Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:39
tony-stark schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:45:
Mijn 1e reactie is dat ik zou verwachten dat een youngtimer op de zaak goedkoper is dan prive 19ct. (Maar dat is een aanname). Dit omdat de bijtelling en btw correctie relatief laag zijn en je wel alle onderhoudskosten zakelijk kan opvoeren.
Deze hele berekening is van veel meer variabelen afhankelijk waardoor je geen één op één vergelijking kunt maken. Rij je veel én zakelijk (>85% && >20k km), dan kan er juist weinig op tegen een privé occasion.

Een youngtimer is weer een loterij qua onderhoud. Jij rekent met €1000 p/j, maar je kunt geluk hebben en met €500 klaar zijn, of pech hebben en €5000 mogen aftikken. Daarnaast heb je de kans dat je een auto moet huren wanneer je youngtimer de geest geeft. Dat is eigenlijk niet goed door te rekenen.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:07
tony-stark schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:27:
Ik begrijp nooit zo goed als mensen zeggen dat een Tesla goedkoper is dan een youngtimer. Mijn berekening zegt iets anders, maar wellicht zitten daar fouten in? Wellicht voor 2020 was het goedkoper.

Link naar vergelijking:
https://docs.google.com/s...353051&rtpof=true&sd=true

[...]
Ik zal eens kijken of ik de excels nog heb.
Overigens gaf ik niet aan dat het goedkoper was, het was 100,- per maand duurder. Dus 1200 per jaar.

Wat een groot verschil is, is natuurlijk onderhoud! Bij de S60 heb ik bijna de aanschaf uitgegeven aan onderhoud in 1,5 jaar. Wellicht had ik pech…
Het enige onderhoud aan de tesla is tot nog 1x banden geweest in 45k km.
Daarnaast geen wegenbelasting (voorlopig) en 4% bijtelling. En m’n anwb abonnement (zakelijk) a250,- per jaar kon ook weg.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 12:16
-Jaap-io schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:58:
[...]
Overigens gaf ik niet aan dat het goedkoper was, het was 100,- per maand duurder. Dus 1200 per jaar.
En daarbij is dan de vraag, rij je voor 100 euro per maand meer liever een bijna nieuwe Tesla of een 15 jaar oude auto.

Goedkoper rijden lijkt mij maar een beperkte factor, anders kun je sowieso beter een 15 jaar oude auto van 2000 euro kopen.

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-11 20:03
tony-stark schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:45:
Mijn 1e reactie is dat ik zou verwachten dat een youngtimer op de zaak goedkoper is dan prive 19ct. (Maar dat is een aanname). Dit omdat de bijtelling en btw correctie relatief laag zijn en je wel alle onderhoudskosten zakelijk kan opvoeren.

[...]
Bij alle berekeningen is het vooral de BTW correctie op privegebruik waardoor zakelijk niet interesant is

• -Jaap-io
Bender schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:05:
[...]

En daarbij is dan de vraag, rij je voor 100 euro per maand meer liever een bijna nieuwe Tesla of een 15 jaar oude auto.

Goedkoper rijden lijkt mij maar een beperkte factor, anders kun je sowieso beter een 15 jaar oude auto van 2000 euro kopen.
dat zeg ik, dat was een nobrainer voor mij 😉

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:26

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Bender schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:05:
[...]

Ik rijd liever een 15 jaar oude maserati quattroporte/audi r8 dan een nieuwe tesla ja ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 09:11
Een youngtimer is leuk als je een beetje aan de onderkant van de markt zit. Van het type wat niet in aanmerking komt voor die dure nieuwe luxe wagens, maar toch hier van kan profiteren Een paar B merk banden eronder, B merk remmerij en gaan met die banaan. Na een tijdje duw je hem de sloot in.
Een neef van me is ZZP-er met een uurtarief van volgens mij nog niet eens 40 euro en rijdt in een oude diesel Mercedes ML. Aangezien alles toch aan gort gaat op het terrein van Tata steel.

Met ons giga winst behoren wij tot de top van de ZZP-ers en hebben we het hier over het vergelijken van een Tesla met een youngtimer.
Als dat ding het een dag niet doet, dan is die auto al afgeschreven vanwege de gemiste inkomsten.

Een oud barrel, zeker in het luxere segment kost klauwen vol geld. Een beetje een automatenbakrevisie, of een onderstel wat vaak aan het eind van zijn leven is zal je op leeglopen. Of je moet het echt doen voor de leuk. Vaak is het een beetje een auto die je vroeger leuk vond en nu opeens voor een "prikkie" kan rijden. Maar we vergeten dat die auto niet meer 5 jaar oud is, maar >15 jaar oud met waarschijnlijk 7-8 eigenaren.

Moet je maar eens voor de lol kijken naar klokje rond van Autoweek op youtube en dan zie je dat een hoop "liefhebbers" totaal geen verstand hebben van de staat van hun oudere auto.

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-11 20:03
Tylen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Ik rijd liever een 15 jaar oude maserati quattroporte/audi r8 dan een nieuwe tesla ja ;)
Ik heb een QP aantal keer overwogen, maar met dagelijks gebruik loopt dat echt in de papieren :D

En ik heb al twee italianen vor de deur staan. Minimaal 1 voertuig moet wel betrouwbaar zijn hoor

• -Jaap-io
com2,1ghz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:10:

Een oud barrel, zeker in het luxere segment kost klauwen vol geld. Een beetje een automatenbakrevisie, of een onderstel wat vaak aan het eind van zijn leven is zal je op leeglopen. Of je moet het echt doen voor de leuk. Vaak is het een beetje een auto die je vroeger leuk vond en nu opeens voor een "prikkie" kan rijden. Maar we vergeten dat die auto niet meer 5 jaar oud is, maar >15 jaar oud met waarschijnlijk 7-8 eigenaren.
precies mijn verhaal 8) mijn jeugdliefde gekocht voor een prikkie, 1,5 jaar mee rond gereden, turbo gereviseerd en nog wat van dat soort dingen... en altijd olie en koelvloeistof onder de auto... maar leuk was het wel :)

• Bender
[...]
Nou als je die Maserati Quattroporte van 15 jaar oud gaat rijden, dan ben je een godsvermogen kwijt aan onderhoud.
En de Audi R8 aan bijtelling...

In beide gevallen in ieder geval weer een veel duurdere keuze dan de Tesla, en of je voor meer geld in een oude Maserati wil rijden kan ik me niet voorstellen...
(de Audi R8 kan ik me wel voorstellen, maar de bijtelling niet...)

• Bender
Een youngtimer is leuk als je een beetje aan de onderkant van de markt zit.
Ik heb 5 jaar een 15 jaar oude Audi TT gehad, afschrijving in 5 jaar was 1.500 euro (totaal!) ik heb dat ding 5 jaar niet onderhouden en zat bij verkoop vol krassen en deuken.

Met een bijtelling van 25 euro per maand heb ik nog nooit zo goedkoop gereden :-p

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:28
1.5% op 40K (catalogusprijs) = 600 euro per jaar. Dat is toch "niets"
fry77 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:09:
[...]
Bij alle berekeningen is het vooral de BTW correctie op privegebruik waardoor zakelijk niet interesant is

• tony-stark
Ben benieuwd naar je berekening! Ik kom op 648 euro duurder uit.

[...]

Wat een groot verschil is, is natuurlijk onderhoud! Bij de S60 heb ik bijna de aanschaf uitgegeven aan onderhoud in 1,5 jaar. Wellicht had ik pech…
Daarnaast geen wegenbelasting (voorlopig) en 4% bijtelling. En m’n anwb abonnement (zakelijk) a250,- per jaar kon ook weg.

[ Voor 9% gewijzigd door tony-stark op 24-02-2022 13:37 ]

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

fry77 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:09:
[...]
Je hoeft niet het fortait toe te passen, je kunt ook de werkelijke zakelijke / privé kilometers bijhouden met een administratie (niet hetzelfde als een sluitende rittenregistratie voor de bijtelling).

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Tylen

Tylen

Bender schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:22:
[...]

Nou als je die Maserati Quattroporte van 15 jaar oud gaat rijden, dan ben je een godsvermogen kwijt aan onderhoud.
En de Audi R8 aan bijtelling...

In beide gevallen in ieder geval weer een veel duurdere keuze dan de Tesla, en of je voor meer geld in een oude Maserati wil rijden kan ik me niet voorstellen...
(de Audi R8 kan ik me wel voorstellen, maar de bijtelling niet...)
En ik kan mij niet voorstellen dat je uberhaubt in een Tesla wilt rijden ;)

Verschillende mensen verschillende smaken/voorkeuren/keuzes.

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Je kunt ook doen zoals ik heb gedaan. Een Tesla kopen maar dan wel de performance versie nemen. Ik vind dat dat best leuk rijdt ;)

• -Jaap-io
tony-stark schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:37:
Ben benieuwd naar je berekening! Ik kom op 648 euro duurder uit.

[...]
nee ik kan ze niet meer vinden 😒 ik weet dat ik pas heb opgeruimd en dacht die heb ik niet meer nodig 2 jaar na dato...
ik zie wel wat verschillen die het eea kunnen verklaren:
- Ik ging uit van 20k zakelijk en 10k privé km's (pre corona)
- Mijn 2019 tesla heeft 4% bijtelling (scheelt de helft)
- Bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto heb je ook recht op Milieu investeringsaftrek (lig in 2019)

Als ik de gegevens voor de Tesla invul bij berekenen.nl kom ik op 4900,- per jaar uit.
Als ik terug kijk in mijn administratie zie ik dat 700 aan auto gerelateerde btw heb terug gevraagd, of wel 3333,33 totaal ex btw. maar dat is dus excl verzekering en wegenbelasting uit mijn hoofd zo'n 130,- per maand. dus totaal zo'n 4800 per jaar.

En ja je kan enorm een bepaalde kant op rekening door afschrijving en rente kosten hoger of lager te maken. Maar vergeet niet dat zo'n oude Volvo 1 op 10 rijdt 8)7 dus een volle tank in 2019 ging al over de 80,- heen en dan kon je 600km rijden... Dat hakt er enorm in! ik betaal nu 0,31 per kWh en daar kan ik 6 km mee tijden, scheelt een factor 3!

ik zie dat ik eerder in het topic wel eens de getallen heb gezet:
-Jaap-io schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:15:
[...]
ik kwam op het volgende uit (via berekenhet.nl)
mijn huidig yountimer 325, p.m. bij 20k km (10k zakelijk 10k privé)
een model 3 Standard range 344 als ik hem zelf betaal
en 400 als ik hem financier.

[ Voor 12% gewijzigd door -Jaap-io op 24-02-2022 14:30 ]

• tony-stark
2019 is inderdaad een stuk goedkoper door MIA (nu afgeschaft) en bijtelling 4%. Veel meer KM's is ook gunstiger voor de EV.
-Jaap-io schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:20:
[...]

nee ik kan ze niet meer vinden 😒 ik weet dat ik pas heb opgeruimd en dacht die heb ik niet meer nodig 2 jaar na dato...
ik zie wel wat verschillen die het eea kunnen verklaren:
- Ik ging uit van 20k zakelijk en 10k privé km's (pre corona)
- Mijn 2019 tesla heeft 4% bijtelling (scheelt de helft)
- Bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto heb je ook recht op Milieu investeringsaftrek (lig in 2019)

Als ik de gegevens voor de Tesla invul bij berekenen.nl kom ik op 4900,- per jaar uit.
Als ik terug kijk in mijn administratie zie ik dat 700 aan auto gerelateerde btw heb terug gevraagd, of wel 3333,33 totaal ex btw. maar dat is dus excl verzekering en wegenbelasting uit mijn hoofd zo'n 130,- per maand. dus totaal zo'n 4800 per jaar.

En ja je kan enorm een bepaalde kant op rekening door afschrijving en rente kosten hoger of lager te maken. Maar vergeet niet dat zo'n oude Volvo 1 op 10 rijdt 8)7 dus een volle tank in 2019 ging al over de 80,- heen en dan kon je 600km rijden... Dat hakt er enorm in! ik betaal nu 0,31 per kWh en daar kan ik 6 km mee tijden, scheelt een factor 3!

ik zie dat ik eerder in het topic wel eens de getallen heb gezet:

[...]

• tony-stark
-verwijderd-

[ Voor 90% gewijzigd door tony-stark op 24-02-2022 15:49 ]

• Bender
Tylen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:48:
[...]
En ik kan mij niet voorstellen dat je uberhaubt in een Tesla wilt rijden ;)

Verschillende mensen verschillende smaken/voorkeuren/keuzes.
Ik kan me zeker wel voorstellen dat mensen in een Tesla willen rijden.
Het zoeft over de weg en heeft veel luxe.

Zelf mis ik alleen iedere vorm van beleving, maar veel mensen rijden geen auto om de beleving maar om van A naar B te gaan.

Overigens rij ik zelf zakelijk een BMW 530 van een paar jaar oud, ik rij vrijwel enkel zakelijk en dus geen bijtelling (ik rij er nog geen 500 km per maand mee..).

Prive rijd ik in een 911, niet iets waar ik bijtelling over wil betalen ;w

[ Voor 19% gewijzigd door Bender op 24-02-2022 18:15 ]

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 21:58
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:03
Gefeliciteerd, mooie move!

Ik ben ook blij. Tarief kunnen verhogen van 102,50 naar 110. Ik zat al 1,5 jaar op dat tarief maar alsnog was ik wel wat verbaasd eigenlijk dat de klant direct zonder morren akkoord ging. :)
Gaat om een data Analytics project bij een grote bank. Dat helpt wel

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Een youngtimer is leuk als je een beetje aan de onderkant van de markt zit. Van het type wat niet in aanmerking komt voor die dure nieuwe luxe wagens, maar toch hier van kan profiteren Een paar B merk banden eronder, B merk remmerij en gaan met die banaan.
En bedankt he...

https://niels.nu

• Hydra
Lekker bezig @Wackmack ! Hele mooie start!

• Hydra
Bender schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:13:
Ik kan me zeker wel voorstellen dat mensen in een Tesla willen rijden.
Het zoeft over de weg en heeft veel luxe.

Zelf mis ik alleen iedere vorm van beleving, maar veel mensen rijden geen auto om de beleving maar om van A naar B te gaan.
Ik wil graag een tesla hoor. Maar ik heb nu een V70 uit 2003 waar je een hele boerderij in kan vervoeren, met 200pk en een 70 liter tank. En dat rijdt erg lekker, en ook nog eens goedkoop :)

Oh en de bijtelling is 35% over 4000 euro. Da's wel ff andere koek dan een bijtelling van 16% over 80k.

[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 24-02-2022 19:23 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
[...]

Exact om bovenstaande heb ik gekozen voor een 4% model 3 inderdaad.
Het geluk nu ook dat ik bij mijn nieuwe opdrachtgever gratis kan laden, rij dus echt bijna voor niks nu. 70-80% van de kilometers zijn gratis geladen :Y

• ybos
[...]

Gat is dan wel iets groter dan 100 per maand ;)

Maar, ieder zijn keuze. Er is geen goed of fout.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Hydra schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:14:
[...]

Ik wil graag een tesla hoor. Maar ik heb nu een V70 uit 2003 waar je een hele boerderij in kan vervoeren, met 200pk en een 70 liter tank. En dat rijdt erg lekker, en ook nog eens goedkoop :)

Oh en de bijtelling is 35% over 4000 euro. Da's wel ff andere koek dan een bijtelling van 16% over 80k.
Ik heb zojuist nog een 3zits bank vervoerd in mijn xc90, stoel ietsjes naar voren en de klep kon bijna helemaal dicht. Dat lukt in een ModelS of X niet…neemt niet weg dat ik er ook wel eens aan denk en nee, de volgende wordt ook geen youngtimer meer, toch teveel gezeik mee gehad.

Oh, mijn vrouw heeft ook zo’n v70 uit 2003, die hebben we al lang (prive) en is een heerlijke auto!

[ Voor 6% gewijzigd door dr.lowtune op 24-02-2022 22:22 ]

• Hydra
dr.lowtune schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:18:
Ik heb zojuist nog een 3zits bank vervoerd in mijn xc90, stoel ietsjes naar voren en de klep kon bijna helemaal dicht. Dat lukt in een ModelS of X niet…neemt niet weg dat ik er ook wel eens aan denk en nee, de volgende wordt ook geen youngtimer meer, toch teveel gezeik mee gehad.
Ik heb er ook redelijk wat reparaties e.d. aan gehad, maar heb net ff gekeken en het totaal was 2200 aan onderhoud en reparaties in 3 jaar. Best prima voor een oud beestje met 160k op de teller dat ik voor 8000 euro gekocht heb eind 2018. Oh heb net ff gekeken, hij komt uit mei 2002 dus de auto is bijna 20 jaar oud.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 19:08
Linkdrop (helaas paywall):

https://www.telegraaf.nl/...-binnen-vijf-jaar-gestopt
Nog geen 20% van de in 2013 gestarte zelfstandigen had na vijf jaar een inkomen uit zelfstandigheid dat gelijk staat aan of boven het minimumloon ligt. Dit meldt het CBS naar aanleiding van onderzoek over de inkomensontwikkeling van startende zelfstandigen.
In headlines:
* Groep gestart in 2013, onderzocht: 2018

* Resultaten
-- 50% gestopt (terug in loondienst / uitkeringsgeregechtigd / geen bekend inkomen)
-- 30% onder minimumloon
-- 20% heeft een levensvatbaar inkomen uit de onderneming

* Man/vrouw
van de mannelijke ondernemers weet 25% een inkomen te vergaren uit onderneming, bij vrouwen slechts 10%.

* Sectoren:
In de sectoren onderwijs, gezondheids- en welzijnszorg en de overige dienstverlening waren er relatief weinig starters die de inkomensgrens haalden. In deze sectoren waren verhoudingsgewijs veel vrouwen als zelfstandige begonnen. Het zelfstandigeninkomen was in deze sectoren vaker een neveninkomen.
Geen mooi beeld van de ambitie van de gemiddelde zelfstandige. Kennelijk veel hobbyisten die het als bijverdienste doen en weinig mensen die een imperium aan het opbouwen zijn.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ken iemand die ZZP'er is in de licht en theatertechniek, met maar 25 euro per uur en de sluitingen door coronamaatregelen lijkt het mij vrij lastig om rond te komen. We hebben gewoon erg geluk in de IT. :)

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:52
t_captain schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:21:
Linkdrop (helaas paywall):

https://www.telegraaf.nl/...-binnen-vijf-jaar-gestopt

[...]

Geen mooi beeld van de ambitie van de gemiddelde zelfstandige. Kennelijk veel hobbyisten die het als bijverdienste doen en weinig mensen die een imperium aan het opbouwen zijn.
Maken ze onderscheid per beroepsgroep en ervaring (ik heb geen toegang tot het artikel)?
Ik vind het prima als mensen met hobbyen wat bijverdienen, ieder zijn ding, maar wel zorgwekkend als een groot deel niet kan rondkomen zijn of haar werk.

[ Voor 6% gewijzigd door Lisper op 25-02-2022 15:30 ]

• t_captain
Dat is nou juist het hele probleem. Den Haag probeert "ZZP" als 1 dossier te zien, maar er zijn zoveel groepen en de verschillen zijn zo gigantisch.

Groep 1 zijn sucessvolle professionals, de groep die je hier wel tegenkomt. Ze werken uur/factuur in de IT, zakelijke dienstverlening, als arts, soms als verpleegkundige, of een juridisch beroep. Omzet per declarabel uur ~60 ... 250 euro. Werk is ~25-80 uur per week (25-40 voor mensen die deeltijd werken, dat zie je steeds meer bij huisartsen etc, 40-80 voor de voltijd werkende zelfstandige).
Deze groep redt zichzelf prima. Ze verdienen genoeg om zichzelf te onderhouden en vermogen op te bouwen (aanzienlijk meer dan werknemers overigens. In mijn netwerk mensen met een oceaangaande zeilboot en mensen met een tweede woning in Spanje). Belangrijkste wat de groep nodig heeft is een overheid die de markt met rust laat. Fiscale stimulering is niet nodig, een telkens veranderende wetgeving die de klant onzeker maakt doet veel meer schade dan de zelfstandigenaftrek oplevert.
Ik gok dat we in deze groep 75% mannen en 25% vrouwen aantreffen. Deels vanwege de beroepen, deels onverklaard. Onderzoek zou op zijn plaats zijn: waarom wordt een mannelijke IT project manager wel ZZP-er en een vrouw niet?

Groep 2 is het middensegment van blauwe boorden werkers.
Vaak in de bouw. Keukenmonteurs, schilders, stucadoors, noem maar op. Omzet per declarabel uur 35-70 euro.
Deze groep redt zichzelf vrij aardig. Qua inkomen hebben ze weinig ondersteuning nodig en ze slagen erin om een buffer op te bouwen. Aandachtspuntje voor Den Haag: AOV verzekeringen voor blauwe boorden zijn nogal duur en die hebben ze niet allemaal. Dat geeft een bijstandsrisico.
Een belangrijke drijfveer van deze groep is fiscaal. In de middeninkomens is er relatief een groot verschil tussen de belastingdruk tussen een ZZP-er en een werknemer. Aan de overheid de taak om de belastingdruk van werknemers fors te verlagen, dan blijven alleen de meer ondernemende figuren over. In het algemeen heeft de groep voldoende economische macht in hun omgang met werkgevers en opdrachtgevers.
Ook in deze groep relatief veel mannen, dat komt door de oververtegenwoordiging van de bouwsector.

Groep 3 zijn laagverdienende ZZP-ers.
Ze werken voor een of ander platform en behalen amper een omzet gelijk aan bedrijfskosten+minimimloon+bijbehorende werknemersvoordelen.
Oververtegenwoordiging van jongeren, zowel mannen als vrouwen. De typische ZZP-er in deze groep is qua inkomen, inkomenszekerheid en andere factoren slechter af dan in loondienst. De overheid zou het bestaan van deze groep imho moeten bestrijden. Het liefst zou ik een generieke keten-regeling zien waarin de opdrachtgever moet aantonen dat er niemand onder minimum- of CAO loon zit. Of dat nu is ingehuurd als zelfstandige, of via een buitenlands uitzendbureau. Zogplicht voor de opdrachtgever met stevige handhaving.

Dan resteren denk ik nog drie groepen.

Groep 4: de hobbyist (die in bijberoep of naast het inkoimen van een werkende partner) probeert om van een hobby een inkomen te maken. Qua zelfstandigheid zit het prima met deze mensen, qua inkomen niet. Maar dat vinden ze vaak zelf niet zo erg. WUO wordt niet gezien als middelen van bestaan maar als extraatje.

Groep 5: de artiest. Lijkt een beetje op de hobbyist, maar is vaak wel afhankelijk van het inkomen. Vertoont overeenkomsten met hobby-zzp-ers maar ook met de onderbetaalde zzp-er in de platform wereld. Een anzienlijk deel van de artistieke staff van een theaterproductie wordt gevormd door deze groep.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat de overheid met deze groep aanmoet. Als je veel meer geld aan de culturele sectur zou geven, gaan ze waarschijnlijk in loondienst.

Groep 6: de dromer. Grootse plannen maar geen realistische visie op de markt en geen goed beself hoeveel geld je wel niet moet ophalen om ervan te kunnen leven.
Ik kan deze groep niet goed onderbrengen in de andere groepen, maar iedereen heeft wel eens op een feestje met zo'n dromer gesproken. Ze hebben een "concept" of een "business plan" maar na drie jaar hebben ze nog geen 5000 euro omzet. Ik vrees dat een groot deel van deze groep sowieso geen potten breekt op de arbeidsmarkt.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:14

ralpje

Deugpopje

Een prima samenvatting imho, maar het lastige is natuurlijk dat je als overheid hier geen beleid op kunt maken. Want hoe bepaal je wie precies in welke groep valt? En waarom zou überhaupt voor de ene groep andere regelgeving (of vangnet zoals verplichte AOV) moeten gelden dan voor een andere groep?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• t_captain
De uiteenzetting laat precies dat zien: je kunt dit niet met 1 enkel beleid aanvliegen.

De juiste volgorde lijkt mij:

1. om de verschillende groepen in kaart te brengen (zie mijn 1e voorzet hierboven)
2. dan per groep te bekijken hoe wenselijk deze is (gezien vanuit de groep zelf en vanuit de maatschappij als geheel, dit laatste is een politiek debat)
3. juridisch in kaart te brengen hoe je binnen de kaders van nationale en Europese wetgeving onderscheid kunt maken tussen de groepen
4. om daar waar nodig en mogelijk gericht beleid te implementeren

Wet DBA is in ieder geval niet de oplossing. De focus op arbeidsrelatie is verkeerd. Je moet hoofdzakelijk kijken of iemand het goed heeft en of hij de samenleving niet teveel tot last is. Omzet is daarin belangrijker dan arbeidsrelatie. Overigens geniet ik momenteel vier bronnen van inkomen waarvan er twee mogelijk in gevaar zouden zijn als je DGA heel strikt zou mplementeren. Ben ik dan geen ondernemer? Dacht het wel.

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:18

AJM

t_captain schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:09:

DGA is in ieder geval niet de oplossing. De focus op arbeidsrelatie is verkeerd. Je moet hoofdzakelijk kijken of iemand het goed heeft en of hij de samenleving niet teveel tot last is. Omzet is daarin belangrijker dan arbeidsrelatie. Overigens geniet ik momenteel vier bronnen van inkomen waarvan er twee mogelijk in gevaar zouden zijn als je DGA heel strikt zou mplementeren. Ben ik dan geen ondernemer? Dacht het wel.
DGA = DBA ?

[ Voor 33% gewijzigd door AJM op 25-02-2022 21:37 ]

• t_captain
Fixed that.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:38
t_captain schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:17:
Groep 1 zijn sucessvolle professionals,
Ik stopte hier al bijna met lezen, wat een arrogantie.. zijn de andere groepen maar amateurs? Dat je jezelf professional noemt?

En met succesvol doel je natuurlijk op financiële gebied, want mensen die in de andere groepen vallen zijn misschien vooe hun doelen ook succesvol... Kijk naar de groepen 4 en 5; die zijn misschien op hun manier succesvol vanwege de bijdrage die ze leveren.

In je groep 1 zitten vooral mensen die een ver boven modaal uurtarief krijgen, de ICT is daar zeker een mooi voorbeeld van. Die hebben tegelijkertijd ook gewoon weinig risico; niet de risico op arbeidsongeschikt of blessures zoals de mensen in de bouw, niet het risico op overspannen raken zoals in de zorg, geen vaste tijden zoals zzp'ers in het onderwijs, het bedrijfsleven waarin geld teveel is in vergelijking met publieke functies, etc.

[ Voor 19% gewijzigd door President op 25-02-2022 22:53 ]

• t_captain
“Succesvol” inderdaad in de financiele betekenis. Daarin liggen twee zaken besloten: die van zelfredzaamheid en welvarendheid. Je kunt betogen “geld is maar geld”, maar de factor zelfredzaamheid is toch wel een randvoorwaarde om je werk een succes te noemen imho.

Dan “professional”: dat is een vrij generiek woord voor werkende mensen. Je hebt professionals in allerlei beroepen, dat is niet aan de ICT of advocatuur voorbehouden. Ook blauwe boorden mag je zo noemen.

Bij de hobbymatige zelfstandigen en de dromers heb ik wel mijn bedenkingen. Als je tweehonderd euro per maand verdient met taarten bakken en je hebt geen horecakeuken, hoe professioneel ben je dan? En als je al jaren bezig bent om een “nieuw concept in de markt te zetten” (wat in feite gewoon een niet levensvatbaar idee is dat anderen alland hebben verlaten), ben je dan professional?

• Bender
President schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:45:
[...]

Ik stopte hier al bijna met lezen, wat een arrogantie.. zijn de andere groepen maar amateurs? Dat je jezelf professional noemt?

En met succesvol doel je natuurlijk op financiële gebied, want mensen die in de andere groepen vallen zijn misschien vooe hun doelen ook succesvol... Kijk naar de groepen 4 en 5; die zijn misschien op hun manier succesvol vanwege de bijdrage die ze leveren
Successvol is naar mijn mening jezelf zelfstandig financieel kunnen onderhouden, ook als het en keer slecht gaat.

Ik vind het altijd maar gelul dat je succesvol bent omdat mensen naar je theatervoorstelling komen kijken maar je niet in staat bent om jezelf te onderhouden zonder problemen...

Onpopulaire mening:
Als het werkelijk zoveel bijdraagt, waarom betalen mensen er dan niet voldoende voor?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bender schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:23:
[...]

Successvol is naar mijn mening jezelf zelfstandig financieel kunnen onderhouden, ook als het en keer slecht gaat.

Ik vind het altijd maar gelul dat je succesvol bent omdat mensen naar je theatervoorstelling komen kijken maar je niet in staat bent om jezelf te onderhouden zonder problemen...

Onpopulaire mening:
Als het werkelijk zoveel bijdraagt, waarom betalen mensen er dan niet voldoende voor?
Hier een random musical gevonden waarbij ik denk; hoe dan :?
Op zaterdag 12 maart staat The Visit in het theater de Maaspoort in Venlo. The Visit is een bijzondere musical en zet voor het eerst voet op Nederlandse bodem. BMT-producties heeft de exclusieve rechten verkregen om de Weense musical The Visit naar Nederland te halen. Met een uitgebreide theatertour door het zuidoosten van het land en een cast van 41 spelers ondersteund door een 29-koppig orkest wordt de productie groots aangepakt. Verschillende castleden komen uit Limburg en de vrouwelijke hoofdrol wordt gespeeld door Valeska Poismans uit Urmond.
Als deze 70 man een redelijk nette 50 euro ex per uur willen verdienen dan ben je al 28.000.- per avond kwijt (8*70*50) en dat zorgt in het lokale theater hier voor een kaartprijs van ruim 40 euro. Alleen dan mis ik nog ff de kosten van ondersteunend personeel, zaalhuur, decor, repetitietijd en de winst die Joop van den Ende hoopt te pakken. :P Mochten ze in de randstad optreden kan je nog een miljoen per avond aan parkeerkosten optellen. :+
Maar dat geldt natuurlijk ook voor de nagelstudio op de hoek die voor tien euro jouw nagels lakt. Je hebt tijd voor maximaal vijf klanten per uur inclusief overhead van afspraken maken en andere bijzaken. Dan moet je wel heel veel nutteloze upselling doen om ook de huur nog te kunnen betalen.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:03
We zijn gewoon gezegend met een vaardigheid waar mensen veel geld voor willen betalen.

De bouwvakkers hier bij mij vroegen ook al nieuwsgierig waar ik alles van betaal. "hele dag beetje bellend vanuit huis".
Die rekenen zelf ongeveer €42 per uur excl btw

• Wackmack
ConQuestador schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:32:
Net contract getekend voor mijn nieuwe opdracht via YEM :)

Toch opvallend dat alles in het contract draait rondom wet DBA, een en al wassen neus als je het mij vraagt. Maar wat dan wel weer nadelig is, is dat ik dus blijkbaar maximaal 2 jaar op het project kan zitten. Beetje wat Hydra ook al eens aangegeven had bij zijn vorige opdracht.

Opzich is het geen ramp, na 2 jaar heb je het vaak ook wel gezien, maar toch blijf ik het stom vinden dat bedrijven zoals Yacht / YEM zich helemaal gaan indekken door nietszeggende regels als maximaal 2 jaar gaan implementeren.
Loop hier nu helaas ook tegen aan! Zit momenteel bij een opdracht waar ik vorig jaar zat als medewerker van mijn laatste werkgever. YEM belde mij gisteren hierover op. Volgens hun, kan je niet als freelancer dezelfde opdracht uitvoeren ivm gezag. Lijkt mij niet hoor.

Zat hier natuurlijk vorig jaar ook al, als externe op dezelfde opdracht, nu echter als freelancer. Toen ik er via mijn werkgever zat, was er ook geen gezag verhouding zoals je wel hebt als medewerker, omdat ik als externe er zat.

Uit alles blijkt dat ik functioneer als zelfstandige.
Ben benieuwd hoe we het gaan oplossen volgende week. Komen belangrijke projecten weken aan en ben nu de enige die alles uit kan voeren.

De hele wet dba was toch bedoeld om schijnzelfstandige tegen te gaan. Deze opdracht heeft een uurloon van €100,- dat zegt toch genoeg zou je denken.

Wordt vervolgd!

• President
Bender schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:23:
[...]

Onpopulaire mening:
Omdat de zorg en het onderwijs zo weinig mogelijk moet kosten. Omdat men niet voor cultuur wil betalen, al is dat onderdeel van de menselijke ontwikkeling. Omdat men bouwvakkers en werklui geen duizenden euro's op maandbasis wil betalen, aangezien alleen duur betaalde ICT'ers het dan kunnen betalen en de gewone mens niet.

• t_captain
Ik maak persoonlijk geen verschil tussen een zelfstandige die modaal verdient in maakt niet uit wat voor beroep of een advocaat die 7x modaal doet.

Maastschappelijk bestaat er wel wat verschil, namelijk op modaal niveau zijn financiele buffers en AOV vaak afwezig. In het beleid moeten we daar wel iets mee.

Maar mensen die met hun onderneming na vijf jaar nog geen minimumloon weten te verdienen (volgens mijn linkdrop gisteren 60% van de na vijf jaar nog bestaande ondernemingen)… dan kun je wel de vraag stellen of het ondernemen is of een soort plan B om maar aan werk te komen.

• Crazy D
  • Laatst online: 18:33

Crazy D

I think we should take a look.

t_captain schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:49:
Maar mensen die met hun onderneming na vijf jaar nog geen minimumloon weten te verdienen (volgens mijn linkdrop gisteren 60% van de na vijf jaar nog bestaande ondernemingen)… dan kun je wel de vraag stellen of het ondernemen is of een soort plan B om maar aan werk te komen.
De vraag is of dat een probleem is. Moet je iemand met een eigen bedrijf die onder modaal verdient, verbieden een bedrijf te hebben ook als die een partner heeft die gewoon goed verdient? Als dat is die anders een baan van 2 a 3 dagen in de week zoekt, en daarmee ook niet voldoende verdient om in eigen levensonderhoud te voorzien? (wat ook niet nodig is gezien de partner...).

Exact expert nodig?

• President
Crazy D schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:11:
[...]

De vraag is of dat een probleem is. Moet je iemand met een eigen bedrijf die onder modaal verdient, verbieden een bedrijf te hebben ook als die een partner heeft die gewoon goed verdient? Als dat is die anders een baan van 2 a 3 dagen in de week zoekt, en daarmee ook niet voldoende verdient om in eigen levensonderhoud te voorzien? (wat ook niet nodig is gezien de partner...).
Je bedoelt de niet succesvolle professionals die gewoon voor de hobby fotograaf zijn en daar maar één of twee dagen per week tijd aan willen besteden? Tja, dat zijn geen succesvolle professionele ZZP'ers maar niet-succesvolle onprofessionele amateurs...

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik maak persoonlijk geen verschil tussen een zelfstandige die modaal verdient in maakt niet uit wat voor beroep of een advocaat die 7x modaal doet.
Er zit wel een enorm verschil in hoeveel belasting er afgedragen wordt. Met alle ondernemersaftrek ga je pas vanaf 30k winst IB betalen. De verhouding met de werknemers die hetzelfde werk doen en daar veel meer belasting over betalen is erg schreef.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Er zit wel een enorm verschil in hoeveel belasting er afgedragen wordt. Met alle ondernemersaftrek ga je pas vanaf 30k winst IB betalen. De verhouding met de werknemers die hetzelfde werk doen en daar veel meer belasting over betalen is erg schreef.
Ik denk dat je gedeeltelijk gelijk hebt (zeker icm de MKB winstvrijstelling), hoewel vooral ondernemers met hogere omzetten daar uiteindelijk van profiteren. Want bij lagere omzet is dit belastingvoordeel hard nodig om de kosten te dekken die je moet maken voor zaken die in loondienstverband door de werkgever betaald worden zoals WW en AOV premies en werkgeversdeel pensioen.

• Crazy D

Crazy D

President schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:21:
[...]

Je bedoelt de niet succesvolle professionals die gewoon voor de hobby fotograaf zijn en daar maar één of twee dagen per week tijd aan willen besteden? Tja, dat zijn geen succesvolle professionele ZZP'ers maar niet-succesvolle onprofessionele amateurs...
Wanneer ben je dan wel zzp'er? Als je minimaal 32 dagen werkt? Als je uurtarief boven de 35 euro ligt? Als je minimaal 60k winst maakt? Of als je jezelf kunt bedruipen (ook als je dat helemaal niet nodig hebt)? (en definieer bedruipen, ook onder zzp'rs heb je mensen die veel verdienen en nog meer uitgeven....).

Exact expert nodig?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

President schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:21:
[...]

Je hanteert hier je eigen definities van "professioneel" en "succesvol".

Wat als iemand naast z'n loondienst iets als zzp'er wil doen, zoals taarten bakken, fotograferen of honden uitlaten? En wat als dat maar één of twee dagen per week is? Wie ben jij om daar wat van te vinden, en al helemaal om dat een "niet-succesvolle onprofessionele amateur" te noemen?

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 26-02-2022 13:04 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• President
Crazy D schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Wanneer ben je dan wel zzp'er? Als je minimaal 32 dagen werkt? Als je uurtarief boven de 35 euro ligt? Als je minimaal 60k winst maakt? Of als je jezelf kunt bedruipen (ook als je dat helemaal niet nodig hebt)? (en definieer bedruipen, ook onder zzp'rs heb je mensen die veel verdienen en nog meer uitgeven....).
CodeCaster schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:00:
[...]

Je hanteert hier je eigen definities van "professioneel" en "succesvol".

Wat als iemand naast z'n loondienst iets als zzp'er wil doen, zoals taarten bakken, fotograferen of honden uitlaten? En wat als dat maar één of twee dagen per week is? Wie ben jij om daar wat van te vinden, en al helemaal om dat een "niet-succesvolle onprofessionele amateur" te noemen?
Ik ga uit van de verdeling van @t_captain met zijn verschillende groepen... En alleen in groep 1 worden de woorden professionals en succesvol gebruikt, wat suggereert dat de andere groepen dat niet zijn.

Maar goed, voor wetgeving voor verzekeringen/pensioenen etc verplicht stellen is kijken naar salaris inderdaad niet genoeg. Vandaar dat het logisch is dat men de zzp'ers op één hoop gooit

Maar goed, dit gaat wel allemaal beetje offtopic van ICT ZZP'ers

• t_captain
Crazy D schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Sleutelwoord: “maatschappelijk risico”.

We moeten een manier verzinnen om op juridisch sluitende en niet discriminerende basis te beoordelen of iemand weinig/normaal/veel risico’s bij de samenleving neerlegt.

• Deveon
  • Niet online
Afas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Ik denk dat je gedeeltelijk gelijk hebt (zeker icm de MKB winstvrijstelling), hoewel vooral ondernemers met hogere omzetten daar uiteindelijk van profiteren. Want bij lagere omzet is dit belastingvoordeel hard nodig om de kosten te dekken die je moet maken voor zaken die in loondienstverband door de werkgever betaald worden zoals WW en AOV premies en werkgeversdeel pensioen.
Eens, en zeker de kleine ondernemer zoals de bakker om de hoek heeft vaak dit soort aftrekposten hard nodig. Echter in hoeverre kan je spreken van ondernemen als je niet eens in staat ben om je bijdrage aan de maatschappij te betalen? Natuurlijk kan dat tijdelijk of tijdens het opstarten voorkomen maar ergens moet de maatschappij ook meeprofiteren.

Nu wordt het scenario van de bakker om de hoek namelijk ook misbruikt voor de (pakket)bezorger die zonder het belastingvoordeel zich echt niet zouden laten overtuigen om te gaan ondernemen.

• t_captain
Vroeger hadden we geen moeite om op inkomen te schakelen.

Ziekenfonds was bijvoorbeeld alleen maar tot een modaal inkomen, daarboven was je (vrijwillig) particulier verzekerd. Toen was de achterliggende gedachte dat je iedereen een bepaald basisniveau van zorg wilt bieden en dat je daar een collectieve voorziening van maakt voor degenen die het niet zelf kunnen oplossen.

Dat principe was wat mij betreft prima.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11 12:42
Crazy D schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Wanneer je kan voorzien in je levensbehoeften en minimaal een aov hebt die dezelfde voorwaarden als het UWV biedt en een pensioen opbouwt.

Ik ken genoeg collega freelancers met een uur tarief van 90 die geen aov hebben. Misschien dat E wat can pensioen opbouwen. Ook dit gevallen kunnen tegen een probleem aanlopen, dus wat mij betreft is een aov een vereiste voor iedereen, met minimaal X bedrag die je dan ook in staat stelt een pensioen op te bouwen.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

President schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:11:
[...]

[...]

Ik ga uit van de verdeling van @t_captain met zijn verschillende groepen... En alleen in groep 1 worden de woorden professionals en succesvol gebruikt, wat suggereert dat de andere groepen dat niet zijn.

Maar goed, voor wetgeving voor verzekeringen/pensioenen etc verplicht stellen is kijken naar salaris inderdaad niet genoeg. Vandaar dat het logisch is dat men de zzp'ers op één hoop gooit

Maar goed, dit gaat wel allemaal beetje offtopic van ICT ZZP'ers
Ik (re)ageer vooral op het wegstoppen als "stelletje prutsers" (vrije vertaling van jouw "niet-succesvolle onprofessionele amateurs") van mensen die niet zoveel werken of verdienen als IT'ers.

Ik vind de groepenindeling grappig, maar welk probleem wordt er nou precies mee aangetoond? Wat zou je dan willen doen tegen iemand die wil experimenteren met een hobby of idee in de markt zetten, en waarom? Omdat er niet genoeg belasting mee wordt betaald? Je moet er 1225 uur aan besteden om voor de grote aftrekposten in aanmerking te komen, en dat gaat niet lukken met één of twee dagen per week.

Ik denk dat de verwende consument het probleem is. We willen allemaal gratis verzendkosten en maaltijden voor een euro of twee aan huis bezorgd hebben, en staan dan met de mond vol fastfood en in door een onderbetaalde zzp'er bezorgde kleding te roepen dat het zo schandalig is dat die mensen zo worden uitgebuit.

Is dat dan wél "professioneel", iemand een bus laten leasen van zijn ex-werkgever en zo hard mogelijk door woonwijken laten scheuren om pakketten in papierbakken te droppen omdat ze niet eens tijd hebben om de reactie op de deurbel af te wachten? Of groepen in groen geklede fietsers rokend in het centrum laten hangen tot iemand zo gek is om lauwe, niet te vreten drab te bestellen en de fietsers gewoon geen opdrachten meer te geven als het niet uitkomt?

Laat die platforms hun bezorgers maar een normaal salaris betalen, en zich verzekeren tegen ziekte daarvan. Dan zullen we eens zien wat het daadwerkelijk kost om iets te vervoeren. Om over zzp'ers in de zorg nog maar niet te beginnen. Dat zijn gewoon veredelde nulurencontracten, met bijbehorende bemiddelings- / uitzendbureaus, maar dan zonder de bescherming die daarbij hoort waren ze in loondienst geweest. En neemt het betreffende bureau wél iemand in dienst, dan is er na drie of vier contracten plots een "zusterbureau", pun intended, dat zich voor de komende contracten over de verzorger wil ontfermen, zodat er nooit iemand iemand vast in dienst hoeft te nemen. Want dat kost allemaal maar geld en levert risico's op.

Ik denk dat de focus van de overheid helemaal niet moet liggen op zzp'ers. De zzp'ers zijn het probleem niet, het zijn de uitzendbureaus en platforms. De zzp'ers die dat tegen wil en dank zijn, zijn dat omdat niemand ze in dienst wil nemen voor het uitvoeren van hun beroep. Omdat dat te duur is, en omdat er anders toch wel een gek (of wanhopige jongere) is die het tegen dat lagere tarief wil doen. Het lijkt me ook veel makkelijker om een paar honderd, misschien paar duizend wanstaltige bedrijven op de vingers te tikken dan een paar miljoen zzp'ers.
mannowlahn schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Wanneer je kan voorzien in je levensbehoeften en minimaal een aov hebt die dezelfde voorwaarden als het UWV biedt en een pensioen opbouwt.

Ik ken genoeg collega freelancers met een uur tarief van 90 die geen aov hebben. Misschien dat E wat can pensioen opbouwen. Ook dit gevallen kunnen tegen een probleem aanlopen, dus wat mij betreft is een aov een vereiste voor iedereen, met minimaal X bedrag die je dan ook in staat stelt een pensioen op te bouwen.
Je kunt toch een partner hebben die ervoor zorgt dat jij met 0, 1 of 2 dagen werken per week kunt rondkomen? Wat maakt het nou uit of je dan ergens in loondienst achter de kassa gaat zitten voor het sociale contact, óf iets gaat doen wat je echt wil?

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 26-02-2022 13:39 ]

• Deveon
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:36:
[...]
Ik denk dat de verwende consument het probleem is. We willen allemaal gratis verzendkosten en maaltijden voor een euro of twee aan huis bezorgd hebben, en staan dan met de mond vol fastfood en in door een onderbetaalde zzp'er bezorgde kleding te roepen dat het zo schandalig is dat die mensen zo worden uitgebuit.
Je kan van de consument onmogelijk vragen om onderzoek te doen naar hoe bepaalde dienstverlening gefinancierd wordt (kijktip: Rotten, Netflix). Daarnaast kan je gratis bezorgen ook niet verbieden gezien er zat bedrijven zijn die het wel op een duurzame manier kunnen aanbieden.

Problemen moet je bij de oorzaak aanpakken en niet bij de symptomen. Het probleem van de politiek lijkt zich met name te richten op ZZP’er die helemaal niet zo zelfstandig zijn maar te afhankelijk van vangnetten én fiscale stimulans. Dat neemt af met een AOV en meerdere opdrachtgevers. Zelf denk ik dat met name die fiscale stimulans onder de loep genomen moet worden zodat ondernemen aan de onderkant van de markt minder aantrekkelijk lijkt. Het niet aantrekkelijk maken lijkt mij altijd wenselijk over zaken verbieden of verplichten.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Deveon schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Je kan van de consument onmogelijk vragen om onderzoek te doen naar hoe bepaalde dienstverlening gefinancierd wordt (kijktip: Rotten, Netflix). Daarnaast kan je gratis bezorgen ook niet verbieden gezien er zat bedrijven zijn die het wel op een duurzame manier kunnen aanbieden.

Problemen moet je bij de oorzaak aanpakken en niet bij de symptomen. Het probleem van de politiek lijkt zich met name te richten op ZZP’er die helemaal niet zo zelfstandig zijn maar te afhankelijk van vangnetten én fiscale stimulans. Dat neemt af met een AOV en meerdere opdrachtgevers. Zelf denk ik dat met name die fiscale stimulans onder de loep genomen moet worden zodat ondernemen aan de onderkant van de markt minder aantrekkelijk lijkt. Het niet aantrekkelijk maken lijkt mij altijd wenselijk over zaken verbieden of verplichten.
Daarom vraag ik ook welk probleem men hier nu eigenlijk aankaart zodat we kunnen kijken naar wát de oorzaak is van die problemen.

Als het probleem is dat minderbetaalde zzp'ers een grotere belasting voor de maatschappij vormen doordat ze zichzelf niet kunnen of willen verzekeren, zodat ze bijvoorbeeld bij (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid direct de bijstand in moeten (is dat zo?), wat los je voor die personen dan op door een AOV verplicht te maken? Gaan ze zich dan harder maken voor een hoger tarief zodat ze die verzekering daadwerkelijk kunnen betalen, gaan ze nóg meer uren maken en/of nóg harder rijden, of bepaalde de inhuurder dat tarief en de werklast eigenlijk al die tijd al?

Komt het hele zzp-schap aan de onderkant van de markt niet in de eerste plaats doordat werkgevers hun werknemers niet nóg verder konden uitknijpen, en ze daarom lekker hebben gemaakt voor het zzp'en, wetende dat die medewerkers niet verstandig genoeg waren om door te rekenen hoeveel ze nu daadwerkelijk zouden overhouden als ze in plaats van in loondienst zzp'er zouden worden? Rekening houdend met ziekte, vakantie, vakantiegeld, pensioen, verzekeringen en wie weet wat nog meer kosten?

En waar gaat die schijnzelfstandige dán heen, als door minder belastingvoordeel én hogere verzekeringskosten het rondrijden in een van de ex-werkgever geleasede bus helemaal niet meer uitkomt? Een andere ongeschoolde baan zoeken? Dat moet men dan wel massaal en tegelijk doen, anders is er altijd wel weer een nieuwe wanhopige sucker die voor hetzelfde lage tarief aan de bak wil.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 26-02-2022 14:29 ]

• Deveon
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:21:
[...]
Komt het hele zzp-schap aan de onderkant van de markt niet in de eerste plaats doordat werkgevers hun werknemers niet nóg verder konden uitknijpen, en ze daarom lekker hebben gemaakt voor het zzp'en, wetende dat die medewerkers niet verstandig genoeg waren om door te rekenen hoeveel ze nu daadwerkelijk zouden overhouden als ze in plaats van in loondienst zzp'er zouden worden? Rekening houdend met ziekte, vakantie, vakantiegeld, pensioen, verzekeringen en wie weet wat nog meer kosten?

En waar gaat die schijnzelfstandige dán heen, als door minder belastingvoordeel én hogere verzekeringskosten het rondrijden in een van de ex-werkgever geleasede bus helemaal niet meer uitkomt? Een andere ongeschoolde baan zoeken? Dat moet men dan wel massaal en tegelijk doen, anders is er altijd wel weer een nieuwe wanhopige sucker die voor hetzelfde lage tarief aan de bak wil.
Dit soort wetgeving gaat natuurlijk niet over één nacht ijs maar zal gefaseerd moeten worden. Het idee is de huidige manier van zaken doen voor deze bedrijven niet meer gaat blijven werken en ze voor hun eigen continuïteit toch echt naar een andere oplossing moeten zoeken. Dat zal inderdaad betekenen om de inhuur beter te betalen (en ze er niets op vooruit gaan) of de keuze om meer van deze werkzaamheden met loondienst in te vullen en de externe enkel als flexibel schil te gebruiken voor slechte tijden.

Volgens mij is er trouwens op het moment enorm veel vraag naar arbeidskrachten, dus wat dat betreft een uitstekende moment om dit soort regelgeving door te voeren.

• SchorsB
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:38
Hallo allen, ben recentelijk begonnen om dit topic door te lezen (gestart bij posts van begin 2021), maar wat een boel content zeg! Erg leerzaam (als aspirant freelancer). Momenteel ben ik dus nog in loondienst, maar ik overweeg de stap dit jaar te maken (want: vrijheid, financiën, variatie, avontuur).

De voornaamste vraag waar ik nog een beetje mee stoei is hoe ik het beste de freelance markt kan betreden. Ik heb inmiddels bijna 12 jaar werkervaring (+ wat part-time tijdens studie). In de eerste 10 jaar veel development werk (initieel veel .Net en daarna meer Java/Kotlin), en ben sinds anderhalf jaar Tech Lead (weinig programmeren, meer 'regelen').

In principe wil ik wel weer wat meer richting het development werk gaan, maar mijn indruk is dat veel opdrachten erg focussen op recente werkervaring, en dan specifiek in een bepaalde programmeertaal. Ik vind het daardoor lastig inschatten hoe reeëel het is om met mijn 'softere' werkervaring van de afgelopen jaren goed in de markt sta of niet. Volgens mij heb ik veel te bieden met de ervaring die ik over de jaren heb opgedaan (ook als dev), maar vind het nog lastig om dat te vertalen naar een coherent verhaal om mezelf te verkopen (anders dan 'ik kan het echt wel, alleen even bijspijkeren').

Iemand tips/vergelijkbare ervaringen? Ik zit zelf te denken om misschien maar gewoon via een recruitment partij (of een NS/Rabo oid) een eerste opdracht aan te nemen (dus in feite genoegen nemen met iets wat in eerste instantie misschien minder aansprekend is), en dan dat als basis gebruiken om mijn netwerk uit te breiden en een concreter portfolio op te bouwen. Of denken jullie dat het met mijn huidige profiel wel haalbaar is om echt iets tofs te vinden? Ik heb op zich wel redelijk wat LinkedIn connecties (voor wat dat waard is), maar weinig waarvan ik echt concrete kansen/opdrachten zou verwachten (maar misschien onderschat ik dat?).

Anyway, vergeef mijn noobness, alle input is welkom :)

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-11 19:20

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

SchorsB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:22:
Hallo allen, ben recentelijk begonnen om dit topic door te lezen (gestart bij posts van begin 2021), maar wat een boel content zeg! Erg leerzaam (als aspirant freelancer). Momenteel ben ik dus nog in loondienst, maar ik overweeg de stap dit jaar te maken (want: vrijheid, financiën, variatie, avontuur).

De voornaamste vraag waar ik nog een beetje mee stoei is hoe ik het beste de freelance markt kan betreden. Ik heb inmiddels bijna 12 jaar werkervaring (+ wat part-time tijdens studie). In de eerste 10 jaar veel development werk (initieel veel .Net en daarna meer Java/Kotlin), en ben sinds anderhalf jaar Tech Lead (weinig programmeren, meer 'regelen').

In principe wil ik wel weer wat meer richting het development werk gaan, maar mijn indruk is dat veel opdrachten erg focussen op recente werkervaring, en dan specifiek in een bepaalde programmeertaal. Ik vind het daardoor lastig inschatten hoe reeëel het is om met mijn 'softere' werkervaring van de afgelopen jaren goed in de markt sta of niet. Volgens mij heb ik veel te bieden met de ervaring die ik over de jaren heb opgedaan (ook als dev), maar vind het nog lastig om dat te vertalen naar een coherent verhaal om mezelf te verkopen (anders dan 'ik kan het echt wel, alleen even bijspijkeren').

Iemand tips/vergelijkbare ervaringen? Ik zit zelf te denken om misschien maar gewoon via een recruitment partij (of een NS/Rabo oid) een eerste opdracht aan te nemen (dus in feite genoegen nemen met iets wat in eerste instantie misschien minder aansprekend is), en dan dat als basis gebruiken om mijn netwerk uit te breiden en een concreter portfolio op te bouwen. Of denken jullie dat het met mijn huidige profiel wel haalbaar is om echt iets tofs te vinden? Ik heb op zich wel redelijk wat LinkedIn connecties (voor wat dat waard is), maar weinig waarvan ik echt concrete kansen/opdrachten zou verwachten (maar misschien onderschat ik dat?).

Anyway, vergeef mijn noobness, alle input is welkom :)
Zet je Linkedin open to work en je ziet zelf hoeveel je benaderd wordt. Markt is overspannen als wat niemand kan mensen krijgen. Perfecte markt om zzp te worden en zelf eisen te stellen. Verder weet je zelf het beste wat je waard bent.

• SchorsB
NLKornolio schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:20:
[...]

Zet je Linkedin open to work en je ziet zelf hoeveel je benaderd wordt. Markt is overspannen als wat niemand kan mensen krijgen. Perfecte markt om zzp te worden en zelf eisen te stellen. Verder weet je zelf het beste wat je waard bent.
Bedankt voor je reactie!

LinkedIn staat inderdaad open, al tientallen invites/berichten ontvangen in de eerste paar dagen, maar het zijn voornamelijk (uitsluitend?) aanbiedingen voor vaste posities of generieke kennismaking met een recruitment partij. Vaak ook specifiek op mijn .NET ervaring (blijkbaar veel vraag naar?), maar dat is juist iets wat ik al 5 jaar niet heb gedaan, dus vermoed dat dat later in het traject wel een probleem wordt. Bijvoorbeeld bij een opdracht waar ik me zelf had aangemeld werd dat als reden gebruikt om me af te wijzen (door tussenpartij).

Ik heb het idee dat ik best veel waarde toe kan voegen aan een bedrijf, juist doordat ik ook in verschillende omgevingen en stacks heb gewerkt me in principe snel aan kan passen (plus met mijn ervaring slimmere keuzes kan maken dan minder ervaren ontwikkelaars).

Maar goed, misschien moet ik wat minder ongeduldig zijn en even afwachten wat er daadwerkelijk concreet wordt zodra ik een aantal sollicitaties doe.

[ Voor 13% gewijzigd door SchorsB op 26-02-2022 21:33 ]

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Dit kun jij vinden maar er zijn zat ondernemingen die 5 jaar gewoon verlies hebben gedraaid en daarna een miljoenen business zijn geworden. Het is gewoon heel moeilijk te definieren wanneer iets succesvol is want ondernemen is gewoon ook risico nemen en dus hoort het er ook bij dat ondernemingen het soms wel en soms niet halen.

Nothing to see here!

• NLKornolio

NLKornolio

SchorsB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:31:
[...]

Bedankt voor je reactie!

LinkedIn staat inderdaad open, al tientallen invites/berichten ontvangen in de eerste paar dagen, maar het zijn voornamelijk (uitsluitend?) aanbiedingen voor vaste posities of generieke kennismaking met een recruitment partij. Vaak ook specifiek op mijn .NET ervaring (blijkbaar veel vraag naar?), maar dat is juist iets wat ik al 5 jaar niet heb gedaan, dus vermoed dat dat later in het traject wel een probleem wordt. Bijvoorbeeld bij een opdracht waar ik me zelf had aangemeld werd dat als reden gebruikt om me af te wijzen (door tussenpartij).

Ik heb het idee dat ik best veel waarde toe kan voegen aan een bedrijf, juist doordat ik ook in verschillende omgevingen en stacks heb gewerkt me in principe snel aan kan passen (plus met mijn ervaring slimmere keuzes kan maken dan minder ervaren ontwikkelaars).

Maar goed, misschien moet ik wat minder ongeduldig zijn en even afwachten wat er daadwerkelijk concreet wordt zodra ik een aantal sollicitaties doe.
Ken de dev markt verder niet zit in andere tak van sport.
Zet anders in je profiel freelance en wat je precies zoekt. Als je post wat je kan en zoekt zullen recruiters misschien wat beter kunnen targetten.
Oud collega had zelf een bericht op linkedin gezet en werd gelijk overstroomt en kijk anders of je contact kan opnemen met een broker die je kan helpen. Zullen vast wel mensen in dit topic wat goede brokers kennen voor devs.

• Opa-Sokkenpop
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-02-2024
SchorsB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:22:

De huidige markt is overspannen en developers zoals jij en ik kunnen vrij veel "eisen" in de huidige tijd. Ook wel: Je hoeft niet genoegen te nemen met iets dat een lagere voorkeur heeft.

Wat voor opdracht ben je precies naar op zoek? Hoe selectief ben je in de opdracht waar je naar op zoek bent? Is dat puur Java/.NET, of een specifieke branche?

Een goede start is om eens een account aan te maken (gratis) op Freelance.nl. Je kan dan zoekwoorden invullen en eens kijken naar de opdrachten die er zijn. Tip: Er zijn veel recruiters die aanbestedingsopdrachten plaatsen. Ik adviseer je om eerst het vinkje "Geen intermediairs matchen" aan te zetten, zodat je directe eindklanten ziet.

Heb je zelf selectieve voorkeur voor een bepaald bedrijf? Dan kan je het beste gelijk bij een bedrijf op de website kijken. Met name de grotere bedrijven hebben een inhuurportal waarop ze hun opdrachten publiceren.

Op basis van je ervaring denk ik dat je een prima opdracht kan vinden die bij je past, waarbij je ook echt wel selectief mag zijn. Als Tech Lead programmeer je "minder", maar buiten dat je 10 jaar ervaring hebt, zit je niet stil op technologisch vlak. Daarbij overzie je vaak veel meer dan een developer en vaak is software-architectuur iets wat bij een Tech Lead komt kijken, wat je development skills alleen maar ten goede is gekomen.

Aangezien je laatste jaren meer op Java/Kotlin gericht zijn, is het waarschijnlijk eenvoudiger om in die talen een opdracht te vinden.

• Crazy D

Crazy D

mannowlahn schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Ik heb ook geen AOV. Met mijn BMI kan ik die simpelweg nergens (!) afsluiten, als ik een AOV wil zit ik straks aan de verplichte AOV vast die 200+ euro per maand gaat kosten en amper 1500 euro gaat uitkeren. En verplicht vervangend werk heeft. Ik spaar dan liever en doe mijn best om binnen de mogelijkheden te voorkomen dat mij iets gebeurt. Helaas is je BMI verlagen niet even iets dat je in 3 weken doet. Ik hoop dat ik op tijd ben.

En wie bepaalt dat je het _moet_ hebben? Waarom een kleine zelfstandige die 2 dagen in de week doet wat ze leuk vind, maar daar niet van rond kan komen (maar dat ook niet _hoeft_ te kunnen) lastig vallen met allemaal shit?

Als het gaat om maatschappelijke risico's te voorkomen, ga dan eerst hard focussen op schijnzelfstandigheid. Wat denk je, dat de pakketbezorger straks 200 euro (of meer) kan ophoesten voor een AOV? Gelooft iemand dat nu werkelijk? Dus ze proberen een regeling in te brengen die de onderkant van de markt moet beschermen maar juist die groep heeft de draagkracht niet om zulke zaken te regelen ! Zorg dan eerst voor regelgeving waarbij dat soort constructies weer in loondienst moeten plaatsvinden zodat je de basis van het probleem oplost. Dat haalt al een hoop risico's weg. Zeker omdat de beroepen waarbij eigenlijk iedereen vind dat het schijnzelfstandigheid is, toch wat fysieker zijn en grotere risico's op arbeidsongeschiktheid mee brengen.

Exact expert nodig?

• SchorsB
NLKornolio schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:09:
[...]

Ken de dev markt verder niet zit in andere tak van sport.
Zet anders in je profiel freelance en wat je precies zoekt. Als je post wat je kan en zoekt zullen recruiters misschien wat beter kunnen targetten.
Oud collega had zelf een bericht op linkedin gezet en werd gelijk overstroomt en kijk anders of je contact kan opnemen met een broker die je kan helpen. Zullen vast wel mensen in dit topic wat goede brokers kennen voor devs.
Ja, misschien goed om wat specifieker aan te geven dat ik freelance opdrachten zoek. Maar ik ben momenteel nog in loondienst, dus ik ben nog een beetje huiverig om daadwerkelijk aan de hele wereld (incl. mijn huidige werkgever) kenbaar te maken dat ik dit van plan ben. Maar misschien moet ik die pleister er maar gewoon aftrekken en committen.

Nogmaals dank voor de input in ieder geval!
Opa-Sokkenpop schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:18:
[...]
....
Op basis van je ervaring denk ik dat je een prima opdracht kan vinden die bij je past, waarbij je ook echt wel selectief mag zijn. Als Tech Lead programmeer je "minder", maar buiten dat je 10 jaar ervaring hebt, zit je niet stil op technologisch vlak. Daarbij overzie je vaak veel meer dan een developer en vaak is software-architectuur iets wat bij een Tech Lead komt kijken, wat je development skills alleen maar ten goede is gekomen.

Aangezien je laatste jaren meer op Java/Kotlin gericht zijn, is het waarschijnlijk eenvoudiger om in die talen een opdracht te vinden.
Ja, dit inschatting zou ik zelf ook maken, maar fijn om te horen dat dit nog wel enigszins aansluit met de dynamiek van de freelance markt. Denk inderdaad Java/Kotlin dan als eerste focus, dat is wat makkelijker te verkopen.

Jij ook bedankt voor je input! :)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Yucon

*broem*

CodeCaster schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:36:
Je kunt toch een partner hebben die ervoor zorgt dat jij met 0, 1 of 2 dagen werken per week kunt rondkomen? Wat maakt het nou uit of je dan ergens in loondienst achter de kassa gaat zitten voor het sociale contact, óf iets gaat doen wat je echt wil?
En zie daar de brug met het freelance ICT-er topic :+

Even serieus, hoeveel mensen hebben hier een partner die spreekwoordelijk taarten bakt? Volgens mij komt dat stiekem bovengemiddeld vaak voor

• mannowlahn
Crazy D schreef op zondag 27 februari 2022 @ 06:48:
[...]

Ik heb ook geen AOV. Met mijn BMI kan ik die simpelweg nergens (!) afsluiten, als ik een AOV wil zit ik straks aan de verplichte AOV vast die 200+ euro per maand gaat kosten en amper 1500 euro gaat uitkeren. En verplicht vervangend werk heeft. Ik spaar dan liever en doe mijn best om binnen de mogelijkheden te voorkomen dat mij iets gebeurt. Helaas is je BMI verlagen niet even iets dat je in 3 weken doet. Ik hoop dat ik op tijd ben.

En wie bepaalt dat je het _moet_ hebben? Waarom een kleine zelfstandige die 2 dagen in de week doet wat ze leuk vind, maar daar niet van rond kan komen (maar dat ook niet _hoeft_ te kunnen) lastig vallen met allemaal shit?

Als het gaat om maatschappelijke risico's te voorkomen, ga dan eerst hard focussen op schijnzelfstandigheid. Wat denk je, dat de pakketbezorger straks 200 euro (of meer) kan ophoesten voor een AOV? Gelooft iemand dat nu werkelijk? Dus ze proberen een regeling in te brengen die de onderkant van de markt moet beschermen maar juist die groep heeft de draagkracht niet om zulke zaken te regelen ! Zorg dan eerst voor regelgeving waarbij dat soort constructies weer in loondienst moeten plaatsvinden zodat je de basis van het probleem oplost. Dat haalt al een hoop risico's weg. Zeker omdat de beroepen waarbij eigenlijk iedereen vind dat het schijnzelfstandigheid is, toch wat fysieker zijn en grotere risico's op arbeidsongeschiktheid mee brengen.
Die verplichte aov is imho een goede zaak, zolang je ook mag kiezen voor een eigen aov die minimaal hetzelfde bied. Indien je gebruik moet maken van een aov komen er een hoop zaken kijken. Aangepast wonen? Je moet ook kunnen doorsparen voor je pensioen, inkomen. Slechts wat sparen waar je 10 jaar aan inkomen hebt is simpelweg niet toereikend. Je moet dan ook al genoeg gespaard hebben om je pensioen geregeld hebben.

Wie bepaalt dat je het moet hebben? Nou de regering, getoetst op maatschappelijke risico.

Je laatste alinea snap ik niet zo, het spreekt alles enorm tegen. Om schijn zelfstandigheid te voorkomen moet je toch die definitie nalopen. Imho als iemand geen aov kan veroorloven is degene niet in staat een propere freelancer te zijn( als dit hoofd inkomen is). Als jij geloof dat een postbezorger niet die 200 kan betalen dan moeten we stellen dat we idd die beroepen voor die betalingen niet als freelancer kunnen toelaten vanuit een maatschappelijke situatie. Als ze die regeling in gaan stellen dat helpen ze toch de onderkant omdat ze dan wettelijk gezien in loondienst moeten? De postbedrijven kunnen dan ook niet dit soort zaken meer aan freelancers overlaten.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Een AOV is er om een risico af te dekken. Als je dat risico al afgedekt hebt (groot vermogen, partner die voldoende verdient, ...) waarom dan een AOV verplichten?

• NLKornolio

NLKornolio

Crazy D schreef op zondag 27 februari 2022 @ 06:48:
[...]

Ben open geweest naar mijn werkgever dat ik zzp-er werd. Wist wel dat het niet makkelijk was om vervanging te regelen. Besproken dat ik pas actief ging zoeken in het nieuwe jaar (november), 2 weken later had ik zonder openbaar maken de 1e opdracht. Mocht van mij werkgever zo lang blijven tot ik een opdracht had.

Vond het ook eng om de overschakeling te maken omdat je toch uitgaat van het ergste.
Je hebt als het goed is een buffer voor de 1e maanden, zeker de eerste 2 als overbrugging tot je eerste factuur binnenkomt. Kan vast eventueel een lening afsluiten. Het risico valt uiteindelijk vast wel mee.

• mannowlahn
pirke schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:14:
Een AOV is er om een risico af te dekken. Als je dat risico al afgedekt hebt (groot vermogen, partner die voldoende verdient, ...) waarom dan een AOV verplichten?
Prima hè, maar dan krijg je misschien de regel dat deze afdekking onder bepaalde voorwaarden valt. Bv niet direct toegankelijk slechts geactiveerd in bepaalde situaties?

Partner die genoeg verdient, ik denk dat je dan de regel krijgt. Indien freelance inkomen onder minimum loon ligt ben je geen professionele ondernemer en vervalen die verplichtingen. Zodra je er boven komt moet je voldoen aan afdekking van risico’s.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 09:11
pirke schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:14:
Omdat je meebetaalt voor andere mensen die niet zo vermogend zijn. Dan hoeft een stucadoor niet jaarlijks 4000 euro te betalen en een IT-er 1000 euro voor dezelfde dekking dat je net niet aan de bedelstaf gaat. En de asbestsaneerder die komt ook opeens in aanmerking want die zijn vrijwel onverzekerbaar.

Wat mij betreft prima, want die premie’s gaan nergens meer over. Als ze nou wettelijk een vangnet regelen voor een vast bedrag dan is dit prima.

• Yucon

Yucon

*broem*

com2,1ghz schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:13:
[...]

Omdat je meebetaalt voor andere mensen die niet zo vermogend zijn. Dan hoeft een stucadoor niet jaarlijks 4000 euro te betalen en een IT-er 1000 euro voor dezelfde dekking dat je net niet aan de bedelstaf gaat. En de asbestsaneerder die komt ook opeens in aanmerking want die zijn vrijwel onverzekerbaar.

Wat mij betreft prima, want die premie’s gaan nergens meer over. Als ze nou wettelijk een vangnet regelen voor een vast bedrag dan is dit prima.
Die gedachtengang klopt niet. Het is geen progressieve belasting ofzo, het is delen van risico en delen van het prijskaartje wat eraan hangt. Dus als iemand die verzekering eigenlijk niet nodig heeft maar uit solidariteit meedoet schiet niemand daar iets mee op. Tenzij die persoon ook bij gezondheidsproblemen de uitkering weigert.. maar dat lijkt niet je insteek te zijn.

Daarnaast is volgens mij is ook nergens gezegd dat de premies voor iedereen gelijk gaan zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 27-02-2022 12:17 ]

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 17:15
Hydra schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:02:
[...]

Hier ook. Vroeg het nog tijdens mijn intake omdat ik wel echt uiterlijk 31 Dec op moest zeggen. Zo van "ik begrijp het als jullie nog andere mensen willen interviewen, maar als het na 31 dec wordt, wordt het een maand later". Kreeg terug dat ik sowieso de enige was die in de buurt kwam van wat ze nodig hadden.

Merk het zelf ook hoor. ZZP developers vinden is niet moeilijk. Goeie vinden wel. Die zitten ook gewoon allemaal full time op een project.
Niet alleen goede helaas...Dingen simpel doen is ontzettend moeilijk blijkt weer, dingen ingewikkeld maken the way to go. Journaling tabellen kunnen opeens voor allerlei andere doeleinden gebruikt worden dan waar ze voor bedoeld zijn...en dat van de senior tech lead - zit je daar in je eerste maand.........

You're either part of the solution or you're part of the problem

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:39
Yucon schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Die gedachtengang klopt niet. Het is geen progressieve belasting ofzo, het is delen van risico en delen van het prijskaartje wat eraan hangt. Dus als iemand die verzekering eigenlijk niet nodig heeft maar uit solidariteit meedoet schiet niemand daar iets mee op. Tenzij die persoon ook bij gezondheidsproblemen de uitkering weigert.. maar dat lijkt niet je insteek te zijn.

Daarnaast is volgens mij is ook nergens gezegd dat de premies voor iedereen gelijk gaan zijn.
Of je wordt ondernemer, of je wordt het niet. Dan regel je alles zelf, of je laat het regelen door je werkgever. Verplicht belasting betalen is prima, verplicht verzekeren niet. Als de overheid wil dat er een potje komt voor arbeidsongeschikten die niet verzekerd zijn, dan regelen ze dat maar via een inkomstenbelasting. Solidariteit is iets wat door 100% van de bevolking gedragen moet worden.

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Of je wordt ondernemer, of je wordt het niet. Dan regel je alles zelf, of je laat het regelen door je werkgever. Verplicht belasting betalen is prima, verplicht verzekeren niet. Als de overheid wil dat er een potje komt voor arbeidsongeschikten die niet verzekerd zijn, dan regelen ze dat maar via een inkomstenbelasting. Solidariteit is iets wat door 100% van de bevolking gedragen moet worden.
Dat zou het systeem een stuk eenvoudiger maken, maar helaas is dat ver van de realiteit (toeslagen, diverse aftrekposten). Een verplichte AOV zal waarschijnlijk geïmplementeerd worden zoals de zorgverzekering met een basispakket (zoals UWV's vrijwillig verzekeren) met acceptatieplicht en aanvullende verzekering waar dat alles mee betaald moet worden. In principe is de solidariteit daarmee gedekt onder alle werkende. In principe zouden zelfs werkgevers daarmee afscheid kunnen nemen van het UWV en het meer in lijn komt met pensioenstelsel.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 28-02-2022 13:02 ]

• Yucon

Yucon

*broem*

RonaldHeirbaut schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Ik twijfel een beetje hoe ik dit moet lezen. Hoe sta je ten opzichte van 'verplicht iets regelen'?

We zien namelijk dat het met de vrijblijvendheid een regelrechte puinhoop wordt aan de onderkant van de markt. Dat heeft niets met ICT te maken maar ik zie wel dat er daar echt iets moet veranderen. Een verplichte verzekering strijkt me tegen de haren in. Toch zou het in die hoek helpen aangezien elke ZZP-pakketbezorger ermee zit en dus het minimaal mogelijke tarief over de hele linie ook gewoon omhoog gaat.

Persoonlijk ben ik van mening dat als alternatief voor de verzekerdwang een onderbouwd plan hoe je dit risico afdekt ook zou moeten volstaan.

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Deveon schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:00:
[...]

Dat zou het systeem een stuk eenvoudiger maken, maar helaas is dat ver van de realiteit (toeslagen, diverse aftrekposten). Een verplichte AOV zal waarschijnlijk geïmplementeerd worden zoals de zorgverzekering met een basispakket (zoals UWV's vrijwillig verzekeren) met acceptatieplicht en aanvullende verzekering waar dat alles mee betaald moet worden. In principe is de solidariteit daarmee gedekt onder alle werkende. In principe zouden zelfs werkgevers daarmee afscheid kunnen nemen van het UWV en het meer in lijn komt met pensioenstelsel.
Wanneer er een acceptatieplicht is (zonder uitzonderingen) neem ik graag een AOV. Tot die tijd doe ik het zonder. De laatste keer dat ik probeerde een AOV af te sluiten werd 'alles wat terug te herleiden was naar mijn rug' niet gedekt. Ja, lekker ruim, daarmee ben je gewoon praktisch onverzekerd...

Raar... Is zo gek nog niet

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:09:
[...]

Ik twijfel een beetje hoe ik dit moet lezen. Hoe sta je ten opzichte van 'verplicht iets regelen'?

We zien namelijk dat het met de vrijblijvendheid een regelrechte puinhoop wordt aan de onderkant van de markt.
Yep, dat ziet iedereen. Dat komt omdat we aan symptoombestrijding doen.
Toevallig zag ik van de week een stukje op TV over de toenemende benzineprijzen. Ze vroeg aan een bezorger in DHL-outfit wat hij er van vond. Nou, het werd nu wel lastig als ZZP-er 8)7
Hoezo ZZP-er in een DHL-pakkie? Ze moeten DHL in hun nekvel pakken!
Of al die pakketbezorgers moeten gewoon roepen: "dit is het tarief. Anders zoek je maar een ander." Maar dat kan niet want die hebben niet voor 6 maanden geld om te overleven.

Ik ben fel tegen verplicht iets regelen. Of je bent een grote jongen en je houdt je broek op, of je vraagt het aan mama of koopt een riem.

• Deveon
  • Niet online
Tsjilp schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Wanneer er een acceptatieplicht is (zonder uitzonderingen) neem ik graag een AOV. Tot die tijd doe ik het zonder. De laatste keer dat ik probeerde een AOV af te sluiten werd 'alles wat terug te herleiden was naar mijn rug' niet gedekt. Ja, lekker ruim, daarmee ben je gewoon praktisch onverzekerd...
Een verzekeringsplicht kan niet zonder acceptatieplicht. Bij mij probeerde Achmea trouwens zelfs "stress" uit te sluiten, gelukkig deed Klaverblad dat niet. Soms loont het om verder te shoppen. Het zou mij overigens niet verbazen als de premies van de verplichte AOV flink hoger ligt als wat ik nu betaal voor een ruimere dekking. Een beetje zoals de basis zorgverzekering waar ik niets van gebruik en de aanvullende verzekering het niet waard is.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53
Potverdrie. Vier weken later, nog steeds geen afspraak met AMP voor identificatie bij ABN Amro :|

Ik heb toegang nodig tot de rekening van mijn bedrijf, gasten. Kom op joh.

Liege, liege, liegebeest!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-11 19:04
Liegebeest schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:21:
Potverdrie. Vier weken later, nog steeds geen afspraak met AMP voor identificatie bij ABN Amro :|

Ik moest afspraak met AMP maken en ze kwamen de volgende dag al langs. Duurde wel een week voordat ik de afspraak kon maken. Vier weken lijkt me toch echt dat er wat mis gaat ergens en niet gewoon drukte.

• Liegebeest
Darkwings schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:54:
[...]

Ik moest afspraak met AMP maken en ze kwamen de volgende dag al langs. Duurde wel een week voordat ik de afspraak kon maken. Vier weken lijkt me toch echt dat er wat mis gaat ergens en niet gewoon drukte.
Klopt, dit is ook abnormaal. Ik heb nog niet eens de optie gekregen de afspraak met ze te maken. AMP is vandaag voor de derde keer vanuit ABN aangestuurd om actie te ondernemen.

• ybos
Liegebeest schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:24:
[...]

Klopt, dit is ook abnormaal. Ik heb nog niet eens de optie gekregen de afspraak met ze te maken. AMP is vandaag voor de derde keer vanuit ABN aangestuurd om actie te ondernemen.
Of zou het toch de eerste keer zijn :? :X

offtopic: zo had ik de wegenwacht eens nodig. Met een uurtje zijn ze er meneer. Ik wil niet te snel zeiken dus na een uur en een kwartier toch maar eens gaan bellen: :o we zijn helemaal vergeten de monteur aan te sturen, ik maak er nu een spoedmelding van :X

• Liegebeest
ybos schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:33:
[...]

Of zou het toch de eerste keer zijn :? :X

offtopic: zo had ik de wegenwacht eens nodig. Met een uurtje zijn ze er meneer. Ik wil niet te snel zeiken dus na een uur en een kwartier toch maar eens gaan bellen: :o we zijn helemaal vergeten de monteur aan te sturen, ik maak er nu een spoedmelding van :X
Nou, het gekke is dat ik wel al drie keer de email heb gehad "AMP neemt binnen X werkdagen contact met u op". ... zonder dat ze dat uiteindelijk deden :|

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Artikel op nu.nl:
https://www.nu.nl/onderne...klanten-weg-te-jagen.html

Mensen in de zorg vragen nu zo'n 130 euro per uur, werkt goed die marktwerking. Ze zeggen er alleen niet bij welk soort personeel het om gaat.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:42

page404

Website says no

init6 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:05:
Artikel op nu.nl:

Mensen in de zorg vragen nu zo'n 130 euro per uur, werkt goed die marktwerking. Ze zeggen er alleen niet bij welk soort personeel het om gaat.
ja haha, een freelance medisch specialist zeker. Echt niet een verzorgende IG of verpleegkundige hoor! Zelfs geen operatie-assistent(e).

Overigens kan het in een jaar tijd veranderd zijn, maar mijn vrouw kreeg als VIG'er meestal rond de 31€. Als ze dacht een keer een paar euro meer te vragen was het een gezellig gesprek maar hoorde ze er nooit meer iets van. Dus in theorie kan je proberen het mooi te spelen maar de praktijk is vaak weerbarstiger.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:05:
Artikel op nu.nl:

Dan heb je het over psychiaters bij de GGZ en verzekeringsarts bij het UWV, bijvoorbeeld.

• Tylen

Tylen

Liegebeest schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:21:

Voor een nieuwe bedrijfsrekening?

Ik ben net van eenmanszaak nar bv's overgestapt en was gelijk ook mooie reden om van die gare raboabnk (met dus de randomreader) over te stappen op ing. Belletje gedaan op woensdag, vrijdag afspraak op kantoor. De vrijdag erop waren alle 12 de ing brieven binnen en werkte alles (2 rekeningen).

• RichieB
  • Laatst online: 19:50
Tylen schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:41:
[...]

Ik ben net van eenmanszaak nar bv's overgestapt en was gelijk ook mooie reden om van die gare raboabnk (met dus de randomreader) over te stappen op ing. Belletje gedaan op woensdag, vrijdag afspraak op kantoor. De vrijdag erop waren alle 12 de ing brieven binnen en werkte alles (2 rekeningen).
Als ik van bank zou wisselen zou ik omhoog willen gaan op de ladder, niet omlaag.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Liegebeest
Tylen schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:41:
[...]

Voor een nieuwe bedrijfsrekening?
Nee, die heb ik na 8 weken eindelijk rond. Dit gaat over een bestuurswissel, voor een bestaande rekening. Dat loopt ook al sinds half januari. :(
De vrijdag erop waren alle 12 de ing brieven binnen en werkte alles (2 rekeningen).
De bestaande rekening zat al bij ABN, dus ik ging er van uit dat't maar beter was om die aan te houden en mijn tweede rekening daar ook te doen. Helaas is het bij ABN qua papierwerk dus echt een trage boel.

• Liegebeest
RichieB schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:12:
[...]

Als ik van bank zou wisselen zou ik omhoog willen gaan op de ladder, niet omlaag.
Ik wilde dolgraag naar ASN, maar helaas doen die geen zakelijke rekeningen voor mensen met personeel. ;w

Triodos had ik overwogen, maar die schrokken af met hun melding dat ze twee maanden wachttijd hadden.

[ Voor 12% gewijzigd door Liegebeest op 01-03-2022 12:33 ]

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:04
Wat een cringe:
Als je in loondienst werkt, ligt er vaak een mooi salarispakket voor je klaar. Voor een loonstijging hoef je eigenlijk niet veel te doen, behalve je werk goed uitvoeren. Freelancers zijn afhankelijk van hun eigen inzichten en onderhandelingsskills.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Het is bij beiden onderhandelen, maarja als journalist heb je volgens mij weinig te onderhandelen in Nederland gezien alle media onder 1-2 bedrijven vallen. Misschien dat ze daarom denken dat het al voor iedereen vast staat. In loondienst vaak honderden euro's per maand erbij door gewoon even niet direct ja te zeggen.

[ Voor 21% gewijzigd door init6 op 01-03-2022 13:14 ]

• Wackmack
Net twee machtigingen op de post gedaan voor de belastingdienst. Inkomstenbelasting en de zorgverzekeringswet worden in tien termijnen afgeschreven.

Verbaas mij dat je nog steeds zoveel brieven ontvangt. Verder moet alles nog handmatig worden ingevuld.

Weten jullie of dit proces langzaam wat meer geautomatiseerd gaat worden?

Gelukkig zie ik veel andere bedrijven dit toch vele makkelijker aanpakken.

• RichieB
  • Laatst online: 19:50
Wackmack schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:54:
[...]
[...]
Als je een boekhouder neemt kan die dit voor je automatiseren. De belastingdienst doet nog niet aan 1-op-1 geautomatiseerde uitwisseling van aanslagen en betalingen maar wel in bulk met administratiekantoren.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Wackmack
RichieB schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:02:
[...]

Als je een boekhouder neemt kan die dit voor je automatiseren. De belastingdienst doet nog niet aan 1-op-1 geautomatiseerde uitwisseling van aanslagen en betalingen maar wel in bulk met administratiekantoren.
Aha, wist ik niet. Mijn boekhouder heeft de inkomstenbelasting en btw aangifte ingediend.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wackmack schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:54:
Net twee machtigingen op de post gedaan voor de belastingdienst. Inkomstenbelasting en de zorgverzekeringswet worden in tien termijnen afgeschreven.

Verbaas mij dat je nog steeds zoveel brieven ontvangt. Verder moet alles nog handmatig worden ingevuld.

Gelukkig zie ik veel andere bedrijven dit toch vele makkelijker aanpakken.
Je kan het ook zelf overmaken zonder automatische afschrijving. Enkel bedrag door X termijnen delen.
Pagina: 1 ... 293 ... 652 Laatste