA salaris. Je kunt prima bepleiten dat de gemiddelde "IT consultant" bij een softwarehuis tussen de 3000 en 5000 verdient. Pak de bovenkant van de range, tel er wat bij voor de gangbare secundaire AV (kom je sportief over) en neem daarvan 75%. Dan kom ik tussen 50 en 55k uit.
Klopt, maar ik wil ook graag maandelijks een bepaald netto inkomen waar ik ook die 65k op heb gebaseerd ;)

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
RoboTom schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:50:
[...]

Voor de Eenmanszaken die ook aan het oppotten zijn: beb er even een uitspraak bijgezocht (goede samenvatting via https://www.boomboekhouderij.nl/duurzaam-overtollig-geld/):

Hoeveel liquiditeiten je op je zakelijke rekening mag houden hangt af van de aard en omvang van je bedrijf, een bedrijf met tien medewerkers heeft nu eenmaal meer cash nodig dan een éénpitter. Zolang het bedrag wat je achter de hand hebt redelijk is, dan is er weinig aan de hand. Zo niet dan grijpt de fiscus in. Dit gebeurde onlangs in een procedure voor het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 28.09.2018 (GHARL:2018:8253).

Wat speelde er?
Een advocaat bracht zijn eigen zaak voor de rechter, omdat de inspecteur € 389.000,- aan liquide middelen op de balans te veel vond. Omdat het een eenmanszaak betrof vond de inspecteur een bedrag van € 50.000,- voldoende om de lopende uitgaven en voorgenomen investeringen te financieren.
De rechter was het hier echter niet mee eens. Een zo geringe financiële buffer hield onvoldoende rekening met de risico’s van het bedrijf. Deze waren, gelet op het werkterrein en de gezondheid van de advocaat, zeker aanwezig. Genoeg reden voor het hof om een ondernemingsvermogen van € 175.000,- nog normaal te achten.

Gevolgen duurzaam overtollig geld
Een gevolg is dat je overtollige liquiditeiten voortaan behoren tot box 3 (dus privévermogen) en hier ook in belast worden. Met name als je over veel vermogen beschikt, kan de belasting dan oplopen tot 30% over een forfaitair rendement van 5,38%, ofwel 1,617% over je vermogen. Het is dus van belang om zeker ook niet te weinig liquide middelen in je onderneming te houden.
De omvang van de liquiditeiten in je bedrijf is met name afhankelijk van de risico’s die je loopt en je investeringsvoornemens. Zorg dat je goed gedocumenteerd kunt onderbouwen dat je de overtollige liquide middelen nodig hebt voor bepaalde bedrijfsdoelen. In dat geval staat je sterk als de inspecteur lastig gaat doen.
Goed om te weten. Ik houd zelf 100K max aan. De rest gaat naar box 3.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:58
sverzijl schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:39:
[...]

Goed om te weten. Ik houd zelf 100K max aan. De rest gaat naar box 3.
Heb je gedocumenteerd waarom je 100k nodig hebt? Je kan moeilijk zeggen ik spaar voor een Tesla S, want het bedrag om een Tesla S te kopen heb je inmiddels al.

EU DNS: 86.54.11.100

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
jape14 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:22:
[...]

Ik las het denk ik verkeerd. Ik dacht dat de 85 euro geboden werd, maar er werd gevraagd om een inschatting. Ik zit zelf momenteel (met 17 jaar ervaring) ook ietsje lager, maar 85 zou mogelijk moeten zijn. Wellicht dat 80 ook acceptabel is, als men wil onderhandelen.

Met twintig jaar ervaring zou je wel hoger moeten kunnen zitten, dus wellicht is daar wat ruimte ja :)
Jaren ervaring zegt in mijn optiek helemaal niks. Je kunt ook 20 jaar troep hebben gemaakt en in 2 jaar een super goede ontwikkelaar geworden zijn in een nieuwe taal. In mijn omgeving ligt de gemiddelde uurtarief rond de 90.

Nothing to see here!

• RoboTom
Rutix schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:02:
[...]

Jaren ervaring zegt in mijn optiek helemaal niks. Je kunt ook 20 jaar troep hebben gemaakt en in 2 jaar een super goede ontwikkelaar geworden zijn in een nieuwe taal. In mijn omgeving ligt de gemiddelde uurtarief rond de 90.
Jouw mening is niet de mening van de inhuurmarkt.

En in de regel zegt ervaring natuurlijk wel iets. Als je 2 even talentvolle mensen neemt en 1 persoon heeft 2 jaar ervaring en de ander 20 jaar, dan weet ik wel wie er beter is ;)

De marktgedachten is dat je met meer ervaring meer kwaliteit krijgt.

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:39
c-nan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:44:
[...]

Heb je gedocumenteerd waarom je 100k nodig hebt? Je kan moeilijk zeggen ik spaar voor een Tesla S, want het bedrag om een Tesla S te kopen heb je inmiddels al.
"Ben een productlancering aan het voorbereiden. Kan niet in detail treden want NDA"

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:28
Voor de Moneymonkers onder ons met een N26 rekening: die kun je nu ook koppelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIFeTMt-RS2ud9E_zbmcDQAIVcg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pDEiecD6MMgueWtp8utgNSfv.png?f=user_large

Sometimes you need to plan for coincidence

• viraly
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06 11:57
Effe een (misschien domme :+ ) vraagje waarvan ik het antwoord niet zo goed kon vinden.

Als ik remote werk verricht (vanuit Nederland) in een ander land (bijvoorbeeld USA) heb ik dan een visa nodig?
Mij leek me namelijk van niet, maar bij volledige remote functies via LinkedIn krijg ik ook vaak de vraag of ik een visa heb om daar te kunnen werken.

• TommyGun
  • Laatst online: 12-11 15:25

TommyGun

Stik er maar in!

viraly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:15:
Effe een (misschien domme :+ ) vraagje waarvan ik het antwoord niet zo goed kon vinden.

Als ik remote werk verricht (vanuit Nederland) in een ander land (bijvoorbeeld USA) heb ik dan een visa nodig?
Mij leek me namelijk van niet, maar bij volledige remote functies via LinkedIn krijg ik ook vaak de vraag of ik een visa heb om daar te kunnen werken.
Volgens mij alleen als je op locatie gaat werken;
https://visahelp.us.com/nl/h1b/

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
viraly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:15:

Nee, ik werk remote in een Aziatisch land voor een paar dagen per week en geen visum nodig gezien ik fysiek in Nederland ben. Werk wel de andere dagen in Nederland. Ben gewoon een Nederlands gevestigd bedrijf dat diensten levert. De 21% belasting moet de opdrachtgever in mijn geval betalen aan de belastingdienst in zijn land, ik hou 40% achter voor mijn IB belasting en thats it.

• Rutix
RoboTom schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:19:
[...]

Jouw mening is niet de mening van de inhuurmarkt.

En in de regel zegt ervaring natuurlijk wel iets. Als je 2 even talentvolle mensen neemt en 1 persoon heeft 2 jaar ervaring en de ander 20 jaar, dan weet ik wel wie er beter is ;)

De marktgedachten is dat je met meer ervaring meer kwaliteit krijgt.
Ik doe veel intakes en ik ben het echt niet met je eens dat dat de mening is van de inhuurmarkt.

Je hebt namelijk nooit 2 even talentvolle mensen voor je zitten en elke opdracht vraagt ook elke keer weer een andere skillset of een andere match. Dat tegenwoordig een groot tekort is en daarom soms genoegen word genomen met iemand niet helemaal match is wat anders dan dat je iemand maar kiest omdat hij/zij 20 jaar ervaring heeft.

Nothing to see here!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik was overigens net bezig met die fijne UBO. Al die gegevens zullen wel weer verkocht worden door het KvK, wat een fijne partij toch ook.

Maar goed, ik heb een holding en werk BV en wist niet gelijk hoe dat zat met UBO. Vond zelf deze wel handig:
https://www.abab.nl/legal...-aandeelhouderschap-in-bv

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Viper® schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:32:
Ik was overigens net bezig met die fijne UBO. Al die gegevens zullen wel weer verkocht worden door het KvK, wat een fijne partij toch ook.
Begin dit jaar een VOF ingeschreven bij de KvK (met twee UBO's), en het duurde nog geen vijf weken doordat zo'n rattencallcenter me belde met een gelogen lulverhaal over dat ik toch nog wel wist dat ik mijn energiecontract via hen had afgesloten. Ik zei dat ik dat niet meer wist, en werd uitgelachen. "Haha ja dat kan gebeuren, geeft niet meneer, u heeft het vast ook druk en dan vergeet u wel eens wat".

Dus ik heb meneer vriendelijk verzocht om mijn recht op verzet te hanteren, mijn gegevens te verwijderen, zich te realiseren dat ze sinds 1 juli 2021 géén VOF's en zzp'ers meer mogen bellen ("Haha dat mag wel meneer" - "Nee, dat mag je niet") en dat hij het best een echte baan kon zoeken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Begin dit jaar een VOF ingeschreven bij de KvK (met twee UBO's), en het duurde nog geen vijf weken doordat zo'n rattencallcenter me belde met een gelogen lulverhaal over dat ik toch nog wel wist dat ik mijn energiecontract via hen had afgesloten. Ik zei dat ik dat niet meer wist, en werd uitgelachen. "Haha ja dat kan gebeuren, geeft niet meneer, u heeft het vast ook druk en dan vergeet u wel eens wat".

Dus ik heb meneer vriendelijk verzocht om mijn recht op verzet te hanteren, mijn gegevens te verwijderen, zich te realiseren dat ze sinds 1 juli 2021 géén VOF's en zzp'ers meer mogen bellen ("Haha dat mag wel meneer" - "Nee, dat mag je niet") en dat hij het best een echte baan kon zoeken.
Laten we eerlijk zijn, daar houden ze zich toch niet aan. Al die bel me niet registers of wetgeving is leuk, maar als puntje bij paaltje komt moet je dus echt een klacht en rechtszaak gaan starten wil je ooit je gelijk gaan krijgen.

Ziggo zakelijk, KPN, energie dit/dat, zonnepanelen, allemaal van die louche bedrijven met callcenters waar je vaak binnen 2 seconden aan de toon van het gesprek of persoon al direct weet hoe het gesprek zal gaan.

Ik gooi standaard alle onbekende nummers door google en al vaak zie je gelijk dat het van die storende telefoontjes zijn, direct op de blacklist.
Android/IOS zou een integratie moeten doen van dat soort diensten, dus call lookup op onbekende nummers. Ik dacht dat dit ooit werkend gezien heb vroeger.

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-11 12:42
Viper® schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:08:
[...]

Android/IOS zou een integratie moeten doen van dat soort diensten, dus call lookup op onbekende nummers. Ik dacht dat dit ooit werkend gezien heb vroeger.
Ik gebruik op iOS de Call Protect app, en dat scheelt echt een slok op een borrel :)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik ben verder nog steeds aan het worstelen met mijn integratie van bank, verzekeringen en boekhoudpakket.

Ik kan aardig uit de voeten met de ABN en CashWeb, maar ik wil gewoon niet meer al m'n geld bij één partij hebben, en het boekhoudpakket kan ook goedkoper en gebruiksvriendelijker.

Ik heb:

* ABN privé betaalrekening, spaarrekening, creditcard, lijfrenterekening voor pensioen (jaarruimte), begeleid beleggen (periodiek) en zelf beleggen (zelf fondsen kopen).
* ABN privé verzekeringspakket (reis, inboedel, opstal, aansprakelijkheid).
* ABN zakelijk betaal- en spaarrekening.
* ABN zakelijk verzekeringspakket (bedrijfsaansprakelijheid, rechtsbijstand).

Nu ben ik al een tijd op zoek naar een nieuw boekhoudpakket en een nieuwe zakelijke bank die daarmee samenwerkt. Uitdagingen:

* M'n boekhouder moet kunnen werken met het boekhoudpakket.
* Het boekhoudpakket moet gratis of goedkoop m'n bankrekeningen kunnen uitlezen (ABN: € 3,25 per maand).
* De bank moet redelijke kosten rekenen voor de geleverde diensten (ABN: nu ~ € 20 per maand voor ~ 10 transacties).
* De bank moet een bruikbare app en site hebben.
* M'n zakelijke verzekeringen moet ik dan ook elders afsluiten, want voor die van de ABN moet je een zakelijke rekening bij hen hebben).
* Een tijdje overlap om alle klanten en leveranciers m'n nieuwe rekeningnummer te laten gebruiken.

Dit is dus een project dat al een jaar of twee in m'n achterhoofd suddert, maar ben nog steeds niet gefrustreerd genoeg met de combinatie ABN en CashWeb om het door te zetten. :+

Hoe zouden jullie dat aanpakken? Ik heb het hier al vaker gevraagd en goede suggesties voor banken (Knab) en software (Money[Monk|Bird], Releeze, ...) gehad. Ik hik meer aan tegen het hele proces.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Laten we eerlijk zijn, daar houden ze zich toch niet aan. Al die bel me niet registers of wetgeving is leuk, maar als puntje bij paaltje komt moet je dus echt een klacht en rechtszaak gaan starten wil je ooit je gelijk gaan krijgen.
Ik meld elke dergelijke beller bij de ACM.

Dit was de "Vastelastenconsulent" of "VLC".
Ik gooi standaard alle onbekende nummers door google en al vaak zie je gelijk dat het van die storende telefoontjes zijn, direct op de blacklist.
Het is tegenwoordig een opt-in in je dialer-app op Android: https://support.google.co...ogle_caller_id&hl=en&rd=2

Ik weet niet met welke databronnen dit werkt, maar er komt dan wel "Suspected spam caller" in beeld bij zulke belletjes.

Calls blokkeren doe ik niet aan, ik laat ze liever vijf minuten lang denken dat ze beet hebben en zeg dan dat ze erin kunnen zakken. In die tijd kunnen ze dan in ieder geval geen anderen lastigvallen, en het is slecht voor hun score.

[ Voor 18% gewijzigd door CodeCaster op 04-03-2022 11:41 ]

• Hmmbob
CodeCaster schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:22:
Ik ben verder nog steeds aan het worstelen met mijn integratie van bank, verzekeringen en boekhoudpakket.

(...)

Hoe zouden jullie dat aanpakken? Ik heb het hier al vaker gevraagd en goede suggesties voor banken (Knab) en software (Money[Monk|Bird], Releeze, ...) gehad. Ik hik meer aan tegen het hele proces.
Nou, volgens mij heb je het proces aardig in beeld en moet je het gewoon uitvoeren. Of je irritatie wegstoppen ;)

• Rutix
[...]
Samsung heeft dat sowieso en geeft ook aan of het mogelijk spam is. Altijd handig alleen jammer dat die recruiters er soms niet op staan :+

Nothing to see here!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:33

Crazy D

I think we should take a look.

CodeCaster schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:22:
* M'n boekhouder moet kunnen werken met het boekhoudpakket.
Vraag het je boekhouder...
* Het boekhoudpakket moet gratis of goedkoop m'n bankrekeningen kunnen uitlezen (ABN: € 3,25 per maand).
Had iemand Knab al genoemd? bunq is trouwnes volgens mij ook niet zo duur maar die heb ik enkel als rekening om niet al mijn geld bij 1 bank te hebben dus heb de goedkoopste en heb geen transacties dus weet niet of daar transactiekosten zijn.
* De bank moet redelijke kosten rekenen voor de geleverde diensten (ABN: nu ~ € 20 per maand voor ~ 10 transacties).
Dan moet je bij alle grote namen wegblijven. Had iemand Knab al genoemd?
* De bank moet een bruikbare app en site hebben.
Tjah bruikbaar is nogal persoonlijk. Ik vind de Knab app en site prima werken voor wat ik doe. Maar goed ik check vooral vaak m'n saldo :P Maak soms geld over als het geen automatische incasso is. En maak geld over naar m'n spaarrekeningen. Niet echt high level advanced gebruik van de app zeg maar :)
* M'n zakelijke verzekeringen moet ik dan ook elders afsluiten, want voor die van de ABN moet je een zakelijke rekening bij hen hebben).
Dat moet je dan uitzoeken :) Wellicht iets wat niet is gekoppeld aan je bank? Maar je moet toch je bank even aanhouden om je klanten het nieuwe rekeningnummer te laten verwerken dus dit kan ook in fase 2 :)
* Een tijdje overlap om alle klanten en leveranciers m'n nieuwe rekeningnummer te laten gebruiken.
Dat dus doen :) Rekening aantal maanden door laten lopen, op alle facturen en mails die je stuurt je nieuwe rekening duidelijk vermelden. Was bij mij (paar jaar terug overgestapt van Rabo naar Knab) iig geen enkele keer mis gegaan. Had op de factuur layout heel duidelijk "let op nieuwe rekening" gezet en in de mail ook. Misschien gaat het mis bij klanten die automatische factuurverwerking hebben. Als ik nu zou overstappen zou ik gewoon alle klanten van de afgelopen 2 jaar even mailen (contactpersonen, niet het factuur mailadres).
Dit is dus een project dat al een jaar of twee in m'n achterhoofd suddert, maar ben nog steeds niet gefrustreerd genoeg met de combinatie ABN en CashWeb om het door te zetten. :+
Gelukkig was de frustratie niet zo groot dus :P
Trials nemen bij de bekende boekhoudpakketten. Nadat je met je boekhouder hebt gesproken over welk pakket hij kent.... Besteed er een paar uur om te kijken hoe het werkt en of je dat makkelijk vind. Wat de 1 handig vind, vind de ander kut. Ik vind e-boekhouden prettig, net even iets fijner dan Acumulus. Maar het blijft wel een boekhoudpakket. Anderen vinden het een draak van een applicatie. (en vraag je af hoeveel tijd je sowieso met boekhouden bezig bent, ik ben nu al langer met deze post bezig dan dat ik heel februari heb geboekhoudt....). Ik vond juiste een aantal anderen zoals Money% "veel te hip" zeg maar, maar misschien heb ik genoeg boekhoudkundige achtergrond om een jaren 90 layout te accepteren :+ Maar uh herhaling: check je boekhouder, als je bij diegene die je nu hebt wilt blijven tenminste. Als je wilt dat die ook met de software om kan gaan, is het handig om eerst te weten wat hij kent en kan gebruiken.....

Exact expert nodig?

• RonaldHeirbaut
CodeCaster schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Nee man! Dat zijn echt de leukste telefoontjes! (hieronder in een notendop)

Hij: Dag meneer, binnenkort verloopt uw energiecontract.
Ik: Oh? (en dan begin ik al te grijnzen en zet mijn domme klant petje op, maar dat ziet hij niet)
Hij: Jaahaa, en u moet het wel verlengen anders zit u zonder stroom en gas!
Ik: Oh jee, dat kan de bedoeling niet zijn.
Hij, Nee, dat zou vervelend zijn. Daarom is het goed dat ik u bel zodat ik het contract met u kan verlengen.
Ik: Misschien moet ik dat dan maar doen.
Hij: Fijn! Ik zal even uw gegevens erbij pakken. Even kijken: u bent meneer Heirbaut?
Ik: Jazeker, al die tijd al (en ik denk: jij bent dom, je weet toch wie je belt en je hebt toch geluisterd toen ik opnam?)
Hij: En wat is uw adres?
Ik: Dat zal daar ook wel staan toch?
Hij: Jawel, maar ook ter controle he.
Ik: Oh, oke en ik geef mijn adres
Hij: En waar had u ook al weer uw energiecontract?
Ik: Geen idee, jij belt mij daar toch over?
Hij: Ik kan het zo snel niet vinden.
Ik: Dat is raar. Net zeg je dat mijn energiecontract afloopt.
Hij: Jaja, dat klopt.
Ik: Maar je weet niet welk contract? Jij belt mij toch over dat contract en nu weet je niet welk contract ik heb?
Hij: Ik kan het even niet vinden. Waar was u ook al weer bij aangesloten?
... bla bla dit cirkeltje herhaalt zich en hij probeert mij een naam te ontfutselen

Uiteindelijk zeg ik: Luister, jij belt mij over een contract wat afloopt. Je kan me niet vertellen wat voor contract dat dan is en waar. Feit is dat ik een variabel contract heb en dat loopt nooit af. Dus wat wil je nu?

Hij heeft opgehangen.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 04-03-2022 14:23 . Reden: typo ]

• Hmmbob
Jeetje, zoveel verspilde tijd.

Ik: *drukt belletje weg*

• init6
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:55:
[...]

Vraag het je boekhouder...

[...]

Had iemand Knab al genoemd? bunq is trouwnes volgens mij ook niet zo duur maar die heb ik enkel als rekening om niet al mijn geld bij 1 bank te hebben dus heb de goedkoopste en heb geen transacties dus weet niet of daar transactiekosten zijn.
Knab vraagt geld per boekhoudkoppeling. 1.50 per maand.

• RonaldHeirbaut
Hmmbob schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:34:
Jeetje, zoveel verspilde tijd.

Ik: *drukt belletje weg*
Haha, sterker: als hij me vraagt "bel ik gelegen?" en het is niet gelegen, dan mag hij later bellen. Het is veel leuker dan TV kijken ;)

Maar soms heb ik er geen zin in en zeg ik ook "nee, dank u".

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:18:
[...]

Ik: Oh? (en dan begin ik al te grijnzen en zet mijn domme klant petje op, maar dat ziet hij niet)
Hij: Jaahaa, en u moet het wel verlengen anders zit u zonder stroom en gas!
Ik: Oh jee, dat kan de bedoeling niet zijn.
Hij, Nee, dat zou vervelend zijn. Daarom is het goed dat ik u bel zodat ik het contract met u kan verlengen.
Ik: Misschien moet ik dat dan maar doen.
Hij: Fijn! Ik zal even uw gegevens erbij pakken. Even kijken: u bent meneer Heirbaut?
Ik: Jazeker, al die tijd al (en ik denk: jij bent dom, je weet toch wie je belt en je hebt toch geluisterd toen ik opnam?)
Hij: En wat is uw adres?
Ik: Dat zal daar ook wel staan toch?
Hij: Jawel, maar ook ter controle he.
Ik: Oh, oke en ik geef mijn adres
Hij: En waar had u ook al weer uw energiecontract?
Ik: Geen idee, jij belt mij daar toch over?
Hij: Ik kan het zo snel niet vinden.
Ik: Dat is raar. Net zeg je dat mijn energiecontract afloopt.
Hij: Jaja, dat klopt.
Ik: Maar je weet niet wel contract? Jij belt mij toch over dat contract en nu weet je niet welk contract ik heb?
Hij: Ik kan het even niet vinden. Waar was u ook al weer bij aangesloten?
... bla bla dit cirkeltje herhaalt zich en hij probeert mij een naam te ontfutselen

Uiteindelijk zeg ik: Luister, jij belt mij over een contract wat afloopt. Je kan me niet vertellen wat voor contract dat dan is en waar. Feit is dat ik een variabel contract heb en dat loopt nooit af. Dus wat wil je nu?

Hij heeft opgehangen.
Dat heb ik ook meerdere keren gedaan toen ze in het eerste jaar thuiswerken ongeveer elke week belden "namens" KPN en Ziggo. Of ik interesse had als het goedkoper kon. Maar natuurlijk.

En ze dan alle mogelijke pakketten, prijzen en kortingen laten opnoemen, vergelijken met andere aanbieders en dan na 5-10 minuten uiteindelijk zeggen dat ik al bij de goedkoopste zit. Dan het Bel-me-niet-riedeltje en recht op verzet en dat ze me niet mogen bellen en alles, en dan hangen ze boos op.

Of een hele discussie aangaan over het al dan niet aftrekbaar zijn van btw op stroom en internet thuis, ook leuk.

Die gasten waren elke keer niet blij, maar bellen kort daarna toch weer vanuit een ander callcenter en vanaf een ander nummer.

Heb het destijds uitgezocht, en er zit een heel kartel achter van één of een handvol oplichters, die een naam ("Vaste LastenBond", "Telecom Advies" en zo nog een variant of twintig), formule (belscripts) en bellijst (KvK-dumps) verkopen aan losstaande callcenters.

Men weet bij de ACM ook dondersgoed om wie het gaat, maar ze lijken er nog steeds weinig aan te (willen/kunnen/mogen) doen. Ik heb ook geklaagd bij Ziggo en KPN en die ontkennen ook alles. Maar wel lekker de leads aannemen die van die betreffende callcenters komen. Eikels.

Maar volgens mij heb ik hierover nu al te vaak gepost in dit topic. :P Ook al eens een blogje getikt: CodeCaster: Telefoonterreur namens telecomproviders en energieleveranciers (o...

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 04-03-2022 14:03 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:56:
[...]

Haha, sterker: als hij me vraagt "bel ik gelegen?"
"Weet ik niet, ik hoop dat je gewoon zit".

• Hmmbob
init6 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:53:
[...]

Knab vraagt geld per boekhoudkoppeling. 1.50 per maand.
Niet als het een PSD2 koppeling is

• RonaldHeirbaut
CodeCaster schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:00:
Dat heb ik ook meerdere keren gedaan toen ze in het eerste jaar thuiswerken ongeveer elke week belden "namens" KPN en Ziggo. Of ik interesse had als het goedkoper kon. Maar natuurlijk.
Ziggo bellers laat ik ook altijd lekker kletsen. Praat een heel eind mee, superinteressant allemaal. Tot het punt dat ik zeg dat ik beslist 1Gb upload nodig heb. Dan weten ze dat ze me niets kunnen verkopen.

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 09:40
Ik heb gewoon een weggooi simkaart nummer in de kvk gezet en heb sindsdien nergens last van.
Zitten daar nadelen aan? Mensen waarmee ik zaken wil doen heb ik toch wel een persoonlijke klik mee en weten mijn echte nummer/email wel te bereiken.

• t_captain
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Ziggo bellers laat ik ook altijd lekker kletsen. Praat een heel eind mee, superinteressant allemaal. Tot het punt dat ik zeg dat ik beslist 1Gb upload nodig heb. Dan weten ze dat ze me niets kunnen verkopen.
Dat mensen me iets willen verkopen, geen probleem mee. Cold calling, niet mijn favoriete manier. Ik heb altijd het gevoel dat je de beste aanbiedingen actief scoort en niet door te wachten dat je gebeld word. Maar dat terzijde.

Waar ik me het meest aan stoor is dat de twee meestvoorkomende sales calls diensten proberen te verkopen die niet helemaal deugen:

1. "zakelijk internet + telefonie + TV" --> probeer dat eens als zakelijke kosten te boeken, zeker als de aansluiting op je woonadres is
2. "zakelijk energiecontract" --> voor de eigen woning die vaak 100% is voor de belasting

Er worden allemaal suggesties gemaakt dat het voordeliger zou zijn. "Scheelt de helft". "Geen BTW betalen". Allemaal onzin. Dit zijn in de meeste gevallen geen zakelijke uitgaven en leveren dus geen fiscaal voordeel op t.o.v. een omereenkomst die je prive aangaat.

De realiteit is dat deze sales een hogere waarde hebben omdat ze buiten de consumentenbescherming vallen. Vooral bij energiecontracten is dat momenteel kassa. Als je energiecontract afloopt, is het vaak verstandig om een nieuwe voor 1 of 2 jaar vast te zetten en zo jezelf tegen nog hogere prijzen in te dekken. Maar als de prijzen over enkele maanden fors terugzakken, dan is het wel fijn als je niet meer dan 50 of 100 euro opzegvergoeding hoeft af te tikken. Voor zakelijk kleinverbruik ligt dat anders:
(https://www.acm.nl/nl/ond...ontracten/opzegvergoeding)

De opzegvergoeding kan op 3 manieren berekend worden:

De opzegvergoeding is maximaal 15% van wat u verbruikt zou hebben als u klant was gebleven.
De opzegvergoeding is het verschil tussen: de marktprijs van het contract toen u overstapte en de verwachte opbrengst van het contract als u klant was gebleven. Plus een vergoeding van administratiekosten van maximaal 50 euro.
De opzegvergoeding is maximaal 100 euro voor elk jaar dat u eerder opzegt.
Die bedragen kunnen veel hoger uitkomen dan de consumentenbedragen. Dus is het contract voor het energiebedrijf en krijgt het callcenter meer geld.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:49:
[...]
Er worden allemaal suggesties gemaakt dat het voordeliger zou zijn. "Scheelt de helft". "Geen BTW betalen". Allemaal onzin. Dit zijn in de meeste gevallen geen zakelijke uitgaven en leveren dus geen fiscaal voordeel op t.o.v. een omereenkomst die je prive aangaat.
Exact, ik heb wel eens gevraagd of ze ook garant wilden staan dat de belastingdienst het als zakelijke uitgave zou zien, en daarbij een boeteclausule opnemen mocht dat niet geaccepteerd worden. Daar willen ze dan toch niet aan mee werken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• t_captain
Dat kunnen ze helemaal niet. De beller is niet eens je contractpartij en heeft geen enkele bevoegdheid.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:21:
Dat kunnen ze helemaal niet. De beller is niet eens je contractpartij en heeft geen enkele bevoegdheid.
Natuurlijk dat weet ik, is ook geen serieus aanbod natuurlijk, maar gewoon om ze aan te geven dat ze niet zo stom moeten lullen. Als ze dan nog beweren dat het echt zo is mogen ze er op persoonlijke titel garant voor staan ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Rolucious schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:14:
Ik heb gewoon een weggooi simkaart nummer in de kvk gezet en heb sindsdien nergens last van.
Zitten daar nadelen aan? Mensen waarmee ik zaken wil doen heb ik toch wel een persoonlijke klik mee en weten mijn echte nummer/email wel te bereiken.
Ik heb bij mijn inschrijving geweigerd een telefoonnummer door te geven. Volgens de mevrouw van de KvK zou ik binnen een paar weken een brief krijgen dat ik verplicht een telefoonnummer door moest geven maar ik heb nooit meer iets gehoord.

• Satch
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:18:
[...]

Bij mij vragen ze vaak eerst m'n geboortedatum 'ter controle'. Ik geef dan een verzonnen geboortedatum en dan krijg ik meestal een 'Ja dat is correct' ofzo. Waarna ik vrolijk ophang en het nummer blokkeer. :)

• init6
  • Niet online
Ik vraag of ze een moment hebben en dat ik ze doorverbind met de juiste afdeling:
http://aaas.tilaa.com/

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:52
Ik heb na een tip hier ingelogd bij de KvK en me telefoonnummer verwijderd. Na een paar maanden ben ik niet meer gebeld.

• Mozart
  • Laatst online: 19:54
Ik heb wel een ‘vast’ telefoonnummer geregeld en deze gaat gelijk naar voicemail. Ik verwacht helemaal geen klanten of leads op dat nummer en er is ook nog nooit iets ingesproken…. Voicemail wordt als mail naar mij opgestuurd.

PSN: PcDCch

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:13
Mozart schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:26:
Ik heb wel een ‘vast’ telefoonnummer geregeld en deze gaat gelijk naar voicemail. Ik verwacht helemaal geen klanten of leads op dat nummer en er is ook nog nooit iets ingesproken…. Voicemail wordt als mail naar mij opgestuurd.
Hoe heb je dit precies geregeld? Heb je een naam of een linkje?

• Jogai
  • Laatst online: 15-11 12:23
@badkuip Cheapconnect misschien: https://www.cheapconnect.nl/prepaid-voip/ Dan kan je zelfs fax in je mail ontvangen.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:13
Jogai schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:29:
@badkuip Cheapconnect misschien: https://www.cheapconnect.nl/prepaid-voip/ Dan kan je zelfs fax in je mail ontvangen.
Ja, Google gebruiken kan ik ook maar ik ben meer op zoek naar @Mozart zijn of haar ervaring....

• Wackmack
Wil een nieuwe smart watch kopen en deze op de zaak zetten. Lees net deze blog, dat het prima kan, mee eens?

https://clever.cbee.nl/ik...-deze-in-de-zaak-opnemen/

• RichieB
@Wackmack Alles (behalve de uitzonderingen gedefinieerd door de belastingdienst) wat je zakelijk gebruikt kan je op de zaak zetten. Daar heb je geen blogs voor nodig maar een goede eigen argumentatie.

[ Voor 42% gewijzigd door RichieB op 05-03-2022 11:05 ]

• Mozart
  • Laatst online: 19:54
badkuip schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:46:
[...]

Ja, Google gebruiken kan ik ook maar ik ben meer op zoek naar @Mozart zijn of haar ervaring....
Klopt, via cheapconnect geregeld voor €8,95 per jaar. Voicemail instellen en gaan.
Nummer laat ik nergens afleveren.

[ Voor 5% gewijzigd door Mozart op 05-03-2022 11:38 ]

PSN: PcDCch

• Jogai
  • Laatst online: 15-11 12:23
badkuip schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:46:
[...]

Whow, we proberen in dit topic gewoon elkaar te helpen. En ik zat er niet eens naast.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:28
akkoord.
Wackmack schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:54:
Wil een nieuwe smart watch kopen en deze op de zaak zetten. Lees net deze blog, dat het prima kan, mee eens?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Waar lees je dat?
De algemene regel is dat als kosten een (gedeeltelijk) zakelijk karakter kennen ze (gedeeltelijk) wel afgetrokken mogen worden van de winst.
Ga maar eens een redelijke verdeelsleutel bedenken van een apparaat dat twaalf uur per dag om je pols hangt, waar je je privé-appjes mee leest en privé-oproepen mee opneemt en misschien eens per week zakelijk op gebeld wordt.

Is de paar tientjes belastingvoordeel je het gezeik bij een controle waard? Dan gewoon doen. Zoek anders dit topic eens door op het zakelijk opvoeren van een mobiele telefoon.

Anders werk je dit jaar gewoon één uur langer, en dan heb je dat geld ook verdiend.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 05-03-2022 11:53 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:14

ralpje

Deugpopje

Ik heb m'n Apple Watch wel als zakelijke aanschaf gedaan.
Ik doe veel zaken met modern workplace, Intune, etc. en kan dus beargumenteren dat ik ding vooral voor testdoeleinden gebruik op het gebied van beveiligingspolicies etc. (welke data / notificaties mogen wel niet getoond worden, dat soort dingen). Daarnaast is 'ie gekoppeld aan mijn zakelijke telefoon, waar een zakelijk abbo in zit.

Ik denk dat het met name afhankelijk is van wat voor klussen je doet. Common sense is belangrijk, als ondernemer ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Wackmack
CodeCaster schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Waar lees je dat?

[...]

Ga maar eens een redelijke verdeelsleutel bedenken van een apparaat dat twaalf uur per dag om je pols hangt, waar je je privé-appjes mee leest en privé-oproepen mee opneemt en misschien eens per week zakelijk op gebeld wordt.

Is de paar tientjes belastingvoordeel je het gezeik bij een controle waard? Dan gewoon doen. Zoek anders dit topic eens door op het zakelijk opvoeren van een mobiele telefoon.

Anders werk je dit jaar gewoon één uur langer, en dan heb je dat geld ook verdiend.
Helemaal eens natuurlijk! Dat gaan wij zeker niet doen.

Dacht meer, omdat een smartwatch steeds meer geïntegreerd is maar blijkbaar is het toch niet gebruikelijk.

Zijn er Tweakers die de afgelopen jaren een controle hebben gehad van de belastingdienst en tegen zaken aan zijn gelopen? Misschien waardevol om te delen?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Het is een beetje een gek artikel. De titel komt verder totaal niet voor in het artikel, ik zou het dan ook niet als betrouwbare bron gebruiken.

Verder hou ik zelf gewoon als stelregel dat als ik het ook daadwerkelijk zakelijk gebruik, in dit geval bijvoorbeeld voor app-development, dat ik het zakelijk boek. Zo is mijn iPad ook zakelijk, en hoewel ik hem incidenteel ook wel eens prive gebruik, zou ik hem nooit gekocht hebben als ik hem niet nodig heb om app-development op te doen.

Pagina: 1 ... 294 ... 652 Laatste