Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-11 19:20

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Bedankt, kan bij mij potje degiro dus op penioen zetten waarover dat deel geen belasting geheven wordt.
Heb erover zitten denken maar denk dat ik liever mijn pensioen in vastgoed vastleg. Eerste jaar pas zzp, voor nu alleen extra in de ETF en de rest naar de buffer. Nadat ik de buffer heb opgebouwd alles naar etf tot ik hypotheek voor 2e huis grotendeels cash kan betalen, hopend dat huizen prijzen ook wat lager worden.

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 09:39
c-nan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:22:
Knab kosten gaan alweer omhoog. Volgens mij laatst van 5 naar 6 euro, nu van 6 naar 7 euro.
Aantal gratis transacties gaat van 1000 naar 500.
Voor een BV van 6 naar 9 euro.. :|

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:42
sverzijl schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Klopt, ik had direct na mijn loondienst ook nog een behoorlijke reserveringsruimte (15K+). Let er echter wel op dat er een jaarlijkse limiet is hoeveel reserveringsruimte je mag gebruiken (+/- 7.5K)
Huh, weet je dat zeker van dat limiet?
Ik heb nog ~20k reserveringsruimte van de afgelopen jaren, die wilde ik eigenlijk dit jaar volledig opvullen. Kan dus niet?

Of bedoel je dat het max 7.5k per jaar is (dus max 7.5k over 2018, max 7.5k over 2019, etc)?

[ Voor 8% gewijzigd door _pix op 22-02-2022 14:33 ]

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:05
_pix schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Huh, weet je dat zeker van dat limiet?
Ik heb nog ~20k reserveringsruimte van de afgelopen jaren, die wilde ik eigenlijk dit jaar volledig opvullen. Kan dus niet?

Of bedoel je dat het max 7.5k per jaar is (dus max 7.5k over 2018, max 7.5k over 2019, etc)?
Nee dat zal je moeten uitsmeren over meerdere jaren. Als je 20K reserveringsruimte hebt, dan kan je dit jaar 7.5K daarvan inleggen, volgend jaar 7.5K en jaar daarna de resterende 5K

Zie bijv hier: https://new.brandnewday.nl/blog/fiscale-cijfers-2022/

Maximale reserveringsruimte > 10 jaar voor AOW € 7.587
Maximale reserveringsruimte < 10 jaar voor AOW € 14.978

(Dus alleen als je nu 57+ bent, mag je 14.978 euro in 1 jaar gebruiken van je reserveringsruimte. Anders 7.587 euro)

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:18

AJM

Vraagje, gisteren contact gehad met een recruiter voor een interessante opdracht, de recruiter wilde echter de naam van de opdrachtgever niet delen. Ik heb nog wel een poging gedaan of ik de opdracht zelf kon vinden op basis van de gedeelde informatie (zodat ik evt. direct kan reageren), maar gisteren niet gevonden. Uiteindelijk dan toch maar akkoord gegaan dat hij mijn CV mag voorleggen.

Nu zie ik net in de headfirst portal waarschijnlijk de betreffende opdracht staan, en zie op de site van de opdrachtgever ook een mogelijkheid om direct te reageren. Bij voorkeur heb ik met zo min mogelijk partijen te maken bij een nieuwe opdracht, dus twijfel ik of ik nog direct ga reageren, wel of niet doen?

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11 12:42
AJM schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:42:
Vraagje, gisteren contact gehad met een recruiter voor een interessante opdracht, de recruiter wilde echter de naam van de opdrachtgever niet delen. Ik heb nog wel een poging gedaan of ik de opdracht zelf kon vinden op basis van de gedeelde informatie (zodat ik evt. direct kan reageren), maar gisteren niet gevonden. Uiteindelijk dan toch maar akkoord gegaan dat hij mijn CV mag voorleggen.

Nu zie ik net in de headfirst portal waarschijnlijk de betreffende opdracht staan, en zie op de site van de opdrachtgever ook een mogelijkheid om direct te reageren. Bij voorkeur heb ik met zo min mogelijk partijen te maken bij een nieuwe opdracht, dus twijfel ik of ik nog direct ga reageren, wel of niet doen?
Als hij of zij je al aangeboden heeft denk ik dat de partij niet zo happig is direct met je in contact te komen. Tenzij je liever geen recruiters hebben :)

Ik vind het overigens niet netjes van je, maar dat terzijde :)

[ Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 22-02-2022 13:46 ]

• mannowlahn
Kawa schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Voor een BV van 6 naar 9 euro.. :|
Nog steeds de goedkoopste. Ik zit bij ING uit gemak ivm prive rekening, maar ik betaal veel meer voor mijn zakelijke rek.

https://www.bankenvergeli...elijk/zakelijke-rekening/

• mannowlahn
NLKornolio schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:15:
hopend dat huizen prijzen ook wat lager worden.
:+ misschien over 7 jaar ofzo, tot die tijd stijgt de boel harder dan jouw uur tarief stijgt.

• Opa-Sokkenpop
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-02-2024

Als je akkoord bent gegaan dat je voorgesteld wordt, dan is het niet netjes om direct contact te zoeken met de eindklant. Andersom overigens ook niet: Ik heb een recruiter toestemming gegeven om mijn CV met een eindklant te delen en een andere recruiter die ik een jaar geleden mijn CV toegestuurd had voor een andere opdracht, heeft dat zonder overleg ook gedaan naar dezelfde eindklant. Via de recruiter die mijn toestemming had kreeg ik toen opeens te horen dat mijn CV al op tafel lag bij de eindklant via een andere partij, wat vrij "bijzonder" is.

Wat mij betreft is het echt een keuze: Of je zoekt zelf naar je opdrachten, of je laat een recruiter het voor je doen. Informatie inwinnen bij een recruiter over eindklanten om vervolgens zelf te solliciteren is allesbehalve chique.

• AJM

AJM

mannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:45:
[...]

Als hij of zij je al aangeboden heeft denk ik dat de partij niet zo happig is direct met je in contact te komen. Tenzij je liever geen recruiters hebben :)

Ik vind het overigens niet netjes van je, maar dat terzijde :)
Ik vermoed dat die recruiter mij heeft aangeboden via Headfirst.

En ja wat is netjes, ik gaf aan wat mijn uurtarief is en hij zei dat €85 de max is bij de klant, terwijl op de site van de opdrachtgever een hoger max tarief staat bij de opdrachtomschrijving.

[ Voor 3% gewijzigd door AJM op 22-02-2022 13:54 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vraagje, gisteren contact gehad met een recruiter voor een interessante opdracht, de recruiter wilde echter de naam van de opdrachtgever niet delen.

[..]

Je had dus zelf de opdracht niet gezien en probeert na benaderen de persoon die de match wilt maken te omzeilen? Precies daarom geven tussenpersonen dus niet de eindklant als ze geen exclusiviteit hebben.

• AJM

AJM

Opa-Sokkenpop schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:53:
[...]

Als je akkoord bent gegaan dat je voorgesteld wordt, dan is het niet netjes om direct contact te zoeken met de eindklant. Andersom overigens ook niet: Ik heb een recruiter toestemming gegeven om mijn CV met een eindklant te delen en een andere recruiter die ik een jaar geleden mijn CV toegestuurd had voor een andere opdracht, heeft dat zonder overleg ook gedaan naar dezelfde eindklant. Via de recruiter die mijn toestemming had kreeg ik toen opeens te horen dat mijn CV al op tafel lag bij de eindklant via een andere partij, wat vrij "bijzonder" is.

Wat mij betreft is het echt een keuze: Of je zoekt zelf naar je opdrachten, of je laat een recruiter het voor je doen. Informatie inwinnen bij een recruiter over eindklanten om vervolgens zelf te solliciteren is allesbehalve chique.
Indien een recruiter directe lijntjes/contacten heeft bij een klant dan ben ik het inderdaad met je eens, maar deze recruiter haalt de opdrachten van openbare sites/portals.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:14
sverzijl schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Nee dat zal je moeten uitsmeren over meerdere jaren. Als je 20K reserveringsruimte hebt, dan kan je dit jaar 7.5K daarvan inleggen, volgend jaar 7.5K en jaar daarna de resterende 5K

(Dus alleen als je nu 57+ bent, mag je 14.978 euro in 1 jaar gebruiken van je reserveringsruimte. Anders 7.587 euro)
Aanvulling: Je maximale inleg bestaat dus uit 2 delen: Je reserveringsruimte (max 7587 euro) en je jaarruimte, (berekend op basis van omzet afgelopen jaar, maar max 13.236 euro)

Als je dus genoeg omzet per jaar, en een enorme reserveringsruimte hebt (lees: enorm pensioen gat) dan mag je per jaar 20.823 euro inleggen.

Ik heb er zelf 3 jaar over gedaan om mijn jaarruimte helemaal op te gebruiken, vanaf nu mag ik dus nog maar die max van 13.236 euro inleggen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:37
Deveon schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Je had dus zelf de opdracht niet gezien en probeert na benaderen de persoon die de match wilt maken te omzeilen? Precies daarom geven tussenpersonen dus niet de eindklant als ze geen exclusiviteit hebben.
Psst: ik heb hier een brood voor je te koop €2,50.
Nee dank je, ik haal hem zelf wel bij de bakker voor €2.
Hah, maar jij weet niet welke bakker!
8)7

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• mannowlahn
AJM schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:53:
[...]

Ik vermoed dat die recruiter mij heeft aangeboden via Headfirst.

En ja wat is netjes, ik gaf aan wat mijn uurtarief is en hij zei dat €85 de max is bij de klant, terwijl op de site van de opdrachtgever een hoger max tarief staat bij de opdrachtomschrijving.
ja waar denk je dat die provisie vandaan komt? :?

• mannowlahn
AJM schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:57:
[...]

Indien een recruiter directe lijntjes/contacten heeft bij een klant dan ben ik het inderdaad met je eens, maar deze recruiter haalt de opdrachten van openbare sites/portals.
Ja dus? Wat let jou om gewoon al die websites continue af te gaan, dat doe je niet, maakt niet uit overigens? Het spijt mij zeer, maar vind je redenatie echt bizar. Blijkbaar browse jij nooit op head first, die recruiter wel en zoekt mensen ervoor. Jij zegt 'top opdracht', en daarna ga je kijken en wil je zelf dit gaan doen? Beetje hetzelfde als je naar een winkel gaat en je zie een mooie bank, je komt achter de fabrikant en ziet dat die daar een andere prijs heeft. Ja nogal wiedes.

[ Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 22-02-2022 14:10 ]

• Deveon
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:02:
[...]

Psst: ik heb hier een brood voor je te koop €2,50.
Nee dank je, ik haal hem zelf wel bij de bakker voor €2.
Hah, maar jij weet niet welke bakker!
8)7
Het is niet alsof elke opdrachtgever (bakker) het brood (de opdracht) in de aanbieding heeft. Nu weet ik niet wat jou expertise is maar de mijne zijn niet in elk dorp / supermarkt te vinden hoor, ik vergelijk mijn werkzaamheden liever met een PS5 dan met een brood. ;)

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:40
Ik vind de redenatie niet zo gek.
Recruiter wil niet vertellen wie de opdrachtgever is. Vervolgens vind je zelf een opdracht die er wel erg veel op lijkt, maar waarvan je niet 100% weet dat het dezelfde opdracht is en je reageert daar op.
Eigen schuld recruiter, want hij wil niet vertellen wie de opdrachtgever is. Het is ook niet zo dat je de recruiter exclusief een opdracht laat zoeken toch?

Chique? Wellicht niet helemaal omdat je waarschijnlijk wel voor 95% zeker weet dat het over hetzelfde gaat. Kun je daar echter een paar euro per uur meer mee pakken en/of geen/lagere kosten voor een tussenpartij dan gaat het toch wel om serieus geld.

Of het uiteindelijk handig is dat je CV op twee manieren bij de opdrachtgever ligt is de vraag natuurlijk :P

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:08
Heerlijk hoe de meesten zo zwart/wit doen mbt opdracht 'via' recruiter.

Soms ben je nog niet echt op zoek en dan wordt je getriggered door een recruiter.
vervolgens:
- kom je erachter dat het financieel geen match is
- kom je erachter dat het bij een bedrijf is waar je al connecties hebt (maar je vraagt ook niet elke 2 weken of er iets open is)
- kom je erachter dat er nog 2+ partijen tussen zitten.

mag je dan niet meer zelf contact opnemen met het bedrijf? Noem het niet netjes, ik noem het vooral jezelf in de vingers snijden.

De beste relaties die ik heb met recruiters zijn toch degene die transparant zijn over tarief/locatie.

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:08
B-Real schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:20:
Of het uiteindelijk handig is dat je CV op twee manieren bij de opdrachtgever ligt is de vraag natuurlijk :P
Er vanuitgaand dat ze je CV met toestemming versturen. Als je al zover bent dat je toestemming geeft maar zelf verzaakt om dingen duidelijk/transparant te krijgen dan heb ik geen medelijden. Leer ervan, zorg dat de dingen die voor jou belangrijk zijn duidelijk zijn voor je toestemming/exclusiviteit geeft.

• RichieB
Deveon schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:11:
[...]

Het is niet alsof elke opdrachtgever (bakker) het brood (de opdracht) in de aanbieding heeft. Nu weet ik niet wat jou expertise is maar de mijne zijn niet in elk dorp / supermarkt te vinden hoor ;) Ik vergelijk mijn werkzaamheden liever met een PS5 dan met een brood. ;)
Hoe het gesprek ook had kunnen gaan is:
Psst: ik heb hier een brood voor je van Bakker Bart. €2,50
Dat lijkt op het brood van €2 wat ik zelf wel eens koop.
Ik ken de bakker persoonlijk en heb hem gevraagd om deze extra lekker te maken en op het de beste plek in de oven te leggen.
Ok, maar 25% vind ik wel een beetje veel opslag daarvoor.
€2,25 ?
€2,10 ?
Deal!

Als een tussenpersoon het moet hebben van het verzwijgen van de opdrachtgever dan is dat niet een tussenpersoon waar je zaken mee wilt doen.

• mannowlahn
Recruiter wil niet vertellen wie de opdrachtgever is. Vervolgens vind je zelf een opdracht die er wel erg veel op lijkt, maar waarvan je niet 100% weet dat het dezelfde opdracht is en je reageert daar op.
Eigen schuld recruiter, want hij wil niet vertellen wie de opdrachtgever is. Het is ook niet zo dat je de recruiter exclusief een opdracht laat zoeken toch?

Chique? Wellicht niet helemaal omdat je waarschijnlijk wel voor 95% zeker weet dat het over hetzelfde gaat. Kun je daar echter een paar euro per uur meer mee pakken en/of geen/lagere kosten voor een tussenpartij dan gaat het toch wel om serieus geld.

je zit fout

"Ik heb nog wel een poging gedaan of ik de opdracht zelf kon vinden op basis van de gedeelde informatie (zodat ik evt. direct kan reageren), maar gisteren niet gevonden. Uiteindelijk dan toch maar akkoord gegaan dat hij mijn CV mag voorleggen."

Kon hem niet vinden, akkoord gegaan.

Wettelijk zal je nergens aan vast zitten, maar of het chique is wel te bepalen.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:14
mannowlahn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:26:
Wettelijk zal je nergens aan vast zitten, maar of het chique is wel te bepalen.
chique en tussenpersonen hebben normaliter niet zoveel met elkaar te maken.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• mannowlahn
RichieB schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Hoe het gesprek ook had kunnen gaan is:
Psst: ik heb hier een brood voor je van Bakker Bart. €2,50
Dat lijkt op het brood van €2 wat ik zelf wel eens koop.
Ik ken de bakker persoonlijk en heb hem gevraagd om deze extra lekker te maken en op het de beste plek in de oven te leggen.
Ok, maar 25% vind ik wel een beetje veel opslag daarvoor.
€2,25 ?
€2,10 ?
Deal!

Als een tussenpersoon het moet hebben van het verzwijgen van de opdrachtgever dan is dat niet een tussenpersoon waar je zaken mee wilt doen.
idd als het verzwegen wordt is hij niet exclusief de recruiter.

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:42
sverzijl schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:35:
[...]

ConQuestador schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:58:
[...]

Aanvulling: Je maximale inleg bestaat dus uit 2 delen: Je reserveringsruimte (max 7587 euro) en je jaarruimte, (berekend op basis van omzet afgelopen jaar, maar max 13.236 euro)

Als je dus genoeg omzet per jaar, en een enorme reserveringsruimte hebt (lees: enorm pensioen gat) dan mag je per jaar 20.823 euro inleggen.

Ik heb er zelf 3 jaar over gedaan om mijn jaarruimte helemaal op te gebruiken, vanaf nu mag ik dus nog maar die max van 13.236 euro inleggen.
Dank, duidelijk zo. Dit is nieuwe info mij, ik was echt van plan mijn hele reserveringsruimte van de afgelopen 7jr in 1x weg te werken en dat kan dus niet. Goed om te weten.

• Opa-Sokkenpop
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-02-2024
Hoe het ook had kunnen gaan:

Ik heb een opdracht waarvan ik denk dat deze voor jou geschikt is!
Tof! Hebben jullie exclusiviteit op de opdracht, of is deze openbaar voor iedereen ook zonder recruiter beschikbaar?
De opdracht is niet exclusief
In dat geval reageer ik liever direct bij de eindklant, toch bedankt voor je belletje!

Ik heb zelf nog geen recruiter gehad die de eindklant verzwijgt, ook bij niet-exclusieve opdrachten. Dat kan dan misschien ook komen doordat ik duidelijk ben richting recruiters en aangeef dat ik niet achter hun rug om een eindklant benader. Vergeet ook niet dat (met name grotere) recruitmentbureau's met elkaar praten en elkaar kennen, dus dat je een heel aantal bureau's van je lijst af kan strepen wanneer je wel achter hun rug om een eindklant benaderd.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-11 10:20
Nee, maar het kan wel in happen. Zo heb ik vorig jaar 16K in kunnen leggen (uitgerekend met de tools van Bright)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
NLKornolio schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:30:
[...]

Hoe doe je dat dan, belasting technisch met geld opzij leggen ? Had NN hierover gebeld of ik het kan doorbetalen of aanvullen. Nee meneer dat kan niet.
Hoe het precies werkt weet ik niet. Mijn accountant houd zich alleen bezig met mijn boekhouding en aanverwante zaken.

Ik heb een financieel adviesbureau in de arm genomen.

Spaargeld hoopt op en doe er verder niets mee geen idee wat handig is kwa investeringen. En ik zit met een pensioen gat.

Zodoende bij een financieel adviseur gekomen. Zij kunnen mij beter helpen met een lijfrente cq pensioen dan ik dat zelf ga uitzoeken. Ook kunnen zij mij helpen met inverteerden van een deel van mijn geld zodat het niet statisch op een rekening blijven staan.

Betaal daar eenmalig een bedrag voor. Nog even onbekend gezien ik alleen een intake heb gehad.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Deveon
  • Niet online
Na akkoord om aan te bieden hebben tussenpersonen mij tot heden altijd direct de eindklant verteld juist om dat te voorkomen. Je kan de situatie namelijk ook hebben met verschillende tussenpersonen die allemaal de opdracht iets gewijzigd hebben. Zelf wordt ik regelmatig voor bijna dezelfde opdracht benaderd. Overigens maakt mij de marge van de tussenpersoon niet eens zoveel uit, maar zodra het tarief wat ik vraag gedrukt wordt wil ik de marge weten en is alles boven de €5 p/u niet acceptabel.

• AJM

AJM

Bedankt voor alle reacties. Voor mij een les om nog beter te zoeken op alle portals.

Mijn vrouw kwam met het voorstel om eerst te informeren bij de opdrachtgever of mijn CV daar al is voorgesteld, indien dit niet het geval is zou ik nog direct kunnen reageren.

[ Voor 3% gewijzigd door AJM op 22-02-2022 14:58 ]

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-11 13:50

bord4kop

maximaal 100KB!

Op mij komt het over als een foutje willen herstellen. En nu de recruiter niet willen 'betalen'
Ik snap dat op zich overigens best wel hoor ;)

Echter ik zou ik nu niet zo meer zo snel via andere wegen proberen binnen te komen. Je kán het proberen. Maar zoals aangegeven: echt chique is het niet. En het kán tegen je gaan werken.

Maar geen nood; ik heb dit ook eens gehad. Maar dan is het nu dus €10+ bloeden per uur. En dóór!
Volgende keer beter

Tips:
U: "Even voor mijn beeld: om welke opdrachtgever gaat het?"
Een volkomen legitieme vraag want dan weet je of het bij je past, misschien al eerder bij hebt gewerkt, het misschien de Rabo is.. :+
Them: "no tell" :N
U: Oh, "Wil je dat niet vertellen??
.. hmm, nou ok. Maar dan concludeer ik dat jullie geen exclusiviteit hebben. En/of dus niet rechtstreeks met de opdrachtgever praten; Ergo; jij weet niet exact hoe het ingevuld moet worden. Secundo jij biedt geen meerwaarde".
(en dat is het afronden & tot ziens ;w )

En dán kun je zoeken naar die opdracht.
In mijn ervaring is ontevreden zijn over de fee van een tussenpartij/recruiter; dan blijft dat iedere maand een punt van onvrede/discussie. En zal nooit opgelost zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door bord4kop op 22-02-2022 15:17 ]

| Security Management |

• mannowlahn
AJM schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:57:
Bedankt voor alle reacties. Voor mij een les om nog beter te zoeken op alle portals.

Mijn vrouw kwam met het voorstel om eerst te informeren bij de opdrachtgever of mijn CV daar al is voorgesteld, indien dit niet het geval is zou ik nog direct kunnen reageren.
Dit kan geen kwaad he, soms willen partijen niet met dit soort recruiters werken en al je cv uberhaupt niet gelezen worden. Maar je kan wel te horen krijgen, je bent al aangeboden.

Doe dit als de recruiter niet binnen een paar dagen feedback heeft, dan weet je genoeg.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:26

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

AJM schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:57:

Waty let je om alsnog zelf in te schrijven op die opdracht via headfirst? Jij weet niet wie de eindklant is, dus kan je ook niet weten dat dit dezelfde is.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Recruiter wil niet vertellen wie de opdrachtgever is.
Als recruiters niet willen vertellen wie de opdrachtgever is, kan dat maar een reden hebben: ze hebben helemaal geen contract met ze.

Dit soort recruiters hebben nul waarde voor je. Ik ga gewoon doordrammen totdat ze het wel vertellen en dan gewoon rechtstreeks proberen als ik het een interessante klant vindt. 9 van de 10 keer weten dit soort types je uberhaupt niet te verkopen. Als de klant al naar je CV kijkt, want ze liegen ook over het algemeen glashard over het contact dat ze hebben.

Vooral UK recruiters zijn hier erg in. "Ja we zijn preferred supplier en onze account manager heeft direct contact". Kul. Gewoon gelogen. Ze hebben helemaal geen contact en doen gewoon koude sales met je CV.

En mochten ze wel de klant noemen; binnen een week heb je mij in gesprek met een inhurende manager daar. Duurt het langer dan is ons contact voorbij. Want anders houden ze je gewoon aan het lijntje omdat ze, wederom, sales aan het doen zijn.

Ben er zelf onlangs nog ingestonken. De klant wou referenties van mij. Bleek GVD dus gewoon dat de recruiter ZELF een referentie gebeld had, en niet de (potentiele) klant.

https://niels.nu

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Tylen schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:24:
Waty let je om alsnog zelf in te schrijven op die opdracht via headfirst? Jij weet niet wie de eindklant is, dus kan je ook niet weten dat dit dezelfde is.
Precies. Gewoon doen. Je hoeft echt niet bang te zijn voor je 'reputatie' of whatever want niemand neemt die recruiters serieus. 9 van de 10 keer hebben ze toch binnen 6 maanden een andere baan.

https://niels.nu

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcP2UrihKtxzerYtHOfdkqoVHvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTK1NVyStgKVuZUr9nXSfMQG.jpg?f=fotoalbum_large

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-11 08:15
Weer even terugkomend op de auto discussie van een paar pagina's terug.
Ik heb met een aantal leasemaatschappijen contact gehad (Leaseplan, Athlon), maar beiden zijn niet happig op het aanbieden van een leaseauto aan startende ondernemers. Ze stellen zowel beperkingen aan de 'investeringswaarde' als dat er een waarborgsom wordt gevraagd. Er wordt ook niet gekeken naar de brache of eventuele contracten voor opdrachten die je hebt.

Het was zelfs zo vreemd dat mijn aanvraag voor een lease occassion werd geannuleerd omdat de investeringswaarde te hoog was. Ondanks dat de aanvraag voor 12 maanden was en ik die in een keer zou kunnen betalen.

Heeft iemand een andere ervaring met een leasemaatschappij?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Yucon

*broem*

El Polo Diablo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:58:
Voor de Brabanders (e.o.) onder ons; in het verleden was Boxsons altijd wel bereidwillig met dit soort maatwerk.

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:28
Ik heb een berekening gemaakt voor een youngtimer Volvo vs een Tesla (2020 dec 8% bijtelling). Youngtimer lijkt goedkoper 8) Ben benieuwd of iemand er iets aan heeft / fouten kan vinden in mijn berekening:.

Comments graag in het document of via PM. :)

https://docs.google.com/s...353051&rtpof=true&sd=true

[ Voor 10% gewijzigd door tony-stark op 23-02-2022 09:17 ]

• Kawa
Ik heb met een aantal leasemaatschappijen contact gehad (Leaseplan, Athlon), maar beiden zijn niet happig op het aanbieden van een leaseauto aan startende ondernemers. Ze stellen zowel beperkingen aan de 'investeringswaarde' als dat er een waarborgsom wordt gevraagd. Er wordt ook niet gekeken naar de brache of eventuele contracten voor opdrachten die je hebt.

Het was zelfs zo vreemd dat mijn aanvraag voor een lease occassion werd geannuleerd omdat de investeringswaarde te hoog was. Ondanks dat de aanvraag voor 12 maanden was en ik die in een keer zou kunnen betalen.

Wil je een nieuwe auto of een bestaande met leasecontract meenemen? Als je een nieuwe wilt kun je ook denken aan zelf aanschaffen met een deel financial lease (wat gewoon een lening is). Dit is zoveel voordeliger als leasen bij een leasetoko en die financiering is makkelijk te krijgen als ZZPer met de omzet die wij draaien.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 15:25

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb mijn leaseauto vanuit vast dienstverband zonder problemen over kunnen nemen (LeasePlan), maar de looptijd is nog maar een jaar en daarna wil ik iets nieuws (operational lease) uitzoeken - op dat moment ben ik ~1,5j ondernemer. Hoe lang ben jij inmiddels bezig? Dan weet ik alvast of ik daar mogelijk ook mee te maken ga krijgen...
Kawa schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:22:
[...]

Wil je een nieuwe auto of een bestaande met leasecontract meenemen? Als je een nieuwe wilt kun je ook denken aan zelf aanschaffen met een deel financial lease (wat gewoon een lening is). Dit is zoveel voordeliger als leasen bij een leasetoko en die financiering is makkelijk te krijgen als ZZPer met de omzet die wij draaien.
Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van wat je wilt rijden en hoe veel. Onderschat onderhoud, belasting en afschrijving niet.

[ Voor 19% gewijzigd door TommyGun op 23-02-2022 09:29 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21
@El Polo Diablo Ik heb mijn leaseauto zonder problemen kunnen overnemen (MHC Mobility). Looptijd was nog 2,5 jaar. Wel werd er een borg gevraagd (ca. 2000eu).

[ Voor 5% gewijzigd door Safaci op 23-02-2022 13:07 ]

• Kawa
TommyGun schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van wat je wilt rijden en hoe veel. Onderschat onderhoud, belasting en afschrijving niet.
Een leasemaatschappij is geen non profit organisatie en al die kosten berekenen ze natuurlijk ook door in jouw leasebedrag dat je moet ophoesten. Uiteraard met een % opslag voor hun eigen zakken.

• Kawa
Safaci schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:31:
@Kawa Ik heb mijn leaseauto zonder problemen kunnen overnemen (MHC Mobility). Looptijd was nog 2,5 jaar. Wel werd er een borg gevraagd (ca. 2000eu).
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Kawa schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Een leasemaatschappij is geen non profit organisatie en al die kosten berekenen ze natuurlijk ook door in jouw leasebedrag dat je moet ophoesten. Uiteraard met een % opslag voor hun eigen zakken.
Dat lijkt me logisch, maar mijn leasetarief wijzigt niet hoor ongeacht of ik 1x of 10x per jaar naar de garage moet.

• Kawa
TommyGun schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Dat lijkt me logisch, maar mijn leasetarief wijzigt niet hoor ongeacht of ik 1x of 10x per jaar naar de garage moet.
Als je dat een rustiger gevoel geeft dan is lease de juiste keuze

• Yucon

Yucon

*broem*

TommyGun schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Het is een verzekering. Algemeen genomen is de afweging daarbij simpel: kun je het dragen en wil je het dragen. Het eerste zal voor de meesten hier niet het probleem zijn. Het tweede is een ander verhaal en hangt van je persoonlijkheid af.

Maar laten we wel wezen; iedereen hier loopt ook het risico een maandje extra vakantie te hebben als het eens stroef met de acquisitie loopt. Dat is grofweg 20k. In theorie kun je met je auto best een rekening van 5000 euro krijgen als je enorm pech hebt met een vastgelopen motor of iets dergelijks. Dat klinkt eng, maar in zekere zin is het wisselgeld tegenover het risico dat we toch al lopen.

Het blijft nog steeds een kwestie van persoonlijke risicobereidheid. Maar het kan geen kwaad het in perspectief te zien.

• El Polo Diablo
TommyGun schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:26:

Ik heb mijn leaseauto vanuit vast dienstverband zonder problemen over kunnen nemen (LeasePlan), maar de looptijd is nog maar een jaar en daarna wil ik iets nieuws (operational lease) uitzoeken - op dat moment ben ik ~1,5j ondernemer. Hoe lang ben jij inmiddels bezig? Dan weet ik alvast of ik daar mogelijk ook mee te maken ga krijgen...
5 maanden ongeveer (:o *beseft ineens dat de tijd voorbij gevlogen is*) Ze hadden het over een termijn van 18 maanden die ze hanteren voor deze voorwaarden. Je zou dan safe zitten.
Kawa schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:22:
[...]

Het ging om een occasion aangeboden door een leasemaatschappij. 'Nieuw' voor mij in ieder geval.

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-11 16:59

Leaseauto zonder problemen kunnen meenemen bij Athlon, geen borg, geen vragen over omzet of werkzamheden o.i.d. Loopttijd was nog 30 maanden.

• ybos
tony-stark schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:08:
Ik heb een berekening gemaakt voor een youngtimer Volvo vs een Tesla (2020 dec 8% bijtelling). Youngtimer lijkt goedkoper 8) Ben benieuwd of iemand er iets aan heeft / fouten kan vinden in mijn berekening:.

Ik heb zelf ook volvo gereden maar het verschil in kosten was mij een nieuwe auto wel waard :Y
2000 euro verschil per jaar is netto "maar" 1000 euro. Daarvoor zou ik echt niet meer naar mijn V70 terug willen...

Geld is niet alles (zei de geldwolf :o )

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 21:58
Schmitzel schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Leaseauto zonder problemen kunnen meenemen bij Athlon, geen borg, geen vragen over omzet of werkzamheden o.i.d. Loopttijd was nog 30 maanden.
Dat is wel heel netjes. Zelf €4000,- vooruit betaald, hiermee ging het leasebedrag per maand omlaag. Moet nu nog 28 maanden voor een Tesla Model 3. Zij zeiden tegen mij dat ze het ook moeten kunnen verantwoorden richting de AFM. Dat leek mij sterk maar het is gelukkig geregeld.

De 4% bijtelling blijft heerlijk. Nog even gekeken naar de Tesla Model Y maar die bijtelling gaat richting de €600,- en het leasebedrag is bijna €500,- hoger per maand.

• ybos
Wackmack schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Dat is wel heel netjes. Zelf €4000,- vooruit betaald, hiermee ging het leasebedrag per maand omlaag. Moet nu nog 28 maanden voor een Tesla Model 3. Zij zeiden tegen mij dat ze het ook moeten kunnen verantwoorden richting de AFM. Dat leek mij sterk maar het is gelukkig geregeld.

De 4% bijtelling blijft heerlijk. Nog even gekeken naar de Tesla Model Y maar die bijtelling gaat richting de €600,- en het leasebedrag is bijna €500,- hoger per maand.
De Y is toch wel een mooi ding en de ruimte is ook zeker lekker maar ik vind het verschil inderdaad ook te groot.

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 09:43
Yucon schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:50:
[...]

Het is een verzekering. Algemeen genomen is de afweging daarbij simpel: kun je het dragen en wil je het dragen. Het eerste zal voor de meesten hier niet het probleem zijn. Het tweede is een ander verhaal en hangt van je persoonlijkheid af.

Maar laten we wel wezen; iedereen hier loopt ook het risico een maandje extra vakantie te hebben als het eens stroef met de acquisitie loopt. Dat is grofweg 20k. In theorie kun je met je auto best een rekening van 5000 euro krijgen als je enorm pech hebt met een vastgelopen motor of iets dergelijks. Dat klinkt eng, maar in zekere zin is het wisselgeld tegenover het risico dat we toch al lopen.

Het blijft nog steeds een kwestie van persoonlijke risicobereidheid. Maar het kan geen kwaad het in perspectief te zien.
Vergeet ook de garantie bij een nieuwe auto niet.

Als je in de eerste paar jaar de motor in de soep draait is het gewoon garantie, tenzij je zelf bewust doorrijdt zonder olie in het blok of hem nooit laat onderhouden.

Daarnaast, als je een auto helemaal op rijdt boeit de afschrijving ook een stuk minder, want die smeer je dan uit over bv 20 jaar.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Afschrijving van de Tesla lijkt mij wat laag.

Afschrijving van de Volvo moet je meenemen in zijn dagwaarde waardoor je bijtelling elk jaar lager wordt.
En ik zou ook even kijken naar diesel, omslag ligt vaak rond de 15k km.

Ik betaal voor mijn privé Mercedes C klasse diesel uit 2008 en 15k km per jaar, 5600 euro per jaar inclusief alles. Ik denk dat je jouw berekeningen nog even wat moet finetunen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 23-02-2022 13:19 ]

• Yucon

Yucon

*broem*

Ernemmer schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:12:
[...]
Afschrijving van de Volvo moet je meenemen in zijn dagwaarde waardoor je bijtelling elk jaar lager wordt.
De afschrijving van die volvo is heel moeilijk te bepalen. Als ineens de youngtimer regeling op de schop gaat, en dat is niet onwaarschijnlijk, kelderen dit soort auto's in prijs. Hetzelfde is gebeurd met oldtimers en particuliere grijs kentekenauto's.

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
Wat een bedragen voor die auto’s als ik dat zo lees.. onze 18 jaar oude auto waar ik 5 jaar geleden 2,5k voor heb betaald doet het uitstekend. Ja, ik zou graag wat meer luxe willen hebben maar met het thuiswerken (1-2x per maand naar kantoor) vind ik leasen maar zonde. Zakelijk en prive rijden we momenteel denk ik 5k per jaar oid.. De bakfiets was duurder :+

• hackerhater
Tjah ik reed pre-Covid iets van 45K per jaar.........
Nu kom ik prive rustig aan de 15K door de mantelzorg voor mijn demente schoonmoeder.
1 a 2 keer retour Delft a 85KM enkele reis telt op.

[ Voor 56% gewijzigd door hackerhater op 23-02-2022 13:59 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

hackerhater schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:58:
Tjah ik reed pre-Covid iets van 45K per jaar.........
Nu kom ik prive rustig aan de 15K door de mantelzorg voor mijn demente schoonmoeder.
1 a 2 keer retour Delft a 85KM enkele reis telt op.
Herkenbaar, ik rijd veel meer prive tegenwoordig.

Maar dat wil niet zeggen dat ik geen dikke auto wil rijden ;) Juist wel :P

PS;
Woon-werkverkeer is zakelijk qua bijtelling
Woon-werkverkeer wordt gezien als privé voor wat betreft de BTW

[ Voor 23% gewijzigd door TommyGun op 23-02-2022 14:05 ]

• Krystman
  • Laatst online: 18:44
TommyGun schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:00:
[...]

Herkenbaar, ik rijd veel meer prive tegenwoordig.

Maar dat wil niet zeggen dat ik geen dikke auto wil rijden ;) Juist wel :P

PS;
Ik lees her en der dat een private lease voor ZZP (privé dus geen bijtelling) vaak voordeliger uitkomt bij "minder" kilometers. Is er iemand die dat al eens naast elkaar heeft gezet? Ik kan zo niks vinden.

Ik heb zelf wat gerekend en dan kom ik netto ongeveer hetzelfde uit met rond de 20k kilometers en een leuke auto. +19 cent aan jezelf rekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door Krystman op 23-02-2022 14:06 ]

- Spes consilium non est -

• hackerhater
TommyGun schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:00:
PS;
Nope als je kantoor aan huis hebt ;)
https://www.higherlevel.n...rachten-woon-werkverkeer/

Strikt gezien ga je van je kantoor naar het kantoor van de klant.
Maar goed gezien ik voor mijn vorige auto bijtelling betaalde was dat toch een non-issue.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

hackerhater schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:07:
[...]

Nope als je kantoor aan huis hebt ;)
https://www.higherlevel.n...rachten-woon-werkverkeer/

Strikt gezien ga je van je kantoor naar het kantoor van de klant.
Maar goed gezien ik voor mijn vorige auto bijtelling betaalde was dat toch een non-issue.
Alleen hebben de meeste ZZP'ers geen kantoor aan huis ;)

Vanuit thuis werken =/= kantoor
zelfstandigheidscriterium: je werkruimte moet een zelfstandig deel zijn van de woning. Je werkruimte moet daarvoor een eigen ingang en sanitair hebben en in theorie apart te verhuren zijn.

inkomenscriterium: je moet ten minste 30% in de ruimte en voor ten minste 70% in of vanuit je werkruimte verdienen. Heb je nog een andere werkruimte, dan moet je je inkomen voor ten minste 70% in de ruimte verdienen.
https://www.rocketlawyer....voor-een-bedrijf-aan-huis

[ Voor 26% gewijzigd door TommyGun op 23-02-2022 14:12 ]

• hackerhater
Wordt tijd om daarop te letten bij een volgende woning of een extern plekje te zoeken -_-'

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:33:
[...]

De afschrijving van die volvo is heel moeilijk te bepalen. Als ineens de youngtimer regeling op de schop gaat, en dat is niet onwaarschijnlijk, kelderen dit soort auto's in prijs. Hetzelfde is gebeurd met oldtimers en particuliere grijs kentekenauto's.
Maar dan moet je alsnog je gegoke afschrijving meenemen in je berekening en dat is nu vergeten.

• Yucon

Yucon

*broem*

Ernemmer schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:22:
[...]

Maar dan moet je alsnog je gegoke afschrijving meenemen in je berekening en dat is nu vergeten.
Ik zeg toch ook niet dat dat niet moet :?

Eigenlijk zou ik ergens een extra post van zo'n 3000 euro tijdens de gebruiksduur opnemen. Er is een redelijke kans dat die regeling op de schop gaat en tevens is er een redelijke kans dat je bij zo'n oudere auto toch een keer tegen een echt dure reparatie oploopt. Bij benzine is die kans weliswaar wat kleiner dan bij diesel, maar toch. De kosten van dergelijke pech kunnen ook hoger dan 3000 uitvallen en tevens kunnen beide zaken ook naast elkaar optreden maar als je een beetje goochelt met kansen en prijskaartjes lijkt me dit wel een redelijke schatting.

• Deveon
  • Niet online
TommyGun schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:12:
[...]

[...]

https://www.rocketlawyer....voor-een-bedrijf-aan-huis
Een zelfstandige werkruimte is alleen nodig voor om kosten af te trekken. Voor de omzetbelasting is het adres bij de KvK leidend als (hoofd)kantoor.

• tony-stark
Ernemmer schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Afschrijving van de Tesla lijkt mij wat laag.

Ik betaal voor mijn privé Mercedes C klasse diesel uit 2008 en 15k km per jaar, 5600 euro per jaar inclusief alles. Ik denk dat je jouw berekeningen nog even wat moet finetunen.
Ik ga uit van een 2e hands Tesla M3 uit 2020 (circa 40K ex BTW). 4 jaar rijden = restwaarde 24K.

Wat betreft de volvo, de afschrijving erbij berekend in de bijtelling. Thanks!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 20:46

_Arthur

blub

TommyGun schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:12:

Mijn bedrijf is gevestigd op mijn prive adres.

Elke km die ik maak vanaf dat adres naar een klant is 100% zakelijk.

Ik heb iets van 16k bruto bijtelling/jaar. Lekker belangrijk :+

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Vorige maand gezocht op termen als AWS + Freelancer, ongelofelijk hoeveel keer Layer voorbij kwam. Die hebben 15k+ vacatures uitstaan. Afgelopen paar dagen ben ik door hun recruiters meermaals benaderd. Iemand ervaring met deze partij? Het lijkt een beetje op een partij die enkel c.v.tjes aan het sparen is.

• Deveon
  • Niet online
init6 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:38:
Vorige maand gezocht op termen als AWS + Freelancer, ongelofelijk hoeveel keer Layer voorbij kwam. Die hebben 15k+ vacatures uitstaan. Afgelopen paar dagen ben ik door hun recruiters meermaals benaderd. Iemand ervaring met deze partij? Het lijkt een beetje op een partij die enkel c.v.tjes aan het sparen is.
Layer is gewoon een typisch tussenpersoon waar de meeste opdrachten ook via andere kanalen te vinden zijn. Ze combineren dit wel en benaderen mij regelmatig met functies die best goed aansluiten op mijn profiel. Vaak doen ze bij mij wel moeilijk over het tarief en het lijkt alsof ze er voor ongeveer een tientje tussen zitten. Overigens kan ik lang niet alle geboden opdracht ook weer ergens terug vinden maar ik weet dat bij de huidige klant de Europese Aanbestedingen ook semi-openbaar zijn en je eerst moet aanmelden en voldoen aan bepaalde eisen om te reageren.

• DrissA
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-07-2024
Ik heb al tweemaal voor de Belgische tak gewerkt, fijne cultuur al staan niet alle teams even ver. Af en toe meetings met US gehad maar niet rechtstreeks en dag dagelijks samengewerkt maar ik vermoed dat je je niet teveel zorgen moet maken over de werk druk. Feel free om een berichtje te sturen als je meer details wilt, ook benieuwd in welke afdeling/rol je begint :)

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:39

Gek bedrag voor de btw correctie van de volvo? Dat gaat toch over de catalogus waarde?

Als je een marge auto hebt, kun je er ook voor kiezen om de BTW niet terug te vragen. Dan heb je ook geen btw correctie. :)

K to the KillaZ

• tony-stark
KillaZ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:05:
[...]

Gek bedrag voor de btw correctie van de volvo? Dat gaat toch over de catalogus waarde?

Als je een marge auto hebt, kun je er ook voor kiezen om de BTW niet terug te vragen. Dan heb je ook geen btw correctie. :)
Goed punt, aangepast! Ik had de dagwaarde, moet catalogus waarde zijn.

Tevens een Hyundai Kona toevoegd aan het overzicht.

• KillaZ
tony-stark schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Goed punt, aangepast! Ik had de dagwaarde, moet catalogus waarde zijn.

Tevens een Hyundai Kona toevoegd aan het overzicht.
Je gooit alles op een hoop, dat is niet echt goed vergelijken zo:

Volvo: 2,20 euro de liter is met BTW, terwijl je later de BTW correctie eraf haalt? Of doe alle prijzen ex btw (1000 euro onderhoud voor een Volvo vind ik persoonlijk behoorlijk) en corrigeer of doe alles in de btw en corrigeer niets :)

Tesla: Vanwaar die "operational lease" berekening bij de Tesla? Daar ga je een Tesla nooit voor leasen natuurlijk?

Hyundai: Een Kona schrijft wel harder af dan 2000 euro per jaar vermoed ik zo?

Ik wilde persoonlijk niet aan een lang contract "vast" zitten, ondanks een prima liquiditeit. Ik heb daarom voor ongeveer 12 keer jouw operational lease van de Tesla een youngtimer (525i E61 met 2 ton op de teller) gekocht. :)

[ Voor 8% gewijzigd door KillaZ op 23-02-2022 16:45 ]

K to the KillaZ

• Deveon
  • Niet online
KillaZ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:05:
[...]

Bij een marge auto dien je 1,5% te rekenen en bij een BTW auto 2,7% voor OB bijtelling. Bij een marge auto heb je wel de keuze om onderhoud en energie naar ratio zakelijk/privé terug te verrekenen, maar uiteraard kan je het ook helemaal laten. Zo doe ik niets met de BTW van onze private lease auto omdat de kilometerregistratie voor IB veel minder eisend is dan voor OB en het mij niet duidelijk is of de BTW van private lease te verrekenen valt.

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-11 14:51
Leuk docje, ik zit precies hetzelfde te overwegen. Ik rijd een 5serie youngtimer. In de boeken op de jaarbalans zijn alle kosten daarmee €6000 bruto per jaar.
  • Mijn onderhoudskosten zijn veel hoger dan de 1000 die jij rekent.
  • Jouw bijtelling en afschrijving lijkt me aan de hoge kant? Is je dagwaarde echt nog zo hoog?
  • Bijtellingskorting op EVs vervalt na 5 jaar, dus met een 2020 EV kun je daar nog volledig van genieten in 2025?
  • Je afschijving op de EV's is heel laag. Als je de Kona op 40000 zet, dan is die een jaar later niet 38000 waard...

[ Voor 9% gewijzigd door Jozzle op 23-02-2022 16:58 ]

• tony-stark
Dank voor de feedback! Ik heb de fouten eruit gehaald. BTW van de benzine gehaald.
-> Onderhoud is wellicht aan de hoge kant maar niet onrealistisch.
-> Afschrijving moet ik even verder onderzoeken of ik daar een betere inschatting kan maken.
-> Operational lease is om een vergelijking te maken. Waarom is een lease contract (operational of financial lease zoveel duurder)

Mooie keuze de BMW, ik rij zelf ook een youngtimer (volvo), en ben fan van youngtimers, maar als een ev goedkoper is dan schakel ik snel om.
KillaZ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:44:

[...]

Je gooit alles op een hoop, dat is niet echt goed vergelijken zo:

Volvo: 2,20 euro de liter is met BTW, terwijl je later de BTW correctie eraf haalt? Of doe alle prijzen ex btw (1000 euro onderhoud voor een Volvo vind ik persoonlijk behoorlijk) en corrigeer of doe alles in de btw en corrigeer niets :)

Tesla: Vanwaar die "operational lease" berekening bij de Tesla? Daar ga je een Tesla nooit voor leasen natuurlijk?

Hyundai: Een Kona schrijft wel harder af dan 2000 euro per jaar vermoed ik zo?

Ik wilde persoonlijk niet aan een lang contract "vast" zitten, ondanks een prima liquiditeit. Ik heb daarom voor ongeveer 12 keer jouw operational lease van de Tesla een youngtimer (525i E61 met 2 ton op de teller) gekocht. :)

[ Voor 7% gewijzigd door tony-stark op 23-02-2022 17:17 ]

• KillaZ
Deveon schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:54:
[...]

Bij een marge auto dien je 1,5% te rekenen en bij een BTW auto 2,7% voor OB bijtelling. Bij een marge auto heb je wel de keuze om onderhoud en energie naar ratio zakelijk/privé terug te verrekenen, maar uiteraard kan je het ook helemaal laten. Zo doe ik niets met de BTW van onze private lease auto omdat de kilometerregistratie voor IB veel minder eisend is dan voor OB en het mij niet duidelijk is of de BTW van private lease te verrekenen valt.
Reden dat ik een marge auto pak is omdat BTW terugvragen van aanschaf bij een BTW auto vaak nog wel voordelig kan zijn waardoor de correctie wel nog in je voordeel kan zijn.

In mijn geval moet ik +6k aan kosten maken, wil de BTW correctie uitkomen. Ik haal de 4k niet eens, dan ga ik ook geen BTW terugvragen/corrigeren.

K to the KillaZ

• tony-stark
Jozzle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:54:
[...]

Leuk docje, ik zit precies hetzelfde te overwegen. Ik rijd een 5serie youngtimer. In de boeken op de jaarbalans zijn alle kosten daarmee €6000 bruto per jaar.
  • Mijn onderhoudskosten zijn veel hoger dan de 1000 die jij rekent.
  • Jouw bijtelling en afschrijving lijkt me aan de hoge kant? Is je dagwaarde echt nog zo hoog?
  • Bijtellingskorting op EVs vervalt na 5 jaar, dus met een 2020 EV kun je daar nog volledig van genieten in 2025?
  • Je afschijving op de EV's is heel laag. Als je de Kona op 40000 zet, dan is die een jaar later niet 38000 waard...
Thanks voor je feedback!
1) Onderhoudskosten is geluk of pech hebben
2) Bijtelling is dagwaarde en loopt naar beneden
3) Beste scenario is een EV uit dec 2020, daar kun je dan nog dec 2025 mee doen. Nu nog ~46 maanden
4) Afschrijving verhoogd, moet nog even betere cijfers ophalen.

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
miena21 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:34:
[...]

Dat moet
***members only***
zijn als ik je verhaal zo lees :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
TommyGun schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:01:
[...]

Nee, nog niets.

Ik ben bijna 33, dus ik heb nog wel eventjes. Staat op de planning voor volgend jaar.
Je moet helemaal zelf weten maar ik wil je toch aanraden om echt te gaan kijken al is het maar een klein bedrag. Rente op Rente is zo powerful en elke maand dat je ermee wacht haal je niet meer makkelijk in :). Juist als je vroeg begint kun je met een klein bedrag al heel veel.

Nothing to see here!

• RichieB
Rutix schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:34:
[...]
Rente op Rente Rendement op rendement is zo powerful en elke maand dat je ermee wacht haal je niet meer makkelijk in :)
[…]
FTFY

• mannowlahn
init6 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:38:
Ja die staat op mijn blacklist, je laatste zin is wat ik ook geconcludeerd heb.

• mannowlahn
miena21 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:34:
[...]

Dat moet
***members only***
zijn als ik je verhaal zo lees :+
Mijn enige ervaring met die gasten is, heeeel veel grote praatjes, nooit een gesprek bij de klant. Echt een partij waar je met grote boog omheen moet lopen. Verzaken ook meerdere malen in gewoon feedback geven als ze je zogenaamd voorstellen. Quades is een partij waar je alleen maar tijd aan kwijt bent.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:03
Ik vraag me dan toch af waar die pipo zijn fun tripjes dan wel mee financiert.. Had zijn Instagram even bekeken, wat een stelletje clowns haha. Die hoeven mij niet te bellen

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:01
Stefangrp schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:15:
Ik vraag me dan toch af waar die pipo zijn fun tripjes dan wel mee financiert.. Had zijn Instagram even bekeken, wat een stelletje clowns haha. Die hoeven mij niet te bellen
Misschien win je wel een Rolex als je met ze in zee gaat ;)

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 08:28
UrbanSnEAky schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:50:
[...]

Misschien win je wel een Rolex als je met ze in zee gaat ;)
Keyword hier is "misschien" :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Hahaha ja thanks! Zelfde principe maar rendement is betere term :). Moet ook niet als ik moe ben posts gaan typen :D.

Nothing to see here!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
tony-stark schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:16:
-> Operational lease is om een vergelijking te maken. Waarom is een lease contract (operational of financial lease zoveel duurder).

[...]
Operational lease is vele malen duurder. Want onderhoud, banden, verzekering, iets stuk zal uit de portemonnee van de lease maatschapij komen. Jij betaald alleen benzine en een vast lease bedrag per maand. Na 4/5 jaar moet je de auto in leveren of voor de dagwaarde de auto overnemen.

Daarnaast staat de auto niet op je balans.

Ik heb een deel financial lease. 60% heb ik de auto gekocht. 40% is gefinancierd.

De rente is aftrekbaar. De auto wordt in 4 jaar tijd volledig afbetaald. Ik betaal 3k rente. Als ik van de lease af wil kan ik de auto in 1 keer afbetalen en ik ben dan volledig eigenaar. Wel moet ik dan die 3k rente of wat er nog van over is natuurlijk betalen.

Onderhoud, verzekering, banden of er iets stuk zal uit mijn eigen portomonee moeten komen.

Ook komt de auto op het balans

A Soldiers manual and a pair of boots.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:07
voor de berekening van auto kosten gebruik ik de site van anwb > https://www.anwb.nl/auto/autokosten
hij heeft wel wat moeite met oudere auto's maar het geeft een goed vergelijkbaar beeld.
De uitkomst neem ik dan mee in de berekenhet.nl > https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Toen ik begon als zzp-er heb ik een youngtimer gekocht, volvo S60 (jeugd liefde), na een jaar de berekening gemaakt voor een Tesla Model 3 (huidige liefde ;)). Voor de S60 kon ik de actuele kosten gebruiken, ik kwam er toen op uit dat een M3 100,- per maand duurder was. dat was voor mij een nobrainer 8)
Denk dat het tegenwoordig misschien nog wel minder is gezien de huidige brandstofprijs.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:40
De eeuwige operational lease discussie.

Bij een leasemij moet de schoorsteen ook roken en daar betaal je uiteraard voor. Echter geeft het wel gemak en rust, alle risico's zijn afgedekt. Dat is voor sommigen/velen ook wat waard.
Onderhoud zou ik zelf bij een nieuwe auto niet zo bang zijn, de grote onbekende is afschrijving/inruilwaarde.

Vergeet ook niet dat een leasemij auto's doorgaans wat scherper kan inkopen, strak zijn op onderhoudskosten en heel goed de restwaarde kunnen inschatten.

Wil je de totale kosten over een looptijd verslaan door alles in eigen beheer te doen dan moet je goed je best doen. Zeker niet onmogelijk, maar ik denk dat het verschil onderaan de streep best meevalt. De meerkosten betaal je dan voor het stukje gemak en rust.

Is er dan goed of fout? Nee, je moet diverse rekensommetjes maken en kijken waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:39
B-Real schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:39:
De eeuwige operational lease discussie.

Is er dan goed of fout?
Zeker, die discussie stopt nooit. Alles hangt af van je persoonlijke voorkeur en hoe belangrijk je een auto vindt, zowel zakelijk als privé. Daarom is er ook geen goed of fout.

Toch waardeer ik de discussie wel. Ik rijd in een benzine Ford Focus uit 2010 met 300k+ op de teller. Bevalt me prima maar de meeste kilometers heeft hij wel gemaakt. Dus ik denk ook na: wat straks? EV? Private lease? Youngtimer (snel gekeken maar vaak dikke bakken met grote dorst)? Gewoon privé weer een tweedehands van 4 jaar oud met 75.000km op de teller (dat waren mijn twee laatste auto's).

Ik ben vooralsnog wel gecharmeerd van een VW ID4.

• El Polo Diablo
Stefangrp schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:15:
Zooo, die steken het ook niet onder stoelen of banken. Hele koude rillingen krijg ik daarvan :r

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Voor een auto kan je natuurlijk rekenen wat je wilt en bij een lease contract weet je in ieder geval wat je de komende jaren gaat betalen.

Zelf heb ik de keuze gemaakt om de auto volledig zelf aan te schaffen. In dit geval een 2021 Ioniq 5. Koop OVK getekend in 2021 (dus nog €5400 MIA aftrek) en dus 5 jaar lang 12% bijtelling over de eerste 40k.

gezien de ontwikkelingen op het gebied van inflatie, bijtelling, chip tekorten en de aantrekkende vraag naar elektrische voertuigen verwacht ik dat de afschrijving nog wel eens mee kan vallen. Inmiddels worden voorraadmodellen of hele jonge gebruikte soms verkocht boven de nieuwprijs/catalogusprijs....

Bij een EV zijn de onderhoudskosten echt te verwaarlozen (140 euro per 30.000km) dus op zijn hoogst moet ik een keer een set banden wisselen. De rest is allemaal garantie werk. de MRB is 0 euro dus je vaste kosten zijn de afschrijving, onderhoud en verzekering waarbij afschrijving natuurlijk het grootste vraagteken is.

• Tjahneee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-11 16:18
Heeft hier iemand toevallig ervaring met cold calling naar bedrijven die vacatures open hebben staan voor loondiensten? Ik heb nu meerdere gesprekken gehad via een recruiter bij bedrijven die niet (online) kenbaar hebben gemaakt te zoeken naar ZZP'ers. Om de overhead weg te halen wil ik aan de hand van overeenkomende vacatures bedrijven direct benaderen. Iemand enige tips of ervaringen?

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-11 20:03
mannowlahn schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:41:
[...]

Ja die staat op mijn blacklist, je laatste zin is wat ik ook geconcludeerd heb.
Paar keer gesproken paar jaar terug. Noit iets uitgekomen.

Sterker nog, in mijn netwerk staan zze bij iederen op de zwarte lijst. En ik ben ook bij opdrachtgevers nooit iemand tegen gekomen die voor / met ze werkt.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Tjahneee schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:07:
Heeft hier iemand toevallig ervaring met cold calling naar bedrijven die vacatures open hebben staan voor loondiensten? Ik heb nu meerdere gesprekken gehad via een recruiter bij bedrijven die niet (online) kenbaar hebben gemaakt te zoeken naar ZZP'ers. Om de overhead weg te halen wil ik aan de hand van overeenkomende vacatures bedrijven direct benaderen. Iemand enige tips of ervaringen?
Heb zelf LinkedIn invites verzonden naar partijen waar ik zag dat ze meer dan 3 maanden een positie hadden open staan. Geen enkel resultaat.

• tony-stark
Ik begrijp nooit zo goed als mensen zeggen dat een Tesla goedkoper is dan een youngtimer. Mijn berekening zegt iets anders, maar wellicht zitten daar fouten in? Wellicht pre 2020 was het goedkoper.

Link naar vergelijking:
-Jaap-io schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:15:
voor de berekening van auto kosten gebruik ik de site van anwb > https://www.anwb.nl/auto/autokosten
hij heeft wel wat moeite met oudere auto's maar het geeft een goed vergelijkbaar beeld.
De uitkomst neem ik dan mee in de berekenhet.nl > https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Toen ik begon als zzp-er heb ik een youngtimer gekocht, volvo S60 (jeugd liefde), na een jaar de berekening gemaakt voor een Tesla Model 3 (huidige liefde ;)). Voor de S60 kon ik de actuele kosten gebruiken, ik kwam er toen op uit dat een M3 100,- per maand duurder was. dat was voor mij een nobrainer 8)
Denk dat het tegenwoordig misschien nog wel minder is gezien de huidige brandstofprijs.

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-11 20:03
tony-stark schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:27:
Ik begrijp nooit zo goed als mensen zeggen dat een Tesla goedkoper is dan een youngtimer. Mijn berekening zegt iets anders, maar wellicht zitten daar fouten in? Wellicht voor 2020 was het goedkoper.

Link naar vergelijking:

[...]
ik vraag me dat ook altijd af. Losse van mijn praktische problemen met een Tesla (dus als het al goedkoper is, zal het een andere elektrieke bak worden), ik kom echt altijd duurder uit.

Lease is sowieso niet te betalen. Contracten gaan maar tot 30K km per jaar. Dat lukt mss in een corona jaar, maar verder echt niet. Dan is een youngtimer kopen echt voordeliger.

Dan kopen. Dan komt het al dichter bij elkaar, maar nog steeds wint een youngtimer. Ik rij overigens prive en verreken de BTW en de 19ct/lm. DAt is tot nu toe elke jaar het voordeligst geweest, dus wat zie ik oer het hofd

• tony-stark
Mijn 1e reactie is dat ik zou verwachten dat een youngtimer op de zaak goedkoper is dan prive 19ct. (Maar dat is een aanname). Dit omdat de bijtelling en btw correctie relatief laag zijn en je wel alle onderhoudskosten zakelijk kan opvoeren.
fry77 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:32:
[...]

ik vraag me dat ook altijd af. Losse van mijn praktische problemen met een Tesla (dus als het al goedkoper is, zal het een andere elektrieke bak worden), ik kom echt altijd duurder uit.

Lease is sowieso niet te betalen. Contracten gaan maar tot 30K km per jaar. Dat lukt mss in een corona jaar, maar verder echt niet. Dan is een youngtimer kopen echt voordeliger.

Dan kopen. Dan komt het al dichter bij elkaar, maar nog steeds wint een youngtimer. Ik rij overigens prive en verreken de BTW en de 19ct/lm. DAt is tot nu toe elke jaar het voordeligst geweest, dus wat zie ik oer het hofd

• hackerhater
Nieuwe auto's hebben vooral het voordeel op verbruik, comfort en betrouwbaarheid.
En je mag niet meer elke stad in met oude auto's.
Pagina: 1 ... 292 ... 652 Laatste